Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Afas
  • Registratie: juli 2020
  • Nu online
SquareOne schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:39:
@koendt Mijn voorkeur zou ook blokken zijn maar alternatief zou nog kunnen zijn wat ik ook wel eens op Tweakers voorbij het zien komeN: Metalstud met daarop multiplex en dan pas gips en eventueel nog isolatiemateriaal in de wand.
die multiplex toepassing is vooral bedoeld om overal in de wand dingen op te kunnen hangen?

Een standaard aannemer probeert er zo goedkoop mogelijk vanaf te komen dus zal waarschijnlijk een standaard uitvoering voorstellen, maar hij is verplicht gelijkwaardigheid aan te tonen dus dat kan interessant worden. Want gelijkwaardig voor de aannemer en koper is in dit geval iets heel anders.
Metalstud is toch vooral een kantoortoepassing waar het gaat om flexibiliteit in de ruimteindeling?

• Afas
  • Nu online
Toppe schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:44:
[...]

Waarom zou je een wandje niet voorzien van isolatie materiaal dan?
Zover ik weet wordt een metalstud wand standaard geïsoleerd inderdaad. Ik weet het niet zeker maar in vermoed dat het vooral een kantooroplossing is en dat stelt mogelijk wel andere isolatie-eisen dan een scheidingswand tussen slaapkamers.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
SquareOne schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:39:
@koendt Mijn voorkeur zou ook blokken zijn maar alternatief zou nog kunnen zijn wat ik ook wel eens op Tweakers voorbij het zien komeN: Metalstud met daarop multiplex en dan pas gips en eventueel nog isolatiemateriaal in de wand.
Als achterhout wordt OSB gebruikt, geen multiplex.

• Alic3
  • Laatst online: 13:49
@koendt Al onze binnenmuren worden metalstud. Op plekken waar we dingen aan de muur willen hangen en rond de keuken hebben we gevraagd om achterhout. Dit kost ons 1000 euro extra. Was helaas niet standaard en we moesten er zelf expliciet om vragen.

• Afas
  • Nu online
Alic3 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:52:
@koendt Al onze binnenmuren worden metalstud. Op plekken waar we dingen aan de muur willen hangen en rond de keuken hebben we gevraagd om achterhout. Dit kost ons 1000 euro extra. Was helaas niet standaard en we moesten er zelf expliciet om vragen.
In dit geval zouden de kosten voor het achterhout wel voor de aannemer zijn want met een blokkenuitvoering kun je wel standaard overal dingen aan de muur hangen.

€1000 voor wat OSB klinkt redelijk stevig maar ja meerwerk hè en weet natuurlijk niet om hoeveel meter het gaat.

• Alic3
  • Laatst online: 13:49
Afas schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:58:
[...]

In dit geval zouden de kosten voor het achterhout wel voor de aannemer zijn want met een blokkenuitvoering kun je wel standaard overal dingen aan de muur hangen.

€1000 voor wat OSB klinkt redelijk stevig maar ja meerwerk hè en weet natuurlijk niet om hoeveel meter het gaat.
Ja het is totaal wel zo'n 16 strekkende meter bij 3m hoog. En ik ga het zelf achteraf niet doen dus ik ben al lang blij dat het kan.

• hallom
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20:01
Toppe schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:33:
[...]

Je kiest toch gewoon wat je zelf mooi vindt? Ik had er niet eens over nagedacht om dit met je buren af te stemmen…
Bij ons was het huisnummer onderdeel van het ontwerp: groot cijfer op de gevel, wij hadden niets te kiezen wat dat betreft
hallom schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:07:
[...]

Bij ons was het huisnummer onderdeel van het ontwerp: groot cijfer op de gevel, wij hadden niets te kiezen wat dat betreft
Dat is beter dan z’n wit plaatje :+

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• S023
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Ik dacht alles goed geregeld te hebben, maar krijg het nu toch een beetje benauwd met de geldigheid van de financiering en overdracht bij notaris. Vraag me af wat in deze verstandig is nu we recent een bericht hebben ontvangen dat start bouw is uitgesteld tot in ieder geval Q4. Geldigheid hypotheekofferte is tot begin januari ‘22. Dat kan wel eens heel krap worden, vooral door de feestdagen.

De bank geeft aan dat verlenging van geldigheid per situatie wordt bepaald, dus daar kan ik niet op rekenen.

Ik begrijp nu van de adviseur dat ik zowel de financiering opnieuw moet regelen als 1% van de lening als boete moet betalen als de bouw niet op tijd start (en zij geven geen verlenging). Dit klinkt heel raar maar als ik, met mijn beperkte kennis over dit onderwerp, de stukken lees, lijkt dat te kloppen. (De adviseur had dit wel eigenlijk duidelijk moeten vertellen voordat ik tekende…)

Dus uitstel door aannemer/gemeente kan een hele dure grap voor mij worden. Kan ik hier wat tegen doen? Hoe gaan jullie hiermee om?

(Ik kan tot juli nog annuleren zonder boete, ben dan wel mijn advieskosten kwijt én al het papierwerk moet opnieuw)

Edit:
Vertraging komt omdat de aannemer het grond later tot beschikking krijgt van de gemeente. Het terrein moet nog afgesloten worden en er moeten nog bepaalde werkzaamheden uitgevoerd worden door de gemeente. Er is dus ook nog niet voldaan aan de opschortende voorwaarden.

[Voor 10% gewijzigd door S023 op 05-06-2021 17:44]

• Greebs
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 20:38

Greebs

inert

Wat is de reden van de vertraging? Een latere start van de bouw hoeft niet meteen te betekenen dat je ook met vertraging naar de notaris gaat.

Als nog niet aan de opschortende voorwaarden is voldaan wordt het al een ander verhaal, maar ook dan zijn er nog wat andere belangrijke vragen. In de eerste plaats wanneer de deadline daarvoor is, en wat er in je overeenkomsten staat over een eventuele verlenging hiervan.

• Takkeding
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 18:24
S023 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:02:
Kan ik hier wat tegen doen? Hoe gaan jullie hiermee om?

(Ik kan tot juli nog annuleren zonder boete, ben dan wel mijn advieskosten kwijt én al het papierwerk moet opnieuw)
Wat staat er in je koop en/of aanneemovereenkomst? Ik heb de mijne er nog even bij gepakt om te controleren wat er exact in staat en voor de koop van de grond staat dat deze uiterlijk binnen zes weken na het verlopen van de opschortende voorwaarden via de notaris overgedragen moet zijn. Mijn hypotheek/nieuwbouwdepot gaat lopen vanaf het moment dat de KO bij de notaris gepasseerd is. Ik neem aan dat er voor jou ook zoiets staat in je KO(A)?
S023 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:02:
Ik dacht alles goed geregeld te hebben, maar krijg het nu toch een beetje benauwd met de geldigheid van de financiering en overdracht bij notaris. Vraag me af wat in deze verstandig is nu we recent een bericht hebben ontvangen dat start bouw is uitgesteld tot in ieder geval Q4. Geldigheid hypotheekofferte is tot begin januari ‘22. Dat kan wel eens heel krap worden, vooral door de feestdagen.

De bank geeft aan dat verlenging van geldigheid per situatie wordt bepaald, dus daar kan ik niet op rekenen.

Ik begrijp nu van de adviseur dat ik zowel de financiering opnieuw moet regelen als 1% van de lening als boete moet betalen als de bouw niet op tijd start (en zij geven geen verlenging). Dit klinkt heel raar maar als ik, met mijn beperkte kennis over dit onderwerp, de stukken lees, lijkt dat te kloppen. (De adviseur had dit wel eigenlijk duidelijk moeten vertellen voordat ik tekende…)

Dus uitstel door aannemer/gemeente kan een hele dure grap voor mij worden. Kan ik hier wat tegen doen? Hoe gaan jullie hiermee om?

Ik lees eerst dat verlengen kan maar dat het per situatie wordt bekeken. Vervolgens geef je aan dar verlengen niet kan?

Beetje afhankelijk van de antwoorden van @Greebs :

Zelf zou ik eerst het verhaal voorleggen bij de bank (met die brief van je aannemer er bij) en kijken wat mogelijk is. Als ze dan niets willen zou ik annuleren en die kosten voor lief nemen en opzoek gaan naar een nieuwe adviseur.

[Voor 3% gewijzigd door Toppe op 05-06-2021 16:46]

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• S023
  • Niet online
@Greebs
@Takkeding
Grond is nog niet overgedragen aan de aannemer. Dus er is ook nog niet voldaan aan opschortende voorwaarden.

Ik realiseer me nu dat ik dat niet zo letterlijk heb genoemd in mijn communicatie richting bank/adviseur. Misschien dat het e.e.a. daar afhankelijk van is. Dat ga ik dan nog even voor de zekerheid nog doen.

Ook even toegevoegd aan mijn vorige post

• Afas
  • Nu online
S023 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:51:
@Greebs
@Takkeding
Grond is nog niet overgedragen aan de aannemer. Dus er is ook nog niet voldaan aan opschortende voorwaarden.

Ik realiseer me nu dat ik dat niet zo letterlijk heb genoemd in mijn communicatie richting bank/adviseur. Misschien dat het e.e.a. daar afhankelijk van is. Dat ga ik dan nog even voor de zekerheid nog doen.

Ook even toegevoegd aan mijn vorige post
En wat is de reden dat de grond nog niet overgedragen is? Nog geen omgevingsvergunning of zelfs nog geen onherroepelijk bestemmingsplan?

• S023
  • Niet online
@Afas
Alle vergunningen zijn verleend, dus daar ligt het niet aan.

Het is op dit moment in gebruik als parkeerterrein. Na het sluiten zijn er eerst nog werkzaamheden aan een kadewand en bouwrijp maken. Ze geven aan dat ze 4 maanden voor die stappen hebben gecalculeerd.
Vandaag langsgereden en het parkeerterrein is nog in gebruik.

Zal wel, net als alles tegenwoordig, weer aan corona liggen… Weet verder geen reden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:13

Niwla

dat dus....

Ik kreeg op 2 posities een UTP-kabel uit het plafond. Volgens de meerwerklijst via een PVC-buis, zonder inbouwdoos (en afdekplaatje neem ik aan). De kosten hiervoor zijn gelijk aan een volwaardige extra UTP-aansluiting met inbouwdoos en afdekplaatje. Als ze niks aan dat bedrag doen wat er voor staat (=355,-) boren ze er ook maar een bouwdoos in en voorzien ze hem ook maar van een afdekplaatje lijkt me. 🤯

Of begrijp ik hem anders niet helemaal? 8)7

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:24
Niwla schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:53:
Ik kreeg op 2 posities een UTP-kabel uit het plafond. Volgens de meerwerklijst via een PVC-buis, zonder inbouwdoos (en afdekplaatje neem ik aan). De kosten hiervoor zijn gelijk aan een volwaardige extra UTP-aansluiting met inbouwdoos en afdekplaatje. Als ze niks aan dat bedrag doen wat er voor staat (=355,-) boren ze er ook maar een bouwdoos in en voorzien ze hem ook maar van een afdekplaatje lijkt me. 🤯

Of begrijp ik hem anders niet helemaal? 8)7
Een accesspoint schroef je gewoon aan je plafond en de kabel gaat er direct in. Uit een PVC pijpje de losse kabel is dus juist prima.
Soms verschillen de prijzen maar bij mij was elke loze leiding dezelfde prijs, of hij nu in een wand of uit het plafond moest komen.

[Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 05-06-2021 22:24]

• kings54
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 10:06
Sowieso lijkt me een standaard UTP inbouwdoos nogal een vreemd gezicht in je plafond.

• Niwla

Niwla

dat dus....

kings54 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:38:
Sowieso lijkt me een standaard UTP inbouwdoos nogal een vreemd gezicht in je plafond.
Als je AP er overheen komt zie je daar natuurlijk niks van.

Maar ik zal mijn verlies nemen en de UTP uit een PVC buisje voor een belachelijk bedrag maar gewoon slikken.

Thanx!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:04
Vriend van mij heeft zijn huis vorige week opgeleverd gekregen. Volgens de tekening is zijn woonkamer tot aan de keuken 11,40 meter diep. Dit is inclusief 2,4m uitbouw. Als we zelf gaan meten komt hij uit op 11,70 diep.

Is het zo dat ze tijdens de bouw altijd een ruimere marge nemen? Of heeft hij gewoon geluk gehad?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
MajinChaos schreef op zondag 6 juni 2021 @ 01:21:
Vriend van mij heeft zijn huis vorige week opgeleverd gekregen. Volgens de tekening is zijn woonkamer tot aan de keuken 11,40 meter diep. Dit is inclusief 2,4m uitbouw. Als we zelf gaan meten komt hij uit op 11,70 diep.

Is het zo dat ze tijdens de bouw altijd een ruimere marge nemen? Of heeft hij gewoon geluk gehad?
Heb je wel hetzelfde stuk gemeten als waar de maat voor staat opgegeven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:04
Jep, zelfde muur gemeten. Op de tekening staat toch echt 11.40m. Hij is er wel blij mee.

Maar zo gebruikelijk is dat dus niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• voog
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 19:29
Niwla schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:14:
[...]

Als je AP er overheen komt zie je daar natuurlijk niks van.

Maar ik zal mijn verlies nemen en de UTP uit een PVC buisje voor een belachelijk bedrag maar gewoon slikken.

Thanx!
Met inbouwdoos krijg je hem toch niet meer vlak tegen het plafond? En heb je nog een extra kabel van inbouwdoos naar AP nodig. Ik zie het probleem niet. Of wil je korting omdat ze geen inbouwdoos gebruiken?

Acties:
  • +1Henk 'm!
voog schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:33:
[...]

Met inbouwdoos krijg je hem toch niet meer vlak tegen het plafond? En heb je nog een extra kabel van inbouwdoos naar AP nodig. Ik zie het probleem niet. Of wil je korting omdat ze geen inbouwdoos gebruiken?
Je schroeft toch gewoon alle zooi weer weg en hangt je AP over je inbouwdoos heen? Dan zie je niets van de doos. Mocht je het AP ooit weg halen dan zet je er netjes een afdekplaatje overheen. Ik snap @Niwla wel…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:10:
[...]

Je schroeft toch gewoon alle zooi weer weg en hangt je AP over je inbouwdoos heen? Dan zie je niets van de doos. Mocht je het AP ooit weg halen dan zet je er netjes een afdekplaatje overheen. Ik snap @Niwla wel…
Precies dat idd. En natuurlijk voel ik me bekocht dat ze de volle mep rekenen voor een sterk vereenvoudigde aansluiting.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Niwla schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:47:
[...]

Precies dat idd. En natuurlijk voel ik me bekocht dat ze de volle mep rekenen voor een sterk vereenvoudigde aansluiting.
Het is niet zo dat ze hem delen? Ik betaal voor 1x dubbele UTP aansluiting maar hiervoor krijg ik 1 kabel op de begaande grond en 1 kabel op de eerste etage los uit het plafond.

Al vraag ik me af in hoeverre dit goed komt want ze gebruike kant en klare flexbuis :+

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Ronald-K
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 18:55
Hallo,
Na weken veel te hebben gelezen op dit voor ons zeer nuttige forum is het voor ons ook tijd om ons voor te stellen.
Wij hebben beiden diverse koophuizen gehad maar hebben nog nooit een nieuwbouw woning gekocht. Veel dingen die op ons afkomen zijn dus nieuw voor ons en het forum heeft voor een goede voorbereiding gezorgd.
De bouw van ons project (slechts vijf woningen) start na de bouwvak vakantie en men verwacht op te kunnen leveren rond eind maart/begin april 2022.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11:03
Ik heb nog geen contact gehad met ons kopersbegeleider dus kan ik de vraag daar nog niet stellen.

Als ik naar de verschillende UTP mogelijkheden kijk kom ik het volgende tegen:
7057 Leiding inclusief bekabeling en afgemonteerde wanddoos ten behoeve van CAT5, aansluitpunt 300mm + P. (in de meterkast is de bekabeling ook afgemonteerd) in ruimte..... (.. stuks à € 155,00)

7070 Leiding inclusief bekabeling en afgemonteerde wanddoos (met 2 aansluitingen) ten behoeve van CAT6, aansluitpunt 300mm + P. (in de meterkast is de bekabeling ook afgemonteerd) in ruimte..... (.. stuks à € 225,00)

7083 De loze leiding laten bekabelen met CAT5 kabel inclusief afgemonteerde wanddoos. (.... stuks á € 55,00)

7085 Een afgemonteerde kabel t.b.v. een accespoint aan het plafond bekabeld met CAT5e en afgemonteerd in de meterkast.
Zouden ze echt nog met CAT5 werken? CAT5e begrijp ik nog wel, maar CAT5?

Is tevens een CAI aansluiting in de woonkamer verplicht? Of is het voldoende dat de aansluiting aanwezig is in de meterkast?

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Afas
  • Nu online
S023 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:27:
@Afas
Alle vergunningen zijn verleend, dus daar ligt het niet aan.

Het is op dit moment in gebruik als parkeerterrein. Na het sluiten zijn er eerst nog werkzaamheden aan een kadewand en bouwrijp maken. Ze geven aan dat ze 4 maanden voor die stappen hebben gecalculeerd.
Vandaag langsgereden en het parkeerterrein is nog in gebruik.

Zal wel, net als alles tegenwoordig, weer aan corona liggen… Weet verder geen reden.
De grond is neem ik aan van de gemeente?. Dan is de vervolgvraag wie er bouwrijp maakt, weet je of de gemeente dat doet of de projectontwikkelaar? En weet je toevallig al in welke staat de (door)levering van de grond plaats vindt, fiscaal bouwterrein of niet? De staat waarin grond geleverd wordt heeft namelijk te maken met het fiscale regime dat de ontwikkelaar verkiest want daar kan hij een deel van zijn winst mee halen. Let er daarbij op dat een fiscaal bouwterrein iets anders is (of tenminste kan zijn) dat wat jij verstaat onder bouwrijpe grond.
Het maakt voor jou financieel allemaal weinig uit want jij betaalt BTW over de totale bouwsom maar het geeft wel inzicht in wanneer wie wat gaat leveren en waar je dus ongeveer rekening mee moet houden. Op het moment dat de ontwikkelaar de grond in bezit heeft en het gewenste fiscale regime gegarandeerd is, kan er geleverd worden ook als er nog wat werkzaamheden uitgevoerd moeten worden voorafgaand aan start bouw.

Edit: het is verstandig om ook de garantieregeling er op na te slaan zodat je weet of daar aanvullende voorwaarden uit volgen over de staat van de geleverde grond.

[Voor 13% gewijzigd door Afas op 06-06-2021 10:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!
c-nan schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:14:
Ik heb nog geen contact gehad met ons kopersbegeleider dus kan ik de vraag daar nog niet stellen.

Als ik naar de verschillende UTP mogelijkheden kijk kom ik het volgende tegen:

[...]

Zouden ze echt nog met CAT5 werken? CAT5e begrijp ik nog wel, maar CAT5?

Is tevens een CAI aansluiting in de woonkamer verplicht? Of is het voldoende dat de aansluiting aanwezig is in de meterkast?
Gewoon even contact opnemen met de aannemer. Die kan je antwoord geven. CAT5 is heul ouderwets dus zou het gek vinden, maar je weet maar nooit.

En nee, CAI is niet verplicht in de woonkamer hoor.

[Voor 16% gewijzigd door Toppe op 06-06-2021 10:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: september 2017
  • Niet online
Ik heb alleen maar loze leidingen, kan dus zelf bepalen welke kabels er doorheen gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:56
Toppe schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Gewoon even contact opnemen met de aannemer. Die kan je antwoord geven. CAT5 is heul ouderwets dus zou het gek vinden, maar je weet maar nooit.
Ik denk eerder :
Die weet bij wie hij het kan navragen en kan je het antwoord dan door geven.

Mijn ervaring leert dat aannemers verassend weinig weten van dit soort details.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dronium schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:08:
[...]

Ik denk eerder :

Dan geeft de aannemer je toch alsnog een antwoord? :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 18:20
Dronium schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:08:
[...]

Ik denk eerder :

Toen ik het na ging vragen hebben ze een meerwerkoptie voor cat6 gemaakt :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 13-06 20:29
Even een vraagje hier (er zijn vast mensen met ervaring). We laten twee dakkapellen op onze nieuwbouw plaatsen. Voor afvoer van het afval betaal je een paar honderd euro. Is dat een beetje te doen om zelf te doen? Kost twee uurtjes ofzo? Maar ik kan me voorstellen dat isolatie, dakpannen en houtwerk prima herbruikbaar zijn? Of onderschat ik het en is dit een paar honderd euro well spent?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:50:
[...]

Het is niet zo dat ze hem delen? Ik betaal voor 1x dubbele UTP aansluiting maar hiervoor krijg ik 1 kabel op de begaande grond en 1 kabel op de eerste etage los uit het plafond.

Al vraag ik me af in hoeverre dit goed komt want ze gebruike kant en klare flexbuis :+
Nee, het is echt een prijs per stuk.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Pannencouque schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:22:
Even een vraagje hier (er zijn vast mensen met ervaring). We laten twee dakkapellen op onze nieuwbouw plaatsen. Voor afvoer van het afval betaal je een paar honderd euro. Is dat een beetje te doen om zelf te doen? Kost twee uurtjes ofzo? Maar ik kan me voorstellen dat isolatie, dakpannen en houtwerk prima herbruikbaar zijn? Of onderschat ik het en is dit een paar honderd euro well spent?
Zou even navragen waar ze het afval laten. Als ze het namelijk gewoon op zolder achterlaten moet je alles ook nog eens naar beneden sjouwen. In sommige gevallen zie je nog wel eens dat de eerst het afval laten afhijsen (bigbag) voordat ze de dakkapel plaatsen.

Een paar honderd euro kan €300 zijn maar ook €900. Over wat voor bedragen hebben we het?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Iemand die hier zijn huis heeft laten keuren via VEH en die zijn rapport zou willen delen? Kunnen we een mooi overzichtje er van maken voor in de openingspost d:)b

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GillBates
  • Laatst online: 14-06 20:09
Start verkoop: feb 2020
Aankoop: dec 2020
Opleverdatum: 25/06/2021

Omdat wij later in het project zijn gestapt waren alle meerwerk opties al verlopen. Ik zou op een aantal plekken alsnog een UTP kabel uit het plafond/muur willen hebben maar kun je dat ook frezen zonder problemen? Het huis is gebouwd met (super) prefab. Alles kwam letterlijk op de vrachtwagen aan, de binnenmuren incl. isolatie en steen strips tot zelfs de fundering!

Normaal gesproken kun je volgens mij wel in beton een aantal sleuven frezen maar kan dat ook in de prefab muren? Onze 'wooncoach' kan deze vraag niet beantwoorden.

Acties:
  • 0Henk 'm!
GillBates schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:58:
Start verkoop: feb 2020
Aankoop: dec 2020
Opleverdatum: 25/06/2021

Omdat wij later in het project zijn gestapt waren alle meerwerk opties al verlopen. Ik zou op een aantal plekken alsnog een UTP kabel uit het plafond/muur willen hebben maar kun je dat ook frezen zonder problemen? Het huis is gebouwd met (super) prefab. Alles kwam letterlijk op de vrachtwagen aan, de binnenmuren incl. isolatie en steen strips tot zelfs de fundering!

Normaal gesproken kun je volgens mij wel in beton een aantal sleuven frezen maar kan dat ook in de prefab muren? Onze 'wooncoach' kan deze vraag niet beantwoorden.
Je wooncoach kan die vraag toch gewoon uitzetten bij hun leverancier? Het hangt af van veel meer factoren dan ‘super prefab’

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pannencouque
Toppe schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:36:
[...]

Zou even navragen waar ze het afval laten. Als ze het namelijk gewoon op zolder achterlaten moet je alles ook nog eens naar beneden sjouwen. In sommige gevallen zie je nog wel eens dat de eerst het afval laten afhijsen (bigbag) voordat ze de dakkapel plaatsen.

Een paar honderd euro kan €300 zijn maar ook €900. Over wat voor bedragen hebben we het?
Ze laten alles beneden achter. Het gaat om 400 euro.
Mogelijk wil ik in de toekomst zelf de dakpannen nog gebruiken voor een overkapping in de tuin (maar mogelijk ook niet). Die kan ik eruit laten, dat scheelt vijftig euro, maar dus met het risico dat ik over vijf jaar die dingen alsnog naar het stort moet brengen :P
Isolatiemateriaal weegt niets dus kan ik tegen kiloprijs voordelig afvoeren; houtwerk kan zo de vuurkorf in of ik maak er een knutselproject van.

Ik heb ook niet echt een idee hoeveel afval ik mag verwachten en of ik het onderschat met twee uurtjes werk en twee ritjes naar het stort.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GillBates
  • Laatst online: 14-06 20:09
Toppe schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:10:
[...]

Je wooncoach kan die vraag toch gewoon uitzetten bij hun leverancier? Het hangt af van veel meer factoren dan ‘super prefab’
Ja en dat doen ze dus niet. Ik dacht misschien heeft hier iemand daar ook wat ervaring mee.. vandaar mijn vraag. Ik probeer de fabrikant te achterhalen om de vraag direct te kunnen stellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
GillBates schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:24:
[...]

Ja en dat doen ze dus niet. Ik dacht misschien heeft hier iemand daar ook wat ervaring mee.. vandaar mijn vraag. Ik probeer de fabrikant te achterhalen om de vraag direct te kunnen stellen.
Je kan de documentatie bij de gemeente opvragen, grote kans dat je daar ook kan achterhalen wie de fabrikant/leverancier is.

Sommige gemeentes vragen er een paar euro voor en sommige niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Pannencouque schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:12:
[...]
Mogelijk wil ik in de toekomst zelf de dakpannen nog gebruiken voor een overkapping in de tuin (maar mogelijk ook niet). Die kan ik eruit laten, dat scheelt vijftig euro, maar dus met het risico dat ik over vijf jaar die dingen alsnog naar het stort moet brengen :P
Isolatiemateriaal weegt niets dus kan ik tegen kiloprijs voordelig afvoeren; houtwerk kan zo de vuurkorf in of ik maak er een knutselproject van.

Ik heb ook niet echt een idee hoeveel afval ik mag verwachten en of ik het onderschat met twee uurtjes werk en twee ritjes naar het stort.
€400 voor het afval van twee dakkapellen? Voor mij een no-brainer en het laten afvoeren. Dakpannen snap ik wel maar je zal zien dat je straks te weinig hebt en, afhankelijk van het soort dak, heb je nog nokvorsten etc nodig… :+

Ja, ik ben tamelijk lui en makkelijk aangelegd! :*)

[Voor 3% gewijzigd door Toppe op 06-06-2021 19:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fvdz
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:59
Ik laat het voor 400 euro ook gewoon afvoeren. Reken maar dat je anders minimaal 30 keer 2 trappen omhoog en omlaag mag en met een personenauto ook vervoer of afvalbak mag regelen.

Dan maar wat luier aangelegd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 18:17
Toppe schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:27:
[...]

€400 voor het afval van twee dakkapellen? Voor mij een no-brainer en het laten afvoeren. Dakpannen snap ik wel maar je zal zien dat je straks te weinig hebt en, afhankelijk van het soort dak, heb je nog nokvorsten etc nodig… :+

Ja, ik ben tamelijk lui en makkelijk aangelegd! :*)
Haha, voor precies andersom. Ik zou wel twee ritjes naar de mileustraat ermee rijden en daar 2x max €16,00 aftikken. Heb niet snel op een zaterdag ochtend met relatief simpelwerk €100,00 netto per uur bespaard. Scheelt mischien wel of je plek zat hebt en makkelijk een dubbelasser aanhanger kan regelen of zelf hebt. Laaste is voor mij geen probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 18:17
Hanzul schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:42:
[...]

Haha, voor precies andersom. Ik zou wel twee ritjes naar de mileustraat ermee rijden en daar 2x max €16,00 aftikken. Heb niet snel op een zaterdag ochtend met relatief simpelwerk €100,00 netto per uur bespaard. Scheelt mischien wel of je plek zat hebt en makkelijk een dubbelasser aanhanger kan regelen of zelf hebt. Laaste is voor mij geen probleem.
Je kan ongeveer uitellen hoeveel kuubs het zijn. 30cm x wegsnijvak.

Acties:
  • 0Henk 'm!
[...]

Yep. Misschien dat ik er over een half jaar ook wel anders over denk hoor, maar nu moet ik er niet aan denken.

En je hoeft echt niet speciaal een dubbelasser te hebben hoor. Enkelasser doet het prima als je niet meer dan 500 kilo gaat laden.

Moet eens verzinnen waar ik straks een aanhanger ga parkeren…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20:41
je wilt niet weten hoeveel rotzooi er van de plaatsing van een dakkapel afkomt. Ik kom een jaar na dato nog steeds piepschuim tegen

Daar ben je echt meerdere uren zoet mee om die zooi weg te brengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Afas
  • Nu online
GillBates schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:24:
[...]

Als je niet weet hoe het huis constructief in elkaar zit, kun je daar niet zo veel over zeggen en zou ik niet zo maar overal gaan frezen.

Over het algemeen is het zo dat de meeste prefab woningen dragende woningscheidende muren hebben die vooral op druk belast worden en de vloeren worden vooral op dwarskracht en moment belast (daar komt de wapening om de hoek kijken). Dat betekent dat je meestal in de niet woningscheidende wanden wel wat kunt frezen. In de woningscheidende wanden en verdiepingsvloeren zou ik liever niet gaan frezen (en dan nog eerder in beperkte mate in de woningscheidende wanden dan in de verdiepingsvloeren). Bij het doorrekenen van constructieve elementen worden belastingcombinaties gebruikt waar veiligheidsfactoren op zitten, dus er zit wat marge in. Tegelijkertijd wil je dat ook want je wilt niet dat je woning tegen instorten aan geconstrueerd wordt.
Voor het plafond is er een relatief eenvoudige, maar bewerkelijke, oplossing en dat is een verlaagd plafond aanbrengen waartussen je alles op lost waardoor je niet in het beton hoeft te frezen. Voor de wanden is het erg afhankelijk van de specifieke situatie voor je woning.

Als je niet zeker van je zaak bent, kun je nog een constructeur vragen er naar te kijken. Die heeft dan wel informatie nodig om zijn advies op te baseren. De bouwvergunningsstukken en wapeningstekeningen van de prefab elementen zijn dan handig om te hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

In onze TO staat:
De niet dragende binnenwanden worden uitgevoerd als lichte scheidingswand.
Zijn dit gipsblokken? Of metalstud? Of valt hier eigenlijk helemaal niks van te zeggen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:56
Niwla schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:34:
In onze TO staat:

[...]

Zijn dit gipsblokken? Of metalstud? Of valt hier eigenlijk helemaal niks van te zeggen?
Dat laatste. Het komt er op neer dat de aannemer op het moment dat de wanden gezet moeten worden kan doen wat hem op dat moment het beste uitkomt.

En het worden wanden genoemd geen muren, maar ik weet zo niet of daar officieel verschil tussen zit en wat dat dan is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pannencouque
Hanzul schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:45:
[...]

Je kan ongeveer uitellen hoeveel kuubs het zijn. 30cm x wegsnijvak.
Dan kom ik op een kuub of zes. Da's toch best wat.
Het wordt wel in bigbags beneden afgeleverd.
[...]

Ik vind het ook fijn om met simpel werk eea te kunnen besparen. Dat zou fijn zijn. Maar ik heb geen aanhanger en ook (nog) geen trekhaak. Van de besparing van dit werk zou ik wel deels een trekhaak kunnen betalen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:12:
[...]

Gemeente Nijmegen rekent 16 cent per kilo afval dat niet gratis ingeleverd kan worden. Als je nog wat huur rekent voor een aanhanger zou je dus zeg 350 euro / 16 cent = 2188 kilo afval weg kunnen brengen voor dat bedrag. Je zou zeggen dat je dus goedkoper uit zou moeten zijn. Of zou er echt zoveel kilo afval van het dak komen excl dakpannen?

Dakpannen is hier in de wijk steeds meer dan genoeg interesse voor als iemand er wat over heeft na het plaatsen van een dakkapel. Heb er zelf inmiddels ook 10 in reserve voor als straks de zonnepanelen geplaatst worden. Die liggen achter een knieschot bij de overige reservetegels en liggen dus niet in de weg.

En wat auto met trekhaak betreft: Hier in de wijk genoeg mensen die elkaar met dat soort dingen helpen.

[Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 06-06-2021 21:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jopinator
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 07-06 22:30
In afwijking op de technische omschrijving heeft de bouwer bij ons in de gehele woning een zandcement dekvloer geplaatst ipv anhydriet. De afwijking is verder zonder onderbouwing en overleg doorgevoerd. Wij krijgen een vloerverwarming met w/w warmtepomp (dus langzame warmteafgifte). Op internet valt te lezen dat anhydriet een betere warmtegeleiding heeft dan zandcement, dus lijkt dit de betere optie? Wij twijfelen echter of het verschil tussen beide groot genoeg is om hier een punt van te maken. Wij willen natuurlijk ook niet dat de vloer er weer uit gaat. Aan de andere kant kan men niet zomaar van de TO afwijken.. Is het één duidelijk beter dan het ander? Of maakt het in de praktijk vrij weinig uit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
Jopinator schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:16:
In afwijking op de technische omschrijving heeft de bouwer bij ons in de gehele woning een zandcement dekvloer geplaatst ipv anhydriet. De afwijking is verder zonder onderbouwing en overleg doorgevoerd. Wij krijgen een vloerverwarming met w/w warmtepomp (dus langzame warmteafgifte). Op internet valt te lezen dat anhydriet een betere warmtegeleiding heeft dan zandcement, dus lijkt dit de betere optie? Wij twijfelen echter of het verschil tussen beide groot genoeg is om hier een punt van te maken. Wij willen natuurlijk ook niet dat de vloer er weer uit gaat. Aan de andere kant kan men niet zomaar van de TO afwijken.. Is het één duidelijk beter dan het ander? Of maakt het in de praktijk vrij weinig uit?
Volgens mij maakt het niet noemenswaardig uit. Anhydriet heeft ook zo weer zn nadelen, dus tsjah.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Als je niet wil dat de vloer er weer uit gaat, wat maakt het dan uit? Zandcement is een veel gebruikte dekvloer en dus van prima kwaliteit!

[Voor 7% gewijzigd door Toppe op 06-06-2021 22:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pannencouque
Farmerwood schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:17:
[...]

Gemeente Nijmegen rekent 16 cent per kilo afval dat niet gratis ingeleverd kan worden. Als je nog wat huur rekent voor een aanhanger zou je dus zeg 350 euro / 16 cent = 2188 kilo afval weg kunnen brengen voor dat bedrag. Je zou zeggen dat je dus goedkoper uit zou moeten zijn. Of zou er echt zoveel kilo afval van het dak komen excl dakpannen?

Dakpannen is hier in de wijk steeds meer dan genoeg interesse voor als iemand er wat over heeft na het plaatsen van een dakkapel. Heb er zelf inmiddels ook 10 in reserve voor als straks de zonnepanelen geplaatst worden. Die liggen achter een knieschot bij de overige reservetegels en liggen dus niet in de weg.

En wat auto met trekhaak betreft: Hier in de wijk genoeg mensen die elkaar met dat soort dingen helpen.
En ik ken nog wel iemand met wie ik van auto kan ruilen, dus dat is niet echt het punt.
De twijfel zit 'm er vooral in hoeveel gemak ik koop, want ik denk dat het financieel wel uit kan, ja. Als de winst echter vijf tientjes is voor tien uur werk, is het zonde. Is de winst 250 euro voor drie uur werk, is het zeker de moeite.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Pannencouque schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:30:
[...]
En ik ken nog wel iemand met wie ik van auto kan ruilen, dus dat is niet echt het punt.
De twijfel zit 'm er vooral in hoeveel gemak ik koop, want ik denk dat het financieel wel uit kan, ja. Als de winst echter vijf tientjes is voor tien uur werk, is het zonde. Is de winst 250 euro voor drie uur werk, is het zeker de moeite.
Dat hangt ook af van hoe druk het is voor de milieustraat. Soms moet je wel meer dan een uur wachten… als je 2 of misschien zelfs 3 keer moet rijden dan is dat kostbare tijd.

Mooi alternatief als je een kuub afval hebt: https://www.containeronline.nl/big-bag-voor-afval/

Kost je €169 all-in.

Een-tweetje maken met de leverancier: jij regelt koffie en koeken, helpt mee met je afval in de bigbag gooien en je leverancier laat de volle zak met de kraan naar beneden hijsen

[Voor 20% gewijzigd door Toppe op 07-06-2021 08:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11:03
Wij wonen momenteel in een appartementencomplex. Het complex bestaat uit meerdere torens die via gallerijen aan elkaar verbonden zijn.

Wij wonen in 1 van de torens (4 hoog). Wij wonen op de bovenste (4e etage) verdieping. Wij hebben niemand links, rechts of boven ons woning (door de opzet van toren en het feit dat wij op de bovenste verdieping wonen). De 3 zijdes zijn dus vrij, de 4e zijde is de gang naar de lift/trappen.

Wij hebben dit destijds gekocht als nieuwbouw (~8-9 jaar geleden). Gekocht met de koopgarant regeling, dus verplicht terug verkopen aan de woning coöperatie.

Onze onderburen hebben hun appartement 3-4 maanden terug verkocht. Hun appartement is exact dezelfde, behalve dat zij wel bovenburen hebben en wij dus niet.

De woning coöperatie heeft hun woning getaxeerd op ~300.000. Zij waren het daar niet mee eens. Een nieuwe taxateur heeft het vervolgens getaxeerd op 315.000.

Vervolgens heeft de woning coöperatie het weer verkocht voor 324.000.

Bij ons is vorige week de taxateur langs geweest om de overbruggingskrediet te kunnen regelen. Gisteravond rapport binnen: 345.000.

Aan de hand daarvan gaat er overbrugginskrediet aangevraagd worden, maar ik ben dus 'bang' dat er veelte hoog is getaxeerd en dat er bij verkoop volgend jaar het veel minder gaat opleveren.

De taxateur is geregeld door onze hypotheekadviseur.

Wat zijn jullie ervaringen met taxateurs / taxaties? Werken zij echt onafhankelijk? Of taxeren ze een woning op een bedrag wat ze van te voren wordt ingefluisterd door bijvoorbeeld een hypotheekadviseur?

Excuses het is wat offtopic, maar doordat wij een nieuwe woning al hebben gekocht (nu nog de hypotheek regelen) heb ik het voor het gemak hier gepost.

Als referentieobject is o.a. een appartement in dit complex gebruikt.
Ons woning: 105m2
Referentieobject: 85m2

Referentieobject verkocht in februari 2019 voor 261k.
Gecorrigeerd verkoopprijs (18.8%): 310k

--

Een ander referentieobject (ook in dit complex):
Object: 86m2
Object verkocht in september 2020 voor 303k.
Gecorrigeerd verkoopprijs (4%): 315k.

[Voor 9% gewijzigd door c-nan op 07-06-2021 09:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!
c-nan schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:04:
Wij wonen momenteel in een appartementencomplex. Het complex bestaat uit meerdere torens die via gallerijen aan elkaar verbonden zijn.

Wij wonen in 1 van de torens (4 hoog). Wij wonen op de bovenste (4e etage) verdieping. Wij hebben niemand links, rechts of boven ons woning (door de opzet van toren en het feit dat wij op de bovenste verdieping wonen). De 3 zijdes zijn dus vrij, de 4e zijde is de gang naar de lift/trappen.

Wij hebben dit destijds gekocht als nieuwbouw (~8-9 jaar geleden). Gekocht met de koopgarant regeling, dus verplicht terug verkopen aan de woning coöperatie.

Onze onderburen hebben hun appartement 3-4 maanden terug verkocht. Hun appartement is exact dezelfde, behalve dat zij wel bovenburen hebben en wij dus niet.

De woning coöperatie heeft hun woning getaxeerd op ~300.000. Zij waren het daar niet mee eens. Een nieuwe taxateur heeft het vervolgens getaxeerd op 315.000.

Bij ons is vorige week de taxateur langs geweest om de overbruggingskrediet te kunnen regelen. Gisteravond rapport binnen: 345.000.

Aan de hand daarvan gaat er overbrugginskrediet aangevraagd worden, maar ik ben dus 'bang' dat er veelte hoog is getaxeerd en dat er bij verkoop volgend jaar het veel minder gaat opleveren.

Wat zijn jullie ervaringen met taxateurs / taxaties? Werken zij echt onafhankelijk? Of taxeren ze een woning op een bedrag wat ze van te voren wordt ingefluisterd door bijvoorbeeld een hypotheekadviseur?

Excuses het is wat offtopic, maar doordat wij een nieuwe woning al hebben gekocht (nu nog de hypotheek regelen) heb ik het voor het gemak hier gepost.
Ze rekenen bij een overbrugging al met 90% en niet met de volle 100%. In dit geval gaan ze dus uit van een waarde van €310.500.

Taxatie is verplicht onderdeel van een overbrugging, zolang je taxateur voldoet aan de eisen van de bank (bepaalde papiertjes enzo) dan is het prima.

Als je twijfelt dan ga je zelf opzoek naar een taxateur die voldoet aan de eisen van de bank en laat je het nogmaals taxeren.

En dat ‘toefluisteren’ wil nog wel eens gebeuren maar dat is eerder als je een woning koopt en je bepaalde dingen wilt verbeteren, met een taxatie voor een overbrugging heeft het geen nut. Zowel de taxateur als de adviseur ziet er niets van terug als hij bewust te hoog getaxeerd word. Sterker nog, als het verschil tussen de taxatie en verkoop waarde niet goed verklaarbaar is dan zal het rapport en de taxateur ook aan de tand gevoeld worden.

Je kan ook zelf het risico wat verlagen en een lagere overbrugging nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
c-nan schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:04:

Ik zou een calcasa rapport aanvragen voor je huidige woning en de waarde die daaruit komt vergelijken met die van de taxateur. Kost je 27,95 en dan weet je meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!
wortelsoft schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:11:
[...]

Ik zou een calcasa rapport aanvragen voor je huidige woning en de waarde die daaruit komt vergelijken met die van de taxateur. Kost je 27,95 en dan weet je meer.
Die zaten er bij ons maar €120.000 naast }:|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Toppe schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:14:
[...]

Die zaten er bij ons maar €120.000 naast }:|
Bij mij zat er tussen taxatie en calacasa 5000 euro, ben wel benieuwd wat het daadwerkelijk gaat opbrengen als ik mijn masionnette ga verkopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
wortelsoft schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:34:
[...]

Bij mij zat er tussen taxatie en calacasa 5000 euro, ben wel benieuwd wat het daadwerkelijk gaat opbrengen als ik mijn masionnette ga verkopen.
Veel meer. Bij een taxatie krijgen ze vooral naar de financiële waarde en niet naar de emotionele waarde, of te wel, wat een gek er voor geeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19:18
Toppe schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Dat hangt ook af van hoe druk het is voor de milieustraat. Soms moet je wel meer dan een uur wachten… als je 2 of misschien zelfs 3 keer moet rijden dan is dat kostbare tijd.

Mooi alternatief als je een kuub afval hebt: https://www.containeronline.nl/big-bag-voor-afval/

Kost je €169 all-in.

Een-tweetje maken met de leverancier: jij regelt koffie en koeken, helpt mee met je afval in de bigbag gooien en je leverancier laat de volle zak met de kraan naar beneden hijsen
Volgens mij ben je wat meer kwijt voor een dak.
Deel mag namelijk niet in bouwafval:
https://www.containeronline.nl/afvalsoorten/dakafval/

Acties:
  • 0Henk 'm!
Source90 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:49:
[...]

Volgens mij ben je wat meer kwijt voor een dak.
Deel mag namelijk niet in bouwafval:
https://www.containeronline.nl/afvalsoorten/dakafval/
Dakpannen mag je gewoon als bouw/sloop afval afvoeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19:18
Toppe schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:53:
[...]

Dakpannen mag je gewoon als bouw/sloop afval afvoeren.
Volgens mijn wilde hij de dakpannen mogelijk behouden en gaat het om de rest van het dak.

Uiteraard kan er dan gekozen worden om alles te sorteren en afval als bitumen/dakleer zelf af te voeren.

[Voor 17% gewijzigd door Source90 op 07-06-2021 10:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Source90 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:59:
[...]

Volgens mijn wilde hij de dakpannen mogelijk behouden en gaat het om de rest van het dak.
Wat zou er dan volgens jou niet in mogen? Je houdt namelijk hout, isolatie en folies over en dat mag allemaal gewoon in z’n bigbag :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Aangezien loze leidingen niet "toegestaan" zijn laat ik een UTP-kabel naar de voordeur trekken voor een videodeurbel. Nu kom ik er eigenlijk achter dat er niet zo veel POE videodeurbellen zijn. 8)7

Vanuit de bouwer wordt er een draadloze deurbel gemonteerd, dus ook geen leiding voor een beltrafo. Helemaal geen leiding naar de voordeur vind ik toch wel een beetje tricky, maar een UTP laten trekken die ik uiteindelijk niet gebruik (mocht ik bijvoorbeeld voor een Eufy deurbel kiezen) is ook sneu geld. :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
Niwla schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:02:
Aangezien loze leidingen niet "toegestaan" zijn laat ik een UTP-kabel naar de voordeur trekken voor een videodeurbel. Nu kom ik er eigenlijk achter dat er niet zo veel POE videodeurbellen zijn. 8)7

Vanuit de bouwer wordt er een draadloze deurbel gemonteerd, dus ook geen leiding voor een beltrafo. Helemaal geen leiding naar de voordeur vind ik toch wel een beetje tricky, maar een UTP laten trekken die ik uiteindelijk niet gebruik (mocht ik bijvoorbeeld voor een Eufy deurbel kiezen) is ook sneu geld. :'(
Wat is je vraag? Of gewoon even frustratie uiten? :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online

Maar dan kun je wel weer stroom voor die eufy van een bel transformator over die utp laten lopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Je kan toch gewoon een UTP kabel vanaf voordeur naar meterkast laten leggen? Beltrafo er op en klaar?

Spuit 11 gaf modder… wat @wortelsoft zegt!

Overigens word het steeds triester dat ze een draadloze deurbel kiezen om een paar euro uit te sparen een leiding, paar meter kabel en een beltrafo.

[Voor 11% gewijzigd door Toppe op 07-06-2021 11:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:09:
[...]

Overigens word het steeds triester dat ze een draadloze deurbel kiezen om een paar euro uit te sparen een leiding, paar meter kabel en een beltrafo.
Nogmaals, bouwers bezuinigen op alles ;(

Helaas heeft de klant niet de mogelijkheid om hier wat aan te doen (voor jou 100 anderen), behalve dan te zorgen dat de specs duidelijk en op schrift zijn beschreven voor een handtekening is gezet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

wortelsoft schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:06:
[...]

Maar dan kun je wel weer stroom voor die eufy van een bel transformator over die utp laten lopen.
Naar dit soort inspiratie was ik op zoek inderdaad _/-\o_
Nog geen idee hoe dit in de praktijk werkt maar nu weet ik in ieder geval in welke hoek ik het moet zoeken en dat ik deze UTP-kabel richting voordeur zeker laat liggen!

Acties:
  • +1Henk 'm!
Niwla schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:42:
[...]

Naar dit soort inspiratie was ik op zoek inderdaad _/-\o_
Nog geen idee hoe dit in de praktijk werkt maar nu weet ik in ieder geval in welke hoek ik het moet zoeken en dat ik deze UTP-kabel richting voordeur zeker laat liggen!

Ik heb een Netatmo bel en die heeft nog eens als voordeel dat je de bestaande gong gewoon kan laten zitten :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

En je pakt dan gewoon twee aders van de UTP als belsnoer?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Niwla schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:18:
En je pakt dan gewoon twee aders van de UTP als belsnoer?
Yep. Weet niet of ze nog een ouderwetse telefoon kabel aanbieden voor minder?

Je zal alleen zelf nog een gong moeten ophangen. Heb je wel meteen het voordeel dat je hem ín de meterkast kan ophangen, lelijke dingen.

[Voor 38% gewijzigd door Toppe op 07-06-2021 12:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Deleon78
  • Nu online
Toppe schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:21:
[...]

Yep. Weet niet of ze nog een ouderwetse telefoon kabel aanbieden voor minder?

Je zal alleen zelf nog een gong moeten ophangen. Heb je wel meteen het voordeel dat je hem ín de meterkast kan ophangen, lelijke dingen.
In de meterkast is die niet altijd goed te horen helaas. Afhankelijk van gong, indeling, grootte, materialen etc ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Deleon78 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:32:
[...]

In de meterkast is die niet altijd goed te horen helaas. Afhankelijk van gong, indeling, grootte, materialen etc ;)
Ik ga op zoek naar een netwerkgong. Hang ik er meteen eentje in de achtertuin en op zolder :)

[Voor 56% gewijzigd door Niwla op 07-06-2021 12:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Niwla schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:33:
[...]

Ik ga op zoek naar een netwerkgong. Hang ik er meteen eentje in de achtertuin en op zolder :)
Laat je me weten als je die gevonden hebt? Volgens mij kom je dan vrij snel uit op een intercom systeem of draadloos.

En als je een slimme deurbel neemt krijg je toch gewoon een notificatie op je telefoon/horloge/speaker? Voor mij al reden genoeg om straks een HomePod mini op de overloop te zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:42:
[...]
En als je een slimme deurbel neemt krijg je toch gewoon een notificatie op je telefoon/horloge/speaker? Voor mij al reden genoeg om straks een HomePod mini op de overloop te zetten.
Ook helemaal waar. Nu al een Google Nest Hub en Nest Hub Max in de woonkamer. Straks in iedere ruimte? O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 08:23
Wat zegt de bouwer er van? Waarom wijkt hij af? Als zo'n afwijking technisch nadelig is mag dat niet, maar ik denk niet dat dat bij de dekvloer een probleem is.

Anhydriet is veel sneller te verwerken bij de bouw. Dit giet je er in, maar je moet wel zorgen dat alle kieren netjes dicht zijn, want anders loopt die anhydrietvloer je kruipruimte in. Zandcement is arbeidsintensiever.

De leidingen kunnen in anhydriet wat hoger liggen en het geleidt warmte inderdaad beter. Dat is niet heel relevant bij een WP, want die zet je op een constante temperatuur. De dekvloer warmt dan langzaam op en blijft gewoon op temperatuur het hele seizoen (niet uitzetten als je een week weg gaat, gewoon aan laten staan).

Anhydriet is daarentegen weer niet waterdicht, dus niet geschikt voor badkamers. Daar moet altijd een cementdekvloer in.

Verlijmen van de afwerkvloer (tegels, pvc) kan bij allebei. Anhydriet is daar iets duurder in omdat de vloer eerst geschuurd moet worden voordat er gelijmd kan worden. Bij zandcement is dat niet zo. In beide gevallen geldt dat voor gelijmd PVC eerst geegaliseerd moet worden.

Bij een anhydrietvloer heb je meer kans hebt dat je zonder egaliseren ook laminaat of een andere zwevende vloer kunt leggen. De dekvloer is namelijk van zichzelf vlakker dan zandcement.

Als je van plan bent om voor laminaat te gaan (bijvoorbeeld boven), overleg dan even met de bouwer of hij niet bereid is de hele verdieping voor je te egaliseren als 'compensatie' voor het afwijken van de TO. Ik zou het in ieder geval per mail melden dat er een afwijking is en ook even contact zoeken met woningborg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blihi
Door de stevige regenval afgelopen week was het even spannend of het huis helemaal waterdicht was. Dat was bij ons gelukkig het geval, maar helaas gold dat niet voor alle woningen. Een jaar na oplevering zijn er twee woningen waarbij het water de woonkamer in kwam.

Bij de ene via het kozijn van de schuifdeur. Dat is op zich waarschijnlijk eenvoudig te verhelpen, want in dat kozijn hoort een afwatering naar buiten te zitten. Als die verstopt zit, komt het water naar binnen. Hier zal de bouwer nog iets mee moeten, want die woning is nog niet helemaal opgeleverd (tweede handtekening nog niet gezet).

Bij een andere woning kwam het water onder de kozijnen door. Dat lijkt me een veel groter issue, maar de eigenaar is er nogal gelaten onder. Hij vindt het blijkbaar geen punt :? 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!
Blihi schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:49:
Door de stevige regenval afgelopen week was het even spannend of het huis helemaal waterdicht was. Dat was bij ons gelukkig het geval, maar helaas gold dat niet voor alle woningen. Een jaar na oplevering zijn er twee woningen waarbij het water de woonkamer in kwam.

Bij een andere woning kwam het water onder de kozijnen door. Dat lijkt me een veel groter issue, maar de eigenaar is er nogal gelaten onder. Hij vindt het blijkbaar geen punt :? 8)7
Als het onder de kozijnen doorkomt dan zou je verwachten dat de tuin ook vol met water staat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blihi
Ja klopt. Bij mij stond achter in de tuin 2 cm water (Ik heb nu twee gaten gemaakt in de tuinmuur naast de sloot. Dat gebeurt me dus niet nog een keer), maar vooraan bij de gevel bleef geen water staan. De bestrating ligt bij mij netjes op afschot van de woning af.

Wat ik heel vreemd vind op de foto is dat het lijkt alsof het water echt onder de kozijnen door komt, dus zelfs tussen de dorpels door. Mijn vloer ligt veel hoger en sluit netjes op de kozijnen aan, maar blijkbaar is in deze woning de dekvloer veel lager geplaatst.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0Henk 'm!
Blihi schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:22:
Ja klopt. Bij mij stond achter in de tuin 2 cm water (Ik heb nu twee gaten gemaakt in de tuinmuur naast de sloot. Dat gebeurt me dus niet nog een keer), maar vooraan bij de gevel bleef geen water staan. De bestrating ligt bij mij netjes op afschot van de woning af.

Wat ik heel vreemd vind op de foto is dat het lijkt alsof het water echt onder de kozijnen door komt, dus zelfs tussen de dorpels door. Mijn vloer ligt veel hoger en sluit netjes op de kozijnen aan, maar blijkbaar is in deze woning de dekvloer veel lager geplaatst.

***members only***
Tja, als je tuin niet goed op afschoot ligt en water zich ophoopt tegen je gevel aan dan vraag je wel om problemen.

* Toppe zet goot tegen de gevel op het lijstje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blihi
Ik heb een strook ardenner split van 50cm tegen de gevel. Helpt ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Blihi schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:30:
Ik heb een strook ardenner split van 50cm tegen de gevel. Helpt ook.
Yep. Alleen loop ik altijd op blote voeten en ook die kleine meid die hier rond huppelt loopt veel op blote voeten. Ze vindt nu 5cm grind voor de deur al vervelend dus vergroten is geen optie :+

Overigens zie ik steeds meet voordelen in een geasfalteerd terras 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
Tja. Vanuit de schuifpui stap je direct het terras op, zonder split. Maar op een aantal plaatsen in de tuin heb ik wel split toegepast, juist om water af te voeren (rondom het terras en voor de overige kozijnen).

Ook hier loopt de jongste graag op blote voeten. Alleen niet op het split. Dat leer je snel genoeg af :) Ze kan overal komen hoor, moet je soms wel omlopen.

Asfalt lijkt ook geen goed idee voor blote voeten. Met dit weer zou dat bloedheet worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:29
Split/kiezeltjes houden we nu bewust uit de tuin :D Met drie kleintjes ligt dat binnen de kortste keren overal :') Steentjes blijven interessant...

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 15:47

Eerste kijkmoment achter de rug! Ik laat alleen deze zien om snel een beeld te geven, dan hieronder wat details en toekomstige opleverpunten.

We hebben nog steeds geen bel.. nadat we aangegeven hadden dat de aansluiting voor de bel niet op de door ons gevraagde hoogte zat, is alleen het pijpje verwijderd, verder geen acties.

Een geknikte loze leiding in de lepe hoek van de trap met daarachter een gigantisch gat in de buitenmuur |:(

Een vensterbank met een hapje eruit.

Een afzuigpunt in het toilet boven die op een compleet andere plek zit. Ik weet niet of ik deze plaatsing in de muur wel zo mooi vind.

Een vensterbank die niet uit één stuk bestaat?? Hoe gaan we die kier ooit netjes krijgen..

Aansluitingen voor een dubbele wasbak, waarvan 1 wateraansluiting niet geaard is (er loopt zelfs geen buis naartoe) Geen idee of dit normaal is.

Dierlijk bezoek gehad op zolder! Helaas bewoog het beton toen nog mee.

Als laatste (hoop ik): Ze hebben hier een houten plaat gebruikt om een ruw stuk muur te verbergen. Ik ben traplichtjes van plan, dus dan is dit erg storend. Echt onbegrijpelijk hoe weinig de bouwer/bouwvakkers geven om design en gewoon lekker doen wat het goedkoopst is.

[Je probeert een strak huis te krijgen, maar omdat in onze cultuur en tijd huizen gebouwd worden door barbaren die lekker hun eigen ding doen, kost dat veel eigen inspanning. En dan doen ze er nóg zo lang over. Het is geen vakwerk meer waar je eigen dorpsgenoot die je al jaren kent zijn waardering uit haalt, maar tot in het bot uitbesteed werk aan Poolse aspergestekers. Zo. Nu ben ik eindelijk ook voor mezelf tot deze conclusie gekomen.]

Als afsluiter nog een foto vanaf de andere kant:

Het glas zit er ook al bijna in. Over de muren: onze buurman was ook op de kijkmiddag, hij is stucadoor en wist te melden dat onze muren in deze staat al bijna behangen kunnen worden. Misschien 1 spuitlaag met dunpleister, maar dat is het dan ook wel. Dus we kunnen daarop aardig besparen. En nu op naar kijkmiddag nummer 2!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
Sorry hoor, maar een paar dingetjes op een multimaanden project met diverse partijen die bijdragen? Shit happens, nu kijken hoe het zo goed mogelijk hersteld kan worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 896gerard
We zijn ook redelijk tevreden. Reminder: dit zijn de dingen die we zelf in 1,5 uur konden vinden in een huis waar nog maar de helft in zit. En nadat we bijna €1750 hebben betaald voor een niet geleverde optie, zijn we wel wat scherper geworden.

[Voor 13% gewijzigd door 896gerard op 07-06-2021 17:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 18:20
@896gerard wat voor optie was dat en wat voor oplossing hebben ze geboden?

Hier zijn ze een wateraansluiting en afvoer vergeten tbv keukentje in de woonkamer (zit op andere verdieping dan de keuken). Ze zeggen dat dit opgelost wordt maar ben wel benieuwd hoe, kan zoiets in de dekvloer bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 896gerard
@Ascension Zie de toegevoegde link in de post. De aansluitingen kunnen alleen door de dekvloer waar geen vloerverwarming zit. Ik heb geen idee of de afvoer van je keukentje in de muur kan, in veel badkamers doen ze een afvoer van die diameter natuurlijk wel voor een stukje in de muur. Als dat niet kan, dan krijg je op de verdieping eronder waarschijnlijk een koofje in de hoek met daarin een buis (ik zou dit zelf tot elke prijs willen vermijden). Ik zou wel proactief erachteraan gaan hóe ze dit gaan oplossen, anders zit je zo meteen met een koof en kunnen zij zeggen: volgens specificatie opgeleverd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:51
@896gerard, is het normaal dat die PVC buizen d.m.v. duc-tape en ijzerdraadjes bij elkaar gehouden worden?
Voor wat betreft de afzuiging in het toilet; die waren ze in eerste instantie blijkbaar vergeten en dan is via de wand de afzuiging naderhand aanbrengen eenvoudiger. ;) Bij een buurtgenoot van mij hebben ze hetzeflde gedaan. Zelf geef ik ook de voorkeur aan een ventiel in het plafond.

[Voor 60% gewijzigd door witterholt op 07-06-2021 18:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 896gerard
witterholt schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:57:
@896gerard, is het normaal dat die PVC buizen d.m.v. duc-tape en ijzerdraadjes bij elkaar gehouden worden?
Als jij het weet.. Het heeft geen enkele invloed op de functie. Alsnog.. als je kijkt naar de manier waarop auto's worden gebouwd en die vergelijkt met de manier waarop huizen worden gebouwd, dan zitten we qua huizen denk ik op vooroorlogs niveau. Hier en daar een chippie en een normpje, maar verder is er niet veel veranderd. In die analogie is duct-tape een middel wat bij de tijd hoort :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:51
@896gerard , ik denk dat het ook verschilt per aannemer / installateur hoe er gewerkt wordt en met welke materialen...

[Voor 23% gewijzigd door witterholt op 07-06-2021 18:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
witterholt schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:57:
Natuurlijk is dat niet normaal, net zoals de beugels bij de waterleiding schijnbaar ook op waren.
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True