Wij willen nagenoeg eenzelfde soort deuren, bij ons project was dit niet mogelijk bij Berkvens. Via MKK in Veldhoven heb ik nu een offerte liggen voor ongeveer €1500 per deur met al jouw eisen. We krijgen €165 per deur terug
Verwijderd
zijn ook typisch van die dingen waar je tijdens realisatie op let. Later zie je het amper meer tenzij je op de grond ligt.praliwi schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:05:
[...]
Mijn ervaring is ook dat stucadoors er niet voor zijn om telkens dit soort details heel netjes af te werken 😜
Heeft bij mij 1,5 jaar geduurd voordat ik huis als 'gebruiker' ging gebruiken ipv als 'tester' er naar keek. Dat is het nadeel van nieuw (voor mij dan) , doordat alles goed is stoorde ik me erg aan 1e streepje op de muur en dat soort dingen. Nu is het gewoon wonen -nog steeds voorzichtig, maar niet meer krampachtig- en als t weer wat 'te doorleefd' gaat worden doen we wel weer een opfris ronde .
Voor dit specifieke issue lijkt een rozet mij ook de juiste oplossing.
Ik had dat krampachtige in het begin ook wel met ons huidige huis (nieuwbouw 2015). Het eerste krasje op het stucwerk en de eerste deuk in het houten aanrechtblad waren zeer pijnlijkVerwijderd schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:46:
[...]
zijn ook typisch van die dingen waar je tijdens realisatie op let. Later zie je het amper meer tenzij je op de grond ligt.
Heeft bij mij 1,5 jaar geduurd voordat ik huis als 'gebruiker' ging gebruiken ipv als 'tester' er naar keek. Dat is het nadeel van nieuw (voor mij dan) , doordat alles goed is stoorde ik me erg aan 1e streepje op de muur en dat soort dingen. Nu is het gewoon wonen -nog steeds voorzichtig, maar niet meer krampachtig- en als t weer wat 'te doorleefd' gaat worden doen we wel weer een opfris ronde .
Voor dit specifieke issue lijkt een rozet mij ook de juiste oplossing.

Bij ons gaat binnenkort de kap erop en we zijn zoetjes aan aan het kijken wanneer we het huis te koop willen zetten. Gezien de marktontwikkelingen is er nog geen haast.
Ik ben geneigd om toch nog even te wachten totdat er wat meer bericht over de verwachte opleverdatum (bij start bouw was de indicatie Q1 2022). Vooral omdat ik ook geen zin heb om bij tegenspoed tijdens de bouw tijdelijk te moeten huren. Het werk aan de binnenkant (installatie, afwerking, etc.) kan naar mijn ervaring vaak lang duren.
En bij verkoop is het wel gebruikelijk dat je een uiterste datum opgeeft, toch? Bijvoorbeeld uiterlijk op 1 augustus met als minimum 2 maanden na opleverdatum van de nieuwbouwwoning.
In de huidige markt bepaal je dat zelf. Wij hebben onze huidige woning ook nog niet te koop gezet, maar komt idd met voorwaarde van 4 weken na oplevering nieuwe woning. Er komt geen uiterlijke datum in.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Pfff hoop stress zo de laatste week voor verhuizen
Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de badkamers, morgen de vloer op de 1e afmaken en vandaag zijn ze begonnen met de keuken. En de hovenier is ook al aan de slag 
Ik ben heel erg blij dat we niet heel ver verhuizen, als ik zie hoe vaak we nog even naar het huis gaan om iets te doen of om de deur open te doen voor een aannemer.
En dan gisteren ook nog een baby met 39.5 koorts
Leuk dat verhuizen, maar ik hoop dat ik het de komende 10 jaar niet meer hoef te doen
Ik ben heel erg blij dat we niet heel ver verhuizen, als ik zie hoe vaak we nog even naar het huis gaan om iets te doen of om de deur open te doen voor een aannemer.
En dan gisteren ook nog een baby met 39.5 koorts
Zo, na een tijdje goed afwezig te zijn geweest ben ik weer terug op aarde. 6 weken geleden ons huis in Almere verlaten en zijn we vertrokken naar het Noorden!
5 weken geleden waren we uitgenodigd om het uitzetten van de woning bij te wonen. Dat bleek alleen een grote grap te zijn want er kwam niemand. Ze wouden het risico niet nemen om vlak voor de bouwvak alle paaltjes in de grond te zetten om dan 5 weken niets te doen en daarna meteen beginnen te boren. Logisch.
Nieuwe brief gehad dat het vandaag zou moeten gebeuren. Aangezien vrouwlief moest werken stond het bijwonen hiervan niet op te planning. Om 0800 toch maar de kleine in de auto gehesen en die kant op gereden.
En verrek, er gebeurt wat! Heel gek om dit zo te zien. Ze moeten 132 palen boren in twee dagen tijd. Ik verwacht dat wij morgen eind van de dag aan de beurt zijn.
:strip_exif()/f/image/VJpqooWYiOBZ7cqJxFg7eCbL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/emnqvB2zxUrKs3fb94K7hNQY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZArxQdNCcKsmUxq1l9kyAYHa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X6RJT8oqeVpAYopqE1DgEN9s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UcBJCBrtWY42OvifuPFy7ATS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D7wLgkQ9RVumgx6TGylkwWXk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6BPmKziHGDXuvAbwZeTVQ4nf.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de tweede foto zien we nog een grote stapel met onkruid. Dit is dus een boom van de achter buren die ze daar hebben neer gegooid. Heb lokale medewerker van het bouwbedrijf gevraagd of ze dit nog gaan (laten) opruimen maar die wist het allemaal niet. Ondertussen een terugbel verzoek neer gelegd om na te vragen of ze dit nog gaan weg halen en of ze die loopbrug van de achterburen naar onze grond ook weg gaan halen. Die mensen zijn er absoluut niet blij mee dat er gebouwd gaat worden en ik heb geen zin om nu al ellende te hebben met ze. Die brug moet weg en dan komt er een overkapping van 320cm hoog en 10m breed.
5 weken geleden waren we uitgenodigd om het uitzetten van de woning bij te wonen. Dat bleek alleen een grote grap te zijn want er kwam niemand. Ze wouden het risico niet nemen om vlak voor de bouwvak alle paaltjes in de grond te zetten om dan 5 weken niets te doen en daarna meteen beginnen te boren. Logisch.
Nieuwe brief gehad dat het vandaag zou moeten gebeuren. Aangezien vrouwlief moest werken stond het bijwonen hiervan niet op te planning. Om 0800 toch maar de kleine in de auto gehesen en die kant op gereden.
En verrek, er gebeurt wat! Heel gek om dit zo te zien. Ze moeten 132 palen boren in twee dagen tijd. Ik verwacht dat wij morgen eind van de dag aan de beurt zijn.
:strip_exif()/f/image/VJpqooWYiOBZ7cqJxFg7eCbL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/emnqvB2zxUrKs3fb94K7hNQY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZArxQdNCcKsmUxq1l9kyAYHa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X6RJT8oqeVpAYopqE1DgEN9s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UcBJCBrtWY42OvifuPFy7ATS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D7wLgkQ9RVumgx6TGylkwWXk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6BPmKziHGDXuvAbwZeTVQ4nf.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de tweede foto zien we nog een grote stapel met onkruid. Dit is dus een boom van de achter buren die ze daar hebben neer gegooid. Heb lokale medewerker van het bouwbedrijf gevraagd of ze dit nog gaan (laten) opruimen maar die wist het allemaal niet. Ondertussen een terugbel verzoek neer gelegd om na te vragen of ze dit nog gaan weg halen en of ze die loopbrug van de achterburen naar onze grond ook weg gaan halen. Die mensen zijn er absoluut niet blij mee dat er gebouwd gaat worden en ik heb geen zin om nu al ellende te hebben met ze. Die brug moet weg en dan komt er een overkapping van 320cm hoog en 10m breed.
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 23-08-2021 14:43 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Welkom in het mooie Noorden. Ik herken de locatie van de foto'sToppe schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:39:
Zo, na een tijdje goed afwezig te zijn geweest ben ik weer terug op aarde. 6 weken geleden ons huis in Almere verlaten en zijn we vertrokken naar het Noorden!
Wijkje wat is opgeleverd? Bedoel je witte huizen?cvanatten schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:45:
[...]
Welkom in het mooie Noorden. Ik herken de locatie van de foto's. Wij wonen straks in het laatste blokje van de tweekappers in het wijkje die net zijn opgeleverd.
Ik bedoel het laatste blokje van de tweekappers die net zijn opgeleverd in hetzelfde wijkje. Inderdaad die met gedeeltelijk witte gevels.
Zo, na flink wat maanden lurken eindelijk bij en dan ook gelijk maar even het lijstje ingevuld:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Dan heb je goed zicht op onze bouw locatiecvanatten schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:10:
Ik bedoel het laatste blokje van de tweekappers die net zijn opgeleverd in hetzelfde wijkje. Inderdaad die met gedeeltelijk witte gevels.
offtopic:
Weet jij wanneer ze starten met de woningen naast jullie?
Weet jij wanneer ze starten met de woningen naast jullie?
Wellicht al eerder voorbij gekomen, maar ik kan het niet echt terugvinden. Welke voorbereidingen kun je treffen voor het netjes aansluiten van Sonos 1 speakers (220v, UTP hoeft niet).
Meest eenvoudige is natuurlijk om een WCD in de buurt te plaatsen en, eventueel met een kortere, 220V kabel met stekker te voeden.
Maar zijn er ook mooiere alternatieven, bijvoorbeeld om de kabel via een blindplaatje of zo netjes weg te werken, of iets achter de Sonos icm ophangbeugeltje?
Meest eenvoudige is natuurlijk om een WCD in de buurt te plaatsen en, eventueel met een kortere, 220V kabel met stekker te voeden.
Maar zijn er ook mooiere alternatieven, bijvoorbeeld om de kabel via een blindplaatje of zo netjes weg te werken, of iets achter de Sonos icm ophangbeugeltje?
Ons woning wordt eind 2022 (of begin 2023) opgeleverd. Wij moeten onze opties nog doorgeven aan de aannemer.
Wij hebben een warmtepomp + vloerverwarming. Op zolder krijgen we geen vloerverwarming en komt ook niet terug in de optielijst.
Enkele weken geleden gaf ons kopersbegeleider aan dat het wel mogelijk is (maar niet nodig is en zou het daarom ook niet adviseren). Als indicatie gaf hij aan 1200,- euro maar dat moest hij nog navragen bij de installateur. Vandaag bericht gekregen, het gaat 3280,- kosten.
Voor 1200,- vond ik het eigenlijk een no-brainer, echter vind ik 3280,- echt veel geld. Daarvoor zouden we bijvoorbeeld ook een multi-split airco kunnen nemen.
Is 3280,- realistisch? Of is dat een bedrag om ons af te laten schrikken zodat we het niet doen?
Gaat om een ruimte van ongeveer 45m2.
Wij hebben een warmtepomp + vloerverwarming. Op zolder krijgen we geen vloerverwarming en komt ook niet terug in de optielijst.
Enkele weken geleden gaf ons kopersbegeleider aan dat het wel mogelijk is (maar niet nodig is en zou het daarom ook niet adviseren). Als indicatie gaf hij aan 1200,- euro maar dat moest hij nog navragen bij de installateur. Vandaag bericht gekregen, het gaat 3280,- kosten.
Voor 1200,- vond ik het eigenlijk een no-brainer, echter vind ik 3280,- echt veel geld. Daarvoor zouden we bijvoorbeeld ook een multi-split airco kunnen nemen.
Is 3280,- realistisch? Of is dat een bedrag om ons af te laten schrikken zodat we het niet doen?
EU DNS: 86.54.11.100
@c-nan dat id best wel een klats geld. Is de ruimte daarna nog “onbenoemde ruimte” of wordt het daarmee slaapkamer? In het laatste geval is er ook iets met de ventilatie gedaan.
Ik ben niet zo thuis in de bedragen, maar wat ze ervoor moeten doen:
Intekenen leidingen
Aan/afvoerleiding
Verdeler vloerverwarming
Gaas/raster
250 meter buis
Inregelen
Faalkosten
2-3 mandagen? ~1500€
Materiaal ~1000€
Ik ben niet zo thuis in de bedragen, maar wat ze ervoor moeten doen:
Intekenen leidingen
Aan/afvoerleiding
Verdeler vloerverwarming
Gaas/raster
250 meter buis
Inregelen
Faalkosten
2-3 mandagen? ~1500€
Materiaal ~1000€
[ Voor 39% gewijzigd door burnedhardware op 25-08-2021 10:38 ]
nieuwbouw icm radiatoren, dat snap ik niet... tegenwoordig is toch alles vloerverwarming?wd200 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:18:
Wij hebben onze nieuwbouwwoning laten stucen.
We hebben radiatoren met wandaansluiting maar nu zijn de leidingen niet netjes ingestuced
Wat is hierin gebruikelijk, kan ik van de stukadoor verwachten dat die dit dicht stuced of is er een reden dat het niet kan en moet ik moet rozetten op de muur gaan werken ?
Foto is nog een van de nettere
[Afbeelding]
@c-nan Krijg je voor die 3K ook een “zwaardere” warmtepomp? Is het een w/w warmtepomp waarmee je ook passief kunt koelen? Is er ook zone regeling per kamer?
Als je gaat werken of slapen op zolder en het nu onbenoemde ruimte is: Is er ook ventilatie (WTW)?
Bij lage temperatuur vloerverwarming en koeling moet je ook nog duurdere vloeren meebegroten. Een goedkoop gamma kliklaminaat voldoet niet zomaar.
Ik heb zelf bijvoorbeeld geen idee wat een ventilatierooster of open raam “kost” (stookkosten) tov WTW ventilatie. En in een slaapkamer voldoet een rooster eigenlijk nooit.
Ik vond het een lastige puzzel.
Als je echt wilt leven op zolder dan is die 3K slechts het begin.
Maar mijn gevoel: als je passief kunt koelen met een W/W warmtepomp: Doen. Maar reken op 1500 euro vloer extra. Als het alleen verwarming is: sowieso niet doen.
Als je gaat werken of slapen op zolder en het nu onbenoemde ruimte is: Is er ook ventilatie (WTW)?
Bij lage temperatuur vloerverwarming en koeling moet je ook nog duurdere vloeren meebegroten. Een goedkoop gamma kliklaminaat voldoet niet zomaar.
Ik heb zelf bijvoorbeeld geen idee wat een ventilatierooster of open raam “kost” (stookkosten) tov WTW ventilatie. En in een slaapkamer voldoet een rooster eigenlijk nooit.
Ik vond het een lastige puzzel.
Als je echt wilt leven op zolder dan is die 3K slechts het begin.
Maar mijn gevoel: als je passief kunt koelen met een W/W warmtepomp: Doen. Maar reken op 1500 euro vloer extra. Als het alleen verwarming is: sowieso niet doen.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Wij hebben het wel genomen op zolder voor ongeveer 3,5k uit m'n hoofd. Het advies dat ik hier kreeg was 'om het niet te doen, want de zolder is sowieso altijd wel aangenaam qua temperatuur'.c-nan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:28:
Ons woning wordt eind 2022 (of begin 2023) opgeleverd. Wij moeten onze opties nog doorgeven aan de aannemer.
De reden dat wij het wel doen is:
- Zolder wordt 2 werkkamers, dan is het wel prettig als het de temperatuur stabiel fijn en je een klein beetje warme voeten hebt (wij krijgen stadsverwarming, dus niet lage temperatuur vloerverwarming)
- Je kunt het achteraf niet meer doen
- Radiatoren op zolder vonden we echt zonde van de ruimte die je dan verliest
- Vloerverwarming geef je ook nog de optie om er ooit slaapkamers van te maken
- We krijgen een W/W warmtepomp. Of er een grotere/zwaardere pomp wordt geïnstalleerd, geen idee.
- De vloerverwarming kan ook koelen.
- Zoneregeling gaat per verdieping, niet per ruimte. De zolder krijgt een eigen thermostaat.
- In eerste instantie wordt er een werkkamer gerealiseerd op zolder. Later wellicht een slaapkamer, zijn we nog niet over uit.
- Optie vanuit de aannemer is om een elektrische radiator van 1000W te nemen voor (uit mijn hoofd) 1000,- euro.
De voor- en nadelen van vloerverwarming/koeling kennen we, maar ik weet niet of 3280,- een realistisch bedrag is. Klinkt voor mij erg veel.
- Zoneregeling gaat per verdieping, niet per ruimte. De zolder krijgt een eigen thermostaat.
- In eerste instantie wordt er een werkkamer gerealiseerd op zolder. Later wellicht een slaapkamer, zijn we nog niet over uit.
- Optie vanuit de aannemer is om een elektrische radiator van 1000W te nemen voor (uit mijn hoofd) 1000,- euro.
De voor- en nadelen van vloerverwarming/koeling kennen we, maar ik weet niet of 3280,- een realistisch bedrag is. Klinkt voor mij erg veel.
Op de lange baan zal VV ook goedkoper zijn dan een 1KW kachel.c-nan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:47:
- We krijgen een W/W warmtepomp. Of er een grotere/zwaardere pomp wordt geïnstalleerd, geen idee.
Plus een kachel veel compacter verwarmt, als het in de winter koud is op je werkkamer, zal het waarschijnlijk (ook afhankelijk van de nokhoogte) veel langer duren om de ruimte te verwarmen. VV zal altijd wel aanstaan.
Elektrische radiator nemen we sowieso niet, dat doe ik zelf wel voor veel minder geld. Tevens is 1000W net genoeg voor een kleine badkamerSource90 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:53:
[...]
Op de lange baan zal VV ook goedkoper zijn dan een 1KW kachel.
Plus een kachel veel compacter verwarmt, als het in de winter koud is op je werkkamer, zal het waarschijnlijk (ook afhankelijk van de nokhoogte) veel langer duren om de ruimte te verwarmen. VV zal altijd wel aanstaan.
Anyways, is 3280,- realistisch voor vloerverwarming op zolder?
Zoals hierboven aangegeven; ik zou dit eerst terugleggen bij de projectbegeleider. Ofwel; een kostenopbouw, wat wordt er gedaan voor 3,5k.c-nan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:47:
ik wil niet heel vervelend doen, maarre... de palen voor de fundering moeten nog geboord worden en jij zit bij bouwvakkers al te mekkeren over onkruid dat weggehaald moet worden? terugbelverzoeken, serieus?Toppe schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:39:
Op de tweede foto zien we nog een grote stapel met onkruid. Dit is dus een boom van de achter buren die ze daar hebben neer gegooid. Heb lokale medewerker van het bouwbedrijf gevraagd of ze dit nog gaan (laten) opruimen maar die wist het allemaal niet. Ondertussen een terugbel verzoek neer gelegd om na te vragen of ze dit nog gaan weg halen en of ze die loopbrug van de achterburen naar onze grond ook weg gaan halen.
Je bent in ieder geval al goed bezig om een naam op de bouw te krijgen. Ik denk niet dat die positief wordt.
Geen aanval op jou, maar probeer relaxed te zijn.
Zat projecten waar zelfs nu nog met radiatoren gewerkt wordt op vooral de slaapkamers (dus oplevering in H1 2023 . M.n. de projecten waarvan de omgevingsvergunning van voor 1 januari is, dan hoeft er namelijk aan minder strenge regelgeving voldaan te wordeb107mb schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:37:
[...]
nieuwbouw icm radiatoren, dat snap ik niet... tegenwoordig is toch alles vloerverwarming?
Zoals gezegd: ik betaal meer :-).c-nan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:47:
Wat gaat het je kosten om achteraf te doen? Dat is de belangrijkste vraag.
Korting opde 3280 ga je niet krijgen. Het is take it or leave it. En dan is de enige belangrijke factor wat het je waard is en wat het je kost om het zelf te doen.
Alles is prijzig in projectbouw (te duur).
Ik lees hem als terugbelverzoek voor de boom en brug die de overburen hebben gebouwd.. Die zal weg moeten.107mb schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:04:
[...]
ik wil niet heel vervelend doen, maarre... de palen voor de fundering moeten nog geboord worden en jij zit bij bouwvakkers al te mekkeren over onkruid dat weggehaald moet worden? terugbelverzoeken, serieus?
Winst moet gemaakt worden, het is ze gegund, maar het moet ook een beetje realistisch blijvenRequiem19 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:11:
[...]
Zoals gezegd: ik betaal meer :-).
Wat gaat het je kosten om achteraf te doen? Dat is de belangrijkste vraag.
Korting opde 3280 ga je niet krijgen. Het is take it or leave it. En dan is de enige belangrijke factor wat het je waard is en wat het je kost om het zelf te doen.
Alles is prijzig in projectbouw (te duur).
Er is eerder een indicatiebedrag gegeven van 1200,- euro. Dat is misschien wel heel goedkoop, maar 3280,- klinkt voor mij weer als de andere uiterste
Als ik het achteraf laat doen:
- geen vloerverwarming, teveel gedoe en te duur denk ik.
- multi-split airco voor +/- 3000,- euro waarmee je behalve de zolder ook andere ruimtes kunt verwarmen/koelen.
- elektrische radiator, maar heeft niet mijn voorkeur.
Dan heb je de keuze al gemaakt toch?c-nan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:16:
[...]
Winst moet gemaakt worden, het is ze gegund, maar het moet ook een beetje realistisch blijven
Er is eerder een indicatiebedrag gegeven van 1200,- euro. Dat is misschien wel heel goedkoop, maar 3280,- klinkt voor mij weer als de andere uitersteDus vandaar dat ik hier navraag of het realistisch is.
- multi-split airco voor +/- 3000,- euro waarmee je behalve de zolder ook andere ruimtes kunt verwarmen/koelen.
En die 1200 voor de zolder komt mij bekend voor, maar dat is dus puur die vloerverwarming. Niet alle verdere aanpassingen die eventueel nodig zijn.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik zou voor de airco gaan. Die wil je sowieso hebben op zolder namelijk.c-nan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:16:
[...]
Winst moet gemaakt worden, het is ze gegund, maar het moet ook een beetje realistisch blijven
Er is eerder een indicatiebedrag gegeven van 1200,- euro. Dat is misschien wel heel goedkoop, maar 3280,- klinkt voor mij weer als de andere uitersteDus vandaar dat ik hier navraag of het realistisch is.
Met vloerkoeling helemaal nietpraliwi schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:24:
[...]
Ik zou voor de airco gaan. Die wil je sowieso hebben op zolder namelijk.
Hier ook niet nodig gehad afgelopen zomers door de vloerkoeling die eigenlijk (ook boven mijn verwachtingen) goed werkt.
En die is ook nog eens nagenoeg gratis in verbruik. Die airco's vragen gewoon 2kWh .
@c-nan ik zou er wel voor kiezen, zeker icm je W/W warmtepomp werkt de koeling namelijk meer dan prima. Natuurlijk krijg je het geen 18 graden (al is dat ook af te raden met een split-airco) maar het is hier nier warmer geweest dan 23 graden en dan was vorige zomer toch echt 2 weken lang bok heet.
Je hebt:
Geen radiatoren in het zicht.
Een gegarandeerde temp regeling op die hele verdieping.
Je kan makkelijk slaapkamers of werk kamers maken.
Haast gratis koeling in de zomer.
Geen lelijke bakken aan de muur die ook nog eens stroom vreten.
Nagenoeg geen meerprijs tov split-airco installatie.
Lekker nu een split airco ophangen en vervolgens deel je over 5 jaar je verdieping in 2-en en moet je altijd deuren openhouden voor de koeling of er een unit bijhangen.
[ Voor 81% gewijzigd door GeeMoney op 25-08-2021 11:41 ]
Ligt wel aan je eisen/verwachtingen... wij hebben een airco maar bij een van onze buren is het in de zomer 32+ graden geweest op zolder. Met de meeste vloerkoeling is dat niet lekker te krijgen.GeeMoney schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:25:
[...]
Met vloerkoeling helemaal niet.Zeker met een W/W warmtepomp en vloerkoeling zou ik die spuuglelijke airco's juist niet willen hebben.
Hier ook niet nodig gehad afgelopen zomers door de vloerkoeling die eigenlijk (ook boven mijn verwachtingen) goed werkt.
En die is ook nog eens nagenoeg gratis in verbruik. Die airco's vragen gewoon 2kWh .
@c-nan ik zou er wel voor kiezen, zeker icm je W/W warmtepomp werkt de koeling namelijk meer dan prima. Natuurlijk krijg je het geen 18 graden (al is dat ook af te raden met een split-airco) maar het is hier nier warmer geweest dan 23 graden en dan was vorige zomer toch echt 2 weken lang bok heet.
Je hebt:
Lekker nu een split airco ophangen en vervolgens deel je over 5 jaar je verdieping in 2-en en moet je altijd deuren openhouden voor de koeling of er een unit bijhangen.
Wel eens met je andere voordelen overigens dus als je met vloerkoeling uitkomt vooral doen
Ohja: mijn (relatief goedkope, geen a-merk) split airco (3 binnen, 1 buiten unit) trekt rond de 600 watt. Theoretisch is de piek wel rond de 2kWh maar dat gebruikt hij nooit.
Ik heb ook een W/W warmtepomp met passieve koeling via de vloerverwarming. Ik lees het energieverbruik van mijn warmtepomp uit via een kWh meter in de meterkast. Als ik de koeling aan zet, neemt het verbruik toe met 80 W. Dit zijn de 2 pompen die dan aan slaan, 1 voor de bron en 1 voor de vloerverwarming.GeeMoney schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:25:
[...]
Met vloerkoeling helemaal niet.Zeker met een W/W warmtepomp en vloerkoeling zou ik die spuuglelijke airco's juist niet willen hebben.
Je hebt:
Als je de hele dag koelt, verbruik je dus 24 h * 80 W = 1,92 kWh per dag. Dit is vergelijkbaar met een airco van 2 kW (max. vermogen) voor 1 uur. Het werkelijke verbruik zal lager zijn, aangezien de airco niet altijd op vol vermogen draait.
Dan kun je dus meerdere uren de airco aan zetten voor het extra verbruik van mijn passieve koeling.
Het voordeel van mijn vloerkoeling vind ik dat het geen geluid maakt, en dat de massa van mijn huis gekoeld wordt, ipv alleen de lucht.
Maar het is dus zeker niet gratis, 2 kWh is ongeveer 50 cent. Ik verwacht dat een airco niet heel veel duurder is qua stroomkosten.
Het is dus meer, welk systeem vind je fijner en sluit beter aan bij jouw mogelijkheden en situatie
[ Voor 4% gewijzigd door roltor op 25-08-2021 11:48 ]
Ik zeg ook "haast gratis"roltor schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:47:
[...]
Ik heb ook een W/W warmtepomp met passieve koeling via de vloerverwarming. Ik lees het energieverbruik van mijn warmtepomp uit via een kWh meter in de meterkast. Als ik de koeling aan zet, neemt het verbruik toe met 80 W. Dit zijn de 2 pompen die dan aan slaan, 1 voor de bron en 1 voor de vloerverwarming.
Als je de hele dag koelt, verbruik je dus 24 h * 80 W = 1,92 kWh per dag. Dit is vergelijkbaar met een airco van 2 kW (max. vermogen) voor 1 uur. Het werkelijke verbruik zal lager zijn, aangezien de airco niet altijd op vol vermogen draait.
Dan kun je dus meerdere uren de airco aan zetten voor het extra verbruik van mijn passieve koeling.
Het voordeel van mijn vloerkoeling vind ik dat het geen geluid maakt, en dat de massa van mijn huis gekoeld wordt, ipv alleen de lucht. Maar het is dus zeker niet gratis, 2 kWh is ongeveer 50 cent.
@kever678 heb je een kWh meter om die gegevens te staven ? 3 airco's a 600watt klinkt mij een beetje te zuinig namelijk al zullen zoek niet continu 2kW verbruiken, dat ben ik eens.
Een snelle google levert een gemiddeld jaarverbruik van een split-airco op 150kWh. Bij 3 stuks dus 450kWh verbruik extra. Dan gaan ze uit van 1 maand lang 4 tot 6 uur per dag koelen.
Met dat verbruik kan de W/W warmtepomp van @roltor 234 dagen lang 24-uur per dag koelen.
[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 25-08-2021 12:00 ]
Hier in het zuid oosten, ga je dat echt niet redden met alleen vloerkoeling. Als je in het noorden of aan de kust woont mischien wel. Ma scheeld ook 5-10 graden aan buitentempratuur in de zomer, dus zou je woonlacatie meenemen. Ik zou altijd voor een airco op zolder gaan (wonen in het warmste deel van Nederland). Verwarming heb je al hemaal niet nodig op zolder in mijn ogen.GeeMoney schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:25:
[...]
Je hebt:
De vloerkoeling koelt de massa van je woning continu met +- 12 graden en de zon inslag is er niet minder op in het noordwesten (integendeel) maar wel de wind, heb je praktijk ervaring in je regio?Hanzul schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:49:
[...]
Hier in het zuid oosten, ga je dat echt niet redden met alleen vloerkoeling. Als je in het noorden of aan de kust woont mischien wel. Ma scheeld ook 5-10 graden aan buitentempratuur in de zomer, dus zou je woonlacatie meenemen. Ik zou altijd voor een airco op zolder gaan (wonen in het warmste deel van Nederland). Verwarming heb je al hemaal niet nodig op zolder in mijn ogen.
Vrienden van ons in het zuiden van het land hebben ook geen airco hangen en 2 werk kamers op zolder waar het prima te doen is afgelopen zomers. Uiteraard zal een airco het (sneller) koeler kunnen krijgen maar daar hangt ook een fors prijsverschil (in verbruik) tegenover.
En 23 graden hoog zomer is prima te doen, al is 21 nog beter maar alles in perspectief
Ja, die heb ik. Vriend van mij heeft vloerkoeling op begane grond en eerste verdieping met plat dak, en kreeg het vorige zomer niet onder de 24,5 graden (boven, beneden 22 graden). Deze zomer natuurlijk geen probleem. In onze vorige woning was het toen trouwens, beneden al 28 graden, boven nog warmer. Dus ja er is verschil, maar met een airco kon je gewoon koelen tot b.v 21 graden. Wij hebben dan nu ook gekozen voor een airco, ma iedereen zijn keuze.GeeMoney schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:52:
[...]
De vloerkoeling koelt de massa van je woning continu met +- 12 graden en de zon inslag is er niet minder op in het noordwesten (integendeel) maar wel de wind, heb je praktijk ervaring in je regio?
Vrienden van ons in het zuiden van het land hebben ook geen airco hangen en 2 werk kamers op zolder waar het prima te doen is afgelopen zomers. Uiteraard zal een airco het (sneller) koeler kunnen krijgen maardaarhangt ook een fors prijsverschil (in verbruik) tegenover.
En 23 graden hoog zomer is prima te doen, al is 21 nog beter maar alles in perspectief.
Wij hebben ook zoiets betaald voor de zolder, misschien vervallen er ook nog radiatoren? Teveel geld, maar het is meteen netjes geregeld, achteraf kan ook, zorg wel dat je niet door alle leidingen gaat met infrezen vd vloerverwarming.c-nan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:56:
[...]
Elektrische radiator nemen we sowieso niet, dat doe ik zelf wel voor veel minder geld. Tevens is 1000W net genoeg voor een kleine badkamerDus sowieso niet geschikt voor een grote ruimte.
Je kan het te duur vinden, maar het zijn wel de gangbare prijzen. Wij hebben zelfs nog iets meer betaald en voor koelen kwam er nog een opslag bovenop zelfs.c-nan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:28:
Wij hebben in onze nieuwe woning de optie "zolderindeing" genomen (duurste optie uit de meerwerklijstR_Donselaar schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:34:
[...]
Je kan het te duur vinden, maar het zijn wel de gangbare prijzen. Wij hebben zelfs nog iets meer betaald en voor koelen kwam er nog een opslag bovenop zelfs.
Verwarming op zolder vinden we onzin, maar koeling zeker niet. Dus gewoon de optie genomen zoals die was.
niets moet......behalve adem halen
Ik heb een split airco. Een unit boven en een beneden, buitenunit op het dak. Verbruik over het afgelopen jaar, dus inclusief enorm hete zomer 2020 (toen had ik nog geen zonwering buiten) en dit voorjaar zo'n 195 kWh. En dat is voor 11 kW koelvermogen om een vrijstaand nieuwbouwhuis van 192 m2 met veel glas op het zuid-zuidwesten koel te houden, dus die 150 kWh per jaar is schromelijk overdreven.GeeMoney schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:48:
[...]
Ik zeg ook "haast gratis"zeker tov split-airco's die gewoon minimaal honderden watts vreten voor urenlang.
@kever678 heb je een kWh meter om die gegevens te staven ? 3 airco's a 600watt klinkt mij een beetje te zuinig namelijk al zullen zoek niet continu 2kW verbruiken, dat ben ik eens.
Een snelle google levert een gemiddeld jaarverbruik van een split-airco op 150kWh. Bij 3 stuks dus 450kWh verbruik extra. Dan gaan ze uit van 1 maand lang 4 tot 6 uur per dag koelen.
Met dat verbruik kan de W/W warmtepomp van @roltor 234 dagen lang 24-uur per dag koelen.
PS. kWh worden bijgehouden door de binnenunits van Daikin. Ik ga ervan uit dat dit klopt, maar heb het niet nagemeten.
[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 25-08-2021 12:58 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Vond het bij ons in eerste instantie ook duur, maar er is veel voor gedaan en naregeling is ook niet goedkoop. BG had vv, 1e radiatoren en 2e geen verwarming. Huis werd opgeleverd met CV, maar wij gingen direct na oplevering een WP plaatsen.c-nan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:56:
[...]
Elektrische radiator nemen we sowieso niet, dat doe ik zelf wel voor veel minder geld. Tevens is 1000W net genoeg voor een kleine badkamerDus sowieso niet geschikt voor een grote ruimte.
Wij waren dit kwijt in 2018:
1050: 3 verdiepingen vv hoh 10 ipv 15.
9245: vv op 1e en 2e verdieping, hier zaten ook wat voorbereidingen voor warmtepomp bij, zoals 2 110mm buizen en bedrading voor voelers, elektra. Optie zonder deze voorbereidingen was 2000 goedkoper.
Wat je rekening mee moet houden wat er o.a. in zit:
- bedrading zone regeling. Ik heb op zolder 3 zones aan laten leggen, koste mij niets extra. Hier zijn ze 3x voor terug geweest omdat ze er maar 1 hadden gemaakt en ze de verkeerde kabel hadden getrokken, uiteindelijk opgelost door 3 draadloze regelaars aan te bieden.
- vv verdeler
- stopcontact voor zone regeling
- kabel die zone regeling doorlust, van bg, 1e, 2e verdieping
- omkasting verdeler (mogelijk doen ze dit niet voor onbenoemde ruimte)
- slang
- netten of isolatie
- aansluiting naar 1e verdieping + mogelijke afwerking
- arbeid
- risico calculatie etc.
Verder de vraag of ze de vv op isolatie leggen of op netten. Bij mij ligt er isolatie onder, dus was de prijs uiteindelijk niet zo gek. Vv leggen was het werk niet, daar waren ze in een ochtend mee klaar voor de hele woning. Isolatie leggen was meer werk. Uiteindelijk moet ook alles nog aangesloten en getest worden.
Uiteindelijk ook nog 750 euro terug gekregen voor de radiator in de badkamer en nog eens 400 voor de elektrische radiator die in deze optie zat.
Hier wordt vaak geadviseerd om het niet te doen, ik adviseer om het juist wel te doen mits je de zolder ook gaat gebruiken. In de winter vind ik het te koud om achter een pc te zitten als de vv uit staat (koude polsen), in de zomer weer te warm en dan helpt de koeling weer. Achteraf toepassen is niet te doen.
Zonder koeling aan wordt het 29+ graden (22 beneden en 1e verdieping) en met koeling werd het 24-25 graden vorig jaar.
Zou wel voorbereidingen voor WTW laten treffen. Wij hebben tocht roosters, maar die zijn niet aanwezig op de 2e verdieping en kan je dus alleen ventileren met de ramen open. Voor de badkamer op 2e verdieping hebben wij wel een MV kanaal laten storten.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Ik meet het aan de slimme meter.GeeMoney schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:48:
[...]
Ik zeg ook "haast gratis"zeker tov split-airco's die gewoon minimaal honderden watts vreten voor urenlang.
Afgelopen jaar rond de 300KwH verbruikt voor de airco's, iets boven de 60 euro. (in feite minder ivm overschot op zonnepanelen maar even voor het plaatje)
Airco staat hier wel veel aan: niet alleen als we denken 'wat is het hier heet' maar als de zon zich laat zien gaat die aan. (comfort is met wel wat waard)
[ Voor 8% gewijzigd door kever678 op 25-08-2021 13:07 ]
24.5 graden met een buitentemperatuur vorig jaar van 35+ is voor ons meer dan acceptabelHanzul schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:00:
[...]
Ja, die heb ik. Vriend van mij heeft vloerkoeling op begane grond en eerste verdieping met plat dak, en kreeg het vorige zomer niet onder de 24,5 graden (boven, beneden 22 graden). Deze zomer natuurlijk geen probleem. In onze vorige woning was het toen trouwens, beneden al 28 graden, boven nog warmer. Dus ja er is verschil, maar met een airco kon je gewoon koelen tot b.v 21 graden. Wij hebben dan nu ook gekozen voor een airco, ma iedereen zijn keuze.
Vorig jaar was bij ons in de slaapkamer makkelijk 30 graden, en voor die mogelijk 2-3 weken per jaaret extreme temperaturen vinden we dat prima te doen.
In het nieuwe huis krijgen we een wtw met bypass en vloerkoeling, dus we verwachten dat we het daarmee ietsje koeler kunnen krijgen dan ons huidige huis.
Wat je zegt, heel persoonlijk en wij kunnen er prima mee leven.
Als de airco bij ons aan staat dan is dat ook om de woning op 24 graden te houden. Op de bovenverdieping staan dan de slaapkamerdeuren open en de binnenunit hangt op de gang. De buitenunit draait dan zelden op meer dan het minimum modulatieniveau (frequentie van de compressor). Als de woonkamer ook te warm wordt gaat deze ook meedraaien en gaat de frequentie omhoog.
[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 25-08-2021 13:38 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Als de vloerkoeling alleen toch niet voldoende is, kun je er natuurlijk altijd nog een airco bij hangen.
Het is lastiger om na oplevering nog vloerverwarming aan te brengen.
Het voordeel is dan dat de airco veel minder hoeft te koelen, aangezien de vloerkoeling mee helpt.
Nadeel is dat het 2 keer zo duur is, maarja dan heb je ook wat.
Sowieso vind ik die paar 1000 euro op een nieuw huis van meerdere tonnen wel te verantwoorden, aangezien ik al meer dan een jaar bijna iedere dag op de zolder vertoef. Ik merk dat ik het eerst ook veel geld vond, maar nu ben ik blij dat ik er niet op heb bezuinigd.
Het is lastiger om na oplevering nog vloerverwarming aan te brengen.
Het voordeel is dan dat de airco veel minder hoeft te koelen, aangezien de vloerkoeling mee helpt.
Nadeel is dat het 2 keer zo duur is, maarja dan heb je ook wat.
Sowieso vind ik die paar 1000 euro op een nieuw huis van meerdere tonnen wel te verantwoorden, aangezien ik al meer dan een jaar bijna iedere dag op de zolder vertoef. Ik merk dat ik het eerst ook veel geld vond, maar nu ben ik blij dat ik er niet op heb bezuinigd.
Vloerkoeling was hier geen optie (heb nog gewoon een gasgestookte CV ketel)
Absoluut. Een mes snijdt aan twee kanten.107mb schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:04:
[...]
ik wil niet heel vervelend doen, maarre... de palen voor de fundering moeten nog geboord worden en jij zit bij bouwvakkers al te mekkeren over onkruid dat weggehaald moet worden? terugbelverzoeken, serieus?
Je bent in ieder geval al goed bezig om een naam op de bouw te krijgen. Ik denk niet dat die positief wordt.
Geen aanval op jou, maar probeer relaxed te zijn.
[ Voor 58% gewijzigd door Toppe op 25-08-2021 14:04 ]
Precies. En dat moeten ze weg halen voordat we een bezoekje aan de notaris brengen.Source90 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:13:
[...]
Ik lees hem als terugbelverzoek voor de boom en brug die de overburen hebben gebouwd.. Die zal weg moeten.
I'd wish! Bij ons alleen de BG voorzien van vloerverwarming, verdiepingen krijgen elektrische radiatoren. Tegen een bizarre meerprijs kunnen we vloerverwarming op de verdiepingen aanleggen.107mb schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:37:
[...]
nieuwbouw icm radiatoren, dat snap ik niet... tegenwoordig is toch alles vloerverwarming?
Wij hebben besloten dit niet te gaan doen overigens, met uitzondering van de badkamer. Wij hebben echt nooit verwarming aan op de slaapkamer, dus missen het ook niet.
Oplevering 2023...
Ook de plek voor de regelunit kunnen bepalen? Die wouden ze bij ons naast de deur monteren. Heb hem nu laten verplaatsen naar onder het badkamer meubel. Soms vraag ik me echt af of de mensen achter een bureau wel eens goed rond kijken naar hoe ze bepaalde dingen (standaard) intekenen.koekjah schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:59:
[...]
I'd wish! Bij ons alleen de BG voorzien van vloerverwarming, verdiepingen krijgen elektrische radiatoren. Tegen een bizarre meerprijs kunnen we vloerverwarming op de verdiepingen aanleggen.
Wij hebben besloten dit niet te gaan doen overigens, met uitzondering van de badkamer. Wij hebben echt nooit verwarming aan op de slaapkamer, dus missen het ook niet.
Oplevering 2023...
[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 25-08-2021 14:58 ]
Inderdaad. Straks krijg je nog gezeur over recht van overpad of iets wazigs. Laat ze dat eerst zelf maar met de buren uitvechten.Toppe schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:58:
[...]
Precies. En dat moeten ze weg halen voordat we een bezoekje aan de notaris brengen.
Dat is de grap, het is nog onbekend of dit inclusief naregeling is (voor de badkamer).Toppe schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:15:
[...]
Ook de plek voor de regelunit kunnen bepalen? Die wouden ze bij ons naast de deur monteren. Heb hem nu laten verplaatsen naar onder het badkamer meubel. Soms vraag ik me echt af of de mensen achter een bureau wel eens goed rond kijken naar hoe ze bepaalde dingen (standaard) intekenen.
Wat bedoel je met “regelunit”?Toppe schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:15:
[...]
Ook de plek voor de regelunit kunnen bepalen? Die wouden ze bij ons naast de deur monteren. Heb hem nu laten verplaatsen naar onder het badkamer meubel. Soms vraag ik me echt af of de mensen achter een bureau wel eens goed rond kijken naar hoe ze bepaalde dingen (standaard) intekenen.
Als je daarmee doelt op je vloerverwarmingsverdeler dan kan je die onmogelijk onder een badmeubel kwijt.
Die steekt zeker 40cm boven je vloer uit en is ook iets van 20-40cm breed afhankelijk van de hoeveelheid groepen. En de vloer wordt ook niet strak afgewerkt naast de buizen die uit de grond komen dus als je een beetje bukt in je badkamer kijk je daar vol tegenaan. Plus dat je badmeubel dan dus wel heel hoog komt te hangen.
Die zou ik dan eerder op een hal in een koof laten zetten ofzo, waar je er dus makkelijk bij kunt en de ruimte hebt mocht er eens iets mee zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 25-08-2021 17:57 ]
Ah ja idd, ik dacht dat je de nalevering bedoelde. De verdeler komt bij ons in een trapkast.
Krijgen jullie eigen parkeerplaatsen?drooger schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:08:
Zo, na flink wat maanden lurken eindelijk bij en dan ook gelijk maar even het lijstje ingevuld:
***members only***
Hoe groot is het appartementen-complex, en van welke datum is de vergunning?
Volgens de laatste regeling moet er namelijk naar jouw parkplaats een mantelbuis of andere voorziening aangelegd worden zodat je een laadpaal kunt plaatsen en die kunt voeden vanuit je eigen meterkast.
Als er geen eigen plekken zijn moet er een bepaald percentage/aantal van de parkeervakken voorzien zijn van een (openbare) laadpaal.
Maar alles hangt aan de datum waarop de vergunning is afgegeven . . .
Dit ding:GeeMoney schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:15:
[...]
Wat bedoel je met “regelunit”?
Als je daarmee doelt op je vloerverwarmingsverdeler dan kan je die onmogelijk onder een badmeubel kwijt.
Die steekt zeker 40cm boven je vloer uit en is ook iets van 20-40cm breed afhankelijk van de hoeveelheid groepen. En de vloer wordt ook niet strak afgewerkt naast de buizen die uit de grond komen dus als je een beetje bukt in je badkamer kijk je daar vol tegenaan. Plus dat je badmeubel dan dus wel heel hoog komt te hangen.
Die zou ik dan eerder op een hal in een koof laten zetten ofzo, waar je er dus makkelijk bij kunt en de ruimte hebt mocht er eens iets mee zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cBKasajjDs9ivBDZHZvo8Fwv.jpg?f=user_large)
Helaas geen eigen parkeerplaats.Het betreft i.i.g. een kleinschalig complex, met 8 appartementen.Dronium schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:49:
[...]
Krijgen jullie eigen parkeerplaatsen?
Hoe groot is het appartementen-complex, en van welke datum is de vergunning?
Volgens de laatste regeling moet er namelijk naar jouw parkplaats een mantelbuis of andere voorziening aangelegd worden zodat je een laadpaal kunt plaatsen en die kunt voeden vanuit je eigen meterkast.
Als er geen eigen plekken zijn moet er een bepaald percentage/aantal van de parkeervakken voorzien zijn van een (openbare) laadpaal.
Maar alles hangt aan de datum waarop de vergunning is afgegeven . . .
Mogelijk wel dat we de openbare parkeerplekken moeten "delen" met de buren, zo te zien hebben ze i.i.g. geen eigen oprit.
De aanvraag voor de omgevingsvergunning voor mijn fase is van juni 2020.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
@Toppe dat ziet er uit alsof het gaat passen inderdaad
.
Ik heb het artikel nog een terug gezocht. Met hier de officiele regelingen, misschien heb je er nog iets aan.drooger schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:52:
[...]
Helaas geen eigen parkeerplaats.Het betreft i.i.g. een kleinschalig complex, met 8 appartementen.
Mogelijk wel dat we de openbare parkeerplekken moeten "delen" met de buren, zo te zien hebben ze i.i.g. geen eigen oprit.
De aanvraag voor de omgevingsvergunning voor mijn fase is van juni 2020.
Bedankt!Dronium schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:17:
[...]
Ik heb het artikel nog een terug gezocht. Met hier de officiele regelingen, misschien heb je er nog iets aan.
Ik heb er ook wel vertrouwen in dat het uiteindelijk goed komt, alleen blijft het een raadsel hoe het qua planning uit gaat pakken.
Een paar weken even wat verder lopen om de auto op te laden is geen probleem, zolang het maar geen maanden gaat duren.
Het meest uitgebreide stuk tekst wat ik kan vinden tot nu toe is:Dronium schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:17:
[...]
Ik heb het artikel nog een terug gezocht. Met hier de officiele regelingen, misschien heb je er nog iets aan.
https://rijksoverheid.bou...ichting-stb-2020-84/2/2.4
Maar ik kan nergens vinden waar de loze leiding naar toe moet gaan. Als ik als bouwer een meter leiding leg bij iedere parkeerplaats voldoet hij ook aan de wet.
Ik heb een grondgebonden woning in een project bestaande uit een combinatie van woningen en appartementen. Voor het parkeren is er een vve voor de 2 laags parkeergarage. Ik zou graag laden via een kabel naar mijn woning, zodat de zonnepanelen de energie mijn auto kunnen opladen.
Edit:
Ik vind die wetgeving behoorlijk slecht geformuleerd, als je bijvoorbeeld een redelijk gebruikelijk project hebt met rijwoningen met parkeergelegenheid in het midden. Is dat parkeergedeelte meestal een los perceel, dus dan hoeft er niets aangelegd te worden. Ik snap dat ze willen voorkomen dat er een leiding naar een openbare parkeerplaats gelegd moet worden, maar dat had wel afgekaderd kunnen worden.
Artikel 5.15 Oplaadpunten en leidingdoorvoeren
1.Een te bouwen woongebouw met een parkeergelegenheid in het gebouw of buiten het gebouw op hetzelfde perceel, met meer dan tien parkeervakken, heeft leidingdoorvoeren voor oplaadpunten voor ieder parkeervak.
2.Een te bouwen gebouw, anders dan een woongebouw, met een parkeergelegenheid met meer dan tien parkeervakken in het gebouw of buiten het gebouw op hetzelfde perceel heeft ten minste een oplaadpunt en leidingdoorvoeren voor oplaadpunten voor ten minste een op de vijf parkeervakken.
3.Een bestaand gebouw, anders dan een woongebouw, met een parkeergelegenheid met meer dan 20 parkeervakken in het gebouw of buiten het gebouw op hetzelfde perceel heeft met ingang van 1 januari 2025 tenminste een oplaadpunt.
[ Voor 34% gewijzigd door wortelsoft op 26-08-2021 15:21 ]
Ik was ook wel benieuwd, de situatie tussenwoning met parkeergelegenheid (10 stuks bevestigd door projectontwikkelaar) ernaast heb ik straks mee te maken. Heb de RVO een mail gestuurd met de vraag hoe het zit in die situatie. De parkeerplaatsen zijn nl. openbaar, maar wel bedoeld voor de hoek/tussenwoningen. Vanuit de optielijst boden ze in eerste instantie wel aan om een loze leiding te leggen naar parkeerplaats. Bij navraag was dat alleen mogelijk bij woningen met eigen parkeerplaats/oprit. Vond het in eerste instantie wel jammer maar benieuwd of dit nog wat mogelijk maakt.wortelsoft schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:50:
[...]
Edit:
Ik vind die wetgeving behoorlijk slecht geformuleerd, als je bijvoorbeeld een redelijk gebruikelijk project hebt met rijwoningen met parkeergelegenheid in het midden. Is dat parkeergedeelte meestal een los perceel, dus dan hoeft er niets aangelegd te worden. Ik snap dat ze willen voorkomen dat er een leiding naar een openbare parkeerplaats gelegd moet worden, maar dat had wel afgekaderd kunnen worden.
Gisteravond belde de, bij de aannemer aangesloten, Elektricien. Hij wilde graag maandag a.s. met ons door de ruwbouw lopen (alle kalkzandstenen muren staan) zodat we gezamenlijk konden bepalen waar we wat van elektra wilde hebben. Dus schakelaars, stopcontacten, UTP, loze leidingen etc.
Eerlijk gezegd hadden we dit nog niet zo vroeg in de bouw verwacht en gaan we nu als een malle bedenken wat we nodig hebben.
Ik heb wel aangegeven, dat we er van uit gaan dat hij zijn ervaring inzet om ons mee te nemen in de keuzes (wat is handig, logisch en wat juist niet).
Vanuit het bestek hebben we een lijst wat er per ruimte (minimaal) in komt. Voor ons nu dus zaak om locatie en eventuele extra's aan te geven.
Ondertussen hebben we de onderverdieping gehad, maar ook zaken als plaatsing patchkast, Sonos, lichtpunten/spots (lichtplan hebben we niet), loze leidingen tbv screens etc. geven toch wel de nodige hoofdbrekens.
In de openingspost staan al wel wat tips, maar zijn er nog meer vanuit jullie ervaring hoe we dit kunnen aanvliegen? Of wat we zeker niet moeten vergeten?
Eerlijk gezegd hadden we dit nog niet zo vroeg in de bouw verwacht en gaan we nu als een malle bedenken wat we nodig hebben.
Ik heb wel aangegeven, dat we er van uit gaan dat hij zijn ervaring inzet om ons mee te nemen in de keuzes (wat is handig, logisch en wat juist niet).
Vanuit het bestek hebben we een lijst wat er per ruimte (minimaal) in komt. Voor ons nu dus zaak om locatie en eventuele extra's aan te geven.
Ondertussen hebben we de onderverdieping gehad, maar ook zaken als plaatsing patchkast, Sonos, lichtpunten/spots (lichtplan hebben we niet), loze leidingen tbv screens etc. geven toch wel de nodige hoofdbrekens.
In de openingspost staan al wel wat tips, maar zijn er nog meer vanuit jullie ervaring hoe we dit kunnen aanvliegen? Of wat we zeker niet moeten vergeten?
Zo, dat is fijn. Is dat echt projectbouwChUcKiE schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:29:
Gisteravond belde de, bij de aannemer aangesloten, Elektricien. Hij wilde graag maandag a.s. met ons door de ruwbouw lopen (alle kalkzandstenen muren staan) zodat we gezamenlijk konden bepalen waar we wat van elektra wilde hebben. Dus schakelaars, stopcontacten, UTP, loze leidingen etc.
Misschien wel erg snel, maar wat lijkt het me heerlijk om samen met degene die het werk gaat uitvoeren op de plaats zelf dingen aan te kunnen wijzen. Zoveel minder kans op fouten/miscommunicatie via mails en tekeningen lijkt me.
Bedenk wat ongeveer de inrichting wordt van je huis en welke aansluitingen daar bij horen: WCD's, loze leidingen voor UTP etc. Bedenk ook of je ooit van opstelling wilt kunnen wisselen en wat je daar eventueel voor nodig hebt. Bedenk dan gelijk hoe je ongeveer de verlichting wilt hebben. Of als je het nog niet exact weet, kijk naar logische punten in de ruimte, zoals het midden van een ruimte.
Loop dan denkbeeldig door je nieuwe huis en bedenk je in iedere ruimte: waar wil je logischerwijs de schakelaars voor ieder lichtpunt? Gebruik de meestgebruikte looproutes: opstaan en ochtendroutine, thuis komen, naar bed gaan etc.
Loop dan denkbeeldig door je nieuwe huis en bedenk je in iedere ruimte: waar wil je logischerwijs de schakelaars voor ieder lichtpunt? Gebruik de meestgebruikte looproutes: opstaan en ochtendroutine, thuis komen, naar bed gaan etc.
Ik zou het alleen maar toejuichen als de elektricien belt om het samen door te lopen om te voorkomen dat het fout gaat maar (misschien mis ik de aanleiding? Ben je later ingestapt?) hoeveel en wat je waar wilt hebben ligt toch allang vast op tekening?ChUcKiE schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:29:

Bij ons is het waarschijnlijk wat anders en misschien dan ook niet het perfecte (projectmatige woningbouw) topic? Kan ik de vraag beter in het andere topic stellen?
Wij hebben een huis gekocht dat samen vanuit een architect/aannemer/makelaar en grondeigenaar (boer die een stal gesloopt heeft en dus mag terugbouwen). De aannemer bouwt vaker in deze combi met architect en makelaar en bouwt voornamelijk vrijstaand of 2-3-4 rijtjes woningen.
Alles is dus in beheer van de aannemer, wij sturen niets aan.
De bijhorende brochure beschrijft voornamelijk de aantallen aansluitingen die "in het pakket" zitten per ruimte. Alles meer is een meerwerklijst voor en verder kunnen we alles zelf bepalen.
Zo werkt deze aannemer nou eenmaal, dus ja dat juichen wij ook zeker toe. Ik had alleen nog niet verwacht dat het al zo snel zou komen. We zijn nog met de keuken en badkamer bezig en waren nog niet zo ver om ook al over aansluitpunten na te denken.
Onderstaande foto is wat er nu gebouwd is
Dus nog best ruwbouw en geen trappen etc.
Wij hebben een huis gekocht dat samen vanuit een architect/aannemer/makelaar en grondeigenaar (boer die een stal gesloopt heeft en dus mag terugbouwen). De aannemer bouwt vaker in deze combi met architect en makelaar en bouwt voornamelijk vrijstaand of 2-3-4 rijtjes woningen.
De bijhorende brochure beschrijft voornamelijk de aantallen aansluitingen die "in het pakket" zitten per ruimte. Alles meer is een meerwerklijst voor en verder kunnen we alles zelf bepalen.
Zo werkt deze aannemer nou eenmaal, dus ja dat juichen wij ook zeker toe. Ik had alleen nog niet verwacht dat het al zo snel zou komen. We zijn nog met de keuken en badkamer bezig en waren nog niet zo ver om ook al over aansluitpunten na te denken.
:strip_exif()/f/image/DCwQ1l4O8TVuH1kOdOspIRQL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ideaal! Wij moesten 2-3 maanden van te voren, voor er een paal in de grond zat, al de details al rond hebben, dus loze leidingen, ruwbouw, meerwerk, keuken, badkamer etc.ChUcKiE schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:16:
Bij ons is het waarschijnlijk wat anders en misschien dan ook niet het perfecte (projectmatige woningbouw) topic? Kan ik de vraag beter in het andere topic stellen?
[Afbeelding]

Same! Wij hebben eigenlijk het hele huis uitgetekend voor onszelf om te bepalen waar we welke stopcontacten/schakelaars etc wilden hebben:Dutchylex schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:21:
[...]
Ideaal! Wij moesten 2-3 maanden van te voren, voor er een paal in de grond zat, al de details al rond hebben, dus loze leidingen, ruwbouw, meerwerk, keuken, badkamer etc.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XTVtBb8X4905S3NfLwURZT4v.jpg?f=user_large)
Aan de andere kant heb je ook niks op papier staan.finsdefis schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:43:
[...]
Zo, dat is fijn. Is dat echt projectbouw
Misschien wel erg snel, maar wat lijkt het me heerlijk om samen met degene die het werk gaat uitvoeren op de plaats zelf dingen aan te kunnen wijzen. Zoveel minder kans op fouten/miscommunicatie via mails en tekeningen lijkt me.
Wij hadden beide. Eerst een gesprek met de installateur en tekeningen, daarna in het huis zelf een rondje lopen om alle details te bespreken. Ideaal
Hoe zijn jullie aan je bouwkavels gekomen?
Verkeerde topic, probeer het hier:Grotbewoner schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:36:
Hoe zijn jullie aan je bouwkavels gekomen?
Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 26-08-2021 19:38 ]
Ik hoor graag hoe ze reageren.Takkeding schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:07:
[...]
Ik was ook wel benieuwd, de situatie tussenwoning met parkeergelegenheid (10 stuks bevestigd door projectontwikkelaar) ernaast heb ik straks mee te maken. Heb de RVO een mail gestuurd met de vraag hoe het zit in die situatie. De parkeerplaatsen zijn nl. openbaar, maar wel bedoeld voor de hoek/tussenwoningen. Vanuit de optielijst boden ze in eerste instantie wel aan om een loze leiding te leggen naar parkeerplaats. Bij navraag was dat alleen mogelijk bij woningen met eigen parkeerplaats/oprit. Vond het in eerste instantie wel jammer maar benieuwd of dit nog wat mogelijk maakt.
Enige tip die ik je mee kan geven: als je twijfelt over een stopcontact... neem hem! Wij hebben destijds in onze woning iets van 20 extra stopcontacten genomen, en hebben daar geen moment spijt van gehad. Sterker nog, we hebben nu dus op 1 plek geen stopcontact waarvan we achteraf zeggen: die hadden we toch echt ook moeten nemen.ChUcKiE schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:29:
Zelfde als loze leidingen, beter een paar die je uiteindelijk niet gebruikt dan tekort komen. Wij hebben het nu zo, dat we iedere kamer in principe kunnen spiegelen zonder in de problemen te komen met elektra. UTP aan beide kanten van de woonkamer en slaapkamers. Je weet nooit hoe je je indeling na een paar jaar weer aanpast in je woning.
Life is what happens while you're busy making other plans
De zwakke kant van onze bouwer blijkt de informatievoorziening. Onze bouwer (Roosdom Tijhuis) werkt met prefab. Hierdoor hoorden we van verschillende mensen dat de meeste projecten na 8 maanden al opleverden. (begin bouw was februari 2021). Ook van bekenden in eerdere fases dit vernomen. In ons project zitten iets meer dan 20 huizen, dus geen straat van 100+ o.i.d.
Wij wonen vrij dicht bij het nieuwbouwproject, dus gaan we ook geregeld kijken. Al vanaf het begin zagen wij grote verschillen in bouwsnelheid tussen de huizen binnen het project. Wij kregen bijvoorbeeld een nieuwsbrief dat de begane grondvloer al klaar was, terwijl die er bij ons niet in zat. Maar daar zat al wel een opleverprognose bij van Q4 2021. Aangezien ik dit vrij vreemd vond gezien de voortgang heb ik 2x met de klantbegeleider gebeld om deze prognose te bevestigen of te ontkrachten. Die verzekerde mij 2 maanden geleden nog dat de informatie die was toegestuurd klopte. Hij gaf nog aan dat er geen vertragingen hadden plaatsgevonden in het project en dat hij daar blij mee was.
Met deze informatie hebben wij stappen gezet voor allerlei zaken, zoals : verkoop eigen huis (foto's/filmpjes al laten maken), hovenier planning, vloerenboer planning, stukadoor planning, vrij genomen van het werk om te klussen/verhuizen, partij die een damwand plaatst gepland, keuken plaatsing en nog veel meer dingen. Een paar dagen geleden geïnformeerd wanneer we de officiële nieuwsbrief zouden krijgen, aangezien een soortgelijk blok die al wel had (oplevering ook Q4 in november). Toen kregen wij via de online portal te horen dat het nog niet zeker was of dit februari of maart ging worden....
M.a.w. een heel kwartaal vertraging, terwijl onlangs nog werd beweerd dat er geen vertragingen waren. Dus nu moet ik alles weer gaan omplannen. (En ook vervelend is dat het ons zo'n 5000 euro kost i.v.m.
een langere overbruggingshypotheek). Nu valt alles binnen de werkbare dagen, dus daar kan ik niks over zeggen. Contractueel maken ze geen fout. Maar door het verkeerd informeren bezorgen ze ons veel werk en irritatie. Ik heb nog gevraagd wat de reden was waardoor er binnen 2 maanden opeens 4 maanden vertraging is ontstaan, maar daar heb ik nog geen reactie op gekregen. De materialen om te metselen en de dakpannen liggen al geruime tijd voor ons huis opgeslagen.
Ik heb zelf het idee dat wij foutief zijn meegenomen in de planning van een ander blok, vanwege de te vroeg ontvangen nieuwsbrief. Als ze dat nou gecontroleerd hadden toen ik belde in plaats van direct te beweren dat de informatie die ze sturen altijd klopt, dan hadden we dit geneuzel niet gehad. Los van dit verhaal mocht er tijdens de corona periode echt helemaal niets. Geen kijkersdag en geen informatievoorziening. Ze gooiden het maar al te makkelijk op corona. Het werd zelfs zo erg dat kopers geregeld de bouwplaats op sneakten om dan zelf maar te gaan kijken. Een stel is toen gesnapt door de beveiliging en toen kregen we ineens zowaar een nieuwsbrief. Hierin stond dat kopers die de bouwplaats opgingen opdraaien voor de kosten van de beveiliging/politie. Ik weet van veel kopers (we hebben een besloten facebook groep) dat ze geklaagd hebben over het ontbreken van communicatie. Met veel pijn en moeite hebben ze een kijkersdag voorgesteld over een paar maanden.
Al met al is het geen leuke tijd geweest om een nieuwbouwwoning te kopen (bij deze bouwer). Een waarschuwing voor iedereen: neem alle informatievoorziening met een flinke korrel zout.
Wij wonen vrij dicht bij het nieuwbouwproject, dus gaan we ook geregeld kijken. Al vanaf het begin zagen wij grote verschillen in bouwsnelheid tussen de huizen binnen het project. Wij kregen bijvoorbeeld een nieuwsbrief dat de begane grondvloer al klaar was, terwijl die er bij ons niet in zat. Maar daar zat al wel een opleverprognose bij van Q4 2021. Aangezien ik dit vrij vreemd vond gezien de voortgang heb ik 2x met de klantbegeleider gebeld om deze prognose te bevestigen of te ontkrachten. Die verzekerde mij 2 maanden geleden nog dat de informatie die was toegestuurd klopte. Hij gaf nog aan dat er geen vertragingen hadden plaatsgevonden in het project en dat hij daar blij mee was.
Met deze informatie hebben wij stappen gezet voor allerlei zaken, zoals : verkoop eigen huis (foto's/filmpjes al laten maken), hovenier planning, vloerenboer planning, stukadoor planning, vrij genomen van het werk om te klussen/verhuizen, partij die een damwand plaatst gepland, keuken plaatsing en nog veel meer dingen. Een paar dagen geleden geïnformeerd wanneer we de officiële nieuwsbrief zouden krijgen, aangezien een soortgelijk blok die al wel had (oplevering ook Q4 in november). Toen kregen wij via de online portal te horen dat het nog niet zeker was of dit februari of maart ging worden....
M.a.w. een heel kwartaal vertraging, terwijl onlangs nog werd beweerd dat er geen vertragingen waren. Dus nu moet ik alles weer gaan omplannen. (En ook vervelend is dat het ons zo'n 5000 euro kost i.v.m.
een langere overbruggingshypotheek). Nu valt alles binnen de werkbare dagen, dus daar kan ik niks over zeggen. Contractueel maken ze geen fout. Maar door het verkeerd informeren bezorgen ze ons veel werk en irritatie. Ik heb nog gevraagd wat de reden was waardoor er binnen 2 maanden opeens 4 maanden vertraging is ontstaan, maar daar heb ik nog geen reactie op gekregen. De materialen om te metselen en de dakpannen liggen al geruime tijd voor ons huis opgeslagen.
Ik heb zelf het idee dat wij foutief zijn meegenomen in de planning van een ander blok, vanwege de te vroeg ontvangen nieuwsbrief. Als ze dat nou gecontroleerd hadden toen ik belde in plaats van direct te beweren dat de informatie die ze sturen altijd klopt, dan hadden we dit geneuzel niet gehad. Los van dit verhaal mocht er tijdens de corona periode echt helemaal niets. Geen kijkersdag en geen informatievoorziening. Ze gooiden het maar al te makkelijk op corona. Het werd zelfs zo erg dat kopers geregeld de bouwplaats op sneakten om dan zelf maar te gaan kijken. Een stel is toen gesnapt door de beveiliging en toen kregen we ineens zowaar een nieuwsbrief. Hierin stond dat kopers die de bouwplaats opgingen opdraaien voor de kosten van de beveiliging/politie. Ik weet van veel kopers (we hebben een besloten facebook groep) dat ze geklaagd hebben over het ontbreken van communicatie. Met veel pijn en moeite hebben ze een kijkersdag voorgesteld over een paar maanden.
Al met al is het geen leuke tijd geweest om een nieuwbouwwoning te kopen (bij deze bouwer). Een waarschuwing voor iedereen: neem alle informatievoorziening met een flinke korrel zout.
Beauty is in the eye of the beerholder
Jammer om te horen dat het zo gegaan is. Bij ons wordt ook niet veel gecommuniceerd eigenlijk. Dit is ook precies de reden waarom we het meeste nog niet in gang hebben gezet. Bij start bouw was de prognose Q1 2022, maar ik denk persoonlijk dat het wat langer gaat duren als ik de voortgang zo zie.HellBeast schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:03:
Dat er geen kijkmomenten zijn, of andere manieren om e.e.a. te controleren, is natuurlijk onacceptabel. Je moet wel in de gelegenheid zijn om te kunnen controleren of het werk wat gefactureerd wordt echt uitgevoerd is. Dit ook t.g.v. de garantieregelingen.
Wij hebben het 'geluk' dat op zaterdag de zelfbouwers van het terrein de poorten open hebben staan, dus dan lopen we gewoon het terrein op. Eigenlijk niet de bedoeling, maar als er al gezegd wordt dat het lastig wordt om méér dan één kijkdag in te plannen neem ik het heft wel in eigen handen.
Toevallig hebben wij bij dezelfde bouwer een woning gekocht, oplevering vooralsnog Q4 2022, bouw is nog niet gestart.HellBeast schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:03:
De zwakke kant van onze bouwer blijkt de informatievoorziening. Onze bouwer (Roosdom Tijhuis) werkt met prefab. Hierdoor hoorden we van verschillende mensen dat de meeste projecten na 8 maanden al opleverden. (begin bouw was februari 2021). Ook van bekenden in eerdere fases dit vernomen. In ons project zitten iets meer dan 20 huizen, dus geen straat van 100+ o.i.d.
Goed dat je aangeeft dat communicatie een ding is bij hen. Ik ben benieuwd hoe wij het gaan ervaren
Zojuist voor het eerst maar weer eens gekeken bij mijn nieuwe woning aangezien deze komende maand opgeleverd gaat worden. Vanuit dit topic eerder de tips gelezen om "stiekem" af en toe te gaan kijken. Eerder was de WC tot slechts de helft betegeld. Nu viel van vandaag op dat ze een lichtpunt lijken te zijn vergeten. Stom dat ik dat niet eerder gezien heb overigens...
/f/image/pS4JvKobnv5AILijCKyVe4XV.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien deze leiding van binnenuit komt (en daar de boel al gestuct is) gaat dit toch een nare klus worden? Wat zijn jullie ervaringen? Eigenlijk geen zin in (weer) natte muren -maar ook niet in een donkere tuin aan de zijkant... De bouwbegeleider ging het doorgeven aan de uitvoering..
/f/image/pS4JvKobnv5AILijCKyVe4XV.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien deze leiding van binnenuit komt (en daar de boel al gestuct is) gaat dit toch een nare klus worden? Wat zijn jullie ervaringen? Eigenlijk geen zin in (weer) natte muren -maar ook niet in een donkere tuin aan de zijkant... De bouwbegeleider ging het doorgeven aan de uitvoering..
Try not to become a man of success but a man of value.
Hi all,
Ik zag in deel 2 dat een aantal van jullie een mooie tool gebruiken om het project een beetje te beheersen (@Farmerwood, @Raegin, @aprofet, @MadEgg). Ik heb o.a. voorbij zien komen:
Misschien een wat brutale vraag, maar wellicht kunnen we elkaar helpen om zaken niet te vergeten en/of van elkaars ervaringen verder te leren?
Thanks!
Ik zag in deel 2 dat een aantal van jullie een mooie tool gebruiken om het project een beetje te beheersen (@Farmerwood, @Raegin, @aprofet, @MadEgg). Ik heb o.a. voorbij zien komen:
- MS Project
- ProjectLibre
- TeamGantt
- TogglePlan
- GitLab Scrum Board
Misschien een wat brutale vraag, maar wellicht kunnen we elkaar helpen om zaken niet te vergeten en/of van elkaars ervaringen verder te leren?
Thanks!
@MrDuckeers ik weet niet of ik mijn planning nog heb, maar dat was gewoon simpel in excel hoor...
Per vertrek inklapbaar en daaronder de werkzaamheden.
Het is geen rocketscience om zo'n planning in elkaar te zetten.
per vertrek: vloer / wandafwerking / lampen / raamdecoratie / inrichting
vergeet hal en trappengat niet
Per vertrek inklapbaar en daaronder de werkzaamheden.
Het is geen rocketscience om zo'n planning in elkaar te zetten.
per vertrek: vloer / wandafwerking / lampen / raamdecoratie / inrichting
vergeet hal en trappengat niet
Life is what happens while you're busy making other plans
Zojuist ben ik gebeld door de klant begeleider. Blijkbaar had de projectleider verkeerde informatie verstuurd. Die projectleider is inmiddels niet meer werkzaam daar werd mij verteld. Wij hadden inderdaad de prognose Q4 in de nieuwsbrief van april niet moeten krijgen. Wel gemeld dat ik daardoor flink ben geïrriteerd, aangezien ik dit al vermoedde en daarvoor al 2x had geïnformeerd of deze informatie klopt. Blijkbaar heeft de klant begeleider wel geïnformeerd bij de projectleider (zegt hij) en dat die doorgaf dat het wel klopte.
Hoe dan ook, het was een fout aan hun kant en ze hebben excuses aangeboden. Koop je weinig voor, maar ze hadden tenminste nog het fatsoen om te bellen.
Hoe dan ook, het was een fout aan hun kant en ze hebben excuses aangeboden. Koop je weinig voor, maar ze hadden tenminste nog het fatsoen om te bellen.
Beauty is in the eye of the beerholder
Ik had GitLab gebruikt inderdaad. Wel een bovengemiddeld uitgebreide lijst met veel afhankelijkheden omdat alles casco was hier. Zaken als waterleidingen leggen, vloerverwarming leggen, scheidingswanden bouwen, isoleren, dekvloeren storten, stucwerk, schilderen en vloeren leggen moeten wel in de juiste volgorde gebeuren. Iets waar ik de planning mee in de tijd kon maken was dan ook wel handig. Voor een minder uitgebreide kluslijst had ik het waarschijnlijk gewoon in een todo-applicatie gedaan, of tegenwoordig mijn favoriet voor dit soort zaken: het whiteboard op de deur van de berging. Post-it's FTW!MrDuckeers schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:59:
Hi all,
Ik zag in deel 2 dat een aantal van jullie een mooie tool gebruiken om het project een beetje te beheersen (@Farmerwood, @Raegin, @aprofet, @MadEgg). Ik heb o.a. voorbij zien komen:Ik ben zelf ook gestart met het opzetten van een dergelijke lijst. Ik ben alleen benieuwd welke items bij jullie allemaal in de planning zijn opgenomen. Ik ben hier vooral naar nieuwsgierig om de volledigheid van mijn lijst te kunnen checken. Zouden jullie open staan om (een deel van) de planning te delen. Vooral de onderwerpen en de duur hiervan?
- MS Project
- ProjectLibre
- TeamGantt
- TogglePlan
- GitLab Scrum Board
Thanks!
Tja
Verwijderd
Bij mij was er op die manier een loze leiding vergeten. Gemeld en de volgende keer dat ik kwam kijken zat hij erSt4ck3r schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:51:
Zojuist voor het eerst maar weer eens gekeken bij mijn nieuwe woning aangezien deze komende maand opgeleverd gaat worden. Vanuit dit topic eerder de tips gelezen om "stiekem" af en toe te gaan kijken. Eerder was de WC tot slechts de helft betegeld. Nu viel van vandaag op dat ze een lichtpunt lijken te zijn vergeten. Stom dat ik dat niet eerder gezien heb overigens...
[Afbeelding]
Ik bestier mijn afdeling op het werk via Asana (gekoppeld aan Instagantt) en ben voornemens dit ook voor ons huis zo te organiseren. Misschien het bekijken waard?MrDuckeers schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:59:
Hi all,
Ik zag in deel 2 dat een aantal van jullie een mooie tool gebruiken om het project een beetje te beheersen (@Farmerwood, @Raegin, @aprofet, @MadEgg). Ik heb o.a. voorbij zien komen:Ik ben zelf ook gestart met het opzetten van een dergelijke lijst. Ik ben alleen benieuwd welke items bij jullie allemaal in de planning zijn opgenomen. Ik ben hier vooral naar nieuwsgierig om de volledigheid van mijn lijst te kunnen checken. Zouden jullie open staan om (een deel van) de planning te delen. Vooral de onderwerpen en de duur hiervan?
- MS Project
- ProjectLibre
- TeamGantt
- TogglePlan
- GitLab Scrum Board
Thanks!
Voor onze nieuwbouwwoning hebben we alvast leidingen en afvoeren aangevraagd aangevraagd voor een 2de badkamer op zolder. Was ook een optie om deze compleet op te leveren, maar met 13k viel dat helaas buiten ons budget dus genoegen genomen met alleen de voorbereiding.
Ondertussen begrijp ik dat er over het algemeen 2 manieren zijn om de muren van de badkamer (en van de andere kamers) op te bouwen, namelijk met metal-stud of gasbetonblokken.
Aangezien gasbetonblokken me veel steviger lijken, wat zouden de belangrijkste redenen zijn om toch voor metal-stud in combinatie met gipsplaten te gaan? In totaal moet er ongeveer 13 meter aan muurlengte geplaatst worden, maar materiaalkosten lijken niet heel erg verschillend te zijn.
Ondertussen begrijp ik dat er over het algemeen 2 manieren zijn om de muren van de badkamer (en van de andere kamers) op te bouwen, namelijk met metal-stud of gasbetonblokken.
Aangezien gasbetonblokken me veel steviger lijken, wat zouden de belangrijkste redenen zijn om toch voor metal-stud in combinatie met gipsplaten te gaan? In totaal moet er ongeveer 13 meter aan muurlengte geplaatst worden, maar materiaalkosten lijken niet heel erg verschillend te zijn.
Metalstud met dubbelgips of 1 laag OSB en 1 laag gips volstaat prima, is veel makkelijker, sneller en gladder dan zelf gaan lopen klooien met blokken lijmen. Ook is al je leidingwerk eenvoudig in de wanden te verslepen en in te bouwen zonder frees en pleisterwerk achteraf.Krijgertje1979 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:47:
Voor onze nieuwbouwwoning hebben we alvast leidingen en afvoeren aangevraagd aangevraagd voor een 2de badkamer op zolder. Was ook een optie om deze compleet op te leveren, maar met 13k viel dat helaas buiten ons budget dus genoegen genomen met alleen de voorbereiding.
Wat zou het draagvermogen zijn van 1 laag OSB en gips? Een van de nieuwe wanden moet ook een wastafelmeubel en spiegelkast gaan dragen.D.deJong schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:42:
[...]
Metalstud met dubbelgips of 1 laag OSB en 1 laag gips volstaat prima, is veel makkelijker, sneller en gladder dan zelf gaan lopen klooien met blokken lijmen. Ook is al je leidingwerk eenvoudig in de wanden te verslepen en in te bouwen zonder frees en pleisterwerk achteraf.
Dat red die wand makkelijk, ik heb hier dezelfde opbouw maar dan aan de natte zijde een vochtbestendige fermacel en het staat en hangt als een huis.Krijgertje1979 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:58:
[...]
Wat zou het draagvermogen zijn van 1 laag OSB en gips? Een van de nieuwe wanden moet ook een wastafelmeubel en spiegelkast gaan dragen.
@Krijgertje1979 voor mij was niet zo zeer draagvermogen, maar geluidsoverdracht de belangrijkste factor, want het werden slaap en studeerkamers op de verdieping waarop een technische ruimte met zoemende apparaten erin. Alles met Acoustix (osb + geluidswerende plaat verlijmd) en 5cm isolatie uitgevoerd. Ook zwevend, dwz over gehele lengte wand een laag vilt eronder. Massief houten deuren, en het is muisstil. Ideaal voor werk telefoontjes, rustig slapen etc.
Vandaag de keuken uitgezocht, maar niet bij de projectleverancier. Erg benieuwd welke meerkosten er komen voor het verleggen/toevoegen van de aansluitingen.
Het hangt natuurlijk volledig af van wat voor standaard projectkeuken er gepland was en waar je uiteindelijk voor gaat. In mijn geval van projectkeuken naar uiteindelijke keuze was 2500 euro.koekjah schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:39:
Vandaag de keuken uitgezocht, maar niet bij de projectleverancier. Erg benieuwd welke meerkosten er komen voor het verleggen/toevoegen van de aansluitingen.
Eerste foto, was projectkeuken, tweede foto is wat het uiteindelijk moet worden.
Hoe meer leidingen verplaatst moeten worden vanaf de standaardopstelling hoe duurder.
/f/image/M5V3rCvL7pmE3b6dBbFq3UJh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/e0povY6kxZyaVbRIuuOVd8Py.png?f=fotoalbum_large)
Niets, de woning wordt zonder keuken geleverd. Wat leidingen op standaard plaatsen, maar daar moeten we best wat in wijzigen.
Bij ons was het leidingwerk 3k bij de project leverancier. Als je buiten ging shoppen moest je 500 betalen voor een leiding offerte en kreeg je 3k minder terug voor de project keuken. Zou vast goedkoper gekund als we ergens anders gingen shoppen, maar moest wel minimaal 3,5k goedkoper worden. Dat zat er denk ik niet in.
Bij ons zit er dus geen stelpost in voor de keuken, we krijgen dus niets terug. Ben nu wel benieuwd wat ze gaan rekenen voor het leidingwerk.
Dat hadden wij ook. Waren ook niet gebonden aan een keukenzaak. Wij waren €1600,00 kwijt. Was voor verplaatsing bijna alle aansluitingen, o.a aansluitingen van wand naar kookeiland. Extra groep voor tweede oven. Extra aardlekschakelaar. Aansluiting voor inductiekookplaat (ja ze hadden bij ons nog een aansluiting voor een gasfornuis in het bestek). Was trouwens een bulk bedrag, dus weet niet wat ik precies voor wat heb betaald.koekjah schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:03:
Bij ons zit er dus geen stelpost in voor de keuken, we krijgen dus niets terug. Ben nu wel benieuwd wat ze gaan rekenen voor het leidingwerk.
[ Voor 6% gewijzigd door Hanzul op 28-08-2021 19:15 ]
Wij hebben 1.900 € betaald. Zijn dan wel helemaal anders gegaan qua indeling,
Moet alleen zelf een wateraansluiting en afvoer naar de hoge kasten plaatsen.
Kruipruimte is onder het gehele huis.
Hoop dat het een klusje is wat zelf te doen is. Hoge kastenwand komt sowieso geen vloerverwarming, scheelt.
Pas later besloten om naar een Miele met vaste aansluiting te gaan.
Moet alleen zelf een wateraansluiting en afvoer naar de hoge kasten plaatsen.
Kruipruimte is onder het gehele huis.
Hoop dat het een klusje is wat zelf te doen is. Hoge kastenwand komt sowieso geen vloerverwarming, scheelt.
Pas later besloten om naar een Miele met vaste aansluiting te gaan.
Oh de pijn van het leidingwerk in de keuken. Dank voor de herinnering en direct slechte smaak in de mond.
Mijn ervaring:
Wij hadden op de tekening aansluitpunten/leidingwerk voor de keuken. Dus op de tekening stonden een aantal enkele wandcontactdozen getekend met functies als "oven", "koelkast" etc. Zag er goed uit.
In de fine-print van de technische omschrijving stond vervolgens dat dit loze leidingen waren "ten behoeve van" een genoemde voorbeeld-aansluiting. Het daadwerkelijk trekken van een kabel door deze leiding zodat je daadwerkelijk kan aansluiten: per kabel 230 euro.
Prima, deze loze leidingen zaten toch al niet precies op de plek waar ik ze wil. Dus laat ze maar vervallen, want een enkele wandcontactdoos op aparte groep kostte ook 230 euro.
Dat mocht natuurlijk niet. Dus: 1650 euro betalen om alle loze leidingen + afvoer te verplaatsen. Daarna per loze leiding weer de opslag van 230 euro.
Voor de aansluitpunten van de keuken waarvan we dus dachten dat ze er al in zaten waren we uiteindelijk totaal 5500 euro kwijt.
Projectbouw.... [/rant]
Mijn ervaring:
Wij hadden op de tekening aansluitpunten/leidingwerk voor de keuken. Dus op de tekening stonden een aantal enkele wandcontactdozen getekend met functies als "oven", "koelkast" etc. Zag er goed uit.
In de fine-print van de technische omschrijving stond vervolgens dat dit loze leidingen waren "ten behoeve van" een genoemde voorbeeld-aansluiting. Het daadwerkelijk trekken van een kabel door deze leiding zodat je daadwerkelijk kan aansluiten: per kabel 230 euro.
Prima, deze loze leidingen zaten toch al niet precies op de plek waar ik ze wil. Dus laat ze maar vervallen, want een enkele wandcontactdoos op aparte groep kostte ook 230 euro.
Dat mocht natuurlijk niet. Dus: 1650 euro betalen om alle loze leidingen + afvoer te verplaatsen. Daarna per loze leiding weer de opslag van 230 euro.
Voor de aansluitpunten van de keuken waarvan we dus dachten dat ze er al in zaten waren we uiteindelijk totaal 5500 euro kwijt.
Projectbouw.... [/rant]
Verwijderd
5500 euro..gekkenwerk. Voor dat geld huur je een betonwerker die al die loze leidingen voor je freest en met goud weer dicht stukadoort.Mr. Stom schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:43:
Oh de pijn van het leidingwerk in de keuken. Dank voor de herinnering en direct slechte smaak in de mond.
Mijn ervaring:
Projectbouw.... [/rant]
Wij krijgen een keuken ter waarde van 5.500,- maar die keuken gaat niemand nemen natuurlijk.
Via de projectleverancier kan je een duurdere keuken nemen, met eventueel een ander indeling. In dat geval is het verleggen gratis.
Ga je voor casco, krijg je 50% terug en betaal je 640,- voor het verleggen van de leidingen.
Via de projectleverancier kan je een duurdere keuken nemen, met eventueel een ander indeling. In dat geval is het verleggen gratis.
Ga je voor casco, krijg je 50% terug en betaal je 640,- voor het verleggen van de leidingen.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.