Even voorstellen dan maar, de bouw van ons project gaat binnenkort van start, leek me wel leuk om onze ervaringen te delen.
Waarom de keuze voor nieuwbouw?
Simpel gezegd, het kwam op ons pad. We waren reeds 2 jaar op zoek naar een "tweedehands" huis.
Ingeschreven onder het mom van, "we zien wel". En tot onze grote verbazing werden we ingeloot.
Wat voor woning wordt het? en waar staat ie dan?
Eengezinswoning. 6 kamers. 123m2. Rijtjeshuis. Het huis staat in Bergschenhoek. Zoek op project "Buyten".
Wie is de projectontwikkelaar/aannemer?
Ontwikkelaar is Waal.
Hoeveel meerwerk hebben jullie door de aannemer laten uitvoeren?
We hebben gekozen voor een verbreding van het huis, een uitbouw en een aantal pakketten.
Eindstand staat nu op € 90.000.
Welke meerwerken hebben jullie door derden laten uitvoeren?
Geen, dat komt nog. Dakkappel en zonnepanelen bijvoorbeeld.
Hoe ver gaan jullie met bekabeling en Domotica?
M'n vriendin vond dat niet zo belangrijk, ik wel. Dus er komt een pakket in waardoor elke kamer straks vanuit het stopcontact een CAT6 aansluiting heeft.
Wat gaan jullie zelf nog doen?
Een dakkapel, want die was vanuit de bouw gewoon echt veel te duur (19.000 voor 1,5 meter)
Zelfde verhaal met de zonnepanelen, 9000 euro voor 6 panelen. Ik dacht het even niet.
Hoe was/is het kostenplaatje voor het nieuwe huis?
De basis was 329.000, we staan ondertussen op 415.000 inclusief al het meerwerk.
Hoe hebben jullie dat gefinancieerd? (of vertel je dat liever niet
)
Mijn oude huis haal ik ongeveer een ton winst uit, dus dat was al een mooi begin. Daarnaast hebben we beiden een net boven modaal salaris, dus dat was niet zo een issue.
Welke afwerkingen hebben jullie gekozen?
Trap laten dicht maken, zolder laten opdelen zodat er twee kamers bij kwamen (Hierdoor komt er vloerverwaming op de zolder).
Elke kamer CAT6 via stopcontact. Trapkast. en trap naar de zolder dicht laten maken.
Muren : stucen, renovlies, behangen?
Het huis wordt gestuct afgeleverd, behangklaar. Woonkamer laten we strak stucen, de rest krijgt behang of Renovlies.
Vloeren : Tegels/plavuizen, PVC, parket/laminaat, Gietvloer of nog iets anders?
Begane grond: Tegels 120x120. De rest laminaat.
Hoeveel openstaande punten waren er bij oplevering? En hoe (snel) is dat opgelost?
Bouw moet nog beginnen. Maar we zijn lid van VEH, dus we laten een grondige inspectie uitvoeren.
Wat voor tuin gaat er komen en wanneer willen jullie die klaar hebben?
De tuin heeft de laagste prioriteit. Deels tegels, deels gras.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Wat er al snel bij komt aan kosten met meerwerk.