Wij hebben er over nagedacht en het niet gedaan om twee redenen:
1) bij casco oplevering moet dat meteen voor al het sanitair (dus ook het toilet beneden) en verviel ook het tegelwerk. Ik ben niet vies van het zelf doen van loodgieterswerk, maar het gebruik van de Rehau kunststof persleidingen zou ertoe leiden dat ik daarvoor apparatuur moest gaan huren. Al met al werd het zo duur dat het gewoon geen zin had.
2) wij hebben vrij goed kunnen onderhandelen met de sanitairleverancier (tot zijn grote frustratie). De standaardbadkamer was qua indeling eigenlijk al vrij goed naar onze wens. Van de aannemer mochten we 1 aansluitpunt afgedopt op laten leveren, maar voor andere wijzigingen moesten we naar Galvano. Daar zouden we 20% korting krijgen en in de papieren stond een voorbeeldberekening.
Wij wilden de wastafels vervangen voor een wastafelmeubel en het bad vervangen voor een kleiner model. Die wasmeubels zijn stervensduur als je dat laat doen, dus besloten we de wastafels te laten vervallen (dat mocht van de aannemer, ook al was Galvano daar niet blij mee). Dat leverde een besparing op van 505 euro voor een dubbele wastafel, kranen, spiegels en klein materiaal.
Vervolgens kregen we discussie over het bad. Een kleiner bad uit dezelfde serie leverde een meerprijs op van 600 euro

. Het bestaande bad ging er uit en daar kreeg ik 433 euro voor terug, maar het nieuwe bad moest 1200 euro kosten. Uiteindelijk hebben we in plaats daarvan een soortgelijk model van een ander merk gekozen voor 600 euro.
Daarmee dacht Galvano klaar te zijn, want -505 -433 + 600 = -338, dus we hoefden niet bij te betalen

, maar hij wilde nog wel de 20% korting verwerken, dus werd het -270 euro.
En toen pakte ik de voorbeeldberekening uit de kopersmap er bij en werd het sommetje anders, want daarin stond: +600 - 20%*600 -505 -433 = -458. Ik kreeg dus 458 euro terug. Voor dat geld hebben we uiteindelijk een wastafelmeubel en kranen gekocht.
Toen ik vervolgens ook nog eiste dat ik een offerte zou krijgen met productnummers in plaats van plaatjes werd de verkoper helemaal gek. Volgens hem kopen mensen liever producten op basis van plaatjes

. Ook wilde ik weten wat de precieze plaats van de afvoer in het bad was in verband met de plaatsing van de kraan. Dat stond niet op de technische tekeningen van de leverancier, dus daar moest hij achteraan. Omdat ik niet geloofde dat dat ook gebeurd was heb ik zelf de fabrikant gebeld met die vraag. Zegt die man aan de telefoon: "dat weet ik uit mijn hoofd, want u bent de tweede vandaag die me met die vraag belt"
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp