• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:02
Ferra schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:39:
Zijn er hier mensen die voor casco badkamers gaan? En wat zijn jullie beweegredenen? En wat zijn de gemiddelde kosten waar jullie mee rekenen?
Wij hebben Casco gedaan. Minimaal bedrag terug gekregen. Wij zijn in totaal 15.000 kwijt na wat aanpassingen.

Bij UHUW betaalde wij duizenden euro's meer en hadden ze niet alles wat wij wilde.
Die 15k is trouwens inclusief tegels, dat zat er bij de UHUW niet bij (aparte meerprijs).

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
nel!s schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:03:
We hebben berkvens verdiepingshoge deuren van beukenhout en houten kozijnen, maar het is niet echt geluidswerend te noemen helaas.. waar we de upgrade juist voor hadden gekozen.

Heeft iemand ervaring met de Planet mine-s valdorpel? Die werkt met een wtw systeem (inblaas in slaapkamers, afzuiging in natte ruimtes) en laat 200m3/u lucht door en dempt 27dB. Dat in combinatie met tocht strips doet hopelijk veel voor de slaapkamers, en dan kunnen we later eventueel nog met plaatmateriaal de deuren verzwaren.
Wij krijgen ook Berkvens verdieping hoge deuren, maar wel geluisdwerend. Is een optie, dus ik denk dat de deur dan gevuld wordt met een geluidsdempend materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53
cacao70 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:37:
[...]

Dat is zeker geen slecht idee. Ik neem aan dat je iets zoals dit bedoeld?
Moet ik dan wel vanuit de bouw wat schakelaars zetten, of kan een elektricien vanuit de bestaande wcd de nodige schakelaars maken?
Precies. Het enige dat je daar voor nodig hebt is een stopcontact. De rest zit in het meubel (even ervan uitgaande dat je met die schakelaars niet de verlichting op het plafond wil bedienen).

Wil je wel de lamp op het plafond bedienen, moet je inderdaad een schakelaar beschikbaar hebben achter het bed (of dat zelf kunnen aanleggen, zorg in dat geval in ieder geval voor een dubbel stopcontact, dus twee dozen in de muur om het netjes te doen.).

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 03-09-2021 07:28 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zijn er hier mensen die voor casco badkamers gaan? En wat zijn jullie beweegredenen? En wat zijn de gemiddelde kosten waar jullie mee rekenen?
Wij hebben er over nagedacht en het niet gedaan om twee redenen:
1) bij casco oplevering moet dat meteen voor al het sanitair (dus ook het toilet beneden) en verviel ook het tegelwerk. Ik ben niet vies van het zelf doen van loodgieterswerk, maar het gebruik van de Rehau kunststof persleidingen zou ertoe leiden dat ik daarvoor apparatuur moest gaan huren. Al met al werd het zo duur dat het gewoon geen zin had.

2) wij hebben vrij goed kunnen onderhandelen met de sanitairleverancier (tot zijn grote frustratie). De standaardbadkamer was qua indeling eigenlijk al vrij goed naar onze wens. Van de aannemer mochten we 1 aansluitpunt afgedopt op laten leveren, maar voor andere wijzigingen moesten we naar Galvano. Daar zouden we 20% korting krijgen en in de papieren stond een voorbeeldberekening.

Wij wilden de wastafels vervangen voor een wastafelmeubel en het bad vervangen voor een kleiner model. Die wasmeubels zijn stervensduur als je dat laat doen, dus besloten we de wastafels te laten vervallen (dat mocht van de aannemer, ook al was Galvano daar niet blij mee). Dat leverde een besparing op van 505 euro voor een dubbele wastafel, kranen, spiegels en klein materiaal.

Vervolgens kregen we discussie over het bad. Een kleiner bad uit dezelfde serie leverde een meerprijs op van 600 euro 8)7 :? . Het bestaande bad ging er uit en daar kreeg ik 433 euro voor terug, maar het nieuwe bad moest 1200 euro kosten. Uiteindelijk hebben we in plaats daarvan een soortgelijk model van een ander merk gekozen voor 600 euro.

Daarmee dacht Galvano klaar te zijn, want -505 -433 + 600 = -338, dus we hoefden niet bij te betalen :X, maar hij wilde nog wel de 20% korting verwerken, dus werd het -270 euro.

En toen pakte ik de voorbeeldberekening uit de kopersmap er bij en werd het sommetje anders, want daarin stond: +600 - 20%*600 -505 -433 = -458. Ik kreeg dus 458 euro terug. Voor dat geld hebben we uiteindelijk een wastafelmeubel en kranen gekocht.

Toen ik vervolgens ook nog eiste dat ik een offerte zou krijgen met productnummers in plaats van plaatjes werd de verkoper helemaal gek. Volgens hem kopen mensen liever producten op basis van plaatjes |:(. Ook wilde ik weten wat de precieze plaats van de afvoer in het bad was in verband met de plaatsing van de kraan. Dat stond niet op de technische tekeningen van de leverancier, dus daar moest hij achteraan. Omdat ik niet geloofde dat dat ook gebeurd was heb ik zelf de fabrikant gebeld met die vraag. Zegt die man aan de telefoon: "dat weet ik uit mijn hoofd, want u bent de tweede vandaag die me met die vraag belt" :)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:23
Z___Z schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:36:
[...]

Wij krijgen ook Berkvens verdieping hoge deuren, maar wel geluisdwerend. Is een optie, dus ik denk dat de deur dan gevuld wordt met een geluidsdempend materiaal.
Dat is alleen een optie bij hpl deuren toch? Model 900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:39
cacao70 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:01:
Heb wat vraagjes over de positionering van de wcd/schakelaar t.b.v het bedgedeelte en wandlichtpunt.
Ik wil de maatvoeringen doorgeven van de wcd/schakelaar en wandlichtunt voor de twee slaapkamers.
Heb een plaatje genomen van internet die het meest overeenkomt qua bedoeling (niet qua stijl).
Je rekent nu van muur tot muur, maar je voorbeelden hebben gordijnen. Als je dat in het echt ook hebt, zou ik niet vanaf de muur rekenen, maar iets er vanaf. Als je je bed in het midden van de muur zou zetten, zou het nachtkastje aan de zijde van het gordijn voor je gevoel veel dichter bij het gordijn staan en dus krapper ogen.
Yep! UHUW was belachelijk duur en kon niet bieden wat wij wilden. Eigenlijk hetzelfde als @Source90 dus. Daarnaast moesten we eerst bij UHUW alles finaal maken, om daarna pas bij een andere partij tegels uit te kunnen zoeken. Je hele onderhandelingsruimte is dan weg. Die gekke volgorde waardeer ik ook niet echt.

Al met al krijgen we €3375 terug voor de badkamer en het toilet en zal het ons zo'n €25k kosten. Dus iets meer dan €20k erbij. Alle kranen en tegels zijn uit de duurdere categorieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
nel!s schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 07:52:
[...]

Dat is alleen een optie bij hpl deuren toch? Model 900
Ja klopt wij hebben die HPL deuren Model 900 voor de slaapkamers. Massieve deuren kan je natuurlijk niet opvullen voor betere geluidsisolatie. Ik denk ook dat opdek deuren beter geluid isoleren dan stompe deuren. Wij vonden de meerprijs voor stompe deuren het in ieder geval niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Wij hebben het niet gedaan, we hadden weinig tijd voor de afbouwopties (woning pas in een laat stadium gekocht). De offerte die we hebben opgevraagd was dermate hoog dat we het toch via UHUW hebben gedaan. Indeling konden we geheel naar wens opgeven, keuze tegelwerk via de aannemer was heel beperkt, meubels redelijke prijzen, kranen belachelijk hoog maar konden die ook achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:08
Source90 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:25:
[...]

Wij hebben Casco gedaan. Minimaal bedrag terug gekregen. Wij zijn in totaal 15.000 kwijt na wat aanpassingen.

Bij UHUW betaalde wij duizenden euro's meer en hadden ze niet alles wat wij wilde.
Die 15k is trouwens inclusief tegels, dat zat er bij de UHUW niet bij (aparte meerprijs).
Hier precies het tegenovergestelde. Simpele inloopdouche/toilet/wandmeubel/radiator + tegels zou bij de doorsnede badkamerhandel 16k kosten. Uiteindelijk via UHUW 7k betaald. daar kwam nog ~4k badkamertegels bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:57

ChUcKiE

Dus........

Hoe kiezen jullie de binnendeuren uit?
Onze aannemer gaf aan dat we maar op de site van Skantrae moesten kijken en wat moesten uitzoeken.
We willen gaan voor opdekdeuren (in hardhouten kozijn met lijst). Er staan 14 modellen, helaas met erg summiere informatie over de verschillen. Ook zie en lees ik dat er enorme keuzes te maken zijn over de schanieren, magnetische dagsloten, beslag/deurklinken etc.
Daarnaast krijgen wij een dubbele (stompe) toegangsdeur tussen de entree en de woonkamer en dan kom ik voor mij meer onbekende zaken tegen als tongnaalden, tongstijlen....dubbel openslaan, of enkel en 1vast etc.
keuzes, keuzes, keuzes.

Voor de deuren boven zijn we er toevallig al wel uit, eenvoudige HPL deuren, verder weinig poespas.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 19:25
ChUcKiE schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:51:
Hoe kiezen jullie de binnendeuren uit?
Onze aannemer gaf aan dat we maar op de site van Skantrae moesten kijken en wat moesten uitzoeken.
We willen gaan voor opdekdeuren (in hardhouten kozijn met lijst). Er staan 14 modellen, helaas met erg summiere informatie over de verschillen. Ook zie en lees ik dat er enorme keuzes te maken zijn over de schanieren, magnetische dagsloten, beslag/deurklinken etc.
Daarnaast krijgen wij een dubbele (stompe) toegangsdeur tussen de entree en de woonkamer en dan kom ik voor mij meer onbekende zaken tegen als tongnaalden, tongstijlen....dubbel openslaan, of enkel en 1vast etc.
keuzes, keuzes, keuzes.

Voor de deuren boven zijn we er toevallig al wel uit, eenvoudige HPL deuren, verder weinig poespas.
Is het mogelijk om een afspraak te maken bij een showroom van Skantrae?
Voor mijn project kan ik de showroom van Berkvens bezoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lovescream
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-07 09:20
We zitten echt met de handen in de haren door onze aannemer.

Bruynzeel is de keukenleverancier van ons project. We mogen de keuken bij hen aankopen (huis is v.o.n. excl keuken), maar onze keuken kost dan €19K met budget keukenkastjes waar ik niet zo enthousiast van word. Het voordeel van Bruynzeel als keukenleverancier is dat de aannemer een exclusieve optielijst geeft waar je oa (extra) leidingen en elektra kan (ver)leggen.

Dikke pech als je de keuken elders koopt, want dan kan je alleen kiezen voor zogenaamde vaste varianten van keukenopstellingen die ze opgeven. Laat ik nou de kookplaat en spoelbak graag willen omdraaien (ik kook liever bij het raam voor extra ventilatie), dat moet dan extern gedaan worden. Dit kan eigenlijk zo gepiept zijn met de exclusieve optielijst.

Is het mogelijk om collectief deze extra optielijst voor iedereen af te dwingen bij de aannemer? Ik vind het belachelijk dat het alleen exclusief voor Bruynzeel keukens wordt gedaan, terwijl er geen keukencheque oid wordt uitgereikt. De aannemer kan gewoon extra geld verdienen als ze het opengooien voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
lovescream schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:40:

Bruynzeel is de keukenleverancier van ons project. We mogen de keuken bij hen aankopen (huis is v.o.n. excl keuken), maar onze keuken kost dan €19K met budget keukenkastjes waar ik niet zo enthousiast van word. Het voordeel van Bruynzeel als keukenleverancier is dat de aannemer een exclusieve optielijst geeft waar je oa (extra) leidingen en elektra kan (ver)leggen.

Dikke pech als je de keuken elders koopt, want dan kan je alleen kiezen voor zogenaamde vaste varianten van keukenopstellingen die ze opgeven. Laat ik nou de kookplaat en spoelbak graag willen omdraaien (ik kook liever bij het raam voor extra ventilatie), dat moet dan extern gedaan worden. Dit kan eigenlijk zo gepiept zijn met de exclusieve optielijst.

Is het mogelijk om collectief deze extra optielijst voor iedereen af te dwingen bij de aannemer? Ik vind het belachelijk dat het alleen exclusief voor Bruynzeel keukens wordt gedaan, terwijl er geen keukencheque oid wordt uitgereikt. De aannemer kan gewoon extra geld verdienen als ze het opengooien voor iedereen.
Heb je een schets van de 'standaard' opstellingen en van wat je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
lovescream schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:40:

Optima kasten van Bruynzeel zijn Next125 wat prima meubels zijn. Of 19k veel of weinig is ligt eraan wat je nog meer hebt gekozen. Bruynzeel installeert apparatuur van derden “gratis”, dus wellicht kan je daar nog op besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Ik zit nog steeds in dubio, wel of geen vloerverwarming in de badkamer.
Het komt zonder naregeling en de elektrische radiator verdwijnt er ook niet door. Kosten: 900,-

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
@koekjah advies kies niet voor vloerverwarming maar retourleiding verwarming.

Water gaat dan eerst door je radiator. Ipv dat je get dan gelijk naar beneden laat lopen. Onderbreek je hem. Laat je het nog een keer lopen door slangen in de vloer en daarna laat je hem naar beneden gaan.

Warmpte gebruik je 2x
Kosten: 50 euro materiaal en 5min werk. Indien dekvloer er nog niet in ligt.

Nadeel: radiator moet aanstaan anders werkt het niet.

Zie nu dat je spreekt over electrische radiator, dan weet ik niet zeker of dit systeem werkt

[ Voor 9% gewijzigd door badboyqxy op 04-09-2021 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:05
badboyqxy schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:07:

Water gaat dan eerst door je radiator. Ipv dat je get dan gelijk naar beneden laat lopen. Onderbreek je hem. Laat je het nog een keer lopen door slangen in de vloer en daarna laat je hem naar beneden gaan.

Warmpte gebruik je 2x

Ik denk dat er geen radiatoren meer gebruikt worden bij nieuwbouw (hooguit elektrische radiatoren).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:14
Bravertal schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:10:
[...]

Ik denk dat er geen radiatoren meer gebruikt worden bij nieuwbouw (hooguit elektrische radiatoren).
Misschien zijn wij de uitzondering, maar hier komen dus nog dus wel radiatoren. Zelf vonden we het bedrag voor vloerverwarming te hoog, achteraf wel jammer dat er niet gekeken is of elektrische vloerverwarming mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Idd alleen elektrische radiatoren, geen reguliere CV maar lucht warmtepomp.

Benedenverdieping is voorzien van vloerverwarming, boven verdieping kan voor een hele hoge meerprijs ook gedaan worden. Gaan we overigens niet doen, maar die badkamer.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Wanne-B88 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:19:
[...]

Misschien zijn wij de uitzondering, maar hier komen dus nog dus wel radiatoren. Zelf vonden we het bedrag voor vloerverwarming te hoog, achteraf wel jammer dat er niet gekeken is of elektrische vloerverwarming mogelijk was.
Heb je ook nog gas dan? De meeste “radiatoren” die nog gebruikt worden zijn convectoren, omdat radiatoren te weinig vermogen hebben om met lage temperaturen te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:40
Bravertal schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:10:
[...]

Stadsverwarming gebruikt nog steeds radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Hier ook nog aan het gas, standaard waren er radiatoren, voor de hoofdprijs op de 1e en 2e verdieping wel vloerverwarming genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melst90
  • Laatst online: 11:20
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 22:53
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zie geen aluminium cachering, dat valt mij wel op.

De verwerkingsvoorschriften daarvoor vind je op https://www.isover.nl/sit..._-_verwerkingsblad_a4.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
Wolly schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:55:
[...]

Ik zie geen aluminium cachering, dat valt mij wel op.

De verwerkingsvoorschriften daarvoor vind je op https://www.isover.nl/sit..._-_verwerkingsblad_a4.pdf
Klopt. Het isolatie materiaal ligt op rol, zonder aluminium cachering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaXa5-SNpompetld6EW7gO7HaHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03RBWheuDWXwBlsC0uxCz7zY.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaar ook dat ik hier navraag doe. Ik had namelijk inderdaad jouw aangehaalde voorschrift gevonden. Maar dat lijkt om ander materiaal te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door MadDonkey op 04-09-2021 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MadDonkey schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:32:
[...]

Klopt. Het isolatie materiaal ligt op rol, zonder aluminium cachering.

[Afbeelding]

Vandaar ook dat ik hier navraag doe. Ik had namelijk inderdaad jouw aangehaalde voorschrift gevonden. Maar dat lijkt om ander materiaal te gaan.
De door jou gebruikte isolatie is Mupan Plus. De verwerkingsvoorschriften vind je hier .

De productpagina staat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
Wolly schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:41:
[...]

De door jou gebruikte isolatie is Mupan Plus. De verwerkingsvoorschriften vind je hier .

De productpagina staat hier.
Wanneer ik de voorschriften lees, dan wordt er dus gewoon slordig gewerkt. En zal het materiaal dat al net aan de vereisten behaald, niet voldoen en kunnen er dus her en der koudebruggen ontstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Als je er over gaat klagen, maak dan veel duidelijkere foto's. Recht van voren zodat je eventuele naden goed ziet, details van de dingen die volgens jou niet goed gaan, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Vreemd ja. Bij ons worden gewoon de harde Pir platen gebruikt met aluminium kant eraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Welke isolatie er gebruikt wordt kan per project anders zijn. De muren moeten een minimale Rc waarde hebben en die zullen ze moeten aantonen. Het isolatiemateriaal is ook afhankelijk van de dikte van het binnenspouwblad en het gebruikte buitenblad.

Ik heb het voor ons huis zelf nagerekend. Dat kan bijvoorbeeld op de site van Rockwool en dan krijg je dit:

Binnenspouwblad 15 cm kalkzandsteen blokken
RVS prikankers 4 per m2
Rockfit Mono Silver 140 (dat zijn de platen met metalen buitenkant die bij ons zijn toegepast
Luchtspouw 3 cm, ongeventileerd
Baksteen 10 cm.

Dat geeft een totale Rc waarde van 4.55. Meer dan de bij ons vereiste 4.5, dus dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:34
Ik kijk er wellicht overheen en heb geen verstand van bouw, maar wat is hier slordig cq niet goed aan?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
c-nan schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:48:
[...]

Ik kijk er wellicht overheen en heb geen verstand van bouw, maar wat is hier slordig cq niet goed aan?
Het is misschien niet duidelijk te zien op de foto's maar de isolatie is aardig ingedrukt op sommige plekken en de ankers die de platen 'vast houden' die zitten niet volgens voorschrift. Beiden kunnen redenen zijn waardoor de isolatie zijn werk niet goed goed.

Hierdoor haal je je isolatiewaarde niet zoals berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
badboyqxy schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:07:

Warmpte gebruik je 2x

Zie nu dat je spreekt over electrische radiator, dan weet ik niet zeker of dit systeem werkt
Moet ook maar kunnen. Ik heb dat ook gevraagd, waterleiding voor het warme water in een extra lusje leggen. Kon echt niet, te moeilijk, etc etc. Maar vloerverwarming kostte 3k ofzo. De groeten ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:15
Requiem19 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:33:
[...]

Stadsverwarming gebruikt nog steeds radiatoren.
Hier anders gewoon stadsverwarming nieuwbouw met standaard vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:40
Roadman schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:55:
[...]

Hier anders gewoon stadsverwarming nieuwbouw met standaard vloerverwarming.
Hier 1e en 2e verdieping radiatoren (tenzij je upgrade naar vv).

Stadsverwarming is niet lage temp ververwarming, dus kunnen radiatoren nog (bij warmtepomp kan dit vlgs mij niet meer).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
Ik zie niks vreemds.
Een isolatiedop moet de isolatie tegen de wand aan drukken en zal daarbij de isolatie iets indrukken, dit is niet te voorkomen en zoals ik het op de foto zie is dit minimaal ook zal dit de isolatiewaarde minimaal benadelen.
Een kiertje tussen glaswolplaten is helaas ook niet volledig te voorkomen simpelweg door zwaartekracht en eventueel vocht tijdens het bouwproces. Ook een kiertje van enkele millimeters op het gehele vlak (procentueel te verwaarlozen) zal de totale isolatienorm niet vreselijk veel aantasten.
Het blijft natuurlijk handwerk en productiewerk en zal helaas nooit een 10 scoren. Ik zal vast een hoop commentaar krijgen op mijn iets pragmatischere en minder autistische blik op het hele bouwproces maar dat is nou eenmaal door 25 jaar ervaring in de bouw.
Mensen die hier commentaar hebben omdat ze aluminium cachering missen of het vreemd vinden dat er geen harde persing isolatie wordt gebruikt zijn niet bepaald de personen waar je advies van wil. Wil je advies dan wel vastlegging van een eventueel probleem dan bel je eerst de aannemer en dan eventueel een externe partij.

[ Voor 15% gewijzigd door D.deJong op 05-09-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
D.deJong schreef op zondag 5 september 2021 @ 08:54:
[...]

Ik zie niks vreemds.
Een isolatiedop moet de isolatie tegen de wand aan drukken en zal daarbij de isolatie iets indrukken, dit is niet te voorkomen en zoals ik het op de foto zie is dit minimaal ook zal dit de isolatiewaarde minimaal benadelen.
Een kiertje tussen glaswolplaten is helaas ook niet volledig te voorkomen simpelweg door zwaartekracht en eventueel vocht tijdens het bouwproces. Ook een kiertje van enkele millimeters op het gehele vlak (procentueel te verwaarlozen) zal de totale isolatienorm niet vreselijk veel aantasten.
Het blijft natuurlijk handwerk en productiewerk en zal helaas nooit een 10 scoren. Ik zal vast een hoop commentaar krijgen op mijn iets pragmatischere en minder autistische blik op het hele bouwproces maar dat is nou eenmaal door 25 jaar ervaring in de bouw.
Mensen die hier commentaar hebben omdat ze aluminium cachering missen of het vreemd vinden dat er geen harde persing isolatie wordt gebruikt zijn niet bepaald de personen waar je advies van wil. Wil je advies dan wel vastlegging van een eventueel probleem dan bel je eerst de aannemer en dan eventueel een externe partij.
Je hebt natuurlijk gelijk dat het handwerk is, en met je ervaring zal je ongetwijfeld veel kunnen vertellen over hoe dit in de praktijk geplaatst wordt. In die 25 jaar zijn dit soort zaken natuurlijk wel met de tijd meegegaan, een autistische blik is misschien nu wel nodig bij de installatie bepaalde zaken waar dat voorheen niet zo belangrijk was wil je de gestelde normen halen.

Toch zijn enkele millimetertjes volgens bijvoorbeeld ISOVER wel degelijk nadelig:
Een naad van 2 mm rondom de isolatie kan de isolatiewaarde
met 36% verminderen. Voorkom dus nadelige kieren en naden:
Wat mij wel opvalt is dat er rozetten zitten vlak bij de naden, dit wordt ook niet aanbevolen door de fabrikant.
De afstand van bevestigingspunten tot de rand, loodrecht op de rand gemeten, moet tenminste 100 mm bedragen.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HxB9qK0q/screenshot-183.pngAfbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/y8cX1WXX/screenshot-184.png

Overigens, of je er iets mee opschiet in het geheel der dingen van de bouw van je huis om dit bij de aannemer te melden lijkt mij in dit geval twijfelachtig.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 05-09-2021 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 14-09 11:32
Wolly schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:53:
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk dat het handwerk is, en met je ervaring zal je ongetwijfeld veel kunnen vertellen over hoe dit in de praktijk geplaatst wordt. In die 25 jaar zijn dit soort zaken natuurlijk wel met de tijd meegegaan, een autistische blik is misschien nu wel nodig bij de installatie bepaalde zaken waar dat voorheen niet zo belangrijk was wil je de gestelde normen halen.

Toch zijn enkele millimetertjes volgens bijvoorbeeld ISOVER wel degelijk nadelig:

[...]

Wat mij wel opvalt is dat er rozetten zitten vlak bij de naden, dit wordt ook niet aanbevolen door de fabrikant.

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Overigens, of je er iets mee opschiet in het geheel der dingen van de bouw van je huis om dit bij de aannemer te melden lijkt mij in dit geval twijfelachtig.
Die verlaging van 36% is natuurlijk ter plaatse van dat naadje van 2 mm en niet op de hele woning, dat is naar mijn mening nog steeds te verwaarlozen maar uiteraard niet wenselijk.
Ik kan mij tenminste niet voorstellen dat een naadje van 2mm ten opzichte van het totaal aan vierkante meters de rc waarde met 36% aantast over de hele oppervlakte.
Dit werk moet zo secuur mogelijk gebeuren terwijl dit soort werk juist door het minst geschoolde/intelligente personeel wordt uitgevoerd, ook de verschillende werknemers van over de hele EU en daar buiten met hun eigen maatstaven, en inzichten maakt het er niet makkelijker op om een 10 te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Dus inderdaad even melden, een opzichter/uitvoerder weet ook niet letterlijk elke voorschrift en zal het soms waarderen als hij ook weer net wat beter werk kan leveren. (En soms niet..)

Maar vervolgens lekker doorgaan en geen minuut van wakker liggen als het wel/niet wordt opgepakt.

In de praktijk gaan ze meestal dit zo laten en bij de overige woningen als aandachtspunt meegeven aan de monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Denk persoonlijk dat je vierkant uitgelachen wordt als je dit soort zaken gaat melden. Beetje vertrouwen hebben in de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Onze uitvoerder stelde dit soort meldingen echt wel op prijs (als je het netjes bracht). Hij kan ook niet alles controleren en de onder- onder- onderaannemers zijn ook niet altijd eerlijk over wat er wel of niet uitgevoerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:17
@MadDonkey, voor wat het waard is. Met een warmtecamera kan je achteraf checken hoe goed de isolatie is. Doe dit bij voorkeur op een dag met een lage buitentemperatuur.
Zie bijvoorbeeld onderstaande beelden welke ik afgelopen winter gemaakt heb en een foto met hoe de Rock Wool isolatie is aangebracht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpbX8gTQihV4NuRxwO9inlDcxHY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AotSBNr8OEYpsonVKBpLQbij.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkrNO4lrQjy3L8i-CVrJdMw2wqU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WwGLsjq5saGmd5lVMixTReHh.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWOXl4M6gaUzGrOC4DlBCxck60g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VckvBAuaELOeAGL1MjzarNMe.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhK2ATpH5ya6iGFlImEpWPLi3-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJacoJtSihNKdqvjBlyA20tr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door witterholt op 05-09-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of je renovlies blijft zitten op wanden rondom een vrijstaand bad? Of kan het door de waterdamp los gaan raken. Ik kan er weinig uitsluitsel over vinden online.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2021 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:44:
Weet iemand of je renovlies blijft zitten op wanden rondom een vrijstaand bad? Of kan het door de waterdamp los gaan raken. Ik kan er weinig uitsluitsel over vinden online.
Behang en vocht is nooit een goede combinatie. De lijm is op waterbasis en kan dus ‘week’ worden zodra het in contact komt met water.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Er bestaat speciaal behang voor de badkamer: https://www.behangfabriek.com/nl_NL/c-3076928/badkamer/.

EDIT: ah, sorry, ik zie dat je vraag over renovlies gaat. Wellicht dat je dat ook kunt coaten.

[ Voor 32% gewijzigd door Peacefield78 op 06-09-2021 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
witterholt schreef op zondag 5 september 2021 @ 18:34:
@MadDonkey, voor wat het waard is. Met een warmtecamera kan je achteraf checken hoe goed de isolatie is. Doe dit bij voorkeur op een dag met een lage buitentemperatuur.
Zie bijvoorbeeld onderstaande beelden welke ik afgelopen winter gemaakt heb en een foto met hoe de Rock Wool isolatie is aangebracht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je mist de tape op de hoeken en die gaten van de verdiepingsvloeren moeten afgedicht zijn.
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:39
Afgelopen week eerste kijkmoment van mijn appartement gehad. Het betreft een transformatie nieuwbouwproject waarbij een bestaand kantoorgebouw wordt omgevormd tot 48 appartementen.
Hierbij werkt men van boven naar beneden, waarbij mijn bouwnummer op de bovenste etage voorop loopt met alles.

Dit verloopt tot nu toe voorspoedig en volgens planning, maar tijdens het kijkmoment werd er 1 onaangename verrassing medegedeeld door de aannemer: er was een onverwachte schuine draagbalk van de dakconstructie aangetroffen tijdens de sloop. Deze stond niet op de tekeningen en is niet meegenomen in het ontwerp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6XCU_IvHNiX0upblzVyKpDrd90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYJLAY0P6v3ukMykAwddClD4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMeMA8JgS4TVG28J3UuW4WqP28E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oETa3Skh3fcivrCUnmIi3kXC.png?f=fotoalbum_large

Gevolg: er moet een (schuine) koof van +/- 30cm hoog worden gemaakt om deze balk in de hoek weg te werken. Hierdoor zijn bijv. gordijnen tot aan het plafond niet meer mogelijk. En daarnaast is dit natuurlijk conform de technische tekeningen en beschrijvingen. Tot slot ook gewoon ronduit lelijk, zo'n koof in de hoek van de woonkamer.
  1. Wat zou ik met deze situatie het beste kunnen (laten) doen?
  2. Is een koof/verlaagd plafond over de gehele breedte onder de ramen van de woonkamer & 1,5m diep (met bijv spotjes) een mooie oplossing? Het plafond is 294cm hoog, dus onder de koof/verlaagd plafond blijft zo'n 260cm over.
  3. Kan Woningborg hierin iets betekenen i.v.m. compensatie? Of is dat niet gebruikelijk bij dit soort situaties?
Alvast veel dank voor jullie inzicht! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dit is een typisch geval waar de aannemer weinig aan kan doen en hij dus af mag wijken van de oorspronkelijke plannen.

Voor gordijnen is dit wel lastig, maar er zijn prachtige roederails verkrijgbaar die je boven de ramen kunt bevestigen, bijvoorbeeld van Interstil. Die kunnen ook de radius van de kamer volgen en zou je dus over de hele breedte kunnen (laten) maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:17
Wolly schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:54:
[...]

Je mist de tape op de hoeken en die gaten van de verdiepingsvloeren moeten afgedicht zijn.
>:)
Klopt, maar desondanks dat is de woning toch prima geïsoleerd volgens de warmtebeelden vergeleken met afbeelding 15 op de site waarnaar je refereert... Kleinigheidjes hou je altijd. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door witterholt op 06-09-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 14:41
Heeft iemand hier wel eens te maken gehad met afbouwregeling woningborg? Mijn huis zit in de afrondende fase via de afbouwregeling van woningborg. De nieuwe aannemer zegt echter dat esthetische kwesties (lelijk stucwerk van de vorige aannemer/ plakresten/krassen kozijn etc) estetische kwesties zijn en uitgezonderd van de garantie.

In de voorwaarden vind ik inderdaad dat esthetische kwesties uitgezonderd zijn van de "garantie regeling" Maar garantie regeling staat los van de afbouwregeling in mijn interpretatie van de voorwaarden. Aannemer houd voet bij stuk en wordt zelfs boos op mijn onrealistische verwachtingen.

Ik sta er meer in van, ik heb nog geen huis opgeleverd, als ik een huis opgeleverd krijg hoort het gewoon een net nieuw huis te zijn zonder slecht stucwerk/krassen.

Het gaat om "plannen gemeld van 2016 t/m 2019" van woningborg

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@marco282 Dat is natuurlijk erg vervelend, maar mijns inziens heb je een punt.

Heb je al eens geprobeerd om met Woningborg te bellen? Ze hebben mij steeds keurig te woord gestaan. Zorg bij oplevering ook dat je iemand meeneemt (van vereniging eigen huis bijvoorbeeld) die nauwkeurig jouw klachten vastlegt. Dan kun je daarna met de aannemer in discussie en kun je ook de bankgarantie vast houden voor zover nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 14:41
Blihi schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:30:
@marco282 Dat is natuurlijk erg vervelend, maar mijns inziens heb je een punt.

Heb je al eens geprobeerd om met Woningborg te bellen? Ze hebben mij steeds keurig te woord gestaan. Zorg bij oplevering ook dat je iemand meeneemt (van vereniging eigen huis bijvoorbeeld) die nauwkeurig jouw klachten vastlegt. Dan kun je daarna met de aannemer in discussie en kun je ook de bankgarantie vast houden voor zover nodig..
Dank voor de reactie.

Ik heb wel een mail uitstaan maar nog niet gebeld. Wellicht dat dat sneller is inderdaad.

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

De aannemer kan bij ons een uitstortgootsteen in de garage aansluiten voor 950 euro, hij komt dan ook nog eens ter hoogte van de keuken op de wand.

Behalve dat de plaats ontzettend onhandig is midden in de garage, is dit toch wel een bizar hoog bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

koekjah schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:55:
De aannemer kan bij ons een uitstortgootsteen in de garage aansluiten voor 950 euro, hij komt dan ook nog eens ter hoogte van de keuken op de wand.

Behalve dat de plaats ontzettend onhandig is midden in de garage, is dit toch wel een bizar hoog bedrag?
Ik was 350 kwijt voor een zelf uit te kiezen plek in de garage.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
koekjah schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:55:

Wij betaalden ook iets van €400 voor een gootsteen en hebben besloten alleen het leiding werk te laten doen voor €240. Krijgen dan warm en koud inclusief afvoer en plaatsen een wastrog die ze op de boerderij gebruiken. Kunststof, 60 liter dus ideaal om smerige dingen om te spoelen enzo. Scheelt heel veel bagger in de keuken voor extreem vieze handen maar ook voor (oven)roosters, frituurpannen enzo!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61lc6Fl2L16UubiTD4GwRGH3zFM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iLtqKfDp5kytEwSylvR2oM5o.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 06-09-2021 16:06 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:27
Toppe schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:05:
[...]

Wij betaalden ook iets van €400 voor een gootsteen en hebben besloten alleen het leiding werk te laten doen voor €240. Krijgen dan warm en koud inclusief afvoer en plaatsen een wastrog die ze op de boerderij gebruiken. Kunststof, 60 liter dus ideaal om smerige dingen om te spoelen enzo. Scheelt heel veel bagger in de keuken voor extreem vieze handen maar ook voor (oven)roosters, frituurpannen enzo!

[Afbeelding]
Bij ons was het 380 euro voor afvoer inclusief warm en koud water op de door ons gewenste plek in de uitgebouwde garage. Aangezien er een bijkeuken komt en we daarvoor de water aan- en afvoer nodig hadden, hebben we niet gevraagd naar wat een gootsteen kost, maar 950 euro lijkt me nogal een woekerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier kostte dat €1.085,00 :( Bizar duur, maar andere opties waren weer goedkoper vergelijkend met dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Jeetje, ik schrik van de prijzen. Bij ons is al het meerwerk zo ongelofelijk duur, die uitstortgootsteen doe ik achteraf zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 15:09
koekjah schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:55:
Jeetje, ik schrik van de prijzen. Bij ons is al het meerwerk zo ongelofelijk duur, die uitstortgootsteen doe ik achteraf zelf wel.
Moet er wel leidingwerk liggen. Of trek je dat door vanuit de kruipkelder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:23
kepler schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:46:
[...]

Moet er wel leidingwerk liggen. Of trek je dat door vanuit de kruipkelder?
Trek je zelf zo door vanuit je kruipruimte. Ik heb zelf voor € 85 een sparing van 150mm door de fundering laten boren en later zelf afvoerleiding, warm/koud water, vloerverwarming, stroom en netwerkkabel getrokken.

Sparing laten boren is wel fijn, want je fundering is "dubbelwandig", totaal zo'n 35cm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ja zelf via de kruipruimte. Ik ga vragen wat de kosten zijn voor alleen de leidingen, maar dat zal niet veel minder wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Wij hebben hier €810,00 betaald voor de stortbak (warm en koud water), plek naar keuze. Vond ik ook veel geld, ma kon het niet achteraf en is het wel echt waard, dus nul spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Hanzul schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:15:
Wij hebben hier €810,00 betaald voor de stortbak (warm en koud water), plek naar keuze. Vond ik ook veel geld, ma kon het niet achteraf en is het wel echt waard, dus nul spijt van.
Same here. En achteraf kost het net zo veel als je alle leidingwerk en arbeid mee telt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Dit betreft alleen koud water en een plaats die de aannemer bepaalt. Nog 150 euro duurder ook... dat ga ik uit principe al niet doen.

Nu de vraag neergelegd wat alleen het leidingwerk me gaat kosten, anders doe ik het gewoon zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 01:13
Vandaag de rekening gekregen voor de derde termijn met omschrijving "tweede verdiepingsvloer gereed". Gisteren toevallig drone opnames gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TT7aQmj2jpK2yKV78aC9fwgu_Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ScOiXQWwfaVMT2dXffoSg5Z.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt mij dat een verdiepingsvloer gereed is als er verder op gebouwd kan worden? Of moet ik dit maar accepteren?

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

k7of9 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 01:29:
Vandaag de rekening gekregen voor de derde termijn met omschrijving "tweede verdiepingsvloer gereed". Gisteren toevallig drone opnames gemaakt:

[Afbeelding]

Lijkt mij dat een verdiepingsvloer gereed is als er verder op gebouwd kan worden? Of moet ik dit maar accepteren?
Gereed is als er gestort is. Maar dit ziet eruit alsof het klaar is om te storten. Weet je zeker dat ze gisteren niet hebben gestort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 01:13
JackBol schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:40:
[...]

Gereed is als er gestort is. Maar dit ziet eruit alsof het klaar is om te storten. Weet je zeker dat ze gisteren niet hebben gestort?
Ja, ben er zondagochtend geweest en kreeg maandag de rekening. Of ze moeten er zo dicht op zitten met de rekeningen dat ze maandagochtend hebben gestort en direct de rekening hebben verzonden.
Ik hou het wel even een weekje vast tot ik zekerheid heb dat het daadwerkelijk gedaan is.

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

k7of9 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:00:
[...]

Ja, ben er zondagochtend geweest en kreeg maandag de rekening. Of ze moeten er zo dicht op zitten met de rekeningen dat ze maandagochtend hebben gestort en direct de rekening hebben verzonden.
Ik hou het wel even een weekje vast tot ik zekerheid heb dat het daadwerkelijk gedaan is.
Mijn facturen hebben een 14 dagen betalingstermijn. Ik betaal sowieso pas op de 13e dag.

Dat scheelt bij deze grote bedragen in totaal een paar 100€ aan extra rente in het bouwdepot. Die wordt bij mij namelijk per dag berekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
k7of9 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:00:
[...]

Precies. En stuur meteen even een vriendelijk mailtje naar de aannemer dat je de factuur niet betaalt tot het werk uitgevoerd is. Gok niet op die betaaltermijn, want als je er overheen gaat mag de aannemer rente rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:20:
[...]

Mijn facturen hebben een 14 dagen betalingstermijn. Ik betaal sowieso pas op de 13e dag.

Dat scheelt bij deze grote bedragen in totaal een paar 100€ aan extra rente in het bouwdepot. Die wordt bij mij namelijk per dag berekend.
Dat is een gok, want het kan zomaar zijn dat jouw betaling een dag te laat komt en dan mag de bouwer rente rekenen en die 6% is aanzienlijk hoger dan jouw hypotheekrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:34
Blihi schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:24:
[...]

Dat is een gok, want het kan zomaar zijn dat jouw betaling een dag te laat komt en dan mag de bouwer rente rekenen en die 6% is aanzienlijk hoger dan jouw hypotheekrente.
Tegenwoordig heb je instant payment en anders een spoedoverboeking voor iets van 2,50 :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ja snap ik, maar het kan ook zomaar gebeuren dat er iets mis gaat met de transactie. (ligt ook aan de bank. Bij sommige banken doe je zelf online transacties in een portaal, bij andere krijg je papieren overschijfkaarten, echt waar. Wij moesten facturen indienen bij de bank en zij deden de transactie, dus dan had je helemaal geen controle over de datum).

Stel, de factuur is 100k. Bij een depotrente van 2% op jaarbasis, gaat het om 5,48 euro bruto per dag aan depotrente. Door 12 dagen te wachten spaar je dus een kleine 40 euro netto uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:43:
Weet iemand of je een plafondlichtpunt in een kanaalplaat, zo'n inbouw lichtdoos, makkelijk kan vervangen voor een inbouwspot? Ik kom er net achter dat er een plafondlichtpunt in de draaicirkel van de bedachte taatsdeur zit :+ Dus daar kan geen lamp op gezet worden.
Nog even terugkomend hierop; ik kwam dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1152554_BB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400p

https://www.conrad.nl/p/f...-natuur-per-meter-1152554

Een platte kabelgoot van 4.4mm voor in pleisterwerk. Aangezien er maar een klein afstandje overbrugt hoeft te worden en het plafond gestuct gaat worden, is dit een idee? Officieel mag het waarschijnlijk niet volgens NEN, maar ik denk dat het weinig kwaad kan in de praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:10
Verwijderd schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:36:
[...]

Nog even terugkomend hierop; ik kwam dit tegen:

[Afbeelding]

https://www.conrad.nl/p/f...-natuur-per-meter-1152554

Een platte kabelgoot van 4.4mm voor in pleisterwerk. Aangezien er maar een klein afstandje overbrugt hoeft te worden en het plafond gestuct gaat worden, is dit een idee? Officieel mag het waarschijnlijk niet volgens NEN, maar ik denk dat het weinig kwaad kan in de praktijk.
De huidige centraaldoos zit zeer waarschijnlijk in een open kanaal in de vloer.
Als je dus de huidige er even uit haalt en met een lampje kijkt dan kan je zo 30cm verderop met een ronde boor een gat boren en met een beetje hengelen trek je er zo flexpijp met kabel doorheen.
Nog mooier is als je even degene op de bouw aanspreekt die de centraal/spot dozen erin boort en hem 5 tientjes geeft om 30cm verder even een extra centraal doos te plaatsen ;) .

Dat is de theorie :+ . Bij mij bleek halverwege het traject het kanaal helaas dicht te zitten waardoor ik dus mijn lichtpunt niet helemaal naar het einde van de plaat heb kunnen brengen. Maar 30cm lijkt mij beter te doen Dante bijna 3meter die ik moest overbruggen.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 07-09-2021 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:34
Takkeding schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:23:
[...]

Ik heb reactie! Maar een nuttig antwoord duurt nog even :P De reactie:

In behandeling
Uw vraag heb ik doorgestuurd naar een collega die met dit onderwerp bekend is. Mijn collega is echter met vakantie. Vandaar dat ik u laat weten dat het langer dan drie werkdagen duurt om uw vraag te beoordelen.
Vandaag heeft de bouwer een nieuwsbrief gestuurd. Ze gaan geen laadpalen plaatsen. Er wordt een extra meterkast geplaatst, van daaruit een mantelbuis naar de tweelaags parkeergarage en dan verder met een kabelgoot aan het plafond. Aanleg laadpalen wordt aan de VVE van de parkeergarage gelaten om na oplevering te doen.Ik moet nog eens even in mijn e-mail kijken wat me belooft is en ook eens de papierwinkel van de bouwvergunning bij de gemeente opvragen kijken of daar nog wat is verplicht. Met de VVE zie ik het nodige gedoe al tegemoet.

Edit:mailtjes gezocht maar nooit een schriftelijke reactie gekregen, beter opletten bij een eventuele volgende keer.

[ Voor 10% gewijzigd door wortelsoft op 07-09-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
[...]

Het is ook, maar de vraag of de bouwer dat gaat rekenen, of je moet elke termijn te laat betalen. Ik gaf standaart opdracht, na +/- een week versturen. Een keer was ik het compleet vergeten en heb ik zelfs na 4 weken een herrenering, gehad. Dezelfde dag met aannemer gebeld en direct bij de bank ingediend. Bij de aannemer zijde ze gewoon, kan gebeuren geen probleem, heb ook geen boete rente of wat dan ook hoeven te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Veel aannemers zullen niet heel moeilijk doen, maar als ze structureel facturen te vroeg sturen kan dat duiden op cash-flow problemen en dan moet je dus voorzichtig zijn.

Het hoeft overigens geen bewuste actie te zijn. Meestal weet het kantoor niet wat er op de vloer gebeurt. Het storten van de vloer staat gepland voor dag X, maar de uitvoerder verzet dat en geeft het niet door. Op dag X+1 gaat de factuur de deur uit en strikt genomen is die dus te vroeg.

[ Voor 46% gewijzigd door Blihi op 07-09-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

De trackrecord van mijn hypotheek verstrekker is dat ze tot nu toe de 7 termijn facturen binnen 1 dag betaald hebben. En als het 1 dag te laat is, kost me dat 6%, terwijl ik 1,5% per dag verdien. Dus hooguit verdien ik er 9 dagen ipv 13 dagen op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:28:
Stel, de factuur is 100k. Bij een depotrente van 2% op jaarbasis, gaat het om 5,48 euro bruto per dag aan depotrente. Door 12 dagen te wachten spaar je dus een kleine 40 euro netto uit.
Doe dat keer 7 en dan hebben we het over €280 euro.
Dat is tussen de duizendjes die eruit gaan klein bier, maar daar kunnen mijn vrouw en ik ook een keer heel luxe van uit eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:27:
[...]

De trackrecord van mijn hypotheek verstrekker is dat ze tot nu toe de 7 termijn facturen binnen 1 dag betaald hebben. En als het 1 dag te laat is, kost me dat 6%, terwijl ik 1,5% per dag verdien. Dus hooguit verdien ik er 9 dagen ipv 13 dagen op.
Euhmm, zo werken percentages niet. Zowel die 6% als die 1,5% zijn op jaarbasis, niet per dag. Zou wel fijn zijn, 1,5% rente per dag. Dat zou 22,800 % op jaarbasis zijn :) (dus als je met 1 euro begint, houd je aan het eind van het jaar 229 euro over).

Nee, je krijgt 1,5% rente op jaarbasis en dat wordt per dag verrekend (zoals overal). Ofwel, voor elke 100,000 euro is dat 4.10 euro bruto per dag (netto dus zo'n 2.40 euro per dag).

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 07-09-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:28:
[...]

Dat is tussen de duizendjes die eruit gaan klein bier, maar daar kunnen mijn vrouw en ik ook een keer heel luxe van uit eten.
Zeker, het is geen klein geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 10-09 17:17
JackBol schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:28:
[...]

Grapjas.
Wat is nu 280 over een bedrag van 700.000.
Als je op die 'rente' moet wachten om luxe uit eten te gaan, dan doe je wel iets fout / heb je foute prioriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
In deze markt niet hoor. Mensen geven hun laatste euro uit aan woonruimte (helaas lijkt dat nodig te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 22:27
Ben benieuwd wat de RVO persoon uiteindelijk zegt na zijn/haar vakantie. Voor zover mij bekend moeten ze vanuit de aannemer toch aan het bouwbesluit voldoen en dat kan nog mooi uitpakken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:36:
[...]

Euhmm, zo werken percentages niet. Zowel die 6% als die 1,5% zijn op jaarbasis, niet per dag. Zou wel fijn zijn, 1,5% rente per dag. Dat zou 22,800 % op jaarbasis zijn :) (dus als je met 1 euro begint, houd je aan het eind van het jaar 229 euro over).

Nee, je krijgt 1,5% rente op jaarbasis en dat wordt per dag verrekend (zoals overal). Ofwel, voor elke 100,000 euro is dat 4.10 euro bruto per dag (netto dus zo'n 2.40 euro per dag).
Ik snap dat die rentes per dag zijn. Wat ik stel is dat mocht je een keer een dag te laat zijn (en ze rekenen die 6%) Dan streept dat weg tegen 3 a 4 dagen die je extra rente trekt. Aangezien dat relatief is, is omrekenen naar per dag niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

bottom line schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:45:
[...]

Grapjas.
Als je op die 'rente' moet wachten om luxe uit eten te gaan, dan doe je wel iets fout / heb je foute prioriteiten.
Verkeerde prioriteiten? Ik houdt je niet tegen om €280 over de balk te gooien, maar in mijn ogen is het gratis verdiend. Waarom zou je meer uitgeven dan nodig?

Edit: en het is 280 hier, 300 daar. Op een begroting van 700.000 loopt er een hoop geld door de kieren als je niet oplet. Een paar honderd euro extra korting telt bij iedere uitgave toch weer op.

[ Voor 20% gewijzigd door JackBol op 07-09-2021 12:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:11:
[...]

Ik snap dat die rentes per dag zijn. Wat ik stel is dat mocht je een keer een dag te laat zijn (en ze rekenen die 6%) Dan streept dat weg tegen 3 a 4 dagen die je extra rente trekt. Aangezien dat relatief is, is omrekenen naar per dag niet nodig.
Natuurlijk heb je gelijk. Maar je zult versteld staan hoeveel mensen dit niet snappen. De mooiste conversatie die ik ooit aan de kassa bij een bouwmarkt mocht aanhoren:

Klant: Die 10% korting van vandaag, is dat per product of op het totaal?
Cassiere (pakt folder van die week er bij): Hmmm, ik denk dat dat per product is, ja, dat moet haast wel.
Klant: Fijn, daar hoopte ik al op.

8)7 |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Wij wonen zo'n 500 meter van de nieuwbouw af en ga er dus ook haast dagelijks langs.
Ik kijk qua factuur betalingen helemaal niet naar of het gunstig zal uitpakken voor mijn rente.
Ik weet dat de aannemer er hard voor werkt en dat het werk uitgevoerd is als ik de factuur binnenkrijg. Ik betaal dus direct bij binnenkomst. En dat vind ik verder ook niet meer dan normaal. De aannemer heeft voor geïnvesteerd en heeft ook gewoon recht op zijn geld.
Voor de bouwvak heb ik de laatste factuur gekregen (1ste verdiepingsvloer erop). ondertussen zijn ze 3 weken bezig en zitten de kozijnen er in, ligt het dak met dakkapellen erop, zit de buitenisolatie er tegen aan en komt morgen de metselploeg voor de buiten muren.
Nog geen facturen ontvangen voor het geleverde werk, dus als die gaan komen ga ik die ook direct betalen.

Maar goed iedereen zit daar anders in en ik heb verder ook gewoon goed contact met de aannemer en onderaannemers (elektro etc.).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ChUcKiE schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:58:
Wij wonen zo'n 500 meter van de nieuwbouw af en ga er dus ook haast dagelijks langs.
Ik kijk qua factuur betalingen helemaal niet naar of het gunstig zal uitpakken voor mijn rente.
Ik weet dat de aannemer er hard voor werkt en dat het werk uitgevoerd is als ik de factuur binnenkrijg. Ik betaal dus direct bij binnenkomst. En dat vind ik verder ook niet meer dan normaal. De aannemer heeft voor geïnvesteerd en heeft ook gewoon recht op zijn geld.
Voor de bouwvak heb ik de laatste factuur gekregen (1ste verdiepingsvloer erop). ondertussen zijn ze 3 weken bezig en zitten de kozijnen er in, ligt het dak met dakkapellen erop, zit de buitenisolatie er tegen aan en komt morgen de metselploeg voor de buiten muren.
Nog geen facturen ontvangen voor het geleverde werk, dus als die gaan komen ga ik die ook direct betalen.

Maar goed iedereen zit daar anders in en ik heb verder ook gewoon goed contact met de aannemer en onderaannemers (elektro etc.).
Ik heb ook goed contact met mijn aannemer en hij heeft zeker recht op zijn geld, en als hij me vraagt binnen 14 dagen te betalen en ik betaal op dag 13, voldoe ik compleet aan de afspraak.

Het is ook niet zo dat de bouwopzichter elke dag op de rekening kijkt of er al betaald is. Er is gewoon een miep van de administratie die de betalingen inboekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Den_S85 schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:11:
[...]

Trek je zelf zo door vanuit je kruipruimte. Ik heb zelf voor € 85 een sparing van 150mm door de fundering laten boren en later zelf afvoerleiding, warm/koud water, vloerverwarming, stroom en netwerkkabel getrokken.

Sparing laten boren is wel fijn, want je fundering is "dubbelwandig", totaal zo'n 35cm dik.
Als je het zelf gratis kan (laten) doen, dan is het inderdaad de beste manier.

Alleen merk ik bij ons huis dat er zo tientallen van die kleine klusjes liggen, en dan hebben wij al best veel uitbesteed :D.
Voor een paar honderd zou ik het lekker laten doen, makkelijk en ook nog eens garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:00

Niwla

dat dus....

Blihi schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:23:
[...]

Klant: Die 10% korting van vandaag, is dat per product of op het totaal?
Cassiere (pakt folder van die week er bij): Hmmm, ik denk dat dat per product is, ja, dat moet haast wel.
Klant: Fijn, daar hoopte ik al op.

8)7 |:(
Compleet offtopic:
Diezelfde cassiere roept vast nadat ze in het weekend 4 drankjes met 5% alcohol heeft gehad dat ze 20% alcohol heeft gehad? 8)7

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Niwla schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:21:
[...]
Compleet offtopic:
Diezelfde cassiere roept vast nadat ze in het weekend 4 drankjes met 5% alcohol heeft gehad dat ze 20% alcohol heeft gehad? 8)7
En voor het blonderen een fles 300% peroxide, want het was een heel grote fles _/-\o_ (ook serieus gehoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:39
Als kind vond ik het ook gek dat een pak halfvolle melk vol was als je het kocht. Gelukkig leren de meeste mensen wel iets in de jaren school daarna ;)

Na een eerste kijkdag vlak voor de bouwvak, volgende week nog een keer een kijkdag specifiek om het reeds gedane meerwerk goed te controleren. Wat dat betreft ben ik echt super tevreden met deze aannemer
Members only:
in vergelijking met die van ons huidige huis
Members only:
. Er kan veel, wordt meegedacht en redelijk goed gecommuniceerd. Je moet er wel nog altijd zelf goed bovenop blijven zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 11-09 10:15
bottom line schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:45:
[...]

Grapjas.
Wat mij betreft heb je foute prioriteiten als je dit soort simpel geld laat liggen.

€ 700K voor een lening of € 280 in het handje is appels met peren. Het is niet zo dat je dan € 700K op de bank hebt staan. Ik heb een nieuwbouwwoning van € 500K gekocht, dan laat ik echt geen € 280 liggen op rente door bouwrekeningen te snel te betalen. Banken verdienen al zat aan mijn lening. Koop ik liever weer 2 krukjes van voor bij de keuken.

[ Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 07-09-2021 15:09 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
JackBol schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:12:
[...]

Verkeerde prioriteiten? Ik houdt je niet tegen om €280 over de balk te gooien, maar in mijn ogen is het gratis verdiend. Waarom zou je meer uitgeven dan nodig?

Edit: en het is 280 hier, 300 daar. Op een begroting van 700.000 loopt er een hoop geld door de kieren als je niet oplet. Een paar honderd euro extra korting telt bij iedere uitgave toch weer op.
Dat is ook mijn ervaring. Afgelopen maart de sleutel van ons nieuwe huis gekregen en ondertussen is echt alles gedaan. Ik heb bij elke leverancier om korting geleurd (los van keuken en badkamer, daar had ik voor oplevering al onderhandeld :) ). Bij de schilder/raamdecoratie, buitenzonwering, de vloerenlegger, meubelzaak, hovenier/stratenmaker, leverancier van stalen deuren en wand. Door elke keer de simpele vraag te stellen "korting?" heb ik denk ik wel € 5K bespaard. Mooi bedrag man, weer wat gratis meubels! Ik haal echt niet het onderste uit de kan, ik wil gewoon een beetje korting als ik een dikke aankoop doe en dan ben ik tevreden :)

[ Voor 11% gewijzigd door Hulleman op 07-09-2021 15:17 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 10-09 17:17
Hulleman schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:15:
[...]

Dat is ook mijn ervaring. Afgelopen maart de sleutel van ons nieuwe huis gekregen en ondertussen is echt alles gedaan. Ik heb bij elke leverancier om korting geleurd (los van keuken en badkamer, daar had ik voor oplevering al onderhandeld :) ). Bij de schilder/raamdecoratie, buitenzonwering, de vloerenlegger, meubelzaak, hovenier/stratenmaker, leverancier van stalen deuren en wand. Door elke keer de simpele vraag te stellen "korting?" heb ik denk ik wel € 5K bespaard. Mooi bedrag man, weer wat gratis meubels! Ik haal echt niet het onderste uit de kan, ik wil gewoon een beetje korting als ik een dikke aankoop doe en dan ben ik tevreden :)
Je zou eens moeten weten hoeveel service, kwaliteit, correspondentie en stiptheid ik, in combinatie met een lagere prijs, krijg door zelf mee te helpen, veel voor te bereiden en snel de rekeningen te betalen.

Die €280 is trouwens wel het onderste uit de kan halen, dus heeft helemaal niets te maken met jou verhaal/kritiek naar mij toe.

Eerst onderhandel je met je leverancier / aannemer voor een lagere prijs. Dan laat je hem alles aankopen en betalen, en haal je eventueel mogelijk excuses boven om nog niet te hoeven betalen, en als de factuur er uiteindelijk is, dan betaal je op de allerlaatste dag.
En dan vragen mensen zich af waarom vakmannen zo duur zijn.
Om toch maar een €280 te kunnen besparen op een totale kost van €700k

Rij anders maar wat meer met de fiets, je zou eens moeten weten hoeveel rijkosten je daarmee niet kan besparen. Of als je die bedrijfswagen niet hoeft te nemen doordat je fiets, maar wel een €500 opslag kan krijgen.
Of ga beter nooit op restaurant, en eet enkel boterhammen als het enige doel is om geld te besparen.

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 07-09-2021 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
bottom line schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:29:
[...]
Eerst onderhandel je met je leverancier / aannemer voor een lagere prijs. Dan laat je hem alles aankopen en betalen, en haal je eventueel mogelijk excuses boven om nog niet te hoeven betalen, en als de factuur er uiteindelijk is, dan betaal je op de allerlaatste dag.
Jij voelt je enorm aangevallen op een behoorlijk arrogante reactie die je zelf geeft. Dan kom je met allerlei andere bespaartips aanzetten.... tja.

Er is een verschil door iemand het vel over de neus te trekken of een rekening binnen de betaaltermijn te betalen en daar geld mee te besparen. Overigens hebben we het bij dergelijke grote betalingen waar je rente mee kan verdienen dan wel aan betalingen aan de bouwer/projectaannemer. Daar valt sowieso qua prijs niet mee te onderhandelen (althans in mijn geval). De kleinere (plaatselijke) leveranciers maak ik zeker prijsafspraken mee, maar betaal ik netjes op tijd. Dat gaat niet om tonnen. Als de leverancier geen korting kan geven dan doet ie dat echt niet en betaal ik meer of ik koop het niet. Even goede vrienden.

[ Voor 20% gewijzigd door Hulleman op 07-09-2021 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Hulleman schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:08:
[...]

Wat mij betreft heb je foute prioriteiten als je dit soort simpel geld laat liggen.

€ 700K voor een lening of € 280 in het handje is appels met peren. Het is niet zo dat je dan € 700K op de bank hebt staan. Ik heb een nieuwbouwwoning van € 500K gekocht, dan laat ik echt geen € 280 liggen op rente door bouwrekeningen te snel te betalen. Banken verdienen al zat aan mijn lening. Koop ik liever weer 2 krukjes van voor bij de keuken.
Maar als je voor 700k kan lenen dan heb je een heel goed inkomen en kan je ook er voor kiezen om je juist niet meer druk te maken om dat soort bedragen (dat betekent dan wel dat je niet aan je max hypotheek moet gaan zitten).

Het is misschien decadent, maar wij hebben er bewust voor gekozen om een wat lagere hypotheek te nemen en ons om dit soort bedragen niet meer druk te hoeven maken.

Uiteraard is het zonde om makkelijk geld te laten liggen en dit voorbeeld is misschien een slecht voorbeeld. Als het even kan besparen wij ook wel geld, maar soms is het ook heel makkelijk om het gewoon te laten en verder te gaan.

We hadden vast een hoop dingen goedkoper kunnen regelen, maar dat betekent ook vaak extra offertes aanvragen, dingen uitzoeken, etc. Onze tijd is ook geld waard, dus als het enigszins acceptabel is hebben we het vaak gewoon gedaan.

Het maakt ons leven een stuk makkelijker :P (waarbij dus wel gezegd moet worden dat wij en goed verdienen en dus bewust hebben gekozen voor een lagere hypotheek. Dit kan zeker niet voor iedereen besef ik.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
bottom line schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:29:
[...]
Ik hanteer als ondernemer ook een betaaltermijn van 14 dagen op mijn factuur, en ik zou er voor tekenen mocht ik elke keer op de 15e dag mijn centjes ontvangen. Juist de grote bedrijven, overheden en ondernemers in moeilijkheden gaan daar vaak ruim overheen, particulieren bijna nooit (of hooguit een enkele dag). Die enkele dag zie je dan graag door de vingers.

En uiteraard kan het bij iedere relatie wel eens gebeuren dat er een herinnering gestuurd moet worden. De eerste herinnering is dan ook altijd vriendelijk van toon.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Pagina: 1 ... 29 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.