Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:41
Ik wordt een beetje moe van onze projectontwikkelaar. X aantal zonnepanelen afgesproken, omdat meer echt niet zou passen. Uiteindelijk na het tekenen van alle documenten gehoord dat er toch 7 meer oppassen .. afijn ik blij. Ik zou direct het nieuwe papierwerk krijgen en dat was dat.

3 maanden en veel maitjes later nog steeds niets, niet eens een "we zijn er mee bezig". Gewoon volledige stilte vanuit het klimaatsysteem-bedrijf. kopersbegeleiding mailt af en toe wat maar lijkt ook niet echt even de telefoon te willen pakken.

Het klimaatbedrijf is ook nog eens 50% van de projectontwikkelaar qua eigendom.

dit gedoe icm hun google reviews (1.5 ster, 35 review), doen mij nu al bidden dat onze warmtepomp geen issues gaat hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door jessy100 op 07-09-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je weet dat zakelijke rekeningen tegenwoordig negatieve rente met zich meebrengen? Het maakt een ondernemer met genoeg liquiditeit/solvabiliteit echt niks uit als je op de laatste dag betaalt. In totaal kost het je 5 minuten extra om de datums aan te passen en niemand lijdt eronder. En mocht het wel zo zijn, dan zijn er waarschijnlijk grotere problemen en kun je alvast contact zoeken met woningborg (o.i.d.) voor een afbouwregeling :P

Ik heb wel eens voor een lager uurloon gewerkt.

Ik heb een van de eerste facturen ook uit eigen zak betaald en blijf over het bedrag wat nog op de bouwrekening staat tot het laatst mogelijke moment de hogere rente trekken. Scheelt ook weer een paar honderd euro t.o.v. reguliere spaarrekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 16:01
Vandaag eerste gesprek gehad met onze kopersbegeleider van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Eerste indruk bijzonder positief en ook zeer meedenkend in opties die niet op de standaard optielijst staan. Ook eerlijk aangegeven welke opties niet mogelijk zijn bij de bouw (bijv. 2e badkamer ivm EPC certificaat en benodigde 2e (elektrische) boiler), maar prima na oplevering alsnog zijn te realiseren. Tijdens de bouw willen ze wel best de voorbereiding voor een toekomstige 2e badkamer aanleggen (leiding- en rioleringswerk). Daar dus super tevreden mee!

Echter, 1 optie was niet mogelijk en werd ons ook afgeraden om achteraf uit te voeren: Een lichtkoepel of lichtstraat in de uitbouw. De woning is overal voorzien van vloerverwarming met een gegarandeerde temperatuur van 22 graden (Woningborg). In de uitbouw willen wij echter een (triple glas) lichtkoepel/-straat aanbrengen i.v.m. orientatie van de woning en gebrek aan natuurlijk licht. Zijn er hier mensen die een lichtkoepel of -straat hebben aangebracht in de uitbouw en vervolgens problemen met verwarmen hebben gehad? Hetzelfde gaf hij aan voor een grote glazen achterpui, ondanks triple glas.

[ Voor 3% gewijzigd door NCSmits op 08-09-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-06 20:57
Wij hebben een vlakke lichtkoepel in het platte dak met zonwering aan de buitenkant (via vlakkelichtkoepel.nl).

Zonder die zonwering is het echt bloedheet, maar met die zonwering is het prima te doen. Wel elektra naar het dak laten leggen natuurlijk.

De lichtkoepel was bij ons een standaardoptie. De zonwering heb ik achteraf laten doen door die leverancier (toevallig had ik de naam van dat bedrijf op de verpakking zien staan toen de lichtkoepels geleverd waren). Aan de hand van het serienummer op de lichtkoepel wisten ze precies welke maat het was en werd die zonwering razendsnel geleverd (niet goedkoop overigens. Zonwering was zo'n 1000 euro).

Het heeft echt enorm meerwaarde om op die manier daglicht binnen te krijgen.

Grote glazen achterpui geeft geen problemen met verwarmen, wel met koelen. Je moet dan echt zonwering aan de buitenkant hebben, anders wordt het heeeeel warm binnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 08-09-2021 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:47
NCSmits schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:48:
***members only***

Eerste indruk bijzonder positief en ook zeer meedenkend in opties die niet op de standaard optielijst staan. Ook eerlijk aangegeven welke opties niet mogelijk zijn bij de bouw (bijv. 2e badkamer ivm EPC certificaat en benodigde 2e (elektrische) boiler), maar prima na oplevering alsnog zijn te realiseren. Tijdens de bouw willen ze wel best de voorbereiding voor een toekomstige 2e badkamer aanleggen (leiding- en rioleringswerk). Daar dus super tevreden mee!

Echter, 1 optie was niet mogelijk en werd ons ook afgeraden om achteraf uit te voeren: Een lichtkoepel of lichtstraat in de uitbouw. De woning is overal voorzien van vloerverwarming met een gegarandeerde temperatuur van 22 graden (Woningborg). In de uitbouw willen wij echter een (triple glas) lichtkoepel/-straat aanbrengen i.v.m. orientatie van de woning en gebrek aan natuurlijk licht. Zijn er hier mensen die een lichtkoepel of -straat hebben aangebracht in de uitbouw en vervolgens problemen met verwarmen hebben gehad? Hetzelfde gaf hij aan voor een grote glazen achterpui, ondanks triple glas.
Ons eerste indruk met hen was ook heel positief. Meedenkend. Echter nu een paar maanden later gaat het contact erg moeizaam. Ik heb een aantal vragen uitstaan waar ik al een paar weken op wacht.

Veel plezier en succes de komende tijd :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:27:
[...]
Ons eerste indruk met hen was ook heel positief. Meedenkend. Echter nu een paar maanden later gaat het contact erg moeizaam. Ik heb een aantal vragen uitstaan waar ik al een paar weken op wacht.
Volgens mij kun je voor elke aannemer wel zeggen dat ze op hun best zijn tot het moment waarop je de laatste benodigde handtekening zet. Daarna gaan ze de opdracht uitvoeren en besteedt de verkoopbegeleider zijn/haar tijd aan de volgende klant waardoor de bereikbaarheid daalt.. Tot hoe ver die daling door gaat verschilt dan weer wel per aannemer.

Algemeen advies: zorg dat je zoveel mogelijk helder en duidelijk hebt voor je die laatste handtekening zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
Blihi schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:25:
Grote glazen achterpui geeft geen problemen met verwarmen, wel met koelen. Je moet dan echt zonwering aan de buitenkant hebben, anders wordt het heeeeel warm binnen.
Thanks voor de input. Goeie van die zonwering + elektra aansluiting inderdaad: Dat gaat op de lijst. Net als een elektrapunt voor de elektrische gordijnen. ;)

Onze tuin is pal op het noorden gericht (vandaar dus ook extra licht gewenst), dus eigenlijk geen direct zonlicht op de pui. Dat scheelt misschien wat in het opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Over elektrische gordijnen gesproken? Iemand daar tips voor?

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 11:33

HellBeast

Oh My GoT!

NCSmits schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:48:
***members only***

Eerste indruk bijzonder positief en ook zeer meedenkend in opties die niet op de standaard optielijst staan.
Wacht maar tot ze je naar Nobel sturen. :-(

Mijn eerste kennismaking was ook positief. Maar Nobel was om te janken. Naast het feit dat ze kneiterduur zijn en hun machtspositie qua koppelverkoop uitspelen, hebben ze zelfs geprobeerd mij een poot uit te draaien. Door mij gekozen artikelen op de offerte hebben ze geprobeerd te veranderen naar goedkopere opties (voor de deuren) en dan te laten bevestigen met de prijs van de duurdere opties. Dat heb ik toen gespot (ben nogal een pietje precies en kijk alles altijd goed na) en heb ze ermee geconfronteerd. De enige reactie die ik kreeg was: "Mijn excuses, hierbij de goede versie".

Dat soort grappen ben ik niet van gediend. Kijk daar maar goed uit is mijn advies. Lees alles 3x na.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
HellBeast schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:37:
[...]

Mijn eerste kennismaking was ook positief. Maar Nobel was om te janken. Naast het feit dat ze kneiterduur zijn en hun machtspositie qua koppelverkoop uitspelen, hebben ze zelfs geprobeerd mij een poot uit te draaien. Door mij gekozen artikelen op de offerte hebben ze geprobeerd te veranderen naar goedkopere opties (voor de deuren) en dan te laten bevestigen met de prijs van de duurdere opties. Dat heb ik toen gespot (ben nogal een pietje precies en kijk alles altijd goed na) en heb ze ermee geconfronteerd. De enige reactie die ik kreeg was: "Mijn excuses, hierbij de goede versie".

Dat soort grappen ben ik niet van gediend. Kijk daar maar goed uit is mijn advies. Lees alles 3x na.
De koppelverkoop ben ik sowieso niet echt fan van, maar als ik sommige verhalen hier lees hebben we het zo slecht nog niet getroffen.

Omdat ik zelf een klusbedrijf heb, zal het een beetje wegen worden tussen gemak / meerwaarde. Dingen zoals bijvoorbeeld een mooie wastafel + meubel en glazen douchewand zijn prima los aan te schaffen en achteraf (zelf) te plaatsen, maar voor alleen de (waarschijnlijk bizarre) meerprijs voor een andere wandtegel kan dat misschien nog steeds wel de overweging waard zijn om alvast te laten tegelen.

V.w.b. die offerte: Laten we hopen dat het oprecht een foutje was, maar ik zal er in ieder geval ook nog wel even op letten. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 09:47
HellBeast schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:37:
[...]

Ha! We zijn er afgelopen zaterdag toevallig geweest. Voor een simpel badkamer van 5m2 hebben ze een offerte van 19k gemaakt :D En dan hebben we ook nog eens goedkope tegels uitgekozen.

De prijs van een aantal artikelen vergeleken. Nobel vraagt ~950 voor een toilet, online te koop voor ~450. Dus meer dan 2x zo duur aan materiaal :D

Nobel is inderdaad niet de goedkoopste.

We denken er dus aan om de badkamer casco op te laten leveren en het zelf achteraf allemaal te laten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 08-09-2021 16:46 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

NCSmits schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:35:
[...]

V.w.b. die offerte: Laten we hopen dat het oprecht een foutje was, maar ik zal er in ieder geval ook nog wel even op letten. :9
Hoe kun je als foutje een artikel omwisselen van een offerte naar een definitieve opdracht bevestiging? En stel dat het een fout was, waarom blijft dan de originele (duurdere) prijs staan? Bij een foutje zou je verwachten dat het artikel dan een andere prijs mee krijgt. :X

Een tweede voorbeeld: Mijn vrouw en ik waren daar aan het discussiëren over de deuren. We willen graag een stalen deur in de woonkamer laten plaatsen via een ander bedrijf. De verkoper had dit opgepikt en op de totaallevering van de deuren had hij er een deur minder op gezet. Terwijl wij die vrijgekomen deur weer willen gebruiken voor de zolderindeling. We hebben recht op de levering van 11 deuren. De vervallen deur zorgde ook gek genoeg niet voor een prijsvermindering. ;) Dat soort praktijken... Ben er dan al snel klaar mee.

In ieder geval: een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik hoop dat jouw ervaring daar een stuk prettiger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

c-nan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:45:
[...]

De prijs van een aantal artikelen vergeleken. Nobel vraagt ~950 voor een toilet, online te koop voor ~450. Dus meer dan 2x zo duur aan materiaal :D
Ze weten dat je wordt doorgestuurd vanuit Roosdom Tijhuis. Dat houdt in dat je een nieuwbouwwoning hebt aangeschaft. De nieuwe badkamer of keuken wordt dan meegefinancierd met de hypotheek. In die situatie kijken mensen minder kritisch dan dat ze alles uit de eigen portemonnee moeten betalen. Want 20k is op dit moment "maar 2 of 3 tientjes meer per maand".

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aess
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-12-2023
Hier ook zelfde ervaring met Roosdom Tijhuis en in zelfde project als @c-nan. Niet altijd mee willen denken, late reacties, opeens dat zonnepanelen verdwijnen in tekeningen terwijl je daar wel voor hebt betaald. Een schuifpui als optie geven die niet van achteren open kan, terwijl de parkeerplek van het huis in de tuin zit. Een optie die 3x duurder uitvalt dan eerder toegezegd.. etc etc.

Met Nobel ben ik heel resoluut, ik ga daar niet eens heen. Zonde van mijn (reis)tijd voor die prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Aess schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:32:

Met Nobel ben ik heel resoluut, ik ga daar niet eens heen. Zonde van mijn (reis)tijd voor die prijzen.
Ook niet voor je deuren? Kun je die wel door een andere partij laten leveren? (Geen idee eigenlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aess
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-12-2023
HellBeast schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:35:
[...]

Ook niet voor je deuren? Kun je die wel door een andere partij laten leveren? (Geen idee eigenlijk)
Dat wordt een teams meeting volgens hun. Zij gaven ook aan dat het vrij onnodig was om 4/5u heen en weer te reizen enkel voor deuren.

& Ja, dat kan altijd nog achteraf door een derde partij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

bottom line schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:29:
[...]

Je zou eens moeten weten hoeveel service, kwaliteit, correspondentie en stiptheid ik, in combinatie met een lagere prijs, krijg door zelf mee te helpen, veel voor te bereiden en snel de rekeningen te betalen.
Deze redenering volg ik echt compleet niet. Bouwer en ik maken een afspraak om binnen 14 dagen te betalen. Ik betaal binnen 14 dagen. En volgens jouw druk ik de bouwer in een hoek en hoeft ik met mijn gedrag geen hulp, medewerking of coulance van de bouwer te verwachten.

Gelukkig heb ik dat probleem alleszins niet. Mijn bouwer is super flexibel en wil over alle ideeen meedenken. Daar heeft mijn betaal gedrag geen enkele invloed op gehad.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Blihi schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:25:
Nog tips hiervoor? Wij hebben openslaande tuindeuren met zijlichten van in totaal 3.2meter.

Onze afwegingen:

- Uitvalscherm, kan niet uit met wind en dus niet uit wanneer je aan het werk bent. Wel fijn als je vrij bent en in de tuin zit.

- Screens, handig, goed en mooi, maar dan kunnen de deuren niet meer open. De zon is wel weg rond 17:00 dus op werkdagen misschien juist wel fijn.

- Rolluiken, lijkt ons niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:22:
[...]

Nog tips hiervoor? Wij hebben openslaande tuindeuren met zijlichten van in totaal 3.2meter.

Onze afwegingen:

- Uitvalscherm, kan niet uit met wind en dus niet uit wanneer je aan het werk bent. Wel fijn als je vrij bent en in de tuin zit.

- Screens, handig, goed en mooi, maar dan kunnen de deuren niet meer open. De zon is wel weg rond 17:00 dus op werkdagen misschien juist wel fijn.

Zelfde hier, screens zijn mooi maar toxh wat minder fraaie plaatsing mogelijk dan bij een enkele slaapkamerraam. En met 3 kinderen wil ik er niet aan beginnen dat die screen binnen de kortste keren aan gorten ligt. Daarom besloten knikarmscherm te nemen

Afhankelijk van welk merk knikarm je neemt, deze zijn best windsterk heb ik me laten vertellen door gebruikers ervan. Brustor bv. garandeert windvastheid tot windkracht 5 dacht ik.

Een andere optie is wellicht een veranda met kantelbare en volledig open te schuiven lamellen, maar wel erg prijzig

[ Voor 15% gewijzigd door assassin85 op 08-09-2021 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:40

vliegnerd

Nintendo fan.

Er zijn ook veranda’s met zonwering onder het glasdak. Die zonwering kan ook bij storm gewoon uitgerold blijven. Kun je dus ook als je op het werk bent uit hebben. Maar erg duur.

Ik ga voor een brede schuifpui op zuidwest voor goede zonwering binnen (voor als ik niet thuis ben) en knikarm scherm of scherm met zijgeleiding voor buiten (voor als ik thuis ben).

Dubbel dus duur. Maar ja, in de winter meer licht en stook je weer minder.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
[...]

Onze afwegingen:

Wij hebben een schuifpui van 3,5 meter en laten er een veranda van Deponti voor zetten, met extra hoge staanders, in dezelfde kleur als de kozijnen. Idee is dat de veranda zon een beetje tegen houdt, maar ook dat dit een fijne plek om in het voorjaar en najaar, te zitten. Daarnaast was zonwering net zo duur als een veranda😆 Voor hartje zomer, hebben wij dan nog de overkapping aan ons tuinhuis, dus dat scheeld wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:22
[...]

Onze afwegingen:

Bomen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Onze afwegingen:

Wij hebben een uitvalscherm. 8.5 meter breed, 3 meter uitval met licht- en windsensor (uitbreidbaar met regen). Als het gaat waaien gaat het scherm vanzelf dicht. Als het licht wordt vanzelf open (en dat is instelbaar). Met zo'n oppervlakte is dat wel noodzakelijk.

Ons scherm is deze: https://www.rainbow-collection.nl/knikarmschermen/marbella
Is te krijgen in een breedte tot 10 meter en heeft de prettige eigenschap dat de montagepunten verdeeld over de breedte zitten. Over 8.5 meter bij ons zitten in totaal 10 bevestigingspunten. Steeds twee rondom de drie draagarmen en dan nog vier op andere plaatsen. Die kun je zo plaatsen dat ze zoveel mogelijk steun uit de muur krijgen.

Je moet het scherm overigens niet bestellen bij de discounter in Ravenstein.... Betaal liever iets meer voor fatsoenlijke service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Hanzul schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:39:
[...]

Wij hebben een schuifpui van 3,5 meter en laten er een veranda van Deponti voor zetten, met extra hoge staanders, in dezelfde kleur als de kozijnen. Idee is dat de veranda zon een beetje tegen houdt, maar ook dat dit een fijne plek om in het voorjaar en najaar, te zitten. Daarnaast was zonwering net zo duur als een veranda😆 Voor hartje zomer, hebben wij dan nog de overkapping aan ons tuinhuis, dus dat scheeld wel.
Wij hebben bewust geen terras voor de pui, maar verderop in de tuin. Dat geeft meer vrij uitzicht omdat er geen tuinmeubels voor je deur staan. Maar, je moet er natuurlijk we ruimte voor hebben.

Foto tuin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGvY2EXrLhlDwd84mpx3tC-NFAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMiwWiOjEJn2mVILroTzcZzK.jpg?f=fotoalbum_large

Het terras van 6x4 meter ligt achterin de tuin. Die overkapping is gemaakt van steigerbuizen (kost niets) en bekleed met bamboe-stokken van ruim 6 meter (tonkin stokken, was een steengoede deal voor 3 euro per stuk). De bedoeling is dat dit begroeid raakt met clematis, maar die zijn van de winter kapotgevroren en al de hele zomer moeilijk verkrijgbaar door algemene schaarste in de plantenmarkt.

Ik ben een beetje huiverig met een knikarmscherm op de gevel van een uitbouw. In feite is de buitenmuur gewoon een stukje losse muur. Niet heel stevig volgens mij. En dan zit er ook nog een dilatievoeg waardoor de muur aan 1 kant onderbroken is. De andere kant is dan wel weer iets steviger door de aangebouwde garage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scBh1f6Pv0U57VM9EcLcjHfukKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xSxm5GuxjMjCWy3HYQraBZcb.png?f=user_large

-
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t45.1600-4/cp0/q90/spS444/s851x315/27952965_23842745051160393_9175054067091636224_n.png.jpg?_nc_cat=111&ccb=1-5&_nc_sid=67cdda&_nc_ohc=UPxrlGSHkyYAX_q7pbI&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=19f48d9b9517ff93c960e617c676db1a&oe=613DD747

Zoiets is ook wel mooi, maar dan zit je al gauw aan de 10.000 euro.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 09-09-2021 09:30 ]

• jessy100
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:28:
Ik ben een beetje huiverig met een knikarmscherm op de gevel van een uitbouw. In feite is de buitenmuur gewoon een stukje losse muur. Niet heel stevig volgens mij. En dan zit er ook nog een dilatievoeg waardoor de muur aan 1 kant onderbroken is. De andere kant is dan wel weer iets steviger door de aangebouwde garage.

[Afbeelding]
ze kunnen eventueel verticale steunen gebruiken die de last verdeelt. Maar dat moet je willen want het is niet echt super mooi. Daarnaast: Wat zegt de aannemer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]
Daarom moet je bij zo'n uitbouw het scherm ook niet aan de muur bevestigen maar aan de betonnen plaat die je plafond vormt.

Chemisch anker en het zit muurvast :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 16:39

Niwla

dat dus....

[Afbeelding]

-
[Afbeelding]

Mijn moeder heeft ook een knikarmscherm gekregen op een wand die daar eigenlijk niet geschikt voor was. Dit is toen opgelost door twee stalen kokers verticaal op de wand te plaatsen (van vloerhoogte tot bovenzijde knikarmscherm) en deze te verankeren aan de wand waar het wel kan (in jouw geval links en rechts van de pui). Scherm werd dus geplaatst op deze kokers. Op zich een prima oplossing. Wat ik er minder mooi aan vond was dat het scherm tussen de twee kokers dus van de wand af staat.

Misschien heb je daar wat aan?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:44

Een Verano Tumba van 5.5 breed en 3 meter diep kwam bij mij uit op zo'n 7100. Met afstandsbediening en Somfy motor, zonder verlichting.

Knikarmscherm kan verder inderdaad prima als je die verticale steunen gebruikt.

• kepler
Blihi schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:15:
[...]

Wij hebben bewust geen terras voor de pui, maar verderop in de tuin. Dat geeft meer vrij uitzicht omdat er geen tuinmeubels voor je deur staan. Maar, je moet er natuurlijk we ruimte voor hebben.

Foto tuin:

[Afbeelding]
Dat was ook mijn redenering, maar mijn vriendin haar overweging was dat je dan wel ver moet lopen naar de keuken. Zeker als je buiten gaat eten, wat we vaak doen, dan blijf je heen en weer lopen. Onze keuken zit ook nog eens aan de voorkant van het huis, dus dat helpt ook niet :P

Dus we hebben nu een terras tegen het huis, met een stukje groen in het zicht van de woonkamer. Maar ook een extra terras (vlonder) achterin de tuin :D

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

[Afbeelding]

-
[Afbeelding]

In mijn vorige woning zo'n scherm van 7 meter breed en 3 meter lang aan zo'n gevel. Met chemische ankers, ik dacht dat ze die in het binnenblad bevestigd hebben van de zijgevels, maar weet het niet zeker meer, kan ook in de vloerplaten geweest zijn. In elk geval geen kokers o.i.d. Een beetje zonweringboer weet natuurlijk precies wat wel en niet kan.

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 16:39

Niwla

dat dus....

Wij krijgen in onze hoekwoning een uitbouw van 1,2m (bij 6m). We weten inmiddels dat de buren geen uitbouw hebben. Het dak van de uitbouw willen we graag voorzien van sedum.

Zijn er mensen die dit ook gedaan (of juist gelaten) hebben?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 20:23
Niwla schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:08:
Wij krijgen in onze hoekwoning een uitbouw van 1,2m (bij 6m). We weten inmiddels dat de buren geen uitbouw hebben. Het dak van de uitbouw willen we graag voorzien van sedum.

Zijn er mensen die dit ook gedaan (of juist gelaten) hebben?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen.
Ik heb dit ook overwogen, maar twee dingen hebben mij tegengehouden: garantie op mijn dak en het feit dat er grind op mijn dak is gegooid, dat zou ik er eerst af moeten halen wat een k-klus op zich is. Mocht je dus de mogelijkheid hebben om vanuit de bouw het grind weg te laten, dan scheelt dat al, al moet je je dan afvragen hoe je met garantie (lekkage in je woonkamer wil je niet) wilt omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02:20

EiT

Hier ook geen terras bij de openslaande deuren. Wij kijken nu op groen/planten vanuit de woonkamer ipv tegels en tuinset.

Bij de aanleg werden wij voor gek verklaard en die zelfde mensen zeggen nu dat het mooi opgezet is. Tja, dat is het zelfde als dat veel mensen tegenwoordig hun keuken inrichten voor een ander ipv zichzelf.
Ook werden wij voor gek verklaart dat wij de woonkamer en keuken hadden gewisseld, nu hebben wij van diverse buren al gehoord: hadden wij dat ook maar gedaan. De standaard woonkamer was best klein (400x570), maar groot genoeg voor de keuken. Onze woonkamer is nu 600x750, dan kan je tenminste een fatsoenlijk bankstel kwijt en wat meubels.

Dat is gewoon het voordeel bij nieuwbouw. Kijk wat voor je zelf het beste voordeel, functioneel etc oplevert ipv te kijken hoe de rest het doet.

M.b.t. Screens etc, wat kepler zegt, bomen zijn de beste oplossing. Onder een boom is het tevens ook koeler. Daarom doe je ook echt gras in je tuin ipv plasic of tegels ;)

@Blihi Mooie tuin, maar erg strak. Ik hoop dat het niet gaat vervelen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-06 11:38
Ik heb reactie gehad, misschien dat je er toch nog wat mee kan. Voor mij geldt dat helaas niet:

Woongebouwen
De verplichting uit de EPBD laadinfrastructuur is allen van toepassing voor de parkeergelegenheid behorende bij woongebouwen, en dus niet individuele grondgebonden woningen met een gezamenlijk parkeerplein of iets dergelijks.

Ik hoop dat u hiermee verder kunt.

[ Voor 0% gewijzigd door Takkeding op 09-09-2021 15:07 . Reden: Grammatica ]

• Blihi
Wolly schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:31:
[...]

Daarom moet je bij zo'n uitbouw het scherm ook niet aan de muur bevestigen maar aan de betonnen plaat die je plafond vormt.

Chemisch anker en het zit muurvast :+
Ja, alleen jammer dat die stalen pennen dwars door de isolatie een nogal grote koudebrug vormen....

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:07:
[...]

Ja, alleen jammer dat die stalen pennen dwars door de isolatie een nogal grote koudebrug vormen....
Je hebt gelijmde isolatie en geen spouwankers?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Sammy_tukker schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:12:
[...]

Ik heb dit ook overwogen, maar twee dingen hebben mij tegengehouden: garantie op mijn dak en het feit dat er grind op mijn dak is gegooid, dat zou ik er eerst af moeten halen wat een k-klus op zich is. Mocht je dus de mogelijkheid hebben om vanuit de bouw het grind weg te laten, dan scheelt dat al, al moet je je dan afvragen hoe je met garantie (lekkage in je woonkamer wil je niet) wilt omgaan.
Tip om het grind weg te halen: Pak een speciekuip, maak daar een gat in van 75mm en sluit er regenpijpen op aan. Dan kun je die regenpijpen uit laten komen in een kruiwagen (zie foto) of rechtstreeks in een (gehuurde) container of afvalzak.... Been there done that....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-D3zXR8HU5DfoZpsbqOM9odIYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53yws41U0NkE7mmzVgB2eSwr.jpg?f=fotoalbum_large

Strikt genomen hadden we het grind even kunnen verplaatsen naar het dak van de buren om het later weer terug te leggen, maar ons dak was in dermate slechte staat dat we bang waren dat we dan dwars door de daken van de buren heen gegaan waren (die waren waarschijnlijk even slecht, maar ze wilden het niet vervangen)... Dus toen maar alle kiezels er af. Totaal zo'n 2 kuub.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Of dat nogal groot is heb ik nog nooit een berekening van gezien, maar ik ga liever voor een koudebrug(je) dan een afgebroken muur :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:13

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Blihi
bbbrumbrum schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:10:
[...]

Je hebt gelijmde isolatie en geen spouwankers?
Spouwankers zijn meegenomen in de Rc berekeningen (4 RVS ankers per m2). Dat zijn ook koudebruggen, maar minder groot.

Ik heb mijn zonwering gewoon aan de gevel hangen met 20 RVS draadeinden die 9 cm in de baksteen zitten met chemische ankers. Maar ik had wel voldoende laaghoogte in de baksteen, want er staat een verdieping op.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:13
[...]

Als het een verdiepingsvloer is wel, maar bij een plat dak van een uitbouw, zou je de montage toch volledig in de buitenschil moeten kunnen doen lijkt me?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:48
Takkeding schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:52:
[...]

Ik heb reactie gehad, misschien dat je er toch nog wat mee kan. Voor mij geldt dat helaas niet:

Woongebouwen
De verplichting uit de EPBD laadinfrastructuur is allen van toepassing voor de parkeergelegenheid behorende bij woongebouwen, en dus niet individuele grondgebonden woningen met een gezamenlijk parkeerplein of iets dergelijks.

Ik hoop dat u hiermee verder kunt.
Bedankt voor de terugkoppeling, maakt in ieder geval duidelijk dat het alleen voor appartementen bedoelt is. Op zich komt er bij mij nu wel voorbereiding voor laadpalen, maar ik hoop dat ik toestemming krijg om vanuit mijn grondgebonden woning de aansluiting te regelen. Dan hoef ik niet extra een deel van het vastrecht aan de VVE te betalen en de opbrengst van mijn zonnepanelen kan dan ook voor opladen gebruikt worden.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Tijdens de coronaperiode mochten wij niet op de bouwplaats kijken. Volgens veel kopers (we hebben een besloten Facebook groep) gooit de bouwer het wel heel makkelijk op corona. Standaard zaken zoals een kopersbijeenkomst is ook vervallen. Nu hebben veel kopers van ons project collectief geklaagd en met veel pijn en moeite is er een kijkersdag gepland.

Nu stelt de bouwer hierover de volgende eisen:

* U komt met maximaal twee personen
* Kinderen, eigen leveranciers zoals keukenstellers, stukadoors, schilder, timmerlui etc. mogen niet mee om de woning te bekijken
* indien u corona gerelateerde klachten heeft, blijf dan thuis en de afspraak vervalt.

In hoeverre kunnen ze dit nu nog eisen? Wij willen graag met onze 2 kinderen in ons huis gaan kijken. Mogen ze dit zomaar verbieden op grond van hun eigen verzonnen coronamaatregelen?

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
HellBeast schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:10:
In hoeverre kunnen ze dit nu nog eisen? Wij willen graag met onze 2 kinderen in ons huis gaan kijken. Mogen ze dit zomaar verbieden op grond van hun eigen verzonnen coronamaatregelen?
Zolang het een bouwterrein is is het redelijk standaard dat kinderen het terrein niet opmogen ivm veiligheid. Zelfs als het huis al praktisch af is.

• kepler
Tijdens de coronaperiode mochten wij niet op de bouwplaats kijken. Volgens veel kopers (we hebben een besloten Facebook groep) gooit de bouwer het wel heel makkelijk op corona. Standaard zaken zoals een kopersbijeenkomst is ook vervallen. Nu hebben veel kopers van ons project collectief geklaagd en met veel pijn en moeite is er een kijkersdag gepland.

* Kinderen, eigen leveranciers zoals keukenstellers, stukadoors, schilder, timmerlui etc. mogen niet mee om de woning te bekijken
* indien u corona gerelateerde klachten heeft, blijf dan thuis en de afspraak vervalt.

Ik zou het vervelender vinden dat je geen dingen kan laten inmeten. Kan dat dan pas na oplevering?

Ligt er een beetje aan hoe oud je kinderen zijn, maar wij hebben onze kinderen (2 en 4 toen) nooit mee genomen naar binnen, leek ons te gevaarlijk. De baby wel, maar die loopt niet zomaar in een trapgat ;)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 21:03

[Afbeelding]

-
[Afbeelding]

Bij mij is het knikarmscherm met een chemisch anker in de betonplaten vastgezet. Geen verticale steun nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Ik zou naar 10 maanden bouwen ook wel eens een keer op het terrein en in mijn huis willen kijken. Vandaag een enquête gehad van de bouwer, drie keer raden wat ik daar in ga melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:59
Hoe het ook kan:

Volgende week zaterdag is door de bouwer een wandeling gepland door de nieuwe wijk voor iedereen en dat terwijl ze eigenlijk pas paar maanden aan het bouwen zijn en pas voor een paar huizen er ook echt iets staat qua muren etc.

Beetje cringeworthy, maar iedereen moest een foto van zichzelf / zn huishouden opsturen en een verhaaltje over zichzelf zodat alle buren elkaar kunnen leren kennen. Bij ieder huis komt een printje van die foto met het stukje tekst erbij zodat je weet wie waar woont etc :D:D.

*Ik ben zelf dat weekend weg en geef de eer aan m'n vriendin voor de buurtkennismaking.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

kepler schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:51:
[...]

Ik zou het vervelender vinden dat je geen dingen kan laten inmeten. Kan dat dan pas na oplevering?

Ligt er een beetje aan hoe oud je kinderen zijn, maar wij hebben onze kinderen (2 en 4 toen) nooit mee genomen naar binnen, leek ons te gevaarlijk. De baby wel, maar die loopt niet zomaar in een trapgat ;)
Ze zijn 13 en 8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Requiem19 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:10:
Hoe het ook kan:

Volgende week zaterdag is door de bouwer een wandeling gepland door de nieuwe wijk voor iedereen en dat terwijl ze eigenlijk pas paar maanden aan het bouwen zijn en pas voor een paar huizen er ook echt iets staat qua muren etc.

Beetje cringeworthy, maar iedereen moest een foto van zichzelf / zn huishouden opsturen en een verhaaltje over zichzelf zodat alle buren elkaar kunnen leren kennen. Bij ieder huis komt een printje van die foto met het stukje tekst erbij zodat je weet wie waar woont etc :D:D.

*Ik ben zelf dat weekend weg en geef de eer aan m'n vriendin voor de buurtkennismaking.
We hebben wel een zoom event gehad waarbij iedereen een bordje met zijn bouwnummer kon ophouden, dus al wel een beetje kennis gemaakt met de buren en ze sturen regelmatig een nieuwsbrief met de stand van zaken, maar een keer uit je raam kunnen kijken en in real live je buren zien zou toch wel leuk zijn.

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-06 13:43

Dat was bij mij exact hetzelfde. Ik heb op advies van diverse Tweakers daarom "ingebroken" op de bouwplaats. Deuren waren vaak gewoon los, dus kon ik in de avond of op zondag mijn eigen bezichtigingen doen (incl kids 6 & 8). Bij mij stond bovenstaande ook redelijk dwingend beschreven, maar op mijn eerste kijkdag (vorige maand, net voor de bouwvak) was het heel relaxed. Iedereen die binnen wou komen mocht dat gewoon...

Try not to become a man of success but a man of value.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

St4ck3r schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:39:
[...]

Dat was bij mij exact hetzelfde. Ik heb op advies van diverse Tweakers daarom "ingebroken" op de bouwplaats. Deuren waren vaak gewoon los, dus kon ik in de avond of op zondag mijn eigen bezichtigingen doen (incl kids 6 & 8). Bij mij stond bovenstaande ook redelijk dwingend beschreven, maar op mijn eerste kijkdag (vorige maand, net voor de bouwvak) was het heel relaxed. Iedereen die binnen wou komen mocht dat gewoon...
Dat hebben diverse kopers van ons project ook diverse keren gedaan. Totdat er een stel is gesnapt door de politie. Daarna kregen we een nieuwsbrief met daarin de mededeling dat als je zonder toestemming de bouwplaats op gaat dat je opdraait voor de kosten van de beveiliging/politie. 😑

• St4ck3r
HellBeast schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:20:
[...]

Dat hebben diverse kopers van ons project ook diverse keren gedaan. Totdat er een stel is gesnapt door de politie. Daarna kregen we een nieuwsbrief met daarin de mededeling dat als je zonder toestemming de bouwplaats op gaat dat je opdraait voor de kosten van de beveiliging/politie. 😑
Ah, dat klinkt als een feestje :). Bij het project van mijn woning heeft er alleen een camera gestaan tijdens de bouwvak, verder niet. Betreft dan ook wel een plan van 13 woningen in een relatief klein dorp.
Verder gewoon vriendelijk vragen aan de projectleiding of je even naar binnen mag was hier overigens ook geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:10:
Hoe het ook kan:

Druk je nou gewoon je snor? :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Toppe schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:32:
[...]

Druk je nou gewoon je snor? :+
Haha, ik vind het niet heel erg nee. Misschien iets teveel gewend aan de Amsterdamse anonimiteit.

Wordt wel even wennen met de buurt bbq’s, whatsappgroepjes en weet ik wat er allemaal nog bij komt kijken 😄.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St4ck3r
Requiem19 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:02:
[...]

Haha, ik vind het niet heel erg nee. Misschien iets teveel gewend aan de Amsterdamse anonimiteit.

Wordt wel even wennen met de buurt bbq’s, whatsappgroepjes en weet ik wat er allemaal nog bij komt kijken 😄.
Ach, als je volgend jaar een keer de beemsterkermis mee pakt valt het allemaal best mee en kan het snel gaan :P Mooi plan overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timsurname
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Gisteren hadden we weer een kijkmiddag, super leuk om weer even door ons toekomstige huis mogen lopen. De badkamer laten we casco opleveren. De aansluitpunten worden wel op bepaalde plekken afgedopt. Deze troffen we gisteren als volgt aan. Persoonlijk vonden we dat ze er wel een zooitje van gemaakt hebben. Moeten we ons zorgen maken over de sterkte van de wand of kan het verder geen kwaad? Moeten we hier wat mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLlF8KYNwDssdhah0lzsCk2ZUmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGQSj11qLfb26G7LJRTQiomq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
timsurname schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:55:
Gisteren hadden we weer een kijkmiddag, super leuk om weer even door ons toekomstige huis mogen lopen. De badkamer laten we casco opleveren. De aansluitpunten worden wel op bepaalde plekken afgedopt. Deze troffen we gisteren als volgt aan. Persoonlijk vonden we dat ze er wel een zooitje van gemaakt hebben. Moeten we ons zorgen maken over de sterkte van de wand of kan het verder geen kwaad? Moeten we hier wat mee?

[Afbeelding]
Wat doe je als de frees nog in de auto ligt en de gatenboor naast je.....

Volgens mij kan het geen kwaad (afhankelijk van de dikte van de muur). Maar netjes is inderdaad anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorkje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-06 09:43
:X Daar heeft iemand een slechte maandagochtend gehad, met eerst de verkeerde tekening en toen de lasermeter op de verkeerde stand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 18:10
Vraag over (boren in) de vloer in onze keuken:

Wij hadden eerst een stoomoven met bakje, na meerdere afwegingen gekozen voor een model met vaste aansluiting. Dit staat uiteraard niet zo op de technische tekening en de vloer/leidingen zijn al gelegd. Ofwel, ik kan niet verwachten dat dit nog mogelijk is an te passen.

De keuken komt in een kastenwand over de gehele breedte van de muur. De kopersbegeleiding heeft aangegeven dat hier geen vloerverwarming onder komt.

Vragen:
- is de enige optie om te controleren dat er geen VVW Ligt, middels een warmtemeter? Of anderzijds te voelen aan de vloer? Ik heb geen idee hoeveel de warmte "doorstraalt" naar het stuk zonder vloerverwarming. Gaat om een strook van 60x380 cm.

- in hoeverre is er door die platen/vloer heen te boren voor afvoer en watertoevoer? Lijkt mij een flink lange boor?

- zijn er nog aspecten waar ik rekening mee moet houden, of anderzijds totaal af te raden is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
Source90 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:28:
Vraag over (boren in) de vloer in onze keuken:

Wij hadden eerst een stoomoven met bakje, na meerdere afwegingen gekozen voor een model met vaste aansluiting. Dit staat uiteraard niet zo op de technische tekening en de vloer/leidingen zijn al gelegd. Ofwel, ik kan niet verwachten dat dit nog mogelijk is an te passen.

De keuken komt in een kastenwand over de gehele breedte van de muur. De kopersbegeleiding heeft aangegeven dat hier geen vloerverwarming onder komt.

Vragen:
- is de enige optie om te controleren dat er geen VVW Ligt, middels een warmtemeter? Of anderzijds te voelen aan de vloer? Ik heb geen idee hoeveel de warmte "doorstraalt" naar het stuk zonder vloerverwarming. Gaat om een strook van 60x380 cm.

- in hoeverre is er door die platen/vloer heen te boren voor afvoer en watertoevoer? Lijkt mij een flink lange boor?

- zijn er nog aspecten waar ik rekening mee moet houden, of anderzijds totaal af te raden is?
Je kunt ook de vloer natmaken terwijl de vloerverwarming aan staat. En er is een tweaker uit Breda die een warmtebeeld camera verhuurd, staat in het kopen van een warmtebeeld camera topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Laatst online: 20-06 16:29
T.a.v. kijkdagen: onze kopersbegeleider vond het zelf ook al te lang duren en heeft een maand geleden een kijkdag georganiseerd voor het hele project. Ons blok huizen is van buiten bijna af, van binnen zaten de trappen er net in. De rest had doorgaans vooral de stapelblokken en nog geen trap. Iedereen kon redelijk vrij rondlopen de huizen in, officieel mocht je geen ladders beklimmen uit oogpunt van aansprakelijkheid. Maar vrijwel iedereen die ik heb gesproken, heeft dat toch gedaan. We mochten met zijn tweeën komen.

Volgende week staat alweer de volgende kijkdag gepland, waar we met zijn vieren mogen komen en we specifiek al het meerwerk gaan nalopen, zodat zij nog goed e.e.a. kunnen aanpassen voor alle muren worden afgesmeerd. Dan nemen we gelijk iemand mee voor het inmeten van nieuwe trappen.

Ik ben echt super tevreden met deze aannemer, als ik het zo lees bij anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

De opleverdatum komt met rasse schreden dichterbij. Vandaag de 8e van 10 termijnen betaald.

Vraagje, wat doe je eerst, de vloer of de keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:46:
De opleverdatum komt met rasse schreden dichterbij. Vandaag de 8e van 10 termijnen betaald.

Vloer, zeker onder een eiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999

ChUcKiE

Dus........

Behalve bij een zwevende vloer zeggen ze….

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ChUcKiE schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:48:
Behalve bij een zwevende vloer zeggen ze….
Het wordt een gietvloer.

En eerst stuccen en dan gietvloer? Of eerst gietvloer en dan stuccen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
jessy100 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:52:
Ik wordt een beetje moe van onze projectontwikkelaar. X aantal zonnepanelen afgesproken, omdat meer echt niet zou passen. Uiteindelijk na het tekenen van alle documenten gehoord dat er toch 7 meer oppassen .. afijn ik blij. Ik zou direct het nieuwe papierwerk krijgen en dat was dat.

3 maanden en veel maitjes later nog steeds niets, niet eens een "we zijn er mee bezig". Gewoon volledige stilte vanuit het klimaatsysteem-bedrijf. kopersbegeleiding mailt af en toe wat maar lijkt ook niet echt even de telefoon te willen pakken.
Inmiddels nog steeds geen reactie. Ben ik heel ongeduldig of is dit maar een rare gang van zaken? Ik wil ook niet die drammende koper zijn die alles NU geregeld wilt hebben
JackBol schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:46:

Verschilt per leverancier. Onze keukenleverancier wilt absoluut als laatste, omdat men het keukenblad nog wel eens als mooie werkbank ziet. Met schade en klachten voor de keukenleverancier tot gevolg.

[ Voor 22% gewijzigd door jessy100 op 10-09-2021 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Zelf net klaar met het betrekken van een nieuwbouwwoning, casco oplevering en daarna nog 3mnd geklust door "vakmensen". Mijn ervaringen zijn helaas niet zo goed, niet dat ik jullie enthousiasme wil temperen. Houd er rekening mee dat alles maar dan ook alles 2-3x zo lang duurt dus plan vooral ruim in, bij ons ging daarnaast >50% fout maar uiteindelijk is alles goedgekomen :)
Houd ook ene slag om de arm met bestellingen, <10% van de bedrijven levert binnen de afgesproken termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Laatst online: 20-06 16:29
JackBol schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:54:
[...]

Het wordt een gietvloer.

Zeker eerst stuccen. Daar komt zoveel zooi bij kijken, dat wil je niet op een nieuwe vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:26
Zo ik meld me ook :-) nieuwbouw Hengelose Es. Op leverdatum (target): september volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

millerman_sf schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:29:
[...]

Zeker eerst stuccen. Daar komt zoveel zooi bij kijken, dat wil je niet op een nieuwe vloer.
Ja mijn idee is dat je altijd van boven naar beneden wilt werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Voor de zelf klussers: bij de lidl volgende week een muurfrees en muurschuurmachine in de folder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 13:00

Tao

DPC DE_KOMETEN

Weet niet of ik in dit topic goed zit, maar ik heb een vraag over het weigeren van een slimme meter in mijn aanstaande nieuwbouwwoning.
Die valt in het verzorgingsgebied van Stedin: die stelt standaard slimme meters te installeren en die - na bewoning - niet te vervangen door 'domme' digitale meters met terugleveringsregistratie. 'Wat er ook gebeurt' (woorden van de medewerkster op mijn reactie dat ik dan wel juridische stappen zou overwegen).

Na veel aandringen zegt zij dat ik de bouwaannemer kan verzoeken om de aanvraag voor de huisaansluiting aan te laten passen. Die vertelde mij eerder dat ik vervanging van een slimme meter zelf diende te regelen met de netbeheerder (nadat ik de woning opgeleverd heb gekregen).

Heb nu een 'brandreactie' gezonden naar de bouwaannemer dat die aanvraag gewijzigd moet worden. Echter heb ik daar weinig vertrouwen in.
Ik sta open voor suggesties. Als ik m'n vraag in een ander topic moet stellen, hoor ik het ook graag (alhoewel ik dat niet vermeld zie staan als ik de zoekoptie gebruik op GOT).

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Tao schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:02:
Weet niet of ik in dit topic goed zit, maar ik heb een vraag over het weigeren van een slimme meter in mijn aanstaande nieuwbouwwoning.
Die valt in het verzorgingsgebied van Stedin: die stelt standaard slimme meters te installeren en die - na bewoning - niet te vervangen door 'domme' digitale meters met terugleveringsregistratie. 'Wat er ook gebeurt' (woorden van de medewerkster op mijn reactie dat ik dan wel juridische stappen zou overwegen).

Na veel aandringen zegt zij dat ik de bouwaannemer kan verzoeken om de aanvraag voor de huisaansluiting aan te laten passen. Die vertelde mij eerder dat ik vervanging van een slimme meter zelf diende te regelen met de netbeheerder (nadat ik de woning opgeleverd heb gekregen).

Heb nu een 'brandreactie' gezonden naar de bouwaannemer dat die aanvraag gewijzigd moet worden. Echter heb ik daar weinig vertrouwen in.
Ik sta open voor suggesties. Als ik m'n vraag in een ander topic moet stellen, hoor ik het ook graag (alhoewel ik dat niet vermeld zie staan als ik de zoekoptie gebruik op GOT).
Misschien even wat context: waarom wil je de slimme meter niet? En wat is er contractueel opgenomen in je koopovk qua afname van energieleverancier? (bij ons plan zijn wij bijv verplicht stadsverwarming af te nemen van een bepaalde partij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Laatst online: 01:08
alle slimme meters zijn dom te maken. je kan de netbeheerder vragen de uitleesmodule uit te schakelen (je houdt dan een digitale meter over) https://www.stedin.net/slimme-meter/slimme-meter-uitlezen/

je kan ook stedin benaderen dat je geen slimme meter geinstalleerd wilt hebben volgens deze link:
https://www.consuwijzer.n.../ik-wil-geen-slimme-meter

... risico: het gebeurt wel eens dat opleveringen niet door kunnen gaan omdat er geen aansluiting is op water of licht...

[ Voor 26% gewijzigd door burnedhardware op 10-09-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Requiem19 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:21:
[...]

Misschien even wat context: waarom wil je de slimme meter niet? En wat is er contractueel opgenomen in je koopovk qua afname van energieleverancier? (bij ons plan zijn wij bijv verplicht stadsverwarming af te nemen van een bepaalde partij).
Om privacy redenen wil ik dat niet. Ik word op internet al genoeg begluurd door Jan en alleman.
In de koopovk staat daarover (helaas) niets vermeld, en ik heb er op het moment van aankoop ook niet aan gedacht. Nu echter binnen een maand die aansluiting eraan komt, wordt het van belang.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

burnedhardware schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:34:
[...]

alle slimme meters zijn dom te maken. je kan de netbeheerder vragen de uitleesmodule uit te schakelen (je houdt dan een digitale meter over) https://www.stedin.net/slimme-meter/slimme-meter-uitlezen/

je kan ook stedin benaderen dat je geen slimme meter geinstalleerd wilt hebben volgens deze link:
https://www.consuwijzer.n.../ik-wil-geen-slimme-meter

... risico: het gebeurt wel eens dat opleveringen niet door kunnen gaan omdat er geen aansluiting is op water of licht...
Nope die zijn niet dom te maken. Je kunt administratief vragen of ze de standen niet willen uitlezen. Dan kunnen ze technisch nog steeds - wanneer ze willen - je standen uitlezen.

De link via Consuwijzer had ik idd ook gevonden, maar die gaat alleen op bij vervanging in een bestaande woning, niet nieuwbouw.

Ik heb al wat voorbeeldbrieven gevonden die ik kan gebruiken om een aangetekende brief te sturen naar Stedin (en kan evt. Ver. Eigen Huis en/of ACM inschakelen). Tot nog toe zie ik - uiteindelijk - alleen juridische stappen als Stedin halsstarrig blijft.

[ Voor 11% gewijzigd door Tao op 10-09-2021 17:55 ]

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:08

MadEgg

Tux is lievvv

Ik heb hier wat strijd moeten leveren om geen slimme meter te krijgen in 2018. Enexis-gebied. De bouwer (Roosdom Tijhuis) gaf bij de eerste koopgesprek aan dat ik dat 3 maanden voor oplevering maar moest communiceren, en 3 maanden voor oplevering zeiden ze dat de aanvraag al de deur uit was en ze er niets aan konden doen. Ik kreeg ook geen gegevens van de aanvraag.

Enexis gaf mij niets zonder aanvraagnummer. Uiteindelijk heb ik toen zelf via Mijnaansluiting nogmaals een aanvraag gedaan met het verzoek om een domme meter te plaatsen. Hierop werd ik gebeld door Enexis dat dit zo niet kon, maar na enig aandringen kreeg ik toen uiteindelijk contactgegevens van de installateur die de daadwerkelijke aansluiting kwam doen. Daar heb ik contact mee opgenomen en uiteindelijk de toezegging gekregen dat ze er een domme digitale meter in zouden zetten. En dat is dan ook uiteindelijk gebeurt.

Makkelijk wordt het je niet gemaakt, maar de aanhouder wint :+ En desnoods kan je het achteraf laten vervangen, maar dan moet je wel kosten betalen, zoals ook in de link hierboven staat.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

MadEgg schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:54:
[...]

Ik heb hier wat strijd moeten leveren om geen slimme meter te krijgen in 2018. ..........................

Makkelijk wordt het je niet gemaakt, maar de aanhouder wint :+ En desnoods kan je het achteraf laten vervangen, maar dan moet je wel kosten betalen, zoals ook in de link hierboven staat.
Dank voor de tip!
Die ga ik eens toepassen. Mocht het niets opleveren dan benader ik de Geschillencommissie Elektra.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-06 20:04
[...]

Het wordt een gietvloer.

Eerst stuccen en dan de gietvloer. Wij werden zelfs geadviseerd om na de wandafwerking eerst plinten te laten leggen en daarna pas de gietvloer voor het mooiste resultaat ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Het wordt een gietvloer.

stucwerk eerst, dan de gietvloer, dan de schilder er in en daarna pas de keuken.

De keuken moet je als meubel beschouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Tao schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:49:
[...]

Om privacy redenen wil ik dat niet. Ik word op internet al genoeg begluurd door Jan en alleman.
In de koopovk staat daarover (helaas) niets vermeld, en ik heb er op het moment van aankoop ook niet aan gedacht. Nu echter binnen een maand die aansluiting eraan komt, wordt het van belang.
Inpakken in alu-folie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-06 21:57

hyb

Ook ik ben inmiddels aangekomen bij de deur/kozijn keuzes. Standaard is Svedex stalen kozijn in stompe uitvoering zonder bovenlicht. Ik maak me licht zorgen over de stalen kozijnen. Deze heb ik in mijn huidige woning (nieuwbouw 2017) in opdek uitvoering. Bij het openen/sluiten van de ene deur klappert de andere deur (dagschoot en bovenlicht) lekker mee. Vooral in de gang is dit voor ons nu behoorlijk hoorbaar en irritant. Het liefst zou ik dit natuurlijk voorkomen. De optie vanuit de aannemer: de stalen kozijnen vervangen door:

Members only:

Ik meen dat er een aantal mensen hier ook stompe deuren met stalen kozijnen zonder bovenlicht hebben. Hoe zijn jullie ervaringen mbt geluid inmiddels?

Wat betreft looks lijken ze beide erg op elkaar, dus lijkt me dat we het daar niet voor hoeven te doen.

Andere opties die ik kan bedenken:

1. Laten vervallen (gedeelte van) deuren - en achteraf kozijnen/deuren plaatsen. Meest kostbare optie, maar dan wel gelijk naar smaak te maken.

2. Stalen kozijn vervangen door renovatiekozijn (bv Ecosy) na oplevering. Prijs op dit moment tussen 200-300 euro p/stuk. Echter niet te krijgen in hardhout? Zijn deze stootgevoelig, of valt dit mee? Voordeel is dat de sparing niet aangepast hoeft, en het redelijk eenvoudig zelf te doen lijkt.

3. Het een tijdje aankijken met de stalen kozijnen en hopen dat het meevalt :*). Zo niet, kan 2 eventueel nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
hyb schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 13:29:
Ook ik ben inmiddels aangekomen bij de deur/kozijn keuzes. Standaard is Svedex stalen kozijn in stompe uitvoering zonder bovenlicht. Ik maak me licht zorgen over de stalen kozijnen. Deze heb ik in mijn huidige woning (nieuwbouw 2017) in opdek uitvoering. Bij het openen/sluiten van de ene deur klappert de andere deur (dagschoot en bovenlicht) lekker mee. Vooral in de gang is dit voor ons nu behoorlijk hoorbaar en irritant. Het liefst zou ik dit natuurlijk voorkomen. De optie vanuit de aannemer: de stalen kozijnen vervangen door:

***members only***

Ik meen dat er een aantal mensen hier ook stompe deuren met stalen kozijnen zonder bovenlicht hebben. Hoe zijn jullie ervaringen mbt geluid inmiddels?

Wat betreft looks lijken ze beide erg op elkaar, dus lijkt me dat we het daar niet voor hoeven te doen.

1. Laten vervallen (gedeelte van) deuren - en achteraf kozijnen/deuren plaatsen. Meest kostbare optie, maar dan wel gelijk naar smaak te maken.

2. Stalen kozijn vervangen door renovatiekozijn (bv Ecosy) na oplevering. Prijs op dit moment tussen 200-300 euro p/stuk. Echter niet te krijgen in hardhout? Zijn deze stootgevoelig, of valt dit mee? Voordeel is dat de sparing niet aangepast hoeft, en het redelijk eenvoudig zelf te doen lijkt.

3. Het een tijdje aankijken met de stalen kozijnen en hopen dat het meevalt :*). Zo niet, kan 2 eventueel nog.
3 is het goedkoopst, want vrijwel niemand vervangt nog binnendeuren/kozijnen als er al gewoond wordt 😋

• Scuderia110
  • Niet online

***members only***

Volgens mij zaten in mijn vorige woning van die hele kleine ronde viltjes in kleur op de kozijnen geplakt, misschien ook iets om te overwegen als het toch klappert, zal niet duur zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi

***members only***

Hier svedex stalen kozijnen met stompe deuren. Deuren rammelen totaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 20:45
Blihi schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:19:
[...]

Hier svedex stalen kozijnen met stompe deuren. Deuren rammelen totaal niet.
Hier ook Svedex stalen kozijnen met stompe deuren, en ook wij merken niets van geklapper. Iedereen hier is altijd zo negatief over stalen kozijnen, maar ik ben er blij mee. Ik vind ze strakker dan houten kozijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Kiwi70 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 16:08:
[...]

Hier ook Svedex stalen kozijnen met stompe deuren, en ook wij merken niets van geklapper. Iedereen hier is altijd zo negatief over stalen kozijnen, maar ik ben er blij mee. Ik vind ze strakker dan houten kozijnen.
Denk ook dat 95% van de huizenkopers het ook geen drol uit maakt. De overige 5% hangt hier rond op tweakers of woont in een villa.

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-06 21:57

hyb

Bedankt @Blihi en @Kiwi70 voor het delen van jullie ervaringen. Meestal hoor je enkel de negatieve (waaronder die van mezelf ;)). Denk dat ik deze voor nu nog even laat voor wat het is en het tzt maar eens ga bekijken.

Kiwi70 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 16:08:
[...]

Ik heb in onze vorige nieuwbouwwoning houten stompe kozijnen gehad, en nu opdekdeuren. Ik vind ook opdekdeuren mooier en fijner :) Ik heb wel alle bovenlichten laten dichtzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Laatst online: 23-05 07:49
Hier idem, Svedex stalen kozijnen en opdek, en er rammelt helemaal niets. Alle bovenlichten dicht m.u,v. het kozijn naar de hal. Blij toe, voordeur heeft maar een klein raam, zonder dat bovenlicht zou het een donkere bedoeling zijn overdag.

Hier ook getwijfeld, omdat ons tijdelijke huurhuis ook stalen kozijnen met opdek had, die zijn ruim 25 jaar oud en rammelen inderdaad. Denk dat het tweeledig is. De tegenwoordige verbeteringen en de leeftijd/slijtage. Na een keer of 1000 open/dicht zal het niet meer zo strak in/tegen de muur zitten. De tijd zal het leren ;)

• bbbrumbrum
  • Niet online

***members only***

Kozijnen vullen met zand.

Op maat Meranti (stompe) kozijjnen moet je lokaal bij tifa wel voor 150-200/st kunnen krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:20
[...]

Het wordt een gietvloer.

Houdt er ook rekening mee dat de stuc minimaal 2 weken moet drogen voordat je aan de slag kan met de gietvloer. Wat ik heb begrepen (van onze gietvloer en dus ook stucwerk) komt de vochtigheidsgraad erg nauw, en kan je niet beginnen met leggen als de stuc niet volledig droog is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Voor degene die nog een oplevering tegemoet gaan: Let even goed op de groepenkast.

Wij kwamen er vandaag (ruim een jaar na oplevering) pas achter dat de toegepaste aardlekschakelaars niet correct zijn. Als je een 3x25A hoofdzekering hebt en daarnaast nog 16A invoeding vanuit de PV panelen (kan 1x16 of 3x16 zijn), dan kan er maximaal 41A stroom ingevoed worden naar de eindgroepen....

De meeste aardlekschakelaars zijn maar 40A en die horen daar dus niet te zitten. Op de fase waar ook de PV panelen op zitten horen dus 63A aardlekschakelaars te zitten (of liever nog meer, aangezien 1.6*41 = 66)

Ik ga nu alle groepen vervangen door aardlekautomaten, dan ben ik uiteindelijk goedkoper uit dan dat ik de aardlekschakelaars ga vervangen (en discussie met de aannemer heb ik nu echt geen zin meer in, temeer omdat de groepenkast door mij al aangepast is om plaats te maken voor extra PV panelen).

Maar voor degene die nog niet opgeleverd zijn: Let er op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 08:24
@Blihi Je hoeft toch niet alle groepen te vervangen door aardlekautomaten. Als je alleen die van de PV vervangt lijkt mij dat voldoende.
Hier is de PV aangesloten via een 3 fase aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, hier ook, maar dat betekent dat de maximale stroom in de groepenkast dus 25A + 16A = 41A bedraagt en dat is meer dan de 40A die de aardleks mogen hebben.

Als er achter 1 aardlek 4 groepen zitten en die trekken alle vier 10.25A, dan is dat in totaal dus 41A. Zonder PV panelen zou de hoofdzekering er uit klappen (want 25A), maar nu kan dat dus wel als de PV panelen de resterende 16A opwekken. En daar kan die aardlekschakelaar niet tegen, want die mag maar 40A te verwerken krijgen (en dat is gebaseerd op 1.6*25A)

Je moet dus alle aardlekschakelaars vervangen die een fase delen met de PV installatie (in mijn geval 2 fasen) en twee nieuwe 63A aardlekschakelaars van het juiste merk is duurder dan 10 nieuwe aardlekautomaten.

Als je PV panelen maar 10A afgezekerd zijn en dus niet 16A, is de maximale stroom 35A. Dat is minder dan 40A, dus dat mag. De hoofdzekering is nu niet meer selectief, dus er kan schade ontstaan aan de aardlekschakelaar bij kortsluiting, maar die kans is extreem klein.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Blihi schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:26:
Ja, hier ook, maar dat betekent dat de maximale stroom in de groepenkast dus 25A + 16A = 41A bedraagt en dat is meer dan de 40A die de aardleks mogen hebben.

Als er achter 1 aardlek 4 groepen zitten en die trekken alle vier 10.25A, dan is dat in totaal dus 41A. Zonder PV panelen zou de hoofdzekering er uit klappen (want 25A), maar nu kan dat dus wel als de PV panelen de resterende 16A opwekken. En daar kan die aardlekschakelaar niet tegen, want die mag maar 40A te verwerken krijgen (en dat is gebaseerd op 1.6*25A)

Je moet dus alle aardlekschakelaars vervangen die een fase delen met de PV installatie (in mijn geval 2 fasen) en twee nieuwe 63A aardlekschakelaars van het juiste merk is duurder dan 10 nieuwe aardlekautomaten.

Als je PV panelen maar 10A afgezekerd zijn en dus niet 16A, is de maximale stroom 35A. Dat is minder dan 40A, dus dat mag. De hoofdzekering is nu niet meer selectief, dus er kan schade ontstaan aan de aardlekschakelaar bij kortsluiting, maar die kans is extreem klein.
Overdrijven kan ook natuurlijk.
Er is ook nog zoiets als gelijktijdigheid.
Hoe groot is de kans dat EN je PV op vol piek vermogen terug leverd EN je op dat moment ook meerdere groepen op eenzelfde fase hebt zitten die ook vol piekvermogen verbruiken?
Daarnaast kan je aardlek daar prima kortstondig tegen en zal hij niet direct klappen.

Er zijn maar enkele dagen per jaar dat mijn PV piekvermogen terugleverd en op dat moment heb ik zelden tot geen groot verbruikers aan want die PV levert dus op een bloedmooie dag terug dus de warmtepomp doet op koelen na niets (en dat is een erg lichte circulatie pomp). En een frituurpan zet je ook niet aan op dat moment en lichten ook niet.
Koken doe ik doorgaans na 16:00 uur en dan is de PV piek dus alweer ruim schoots voorbij.

4 reguliere eindgroepen is by design natuurlijk al een theoretische overschrijding van die ALS…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Zeker, je hebt helemaal gelijk. In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen, maar het hoort niet.

Wij hebben zoveel gedoe gehad met de installateur dat inmiddels meerdere kopers hun hele groepenkast opnieuw hebben laten aanleggen door een derde partij. Gewoon omdat ze de boel niet vertrouwden. Wij hebben vrijwel elke draad in het huis nagelopen en bijvoorbeeld uitgebreid discussie gehad over de kookgroep....

Uitendelijk blijkt opnieuw dat de installateur de boel dus niet volgens de normen heeft aangelegd. Die gelijktijdigheid is voor de dimensionering van zekeringen van belang, maar een ALS heeft gewoon een maximum stroom die er doorheen mag. Dat apparaat moet voorbeveiligd zijn. (Lees bijvoorbeeld dit document van ABB)

Een 40A ALS hoort beveiligd te zijn op 40A en dat waren ze niet.

Het feit dat er nooit een grotere stroom loopt dan 40A (ik meet maximaal 2x14.5 A uit mijn omvormers op twee fasen en 25 +14.5 = 39.5) doet er eigenlijk niet toe. Het gaat om de ontwerpstromen.

Overigens wordt het nu zo: Dit blijkt nog ingewikkelder dan ik dacht. Bij teruglevering op 1 fase en verbruik op de andere krijg je heel hoge stromen over de nuldraad.

[ Voor 27% gewijzigd door Blihi op 18-09-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
GeeMoney schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:47:
[...]

Overdrijven kan ook natuurlijk.
Er is ook nog zoiets als gelijktijdigheid.
Hoe groot is de kans dat EN je PV op vol piek vermogen terug leverd en je op dat moment ook meerdere groepen op eenzelfde fase hebt zitten die ook vol piekvermogen verbruiken?
Daarnaast kan je aardlek daar prima kortstondig tegen en zal hij niet direct klappen.

Er zijn maar enkele dagen per jaar dat mijn PV piekvermogen terugleverd en op dat moment heb ik zelden tot geen groot verbruikers aan want die PV levert dus op een bloedmooie dag terug dus de warmtepomp doet op koelen na niets (en dat is een erg lichte circulatie pomp). En een frituurpan zet je ook niet aan op dat moment en lichten ook niet.
Koken doe ik doorgaans na 16:00 uur en dan is de PV piek dus alweer ruim schoots voorbij.
.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 12-09-2021 21:03 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 351 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.