Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:57
GeeMoney schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:47:
[...]

4 reguliere eindgroepen is by design natuurlijk al een theoretische overschrijding van die ALS…
Nee, want de voorliggende beveiliging is 25A of 40A. Bij 3x63A hoofdzekering mag je geen 40A ALS toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdeltje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-06 14:30
Aangezien wij een nieuwbouwwoning hebben gekocht in Blaricum welke later dit jaar zal worden opgeleverd volg ik dit topic al een tijdje. Nu heb ik echter een vraagje dus zal me eerst eventjes netjes voorstellen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En voor bovenstaande woning hebben wij een verschil van mening met onze aannemer. Wij hebben in het meerwerk voor 3 dakramen op zolder gekozen. Bij een kijkdag die wij recent hebben gehad viel ons op dat deze erg hoog zitten. De onderkant van het dakraam zit op 1.65 meter. Aangezien wij vrij klein zijn (1.70 meter) kunnen wij hierdoor dus niet naar buiten kijken. Bij het bepalen van het meerwerk hebben wij op onderstaande tekeningen akkoord gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrwpJknc9AhhQ5SD2aPmYzuX9JM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vig4cJ3zsb0TKt5ZYfcAMRCf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uM8nVp-NaX-6iG-8jcWc5xTvWD8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S0V12Je1jSQ83lCZndYyM5QO.jpg?f=user_large

Op basis van deze tekeningen hebben wij aangenomen dat het hart van het dakraam op 1.50 meter zou komen, dit op basis van de stippellijn (hoogte) die door het hart van de dakramen loopt. Het hart blijkt nu dus alleen op 2.05 meter te zitten, fors hoger dus. Wij hebben dit uiteraard direct aangegeven en nu krijgen wij van de aannemer de volgende reactie 'Heel vervelend dat jullie iets anders hadden verwacht over de hoogte van de dakramen, de hoogte is conform de tekeningen van de architect. Wij hebben de maatvoering aangegeven in de tekening van de voorgevel die jij hebt meegestuurd, zoals gezegd zit bij jullie de verwarring in de plattegrond tekening. Je kan van de platte grond tekening niet de hoogte van de dakramen bepalen, wel vanaf de voorgevel tekening. We kunnen dit niet wijzigen, de architect heeft deze hoogtes met de welstand bepaald.'

Hierbij hebben ze onderstaande afbeelding toegevoegd. Deze hoogte stond echter niet op de oorspronkelijke tekening, en hier was ook geen disclaimer toegevoegd waarin iets over de hoogte van de dakramen stond vermeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uhJe0riCsufb-fv390Z2CiT-Ck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ESNpA7zyKfFV5CN4fmPKNbTw.jpg?f=user_large

Op basis van deze nieuwe tekening vermoeden wij nu dus dat op de plattegrond van de zolder het raam op de plek zit zoals deze vanaf bovenaf gezien zit. Doordat het dak vrij dik is (riet) komt het hart echter niet overeen met de hoogtelijn op de plattegrond. Maar dit staat nergens vermeld, en ook de hoogte is op de geveltekening welke wij oorspronkelijk hebben gekregen niet aangegeven.

Wij vinden dus dat ze zich er wel heel erg makkelijk vanaf maken dat wij de tekening verkeerd hebben gelezen en we het dus maar moeten uitzoeken. Ook het verhaal over de welstand klinkt een beetje vreemd want deze dakramen zijn gewoon vergunningsvrij volgens mij. Maar misschien kijken wij niet volledig objectief naar deze situatie omdat we teleurgesteld zijn dat we niet naar buiten kunnen kijken. Wij zijn dus erg benieuwd hoe anderen hierover denken, moeten we dit zomaar accepteren of zijn er meer mensen die ons standpunt begrijpen? En zijn er misschien mensen die zelf ook een soortgelijke discussie hebben gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ferdeltje schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:29:
Aangezien wij een nieuwbouwwoning hebben gekocht in Blaricum welke later dit jaar zal worden opgeleverd volg ik dit topic al een tijdje. Nu heb ik echter een vraagje dus zal me eerst eventjes netjes voorstellen.

***members only***

En voor bovenstaande woning hebben wij een verschil van mening met onze aannemer. Wij hebben in het meerwerk voor 3 dakramen op zolder gekozen. Bij een kijkdag die wij recent hebben gehad viel ons op dat deze erg hoog zitten. De onderkant van het dakraam zit op 1.65 meter. Aangezien wij vrij klein zijn (1.70 meter) kunnen wij hierdoor dus niet naar buiten kijken. Bij het bepalen van het meerwerk hebben wij op onderstaande tekeningen akkoord gegeven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op basis van deze tekeningen hebben wij aangenomen dat het hart van het dakraam op 1.50 meter zou komen, dit op basis van de stippellijn (hoogte) die door het hart van de dakramen loopt. Het hart blijkt nu dus alleen op 2.05 meter te zitten, fors hoger dus. Wij hebben dit uiteraard direct aangegeven en nu krijgen wij van de aannemer de volgende reactie 'Heel vervelend dat jullie iets anders hadden verwacht over de hoogte van de dakramen, de hoogte is conform de tekeningen van de architect. Wij hebben de maatvoering aangegeven in de tekening van de voorgevel die jij hebt meegestuurd, zoals gezegd zit bij jullie de verwarring in de plattegrond tekening. Je kan van de platte grond tekening niet de hoogte van de dakramen bepalen, wel vanaf de voorgevel tekening. We kunnen dit niet wijzigen, de architect heeft deze hoogtes met de welstand bepaald.'

Hierbij hebben ze onderstaande afbeelding toegevoegd. Deze hoogte stond echter niet op de oorspronkelijke tekening, en hier was ook geen disclaimer toegevoegd waarin iets over de hoogte van de dakramen stond vermeld.

[Afbeelding]

Op basis van deze nieuwe tekening vermoeden wij nu dus dat op de plattegrond van de zolder het raam op de plek zit zoals deze vanaf bovenaf gezien zit. Doordat het dak vrij dik is (riet) komt het hart echter niet overeen met de hoogtelijn op de plattegrond. Maar dit staat nergens vermeld, en ook de hoogte is op de geveltekening welke wij oorspronkelijk hebben gekregen niet aangegeven.

Wij vinden dus dat ze zich er wel heel erg makkelijk vanaf maken dat wij de tekening verkeerd hebben gelezen en we het dus maar moeten uitzoeken. Ook het verhaal over de welstand klinkt een beetje vreemd want deze dakramen zijn gewoon vergunningsvrij volgens mij. Maar misschien kijken wij niet volledig objectief naar deze situatie omdat we teleurgesteld zijn dat we niet naar buiten kunnen kijken. Wij zijn dus erg benieuwd hoe anderen hierover denken, moeten we dit zomaar accepteren of zijn er meer mensen die ons standpunt begrijpen? En zijn er misschien mensen die zelf ook een soortgelijke discussie hebben gehad?
Het buitenaanzicht incl alle opties is voorgelegd aan de gemeente en heeft daar akkoord op gegeven. Het gaat vrijwel onmogelijk zijn om iets aan het zicht van je huis te veranderen zonder bij de gemeente langs te gaan. En van hen hoeft je niets te verwachten mbt dit onderwerp.

Verder zie je dat die ramen op de 1e al bijna 180cm hoog zijn. Als je de lineaal er even langs gelegd had, had je kunnen weten dat het hart van die kiepramen nooit op 1.50 had kunnen zitten.

Ik vraag overigens af wat je verwacht van de bouwer. Dat hij de ramen lager plaatst? Of korting geeft?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:29
Blihi schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:34:
[...]

Nee, want de voorliggende beveiliging is 25A of 40A. Bij 3x63A hoofdzekering mag je geen 40A ALS toepassen.
Dat snap ik maar om aan te geven dat daar dus ook een flinke gelijktijdigheids factor in zit ;).
Officieel moet je trouwens (dacht ik) ook je interne bekabeling updaten als je 63A gaat toepassen, neem je die dan ook mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Blihi schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:56:
Voor degene die nog een oplevering tegemoet gaan: Let even goed op de groepenkast.

Wij kwamen er vandaag (ruim een jaar na oplevering) pas achter dat de toegepaste aardlekschakelaars niet correct zijn. Als je een 3x25A hoofdzekering hebt en daarnaast nog 16A invoeding vanuit de PV panelen (kan 1x16 of 3x16 zijn), dan kan er maximaal 41A stroom ingevoed worden naar de eindgroepen....

De meeste aardlekschakelaars zijn maar 40A en die horen daar dus niet te zitten. Op de fase waar ook de PV panelen op zitten horen dus 63A aardlekschakelaars te zitten (of liever nog meer, aangezien 1.6*41 = 66)

Ik ga nu alle groepen vervangen door aardlekautomaten, dan ben ik uiteindelijk goedkoper uit dan dat ik de aardlekschakelaars ga vervangen (en discussie met de aannemer heb ik nu echt geen zin meer in, temeer omdat de groepenkast door mij al aangepast is om plaats te maken voor extra PV panelen).

Maar voor degene die nog niet opgeleverd zijn: Let er op!
Ik had laatst een kijkdag en heb verder de ballen verstand van aardlekschakelaars en groepenkasten.

Ik zag wel dat op het gemarkeerde kastje op de foto in max 63A staan. Mag ik er dan vanuit gaan dat het goed gedaan is? Hoofdaansluiting is 3x25 en wij hebben als meerwerk verder ook een krachtgroep in de keuken genomenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PID1oIzVirvwA6pV2h7Bl_woTD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGSxq1YkFq8CuQfrSjAVdrcK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Heb je ook zonnepanelen, want dat zie ik zo 123 niet, maar de kast is ook nog niet klaar? De aardlekschakelaars zitten in het midden onder van die bovenste twee kasten. Wat je omcirkelt hebt zijn de hoofdzekeringen (van de netbeheerder). Die zijn 3x25A, maar in de kast mag maximaal 3x63A (dat doet alleen niemand, want dat is stervensduur).

De aardlekschakelaars moeten een hogere waarde hebben dan de hoofdzekering (25A) plus de zekering van de zonnepanelen (meestal 16A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
PS. Ik verbaas me iedere keer weer over de netheid van die meterkasten in vergelijking met de verdrietige spaghetti die er bij mij in gehangen is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
GeeMoney schreef op maandag 13 september 2021 @ 07:18:
[...]

Dat snap ik maar om aan te geven dat daar dus ook een flinke gelijktijdigheids factor in zit ;).
Officieel moet je trouwens (dacht ik) ook je interne bekabeling updaten als je 63A gaat toepassen, neem je die dan ook mee?
Ja en nee. Als je inderdaad naar 63A invoeding gaat moet je naar 10mm2 in plaats van 6mm2, maar je gaat niet naar 63A invoeding. Die blijft immers 41A. De bekabeling moet aangepast zijn aan de maximale stroom. Die is (en blijft) 41A en tot 50A kun je met 6mm2 blijven werken.

De verwarring hier komt van het feit dat het amperage op de aardlekschakelaar niets te maken heeft met veiligheid. Een aardlekschakelaar reageert niet op een te hoge stroom, maar op een verschil tussen stroom over fase en 0. Er mag maximaal 40A doorheen, dus een 40A aardlekschakelaar moet afgezekerd zijn (aan de ingaande kant) op 40A.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom niet standaard aardlekautomaten toegepast worden. Dat is netter, bedrijfszekerder, neemt minder ruimte in en is meestal nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Hoe is het voor een leek of een mannetje van eigenhuis te controleren of je meterkast naar behoren is ingericht. Dat is toch geen doen? Je moet al enigszins technisch zijn om het je te beseffen, en dan moet je je nog verdiepen in de materie om het een beetje te kunnen snappen.

Kwalijke zaak dat er zoveel fouten worden gemaakt in meterkasten, maarja er is maar 5% van de kopers die het goed kan/gaat controleren. Dus ze komen er mee weg. Net als dat hele kookgroep verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ferdeltje schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:29:
[...]

Die lijn van 1500 mm op de eerste tekening is de interne stahoogte, dus de ruimte tussen de vloer en het plafond. Die is van belang omdat je die hoogte aan moet houden voor het berekenen van de vierkante meters vloeroppervlak. De ramen komen inderdaad veel hoger omdat het dak vrij dik is, zoals ook op de andere tekening staat.

Dat de dakramen vergunningsvrij zijn klopt deels. Als je ze achteraf plaatst zijn ze inderdaad vergunningsvrij (tenzij de gemeente anders bepaald heeft). Helaas geldt dat niet voor nieuwbouw, dan is alles vergunningsplichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Anoniem: 36835 schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:15:
Hoe is het voor een leek of een mannetje van eigenhuis te controleren of je meterkast naar behoren is ingericht. Dat is toch geen doen? Je moet al enigszins technisch zijn om het je te beseffen, en dan moet je je nog verdiepen in de materie om het een beetje te kunnen snappen.

Kwalijke zaak dat er zoveel fouten worden gemaakt in meterkasten, maarja er is maar 5% van de kopers die het goed kan/gaat controleren. Dus ze komen er mee weg. Net als dat hele kookgroep verhaal.
Dit is inderdaad net als het kookgroep verhaal. De installateur doet wat hij/zij al 30 jaar doet en vergeet daarbij dat er in die 30 jaar wel het een en ander veranderd is. "Het werkt toch" is dan een veel gehoord argument...

Maar jij zit met de gebakken peren als het toevallig gebeurt dat een aardlekschakelaar er uit klapt omdat er teveel stroom doorheen als loopt en daar brand door ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Blihi schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:07:
PS. Ik verbaas me iedere keer weer over de netheid van die meterkasten in vergelijking met de verdrietige spaghetti die er bij mij in gehangen is.....
Ja we hebben ook zonnepanelen, ik had gedacht dat ie wel af zou zijn maar zoals ik zei ik ben een leek op dit gebied.

Duidelijk verhaal thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Blihi schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:19:
[...]

Dit is inderdaad net als het kookgroep verhaal. De installateur doet wat hij/zij al 30 jaar doet en vergeet daarbij dat er in die 30 jaar wel het een en ander veranderd is. "Het werkt toch" is dan een veel gehoord argument...

Maar jij zit met de gebakken peren als het toevallig gebeurt dat een aardlekschakelaar er uit klapt omdat er teveel stroom doorheen als loopt en daar brand door ontstaat.
Vraag me af wat de verzekering dan zegt in zo’n geval. Ik lees nl. vaak in inboedel polissen dat vergoeding uitgesloten wordt in gevallen van slecht onderhoud of ondeugdelijke installaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
assassin85 schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:09:
[...]

Vraag me af wat de verzekering dan zegt in zo’n geval. Ik lees nl. vaak in inboedel polissen dat vergoeding uitgesloten wordt in gevallen van slecht onderhoud of ondeugdelijke installaties
Ja, dat dus. Met een beetje pech zegt de verzekering dan: "wij zien dat de brand ontstaan is in de groepenkast en dat daar een 40A aardlek toegepast is, terwijl de invoeding meer dan 40A bedraagt. Dat is een ondeuglijke installatie."

Dat er nooit meer dan die 40A daadwerkelijk stroomt doet er dan niet eens meer toe. Dat is namelijk niet achteraf te controleren of aan te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Blihi schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:23:
[...]

Ja, dat dus. Met een beetje pech zegt de verzekering dan: "wij zien dat de brand ontstaan is in de groepenkast en dat daar een 40A aardlek toegepast is, terwijl de invoeding meer dan 40A bedraagt. Dat is een ondeuglijke installatie."

Dat er nooit meer dan die 40A daadwerkelijk stroomt doet er dan niet eens meer toe. Dat is namelijk niet achteraf te controleren of aan te tonen.
Datzelfde geldt dus voor je bekabeling vandaar dat ik daar over begon.
Het gaat om het principe die je wel toe wil passen op je aardlek maar niet op je bekabeling. Doe het dan goed en allebei of doe het niet ;).

Ik verwacht niet dat je die 41A gaat zien maar goed, je wilt daarvoor wel upgraden. Bij een 63A hoort gewoon 10mm2 of je nu wel of niet die 63A gaat hebben doet er niet toe, de mogelijkheid is er theoretisch wel.

En ze passen geen automaten toe omdat die flink duurder zijn van de gerenomeerde merken en eerlijk: hoe vaak klapt er nu eentje en hoe erg is dat dan?
Alleen op tuin of schuur groepen zie je het nog weleens maar dat is ook logischer.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 13-09-2021 10:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:54:
[...]

Het gaat om het principe die je wel toe wil passen op je aardlek maar niet op je bekabeling. Doe het dan goed en allebei of doe het niet ;).
Of doe het anders door een extra installatie automaat tussen PV aardlek en hoofdschakelaar (blz 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
GeeMoney schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:54:
[...]

Ik verwacht niet dat je die 41A gaat zien maar goed, je wilt daarvoor wel upgraden. Bij een 63A hoort gewoon 10mm2 of je nu wel of niet die 63A gaat hebben doet er niet toe, de mogelijkheid is er theoretisch wel.
Nee, dat is niet waar. Bij 63A hoofdzekering moet je naar 10mm2, niet bij 63A componenten.

Voor de bekabeling is de maximale belasting van belang en die is 41A bij een 25A hoofdzekering en een 16A afgezekerde PV groep. Zelfs theoretisch is er geen mogelijkheid dat er 63A gaat lopen, want waar moet die vandaan komen? Dat is pas bij een 3x50A hoofdzekering (50 + 16 > 63A).

Je mag gerust al je componenten zwaarder uitvoeren. Daarmee maak je de boel alleen maar 'veiliger'. Je mag echter niet te kleine waarden toepassen met als argument 'dat gebeurt toch nooit'.
En ze passen geen automaten toe omdat die flink duurder zijn van de gerenomeerde merken en eerlijk: hoe vaak klapt er nu eentje en hoe erg is dat dan?
Alleen op tuin of schuur groepen zie je het nog weleens maar dat is ook logischer.
Tja, die 'gerenomeerde merken' discussie. Dat doet me een beetje denken aan 'wat de boer niet kent dat vreet ie niet.' en is waarschijnlijk ook waarom we nog massaal kookgroepen laten plaatsen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 11:33

HellBeast

Oh My GoT!

Ik heb onlangs te horen gekregen welke soort zonnepanelen er op onze nieuwbouwwoning worden geplaatst. Dit schijnt qua brandveiligheid klasse C te zijn (minst veilig). Zijn er richtlijnen waar bouwers aan moeten voldoen met betrekking tot het selecteren van een merk en type zonnepaneel?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Geen idee hoe het met de brandveiligheidseisen zit, maar ik heb wel het een en ander meegekregen van gesprekken met een bevriende brandweerman.

Zijn het in-dak of op-dak systemen?

Zonnepanelen worden warm als de zon er op staat. Echt, heel warm. Bij een op-dak systeem kan er voldoende lucht langs de panelen circuleren om te koelen. Bij in-dak systemen gaat het daar wel eens mis. Er kan niet voldoende lucht circuleren en dan wordt het te warm.

Door de warmte begint de isolatie van de bekabeling week te worden. Als alle kabels netjes liggen is dat geen punt, maar een slecht contact, of een kabel over een stalen randje of een te strak aangetrokken tie-wrapje kan dan in de isolatie schuren wat weer tot vonken kan leiden en als zo'n kabel eenmaal vonkt zijn ze nauwelijks nog te stoppen (het heeft namelijk geen zin de spanning er af te gooien omdat de panelen hun eigen stroombron zijn).

Klasse C is gewoon veilig. Het is minder brandveilig dan klasse A, maar niet onveilig. Zeker bij een op-dak systeem is dat helemaal geen probleem.

Daarnaast moet je nog maar afwachten of die panelen ook daadwerkelijk gelegd worden (althans, bij mij liggen op het dak ook niet de panelen die in de documenten staan. Ze hebben gewoon neergelegd wat op die dag voorhanden was, met iets meer vermogen, dat dan weer wel.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
hyb schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 13:29:
Ook ik ben inmiddels aangekomen bij de deur/kozijn keuzes. Standaard is Svedex stalen kozijn in stompe uitvoering zonder bovenlicht. Ik maak me licht zorgen over de stalen kozijnen. Deze heb ik in mijn huidige woning (nieuwbouw 2017) in opdek uitvoering. Bij het openen/sluiten van de ene deur klappert de andere deur (dagschoot en bovenlicht) lekker mee. Vooral in de gang is dit voor ons nu behoorlijk hoorbaar en irritant. Het liefst zou ik dit natuurlijk voorkomen. De optie vanuit de aannemer: de stalen kozijnen vervangen door:

***members only***

Ik meen dat er een aantal mensen hier ook stompe deuren met stalen kozijnen zonder bovenlicht hebben. Hoe zijn jullie ervaringen mbt geluid inmiddels?

Wat betreft looks lijken ze beide erg op elkaar, dus lijkt me dat we het daar niet voor hoeven te doen.

Andere opties die ik kan bedenken:

1. Laten vervallen (gedeelte van) deuren - en achteraf kozijnen/deuren plaatsen. Meest kostbare optie, maar dan wel gelijk naar smaak te maken.

2. Stalen kozijn vervangen door renovatiekozijn (bv Ecosy) na oplevering. Prijs op dit moment tussen 200-300 euro p/stuk. Echter niet te krijgen in hardhout? Zijn deze stootgevoelig, of valt dit mee? Voordeel is dat de sparing niet aangepast hoeft, en het redelijk eenvoudig zelf te doen lijkt.

3. Het een tijdje aankijken met de stalen kozijnen en hopen dat het meevalt :*). Zo niet, kan 2 eventueel nog.
Ik heb ze laten vervallen en zelf houten kozijnen en deuren laten plaatsen. Heel tevreden over, en je bent meteen af van dat 13-in-een-dozijn-gevoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 11:33

HellBeast

Oh My GoT!

Blihi schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:09:
Geen idee hoe het met de brandveiligheidseisen zit, maar ik heb wel het een en ander meegekregen van gesprekken met een bevriende brandweerman.

Zijn het in-dak of op-dak systemen?

Zonnepanelen worden warm als de zon er op staat. Echt, heel warm. Bij een op-dak systeem kan er voldoende lucht langs de panelen circuleren om te koelen. Bij in-dak systemen gaat het daar wel eens mis. Er kan niet voldoende lucht circuleren en dan wordt het te warm.

Door de warmte begint de isolatie van de bekabeling week te worden. Als alle kabels netjes liggen is dat geen punt, maar een slecht contact, of een kabel over een stalen randje of een te strak aangetrokken tie-wrapje kan dan in de isolatie schuren wat weer tot vonken kan leiden en als zo'n kabel eenmaal vonkt zijn ze nauwelijks nog te stoppen (het heeft namelijk geen zin de spanning er af te gooien omdat de panelen hun eigen stroombron zijn).

Klasse C is gewoon veilig. Het is minder brandveilig dan klasse A, maar niet onveilig. Zeker bij een op-dak systeem is dat helemaal geen probleem.

Daarnaast moet je nog maar afwachten of die panelen ook daadwerkelijk gelegd worden (althans, bij mij liggen op het dak ook niet de panelen die in de documenten staan. Ze hebben gewoon neergelegd wat op die dag voorhanden was, met iets meer vermogen, dat dan weer wel.)
Het zijn SHARP NU-JC320B panelen die op het dak liggen. In ons project zijn er al een aantal huizen mee voorzien. Bij ons moeten de dakpannen er nog op, dus zijn ze nog niet zo ver.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Niet druk over maken dan. Dat zijn gewoon standaard 13 in een dozijn panelen die in heel Nederland op het dak liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:16
BFmango schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:18:
[...]

Ik heb ze laten vervallen en zelf houten kozijnen en deuren laten plaatsen. Heel tevreden over, en je bent meteen af van dat 13-in-een-dozijn-gevoel...
Mag ik vragen bij wie je dat hebt laten doen (de kozijnen en deuren ) en hoeveel je ongeveer kwijt was.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 17:21

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
07:30:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZI0E9QRTK8xfbB5FmyalWGd3hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KlkONDf7yeic3ajtIAe4cK6r.jpg?f=fotoalbum_large

16:30:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSLFXIgTYPTGhzG7z3x_CwW-Rgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oumgSTrF9dD5ZlpJYov1CJ3s.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Sinds afgelopen vrijdag is mijn woning waterdicht, de isolatieplaten voor de stuc buitenmuren liggen klaar dus daar zal deze week wel mee begonnen worden. Onder voorbehoud van werkzaamheden door de gemeente wordt de oplevering vervroegd/verduidelijkt van Q2 2022 naar eind Q1 begin Q2. Meer duidelijkheid over de oplevering is toch wel lekker, hopelijk hebben ze daar snel uitsluitsel over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zijn ze nu pas begonnen? Jij post al zolang in dit topic dat ik aannam dat het dak er al op zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:34
BFmango schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:18:
[...]

Hadden wij ook moeten doen. 10k uitgegeven aan berkvens Verdi Lux deuren. Dat zijn gewoon MDF panelen tussen vuren latten je kunt op fluistertoon met elkaar praten aan weerszijde.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:25:
[...]

Zijn ze nu pas begonnen? Jij post al zolang in dit topic dat ik aannam dat het dak er al op zat.
Hahaha! Dat hoopte ik ook, maar helaas. Over 32 dagen is het een jaar geleden dat we getekend hebben.

Ik ga morgen even bij de jongens langs met gebak, hopen dat ik zelf een mantelbuis mag neerleggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:20
Toppe schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:31:
[...]

Hahaha! Dat hoopte ik ook, maar helaas. Over 32 dagen is het een jaar geleden dat we getekend hebben.

Ik ga morgen even bij de jongens langs met gebak, hopen dat ik zelf een mantelbuis mag neerleggen :+
Is dat dan wel goed gegaan met de hypotheek?
Bij ons stond in de voorwaarden dat ze binnen 6 maanden na het tekenen begonnen moest zijn met de bouw van de woning.

Wij hebben vorig jaar augustus getekend voor de grond en in maart pas kunnen tekenen voor de hypotheek vanwege vergunningen bij de gemeente. Hierdoor gaf de hypotheekverstrekker aan dat er een nieuwe taxatie zou moeten komen voor de grond en bouwtekeningen, dit koste ook weer twee weken waardoor we pas in april hebben getekend voor de hypotheek.
En dit was weer lastig met dat er daardoor nog geen bouwdepot was in maart toen ze begonnen te graven en het maken van de fundering.

Wanneer dit bijna een jaar duurt zal jij wel nog meer problemen hebben gehad met andere planningen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:28
Alweer even geleden dat ik heb gepost maar ik ben bezig met de laatste opties:

- Stopcontacten worden standaard verticaal geleverd. Omdraaien naar horizontaal kost 85 euro per stuk. Is zoiets zelf te doen? (als ik het uberhaupt al wil?)
- Een loze leiding naar buiten 565 euro, daarvoor krijg ik een "Mantelbuis diameter 75 mm". Als ik het goed begrijp zit hier dus geen stroom kabel in? Wel gek aangezien een kabel voor laadpaal voorkant (met kabel?) ook 565 euro kost. Nu zat ik te denken, ik heb een stroompunt in mijn enkelsteense garage (die ik achteraf isoleer). Is het te simpel gedacht om vanuit daar een gat door de muur te maken voor de stroom buiten?
Het punt "mb" op de tekening is nu waar de mantelbuis zou komen. Ik zou hem dan zelf doorboren iets naar rechts, links van de garagedeur

Ik heb geen idee of ik dan in de knoei kom met een aparte groep oid. Ben niets gek buiten van plan behalve gewoon wat stopcontacten/verlichting (maar heeel misschien jaccuzi in de toekomst)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uqrOmXM9TRFxscwTMYQFfueiZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVXjbSlok9bFZg49zU4BEVO8.jpg?f=fotoalbum_large

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
dejeroen schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:41:
[...]

Is dat dan wel goed gegaan met de hypotheek?
Bij ons stond in de voorwaarden dat ze binnen 6 maanden na het tekenen begonnen moest zijn met de bouw van de woning.

Wij hebben vorig jaar augustus getekend voor de grond en in maart pas kunnen tekenen voor de hypotheek vanwege vergunningen bij de gemeente. Hierdoor gaf de hypotheekverstrekker aan dat er een nieuwe taxatie zou moeten komen voor de grond en bouwtekeningen, dit koste ook weer twee weken waardoor we pas in april hebben getekend voor de hypotheek.
En dit was weer lastig met dat er daardoor nog geen bouwdepot was in maart toen ze begonnen te graven en het maken van de fundering.

Wanneer dit bijna een jaar duurt zal jij wel nog meer problemen hebben gehad met andere planningen of niet?
Onze hypotheek adviseur heeft gekeken naar de geldigheid en alles wat niet verlengbaar was laten vallen. Hierdoor hadden we een hypotheek van 6 maanden plus de optie om nog eens te verlengen met 6 maanden.

‘Probleem’ bij ons was dat wij een van de eerste kopers waren. Hierdoor hebben we alle ruimte gehad in bepaalde keuzes die we niet hadden moeten hebben (wij hebben bijvoorbeeld andere voordeur) maar moeten we ook het langst wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:43
laurens0619 schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:51:

Ik heb geen idee of ik dan in de knoei kom met een aparte groep oid. Ben niets gek buiten van plan behalve gewoon wat stopcontacten/verlichting (maar heeel misschien jaccuzi in de toekomst)

[Afbeelding]
Voor veel jaccuzies (oops mag niet 8)7) bubbelbaden heb je een 3fase aansluiting nodig. Die kun je niet aftakken van je stopcontact in de garage. Daarvoor heb je dus zo'n mantelbuis.

Ik heb hem ook laten leggen en hij is nu in gebruik voor:
  • Buitenstopcontacten bij de achtergevel.
  • 3Fase aansluiting Sauna.
  • Stroomvoorziening schuur en overkapping.
  • Flexleiding met 2x UTP Cat6 naar de schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timsurname
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Ha mede-tweakers, Heeft iemand toevallig ervaring met het maken van een lichtplan (eigenlijk alleen spotjes)? Of kent iemand een goed adres hiervoor? Op dit moment ben ik maar op de gok wat spots aan het plaatsen, maar zou hier graag een 'professional' naar laten kijken. Hoever plaats je ze van de muur? Hoeveel? Hoeveel boven je werkblad?Dat soort vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

nel!s schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:30:
[...]

Hadden wij ook moeten doen. 10k uitgegeven aan berkvens Verdi Lux deuren. Dat zijn gewoon MDF panelen tussen vuren latten je kunt op fluistertoon met elkaar praten aan weerszijde.. |:(
Hoe kun je 10k uitgeven aan deuren? Heb je 50 deuren in je huis??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
JackBol schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:24:
[...]

Sommige opties zijn bij het ene project goedkoop en bij de ander onbetaalbaar.
Hier waren deuren en kozijnen van goud (in prijs dan). Staal naar houten kozijnen omzetten was 575,- per stuk. Bovenlicht dicht? 225,- per stuk.
Stompe deuren ipv opdek? 300,- per stuk.

Ik heb de stalen kozijnen gehouden maar wel alles naar stomp laten zetten en alle bovenlichten dicht en het standaard beslag en deuren gehouden. Ik was 3500,- kwijt uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:23
Bij ons nieuwbouw project vraagt men 220 euro voor een loze leiding. 400 indien je een internet aansluiting wilt. Is dit een beetje gemiddeld of word ik flink genaaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03
WouterL schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 00:05:
Bij ons nieuwbouw project vraagt men 220 euro voor een loze leiding. 400 indien je een internet aansluiting wilt. Is dit een beetje gemiddeld of word ik flink genaaid?
Vaak terugkerende vraag. Mijn ervaring is dat moeilijk doen over dit soort kleine kostenposten over een project van ca. 2 jaar of langer zonde van je tijd is. Of je het nou belachelijk vindt of niet. Wil je een loze leiding, neem dan een loze leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
MarcoC schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 00:06:
[...]
Vaak terugkerende vraag. Mijn ervaring is dat moeilijk doen over dit soort kleine kostenposten over een project van ca. 2 jaar of langer zonde van je tijd is. Of je het nou belachelijk vindt of niet. Wil je een loze leiding, neem dan een loze leiding.
Ja, de loze leidingen zullen wel moeten. De data aansluitingen laat ik denk ik voor wat het is; volgens mij is voor 200 euro/kabel nog goedkoper met een elektricien achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03
WouterL schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 00:21:
[...]

Ja, de loze leidingen zullen wel moeten. De data aansluitingen laat ik denk ik voor wat het is; volgens mij is voor 200 euro/kabel nog goedkoper met een elektricien achteraf.
Het kan een voordeel zijn om juist niet te laten bedraden. Als je het laat bedraden wordt vaak flexibele buis gebruikt wat achteraf moeilijk te vervangen is. Naast het feit dat je duurder uit bent is het dan ook nog eens een inferieure oplossing. Maar bespreek dat met de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Ik denk dat het erg verschilt. Bij mij werd er 150 per loze leiding gevraagd. 250 is voor een loze leiding incl bekabelen met UTP6. Ik vond in het begin van mijn project de EUR 150 duur, nadat ik wist dat er bij iemand anders 80 - 100 per loze leiding gevraagd werd. Maar net zoals wat de anderen ook aangeven ; op dit soort kostenposten heeft het weinig zin om moeilijk te doen erover.

Ik heb ervoor gekozen om alleen de loze leidingen aan te laten leggen. Het bekabelen doe ik door de elektricien achteraf. Zo heb je ook zelf de keuze welke type kabel je wilt laten trekken achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Gister de technische tekeningen ontvangen met het verzoek ze goed te controleren. Er waren een aantal kleine foutjes zoals stopcontacten op de verkeerde hoogtes.

Vanochtend werd ik meteen gebeld dat de fouten hersteld worden en dat wat nog ontbrak er meteen in getekend zou worden.

Ook aangegeven dat we op bepaalde plekken stopcontacten kregen die we niet besproken hebben. Zo zouden we kosteloos twee enkele stopcontacten krijgen ipv 1 dubbele bij het wasmeubel en nu zijn er twee dubbele ingetekend. Volgens de beste man was een geen en kon dit wel op de flinke lijst met punten die we hebben ‘besteld’

Zo kan het dus ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
JackBol schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:24:
[...]

Het zijn gewoon 10 deuren die een upgrade hebben gekregen naar beukenhouten kozijnen + 'houten' stompe deuren en nog een wat leuker beslag.

Achteraf vind ik het ook belachelijk. Vanwege corona konden we dit exacte type niet in het echt zien tijdens het kiezen van opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:24

ChUcKiE

Dus........

nel!s schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:03:
[...]

Het zijn gewoon 10 deuren die een upgrade hebben gekregen naar beukenhouten kozijnen + 'houten' stompe deuren en nog een wat leuker beslag.

Achteraf vind ik het ook belachelijk. Vanwege corona konden we dit exacte type niet in het echt zien tijdens het kiezen van opties.
Ja daar kom je al vlot aan. Wij gaan ook van stalen kozijnen naar hardhouten kozijnen, meerprijs ik meen 400 per kozijn. Vervolgens andere binnendeuren, wij gaan voor opdekdeuren, ben je zo ook 350-450 euro per deur kwijt en dan beslag (125 euro per klink). Eventueel magnetische sluiting :) Dat telt lekker op richting de 1000 euro extra per kozijn/deur.

[ Voor 4% gewijzigd door ChUcKiE op 14-09-2021 09:09 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Bij ons 100 euro per loze leiding (15 afgenomen) en bedraad 150 euro (niet afgenomen). Relatief kleine aannemer in Gelderland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Wij laten alle Svedex binnendeuren vervallen en moeten dus nog op zoek naar nieuwe en vooral mooiere binnendeuren. Aan 10k zit je zo en ik denk dat we wel het dubbele kwijt zijn. Incl. mooie (stalen) deur naar de woonkamer. We kijken nu naar Xinnix deuren en die zijn al iets van 2000 per stuk compleet bij Simon Maree.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:21
Om die vraag te beantwoorden heeft de TS een mooie vergelijker gemaakt waar je zelf ook je prijzen in kwijt kan
https://docs.google.com/s...B1ad02hs/edit?usp=sharing

(zelf prijzen invullen via https://forms.gle/Pr1m5zPJrTpUSGdJA)

[ Voor 4% gewijzigd door dixet op 14-09-2021 10:19 . Reden: 404 in link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
Alic3 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:34:
Wij laten alle Svedex binnendeuren vervallen en moeten dus nog op zoek naar nieuwe en vooral mooiere binnendeuren. Aan 10k zit je zo en ik denk dat we wel het dubbele kwijt zijn. Incl. mooie (stalen) deur naar de woonkamer. We kijken nu naar Xinnix deuren en die zijn al iets van 2000 per stuk compleet bij Simon Maree.
Ik ben ook geweest bij Simon Maree. Inderdaad mooie deuren. Was voornamelijk aan het kijken naar Anywaydoors. Ik ga wellicht voor een Xinnix deur voor mijn interne berging en een Anyway taatsdeur voor de woonkamerdeur

Deuren van de 2 slaapkamers, wc, badkamer, meterkast laat ik wel via Berkvens doen, om toch enigzins de kosten lager te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:56
dixet schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:54:
[...]

Om die vraag te beantwoorden heeft de TS een mooie vergelijker gemaakt waar je zelf ook je prijzen in kwijt kan
https://docs.google.com/s...B1ad02hs/edit?usp=sharing

(zelf prijzen invullen via https://forms.gle/Pr1m5zPJrTpUSGdJA)
Je eerste link:
code:
1
2
Not Found
Error 404

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Bij ons:
code:
1
2
3
4
5
6
Loze leiding vanuit meterkast (met controledraad),
aansluitpunt 300 mm + P. in ruimte ....... € 105,00

Leiding inclusief bekabeling en afgemonteerde wanddoos
ten behoeve van CAT5, aansluitpunt 300mm + P.
(in de meterkast is de bekabeling ook afgemonteerd) in ruimte..... € 155,00

Is trouwens CAT5e. Of bedoel je wat anders met een internet aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Wat maakt de ene taatsdeur eigenlijk duurder dan een andere taatsdeur? Ik kom prijzen tegen van 600 euro tot wel 3000 euro. Voor dezelfde afmeting, zelfde materiaal (aluminium).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Laatst online: 05-07-2024
cacao70 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:59:
[...]

Ik ben ook geweest bij Simon Maree. Inderdaad mooie deuren. Was voornamelijk aan het kijken naar Anywaydoors. Ik ga wellicht voor een Xinnix deur voor mijn interne berging en een Anyway taatsdeur voor de woonkamerdeur

Deuren van de 2 slaapkamers, wc, badkamer, meterkast laat ik wel via Berkvens doen, om toch enigzins de kosten lager te houden.
Een Anywaydoors deur staat ook nog op ons lijstje voor de woonkamer/gangdeur. Indicatie die we kregen was 2600 voor een glazen deur. Ook erg mooi waar ik moet me nog verder oriënteren. Wij hebben een appartement dus alle deuren zitten in de gang dus dan moeten we ook meteen álles vervangen ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@c-nan probeer ze Cat6a te laten plaatsen, nagenoeg geen meerprijs maar wel toekomst bestendiger.

Taatsdeuren zit het verschil voornamelijk in het gebruikte materiaal, dikte van de profielen, en gebruikte scharnieren.
Een echte taatsdeur scharniert op de vloer, er zijn veel bedrijven die adverteren met taatsdeuren welke gewoon aan de wand scharnieren of in een profiel vallen.

Ik heb zelf Skygate deuren en die vonden wij qua materiaalkeuze (echt staal, geen aluminium) en wat dikkere profielen en goede scharnieren het mooiste ogen. Tegenwoordig doen ze ook maatwerk. Een deur tot 240 hoog en maximaal 110cm breed komt dan zo rond de 1500 euro uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Alic3 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:21:
[...]

Een Anywaydoors deur staat ook nog op ons lijstje voor de woonkamer/gangdeur. Indicatie die we kregen was 2600 voor een glazen deur. Ook erg mooi waar ik moet me nog verder oriënteren. Wij hebben een appartement dus alle deuren zitten in de gang dus dan moeten we ook meteen álles vervangen ;(
Ik heb ook een appartement.

Zie hier de deuren op de orginele bouwtekening Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KJsEh7M.png (heb badkamerdeur laten omdraaien, die van de berging ook)

Mijn idee is als volgt:
  • Alle deuren m.u.v berging en woonkamer krijgen stalen stompe kozijnen in zwarte (~ RAL 9005) uitvoering
  • Deur van de meterkast blijft vlak
  • Andere deuren in de hal krijgen een lijnfreesdeur: Berkoline 664
  • Ruimte van VV verdeler ga ik ook als kast (garderobe) maken en krijgt ook vlakke deuren
  • Anyway taatsdeur in de woonkamer, waarbij er niet geboord hoeft te worden in de vloeren
  • Xinnix deur bij de interne berging, omdat ik deze dan - als het goed is - mooi kan wegwerken zodat het minder opvalt.
Door de deuren van de hal bij de projectleverancier te doen betaal ik EUR 2189 bij.

De deuren zijn dan niet allemaal van dezelfde levarancier, maar vanuit de woonkamer gezien is dat ook niet erg.

@Alic3 , ik hoor graag van je als je nog andere deuren bent tegengekomen waar je tevreden over bent tijdens het orienteren

[ Voor 8% gewijzigd door cacao70 op 14-09-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
GeeMoney schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:32:
@c-nan probeer ze Cat6a te laten plaatsen, nagenoeg geen meerprijs maar wel toekomst bestendiger.

Taatsdeuren zit het verschil voornamelijk in het gebruikte materiaal, dikte van de profielen, en gebruikte scharnieren.
Een echte taatsdeur scharniert op de vloer, er zijn veel bedrijven die adverteren met taatsdeuren welke gewoon aan de wand scharnieren of in een profiel vallen.

Ik heb zelf Skygate deuren en die vonden wij qua materiaalkeuze (echt staal, geen aluminium) en wat dikkere profielen en goede scharnieren het mooiste ogen. Tegenwoordig doen ze ook maatwerk. Een deur tot 240 hoog en maximaal 110cm breed komt dan zo rond de 1500 euro uit mijn hoofd.
Het is best vreemd.
Een nieuwe UTP aansluiting voeren ze uit met CAT5e.
Laat je een bestaande loze leiding bekabelen, voeren ze het uit met CAT6a.

Neem je een enkele UTP aansluiting krijg je CAT5e, neem je een dubbele UTP aansluiting krijg je CAT6a.

Ik ben al blij dat ze CAT5e doen en geen CAT5 (optie heet namelijk gewoon CAT5).

Ik moet eerlijk zeggen dat we nog niet bij een showroom geweest zijn, maar wat is het verschil tussen staal en aluminium? Ja, het is een ander materiaal, maar waar merk je het aan? Het ziet er hetzelfde uit denk ik? Wellicht voelt een stalen deur veel zwaarder aan, maar is dat perse een voordeel?

Wij laten de standaard deur naar de woonkamer vervallen, inclusief kozijnen en laten ook een stukje van de vloerverwarming weg. Dus het moet straks een plafondhoogte taatsdeur worden met de scharnieren op de vloer / aan het plafond.

/edit
Even snel naar Skygate taatsdeuren gekeken, ziet er goed uit, thanks! Wat wel jammer is:
Installeren jullie ook?

Nee, onze deuren worden kant en klaar bij je thuisbezorgd, en zijn eenvoudig te installeren door de vakman of handige doe-het-zelver. Er zit een duidelijke handleiding bij en je kunt het installatiefilmpje bekijken op onze site. Natuurlijk kun je ons altijd mailen of bellen voor antwoord op al je vragen.

[ Voor 11% gewijzigd door c-nan op 14-09-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
c-nan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:14:
[...]

Bij ons:
code:
1
2
3
4
5
6
Loze leiding vanuit meterkast (met controledraad),
aansluitpunt 300 mm + P. in ruimte ....... € 105,00

Leiding inclusief bekabeling en afgemonteerde wanddoos
ten behoeve van CAT5, aansluitpunt 300mm + P.
(in de meterkast is de bekabeling ook afgemonteerd) in ruimte..... € 155,00

Is trouwens CAT5e. Of bedoel je wat anders met een internet aansluiting?
Nee, dat bedoel ik idd. Bij ons wel CAT6. Loze leiding: 220 euro. Internet aansluiting + afmonteren = 400 euro. Loze leiding voorzien van een dataaansluiting (cat6): 200.

Vrij bezopen dus, maar ja, wat doe je eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
c-nan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:27:
[...]

Het is best vreemd.
Een nieuwe UTP aansluiting voeren ze uit met CAT5e.
Laat je een bestaande loze leiding bekabelen, voeren ze het uit met CAT6a.

Neem je een enkele UTP aansluiting krijg je CAT5e, neem je een dubbele UTP aansluiting krijg je CAT6a.
Grote kans dat ze een kant en klare flex buis gebruiken en dat in hun ogen CAT6(a) te duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-06 13:43
Oplevering van mijn nieuwbouwwoning is eerste week oktober!

Keurig binnen een jaar, zijn vorig jaar november gestart.

Iemand heeft echter wel een faalbokaal verdiend :P ;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAKb9Us_5wTXmn_B-EE1LzpI02s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n7DUEo8uKBXU4oxLu2pk5a61.png?f=user_large

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
St4ck3r schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:10:

[Afbeelding]
Ik ben niet autistisch, maar dit zou me toch wel heel erg storen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Hier waren ze 140 per stuk, we hebben er uit mijn hoofd 36 genomen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
St4ck3r schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:10:

[Afbeelding]
Hoeveel woningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-06 13:43
13 stuks

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Scuderia110 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:38:
[...]

Uit elke hoek van elke kamer eentje??? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
[...]

Haha, wat moet je ermee😆. Wij hadden er een stuk 6 standaart en heb er 4 bijgenomen. Vond dat al zat. Heb op elke kamer utp, woonkamer 2x, kantoor 1x. Verder twee loze leidingen zolder en twee3/4 naar buiten. Zou niet weten wat ik er met nog meer zou moeten, maar ieder zijn prioriteiten😏.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:08
[...]

Wil je mij verklappen welke loze leidingen ik allemaal ga vergeten? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Batilan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:58:
[...]

Ik heb er ook rond dat aantal maar dat komt omdat ik in elke vaste wand minimaal 1 loze leiding heb laten trekken. Dan nog op elke verdieping een AP uit het plafond, een dubbele op kantoor/werkplek en in de badkamer heb ik een loze leiding naar de kamer ernaast laten trekken voor mogelijk een tv of speaker :) die in de kamer ernaast ook weer uitkomt in een loze leiding richting meterkast.

Ook in de schuur/garage 2 loze leidingen richting meterkast en twee rechtstreeks van de garage richting de zolder voor mogelijk in de toekomst een accu pakket direct op de omvormer aan te sluiten en dan gaat het wel hard.

Je hebt ze nooit teveel maar altijd te weinig :9 .

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 14-09-2021 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
[...]

Ik heb er wel geen 36, maar wel naar minimaal elke ruimte een loze leiding laten leggen (behalve natte ruimtes). In de woonkamer 3 stuks, om ook nog eens van inrichting te veranderen. Ik moet er zelfs nu eentje bij maken, omdat we de tv toch ergens anders neerzetten :') Maar dat is de trapkast in, dus 1 gaatje boren en klaar

Daarnaast buiten 3 loze leidingen voor eventuele camera's en in de zonkant bij elk raam een loze leiding voor eventuele zonwering (inclusief voor zonnescherm bij de woonkamer, maar dat is een stroompunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
[...]

Even denken, doe het uit mijn hoofd. Ik heb ook niks laten bekabelen qua data etc, dat zijn dus allemaal loze. In elk geval 6-8 voor rolluiken, geen plakgootjes voor mij. Een aantal voor airco units, 1 naar buiten boven de erker (waar de buitenunit komt) en 3 in slaapkamers. Er zat standaard geen een loze leiding in, dus in elke slaapkamer in elk geval op 2 muren 1, en verder waar tv, bureau etc vd kids komt. Aangezien die een ps, tv en vaste computer of laptop hebben gaat het hard. Onze slaapkamer een voor tv/data. Op 1 hoog 1 uit plafond voor accesspoint. Nog 2 naar de tuin just in case, 2 stuks hoog op de achtergevel voor heaters, en nog 3 naar de technische ruimte op zolder voor als ik ze ooit nodig heb.

Zoiets dus, dan kom je op dat aantal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
Hieronder mijn loze leiding overzicht.
Bij sommige loze leidingen zal ik 2 UTP's laten trekken.

Slaapkamer1
  • 1x voor mogelijkeTV + box
  • 1x voor mogelijke bureau plek
  • 1x voor accesspoint aan het plafond
Slaapkamer2
  • 1x voor mogelijke TV + box
  • 1x voor mogelijke bureau plek
Woonkamer
  • 1x voor TV + box
  • 1x voor Nintendo Switch + Soundbar
  • 1x als extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
kepler schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 18:55:
[...]

Ik heb er wel geen 36, maar wel naar minimaal elke ruimte een loze leiding laten leggen (behalve natte ruimtes). In de woonkamer 3 stuks, om ook nog eens van inrichting te veranderen. Ik moet er zelfs nu eentje bij maken, omdat we de tv toch ergens anders neerzetten :') Maar dat is de trapkast in, dus 1 gaatje boren en klaar

Daarnaast buiten 3 loze leidingen voor eventuele camera's en in de zonkant bij elk raam een loze leiding voor eventuele zonwering (inclusief voor zonnescherm bij de woonkamer, maar dat is een stroompunt)
Op welke hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

Nog steeds in dubio of we wel of geen vloerverwarming in de badkamer laten leggen.
Alleen de begane grond heeft standaard vv, de verdiepingen (en dus ook de badkamer) zijn voorzien van elektrische radiatoren.

Voor 1000 euro kan er vv in de badkamer worden gelegd. Zonder naregeling en dan wordt nog steeds dezelfde elektrische radiator geplaatst.
In een badkamer van 7m2 met inloopdouche en bad blijft er weinig ruimte over en vraag me dan ook af of dit het waard is.

Any thoughts?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Doen. Radiator op marktplaats.

• kepler
  • Nu online
Op drie meter. Nog geen camera's hangen, maar was op aanraden van de installateur.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op woensdag 15 september 2021 @ 06:39:
[...]

Op drie meter. Nog geen camera's hangen, maar was op aanraden van de installateur.
3 meter vindt ik persoonlijk erg hoog. Ik heb ze op 220 hangen en vond dit al hoog. Hoe hoger je ze hangt hoe meer je van boven af filmt.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
koekjah schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:41:
Nog steeds in dubio of we wel of geen vloerverwarming in de badkamer laten leggen.
Alleen de begane grond heeft standaard vv, de verdiepingen (en dus ook de badkamer) zijn voorzien van elektrische radiatoren.

Voor 1000 euro kan er vv in de badkamer worden gelegd. Zonder naregeling en dan wordt nog steeds dezelfde elektrische radiator geplaatst.
In een badkamer van 7m2 met inloopdouche en bad blijft er weinig ruimte over en vraag me dan ook af of dit het waard is.

Any thoughts?
Zeggen dat je geen radiator wilt en dat je er €200 voor terug wilt hebben.

Any thoughts?
Met eigen thermostaat? Dan is het het wel waard. Wij hadden in ons vorige huis standaard v.v. in de badkamer(en hele 1e verdieping) op de thermostaat van de woonkamer. Dat icm met een bad wat veel vloeroppervlakte wegnam was het geen ideale situatie. Ik had liever een mooie radiator gehad.

• c-nan

Any thoughts?
Wij krijgen standaard vv + elektrische radiator. Wij laten de badkamer casco opleveren, daardoor vervalt de vv en radiator. Wij gaan achteraf enkel een (slimme) radiator plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
kepler schreef op woensdag 15 september 2021 @ 06:39:
[...]

Is 3 meter niet veelte hoog? Ik moet binnen enkele weken de hoogte doorgeven van de LL op de buitengevel (ook voor camera's), ik dacht zelf aan ~2 meter en dat is volgens mij nog steeds te hoog.

Ligt er ook aan wat het doel is uiteraard. Wil je ze herkenbaar op beeld, of enkel om af te schrikken zodat ze naar de buren gaan?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
c-nan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:23:
[...]

Is 3 meter niet veelte hoog? Ik moet binnen enkele weken de hoogte doorgeven van de LL op de buitengevel (ook voor camera's), ik dacht zelf aan ~2 meter en dat is volgens mij nog steeds te hoog.

Ligt er ook aan wat het doel is uiteraard. Wil je ze herkenbaar op beeld, of enkel om af te schrikken zodat ze naar de buren gaan?
De camera’s die op de gevel komen hang ik op 180. Één camera komt onder de carport dus daar ben ik afhankelijk van de hoogte die door de aannemer is bepaald.

Camera’s die hoger hangen zijn makkelijk te herkennen echter heb je dan geen ‘film face’ er op staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 15-09-2021 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald-K
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-01 18:40
Toppe schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:26:
[...]

De camera’s die op de gevel komen hang ik op 180......
Blijft altijd een lastige afweging. Laag hangen geeft betere beelden maar makkelijker om camera's te verdraaien / afdekken. Zou ik alleen doen als je online opslag hebt, anders zijn de beelden weg als de camera verwijderd wordt. Hoger hangen geeft beter overzichtsbeeld maar minder herkenbare gezichten. Omdat camera's zichtbaar zijn wel een grote afschrikwekkende werking. Voordeel, niet weg te draaien en minder makkelijk af te dekken.
Mijn keuze hoge camera op de gevels voor en achter voor overzicht, lage deurbelcamera en twee draadloze verstopte camera's buiten op gezichtshoogte en twee camera's binnen voor herkenning en alarmering. Alles wordt online en op NAS opgeslagen (en geheugenkaart in de camera)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Een camera is sowieso schijnveiligheid. Als er wat te halen valt, en men weet dat, komt men met bivakmutsen en heb je niks meer aan je camera.

Het is alleen interessant om de onwetende gelegenheidsdief weg te houden of te identificeren, en of dat nou op 180 of 300cm is maakt niks uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 15-09-2021 09:00 ]

• kepler
  • Nu online
Die 3m werd aangeraden omdat lager mensen er heel makkelijk bij kunnen. Ook hebben we best een diepe voortuin (6m), dus lange tijd om iemand zijn gezicht te zien ;)

Maar ik heb de (toekomstige) camera's vooral voor domotica, herkennen van onze auto's, of onze bakken aan de straat zijn gezet, etc. Eigenlijk niet voor beveiliging gedaan.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
In hoeverre houden jullie er met de (planning van de) plaatsing van die camera's rekening mee of je de openbare weg filmt?
Hier is laatst op een vrijdagmiddag heel brutaal een shovel van de stratenmaker gestolen en binnen no-time waren er tig opnames van videodeurbellen waarop de diefstal te zien was. Niet dat daarmee de diefstal opgelost is trouwens. De dief had een petje op en was nauwelijks zichtbaar. En die shovel was waarschijnlijk 15 min na de diefstal al in Duitsland onderweg naar Oost-Europa.
Maar het toonde wel aan dat iedereen die zich door onze wijk beweegt vrijwel constant op video vastgelegd wordt... Wat naar mijn weten gewoon niet mag.

[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 15-09-2021 09:20 ]

• Afas
  • Niet online
Farmerwood schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:18:
In hoeverre houden jullie er met de (planning van de) plaatsing van die camera's rekening mee of je de openbare weg filmt?
Hier is laatst op een vrijdagmiddag heel brutaal een shovel van de stratenmaker gestolen en binnen no-time waren er tig opnames van videodeurbellen waarop de diefstal te zien was. Niet dat daarmee de diefstal opgelost is trouwens. De dief had een petje op en was nauwelijks zichtbaar. En die shovel was waarschijnlijk 15 min na de diefstal al in Duitsland onderweg naar Oost-Europa.
Maar het toonde wel aan dat iedereen die zich door onze wijk beweegt vrijwel constant op video vastgelegd wordt...
Wat ik er van begrepen heb, mag je niet de openbare weg filmen en daarmee zijn al die videodeurbellen vaak problematisch voor de authoriteit persoonsgegevens:
https://autoriteitpersoon...-bij-huis-en-bij-de-buren

De politie wil de beelden dan weer graag hebben :D

• c-nan
Maar het toonde wel aan dat iedereen die zich door onze wijk beweegt vrijwel constant op video vastgelegd wordt... Wat naar mijn weten gewoon niet mag.
Ik wil straks enkel ons achtertuin en zijtuin filmen. Als ik de voordeur ook ga filmen/bewaken ja dan heb je ook de openbare weg op beeld en dat mag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

c-nan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:24:
[...]

Ik wil straks enkel ons achtertuin en zijtuin filmen. Als ik de voordeur ook ga filmen/bewaken ja dan heb je ook de openbare weg op beeld en dat mag niet.
Waarom achtertuin? Is die makkelijk te bereiken? Als ik ergens op bezoek ga om in de tuin te eten/BBQ-en en er hangt een camera op ons gericht, zou ik dat niet heel chill vinden. Alles wordt vastgelegd, een tikkeltje voyeuristisch.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:19
Ik snap die opnamedrift ook niet zo, lijkt me als familielid ook niet fijn om continu gefilmd te worden. We maken ons met z'n allen druk om privacy maar vinden het tegenwoordig kennelijk wel normaal om overal camera's op te hangen. Maar goed, dit gaat off-topic...

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:11:
[...]

Met eigen thermostaat? Dan is het het wel waard. Wij hadden in ons vorige huis standaard v.v. in de badkamer(en hele 1e verdieping) op de thermostaat van de woonkamer. Dat icm met een bad wat veel vloeroppervlakte wegnam was het geen ideale situatie. Ik had liever een mooie radiator gehad.
Nee zonder eigen thermostaat, dus op die van de woonkamer. Idd ook een groot bad.
Ik vermoed dat het beperkte vloeroppervlak de badkamer niet warm krijgt en daarom de radiator moet blijven.

Die radiator willen we sowieso behouden voor de handdoeken.

• c-nan
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:27:
[...]

Waarom achtertuin? Is die makkelijk te bereiken? Als ik ergens op bezoek ga om in de tuin te eten/BBQ-en en er hangt een camera op ons gericht, zou ik dat niet heel chill vinden. Alles wordt vastgelegd, een tikkeltje voyeuristisch.
Ik weet niet hoe een inbreker denkt en te werkt gaat, maar ik dacht zelf, je gaat niet via de voordeur, daar ziet iedereen je.
Via de achtertuin ziet niemand je, je kan rustig je gang gaan. Een voordeur krijg je tevens moeilijker open dan zo een schuifpui.

Mja, wel vervelend ja als we bezoek krijgen en zij voelen zich 'bekeken'.

• Farmerwood
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:39:
[...]

Ik weet niet hoe een inbreker denkt en te werkt gaat, maar ik dacht zelf, je gaat niet via de voordeur, daar ziet iedereen je.
Via de achtertuin ziet niemand je, je kan rustig je gang gaan. Een voordeur krijg je tevens moeilijker open dan zo een schuifpui.

Mja, wel vervelend ja als we bezoek krijgen en zij voelen zich 'bekeken'.
Ben je dan niet meer gebaat bij een deur/raam-sensor met alarm? Uiteindelijk gaat geen enkele inbreker rustig wat pakken als er een alarm af gaat.
Ik heb het nog niet geheel dekkend/af, maar heb al enkele bewegingssensoren hangen voor de domotica en dat kan ''s nachts en bij afwezigheid prima als bewakingssysteem dienst doen.

Ook voor zo' 'n camera geldt natuurlijk dat je die uit zou moeten kunnen zetten als hij niet nodig is.

• skate master
  • Laatst online: 20-06 09:07

skate master

Autodesk Educator Expert

koekjah schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:32:

Nee zonder eigen thermostaat, dus op die van de woonkamer. Idd ook een groot bad.
Ik vermoed dat het beperkte vloeroppervlak de badkamer niet warm krijgt en daarom de radiator moet blijven.

Die radiator willen we sowieso behouden voor de handdoeken.
De radiator zit er waarschijnlijk omdat er gebouwd wordt onder woningborg.
Met enkel vloerverwarming kun je dan de gestelde temperatuur niet halen verwacht ik.
Bij een buitentemperatuur van -10°C moet de temperatuur in de verblijfsruimtes (woonkamer, keuken, slaapkamer) ten minste 20°C zijn, in de douche- en badruimte ten minste 22°C en in de verkeersruimten (hal, gang, trap, overloop en toilet) ten minste 18°C.
https://www.woningborg.nl...geling-nieuwbouw-2020.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door skate master op 15-09-2021 10:02 ]

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Any thoughts?
Het ligt ook een beetje aan de situering van de badkamer. Wij hebben in onze huidige (huur)woning een badkamer van zo'n 8m2 die volledig ingesloten is door onze eigen woning en die van de buren. Hier zit vloerverwarming in die apart te regelen is, maar deze slaat letterlijk nooit aan.

Als je badkamer aan een buitenmuur ligt met raam bijvoorbeeld kan ik me voorstellen dat dit wel de moeite is.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Niet. Heb oom agent wel eens aan de deur gehad vanwege mijn camera’s en die geven aan nooit te zullen handhaven tenzij ze echt moeten.

Voor het filmpen van de openbare weg; als er overduidelijk is dat de camera er hangt om je eigen grond te beveiligen en het is daarbij noodzakelijk om een stuk openbare weg te filmen dan kan dat gewoon.

Ik wacht op het moment dat de deurbel alleen mag opnemen op het moment dat hij ingedrukt wordt. :)

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
nel!s schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:30:
[...]

Kan je altijd nog doen. Als je lang in het huis wil blijven wonen dan is dat zijn geld wel waard. Elk timmerbedrijf kan wat regelen en er zijn altijd oplossingen te verzinnen met aftimmerlatjes, architraven, etc. om het mooi passend te maken.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

@skate master klopt! De vloerverwarming is dus alleen voor extra comfort, de radiator is echt voor de warmte. Mogelijk dat de VV helpt om de temperatuur iets behaaglijker te maken zodat de radiator minder hard hoeft te werken (en we dus energie besparen).
De vraag is even of dit die 1000 euro waard is.....

• nel!s
BFmango schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:06:
[...]

Kan je altijd nog doen. Als je lang in het huis wil blijven wonen dan is dat zijn geld wel waard. Elk timmerbedrijf kan wat regelen en er zijn altijd oplossingen te verzinnen met aftimmerlatjes, architraven, etc. om het mooi passend te maken.
Ja ik heb nu een offerte liggen om de panelen te vervagen voor massief hout. Kost 200-300 per deur inclusief installatie, maar kan best de moeite zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heerjelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-06 17:25
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• GeeMoney
koekjah schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:17:
@skate master klopt! De vloerverwarming is dus alleen voor extra comfort, de radiator is echt voor de warmte. Mogelijk dat de VV helpt om de temperatuur iets behaaglijker te maken zodat de radiator minder hard hoeft te werken (en we dus energie besparen).
De vraag is even of dit die 1000 euro waard is.....
Ik vind het altijd heerlijk dat je geen steenkoude voeten hebt in de winter in je badkamer.
En een elektrische radiator verbruikt echt als een dolle, die zou ik zo min mogelijk aan laten schakelen als ik jou was.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06 20:02
Waar had je de badkamer en keuken op geschat? En wat is het uiteindelijk geworden? Dure keuzes gemaakt of viel dat wel mee?

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 16:39

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:57:
[...]

Niet. Heb oom agent wel eens aan de deur gehad vanwege mijn camera’s en die geven aan nooit te zullen handhaven tenzij ze echt moeten.

Voor het filmpen van de openbare weg; als er overduidelijk is dat de camera er hangt om je eigen grond te beveiligen en het is daarbij noodzakelijk om een stuk openbare weg te filmen dan kan dat gewoon.

Ik wacht op het moment dat de deurbel alleen mag opnemen op het moment dat hij ingedrukt wordt. :)
Mijn camera aan voorkant van het huis filmt ook de openbare weg omdat mijn auto 9 van de 10 keer daar aan de weg geparkeerd staat. Hij is ook netjes aangemeld bij de politie. Al twee keer het verzoek gehad beelden te uploaden. 1x vanwege autoinbraak bij buren, 1x ivm moord :'( . Dan ben ik toch blij dat ik daar iets aan kan bijdragen.
Op het voorraam (en de poort achter) staat duidelijk aangegeven dat er gebruik gemaakt wordt van camera-bewaking. Alleen de preventieve werking die daar vanuit gaat vind ik al geruststellend.

[ Voor 9% gewijzigd door Niwla op 15-09-2021 13:08 ]

niets moet......behalve adem halen

Pagina: 1 ... 31 ... 351 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.