Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-06 07:41
koelkast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:49:
Is er een manier om uit te rekenen of de capaciteit van de WTW voldoende is voor onze woning?
Het gaat om woning van 4 lagen: 0 woonkeuken, 1 woonkamer, 2 slaapkamers+badkamer, 3 zolder (met technische ruimte), totaal zo'n 170 m2. Er zit een WTW in van 325 m3/uur, dezelfde als de woningen van 3 lagen. Zou die 325 wel voldoende zijn?
Misschien een Duo Zone systeem? Welk merk WTW? En inderdaad: heb je een onbenoemde ruimte op zolder?

Het makkelijkste is natuurlijk om de ventielatiebalansberekening te vragen van de aannemer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:16
Bij ons zit de kruipluik vrij ver van de deur. Een deurmat moet dan minimaal 150 cm lang zijn wil het bij de deur beginnen en ook de kruipluik bedekken. Ik vraag mij af of dit niet erg lelijk wordt. Dan is 1/3 van je gang een deurmat...

Hebben jullie raad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rNA_cqRLSUhSgZII_Du8AMQA7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSrS58ojV1io5SzCpYw37Pvw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-06 13:30
Midan schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:36:
Bij ons zit de kruipluik vrij ver van de deur. Een deurmat moet dan minimaal 150 cm lang zijn wil het bij de deur beginnen en ook de kruipluik bedekken. Ik vraag mij af of dit niet erg lelijk wordt. Dan is 1/3 van je gang een deurmat...

Hebben jullie raad?

[Afbeelding]
Kan je vloerenleverancier geen Luik maken met een stuk van je afwerkvloer erop? Is even afhankelijk van wat voor type vloer je hebt of dit haalbaar is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:02

Hebben jullie raad?

[Afbeelding]
Wij hebben het luik dichtgekit en eroverheen laten egaliseren. Hierbij lopen wij natuurlijk wel het risico dat als er een keer gebruik gemaakt moet worden van de kruipruimte, daar het stuk vloer eruit moet en dit later weer gerepareerd moet worden. Maar als we kijken hoe vaak wij in de kruipruimte zijn geweest in onze vorige nieuwbouw woning (nooit), hebben wij gekozen om dit risico te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Hebben jullie raad?

[Afbeelding]
Z'n grote mat is wel erg praktisch hoor, zeker als er ook kinderen in het huis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Rubenus schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:30:
[...]

Kan je vloerenleverancier geen Luik maken met een stuk van je afwerkvloer erop? Is even afhankelijk van wat voor type vloer je hebt of dit haalbaar is natuurlijk.
Jawel dat kan. Maar ook daar moet een mat op, want je blijft het natuurlijk zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:57
Toppe schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:25:
[...]

Je kan niet eens passeren zonder certificaat :9
Een goede notaris controleert hierop. Een minder fatsoenlijke niet. En aangezien de notaris door de verkoper betaald wordt, is het handig dit ook zelf te controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@Aubergine Het beste licht om jezelf goed in de spiegel te zien in de badkamer komt van voren. Denk aan een ringlight waar influencers mee werken. Of een make-up-tafel met lampen rondom. Dus een spiegel met verlichting of een aparte lamp boven je spiegel is het beste. Spotjes inderdaad iets naar achteren zodat je geen te harde shaduw krijgt op je gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 21:16

Hebben jullie raad?

[Afbeelding]
Wat voor vloer ga je nemen? Dat lijkt mij van belang voor de oplossing. Zo kunnen we zelfs met onze gietvloer het kruipluik toegankelijk houden, of kunnen we voor een mat kiezen (dat is bij ons logischer). We kunnen dat bij de voorinspectie bepalen.
In jouw geval gaat de mat idd wel erg ver de gang in, maar het zal nog meevallen in de praktijk denk ik, ben wel met @Deveon eens dat een mat (met kinderen) zelden te groot is ;)

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
rubenos schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:04:
[...]

Wat voor vloer ga je nemen? Dat lijkt mij van belang voor de oplossing. Zo kunnen we zelfs met onze gietvloer het kruipluik toegankelijk houden, of kunnen we voor een mat kiezen (dat is bij ons logischer). We kunnen dat bij de voorinspectie bepalen.
In jouw geval gaat de mat idd wel erg ver de gang in, maar het zal nog meevallen in de praktijk denk ik, ben wel met @Deveon eens dat een mat (met kinderen) zelden te groot is ;)
Wij gaan voor een pvc vloer. Hier zijn geen kinderen maar wel een hondje. Wij kunnen ook pvc vloer laten leggen op de kruipluik en het toegankelijk houden. Alleen ziet het denk ik niet erg mooi uit want de de kruipluik heeft beste grote naden omheen.

Mij lijk het ook het handigst om de vloer door te laten leggen en vervolgens een losse mat op leggen. Zo ben je meer flexibel in de toekomst, in het geval je zo een grote mat toch niet zo mooi vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 21:16
Midan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:10:
[...]

Wij gaan voor een pvc vloer. Hier zijn geen kinderen maar wel een hondje. Wij kunnen ook pvc vloer laten leggen op de kruipluik en het toegankelijk houden. Alleen ziet het denk ik niet erg mooi uit want de de kruipluik heeft beste grote naden omheen.

Mij lijk het ook het handigst om de vloer door te laten leggen en vervolgens een losse mat op leggen. Zo ben je meer flexibel in de toekomst, in het geval je zo een grote mat toch niet zo mooi vindt.
Is idd flexibeler maar probeer dan wel uit te rekenen of je qua hoogte niet in de knoop komt. Anders moet je al snel voor een heel dunne mat gaan, zelf vind ik t een geklooi, bij mijn huidige tijdelijke woning past nét niks. Dan vind ik de oplossing van een betere verdiepte mat praktischer (en sjieker). Misschien heb je bekenden waar je die opties kunt zien/vergelijken?

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:28
Even een opstookprotocol vraagje.We zitten in de bekende catch-22 fase waarin aannemer zegt dat een opstookprotocol niet nodig is en de vloerenleverancier het nodig acht voor garantie. Voor de zekerheid wil ik toch een opstookprotocol doen. Is dit een logische gedachtegang:

1. Stucadoor langs laten komen voor plafond + schilderen (week 1)
2. week droogtijd en opstookprotocol laten doen (week 2)
3. renovliezers voor wanden (week 3-4)
4. Vloermeting, egaliseren en leggen (week 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 10:59
koelkast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:49:
Is er een manier om uit te rekenen of de capaciteit van de WTW voldoende is voor onze woning?
Het gaat om woning van 4 lagen: 0 woonkeuken, 1 woonkamer, 2 slaapkamers+badkamer, 3 zolder (met technische ruimte), totaal zo'n 170 m2. Er zit een WTW in van 325 m3/uur, dezelfde als de woningen van 3 lagen. Zou die 325 wel voldoende zijn?
Je moet ongeveer rekenen met 3,24 m³/h/m³ per verblijfsgebied. Als ik dan dat sommetje voor jouw woning zou maken, dan kom ik uit op 550,8 m³/h die je moet kunnen verversen. Dan lijkt mij 350 m³ wel erg klein. Let wel op dat die berekening alleen geldt voor verblijfsruimten, dus je zult dit zelf nog even door moeten rekenen aan de hand van hoeveel m² verblijfsruimte je hebt. Dit was alleen een grove berekening. Zie dit filmpje voor een gedetailleerdere uitleg: YouTube: Training 'WTW ventilatie installeren' - Zehnder en Rensa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
-edit: knip-

[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Midan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:10:
[...]
Een grote mat van muur tot muur vind ik een betere uitstalling dan een losse mat. Het scheelt ook enorm veel zand in de rest van je huis, zeker bij nieuwbouw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14
Nano2009 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:09:
[...]

Wij hebben het luik dichtgekit en eroverheen laten egaliseren. Hierbij lopen wij natuurlijk wel het risico dat als er een keer gebruik gemaakt moet worden van de kruipruimte, daar het stuk vloer eruit moet en dit later weer gerepareerd moet worden. Maar als we kijken hoe vaak wij in de kruipruimte zijn geweest in onze vorige nieuwbouw woning (nooit), hebben wij gekozen om dit risico te lopen.
wij wonen er een jaar, en hebben het al een paar keer open gehad. Oa waterlekkage, stroomkabel doorvoeren voor tuin. En dan komt er ooit nog een oplader voor de electrische auto.

Dus denk er goed over na voordat je hem dicht kit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
Onze bouw is ook al aardig gevorderd. We hebben afgelopen week de 7e termijn betaald.
Nu ontvang ik zojuist een factuur van Klimaatgarant (Climate For Life BV) voor het betalen van 50% van de PV installatie, Wamtepomp en Bron. Dit had ik niet verwacht. Ik had verwacht dat dit onderdeel is van de nog openstaande termijnen en dus aan de aannemer betaald wordt.

Is dit de normale gang van zaken?
Ik kan het bedrag ook niet plaatsen als ik kijk naar de aanneemsom van de woning en de reeds betaalde termijnen en de termijnen die nog openstaan..

Reeds berichtje naar de aannemer/bouw gestuurd, maar dacht ff naar de ervaringen hier vragen.

[ Voor 19% gewijzigd door Batata007 op 30-03-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:48
Batata007 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:40:
Onze bouw is ook al aardig gevorderd. We hebben afgelopen week de 7e termijn betaald.
Nu ontvang ik zojuist een factuur van Klimaatgarant (Climate For Life BV) voor het betalen van 50% van de PV installatie, Wamtepomp en Bron. Dit had ik niet verwacht. Ik had verwacht dat dit onderdeel is van de nog openstaande termijnen en dus aan de aannemer betaald wordt.

Ik kan het bedrag ook niet plaatsen als ik kijk naar de aanneemsom van de woning en de reeds betaalde termijnen en de termijnen die nog openstaan..

Reeds berichtje naar de aannemer/bouw gestuurd, maar dacht ff naar de ervaringen hier vragen.
Die heb ik ook op die manier gehad. Je hebt die installatie gekocht bij klimaatgarant (met een los contract) en die staan los van de bouwer.
edit:
Ik ga ervan uit dat je kon kiezen tussen huren en kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door wortelsoft op 30-03-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:05
Batata007 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:40:

In zo'n geval terugvallen op de koop/aanneemovereenkomst.
Wat zegt die over de termijnen en facturen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batata007
Er lijkt een fout gemaakt te zijn. We hebben geen koopovereenkomst afgesloten met Klimaatgarant, alleen een onderhoudscontract. De factuur zou naar onze aannemer moeten. Als ik alle bouwtermijnen/facturen bekijken in de KOA en die we al voldaan hebben, dan zou deze installatie ook niet apart gefactureerd moeten worden.

Een aantal buren hadden de factuur al bijna betaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-02 00:10
Hoe verhoudt de kwaliteit van Alpha Innotec. warmtepompen zich tot Nibe?! I.v.m. een slechte levertijd van Nibe te horen gekregen dat dit andere merk nu geleverd gaat worden!

[ Voor 3% gewijzigd door averroes1198 op 30-03-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:04
Wij krijgen nu het einde van de bouw nadert regelmatiger updates over de oplevering. Vandaag ook weer. Elke keer toch lichtelijk zenuwachtig bij het openen van het bericht, want enige tijd terug zat er een maand vertraging bij (april > mei). Vandaag gelukkig voor ons bouwnummer een ongewijzigde opleverdatum :). Zal ook eens wat foto's plaatsen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
[...]

Dit lijkt me niet echt handig :/ . Niet alleen voor toekomstige bewoners en/of plannen, maar mij onze woning toch regelmatig eens in de kruipruimte geweest, de laatste keer voor het aanleggen van een laadpaal (Meterkast > kruipruimte > voorgevel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

Ik woon nu 2 jaar in het huis en ben inmiddels een keer of 5 in de kruipruimte bezig geweest en heb nog een paar klusjes open staan.
Ik zou hier dus echt wel even een keer extra over nadenken voordat je hem zomaar dicht kit.

Wij hebben gekozen voor de grote deurmat. Bij ons is hij ongeveer een meter diep vanaf de deur en dat is in de praktijk erg fijn.

BTW ik denk dat er ook een hoop mensen zonder kruipruimte graag met je zouden willen ruilen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 30-03-2023 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06 19:20
Aubergine schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:53:
[...]

Als je de spotjes iets naar voren zet krijg je ook geen harde schaduw toch? Dus moraal van 't verhaal: spotjes niet direct boven je hoofd?
Ik ervaar dit in onze badkamer nu anders. Wanneer ik me ga opmaken doe ik het licht uit wat van voren komt en gebruik ik enkel het licht van het plafond omdat je anders het theater effect krijgt en je jezelf veel te dik opmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Farmerwood schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Wij hebben gekozen voor de grote deurmat. Bij ons is hij ongeveer een meter diep vanaf de deur en dat is in de praktijk erg fijn.
Bij mij zal het dan bijna 2x zo diep zijn :P

150 cm is minimum. Ik denk dat als we voor een schoonloopmat gaan, dat het dan visueel mooier is om het door te laten lopen tot einde meterkast.

[ Voor 19% gewijzigd door Midan op 30-03-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-06 14:26
Ik zou nooit kiezen om de kruipruimte dicht te maken, dat luik zit er niet voor niets. Ook al denk je er nooit te komen, je gaat er vanzelf een keer komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:23:
Ik zou nooit kiezen om de kruipruimte dicht te maken, dat luik zit er niet voor niets. Ook al denk je er nooit te komen, je gaat er vanzelf een keer komen.
Ons huidige huis heeft geen kruipruimte, vrijwel de gehele wijk niet vanwege het hoge grondwaterpeil. Geen probleem totdat je een kraan, afvoer, UTP of laadpaal aan de andere kant van het huis wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Ben je ook niet verplicht toegang te houden voor nutsbedrijven naar je MK toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
LordBusiness schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:34:
Ben je ook niet verplicht toegang te houden voor nutsbedrijven naar je MK toe?
Ja maar als je een paar mantel buizen uit de voorgevel laat komen als bouwer kan je gewoon een kruiploze woning opleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 17:21

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vormulier schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:54:
[...]

Ja maar als je een paar mantel buizen uit de voorgevel laat komen als bouwer kan je gewoon een kruiploze woning opleveren :)
Die mantelbuizen zijn sowieso verplicht. Iemand van het energiebedrijf gaat echt niet onder de grond hoor :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:02
Perseus schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:14:
[...]

Dit lijkt me niet echt handig :/ . Niet alleen voor toekomstige bewoners en/of plannen, maar mij onze woning toch regelmatig eens in de kruipruimte geweest, de laatste keer voor het aanleggen van een laadpaal (Meterkast > kruipruimte > voorgevel).
Tja, het ligt er natuurlijk aan in welke volgorde je dingen doet en wat je al vanuit de bouw hebt gedaan. Zo hebben wij al een buitenkraantje voor/achter, stroom voor/achter en een mantelbuis voor een laadpaal vanuit de bouw laten leggen. En mocht het toch zo zijn dat de kruipluik open moet, dan is is dat ook niet zo’n probleem. Daarna gewoon alles weer dichtsmeren en pvc eroverheen. Maar iedereen natuurlijk zo zijn voorkeur en dat is helemaal prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ColeJ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:23:
Ons eerste huis had geen kruipruimte. Ons tweede huis wel, ben er nooit in geweest. Ons nieuwe huis heeft er ook geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:53

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij ons zit wel een kruipluik en ruimte, echter is die ruimte enkel de gang, dus je hebt er echt 0,0 aan.

We hebben alsnog een grote inloopmat gedaan in de gang, omdat het met tegels niet netjes was te maken verder, maar bij ons zit het luik wel praktisch direct achter de voordeur.

Gallery V&A

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Draakje5
Wij hebben deuren ( muv de garagedeur dan.. ) _/-\o_

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:23:
Wij hebben deuren ( muv de garagedeur dan.. ) _/-\o_

***members only***
Apart dat een bouwer nog steeds niet de luchtdichting gebruikt voor kanaalplaten die ervoor bedoeld is.

https://www.illbruck.com/...g-van-kanaalplaatvloeren/

Hier overigens de gevolgen: https://dantumawegkamp.nl...en-via-kanaalplaatvloeren

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 30-03-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:29:
[...]

Apart dat een bouwer nog steeds niet de luchtdichting gebruikt voor kanaalplaten die ervoor bedoeld is.

Hier overigens de gevolgen: https://dantumawegkamp.nl...en-via-kanaalplaatvloeren
Tussen de woningscheidende wanden is wel gebruik gemaakt van Airtight ten hoogte van de kanalen.
De zwarte folie zit er bij sommige huizen op (voor de helft, of hangt er half af). Maar bij de meeste inderdaad niet (spijtig genoeg). De pur/isolatieproppen zijn in ieder geval beter dan niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 30-03-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:35:
[...]

Tussen de woningscheidende wanden is wel gebruik gemaakt van Airtight ten hoogte van de kanalen.
De zwarte folie zit er bij sommige huizen op (voor de helft, of hangt er half af). Maar bij de meeste inderdaad niet (spijtig genoeg). De pur/isolatieproppen zijn in ieder geval beter dan niets.
Beter dan niets maar wat ik zo zie op de foto is het niet consequent netjes uitgevoerd, dan is het eigenlijk niets.

Afbeeldingslocatie: https://dantumawegkamp.nl/images/knowledgebase/luchtlekken-via-kanaalplaatvloeren/p552f86d5ac8a8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dantumawegkamp.nl/images/knowledgebase/luchtlekken-via-kanaalplaatvloeren/p552f872b24c0a.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:23
Wolly schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:29:
[...]

Wel een beetje een WC-eend verhaal van deze leveranciers van “oplossingen”
Is de gevel en de dus ook de vloerrand goed geïsoleerd dan heeft het weinig toegevoegde waarde behoudens woningscheidend maar dan heb ik er nog steeds liever een goeie prop glaswol in dan een plakkertje simpelweg omdat glaswol een betere geluidsisolatie is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Perseus
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
keeperson schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:48:
[...]

Je moet ongeveer rekenen met 3,24 m³/h/m³ per verblijfsgebied. Als ik dan dat sommetje voor jouw woning zou maken, dan kom ik uit op 550,8 m³/h die je moet kunnen verversen. Dan lijkt mij 350 m³ wel erg klein. Let wel op dat die berekening alleen geldt voor verblijfsruimten, dus je zult dit zelf nog even door moeten rekenen aan de hand van hoeveel m² verblijfsruimte je hebt. Dit was alleen een grove berekening. Zie dit filmpje voor een gedetailleerdere uitleg: YouTube: Training 'WTW ventilatie installeren' - Zehnder en Rensa.
Dank voor je uitleg! Verblijfruimtes zijn een keuken, woonkamer, slaapkamers en badkamer? Je bent natuurlijk niet altijd met 5 personen in één en dezelfde ruimte.
Zou deze 3,24 ook ergens in een richtlijn of wet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:54
Bij onze woning is de levering van de pv panelen een knelpunt voor de oplevering. Nu krijgen wij een voorstel om de woning al te laten opleveren zonder pv panelen.

Nu geeft de aannemer aan dat de extra kosten (stroom) voor eigen rekening zijn. Logisch wat mij betreft. Ook weten ze niet of ze direct een energielabel kunnen afgeven (pv panelen hebben hier invloed op). Dat in toch prima? Of mis ik iets essentieels hierin? Moet wel even informeren wat de hypotheek verstrekker hiervan vindt (ivm duurzaamheidskorting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-06 10:08
Agostino schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:00:
Bij onze woning is de levering van de pv panelen een knelpunt voor de oplevering. Nu krijgen wij een voorstel om de woning al te laten opleveren zonder pv panelen.

Nu geeft de aannemer aan dat de extra kosten (stroom) voor eigen rekening zijn. Logisch wat mij betreft. Ook weten ze niet of ze direct een energielabel kunnen afgeven (pv panelen hebben hier invloed op). Dat in toch prima? Of mis ik iets essentieels hierin? Moet wel even informeren wat de hypotheek verstrekker hiervan vindt (ivm duurzaamheidskorting).
Gerelateerd, maar iets extremer, ons project zou normaal 31 mei opgeleverd worden maar zal vertraagd zijn omdat de warmtepomp pas 20 juni geleverd wordt, inclusief inregeling verwachten ze pas 7 juli op te kunnen leveren.

Ons huidig appartement is echter een verschrikking in de zomer (makkelijk 28° binnen, incl in babykamer) dus wij zouden echt graag zo snel mogelijk beginnen schilderen en verhuizen. Lijkt het jullie een goed idee om de oplevering op 31 mei te houden en de warmtepomp een opleverpunt te maken?

We hebben dan geen verwarming of warm water, maar dat heb je ook niet nodig in juni/juli lijkt me. Dan kunnen we tenminste al schilderen en zoveel mogelijk verhuizen, kunnen we volledig verhuizen als de warmtepomp werkt (of tijdelijk in het appartement/werk douchen).

De projectontwikkelaar is er echter geen voorstander van, omdat het naar verzekering toe blijkbaar wel uit maakt: voor de oplevering is alle schade sowieso ten laste van aannemer, daarna is het aan ons om dat snel te melden en schuld aan te tonen. Dus als de aannemer ergens schade aanricht bij het installeren/instellen, kan dat gedoe geven. Is dat een realistisch probleem? Heeft iemand hier ervaring mee of advies over?

We zijn wel Belg, maar heb het idee dat het systeem hier vrij gelijkaardig is aan het Nederlandse als ik de posts hier wat lees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Danferno schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:56:
[...]

Gerelateerd, maar iets extremer, ons project zou normaal 31 mei opgeleverd worden maar zal vertraagd zijn omdat de warmtepomp pas 20 juni geleverd wordt, inclusief inregeling verwachten ze pas 7 juli op te kunnen leveren.

Ons huidig appartement is echter een verschrikking in de zomer (makkelijk 28° binnen, incl in babykamer) dus wij zouden echt graag zo snel mogelijk beginnen schilderen en verhuizen. Lijkt het jullie een goed idee om de oplevering op 31 mei te houden en de warmtepomp een opleverpunt te maken?

We hebben dan geen verwarming of warm water, maar dat heb je ook niet nodig in juni/juli lijkt me. Dan kunnen we tenminste al schilderen en zoveel mogelijk verhuizen, kunnen we volledig verhuizen als de warmtepomp werkt (of tijdelijk in het appartement/werk douchen).

De projectontwikkelaar is er echter geen voorstander van, omdat het naar verzekering toe blijkbaar wel uit maakt: voor de oplevering is alle schade sowieso ten laste van aannemer, daarna is het aan ons om dat snel te melden en schuld aan te tonen. Dus als de aannemer ergens schade aanricht bij het installeren/instellen, kan dat gedoe geven. Is dat een realistisch probleem? Heeft iemand hier ervaring mee of advies over?

We zijn wel Belg, maar heb het idee dat het systeem hier vrij gelijkaardig is aan het Nederlandse als ik de posts hier wat lees
Dit is wat jezelf wil en hoeveel vertrouwen je hebt in de aannemer. In Nederland, zou het juridisch volgens mij niet opgeleverd mogen worden. Al weet ik dat er vaker wel woningen worden opgeleverd die nog niet aan alle voorwaarden voldoen. Zo heeft een project dat tegelijk met ons project liep problemen met de nuts gehad waardoor oplevering voor de bouwvak niet lukte. Aannemer die ook uit het dorp komt heeft de kopers de kans gegeven om wel voor de bouwvak de oplevering te doen. Waarbij ze centrale bouwstroom punten regelde, zodat eigen werklui en mensen wel al aan de slag konden. Dit heeft iedereen gedaan, ondanks advies VEH. Nuts is vervolgens 6 weken later alsnog aangesloten en woningen zijn hoever ik weet allemaal keurig opgeleverd. Je moet dan wel vertrouwen in je aannemer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Agostino schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:00:

Ja, in principe zou dat geen problemen moeten geven. Enige puntje is natuurlijk wel aansprakelijkheid als ze schade maken tijdens installeren van panelen + omvormer.

Het alternatief is dat de aannemer gewoon wacht met opleveren mits die nog ruimte heeft qua bouwdagen, en daar ben je ook niet direct mee geholpen. Nu kun je in ieder geval direct aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
https://www.nrbi.nl/ .
Heeft er iemand ervaring met een NRBI inspecteur? Is dit een landelijke erkende organisatie/erkenning? Ik zie veel positieve reviews.

Bij onze vorige woning hadden we alleen een opleverkeuring. Deze site en inspecteur had het ook over een voorschouw. Wat is het nut van 2 keuringen zo dicht op elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:47
[...]

Dat gaat toch werken? Ik vrees dat je een keurig scheurpatroon krijgt dat de locatie van het kruipluik verraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 16:01
Een aantal huizen bij ons heeft wat (oppervlakkige?) schimmel op wat plaatsen op het beton en aan de binnenkant van de dakplaten. De aannemer geeft aan dit voor oplevering nog te verwijderen, maar dat t komt door de hoeveelheid vocht in de huizen. Is dit normaal? Komt dit vaker voor? Heb het hier nog niet echt langs zien komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQCPePY0yYqQZJHSgdIKA7dBCPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUzY7aohO2ZUYEuTgCOYCqCF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gx4Pp2v_cIxvJZsBGbz1KYrQMN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8391pBWKOQS4P5mMkvWV7RL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
NCSmits schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:26:
Een aantal huizen bij ons heeft wat (oppervlakkige?) schimmel op wat plaatsen op het beton en aan de binnenkant van de dakplaten. De aannemer geeft aan dit voor oplevering nog te verwijderen, maar dat t komt door de hoeveelheid vocht in de huizen. Is dit normaal? Komt dit vaker voor? Heb het hier nog niet echt langs zien komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Regelmatig zelfs, zoek maar eens op schimmel. Zelfs paddestoelen in de garage zijn al eens voorbij gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 16:01
Blik1984 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:28:
[...]

Regelmatig zelfs, zoek maar eens op schimmel. Zelfs paddestoelen in de garage zijn al eens voorbij gekomen
Ah, dan heb ik het gewoon niet geregistreerd. En het komt allemaal goed? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Ik geloof niet dat je schimmel krijgt door bouwvocht (niet in die mate), maar eerder doordat je dak(platen) nat is/zijn geweest door de regen ten tijde van toen het dak nog niet dicht zat, zonder dakpannen enz.

Je ziet ook dat je andere dakplaat er fors minder last van heeft. Als bouwvocht de oorzaak was dan was de schimmel waarschijnlijk wel wat gelijker verdeeld en dan blijf je er ook nog wel even last van hebben, want bouwvocht is er niet 123 uit.

Enfin, oplaten drogen en de aannemer kan het waarschijnlijk zo af schuren. En vervolgens een mooi likje verf er op.

Edit: het raam zit ook dicht, ventileren helpt wel. Moet je aannemer je raam wel dicht doen als het hard regent..

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 31-03-2023 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-06 07:41
koelkast schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:24:
[...]

Dank voor je uitleg! Verblijfruimtes zijn een keuken, woonkamer, slaapkamers en badkamer? Je bent natuurlijk niet altijd met 5 personen in één en dezelfde ruimte.
Zou deze 3,24 ook ergens in een richtlijn of wet staan?
Die 3,24 m3/h/m2 is gebaseerd op 0,9 l/s/m2 * 3,6 (om er m3/h van te maken). Dit is de bouwbesluitwaarde waar je normaliter meer rekent. Dit is echter in verblijfsruimtes, waarbij er ook nog regels zijn zodat je een deel kan laten overstromen vanuit een andere ruimte.

Oftewel: 170x3,24 doen is niet correct, je komt dan veel te hoog uit. Daarom kun je dus het beste de aannemer om de berekening vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 12:24
Wij zijn ons aan het orrienteren voor een nieuwbouw huis. We hebben met diversen aannemers gesproken en we hebben het beste gevoel bij Groothuisbouw.

Echter vroegen we ons af of iemand weet of hun onderhandel ruimte hebben? Of is de prijs die we krijgen gewoon vast? Ik wil dit ook pas gaan vragen als we de definitieve offerte hebben waarbij al onze wensen etc in zijn opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:10
jan011 schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:23:
Wij zijn ons aan het orrienteren voor een nieuwbouw huis. We hebben met diversen aannemers gesproken en we hebben het beste gevoel bij Groothuisbouw.

Echter vroegen we ons af of iemand weet of hun onderhandel ruimte hebben? Of is de prijs die we krijgen gewoon vast? Ik wil dit ook pas gaan vragen als we de definitieve offerte hebben waarbij al onze wensen etc in zijn opgenomen.
Ik zou het hier eens proberen;
Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
jan011 schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:23:

Volgens mij zit je in het verkeerde topic. :-)
Klinkt namelijk alsof je in eigen beheer wilt laten bouwen.

Dan moet je hier zijn: Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 12:24
klopt, helemaal gelijk mijn fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jan011 schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:32:
klopt, helemaal gelijk mijn fout.
Valt wel mee hoor, Groothuis zit dichter aan tegen projectbouw dan zelfbouw. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 13:45
Onze oplevering is aanstaande! Woensdag hebben we de voorschouw en twee weken later de oplevering. We kregen ruim 4 weken van te voren de definitieve datum te horen. De soortgelijke woningen die opgeleverd zijn hadden vrijwel geen opleverpunten dus dat schept vertrouwen. Van wat ik tijdens de kijkdagen heb gezien ziet het er allemaal ook prima uit. Ik lees dit topic al een tijdje mee en kan niet anders concluderen dan dat er behoorlijk wat verschil zit tussen aannemers (en misschien ook wel tussen projecten door dezelfde aannemer). Niet alleen qua opleverpunten, maar ook wat meerwerk is en wat niet, wat er naast de standaardopties nog mogelijk is, hoe gebreken worden opgepakt etc. Volgens mij moet je net geluk hebben met de aannemer en het project. Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen hier hun huis specifiek hebben uitgekozen op de aannemer. Voor mij geldt dat in elk geval niet. Ik denk dat de meesten kijken of het project of het huis hen aanspreekt en de aannemer die het gaat uitvoeren voor lief nemen. Daardoor is deze markt op niet optimaal. Een huis koop je maar een paar keer in je leven (en dat hoeft niet eens altijd nieuwbouw te zijn) dus het is ook niet zo dat de aannemer een trouwe klantenkring opbouwt bij goed geleverd werk. Hoogstens dat je bij het volgende nieuwbouwhuis juist een aannemer vermijdt omdat die bij een eerder project slecht werk heeft geleverd. Maar vaak zit er dan ook zoveel jaar tussen dat je eigenlijk niet meer goed kunt vergelijken. Tot zover deze beschouwing over de projectmatige nieuwbouwmarkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ken Wood schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:14:
Onze oplevering is aanstaande! Woensdag hebben we de voorschouw en twee weken later de oplevering. We kregen ruim 4 weken van te voren de definitieve datum te horen. De soortgelijke woningen die opgeleverd zijn hadden vrijwel geen opleverpunten dus dat schept vertrouwen. Van wat ik tijdens de kijkdagen heb gezien ziet het er allemaal ook prima uit. Ik lees dit topic al een tijdje mee en kan niet anders concluderen dan dat er behoorlijk wat verschil zit tussen aannemers (en misschien ook wel tussen projecten door dezelfde aannemer). Niet alleen qua opleverpunten, maar ook wat meerwerk is en wat niet, wat er naast de standaardopties nog mogelijk is, hoe gebreken worden opgepakt etc. Volgens mij moet je net geluk hebben met de aannemer en het project. Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen hier hun huis specifiek hebben uitgekozen op de aannemer. Voor mij geldt dat in elk geval niet. Ik denk dat de meesten kijken of het project of het huis hen aanspreekt en de aannemer die het gaat uitvoeren voor lief nemen. Daardoor is deze markt op niet optimaal. Een huis koop je maar een paar keer in je leven (en dat hoeft niet eens altijd nieuwbouw te zijn) dus het is ook niet zo dat de aannemer een trouwe klantenkring opbouwt bij goed geleverd werk. Hoogstens dat je bij het volgende nieuwbouwhuis juist een aannemer vermijdt omdat die bij een eerder project slecht werk heeft geleverd. Maar vaak zit er dan ook zoveel jaar tussen dat je eigenlijk niet meer goed kunt vergelijken. Tot zover deze beschouwing over de projectmatige nieuwbouwmarkt. :)
Toen ik de handtekening onder de KAO zette was er uberhaupt niet heel veel keuze qua woningen, dus de aannemer was echt geen overweging. Ook koop ik niet zo vaak een woning dat ik in de toekomst dat wel mee zou laten wegen, er kan immers in 10-20 jaar een hoop veranderen, de goede kant op danwel de minder goede kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-06 11:38
Wij kregen pas ongeveer 4 maanden na tekenen te horen wie het daadwerkelijk ging bouwen dus ik denk dat je daar wel eens gelijk hebt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Takkeding schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:46:
[...]

Wij kregen pas ongeveer 4 maanden na tekenen te horen wie het daadwerkelijk ging bouwen dus ik denk dat je daar wel eens gelijk hebt :+
En bij ons project besloot de aannemer waarmij wij de AO tekenden om het hele project over te doen aan een andere aannemer. Dat zorgt tot op de dag van vandaag voor chaos.

Zo heb ik nu een kleine lekkage in het dak. Ik heb zelf de noodreparatie maar gedaan, want de hoofdaannemer wijst naar de onderaannemer. Die wijst naar de dakdekker en de dakdekker reageert niet. Ik moet steeds met de hoofdaannemer communiceren...

Members only:

[ Voor 40% gewijzigd door Blihi op 03-04-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:11
De keukenverbouwing staat hier: Verbouwing nieuwbouw keuken

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:07:
[...]

En bij ons project besloot de aannemer waarmij wij de AO tekenden om het hele project over te doen aan een andere aannemer. Dat zorgt tot op de dag van vandaag voor chaos.

Zo heb ik nu een kleine lekkage in het dak. Ik heb zelf de noodreparatie maar gedaan, want de hoofdaannemer wijst naar de onderaannemer. Die wijst naar de dakdekker en de dakdekker reageert niet. Ik moet steeds met de hoofdaannemer communiceren...

***members only***
In principe is het zo eenvoudig als degene waar je een contract/overeenkomst mee hebt is verantwoordelijk.
Je hebt niks te maken met die dakdekker die is ingehuurd door de (onder-onder)aannemer.

Maargoed, dergelijke situaties blijven altijd vervelend. Als het niet opgelost wordt zou je de waarborgende instantie kunnen aanschrijven, die kan dan bemiddelen tussen jou en de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:25:
[...]

In principe is het zo eenvoudig als degene waar je een contract/overeenkomst mee hebt is verantwoordelijk.
Je hebt niks te maken met die dakdekker die is ingehuurd door de (onder-onder)aannemer.
Klopt en dat beseffen zij zich ook. Maar als dingen niet urgent zijn, duurt het allemaal lang.
Maargoed, dergelijke situaties blijven altijd vervelend. Als het niet opgelost wordt zou je de waarborgende instantie kunnen aanschrijven, die kan dan bemiddelen tussen jou en de aannemer.
Jazeker en dat heb ik eerder ook al gedaan over iets anders. Dat is uiteindelijk allemaal keurig opgelost.

Mijn probleem is dat ik alles zelf kan en wil doen. Dan ben je al snel geneigd om te denken: "laat maar". Zo heb ik zelf mijn CV vervangen door een WP, zelf mijn ventilatiesysteem voorzien van een gezoneerde aansturing en nieuwe buizen, zelf 24 zonnepanelen bijgeplaatst, etc.

Maar een gaatje in het dak 100% goed dicht maken wil ik toch liever laten doen. Het is nu tijdelijk opgelost, maar het moet wel even opnieuw goed gedaan worden met behoud van garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike1986
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-12-2023
Tot nu toe alleen gelezen, maar wij ook zijn ingestapt in projectbouw. Heel veel info krijgen wij niet vanuit de aannemer. Communicatie gaat soms ook wat stroef omdat veel zaken nog niet duidelijk zijn. Inmiddels zijn ze wel begonnen met de bouw.

Regelmatig zie ik hier informatie die mensen opgevraagd hebben bij de gemeente of bij de aannemer omtrent constructie, bouwwijze, energiezuinigheid, etc. Ik vindt het op zich wel interessant, al kan ik waarschijnlijk weinig mee. Geen kennis van bouwkunde.

Waar vragen jullie welke informatie op?
En wat doen jullie er zelf mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
Mike1986 schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:22:
Tot nu toe alleen gelezen, maar wij ook zijn ingestapt in projectbouw. Heel veel info krijgen wij niet vanuit de aannemer. Communicatie gaat soms ook wat stroef omdat veel zaken nog niet duidelijk zijn. Inmiddels zijn ze wel begonnen met de bouw.

Regelmatig zie ik hier informatie die mensen opgevraagd hebben bij de gemeente of bij de aannemer omtrent constructie, bouwwijze, energiezuinigheid, etc. Ik vindt het op zich wel interessant, al kan ik waarschijnlijk weinig mee. Geen kennis van bouwkunde.

Ik heb bij de gemeente documenten opgevraagd omdat er wat grijs gebied was over de EPC berekening en ook over specifieke eigenschappen van onze woning die volgens de aannemer en makelaar gedicteerd werden door de gemeente. (EPC-eisen, groenstrook gebruik in de achtertuin, afstand tot afvalcontainers en nog een paar zaken)

Door de onderliggende gegevens op te vragen konden we zo op die manier duidelijk krijgen wat wel en wat niet mogelijk was. Dezelfde gegevens hebben we later alsnog van de makelaar gekregen, maar wij wilden duidelijkheid hebben natuurlijk voordat de koop definitief was.

Moet zeggen dat onze gemeente heel erg meewerkte en een behoorlijke hoeveelheid bestanden in mijn mailbox dropte, maar ook daarna even nog een uur met ons belden om een en ander uit te leggen. In veel gevallen waar de aannemer nee zei omdat de gemeente het zou verbieden, werd ons duidelijk dat het allemaal een stuk genuanceerder lag.

Ik zou echter niet klakkeloos bij de gemeente aankloppen, maar eerst op een rij zetten welke vragen je hebt en welke vragen mogelijkwijs sneller en beter via de gemeente beantwoord kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:54
Blik1984 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:25:
[...]

Ja, in principe zou dat geen problemen moeten geven. Enige puntje is natuurlijk wel aansprakelijkheid als ze schade maken tijdens installeren van panelen + omvormer.

Het alternatief is dat de aannemer gewoon wacht met opleveren mits die nog ruimte heeft qua bouwdagen, en daar ben je ook niet direct mee geholpen. Nu kun je in ieder geval direct aan de slag
Ja, schade bij installeren is natuurlijk voor de aannemer. We gaan het ook wel doen, eerste periode wonen we er toch nog niet maar kunnen we wel de woning afbouwen. Nu maar hopen dat we snel een datum krijgen wanneer de beoogde oplevering is. Tot op heden is de communicatie via de koopbegeleiding waardeloos.

Hoelang van te voren kreeg iedereen hier ongeveer de definitieve opleverdatum door? Mijn inschatting is nu:

Communicatie vooroplevering -> Vooroplevering twee weken later ingepland -> Werkelijke oplevering twee weken later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batata007
Vandaag te horen gekregen dat de oplevering eind juni gaat zijn, waar eerst de indicatie altijd “eind dit jaar” was, hoera!

Maar nu komt er opeens veel op ons af om te regelen..

Was benieuwd wat jullie met de trap hebben gedaan. Direct na opleveren (zelf?) verven? Of pas na een tijdje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Batata007 schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:36:
Vandaag te horen gekregen dat de oplevering eind juni gaat zijn, waar eerst de indicatie altijd “eind dit jaar” was, hoera!

Was benieuwd wat jullie met de trap hebben gedaan. Direct na opleveren (zelf?) verven? Of pas na een tijdje?
Ik had de trap in onze vorige woning gelakt.
Opzich hield het redelijk goed na 5 jaar nog. Maar je ging wel plekken zien en krassen. En het was vrij glad met als gevolg dat mevrouw paar keer is uitgegleden op de trap. Ook was ik niet helemaal tevreden over de afwerking, ondanks het schuren zag je toch nog redelijk wat oneffenhedden (waarschijnljjk gewoon niet goed gedaan).

Zelf zou ik het nooit meer doen. Ik ga nu een even wachten denk ik en dan of bekleden met vloerbedekking of soort pvc stroken erop. Dan kan ik ook de kanten netjes afkitten ipv dat ik dat na 2 jaar opnieuw moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 16:29
Het eerste jaar zou ik weinig met de trap doen, deze zet zich vaak nog behoorlijk met veel kieren als gevolg.

In onze vorige woning hadden we hem pas na 6 jaar gelakt. Voor de verkoop. Een klusje van niks dat veel scheelde in de looks en het gekraak. Helemaal als je het goed zou kitten.

In onze huidige woning hebben we de trap er uit gesloopt en vervangen, maar dat is een beetje rigoreus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Hebben het hier meteen in de kleur van onze muur geverfd (grijsgroen) en erg tevreden over het resultaat voor zo'n simpele vurenhouten trap.

Na het verven ook meteen Glitsa traplak erop gedaan om het bovengenoemde uitglijden een beetje te voorkomen.

Dan ben je voor een paar honderd euro klaar en ziet het er toch prima uit. Maar ja, niks doen was ook niet echt een optie bij ons aangezien de trap echt smerig was bij oplevering. Daar moest wel een nieuwe laag overheen om dat weg te krijgen.

Enige wat ik nog niet gedaan heb is afkitten gezien de werking.

Oh, in ons vorige huis hebben we de trap wit gehouden, maar dat is geen aanrader :') daar zie je echt alles op.

[ Voor 8% gewijzigd door finsdefis op 04-04-2023 08:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:21

Wij hebben daar - ook op advies van de trapbekledingleverancier - een half jaar mee gewacht. Wij hebben alleen de treden en stootborden bekleed.
Als we ook de wangen hadden laten bekleden was zijn advies zelfs een jaar geweest. Je ziet inderdaad nu na 8 maanden wonen dat de kitrand tussen de wangen en de muur op sommige plekken kieren heeft. Kwestie van een keer opnieuw kitten.

Is dus afhankelijk van wat voor afwerking je wilt (wij hebben kunstleer genomen), maar ook het soort trap. De meeste nieuwbouw heeft natuurlijk zo'n projecttrap en dat blijft lang werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Wij hebben een hardhouten trap (vanuit de bouw). Die was dus al volledig afgewerkt met matte lak. Tijdens de eerste weken hebben we die trap bekleed met van dat zelfklevende spul dat de schilder en stukadoor ook gebruiken om hem niet te beschadigen.

Het is zonde om de trap open te laten tijdens de eerst fase, want dan beschadig je hem 100% en dan wordt afwerken alleen maar lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:45
Mike1986 schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:22:

Welke informatie krijg je niet die je wel zou willen krijgen?
Dan kan ik eens kijken of onze aannemer die wel gegeven heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Blihi schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:33:
[...]

Wij hebben een hardhouten trap (vanuit de bouw). Die was dus al volledig afgewerkt met matte lak. Tijdens de eerste weken hebben we die trap bekleed met van dat zelfklevende spul dat de schilder en stukadoor ook gebruiken om hem niet te beschadigen.
Wat voor spul is dat precies, moet dat zelf namelijk ook gaan doen en dacht zelf eerst aan stucloper. Maar als er zelfklevende alternatieven zijn is dat wel makkelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 08:37

twain4me

Blik1984 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:59:
[...]

Wat voor spul is dat precies, moet dat zelf namelijk ook gaan doen en dacht zelf eerst aan stucloper. Maar als er zelfklevende alternatieven zijn is dat wel makkelijker
zelfklevend afdekvlies het bestaat ook extra absorberend of dampopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Hier ook afgelakt en voor 100€ twee pakken halve maandjes gehaald. Zit prima voor een jaar of twee gok ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Blik1984 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:59:
[...]

https://www.afdekgigant.nl/product/multi-cover-premium/

Die hadden wij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:16
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teert300
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-06 10:30
Onze aannemer heeft een foutje gemaakt en misschien op de verkeerde bouwtekening gekeken.

Bij het aanbrengen van de panlatten viel op dat er een uitsparing gemaakt werd voor een dakraam, wat ik niet heb besteld en ook niet wil aan die zijde i.v.m. zonnepanelen. Helaas blijkt het verder te gaan dan alleen panlatten en zit er dus ook een gat in het dak zelf. Aannemer aangesproken en geeft aan dit te dichten.

Ik maak me nu alleen zorgen over de isolatiewaarde en afwerking. Heb zelf niet voldoende bouwkundige kennis om de gevolgen in te kunnen schatten.

Heeft iemand hier ervaring mee die mij advies kan geven, waar ik op moet letten of doen? Opleverpunt van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 19:41
Ze kunnen dit gewoon weer netjes isoleren maar aan de binnenzijde blijf je het wel zien tenzij dit wordt gestukadoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
teert300 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:45:
Onze aannemer heeft een foutje gemaakt en misschien op de verkeerde bouwtekening gekeken.

Bij het aanbrengen van de panlatten viel op dat er een uitsparing gemaakt werd voor een dakraam, wat ik niet heb besteld en ook niet wil aan die zijde i.v.m. zonnepanelen. Helaas blijkt het verder te gaan dan alleen panlatten en zit er dus ook een gat in het dak zelf. Aannemer aangesproken en geeft aan dit te dichten.

Ik maak me nu alleen zorgen over de isolatiewaarde en afwerking. Heb zelf niet voldoende bouwkundige kennis om de gevolgen in te kunnen schatten.

Heeft iemand hier ervaring mee die mij advies kan geven, waar ik op moet letten of doen? Opleverpunt van maken?
Een van de buren mist nu vast een dakraam :)

Dit kunnen ze gewoon netjes dichten hoor, geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46
Het zorgt ervoor dat niet tientallen bewoners lukraak gekke opties gaan vragen en die ontwikkelaar/aannemer dagen bezig is met tekeningen, berekeningen en prijzen om vervolgens op 90% van de aanvragen te horen: Oh, laat maar we willen het toch niet.

Voor de meeste opties kun je uit dit topic al een redelijke schatting halen. En als het om echt iets groots gaat zoals een uitbouw, dan lijkt mij die 300,- niet zo'n probleem en gaat hij nadien toch als korting er weer af. Zoiets groots moet je toch al wel zeker weten of niet lijkt mij.

[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 04-04-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
GeeMoney schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:35:
[...]

Het zorgt ervoor dat niet tientallen bewoners lukraak gekke opties gaan vragen en die ontwikkelaar/aannemer dagen bezig is met tekeningen, berekeningen en prijzen om vervolgens op 90% van de aanvragen te horen: Oh, laat maar we willen het toch niet.

Voor de meeste opties kun je uit dit topic al een redelijke schatting halen. En als het om echt iets groots gaat zoals een uitbouw, dan lijkt mij die 300,- niet zo'n probleem en gaat hij nadien toch als korting er weer af. Zoiets groots moet je toch al wel zeker weten of niet lijkt mij.
Op zich ook wel netjes dat ze een indicatie hebben gegeven, dat moet op zich een goede aanleiding kunnen geven van of ze een concurrerend bod kunnen doen. Als de indicatie al bij voorbaat te hoog is, dan lekker laten gaan.

Ik heb bij de zonnepanelenleverancier aangegeven dat ik het jammer vond dat ze bij een al bestaande klant (bij mijn vorige huis zonnepanelen bij hun afgenomen) deze procedure volgde en dat ik geen offerte ging aanvragen als ik ervoor moest betalen. Ze wilden niet eens een kostenindicatie afgeven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
Voor onze woning wil ik 2 dakramen laten plaatsen en bij de helft van de bedrijven kreeg ik dezelfde voorwaarde te horen voor een offerte. De andere helft gaf aan pas in oktober te kunnen plaatsen. Het is nog steeds een markt waarbij vakmensen hun klanten kunnen kiezen. Waar sommigen nog een indicatie geven, maar zich niet gaan vastleggen op de definitieve prijs kan ik nog wel begrijpen. Echter sommige kiezen ervoor om helemaal geen indicatie te geven, tja dat vind ik wel problematisch gezien dat je het geld kwijt bent als je een achterlijk bedrag hoort.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-05 17:41
Ik had vandaag inmeetdag en het huis (voornamelijk de zolder, is echt veel groter dan ik verwacht had. Volgens de uitvoerder zijn de huizen over 4 weken af, maar duurt het vanwege het buiten stuk (bestrating en riool) nog ongeveer 12 tot 14 weken voor we er in mogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLDeMPmri7ezTo8t7eIbjG4TCIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wk3gK3SelvkzDVYJC8Kq9Fs3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qU1bDAHBcTENpT-JFJp80KpcIIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4FO0gMVsDqvGreS4uB9jsqq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-3jMtDUMeKql34fxft78KgX2qo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAljoKjrG9tFuUxzKoDJBYbp.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvnqeypZeGPoEeiB8_vlIkaOQ1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWzLN6hjBjgGVMeA8OBkRPza.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBWEeJvc-90yx6Br9EBJkSh6L-0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucaTV5oJjFzZ70SsMSjnYVBQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Wie heeft er ervaring met het na oplevering extra plaatsen van stopcontacten?
Gaat om 11 stuks, allemaal in prefab beton muren..

Nu zijn er wel wat bedrijven gespecialiseerd in het frezen/boren in betonnen muren, maar wat is dan een efficiente/snelle aanpak? Eerst laten frezen door partij A, dan een elektricien de kabels laten trekken (of is dat makkelijk zelf te doen?), en dan weer achteraf dicht laten smeren door een ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:01
Batata007 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:33:
Wie heeft er ervaring met het na oplevering extra plaatsen van stopcontacten?
Gaat om 11 stuks, allemaal in prefab beton muren..

Nu zijn er wel wat bedrijven gespecialiseerd in het frezen/boren in betonnen muren, maar wat is dan een efficiente/snelle aanpak? Eerst laten frezen door partij A, dan een elektricien de kabels laten trekken (of is dat makkelijk zelf te doen?), en dan weer achteraf dicht laten smeren door een ander?
Dichtsmeren sowieso zelf doen, dat klusje stelt echt weinig voor. Bij geen comfort of kennis/ervaring kabels trekken inderdaad ook uitbesteden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alic3
Wij hadden gisteren ook kijkmiddag/inmeetdag. Nog niet de vooroplevering maar we konden wel alvast dingen doorgeven die niet goed waren. Oplevering staat gepland voor de bouwvak dus ze moeten nog veel doen maar er was al wel veel te zien. Genoeg om kritisch de meerwerklijst door te lopen. En dat hebben we zeker gedaan :P
  • Een raam was gebroken.
  • Er zijn alleen maar flexbuizen gebruikt.
  • We hebben toch triple glas (Trisolide superplus).
  • De gestorte muren van beton waren nog niet afgesmeerd. Meteen een melding van gemaakt dat ze niet behangklaar opgeleverd moeten worden als het kan. We houden van de betonlook :9 (het scheelt gewoon heel veel m2 om te stucen als ze wel lelijk zijn afgesmeerd).
  • We hebben een 'gratis' loze leiding in het midden van het plafond in de woonkamer. Beetje jammer want het plafond willen we ook graag kaal/beton houden en nu zit er precies in het midden een krater.
  • Er ontbreken 42 (!!!) van de bijna 100 elektrapunten. Het begon met een ontbrekende loze leiding en toen we de lijst punt voor punt naliepen zagen we dat complete muren geen WCD's/WLP's/loze leiding/schakelaars hadden. Onder andere het toilet en de wasruimte hebben 0 elektra :'(
Van dat laatste schrokken we toch wel heel erg. We hebben de uitvoerder gevraagd of ze al klaar waren met het aanleggen (wil geen spuit11 zijn) van de elektra en dat was het geval... Een deel is prima op te lossen omdat het metalstud/gipswanden zijn. Maar we hebben 1 plek in het midden van het huis waar de tv komt en daar ontbreken nu de WCDs en de CAT6 kabel en de dekvloer met vloerverwaming ligt er al. Heel benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.

Bedankt voor de tip die ik hier las om een filmpje te maken! We hebben daardoor gisteravond alles goed na kunnen lopen en op papier kunnen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:28

KoudeAardbei

Moderator

Alic3 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:57:
Wij hadden gisteren ook kijkmiddag/inmeetdag. Nog niet de vooroplevering maar we konden wel alvast dingen doorgeven die niet goed waren. Oplevering staat gepland voor de bouwvak dus ze moeten nog veel doen maar er was al wel veel te zien. Genoeg om kritisch de meerwerklijst door te lopen. En dat hebben we zeker gedaan :P
  • Een raam was gebroken.
  • Er zijn alleen maar flexbuizen gebruikt.
  • We hebben toch triple glas (Trisolide superplus).
  • De gestorte muren van beton waren nog niet afgesmeerd. Meteen een melding van gemaakt dat ze niet behangklaar opgeleverd moeten worden als het kan. We houden van de betonlook :9 (het scheelt gewoon heel veel m2 om te stucen als ze wel lelijk zijn afgesmeerd).
  • We hebben een 'gratis' loze leiding in het midden van het plafond in de woonkamer. Beetje jammer want het plafond willen we ook graag kaal/beton houden en nu zit er precies in het midden een krater.
  • Er ontbreken 42 (!!!) van de bijna 100 elektrapunten. Het begon met een ontbrekende loze leiding en toen we de lijst punt voor punt naliepen zagen we dat complete muren geen WCD's/WLP's/loze leiding/schakelaars hadden. Onder andere het toilet en de wasruimte hebben 0 elektra :'(
Van dat laatste schrokken we toch wel heel erg. We hebben de uitvoerder gevraagd of ze al klaar waren met het aanleggen (wil geen spuit11 zijn) van de elektra en dat was het geval... Een deel is prima op te lossen omdat het metalstud/gipswanden zijn. Maar we hebben 1 plek in het midden van het huis waar de tv komt en daar ontbreken nu de WCDs en de CAT6 kabel en de dekvloer met vloerverwaming ligt er al. Heel benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.

Bedankt voor de tip die ik hier las om een filmpje te maken! We hebben daardoor gisteravond alles goed na kunnen lopen en op papier kunnen zetten.
Hoe kun je nou 42 elektrapunten vergeten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
KoudeAardbei schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:13:
[...]

Hoe kun je nou 42 elektrapunten vergeten 8)7
Goeie vraag :+ Het lijkt alsof ze met een wand halverwege zijn gestopt en de volgende dag ergens anders vrolijk verder zijn gegaan. Heel vreemd :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Alic3 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:27:
[...]

Goeie vraag :+ Het lijkt alsof ze met een wand halverwege zijn gestopt en de volgende dag ergens anders vrolijk verder zijn gegaan. Heel vreemd :F
Zoiets bevestigd toch ook wel weer hoe men in de bouw lijkt te werken. Iedereen doet zijn eigen sub-taakje en lijkt 0 oog te hebben voor de rest. Als er hele muren zonder elektra zijn, dan moet dat toch iemand opgevallen zijn...
En van de uitvoerder verwacht je toch ook zo nu en dan een controlerondje. Toen tegenover ons een volgende fase gebouwd werd zag ik elke dag de (assistent) uitvoerder een rondje maken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Farmerwood schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:04:
[...]

Zoiets bevestigd toch ook wel weer hoe men in de bouw lijkt te werken. Iedereen doet zijn eigen sub-taakje en lijkt 0 oog te hebben voor de rest. Als er hele muren zonder elektra zijn, dan moet dat toch iemand opgevallen zijn...
En van de uitvoerder verwacht je toch ook zo nu en dan een controlerondje. Toen tegenover ons een volgende fase gebouwd werd zag ik elke dag de (assistent) uitvoerder een rondje maken in ieder geval.
Ik zou inderdaad zelf ieder geval wel een rondje lopen voordat je de woning laat zien aan de eigenaar. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:45
Blik1984 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:07:
[...]

Op zich ook wel netjes dat ze een indicatie hebben gegeven, dat moet op zich een goede aanleiding kunnen geven van of ze een concurrerend bod kunnen doen. Als de indicatie al bij voorbaat te hoog is, dan lekker laten gaan.

Ik heb bij de zonnepanelenleverancier aangegeven dat ik het jammer vond dat ze bij een al bestaande klant (bij mijn vorige huis zonnepanelen bij hun afgenomen) deze procedure volgde en dat ik geen offerte ging aanvragen als ik ervoor moest betalen. Ze wilden niet eens een kostenindicatie afgeven...
Bij een bestaande klant vind ik t ook gek ja..

Maar bij nieuwe klanten snap ik t wel. Ik zie hier soms topics voorbij komen dat mensen 10 of meer offertes aanvragen. Door zulke mensen komt het dat je nu kan betalen voor een offerte...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
ook wel knap dat je een wasruimte toilet zonder elektra kan opleveren, er moet toch op zijn minst een lichtknopje in iedere ruimte komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Makrolon schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:36:
[...]

Bij een bestaande klant vind ik t ook gek ja..

Maar bij nieuwe klanten snap ik t wel. Ik zie hier soms topics voorbij komen dat mensen 10 of meer offertes aanvragen. Door zulke mensen komt het dat je nu kan betalen voor een offerte...
Die 10 offertes opvragen zou niet nodig zijn als de markt wat transparanter was.

Maar goed, een schatting waar in ieder geval dingen staan als m2 prijzen en andere tarieven stelt je prima in staat om te kiezen waar je een offerte wilt.

[ Voor 15% gewijzigd door Midan op 05-04-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:44
Blik1984 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:38:
ook wel knap dat je een wasruimte toilet zonder elektra kan opleveren, er moet toch op zijn minst een lichtknopje in iedere ruimte komen
Toilet zonder lichtknopje kan toch? Volgens mij doen ze dat bij ons ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
TRD07 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:24:
[...]

Toilet zonder lichtknopje kan toch? Volgens mij doen ze dat bij ons ook.
Hoe doe je het licht dan aan in het toilet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 08:37

twain4me

Blik1984 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:26:
[...]

Hoe doe je het licht dan aan in het toilet?
bewegingssensor? of het gaat tegelijk aan met de straatverlichting, dat kan natuurlijk ook.
Pagina: 1 ... 209 ... 351 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.