Agostino schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:00:
Bij onze woning is de levering van de pv panelen een knelpunt voor de oplevering. Nu krijgen wij een voorstel om de woning al te laten opleveren zonder pv panelen.
Nu geeft de aannemer aan dat de extra kosten (stroom) voor eigen rekening zijn. Logisch wat mij betreft. Ook weten ze niet of ze direct een energielabel kunnen afgeven (pv panelen hebben hier invloed op). Dat in toch prima? Of mis ik iets essentieels hierin? Moet wel even informeren wat de hypotheek verstrekker hiervan vindt (ivm duurzaamheidskorting).
Gerelateerd, maar iets extremer, ons project zou normaal 31 mei opgeleverd worden maar zal vertraagd zijn omdat de warmtepomp pas 20 juni geleverd wordt, inclusief inregeling verwachten ze pas 7 juli op te kunnen leveren.
Ons huidig appartement is echter een verschrikking in de zomer (makkelijk 28° binnen, incl in babykamer) dus wij zouden echt graag zo snel mogelijk beginnen schilderen en verhuizen. Lijkt het jullie een goed idee om de oplevering op 31 mei te houden en de warmtepomp een opleverpunt te maken?
We hebben dan geen verwarming of warm water, maar dat heb je ook niet nodig in juni/juli lijkt me. Dan kunnen we tenminste al schilderen en zoveel mogelijk verhuizen, kunnen we volledig verhuizen als de warmtepomp werkt (of tijdelijk in het appartement/werk douchen).
De projectontwikkelaar is er echter geen voorstander van, omdat het naar verzekering toe blijkbaar wel uit maakt: voor de oplevering is alle schade sowieso ten laste van aannemer, daarna is het aan ons om dat snel te melden en schuld aan te tonen. Dus als de aannemer ergens schade aanricht bij het installeren/instellen, kan dat gedoe geven. Is dat een realistisch probleem? Heeft iemand hier ervaring mee of advies over?
We zijn wel Belg, maar heb het idee dat het systeem hier vrij gelijkaardig is aan het Nederlandse als ik de posts hier wat lees