Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:18
wortelsoft schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:54:
[...]

Maak een fimpje waar je langzaam door het huis loopt om kabel/leiding loop vast legt. En maak daarna foto's van de details in dezelfde loop volgorde. Ik moet zeggen dat ik daar veel aan gehad heb als ik ergens wilde gaan boren of iets dergelijks. Een film is niet zo scherp, maar geeft je wel veel meer samenhang waar je naar kijkt.
Ik heb ook stoepkrijt gebruikt om de locatie van de leidingen beter zichtbaar te maken. Bij ons zag je nog de sporen van het dichtmaken van de leidingen, maar dat was niet heel duidelijk op de fotos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-06 13:45
Toppe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:36:
[...]

Waarom zou ik een gat van 12mm boren als ik een schroef van 4mm ook rechtstreeks in hout kan schroeven? :?
Volgens mij bedoelen we wat anders. Ik had het over de diepte, als je iets wilt ophangen op de plek waar geen staander achter het gips zit.
En een aanslag? Je hoeft niet met 3000 toeren door een gipsplaat, aanslag is dus echt wel overbodig. Je bent langer bezig met instellen dan boren :D
Dat ligt er aan hoe handig je bent. Ik ben het met je eens hoor, maar ik heb ook vrienden die het zouden presteren om door een gipsplaat bij de buren uit te komen |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 17:21

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:55:
[...]

Volgens mij bedoelen we wat anders. Ik had het over de diepte, als je iets wilt ophangen op de plek waar geen staander achter het gips zit.

[...]

Dat ligt er aan hoe handig je bent. Ik ben het met je eens hoor, maar ik heb ook vrienden die het zouden presteren om door een gipsplaat bij de buren uit te komen |:(
Ah zo ja. Ik hang alles zo op dat ik in hout zit en tegen vrouwlief zeg ik dat we niet in gips kunnen boren. Anders kan ik hier over 2 jaar de helft van alle platen vervangen 8)7

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:54
kepler schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:49:
[...]

Ik heb ook stoepkrijt gebruikt om de locatie van de leidingen beter zichtbaar te maken. Bij ons zag je nog de sporen van het dichtmaken van de leidingen, maar dat was niet heel duidelijk op de fotos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6usAeGnsuEn3O_CLcfJ_rnMM40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4924yhkY1zuK2cur8AwnM8FO.jpg?f=fotoalbum_large

Hier hetzelfde gedaan. Leidingen waren redelijk goed zichtbaar. Ook blij dat ze aardig recht omhoog gaan. In onze vorige woning was het net een ballet uitvoering, zoveel kronkeltjes en bochtjes. Leiding was boven een meter meer van de gevel dan onder 8)7
In gehele huis is het aardig rechttoe rechtaan omhoog, kan a.d.h.v. de foto's en positie WCD al inschatten hoe de leiding loopt zonder meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:50
kepler schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:49:
[...]

Bij mij kwam op de dag van de oplevering de stucadoor die gelijk aan de slag ging, toen had ik wat weinig tijd om dingen goed uit te meten/aan te geven. Toen ik een paar manden later tijd had om de wandthermostaten weer op te hangen durfde ik geen gaten meer te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:08

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wij hebben dezelfde, deze was erg nuttig voor onze woning gebouwd met kalkzandsteen en vliesbehang afwerking. We hadden wel wat foto's van tijdens de bouw, maar vonden die meter toch wat handiger in gebruik.

Werkte overigens ook voor het plafond om lampen op te hangen, de vloerverwarming in dekvloer erboven was ver genoeg om niet af te gaan op de meter.

We hadden expres niet de goedkopere gehaald, want die was veel minder accuraat.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 24-03-2023 12:49 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:08

BiG-GuY

wortelsoft schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:53:
[...]

Ik heb twee leiding detectors, niet zo'n dure als die je laat zien, maar ik kan er vaak niet veel mee, dingen gaan vaak veel te snel af zeker in de buurt van de stalen kozijnen, en dan durf ik uiteindelijk toch niet te gaan boren.
Uiteindelijk voor het terug hangen van thermostaten maar voor dubbelzijdige tape gekozen.
Onze wandthermostaten zitten gewoon netjes op inbouwdozen, met dus 2-4 schroeven die je kan gebruiken vanuit die inbouwdoos. Was dat bij jou niet zo gemonteerd dan?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:50
BiG-GuY schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:52:
[...]

Onze wandthermostaten zitten gewoon netjes op inbouwdozen, met dus 2-4 schroeven die je kan gebruiken vanuit die inbouwdoos. Was dat bij jou niet zo gemonteerd dan?
Bij twee was dat maar de meeste ventilatie bedieningen en thermostaten zijn hier draadloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
LupinIII schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:01:
[...]

Heb je al een partij gevonden en zo ja wat betaal je er voor als ik vragen mag? Wij zijn ook op zoek :)
Ja zeker.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alic3
Wauw, we hebben eindelijk een indicatie voor de oplevering. En dat is sneller dan waar ik rekening mee hield haha. Leuk om met deze info het weekend in te gaan oOo

Dat wordt de komende weken definitieve keuzes maken en offertes opvragen en bevestigen. We zijn nog naar alles op zoek, sanitair, keuken, tegels, vloer, wandafwerking, gordijnen, verlichting :')

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Alic3 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:11:
Wauw, we hebben eindelijk een indicatie voor de oplevering. En dat is sneller dan waar ik rekening mee hield haha. Leuk om met deze info het weekend in te gaan oOo

Dat wordt de komende weken definitieve keuzes maken en offertes opvragen en bevestigen. We zijn nog naar alles op zoek, sanitair, keuken, tegels, vloer, wandafwerking, gordijnen, verlichting :')

***members only***
Gelukkig heb je al wel deuren ;) Wel leuk nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:12
Hier het tegenovergestelde, 4 weken vertraging vanwege nuts voorzieningen. Zou eerst mei zijn, toen juni vanwege materiaal tekort en slecht weer. Nu nog 4 weken erbij.

Wordt nog spannend of het voor de bouwvak gaat lukken…

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
kw_nl schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:13:
Hier het tegenovergestelde, 4 weken vertraging vanwege nuts voorzieningen. Zou eerst mei zijn, toen juni vanwege materiaal tekort en slecht weer. Nu nog 4 weken erbij.

Wordt nog spannend of het voor de bouwvak gaat lukken…
Toch wel apart die verschillen mbt de NUTS voorzieningen…

Liep vanmiddag nog langs een project in aanbouw hier (Lentelijn) en daar zag ik bij een paar open voordeuren een goed gevulde meterkast incl slimme meter. Die huizen zijn nog volop in aanbouw en van buiten ziet het er niet uit alsof de oplevering binnen enkele dagen/weken zal zijn.

Liander, Vattenfall en Vitens zijn hier verantwoordelijk voor de voorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:41
Farmerwood schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:43:
[...]

Liep vanmiddag nog langs een project in aanbouw hier (Lentelijn) en daar zag ik bij een paar open voordeuren een goed gevulde meterkast incl slimme meter. Die huizen zijn nog volop in aanbouw en van buiten ziet het er niet uit alsof de oplevering binnen enkele dagen/weken zal zijn.

Onze woning is in april 2022 nog opgeleverd met een oude meter. Vorige week bericht ontvangen dat Liander binnenkort alsnog een slimme meter komt plaatsen. Regio Nijmegen - Arnhem. Lijkt dus weer voorraad en capaciteit voor installatie te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 24-03-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
twi schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:17:
[...]

Gelukkig heb je al wel deuren ;) Wel leuk nieuws!
Haha. Daar moet nog officieel akkoord op worden gegeven :+
Nee het valt allemaal we mee, het is allemaal grotendeels wel uitgezocht, nu nog bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
SquareOne schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:54:
[...]
Onze woning is in april 2022 nog opgeleverd met een oude meter. Vorige week bericht ontvangen dat Liander binnenkort alsnog een slimme meter komt plaatsen. Regio Nijmegen - Arnhem. Lijkt dus weer voorraad en capaciteit voor installatie te zijn.
Onze overburen zijn ook in april 2022 opgeleverd en die hebben direct een slimme meter gekregen.
Geeft toch het idee dat e.e.a samen hangt met het op tijd aanvragen door de aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:12
[...]

Hier Stedin. Geen idee hoe het werkt, maar ze weten al een jaar dat rond deze tijd huizen bijna opgeleverd gaan worden. Hoe lastig kan het dan zijn om op tijd te bestellen.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]
Besteden ze dat niet gewoon uit aan een derde partij? Hier doet Visser Smit en Hanab alles aanleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:18
Farmerwood schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:57:
[...]

Onze overburen zijn ook in april 2022 opgeleverd en die hebben direct een slimme meter gekregen.
Geeft toch het idee dat e.e.a samen hangt met het op tijd aanvragen door de aannemer.
Onze aannemer was ruim op tijd, maar toch was de NUTS te laat, met een paar maanden. Gevolg, extra kosten door aggregaat tijdens bouw en 4 weken latere oplevering (huis was al klaar...).
Omgeving Delft.

Ze hebben het gewoon kneiter druk en te weinig mensen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Hier een positief verhaal.

Begin november 2021 de AO getekend. Half januari 2022 de koopakte getekend.

Start bouw zou pas in juni 2022 starten mede omdat wij afhankelijk waren van een appartementencomplex dat grenst aan onze bouw. Deze moest 80% af zijn.

Dit lukte en in juni ging de eerste paal in de grond en zag je langzaam de bekisting ontstaan. Tot aan de bouwvak 2022 zag je niet veel grote stappen in het proces.

Vanaf september ging het opeens hard. Hierdoor stond eind november een waterdicht huis en kwam het bericht van de aannemer dat ze voor op schema liepen. Let op een kwartaal voor op schema. Oplevering zou eerst voor de bouwvak zijn dit jaar maar is kwartaal 1 geworden. In december met de vorst wel een kleine vertraging gehad voor de nutsbedrijven, koste uiteindelijk twee weken.

Viel ons al op dat tijdens de bouw het terrein van de aannemer vol lag met voorraad, kozijnen, stenen en dakpannen etc.. goede planning en inkoop blijkbaar.

Aanstaande donderdag 30 maart krijgen wij de sleutel.

Vrienden van ons bouwen een paar honderd meter verderop bij een ander project waar ze nog steeds op de nutsbedrijven wachten. Let op dit project is in 2020 gestart.

Dit alles in de regio Haarlem (Liander)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 09:43
@CycloneX dat is inderdaad allemaal erg snel. Een aannemer die het goed voor elkaar heeft qua planning en waar de nutsvoorzieningen en de gemeente ook goed meewerkt blijkbaar.

Welke aannemer heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33
Draakje5 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:43:
Over deuren en bovenlichten gesproken. Hierbij een idee van onze lijst. 8)7
Dit was dus als meerprijs tov de standaard stalen opdek deuren.

[Afbeelding]
Goedkoper dan bij mij (900 euro per deur)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Blik1984 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:33:
@CycloneX dat is inderdaad allemaal erg snel. Een aannemer die het goed voor elkaar heeft qua planning en waar de nutsvoorzieningen en de gemeente ook goed meewerkt blijkbaar.

Welke aannemer heb je?
Slokker bouwgroep

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-06 11:46
Misschien niet helemaal voor hier, maar ik vroeg mezelf gister af: Als je normaal een uitbouw wil realiseren zitten daar bepaalde voorwaarden aan qua afmetingen. Hoe zit dit als je met een projectmatige woning al voor een uitbouw hebt gekozen? Is dit dan de nieuwe nullijn / gewoon het huis / alsof er geen aanbouw was? Dus kan je dan opnieuw een uitbouw realiseren alsof je dit voor de eerste keer bij je woning doet? Bij onze vrijstaande woning (met maximale uitbouw 2,4m) zie ik op termijn wel een uitbreiding halverwege de woonkamer in het U-gedeelte van de zijgevel.

Daarnaast hebben mijn buren 2 huizen verderop bijvoorbeeld een maximale uitbouw gekozen, maar gaan aan de zijkant van hun tweekapper nog een extra aanbouw / klompenhok realiseren (en hebben hier naar mijn weten geen vergunning voor aangevraagd).

Edit: Op basis van diverse websites wordt het mij nu wel duidelijker. Gaat niet zozeer om eerdere uitbouwen, maar om totaal bebouwd oppervlak t.o.v. perceelgrootte. Vergunningsvrij maximaal 100m2 + 10% voor alles boven de 300m2. Voor mij zou dat zijn 100+ 10% * 55m2 (perceel 355m2) = 105,5m2 bebouwd oppervlak. Mijn BG oppervlak is 6.06 * 13.2 = ca. 80m2. Dus ik kan nog 105.5 - 80 - 25.5m2 uitbouwen zonder vergunningen en rekening houdende met erfgrenzen. Ook mijn buren blijven er ruim onder met hun klompenhok.

[ Voor 24% gewijzigd door Perseus op 27-03-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:18
Afgelopen week is ons woning opgeleverd, 1 van de opleverpunten was een kras in de vensterbank. Dat hebben ze opgelost en heb ik voor getekend.

De vensterbank was wel erg vies, dus gisteren even met de doek erover heen gegaan. Zie hieronder het resultaat, een redelijk groot doffe plek.

Zouden jullie hier een service melding van maken? Of gewoon accepteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3N-k7S2xboMNHJetaiB7w7--a4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8I9No7y8SM4lLqqBuAK5M6Cy.jpg?f=fotoalbum_large

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:25:
Lijkt wel alf of ze dat met een beetje zoutzuur ofzo een aantal dingen hebben schoon gemaakt..
Allicht zet je er een plant op maar mooi is anders natuurlijk ik zou het wel melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afgelopen week is ons woning opgeleverd, 1 van de opleverpunten was een kras in de vensterbank. Dat hebben ze opgelost en heb ik voor getekend.

De vensterbank was wel erg vies, dus gisteren even met de doek erover heen gegaan. Zie hieronder het resultaat, een redelijk groot doffe plek.

[Afbeelding]
Ik zou mij er dood aan ergeren, je koopt iets nieuws en je krijgt het alsof het van Marktplaats komt.

Absoluut melden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
vormulier schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:31:
[...]

Lijkt wel alf of ze dat met een beetje zoutzuur ofzo een aantal dingen hebben schoon gemaakt..
Allicht zet je er een plant op maar mooi is anders natuurlijk ik zou het wel melden
Kras is ook nog gewoon zichtbaar, maar "beter dan dit krijgen we het niet" werd er gezegd, tsja. En vind ik opzich ook geen ramp, een kras is maar heel dun, maar zo een doffe plek valt wel echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:31

twain4me

Perseus schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:37:
Misschien niet helemaal voor hier, maar ik vroeg mezelf gister af: Als je normaal een uitbouw wil realiseren zitten daar bepaalde voorwaarden aan qua afmetingen. Hoe zit dit als je met een projectmatige woning al voor een uitbouw hebt gekozen? Is dit dan de nieuwe nullijn / gewoon het huis / alsof er geen aanbouw was? Dus kan je dan opnieuw een uitbouw realiseren alsof je dit voor de eerste keer bij je woning doet? Bij onze vrijstaande woning (met maximale uitbouw 2,4m) zie ik op termijn wel een uitbreiding halverwege de woonkamer in het U-gedeelte van de zijgevel.

Daarnaast hebben mijn buren 2 huizen verderop bijvoorbeeld een maximale uitbouw gekozen, maar gaan aan de zijkant van hun tweekapper nog een extra aanbouw / klompenhok realiseren (en hebben hier naar mijn weten geen vergunning voor aangevraagd).

Edit: Op basis van diverse websites wordt het mij nu wel duidelijker. Gaat niet zozeer om eerdere uitbouwen, maar om totaal bebouwd oppervlak t.o.v. perceelgrootte. Vergunningsvrij maximaal 100m2 + 10% voor alles boven de 300m2. Voor mij zou dat zijn 100+ 10% * 55m2 (perceel 355m2) = 105,5m2 bebouwd oppervlak. Mijn BG oppervlak is 6.06 * 13.2 = ca. 80m2. Dus ik kan nog 105.5 - 80 - 25.5m2 uitbouwen zonder vergunningen en rekening houdende met erfgrenzen. Ook mijn buren blijven er ruim onder met hun klompenhok.
Het hoofdvollume dus zonder de uitbouwen, erkers etc.
ook aan de zijkant van somige percelen zijn er vergunningsvrije opties even het hoofdvollume bepalen en kijken waar het achtererf gebied is. dat zijn de 2 belangrijkste uitgangspunten voor vergunningsvrij bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Kras is ook nog gewoon zichtbaar, maar "beter dan dit krijgen we het niet" werd er gezegd, tsja. En vind ik opzich ook geen ramp, een kras is maar heel dun, maar zo een doffe plek valt wel echt op.
Ja deze doffe plek is echt wel een dit zie je van de andere kant van het huis plek. Gewoon melden voor dat ze aan jou vragen waarmee je het schoongemaakt hebt..

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-06 09:01

basdej

OutSystems Consultant

c-nan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Dat is toch hun probleem? Als ze het niet beter krijgen moeten ze hem maar vervangen voor een nieuwe, je weet wel, waar jij voor betaalt :-)

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-06 11:38
Afgelopen weekend hebben wij ook van boven tot onder het hele huis schoongemaakt @c-nan en van alle extra plekken waarvan de bouw zei "dat is vuil, poets je er zo af" een foto gemaakt en bij ze neergelegd met de vraag hoe ze het gaan oplossen. Ook met de gedachte, het is nieuw gekocht dus dan mag het er ook zo uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:01
Takkeding schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:10:
Afgelopen weekend hebben wij ook van boven tot onder het hele huis schoongemaakt @c-nan en van alle extra plekken waarvan de bouw zei "dat is vuil, poets je er zo af" een foto gemaakt en bij ze neergelegd met de vraag hoe ze het gaan oplossen. Ook met de gedachte, het is nieuw gekocht dus dan mag het er ook zo uitzien.
Dit is ook wel een tip die ik ook aan vrienden heb meegegeven. Want bij zo'n schoonmaak-klus merk je snel genoeg op waar het niet goed is gegaan. Wij hebben dat relatief laat gedaan - logisch ook, waarom eerst poetsen terwijl alle werklieden voor de vloer/muren/keuken/etc nog je huis in moeten? Maar daardoor mis je best wel veel qua krassen en beschadigingen. En die discussie is op een later moment wel een stuk lastiger te voeren met de bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:20
@c-nan ik heb de doffe plekken kunnen weghalen middels Thinner met een droge theedoek.
Dit zou je gezien de grote vlek best eens op een klein stukje met rond draaiende bewegingen kunnen proberen. Hier zagen ze er als nieuw uit na mijn Thinner actie. (Daarna ook goed luchten en afnemen met een sopje/water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Takkeding schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:10:
Aannemer hier heeft er een schoonmaak bedrijf in gestuurd voor de oplevering. Die hebben alles echt heel netjes achtergelaten. Alles wat nog vies was konden we als schade zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:15
Bij ons staat dit in de technische omschrijving:
De gehele woning wordt bezemschoon opgeleverd. Het sanitair, tegelwerk en de beglazingen worden schoon opgeleverd. Het bijbehorende terrein wordt ontdaan van bouwvuil en puinresten.
Hieruit maak ik dus op dat bijvoorbeeld een raamkozijn vies / stoffig mag zijn. Of heb ik het dan mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:54:
Bij ons staat dit in de technische omschrijving:

[...]

Hieruit maak ik dus op dat bijvoorbeeld een raamkozijn vies / stoffig mag zijn. Of heb ik het dan mis.
Dat heb je goed, Allicht een doekje en allis reiniger meenemen en spot check doen bij oplevering :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
Toppe schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:41:
[...]

Aannemer hier heeft er een schoonmaak bedrijf in gestuurd voor de oplevering. Die hebben alles echt heel netjes achtergelaten. Alles wat nog vies was konden we als schade zien.
Jij hebt een erg fijne aannemer gehad als ik het zo iedere keer lees, kunnen ze hier nog van leren :D

Vuil wat bij de oplevering overduidelijk vuil was wat ik mij nog herinner waren oa klodders stuc op de vloer en kozijnen van de binnendeuren, ook op toiletbril beneden :? , modder op de trap en overal een flinke laag stof. Echt verre van bezemschoon, maar doordat de oplevering al een keer uitgesteld was keken we daar volgens mij een beetje doorheen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-06 15:26
Ik heb een offerte ontvangen voor renovlies waarin staat: X aantal m2 voor Y euro's. Maar er staat ook dat voor de eindrekening een nacalculatie gedaan wordt. Dus het verschil betaal ik bij of krijg ik terug afhankelijk van of het meer of minder is dan wat er in de offerte staat.

Is dit gebruikelijk? Ik vind het persoonlijk fijner als ze alvast een percentage snijverlies meenemen in de offerte en dat de prijs vast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ze zijn nu bij de eerste woningen de zonnepanelen al aan het leggen, dit terwijl er ook pas net begonnen is met het metselwerk. Had niet verwacht dat de panelen er al zo snel op zouden gaan.

Bij de eerste woningen liggen er nu 20 panelen noord-west en 6 zuid-oost. Dit is nogal een flinke kluif aan panelen voor BENG3-100%.

Bij een document gedeponeerd bij onze omgevingsvergunning stond voor ons 13 panelen van 325WP Zuid-Oost berekend. Maar als ik nu zie dat de eerste woningen er 26 hebben (en dat zijn patio-bungalows, dus minder m2), ben ik wel heel erg benieuwd of dat het bij ons inderdaad bij 13 blijft of dat het er ook meer worden.

Edit: zal overigens wel meer worden, gezien de uitbouw en extra m2 die niet bij dat document bij de omgevingsvergunning bekend waren.

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 27-03-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Draakje5 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:31:
Ze zijn nu bij de eerste woningen de zonnepanelen al aan het leggen, dit terwijl er ook pas net begonnen is met het metselwerk. Had niet verwacht dat de panelen er al zo snel op zouden gaan.

Bij de eerste woningen liggen er nu 20 panelen noord-west en 6 zuid-oost. Dit is nogal een flinke kluif aan panelen voor BENG3-100%.

Bij een document gedeponeerd bij onze omgevingsvergunning stond voor ons 13 panelen van 325WP Zuid-Oost berekend. Maar als ik nu zie dat de eerste woningen er 26 hebben (en dat zijn patio-bungalows, dus minder m2), ben ik wel heel erg benieuwd of dat het bij ons inderdaad bij 13 blijft of dat het er ook meer worden.

Edit: zal overigens wel meer worden, gezien de uitbouw en extra m2 die niet bij dat document bij de omgevingsvergunning bekend waren.
Meer panelen = meer beter?

Liefst wil je natuurlijk dat ze de norm behalen met zo min mogelijk panelen. Dan kun je eventueel zelf panelen bij plaatsen voor grootverbruikers waar in de vergunning nog geen rekening mee is gehouden, bijvoorbeeld een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
SquareOne schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:05:
[...]

Meer panelen = meer beter?

Liefst wil je natuurlijk dat ze de norm behalen met zo min mogelijk panelen. Dan kun je eventueel zelf panelen bij plaatsen voor grootverbruikers waar in de vergunning nog geen rekening mee is gehouden, bijvoorbeeld een EV.
Zeker! Maar of het nu 325 of 350 wp panelen zijn, dat scheelt uiteindelijk misschien ook maar 1 paneeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Midan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:31:
Ik heb een offerte ontvangen voor renovlies waarin staat: X aantal m2 voor Y euro's. Maar er staat ook dat voor de eindrekening een nacalculatie gedaan wordt. Dus het verschil betaal ik bij of krijg ik terug afhankelijk van of het meer of minder is dan wat er in de offerte staat.

Is dit gebruikelijk? Ik vind het persoonlijk fijner als ze alvast een percentage snijverlies meenemen in de offerte en dat de prijs vast staat.
De kans is vrij groot dat er nog wat wijzigt in de wensen, bijvoorbeeld omdat je gaandeweg bedenkt dat je een ander behang wil op muur x, of dat de hoogte toch ergens wat anders is, of dat de keuken in een andere hoek komt. Kortom, het aantal m2 kan best wat afwijken uiteindelijk, ook in jouw voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Takkeding schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:15:
[...]

Jij hebt een erg fijne aannemer gehad als ik het zo iedere keer lees, kunnen ze hier nog van leren :D

Vuil wat bij de oplevering overduidelijk vuil was wat ik mij nog herinner waren oa klodders stuc op de vloer en kozijnen van de binnendeuren, ook op toiletbril beneden :? , modder op de trap en overal een flinke laag stof. Echt verre van bezemschoon, maar doordat de oplevering al een keer uitgesteld was keken we daar volgens mij een beetje doorheen :P
Inderdaad. Heb in dat opzicht geen klagen. Scheelt ook wel dat ik geen beton bouw heb dus veel minder troep/stof. Zaken zoals toilet bril, spiegels enzo hebben ze de dag voor oplevering geregeld

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:15
Van het weekend wezen kijken.. we hebben muren 🤓👍
Eerste met uitbouw is van ons

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIUvYwZIrBUHo4he3iEayidJpL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpZzYs4IkNoYSbPOhtFnzkBh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqX6_GnDde8iBtXSEZ_9yao8-KY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAaXQl9hh3gipV9w1ta1oqaY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-06 15:26
Blik1984 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:14:
[...]

De kans is vrij groot dat er nog wat wijzigt in de wensen, bijvoorbeeld omdat je gaandeweg bedenkt dat je een ander behang wil op muur x, of dat de hoogte toch ergens wat anders is, of dat de keuken in een andere hoek komt. Kortom, het aantal m2 kan best wat afwijken uiteindelijk, ook in jouw voordeel.
Als ik iets aanpas dan begrijp ik wel dat het verschil ook verrekend wordt. Maar dit is meer: Wij hebben zoveel m2 geschat en als uiteindelijk meer m2 nodig is dan in de offerte (ook al is niets aangepast) dan wordt het verschil ook verrekend.

Opzich vind ik dat ook niet heel raar, kan mij voorstellen dat het lastiger is om aantal m2 op de muren te schatten dan vloer. Maar ik vraag mij af of dit altijd zo gaat, of dat er ook bedrijven zijn die wel met snijverlies werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Midan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:57:
[...]

Als ik iets aanpas dan begrijp ik wel dat het verschil ook verrekend wordt. Maar dit is meer: Wij hebben zoveel m2 geschat en als uiteindelijk meer m2 nodig is dan in de offerte (ook al is niets aangepast) dan wordt het verschil ook verrekend.

Opzich vind ik dat ook niet heel raar, kan mij voorstellen dat het lastiger is om aantal m2 op de muren te schatten dan vloer. Maar ik vraag mij af of dit altijd zo gaat, of dat er ook bedrijven zijn die wel met snijverlies werken.
Ik heb zeker 5 offertes gezien van renovlies en geen enkele had het over snijverlies. Allen rekenden met m2 meters wandoppervlak zonder daarbij snijverlies apart mee te nemen. Snijverlies zit dan dus in de m2-prijs inbegrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
Midan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:57:
[...]

Hier ging dat in 5 offertes precies zo: tekeningen aanleveren, m2 geschat (liep +-5m2 uiteen) en op nacalculatie.

Je kunt vooraf heel precies alle wanden, hoeken en schuine kanten gaan inmeten. Daarna snijverlies berekenen per rol. Misschien zelfs alles vast plotten op de rol om snijverlies te voorkomen? Of zelfs naar een prijs op vierkante centimers. Misschien flauw, maar je snapt: zo blijf je bezig.

Daarom: kijk naar ervaringen en reviews van de betreffende renovliezer, het materiaal dat hij gaat gebruiken (kwaliteit van het renovlies en de verf), of hij uberhaubt een gaatje in z'n agenda heeft en er niet te lang over doet en tot slot: de m2 prijs. Voor de rest: loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Pfff ben nou behoorlijk aan het balen zeg. :( :(
Mijn vrouw had voor het weekend gezien dat het wat vochtig was bij de vvw-verdeler, maar twijfelde.
Vandaag weer gekeken en een flinke vochtige plek.

De loodgieter zou morgen een omkisting voor de verdeler in de slaapkamer komen plaatsen, maar hij zal hier toch eerst naar moeten kijken.

De leidingen en verdeler zijn droog dus dit voorspelt ellende wat mij betreft.
Vooral ook omdat de stucadoor, tegelzetter en anderen redelijk strak ingepland zijn omdat de keuken anders pas geplaatst kan worden nadat we al verhuisd zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Msl5pAn5FAJ07tZkgUkePPIqJu8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yzf5sh3DPJwYwPKbgRCFwx3k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Af7SDki1hb3gPTT98o8bW6B7bK0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DbikRP0bKFUcdRGGP00ZY6Ns.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Krijgertje1979 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:36:
Mijn vrouw had voor het weekend gezien dat het wat vochtig was bij de vvw-verdeler, maar twijfelde.

De loodgieter zou morgen een omkisting voor de verdeler in de slaapkamer komen plaatsen, maar hij zal hier toch eerst naar moeten kijken.

Vooral ook omdat de stucadoor, tegelzetter en anderen redelijk strak ingepland zijn omdat de keuken anders pas geplaatst kan worden nadat we al verhuisd zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Das balen, maar merk je ook druk verlies over een bepaalde periode ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-T
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

T-T

[Afbeelding]
Zeker melding van maken. Dat zijn dingen die blijven storen.

Zo te zien is het een composiet vensterbank?
Dat is volgens mij nog wel te herstellen door opnieuw te polijsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Krijgertje1979 is die PVC leiding ook helemaal droog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
Heb hier die discussie ook gehad omdat ik een uitbouw nam en de omgevingsvergunning en bijbehorende EPC berekening dus eigenlijk niet meer klopte met de werkelijkheid. Aannemer claimde dat het vergunningsvrij is dus mocht, waardoor ze niet meer zonnepanelen hebben hoeven leggen. VEH gaf aan dat dat klopte, al klopt het niet meer met de realiteit mocht het toch. Beetje jammer en voelt verkeerd, uiteindelijk gekozen voor een zonnepanelen bedrijf die het dak voor een schappelijke prijs vol komt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:15

hyb

@Krijgertje1979 een foto van het weekend en eentje van vandaag? Ziet er inderdaad niet al te best uit. Ik hoop dat het meevalt voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk ook even naar de afvoer. Als die niet goed gelijmd is kan die ook lekken.
Vooral bij de onderste bocht lijkt wat vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Takkeding schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:07:
[...]

Heb hier die discussie ook gehad omdat ik een uitbouw nam en de omgevingsvergunning en bijbehorende EPC berekening dus eigenlijk niet meer klopte met de werkelijkheid. Aannemer claimde dat het vergunningsvrij is dus mocht, waardoor ze niet meer zonnepanelen hebben hoeven leggen. VEH gaf aan dat dat klopte, al klopt het niet meer met de realiteit mocht het toch. Beetje jammer en voelt verkeerd, uiteindelijk gekozen voor een zonnepanelen bedrijf die het dak voor een schappelijke prijs vol komt leggen.
Iemand hier ervaring mee? Woning moet toch gewoon conform beng/epc worden opgeleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Hadden wij ook nog voor het waterdicht was. Oplevering is aanstaande donderdag maar de panelen liggen er al sinds november op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
hyb schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:20:
@Krijgertje1979 een foto van het weekend en eentje van vandaag? Ziet er inderdaad niet al te best uit. Ik hoop dat het meevalt voor je.
Dat klopt inderdaad, mijn vrouw had alles al nagelopen, de verdeler en de afvoer van de warmtepomp waren helemaal droog. Hopelijk weet de loodgieter me morgen meer te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Source90 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:45:
[...]
Kijk ook even naar de afvoer. Als die niet goed gelijmd is kan die ook lekken.
Vooral bij de onderste bocht lijkt wat vochtig.
Morgen nog een keer controleren, maar mijn vrouw gaf aan dat het helemaal droog was.
Als dat het toch blijkt te zijn zou het kunnen meevallen, maar weet hopelijk morgen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Krijgertje1979 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:47:
[...]

Morgen nog een keer controleren, maar mijn vrouw gaf aan dat het helemaal droog was.
Als dat het toch blijkt te zijn zou het kunnen meevallen, maar weet hopelijk morgen meer.
Bij ons zat er ook een afvoer (Warmtepomp) niet gelijmd Inn de onderste bocht, stroomde aan alle kanten behalve in het riool.
Hoop het voor jullie, is met een beetje lijm opgelost tegenover openbreken vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Vendetta_X schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:09:
[...]

Iemand hier ervaring mee? Woning moet toch gewoon conform beng/epc worden opgeleverd?
Wel interessant topic. Ik kom dit tegen op internet (welliswaar uit 2015):
Navraag bij het ministerie leert dat er voor de vergunningvrije delen, géén separate EPC-berekening van het uiteindelijke hoofdgebouw, inclusief vergunningvrije dakkapellen, aan- of uitbouwen overgelegd hoeft te worden. Bij de aanvraag is dan al een berekening overlegd van het gebouw waar vergunning voor wordt aangevraagd. Wel is het zo dat het hoofdgebouw samen met de aan- of uitbouw bij gereedmelding moet voldoen aan dezelfde (EPC-)eisen die gelden als wanneer die zouden zijn meegenomen bij de aanvraag voor de omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen. Bij de meeste projecten zal dat gewoon om de nieuwbouwweisen gaan. In deze brochure van de Rijksoverheid vind je meer informatie.

Dit houdt dus in dat je het energie-effect van vergunningvrije opties bij een woning moet compenseren.
Het lijkt me dat men wel moet voldoen, de woning wordt 100% beng 3 gebouwd. Dat betekend dus dat wanneer ik meer verwarming vraag en ventilatie door vergunningsvrije uitbouw, de capaciteit van de warmtepomp en wtw unit groter moet zijn, indien ze niet al enigszins overgedimensioneerd zijn.
Daardoor moet ik meer energie opwekken dus mogelijk een extra PV paneel daarvoor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even met een stukje toiletpapier onder de PVC en andere delen vegen. Je ziet direct als dat nat wordt, veel gemakkelijker dan je handen.

Het is wel bijzonder aangelegd met die PVC buis zo voor de verdeler langs...

PVC kan lekken, maar ook alles wat op of aan de verdeler geschroefd is kan lekken, dus aansluitingen van de slangen, kraantjes, debietmeters, etc. Gewoon overal even met een stukje toiletpapier licht langs vegen. Wordt je papier nat, heb je je lek gevonden.

overigens suggereert de eerste foto helaas wel dat het uit de vloer komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Vendetta_X schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:09:
[...]

Woning moet bij oplevering voldoen aan het bouwbesluit. Bij BENG moet bij oplevering iedere woning individueel aan de eisen voldoen, dus inclusief alle uitbouwen, ook al zijn deze vergunningsvrij. (https://www.rvo.nl/onderw...gielabel-bij-woongebouwen)

In de periode voor BENG was dat anders en die periode is nog lang niet afgelopen, want het gaat daarbij om vergunningsdatum voor 01-01-2021.

Dus is je vergunning van na 01-01-2021, dan moeten alle woningen aan BENG voldoen, maar is de vergunning van voor 01-01-2021 dan niet, dan voldoet de EPC berekening van de hoofdbouw (bron: https://www.omgevingsweb....in-combinatie-met-opties/)

Als ik me niet vergis is er iemand in dit topic die hier een probleem mee heeft. De bouwer is alle documentatie kwijt en dus valt het energielabel te laag uit, waardoor de hypotheekverstrekker de rente wil verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Een van onze loze leidingen hebben ze getrokken met een flexibele buis, daar ben ik niet zo blij mee. Vandaag of morgen heb ik contact met de uitvoerder, maar is hier een standaard voor of mag de uitvoerder zelf bepalen wat voor buis er wordt gebruikt? Kan je flexibele PVC buis uberhaupt verlengen?

Het is een LL 200mm onder peil (dus onder de grond)., komt uit bij ons achtergevel. Deze ga ik weer doortrekken naar de berging toe.

[ Voor 26% gewijzigd door c-nan op 28-03-2023 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:56
c-nan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:54:
Een van onze loze leidingen hebben ze getrokken met een flexibele buis, daar ben ik niet zo blij mee. Vandaag of morgen heb ik contact met de uitvoerder, maar is hier een standaard voor of mag de uitvoerder zelf bepalen wat voor buis er wordt gebruikt? Kan je flexibele PVC buis uberhaupt verlengen?

Het is een LL 200mm onder peil (dus onder de grond)., komt uit bij ons achtergevel. Deze ga ik weer doortrekken naar de berging toe.
Helaas mag dit gewoon, hoe onprettig het ook is. (Ons contactpersoon waarschuwde ook om geen leidingen te laten bedraden want dan deden ze vaak ook flexibele buizen ipv stug).

Verlengen is wel een optie maar wordt het liefst wel vermeden aangezien het toch een punt kan zijn waar een trekveer/kabels kunnen blijven steken.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online

- Uitvoerder mag kiezen welke leiding, vast of flex, Bij je verkoop gesprek kan je aangeven dat je alleen vast wilt. Hierna is het nog wel aan de uitvoerder om dit te accepteren / implementeren
- Ja flex buis kan je prima verlengen met een koppel stukje / sok (even slim omgaan met kabels trekken dat wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Als je flexibele PVC gaat verlengen kun je gewoon sokjes gebruiken. Ik zou ze voor de gemoedsrust even vastlijmen met PVC lijm (zelfde spul als voor de riolering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miljanair
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-06 17:12
Update n.a.v. onderstaande:
Members only:
Draakje5 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:13:
[...]

Ik heb het al eerder aangegeven, tekeningen kun je eenvoudig opvragen bij de gemeente (mocht de aannemer je geen duidelijkheid verschaffen).

Zo is bij ons project het volgende bepaald, en zie je zeer minimale afwijkingen t.o.v. de omliggende woningen.
Wat je dan ook nog zou kunnen doen is het document bij de gemeente van het vorige project opvragen, als dit met elkaar overeenkomt (of juist niet) dan weet je in ieder geval al iets meer.

***members only***
We hebben de tekeningen opgevraagd bij de gemeente en daaruit blijkt geen peil, behalve peil = 0 om te rekenen vanaf de 'vloer'. De gemeente verwijst verder naar de aannemer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Miljanair schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:37:
Update n.a.v. onderstaande:

[...]

***members only***

[...]

We hebben de tekeningen opgevraagd bij de gemeente en daaruit blijkt geen peil, behalve peil = 0 om te rekenen vanaf de 'vloer'. De gemeente verwijst verder naar de aannemer
Bij ons kom ik als regel vanuit de gemeente in het bestemmingsplan tegen:
Er wordt onderzocht hoe hoog de vloerpeilen moeten worden van de woningen. De volgende tekst is daarbij van belang (grondwaterbeleid van de gemeente): Bepalend is dat de vloerpeil woning 0,30 meter hoger dient te liggen dan de as van de weg, maar tevens ook (minimaal) 1,00 meter boven de GHG. Vaak is de GHG eis ondergeschikt, maar in sommige gevallen is deze eis wel bepalend en dient het vloerpeil 1,00 meter boven de GHG te worden aangebracht. Het is aan de initiatiefnemer om in detail de GHG uit te zoeken (onderzoek grondwater).
Wellicht zegt jouw bestemmingsplan ook iets over het vloerpeil t.o.v. de as van de weg. Ik ga er van uit dat iedere gemeente hier een regel voor heeft die ook in het bestemmingsplan staat. Daar zou de vergunning aan moeten voldoen.

Het is mij niet duidelijk of de bovengenoemde 0,30meter hoger dan as van de weg, een maximum is of een minimum, of beide, dat zou de gemeente kunnen toelichten.

PS: Weet je zeker dat je alle documenten hebt? Op een bouwtekening staat vgm vrijwel altijd PEIL=0. Maar op een ander (algemeen) document van de omgeving / situatie kunnen mogelijk wel exacte maten staan. Je moet niet alleen de documenten van je woning opvragen, maar die van de omgevingsvergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
-edit: knip-

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Vraag, wellicht dat @Blihi een antwoord heeft?

Wij hebben onderstaande reactie vanuit de aannemer ontvangen te aanziens onze klacht over witte vlekken in de deuren.
Uitzondering d (waarborgregeling) niet van toepassing
De vlekvorming is, hoe vervelend ook, een esthetisch gebrek, dat ingevolge artikel 3 sub h niet
onder de Woningborg waarborg- en garantieregeling valt. Artikel 3 sub h sluit de garantie
namelijk uit voor ‘Oppervlakteverwering: vlekvorming en/of verkleuring van materialen’.
Wij, vrijwel alle buurtbewoners, zijn van mening dat de aannemer zich niet kan/mag beroepen op bovenstaand artikel omdat de deuren nog geen 9 maanden oud zijn en dat vlekvorming en/of verkleuring van een oppervlakte/materiaal pas slechts is 'toegestaan' naar alle redelijkheid, na 15 jaar kan je verwachten dat je eventueel vlekken of verkleuring krijgt, niet na 9 maanden.

Zijn wij onredelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wat zegt woningborg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Die hebben we (nog) niet geconfronteerd en de zaak ligt nu ter beoordeling bij onze eigen advocaat.

Er zijn een aantal zaken die volgens ons niet kloppen aan de reactie:
Ten eerste wordt betwist dat er sprake is van een ondeugdelijke folie en dat een folie met houtnerfstructuur minder poreus en/of gladder en ‘daarom’ minder gevoelig voor zonlicht zou zijn. Voor zover u zich baseert op mededelingen van een medewerker van Concept3, kunt u daar geen rechten aan ontlenen. Volgens de deuren- en kozijnenleverancier VKE is de folie prima geschikt voor het gebruik en dat is ook de eigen ervaring van cliënte, die dezelfde kozijnen en deuren met deze folie in tientallen andere woningen heeft aangebracht, waar nimmer klachten over geuit zijn. VKE (en cliënte met haar) betwist dan ook de noodzaak om de folie of de deuren of kozijnen te vervangen.
Wij mogen geen ‘rechten ontlenen’ aan de specialist die de leverancier zelf heeft ingeschakeld. Dat is vreemd.

Tevens spreekt de aannemer over ‘tientallen’ echter, als we de leverancier mogen geloven, zijn er slechts 10 woningen eerder (projectmatig) voorzien van dit type folie. De kozijnen zijn wél voorzien van houtnerf structuur en ze blijven in deze brief maar refereren aan ‘deuren en kozijnen’ terwijl we het alleen over de deuren hebben.

Onze mening: een folie mét houtnerf structuur is gladder en minder poreus waardoor hij eenvoudiger schoon te maken is en óók minder gevoelig is voor zon licht.

Hier nog één:
Ook al is er sprake van een wijziging ten opzichte van de aannemingsovereenkomst, mijn cliënte was hier gezien artikel 3 van de algemene voorwaarden gerechtigd toe, omdat dit door een wijziging in de productie door VKE noodzakelijk was. Dat deze wijziging geen afbreuk doet aan de woning blijkt wel, omdat geen van u allen hier bij oplevering over geklaagd heeft.
Dat mijn cliënte mogelijk verzuimd heeft deze wijziging voorafgaande de oplevering te melden, doet uiteraard niet af aan de wijzigingsbevoegdheid, te meer daar er geen keuze meer was.
Deze klopt ook niet. We hebben zwart op wit van de leverancier ontvangen dat ze exact geleverd hebben wat er besteld is door de leverancier. De proberen nu de schuld bij de leverancier neer te leggen terwijl dat niet klopt. Hierin staan ze dus gewoon glashard te liggen.

Aanvulling: het gaat ons niet specifiek om die houtnerf folie maar willen geen witte vlekken op een deur en iets wat normaal te reinigen is met een emmer, spons en wat groene zeep.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 28-03-2023 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik zou in ieder geval ook woningborg in dit traject betrekken, maar dat zal de advocaat ook wel doen, neem ik aan.

Zij moeten de garantie immers leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakolando
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06 01:24
Vraagje m.b.t. volgorde afwerking.

Maak je eerst het dak waterdicht en breng je dan de dekvloer(en) aan. Of kan men ook al aan de dekvloer beginnen zonder dat het dak waterdicht is?

In ons project zie ik dat bij de buren de dekvloer er op de begane grond inligt, daar staan wat plassen water op.

Geen idee of dit kwaad kan.

Het gaat om een zandcement dekvloer die op de constructievloer wordt aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:17

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

jakolando schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:35:

Maak je eerst het dak waterdicht en breng je dan de dekvloer(en) aan. Of kan men ook al aan de dekvloer beginnen zonder dat het dak waterdicht is?

In ons project zie ik dat bij de buren de dekvloer er op de begane grond inligt, daar staan wat plassen water op.

Het gaat om een zandcement dekvloer die op de constructievloer wordt aangebracht.
Zolang het de eerste paar dagen niet regent kan het wel meevallen.

Maar is de dekvloer nog nat dan is elke vallende druppel een kratertje.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Vanochtend is de installateur langsgekomen, geeft aan dat het geen lek kan zijn aangezien het systeem 2 weken op druk heeft gestaan en er dan wel iets naar boven gekomen zou zijn. Zijn uitleg is dat de navulslang los zat en heeft zitten druppelen. Er heeft niemand aan gezeten, maar het vulpunt zit wel precies boven de plek waar het in eerste instantie nat werd. Hij heeft de slang goed aangesloten en het is nu wel wachten.

Heb het wel bij de koopbegeleider gemeld voor de zekerheid. Komende dagen toch in de gaten houden.
Extra balen was wel dat hij die slang helemaal los maakte en er nog meer water in de trapkast op de vloer kwam, duurt daardoor wat langer voordat het droog is en ik heb een tegelzetter die donderdag tegels gaat leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
jakolando schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:35:

Zandcement kan tegen water. Anhydriet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Krijgertje1979 even een elektrisch kacheltje op dat stukje zetten en even je ramen open zodat het vocht er goed uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:54:
[...]
Zijn uitleg is dat de navulslang los zat en heeft zitten druppelen. Er heeft niemand aan gezeten, maar het vulpunt zit wel precies boven de plek waar het in eerste instantie nat werd. Hij heeft de slang goed aangesloten en het is nu wel wachten.
Waarom hangt die slang permanent aan de installatie ? Lijkt mij wel een beetje overbodig, Maar goed als die slang druppelt zou de kraan ook open moeten staan anders is de druk wel een keer van die slang af..

Allicht toch even alles nalopen met een doekje vanavond om te kijken of alles droog is / blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 10:59
Toppe schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:59:
[...]

Die hebben we (nog) niet geconfronteerd en de zaak ligt nu ter beoordeling bij onze eigen advocaat.

Er zijn een aantal zaken die volgens ons niet kloppen aan de reactie:

[...]

Wij mogen geen ‘rechten ontlenen’ aan de specialist die de leverancier zelf heeft ingeschakeld. Dat is vreemd.

Tevens spreekt de aannemer over ‘tientallen’ echter, als we de leverancier mogen geloven, zijn er slechts 10 woningen eerder (projectmatig) voorzien van dit type folie. De kozijnen zijn wél voorzien van houtnerf structuur en ze blijven in deze brief maar refereren aan ‘deuren en kozijnen’ terwijl we het alleen over de deuren hebben.

Onze mening: een folie mét houtnerf structuur is gladder en minder poreus waardoor hij eenvoudiger schoon te maken is en óók minder gevoelig is voor zon licht.

Hier nog één:

[...]

Deze klopt ook niet. We hebben zwart op wit van de leverancier ontvangen dat ze exact geleverd hebben wat er besteld is door de leverancier. De proberen nu de schuld bij de leverancier neer te leggen terwijl dat niet klopt. Hierin staan ze dus gewoon glashard te liggen.

Aanvulling: het gaat ons niet specifiek om die houtnerf folie maar willen geen witte vlekken op een deur en iets wat normaal te reinigen is met een emmer, spons en wat groene zeep.
Misschien dat ik 'm niet helemaal volg (val ook net half midden in een topic), maar zijn dit de feiten?
  • Jullie hadden een gladde kunsstof deur. Daar is een folie overheen geplakt om deze een houtnerfstructuur te geven.
  • Het kunsstof van de deur onder de folie begint te verkleuren danwel te verweren.
  • De specialist van de leverancier zegt dat dit niet normaal is.
  • Advocaat van de aannemer zegt dat hun mening niet geldig is en gooit het op wellus-nietus.
Ik woon nu in een huurowning (ong. 4 jaar) met kunststof houtnerfstructuur kozijnen (mooi Scrabble-woord) en die zien er eigenlijk nog puntgaaf uit. Idem dito voor de witte gladde kozijnen die 40+ jaar oud zijn van mijn ouders. Dus nee, ik zou zeggen dat dit niet normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
keeperson schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:40:
[...]

Misschien dat ik 'm niet helemaal volg (val ook net half midden in een topic), maar zijn dit de feiten?
  • Jullie hadden een gladde kunsstof deur. Daar is een folie overheen geplakt om deze een houtnerfstructuur te geven.
  • Het kunsstof van de deur onder de folie begint te verkleuren danwel te verweren.
  • De specialist van de leverancier zegt dat dit niet normaal is.
  • Advocaat van de aannemer zegt dat hun mening niet geldig is en gooit het op wellus-nietus.
Ik woon nu in een huurowning (ong. 4 jaar) met kunststof houtnerfstructuur kozijnen (mooi Scrabble-woord) en die zien er eigenlijk nog puntgaaf uit. Idem dito voor de witte gladde kozijnen die 40+ jaar oud zijn van mijn ouders. Dus nee, ik zou zeggen dat dit niet normaal is.
Nee, er zijn meteen gladde deuren geleverd. Die zijn daarna nog eens vervangen, ook voor gladde deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Is er een manier om uit te rekenen of de capaciteit van de WTW voldoende is voor onze woning?
Het gaat om woning van 4 lagen: 0 woonkeuken, 1 woonkamer, 2 slaapkamers+badkamer, 3 zolder (met technische ruimte), totaal zo'n 170 m2. Er zit een WTW in van 325 m3/uur, dezelfde als de woningen van 3 lagen. Zou die 325 wel voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
Aubergine schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:37:
Wij zoeken wat input op ons lichtplan.

Onze badkamer is als volgt ontworpen:

***members only***

De spotjes komen op de volgende plek (in de bouwtekening staat de standaard badkamer - negeer deze).

***members only***

Een van onze zorgpunten is dat de wastafel op 46 cm eindigt en de spotjes beginnen op 55 cm. Zou dit voor schaduwvorming zorgen als je je tanden aan het poetsen bent? Is het handiger om deze direct boven je hoofd te hebben op circa 45 cm?
Lamp (zo’n balk) bovenop de spiegelkast plaatsten :)

Zou overwegen de wastafel helemaal tegen de muur te doen ipv 10 of 15 cm ruimte. Radiator kant dan links van meubel tegenover de douche.

Heb je echt 2 wastafels nodig in zo’n compacte badkamer? Wij hebben een meubel van 100 breed met de wastafel gecentreerd zodat er aan beide kant nog iets neergezet/gelegd kan worden.

[ Voor 20% gewijzigd door SquareOne op 29-03-2023 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Of een spiegel met ingebouwde LED.
Tegenwoordig in alle vormen verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-06 15:32
Zo, ik kan ook weer een update geven, beetje een halve rant. Afgelopen week is onze vergunning onherroepelijk geworden (2 dagen voordat ie eigenlijk onherroepelijk zou zijn werd de stikstofwetgeving gewijzigd en konden ze op nieuw.. We hebben nog geen hoera brief, maar al wel de uitnodiging en dus geplande afspraak voor passeren en de eerste facturen. Beetje vreemde volgorde maar swa. Ook zien we bij de verkoopwebsite van de ontwikkelaar dat oplevering vervroegd is van zomer 2024 naar medio april 2024. Alleen ons als kopers informeren ho maar. Anyhow, passeren gepland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Heb je al het garantiecertificaat?

Zonder dat certificaat moet je niet passeren hoor.

[ Voor 44% gewijzigd door Blihi op 29-03-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:23:
Heb je al het garantiecertificaat?

Zonder dat certificaat moet je niet passeren hoor.
Je kan niet eens passeren zonder certificaat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 115% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Aubergine schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:44:
[...]

[...]

Zouden jullie spotjes boven de wastafel afraden? Of boven je hoofd juist afraden?
Wij hebben ongeveer op dezelfde afstanden/plekken spotjes en een LED spiegel voor extra verlichting. Wel fijnere belichting van achter de spiegel dan van boven moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Toppe schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:25:
[...]

Je kan niet eens passeren zonder certificaat :9
Dit inderdaad, mag niet. Staat ih contract ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:47
In q4 dit jaar wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd.
Ik ben vast een beetje aan het informeren voor de opleverkeuring. De ervaringen met VEH zijn zeer wisselend als ik dit forum doorzoek. Buiten VEH kom ik weinige concrete ervaringen / tips tegen hier.

Is er iemand die goede ervaringen heeft met een keurder of keuringsbedrijf in de regio Eindhoven / Den Bosch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
Zelf geen goede ervaringen mee, maar wel goede verhalen gehoord over de volgende partij:
https://www.bouwkeuringzuid.nl/

@BertVK

[ Voor 5% gewijzigd door Fedde op 29-03-2023 21:04 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvYWR_xsLk_q_ZRzXtEq2p3BAFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qh69a5ugjSs2RKGDzsuTZTRJ.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben een deur :)F

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:29
koelkast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:49:
Is er een manier om uit te rekenen of de capaciteit van de WTW voldoende is voor onze woning?
Het gaat om woning van 4 lagen: 0 woonkeuken, 1 woonkamer, 2 slaapkamers+badkamer, 3 zolder (met technische ruimte), totaal zo'n 170 m2. Er zit een WTW in van 325 m3/uur, dezelfde als de woningen van 3 lagen. Zou die 325 wel voldoende zijn?
Goede vraag, ben ik ook wel benieuwd naar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
Ziet er gaaf uit zo!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
We hebben een vergadering gehad met enkele bewoners, de gemeente (projectbegeleider + speelbeleid medewerker) en de projectontwikkelaar.

Heel interessant om te horen hoe de gemeente omgaat met het speelbeleid en wat de visie van de ontwikkelaar is. De ontwikkelaar bekostigd de openbare voorzieningen.

Bij ons project , in het midden, komt een grote wadi met speelmogelijkheden. We hebben als bewoners het initiatief genomen om hier samen met deze partijen over na te denken en invulling aan te geven. We wachten nu een eerste concept af.

Kan het iedereen aanbevelen dit initiatief te nemen met je gemeente als je ook in een nieuwbouwproject komt te wonen waar een plan voor speelmogelijkheid in is bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-06 09:30
SquareOne schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:54:
[...]

Ze zijn vandaag bij ons langs geweest, Hart van de Waalsprong. Valentijnsdag opgeleverd met domme meter. Uiteindelijk sneller dan verwacht eerlijk gezegd, we waren al gewaarschuwd dat het even kon duren, maar had twee weken geleden ineens post van Liander dat we een afspraak konden inplannen.
Pagina: 1 ... 208 ... 351 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.