Acties:
  • +6 Henk 'm!

• brthzlgr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:20
Wij krijgen zojuist bericht over het vervallen van de BTW (21%) op de pv-panelen. Dit wordt afgetrokken van onze laatste bouwfactuur waardoor er dus een extraatje in het depot blijft zitten. Misschien voor anderen van jullie ook interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:43
@Draakje5 ik zou haast zeggen 100 als je kijkt naar de breedte lengte verhouding en je deze tabellen erbij houdt.
https://www.calduran.nl/stenen-blokken/kimblokken

Win je 2cm rondom aan oppervlakte :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:26
El-Vder schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:16:
@Draakje5 ik zou haast zeggen 100 als je kijkt naar de breedte lengte verhouding en je deze tabellen erbij houdt.
https://www.calduran.nl/stenen-blokken/kimblokken

Win je 2cm rondom aan oppervlakte :+
Als ik het goed zie, dan zijn de 12cm blokken alleen verkrijgbaar in lengte van 297mm.
De 10cm blok alleen in 437mm.

Met de tip van vormulier, kom ik denk ik (als ik niet de balustrade pak) maar de ijzeren koppelstrip (van 4cm breed), uit op 12cm bij om en nabij 30cm. Dan zouden ze dus wel 12cm zijn. :-)
Of zijn dit geen velling kimblokken?

Ben ik wel heel erg benieuwd wat die 10 op het blok en die 100 dan moet betekenen.. Ik ben heel nieuwsgierig aangelegd.. :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 22-03-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:20

MonkeySleeve

It's just Monkey business

27 maart 2023 gaat de bouw dan eindelijk beginnen, dan begint de telling van de 405 werkbare dagen. Hopelijk zijn onze woningen eerder klaar maar ben bang dat het nog even gaat duren :P

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:23
Trek je alles in twijfel wat je aannemer doet? :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:05
NCSmits schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:24:
[...]

Trek je alles in twijfel wat je aannemer doet? :?
Ben je nieuw in dit topic? :9

Ik vind het wel mooi om te lezen en interessant wat Draakje allemaal post. Maar jezus wat zal ik als aannemer denken "Daar is die vent weer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iamthefish
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-01 19:33
MonkeySleeve schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:10:
27 maart 2023 gaat de bouw dan eindelijk beginnen, dan begint de telling van de 405 werkbare dagen. Hopelijk zijn onze woningen eerder klaar maar ben bang dat het nog even gaat duren :P
Mijn project wordt een half jaar eerder opgeleverd omdat de bouw van andere projecten is uitgesteld. Dat schijnen er nogal wat te zijn. Dus wie weet :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
mentalozzie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:25:
[...]

Ik vind het wel mooi om te lezen en interessant wat Draakje allemaal post. Maar jezus wat zal ik als aannemer denken "Daar is die vent weer"
Ik lees niet elke dag alles, maar hang hier wel al ff rond. Daarom valt t me op. Maar idd: projectbouw is niet helemaal voor @Draakje5 :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mentalozzie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:25:
[...]

Ik denk dat ik maar drone jammers ga verkopen aan aannemers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Draakje5 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:48:
[...]

Ben ik wel heel erg benieuwd wat die 10 op het blok en die 100 dan moet betekenen.. Ik ben heel nieuwsgierig aangelegd.. :+

***members only***
Zomaar een idee, al eerder geopperd: Jullie zijn bouwdeel 10 in dit project en het aangrenzende huis/andere deel van de tweekap is 10.1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Wij hebben thuis inderdaad al geroepen dat de volgende woning (waarschijnlijk over 20 jaar, als deze nog staat met alle bouwfouten) (geintje natuurlijk), dan word ik de opzichter.

Ik vind het zelf heel interessant om te weten hoe alles zit bouwtechnisch. Nee, ik vraag bovengenoemde echt niet bij de aannemer, dat gaat me iets te ver.

Hoe ontstaat een koudebrug, waarom piept mijn dakraam, waarom komt er tocht uit mijn trapgat, waarom laten we constructeurs bepaalde tekeningen maken en wijken we daar vervolgens van af, waarom zit er losse isolatie in de dakkap tussen de ankerloze spouwmuren, waarom wordt die koppelstrip scheef en onder de kimblokken gelegd, kan dit straks geen impact hebben op de draagmuur? Waarom gebruiken wij 4 koppelstrippen terwijl er 3 op de tekening staan, waarom komt mijn waterleiding van de buitenkraan niet uit in de meterkast maar in de koof ernaast, terwijl deze bij andere woningen wel in de meterkast uitkomt, en deze een stop-aftap hendel moet hebben in de meterkast enz.

Hele interessante vraagstukken waar je uren mee bezig kan zijn (als je de tijd hebt) 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Mocht je je interesseren voor ventilatie, dan heb ik nog wel wat voor je om je in te verdiepen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:43
Draakje5 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:48:
[...]

Als ik het goed zie, dan zijn de 12cm blokken alleen verkrijgbaar in lengte van 297mm.
De 10cm blok alleen in 437mm.

Met de tip van vormulier, kom ik denk ik (als ik niet de balustrade pak) maar de ijzeren koppelstrip (van 4cm breed), uit op 12cm bij om en nabij 30cm. Dan zouden ze dus wel 12cm zijn. :-)
Of zijn dit geen velling kimblokken?

***members only***
Je hebt helemaal gelijk, ik keek gewoon scheef en dacht 100x214 en 120x214 te zien.
En ik denk dat je bij de tabel van kwaliteiten CS20, 36-44 moet kijken. Ik zie namelijk geen velling op deze blokken.

[ Voor 7% gewijzigd door El-Vder op 22-03-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Farmerwood schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:57:
[...]

Mocht je je interesseren voor ventilatie, dan heb ik nog wel wat voor je om je in te verdiepen. :+
Ik heb me al verdiept in kruipruimteventilatie, geisoleerde berging ventilatie. Nog niet zo zeer in ventilatie en WTW units. Maar ben benieuwd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
El-Vder schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:57:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik keek gewoon scheef en dacht 100x214 en 120x214 te zien.
En ik denk dat je bij de tabel van kwaliteiten CS20, 36-44 moet kijken. Ik zie namelijk geen velling op deze blokken.
Thanks, was even niet duidelijk wat er met velling bedoeld werd, maar dat is dus de schuine kant op de blokken. Die hebben we inderdaad niet. Dan kunnen ook de 10cm blokken 29cm lang zijn. Enfin, ze hebben 1 vaste lengte en dat is 29cm, dus dan lijkt de breedte 12 te zijn. d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 15:14
Voor de geïnteresseerden, VEH heeft haar lijst geüpdatet met de 2022 gemiddelde meerwerkprijzen, zojuist aangepast. Hier te downloaden: https://www.eigenhuis.nl/...middelde-prijzen-meerwerk

Valt mij op dat bepaalde zaken duurder zijn (loze leidingen) maar andere zaken juist gemiddeld gezien (veel) goedkoper zijn, kraantje + afvoer is bij ons bijv. dubbel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Fedde schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:06:
Voor de geïnteresseerden, VEH heeft haar lijst geüpdatet met de 2022 gemiddelde meerwerkprijzen, zojuist aangepast. Hier te downloaden: https://www.eigenhuis.nl/...middelde-prijzen-meerwerk

Valt mij op dat bepaalde zaken duurder zijn (loze leidingen) maar andere zaken juist gemiddeld gezien (veel) goedkoper zijn, kraantje + afvoer is bij ons bijv. dubbel.
Members only:

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Leuk om te zien, maar wat heb je er nou echt aan? Ik krijg alleen maar een gevoel dat ik nog meer word afgezet haha.

Je kan nog steeds niet echt onderhandelen over de prijzen van het meerwerk toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 15:14
Alic3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:34:
Leuk om te zien, maar wat heb je er nou echt aan? Ik krijg alleen maar een gevoel dat ik nog meer word afgezet haha.

Je kan nog steeds niet echt onderhandelen over de prijzen van het meerwerk toch?
Eens en sinds 1-1-22 is de prijs ook alweer 15-20% toegenomen op 31-12, dus gemiddeld gezien maakt dat ook weer verschil. het is vooral leuk om te zien.

onderhandelen is vaak niet echt mogelijk neen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Aantal dingen vallen mij wel op:
- CO2 melder voor dik €400 terwijl een co2 melder inkoop goedkoper zijn. Daarbij heeft het in nieuwbouw weinig toegevoegde waarde ivm ontbreken CV ketel
- Dik €900 voor een uitstortgootsteen inclusief koudwater en een afvoer: ronduit belachelijk.
- €163 voor dichtzitten bovenlicht: iemand die dat al gehaald heeft?
- €264 voor bewegingsmelder ipv schakelaar: krijg je een gouden variant? Vaak schepen ze je nog af met z’n lelijk plafond inbouw ding ook (en vervalt je huidige inbouwdoos, succes in de toekomst.)
- Aanbrengen extra aardlek, alsof er iemand is die zegt ‘hey doe even extra aardlek!’. Dit doe je alleen als het noodzakelijk is en dan vindt ik het gek om een extra aardlek op de bon te zetten. Gewoon de prijzen van de groep verhogen
- Ik mis aardlekautomaat
- extra groep in meterkast, die krengen kosten 2 tientjes. Toch mooi €134 verdiend zonder er wat voor te hoeven doen
- €100 voor condensdroger op wasmachine. Een Y stuk is écht goedkoper mensen

Of te wel: leuk lijstje maar roept meer hartklachten op dan dat het gerust stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:51:
[...]

Aantal dingen vallen mij wel op:
- CO2 melder voor dik €400 terwijl een co2 melder inkoop goedkoper zijn. Daarbij heeft het in nieuwbouw weinig toegevoegde waarde ivm ontbreken CV ketel
- Dik €900 voor een uitstortgootsteen inclusief koudwater en een afvoer: ronduit belachelijk. 1220 8)7
- €163 voor dichtzitten bovenlicht: iemand die dat al gehaald heeft? ca. 60
- €264 voor bewegingsmelder ipv schakelaar: krijg je een gouden variant? Vaak schepen ze je nog af met z’n lelijk plafond inbouw ding ook (en vervalt je huidige inbouwdoos, succes in de toekomst.)
- Aanbrengen extra aardlek, alsof er iemand is die zegt ‘hey doe even extra aardlek!’. Dit doe je alleen als het noodzakelijk is en dan vindt ik het gek om een extra aardlek op de bon te zetten. Gewoon de prijzen van de groep verhogen 320 aardlek - 350 uitbreiding installatiekast, standaardkast met 6 groepen in TO, je verzint het niet...
- Ik mis aardlekautomaat
- extra groep in meterkast, die krengen kosten 2 tientjes. Toch mooi €134 verdiend zonder er wat voor te hoeven doen
- €100 voor condensdroger op wasmachine. Een Y stuk is écht goedkoper mensen

Of te wel: leuk lijstje maar roept meer hartklachten op dan dat het gerust stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik vind 900 voor de uitstortgootsteen wel meevallen. Ik heb onze meerwerklijst ook ingestuurd naar VEH. Wij waren 1300 kwijt.

Constructietekening moet aangepast worden ivm doorvoer pvc buis door fundering naar garage/berging.
Prefab vloer moet aangepast worden en sparing in gemaakt.
Waterleiding en afvoer naar de locatie.
Uitstortgootsteen en kraantje zelf.

Andere meerwerk prijzen vond ik wel echt fors. 24k voor garage isoleren. 15k voor dakkapel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:17

tomtom901

Moderator General Chat
Farmerwood schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:57:
[...]

_O- _O- _O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:55:
Ik vind 900 voor de uitstortgootsteen wel meevallen. Ik heb onze meerwerklijst ook ingestuurd naar VEH. Wij waren 1300 kwijt.

Constructietekening moet aangepast worden ivm doorvoer pvc buis door fundering naar garage/berging.
Prefab vloer moet aangepast worden en sparing in gemaakt.
Waterleiding en afvoer naar de locatie.
Uitstortgootsteen en kraantje zelf.

Andere meerwerk prijzen vond ik wel echt fors. 24k voor garage isoleren. 15k voor dakkapel..
Heb hier €350 betaald geloof ik voor koud en warmwater inclusief afvoer. Spoelbak heb ik zelf gekocht want wou een kunststof bak hebben van formaat. Heb nu 60L :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:13:
[...]

Heb hier €350 betaald geloof ik voor koud en warmwater inclusief afvoer. Spoelbak heb ik zelf gekocht want wou een kunststof bak hebben van formaat. Heb nu 60L :D
Hier zo'n 1850 euro: Uitstort gootsteen in de berging - In de berging of garage wordt een uitstort gootsteen met emmerrooster geplaatst. Deze uitstort gootsteen is inclusief afvoer en koud- en warmwater. (Inclusief boiler ten behoeve van warm water).

Ik wilde graag een aansluiting zodat de tuinkamer en berging om te bouwen is tot slaapkamer met kleine badkamer mocht het ooit nodig zijn. Boiler was niet direct nodig dus er is zo'n 600 euro af gegaan. Zie ik vandeweek dat er gewoon een warmwater aansluiting is gemaakt vanuit de warmtepomp, win-win.
Blijft helaas nog steeds veel geld voor het trekken van 2 waterleidingen, een aantal meters afvoer extra en een wasbak met mengkraan. Maar goed, achteraf is het niet te doen voor minder onder de kruipruimte en in de muur etc...

Omdat de optie zo duur was heb ik 'm nergens anders bij de buren gezien... misschien geen populaire optie en daarom zo duur?

[ Voor 5% gewijzigd door LordBusiness op 22-03-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
LordBusiness schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:34:
[...]
Hier zo'n 1850 euro: Uitstort gootsteen in de berging - In de berging of garage wordt een uitstort gootsteen met emmerrooster geplaatst. Deze uitstort gootsteen is inclusief afvoer en koud- en warmwater. (Inclusief boiler ten behoeve van warm water).

Ik wilde graag een aansluiting zodat de tuinkamer en berging om te bouwen is tot slaapkamer met kleine badkamer mocht het ooit nodig zijn. Boiler was niet direct nodig dus er is zo'n 600 euro af gegaan. Zie ik vandeweek dat er gewoon een warmwater aansluiting is gemaakt vanuit de warmtepomp, win-win.
Blijft helaas nog steeds veel geld voor het trekken van 2 waterleidingen, een aantal meters afvoer extra en een wasbak met mengkraan. Maar goed, achteraf is het niet te doen voor minder onder de kruipruimte en in de muur etc...

Omdat de optie zo duur was heb ik 'm nergens anders bij de buren gezien... misschien geen populaire optie en daarom zo duur?
Ongetwijfeld. Hier hebben 3/4 andere bewoners ook een koudwater aansluiting + afvoer genomen maar wij wouden echt een grote diepe wastrog voor schoonmaken van vazen, frituur, bbq en dat soort ongein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:27
Regel 10 :
ISDN Bedraden loze leiding ten behoeve van internet € 182

Dat ze bij VEH ook de omschrijving wel eens mogen updaten! KPN levert al tijden geen ISDN aansluitingen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dronium schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:59:
[...]

Regel 10 :
ISDN Bedraden loze leiding ten behoeve van internet € 182

Dat ze bij VEH ook de omschrijving wel eens mogen updaten! KPN levert al tijden geen ISDN aansluitingen meer.
In samenwerking draadloos netwerk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:00

Niwla

dat dus....

Ernemmer schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:53:
[...]

Weet je dat zeker? Ligt er niks in je kruipruimte, achter een knieschot of in je berging. Ik kan het mij bijna niet voorstellen.
Wij kregen hier ook bij de afsluiting van het project (pas een paar maanden na onze oplevering) een stapeltje pannen uitgereikt. Ook zijn we voor die tijd al bij de aannemer geweest om extra pannen te halen nadat er een paar gebroken waren bij de installatie van de zonnepanelen. Ook dat was geen probleem.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
[...]

Ja, ik denk dat het serieus geen gekke lijst is, dit is gewoon hoe duur het is geworden, en dan met uitschieters omhoog en omlaag.

En dan is het voor ons al ruim 1.5 jaar geleden dat we deze afbouwzaken moesten doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Sinny schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Ja, ik denk dat het serieus geen gekke lijst is, dit is gewoon hoe duur het is geworden, en dan met uitschieters omhoog en omlaag.

En dan is het voor ons al ruim 1.5 jaar geleden dat we deze afbouwzaken moesten doorgeven.
€163 vindt ik echt aan de lage kant, ik zie bedragen voorbij komen die echt het veelvoud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Toppe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:20:
[...]

€163 vindt ik echt aan de lage kant, ik zie bedragen voorbij komen die echt het veelvoud zijn.
Zoals ik al zei, uitschieters, we konden ze zelfs gratis dicht laten zetten met een MDF-plaat, (waar wij ook voor gekozen hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Sinny schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Zoals ik al zei, uitschieters, we konden ze zelfs gratis dicht laten zetten met een MDF-plaat, (waar wij ook voor gekozen hebben).
Dicht zetten = andere bovendorpel en de muur boven het kozijn laten doorlopen.

MDF is goedkoper en minder breekbaar dan glas dus dat ze die gratis aanbieden snap ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 23:35
[...]

€175 betaald voor deze optie (april 2022).

Maar we weten ondertussen wel dat de kosten voor meerwerk zeer verschillen van project op project.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
[...]
[...]
:+ Jazeker! Goedkoper zelfs: € 150,00 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Over deuren en bovenlichten gesproken. Hierbij een idee van onze lijst. 8)7
Dit was dus als meerprijs tov de standaard stalen opdek deuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PqYZEZQZjUlHqBBdmIQyUk0Ubo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f7jgqSVtDzRgJeQ4OldkoYlI.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 23-03-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
emile schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:38:
[...]

:+ Jazeker! Goedkoper zelfs: € 150,00 per stuk.
Hier ook 150, ze kunnen ieder moment gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:43:
Over deuren en bovenlichten gesproken. Hierbij een idee van onze lijst. 8)7
Dit was dus als meerprijs tov de standaard stalen opdek deuren.

[Afbeelding]
Dat valt me bijna nog mee. Bij ons project vroegen ze in 2019 dezelfde prijzen voor die upgrades.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
Diablow schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Same here. Zelfde project (Hart van de Waalsprong) toevallig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:38
Als ik dit zo lees ben ik echt enorm blij dat ons project standaard stompe deuren zonder bovenlicht heeft gedaan. Maar we hadden sowieso wel geluk met de standaard uitvoering, scheelt echt enorm op het meerwerk als ik keek naar andere projecten en optielijsten.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Farmerwood schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:56:
[...]

Dat valt me bijna nog mee. Bij ons project vroegen ze in 2019 dezelfde prijzen voor die upgrades.
Bij onze vorige nieuwbouwwoning in 2016 konden we helemaal niet kiezen. Dus waren we 'verplicht' stalen opdek kozijnen te nemen. Ben dus allang blij dat we het nu hebben kunnen aanpassen naar hout stomp.

Boven hebben we overigens voor alles staal stomp gekozen. Toch wat robuuster dan hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:07:
[...]

Bij onze vorige nieuwbouwwoning in 2016 konden we helemaal niet kiezen. Dus waren we 'verplicht' stalen opdek kozijnen te nemen. Ben dus allang blij dat we het nu hebben kunnen aanpassen naar hout stomp.

Boven hebben we overigens voor alles staal stomp gekozen. Toch wat robuuster dan hout.
Jij hebt het gelukkig nog in de deurentool staan. Bij ons gaf de verkoopbegeleider aan dat het in de deurentool zou staan en toen het daar niet in stond kregen we te horen dat we die keuze in een eerdere fase hadden moeten maken (maar stond ook nergens in meerwerklijsten...)

Dus buren die er specifiek om gevraagd hadden eerder in het traject en bij een andere verkoopbegeleider hebben nu stompe deuren en geen bovenlichten en wij helaas niet. Had het zeker beneden graag gehad.

Misschien nog een keer als de prijzen in de bouw wat gedaald zijn de stalen kozijnen met bovenlichten vervangen door stompe kozijnen met plafondhoge deuren (260 cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 23:35
De stalen opdek kozijnen heb ik maar geaccepteerd. Had liever (houten) stompe kozijnen gehad, maar de meerprijs van bijna 1000 euro per deur vond ik het toch niet waard. Uiteindelijk ga ik mij daar toch niet aan storen, dus dat het dan wat minder mooi is neem ik even voor lief.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Wat een prijzen. Hier gelukkig nog behapbaar in 2021.
Members only:

Geen hele bijzondere keuzes qua deur ("vakken") en staal. Al ben ik met die laatste eigenlijk wel blij.
Wel stomp en bovenlicht verwijderen (en kleine upgrade voor deurklink :+) voor circa 310/deur.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 23-03-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iamthefish
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-01 19:33
Wat is het voordeel van stompe deuren t.o.v. opdekdeuren? Google lijkt meer voordelen te zien in opdekdeuren (minder tocht, mooier want geen kier te zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:08
Ik vind stomp juist mooier. Bij opdekdeuren krijg je ook een goedkoop ogend (en klinkend!) stalen kozijn. Maar met alle opties erbij wordt alles wel duur, het is maar of je dat er voor over hebt. In ons geval zijn de deuren nu stomp, kamerhoog, met verdekt scharnier, magneetsluiting en tubespaan i.p.v. honingraat. Dan wordt iedere deur zo'n €1500 duurder. In onze vorige woning hadden we dat budget niet en hebben we de standaard deuren gehouden met iets mooier beslag.

En met mechanische ventilatie wil je juist tocht, of in ieder geval luchtstroming.

[ Voor 8% gewijzigd door millerman_sf op 23-03-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
millerman_sf schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:51:
En met mechanische ventilatie wil je juist tocht, of in ieder geval luchtstroming.
Geen tocht en wel luchtstroming. Zit wel een wezenlijk verschil tussen in ervaring.

Het Bouwbesluit stelt daarom ook enkele eisen aan de maximale hoeveelheid luchtstroom icm de ruimte onder de deur.

[ Voor 17% gewijzigd door Farmerwood op 23-03-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:29
millerman_sf schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:51:
Ik vind stomp juist mooier. Bij opdekdeuren krijg je ook een goedkoop ogend (en klinkend!) stalen kozijn. Maar met alle opties erbij wordt alles wel duur, het is maar of je dat er voor over hebt. In ons geval zijn de deuren nu stomp, kamerhoog, met verdekt scharnier, magneetsluiting en tubespaan i.p.v. honingraat. Dan wordt iedere deur zo'n €1500 duurder. In onze vorige woning hadden we dat budget niet en hebben we de standaard deuren gehouden met iets mooier beslag.

Wij hebben opdekdeuren met een houten kozijn, kan dus wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
En je kan plinten normaal doorleggen zonder driehonderdtweeëntwintig hoekjes vanwege opdek kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
https://www.nu.nl/economi...-werk-stil-te-leggen.html

Dat zijn er nogal wat. :|
Toch belangrijk om even aan je eigen veiligheid te denken mensen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:27
Gisteren eindelijk de oplevering gehad, hoera! :)
26 opleverpunten, waarvan de meeste te maken hadden met kleine beschadigingen van houtwerk en kozijnen.
Voor de rest een opbouwpunt op de WTW installatie.

De stucadoor gaat snel beginnen, maar zit nu met de vraag of het verstandig is om de deuren te bewaren in een niet geisoleerde garage.
Qua temperatuur valt het wel mee, maar met de regenbuien afgelopen dagen weet ik niet of het qua luchtvochtigheid wel kan.

Moet overigens dan nog wel even kijken hoe we ze allemaal rechtop kunnen zetten tegen het kromtrekken.

Als iemand ideeen heeft, hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:59

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

kepler schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Wij hebben opdekdeuren met een houten kozijn, kan dus wel :)
Dat hebben we nu ook in ons huidige huis en we best wel tevreden over. In ons nieuwe huis was dat niet mogelijk en krijgen we stalen kozijnen met opdekdeuren. Iets anders kon niet, zelfs niet stomp en daarom gaan we misschien nog proberen om het achteraf aan te passen maar dan alleen de benedenverdieping.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
We hebben alle deuren van Svedex laten vervallen behalve die van de technische ruimte en meterkast. Die waren verplicht. Ik vond geen enkele optie echt mooi. We kregen er 125 euro per deur voor terug. Nu betaal ik een veelvoud maar dan hebben we wel hele mooie en bijna onzichtbare deuren (Xinnix of Arlu Invisidoor, moeten we nog kiezen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Krijgertje1979 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:27:
Gisteren eindelijk de oplevering gehad, hoera! :)
26 opleverpunten, waarvan de meeste te maken hadden met kleine beschadigingen van houtwerk en kozijnen.
Voor de rest een opbouwpunt op de WTW installatie.

De stucadoor gaat snel beginnen, maar zit nu met de vraag of het verstandig is om de deuren te bewaren in een niet geisoleerde garage.
Qua temperatuur valt het wel mee, maar met de regenbuien afgelopen dagen weet ik niet of het qua luchtvochtigheid wel kan.

Moet overigens dan nog wel even kijken hoe we ze allemaal rechtop kunnen zetten tegen het kromtrekken.

Als iemand ideeen heeft, hoor ik het graag
Ik zou er niet aan beginnen, of in ieder geval het risico niet nemen. De luchtvochtigheid is hoog en er wordt nog veel regen verwacht met lage temperaturen komende dagen. Zo'n ongeisoleerde garage wordt gewoon een vochtig hok.

Kun je ze niet op de zolder zetten bijv.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
Diablow schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:45:
[...]

110,- zelfs, hier. Eigenlijk zaten al onze meerwerkprijzen (ruim) onder die VEH lijst (prijspeil eind 2021), dus dan zal de marge al wel in de normale aanneemsom zitten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:17:
https://www.nu.nl/economi...-werk-stil-te-leggen.html

Dat zijn er nogal wat. :|
Toch belangrijk om even aan je eigen veiligheid te denken mensen..
Ik hoorde het ook net op het nieuws. Dat zijn er wel serieus veel...

De toekomstige bewoners van Hof van Holland lijken zich geen zorgen te hoeven maken. Kwam er net nog langs tijdens rondje hardlopen en er werd overal gewerkt leek het.

[ Voor 41% gewijzigd door Farmerwood op 23-03-2023 14:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Iamthefish schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:13:
Wat is het voordeel van stompe deuren t.o.v. opdekdeuren? Google lijkt meer voordelen te zien in opdekdeuren (minder tocht, mooier want geen kier te zien).
Ik denk dat Google daarin vrij alleen staat. Stomp wordt over het algemeen als luxer en mooier beschouwd.

Ik had helaas geen 7.000 euro over om het hele huis in stompe deuren te voorzien. Gelukkig is de benedenverdieping standaard wel voorzien van stompe deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
over 3 weken eindelijk een eerste kijkdag. Heeft er iemand een handig to-do lijstje van dingen die handig zijn om te doen in die 1.5 uur? Los van alle afgenomen meerwerkopties en elektra goed checken kan ik volgens mij niet heel veel doen qua opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
[...]

Hier nog 120 betaald. Waar ik dacht dat dat al belachelijk hoog is lijkt het na deze lijst wel mee te vallen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
Oeps mag weg.

[ Voor 98% gewijzigd door Bteq op 23-03-2023 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 22:22
Blik1984 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:26:
[...]

Ik denk dat Google daarin vrij alleen staat. Stomp wordt over het algemeen als luxer en mooier beschouwd.
Ik ben al deze argumenten ook vaker tegengekomen online. Geheel toevallig installeren ze dan ook opdekdeuren. ;)

Als ik in mijn tijdelijke huurhuis naar de opdekdeuren kijk begrijp ik wel waarom. Lekker verstelbare metalen kozijntjes, bovenlicht, deuren van karton. Heel veel skills heb je niet nodig om dit te installeren.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
rubenos schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:20:
[...]

Ik ben al deze argumenten ook vaker tegengekomen online. Geheel toevallig installeren ze dan ook opdekdeuren. ;)
Opdekdeuren, kunststof kozijnen, kartonnen deuren en een RVS aanrechtblad is allemaal objectief superieur aan de alternatieven. Echter wil het oog ook wat..

Hier konden we alleen kiezen om gelijk álle deuren om te zetten naar stomp á 600 euro per stuk. Nu doen we er ééntje achteraf en kiezen er ook een staal-look deur in (want hout is beter :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-08 09:22
Opdek- of stomp is een kwestie van smaak volgens mij. Stomp is minder standaard dan opdek dus daarom wordt het als mooier/exclusiever beschouwd. Daarnaast gaat stomp vaak gepaard met houten kozijn en opdek met stalen kozijnen. Dat speelt ook mee bij de uitstraling.

Bij ons worden de deuren standaard zonder bovenlicht opgeleverd. Met bovenlicht kon wel als optie. Ik geloof dat bij ons de optie voor houten kozijnen €8000 was. Je kon niet kiezen per verdieping. Ik vond het te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
emile schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:57:
[...]
Same here. Zelfde project (Hart van de Waalsprong) toevallig?
Ja, Hosta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LupinIII
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 16:22
Alic3 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:33:
We hebben alle deuren van Svedex laten vervallen behalve die van de technische ruimte en meterkast. Die waren verplicht. Ik vond geen enkele optie echt mooi. We kregen er 125 euro per deur voor terug. Nu betaal ik een veelvoud maar dan hebben we wel hele mooie en bijna onzichtbare deuren (Xinnix of Arlu Invisidoor, moeten we nog kiezen) :)
Heb je al een partij gevonden en zo ja wat betaal je er voor als ik vragen mag? Wij zijn ook op zoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Niet online
Wij krijgen stalen kozijnen en stompe deuren. Denk ik er te makkelijk over dat ik de standaarddeuren eruit haal en er nieuwe in hang?

Wij konden de deuren niet aanpassen namelijk en hadden op dat moment ook geen budget, maar we willen nu wel een aantal deuren gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Source90 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:48:
[...]

***members only***

En dat allemaal nog even voor volgende week, dan is de taxatie :o
Of, nouja; internet/tafelblad/buitenkraan ziet taxateur toch niet, dat komt later wel.

Boombakje staat nu ook. Heb hier ook een behoorlijke kostenpost gereserveerd staan voor de boom en planten. Waarschijnlijk ook lokaal bij de telers hier om de hoek (locatie staat bekend om boom/plantenteelt).

Voor grondwerkzaamheden en paden maken (wel met wat palen voor de vlonder) was ik ongeveer 19k kwijt (dat is exclusief onderheien van veranda/garage, dat was op zichzelf ook 16k).
TL:DR; Zie tweede MO.
Members only:

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Source90 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:28:
[...]

***members only***

***members only***
Members only:
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:28:
[...]

***members only***

***members only***
€1000 / 160 = €6,25. Dan heb je echt heel weinig betaald voor hun niet gewerkte dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Toppe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:40:
[...]

€1000 / 160 = €6,25. Dan heb je echt heel weinig betaald voor hun niet gewerkte dagen.
Ze waren nog steeds coulant. Ik had tenslotte nog opdrachten open staan (tuin was ook bijna 20k).

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 23-03-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Members only:
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 19:25
In mijn zoektocht naar LED spotjes ben ik gekomen op spotjes van Maretti. Nou viel mij op dat de drivers die zij leveren te krijgen zijn in stekkers met 3 smaken: EU-stekkers, GST18 en WINSTA. Maretti gaf aan dat de EU stekkers het meest gebruikt zijn. Echter, wat ik juist veelal zie op het internet is dat vanaf de centraaldoos de bekabeling word aangelegd en via lasdoppen op drivers word aangesloten. Maar zoals het er nu naar uitziet moet ik door de elektricien via de centraaldozen, contactdozen aan het plafond aanleggen om de drivers te kunnen aansluiten. Is dit gangbaar? En zouden jullie kiezen voor GST18 bijvoorbeeld, gezien het gebruiksgemak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:21
@cacao70 ik zou voor GU10 spots kiezen en dan deze gebruiken icm wago pluggen.
https://www.elektramat.nl...124AhYEAQYAyABEgI-YPD_BwE

Dan hoeft je electricien alleen maar normale kabels te trekken en kan je er later ook nog alles op aansluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 24-03-2023 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53
Gisteren een kijkdag gehad met een vriend van me. Hij heeft zelf twee linker handen, dus vroeg of ik mee ging.

Beste leuk, want de kijkdag was individueel gepland. Ze waren hem vergeten in de vorige ronde (ze hadden kavel 1 t/m 11 uitgenodigd en kavel 13 t/m 18, maar 12 dus niet).

In de woning lagen alle vloerverwarmingsbuizen al en alle elektra, waar we dus mooi foto's van konden maken.

Klein issue was dat alle loze leidingen 19mm zouden moeten zijn, maar dat die allemaal wel ergens voorzien waren van een stukje 16mm verlenging. Met name de invoerbochten naar de meterkast toe waren 16 ipv 19mm en dat konden we dus nu mooi aantekenen.

Verder zag het er allemaal prima uit. Uitvoerder was ook een geschikte kerel.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
cacao70 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:20:
In mijn zoektocht naar LED spotjes ben ik gekomen op spotjes van Maretti. Nou viel mij op dat de drivers die zij leveren te krijgen zijn in stekkers met 3 smaken: EU-stekkers, GST18 en WINSTA. Maretti gaf aan dat de EU stekkers het meest gebruikt zijn. Echter, wat ik juist veelal zie op het internet is dat vanaf de centraaldoos de bekabeling word aangelegd en via lasdoppen op drivers word aangesloten. Maar zoals het er nu naar uitziet moet ik door de elektricien via de centraaldozen, contactdozen aan het plafond aanleggen om de drivers te kunnen aansluiten. Is dit gangbaar? En zouden jullie kiezen voor GST18 bijvoorbeeld, gezien het gebruiksgemak?
Vraag 1 is welke spotjes van Matetti namelijk het volgende:

Bij inbouw spotjes is het gangbaar dat je een verlaagd pafond neemt of je laat de gaten maken door de aannemer (die opties zijn er meestal wel vanuit de bouw) Hierdoor zie je de losse draden niet, en kan het mooi met een paar WAGO`s in/richting de centraal doos verwerken

Bij opbouw spotjes word meestal ook geen stekker gebruikt een contact doos zal meestal niet passen op de centraal doos in het plafond die zitten altijd lekker vol. daardoor stop je er meestal een "centraal doos afdekplaat op" en maak je daar een gaatje in naar je kabel goot / kabel.

Als je spotjes koopt die je aan de wand zou moeten hangen aan het plafond hangt kan hier inderdaad een stekker aan zitten. Deze zou je dan moeten afknippen en met de juiste WAGO moeten verbinden met de draden in je centraal doos.

Hopelijk heb je er wat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Blihi schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:05:
Gisteren een kijkdag gehad met een vriend van me. Hij heeft zelf twee linker handen, dus vroeg of ik mee ging.

Beste leuk, want de kijkdag was individueel gepland. Ze waren hem vergeten in de vorige ronde (ze hadden kavel 1 t/m 11 uitgenodigd en kavel 13 t/m 18, maar 12 dus niet).

In de woning lagen alle vloerverwarmingsbuizen al en alle elektra, waar we dus mooi foto's van konden maken.

Klein issue was dat alle loze leidingen 19mm zouden moeten zijn, maar dat die allemaal wel ergens voorzien waren van een stukje 16mm verlenging. Met name de invoerbochten naar de meterkast toe waren 16 ipv 19mm en dat konden we dus nu mooi aantekenen.

Verder zag het er allemaal prima uit. Uitvoerder was ook een geschikte kerel.
Ik heb binnenkort ook een eerste kijkdag. Ik ben nog een beetje zoekende waar ik het beste mijn tijd aan kan besteden tijdens de kijkdag. Sowieso heb ik al het meerwerk/elektra op mijn lijstje staan om te checken, zijn er nog andere dingen die je gechecked hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Blik1984 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Ik heb binnenkort ook een eerste kijkdag. Ik ben nog een beetje zoekende waar ik het beste mijn tijd aan kan besteden tijdens de kijkdag. Sowieso heb ik al het meerwerk/elektra op mijn lijstje staan om te checken, zijn er nog andere dingen die je gechecked hebt?
Vooral meerwerk inderdaad. Zitten alle geplande loze leidingen er? Zitten alle wandcontactdozen waar ze moeten zitten? Zitten alle ramen op de juiste plaats (bij mijn broertje zitten ze bijvoorbeeld nog steeds verkeerd om. Dat hebben ze over hoofd gezien).

Maar het ligt een beetje aan de bouwfase wat je wel of niet kunt zien.

Ook een mooie: als je plafondspots hebt, of inbouwdozen die op 1 lijn moeten zitten, zitten die ook op 1 lijn? Dat is nu nog te corrigeren, later niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 24-03-2023 09:55 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:57
Blik1984 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Maak een fimpje waar je langzaam door het huis loopt om kabel/leiding loop vast legt. En maak daarna foto's van de details in dezelfde loop volgorde. Ik moet zeggen dat ik daar veel aan gehad heb als ik ergens wilde gaan boren of iets dergelijks. Een film is niet zo scherp, maar geeft je wel veel meer samenhang waar je naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
vormulier schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:12:
[...]

Vraag 1 is welke spotjes van Matetti namelijk het volgende:

Bij inbouw spotjes is het gangbaar dat je een verlaagd pafond neemt of je laat de gaten maken door de aannemer (die opties zijn er meestal wel vanuit de bouw) Hierdoor zie je de losse draden niet, en kan het mooi met een paar WAGO`s in/richting de centraal doos verwerken

Bij opbouw spotjes word meestal ook geen stekker gebruikt een contact doos zal meestal niet passen op de centraal doos in het plafond die zitten altijd lekker vol. daardoor stop je er meestal een "centraal doos afdekplaat op" en maak je daar een gaatje in naar je kabel goot / kabel.

Als je spotjes koopt die je aan de wand zou moeten hangen aan het plafond hangt kan hier inderdaad een stekker aan zitten. Deze zou je dan moeten afknippen en met de juiste WAGO moeten verbinden met de draden in je centraal doos.

Hopelijk heb je er wat aan
Hi,

Mijn plafond word ruw opgeleverd. Het plafodn gaat verlaagd opgeleverd worden en er zijn een aantal centraaldoosjes beschikbaar op het plafond om de elektra uit te breiden.

Ik zit onder andere te denken aan dit armatuur met dit spotje. Dit is de driver die ze adviseren.

Zoals ik het begrijp is het dus de bedoeling dat de elektricien vanuit de centraaldoos de nodige schakeling maakt, de EU stekker er vanaf haalt en deze dan op de klemmetjes monteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
cacao70 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:01:
[...]
Zoals ik het begrijp is het dus de bedoeling dat de elektricien vanuit de centraaldoos de nodige schakeling maakt, de EU stekker er vanaf haalt en deze dan op de klemmetjes monteert?
Ja je zal je electricien moeten vertellen op welke schakelaar de spotjes moeten komen en als die er nog niet is er inderdaad een installeren.

Deze driver heeft een snoer die je er af kan halen dus je electricien kan kiezen :)
of een geheel niew snoertje naar je centraal doos of de stekker er even af knippen en netjes aansluiten hij/zij zal verder wel weten hoe / wat.

Ik zie overigens dat je per spot een driver nodig hebt? dat is nog al een duur grapje..

Anyway Voor dat dit een electra topic word.. Verdere vragen allicht in een ander topic :)

[ Voor 5% gewijzigd door vormulier op 24-03-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
vormulier schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Ja je zal je electricien moeten vertellen op welke schakelaar de spotjes moeten komen en als die er nog niet is er inderdaad een installeren.

Deze driver heeft een snoer die je er af kan halen dus je electricien kan kiezen :)
of een geheel niew snoertje naar je centraal doos of de stekker er even af knippen en netjes aansluiten hij/zij zal verder wel weten hoe / wat.

Ik zie overigens dat je per spot een driver nodig hebt? dat is nog al een duur grapje..
Klopt.. ik ben ook aan het kijken voor alternatieven. Alhoewel ik deze spot wel mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Reed net langs een bouw project hier vlak verderop en daar hebben ze zelfs de buitengevels al prefab, inclusief voegen.

Opzich goeie ontwikkeling. In een fabriek kan efficiënter werken en beter voor de gezondheid omdat je daar gewoon kan werken met vaste loop bruggen. Daarbij sta je ook niet in de kou of bloed hitte te werken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
wortelsoft schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:54:
[...]

Maak een fimpje waar je langzaam door het huis loopt om kabel/leiding loop vast legt. En maak daarna foto's van de details in dezelfde loop volgorde. Ik moet zeggen dat ik daar veel aan gehad heb als ik ergens wilde gaan boren of iets dergelijks. Een film is niet zo scherp, maar geeft je wel veel meer samenhang waar je naar kijkt.
Hele goeie tip inderdaad, heb ik ook meerdere keren gedaan. Achteraf heel blij mee want tijdens die kijkdagen kregen wij maar een uurtje en dat is vaak niet genoeg om de kleine dingen op te merken. Zo wist ik niet meer zeker of een bepaalde loze leiding aangelegd was, die kon ik op een eerder filmpje wel zien maar op een later filmpje bleek dat men eroverheen gestuct had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Takkeding schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:24:
[...]

Hele goeie tip inderdaad, heb ik ook meerdere keren gedaan. Achteraf heel blij mee want tijdens die kijkdagen kregen wij maar een uurtje en dat is vaak niet genoeg om de kleine dingen op te merken. Zo wist ik niet meer zeker of een bepaalde loze leiding aangelegd was, die kon ik op een eerder filmpje wel zien maar op een later filmpje bleek dat men eroverheen gestuct had :+
Dit is ook ideaal: https://www.bosch-profess...ner-d-tect-120-0601081303

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Alleen niet heel leuk voor breedplaat vloeren.. daar zit zo veel ijzer in dat je aan de gang blijft met piepen
(of mijn bosch zit te veel in het consumenten segment dat "accuraat" niet voor op de functie lijst staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Natuurlijk, maar een spuitfles water is goedkoper.

In de eerste weken na oplevering kun je leidingen heel eenvoudig terugvinden met een plantenspuit. Gewoon de plek waar je zoekt vochtig maken. De leiding wordt dan iets donkerder dan de rest van de muur omdat het stucwerk daar veel dikker is en dus nog vochtig vanuit de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
vormulier schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Alleen niet heel leuk voor breedplaat vloeren.. daar zit zo veel ijzer in dat je aan de gang blijft met piepen
(of mijn bosch zit te veel in het consumenten segment dat "accuraat" niet voor op de functie lijst staat)
In vloeren moet je sowieso niet boren en in plafonds hoef je geen leidingen te zoeken, want die liggen altijd dieper dan de boordiepte (althans, als je niet heel gekke dingen in je plafond gaat ophangen). Het ding heet niet voor niets een muurscanner :)

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 24-03-2023 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:57
Ik heb twee leiding detectors, niet zo'n dure als die je laat zien, maar ik kan er vaak niet veel mee, dingen gaan vaak veel te snel af zeker in de buurt van de stalen kozijnen, en dan durf ik uiteindelijk toch niet te gaan boren.
Uiteindelijk voor het terug hangen van thermostaten maar voor dubbelzijdige tape gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:45
wortelsoft schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:54:
[...]

Inderdaad, filmen op 60 of 120 fps als je telefoon dit kan. En veel foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:51:
[...]

In vloeren moet je sowieso niet boren en in plafonds hoef je geen leidingen te zoeken, want die liggen altijd dieper dan de boordiepte (althans, als je niet heel gekke dingen in je plafond gaat ophangen). Het ding heet niet voor niets een muurscanner :)
Schiet ik mezelf lekker in de voet hier haha.. ja je plafond niet je vloer :9

Ik weet van onze plafond ventilator dat je die toch echt met flinke pluggen en bouten aan het plafond moest hangen, en als hij boven je bed hangt dan wil je dat ook wel voor je gemoeds rust het idee dat die valt...

Allicht moeten in het nieuwe huis hier even goed over na denken voor dat je dezelfde bouten er weer in stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
En als je boort in kanaalplaatvloeren (vanuit de onderkant, dus je plafond) boor dan in de plekken waar de kanalen zitten en niet in de plek waar de wapening (de dammen) loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Natuurlijk, maar een spuitfles water is goedkoper.

In de eerste weken na oplevering kun je leidingen heel eenvoudig terugvinden met een plantenspuit. Gewoon de plek waar je zoekt vochtig maken. De leiding wordt dan iets donkerder dan de rest van de muur omdat het stucwerk daar veel dikker is en dus nog vochtig vanuit de bouw.
Bij beton wel. Bij gipsplaat op de muur wordt het onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:13
Ik heb die D-TECT 120 gekocht en deze is in nieuwbouwwoning eigenlijk onmisbaar :P
Normale detectors werke met een andere techniek, deze werkt met radar en heeft dus veel minder last van dat gewapende beton.

Fotos maken had ik ook gedaan maar als je kijkt wat ze tegenwoordig prefab in de muren/plafonds opleveren kun je eigenlijk alleen iets met je fotos voor binnenmuren.

Veel geld maar ach, liever 300 voor muurscanner waar je op kunt vertrouwen dan 80 euro voor een waar je het nog niet weet :)
Maat van mij had laatst in een muur per ongeluik een leiding geraakt met zn goedkoper muurscanner... IS hele dag aan het uitbikken geweest en er een schilderij voor moeten hangen :+
Toen was die 300 euro wel heel makkelijk uitgegeven

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2023 11:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
vormulier schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Ik weet van onze plafond ventilator dat je die toch echt met flinke pluggen en bouten aan het plafond moest hangen, en als hij boven je bed hangt dan wil je dat ook wel voor je gemoeds rust het idee dat die valt...

Allicht moeten in het nieuwe huis hier even goed over na denken voor dat je dezelfde bouten er weer in stoppen...
Vaak ben je te bang.

Maar serieus, in ons vorige huis zaten ook keilbouten in het plafond van zo'n ventilator. Volkomen belachelijk. Die dingen konden ieder voor zich met gemak 100 kg dragen. En je gaat me niet vertellen dat die ventilator 100 kg weegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:18:
[...]

Bij beton wel. Bij gipsplaat op de muur wordt het onmogelijk.
Klopt, maar gipsplaat is dan weer hol, dan hoef je helemaal niet na te denken, gewoon 12mm boren met een aanslag op je boor, zodat je niet dieper gaat. Holle wand plug er in en en klaar. Als het goed is liggen je leidingen ook niet tegen de gipsplaat aan, maar in het midden van de wand.

Gipsplaat gelijmd op wanden is een ander verhaal, maar dat hoop je in de nieuwbouw niet tegen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:21:
[...]

Klopt, maar gipsplaat is dan weer hol, dan hoef je helemaal niet na te denken, gewoon 12mm boren met een aanslag op je boor, zodat je niet dieper gaat. Holle wand plug er in en en klaar. Als het goed is liggen je leidingen ook niet tegen de gipsplaat aan, maar in het midden van de wand.

Gipsplaat gelijmd op wanden is een ander verhaal, maar dat hoop je in de nieuwbouw niet tegen te komen.
Waarom zou ik een gat van 12mm boren als ik een schroef van 4mm ook rechtstreeks in hout kan schroeven? :?

En een aanslag? Je hoeft niet met 3000 toeren door een gipsplaat, aanslag is dus echt wel overbodig. Je bent langer bezig met instellen dan boren :D

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 24-03-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vormulier schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Goeie Fischer pluggen met 5x30 met bolkop is prima.

Pagina: 1 ... 207 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.