GeeMoney schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:57:
[...]
Die 20cm is natuurlijk als je geen afschot gaat maken en als je perse zonder drempel vanuit je achterdeur je tuin in wilt stappen.
Ik heb hier denk ik een opstap van mijn tuin naar binnen van een baksteen of 1,5. Dat is gok ik 7,5cm. Vervolgens zou ik het afschot mooi richting dat pad maken gezien daar een mooie put aanwezig is zodat jij in ieder geval geen direct last krijgt van overtollig water.
Per meter is een centimeter afschot gebruikelijk dacht ik dus dan kom je al aardig weg denk ik.
En anders een opstapje van 2 treden maken in je straatwerk of het pad aan laten passen.
Klopt, iets van een afschot is nog wel gebruikelijk, maar c.a. 20cm is wel veel om te verdelen over c.a. 3 meter van het terras naar een poort.
kepler schreef op maandag 20 maart 2023 @ 06:53:
[...]
We hadden iets soortgelijks met de voortuin. We hadden de oprit al laten aanleggen voor de definitieve bestrating er lag, maar wel op basis van de officiële tekening/info van de gemeente.
Na oplevering van de straat bleek de oprit opeens 15cm te hoog uit te komen...
Wat bleek nou? De aannemer had de vloer huis ongeveer 7cm hoger gebouwd dan op tekening en de gemeente had de straat ongeveer 7cm te laag aangelegd... Hoop gedoe en discussie, maar uiteindelijk heeft de hovenier de oprit aangepast en hebben we niks gekregen van de gemeente/aannemer voor hun fouten. (Het was ook wel een beetje een gok om de oprit zo snel te leggen

)
Edit: er is toen op kosten van de aannemer een landmeter gekomen die officieel het peil van het huis en de straat bepaald heeft
Dat is mooi klote haha.
Goed dat je het aangeeft, hier gaan we inderdaad ook op letten nu.

Draakje5 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:12:
Het huis ga je niet meer lager krijgen. De stoep van de achterom ook niet ivm de huizen die er al staan.
Aan de ene kant in ieder geval fijn dat je huis hoger en droger ligt dan de rest zou ik denken :-)
Evt kun je ook nog adv de tekeningen laten beoordelen of het huis op juiste peilhoogte is gebouwd, indien te hoog, kan de aannemer wellicht wat doen in de kosten voor het ophogen van je tuin.
Verder creatief mee omgaan, trappetje of flink afschot.
Nee klopt, we hebben de vraag bij de aannemer gelegd en ik zal jullie op de hoogte houden van zijn reactie en/of eventuele compensatie. De andere woningen in het blok hebben er eigenlijk geen last van want die hebben het pad aan de achterkant en kunnen gewoon de tuin laten aflopen met een paar cm per meter tot 20 meter naar achteren (want daar komt hun poort dan). Wij zijn dus eigenlijk de enige die er last van hebben.
De tekeningen om de hoogte te beoordelen hebben we helaas (nog) niet in ons bezit.
fonsoy schreef op maandag 20 maart 2023 @ 00:10:
Is het pad ook niet te laag aangelegd soms?
Op het eerste gezicht misschien niet voor de hand liggend, maar als de aannemer het pad met bijvoorbeeld 5-10cm kan verhogen dan scheelt dat al flink. Het lijkt me raar dat er 20cm hoogteverschil zit tussen het grondpeil en je achterdeur, iets van 5cm lijkt me hier wat normaler. Dan verdeel je de pijn tussen jouw fase en de vorige fase. Verder ziet het eruit alsof je een grondlaag van zeker 15cm in je tuin moet aanbrengen. Wat vindt je aannemer van de kostenpost die dat oplevert?
Het pad kan volgens ons misschien nog wel 5-7 centimeter hoger inderdaad. We hopen ook dat dit nog gaat gebeuren. Kostenpost hebben we nog niet voorgelegd.
[Voor 11% gewijzigd door Miljanair op 20-03-2023 07:29]