Glow in the dark pot met matchend wc-papier?Blik1984 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:26:
[...]
Hoe doe je het licht dan aan in het toilet?
:strip_exif()/f/image/i1yGlF7yrCX0XFHASzHic7M2.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xkk9bj9XBuduQlP7nMzdWACj.jpg?f=user_large)
Glow in the dark pot met matchend wc-papier?Blik1984 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:26:
[...]
Daar zal je toch ook iets van elektra voor moeten hebben, zit meestal dan op de plek van de lichtknoptwain4me schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:30:
[...]
bewegingssensor? of het gaat tegelijk aan met de straatverlichting, dat kan natuurlijk ook.
meestal ja, maar niet altijdBlik1984 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:31:
[...]
Daar zal je toch ook iets van elektra voor moeten hebben, zit meestal dan op de plek van de lichtknop
[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 05-04-2023 11:35 ]
Ik had alleen een veel te dure optie om bewegingsmelder in de lichtknop te verwerken. Verwerking in armatuur was uberhaupt geen optie. Ik durf wel te stellen dat het niet hebben van een elektrapunt in het toilet een hele grote uitzondering is.twain4me schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:32:
[...]
meestal ja, maar niet altijd
als je zoiets meenmeent in het ontwerp van het systeem kan het prima anders. wat je meestal ziet is achteraf een bewegingsdetector op de plaats van een lichtknopje gewoon omdat het achteraf is gedaan of een cheapass meerwerkoptie was.
[ Voor 14% gewijzigd door Farmerwood op 05-04-2023 11:46 ]
er zijn zelfs bouwen waar je zelf de draadloze schakelaars op mocht plakkenBlik1984 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:36:
[...]
Ik had alleen een veel te dure optie om bewegingsmelder in de lichtknop te verwerken. Verwerking in armatuur was uberhaupt geen optie. Ik durf wel te stellen dat het niet hebben van een elektrapunt in het toilet een hele grote uitzondering is.
Wat als de deur open blijft staan na gebruik? Blijft het lampje dan uit?BiG-GuY schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:39:
Zou er niet heel blij van worden als je vanuit de bouw een automatisch geschakelde knop hebt met een sensor. Heel veel bewegingssensoren werken voor toilet gebruik niet fijn als je langer op het toilet zit... en slimme verlichting vindt het niet leuk als je het stroom eraf haalt en zeker niet als die knop ook nog eens dimt.
We hebbend daarom deurcontact sensoren die onze Hue lampen aan/uit zetten wanneer je toilet/badkamer betreed. Hoef je niet steeds te zwaaien naar een motion sensor om de lamp aan te houden.
Bewegingssensor.Blik1984 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:26:
[...]
Is telang op de wc zitten tegenwoordig ookal een ding?Farmerwood schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:44:
Ik heb de lichtschakelaar in ons toilet voorzien van een Shelly 1 en die zo ingesteld dat na het inschakelen van de lamp hij automatisch na 5 min uit gaat.
Dit met name gedaan omdat 2 mensen hier in huis (vrouw en oudste zoon) een notoire luiheid hebben wat betreft de lamp uit doen en ik daar slecht tegen kan.
Het helpt ook als reminder voor wie te lang op de wc zit.
Werkt imho ook beter dan een bewegingsensor, want mensen die (lang) op de wc zitten bewegen vaak niet (genoeg) om de sensor te blijven triggeren.
Zoals gezegd, die zit toch vaak ook op een elektrapunt ingebouwd.
Dat zal vast om elektra te krijgen, maar heeft dan geen schakelaar (en in ieder geval daar dus geen elektrapunt).Blik1984 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:54:
[...]
Zoals gezegd, die zit toch vaak ook op een elektrapunt ingebouwd.
[ Voor 28% gewijzigd door TRD07 op 05-04-2023 11:58 ]
De trigger is ingesteld als:Blik1984 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:53:
[...]
Wat als de deur open blijft staan na gebruik? Blijft het lampje dan uit?
Geen kinderen zekerBiG-GuY schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:57:
[...]
De trigger is ingesteld als:Werkt perfect voor ons en lamp zou dus uitgaan als je de deur weer opent nadat je naar binnen bent gegaan. Wij houden die deuren in principe altijd dicht vanwege de katten.
- Deur open wanneer zon op is = lamp in dagstand
- Deur open wanneer zon onder is = lamp in avondstand
- Deur open als lamp aan is = lamp uit
Nee en de katten hebben nog niet geleerd hoe deurhendels werken gelukkig
Dietwain4me schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:53:
[...]
Is telang op de wc zitten tegenwoordig ookal een ding?
[ Voor 48% gewijzigd door Source90 op 05-04-2023 12:16 ]
Dat vind ik dus het fijne van die Shelly's die ik gebruik. Die zet je achter de bestaande schakelaar en de acties die ik eraan koppel zijn volledig optioneel.Source90 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:10:
Wij hebben gewoon zo'n ouderwets handmatig ding van vroegâh. Hoe heet dat ook al weer, oja, een drukschakelaar
Dus als een van jullie z'n tanden staat te poetsen moet de ander buiten de badkamer wachten omdat anders het licht weer uitgaat? Handig.BiG-GuY schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:57:
[...]
De trigger is ingesteld als:Werkt perfect voor ons en lamp zou dus uitgaan als je de deur weer opent nadat je naar binnen bent gegaan. Wij houden die deuren in principe altijd dicht vanwege de katten.
- Deur open wanneer zon op is = lamp in dagstand
- Deur open wanneer zon onder is = lamp in avondstand
- Deur open als lamp aan is = lamp uit
Wij hebben Busch-comfortschakelaar flex en die werkt prima. Geen gezeik met dat hij uit gaat als je zit enzoBiG-GuY schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:39:
Zou er niet heel blij van worden als je vanuit de bouw een automatisch geschakelde knop hebt met een sensor. Heel veel bewegingssensoren werken voor toilet gebruik niet fijn als je langer op het toilet zit... en slimme verlichting vindt het niet leuk als je het stroom eraf haalt en zeker niet als die knop ook nog eens dimt.
We hebbend daarom deurcontact sensoren die onze Hue lampen aan/uit zetten wanneer je toilet/badkamer betreed. Hoef je niet steeds te zwaaien naar een motion sensor om de lamp aan te houden.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Bijna elk huis in de straat heeft een bewegingsmelder in het toilet zitten. Allemaal zitten ze in het plafond en daar is echt niet over nagedacht als je het mij vraagt. Er is totaal niet nagedacht over de toekomst. Ze rekende pér bewegingsmelder €150 en ik heb €155 betaald voor een comfort schakelaar mét sensor.twain4me schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:32:
[...]
meestal ja, maar niet altijd
als je zoiets meenmeent in het ontwerp van het systeem kan het prima anders. wat je meestal ziet is achteraf een bewegingsdetector op de plaats van een lichtknopje gewoon omdat het achteraf is gedaan of een cheapass meerwerkoptie was.
We zijn zelden tegelijk in de badkamer en hebben daarom ook geen dubbele wastafel, wel een brede enkele.Kiwi70 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:41:
[...]
Dus als een van jullie z'n tanden staat te poetsen moet de ander buiten de badkamer wachten omdat anders het licht weer uitgaat? Handig.
[ Voor 23% gewijzigd door BiG-GuY op 05-04-2023 13:24 ]
Die gaat hier ook op het lijstje, ziet er prima uit voor een sensorToppe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:00:
[...]
Wij hebben Busch-comfortschakelaar flex en die werkt prima. Geen gezeik met dat hij uit gaat als je zit enzo
[ Voor 27% gewijzigd door Source90 op 05-04-2023 13:26 ]
Ik denk wel dat het een voorbeeld is dat specifiek voor jou situatie dus goed kan werken, maar in een andere situatie dus helemaal niet. In onze situatie met kinderen zou dit bijvoorbeeld nooit werken omdat 9 vd 10x de deuren open blijven staan en/of er continue in en uitgelopen wordt. In mijn situatie is een bewegingsmelder a la de Busch comfortschakelaar ( we hebben die lijn, dus ik denk exact deze schakelaar) denk ik de betere optie.BiG-GuY schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:18:
[...]
We zijn zelden tegelijk in de badkamer tijdens tanden poetsen en hebben daarom ook geen dubbele wastafel, wel een brede enkele.
Daarbij als het wel een keer gebeurd doe je of snel de deur weer even dicht/open en lamp is weer aan of je drukt de Niko FriendsOfHue knop in die ook de lampen, gordijnen, rolluiken etc. kan aansturen.
Je bent dus niet compleet afhankelijk van een sensor wat bij die 'vanuit de bouw optie' vaak wel zo is als het een losse sensor is.
Zeker, voor dit soort zaken zal het heel erg verschillen qua gebruik wat werkt. Voor de trapverlichting hebben we bijvoorbeeld wel bewegingssensoren, omdat een deursensor daar niet logisch was.Blik1984 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:23:
[...]
Ik denk wel dat het een voorbeeld is dat specifiek voor jou situatie dus goed kan werken, maar in een andere situatie dus helemaal niet. In onze situatie met kinderen zou dit bijvoorbeeld nooit werken omdat 9 vd 10x de deuren open blijven staan en/of er continue in en uitgelopen wordt. In mijn situatie is een bewegingsmelder a la de Busch comfortschakelaar ( we hebben die lijn, dus ik denk exact deze schakelaar) denk ik de betere optie.
Maar dat is verder ook helemaal prima, iedereen moet naar eigen inzicht dit soort oplossingen bekijken en bepalen of het werkt of niet in de persoonlijke situatie
lullig voor je kinderen als net het toiletpapier op isSource90 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:10:
Wij hebben gewoon zo'n ouderwets handmatig ding van vroegâh. Hoe heet dat ook al weer, oja, een drukschakelaar![]()
De WC-pot gaat daarentegen dan wel weer automatisch open, met geurafzuiging en automatisch doorspoelen
Toevallig net de taxatie gehad, toen was het redelijk opgeruimd.
***members only***
Meeste standaard vanuit de bouw (tegels/wasbak kleine meerwerk optie). Toiletpot achteraf vervangen voor een douche-toilet en de tegels aan de reservoir kant vervangen.
We hebben er 13 van Niko verspreid over de drie verdiepingen van ons huis, eigenlijk nooit last van niet werkende knoppen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je zit met de 'kinetische' energie knoppen, dus je moet ze wel goed induwen, voordeel is natuurlijk dat er geen batterijen in zitten. Weet niet of dat met de nieuwe Tap Dial Switch ook zo werkt, die bestond toen we deze kochten nog niet, de oude Tap Switch werkte op dezelfde manier.Source90 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:22:
[...]
Alle hierboven genoemde FriendofHue (ook Niko) hebben wij er weer uit gedaan. Werkte de helft van de tijd niet of enorm traagVervangen voor de Hue Tap Dial Switch van Philips zelf, werkt wel wat prettiger voor ons.
[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 05-04-2023 13:39 ]
Deze hebben wel batterijen inderdaad. Knoppen zelf is kinetisch, echter kan deze ook draaien als een dimmer. Vier lampen/zones/kamers kunnen bediend worden en deze kan je dan ook feller/minder fel dimmen.BiG-GuY schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:37:
[...]
We hebben er 13 van Niko verspreid over de drie verdiepingen van ons huis, eigenlijk nooit last van niet werkende knoppen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je zit met de 'kinetische' energie knoppen, dus je moet ze wel goed induwen, voordeel is natuurlijk dat er geen batterijen in zitten. Weet niet of dat met de nieuwe Tap Dial Switch ook zo werkt, die bestond toen we deze kochten nog niet, de oude Tap Switch werkte op dezelfde manier.
We hebben wel overal Hue verlichting, dus het Zigbee netwerk is sterk.
De besturing van de knoppen hebben we compleet in HomeKit ingesteld, niet in de Hue app/hub, dus geen idee of dat nog wat uitmaakt voor de stabiliteit.
Heeft Jung zoiets niet dan? Dacht dat dit soort schakelsensoren ondertussen redelijk standaard assortiment werden.Source90 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:22:
[...]
Die gaat hier ook op het lijstje, ziet er prima uit voor een sensor![]()
Wel de Balance versie, lijkt het meeste op Jung wat hier is gebruikt door de bouw.
[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 05-04-2023 14:07 ]
Ik heb die van Hue zelf in de gang:Blik1984 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:16:
Kan me zoiets ook nog voorstellen voor in de gang, scheelt een hoop lichtknoppen aan en uitdoen als je van 2de verdieping naar beneden gaat en ook wel fijn voor als je in de nacht wakker wordt en over de gang heen moet dat er dan automatisch een nachtlamp aanspringt
Nog niet tegen gekomen van Jung, enkel opbouw toeters van sensoren.Toppe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:06:
[...]
Heeft Jung zoiets niet dan? Dacht dat dit soort schakelsensoren ondertussen redelijk standaard assortiment werden.
Wij hebben er twee in huis (toilet en inloopkast) en tot op heden heb ik die van de inloopkast iets aangepast qua instellingen omdat hij anders echt altijd aanging zodra er beweging was.
De meest ideale functie: wanneer iemand opnieuw de bewegingsdetectie activeert, begint ook de timer opnieuw te tellen.
Overigens lekker lang instellen, tenslotte zit je pas lang genoeg als de knieetjes rood zijn
Wel eens gekeken naar de betrouwbaarheid? Dat valt mij namelijk flink tegen. Ik heb ondertussen een aantal VINDSTRYRKA sensoren op het verlanglijstje staan.Source90 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:17:
[...]
Ik heb die van Hue zelf in de gang:
https://www.philips-hue.c...gingssensor/8719514342125
Doet gelijk dienst als thermometer, kennelijk zit dat erin gebouwd (ook in die voor buiten).
Wellicht een beetje offtopic.Toppe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:00:
[...]
Wij hebben Busch-comfortschakelaar flex en die werkt prima. Geen gezeik met dat hij uit gaat als je zit enzo
[ Voor 9% gewijzigd door Farmerwood op 05-04-2023 14:36 ]
De technische informatie staat hierFarmerwood schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:34:
[...]
Wellicht een beetje offtopic.
Zie dat die schakelaar er ook is in (mijn) Balance Si line.
Had tot nu toe alleen deze gevonden die alleen bewegingssensor is.
Hoe stel je die schakelaar precies in?
Het is dus in principe een gewone schakelaar die altijd werkt, maar ook een bewegingsmelder die in feite ook de schakelaar omzet alsof iemand de knop in drukt?
Daarmee zou het idd voor op het toilet en in de berging, een prima ding zijn.
Op de overloop oid heb ik dan toch liever een combi van bewegingssensor en lichtsensor en dimmer.
Hoef niet meteen helemaal wakker te zijn als ik 's nachts naar de wc ga. :-)
Behalve dat ze wel echt ****** duur zijn. Zag net na mijn post dat het alleen de schakelaar is zonder de bijbehorende sokkel.Toppe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:39:
[...]
De technische informatie staat hier
Afhankelijk van de ingestelde werking kan je dus gebruik maken om zowel automatisch in als uit te schakelen, alleen in OF uit schakelen of om de beweging helemaal uit te zetten. Fysieke schakelaar werkt altijd.
Echt een top schakelaar, kan hem iedereen aanraden.
ah, jammer. De schakelaar is niet "slim" te maken. Los van de best slimme features die het heeft.Farmerwood schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:59:
[...]
Behalve dat ze wel echt ****** duur zijn. Zag net na mijn post dat het alleen de schakelaar is zonder de bijbehorende sokkel.
Dan is een Shelly 1 + losse (Shelly) gecombineerde bewegingsmelder en lichtsensor een stuk goedkoper en multi-functioneler (binnen de home automation)
We hebben twee Hue indoors voor binnen op de trappen en twee Hue outdoors voor bij de schuur en het looppad achterom. De outdoors hebben overigens een heel erg groot gebied waar ze beweging in detecteren (10-15m).Source90 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:17:
[...]
Ik heb die van Hue zelf in de gang:
https://www.philips-hue.c...gingssensor/8719514342125
Doet gelijk dienst als thermometer, kennelijk zit dat erin gebouwd (ook in die voor buiten).
Dit is alles wat je ziet, als je zelf gaat knutselen ziet het er vaak lang niet zo gelikt uit.Farmerwood schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:59:
[...]
Behalve dat ze wel echt ****** duur zijn. Zag net na mijn post dat het alleen de schakelaar is zonder de bijbehorende sokkel.
Dan is een Shelly 1 + losse (Shelly) gecombineerde bewegingsmelder en lichtsensor een stuk goedkoper en multi-functioneler (binnen de home automation)
Mooi? Ja zaker! Maar voor 100 euro + is het allicht wel wat duur zeker als je het al wil voor 2 wc`s en een badkamer daar gaat zo hop 300+ euro heen. Ik doe sommige lampen voorlopig wel gewoon zelf uit.Toppe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:08:
[...]
Dit is alles wat je ziet, als je zelf gaat knutselen ziet het er vaak lang niet zo gelikt uit.
[Afbeelding]
Ik heb ze niet om energie te besparen, ik heb ze voor het gemak.vormulier schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:17:
[...]
Mooi? Ja zaker! Maar voor 100 euro + is het allicht wel wat duur zeker als je het al wil voor 2 wc`s en een badkamer daar gaat zo hop 300+ euro heen. Ik doe sommige lampen voorlopig wel gewoon zelf uit.
Voor dat ik 300 euro heb bespaard aan energie..
Ik heb op de overloop een losse (Tradfri) lamp onder een kastje gelegd en een losse motion sensor (aqara). Hetzelfde heb ik gedaan onder ons bed.Farmerwood schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:34:
[...]
Op de overloop oid heb ik dan toch liever een combi van bewegingssensor en lichtsensor en dimmer.
Hoef niet meteen helemaal wakker te zijn als ik 's nachts naar de wc ga. :-)
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Zorg in ieder geval dat alle verzekeringen op de dag van de overdracht in gaan. Je wilt liever een paar euro premie teveel betalen dan enorme spijt krijgen als je een beroep moet doen op een verzekering die je te laat in hebt laten gaan.Il 2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:04:
Hoe hebben jullie alle nuts zaken geregeld, hoe ver vantevoren moet je dat allemaal aanvragen enzo, en ging dat bij jullie via de aannemer of moest je het zelf doen, of krijg je een bericht van de elektra en waterbedrijven dat je een contract moet afsluiten? En wat is handig voor telecom/internet, kan me voorstellen dat je de 1e week dat je de sleutel hebt nog niet perse internet nodig hebt/wil ontvangen, omdat je dan nog bezig bent met stuccen, vloeren etc etc. Kan er eigenlijk weinig informatie over vinden hoe je dit nou handig aanpakt.
[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 05-04-2023 21:22 ]
Aanvragen van een energie contract kan je, net zoals je verzekering, prima op voorhand regelen.Farmerwood schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:21:
[...]
Zorg in ieder geval dat alle verzekeringen op de dag van de overdracht in gaan. Je wilt liever een paar euro premie teveel betalen dan enorme spijt krijgen als je een beroep moet doen op een verzekering die je te laat in hebt laten gaan.
Zaken als water en elektra ben je ook per die dag verantwoordelijk voor, maar als je dat pas enkele later aanvraag per de datum van de overdracht dan gaat dat ook gewoon goed. Je zit echt niet ineens zonder.
Internet heb ik wel direct bij de overdracht in laten gaan. Kon ik waar nodig ook vanuit daar werken als ik er moest zijn om zaken in ontvangst te nemen danwel te begeleiden.
Klopt. Mijn punt was meer dat er geen man overboord is als het op de dag van de overdracht nog niet rond is. Al moet het in principe wel geregeld zijn op de dag van de overdracht. (Al kun je de meterstanden dan nog niet doorgeven als je het op voorhand regelt)Toppe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:28:
[...]
Aanvragen van een energie contract kan je, net zoals je verzekering, prima op voorhand regelen.
Klopt. Onze aannemer wou perse een energie en verzekerings overeenkomst zien want anders gingen ze niet opleveren. Prima, ik had alles al geregeld.Farmerwood schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:32:
[...]
Klopt. Mijn punt was meer dat er geen man overboord is als het op de dag van de overdracht nog niet rond is. Al moet het in principe wel geregeld zijn op de dag van de overdracht. (Al kun je de meterstanden dan nog niet doorgeven als je het op voorhand regelt)
Qua verzekeringen kan er wel een probleem zijn als het bij de overdracht nog niet geregeld is. Dus die heeft meer prio.
Vond deze als een van de eerste hits bij zoeken: https://www.wbvelsen.nl/w...09/9-Dakraam-plaatsen.pdfKrijgertje1979 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:55:
Ik heb offertes voor dakramen opgevraagd en van de meesten krijg ik niet eens een reactie en van anderen vooral opmerking dat het te druk is en dat er voor een offerte moest worden betaald.
Een timmerman echter gaf aan dat hij ze wel wilde plaatsen maar dat er een constructieberekening gemaakt moet worden vanwege het type dak. Ik heb er de ballen verstand van en google helpt ook niet echt. Het is een vrij standaard prefab dak, maar is eerste keer dat ik hoor dat er voor dakramen een constructieberekening noodzakelijk is. Heeft iemand hier meer kennis over of dat dit gebruikelijk is?
In de wat nieuwere woningen zijn de isolatie en de
dakbalken onzichtbaar in de dakconstructie wegge-
werkt. Wanneer in zo’n dak een gat voor een dakraam
wordt gemaakt, moet vooraf eerst goed bepaald
worden waar de balken of sporen lopen: ze zijn im-
mers niet zichtbaar! Bovendien bestaat een grote kans
op condensvorming, wanneer de aansluiting van het
nieuwe dakraam aan het dakfolie van de dakisolatie
niet goed wordt uitgevoerd. Volg daarom nauwgezet
de voorwaarden en de montagevoorschriften op.
• Soms is het noodzakelijk in zowel oudere als
nieuwere woningen dat niet alleen het dakbeschot
maar ook een of meer daksporen of dakbalken
verwijderd moeten worden. De balk moet dan
verlegd worden om het dakraam te laten passen.
Deze ‘rafeling constructie’ vergt behoorlijk wat
bouwkundig inzicht voor een goede uitvoering.
Bijzonder, want dat zijn zijn zaken helemaal niet. Daar heeft de aannemer helemaal niets mee te maken. Je hoeft je niet te verzekeren dat is een keuze. En ook een energieconract is aan jou.Toppe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:35:
[...]
Klopt. Onze aannemer wou perse een energie en verzekerings overeenkomst zien want anders gingen ze niet opleveren. Prima, ik had alles al geregeld.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Buitenverlichting schakelt met een lichtsensor (een deel brandt de hele nacht, een deel maar een paar uur in de avond).Farmerwood schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:49:
Voor mij zijn de 'smart' zaken in huis vooral wat gemaks dingen.
Zoals gezegd werkt elk lichtknopje in huis nog steeds direct om iets te schakelen. Alle 'smart' zaken zijn volledig optioneel EN vrijwel volledig lokaal. Enige uitzondering zijn de Tado knoppen, maar die staan toch het halve jaar uit. De airco's heb ik gelukkig wel lokale besturing voor kunnen realiseren.
Denk voor geautomatiseerde dingen bv aan:
- De buitenlamp bij de voordeur die aan gaat bij zonsondergang en uit vlak na zonsopkomst
- Een lichtsensor die het dimniveau van een lamp regelt. Schakelen gaat wel met de hand en fysieke knop.
- De radio die automatisch gepauzeerd wordt als de TV aan gaat.
- Een schakelaar van een ongebruikt lichtpunt die nu 2 stalampen bediend.
- Een stroommeting voor de wasdroger waardoor ik een seintje krijg als de wasdroger, die op zolder staat, klaar is.
- De wasmachine die ook een seintje geeft als hij klaar is, maar dat zelf kan ipv via stroommeting.
- Afwezigheidssimulatie als we niet thuis zijn.
- ...
Klopt, maar had het toch allemaal al geregeld. En nog op verdient ook.Blihi schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:10:
[...]
Bijzonder, want dat zijn zijn zaken helemaal niet. Daar heeft de aannemer helemaal niets mee te maken. Je hoeft je niet te verzekeren dat is een keuze. En ook een energieconract is aan jou.
Ik werk idd ook met een eigen VPN-server om op die manier toch remote zaken thuis te kunnen aansturen. Werkt prima en voorkomt enige afhankelijkheid van fabrikanten en hun servers.Blihi schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:13:
[...]
Dan moet ik eerst via vpn naar binnen en dan kan ik de boel bedienen. Heel handig 's zomers. Twee dagen voor terugkomst van de vakantie de airco aan en bij thuiskomst was het 25 graden, in plaats van 35.
Als ik me goed herinner had jij nogal een ongebruikelijke constructie waarbij jij tijdens de bouw al een energiecontract had en de aannemer jou de kosten die hij maakte vergoed heeft.Toppe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:15:
[...]
Klopt, maar had het toch allemaal al geregeld. En nog op verdient ook.
Had een energie contract bij Essent afgesloten voor iets van €0,70kWh, die overeenkomst naar ze verstuurd en daarna naar Coolblue gegaan voor €0,40kWh. Daar wisten ze niets van dus hebben ze hun verbruik afgetikt tegen €0,70kWh en ik betaal er €0,40kWh voorwat mij betreft hadden ze nog wel meer mogen verstoken
Ook als het huis leeg is moet je gewoon opstal(en inboedel) hebben. Je kan bij zowel je energiecontract als bij verzekering (zoals inboedel) tijdelijk een adres bijschrijven voor verhuizing. Is niet bij elke aanbieder even goed te vinden, dus je kan het beste contact opnemen. Bij waterbedrijf moet je ook je verhuizing doorgeven zodra je sleutel hebt.Il 2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:04:
Hoe hebben jullie alle nuts zaken geregeld, hoe ver vantevoren moet je dat allemaal aanvragen enzo, en ging dat bij jullie via de aannemer of moest je het zelf doen, of krijg je een bericht van de elektra en waterbedrijven dat je een contract moet afsluiten? En wat is handig voor telecom/internet, kan me voorstellen dat je de 1e week dat je de sleutel hebt nog niet perse internet nodig hebt/wil ontvangen, omdat je dan nog bezig bent met stuccen, vloeren etc etc. Kan er eigenlijk weinig informatie over vinden hoe je dit nou handig aanpakt.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Klopt, Evides (Rijnmond) net zo. Waterbedrijven zijn wat dat betreft de uitzondering.Ken Wood schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:01:
Toevallig gisteren geprobeerd om bij Vitens de verhuizing door te geven, maar bij Vitens kan het alleen op de dag zelf of later, dus niet van te voren. Energie kon ik wel van te voren doen.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Dit klinkt als een heel bijzondere constructie. Ik snap het energieverhaal dan wel, maar hoe zit dat met de verzekering. Dat is gewoon niet zijn pakkie an.Toppe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:15:
[...]
Klopt, maar had het toch allemaal al geregeld. En nog op verdient ook.
Had een energie contract bij Essent afgesloten voor iets van €0,70kWh, die overeenkomst naar ze verstuurd en daarna naar Coolblue gegaan voor €0,40kWh. Daar wisten ze niets van dus hebben ze hun verbruik afgetikt tegen €0,70kWh en ik betaal er €0,40kWh voorwat mij betreft hadden ze nog wel meer mogen verstoken
Klopt. Ik heb ook gewoon een briefje door onze verzekeringsagent laten opstellen en die doorgestuurd. Nooit meer wat van gehoord.Blihi schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:32:
[...]
Dit klinkt als een heel bijzondere constructie. Ik snap het energieverhaal dan wel, maar hoe zit dat met de verzekering. Dat is gewoon niet zijn pakkie an.
[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:52 ]
Gezien het bedrag zo laag is, is het niet verstandiger om dat bedrag gewoon te laten uitkeren aan het einde van de rit ? Over het algemeen word je depot gesloten en uitgekeerd als je onder de 2500 euro komt.Aubergine schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:48:
Wij hebben onze bouwdepot tussentijds gewijzigd. We willen de post "energiebesparende voorzieningen" a 1200 EU verwijderen en overhevelen naar de badkamer. Deze post hadden we destijds opgenomen om twee zonnepanelen aan te schaffen. Maar het dak ligt vol.
Nu vraagt de bank een verklaring van de taxateur (waarde v/h huis) en de hypotheekadviseur (leencapaciteit). Zijn er meer mensen die met die dit appeltje hebben geschild? Dit klinkt mij onnodig i.v.m. het feit dat het een nieuwbouwwoning is.
[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:52 ]
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Een opstalverzekering is vaak wel verplicht onder je hypotheekvoorwaarden, maar inboedel niet.rubenos schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:53:
[...]
Ook als het huis leeg is moet je gewoon opstal(en inboedel) hebben.
Waarom zou de leverancier van zonnepanelen incl btw moeten factureren aan de aannemer?Malt1982 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:54:
Als degene die de zonnepanelen levert en aanbrengt factureert naar de aannemer is het incl. btw. De aannemer moet jou dan een factuur sturen excl. btw.
Beetje juridisch mierenneukerig, maar zonnepanelen worden niet 'excl. btw' gefactureerd, maar het 0% tarief is van toepassing. Btw-technisch zit daar nogal een groot verschil in.levering van zonnepanelen en zonnepanelen als dakbedekking, bestemd om te worden geïnstalleerd op of in de onmiddellijke nabijheid van woningen.
[ Voor 18% gewijzigd door Requiem19 op 06-04-2023 17:02 ]
I know, verwoordde het niet helemaal in detail. Maar ook met een nagenoeg leeg huis WIL je inboedel gedekt hebben. Juist in die overgangsfase, waar van alles kapot kan zou ik dat minimale maandelijkse bedrag niet besparen.finsdefis schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:00:
[...]
Een opstalverzekering is vaak wel verplicht onder je hypotheekvoorwaarden, maar inboedel niet.
Ja en ook m.b.t. diefstal eventueel. Mocht er een hele keuken met apparatuur gestald staanrubenos schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:23:
[...]
I know, verwoordde het niet helemaal in detail. Maar ook met een nagenoeg leeg huis WIL je inboedel gedekt hebben. Juist in die overgangsfase, waar van alles kapot kan zou ik dat minimale maandelijkse bedrag niet besparen.
Als het verschil tussen excl en incl btw 0 euro is gaat dat helemaal goedvuurtjih schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:50:
***members only***
[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 06-04-2023 21:56 ]
Nice. En hoe staat de woning er nu bij? Al waterdicht?Blik1984 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:56:
Gaat opeens hard hier, heb nog geen kijkdag gehad maar heb nu een kijkdag in week 16, vooroplevering in week 18 en oplevering in week 24 staan. Perfecte timing om voor de bouwvak alles afgerond te hebben en 1 augustus te verhuizen
Nog geen waterdicht factuur ontvangen, maar aangezien binnenmuren en dekvloeren gedaan zijn en ze nu elektra en sanitair gaan doen lijkt het mij van wel. Zou me niks verbazen als ik vandaag (facturen komen altijd op vrijdag van deze aannemer) een factuur ga ontvangenDraakje5 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:44:
[...]
Nice. En hoe staat de woning er nu bij? Al waterdicht?
[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:52 ]
Nee dat hadden we ook niet, dat is niet eens ter sprake gekomen bij de hypotheekadviseur die ons in eerste instantie hielp. Onze huidige hypotheekadviseur denkt veel beter mee (behalve dat hij dit even over het hoofd zag, maar het is een uitzonderlijke situatiemillerman_sf schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:29:
Dat is erg irritant inderdaad. Als je je hypotheek aanvraagt voor nieuwbouw wordt eigenlijk alles wat via een bouwdepot loopt gezien als waardevermeerderend en is je woningwaarde gewoon de optelsom van KAO+meerwerk. Maar zodra je daarna nog iets wil plussen, wordt het als een reguliere verbouwing behandeld.
Hopelijk had je wel een hogere inschrijving, zodat je niet nog een keer langs de notaris hoeft?
Duur grapje danAlic3 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:50:
[...]
Nee dat hadden we ook niet, dat is niet eens ter sprake gekomen bij de hypotheekadviseur die ons in eerste instantie hielp. Onze huidige hypotheekadviseur denkt veel beter mee (behalve dat hij dit even over het hoofd zag, maar het is een uitzonderlijke situatie) Nieuwe notaris had ik toevallig net ook al geregeld.
Is die taxatie eigenlijk ook nodig als je LTV al laag is?millerman_sf schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:29:
Dat is erg irritant inderdaad. Als je je hypotheek aanvraagt voor nieuwbouw wordt eigenlijk alles wat via een bouwdepot loopt gezien als waardevermeerderend en is je woningwaarde gewoon de optelsom van KAO+meerwerk. Maar zodra je daarna nog iets wil plussen, wordt het als een reguliere verbouwing behandeld.
Hopelijk had je wel een hogere inschrijving, zodat je niet nog een keer langs de notaris hoeft?
Tsja het valt in verhouding mee met hoeveel het verbouwdepot is. Maar dit had met de kennis van nu wel handig en goedkoper gekund ja.
Deze rekenmethode heb ik gebruikt om eenvoudig onder de 65% LTV te komen. Lekker meerwerk bijplussen en ruim inschatten. Achteraf kan je altijd nog 10 of zelfs 20% in één keer aflossen. Vanwege een deel aflossingsvrij moest ik alleen bij de notaris vast 18k inleggen.millerman_sf schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:29:
Taxatie kost geen 1000 euro hoorBrains Bush schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:38:
Zo dat gaat snel. Vorige week eerste echte factuur -bouwgrond niet meegerekend - voor ons nieuwbouw appartement. Zojuist al 2e factuur (fase 3, dekvloer 1e etage - waar ook ons stulpje is). En als klap op de vuurpijl ook een nieuwsbrief met daarin datum eind april voor bezichtiging van appartementgebouw inclusief bekijken eigen bouw. ruwbouw checken vs tekening. Of ze niets over het hoofd hebben gezien.
Dat gaat snel...planning oplevering staat nog steeds op Q124. Maar zou me niet verbazen als het sneller gaat. Dat wordt tzt stressen dan.
We hebben bij hypotheek ook bouwdepot afgesloten. 1e factuur (10% - 28K) uit eigen middelen betaald. Nu 2e factuur (15% - 43K). Twijfel nog of we deze ook uit eigen middelen gaan betalen óf uit bouwdepot.
Voordeel (en denk ajb mee): geen gebruik bouwdepot is nu geen extra hypotheek last. Alleen hypotheek voor de bouwgrond als dubbele woonlast. We zitten tijdelijk in huurhuis.
Nadeel: straks bij oplevering/sleutelmomentje blijft er zo'n 70K in bouwdepot en dit wordt in mindering gebracht op de hypotheek. Dan gaat ook automatisch de SMW verhouding met 70K naar beneden bijgesteld worden. Tenzij ik een taxatierapport of WoZ waarde als bezwaar kan indienen.
Dit heeft de bank nodig om de reële marktwaarde van het appartement vs hypotheeklast te onderbouwen. Blijkbaar is koopprijs van het nieuwbouw appartement niet voldoende. Taxatie (+/- €1000) is het beste?
En nu maar weer vloeren, muren, deuren etc gaat bekijken.
Klopt, de goedkoopste taxateur die ik vanochtend in mijn zoektocht vond was 550 voor bestaande bouw. Een nieuwbouwwoning waar nog verbouwd moeten worden, taxeren vanaf papier voor oplevering is 795. Dat doet niet elke taxateur en gaat meer papierwerk in zitten vandaar de hogere prijs.
[ Voor 3% gewijzigd door Alic3 op 07-04-2023 14:27 ]
Ik zou verwachten dat het minder werk is: bouwkosten + 90 a 95% van meerwerklijst = prijsAlic3 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:22:
[...]
Klopt, de goedkoopste taxateur die ik vanochtend in mijn zoektocht vond was 550 voor bestaande bouw. Een nieuwbouwwoning taxeren vanaf papier voor oplevering is 795. Dat doet niet elke taxateur en gaat meer papierwerk in zitten vandaar de hogere prijs.
Ik was de toevoeging even vergeten van een nieuwbouwwoning + een verbouwing. Ze kunnen niet komen kijken naar het object dus de volledige inschatting moet op tekeningen, offertes en impressies.Deleon78 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:24:
[...]
Ik zou verwachten dat het minder werk is: bouwkosten + 90 a 95% van meerwerklijst = prijs
Maar dat is mijn beperkte ervaring
Via VEH wellicht nog wat goedkoper, zie hun ledenprijs. Ik heb m'n bestaande appartement toen laten taxeren en ben er heel blij mee geweest. Scheelde toch flink met de lokale makelaar. Lid worden van VEH kan vaak goedkoper via bijv. ING rentepuntenwinkel, link.Alic3 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:22:
[...]
Klopt, de goedkoopste taxateur die ik vanochtend in mijn zoektocht vond was 550 voor bestaande bouw. Een nieuwbouwwoning waar nog verbouwd moeten worden, taxeren vanaf papier voor oplevering is 795. Dat doet niet elke taxateur en gaat meer papierwerk in zitten vandaar de hogere prijs.
Niet toevallig woning verkocht?Alic3 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:22:
[...]
Je hebt toch gewoon de facturen die de waarde aangeven van de werkzaamheden, daar is initieel toch ook de hypotheek op gebaseerd en de eventuele risico-opslag op basis van de LTV. Naar mijn idee heeft de manier van betalen daar niets mee te maken. Misschien kun je het de hypotheekverstrekker vragen?Brains Bush schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:38:
...
Nadeel: straks bij oplevering/sleutelmomentje blijft er zo'n 70K in bouwdepot en dit wordt in mindering gebracht op de hypotheek. Dan gaat ook automatisch de SMW verhouding met 70K naar beneden bijgesteld worden. Tenzij ik een taxatierapport of WoZ waarde als bezwaar kan indienen.
Dit heeft de bank nodig om de reële marktwaarde van het appartement vs hypotheeklast te onderbouwen. Blijkbaar is koopprijs van het nieuwbouw appartement niet voldoende. Taxatie (+/- €1000) is het beste?
...
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Kan je niet na oplevering gewoon de factuur declareren bij je hypotheekverstrekker en je eigen rekeningnummer opgeven?Brains Bush schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:38:
Zo dat gaat snel. Vorige week eerste echte factuur -bouwgrond niet meegerekend - voor ons nieuwbouw appartement. Zojuist al 2e factuur (fase 3, dekvloer 1e etage - waar ook ons stulpje is). En als klap op de vuurpijl ook een nieuwsbrief met daarin datum eind april voor bezichtiging van appartementgebouw inclusief bekijken eigen bouw. ruwbouw checken vs tekening. Of ze niets over het hoofd hebben gezien.
Dat gaat snel...planning oplevering staat nog steeds op Q124. Maar zou me niet verbazen als het sneller gaat. Dat wordt tzt stressen dan.
We hebben bij hypotheek ook bouwdepot afgesloten. 1e factuur (10% - 28K) uit eigen middelen betaald. Nu 2e factuur (15% - 43K). Twijfel nog of we deze ook uit eigen middelen gaan betalen óf uit bouwdepot.
Voordeel (en denk ajb mee): geen gebruik bouwdepot is nu geen extra hypotheek last. Alleen hypotheek voor de bouwgrond als dubbele woonlast. We zitten tijdelijk in huurhuis.
En nu maar weer vloeren, muren, deuren etc gaat bekijken.
Ik mis even het voordeel maar als je ruim 70k op de bank hebt staan dan kan je toch prima de dubbele lasten financieren? Ik zou gewoon de facturen nogmaals indienen en op eigen rekening laten uitbetalen. Je kan na de verhuizing altijd nog kiezen om 10-20% in één keer af te lossen. Die 70k resterend is waarschijnlijk ook meer dan 10% 25% waardoor je mogelijk zelfs een boete moet betalen wanneer je het niet benut en moet aflossen.Brains Bush schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:38:
[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 07-04-2023 16:36 ]
Ik denk dat hij bedoelt dat hij over een hoger bedrag rente ontvangt als hij die 70k uit eigen middelen betaalt.Deveon schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:31:
[...]
Ik mis even het voordeel maar als je ruim 70k op de bank hebt staan dan kan je toch prima de dubbele lasten financieren? Ik zou gewoon de facturen nogmaals indienen en op eigen rekening laten uitbetalen. Je kan na de verhuizing altijd nog kiezen om 10-20% in één keer af te lossen. Die 70k resterend is waarschijnlijk ook meer dan 10% waardoor je mogelijk zelfs een boete moet betalen wanneer je het niet benut en moet aflossen.
Als je niets doet wordt het inderdaad in mindering gebracht op je hypotheek. Maar je kan volgens mij die facturen aan het einde alsnog declareren en je eigen rekening opgeven. Dit is in ieder geval hoe het werkt bij mijn geldverstrekker.Mr.Viper schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:41:
Door de eerste 2 termijnen zelf te betalen zal het bouwdepot hoger blijven en zal die 70K aan het einde over zijn en in mindering worden gebracht op de hypotheek.
Lijkt mij niet als je netjes alle facturen declareert.Nu is de vraag van @Brains Bush of de hypotheekverstrekker ook de waarde van het appartement ook 70K lager inschat waardoor de LTV weer hoger wordt omdat er minder van het bouwdepot is gebruikt.
Taxatie zal niet nodig zijn als je na oplevering alle facturen alsnog declareert en het geld op je eigen rekening laat storten.De winst is minder rente tijdens de bouw van die 2 termijnen, 10% + 15%, maar weegt dat op tegen een taxatie achteraf? Het beste kun je denk ik de hypotheekverstrekker vragen.
[ Voor 13% gewijzigd door Midan op 07-04-2023 16:59 ]
Waarom zou je alles op je eigen rekening laten storten aan het einde, dan doe je dat alleen voor de dubbele lasten tijdens de bouw. Of ga je die bedragen later weer aflossen op de hypotheek? Dan kan je beter aan de hypotheekverstrekker de facturen laten zien om aan te geven dat die termijnen echt zijn betaald.Midan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:56:
[...]
Taxatie zal niet nodig zijn als je na oplevering alle facturen alsnog declareert en het geld op je eigen rekening laat storten.
[...]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq