Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 23:39
Mr.Viper schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:02:
[...]

Waarom zou je alles op je eigen rekening laten storten aan het einde, dan doe je dat alleen voor de dubbele lasten tijdens de bouw. Of ga je die bedragen later weer aflossen op de hypotheek? Dan kan je beter aan de hypotheekverstrekker de facturen laten zien om aan te geven dat die termijnen echt zijn betaald.

Ik had verwacht dat je, als je zelf facturen betaald, dat doet voor een lagere LTV en niet om later alsnog je hypotheek te verhogen.
Ik dacht dat @Brains Bush het inderdaad deed om de hypotheeklasten lager te houden tijdens de bouw, maar ik kan mij vergissen.

In ons geval scheelt het iets van 500 tot 1500 euro minder rentelast per factuur dus zo gek is het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Midan op 07-04-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:57
Dank voor alle reacties.

Omdat we op het einde van de bouwdepot periode dus ongeveer 70K over hebben, zal dit in mindering worden gebracht van de hypotheek. Prima, want extra aflossen (10% kostenvrij) zolang je bouwdepot hebt, mag niet van de bank.

500-70K = 430K hypotheekschuld. Echter zonder 'bewijslast' in de vorm van een taxatie zal de nieuwe waarde voor de berekening van de schuld markt waarde verhouding op 430K door de bank worden gezet. Da's niet gunstig ivm rente percentage voor de hypotheek.
Regels schrijven dus blijkbaar voor dat je een taxatie rapport moet kunnen overleggen.Anders geldt hypotheeksom -/- restantbouwdepot als nieuwe 'marktwaarde' van het appartement. Overleg met adviseur: Ja maar ik heb toch uit eigen middelen 70K betaald, dat vermindert de waarde van het pand toch niet? Ik begrijp u meneer maar de regels schrijven anders voor...

Ach dan maar op het einde een taxatie laten uitvoeren van rond de €500-750. WoZ waarde zal (zeer waarschijnlijk voor dit doel) ook te laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:30
Iemand tips om het toekomstige energieverbruik in te schatten, ivm aantal zonnepanelen..
Tuin op het oosten, na het aantal nog de verdeling bepalen tussen voor- en achterkant.

Beide opties minimaal 400wp per paneel
12 panelen - 4800wp/4080kwh
14 panelen - 5600wp/4670kwh
18 panelen - 7200wp/6120kwh

Het credo was altijd, zoveel mogelijk :+
Is dat nog steeds gebruikelijk anno 2023?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
vuurtjih schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:26:
Iemand tips om het toekomstige energieverbruik in te schatten, ivm aantal zonnepanelen..
Tuin op het oosten, na het aantal nog de verdeling bepalen tussen voor- en achterkant.

Beide opties minimaal 400wp per paneel
12 panelen - 4800wp/4080kwh
14 panelen - 5600wp/4670kwh
18 panelen - 7200wp/6120kwh

Het credo was altijd, zoveel mogelijk :+
Is dat nog steeds gebruikelijk anno 2023?
Ik zou kijken naar het verschil in kosten tussen die 12 en 18 panelen. Op dit moment is het nog steeds interessant om je dak gewoon vol te leggen. Het is vaak ook goedkoper dan later bij leggen.
Zeker als je nog geen elektrische auto hebt, maar die wel verwacht aan te schaffen in de periode dat je er woont.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
Meer panelen is meer beter.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:39
Brains Bush schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:36:
Dank voor alle reacties.

Omdat we op het einde van de bouwdepot periode dus ongeveer 70K over hebben, zal dit in mindering worden gebracht van de hypotheek. Prima, want extra aflossen (10% kostenvrij) zolang je bouwdepot hebt, mag niet van de bank.

500-70K = 430K hypotheekschuld. Echter zonder 'bewijslast' in de vorm van een taxatie zal de nieuwe waarde voor de berekening van de schuld markt waarde verhouding op 430K door de bank worden gezet. Da's niet gunstig ivm rente percentage voor de hypotheek.
Regels schrijven dus blijkbaar voor dat je een taxatie rapport moet kunnen overleggen.Anders geldt hypotheeksom -/- restantbouwdepot als nieuwe 'marktwaarde' van het appartement. Overleg met adviseur: Ja maar ik heb toch uit eigen middelen 70K betaald, dat vermindert de waarde van het pand toch niet? Ik begrijp u meneer maar de regels schrijven anders voor...

Ach dan maar op het einde een taxatie laten uitvoeren van rond de €500-750. WoZ waarde zal (zeer waarschijnlijk voor dit doel) ook te laag zijn.
Persoonlijk vind ik je echt een dief van eigen portemonnee als je dit doorzet. Die 70k kan ook risicovrij voor 3% renderen als je het een jaar vastzet (of meer risico aandelen, maar dan onzeker hoeveel rendement). Sowieso zit het dan volledig vast in stenen en wat liquide geld hebben is ook niet verkeerd. Je kan altijd nog over een jaar bepalen wat je met die 70k wilt doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Maar dat mag niet zomaar. Die 70k uit het bouwdepot mag niet ineens in aandelen verdwijnen. Dan krijg je ruzie met de belastingdienst. Iets met box 1 en 3.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:40:
Maar dat mag niet zomaar. Die 70k uit het bouwdepot mag niet ineens in aandelen verdwijnen. Dan krijg je ruzie met de belastingdienst. Iets met box 1 en 3.
Die 70k is gebruikt om een huis te kopen maar niet gedeclareerd uit het bouwdepot. In principe is er niks genoemd om aan te nemen dat het een hypotheek in box 3 betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Deveon schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:32:
[...]

Die 70k is gebruikt om een huis te kopen maar niet gedeclareerd uit het bouwdepot. In principe is er niks genoemd om aan te nemen dat het een hypotheek in box 3 betreft.
Maar dat is wel wat @Blik1984 suggereert te doen. Zolang het in het bouwdepot zit is het goed. De suggestie is nu om het niet uit te geven aan de woning, maar om er aandelen van te kopen. En dat kan niet altijd zomaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
Voor de duidelijkheid: Die 70K is mijn eigen geld. We hebben ook een bouwdepot. Of ik ga bv die 70K even jaartje vastzetten, beleggen of de termijnfactuur van betalen (en dat dus niet vanuit het bouwdepot betalen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Ah, I see. Ik las dat je die 70k nog in het bouwdepot had zitten. Als het spaargeld is (dus niet bouwdepot en ook niet overwaarde na verkoop vorige woning) verandert het verhaal.

Dan is een jaar vastzetten en dan aflossen inderdaad een beter idee en had @Blik1984 dus toch gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 23:39
Hoe zouden jullie het vastzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Blihi schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:08:
Ah, I see. Ik las dat je die 70k nog in het bouwdepot had zitten. Als het spaargeld is (dus niet bouwdepot en ook niet overwaarde na verkoop vorige woning) verandert het verhaal.

Dan is een jaar vastzetten en dan aflossen inderdaad een beter idee en had @Blik1984 dus toch gelijk.
Ja, dat is inderdaad wel hoe ik het had geinterpreteerd. En dan kun je na dat jaar altijd kijken wat je ermee doet, en dat is per situatie ook afhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Midan schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:56:
Hoe zouden jullie het vastzetten?
Persoonlijk zou ik een wereld-etf er van kopen en er dus meer een lange termijn investering van maken. Die renderen op de lange termijn gemiddeld tussen de 6-8%. Stel je pakt 7%, dan is dat over 20 jaar 260k en over 30 jaar is dat 455k.

Meer risicoloos is een deposito van bijvoorbeeld een jaar, die zijn al wel te vinden rond de 2.5%-3%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 19:25
Ik ben momenteel bezig met het opvragen van offertes bij diverse afbouwbedrijven. Ik heb een offerte binnen en ben ergens wel met de neus op de feiten gedrukt / realitycheck. (Ik post later wel een voorbeeld ervan)
Ik zit eraan te denken om de hypotheek van de nieuwbouwwoning iets te verhogen n ( ~ 20K ). Heb de vraag reeds uitgezet naar de hypotheek adviseur, maar tot op heden nog geen antwoord. Nu wil ik vragen wat jullie ervaring is. Heb in het bouwdepot 355K, de inschrijving bedraagt 400K. Naar de notaris zou ik dus niet hoeven. Stel dat alles goed zit, verhoogt de verstrekker (Florius) het depot met de rente die momenteel geld voor de hypotheek, of verandert dan de rente naar het percentage dat nu van toepassing is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:07

tomtom901

Moderator General Chat
cacao70 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:04:
Ik ben momenteel bezig met het opvragen van offertes bij diverse afbouwbedrijven. Ik heb een offerte binnen en ben ergens wel met de neus op de feiten gedrukt / realitycheck. (Ik post later wel een voorbeeld ervan)
Ik zit eraan te denken om de hypotheek van de nieuwbouwwoning iets te verhogen n ( ~ 20K ). Heb de vraag reeds uitgezet naar de hypotheek adviseur, maar tot op heden nog geen antwoord. Nu wil ik vragen wat jullie ervaring is. Heb in het bouwdepot 355K, de inschrijving bedraagt 400K. Naar de notaris zou ik dus niet hoeven. Stel dat alles goed zit, verhoogt de verstrekker (Florius) het depot met de rente die momenteel geld voor de hypotheek, of verandert dan de rente naar het percentage dat nu van toepassing is?
Waarschijnlijk krijg je dan een nieuw leningdeel tegen de huidige marktrente voor de ophogen. Ben wel benieuwd naar het voorbeeld dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Je krijgt inderdaad een nieuw leningdeel tegen de huidige rente. Dit is een nieuw bouwdepot met een eigen looptijd. Je oude leningdelen blijven zoals ze zijn. Je betaalt waarschijnlijk ook voor hypotheekadvies en je moet alles weer opnieuw aanleveren.

Wij zitten nu in het proces en hebben meteen een aantal oude leningdelen om laten zetten naar aflossingsvrij waardoor de niet heel veel meer betalen qua maandlasten. Wij moeten wel weer naar de notaris :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
Tijdens afsluiten oorspronkelijke hypotheek de mogelijkheid gehad voor een bijleenregeling via de geldverstrekker? Als dat van toepassing is natuurlijk. Dat zou nu opnieuw notaris/offerte etc schelen. Volgens mij wel dat wat je bijleent tegen de actuele rente en niet die destijds is afgesproken (weet dat niet zeker)

Als vb https://www.ing.nl/partic...uis-kopen/bijleenregeling

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:06
De waterkering (of hoe noem je het?) boven de uitbouw voor de spouwmuur is ook aangebracht.
Leuk / interessant detail, al zeg ik het zelf.

Fijn pasen. :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Kimlaag. Zo noem je dat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Voor Hart van de Waalsprong fase 2 gaan ze dinsdag beginnen met heien. Nog even geduld dus, maar erg fijn dat ze aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 21:55
Hoi allen,

Bij ons kijkmoment zag ik dat de vloer in de hoekjes van sommige kamers niet helemaal vlak loopt. Daar waar de betonnen muur en de vloer samen komen. De dekvloer is reeds geplaatst.
Het lijkt erop dat het zandcement wat verhoogd tegen de muur aan loopt.

Kan ik er vanuit gaan dat ze dit nog gaan/moeten uitvlakken? Of is dit iets wat ik zelf moet doen?
We gaan klikpvc plaatsen met geintegreerde ondervloer en gingen er niet vanuit dat we nog moeten egaliseren.

[ Voor 8% gewijzigd door Batata007 op 10-04-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
Batata007 schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:46:
Hoi allen,

Bij ons kijkmoment zag ik dat de vloer in de hoekjes van sommige kamers niet helemaal vlak loopt. Daar waar de betonnen muur en de vloer samen komen. De dekvloer is reeds geplaatst.

Kan ik er vanuit gaan dat ze dit nog gaan/moeten uitvlakken? Of is dit iets wat ik zelf moet doen?
We gaan klikpvc plaatsen met geintegreerde ondervloer en gingen er niet vanuit dat we nog moeten egaliseren.
Hier heb ik bij oplevering gevraagd het op een paar plekjes bij te werken. Los daarvan wel nog gewoon gelegaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Batata007 schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:46:
Hoi allen,

Kijk sowieso voor de oplevering even in je papieren na wat er over de vloer in staat. Als de vloer daar niet aan voldoet hoef je ze er slechts op te wijzen en het als opleverpunt op te nemen.

Als het zo wel voldoet dan staat je uiteraard vrij om te vragen het te egaliseren. Waarbij een bedankje paraat hebben zeker zal helpen.

Ga er vanuit dat de vloer nooit 100% vlak zal zijn. Ook na egaliseren zou ik er rekening mee houden dat het een beetje golft. Dus zorg dat je vloer kleine oneffenheden op kan vangen.

Wij kregen 2 weken terug een 3.20 meter lange bank geleverd (voor een ruimte van 6m) en daar moesten we toch ineens wat stellen aan de poten omdat de vloer over die lengte niet helemaal vlak bleek.
En dan heb ik het hier over een zandcementvloer die na oplevering geëgaliseerd is door het bedrijf dat ook de pvc-vloer gelegd heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 10-04-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Op plaats 9 in de top 10 van meest door kopers gemelde klachten bij Woningborg staan gebreken aan vloerafwerking.
Pvc- en kunststofvloeren zijn dun en kwetsbaar voor oneffenheden in de ondervloer. De toegestane afwijking in vlakheid bij oplevering van een zandcement- of anhrydrietvloer is aanzienlijk (12 mm over een lengte van 2 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 92% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Aubergine schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:56:
In hoeverre is het verplicht dat een berging (die geen deur heeft naar het woongedeelte) verwarmd wordt? Wij krijgen zojuist een erratum binnen dat de berging vloerverwarming krijgt.
Maakt het uit? Het is niet dat je er opeens een factuur extra voor gaat krijgen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 106% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Aubergine schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:00:
[...]

Niet zozeer behalve dat het geen eigen thermostaat krijgt. Dus ik vind het ergens wel vervelend dat we zo'n 25 m2 meestoken met de rest van de BG.

En daarnaast uit nieuwsgierigheid, vind het het bouwbesluit wel heel streng dan 8)7
Misschien is het een aparte groep op je verdeler die je dicht kan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
In hoeverre is het verplicht dat een berging (die geen deur heeft naar het woongedeelte) verwarmd wordt? Wij krijgen zojuist een erratum binnen dat de berging vloerverwarming krijgt.
Nergens voor nodig. Staat nergens. Maar wel fijn. Je kunt de lus altijd dichtdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 95% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Aubergine schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:08:
[...]

Waarom zou het bouwbedrijf dit in godsnaam doen dan?
Misschien lag het er al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Aubergine schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:08:
[...]

Waarom zou het bouwbedrijf dit in godsnaam doen dan?
Goede vraag. Vraag het ze eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:11
Blihi schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:52:
[...]

Goede vraag. Vraag het ze eens.
Misschien krijgen ze de transmissie anders niet rond? Hebben ze meer oppervlakte nosig dus dan de berging ook maar vol leggen. Zou er geen punt van maken. Meer oppervlakte = meer inhoud = lagere aanvoertemperatuur = hogere COP. Bovendien wordt je berging ook verwarmd dus ik zou zeggen: niks aan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Onze garage is niet verwarmd maar had een uitbreiding van de vloerverwarming wel prettig gevonden. Nu moet de koelkast, wasmachine en droger de boel maar op temperatuur houden. We gaan de garage nog wel isolereren en de ventilatie beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
Goedemorgen !

Ik heb een probleem die anders is dan de meesten hebben. Althans ik heb het probleem wat veel mensen ervaren (zoals geluid die van buiten naar binnenkomt, teveel wind door de roosters etc).

Maar wat we nu ervaren in een splinternieuwe woning vinden we toch behoorlijk kansloos.

Als mijn kinderen aan het spelen zijn in de woonkamer (en ja je kent kinderen , luidruchtig) maar ook volwassenen die wat harder praten, dan hoor je dat dus buiten via die k*t roosters van Duco.

Dus ipv focus te leggen op geluid van buiten naar binnen, vind ik het veel irritanter in mijn geval dat iedereen die langsloopt, kan genieten van onze gesprekken binnen.

Zie foto van het Duco systeem.

Iemand een idee wat ik er eventueel aan zou kunnen doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LV_OLyFkOaKrCubcXP6ru6Lvr08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3wKAiD1U2Meh7lWsaBaewuR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HXeGxKec9fvvGPWzOoWGLAk2ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/822etby4PFcSiJ74BCFnA6ln.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Deveon schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:50:
[...]

Onze garage is niet verwarmd maar had een uitbreiding van de vloerverwarming wel prettig gevonden. Nu moet de koelkast, wasmachine en droger de boel maar op temperatuur houden. We gaan de garage nog wel isolereren en de ventilatie beperken.
Je garage opwarmen met de wasmachine en droger (++ luchtvochtigheid) en de ventilatie beperken. Ik voorzie problemen..
Lijkt me niet zo handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dalma schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:07:
Goedemorgen !

Ik heb een probleem die anders is dan de meesten hebben. Althans ik heb het probleem wat veel mensen ervaren (zoals geluid die van buiten naar binnenkomt, teveel wind door de roosters etc).

Maar wat we nu ervaren in een splinternieuwe woning vinden we toch behoorlijk kansloos.

Als mijn kinderen aan het spelen zijn in de woonkamer (en ja je kent kinderen , luidruchtig) maar ook volwassenen die wat harder praten, dan hoor je dat dus buiten via die k*t roosters van Duco.

Dus ipv focus te leggen op geluid van buiten naar binnen, vind ik het veel irritanter in mijn geval dat iedereen die langsloopt, kan genieten van onze gesprekken binnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welk type roosters heb je nu?
Kijk hier eens naar: https://www.duco.eu/nl/pr...geluiddempende-ventilatie

Mee eens hoor, het zijn k*t roosters. In onze vorige woning ook irritatie mee gehad. O.a. geluid, tocht en klepperende delen van het rooster als de wind net vervelend stond. Wellicht kan je ze laten vervangen voor betere geluidswerende roosters.

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 11-04-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Het factuur voor termijn 1(10%) is nu binnen, gezien ik het renteverlies in mijn bouw depot heb mee gefinancierd is het denk beter om eerst het met mijn eigen geld te betalen ipv uit het bouwdepot right?

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MonkeySleeve schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:21:
Het factuur voor termijn 1(10%) is nu binnen, gezien ik het renteverlies in mijn bouw depot heb mee gefinancierd is het denk beter om eerst het met mijn eigen geld te betalen ipv uit het bouwdepot right?
Wat gebeurd er indien je geld overhoudt in dat bouwdepot?

Wat gebeurd er met het geld dat niet gebruikt is in dat bouwdepot? Vaak krijg je daar een bepaalde hoeveelheid geld voor terug. Bijvoorbeeld: bouwdepot 4%, hypotheek is 3%, dan krijg je van het ongebruikte geld 3% terug (in mindering). Of mogelijk wordt het gezien als aflossing van je hypotheek.

Plus kijken hoeveel rente je zou krijgen voor dat geld en of dat meer is dan wat je hypotheekvertrekker ervoor geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:01:
[...]

Je garage opwarmen met de wasmachine en droger (++ luchtvochtigheid) en de ventilatie beperken. Ik voorzie problemen..
Lijkt me niet zo handig ;)
Het idee van een garage is dat je er een auto met brandstofmotor in kan rijden. CO2 ventileren is wat drastischer dan vocht. Dus ja.. beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Deveon schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:02:
[...]

Het idee van een garage is dat je er een auto met brandstofmotor in kan rijden. CO2 ventileren is wat drastischer dan vocht. Dus ja.. beperken.
Er zijn weinig bergingen/garages die nog projectmatig gebouwd worden om een auto in te parkeren.

Je gaat isoleren dus dan ben je je ventilatie via de open stootvoegen al kwijt. Enfin, ik zou altijd voor max 70% luchtvochtigheid gaan om problemen met condens en schimmel te voorkomen.

Garantiefondsen stellen niet voor niets een zwaardere ventilatieeis aan bergingen/garages waar je een wasmachine en droger kan opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
MonkeySleeve schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:21:
Bij mij moest ik eigen geld al richting de notaris sturen zodat er een sluitende begroting zou zijn voor de volledige bouw + meerwerk. Is dat bij jou niet zo?

Verder zou ik eigen geld zoveel mogelijk gebruiken voor zaken die niet hypothecair aftrekbaar zijn zoals meubelen, gordijnen en overige inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:12:
[...]

Er zijn weinig bergingen/garages die nog projectmatig gebouwd worden om een auto in te parkeren.
Een garage is geschikt om een auto in te parkeren en een berging niet. Net als dat een onbenoemde of kantoorruimte niet hetzelfde als een slaapkamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
Draakje5 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:12:
[...]

Je gaat isoleren dus dan ben je je ventilatie via de open stootvoegen al kwijt. Enfin, ik zou altijd voor max 70% luchtvochtigheid gaan om problemen met condens en schimmel te voorkomen.

Garantiefondsen stellen niet voor niets een zwaardere ventilatieeis aan bergingen/garages waar je een wasmachine en droger kan opstellen.
Zodra er een auto in de garage past (dus breed genoeg, dubbele deuren, etc) dan wordt het ook echt als auto garage gezien en moet je voldoen aan de extra eisen daarvoor. Ook al parkeer je er nooit een auto :D

In geval van wasmachine/droger op die plek zit je ws wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ja. Dus je garage waar nu je wasmachine, droger en koelkast staat wordt nu geventileerd met 3L/seconde per M2 garagevloeroppervlak. Dit is de ventilatie eis voor een garage volgens bouwbesluit.

En dit is best een forse ventilatie, waardoor er geen garantie kan zijn van vorstvrij in de garage en het ook niet heel verstandig is om daar een wasmachine, droger en koelkast in te zetten.

De ventilatie richtlijn voor wasmachine/droger opstelplaatsen zijn 14l/s per ruimte.
Aangezien je garage buiten de thermische schil van de woning zit en niet verwarmd wordt, dan denk ik niet dat je heel veel hebt aan de 'warmte' van de wasdroger met deze ventilatierichtlijnen. Tenzij je dus tegen de richtlijnen in gaat en voor beperktere ventilatie kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Aubergine schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:45:
[...]

Zeker weten? Wij hebben een berging van 6 bij 3, dubbele duren e.d. Wordt gezien als berging en niet als garage in de papieren.
Zo is het ons 2jaar terug uitgelegd. Dus wij hebben een actieve ventilatie in de garage, twee pijpjes door het dak waarvan 1 met ventilator. Die gaat aan zodra het licht aangaat.

Ik heb wel een beetje mn twijfels of dat voldoende is voor de auto, maar als het licht aan is dan is er ook altijd ventilatie. Heb even gedacht om dit te veranderen naar vocht gestuurd, maar na ruim een jaar geen problemen met temperatuur en vochtigheid. Ik heb meetsensor in de garage hangen, en zie geen extreme waarden. Heel veel lager dan 12 graden lijkt het niet te worden (misschien met een hele strenge winter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009

MonkeySleeve

It's just Monkey business

bkor schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:58:
[...]

Wat gebeurd er indien je geld overhoudt in dat bouwdepot?

Wat gebeurd er met het geld dat niet gebruikt is in dat bouwdepot? Vaak krijg je daar een bepaalde hoeveelheid geld voor terug. Bijvoorbeeld: bouwdepot 4%, hypotheek is 3%, dan krijg je van het ongebruikte geld 3% terug (in mindering). Of mogelijk wordt het gezien als aflossing van je hypotheek.

Plus kijken hoeveel rente je zou krijgen voor dat geld en of dat meer is dan wat je hypotheekvertrekker ervoor geeft.
Wat overblijft wordt voor de hypotheek aflossing gebruikt meen ik me herinneren.
Blik1984 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:20:
[...]

Bij mij moest ik eigen geld al richting de notaris sturen zodat er een sluitende begroting zou zijn voor de volledige bouw + meerwerk. Is dat bij jou niet zo?

Verder zou ik eigen geld zoveel mogelijk gebruiken voor zaken die niet hypothecair aftrekbaar zijn zoals meubelen, gordijnen en overige inrichting.
Ik moest voor de notaris in ieder geval de grondkosten al betaald hebben, dat heb ik toen uit eigen zak gedaan maar daarna nooit iets over gehoord dat ik de rest ook moest sturen.

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kepler schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:42:
[...]

Zodra er een auto in de garage past (dus breed genoeg, dubbele deuren, etc) dan wordt het ook echt als auto garage gezien en moet je voldoen aan de extra eisen daarvoor. Ook al parkeer je er nooit een auto :D

In geval van wasmachine/droger op die plek zit je ws wel goed.
Onze berging is breed genoeg en heeft ook dubbele deuren. (De meeste woningen een sectionaaldeur) Maar er stond heel duidelijk in de papieren dat het een berging betreft en geen garage. Daarvoor gelden andere ventilatieeisen. Wij hebben nu slechts een rooster in de achterdeur en een pijpje door het dak aan de voorzijde. Gezien de CO2-meter voldoende, maar ik zou er geen auto naar binnen willen rijden met die ventilatie.

Woningborg meldt ook dat zolang het goed vastgelegd is dat het geen garage is voor motorvoertuigen je dan weg komt met de ventilatieeisen van een berging: https://www.woningborg.nl...-eisen-en-bijzonderheden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Dalma schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:07:
Goedemorgen !

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij ons idem (en ook van Duco). Voor de roosters die we boven de ramen in de gevel hebben zitten valt het nog mee, maar het rooster in de schuifpui kijk je gewoon dwars doorheen en in de tuin (en bij de buren er achter) kun je dus ook alles horen wat binnen gezegd wordt.
Het is voor mij nog een puzzel waar ik mee zit met het ventilatieissue dat bij ons nog speelt. Nu geen roosters in de voorgevel in de woonkamer en die moeten er eigenlijk wel komen. Maar ik zit er ook niet op te wachten dat dan straks alles van binnen ook buiten te horen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
Farmerwood schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:16:
[...]

Onze berging is breed genoeg en heeft ook dubbele deuren. (De meeste woningen een sectionaaldeur) Maar er stond heel duidelijk in de papieren dat het een berging betreft en geen garage. Daarvoor gelden andere ventilatieeisen. Wij hebben nu slechts een rooster in de achterdeur en een pijpje door het dak aan de voorzijde. Gezien de CO2-meter voldoende, maar ik zou er geen auto naar binnen willen rijden met die ventilatie.

Woningborg meldt ook dat zolang het goed vastgelegd is dat het geen garage is voor motorvoertuigen je dan weg komt met de ventilatieeisen van een berging: https://www.woningborg.nl...-eisen-en-bijzonderheden/
@kepler same here.
Verder ‘mogen’ wij geen gemotoriseerd voertuig in de garage zetten ivm een deur naar woonkamer. Dit is een gewone binnendeur en niet bedoeld om gassen tegen te houden. Heeft de bouwer expliciet in de optielijst opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
SquareOne schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:54:
[...]

@kepler same here.
Verder ‘mogen’ wij geen gemotoriseerd voortuin in de garage zetten ivm een deur naar woonkamer. Dit is een gewone binnendeur en niet bedoeld om gassen tegen te houden. Heeft de bouwer expliciet in de optielijst opgenomen.
Dan ben ik of verkeerd voorgelicht, of hebben we toen bedacht om het misschien wel ooit als garage te gebruiken :D (en ben ik dat vergeten :') )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:16
@kepler met een Renault Zoe heb je toch geen last van uitlaatgassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Ascension schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:14:
@kepler met een Renault Zoe heb je toch geen last van uitlaatgassen?
Hehe goed punt, maar die is verkocht. Zal het eens aanpassen :D

We gebruiken nu de garage alleen voor de fietsen, maar wie weet in de toekomst voor een motor of klus auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

In een erratum wordt gemeld dat wij (en een aantal andere woningen in het project) één tot soms zelfs twee zonnepanelen minder krijgen, omdat de oorspronkelijke hoeveelheid niet past op het dak.
Het aantal vervallen piekwatt van de vervallen PV-panelen hebben wij opgevangen door het aantal piekwatt van de andere PV-panelen te verhogen.
Ik zie 3 mogelijkheden:
  1. De relevante bouwnummers krijgen efficiëntere panelen
  2. Alle bouwnummers krijgen efficiëntere panelen (om het eenvoudig voor de ontwikkelaar te houden)
  3. Er wordt iets bedacht door de ontwikkelaar waardoor de "oorspronkelijke" panelen qua specificaties toch voldoen aan de minimumvoorwaarden. Wij krijgen simpelweg een paneel minder
De vraag over het type panelen heb ik inmiddels bij de koopbegeleiding gesteld, maar zijn er nog dingen waar ik rekening mee kan/moet houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
twi schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:31:
In een erratum wordt gemeld dat wij (en een aantal andere woningen in het project) één tot soms zelfs twee zonnepanelen minder krijgen, omdat de oorspronkelijke hoeveelheid niet past op het dak.
[...]
Ik zie 3 mogelijkheden:
  1. De relevante bouwnummers krijgen efficiëntere panelen
  2. Alle bouwnummers krijgen efficiëntere panelen (om het eenvoudig voor de ontwikkelaar te houden)
  3. Er wordt iets bedacht door de ontwikkelaar waardoor de "oorspronkelijke" panelen qua specificaties toch voldoen aan de minimumvoorwaarden. Wij krijgen simpelweg een paneel minder
De vraag over het type panelen heb ik inmiddels bij de koopbegeleiding gesteld, maar zijn er nog dingen waar ik rekening mee kan/moet houden?
Jouw tekst beantwoord je vraag toch al?
Optie 1 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

GeeMoney schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:51:
Jouw tekst beantwoord je vraag toch al?
Optie 1 dus.
Dat leek mij ook ja, maar ik ben niet bekend genoeg in de mogelijkheden van PV's. Ik lees her en der dat piekvermogen begrensd kan worden door een kleinere omvormer te installeren. Er staat niet expliciet dat we andere panelen krijgen namelijk, en met mijn kennis kan ik dus ook lezen dat bijvoorbeeld er een grotere omvormer wordt geïnstalleerd om een hoger piekvermogen te bereiken en zo het probleem op te lossen. Als dat een mogelijkheid is, onderzoek ik graag nog even wat de gevolgen daar dan weer van kunnen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door twi op 11-04-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:16

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Over gekke geluiden gesproken, vrouwlief riep mij gister omdat ze was geks hoort: https://on.soundcloud.com/KxhZy28Aj81bpZPj8

Het komt van de regenpijp, wat opzich gek is want de uitloop gaat door 2 bochten heen voordat het in een ‘vrije val’ terecht komt. Aan de onderkant zit ook nog een 90 graden bocht.

Iemand enig idee wat je hier aan zou kunnen doen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:18:
Over gekke geluiden gesproken, vrouwlief riep mij gister omdat ze was geks hoort: https://on.soundcloud.com/KxhZy28Aj81bpZPj8

Het komt van de regenpijp, wat opzich gek is want de uitloop gaat door 2 bochten heen voordat het in een ‘vrije val’ terecht komt. Aan de onderkant zit ook nog een 90 graden bocht.

Iemand enig idee wat je hier aan zou kunnen doen?
Toevallig erg winderig buiten? Klinkt wel als een schoorsteen.. Even je hand op het uit einde houden en luisteren of het blijft bestaan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vormulier schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:22:
[...]

Toevallig erg winderig buiten? Klinkt wel als een schoorsteen.. Even je hand op het uit einde houden en luisteren of het blijft bestaan ?
Nee het waait niet anders dan anders. Aan de bovenkant zit iets ‘speling’ maar dat minimaal en dat geeft een ander geluid: dit is al getest.

Het zijn echt druppels die je hoort ‘vallen’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
twi schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:12:
[...]
Dat leek mij ook ja, maar ik ben niet bekend genoeg in de mogelijkheden van PV's. Ik lees her en der dat piekvermogen begrensd kan worden door een kleinere omvormer te installeren. Er staat niet expliciet dat we andere panelen krijgen namelijk, en met mijn kennis kan ik dus ook lezen dat bijvoorbeeld er een grotere omvormer wordt geïnstalleerd om een hoger piekvermogen te bereiken en zo het probleem op te lossen. Als dat een mogelijkheid is, onderzoek ik graag nog even wat de gevolgen daar dan weer van kunnen zijn.
In plaats van 12x320Wp panelen krijg je nu dus 10x390Wp panelen.
Opbrengst is hetzelfde maar dan in 10 panelen ipv 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Toppe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:24:
[...]

Nee het waait niet anders dan anders. Aan de bovenkant zit iets ‘speling’ maar dat minimaal en dat geeft een ander geluid: dit is al getest.

Het zijn echt druppels die je hoort ‘vallen’
Valt het niet toevallig op de bladvangers ofzo? Wij hadden dit bij onze vorige woning. Daar hoorde ik ook bij de ene regenpijp wel en de andere geen druppels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:49:
[...]

In plaats van 12x320Wp panelen krijg je nu dus 10x390Wp panelen.
Opbrengst is hetzelfde maar dan in 10 panelen ipv 12.
Ligt er wel aan of de panelen qua ligging gelijk zijn om op een gelijke opbrengst te komen.

Bij ons gingen we van 300 Wp panelen naar 430 Wp panelen. Qua ligging was het oorspronkelijk 5 PV-panelen zuidoost + 12 PV-panelen noordwest. Dit in verband met een dakkapel op voor voorkant (zuidoostkant). Totaal dus 17 * 300 Wp = 5100 Wp. De aannemer wilde toen naar 12 PV-panelen van 430 Wp enkel op noordwest kant want dan kon ie makkelijk 1 vlak vol leggen. Daar heb ik bezwaar tegen gemaakt omdat het minder gunstig zou zijn in de toekomst en dus nadeel zou hebben daarbij. Namelijk de onnodig extra belasting van het stroomnet en het straks wegvallen van de salderingsregeling heb ik baat bij een betere verdeling van de ligging.

Aannemer deed helaas wat moeilijk, want zolang de BENG berekening klopt (die kijkt enkel naar de 5100 Wp die gehaald moet wordden en niet naar de ligging en de te verwachte opbrengst) is het ook volgens de omgevingsdienst akkoord. Op onze tekeningen staat namelijk dat het aantal en de positie van de PV-panelen nog besloten zou worden a.d.v. engineering. Uitendelijk is de aannemer toch meegegaan in m'n verhaal en komen er nu 4 PV-panelen op zuidoost en 8 op noordwest. Me happy want met 4*430 Wp op zuidoost heb ik zelfs iets meer dan de oorspronkelijke 5*300 Wp. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:06:
[...]

Valt het niet toevallig op de bladvangers ofzo? Wij hadden dit bij onze vorige woning. Daar hoorde ik ook bij de ene regenpijp wel en de andere geen druppels.
@Toppe, dit is bij ons idd het geval. Wij horen vaak druppels vallen op de (zinken) bladvanger die net boven de grond in de regenpijp zit. Na een vrije val van bijna 6m vallen die druppels dan op het metalen zeefje dat in een hoek van 45 graden in de regenpijp zit. Precies aan de andere kant van de muur staat onze bank, dus je hoort het binnen goed.

Idem bij de kasten van de rolluiken trouwens. Die versterken het geluid van de regen die erop valt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
LordBusiness schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:11:
[...]

Ligt er wel aan of de panelen qua ligging gelijk zijn om op een gelijke opbrengst te komen.

Bij ons gingen we van 300 Wp panelen naar 430 Wp panelen. Qua ligging was het oorspronkelijk 5 PV-panelen zuidoost + 12 PV-panelen noordwest. Dit in verband met een dakkapel op voor voorkant (zuidoostkant). Totaal dus 17 * 300 Wp = 5100 Wp. De aannemer wilde toen naar 12 PV-panelen van 430 Wp enkel op noordwest kant want dan kon ie makkelijk 1 vlak vol leggen. Daar heb ik bezwaar tegen gemaakt omdat het minder gunstig zou zijn in de toekomst en dus nadeel zou hebben daarbij. Namelijk de onnodig extra belasting van het stroomnet en het straks wegvallen van de salderingsregeling heb ik baat bij een betere verdeling van de ligging.

Aannemer deed helaas wat moeilijk, want zolang de BENG berekening klopt (die kijkt enkel naar de 5100 Wp die gehaald moet wordden en niet naar de ligging en de te verwachte opbrengst) is het ook volgens de omgevingsdienst akkoord. Op onze tekeningen staat namelijk dat het aantal en de positie van de PV-panelen nog besloten zou worden a.d.v. engineering. Uitendelijk is de aannemer toch meegegaan in m'n verhaal en komen er nu 4 PV-panelen op zuidoost en 8 op noordwest. Me happy want met 4*430 Wp op zuidoost heb ik zelfs iets meer dan de oorspronkelijke 5*300 Wp. :*)
Je had het andere dakvlak ook zelf vol kunnen leggen, dan had je nu meer panelen gehad. Nu liggen beide dakvlakken niet vol. Juist met het oog op de afschaffing van saldering is dat zonde.

Bij mij heeft de aannemer alleen aan de voorkant het (bijna) helemaal vol gelegd met 300 Wp panelen. Na het plaatsen van de dakkapel heb ik aan de achterkant (ook zuidoost) nog 8 van 400 Wp bij laten leggen op dezelfde omvormer, waardoor ons huis nu ruim energiepositief is.

Maarja, dat is achteraf. Kan nog steeds, alleen dan is het wat meer werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 12 april 2023 @ 06:56:
[...]

@Toppe, dit is bij ons idd het geval. Wij horen vaak druppels vallen op de (zinken) bladvanger die net boven de grond in de regenpijp zit. Na een vrije val van bijna 6m vallen die druppels dan op het metalen zeefje dat in een hoek van 45 graden in de regenpijp zit. Precies aan de andere kant van de muur staat onze bank, dus je hoort het binnen goed.

Idem bij de kasten van de rolluiken trouwens. Die versterken het geluid van de regen die erop valt ook.
Ik heb daar geen bladvanger zitten en er zitten 3 bochten in de buis….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
roltor schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:34:
[...]

Je had het andere dakvlak ook zelf vol kunnen leggen, dan had je nu meer panelen gehad. Nu liggen beide dakvlakken niet vol. Juist met het oog op de afschaffing van saldering is dat zonde.

Bij mij heeft de aannemer alleen aan de voorkant het (bijna) helemaal vol gelegd met 300 Wp panelen. Na het plaatsen van de dakkapel heb ik aan de achterkant (ook zuidoost) nog 8 van 400 Wp bij laten leggen op dezelfde omvormer, waardoor ons huis nu ruim energiepositief is.

Maarja, dat is achteraf. Kan nog steeds, alleen dan is het wat meer werk ;)
True, maar aan de achterkant kan ik nu juist nog mooi een brede dakkapel plaatsen, wat dan oorspronkelijk geen meerwerkoptie was vanwege de 12 geplande panelen. Me happy dus want als die dakkapel erop ligt is het dak achter zo goed als vol. De voorkant heeft al een kleine dakkapel maar erboven ligt nu een mooie rij. Naast de dakkapel voor zou eventueel nog kunnen maar echt fraai wordt dat voor het aanzicht niet (onsymmetrisch).
Meer PV-panelen voor oplevering was volgens de aannemer sowieso trouwens niet mogelijk vanwege de positie van dakdoorvoeren/grotere omvormer/etc. Een aanbieding zou dan niet meer marktconform zijn... imo gewoon geen zin in/te veel werk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Kadaster is gister geweest. We kunnen allemaal naar de rijdende rechter… kadastraal hebben sommige ook nog een deel woonkamer van de buren, wauw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40uI7Z5JiiTu3oq8muXnwXc_-eQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pFIiDRz9T7g3yOpQ5TSi1eK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:22
Toppe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:24:
Kadaster is gister geweest. We kunnen allemaal naar de rijdende rechter… kadastraal hebben sommige ook nog een deel woonkamer van de buren, wauw
[Afbeelding]
Normaal gesproken worden de definitieve erfgrenzen vastgesteld zodra de woningen afgebouwd zijn en de bewoners er wonen. Het kadaster maakt dan met alle buren een afspraak en geeft per brief aan dat alle buren - in overeenstemming - de erfgrenzen duidelijk bepaalbaar moeten weergeven (schuttingen, paaltjes, etc).

Aan de hand daarvan worden de definitieve erfgrenzen kadastraal vastgelegd, omdat er vanuit de bouw wel eens wat kan afwijken (zoals bij ons een schutting die 20cm verkeerd geplaatst is).

Is dat bij jullie niet gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:33:
[...]

Normaal gesproken worden de definitieve erfgrenzen vastgesteld zodra de woningen afgebouwd zijn en de bewoners er wonen. Het kadaster maakt dan met alle buren een afspraak en geeft per brief aan dat alle buren - in overeenstemming - de erfgrenzen duidelijk bepaalbaar moeten weergeven (schuttingen, paaltjes, etc).

Aan de hand daarvan worden de definitieve erfgrenzen kadastraal vastgelegd, omdat er vanuit de bouw wel eens wat kan afwijken (zoals bij ons een schutting die 20cm verkeerd geplaatst is).

Zeker wel. Dat hebben we gister ook allemaal aan gegeven (ze hebben de hele straat gedaan) maar ze controleren dus alleen of de tekening klopt met de realiteit. Maar kadaster net gesproken, ze gaan alles maar opnieuw (laten) in/uit meten want ja, dit kan ook niet. En met €460 per grens vraag ik me af wie dat gaat betalen :D

Zo hebben wij ook nog een sloot maar de aannemer heeft de paaltjes bij ons in het gras gezet en gezegd ‘ik ga het water niet in dus dit is de grens’… 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 12-04-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:33:
[...]

Ik dacht dat de aannemer aan het einde van de rit paaltjes plaatst die de grenzen weergeven. Is dat niet zo?

Ik kan mij voorstellen dat als de erfgrenzen niet rechttoe rechtaan zijn dat er onder de bewoners discussie ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
ObiTewodros schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:05:
[...]

Ik dacht dat de aannemer aan het einde van de rit paaltjes plaatst die de grenzen weergeven. Is dat niet zo?

Ik kan mij voorstellen dat als de erfgrenzen niet rechttoe rechtaan zijn dat er onder de bewoners discussie ontstaat.
De paaltjes geven de indicatieve erfgrenzen weer, zoals uitgemeten door de aannemer. In de praktijk wil het - kennelijk - nog wel eens gebeuren dat de gemeente bijvoorbeeld net even anders de straat/stoep aanlegt waardoor je een paar centimeter meer of minder aan de voor/achterkant krijgt.

Het kadaster komt daarom normaalgesproken langs zodra de wijk 'af' is en gaat dan heel nauwkeurig meten hoe de erfgrenzen daadwerkelijk lopen. Op basis van die meting van het kadaster krijg je een rapport met je definitieve erfgrenzen wat het kadaster zal inschrijven in het register.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Dus eigenlijk zijn de paaltjes van de aannemer leuk als indicatie en moet je het kadaster aanhouden, als ze al iets achter laten? Ik dacht ook dat het kadaster de paaltjes van de aannemer nog eens na zou meten maar blijkbaar werkt het niet helemaal zo en pakken ze de tekeningen van de verkoop zoals je deze krijgt na koop grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:10:
[...]

De paaltjes geven de indicatieve erfgrenzen weer, zoals uitgemeten door de aannemer. In de praktijk wil het - kennelijk - nog wel eens gebeuren dat de gemeente bijvoorbeeld net even anders de straat/stoep aanlegt waardoor je een paar centimeter meer of minder aan de voor/achterkant krijgt.

Het kadaster komt daarom normaalgesproken langs zodra de wijk 'af' is en gaat dan heel nauwkeurig meten hoe de erfgrenzen daadwerkelijk lopen. Op basis van die meting van het kadaster krijg je een rapport met je definitieve erfgrenzen wat het kadaster zal inschrijven in het register.
Hoe bepaalt kadaster nauwkeurig wat de definitieve erfgrenzen zijn als dat niet is op basis van de paaltjes die door de aannemer is geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
ObiTewodros schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:15:
[...]

Hoe bepaalt kadaster nauwkeurig wat de definitieve erfgrenzen zijn als dat niet is op basis van de paaltjes die door de aannemer is geplaatst?
Dat staat in mijn eerste post die je gequote hebt:
Het kadaster maakt dan met alle buren een afspraak en geeft per brief aan dat alle buren - in overeenstemming - de erfgrenzen duidelijk bepaalbaar moeten weergeven (schuttingen, paaltjes, etc).
Voor meer informatie kun je de site van het kadaster even doornemen:

https://www.kadaster.nl/s...zen-definitief-vastleggen

[ Voor 14% gewijzigd door Requiem19 op 12-04-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
n00b-vraagje. Ik heb een bedrade leiding laten plaatsen naar de hoek van een kozijn buiten tbv screens. Nu heb ik ook de wens om aan de binnenzijde van dat kozijn elektrische raambekleding te plaatsen. Hoe makkelijk is het om die bedrade leiding te splitsen en ook naar de binnenkant door te trekken?

waarom bedraad en geen accu of batterijen? Het betreft een kozijn op ~6 meter hoogte, ik zie me niet ieder half jaar met een lange ladder naar binnen gaan om batterijen te verversen of accu op te gaan laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:10:
[...]

Onze aannemer heeft zelf alles ‘nauwkeurig’ gemeten en daar paaltjes in de grond gezet en dat is volgens hun de kadastrale grens. Daar klopt alleen geen snars van want onze oprit zou over een lengte van 8 meter een meter uitlopen richting de buren. Op de kaart die we nu hebben zou het net anders zijn.

Verder rekenen ze €480 per erfgrens. Een gedeelde grens met de buren zijn voor hun twee aparte grenzen dus ook 2x betalen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:23:
n00b-vraagje. Ik heb een bedrade leiding laten plaatsen naar de hoek van een kozijn buiten tbv screens. Nu heb ik ook de wens om aan de binnenzijde van dat kozijn elektrische raambekleding te plaatsen. Hoe makkelijk is het om die bedrade leiding te splitsen en ook naar de binnenkant door te trekken?

waarom bedraad en geen accu of batterijen? Het betreft een kozijn op ~6 meter hoogte, ik zie me niet ieder half jaar met een lange ladder naar binnen gaan om batterijen te verversen of accu op te gaan laden
Meestal heb je in z’n screen ruimte genoeg om een aftakking te maken. Dan zit je alleen even met waterdichtheid en naar binnen komen. Als je houten kozijnen hebt kan je wellicht gewoon een gaatje boren. Voor raamdecoratie heb je echt geen 3x2.5mm nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Toppe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:28:
[...]

Onze aannemer heeft zelf alles ‘nauwkeurig’ gemeten en daar paaltjes in de grond gezet en dat is volgens hun de kadastrale grens.
Dat kan de aannemer wel willen, maar de aannemer gaat er niet over wat de kadastrale grens is. Daar gaat het kadaster over.

De piket paaltjes geven - voor zover ik weet althans - alleen de voorlopige kadastrale grens aan en niet de definitieve kadastrale grens. Het inmeten van de definitieve kadastrale grens was volgens mij bij ons ook gratis, maar dat zou ik even moeten checken.

[ Voor 8% gewijzigd door Requiem19 op 12-04-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:31:
[...]

Dat kan de aannemer wel willen, maar de aannemer gaat er niet over wat de kadastrale grens is. Daar gaat het kadaster over.

De piket paaltjes geven - voor zover ik weet althans - alleen de voorlopige kadastrale grens aan en niet de definitieve kadastrale grens. Het inmeten van de definitieve kadastrale grens was volgens mij bij ons ook gratis, maar dat zou ik even moeten checken.

Klopt. De aannemer zelf was ook aanwezig en had dus al piket paaltjes geplaatst. Het lijkt dus wel of ze de eerste twee stappen wouden overslaan om meteen met stap 3 verder te gaan.

De reactie van de medewerkers van het kadaster sprak ook wel boekdelen. Zo is de achterkant van het perceel niet ingemeten ‘want is reeds een bestaande grens’ maar volgens mij moet de aannemer alsnog wel aantonen waar de grens ligt. Dat beaamde het kadaster wel en adviseerde ons ‘om alle kopers zover te krijgen de aannemer te ‘dwingen’ die erfgrens uit te zetten’

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 12-04-2023 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Toppe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:30:
[...]

Meestal heb je in z’n screen ruimte genoeg om een aftakking te maken. Dan zit je alleen even met waterdichtheid en naar binnen komen. Als je houten kozijnen hebt kan je wellicht gewoon een gaatje boren. Voor raamdecoratie heb je echt geen 3x2.5mm nodig
ok, goed om te weten. gaatje boren in kozijn is een optie, het is een hardhouten kozijn. Maar als ik het via de muur kan oplossen dan doe ik liever dat. Al vraag ik me af of dat heel netjes te doen zonder problemen te krijgen met water/luchtdichtheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@Blik1984 Welke elektrische gordijnrails oplossing heb jij gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Toppe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:38:
[...]

Klopt. De aannemer zelf was ook aanwezig en had dus al piket paaltjes geplaatst. Het lijkt dus wel of ze de eerste twee stappen wouden overslaan om meteen met stap 3 verder te gaan.

De reactie van de medewerkers van het kadaster sprak ook wel boekdelen. Zo is de achterkant van het perceel niet ingemeten ‘want is reeds een bestaande grens’ maar volgens mij moet de aannemer alsnog wel aantonen waar de grens ligt. Dat beaamde het kadaster wel en adviseerde ons ‘om alle kopers zover te krijgen de aannemer te ‘dwingen’ die erfgrens uit te zetten’
Heb je wel een brief gehad van het kadaster met de vaststelling van de definitieve erfgrenzen? Zo niet, dan zijn ze verplicht om nog langs te komen (volgens mij dus gratis). In dat geval zou je zelf de erfgrens - in overleg met iedere belanghebbende (dus iedereen die een stukje grond heeft wat grenst aan jouw erf) - kunnen uitzetten. Het kadaster zal dat dan aanhouden bij de definitieve inmeting.

Heb je de brief met de definitieve erfgrenzen al wel gehad, dan heb je formeel gezien 6 weken de tijd gehad om bezwaar te maken. Als je dat niet gedaan hebt, zijn de erfgrenzen definitief juridisch gezien. Je kan dan nog wel wijzigingen maken uiteraard, maar dat zal dan extra werk zijn voor het kadaster (en ongetwijfeld de kosten die jij noemt met zich meebrengen). Ook zullen alle belanghebbenden het dan eens moeten zijn over de wijzigingen...

De aannemer zelf zou ik hier lekker buiten laten, die heeft er nu niets meer mee te maken imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:50:
[...]

Heb je wel een brief gehad van het kadaster met de vaststelling van de definitieve erfgrenzen? Zo niet, dan zijn ze verplicht om nog langs te komen (volgens mij dus gratis). In dat geval zou je zelf de erfgrens - in overleg met iedere belanghebbende (dus iedereen die een stukje grond heeft wat grenst aan jouw erf) - kunnen uitzetten. Het kadaster zal dat dan aanhouden bij de definitieve inmeting.

Heb je de brief met de definitieve erfgrenzen al wel gehad, dan heb je formeel gezien 6 weken de tijd gehad om bezwaar te maken. Als je dat niet gedaan hebt, zijn de erfgrenzen definitief juridisch gezien. Je kan dan nog wel wijzigingen maken uiteraard, maar dat zal dan extra werk zijn voor het kadaster (en ongetwijfeld de kosten die jij noemt met zich meebrengen). Ook zullen alle belanghebbenden het dan eens moeten zijn over de wijzigingen...

De aannemer zelf zou ik hier lekker buiten laten, die heeft er nu niets meer mee te maken imo.
Ja die brief hebben we gehad. Maar was echt een aanfluiting gister. Ze lopen rond met een tablet, laten je daarop zien waar de grenzen lopen en daar moet je akkoord op geven. Ze doen dus verder helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Toppe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:07:
[...]

Ja die brief hebben we gehad. Maar was echt een aanfluiting gister. Ze lopen rond met een tablet, laten je daarop zien waar de grenzen lopen en daar moet je akkoord op geven. Ze doen dus verder helemaal niets.
Yup, ze vragen daarom ook dat de eigenaren vooraf duidelijk bepaalbaar de grenzen aangeven. Die nemen ze dan gewoon over.

Voor jou helpt het wellicht nu niet meer, maar voor anderen met een nieuwbouwwoning is het een goede tip om duidelijk de perceelgrenzen zelf met de buren te bepalen en heel duidelijk te markeren. Dan heb je het zelf in de hand en heb je geen gedoe achteraf.

Achtergrond dat ik hier zoveel over typ is dat ik er dus zelf mee te maken heb gehad door een schutting die per ongeluk 20cm teveel op mijn erf gezet is. Bij het definitief inmeten is afgesproken dat de erfgrens precies de schutting volgt, ipv dat ik 20cm erf heb wat bij de buren ligt. Dat zou achteraf namelijk veel gezeik kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:12:
[...]

Yup, ze vragen daarom ook dat de eigenaren vooraf duidelijk bepaalbaar de grenzen aangeven. Die nemen ze dan gewoon over.

Voor jou helpt het wellicht nu niet meer, maar voor anderen met een nieuwbouwwoning is het een goede tip om duidelijk de perceelgrenzen zelf met de buren te bepalen en heel duidelijk te markeren. Dan heb je het zelf in de hand en heb je geen gedoe achteraf.

Achtergrond dat ik hier zoveel over typ is dat ik er dus zelf mee te maken heb gehad door een schutting die per ongeluk 20cm teveel op mijn erf gezet is. Bij het definitief inmeten is afgesproken dat de erfgrens precies de schutting volgt, ipv dat ik 20cm erf heb wat bij de buren ligt. Dat zou achteraf namelijk veel gezeik kunnen opleveren.
Paaltjes of niet, er is fysiek niet gemeten dus hoe kan je dan de daadwerkelijke grenzen vast stellen? Precies, niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Toppe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:14:
[...]

Paaltjes of niet, er is fysiek niet gemeten dus hoe kan je dan de daadwerkelijke grenzen vast stellen? Precies, niet.
Als ze niet fysiek gemeten hebben kun je toch gewoon bezwaar indienen binnen de termijn?

Dan komen ze opnieuw en zullen ze wel (moeten) meten. Moet jij alleen nog even je erfgrens in het water duidelijk aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:16:
[...]

Als ze niet fysiek gemeten hebben kun je toch gewoon bezwaar indienen binnen de termijn?

Dan komen ze opnieuw en zullen ze wel (moeten) meten. Moet jij alleen nog even je erfgrens in het water duidelijk aangeven.
Dat is nu dus gedaan. Het kadaster stuurt nu een landmeter ipv tabletmeter.

De erfgrens achter (bij de sloot) kan niemand vinden, die moet echt opnieuw uitgezet worden maar dat is volgens de medewerker van het kadaster het probleem van de aannemer. Als het kadaster aangeeft dat we zelf paaltjes mogen neerzetten dan zetten we ze tot het deel van onze bruikbare grond. Dan blijft er nog een stuk over (de sloot fysiek) wat niet van ons is. We moeten hem dan wel schoonmaken dus prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Alic3 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:45:
@Blik1984 Welke elektrische gordijnrails oplossing heb jij gekozen?
Vooralsnog niks, maar ik denk dat het een smart plissegordijn gaat worden. Maar die keuze gaat pas gemaakt worden als we een sleutel hebben, en dat is pas in juni

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vuurtjih
Nieuwe offerte van zonnepanelen, nu keurig met 0% btw :)F
Vorige was dus weldegelijk inclusief 21%

Dus aan alle anderen, als je meer (schaam)panelen koopt bij de aannemer goed blijven opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:35
Toppe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:23:
[...]

Dat is nu dus gedaan. Het kadaster stuurt nu een landmeter ipv tabletmeter.

De erfgrens achter (bij de sloot) kan niemand vinden, die moet echt opnieuw uitgezet worden maar dat is volgens de medewerker van het kadaster het probleem van de aannemer. Als het kadaster aangeeft dat we zelf paaltjes mogen neerzetten dan zetten we ze tot het deel van onze bruikbare grond. Dan blijft er nog een stuk over (de sloot fysiek) wat niet van ons is. We moeten hem dan wel schoonmaken dus prima.
Bij ons kwam eerst een landmeter om de bestaande situatie in kaart te brengen (schuttingen / schuurtjes / achterom-pad etc.) Pas daarna kwam er een dame met een tablet om met de bewoners te controleren of het allemaal klopte, en dat was OK. Daarna zijn de officiële tekeningen aangepast.
Volgens de originele plannen had de grens in de achtertuin eerst een kronkel (schuur op de erf-grens en de helft van mijn schuur in de tuin van de buurman en vice versa). Maar dat is uiteindelijk niet zo gebouwd. Na de meting en de controle zijn de grenzen achter nu netje recht getrokken.

Maar het lijkt erop alsof ze bij jullie inderdaad wat stappen overgeslagen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dronium schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:33:
[...]

Bij ons kwam eerst een landmeter om de bestaande situatie in kaart te brengen (schuttingen / schuurtjes / achterom-pad etc.) Pas daarna kwam er een dame met een tablet om met de bewoners te controleren of het allemaal klopte, en dat was OK. Daarna zijn de officiële tekeningen aangepast.
Volgens de originele plannen had de grens in de achtertuin eerst een kronkel (schuur op de erf-grens en de helft van mijn schuur in de tuin van de buurman en vice versa). Maar dat is uiteindelijk niet zo gebouwd. Na de meting en de controle zijn de grenzen achter nu netje recht getrokken.

Maar het lijkt erop alsof ze bij jullie inderdaad wat stappen overgeslagen hebben.
Aangezien niemand in de buurt zwart op wit heeft dat ze een landmeter langs sturen toch maar gewoon bezwaar gemaakt. Ging lekker eenvoudig via DigiD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 11:25
Hier was het juist andersom. Eerst kwam iemand met een tablet om met alle eigenaren afzonderlijk alle grenzen vast te leggen. Dat staat nu op papier. Binnenkort komt er dan nog iemand langs om het allemaal conform die instructies op te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
vuurtjih schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:30:
Nieuwe offerte van zonnepanelen, nu keurig met 0% btw :)F
Vorige was dus weldegelijk inclusief 21%

Dus aan alle anderen, als je meer (schaam)panelen koopt bij de aannemer goed blijven opletten.
Hoeveel panelen leg je bij tegen welke prijs als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
tomtom901 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:30:
[...]

Hoeveel panelen leg je bij tegen welke prijs als ik vragen mag?
We hebben een tussenwoning met beide kanten een dakraam; twijfelen over in totaal 14 of totaal 18 panelen. Standaard krijgen wij 4 panelen. Bij uitbreiding komt er overal een optimizer bij.

Panelen zijn minimaal 400WP, merk/type onbekend... Omvormer/optimizer zijn van Huawei.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Neig wel naar de 2e optie. Meer = meer beter heb ik hier geleerd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
vuurtjih schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:37:
[...]

We hebben een tussenwoning met beide kanten een dakraam; twijfelen over in totaal 14 of totaal 18 panelen. Standaard krijgen wij 4 panelen. Bij uitbreiding komt er overal een optimizer bij.

Panelen zijn minimaal 400WP, merk/type onbekend... Omvormer/optimizer zijn van Huawei.

Als je voor

***members only***

Neig wel naar de 2e optie. Meer = meer beter heb ik hier geleerd :+
Het is niet een supergoedkope prijs als je het omrekent, maar wel prima prijs voor als het via de aannemer gaat. Zou idd altijd voor de 14 panelen extra gaan, ook gezien de relatief beperkte meerprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janvanderm.
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-04-2023
Wij zitten in de bouwfase van een nieuwbouw woning welke voorzien wordt van mechanische ventilatie en roosters. Op 1 van de slaapkamers is geen rooster aangebracht, mijn vraag is of dit niet verplicht is volgens het bouwbesluit er kan wel een raam open. Weet iemand hier wat meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Janvanderm. schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:26:
Wij zitten in de bouwfase van een nieuwbouw woning welke voorzien wordt van mechanische ventilatie en roosters. Op 1 van de slaapkamers is geen rooster aangebracht, mijn vraag is of dit niet verplicht is volgens het bouwbesluit er kan wel een raam open. Weet iemand hier wat meer van?
Zit er wel een mv ventiel in je slaapkamer?

Meestal wordt alleen geen rooster in de badkamer geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Janvanderm. schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:26:
Voor zover ik weet moeten slaapkamers inderdaad altijddurende direct van ‘frisse lucht’ voorzien worden en mag dit niet via een overstroomvoorziening (aka onder een deur door) gebeuren.
Meestal staan op de tekeningen de geplande roosters aangegeven.

Mocht daar niks op staan dan lijkt het me een goed plan om even (open) bij de aannemer te vragen hoe de luchtverversing op die slaapkamer gepland is.

Een raam dat open kan valt niet onder ventilatie, maar onder de spuivoorziening. Aka in korte tijd even snel alles door laten waaien. Tussen die 2 zit een wezenlijk verschil en dat verschil maakt het Bouwbesluit ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 13-04-2023 11:18 ]

Pagina: 1 ... 211 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.