Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:07

tomtom901

Moderator General Chat
vuurtjih schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:37:
[...]

We hebben een tussenwoning met beide kanten een dakraam; twijfelen over in totaal 14 of totaal 18 panelen. Standaard krijgen wij 4 panelen. Bij uitbreiding komt er overal een optimizer bij.

Panelen zijn minimaal 400WP, merk/type onbekend... Omvormer/optimizer zijn van Huawei.

***members only***

Neig wel naar de 2e optie. Meer = meer beter heb ik hier geleerd :+
Geen hele gekke prijs, wij bereiden onze standaard 7 panelen uit naar 18 stuks (via de projectelectricien) van 395 WP (JA Solar) met Enphase IQ7+ optimizers en Enphase S metered voor
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Voor het geld in jouw geval zou ik ook 14 panelen bijleggen als je het kan betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door tomtom901 op 13-04-2023 07:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-08 12:23
Alic3 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:45:
@Blik1984 Welke elektrische gordijnrails oplossing heb jij gekozen?
Wij hebben zelf heel goede ervaringen met normale Forrest DS gordijnrails en kijken nu ook naar een van de elektrische varianten (evt. met led-verlichting erin) voor onze nieuwe woning. Maar niet goedkoop!!

[ Voor 4% gewijzigd door averroes1198 op 13-04-2023 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 23:39
Bij ons zou 10 panelen van 320 WP €15.000,- kosten 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:16

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:04:
[...]

Voor zover ik weet moeten slaapkamers inderdaad altijddurende direct van ‘frisse lucht’ voorzien worden en mag dit niet via een over stroomvoorziening (aka onder een deur door) gebeuren.
Meestal staan op de tekeningen de geplande roosters aangegeven.

Mocht daar niks op staan dan lijkt het me een goed plan om even (open) bij de aannemer te vragen hoe de luchtverversing op die slaapkamer gepland is.

Een raam dat open kan valt niet onder ventilatie, maar onder de spuivoorziening. Aka in korte tijd even snel alles door laten waaien. Tussen die 2 zit een wezenlijk verschil en dat verschil maakt het Bouwbesluit ook.
Hoe zit dat bij ventilatie type D dan? Daar gaat de ventilatie ook via een stroomvoorziening. En roosters bij type D is funest voor je hele systeem.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
averroes1198 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:38:
[...]

Wij hebben zelf heel goede ervaringen met normale Forrest DS gordijnrails en kijken nu ook naar een van de elektrische varianten (evt. met led-verlichting erin) voor onze nieuwe woning. Maar niet goedkoop!!
De Forest Shuttle M staat inderdaad op onze shortlist, maar ik moet me nog verder in gordijnen en de bijbehorende elektrische rails verdiepen. Prijzig grapje wel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:16
Alic3 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:45:
@Blik1984 Welke elektrische gordijnrails oplossing heb jij gekozen?
Wij hebben Brel. Heeft onze gordijnenmevrouw uitgezocht en die vind dat we een weefplooi moesten. Somfy was geen optie want die gaan maar tot 5,5m breed en we moesten 5,75m hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:11
millerman_sf schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:18:
Hier was het juist andersom. Eerst kwam iemand met een tablet om met alle eigenaren afzonderlijk alle grenzen vast te leggen. Dat staat nu op papier. Binnenkort komt er dan nog iemand langs om het allemaal conform die instructies op te meten.
Bij ons ging het ook precies zo. De eerste persoon was van het Kadaster, de tweede een landmeter van een externe partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teert300
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:47
Midan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:03:
Bij ons zou 10 panelen van 320 WP €15.000,- kosten 😑
Bizar! Ik kan 10 extra, 400 WP, krijgen voor €5870,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:33

Greebs

inert

averroes1198 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:38:
[...]

Wij hebben net de Forest Shuttle L hangen op de benedenverdieping voor en achter, en onze slaapkamer. De investering is zeker even slikken. (Aan de andere kant, het kan natuurlijk zo 20 jaar hangen.)
Maar wat zijn we blij dat we ervoor gekozen hebben! Het werkt tot nu toe fantastisch, is relatief stil, en geeft (ons) zoveel gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
Toppe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:20:
[...]

Hoe zit dat bij ventilatie type D dan? Daar gaat de ventilatie ook via een stroomvoorziening. En roosters bij type D is funest voor je hele systeem.
Lijkt mij inderdaad ook niet helemaal te kloppen; wij hebben een volledig luchtdichte woning zonder enige roosters, met alleen (elektrische) mechanische ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:56
Stroomvoorziening =/= elektra.
Farmerwood bedoelt waarschijnlijk (zoals hij ook schrijft) luchtstroom / stroming van lucht onder de deur door. De ruimte mag dus niet potdicht zijn met enkel toevoer van waar luchtstroming via de kier van de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:20:
[...]

Bij Type D heb je dan dus inblaasventielen in elke slaapkamer ipv een rooster in/boven een raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 13:14
teert300 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:42:
[...]

Inderdaad, hier 12 extra 400WP voor €5,5k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
Quito schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:32:
[...]

Inderdaad, hier 12 extra 400WP voor €5,5k
Ruilen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:19:
[...]

Bij Type D heb je dan dus inblaasventielen in elke slaapkamer ipv een rooster in/boven een raam.
Klopt. Maar omdat jij het over elektra had :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ascension schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:31:
[...]

Wij hebben Brel. Heeft onze gordijnenmevrouw uitgezocht en die vind dat we een weefplooi moesten. Somfy was geen optie want die gaan maar tot 5,5m breed en we moesten 5,75m hebben.
Somfy kan ook tot 10-15m breed, ligt heel erg aan het type gordijn wat je wilt en of er bochten in je rails zitten. Gewicht zal vooral bepalend zijn of de motor sterk genoeg is.

Wij hebben voor binnen bewust gekozen om geen verduisterende gordijnen te nemen, waardoor ze lichter zijn, omdat we buiten elektrische rolluiken hebben gedaan.

Grootste deel hebben we overigens vouw gordijnen, omdat we in de inrichting van de woning niet echt rekening hadden gehouden met wave gordijnen (12-16cm diepte nodig) aan alle kanten en ik normale gordijnen afschuwelijk lelijk vindt. Ook hebben we aan de zuidkant allemaal Franse balkons met volledige draai/kiep deuren, dan werkte een normaal gordijn ook niet.

Vouwgordijnen zijn weer heel andere motoren en andere voorwaarden waar je rekening mee moet houden qua maximale maten. Voor de slaapkamer hebben we wel een wave gordijn gedaan over de hele muur, omdat in die kamer drie kleinere ramen zijn, zag dat er het mooiste uit.

[ Voor 22% gewijzigd door BiG-GuY op 13-04-2023 13:04 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Blik1984 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:23:
n00b-vraagje. Ik heb een bedrade leiding laten plaatsen naar de hoek van een kozijn buiten tbv screens. Nu heb ik ook de wens om aan de binnenzijde van dat kozijn elektrische raambekleding te plaatsen. Hoe makkelijk is het om die bedrade leiding te splitsen en ook naar de binnenkant door te trekken?

waarom bedraad en geen accu of batterijen? Het betreft een kozijn op ~6 meter hoogte, ik zie me niet ieder half jaar met een lange ladder naar binnen gaan om batterijen te verversen of accu op te gaan laden
Er zijn ook zonnepaneeltjes die je binnen achter het glas kan plaatsen waarmee de accu opgeladen kan worden. Accu gedreven raamwering heeft wel beperkingen qua kracht en daardoor formaat van je raamwering.

We hebben alles met Somfy motoren zodat we alles centraal kunnen aansturen vanuit 1 hub/app en heb deze gekoppeld aan onze HomeKit omgeving. Een deel moest op 230V vanwege de formaten van de gordijnen/rolluiken.

Maar aftakken van stroom vanaf een andere raamwering zal niet zo’n probleem zijn. Let wel op dat veel raamwering partijen geen elektriciens hebben en dus ook zeggen dat ze enkel direct aansluiten maar niet iets als aftakkingen maken, dat heb ik maar zelf gedaan.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:40:
[...]

Klopt. Maar omdat jij het over elektra had :D
Ik had het over een ‘overstroomvoorziening’ waarmee ik refereerde aan b.v de spleten onder deuren via welke weg de lucht vanuit een andere ruimte afgezogen kan worden.

Zie dat de spellingscontrole van mijn telefoon er een spatie tussen gezet heeft waardoor het wellicht onduidelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:39
BiG-GuY schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:00:
[...]

Er zijn ook zonnepaneeltjes die je binnen achter het glas kan plaatsen waarmee de accu opgeladen kan worden. Accu gedreven raamwering heeft wel beperkingen qua kracht en daardoor formaat van je raamwering.

We hebben alles met Somfy motoren zodat we alles centraal kunnen aansturen vanuit 1 hub/app en heb deze gekoppeld aan onze HomeKit omgeving. Een deel moest op 230V vanwege de formaten van de gordijnen/rolluiken.

Maar aftakken van stroom vanaf een andere raamwering zal niet zo’n probleem zijn. Let wel op dat veel raamwering partijen geen elektriciens hebben en dus ook zeggen dat ze enkel direct aansluiten maar niet iets als aftakkingen maken, dat heb ik maar zelf gedaan.
Thanks voor de input. Voor ons is dus de 230v aansluiting een must omdat het onbereikbaar gaat zijn in de toekomst. Maar de solar-optie is ook nog wel een goede, het zit namelijk op het zuiden. Eventueel een aftakking maken moet me zelf nog wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Blik1984 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:09:
[...]

Thanks voor de input. Voor ons is dus de 230v aansluiting een must omdat het onbereikbaar gaat zijn in de toekomst. Maar de solar-optie is ook nog wel een goede, het zit namelijk op het zuiden. Eventueel een aftakking maken moet me zelf nog wel lukken.
We hebben op 9 van de 14 rolluiken solar laten installeren, een deel daarvan is op het noorden wat geen enkel probleem is. Zelfs in de winter geen problemen gehad met een rolluik (op zuid) van de schuur waarvan het zonnepaneeltje nooit een straal direct zonlicht zag. Ja ze laden sneller op met zonlicht, maar puur 'licht' is genoeg dat er wat lading bij komt. De accu in de bak kan redelijk lang spanning vasthouden.

De accu vouwgordijnen binnen zijn bij ons makkelijk bereikbaar en laden we eens per 4-6 maanden op, afhankelijk van hoe vaak ze op/neer gaan. Automatisch gaan ze elke dag op specifieke tijd een keer open en een keer dicht. Omdat het zo weinig is en omdat ik er zelfs zonder trap bij kan, vond ik het niet waard om voor al die motoren een zonnepaneeltje te doen, maar technisch kan het.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:06
Zoals sommige wellicht weten hebben we een geisoleerde aangebouwde berging, toegankelijk via de woonkamer. Hier zit een buitendeur in maar die gaan we nog vervangen voor een binnendeur, waarschijnlijk met (mat) glas.

Mijn plan was om de garage (6x3m) op te delen. Voorste deel heeft een uitstortgootsteen en daar willen we evt 2 fietsen stallen en schappen maken voor opslag.
In het andere deel waar ook de deur naar de woning zit, wilde ik een bureau zetten als werkkamer. Ik werk 2 dagen thuis, dus daar zou die voor gebruikt worden. Verder gebruiken we geen vaste PC.

Nu was hier een beetje de discussie waarom een werkkamer beneden en niet gewoon boven of op zolder. Ook omdat het maar 2 dagen per week gebruikt wordt.

Mijn vraag. Wie ook een (geisoleerde, aangebouwde) berging heeft, wat heb je er van gemaakt?
Volledig als bijkeuken? Speelkamer (hebben 2 kinderen)? Etc.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-08 07:03

hyb

@Draakje5 wellicht wat weinig daglicht? Als het budget het toelaat zou ik overwegen om er dan ook een raam bij te zetten. Mijn werkkamer is ook redelijk donker maar merk dat ik het toch prettig vind om meer daglicht te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
@Draakje5 In mijn vorige woning zat ik op 2 hoog met mijn werk kamer en dat vond ik bloed irritant want voor alles moest ik naar beneden. (Koffie/deurbel/pakketjes etc.)

Nu zit ik in mijn bijkeuken en dat is echt veel prettiger. Ik heb mijn wasmachine en droger in dezelfde ruimte maar wel mooi netjes weggewerkt in maatwerk kasten. Het is bij ons dus deels bijkeuken en deels mijn werkplek (3,50x2,70 meter)
Wel af te sluiten met een deur van het woongedeelte omdat ik ook veel bel en vergader en mijn kinderen en/of visite aanwezig is.
Overigens heb ik er ook een buitendeur naar de tuin met een groot raam inzitten voor daglicht inderdaad.

Overigens heb ik nu ook veel meer contact (als ik dat dus wil) met de rest van het gezin.
Voorheen zag ik ze alleen als ik even pauze nam of dus koffie ging halen.

Voor mijn bijkeuken is dus mijn garage welke weer met een brandwerende geisoleerde deur te betreden is vanaf de bijkeuken.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 13-04-2023 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Draakje5 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:42:
Zoals sommige wellicht weten hebben we een geisoleerde aangebouwde berging, toegankelijk via de woonkamer. Hier zit een buitendeur in maar die gaan we nog vervangen voor een binnendeur, waarschijnlijk met (mat) glas.

Mijn plan was om de garage (6x3m) op te delen. Voorste deel heeft een uitstortgootsteen en daar willen we evt 2 fietsen stallen en schappen maken voor opslag.
In het andere deel waar ook de deur naar de woning zit, wilde ik een bureau zetten als werkkamer. Ik werk 2 dagen thuis, dus daar zou die voor gebruikt worden. Verder gebruiken we geen vaste PC.

Nu was hier een beetje de discussie waarom een werkkamer beneden en niet gewoon boven of op zolder. Ook omdat het maar 2 dagen per week gebruikt wordt.

Mijn vraag. Wie ook een (geisoleerde, aangebouwde) berging heeft, wat heb je er van gemaakt?

***members only***
Hier gedaan. Garage laten uitbouwen, extra raam laten plaatsen voor extra daglicht en tuindeur inplaats van achterdeur en vervolgens zelf gesplitst met metal studwand.

Voorste deel is onze bijkeuken/berging (2,7x3,4) geworden achterste deel is nu mijn kantoor relexkamer (5x3,4), met het idee wel mochten er (oudere kind)eren komen dit speelkamer word en ik naar de tweede verdieping zal gaan. (Wij hebben nu een zoon van 15 maanden)

Fietsen, tuingereedschap enz zetten wij in het gebouwde tuinhuis, dus berging is voor stofzuiger, schoonmaak spullen, diepvries, oud papier, schoenenkast enz en is overwarmd, echt koud word het er echter ook niet.

Kantoordeel word verwarmd/gekoeld met een airco en werkt perfect. Vloer voelt als het heel koud is buiten en de airco net aan is wel koud aan, maar is met sloffen goed te doen. Wel anders dan de rest van het huis omdat overal vloerverwarming ligt. Voordeel van Airco is wel is binnen 10 min op temperatuur is. Ik gebruik de kamer nu ook 2/3 dagen per week e af en toe kort en daarom is de airco wel fijn, omdat je het snel op temratuur hebt en niet constant hoeft te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

***members only***
Garage van 7x3m is hier opgedeeld in berging voor (momenteel al 9) fietsen, werkbank en gereedschap etc en het achterste deel als bijkeuken/voorraadkast/kapstok.
Hier zitten ook de deur naar de tuin en de keuken.
De route oprit -> berging -> bijkeuken -> keuken is ook onze standaard route het huis in en uit. Voordeur gebruiken we slechts voor bezoek en pakketbezorgers etc.

Heb er juist heel bewust voor gekozen om op zolder een grote speel/studeer/werkkamer in te richten zodat ik rustig kan werken en niet afgeleid wordt. Daarbij werk ik maar 1 dag per week thuis tegenwoordig en naar beneden lopen voor thee vind ik alleen maar goed voor de beweging:)

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 14-04-2023 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
teert300 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:42:
[...]

Wat zijn die prijzen geëxplodeerd. 2 jaar terug 21 panelen laten leggen met 2 omvormers voor nog geen €5100,00 ex btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Hanzul schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:27:
[...]

Hier gedaan. Garage laten uitbouwen, extra raam laten plaatsen voor extra daglicht en tuindeur inplaats van achterdeur en vervolgens zelf gesplitst met metal studwand.

Voorste deel is onze bijkeuken/berging (2,7x3,4) geworden achterste deel is nu mijn kantoor relexkamer (5x3,4), met het idee wel mochten er (oudere kind)eren komen dit speelkamer word en ik naar de tweede verdieping zal gaan. (Wij hebben nu een zoon van 15 maanden)
Precies dit is ook ons plan, garage via aannemer geïsoleerd, kozijn en raam erin, vloerverwarming en gaan. De auto paste toch niet :+
lonehitman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:11:
[...]

Wat zijn die prijzen geëxplodeerd. 2 jaar terug 21 panelen laten leggen met 2 omvormers voor nog geen €5100,00 ex btw.
Tsja, als dat nou het enige was wat zo gestegen zou zijn..

[ Voor 18% gewijzigd door tomtom901 op 14-04-2023 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Goede tips waarvoor dank.
We hebben een achterdeur waar een raam in zit, dus opzich komt er denk ik wel voldoende licht binnen, anders kunnen we mogelijk nog een lichtkoepel plaatsen o.i.d. als dit achteraf te donker blijkt te zijn.

In onze vorige woning zat ik eerst op de 1e verdieping en daarna op (open) zolder.
Mijn gedachte nu was inderdaad zoals Geemoney aangeeft meer contact met beneden ipv alleen tijdens koffie halen. En eigenlijk ook wel verwarming ( uitgaande dat beneden verdieping minder verwarmd hoeft te worden dan een zolder ). Maar zoals Farmerwood aangeeft misschien word ik dan wel te veel afgeleid, kids zijn nu nog jong maar als ze straks wat ouder zijn en vriendjes/vriendinnetjes mee naar huis nemen..
Ik heb op zolder straks nog 2 kamers waarvan 1 met dakkapel. Slaapkamers blijven in eerste instantie nog op 1e verdieping.

Ffietsen in de aparte schuur in achtertuin is ook nog wel te overwegen zodat we in het voorste deel van de berging dan een mooie bijkeuken kunnen plaatsen en de uitstortgootsteen daarin verwerken. De diepvries moest daar inderdaad ook nog bij komen.

Dit is de deur (zit nu folie op, maar volgens mij is die doorzichtig en niet mat):
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 14-04-2023 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Draakje5 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:19:
Goede tips waarvoor dank.
In onze vorige woning zat ik eerst op de 1e verdieping en daarna op (open) zolder.
Mijn gedachte nu was inderdaad zoals Geemoney aangeeft meer contact met beneden ipv alleen tijdens koffie halen. En eigenlijk ook wel verwarming ( uitgaande dat beneden verdieping minder verwarmd hoeft te worden dan een zolder ). Maar zoals Farmerwood aangeeft misschien word ik dan wel te veel afgeleid, kids zijn nu nog jong maar als ze straks wat ouder zijn en vriendjes/vriendinnetjes mee naar huis nemen..
Ik heb op zolder straks nog 2 kamers waarvan 1 met dakkapel. Slaapkamers blijven in eerste instantie nog op 1e verdieping.
Ik ga er voor nu vanuit dat de garage / berging mijn kantoor wordt, tot er eventueel kids komen (nu nog niet aan de orde) en dat een aantal jaren later een speelkamer kan worden. Dan kan ik altijd nog / weer naar boven verkassen. Bureau'tje met wat monitors verplaatsen is ook het werk niet en we hebben een 2e kamer op de eerste verdieping of zolder die makkelijk omgebouwd kan worden tot kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Hieronder onze situatie:

Members only:

Bij ons is de aanbouw al standaard ingedeeld/geisoleerd. De berging is echter precies conform bouwbesluit (6m2). Wij vinden 'm zo wat onhandig voor opslag van fietsen, een extra koel/vries/gereedschap/etc. Wij hebben besloten buiten een losse schuur van 200x300 te laten plaatsen in de tuin. Hierin kunnen dan mooi alle fietsen en de tuinspullen. Binnen wordt dan een wat praktischere bijkeuken. De berging binnen vergroten kon uiteraard ook, omdat we de woonkamer ook 2,4 meter dieper hebben gemaakt, maar dan wordt de speelkamer kleiner, zonde vonden we. De buren hebben dit wel gedaan.

De speelkamer laten we voorlopig ruim, ik wil hier een bureau plaatsen maar we willen het zo maken dat er voor verjaardagen een lange klaptafel geplaatst kan worden. Bijvoorbeeld het bureau verrijden naar de berging of wegkantelen... nog uit te zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:57
Wow dit lijkt heel snel te gaan. In een paar weken tijd al drie facturen van ons nieuwbouw appartement gekregen. Zojuist met de digitale post: Bouwtermijn 4, Spouwmuurbladen klaar.

25 april eerste kijkmoment in ons eigen stulpje. Checken of de muren conform bouwtekening zijn geplaatst.

Het komt zo wel allemaal heel dicht bij. De prognose is Q124. Zou me niet verbazen als het sneller dan gepland gaat? (hopelijk geen valse hoop) Materiaal en personeel schijnt geen issue te zijn. Ze waren zelfs op 2e Paasdag bezig. Meters maken en zo snel mogelijk factureren die hap. Dura Vermeer blij, wij blij. Dubbele woonlasten minimaliseren.

Direct moeten wij nog gaan stressen en versneld keuzes maken mbt vloer, muren, lampen, gordijnen én nieuwe TV (weet ze nog niet ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:53
Brains Bush schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:45:
Wow dit lijkt heel snel te gaan. In een paar weken tijd al drie facturen van ons nieuwbouw appartement gekregen. Zojuist met de digitale post: Bouwtermijn 4, Spouwmuurbladen klaar.

25 april eerste kijkmoment in ons eigen stulpje. Checken of de muren conform bouwtekening zijn geplaatst.

Het komt zo wel allemaal heel dicht bij. De prognose is Q124. Zou me niet verbazen als het sneller dan gepland gaat? (hopelijk geen valse hoop) Materiaal en personeel schijnt geen issue te zijn. Ze waren zelfs op 2e Paasdag bezig. Meters maken en zo snel mogelijk factureren die hap. Dura Vermeer blij, wij blij. Dubbele woonlasten minimaliseren.

Direct moeten wij nog gaan stressen en versneld keuzes maken mbt vloer, muren, lampen, gordijnen én nieuwe TV (weet ze nog niet ;) )
geen zorgen, er komt sowieso weer nieuwe vertraging door reden X die je nu nog niet weet :+ zou me daar niet zo druk om maken dus, wel lekker dat het voorlopig in ieder geval op lijkt te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Brains Bush schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:45:
Ze waren zelfs op 2e Paasdag bezig.
Dat zegt volgens mij niet zo heel veel over de haast die ze hebben.
Al die zzp’ers die bezig zijn hebben afspraken over werk dat ze moeten doen en die lijken vaak hun eigen uren te kiezen. Hier in de buurt zie je ze ook op de gekste momenten bezig.

Kan simpelweg gewoon praktisch voor ze zijn zoals er zijn voor je kinderen als er geen opvang is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Waar ik werk mag je feestdagen met elkaar uitruilen. Dus als je moslim bent mag je tweede paasdag werken en dat uitruilen met bijvoorbeeld suikerfeest.

Kan me voorstellen dat als je je werk onafhankelijk kan doen van anderen, dat het op de bouw ook niet uitmaakt wanneer iemand werkt. En in de meeste (Europese) landen is tweede paasdag ook geen feestdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
De nieuwsbrief van Hart van de Waalsprong bevestigd nogmaals dat de markt veranderd is. Ze moeten de laatste woningen nog kwijt.
Nog enkele bouwnummers te koop!

Het andere goede nieuws is dat er nog zeer energiezuinige singelvilla’s en stadswoningen in Hosta en Iberis beschikbaar zijn. Ook zijn er nog appartementen met fraaie uitzichten in Front te koop, enkele zelfs nog met NHG-garantie. Dus heb jij interesse in wonen in Hart van de Waalsprong? Bekijk het actuele aanbod en al het andere dat Hart van de Waalsprong je kan bieden. Denk daarbij aan een prachtig winkelaanbod en overige voorzieningen, de centrale ligging ten opzichte van de oude stad Nijmegen, de uiterwaarden, de Spiegelwaal en de uitvalswegen (auto en openbaar vervoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
LordBusiness schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:57:
Hieronder onze situatie:

***members only***

Bij ons is de aanbouw al standaard ingedeeld/geisoleerd. De berging is echter precies conform bouwbesluit (6m2). Wij vinden 'm zo wat onhandig voor opslag van fietsen, een extra koel/vries/gereedschap/etc. Wij hebben besloten buiten een losse schuur van 200x300 te laten plaatsen in de tuin. Hierin kunnen dan mooi alle fietsen en de tuinspullen. Binnen wordt dan een wat praktischere bijkeuken. De berging binnen vergroten kon uiteraard ook, omdat we de woonkamer ook 2,4 meter dieper hebben gemaakt, maar dan wordt de speelkamer kleiner, zonde vonden we. De buren hebben dit wel gedaan.

De speelkamer laten we voorlopig ruim, ik wil hier een bureau plaatsen maar we willen het zo maken dat er voor verjaardagen een lange klaptafel geplaatst kan worden. Bijvoorbeeld het bureau verrijden naar de berging of wegkantelen... nog uit te zoeken. ;)
Dit is wel een mooie ruimte ja. Fijn in verbinding zonder deur en stukje ruimer. Helaas hadden wij geen mogelijkheid voor deze optie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
LordBusiness schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:57:
Hieronder onze situatie:

***members only***

Bij ons was de berging inderdaad ook het minimale wat toegestaan was, alleen bood de bouwer niet aan om die te vergroten :( Dus helaas moeten wij ook een berging in de tuin bouwen, terwijl dat niet nodig was als de berging vergroot kon worden naar 9m2 (ten koste van de woonkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Farmerwood schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:03:
Dde nieuwsbrief van Hart van de Waalsprong bevestigd nogmaals dat de markt veranderd is. Ze moeten de laatste woningen nog kwijt.

[...]
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marit-rk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-02 22:45
We hebben net een leidingcontrole gedaan in ons nieuwe huis voordat alles ingefreesd wordt. Nu zien we allen dat op alle plekken waar schakelaars én wandcontactdozen zitten, ze de wandcontactdozen ook hoog (110) hebben ingetekend. Dit terwijl er tegen ons gezegd is dat álle wandcontactdozen laag geplaatst zouden worden. Is het logisch dat ze nu allemaal hoog zitten op die plekken?...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
marit-rk schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:37:
We hebben net een leidingcontrole gedaan in ons nieuwe huis voordat alles ingefreesd wordt. Nu zien we allen dat op alle plekken waar schakelaars én wandcontactdozen zitten, ze de wandcontactdozen ook hoog (110) hebben ingetekend. Dit terwijl er tegen ons gezegd is dat álle wandcontactdozen laag geplaatst zouden worden. Is het logisch dat ze nu allemaal hoog zitten op die plekken?...
Als ze A zeggen en B doen dan is dat niet logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:11

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Bij onze huidige woning zitten alle wcd laag maar als er 1 bij de lichtknoppen zit dan zit die in hetzelfde frame. Als je op die plek een lichtknop hoog hebt en de wcd laag dan zou ik dat niet willen.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
De enige plek waar ik me dit kan voorstellen is bijvoorbeeld in de gang en garage. Daar wordt de WCD vaak naast de schakelaar op gelijke hoogte geplaatst.
Als je dit niet wenst zou ik even de technische omschrijving / tekening bekijken wat er is afgesproken. Maar onlogisch is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Ik twijfel een beetje wat ik zal gaan doen met het plafond:

1. Spack spuiten - v groeven zichtbaar (inbegrepen)
2. V groeven dicht zetten met een gaasband en daarna spack spuiten (400 euro), geen garantie op scheurvorming.
3. Niet spack spuiten en achteraf stucen: 15 euro per vierkante meter.

Tips? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Strider schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:44:

2. V groeven dicht zetten met een gaasband en daarna spack spuiten (400 euro), geen garantie op scheurvorming.

Stucen blijft wel het mooiste natuurlijk. Wel wat duurder, maar het strakste resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984

Ik denk dat vrijwel iedereen optie 3 het mooiste zal vinden. Is alleen wel een aardige kostenpost inclusief schilderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
15(inclusief btw?) euro per m2 is voor stucen naar mijn idee niet duur. Het ligt in ieder geval niet significant hoger dan de offertes die ik heb gehad voor renovlies.

Wat zijn gangbare prijzen voor stucen en renovlies tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
ObiTewodros schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:02:
15(inclusief btw?) euro per m2 is voor stucen naar mijn idee niet duur. Het ligt in ieder geval niet significant hoger dan de offertes die ik heb gehad voor renovlies.

Hier is gangbaar voor stucen zo'n 19 a 20 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:50

Optie 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Garantie op scheurvorming ga je niet krijgen. Wij zijn voor optie 3 gegaan maar de aannemer had "per ongeluk" wel spack gespoten. De stucadoor was blij gezien een ruw plafond vaak met meer oneffenheden opgeleverd worden. We zijn nu toch wel heel blij met een strak plafond en het is ook iets wat je niet zo maar achteraf doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 14:27
Deveon schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:36:
[...]

Garantie op scheurvorming ga je niet krijgen. Wij zijn voor optie 3 gegaan maar de aannemer had "per ongeluk" wel spack gespoten. De stucadoor was blij gezien een ruw plafond vaak met meer oneffenheden opgeleverd worden. We zijn nu toch wel heel blij met een strak plafond en het is ook iets wat je niet zo maar achteraf doet.
Ik durf wel garantie op scheurvorming te geven hoor! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online

Renovlies hier voor 13,50 euro / m2 via Super Stuc, prijs is excl. BTW en dus 16,34 incl per m2. Moesten er wel nog 3 buren meedoen. Heb eerdere ervaring met werknemers die daar werken, prettige lui in communicatie, afstemming en werkzaamheden.

[ Voor 38% gewijzigd door LordBusiness op 14-04-2023 16:57 . Reden: Quote erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08

Ik heb thuis optie 1. We wilden eerst laten stucen, maar uiteindelijk toch zo gelaten. Is toch een stuk goedkoper. Moet bij stucen ook niet geverfd worden?

Buren uit onze straat hebben wel een glad plafond. Ik vind ons plafond mooier, bij hen zie je alle oneffenheden en kleine scheuren door de lichtinval.

Maar het blijft een kwestie van smaak, ik verwacht dat een meerderheid optie 3 het mooiste vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider

Zonder bon.
roltor schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:55:
[...]

Ik heb thuis optie 1. We wilden eerst laten stucen, maar uiteindelijk toch zo gelaten. Is toch een stuk goedkoper. Moet bij stucen ook niet geverfd worden?

Buren uit onze straat hebben wel een glad plafond. Ik vind ons plafond mooier, bij hen zie je alle oneffenheden en kleine scheuren door de lichtinval.

Maar het blijft een kwestie van smaak, ik verwacht dat een meerderheid optie 3 het mooiste vindt.
Ja klopt, na het stucen komt er nog 10 euro per m² bij om te spuiten. Als je het laat doen.
Dus 25 euro m², dat is toch aardig wat geld.

Daarom twijfel ik over optie 2, misschien dat de scheurvorming bij een spack plafond minder opvalt. De aannemer raad trouwens af om iets met de plafonds te gaan doen ivm scheurvorming en lichtinval.

[ Voor 30% gewijzigd door Strider op 14-04-2023 14:05 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Dat durf ik niet te vragen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
@Strider De scheuren bij mijn huidige spackplafond zie ik nog steeds. Een scheur is een scheur. Kleinere vallen sowieso minder snel op. Of dat nou spack of stuc is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Alic3 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:44:
@Strider De scheuren bij mijn huidige spackplafond zie ik nog steeds. Een scheur is een scheur. Kleinere vallen sowieso minder snel op. Of dat nou spack of stuc is.
Maar een scheur in een v-naad valt wellicht minder op, of is minder storend dan een scheur over een vlak gedeelte van het plafond?

Ik dacht dat ivm de korrelvorming, een scheur in een spack plafond ook minder storend zou zijn.

Lastig als je van te voren niet weet hoe het uit gaat pakken.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
Strider schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:50:
[...]

Maar een scheur in een v-naad valt wellicht minder op, of is minder storend dan een scheur over een vlak gedeelte van het plafond?

Ik dacht dat ivm de korrelvorming, een scheur in een spack plafond ook minder storend zou zijn.

Een scheur in het spack plafond valt veel minder op inderdaad.
Volgens mij vooral omdat het licht wat er op valt al verstrooid wordt door de relief die in de spack zit. Dat camoufleert het gedeeltelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
LordBusiness schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:49:
Renovlies hier voor 13,50 euro / m2 via Super Stuc, prijs is excl. BTW en dus 16,34 incl per m2. Moesten er wel nog 3 buren meedoen. Heb eerdere ervaring met werknemers die daar werken, prettige lui in communicatie, afstemming en werkzaamheden.
Hoe is dat relevant voor de vraag rondom het plafond? Bij mijn weten wordt renovlies niet op een plafond aangebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Het was een antwoord n.a.v. deze post erboven en geeft een referentie aan de prijs voor het stucen... ;)

[ Voor 69% gewijzigd door LordBusiness op 14-04-2023 16:58 . Reden: Quote eraf. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:50:
[...]

Totdat de scheur zo groot wordt dat het spackwerk loslaat. Reperatie van stucwerk schijnt dan wel makkelijker te zijn. Het plafond van ons huidige woning (2016) heeft z'n scheur in het spackwerk en hoop dat ons nieuwe huis daar minder last van krijgt (volledig glas gestuc'ed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Mr.Viper schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:55:
[...]
Bij onze huidige woning zitten alle wcd laag maar als er 1 bij de lichtknoppen zit dan zit die in hetzelfde frame. Als je op die plek een lichtknop hoog hebt en de wcd laag dan zou ik dat niet willen.
Juist wel.... dit is gewoon pure gemakzucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bij ons stond in de TO dat alle WCD's op 30 cm van de vloer zouden komen tenzij expliciet anders ingetekend zoals bv in de keuken en badkamer.

Kijk eens of in jouw TO ook iets opgenomen is. Dan is het voor beide kanten meteen duidelijk wat de afspraak is.

Verder is het natuurlijk hier en daar best handig om ze hoog te hebben. B.v in de hal en op de overloop waar je vooral de stofzuiger in prikt zitten ze bij ons ook in hetzelfde frame met de lichtschakelaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Farmerwood op 14-04-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:11

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

CirclDigital schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:25:
[...]

Misschien wel maar dan heb je op dezelfde plek op die muur op 110 cm en op 30 cm een frame. Bij ons is dat trouwens alleen in de hal en op de overloop, zo storend vind ik dat niet. Daarnaast is dat wcd plekje ook een mooie plek om de domotica-switches achter te verstoppen voor de schakelaars, heb je net wat meer ruimte dan achter een schakelaar is mijn ervaring tot nu toe.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 13:50

Ik heb het spack spuiten alleen laten vervallen op de begane grond (woonkamer, keuken), 1e (onze slaapkamer, badkamer, thuiskantoor) en niet op de 2e (kinderkamers, technische ruimte). Als ik mij bedenk kan ik de 2e altijd nog laten meenemen door de stucadoor, alleen zonde van het minderwerk. Maar dat vond ik relaxter dan direct alles laten vervallen, want per etage was het al snel €1600-2000 per plafond incl latex, dus dan zat ik daar al aan vast qua budget.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 14:27
[...]

Stopcontact op hoogte is toch wel erg makkelijk voor zaken die je niet non-stop in het stopcontact hebt zitten, zoals een stofzuiger of oplader. Dus afhankelijk van de plek (bv in het midden van het huis, naast (onder imho) de lichtknop, is ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

[...]

Misschien, maar het lijkt wel redelijk gebruikelijk. In onze TO worden de enkele WCD's die gecombineerd zijn met een schakelaar ook op 105cm gehangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50

***members only***
Wij hebben ook een aangebouwde berging, maar geen deur direct de woning in.

Afmetingen zijn ongeveer 5x3m. We hebben 3 kinderen en gebruiken de volledige berging voor fietsen, stellingkast met tuinspullen en gootsteen voor de modderhanden van de kinderen, dakkoffer opslag en paar kastjes aan de muur voor verf enzo.
We hebben geen mogelijkheid voor schuur in de tuin voor de fietsen.

Zelfs als we een directe deur hadden gehad, dan zou ik de garage echt als garage houden. We komen nu al plek tekort voor alle fietsen, en dan moet de jongste nog leren fietsen. Fietsen worden ook alsmaar groter als de kinderen groter worden :D

Dus ik heb gewoon op zolder een werkplek, lekker extra beweging als ik koffie moet halen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Deleon78 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:49:
[...]

Stopcontact op hoogte is toch wel erg makkelijk voor zaken die je niet non-stop in het stopcontact hebt zitten, zoals een stofzuiger of oplader. Dus afhankelijk van de plek (bv in het midden van het huis, naast (onder imho) de lichtknop, is ideaal.
offtopic:
De steelstofzuiger zonder snoer en zak is toch wel echt een uitkomst al zeg ik het zelf. Kan het iedereen aanraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Draakje5 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:39:
[...]

offtopic:
De steelstofzuiger zonder snoer en zak is toch wel echt een uitkomst al zeg ik het zelf. Kan het iedereen aanraden.
Dit is nog mooier:
Afbeeldingslocatie: https://www.fantv.nl/images/stories/klus/11698-je-nieuwe-stofzuiger-is-een-gat-in-de-muur.jpg

Alleen ga dat (buizen in muur) maar eens voor elkaar krijgen in projectbouw.

Hier rijden nu twee roomba's rond :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:00:
[...]

Dit is nog mooier:
[Afbeelding]

Is ook niet alles. Hebben we dat vroegâh ook gehad en die leidingen zaten met regelmaat verstopt, zeker met katten/honden haren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17:22
Source90 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:00:
[...]

Dit is nog mooier:
[Afbeelding]

Hoezo is dit praktisch dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:23:
[...]

Is ook niet alles. Hebben we dat vroegâh ook gehad en die leidingen zaten met regelmaat verstopt, zeker met katten/honden haren.
Misschien dat de zuigkracht nu wel wat beter is?
Tegenwoordig heb je ook buizen voor wasgoed dat je naar de waskamer kan "schieten". Dan lijkt mij een bij elkaar gezogen bosje haren ook wel mogelijk.

Heb het in Amerika gezien in een vakantiehuisje (zegge; bungalow groter dan onze 2^1), vond het zelf wel ideaal. Alleen slang inpluggen en niet meer het probleem van kabel te kort o.i.d.
Slang was ook stuk lichter dan hele stofzuiger achter je aan trekken (of lichter dan een accu-stofzuiger-steel).
+ veel minder herrie.

Maar ach, met de Roombatjes is het enkel nog de meubels/plinten afnemen en valt het ook allemaal wel mee :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Misschien niet praktisch maar wel een zegen voor mensen met allergieën. Alle lucht en stof die een stofzuiger vaak toch weer uit blaast worden door zo’n systeem vaak meteen naar buiten geblazen.

* Farmerwood heeft een gewone stofzuiger met snoer, een draadloze steelstofzuiger, een robotstofzuiger en last but not least een poetshulp.
En toch ligt er altijd stof in huis…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:00:
Misschien niet praktisch maar wel een zegen voor mensen met allergieën. Alle lucht en stof die een stofzuiger vaak toch weer uit blaast worden door zo’n systeem vaak meteen naar buiten geblazen.

* Farmerwood heeft een gewone stofzuiger met snoer, een draadloze steelstofzuiger, een robotstofzuiger en last but not least een poetshulp.
En toch ligt er altijd stof in huis…
2 stofzuigers met snoer, 2 robots, steelstofzuiger, bouwstofzuiger en een hulp :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
Toppe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:05:
[...]

2 stofzuigers met snoer, 2 robots, steelstofzuiger, bouwstofzuiger en een hulp :D
En....wie of wat kan het beste zuigen? Zeer belangrijk _/-\o_ ...

Oh...enne...iemand ervaring met een (te) lage WOZ-waarde? Als in dat mijn nieuwbouwhuis van maart vorig jaar op 200k is gezet en alle andere buren 450/490k? Ook de 2 huizen van ons blokje van 7 zonder uitbouw hebben een hogere WOZ gekregen...

Heb een NHG-Hypotheek voor 310k, nul op de meter woning met 16-zonnepanelen a325wp, aardwarmtepomp en een uitbouw van 2 meter 40. Jaar ervoor was de WOZ 107k (aankoop grond).

[ Voor 48% gewijzigd door Bteq op 14-04-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bteq schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:04:
[...]
Wie kopt hem in? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Bteq schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:04:
[...]

Oh...enne...iemand ervaring met een (te) lage WOZ-waarde? Als in mijn nieuwbouwhuis van maart vorig jaar is op 200k gezet en alle andere buren 450k? Zelfs de 2 huizen van ons blok van 7 zonder uitbouw hebben een hogere WOZ gekregen...
Zolang je geen taxatie (voor lagere hypotheek risico-opslag) wilt baseren op de WOZ; lekker laten staan. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Source90 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:15:
[...]

Zolang je geen taxatie (voor lagere hypotheek risico-opslag) wilt baseren op de WOZ; lekker laten staan. :Y)
Haha ja. Nou ben ik ook niet van plan om de komende jaren het huis te verkopen, maar wel raar dat ik als enige een 2 ton lagere woz heb? Geen slapende honden wakker maken en kijken of het volgend jaar bijtrekt?

[ Voor 4% gewijzigd door Bteq op 14-04-2023 22:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
Bteq schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:19:
[...]

Haha ja. Nou ben ik ook niet van plan om de komende jaren het huis te verkopen, maar wel raar dat ik als enige een 2 ton lagere woz heb? Geen slapende honden wakker maken en kijken of het volgend jaar bijtrekt?
Gewoon bezwaar maken zodra je ‘m hoger wilt, dat kun je immers prima onderbouwen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
SquareOne schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:22:
[...]

Gewoon bezwaar maken zodra je ‘m hoger wilt, dat kun je immers prima onderbouwen ;)
Ik heb geen haast, maar inderdaad 8)7 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
M’n vrouw :+

@Bteq de bouwstofzuiger, zonder twijfel

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 14-04-2023 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
Wat vinden jullie van deze stuc prijzen, zijn zonder bon bij een ZZP'er. Ik heb geen ruimte in mijn bouwdepot meer, vandaar dat het voor mij niet meer wit hoeft.

Wanden: € 10,- @ m²
Plafond: € 15,- @ m² (zonder spack)

Latex spuiten: € 10,-

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
Strider schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:34:
Wat vinden jullie van deze stuc prijzen, zijn zonder bon bij een ZZP'er. Ik heb geen ruimte in mijn bouwdepot meer, vandaar dat het voor mij niet meer wit hoeft.

Nou doe mij die ook maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bteq schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:19:
[...]
Het zou maar zo kunnen dat een van je buren bezwaar maakt tegen de eigen WOZ met als argument dat eenzelfde huis in de straat een 200k lagere WOZ heeft. Dan mogen ze die van jou nu niet meer verhogen, maar volgend jaar ga je dan geheid rechtgetrokken worden.

Dus voor nu lekker zo laten. Komt vanzelf ‘goed’ en als je zelf een keer je WOZ ergens nodig hebt kun je ook altijd de WOZ van de buren erbij laten zien dat het eigenlijk hoger moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Wou je het perse wit als je wél ruimte had in je bouwdepot dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Alic3 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:57:
Wij hadden gisteren ook kijkmiddag/inmeetdag. Nog niet de vooroplevering maar we konden wel alvast dingen doorgeven die niet goed waren. Oplevering staat gepland voor de bouwvak dus ze moeten nog veel doen maar er was al wel veel te zien. Genoeg om kritisch de meerwerklijst door te lopen. En dat hebben we zeker gedaan :P
  • Een raam was gebroken.
  • Er zijn alleen maar flexbuizen gebruikt.
  • We hebben toch triple glas (Trisolide superplus).
  • De gestorte muren van beton waren nog niet afgesmeerd. Meteen een melding van gemaakt dat ze niet behangklaar opgeleverd moeten worden als het kan. We houden van de betonlook :9 (het scheelt gewoon heel veel m2 om te stucen als ze wel lelijk zijn afgesmeerd).
  • We hebben een 'gratis' loze leiding in het midden van het plafond in de woonkamer. Beetje jammer want het plafond willen we ook graag kaal/beton houden en nu zit er precies in het midden een krater.
  • Er ontbreken 42 (!!!) van de bijna 100 elektrapunten. Het begon met een ontbrekende loze leiding en toen we de lijst punt voor punt naliepen zagen we dat complete muren geen WCD's/WLP's/loze leiding/schakelaars hadden. Onder andere het toilet en de wasruimte hebben 0 elektra :'(
Van dat laatste schrokken we toch wel heel erg. We hebben de uitvoerder gevraagd of ze al klaar waren met het aanleggen (wil geen spuit11 zijn) van de elektra en dat was het geval... Een deel is prima op te lossen omdat het metalstud/gipswanden zijn. Maar we hebben 1 plek in het midden van het huis waar de tv komt en daar ontbreken nu de WCDs en de CAT6 kabel en de dekvloer met vloerverwaming ligt er al. Heel benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.

Bedankt voor de tip die ik hier las om een filmpje te maken! We hebben daardoor gisteravond alles goed na kunnen lopen en op papier kunnen zetten.
Net weer even gaan kijken en we zagen overal in huis flexibele buizen en draden liggen. En niet zonder reden (gelukkig). Op de meest zichtbare plekken vanaf buiten (werkkamer, gang) lijken intussen alle punten te zitten. Ze hebben de melding van de 42 ontbrekende punten lekker vlot opgepakt.

De woonkamer kunnen we helaas niet goed vanaf straat zien. Maar hopelijk vinden ze een oplossing om ook een aansluiting voor de tv te maken, wel zo handig :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Midan
Ik had wat stalen besteld voor badkamermeubel zodat ik thuis rustig over na kon denken. Vandaag kwam dit op de post.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EK8wq0F4_llTB9Y2Mh45Ld0fScU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zbx4SL1ShepJNKtoul9kcYsl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:05
Midan schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:55:
Ik had wat stalen besteld voor badkamermeubel zodat ik thuis rustig over na kon denken. Vandaag kwam dit op de post.

[Afbeelding]
Had je een lemon verwacht?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
@Midan
Ik zou voor die gele kleur gaan! :+

@Alic3
Dat zal wel goed komen. Uiteindelijk krijgen ze het echt wel ergens tussen. De vraag is wel of je het later ooit nog kan vervangen, dus misschien wel handig om bij oplevering of zsm erna wel alle wcd's, lichtpunten, datapunten etc zsm goed te testen. En dan niet alleen of je bv netwerkverbinding hebt, maar ook de kwaliteit ervan.

Dacht dat het rond Nijmegen momenteel een grote bouwput is. Zit momenteel voor werk op Malta. Dat hele eiland lijkt wel een bouwput...
Wel leuk om een beetje te zien hoe ze hier bouwen. Heipalen hebben ze in ieder geval nog nooit van gehoord gok ik met die rotsbodem hier. En er moet hier ergens een gigantische mergelgroeve zijn die het hele eiland van bouwmateriaal voorziet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:36
Aubergine schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:17:
[...]

Die is zo goedkoop dat ik het verwacht zou vinden.
Dit dus. Bij zulke prijzen krijg ik heel snel een beunhaas idee die zelfs in deze tijden geen werk heeft. Al kan het natuurlijk ook zijn dat die ZZP’er een vriend is die het voor een heel zacht prijsje wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
[...]

Ik gok dat dat exclusief materiaal is....

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:45
[...]

Wij hebben voor 9,00 prima laten dunpleisteren. Plafonds iets meer. Ze doen hier bijna de hele wijk. Lage prijs hoeft niet meteen beunhazerij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
koerskii schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:15:
[...]

Wij hebben voor 9,00 prima laten dunpleisteren. Plafonds iets meer. Ze doen hier bijna de hele wijk. Lage prijs hoeft niet meteen beunhazerij te zijn.
Dunpleisteren is niet exact gelijk aan stucen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
NACrat schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:14:
[...]

Dit dus. Bij zulke prijzen krijg ik heel snel een beunhaas idee die zelfs in deze tijden geen werk heeft. Al kan het natuurlijk ook zijn dat die ZZP’er een vriend is die het voor een heel zacht prijsje wilt doen.
Zwart is 25-30 euro per uur serieus geld hoor, daar moet je op de correcte manier zeker 60-65 (incl BTW) per uur voor rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider

Sorry dit zijn dunpleister prijzen, geen stuc prijzen. Dus gewoon zo'n dun laagje.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wat is een reden om voor stucwerk ipv dunpleister te gaan in een nieuwbouwoning die behangklaar wordt opgeleverd?

Ik had de vorige woning ook laten dunpleisteren. Maar de makelaar zij 5 jaar later 'o je hebt mooi alle muren laten stuccen'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 11:25
Ervaring uit mijn vorige nieuwbouwwoning: we hadden beneden stucwerk en boven dunpleister. Bij strijklicht zag je bij dunpleister alle onderliggende blokken nog, het is net niet helemaal strak. Na 2 jaar zaten rondom alle deur- en raamkozijnen en op diverse andere plekken ook scheuren. Bij het stucwerk was dit nihil, alleen dunne scheurlijnen op de plek van de V-naden.

Ik heb er eerder foto's van gepost: millerman_sf in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

[ Voor 9% gewijzigd door millerman_sf op 16-04-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
millerman_sf schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:49:
Ervaring uit mijn vorige nieuwbouwwoning: we hadden beneden stucwerk en boven dunpleister. Bij strijklicht zag je bij dunpleister alle onderliggende blokken nog, het is net niet helemaal strak. Na 2 jaar zaten rondom alle deur- en raamkozijnen en op diverse andere plekken ook scheuren. Bij het stucwerk was dit nihil, alleen dunne scheurlijnen op de plek van de V-naden.

Ik heb er eerder foto's van gepost: millerman_sf in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Bij jou lijk je ook de hele v-naad te zien lopen, tenminste ik zie een donkere lijn lopen. Is er na het dichtsmeren ook een band aan gebracht?

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 212 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.