Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:06
millerman_sf schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:49:
Ervaring uit mijn vorige nieuwbouwwoning: we hadden beneden stucwerk en boven dunpleister. Bij strijklicht zag je bij dunpleister alle onderliggende blokken nog, het is net niet helemaal strak. Na 2 jaar zaten rondom alle deur- en raamkozijnen en op diverse andere plekken ook scheuren. Bij het stucwerk was dit nihil, alleen dunne scheurlijnen op de plek van de V-naden.

Ik heb er eerder foto's van gepost: millerman_sf in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Wij hadden ook veel scheuren in het pleisterwerk op de muren. Of dat voorkomen kon worden geen idee. Ik had het idee dat dit op plekken was waar het gaas niet goed overliep of niet strak tegen de muur zat
Dit viel mij op na uitkrabben. dus vooral afhankelijk van kwaliteit van de persoon die het aanbracht denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:33
Draakje5 schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:07:
Wat is een reden om voor stucwerk ipv dunpleister te gaan in een nieuwbouwoning die behangklaar wordt opgeleverd?

Ik had de vorige woning ook laten dunpleisteren. Maar de makelaar zij 5 jaar later 'o je hebt mooi alle muren laten stuccen'.
Ik denk dat je het zo moet zien. Alle dunpleister is stucwerk, maar niet alle stucwerk is dunpleister. M.a.w: Dunpleister is ook een vorm van stucen. Al is het wel daadwerkelijk een ander product en is de manier van aanbrengen anders. En in sommige situaties zie je het verschil beter dan andere situaties.

En er is ook wel een tussenweg natuurlijk. Als alle muren lekker strak zijn vanuit de bouw zal de stucadoor niet 3cm stucwerk op de muren gaan smeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Rubenus op 17-04-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 11:25
Strider schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:50:
[...]

Bij jou lijk je ook de hele v-naad te zien lopen, tenminste ik zie een donkere lijn lopen. Is er na het dichtsmeren ook een band aan gebracht?
Yep, het is echt goed aangebracht en met alle juiste materialen. Dit zag je echt pas na een paar jaar en het waren ook hele dunne haarlijnen. Je zag het alleen als je er bewust naar keek. Tenzij je de V-naad bedoelt bij de foto van de dunpleister, daar zat alleen spuitwerk op, geen stuc. Dus daar zie je gewoon de V-naad lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:39
Draakje5 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:44:
[...]

Nice. En hoe staat de woning er nu bij? Al waterdicht?
Afgelopen week de factuur ontvangen en de steigers zijn afgelopen weekend weggehaald. Grappig hoe anders je huis er opeens uitziet als de steigers weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
Komende donderdag kijkdag bij ons nieuwbouwhuis in Boxtel (oplevering q4 2023).
Afgaande op dit topic ga ik in ieder geval de tekening meenemen om te checken of alle lichtpunten, wcd's, etc. op de juiste plek zitten.
Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten op zo'n dag?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:56
BertVK schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:01:
Afgaande op dit topic ga ik in ieder geval de tekening meenemen om te checken of alle lichtpunten, wcd's, etc. op de juiste plek zitten.
De blokken (wanden) met leidingen zullen allemaal nog zichtbaar zijn gok ik; ik zou een video opnemen en rustig door heel het huis lopen. Dan weet je na oplevering exact waar al je leidingen lopen. Video kan je rustig pauzeren (zeker met kwaliteit van tegenwoordig). Met foto heb je toch altijd dat het er net niet op staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
BertVK schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:01:
Ik heb toevallig vanmiddag kijkdag, ik ga het volgende doen:
- check alle meer/minderwerk incl. elektra, loze leidingen, lichtpunten, etc.
- filmpje + foto's maken van alle ruimtes voor in kaart brengen leidingwerk
- Paar ruimtes goed opmeten voor bepaalde werkzaamheden.
- Goed kijken naar de lichtinval rond dat tijdstip om zodoende wat beter keuzes te kunnen maken voor o.a. gordijnen, raambekleding
- Check platte dak voor zonnepanelen indien mogelijk
- Check meterkast indien mogelijk

Verder vooral ook genieten. Heb over 2 weken weer een kijkmoment en er komt ook nog een vooroplevering een paar weken later. Dus nog genoeg mogelijkheden om te kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
LordBusiness schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:57:
De speelkamer laten we voorlopig ruim, ik wil hier een bureau plaatsen maar we willen het zo maken dat er voor verjaardagen een lange klaptafel geplaatst kan worden. Bijvoorbeeld het bureau verrijden naar de berging of wegkantelen... nog uit te zoeken. ;)
@Draakje5 Het was even zoeken maar ik heb de render weer gevonden. Dit bureau zou je dus weer rechtsom terug richting te muur kunnen draaien waardoor de ruimte weer vrij valt. Bij ons zit tussen de plant en feautauil een hoog raam van 80cm breed. Zo heb je voldoende licht om te lezen, uitzicht bij het werken en kun je de kamer ook voor andere doeleindes gebruiken als 't nodig is. Win-win!

Afbeeldingslocatie: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/stonepro/media/original/project/13212/134670609_1670001028.jpg

Klinkt als een plan, toch? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ja heel mooi. Wat wij zelf vroeger als kind altijd fijn vonden bij de verjaardag van famillie was eenzelfde 'speelkamer' met TV en playstation..

Wij zijn echter nu wat beperkt door de ruimte en de wensen.
De ruimte is totaal een stuk kleiner ( 6 x 3 ) en we willen op z'n minst één deel sowieso gebruiken als 'bijkeuken' om binnen te komen, schoenen uit te doen en de diepvries neer te zetten. Over opsplitsen is in principe geen twijfel.

Van de andere ruimte blijft dan ongeveer 3x3 van over. Ik had hem graag wat groter gehad maar die optie was er helaas niet.

Als ik er een bureau neer zet kan er nog een kastje bij en dan is het vol. Ik kan er ook een kleine bank neerzetten ( max 1.4m breed ivm achterdeur ) en een tv op een bureau.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Afgelopen weekend thuis nog over gehad, als we dit in open verbinding met de woonkamer maken dan heeft wellicht toch de speelkamer de voorkeur. Ik moet maar eens wat opties gaan intekenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 17-04-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:16

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Is hij al compleet? Zo niet, aangeven dat ze hem in z’n geheel mogen ophalen of ze moeten akkoord gaan met jou kortingsvoorstel :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:00:
[...]

Is hij al compleet? Zo niet, aangeven dat ze hem in z’n geheel mogen ophalen of ze moeten akkoord gaan met jou kortingsvoorstel :D
Hij is nu eindelijk compleet/opgeleverd ja. Heeft maar anderhalf jaar geduurd (vanaf bestellen) 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:07

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 12:42
Ik ben ook vorige week ingetrokken in mijn nieuwbouw appartement. Nog een heleboel te doen, maar erg fijn nu eindelijk mijn eigen appartementje te zitten.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:12:
[...]

Yup, ze vragen daarom ook dat de eigenaren vooraf duidelijk bepaalbaar de grenzen aangeven. Die nemen ze dan gewoon over.

Voor jou helpt het wellicht nu niet meer, maar voor anderen met een nieuwbouwwoning is het een goede tip om duidelijk de perceelgrenzen zelf met de buren te bepalen en heel duidelijk te markeren. Dan heb je het zelf in de hand en heb je geen gedoe achteraf.

Achtergrond dat ik hier zoveel over typ is dat ik er dus zelf mee te maken heb gehad door een schutting die per ongeluk 20cm teveel op mijn erf gezet is. Bij het definitief inmeten is afgesproken dat de erfgrens precies de schutting volgt, ipv dat ik 20cm erf heb wat bij de buren ligt. Dat zou achteraf namelijk veel gezeik kunnen opleveren.
Ik denk niet dat ik het begrijp.
Als onze woning straks wordt opgeleverd staan er - neem ik aan - paaltjes in de grond die de grens (volgens de aannemer) aangeven, maar blijkbaar is het niet aan de aannemer om de grens te bepalen.
Hoe kan ik, of de buren, controleren of die grenzen ook kloppen? Dat weten wij toch niet? Voor hetzelfde geld staat ons huis 10 cm te ver naar rechts. Het is toch aan de landmeter/kadaster om de precieze grens aan te geven? Daar zet ik dan vervolgens mij schutting op (of ga bakkeleien met de aannemer)
Of werkt het zo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wij hebben ons dakraam moeten verplaatsen, volgens de aannemer zat deze tussen 2 prefab dakelementen en kan de dakfabrikant dat niet zo maken en moet het dakelement ook aan de zijkant dicht zitten.

Waarschijnlijk moeten ze anders met gordingen werken ofzo en daar hebben ze geen zin in... Denk ik..
Beetje jammer, maar ik heb me er maar niet al te druk om gemaakt.

Hij zat op groen, komt nu op rood...
Members only:

[ Voor 26% gewijzigd door Draakje5 op 19-04-2023 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
BertVK schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:12:
[...]

Als onze woning straks wordt opgeleverd staan er - neem ik aan - paaltjes in de grond die de grens (volgens de aannemer) aangeven, maar blijkbaar is het niet aan de aannemer om de grens te bepalen.
Hoe kan ik, of de buren, controleren of die grenzen ook kloppen? Dat weten wij toch niet? Voor hetzelfde geld staat ons huis 10 cm te ver naar rechts. Het is toch aan de landmeter/kadaster om de precieze grens aan te geven? Daar zet ik dan vervolgens mij schutting op (of ga bakkeleien met de aannemer)
Of werkt het zo niet?
Ligt aan het project. In de basis werkt het ongeveer zo. De aannemer geeft ruwweg aan waar de grenzen liggen en jij bepaalt met de buren waar de schutting komt. Het kadaster meet vervolgens op wat jullie hebben besloten. Zie ook: https://www.kadaster.nl/s...zen-definitief-vastleggen

Je kunt vooraf de percelen laten uitzetten door het kadaster, maar niet alle aannemers doen dat. In ons geval wel. Dan komt het kadaster en die slaat officiele erfgrenspaaltjes. Dat zijn niet die houten dingen met een oranje kop (dat zijn piketpaaltjes), maar stalen palen die ver in de grond geslagen worden. Je zult dan dus moeten graven om die te vinden, ergens in de buurt van de piketpaaltjes.

Als je er met de buren niet uit denkt te komen, zou ik kiezen voor de kadaster-optie, maar dat kost geld. Je laat dan het kadaster komen om de percelen te splitsen, maar als het goed is heeft de aannemer dat dus laten doen.

Het "risico" is dat een van de buren de paaltjes 's nachts gaat verplaatsen in zijn voordeel en dat die grenzen overgenomen worden. Dus als je twijfelt: laat het controleren.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Ik heb hier foto's gemaakt met een drone van boven tijdens de bouw en kan daar nu al de juridische situatietekening overheen gooien in Photoshop. Moet je natuurlijk niet op de cm willen doen, ivm lensonnauwkeurigheid etc maar een situatie zoals hier vorige week beschreven kun je wel uitsluiten. Omdat de straat voor ons huis al ligt kun je in iedergeval de 30x30 tegel waar de grens kruist al wel bepalen. :9
Draakje5 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:17:
Wij hebben ons dakraam moeten verplaatsen, volgens de aannemer zat deze tussen 2 prefab dakelementen en kan de dakfabrikant dat niet zo maken en moet het dakelement ook aan de zijkant dicht zitten.

Waarschijnlijk moeten ze anders met gordingen werken ofzo en daar hebben ze geen zin in... Denk ik..
Beetje jammer, maar ik heb me er maar niet al te druk om gemaakt.

Hij zat op groen, komt nu op rood...

***members only***
Ligt een beetje aan wat de indeling van de rest van de zolder(?) is. Volgens mij is het dakraam op deze manier altijd ook nog te vervangen voor een dakkapel, dus zie er ook geen nadelen in verder.

[ Voor 43% gewijzigd door LordBusiness op 19-04-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Je kunt ook gewoon meten op de situatietekening die bij de verkoopdocumentatie zat. Die zijn schaal 1:100 ofzo en dat is nauwkeurig genoeg. Bij ons klopte dat precies.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
Blihi schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:28:
[...]

Ligt aan het project. In de basis werkt het ongeveer zo. De aannemer geeft ruwweg aan waar de grenzen liggen en jij bepaalt met de buren waar de schutting komt. Het kadaster meet vervolgens op wat jullie hebben besloten. Zie ook: https://www.kadaster.nl/s...zen-definitief-vastleggen

Je kunt vooraf de percelen laten uitzetten door het kadaster, maar niet alle aannemers doen dat. In ons geval wel. Dan komt het kadaster en die slaat officiele erfgrenspaaltjes. Dat zijn niet die houten dingen met een oranje kop (dat zijn piketpaaltjes), maar stalen palen die ver in de grond geslagen worden. Je zult dan dus moeten graven om die te vinden, ergens in de buurt van de piketpaaltjes.

Als je er met de buren niet uit denkt te komen, zou ik kiezen voor de kadaster-optie, maar dat kost geld. Je laat dan het kadaster komen om de percelen te splitsen, maar als het goed is heeft de aannemer dat dus laten doen.

Het "risico" is dat een van de buren de paaltjes 's nachts gaat verplaatsen in zijn voordeel en dat die grenzen overgenomen worden. Dus als je twijfelt: laat het controleren.
Wat een gedoe. Hoop maar dat het kadaster het op voorhand al gedaan heeft dan. Ik ga eens navragen bij de aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Ik twijfel alweer een tijdje wat ik met de vloer op de eerste verdieping ga doen, op de begane grond gaat het tegels worden. Op de eerste verdieping wil ik eigenlijk PVC leggen, maar vanwege de krasgevoeligheid en onbekendheid betreffende weekmakers twijfel ik hier sterk over. Ik neig daarom soms meer naar laminaat, maar laminaat is weer niet handig met de vloerverwarming en koeling.

Is er tegenwoordig al laminaat dat op dit gebied vergelijkbaar is met PVC?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bij ons loopt het perceel precies in het midden van de garage met de buren. Dus de ruimte tussen beide garages is 3meter. Dan hebben we allebei nog 1.5meter tot aan de schutting naast de garage.
Als de ruimte uiteindelijk 2meter blijkt te zijn (wat niet zo is, maar stel) dan lijkt het me fair dat je allebei 0.5m inlevert. De grens met de aangebouwde buren is evident en in het midden van de woningscheidende wand. Wellicht is onze situatie wat te makkelijk. Maar ook ik heb al adv drone foto gekeken hoe de afstand ongeveer is t.o.v. de situatietekening en of dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
LordBusiness schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:37:

[...]
Ligt een beetje aan wat de indeling van de rest van de zolder(?) is. Volgens mij is het dakraam op deze manier altijd ook nog te vervangen voor een dakkapel, dus zie er ook geen nadelen in verder.
Er komt nog een muur, maar inderdaad dit is de meest optimale manier om ook nog in de toekomst daar een dakkapel te kunnen plaatsen zoals aan de voorkant. Het enige jammer(e) is dat het dakraam niet symmetrisch meer is met de ramen van de slaapkamers.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Strider schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:12:
Ik twijfel alweer een tijdje wat ik met de vloer op de eerste verdieping ga doen, op de begane grond gaat het tegels worden. Op de eerste verdieping wil ik eigenlijk PVC leggen, maar vanwege de krasgevoeligheid en onbekendheid betreffende weekmakers twijfel ik hier sterk over. Ik neig daarom soms meer naar laminaat, maar laminaat is weer niet handig met de vloerverwarming en koeling.

Persoonlijk gaan wij voor PVC boven.
Ik heb niet echt een mening over de weekmakers, maar de keuze is voornamelijk vanwege geluid. Op Laminaat horen we veel meer ervaren we nu in onze huurwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK

Wij twijfelden ook tussen pvc en laminaat op de eerste verdieping. Uiteindelijk gekozen voor click pvc omdat we het mooier vonden en we het goedkoper konden krijgen waardoor er bijna geen verschil in zat met laminaat.
Vloerenboer vertelde ons dat het laminaat tegenwoordig ook met vloerverwarming kan.
Belangrijke noot: het ligt er nog niet. Ons huis wordt in q4 opgeleverd.

Toevallig zijn we vorige week bij vrienden geweest die in hun nieuwbouwhuis (2019) voor laminaat op de eerste verdieping hadden gekozen. Wat me opviel was dat het een beetje leek te krullen aan de zijkanten van de stroken.
Ze waren er iig niet tevreden mee omdat het erg kraakte wat niet prettig is als je baby slaapt. Beide kan ook het gevolg zijn van slechte kwaliteit / slecht leggen. Dat weet ik niet. Ze hebben het zelf gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wij hebben klik-PVC en zijn er ook niet helemaal tevreden over. Het is veel lastiger te leggen dan laminaat (maar dat kan aan het merk liggen) en de ondergrond moet veel vlakker zijn. Egaliseren is eigenlijk wel aan te raden.

Wij zien nu kieren ontstaan op een paar plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je gaat toch egaliseren zou ik voor plak pvc gaan.. Eventueel kan je trouwens ook linoleum/marmoleum overwegen als duurzaam alternatief. Forbo heeft deze trouwens ook met dB reductie (ook plak PVC trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:47
Ik zie hier veel voorbij komen rond PVC-vloeren. Zelf zijn we sterk geneigd om een troffelvloer te nemen. Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben? Positief als negatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jvdmeer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:05:
Ik zie hier veel voorbij komen rond PVC-vloeren. Zelf zijn we sterk geneigd om een troffelvloer te nemen. Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben? Positief als negatief?
toegepast in (horeca) keukens. en blijven goed, maar dan is het de antislip versie. ik denk dat jij een gladde versie wil? daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:55

Ik heb er eerlijk gezegd niet eens bij stilgestaan toen we kozen voor PVC, gelukkig na wat zoekwerk kwam ik erachter dat voor onze PVC-vloer (nog te leggen) alleen biologische weekmakers gebruikt zijn en 100% ftalaatvrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrReallySerious
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:54
Hallo,

Ik lees hier graag mee en zie vele goede tips voor oplevering en aanpassingen. In ons projectmatige nieuwbouwtraject komt de aannemer nu met een vraag naar ons voor een aanpassing van het doucheputje. In de tekening van de al definitief gekozen badkamer is aangegeven dat het doucheputje van de douchecel niet in de logische hoek langs de muur geplaatst kan worden (zie tekening). Eigenlijk in het hele groen gemarkeerde deel langs de wanden niet (de gemarkeerde nieuwe rode ingetekende versie zal vermoedelijk ook niet kunnen, maar dat antwoord heb ik nog niet). Is het verstandig om dan te accepteren dat het putje in de ruimte geplaatst wordt, met vermoedelijk een risico dat het water afloopt richting het midden van de badkamer? Of bijvoorbeeld in het midden van de douchecel? (maar dan ga je er soms ongewild op staan tijdens het douchen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuHlPLm1oPyJFsjYrhy4-E1J5iY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1FFygiA29tlzsHRGaoVaElmB.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MrReallySerious schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:05:
Hallo,

Ik lees hier graag mee en zie vele goede tips voor oplevering en aanpassingen. In ons projectmatige nieuwbouwtraject komt de aannemer nu met een vraag naar ons voor een aanpassing van het doucheputje. In de tekening van de al definitief gekozen badkamer is aangegeven dat het doucheputje van de douchecel niet in de logische hoek langs de muur geplaatst kan worden (zie tekening). Eigenlijk in het hele groen gemarkeerde deel langs de wanden niet (de gemarkeerde nieuwe rode ingetekende versie zal vermoedelijk ook niet kunnen, maar dat antwoord heb ik nog niet). Is het verstandig om dan te accepteren dat het putje in de ruimte geplaatst wordt, met vermoedelijk een risico dat het water afloopt richting het midden van de badkamer? Of bijvoorbeeld in het midden van de douchecel? (maar dan ga je er soms ongewild op staan tijdens het douchen).

[Afbeelding]
Nee. Doucheputje moet natuurlijk in de douche. Wel zou je kunnen vragen of ze, op hun kosten, want hun fout, een douche-drain aanleggen vlak voor de douchedeur.

Ik weet niet wat je van plan bent qua douchewand, maar daar zou je het op af kunnen stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42

Heb zelf hier een laminaat vloer icm vloerverwarming/koeling. Ben er erg tevreden over, zelfs zo erg dat ik het in m'n nieuwe huis boven ga toepassen, hij match erg met onze gekozen tegelvloer voor de begane grond. Gaat om het type Quick Step IM1847 icm Quick Step ondervloer silentwalk 2in1. Zit nu wel op 35,40 euro per m2 voor beide samen qua 'offerte' maar is ook echt een kwaliteit laminaat met reliëf, waterbestendig, v-groef en 25 jaar garantie... voor wat het waard is. :9

[ Voor 198% gewijzigd door Vitruvius op 19-04-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:35
MrReallySerious schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:05:
Hallo,

[Afbeelding]
Ik zou in ieder geval willen weten waarom in die zone geen doucheputje/drain kan komen.
Is die badkamertekening via de aannemer / het project tot stand gekomen of via een derde partij? In het eerste geval sta je wat sterker in je onderhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massapeal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 21:42
Vitruvius schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:07:
[...]
Heb zelf hier een laminaat vloer icm vloerverwarming/koeling. Ben er erg tevreden over, zelfs zo erg dat ik het in m'n nieuwe huis boven ga toepassen, hij match erg met onze gekozen tegelvloer voor de begane grond. Gaat om het type Quick Step IM1847 icm Quick Step ondervloer silentwalk 2in1. Zit nu wel op 35,40 euro per m2 voor beide samen qua 'offerte' maar is ook echt een kwaliteit laminaat met reliëf, waterbestendig, v-groef en 25 jaar garantie... voor wat het waard is. :9
Hier dan geen quick step, maar Meister in combinatie met Heatfoil en ook tevreden tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrReallySerious
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:54
Blihi schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:16:
[...]

Nee. Doucheputje moet natuurlijk in de douche. Wel zou je kunnen vragen of ze, op hun kosten, want hun fout, een douche-drain aanleggen vlak voor de douchedeur.

Ik weet niet wat je van plan bent qua douchewand, maar daar zou je het op af kunnen stemmen.
Ik bedoelde met midden in de douche in de hoek van de cel richting het midden van de badkamer. Of dus in het midden van de douchecel.
De badkamer is door de badkamerleverancier ontworpen (vanWanrooij) maar die is ook de projectontwikkelaar. De aannemer moet het daarna maar maken. Dus helaas twee partijen, maar toch niet helemaal onafhankelijk. De drain is inderdaad ook al mijn voorstel. Morgen spreek ik de aannemer om te achterhalen wat er komt. Maar ik vermoed de afvoer van o.a. toilet. Er zit geen koof, dus alles moet in de betonvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38

Of ook tegels boven? Werkt hier goed met de vloerverwarming en koeling. Tegelplint kan ook tegen een stootje + makkelijk schoon te maken. 80x80cm ligt boven. 120x120cm beneden en geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Bteq schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:07:
[...]

Of ook tegels boven? Werkt hier goed met de vloerverwarming en koeling. Tegelplint kan ook tegen een stootje + makkelijk schoon te maken. 80x80cm ligt boven. 120x120cm beneden en geen moment spijt van gehad.
Hier pvc boven en merk dat dat toch een stuk warmer aanvoelt als gevoelstemperatuur in vergelijking met tegels beneden. En met name boven lopen wij op blote voeten/uit bed etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
Source90 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:14:
[...]

Hier pvc boven en merk dat dat toch een stuk warmer aanvoelt als gevoelstemperatuur in vergelijking met tegels beneden. En met name boven lopen wij op blote voeten/uit bed etc.
Haha oke ja dat zal best hoor. Loop zelf ook boven meer op blote voeten, maar echt een te koude tegel heb ik nog nooit gevoeld (maar heb het liever te koud dan te warm en in de zomer is de koele tegel echt fijn). Is ook maar net wat je smaak is en wat je fijn vind, maar kan zeker ook een tegel aanraden in combinatie met vloerverwarming en vloerkoeling!

[ Voor 3% gewijzigd door Bteq op 19-04-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenbreesnee
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
BertVK schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:12:
[...]

Of werkt het zo niet?
Bij ons hebben we afgelopen dinsdag samen met de het kadaster en de buren bepaald wat de grenzen zijn. Dit was aan de hand van paaltjes die het kadaster hadden uitgemeten. Dit was een zogenoemde "ipad" meting. Daarna gaf het kadaster aan dat ze het nog met een landmeting zouden komen meten en dan het vastleggen. Op basis daarvan krijgen we overzicht wat onze definitieve grond is. Als het heel erg scheelt met wat we initieel hadden gekocht, kunnen we altijd nog bij de partij waar we de grond hebben gekocht in bezwaar gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 21:55
Gek vraagje misschien:
Hoe dik is het spackspuitwerk op de plafonds ongeveer? Paar millimeter? Halve centimeter?
Omdat we de keukenkasten helemaal tot het plafond laten lopen belde de keukenboer van de week dat ze de exacte afmetingen nodig hebben van vloer tot plafond. Nu heb ik de afmetingen wel in de huidige situatie (cementdekvloer en ruwbeton plafonds) maar moet er nog gespackt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:21
Batata007 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:55:
Gek vraagje misschien:
Hoe dik is het spackspuitwerk op de plafonds ongeveer? Paar millimeter? Halve centimeter?
Omdat we de keukenkasten helemaal tot het plafond laten lopen belde de keukenboer van de week dat ze de exacte afmetingen nodig hebben van vloer tot plafond. Nu heb ik de afmetingen wel in de huidige situatie (cementdekvloer en ruwbeton plafonds) maar moet er nog gespackt worden.
Volgens mij een paar milimeter (+/- 1-3 milimeter, volgens Google). Ga je daarnaast je keuken op de vloer plaatsen of de vloer tegen de keuken aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Gek vraagje misschien:
Bij onze keuken zaak waren ze daar wel op tegen voor de ventilatie van de ovens enzo, dus daar word dan minimaal 1.5cm geadviseerd als lucht gat maar allicht plaats je roosters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 20:40

KoudeAardbei

Moderator

Gek vraagje misschien:
Heb je hier normaal gesproken de stelpoten + plinten niet voor? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 21:55
Agostino schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:17:
[...]

Volgens mij een paar milimeter (+/- 1-3 milimeter, volgens Google). Ga je daarnaast je keuken op de vloer plaatsen of de vloer tegen de keuken aan?
Ah, dat valt wel mee. Op de vloer, ik had inderdaad al rekening gehouden met de vloerdikte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
Gek vraagje misschien:
Lekker de keukenboer dat laten komen meten, je betaalt ze meer dan zat waarschijnlijk.
Als het niet past kunnen ze je nu lekker de schuld in de schoenen schuiven.

Maargoed, denk wel aan je ventilatie voor de apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:33
FabianGTI schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:11:
[...]

Lekker de keukenboer dat laten komen meten, je betaalt ze meer dan zat waarschijnlijk.
Als het niet past kunnen ze je nu lekker de schuld in de schoenen schuiven.

Maargoed, denk wel aan je ventilatie voor de apparatuur.
Inderdaad. Nooit zelf meten. Dan krijg jij altijd de schuld.

Wij moesten ook zelf nog een keer meten want hij was wat vergeten. Verteld dat we weer heerlijke koffie hadden met een koekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Gek vraagje misschien:
Een paar mm kunnen ze prima corrigeren op de poten. Ze hebben verder namelijk nog veel meer ruimte nodig om de kasten je huis en rechtop te krijgen. Overigens zou ik zelf niet weten wat je met de ruimte moet tussen 230 hoog en je plafond (nieuwbouw is 260+), daar kan toch niemand bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:26:
[...]
Overigens zou ik zelf niet weten wat je met de ruimte moet tussen 230 hoog en je plafond (nieuwbouw is 260+), daar kan toch niemand bij?
Die gourmet plaat in een kastje die je een keer per jaar nodig hebt met kerst?
Kan prima met een keuken trapje toch? verder voor dagelijks gebruik lijkt het mij ook niet erg handig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
vormulier schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:52:
[...]

Kan prima met een keuken trapje toch? verder voor dagelijks gebruik lijkt het mij ook niet erg handig
Persoonlijk vind ik die ruimte vrij net wat meer ruimtelijk gevoel geven, maar soms kan het wel strak zijn. Net wat je voorkeur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
vormulier schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:52:
[...]

Dat stop ik al in de kastjes tot 230cm, of in de bijkeuken :+ Ik zou echt niet weten wat daar boven nog wel zou willen stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vt_wYlRXVHx0xcesK6sJSwVdI8M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qbSF6CRyw7HYtB7CL3HmKSZ.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 37% gewijzigd door Deveon op 20-04-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:21
Deveon schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:33:
[...]

Dat stop ik al in de kastjes tot 230cm, of in de bijkeuken :+ Ik zou echt niet weten wat daar boven nog wel zou willen stoppen.

[Afbeelding]
waar heb jij je ventilatie zitten voor de kastenwand? In de plint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Agostino schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:43:
[...]

waar heb jij je ventilatie zitten voor de kastenwand? In de plint?
Rechtsonder, onder de koelkast, zit een ventilatierooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Deveon schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:53:
[...]
Rechtsonder, onder de koelkast, zit een ventilatierooster.
En aan de bovenkant en bij de ovens niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 13:50
Deveon schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:33:
[...]

[Afbeelding]
Mooi gedaan! Bij ons wordt het 310cm hoog, dus de kasten werden belachelijk hoog of er moest wel heel veel lucht / ruimte dichtgezet worden. Terwijl er een gigantisch raam naast zit waar liefst zoveel mogelijk daglicht van in de woonkamer terecht komt. Dus voor een simpele opzet gegaan waarbij we zelf nog tegels en plankjes tegen achterwand doen:

Members only:

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
CirclDigital schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:02:
[...]

En aan de bovenkant en bij de ovens niets?
Een paar mm speling, verder geen aparte ventilatie.

Edit: Online lees ik dat ventilatie van de oven vaak in het ontwerp van de oven zelf zit.
rubenos schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:02:
[...]

Mooi gedaan! Bij ons wordt het 310cm hoog, dus de kasten werden belachelijk hoog of er moest wel heel veel lucht / ruimte dichtgezet worden. Terwijl er een gigantisch raam naast zit waar liefst zoveel mogelijk daglicht van in de woonkamer terecht komt. Dus voor een simpele opzet gegaan waarbij we zelf nog tegels en plankjes tegen achterwand doen:

***members only***
Thanks, dat ziet er ook mooi uit! Bij ons komen in de koffie-nis ook nog een tegeltje en planken. Voor nu ben ik al lang blij dat de keuken in standbouw past. Ze wilde eigenlijk de standbouw achteraf maar vond dat met stucwerk geen prettige gedachte.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 20-04-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Deveon schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:07:
[...]
Een paar mm speling, verder geen aparte ventilatie.
Edit: Online lees ik dat ventilatie van de oven vaak in het ontwerp van de oven zelf zit.
Dat vindt ik erg magertjes.... of eigenlijk zelfs onvoldoende. Je wil een vrije luchtstroom hebben.
Een rooster in de plint en verder niets terwijl je kasten aan alle kanten ingesloten zijn doet helemaal niets.

Elke beschrijving van inbouwkoelkasten geeft dat ook aan, iets als "De kast moet zowel aan de boven- als aan de onderzijde een ventilatieopening van minstens 200 cm2 hebben om een goede luchtstroom mogelijk te maken".

En er zijn trucjes om het optisch zonder rooster(s) te doen maar dat zie ik in jouw opstelling niet.

Oven was de vraag omdat die in dezelfde wand zitten. Die worden inderdaad gekoeld door een ventilator met een luchtstroom om de behuizing heen. Maar ook daar helpt het als de kastenwand bijvoorbeeld aan de bovenkant/achterkant een ventilatieopening heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door CirclDigital op 20-04-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:56
Aubergine schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:15:
Wij mogen nu fors meerwerk betalen voor de aansluitingen in de keuken. N.a.v. hebben wij een drietal vragen om geld uit te sparen:

1. Op een groep mag zo'n 3500W zitten. Hoe gebruikelijk is dat een vaatwasser van 2,3KW een eigen groep krijgt?

2. Onze Quooker van 1,6KW krijgt ook z'n eigen groep. Die kan toch prima op dezelfde groep als de koelkast, vriezer e.d.?

3. Hoe erg is het als je de vriezer en koelkast via een verlengsnoer op 1 wcd aansluit? Verbruiken beiden 90W.
1. gebruikelijk
2. geen idee - bij ons ook eigen groep
3. is niet erg, kijk eens naar je TV hoek wat zit daar allemaal op een verlengsnoer

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wij mogen nu fors meerwerk betalen voor de aansluitingen in de keuken. N.a.v. hebben wij een drietal vragen om geld uit te sparen:

1. Op een groep mag zo'n 3500W zitten. Hoe gebruikelijk is dat een vaatwasser van 2,3KW een eigen groep krijgt?

2. Onze Quooker van 1,6KW krijgt ook z'n eigen groep. Die kan toch prima op dezelfde groep als de koelkast, vriezer e.d.?

3. Hoe erg is het als je de vriezer en koelkast via een verlengsnoer op 1 wcd aansluit? Verbruiken beiden 90W.
Er wordt vrijwel altijd uitgegaan van de stelregel dat elk apparaat dat een aansluit waarde heeft van >= 2000W een eigen groep krijgt.
Daarnaast krijgt de kokendwaterkraan ook vaak een eigen groep.

Ook is het bv vrij standaard om wasmachine en wasdroger elk een eigen groep te geven. Ook dat is tegenwoordig wel achterhaald, want moderne apparaten gebruiken niet zoveel meer.

Kijk hoe je wat zaken kunt combineren zonder dat het problemen geeft. Bij ons staat de vaatwasser eigenlijk alleen ’s nachts aan. Die is dan dus prima met je Quooker te combineren.

Vriezer en koelkast samen kan ook prima. Bij ons zitten beiden zelfs op een groep waar ook enkele losse wcd’s op zitten voor de keuken.

Maar ga niet te rigoureus besparen op groepen om een beetje geld te besparen. Als je regelmatig een groep overbelast in de keuken heb je er ook snel spijt van. Al gebeurd het je alleen maar met kerst of die enkele keer dat je een frituurpan, tosti-ijzer oid aan hebt staan erbij.

[ Voor 9% gewijzigd door Farmerwood op 20-04-2023 21:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90

De Quooker kan je samen met de vaatwasser op een groep doen via de verdeler van Quooker.
Moeten ze natuurlijk wel bij elkaar in de buurt zitten (al is dat vrij gebruikelijk, vaatwasser naast gootsteen)

Afbeeldingslocatie: https://www.heetwaterkraan.com/wp-content/uploads/2019/05/Quooker-energie-verdeler.jpg
https://www.saniweb.nl/qu...voor-quooker-cube-ev.html

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 20-04-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wat betaal je extra als ik vragen mag? Zelf ben ik namelijk ook redelijk afgeschrokken van bepaalde meerprijzen voor verplaatsen van bijvoorbeeld verlichting maar nu het eenmaal staat heb ik spijt dat ik het niet gewoon allemaal mee heb laten nemen.

Voor de keuken hebben we praktisch elke aansluiting moeten verplaatsen tegen een meerprijs maar zou voor die paar honderd euro niet de Quooker en vaatwasser op dezelfde groep willen hebben of met stekkerdozen gaan werken voor je koelkast. Ik denk ook niet dat de aannemer mij dan nog serieus zou nemen als ik over de kookgroep begin (32A achter één fase, offtopic voor hier..).

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 21-04-2023 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:35:
[...]
De Quooker kan je samen met de vaatwasser op een groep doen via de verdeler van Quooker.
Moeten ze natuurlijk wel bij elkaar in de buurt zitten (al is dat vrij gebruikelijk, vaatwasser naast gootsteen)

[Afbeelding]
https://www.saniweb.nl/qu...voor-quooker-cube-ev.html
Persoonlijk zou ik dan toch liever 200 euro uitgeven aan een extra wcd op eigen groep dan aan zo'n ding van 75 euro die je ook weer ergens kwijt moet in je keukenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Farmerwood schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:55:
[...]

Persoonlijk zou ik dan toch liever 200 euro uitgeven aan een extra wcd op eigen groep dan aan zo'n ding van 75 euro die je ook weer ergens kwijt moet in je keukenkast.
Deze ligt gewoon onder de plint. Bij ons was de optie eigen groep + wcd 350 euro, met automatisch ook een extra aardlekschakelaar a 360 euro... Ik heb dus een Quooker kastje gekocht online (was <50 euro via deze actie). Heb 't in m'n huidige huis ook en werkt echt prima.

Als je kosten wilt besparen in de keuken raad ik je eigenlijk te vragen of ze alle wcd's op plinthoogte maken (5cm) zonder extra kosten, de rest kun je prima opvangen met snoeren. Siemens levert bijvoorbeeld gewoon langere stekkers voor hun apparaten, terug te vinden in de handleiding.

Extra loze leiding kan ook, dan kan je zelf later een groep aanleggen en bedraden, kost uiteraard ook geld maar bij 3 stuks ben je waarschijnlijk wel wat goedkoper uit.

[ Voor 12% gewijzigd door LordBusiness op 21-04-2023 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Farmerwood schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:55:
[...]

Hebben wij ook gedaan. Echter, als je bedragen als bovenstaand hoort voor een simpele groep (15€) met wat leidingwerk en een WCD, zijn der verhoudingen toch wat anders.

Daarbij komt ook nog; als de groepenkast bijna vol zit, mag je ook nog betalen voor een extra kast er naast // of als de aardlekschakelaar vol zit en er moet weer een ALS bij, rekenen ze ook 200€+ voor. 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Als je geld wilt besparen koop je een waterkoker en droogrek bij de Action.. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 21-04-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Aubergine schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:37:
[...]

We betalen zo'n 600 EU voor 3 extra WCD's. Vervolgens betalen we nog zo'n 275 EU om de Quooker een eigen groep te geven en zo'n 205 EU voor de loze leiding. Dus echt dik 1K :'(
Je zoueen grote LL naar de keuken kunnen leggen en maak je daar een onderverdeel groepenkast..

Mooi is anders zeker in een nieuwbouw, maar het zou je nu 3WCD`s + quooker groep besparen.. let wel dat deze kosten in een extra mini meterkastje in je keuken terug komen.. (Zo een systeem zie je vaak ik een garage)

het voordeligst en het mooist is dus gewoon "dankje wel" te zeggen tegen de aannemer en de kosten voorlief te nemen..
of geen quooker scheelt ook best veel geld kan dat in de 3 extra WCD`s keuzes :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 19:31
Net bericht gehad dat onze voorschouw over 2 weken plaatsvindt en oplevering in week 20/21 *O* . Wel 1 week later dan ze enkele maanden terug hebben opgegeven, maar dat valt wat mij betreft nog allemaal binnen de marges. Van alle andere bewoners voor ons begreep ik dat er nauwelijks opleverpunten waren, dus dat schept vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Vroeger moest ieder apparaat boven 2000Watt een eigen groep. Dat hoeft nu helemaal niet meer.

Wasmachine en warmtepompdroger kunnen prima samen op 1 groep.

Vaatwasser kan prima samen met koelkast. Quooker kan prima samen met andere apparaten. Oven is meestal wel 3600 Watt.

Elektriciens gaan heeeeeeeel traag mee met de veranderde regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:47:
[...]

Vroeger moest ieder apparaat boven 2000Watt een eigen groep. Dat hoeft nu helemaal niet meer.

Wasmachine en warmtepompdroger kunnen prima samen op 1 groep.

Vaatwasser kan prima samen met koelkast. Quooker kan prima samen met andere apparaten. Oven is meestal wel 3600 Watt.

Elektriciens gaan heeeeeeeel traag mee met de veranderde regels.
Ik lees in dit NEN1010 document dat die grens van 2kW juist weer terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-01-2024
BiG-GuY schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:38:
[...]

De 4-polige aardlekschakelaars zorgen er inderdaad voor dat het wel kan en klopt met een kookgroep.

Het is niet de netste manier, maar het werkt wel en voldoet aan de norm. De laatste NEN revisie adviseert om niet meer te werken met 4-polige aardlekschakelaars, maar het wordt nog wel gedoogd. Je hebt daarmee gewoon het volle vermogen beschikbaar.
Het dak van de woning zit erop en wij dachten laten we de keuken maar eens definitief maken en alvast bestellen. Omdat enige tijd is verstreken zijn de keukenapparaten vernieuwd. Zo ook de kookplaat. Helaas is de reeds ingetekende kookplaat met een aansluitwaarde van 7,4kw niet meer leverbaar. De 7,4kw variant wordt niet meer geproduceerd en er wordt een 11,1 kw variant als vervangend model aangeboden. (oud model kookplaat: EX877LVV5E Siemens, nieuw model kookplaat: EX977NXV6E Siemens).

In mijn voorgaande post van enige tijd geleden is de door de aannemer geplaatste aansluiting voor de (oude) kookplaat uitgelegd en akkoord bevonden, namelijk een 4-polige aardlekschakelaars verdelen over 2 fases. Bij navraag bij de aannemer moet de aansluiting worden verhoogd, maar omdat de bedrading al is aangebracht willen ze hier niet meer aan beginnen. De kans op fouten zou dan te groot zijn.

Nu heb ik begrepen dat de nieuwe kookplaat van Siemens beschikt over een PowerManagement functie. Dat wil zeggen: beperking van het maximale vermogen indien nodig (afhankelijk van de zekering van de elektrische installatie). Van de installatietekeningen van de modellen wordt ik niet veel wijzer, maar een kenner wellicht wel.

Ik ben nog altijd een leek op dit gebied en vraag me af of de aansluiting voor de nieuwe kookplaat eenvoudig in orde kan worden gemaakt? Eventueel met behulp van de powermanagement functie? Dat de 11,1kw kookplaat beperkt wordt tot 7,4kw is geen probleem.

Als de vraag beter in een ander topic thuishoort, dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
DaVe9091 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:15:
[...]

Het dak van de woning zit erop en wij dachten laten we de keuken maar eens definitief maken en alvast bestellen. Omdat enige tijd is verstreken zijn de keukenapparaten vernieuwd. Zo ook de kookplaat. Helaas is de reeds ingetekende kookplaat met een aansluitwaarde van 7,4kw niet meer leverbaar. De 7,4kw variant wordt niet meer geproduceerd en er wordt een 11,1 kw variant als vervangend model aangeboden. (oud model kookplaat: EX877LVV5E Siemens, nieuw model kookplaat: EX977NXV6E Siemens).

In mijn voorgaande post van enige tijd geleden is de door de aannemer geplaatste aansluiting voor de (oude) kookplaat uitgelegd en akkoord bevonden, namelijk een 4-polige aardlekschakelaars verdelen over 2 fases. Bij navraag bij de aannemer moet de aansluiting worden verhoogd, maar omdat de bedrading al is aangebracht willen ze hier niet meer aan beginnen. De kans op fouten zou dan te groot zijn.

Nu heb ik begrepen dat de nieuwe kookplaat van Siemens beschikt over een PowerManagement functie. Dat wil zeggen: beperking van het maximale vermogen indien nodig (afhankelijk van de zekering van de elektrische installatie). Van de installatietekeningen van de modellen wordt ik niet veel wijzer, maar een kenner wellicht wel.

Ik ben nog altijd een leek op dit gebied en vraag me af of de aansluiting voor de nieuwe kookplaat eenvoudig in orde kan worden gemaakt? Eventueel met behulp van de powermanagement functie? Dat de 11,1kw kookplaat beperkt wordt tot 7,4kw is geen probleem.

Met een vierpolige ALS kan je simpelweg een groep erbij prikken en dit over 3 fases verdelen. Enige waar je dan op moet letten is de bekabeling, kans dat die niet juist is.

Zie ook de OP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL1dxkvtevF1cLP7NxomJpvpTS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=fotoalbum_large

Waar jij nu de middelste hebt als 7,4kWh kookgroep. Je kan hier een 3fase kookgroep van maken door een automaat erbij te zetten.
Ligt eraan welke groepenkast/type je hebt, wat je hiervoor nodig hebt.

Indien je ABB Flexomaat hebt, is dit hetgeen je nodig hebt in de groepenkast:
https://www.sandervunderink.nl/abb-krachtbrug-3-fase.html
https://www.sandervunderi...exomaat-b16-0025-060.html

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 21-04-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14

BiG-GuY

DaVe9091 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:15:
[...]

Heb je wel gezien dat de nieuwe kookplaat ook een fysiek andere maat is? 90cm vs 80cm van de oude, dat verklaart ook het extra vermogen dat hij vereist. Tevens was de oude montage op het keuken blad en de nieuwe in het blad. Daar moet je blad wel geschikt voor zijn.

Verder heeft de Siemens inderdaad een limiter ingebouwd, onze EX807LX67E heeft dat ook. Al is die bij ons juist aangesloten met kracht groep en zonder cap. Met cap verwacht ik dat de boost functie niet meer gebruikt kan worden als je ook een andere “pit” aanzet. Of dat een probleem is voor jullie is een tweede natuurlijk.

Je hebt wel een specifieke kabel volgorde per type kookplaat, de nieuwe ondersteunt enkel een drie fasige aansluiting (kracht groep) of enkelfasig (bij andere type hoofd aansluiting). Keuken groep is geheel niet bruikbaar bij de nieuwe plaat, ook niet met limiter aan.

Een keuken groep heeft 2x fase draad en 2x nul draad. Kracht groep heeft 3x fase draad en 1x nul draad. Dus de bekabeling, de kook groep en perilex stekker dienen aangepast te worden naar kracht groep.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
Source90 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:42:
[...]

Met een vierpolige ALS kan je simpelweg een groep erbij prikken en dit over 3 fases verdelen. Enige waar je dan op moet letten is de bekabeling, kans dat die niet juist is.

Zie ook de OP:
[Afbeelding]

Waar jij nu de middelste hebt als 7,4kWh kookgroep. Je kan hier een 3fase kookgroep van maken door een automaat erbij te zetten.
Ligt eraan welke groepenkast/type je hebt, wat je hiervoor nodig hebt.

Indien je ABB Flexomaat hebt, is dit hetgeen je nodig hebt in de groepenkast:
https://www.sandervunderink.nl/abb-krachtbrug-3-fase.html
https://www.sandervunderi...exomaat-b16-0025-060.html
Bij dat middelste kan het nog naar 11,1kw. Bedoel je dat dit (mbv een elektriciën) vrij eenvoudig is te realiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:48:
[...]

Ik lees in dit NEN1010 document dat die grens van 2kW juist weer terugkomt.
Zet er de volgende keer even bij dat het op slide 72 staat. Scheelt zoeken :)

Maar de NEN1010:2020 is voorlopig nog geen eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
BiG-GuY schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:22:
[...]

Heb je wel gezien dat de nieuwe kookplaat ook een fysiek andere maat is? 90cm vs 80cm van de oude, dat verklaart ook het extra vermogen dat hij vereist. Tevens was de oude montage op het keuken blad en de nieuwe in het blad. Daar moet je blad wel geschikt voor zijn.

Verder heeft de Siemens inderdaad een limiter ingebouwd, onze 8xx serie heeft dat ook. Al is die bij ons juist aangesloten met kracht groep en zonder cap. Met cap verwacht ik dat de boost functie niet meer gebruikt kan worden als je ook een andere “pit” aanzet. Of dat een probleem is voor jullie is een tweede natuurlijk.

Je hebt wel een specifieke kabel volgorde per type kookplaat, de nieuwe ondersteunt enkel een drie fasige aansluiting (kracht groep) of enkelfasig (bij andere type hoofd aansluiting). Keuken groep is geheel niet bruikbaar bij de nieuwe plaat, ook niet met limiter aan.

Een keuken groep heeft 2x fase draad en 2x nul draad. Kracht groep heeft 3x fase draad en 1x nul draad. Dus de bekabeling, de kook groep en perilex stekker dienen aangepast te worden naar kracht groep.
Goed punt over formaat en rand vs. verzonken. _/-\o_ Dit was mij nog niet opgevallen. Het lijkt erop dat Siemens nog wel altijd nieuwere 80cm kookplaten (te zien aan blauwe toetsverlichting) heeft met dus een 7,4kw aansluiting. Nu lijkt mij model EX877NVV6E een beter vervangend model. Ik zal dit aan de keukenleverancier voorleggen. Zij hebben mij immers het nieuwe model ( als vervangend model voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
DaVe9091 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:22:
[...]

Bij dat middelste kan het nog naar 11,1kw. Bedoel je dat dit (mbv een elektriciën) vrij eenvoudig is te realiseren?
Het is vrij eenvoudig te realiseren in de meterkast ja, hiervoor enkel wat klein spul nodig voor hooguit twee tientjes materiaal, als je het zelf kan/durft.

Enige waar je naar moet kijken, en wat waarschijnlijk veranderd moet worden, is de bekabeling. Zie hiervoor post van BigGuy over 2xbruin/2xblauw/1xgroen-geel naar 3xbruin/1xblauw/1xgroen-geel.

Andere puntje: Ik neem aan dat je een keukentekening/technische tekening hebt aangeleverd bij de bouw, waarop ze de leidingen en aansluitingen hebben gebaseerd, paar vragen:
- Is de keukenboer via het project of heb je dit zelf gedaan?
- Wat staat er op de technische tekening bij je kookplaat? 7,4 of 11kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

DaVe9091 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:40:
[...]

Goed punt over formaat en rand vs. verzonken. _/-\o_ Dit was mij nog niet opgevallen. Het lijkt erop dat Siemens nog wel altijd nieuwere 80cm kookplaten (te zien aan blauwe toetsverlichting) heeft met dus een 7,4kw aansluiting. Nu lijkt mij model EX877NVV6E een beter vervangend model. Ik zal dit aan de keukenleverancier voorleggen. Zij hebben mij immers het nieuwe model ( als vervangend model voorgesteld.
Dat type lijkt me inderdaad een veel betere vervanger. Zit veel dichter bij het oude type qua specificaties. Let altijd goed op bij alternatieven die een keukenboer aandraagt. Bij ons kwamen ze ook met een “opvolger” van de vriezer, terwijl de oude een IQ500 was en de nieuwe die ze voorstelden een IQ300, dus toen maar zelf gezocht welke het moest worden en die voorgelegd. Is uiteindelijk de juiste vervanger geworden.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
BiG-GuY schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:47:
[...]

Dat type lijkt me inderdaad een veel betere vervanger. Zit veel dichter bij het oude type qua specificaties. Let altijd goed op bij alternatieven die een keukenboer aandraagt. Bij ons kwamen ze ook met een “opvolger” van de vriezer, terwijl de oude een IQ500 was en de nieuwe die ze voorstelden een IQ300, dus toen maar zelf gezocht welke het moest worden en die voorgelegd. Is uiteindelijk de juiste vervanger geworden.
Muah, ligt eraan of de vervanging tegen hetzelfde bedrag wordt aangeboden.

Afbeeldingslocatie: https://media3.bsh-group.com/Product_Shots/2000x2000/20001298_EX877NVV6E_STP_def.webp
Dimensies kookzones
1 x (40,0 x 21,0 cm), 1 x 14,5 cm Ø, 1 x 18,0 cm Ø, 1 x 24,0 cm Ø
Vermogen kookzones
1 x 1.4 (2.2) kW, 1 x 1.8 (3.1) kW, 3 x 2.2 (3.7) kW

Afbeeldingslocatie: https://media3.bsh-group.com/Product_Shots/2000x2000/20001260_EX977NXV6E_STP_def.webp
Dimensies kookzones
1 x (30,0 x 24,0 cm), 1 x (40,0 x 24,0 cm), 1 x (40,0 x 24,0 cm)
Vermogen kookzones
1 x 2.6 (3.7) kW, 4 x 2.2 (3.7) kW

Als ze voor dezelfde prijs gaan, zou ik de 90cm pakken. Meer (en vooral ook grotere!) flexzones/maakt geen donder uit waar je de pan neer zet, meer vermogen en meer ruimte.

Daarnaast vlakinbouw tegenover opbouw, wat volgens mij het leeuwendeel hier wel kan appreciëren (vind het er zelf stuk strakker uitzien). En sinds de hele keuken hier wordt aangeschaft, neem ik aan dat de verkoper er rekening mee houdt dat het blad aangepast moet worden en/of dat het blad geschikt is..

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 21-04-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
Source90 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:53:
[...]

[Afbeelding]
Dimensies kookzones
Vermogen kookzones

[Afbeelding]
Dimensies kookzones
Vermogen kookzones

Als ze voor dezelfde prijs gaan, zou ik de 90cm pakken. Meer (en vooral ook grotere!) flexzones/maakt geen donder uit waar je de pan neer zet, meer vermogen en meer ruimte.

Daarnaast vlakinbouw tegenover opbouw, wat volgens mij het leeuwendeel hier wel kan appreciëren (vind het er zelf stuk strakker uitzien). En sinds de hele keuken hier wordt aangeschaft, neem ik aan dat de verkoper er rekening mee houdt dat het blad aangepast moet worden en/of dat het blad geschikt is..
Dan moet nog wel allemaal vrij eenvoudig en goedkoop aan te sluiten zijn. En met nog wijzigingen in de meterkast na oplevering van de woning en voor de installatie van de keuken zit ik niet echt op te wachten. Die kosten hebben wij al vrij vroeg stadium moeten accepteren, namelijk bij het aanleveren van een leidingschema.

Er is een meerprijs tov de eerder afgesproken prijs, maar dit wordt niet gespecificeerd. Ik heb hier al om tekst en uitleg gevraagd, want we hebben geen zaken gewijzigd. Alleen dus een update van reeds verouderde keukenapparatuur.

Keukenblad is keramiek en de discussie tussen vlak-/opbouw is vorig jaar al uitvoerig gevoerd. Opbouw it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
Source90 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:46:
[...]

Het is vrij eenvoudig te realiseren in de meterkast ja, hiervoor enkel wat klein spul nodig voor hooguit twee tientjes materiaal, als je het zelf kan/durft.

Enige waar je naar moet kijken, en wat waarschijnlijk veranderd moet worden, is de bekabeling. Zie hiervoor post van BigGuy over 2xbruin/2xblauw/1xgroen-geel naar 3xbruin/1xblauw/1xgroen-geel.

Andere puntje: Ik neem aan dat je een keukentekening/technische tekening hebt aangeleverd bij de bouw, waarop ze de leidingen en aansluitingen hebben gebaseerd, paar vragen:
- Is de keukenboer via het project of heb je dit zelf gedaan?
- Wat staat er op de technische tekening bij je kookplaat? 7,4 of 11kW?
Ook de bekabeling is zelf nog eenvoudig na oplevering van woning te doen? Ik zal hoe dan ook iemand daarvoor moeten zoeken. Daar ga ik niet mee hobby'en.

Klopt, ik heb geen gebruik gemaakt van de keukenboer via het project. Ik de keukentopics heb ik daar een aantal posts over geplaatst

Op de technische tekening van de aannemer staat: Perilex tbv kooktoestel 2x230v. Daarvoor heb ik de leidingschema van de keukenleverancier naar de aannemer doorgespeeld,. Over de kookplaat is vermeld:
Specialaansluiting t.b.v. elektrische/keramische/inductiekookplaat ovencombinatie, afhankelijk van plaatselijke voorschriften, 1 Perilex stopcontact aansluiten: 1 fase verdeeld over 2 groepen of 3 fasen. Let op bij 2 groepen 2 x fasen en 2x nullen + aarde, aansluitwaarde 7.4KW.

Vervolgens heb ik vanwege de TS post over de kookgroep aansluiting om verdere toelichting van de aansluiting gevraagd, waarna de aannemer mij als volgt heeft geïnformeerd:
“Wij plaatsen inderdaad een fornuisgroep achter een 3 x 25 Ampere aansluiting.
Echter, doordat wij gebruik maken van 4-polige aardlekschakelaars verdelen wij deze fornuisgroep over 2 fases. Hierdoor is er 2 x 16 x 230 = 7360 Watt aan vermogen beschikbaar voor de kookplaat.
Wanneer dit achter een 2-polige aardlekschakelaar aangesloten wordt, is er zoals de koper terecht opmerkt, maar 25 x 230 = 5750 Watt aan vermogen beschikbaar voor de kookplaat.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
DaVe9091 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:45:
[...]

Ook de bekabeling is zelf nog eenvoudig na oplevering van woning te doen? Ik zal hoe dan ook iemand daarvoor moeten zoeken. Daar ga ik niet mee hobby'en.

Klopt, ik heb geen gebruik gemaakt van de keukenboer via het project. Ik de keukentopics heb ik daar een aantal posts over geplaatst

Op de technische tekening van de aannemer staat: Perilex tbv kooktoestel 2x230v. Daarvoor heb ik de leidingschema van de keukenleverancier naar de aannemer doorgespeeld,. Over de kookplaat is vermeld:
Specialaansluiting t.b.v. elektrische/keramische/inductiekookplaat ovencombinatie, afhankelijk van plaatselijke voorschriften, 1 Perilex stopcontact aansluiten: 1 fase verdeeld over 2 groepen of 3 fasen. Let op bij 2 groepen 2 x fasen en 2x nullen + aarde, aansluitwaarde 7.4KW.

Vervolgens heb ik vanwege de TS post over de kookgroep aansluiting om verdere toelichting van de aansluiting gevraagd, waarna de aannemer mij als volgt heeft geïnformeerd:
Echter, doordat wij gebruik maken van 4-polige aardlekschakelaars verdelen wij deze fornuisgroep over 2 fases. Hierdoor is er 2 x 16 x 230 = 7360 Watt aan vermogen beschikbaar voor de kookplaat.
Wanneer dit achter een 2-polige aardlekschakelaar aangesloten wordt, is er zoals de koper terecht opmerkt, maar 25 x 230 = 5750 Watt aan vermogen beschikbaar voor de kookplaat.”
Als je toch voor de kleinere gaat, hoef je überhaupt toch niets aan te passen? Die is gewoon op 7,4kWh berekend.
Volgens de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUvcYxsgOz6NCR1Rtqt2OPWsQ1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5pRaOL1f7ammqTJ27ZDSMMg.png?f=fotoalbum_large

Kan de keukenverkoper de plaat prima aansluiten volgens het rechter schema. Hoef je geen enkele aanpassing te doen in de meterkast of aan de bekabeling, als ik de reactie aannemer zo lees.
Kookgroep op een 4P aardlekschakelaar is prima.
Kookgroep bestaat uit 2 automaten, linker automaat zit bij een 4P op fase 1 en de rechter automaat op fase 2 (even gemakshalve voor voorbeeld vanuit gegaan dat de kookgroep op positie 1/2 of 4/5 komt).
Het zou pas punt van discussie zijn, als de kookgroep achter een 2fase schakelaar komt.

[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 21-04-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toch jammer dat er nog steeds niet in de Siemens/Bosch handleidingen staat hoe je ze aansluit op een 11.1 kW (3L/1N) aansluiting.
Ik heb enorme discussie gehad met de electricien van mijn keuken leverancier die op basis van dit plaatje beweerde dat de kookplaat alleen op een ‘2-fase’ kookgroep aangesloten mag worden, omdat die 3de fase niet ingetekend is. Zelfs een belletje naar de helpdesk van Bosch gaf toen geen duidelijkheid.

Kleine moeite om die L3 met een stippellijn naar de loze terminal te tekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 21-04-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
Source90 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:08:
[...]

Als je toch voor de kleinere gaat, hoef je überhaupt toch niets aan te passen? Die is gewoon op 7,4kWh berekend.
Volgens de handleiding:
[Afbeelding]

Kan de keukenverkoper de plaat prima aansluiten volgens het rechter schema. Hoef je geen enkele aanpassing te doen in de meterkast of aan de bekabeling, als ik de reactie aannemer zo lees.
Kookgroep op een 4P aardlekschakelaar is prima.
Kookgroep bestaat uit 2 automaten, linker automaat zit bij een 4P op fase 1 en de rechter automaat op fase 2 (even gemakshalve voor voorbeeld vanuit gegaan dat de kookgroep op positie 1/2 of 4/5 komt).
Het zou pas punt van discussie zijn, als de kookgroep achter een 2fase schakelaar komt.
Klopt, voor de 80cm variant moet het goed gaan. Daar gaan wij ook voor, alleen nog de keukenboer hierin overtuigen. Wilde uit nieuwsgierigheid (en als plan B ) weten of de uiteindelijke aanpassingen voor de 90 cm relatief eenvoudig/goedkoop zijn. En dan met gebruikmaking van het beperken in vermogen naar 7,4kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Source90 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:53:
[...]

[Afbeelding]
Dimensies kookzones
Vermogen kookzones

[Afbeelding]
Dimensies kookzones
Vermogen kookzones

I know, de 90cm is een luxere versie, maar ook in de 80cm versie is er een luxere versie met alleen flex zones, hebben wij namelijk ook en vindt ik ook veel handiger.

Meer flex zones is alleen altijd duurder en verwacht niet dat ze dat voor dezelfde prijs aanbieden.

90cm moet ook maar net passen en achteraf hadden we liever opbouw gehad ipv inbouw, de buren hebben dezelfde plaat als wij maar dan opbouw versie, de opbouw van de luxere platen ziet er nog steeds heel strak uit.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
DaVe9091 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:45:
[...]

Eindelijk een keer een net en correct antwoord van de bouwer.

Ja, dit is eenvoudig aan te passen naar 3 fase, wel moet er een blauwe draad vervangen worden door een bruine (als ze losse draden hebben getrokken. Ligt er een kabel, dan is het al goed). Hoogstwaarschijnlijk krijg je een ABB kast met 3-fase busboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozenburger1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-08 17:02
Mogguh,

Wij hadden erg korte tijd om bijvoorbeeld de trap kleur uit te kiezen vanwege laat bericht dat we een huis konden krijgen. Nu zijn we achteraf het niet eens met de kleur ivm de uitgekozen vloer die we willen.
Hoe zijn jullie ervaringen met het achteraf nog wijzigen van nextstep kleuren? Kan dat?
Het is uiteraard weekend dus de vraag naar kopersbegeleiding zal pas maandag kunnen.

Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Rozenburger1 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:02:
Mogguh,

Wij hadden erg korte tijd om bijvoorbeeld de trap kleur uit te kiezen vanwege laat bericht dat we een huis konden krijgen. Nu zijn we achteraf het niet eens met de kleur ivm de uitgekozen vloer die we willen.
Hoe zijn jullie ervaringen met het achteraf nog wijzigen van nextstep kleuren? Kan dat?
Het is uiteraard weekend dus de vraag naar kopersbegeleiding zal pas maandag kunnen.

Groeten
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Maar mijn ervaring is dat na sluitingsdatum niks meer te wijzigen is, dus ga daar maar van uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Meer afgifte is altijd beter. Ze leggen het niet door om te voorkomen dat de lompe keukenboer het eiland vast probeert te zetten aan een VVW slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei

KoudeAardbei

Moderator

Wij zouden 9 panelen krijgen met, volgens de makelaar toen der tijd, 9 panelen op het zuiden.
We hebben de panelen voor west (6x) + oost (op uitbouw) bij een andere partij besteld.
Tot mijn verbazing zie ik nu dit (2 op west). Hoe zouden jullie dit oplossen?
Gaat om het oplossen na oplevering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvXM80dx6nAQokerjzlRopGRMgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XstqXAZHtODSQQrXtVfPnNGB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door KoudeAardbei op 22-04-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 13:24
KoudeAardbei schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:12:
Wij zouden 9 panelen krijgen met, volgens de makelaar, 9 panelen op het zuiden.
We hebben de panelen voor west (6x) + oost (op uitbouw) bij een andere partij besteld.
Tot mijn verbazing zie ik nu dit (2 op west). Hoe zouden jullie dit oplossen?

[Afbeelding]
Contact zoeken met je contactpersoon bij de aannemer / makelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei

KoudeAardbei

Moderator

praliwi schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:33:
[...]

Contact zoeken met je contactpersoon bij de aannemer / makelaar?
Ah niet goed verwoord, in de KOA staat het niet vermeld. Het is denk ik een verspreking geweest omdat het ging om huizen op het zuiden (die kregen er 9) ipv 8.

De panelen blijven zo zitten tot de oplevering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
bbbrumbrum schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:13:
Meer afgifte is altijd beter. Ze leggen het niet door om te voorkomen dat de lompe keukenboer het eiland vast probeert te zetten aan een VVW slang.
Is dat tegenwoordig nog gebruikelijk? Hier staat het eiland gewoon los op poten met blad van 200+ kg erop, gaat nergens heen. Bij mijn ouders ook los geplaatst paar jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ucello
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-06 11:21
We zijn in gesprek met de verkoopbegeleiding voor de laatste puntjes.

We zijn alleen er nog niet uit wat betreft de plek van de buitenkraan. En ook niet voor mogelijke camera’s (hiervoor dan loze leidingen met straks PoE via UTP).

Hierbij een plattegrondje met wat nu bedacht hebben qua plekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmHk6jjxMtNtEwuO1pfVVHw6XWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odkK0UBdEWEai5IeO81yo9ac.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk iemand nog advies of suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ucello schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:22:

We zijn alleen er nog niet uit wat betreft de plek van de buitenkraan. En ook niet voor mogelijke camera’s (hiervoor dan loze leidingen met straks PoE via UTP).

[Afbeelding]

Zonder context is het lastig advies geven. Hoe ziet de omgeving er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:34

[Afbeelding]

Zelf heb ik het kraantje aan de achterkant v.d. woning. In de zomer gebruik ik het voor het zwembadje en mijn slang is lang genoeg om de planten in de voortuin te besproeien.

Aan de voorkant kan elk kwaadwillend persoon de kraan openzetten, zit ik niet op te wachten.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

Kraan zit toch prima aan de achterkant? Bij de voordeur kan je ook nog simpel een kraantje maken gezien je meterkast er direct naast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024

[Afbeelding]

Weet niet hoe de rest van het perceel er uit ziet. Staat de garage op de grens? Hoe groot is je zijtuin? Is rechts acterin niets (aan de zijgevel). Je kan dan ook je zij tuin goed meenemen. Hoe groot is je perceel en wat ga je met beregening doen?
Pagina: 1 ... 213 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.