Hier hebben het kraantje gelaten op de oorsponkelijke positie, nagenoeg gelijk aan waar het nu bij jou staat. Ideaal voor als je even een gieter wilt vullen, nadeel is dat ie in het zicht zit. Ik ga kijken of ik de kraan nog in de kruipruimte kan aftakken, anders komt er een splitter op en leg ik een waterstopcontactensysteem aan, misschien ook wat voor jou?
Wellicht niet helemaal het juiste topic hiervoor, maar in onze woning hebben wij twee slaapkamers waar we een PAX kast van ikea willen plaatsen. Nu is de breedte daar van muur (beton) tot de andere kant (koof van gipsplaat) exact 3001 mm. Daar moet nog renovlies en verf overheen komen.
Nu willen we het liefst daar PAX kasten van 300 cm plaatsen. Dat gaat alleen wel erg krap worden qua plaatsen. Ik zou daar bijv. geen hoge plinten moeten plaatsen.
Zijn er creatieve oplossingen? Bijv. 1 van de kasten iets een paar mm inkorten/schuren/schaven?
Nu willen we het liefst daar PAX kasten van 300 cm plaatsen. Dat gaat alleen wel erg krap worden qua plaatsen. Ik zou daar bijv. geen hoge plinten moeten plaatsen.
Zijn er creatieve oplossingen? Bijv. 1 van de kasten iets een paar mm inkorten/schuren/schaven?
Zelfs zonder renovlies en verf is de kans al groot dat het niet gaat passen, of je moet héél erg strakke, vlakke en glade muren hebben.Batata007 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:24:
Wellicht niet helemaal het juiste topic hiervoor, maar in onze woning hebben wij twee slaapkamers waar we een PAX kast van ikea willen plaatsen. Nu is de breedte daar van muur (beton) tot de andere kant (koof van gipsplaat) exact 3001 mm. Daar moet nog renovlies en verf overheen komen.
Wij hebben een kraantje aan de voorkant, met een los sleuteltje wat in de garage hangt. Erg handig een kraan bij de opritBravertal schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:49:
[...]
Zelf heb ik het kraantje aan de achterkant v.d. woning. In de zomer gebruik ik het voor het zwembadje en mijn slang is lang genoeg om de planten in de voortuin te besproeien.
Aan de voorkant kan elk kwaadwillend persoon de kraan openzetten, zit ik niet op te wachten.
Ja iedereen kan hem openzetten, maar niet een toevallige voorbijganger omdat je dus een apart sleuteltje moet hebben. Denk niet dat veel mensen die standaard op zak hebben
bbbrumbrum schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:46:
[...]
Zonder context is het lastig advies geven. Hoe ziet de omgeving er uit?
Members only: de situatietekening
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 9% gewijzigd door Ucello op 22-04-2023 19:57 ]
Onze woning wordt zonder kruipruimte, dus aftakken is helaas geen optie. En idd mijn wederhelft ook zoiets van hier is de kraan wel echt in het zicht...LordBusiness schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:08:
Hier hebben het kraantje gelaten op de oorsponkelijke positie, nagenoeg gelijk aan waar het nu bij jou staat. Ideaal voor als je even een gieter wilt vullen, nadeel is dat ie in het zicht zit. Ik ga kijken of ik de kraan nog in de kruipruimte kan aftakken, anders komt er een splitter op en leg ik een waterstopcontactensysteem aan, misschien ook wat voor jou?
Zie situatietekening.Hanzul schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:00:
[...]
Weet niet hoe de rest van het perceel er uit ziet. Staat de garage op de grens? Hoe groot is je zijtuin? Is rechts acterin niets (aan de zijgevel). Je kan dan ook je zij tuin goed meenemen. Hoe groot is je perceel en wat ga je met beregening doen?
Meer afgifte is altijd beter gaat niet helemaal op als er iets zoals een keuken op staat, dan wordt daar plaatselijk de afgifte bijna 0 omdat de omgevings temperatuur (onder de kast) al snel te hoog is voor de aanvoer temperatuur. Wel kan het nuttig zijn als je idd niet zeker bent van de toekomst en je dus mogelijk de keuken wil veranderen. Meestal "moet" je van de keukenfabrikant de kasten borgen (ik heb wel eens een keuken eiland om "zien" gaan die zogenaamd een zwaargenoeg blad had. Denk bv aan overstekken, dus ik zou er maar vanuit gaan dat hij vast moet worden gezet) maar vast zeten kan ook met lijm. en je kan eventueel zelf van te voren de vloerverwarmings buizen in kaart brengen met een wamtebeeldcamera of old school en de vloer nat maken met een plantenspuit de verwarming aan zetten en kijken waar het het eerste gaat drogen en dit op de vloer tekenen en dan daarna een foto van maken met wat maten erbij. Dan kan je het altijd terugmeten. maakt het wel lastig als de bouwer de keuken gaat leveren, die zullen gewoon willen vastboren.Aubergine schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:40:
De kopersbegeleider heeft het schiereiland in de keuken ingetekend zodat er geen vloerverwarming onder komt.
***members only***
Zit hier voordelen aan? In de zin dat de warmtepomp minder hard hoeft te draaien om de keuken warm te krijgen?
Wij wilden eigenlijk de vloerverwarming onder het kookeiland behouden voor het geval we ooit een L-vorm keuken nemen.
Wat voor buurt ga je wonen dat je je hier zorgen overmaakt?Bravertal schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:49:
[...]
Aan de voorkant kan elk kwaadwillend persoon de kraan openzetten, zit ik niet op te wachten.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Niet iedereen krijgt standaard een vorstvrije kraan…kepler schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:29:
[...]
Wij hebben een kraantje aan de voorkant, met een los sleuteltje wat in de garage hangt. Erg handig een kraan bij de oprit
Ja iedereen kan hem openzetten, maar niet een toevallige voorbijganger omdat je dus een apart sleuteltje moet hebben. Denk niet dat veel mensen die standaard op zak hebben
Zou hem rechts helemaal achterin tegen de zijgevel maken, als het kan langs de regenpijp. Je kan dan makkelijk twee groepen beregening aanleggen een voor zijtuin voor tuin en een voor achtertuin Je wil zo kraantje niet op het terras, dus lijkt me dat een goede plek.
Je perceel is mooi, maar aan de kleine kant om een put te slaan dus zou denk ik gewoon met leidingwater gaan sproeien ( al ben ik hier zelf geen voorstander van, als het niet hoeft). Zelf hebben we 120m2 meer en wel een put geslagen, voordeel meer druk en minder milieubelastend, ook omdat we al het regenwater middels infultratie zelf opslaan.
Afhankelijk van je indeling en of de kast deuren krijgt of niet zou je ook 1 kast van 50cm weg kunnen laten en tussen de de kasten zelf planken of een stang op maat kunnen maken. Als je zelf een passtuk moet maken kun je hier misschien ook de spiegeldeur plannen... maar schaven aan een Ikea kast/deur lijkt me niet wenselijk, maar je zal niet de eerste zijn.Batata007 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:24:
Je hebt gelijk, en ook weer niet. Mijn Bora blaast onder de kasten uit, dat maakt het eiland een soort fancoil.twain4me schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:04:
[...]
Meer afgifte is altijd beter gaat niet helemaal op als er iets zoals een keuken op staat, dan wordt daar plaatselijk de afgifte bijna 0 omdat de omgevings temperatuur (onder de kast) al snel te hoog is voor de aanvoer temperatuur. Wel kan het nuttig zijn als je idd niet zeker bent van de toekomst en je dus mogelijk de keuken wil veranderen. Meestal "moet" je van de keukenfabrikant de kasten borgen (ik heb wel eens een keuken eiland om "zien" gaan die zogenaamd een zwaargenoeg blad had. Denk bv aan overstekken, dus ik zou er maar vanuit gaan dat hij vast moet worden gezet) maar vast zeten kan ook met lijm. en je kan eventueel zelf van te voren de vloerverwarmings buizen in kaart brengen met een wamtebeeldcamera of old school en de vloer nat maken met een plantenspuit de verwarming aan zetten en kijken waar het het eerste gaat drogen en dit op de vloer tekenen en dan daarna een foto van maken met wat maten erbij. Dan kan je het altijd terugmeten. maakt het wel lastig als de bouwer de keuken gaat leveren, die zullen gewoon willen vastboren.
Maar helaas heb ik nog niemand gevonden met hetzelfde idee; de afzuiging van de Bora via HA aansturen om 's nachts en als we het huis uit zijn de vloerkoeling te boosten.
-edit: knip-
[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:33 ]
Geen (of te weinig) verschil tussen omgevingstemp en aanvoer temperatuur, dus geen afgifte.Aubergine schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:25:
[...]
Hoe bedoel je de aanvoer temperatuur wordt te hoog?
We waren van plan de beregening niet van leidingwater te doen, maar een beregeningspomp in de sloot achter te plaatsen. En van daaruit de tuin sproeien, nooit gedaan, dus weet niet of dat goed gaat. Maar ik zag dat daar wel oplossingen voor zijn.Hanzul schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:05:
[...]
Zou hem rechts helemaal achterin tegen de zijgevel maken, als het kan langs de regenpijp. Je kan dan makkelijk twee groepen beregening aanleggen een voor zijtuin voor tuin en een voor achtertuin Je wil zo kraantje niet op het terras, dus lijkt me dat een goede plek.
Je perceel is mooi, maar aan de kleine kant om een put te slaan dus zou denk ik gewoon met leidingwater gaan sproeien ( al ben ik hier zelf geen voorstander van, als het niet hoeft). Zelf hebben we 120m2 meer en wel een put geslagen, voordeel meer druk en minder milieubelastend, ook omdat we al het regenwater middels infultratie zelf opslaan.
Je kan de Pax kasten aan de onderkant een paar cm inkorten (hebben wij zelf ook gedaan) dan komen de deuren uiteraard wel iets later te zitten maar je ziet er verder niets van.Batata007 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:24:
Moet zeker lukken denk ik
Gaat om de zijkanten :-).Gamer dénis schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:22:
[...]
Je kan de Pax kasten aan de onderkant een paar cm inkorten (hebben wij zelf ook gedaan) dan komen de deuren uiteraard wel iets later te zitten maar je ziet er verder niets van.
De exacte breedte vaan een 100cl element is 99.8 cm. Je verlies alleen nog wat door ze tegen elkaar aan te zetten. Ik schat dat het gewoon niet gaat passen.....
Wellicht iets bedenken met een element van 75cm.
[ Voor 23% gewijzigd door CirclDigital op 23-04-2023 09:29 ]
Jij hebt het over hoogte, dit gaat over breedte.Gamer dénis schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:22:
[...]
Je kan de Pax kasten aan de onderkant een paar cm inkorten (hebben wij zelf ook gedaan) dan komen de deuren uiteraard wel iets later te zitten maar je ziet er verder niets van.
Ik denk ook dat het te krap is, je zou nog kunnen overwegen om daar niet te behangen/schilderen maar dan is het nog een gok
Gaat inderdaad om de breedte. Bedankt voor alle tips en adviezen. Ik denk dat ik tzt maar moet kijken hoe dit op te lossen.
Maak er een kast van van 275 cm breed en maak er zelf een ombouw om waardoor hij strak tegen/tussen de muur lijkt te staan. Geeft ook het idee van een inbouwkast.Batata007 schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:51:
Gaat inderdaad om de breedte. Bedankt voor alle tips en adviezen. Ik denk dat ik tzt maar moet kijken hoe dit op te lossen.
@Batata007 Wij hebben een kast van drie 100cm PAX elementen staan tussen een muur van 2997mm (gemeten met laser) en hebben aan beide kanten nog ongeveer een halve millimeter speling. Je grootste risico is denk ik dat een muur nooit helemaal recht is en je dus ook nog wel een punt zal hebben dat te smal is. Kwestie van op meerdere punten met laser meten.
@Batata007 Zeker een optie.Farmerwood schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:14:
[...]
Maak er een kast van van 275 cm breed en maak er zelf een ombouw om waardoor hij strak tegen/tussen de muur lijkt te staan. Geeft ook het idee van een inbouwkast.
Wij hebben 3x100 PAX staan, maar hebben de deuren tot het plafond lopen
Na een jaar mijn eerste jaarrekening voor de energie gehad: die is negatief
Niet verkeerd voor een epc 0.0 woning. Extra zonnepanelen laat ik nog maar even zitten, dat heeft nu geen zin.

EPC0.0 zegt niets over het totale electra(/energie)verbruik en de kosten daarvan.wortelsoft schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:04:
Na een jaar mijn eerste jaarrekening voor de energie gehad: die is negatiefNiet verkeerd voor een epc 0.0 woning. Extra zonnepanelen laat ik nog maar even zitten, dat heeft nu geen zin.
Dat ligt aan je contract, gezinssamenstelling en leefstijl.
Als je dak nog niet volligt: asap volleggen.
Salderen gaat eraf, en hoe meer je dan terugverdient heb van je PV, hoe meer profijt je ervan hebt.
@wortelsoft en natuurlijk dingen aanschaffen die energie verbruiken 
Overschot toch nog ergens goed voor
.
Members only:
Inloggen
Overschot toch nog ergens goed voor
[ Voor 87% gewijzigd door GeeMoney op 23-04-2023 23:03 ]
Ik stook veel overschot weg met een cop1 kachel, zolang de warmtepomp nog niet staatGeeMoney schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:00:
***members only***
![]()
Overschot toch nog ergens goed voor.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Nee, maar de zonnepanelen zouden alleen verwarmen, ventileren en heet tapwater afdekken. Van die onderdelen zie ik alleen het heet tapwater als een component die sterk afhankelijk is van het aantal personen in huis. Vanwege bouwvocht heb ik overal minimaal rond de 19 graden aangehouden en woonkamer en werkkamer altijd op 21. De rest van de energie is inderdaad sterk afhankelijk van de gezinssamenstelling.bbbrumbrum schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:51:
[...]
EPC0.0 zegt niets over het totale electra(/energie)verbruik en de kosten daarvan.
Dat ligt aan je contract, gezinssamenstelling en leefstijl.
Als je dak nog niet volligt: asap volleggen.
Salderen gaat eraf, en hoe meer je dan terugverdient heb van je PV, hoe meer profijt je ervan hebt.
Ik ben nog eens in de rekening gedoken en het is de verhoogde verlaging energiebelasting (265€ extra in 2022 en btw verlaging) die het verschil maakt. Zonder mijn EV (1300kWu vorig jaar) zou ik teruglevering hebben, nu kom ik 1100kWu tekort. Dus binnenkort toch maar twee 550Wp panelen op de schuur leggen. Extra panelen op het (platte) dak moet ik nog over nadenken, dan zouden de bestaande panelen naar oost omgezet moeten worden en de nieuwe die plaats in moeten nemen richting westen. Ik heb alleen gehoord dat dan de garantie vervalt, al vraag ik me af of ze dat hard kunnen maken.
Mooie tuin, maar tenzij je halogeen lampen opgehangen hebt schiet dat ook niet echt op..GeeMoney schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:00:
***members only***
![]()
Overschot toch nog ergens goed voor.
Wellicht doelde hij op het zwembadje opstokenDeveon schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:27:
[...]
Mooie tuin, maar tenzij je halogeen lampen opgehangen hebt schiet dat ook niet echt op..
Die sluit je toch aan op je warmtepomp als extra bron? Warmte uit het huis in je zwembadSource90 schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:36:
[...]
Wellicht doelde hij op het zwembadje opstoken
Het idee is goed maar in de praktijk helemaal niet interessantDeveon schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:46:
[...]
Die sluit je toch aan op je warmtepomp als extra bron? Warmte uit het huis in je zwembad
Er staat een losse warmtepomp voor te snorren
Zelfs in hoogzomer is de warmte uit de woning veel te laag om tegen relatief lage kosten zonder het zware elektrische element het water op 28 graden te krijgen...
Dat doet een lucht (zwembad) warmtepomp een heel stuk beter.
[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 24-04-2023 10:49 ]
Ik krijg doodleuk de mededeling dat er een fout in het optieboek staat. Bij de dakkapellen stond per abuis vermeld wat de binnenwerkse maten waren, terwijl het de buitenwerkse maten zijn.
Reeds getekend / al in ontwikkeling?Draakje5 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:59:
Ik krijg doodleuk de mededeling dat er een fout in het optieboek staat. Bij de dakkapellen stond per abuis vermeld wat de binnenwerkse maten waren, terwijl het de buitenwerkse maten zijn.
Ja. Dak is op dit moment al in aanbouw in de fabriek.
[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:33 ]
Lijkt me een mooie vraag voor een jurist van VEH.Draakje5 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:13:
[...]
Ja. Dak is op dit moment al in aanbouw in de fabriek.
Voor je belt wel even goed kijken waar die maten precies genoemd staan, waar precies krabbels onder staan en waar disclaimers onder staan.
Als ik mijn eigen papieren helder heb, dan kon ik geen rechten ontlenen aan de tekening (qua exacte locatie) maar op de optielijst stonden de exacte afmetingen en die lijst staan handtekening onder.
Er is een reden waarom je spullen in de koelkast legt natuurlijk.. Geen idee wat je verder allemaal op dat eiland zet (water, stroom, bar, koelkastje[of je de koelkast wilt verwarmen is ook een vraag])Aubergine schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:50:
[...]
Dit zegt hier niet aan te willen beginnen want anders "bederft alles wat in je kastjes zit meteen". Lijkt mij bullshit toch? Of zit hier een kern van waarheid in?
Maar afhankelijk daarvan zou je niet het hele eiland hoeven doen ? als er stroom / afvoer zit dan verhuis je dat eiland wss nooit meer of iig niet super ver en zou je kunnen zeggen tot 10 cm achter de plint zo dat je schuif ruimte hebt.. maar het hele eiland lijkt allicht overbodig
Ben ik zo "gemakkelijk" met dit soort dingen? Of ontschiet mij de grove consequenties van zo'n aanpassing/fout?Farmerwood schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:07:
[...]
Lijkt me een mooie vraag voor een jurist van VEH.
Voor je belt wel even goed kijken waar die maten precies genoemd staan, waar precies krabbels onder staan en waar disclaimers onder staan.
Als ik mijn eigen papieren helder heb, dan kon ik geen rechten ontlenen aan de tekening (qua exacte locatie) maar op de optielijst stonden de exacte afmetingen en die lijst staan handtekening onder.
Ons dakkapel is te laag getekend en zal dus iets hoger op het dak geplaatst worden. Wat ten koste zal gaan van een gering aantal m2. Maar de route naar een jurist is nog niet in me op gekomen. Ze zullen het niet voor de grap doen. Balen dat het huis niet 148m2 maar (bijvoorbeeld) 146.8m2 gaat zijn, maar om nou te zeggen dat ik daar gelijk juridisch naar wil laten kijken...
Ach, wat denk je dat de aannemer doet als je 1% van de rekening niet betaalt omdat je een rekenfoutje hebt gemaakt?twi schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:01:
[...]
Ben ik zo "gemakkelijk" met dit soort dingen? Of ontschiet mij de grove consequenties van zo'n aanpassing/fout?
Ons dakkapel is te laag getekend en zal dus iets hoger op het dak geplaatst worden. Wat ten koste zal gaan van een gering aantal m2. Maar de route naar een jurist is nog niet in me op gekomen. Ze zullen het niet voor de grap doen. Balen dat het huis niet 148m2 maar (bijvoorbeeld) 146.8m2 gaat zijn, maar om nou te zeggen dat ik daar gelijk juridisch naar wil laten kijken...
Hoewel ik je vergelijking nergens op vind slaan, zal het aan mij liggen. Maar het verbaast me niet als reflexen om gelijk te bekijken wat je rechten als koper zijn, er aan hebben bijgedragen dat veel aannemers een stuk minder flexibel zijn naar kopers. Náást natuurlijk de gekke huizenmarkt.Wolly schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:09:
Ach, wat denk je dat de aannemer doet als je 1% van de rekening niet betaalt omdat je een rekenfoutje hebt gemaakt?
Mijn vergelijking is prima.twi schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:23:
[...]
Hoewel ik je vergelijking nergens op vind slaan, zal het aan mij liggen. Maar het verbaast me niet als reflexen om gelijk te bekijken wat je rechten als koper zijn, er aan hebben bijgedragen dat veel aannemers een stuk minder flexibel zijn naar kopers. Náást natuurlijk de gekke huizenmarkt.
Je komt zelf met de situatie dat de opgeleverde oppervlakte ongeveer 1% minder is dan afgesproken en dat je daar niet echt actie op zult ondernement. Het is voor mij hetzelfde als dat de afnemer ervoor kiest, om wat voor reden dan ook, om 1% van de rekening niet te betalen.
Waarom zou het ene wel mogen vallen onder 'Foutje, kan gebeuren en we laten het zo' en het andere niet?
Misschien moet je nog eens lezen waar je voor getekend heb. Ik vermoed namelijk dat je een totaalbedrag afgesproken hebt en geen prijs per m2.Wolly schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:09:
[...]
Ach, wat denk je dat de aannemer doet als je 1% van de rekening niet betaalt omdat je een rekenfoutje hebt gemaakt?
Hier al jaren een hoekkeuken terwijl er voor de vloerwarming een rechte keuken enkel gerekend was, hier ligt vooral opslag aan kruiden, koekjes, thee etc boven dit gedeelte maar werkelijk nog nooit problemen mee gehad dat de chocolade gesmolten was, ja in de zomer toen de zon er volle porrie op stond maar toen stond de vloerverwarming echt niet mee te loeien...Aubergine schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:50:
[...]
Wij hebben dit verzoek bij de kopersbegeleider neergelegd.
Dit zegt hier niet aan te willen beginnen want anders "bederft alles wat in je kastjes zit meteen". Lijkt mij bullshit toch? Of zit hier een kern van waarheid in?
Wij gaan iig aansturen op de standaard uitsparing zoals op de verkooptekening. Hierdoor hebben we wel vw onder het schiereiland.
[ Voor 0% gewijzigd door LordBusiness op 24-04-2023 19:02 . Reden: typo ]
Mocht je de tip van @Farmerwood volgen, is dit misschien nog een tip. Mocht je onder woningborg bouwen, kijk dan eens naar je koopcontract en de algemene voorwaarden die hier genoemd worden. Zoek eens op 'Wijzigingen op initiatief van de Ondernemer'. Hierstaat dat bij waardeafbreuk je het niet zomaar hoeft te accepteren of recht heb op een vergoeding.Draakje5 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:59:
Ik denk echter dat dit hoogst ongebruikelijk is, de m2 in huizen zijn altijd indicatief en naar beneden afgerond. Slordig is het wel en melden zou ik het zeker doen. Hier waren de stopcontacten boven het optionele bad getekend. Koos ik voor een bad kon ik ook nog 2x 86 euro verplaatsingskosten betalen, dit gemeld en dit is netjes weggestreept. Er is dus echt wel wat mogelijk voordat je meteen juridische grondslag nodig hebt. Als jouw dakkapel nu iets kleiner wordt, kun je ook wel wat minder betalen lijkt me....
Het ligt een beetje aan de situatie en hoe vaak het voorkomt, ook maar net hoeveel tijd en energie je erin wilt steken. Feit dat je hier in het topic zit zegt ook iets. Juridisch traject hoeft niet meteen uiteraard, maar je kan hier wel eens kijken wat andere er van vinden. En uiteraard worden hier vooral de foute dingen gemeld, dus daar moet je wel een beetje doorheen kijken.twi schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:01:
[...]
Ben ik zo "gemakkelijk" met dit soort dingen? Of ontschiet mij de grove consequenties van zo'n aanpassing/fout?
Ik ben tot op heden heel blij met de uitvoering op ons project, zie weinig geks en de voortgang gaat lekker. Tja, de meerwerkopties/koopbegeleiding kan altijd wat minder gek, maar dat is nieuwbouw eigen.
Dank.. lijkt me ook wel ja. 14.4K voor een dakkapelletje van 2.3m buitenmaat is ook wel aardig aan de prijs.. we horen via de kopersbegeleider of dat er een compensatie wordt gemaakt. VEH wees inderdaad naar hetzelfde artikel.
Het feit dat de vraag gesteld werd en ook de manier waarop het verwoord werd gaf mij het idee dat @Draakje5 er niet gelukkig mee was dat de dakkapel kleiner uit valt dan verwacht.twi schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:01:
[...]
Dan kun je hier allerlei reacties afwachten van mensen die je er wel of niet (onderbouwd) gelijk in geven of je belt even met VEH, wat erg vrijblijvend kan, om te vragen of dat inderdaad zomaar mag. Dat betekent niet meteen dat je het een juridisch gevolg geeft, maar je weet wel meteen waar je aan toe bent en je leert weer wat meer over hoe het wereldje van de nieuwbouw werkt.
[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 02-05-2023 14:51 ]
Als ik snel zoek is een dakkapel buitenmaat ongeveer 40cm breder dan de binnenmaat.Draakje5 schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:18:
Dank.. lijkt me ook wel ja. 14.4K voor een dakkapelletje van 2.3m buitenmaat is ook wel aardig aan de prijs.. we horen via de kopersbegeleider of dat er een compensatie wordt gemaakt. VEH wees inderdaad naar hetzelfde artikel.
14.4K voor 270 buitenmaat lijkt me nog steeds erg veel.
Edit, dit is de ruiter dakkapellen. Al zeker niet de goedkoopste partij.
:strip_exif()/f/image/5mV00SxbmkK9AslmPI8ulHlx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Toppe op 24-04-2023 21:59 ]
Als jullie lage temperatuur vloerverwarming krijgen is het echt onzin dat je eten in de keuken kastjes bederft omdat het te warm wordt. We hebben de vloerverwarming ook doorlopen onder ons eiland. Voordat we verhuisden maakte ik me ook zorgen, maar dat was nergens voor nodig want onze vloer voelt altijd koud. Bij ons hebben ze niet eens voorgesteld om een uitsparing te maken onder het eiland. En ik snap sowieso niet waarom ze moeilijk doen, want als je eten bederft is het toch je eigen probleem?Aubergine schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:50:
[...]
Wij hebben dit verzoek bij de kopersbegeleider neergelegd.
Wij gaan iig aansturen op de standaard uitsparing zoals op de verkooptekening. Hierdoor hebben we wel vw onder het schiereiland.
De prijs van zo'n dakkapel is natuurlijk afhankelijk van heel wat factoren. Van de looks, tot de afwerkinging, extra opties en de isolatie. Dat het een stuk goedkoper kan is een feit, maar of het vergelijkbaar is vraag ik me af. Misschien heb je wel wat aan de verhouding tussen de afmetingen:Toppe schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:57:
[...]
Als ik snel zoek is een dakkapel buitenmaat ongeveer 40cm breder dan de binnenmaat.
14.4K voor 270 buitenmaat lijkt me nog steeds erg veel.
Edit, dit is de ruiter dakkapellen. Al zeker niet de goedkoopste partij.
[Afbeelding]
/f/image/8EKS2lxviR7et23CprCsT68l.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door LordBusiness op 24-04-2023 22:15 ]
Wij hebben een omgekeerde situatie met onze aannemer. Die beroept zich op dit artikel. Probleem voorgelegd aan een advocaat gespecialiseerd in bouwrecht en het is niet zo eenvoudig als dat het lijkt. Er zitten best wel wat haken en ogen aan wanneer je je hierop kan beroepen en wanneer je als consument verplicht wordt hier wel of niet akkoord mee te gaan.LordBusiness schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:15:
[...]
Mocht je de tip van @Farmerwood volgen, is dit misschien nog een tip. Mocht je onder woningborg bouwen, kijk dan eens naar je koopcontract en de algemene voorwaarden die hier genoemd worden. Zoek eens op 'Wijzigingen op initiatief van de Ondernemer'. Hierstaat dat bij waardeafbreuk je het niet zomaar hoeft te accepteren of recht heb op een vergoeding.
Dit soort voorwaarden zijn in het leven geroepen om te zorgen dat de aannemer iets meer ‘vrijheid’ heeft bij leveringsproblemen zodat ze bijvoorbeeld naar een ander merk dakraam kunnen overstappen.
Waarom zou het niet vergelijkbaar zijn? Je kan zelf de eisen qua isolatie en dergelijke stellen. Maar een dakkapel met een basis prijs van €7500 wordt niet op eens €15000 als je hem laat afwerken en laat voorzien van een ander type isolatie.LordBusiness schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:11:
[...]
De prijs van zo'n dakkapel is natuurlijk afhankelijk van heel wat factoren. Van de looks, tot de afwerkinging, extra opties en de isolatie. Dat het een stuk goedkoper kan is een feit, maar of het vergelijkbaar is vraag ik me af.
[Afbeelding]
Zou kunnen dat hier bijvoorbeeld elektrische zonwering in zit en dergelijke maar die informatie is ons niet verstrekt.
Beste allen,
Vandaag is mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en wil ik gaan egaliseren tbv de PVC vloer die we erin gaan leggen. Het is allemaal redelijk vlak, dus een laag van 2-3 mm zou voldoende moeten zijn. Heeft iemand tips welk merk egaline goed is, maar ook nog enigszins betaalbaar? Onze vloer is een cementdekvloer
Vandaag is mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en wil ik gaan egaliseren tbv de PVC vloer die we erin gaan leggen. Het is allemaal redelijk vlak, dus een laag van 2-3 mm zou voldoende moeten zijn. Heeft iemand tips welk merk egaline goed is, maar ook nog enigszins betaalbaar? Onze vloer is een cementdekvloer
Het is overal duur, ik zou eerder kijken bij een winkel in de buurt zodat je altijd nog snel wat kan bijhalen (probeer dit te voorkomen) of de overgebleven zakken terug te brengen.Bonesie85 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 00:48:
Beste allen,
Vergeet niet het gereedschap te bestellen zoals bijvoorbeeld een prikroller.
Ik zou niets aannemen, aannemers kiezen niet altijd de in jouw ogen meest logische optie. Aparte string, optimizers, microinverters. Allemaal mogelijk, maar met een beetje pech leggen ze alles gewoon in 1 string. Dus navragen!Aubergine schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:24:
Wij zijn nu de puntjes op de i aan het zetten.
***members only***
Kan ik er voor het gemak uitgaan dat de panelen op de berging op een andere string zitten dan die van het dak? Ik voel me een beetje een zeur als ik dat ga navragen bij de aannemer
[ Voor 3% gewijzigd door dixet op 25-04-2023 08:13 ]
Spannend, vandaag eindelijk onze vooroplevering en op 10 mei de officicele oplevering.
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat en wat de eventuele opleverpunten zijn.
Dit is de dakkapel in kwestie van 14.4k. Tenminste, van andere buren dan, waar het dak er al op zit en de dakkapel ook kleiner uitvalt dan afgesproken.
We wachten even rustig af. Ik vind een vergoeding wel op zijn plaats. Andersom moeten wij ook bij betalen als er iets aangepast moet worden in het nadeel van de aannemer omdat ze iets vergeten zijn (bijv. extra wekzaamheden keuken verplaatsen naar voorkant woning). Als ze daar ook coulant in waren geweest dan had het me nu ook niet zo veel uitgemaakt.
We wachten even rustig af. Ik vind een vergoeding wel op zijn plaats. Andersom moeten wij ook bij betalen als er iets aangepast moet worden in het nadeel van de aannemer omdat ze iets vergeten zijn (bijv. extra wekzaamheden keuken verplaatsen naar voorkant woning). Als ze daar ook coulant in waren geweest dan had het me nu ook niet zo veel uitgemaakt.
Members only:
Inloggen
Vanmiddag eerste kijkmoment in ons nieuwbouw appartement. Ben gisteren - ongeduldig als ik ben - alvast op voorobservatie geweest
. Jeetje alleen de ruwbouw muren, nog geen kozijnen oid. Ben benieuwd wat we dan precies gaan zien. Denk vooral voor de mensen die afwijkend van de bouwtekening aanpassingen hebben laten doen. Bv binnenmuur ergens anders plaatsen oid?
Nog tips bij zo'n allereerste 'bezichtiging'? Ik zal sowieso een rolmaat meenemen. Ff grof meten.
Wellicht vangen we nog iets op over de verwachte opleverdatum? Staat vanaf dag één op Q124.
Naja wel een leuk mijlpaaltje toch weer.
Zal wat fotootjes maken.
Nog tips bij zo'n allereerste 'bezichtiging'? Ik zal sowieso een rolmaat meenemen. Ff grof meten.
Wellicht vangen we nog iets op over de verwachte opleverdatum? Staat vanaf dag één op Q124.
Naja wel een leuk mijlpaaltje toch weer.
Zal wat fotootjes maken.
@Brains Bush Je kan als het goed is al wel alle wcd en andere elektrapunten zien. Het is wel de moeite om die te controleren. Verder wat binnenmaten meten en dat zijn dan de dingen die je kunt checken. Loop vooral een rondje door het complex en kijk bij de buren! Altijd leuk om verschillen te zien en andere bouwnummers te ervaren.
Aangevraagd bij de aannemer voor extra panelen á 560,- per stuk op 3 richtingen (oost, zuid en west) te leggen. Of ze voor dat geld dan wel ook een extra omvormer plaatsen. Na een hoop navraag bleek dat ze van plan waren dat gewoon op 1 omvormer te doendixet schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:05:
[...]
Ik zou niets aannemen, aannemers kiezen niet altijd de in jouw ogen meest logische optie. Aparte string, optimizers, microinverters. Allemaal mogelijk, maar met een beetje pech leggen ze alles gewoon in 1 string. Dus navragen!

En waarom is dat perse een probleem dan?j4y schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:52:
[...]
Aangevraagd bij de aannemer voor extra panelen á 560,- per stuk op 3 richtingen (oost, zuid en west) te leggen. Of ze voor dat geld dan wel ook een extra omvormer plaatsen. Na een hoop navraag bleek dat ze van plan waren dat gewoon op 1 omvormer te doen. Dus gecanceld en na de bouw zelf maar regelen
Sterker nog, verschillende oriëntaties op dezelfde omvormer betekent doorgaans dat je met een model met iets lager vermogen af kunt.
@Draakje5 in mijn vorige woning kwam bij een uitbouw de binnenmuur dus naar binnen vanwege de spouw. Dit stond destijds niet op de tekeningen. Ik kreeg toen het voorstel in missende m2's aan bedrag terug wat toentertijd neerkwam op ik dacht iets van €800,- . Ik heb als tegenvoorstel toen 2 opties gevraagd welke een verkoop waarde hadden tezamen van €1100,- . Ik heb uiteindelijk de twee opties gekregen.
Offtopic misschien maar in dit geval ging het over dus 3 orientaties op een string omvormer met 2 ingangen waarbij de orientaties niet allemaal hetzelfde aantal panelen hebben dus polystring van oost+west samen ook niet mogelijk is (tenminste voor zover ik weet)millerman_sf schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:02:
Sterker nog, verschillende oriëntaties op dezelfde omvormer betekent doorgaans dat je met een model met iets lager vermogen af kunt.
Je moet ook maar een andere dakkapel mogen laten zetten.
Ook wij hebben 14 maanden na de start bouw eindelijk het bericht gekregen dat we 11 mei de oplevering hebben. 16 dagen voor de oplevering dus.
Alles volgens de eerste planning verlopen, sommige dingen duurden wat langer waar andere dingen juist wat sneller gingen. Vanaf het begin werd Q2 '23 opgegeven en dat is dus ook gelukt.
Dit betekent wel dat wij geen vooroplevering krijgen (althans, niets over gehoord). Waarschijnlijk is dat om de oplevering zelf niet te vertragen.
Na lang wachten komen we nu eindelijk in een stroomversnelling terecht en is het ineens heel dichtbij, benieuwd hoe alles gaat verlopen.
Alles volgens de eerste planning verlopen, sommige dingen duurden wat langer waar andere dingen juist wat sneller gingen. Vanaf het begin werd Q2 '23 opgegeven en dat is dus ook gelukt.
Dit betekent wel dat wij geen vooroplevering krijgen (althans, niets over gehoord). Waarschijnlijk is dat om de oplevering zelf niet te vertragen.
Na lang wachten komen we nu eindelijk in een stroomversnelling terecht en is het ineens heel dichtbij, benieuwd hoe alles gaat verlopen.
Wij hebben nu de bevestiging gehad dat we 2500 EUR terug krijgen vanwege deze fout met dakkapel.GeeMoney schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:08:
@Draakje5 in mijn vorige woning kwam bij een uitbouw de binnenmuur dus naar binnen vanwege de spouw. Dit stond destijds niet op de tekeningen. Ik kreeg toen het voorstel in missende m2's aan bedrag terug wat toentertijd neerkwam op ik dacht iets van €800,- . Ik heb als tegenvoorstel toen 2 opties gevraagd welke een verkoop waarde hadden tezamen van €1100,- . Ik heb uiteindelijk de twee opties gekregen.
Blijft jammer van de kleinere dakkapel, maargoed, een schappelijke compensatie wat mij betreft.
Nou, dat zijn toch nog behoorlijk wat punten die ze moeten gaan oppakken in de komende 2 weken, ben benieuwd of het allemaal gaat lukken. Grootste items;Agostino schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:06:
Spannend, vandaag eindelijk onze vooroplevering en op 10 mei de officicele oplevering.Ben benieuwd hoe het allemaal gaat en wat de eventuele opleverpunten zijn.
- Badkamertegels (wandtegels) zijn de verkeerde kleur.
- Tegelwerk (zijwanden) in de toilet diende te komen vervallen, is wel geplaatst.
- Voegkleuren waren niet gelijk
- Diverse kleine beschadigingen die ze nog gingen wegwerken
- Afvoer dak (we hebben een dakterras) loopt niet op afschot, water loopt naar de muur toe ipv naar de juiste afvoer.
- Trapboom in de woonkamer (Agostino in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3")
Daarnaast kreeg ik nog een discussie met de uitvoerder over het volgende, wij hebben destijds een ventilatieventiel voor de afzuiging in de keuken laten verplaatsen omdat deze ander op de plek komt waar ik een koof wil maken. Nu blijkt dat de positie destijds op tekening verkeerd stond en dat ze dit standaard overal hebben toegepast. Uitvoerder geeft aan dat we hebben gekregen wat op tekening staat, en dat de buren allemaal geluk hebben dat dit aangepast is. In mijn optiek horen we gewoon het stukje meerwerk voor het verplaatsen hiervan te laten vervallen.
Tijdens de officiële oplevering loopt er iemand van Eigenhuis mee, hopelijk weet hij raad met deze discussie.
[ Voor 100% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:33 ]
Ik heb geen idee of we het kunnen aansturen. Ik verwacht van niet. Ik hoop wel dat we het dicht kunnen zetten of kunnen regelen zoals een ventilatierooster in de deur, maar ook dat weet ik eerlijk gezegd niet.Aubergine schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:43:
[...]
Even een oude koe uit de sloot halen: wij krijgen blijkbaar ook zoiets. Ventilatierooster in de deur van de berging en dan iets in het dak wat mechanisch is. Hoe bevalt dit? Kunnen jullie dit handmatig aansturen? Wij vinden het maar niks omdat het voelt alsof de warmte van de vloerverwarming dan verloren gaat (want die wordt door het dakdoorvoer weggeblazen).
Ja, 2x zelfde stringlengte kan parralel. Of 2 orientaties op 2 trackers, maar 3 orientaties en/of hoeken word wel een uitdaging op 1 omvormer.millerman_sf schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:02:
Je krijgt geen problemen met vloerverwarming onder de keuken. De vloer is nauwelijks warmer dan de kamer als het goed is. Gewoon doorzetten dus.Aubergine schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:40:
De kopersbegeleider heeft het schiereiland in de keuken ingetekend zodat er geen vloerverwarming onder komt.
***members only***
Zit hier voordelen aan? In de zin dat de warmtepomp minder hard hoeft te draaien om de keuken warm te krijgen?
Wij wilden eigenlijk de vloerverwarming onder het kookeiland behouden voor het geval we ooit een L-vorm keuken nemen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Klopt, hoewel er omvormers bestaan met 4 mppt. Die zijn over het algemeen vrij duur en heel groot vermogen.j4y schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:17:
[...]
[...]
Offtopic misschien maar in dit geval ging het over dus 3 orientaties op een string omvormer met 2 ingangen waarbij de orientaties niet allemaal hetzelfde aantal panelen hebben dus polystring van oost+west samen ook niet mogelijk is (tenminste voor zover ik weet)
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
heb je dan toevallig nog tips voor goede merken egaline?FabianGTI schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:42:
[...]
Het is overal duur, ik zou eerder kijken bij een winkel in de buurt zodat je altijd nog snel wat kan bijhalen (probeer dit te voorkomen) of de overgebleven zakken terug te brengen.![]()
Vergeet niet het gereedschap te bestellen zoals bijvoorbeeld een prikroller.
same here! over 2 weken oplevering, lijkt nu allemaal toch heel dichtbij te komen, al zit ik er al 3 jaar op te wachten. (sinds januari 2020). bij ons wel 2x vertraagd, zou eerst Q2 2022 opgeleverd worden, daarna werd het eind Q1 2023, en tegen die tijd kregen we bericht dat het toch nog nog een maandje of 2 extra ging worden. Maar nu dus toch lijkt het.brthzlgr schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:56:
Ook wij hebben 14 maanden na de start bouw eindelijk het bericht gekregen dat we 11 mei de oplevering hebben. 16 dagen voor de oplevering dus.
Vooroplevering al gehad, zag er allemaal goed uit. nu nog hopen dat alle aannemers nog een plekje bewaard hebben en of ze het allemaal in kunnen plannen en dat het een beetje aansluit op elkaar.
Hier heb ik het met Atlas gedaan en dat verwerkte prima!Bonesie85 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:04:
[...]
heb je dan toevallig nog tips voor goede merken egaline?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Gisterenmiddag bij ons nieuwbouwproject geweest. Dit was het eerste kijkmoment.
Prima ontvangst door de bouwbegeleider en uitvoerder inclusief leuk openingsverhaaltje:
Te beginnen met het 'slechte' nieuws: beste mensen we kunnen op dit moment helaas nog niet de appartementgebouwen betreden vanwege veiligheid.
En dan het goede nieuws: de oplevertermijn wordt november 2023 ipv Q12024. (ze zijn nov 2022 begonnen met de grondwerkzaamheden, bouwrijp maken). En bij november gaf hij aan dat ze ruime marges hebben ingebouwd. Dus naarmate het project vordert zou het wellicht nog eerder kunnen worden.
Volgende kijkmoment net voor de bouwvak.
Leuk om dan de reacties van de andere mensen te observeren. Zowel positief als negatief.
Haha vrouwlief heeft besloten vandaag meteen naar de meubelboulevard te gaan.
Prima ontvangst door de bouwbegeleider en uitvoerder inclusief leuk openingsverhaaltje:
Te beginnen met het 'slechte' nieuws: beste mensen we kunnen op dit moment helaas nog niet de appartementgebouwen betreden vanwege veiligheid.
En dan het goede nieuws: de oplevertermijn wordt november 2023 ipv Q12024. (ze zijn nov 2022 begonnen met de grondwerkzaamheden, bouwrijp maken). En bij november gaf hij aan dat ze ruime marges hebben ingebouwd. Dus naarmate het project vordert zou het wellicht nog eerder kunnen worden.
Volgende kijkmoment net voor de bouwvak.
Leuk om dan de reacties van de andere mensen te observeren. Zowel positief als negatief.
Haha vrouwlief heeft besloten vandaag meteen naar de meubelboulevard te gaan.
:strip_exif()/f/image/UdkoWV0tY79cx79MLZ5DneKC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit dakkapelletje kost 14.4k !?Draakje5 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:20:
Dit is de dakkapel in kwestie van 14.4k. Tenminste, van andere buren dan, waar het dak er al op zit en de dakkapel ook kleiner uitvalt dan afgesproken.
***members only***

Het gouden randje met diamanten inleg zit er hier nog niet op zo te zien.
Vandaag “slecht” nieuws gehad, oplevering wordt later bij ons huis. Wegens slecht weer vertraging met het aanbrengen van de dakbedekking en daardoor minimaal 1 maand later oplevering. Wel vervelend aangezien ik nu allerlei werkzaamheden over de bouwvak heen moet gaan tillen en dus 2 maanden langer in huurhuis moet blijven zitten.
Maar een vraag aan de kenners hier. Ik heb de waterdicht factuur al wel ontvangen, dat lijkt me niet echt stroken met de opmerking over het aanbrengen van dakbedekking, of staat dat los van elkaar?
Maar een vraag aan de kenners hier. Ik heb de waterdicht factuur al wel ontvangen, dat lijkt me niet echt stroken met de opmerking over het aanbrengen van dakbedekking, of staat dat los van elkaar?
Weet niet wat voor een dak je krijgt?Blik1984 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:46:
Vandaag “slecht” nieuws gehad, oplevering wordt later bij ons huis. Wegens slecht weer vertraging met het aanbrengen van de dakbedekking en daardoor minimaal 1 maand later oplevering. Wel vervelend aangezien ik nu allerlei werkzaamheden over de bouwvak heen moet gaan tillen en dus 2 maanden langer in huurhuis moet blijven zitten.
Maar met bitumen zou je inderdaad kunnen stellen dat die er moet liggen voor ze die factuur sturen, met pannen kan dat allicht anders zijn.. Allicht is de plaat onder de pannen zo aangebracht dat het nu water dicht is en dan kunnen ze de factuur sturen..
Volledig plat dak, dus geen pannenvormulier schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:51:
[...]
Weet niet wat voor een dak je krijgt?
Maar met bitumen zou je inderdaad kunnen stellen dat die er moet liggen voor ze die factuur sturen, met pannen kan dat allicht anders zijn.. Allicht is de plaat onder de pannen zo aangebracht dat het nu water dicht is en dan kunnen ze de factuur sturen..
Een groot deel van de werkzaamheden kan pas als de woning waterdicht is. het kan dus zo zijn dat ze van plan waren de woning begin maart waterdicht te hebben, en dat het afgelopen week pas gelukt is. Dan heb je nu de factuur, maar hebben ze wel vertraging opgelopen.Blik1984 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:46:
Zelf controleren of foto's vragen is de enige mogelijkheid.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik had vorige week kijkdag en toen was er nog niks aan de hand en liep alles volgens planning. Dus dat maakt het wel enigszins vreemdbig bang schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:05:
[...]
Een groot deel van de werkzaamheden kan pas als de woning waterdicht is. het kan dus zo zijn dat ze van plan waren de woning begin maart waterdicht te hebben, en dat het afgelopen week pas gelukt is. Dan heb je nu de factuur, maar hebben ze wel vertraging opgelopen.
Zelf controleren of foto's vragen is de enige mogelijkheid.
Deze hobbel in het proces hebben we ook weer overleefdAlic3 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:19:
Aargh we hadden de bank om een extra hypotheek gevraagd voor de verbouwing/afwerking omdat het toch allemaal wat duurder wordt + we willen meer m2 maken (ongeveer 40-45m2 erbij). Gisteren de hypotheekofferte definitief getekend en stond net op het punt om de aannemer te bellen om de offerte af te tikken. Krijg ik net mail dat het allemaal wat complexer is dan gedacht en dat we vooraf nog een taxatierapport op moeten laten maken zodat de bank ook zeker weet dat de marktwaarde de waarde is van de huidige marktwaarde + aanvullend bouwdepot.
Moet ik dus met spoed dáár weer achteraan en een taxateur zoeken die nieuwbouw kan taxeren. Nu is de marktwaarde waar ze mee rekenen wel de marktwaarde uit 2020, dus daar zit hopelijk nog iets van ruimte en komt het nog goed
Het duurde langer dan gedacht en ik moest er zelf achteraan (binnen een uur was het taxatierapport er ineens wél). De marktwaarde na verbouwing valt hoog genoeg uit waardoor de extra hypotheek nog steeds mogelijk is. We gaan alleen omhoog met de rente-opslag maar daar kan ik wel mee leven.
Gelukkig maar, want ik had de aannemer al akkoord gegeven
@Alic3 Dus na het afgeven met een bindende offerte kwamen ze nog met extra eisen op de proppen? Da's lef hebben...
It's time to play the music, it's time to light the lights
Deze week voor het eerst in ons nieuwe huis geweest. Ons zandcementblokken huis zonder 2e verdieping en dak weliswaar
Als een Tweaker nieuwbouw topic pro natuurlijk: alles filmen, stoepkrijt, Bosch laser en plattegrond bij de hand. Viel mij vooral op hoeveel er in dit stadium al aan elektrawerk gedaan is. Ik had daar geen idee van, was er vanuit gegaan dat dat pas veel later volgde. Maar zo goed als alle begane grond punten kunnen controleren.
Als een Tweaker nieuwbouw topic pro natuurlijk: alles filmen, stoepkrijt, Bosch laser en plattegrond bij de hand. Viel mij vooral op hoeveel er in dit stadium al aan elektrawerk gedaan is. Ik had daar geen idee van, was er vanuit gegaan dat dat pas veel later volgde. Maar zo goed als alle begane grond punten kunnen controleren.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Bij ons hebben ze eerst een soort 'nood' dakbedekking aangebracht zodat ze doorkonden. De dakpannen factuur moet nog komen.Blik1984 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:46:
Ja ze hadden iets over het hoofd gezien. Het komt niet vaak voor dat er op een later moment nog een extra (verbouw)hypotheek wordt aangevraagd op een nog niet op geleverd nieuwbouwhuis. Normaal neem je dat mee in je gewone bouwdepot. Maar met de stijgende prijzen sinds 2020 en nieuwe plannen kwamen we niet uit met ons oorspronkelijke bouwdepot.big bang schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:51:
@Alic3 Dus na het afgeven met een bindende offerte kwamen ze nog met extra eisen op de proppen? Da's lef hebben...
Heel eerlijk, een toekomstige buur gaf aan dat ze een aannemer hadden gevraagd en die had aangegeven het niet voor minder dan 14K te kunnen plaatsen, dus ook zij hebben er 14.4k via de projectaannemer voor betaald.
Misschien had die aannemer er geen zin in, maar ik denk ook dat het goedkoper moet kunnen ja. Al was het een jaar geleden met de gekte wellicht anders.
[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 26-04-2023 20:42 ]
Ja joh, het maakt hier niet uit wat je post, er is altijd iemand die komt vertellen dat het te duur is. Wat tov paar jaar geleden ongetwijfeld waar is, maar de vraag is dan nog of er appels met appels worden vergeleken. Denk bijv aan isolatiewaarde van t glas. Nu krijg je het voordeel dat je het direct hebt, binnen ook gelijk afgewerkt kan worden met de rest, niet een gat in je dak hoeft te zagen, het mooi in lijn is met de huizen van buren die de optie ook hebben afgenomen, etc. En aan het einde van de rit waarschijnlijk niet eens echt duur was omdat alle goede aannemers vol zaten.Draakje5 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:41:
[...]
Heel eerlijk, een toekomstige buur gaf aan dat ze een aannemer hadden gevraagd en die had aangegeven het niet voor minder dan 14K te kunnen plaatsen, dus ook zij hebben er 14.4k via de projectaannemer voor betaald.
Misschien had die aannemer er geen zin in, maar ik denk ook dat het goedkoper moet kunnen ja. Al was het een jaar geleden met de gekte wellicht anders.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Zowel drie jaar geleden als één jaar geleden voor ons huidige huis een offerte voor een dakkapel laten maken. Gewoon zo'n recht toe recht aan exemplaar. Zelfde partij van 6k naar 9.5k gegaan in die periode.
Die 14.5k is aan de prijs, maar je wilt toch ook mee in de stijl van de rest van het project, zeker aan de voorkant van het huis. Bij ons nieuwbouwhuis hebben we daardoor besloten om voor een (kleiner) dakkapel via meerwerk 12.5k naar te leggen.
Die 14.5k is aan de prijs, maar je wilt toch ook mee in de stijl van de rest van het project, zeker aan de voorkant van het huis. Bij ons nieuwbouwhuis hebben we daardoor besloten om voor een (kleiner) dakkapel via meerwerk 12.5k naar te leggen.
Members only:
Inloggen
Een hele hoop is gewoon 50% duurder geworden afgelopen 2 a 3 jaar. kunnen ze wel leuk zeggen inflatie is 'maar' 6,9% ofzo maar dat is gewoon onzin.
Bij een woonwinkel kocht ik raambekleding, waarvan ik wist dat een jaar eerder een vriend bijna hetzelfde had, maar die prijzen liepen ook al 20% uit elkaar, puur en alleen door gestegen kosten van iedere partij.
Dakkapels van 6-8k zijn echt wel verleden tijd, en de kans dat prijzen weer zakken lijkt ook nihil komende jaren.
Bij een woonwinkel kocht ik raambekleding, waarvan ik wist dat een jaar eerder een vriend bijna hetzelfde had, maar die prijzen liepen ook al 20% uit elkaar, puur en alleen door gestegen kosten van iedere partij.
Dakkapels van 6-8k zijn echt wel verleden tijd, en de kans dat prijzen weer zakken lijkt ook nihil komende jaren.
Het is een gemiddelde voor inflatie. De havermout is 60% omhoog gegaan. Het zijn ook bijna altijd cijfers over 1 jaar, terwijl we nu al een paar jaar hogere inflatie hebben.
Inflatie was in September vorig jaar maar liefst 14,5 procent (https://www.cbs.nl/nl-nl/...14-5-procent-in-september)Il 2 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:59:
...kunnen ze wel leuk zeggen inflatie is 'maar' 6,9% ofzo maar dat is gewoon onzin....
Je hebt ook nog eens het voordeel dat de garantie bij één bedrijf ligt, wanneer je los een dakkapel laat monteren en je hebt een lekkage zullen de partijen naar elkaar blijven wijzen.rubenos schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:29:
[...]
Ja joh, het maakt hier niet uit wat je post, er is altijd iemand die komt vertellen dat het te duur is. Wat tov paar jaar geleden ongetwijfeld waar is, maar de vraag is dan nog of er appels met appels worden vergeleken. Denk bijv aan isolatiewaarde van t glas. Nu krijg je het voordeel dat je het direct hebt, binnen ook gelijk afgewerkt kan worden met de rest, niet een gat in je dak hoeft te zagen, het mooi in lijn is met de huizen van buren die de optie ook hebben afgenomen, etc. En aan het einde van de rit waarschijnlijk niet eens echt duur was omdat alle goede aannemers vol zaten.
Algemeen zijn de prijzen al aan het zakken. oderboeken stagneren, nieuwe vergunningsaanvragen stagneren, materialen "normaliseren", en arbeidstekort is kleiner geworden. offerte aanvragen zijn nog wel hoog, maar bestaan voor het grootste deel uit gelukszoekers. meeste serieuze mensen wachten nu af omdat ze het gevoel hebben dat we aan de rand van de afgrond staan. vraag en aanbod verhouding heeft zeker weer de kans om in het voordeel van de consument te komen. Die kans is zeker niet nihil.Il 2 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:59:
Een hele hoop is gewoon 50% duurder geworden afgelopen 2 a 3 jaar. kunnen ze wel leuk zeggen inflatie is 'maar' 6,9% ofzo maar dat is gewoon onzin.
vooraan in de keten (architect) merken we de terugloop al een tijdje.
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 27-04-2023 11:34 ]
Ik ben aan het rondkijken door wie ik straks de opleveringskeuring wil laten uitvoeren. Dit kan natuurlijk via vereniging eigen huis maar er zijn ook andere bedrijven die dit aanbieden.
Iemand toevallig bekend met https://www.bouwkeuringzuid.nl/ ? Hij heeft veel positieve Google reviews.
Iemand toevallig bekend met https://www.bouwkeuringzuid.nl/ ? Hij heeft veel positieve Google reviews.
BlaBlaBla
Ik heb zo het vermoeden dat die extra VON prijs komt omdat ze voor een identieke woning met een identieke standaarddakkapel aan meer vierkante meters vloeroppervlak komen en daar iets voor vragen aan de koper (onder het schuine dak telt vloeroppervlak onder 1.5m niet mee, onder een dakkapel natuurlijk wel). Bestel je die optie als een echte optie, dan 'steek je dat voordeel in eigen zak'.twi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:33:
Zowel drie jaar geleden als één jaar geleden voor ons huidige huis een offerte voor een dakkapel laten maken. Gewoon zo'n recht toe recht aan exemplaar. Zelfde partij van 6k naar 9.5k gegaan in die periode.
***members only***
Wat de prijzen betreft, bij projectbouwers durven ze nogal wat te vragen voor een dakkapel. Wij hebben zelf de prijs van de dakkapeloptie met toenmalige offertes vergeleken (2021). Ik begrijp het niet per se, want een dakkapel plaatsen op een bestaand huis is veel meer werk, er moet veel materiaal aan de kant, gezaagd en naar beneden. Bij projectnieuwbouw is toch de kraan er al om de andere daken te hijsen en de aannemer kan dakkapel en huis via een bouwtekening op elkaar afstemmen, zelfs een dakkapel kiezen die standaard is en dus goedkoper. Achteraf is dat altijd méér gevogel met constructieve balken en tussenschotten etc. Het zou echt goedkoper moeten zijn. Dat het dat niet is, is materiaaltechnisch niet uit te leggen.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.