It's time to play the music, it's time to light the lights
Maar je bent een afwijking op de andere huizen, en dus een vertraging op het proces, met risico's en meer regelwerk. Jij zet nu alleen een vinkje, terwijl zij aan de slag moeten. Die balken etc zitten dan ook in je dak, dat moeten ze doorgeven, afstemmen etc... Daar betaal je ook voor, vrij royaal zelfs.896gerard schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:38:
[...]Wat de prijzen betreft, bij projectbouwers durven ze nogal wat te vragen voor een dakkapel. Wij hebben zelf de prijs van de dakkapeloptie met toenmalige offertes vergeleken (2021). Ik begrijp het niet per se, want een dakkapel plaatsen op een bestaand huis is veel meer werk, er moet veel materiaal aan de kant, gezaagd en naar beneden. Bij projectnieuwbouw is toch de kraan er al om de andere daken te hijsen en de aannemer kan dakkapel en huis via een bouwtekening op elkaar afstemmen, zelfs een dakkapel kiezen die standaard is en dus goedkoper. Achteraf is dat altijd méér gevogel met constructieve balken en tussenschotten etc. Het zou echt goedkoper moeten zijn. Dat het dat niet is, is materiaaltechnisch niet uit te leggen.
Ondanks een behoorlijk bedrag aan elektra opties is deze mij helaas ontgaan.
Heb daar de elektricien voor gevraagd, maar zijn vraag is hoeveel en vandaag zijn er 3 in gebruik in mijn huidige woning via een verlengkabel, maar ik vermoed dat ik er later meer ga nodig hebben...
Ik heb hier 2x inbouw, 4x opbouw en kom er nog 3 te kort.Krijgertje1979 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:23:
Hoeveel wandcontactdozen zijn aan te raden in de meterkast?
Heb daar de elektricien voor gevraagd, maar zijn vraag is hoeveel en vandaag zijn er 3 in gebruik in mijn huidige woning via een verlengkabel, maar ik vermoed dat ik er later meer ga nodig hebben...
Moet de tuin nog op een eigen groep zetten en plaats dan nog 4x opbouw er bij zodat ik 2x inbouw vrij heb
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hier de standaard 2x opbouw en wil er nog 2 bijplaatsten. Eventueel verdere uitbreiding hang ik wel een stekkerdoos op.Krijgertje1979 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:23:
hier standaard 6 en ik kon er nog 2 bijplaatsen als ik wilde (heb ik niet gedaan).Krijgertje1979 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:23:
Wat heb je er allemaal aan de stroom hangen dan?Toppe schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:25:
[...]
Ik heb hier 2x inbouw, 4x opbouw en kom er nog 3 te kort.
Moet de tuin nog op een eigen groep zetten en plaats dan nog 4x opbouw er bij zodat ik 2x inbouw vrij heb
Niet zoveel bijzonders, standaard werk zoals glasvezel kast, modem, energiemeter (heb ‘r 2, actieve splitter), watermeter, ontharder enzogdvm schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:41:
[...]
Wat heb je er allemaal aan de stroom hangen dan?
hoe bevalt de water ontharder? zit er ook aan te denken zo een aan te schaffen. hoeveel ruimte neemt die in in de meterkast? je hebt kleine en grotere versies begreep ik. je kan 'm ook aan de wand hangen toch?Toppe schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:46:
[...]
Niet zoveel bijzonders, standaard werk zoals glasvezel kast, modem, energiemeter (heb ‘r 2, actieve splitter), watermeter, ontharder enzo
Ik heb de DS-1200 en wil niet meer zonderIl 2 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:52:
[...]
hoe bevalt de water ontharder? zit er ook aan te denken zo een aan te schaffen. hoeveel ruimte neemt diein in de meterkast? je hebt kleine en grotere versies begreep ik. je kan 'm ook aan de wand hangen toch?
Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?
[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 29-04-2023 21:53 ]
We hebben er twee en gewoon een stekkerdoos er aan gehangen. Het is maar een meterkast dus zou daar niet te veel geld aan uit gevenKrijgertje1979 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:23:
Ah dat is wel een serieuze unit. ik zat eerder te kijken naar een kleinere, zo'n 6 liter variant. maar ik hoor alleen maar goede verhalen inderdaad.Toppe schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:53:
[...]
Ik heb de DS-1200 en wil niet meer zonder
Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?
Heb gewoon een degelijke wandmontage 8-voudige stekkerblok gemonteerd.Toppe schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:25:
[...]
Ik heb hier 2x inbouw, 4x opbouw en kom er nog 3 te kort.
8 opbouw WCD's was ook geen porum, en alles wat eraan hangt vraagt 10W max/stuk.
Edit: wat @kepler zegt dus.
[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-04-2023 21:59 ]
Ik heb dingen verdeeld over meerdere groepen, stekker doos is dus geen optiebbbrumbrum schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:58:
[...]
Heb gewoon een degelijke wandmontage 8-voudige stekkerblok gemonteerd.
8 opbouw WCD's was ook geen porum, en alles wat eraan hangt vraagt 10W max/stuk.
Edit: wat @kepler zegt dus.
Meerdere kleinere dan. Maar wat is het nut van verdelen voor deze apparatuur?Toppe schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:00:
[...]
Ik heb dingen verdeeld over meerdere groepen, stekker doos is dus geen optie
Omdat ik bijvoorbeeld m’n glasvezel kastje op de zelfde groep heb zitten als m’n server rackbbbrumbrum schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:02:
[...]
Meerdere kleinere dan. Maar wat is het nut van verdelen voor deze apparatuur?
Daarbij koop ik een dubbel opbouw stopcontact voor een euro of €5 dus voor het geld hoef ik het niet te laten
[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 29-04-2023 22:04 ]
De meterkast ia gelukkig de makkelijste plek in de woning om bij te plaatsen, Na de 1e zullen de kosten mee vallen per extra stop contact, je kan zo iets (laten) plaatsen:Krijgertje1979 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:23:
https://www.sandervunderi...s-voor-kabeldoos-abb.html
Dan heb je met 2 opbouw kasten al snel 8 stop contacten
Toevallig vandaag bij mijn project ook een prijs aangevraagd, hier vragen ze 970 euro voor 78m2 (bestaande uit voor en achtertuin) dus dat zit wel aardig in de buurt.Facerafter schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:12:
De aannemer bied nu aan om via een grondverzet bedrijf een zandlaag aan te laten brengen in de tuin. Is € 965,-- een beetje en normale prijs voor 20cm aangetrild ophoogzand over 89 m2 ?
De inslagdeksels met chip ken ik, zie links, maar voor de gehele woning gaat het om aardig veel deksels. Kent iemand misschien een goedkoper of beter alternatief?
https://www.elektrototaal...deksel-inbouwdoos-4163263
[ Voor 11% gewijzigd door averroes1198 op 01-05-2023 13:57 ]
Los daarvan, zoveel geld kost het toch niet?
Mensen wegen het extra geldbedrag (dat vaak in een bouwdepot gedeclareerd kan worden) af tegen de additionele rompslomp van het later laten leveren van een dakkapel en alle rotzooi die het dan oplevert. Plus het duurt dan ook weer langer voordat de kamer daadwerkelijk in gebruik genomen kan worden.big bang schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:03:
[...]
Klopt, ze vragen het omdat mensen het betalen.
Volgens mij is het een vrij goede prijs en het grote voordeel is dat het dan ook gedaan is met de oplevering.Facerafter schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:12:
De aannemer bied nu aan om via een grondverzet bedrijf een zandlaag aan te laten brengen in de tuin. Is € 965,-- een beetje en normale prijs voor 20cm aangetrild ophoogzand over 89 m2 ?
Ik was volgens mij wat meer kwijt het achteraf gedaan te hebben en dan ook nog eens zonder bon.
[ Voor 30% gewijzigd door Krijgertje1979 op 01-05-2023 14:34 ]
Nee duur zijn ze niet.. maar de bouw gooit ze weg en jij schaft ze weer aan dus het is wel zonde..Takkeding schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:04:
Los daarvan, zoveel geld kost het toch niet?
(Iets met moeder aarde en plastic enz enz)
Het is absoluut niet duur, maar wel 2 kanttekeningen:Facerafter schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:12:
- Let op wat voor zand ze storten, in principe gebruik je voor beplanting ander zand dan voor tegels/klinkers en oprit.
- 20 cm is niet echt veel qua hoeveel af te graven grond, als je 10-20 cm meer kan laten afgraven zou ik dat doen
Wil je de hele tuin laten bestraten? Anders moet je het zand dat de aannemer legt later weer verwijderen en aarde storten waar je groen wilt. Ik neem aan dat de aannemer geen rekening houdt met je tuinplanFacerafter schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:12:
Nee zeker niet, maar wat zand uitgraven lijkt mij makkelijker dan klei. Met een terras, overkapping en parkeerplaats moet er toch nog wel redelijk wat gestraat worden.dixet schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:03:
[...]
Wil je de hele tuin laten bestraten? Anders moet je het zand dat de aannemer legt later weer verwijderen en aarde storten waar je groen wilt. Ik neem aan dat de aannemer geen rekening houdt met je tuinplan
Gewoon ophoogzand dus daar zal wel weer wat uitgraven moeten worden ja.Blik1984 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:51:
[...]
Het is absoluut niet duur, maar wel 2 kanttekeningen:
- Let op wat voor zand ze storten, in principe gebruik je voor beplanting ander zand dan voor tegels/klinkers en oprit.
- 20 cm is niet echt veel qua hoeveel af te graven grond, als je 10-20 cm meer kan laten afgraven zou ik dat doen
Zie bijgevoegde akte waar de bepaling in staat en situatekening. (Wij zijn kavel 146)
[ Voor 21% gewijzigd door PrixV op 01-05-2023 21:16 ]
Ze hebben het zelfs dikgedrukt voor je gemaakt.
[ Voor 26% gewijzigd door Deleon78 op 01-05-2023 21:19 ]
Dus goed alle teksten en bijlagen waar naar verwezen wordt uitpluizen. Als er vanuit het contract niet naar verwezen wordt, bijvoorbeeld van die mooie brochures van de makelaar of gemeente, dan kun je die gewoon negeren.
Tot dus ver zie ik alleen dat er twee hagen moet komen, een van 80cm hoog een een van 180cm hoog. En een liguster is ook een haag! Als ze het daar niet mee eens zijn ... jammer hadden ze in plaats van haag maar beukenhaag in het contract moeten laten zetten.
Lees de akte nog maar eens want er staat duidelijk dat wat er bij oplevering is neergezet moet blijven bestaan.Dronium schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:02:
Zo'n bepaling heb ik ook in mijn koop-contract, al een aantal keer contact over gehad met de gemeente (er zit een hele dikke boete-clausule op ten gunste van de gemeente) maar die verwijzen me iedere keer naar mijn koopcontract. En daar staat alleen in dat ik de haag moet handhaven zoals deze is aangeplant. (Daar heb ik natuurlijk foto's van) Volgens de plannen van de gemeente moet ie ongeveer 180 cm hoog worden, maar daar heb ik dus niet voor getekend.
Dus goed alle teksten en bijlagen waar naar verwezen wordt uitpluizen. Als er vanuit het contract niet naar verwezen wordt, bijvoorbeeld van die mooie brochures van de makelaar of gemeente, dan kun je die gewoon negeren.
Tot dus ver zie ik alleen dat er twee hagen moet komen, een van 80cm hoog een een van 180cm hoog. En een liguster is ook een haag! Als ze het daar niet mee eens zijn ... jammer hadden ze in plaats van haag maar beukenhaag in het contract moeten laten zetten.
Precies dus mijn twijfel. Er staat inderdaad haag en er wordt verwezen naar de tekening maar ook daar staat enkel het woord "haag" en inderdaad geen "beukenhaag".Dronium schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:02:
Zo'n bepaling heb ik ook in mijn koop-contract, al een aantal keer contact over gehad met de gemeente (er zit een hele dikke boete-clausule op ten gunste van de gemeente) maar die verwijzen me iedere keer naar mijn koopcontract. En daar staat alleen in dat ik de haag moet handhaven zoals deze is aangeplant. (Daar heb ik natuurlijk foto's van) Volgens de plannen van de gemeente moet ie ongeveer 180 cm hoog worden, maar daar heb ik dus niet voor getekend.
We krijgen de beplanting wel vanuit de aannemer maar als je deze meteen vervangt vraag ik me dus af of het mag. Ik wil het natuurlijk niet ten koste van alles (een boete) en willen er graag een (groen blijvende) haag voor terugplaatsen.
Zie het inderdaad. Is er een optie dat je dit ergens bevraagt om te wijzigen of is dat een onbegonnen zaak?Wolly schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:06:
[...]
Lees de akte nog maar eens want er staat duidelijk dat wat er bij oplevering is neergezet moet blijven bestaan.
Vragen staat vrij maar dit is natuurlijk al langs zoveel mensen geweest die er een plasje over hebben gedaan dat het antwoord wellicht tegenvalt.PrixV schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:09:
[...]
Zie het inderdaad. Is er een optie dat je dit ergens bevraagt om te wijzigen of is dat een onbegonnen zaak?
Is dit dat project in Den Haag zuidwest?
Nee Eindhoven. Waar zou ik dat moeten vragen dan? Bij de gemeente of aannemer?Wolly schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:11:
[...]
Vragen staat vrij maar dit is natuurlijk al langs zoveel mensen geweest die er een plasje over hebben gedaan dat het antwoord wellicht tegenvalt.
Is dit dat project in Den Haag zuidwest?
Bij de partij met wie je het contract hebt gesloten.PrixV schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:13:
[...]
Nee Eindhoven. Waar zou ik dat moeten vragen dan? Bij de gemeente of aannemer?
Thanks, ik ga het proberen! Al vermoed ik dat het klopt wat je zegt, het antwoord zal wel "nee" zijn. Maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerdWolly schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:14:
[...]
Bij de partij met wie je het contract hebt gesloten.
En je koopcontract is duidelijk. Zoals geplant in stand houden en niet wijzigen.
Een beukenhaag wordt in de winter niet kaal trouwens ;-)
Degenen die hier in de wijk al staan wel. Die beginnen nu pas weer een beetje blad (groen) te krijgen. De rest van de winter is het half kaal met bruin bladDraakje5 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:27:
De gemeente gaat dat natuurlijk nooit toestaan en zullen handhavend gaan optreden op het moment dat iemand in de buurt gaat klagen.
En je koopcontract is duidelijk. Zoals geplant in stand houden en niet wijzigen.
Een beukenhaag wordt in de winter niet kaal trouwens ;-)
Nu begint er nieuw blad aan te komen.PrixV schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:28:
[...]
Degenen die hier in de wijk al staan wel. Die beginnen nu pas weer een beetje blad (groen) te krijgen. De rest van de winter is het half kaal met bruin blad
Waren ze 2 maand geleden ook al kaal?
En mogelijk dat ze nog vrij jong zijn? Wij hadden ook een beukenhaag bij onze woning (2016 bj) en eigenlijk was ie pas echt mooi naar 5 jaar. En ook enkele keren een dode plant vervangen.
Hier in de wijk staan ze toch al een jaar of 5. Het is natuurlijk ook smaak. Ik heb liever iets wat de hele winter groen blijft.Draakje5 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:35:
[...]
Nu begint er nieuw blad aan te komen.
En mogelijk dat ze nog vrij jong zijn? Wij hadden ook een beukenhaag bij onze woning (2016 bj) en eigenlijk was ie pas echt mooi naar 5 jaar. En ook enkele keren een dode plant vervangen.
Je moet natuurlijk niet direct na oplevering de planten er uit gaan trekken, want dan lopen er nog allerlei mensen rond die daar beroepsmatig over kunnen en zullen zeiken.
Maar over een paar jaar, vervang je de haag door een ligusterhaag en als er gezeur over komt wijs je ze op het feit dat dit gewoon in het contract staat. Je moet een haag in stand houden en je mag deze vervangen (regel 6) in het kader van onderhoud.
Met een beetje creativiteit kun je dat uitleggen als: Hij zag er niet meer uit, dus ik heb hem vervangen door een andere haag die beter te onderhouden is.
Maar dat moet je pas doen als het hele project klaar is en de gemeente/projectontwikkelaar/architect ook klaar zijn met de zelfpijperij die altijd na oplevering plaatsvindt. Dan zie je groepjes pakken rondlopen, wijzen en oh, ah, mooi, ja, prachtig roepen. Pas als dat achter de rug is kun je gaan veranderen.
Wij krijgen ook z'n haag (geen idee wat voor één) maar de makelaar benoemde inderdaad al dat het 3 jaar duurt voordat het mooi wordt en daarom contractueel de eerste drie jaar vastgelegd staat dat die blijft staat. Overigens zie ik in ons contract wel ruimte om te vervangen voor een andere haag.Draakje5 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:35:
[...]
Nu begint er nieuw blad aan te komen.
Verder las ik ook dat ik blijkbaar binnen drie maanden een parkeermogelijkheid moet realiseren. Hopelijk zijn de standaard dubbele rij met tegels vanuit de aannemer voldoende hiervoor want de (voor)tuin staat nog niet op de planning. Volgens mij sluit de bestrating (betonplaten) van de gemeente ook nog niet eens aan op onze kavel.
Hier hetzelfde. Er staat alleen 'haag'. Ook op de situatietekening lees ik alleen 'haag'. Je moet de beuken wel instandhouden. Maar als jij een knappe haag terugplaatst zonder hekwerken is de kans klein dat je in de problemen komt, kans is echter nooit 0. Doe het alleen niet direct, want ook hier kwamen ze na een paar maanden nog wat foto's maken van de omgeving 'ter controle' en 'voor op de website van de projectontwikkelaar en gemeente'.PrixV schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:57:
Wij hebben in ons project de verplichting tot het in stand houden van een haag aan de grens van het kavel. Nu wordt er overal en beukenhaag geplant en vind ik dit niet mooi gezien het in de winter kaal en dor wordt. Ik zou deze graag vervangen door een zelf gekozen liguster haag. Denken jullie dat dit mag?
Zie bijgevoegde akte waar de bepaling in staat en situatekening. (Wij zijn kavel 146)
***members only***
Ik heb nu een jaar na oplevering de haag eruit getrokken en er een groenblijvende haag van olijfwilg ingezet (die ik direct op 1,75-2,00 meter hoogte kocht). Dat is prijzig, maar ziet er direct groen, dicht en verzorgder uit. De hovenier heb ik voor de zekerheid nog even op schrift laten zetten dat de beukenhagen dood waren, niet gered konden worden en daarom zijn vervangen. Beukenhagen stonden er vóór oplevering al: zonder enige vorm van liefde neergekwakt en hebben daarna nog +- 3 maanden tot de oplevering onverzorgd in gortdroge zandgrond (!) gestaan: ruim de helft was voor de winter al dood.
Mocht er ooit iemand om komen zien we dat dan wel weer, voor nu ziet het er vooral voor iedereen mooier uit.
[ Voor 14% gewijzigd door Mr. Stom op 02-05-2023 10:19 ]
Tja bij ons project was de gemeente vrij duidelijk. Een aantal in de wijk dachten ook dat het allemaal optioneel was en die hebben sommeringen van de gemeente gekregen om het te herstellen binnen 14 dagen.Blihi schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:02:
@PrixV Geef het een paar jaar.
Je moet natuurlijk niet direct na oplevering de planten er uit gaan trekken, want dan lopen er nog allerlei mensen rond die daar beroepsmatig over kunnen en zullen zeiken.
Maar over een paar jaar, vervang je de haag door een ligusterhaag en als er gezeur over komt wijs je ze op het feit dat dit gewoon in het contract staat. Je moet een haag in stand houden en je mag deze vervangen (regel 6) in het kader van onderhoud.
Met een beetje creativiteit kun je dat uitleggen als: Hij zag er niet meer uit, dus ik heb hem vervangen door een adere haag die beter te onderhouden is.
Maar dat moet je pas doen als het hele project klaar is en de gemeente/projectontwikkelaar/architect ook klaar zijn met de zelfpijperij die altijd na oplevering plaatsvindt. Dan zie je groepjes pakken rondlopen, wijzen en oh, ah, mooi, ja, prachtig roepen. Pas als dat achter de rug is kun je gaan veranderen.
Daarom, niet direct het eerste jaar gaan veranderen. Daar moet je mee wachten tot men dit vergeten is.Krijgertje1979 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:23:
[...]
Tja bij ons project was de gemeente vrij duidelijk. Een aantal in de wijk dachten ook dat het allemaal optioneel was en die hebben sommeringen van de gemeente gekregen om het te herstellen binnen 14 dagen.
Als je daar ook daadwerkelijk je auto op zet zullen ze al van verre moeten komen dat dat geen parkeerplaats is.Deveon schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:13:
[...]
Verder las ik ook dat ik blijkbaar binnen drie maanden een parkeermogelijkheid moet realiseren. Hopelijk zijn de standaard dubbele rij met tegels vanuit de aannemer voldoende hiervoor want de (voor)tuin staat nog niet op de planning. Volgens mij sluit de bestrating (betonplaten) van de gemeente ook nog niet eens aan op onze kavel.
Dood eng wel, het is mijn eerste woning, direct nieuwbouw. Maar al wel enthousiast en zit allemaal al plannen te maken hoe het kan worden terwijl het nog meer dan een jaar duurt.
Goede tip, dankjewel!Blihi schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:02:
@PrixV Geef het een paar jaar.
Met een beetje creativiteit kun je dat uitleggen als: Hij zag er niet meer uit, dus ik heb hem vervangen door een andere haag die beter te onderhouden is.
[ Voor 100% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:20 ]
Lol, 2k voor parallel vs serieel, die is niet lekker.Aubergine schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:49:
Wij zitten een beetje in de clinch met de kopersbegeleider m.b.t. de zonnepanelen.
***members only***
Volgens de kopersbegeleider worden alle zonnepanelen (die op het dak en die op de berging) aangesloten op een enkele string.
Zoals je ziet zal de met blauw omcirkelde zonnepaneel vrij snel schaduw krijgen en hierdoor het rendement van alle panelen aanzienlijk verlagen tenzij de zon exact uit het zuiden komt (aan de rechterkant hebben we ook buren).
Kan dit zomaar volgens het bouwbesluit? Het lijkt hiermee alsof we zonnepanelen voor de bühne op het dak hebben.
Het advies van de kopersbegeleider was parallel leggen (ipv serieel) voor 2K maar dat lijkt me van 't zotte voor deze opstelling
Maar verder geen idee of je hier iets mee kunt
Het is niet duur, maar vraag jezelf goed af wat je er aan hebt en of je het niet later weer moet afvoeren.Facerafter schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:12:
Ophoogzand is een zandsoort waar de minste eisen aan worden gesteld. Dit maakt ook dat Ophoogzand aantrekkelijk is geprijsd. Door de minimale eisen aan ophoogzand wordt dit zand het minst zuiver gezeefd in vergelijking tot alle andere zandsoorten. Praktisch betekent dit veelal leemdeeltjes en meer vervuiling zoals schelpen en steentjes in het zand. Ophoogzand is opgebouwd uit een fijne korrelstructuur. Hierdoor kan het goed stabiliseren, waardoor het goed geschikt is om oppervlakten op te hogen of op te vullen. Het is minder geschikt als zand voor onder straatwerk.
Na oplevering het dak extra vol leggen en optimizers/micro omvormers toepassen. Oude omvormer verkopen. Dan heb je veel meer waar voor je €2000.Aubergine schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:49:
Wij zitten een beetje in de clinch met de kopersbegeleider m.b.t. de zonnepanelen.
***members only***
Volgens de kopersbegeleider worden alle zonnepanelen (die op het dak en die op de berging) aangesloten op een enkele string.
De discussie met je bouwer ga je toch niet winnen, als het aan de beng en KOA voldoet tenminste.
Gewoon achteraf doen. Een micro-omvormer er tussen klikken en klaar. 2k voor parallel aansluiten is volkomen flauwekul en ja, deze vier panelen liggen er voor de buhne. Daar ga je echt niet rijk van worden.Aubergine schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:49:
***members only***
Zoals je ziet zal de met blauw omcirkelde zonnepaneel vrij snel schaduw krijgen en hierdoor het rendement van alle panelen aanzienlijk verlagen tenzij de zon exact uit het zuiden komt (aan de rechterkant hebben we ook buren).
Kan dit zomaar volgens het bouwbesluit? Het lijkt hiermee alsof we zonnepanelen voor de bühne op het dak hebben. Je zou bij twee dakvlakken twee strings verwachten.
Het advies van de kopersbegeleider was parallel leggen (ipv serieel) voor 2K maar dat lijkt me van 't zotte voor deze opstelling
Misschien heeft hij de panelen wel bijgekocht, dan is het natuurlijk wel zuur.Blihi schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:51:
[...]
Gewoon achteraf doen. Een micro-omvormer er tussen klikken en klaar. 2k voor parallel aansluiten is volkomen flauwekul en ja, deze vier panelen liggen er voor de buhne. Daar ga je echt niet rijk van worden.
[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:33 ]
Sowieso niet handig omdat het 2 hellingsvlakken behelst om dit in 1 string te doen..Aubergine schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:49:
***members only***
Kan dit zomaar volgens het bouwbesluit? Het lijkt hiermee alsof we zonnepanelen voor de bühne op het dak hebben. Je zou bij twee dakvlakken twee strings verwachten.
<Edit> Dit zei je zelf ook al trouwens, niet goed gelezen </edit>
[ Voor 3% gewijzigd door mierenfokker op 02-05-2023 16:53 ]
Panelen hoef je niet te vervangen, alleen allicht een extra LozeLeiding naar het dak laten leggenAubergine schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:19:
[...]
Is het achteraf plaatsen van micro-omvormers mogelijk/goed te doen? Moet je daarvoor niet alle panelen vervangen?
Geen extra panelen gekocht overigens, was geen optie
(Dit hoeft niet perse als de MK in de buurt is)
[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:34 ]
Nee, dat is sowieso al vrij abnormaal, geen enkele normale partij zou dit op 1 string aanleggen.mierenfokker schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:45:
[...]
Sowieso niet handig omdat het 2 hellingsvlakken behelst om dit in 1 string te doen..
Kan de kopersbegeleider dit niet even navragen bij de onderaannemer of anders je in contact brengen bij de onderaannemer? Ik kan mij haast niet voorstellen dat twee dakvlakken op dezelfde string zitten en vermoed gebrek aan expertise bij de koopbegeleiding.Aubergine schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:49:
Afhankelijk van je nieuwe omvormers en of hoeveelheid panelen zal je een of 2 nieuwe kabels moeten trekken. Nu lopen er al kabels van je panelen naar een omvormer? (ergens in huis, meterkast/zolder/technische ruimte)Aubergine schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:50:
[...]
Excuses voor mijn onwetendheid maar wat is het doel van die loze leiding? Om de 4 panelen een eigen kabel te geven oid?
Maar als je naar een ander merk overstapt dan kan dat allicht direct via de meterkast (micro omvormers)
Nu zal je al deze details nu nog niet weten, dus een lozeleiding kan echt geen kwaad en als je hem niet gebruikt dan dop je hem af, of gebruik je het voor tuinverlichting of een weerstation of iets anders..
Bij ons hebben wij een 'plantvak' aan de straatkant met een 'haag' (verder niet gespecificeerd) die wij in stand moeten houden (1e jaar voor aannemer, daarna wijzelf), ook een haagbeuk door aannemer geplant. Vanwege privacytechnische redenen vinden we het niet fijn om inkijk te hebben in de tuin vanaf de straat. We willen niet dat iedereen die langsloopt door de kale takken heen ons in de tuin ziet zitten. Na een jaar willen wij hier sowieso een laulierkers inzetten, maar laten ook binnenkort een schutting plaatsen tussen onze tuin en dit plantvak (wat ook onze grond is) in om ons af te schermen. Dus tuin - schutting - plantvak (eigen grond) - straat.PrixV schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:57:
Wij hebben in ons project de verplichting tot het in stand houden van een haag aan de grens van het kavel. Nu wordt er overal en beukenhaag geplant en vind ik dit niet mooi gezien het in de winter kaal en dor wordt. Ik zou deze graag vervangen door een zelf gekozen liguster haag. Denken jullie dat dit mag?
***members only***
Kans is groot dat ze dit doen zodat de ze wijk zelf kunnen afmaken.Deveon schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:13:
[...]
Wij hebben geen termijn, alleen een kanttekening dat we een meldingsplicht hebben. Als je ze belt krijg je meteen de hoogte te horen en kunnen ze aan de slag.
Hier hebben een aantal mensen blijkbaar eerst de oprit neergelegd en daarna gemeld met het gevolg dat bij 8 woningen te oprit gewoon 10/12cm hoger ligt dan ‘t trottoir van de gemeente.

Aubergine schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:49:
:strip_exif()/f/image/SFQC1axMaq8jfT6rgca5fEih.webp?f=fotoalbum_large)
Kan het niet laten
Dat is goed te doen. Je plaatst dan een zgn optimizer bij die 4 panelen. Deze bijvoorbeeld:Aubergine schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:19:
[...]
Is het achteraf plaatsen van micro-omvormers mogelijk/goed te doen? Moet je daarvoor niet alle panelen vervangen?
Geen extra panelen gekocht overigens, was geen optie
https://www.solar-bouwmar...ers-ts4-a-optimizing.html
Wat bedoel je met die meldingsplicht?Toppe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:30:
[...]
Kans is groot dat ze dit doen zodat de ze wijk zelf kunnen afmaken.
Wij hebben geen termijn, alleen een kanttekening dat we een meldingsplicht hebben. Als je ze belt krijg je meteen de hoogte te horen en kunnen ze aan de slag.
Hier hebben een aantal mensen blijkbaar eerst de oprit neergelegd en daarna gemeld met het gevolg dat bij 8 woningen te oprit gewoon 10/12cm hoger ligt dan ‘t trottoir van de gemeente.
‘Hey rogier, wij gaan een oprit aanleggen’
‘Oké duidelijk’
Letterlijk onze melding.
Het lijkt mij vooraf al bepaald welke huizen een oprit krijgen, vandaar mijn vraag waarom je dat zou moeten melden.
Wel bijzonder, bij ons wordt de sleuteloverdracht pas gedaan als de gemeente de straat heeft opgeleverdToppe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:30:
[...]
Die meldingsplicht is denk ik nodig voor als de gemeente de straat nog niet heeft opgeleverd.gdvm schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:14:
Lijkt mij dat de plicht om een parkeerplaats te realiseren meer bedoeld is zodat mensen die een perceel met oprit gekocht hebben ook daadwerkelijk op eigen grond gaan parkeren ipv aan de straat.
Het lijkt mij vooraf al bepaald welke huizen een oprit krijgen, vandaar mijn vraag waarom je dat zou moeten melden.
De verplichting voor het maken en aanhouden van een parkeerplaats is een vrij standaard bepaling en wordt ook gebruikt zodat mensen hun garage niet ombouwen naar een studentenwoning/werkplek om vervolgens de parkeerdruk in de wijk te vergroten
Wij wonen nog nu in Almere waar ze na 7 jaar (10 na eerste bebouwing) nog steeds niet klaar zijn met de permanente bestrating. Onze straat wel (recent weer opengetrokken), maar de toegangswegen niet. Hopelijk gaat dat bij ons nieuwe huis een stuk sneller.Blik1984 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:17:
[...]
Wel bijzonder, bij ons wordt de sleuteloverdracht pas gedaan als de gemeente de straat heeft opgeleverd
Wij hebben nog geen haast, de tuin van de buren ligt er wel al helemaal in maar inmiddels hebben we twee maanden de sleutel en gaan pas over 2 of waarschijnlijk 3 maanden pas verhuizen.Toppe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:30:
[...]
Poort?Deveon schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:28:
[...]
Wij wonen nog nu in Almere waar ze na 7 jaar (10 na eerste bebouwing) nog steeds niet klaar zijn met de permanente bestrating. Onze straat wel (recent weer opengetrokken), maar de toegangswegen niet. Hopelijk gaat dat bij ons nieuwe huis een stuk sneller.
Doen ze om eerlijk te zijn al jaren. Toen wij in 2015 onze woning in buiten kochten stonden er al grote borden over buurt renovatie, nu dik 8 jaar later is het nog steeds niet klaar en is ook het resultaat van de eerste fase alweer te niet gedaan.Deveon schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:44:
[...]
Hout, maar vrees dat de gemeente overal achter de feiten aanloopt.
Jammer, hoefde niet.
Als het een omvormer met 2MPPT is kan dat wel. 4 panelen is wel krap qua startvoltage.Aubergine schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:49:
***members only***
En anders idd zoals meer geopperd, microomvormer, makkelijkste is dan om voor een 4-voudige (Deye / APS) microomvormer te gaan. Kun je achterste rij niet beter naar het oosten richten? Kunnen er dan niet meer op?
Dat geeft niet, want de omvormer start op de andere stringbbbrumbrum schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 00:25:
[...]
Als het een omvormer met 2MPPT is kan dat wel. 4 panelen is wel krap qua startvoltage.
Ik heb op een van mijn omvormers ook een string met 4 panelen. Zodra de lange string op het dak aan gaat, gaan die 4 panelen ook meedoen.
Ook een oplossing, maar duurder en complexer in de aanleg dan 4 Tigo's achterop de vier panelen op het zijdak.En anders idd zoals meer geopperd, microomvormer, makkelijkste is dan om voor een 4-voudige (Deye / APS) microomvormer te gaan.
Dat is vaak zo, helemaal als je ze in dit geval portrait zou leggen. Maar dan moet je wel echt met 2 strings gaan werken en wellicht zelfs met 2 omvormers, afhankelijk van het vermogen.Kun je achterste rij niet beter naar het oosten richten? Kunnen er dan niet meer op?
En aan de vragen van @Aubergine te lezen denk ik niet dat hij dit zelf gaat doen en vind dan maar eens een partij die dit voor je wil maken.
Vanuit de bouw zijn er WCD's geplaatst in de keuken, maar bij het plaatsen van de keuken blijkt er een hoge kast net voor het WCD te zitten.
Op de tekening is WCD 3 cm de andere kant op geplaatst, dan was het geen probleem geweest. Weet iemand hoeveel tolerantie mag zitten op de locatie van de geplaatste WCD?
Alvast bedankt voor de hulp!!
N.a.v. hiervan ook eens opgezocht wat er bij ons nu precies staat. Bij ons wordt het best wel dicht getimmerd:PrixV schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:57:
***members only***
Sneaky vervangen voor iets anders kan niet: In het geval van herplanten, moet dit i.o.m. de Gemeente of Gemeentelijke Exploitatiemaatschappij:Koper verplicht zich tot het aanbrengen van hagen aan de zijde van de openbare ruimte op de particuliere / privé-kavels. De Haagtypen worden aangebracht conform de Presentatietekening (Bijlage 5).
Maar - en nu komt hetDe plicht tot onderhoud en instandhouding van de hagen en het zo nodig in overleg met GEM Vroondaal en/of de Gemeente vernieuwen geldt tevens voor alle rechtsopvolgers van Koper.
In werkelijkheid maakt het ze dus niet uit, als het maar groen isKoper en zijn rechtsopvolgers kunnen afwijken van de op de Presentatietekening (Bijlage 5) aangegeven hagen, alsmede van de hagen genoemd in het Beeldkwalitetsplan Vroondaal II en kiezen voor een ander soort haag mits voldaan wordt aan alle onderstaande voorwaarden:
a. De haag bestaat uit levende beplanting en is wintergroen, bladhoudend en zichtdicht;
b. 2-rijig aangeplant in een strook van 60 cm breedte;met een minimale aanplanthoogte of streefhoogte, zoals aangegeven in de Presentatietekening (bijlage 5), welke contractstuk is.
----
P.S. Morgen oplevering
Hoe dan ook goed leergeld om voortaan marges aan te houdenTommie01 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:56:
Hallo allemaal, weet iemand (of waar het te vinden is) hoeveel speling er mag zijn op de locatie van een geplaatste WCD?
Vanuit de bouw zijn er WCD's geplaatst in de keuken, maar bij het plaatsen van de keuken blijkt er een hoge kast net voor het WCD te zitten.
Op de tekening is WCD 3 cm de andere kant op geplaatst, dan was het geen probleem geweest. Weet iemand hoeveel tolerantie mag zitten op de locatie van de geplaatste WCD?
NCSmits schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:57:
[...]
N.a.v. hiervan ook eens opgezocht wat er bij ons nu precies staat. Bij ons wordt het best wel dicht getimmerd:
[...]
Sneaky vervangen voor iets anders kan niet: In het geval van herplanten, moet dit i.o.m. de Gemeente of Gemeentelijke Exploitatiemaatschappij:
[...]
Maar - en nu komt het- :
[...]
In werkelijkheid maakt het ze dus niet uit, als het maar groen is![]()
----
P.S. Morgen oplevering
:strip_exif()/f/image/BnWbSPfWlKKR7gUGcll1lZ9Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit in mijn contract staan.. Volgens mij zijn we veilig
Als in: De meeste zonnepaneelinstallateurs verkopen alleen door hunzelf aangeschafte installaties waarbij je al het materiaal nieuw koopt.Aubergine schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:56:
[...]
In de zin van dat het niet loont voor veel partijen?
Een bestaande installatie van vier panelen aanpassen zodat er 8 op het dak passen, met hergebruik van bestaande materialen etc. is gewoon teveel werk. Dat is meer iets voor de enthousiaste thuishobbyist.
Op ons dak paste, volgens de aannemer, maximaal 20 panelen. Er liggen er nu 30, maar daarvoor moest ik wel zelf bevestigingsmateriaal maken en ander materiaal hergebruiken. De restanten heb ik gebruikt om op de schuur nog 4 panelen portrait te plaatsen... Dat is natuurlijk allemaal hobby-werk, daar gaat een commerciele partij niet aan beginnen.
Het plaatsen van 4 Tigo's is echt geen moeite. Dat kan iedereen die een beetje handig is (hoewel een MC4 tooltje wel handig is om de bestaande verbindingen los te krijgen)
Wij zullen sowieso ook een schutting zetten want ik heb een hond en wil niet dat hij de straat op kan schieten. De haag blijft achter de schutting staan.Perseus schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:14:
[...]
Bij ons hebben wij een 'plantvak' aan de straatkant met een 'haag' (verder niet gespecificeerd) die wij in stand moeten houden (1e jaar voor aannemer, daarna wijzelf), ook een haagbeuk door aannemer geplant. Vanwege privacytechnische redenen vinden we het niet fijn om inkijk te hebben in de tuin vanaf de straat. We willen niet dat iedereen die langsloopt door de kale takken heen ons in de tuin ziet zitten. Na een jaar willen wij hier sowieso een laulierkers inzetten, maar laten ook binnenkort een schutting plaatsen tussen onze tuin en dit plantvak (wat ook onze grond is) in om ons af te schermen. Dus tuin - schutting - plantvak (eigen grond) - straat.
Bij ons is het dan weer zo dat er ook vanuit het project een hekwerk wordt geplaatst en daartegenaan dan weer de beplanting. Een schutting voor de planten zetten is dan weer geen optie omdat je dan dus niet meer bij de planten kan komen voor onderhoud. Qua beschutting is het vrij makkelijk om wat doeken of andere bedekking aan het hek te bevestigen om de eerste jaren inkijk te beperken. Na die eerste jaren kunnen de doeken weg en heb je in principe een groene afscheiding tussen de weg en tuin.PrixV schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:41:
[...]
Wij zullen sowieso ook een schutting zetten want ik heb een hond en wil niet dat hij de straat op kan schieten. De haag blijft achter de schutting staan.
Dat is inderdaad nog veel meer dichtgetimmerd al staat er ook de mogelijkheid tot het planten van een andere wintergroene haag. Bij ons is de beukenhaag in de winter niet groen en mag ik die niet vervangen voor een haag die in de winter wel groen blijft. Ik snap het in het kader van uniformiteit maar iets wat in de winter groen blijft is in mijn ogen echt mooier dan iets wat bruin wordt.NCSmits schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:57:
[...]
N.a.v. hiervan ook eens opgezocht wat er bij ons nu precies staat. Bij ons wordt het best wel dicht getimmerd:
[...]
Sneaky vervangen voor iets anders kan niet: In het geval van herplanten, moet dit i.o.m. de Gemeente of Gemeentelijke Exploitatiemaatschappij:
[...]
Maar - en nu komt het- :
[...]
In werkelijkheid maakt het ze dus niet uit, als het maar groen is![]()
----
P.S. Morgen oplevering
Ja alleen het probleem is dus dat het in de winter niet groen blijft en zelfs op een gegeven moment het oude blad uit valt en je er dan weer doorheen kunt kijken. Wij kunnen aan de wegkant gewoon bij de haag dus dat onderhouden zal niet zo'n probleem zijn. Als je ziet wat er nu geplaatst is moet het ook van ver komen om iets te gaan wordenBlik1984 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:47:
[...]
Bij ons is het dan weer zo dat er ook vanuit het project een hekwerk wordt geplaatst en daartegenaan dan weer de beplanting. Een schutting voor de planten zetten is dan weer geen optie omdat je dan dus niet meer bij de planten kan komen voor onderhoud. Qua beschutting is het vrij makkelijk om wat doeken of andere bedekking aan het hek te bevestigen om de eerste jaren inkijk te beperken. Na die eerste jaren kunnen de doeken weg en heb je in principe een groene afscheiding tussen de weg en tuin.
Stom dat ik toen ook niet meteen het winnende lot heb gekocht!Deleon78 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:58:
[...]
Hoe dan ook goed leergeld om voortaan marges aan te houden

Wat zegt de aannemer er van? Het opschuiven van een wandcontactdoos is op zich geen heel erg moeilijke klus. Het geeft wel een hoop zooi.Tommie01 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:56:
Hallo allemaal, weet iemand (of waar het te vinden is) hoeveel speling er mag zijn op de locatie van een geplaatste WCD?
Mag deze pas gefactureerd worden indien dit ook voldaan is voor gevel van de aangebouwde berging die toegangelijk is via de woning maar buiten de 'thermische schil' van de woning valt?
Woningborg zegt:
Maar wat is een aangebouwd bijgebouw, valt een aangebouwde garage buiten thermische schil daar onder?De termijnen van de aanneemsom betaalt u zodra het genoemde moment zich heeft voorgedaan of de genoemde bewerking van of aan de woning (inclusief aangebouwde bijgebouwen) klaar is. De stand van de bouw van eventuele niet aangebouwde bijgebouwen zoals de carport, garage en berging geldt hierbij niet.
Er zijn echter twee dingen waar ik wel mijn twijfels over heb, en na een rondje Googlen zijn die twijfels eigenlijk alleen maar groter geworden. De belangrijkste: de dakbedekking zou eigenlijk van EPDM zijn maar wordt nu bitumen. De uitleg:
Ik vind dit vooral dubieus omdat ik me niet kan voorstellen dat ze nú deze conclusie pas trekken. Dit valt toch onder de materiaalkennis die je als aannemer zou moeten hebben op het moment dat je een plan uitwerkt? Ik was zelf juist erg blij met de EPDM, omdat het een veel duurzamere oplossing lijkt te zijn dan bitumen.Volgens de TO zou de dakbedekking bestaan uit EPDM. In plaats daarvan is noodzakelijk dat wij een dubbele laag bitumen toepassen. Wij kunnen ons voorstellen dat u wilt weten of bitumen technisch en kwalitatief wel gelijkwaardig is aan EPDM, en waarom wij deze wijziging nodig vinden. Dit lichten wij graag toe.
Tijdens de ontwikkeling van uw woning, dus tijdens de ontwerpfase, is er gekeken naar de duurzaamheid van de toe te passen materialen. Voor EPDM geldt een theoretische levensduur van 40 jaar en dit heeft toen tot de keuze voor EPDM geleid. Echter, bij deze keuze voor EPDM was helaas minder goed rekening gehouden met de specifieke situatie van het project De Velden en de omstandigheden die voor uw dak gelden. Deze belangrijke omstandigheden kwamen pas aan het licht in de volgende fase van het project. Als die omstandigheden in acht worden genomen, heeft dit gevolgen voor de verwachte levensduur van de materialen.
Tijdens deze tweede fase, gedurende het inkoopproces (en dus nadat de TO al met u was gedeeld), hebben er meerdere gesprekken plaatsgevonden tussen Van Wijnen, de leverancier van de dakelementen, de dakdekker en alle installateurs die hun installaties aanbrengen op het dak. In deze gesprekken kwam naar voren dat bitumen de geschiktere dakbedekking zou zijn. Om deze adviezen te toetsen, hebben wij onafhankelijk advies ingewonnen bij Vebidak (de onafhankelijke brancheorganisatie voor bitumineuze en kunststof dakbedekkings-bedrijven). Volgens Vebidak is EPDM inderdaad ongeschikt om in uw woning toe te passen, en dient voor bitumen te worden gekozen. De reden hiervoor zijn als volgt:Van de theoretische levensduur van EPDM van 40 jaar, die u terugleest in het Vebidak advies, blijft bij de toepassing in het specifieke project dus minder over. Daarentegen is de dubbele laag bitumen wel goed bestand tegen het voorgenomen gebruik. Op grond van deze feiten, zoals aan ons medegedeeld door erkende specialisten in het vakgebied, concluderen wij dat bitumineuze dakbedekking de enige en juiste oplossing is voor deze dakconstructie, en daarom achten wij het niet verantwoord om EPDM toe te passen. Deze wijziging is technisch noodzakelijk en strekt in uw voordeel – wij beogen hiermee een toekomstig nadeel te voorkomen.
- De dakconstructie van uw woning is opgebouwd volgens het principe van koud-dakconstructie in combinatie met een sedum dak. Bij dergelijke constructies droogt het dak beter bij bitumen dan bij EPDM. Als voor EPDM zou worden gekozen, kan vocht opbouwen onder het dak met schimmel als gevolg. EPDM op een dergelijk dak leidt dus tot een grotere kans op hinder en de noodzaak tot eerdere dakvervanging dan wanneer hier bitumen wordt geplaatst.
- Daarnaast is er door het sedumdak in combinatie met de zonnepanelen nagenoeg geen zonbelasting meer op de dakbedekking. Zonbelasting is een belangrijke reden voor veroudering van bitumineuze dakbedekking, en reden voor de (relatief) korte theoretische levensduur. Bij toepassing van sedum en panelen wordt de levensduur van bitumen dus aanzienlijk verlengd.
- Uw woning wordt voorzien van zonnepanelen, sedumpakket en aluminium zetwerk wat betekent dat onderhoud dient plaats te vinden aan de voorgenoemde onderdelen. Bitumineuze dakbedekking is veel robuuster dan EPDM en is bestand tegen dit gebruik. Van EPDM dat regelmatig wordt betreden is het onwaarschijnlijk dat de theoretische levensduur van 40 jaar wordt behaald, die alleen geldt bij optimale omstandigheden. Bitumen in de voorgestelde dubbele toepassing ondervindt hier geen schade van.
Het tweede "gekke" ding vind ik dat ze er nu voor kiezen om overal gipsblokken te gebruiken in plaats van ook Y-tong. Dit is de uitleg die ze geven:
Ik kan me niet aan het idee onttrekken dat dit puur een kostenafweging is. Het argument dat er qua geluidsisolatie geen relevant verschil is omdat het beiden aan het Bouwbesluit voldoet voelt als kolder, er is dus wel verschil, het valt alleen nog steeds binnen de norm.In de TO voor het project is vermeld dat de binnenwanden in gedeeltelijk in gasbeton (Y-tong) zouden worden uitgevoerd en gedeeltelijk in gipsblokken. Dit was echter onjuist: alle binnenmuren in de woning worden gerealiseerd als ‘lichte scheidingswand van steenachtig materiaal’. Dit kan dan gips- of gasbeton betreffen en wordt later, in de inkoopfase, bepaald.
Voor De Velden is elk van de twee alternatieven, gipsblokken of gasbetonblokken, geschikt omdat deze technisch (minstens) gelijkwaardig zijn. Uiteindelijk is de keuze gevallen op gipsbeton. Of een binnenwand van gipsblokken of gasbeton is gemaakt, maakt voor de thermische isolatie (warmte- isolatie) niet uit. Op het gebied van comfort in de woning (binnenklimaat), heeft gipsbeton betere eigenschappen dan gasbeton. Ook qua akoestisch (geluidsisolatie) bestaat geen relevant verschil omdat beide materialen voldoen aan de geldende eisen uit het Bouwbesluit.
We hebben op grond van bovenstaande eigenschappen besloten om de woning geheel uit te voeren in gipsblokken en niet – gedeeltelijk – in gasbeton (Y-tong) zoals in de TO staat.
Ik ga sowieso even peilen bij Vereniging Eigen Huis, maar ben wel benieuwd naar de mening van mijn mede-tweakers.
Ook de keuze tussen gipsblokken en Y-tong zal te maken hebben met kosten en beschikbaarheid van de materialen. Je kan natuurlijk altijd je zorgen uiten bij de aannemer en om extra informatie vragen.
Tja iedereen moet het voor zichzelf bepalen, maar bij wijzigingen in de technische omschrijving vroeg ik mezelf af in hoeverre het me er van weerhouden zou hebben het huis te kopen als ik het van te voren wist.posttoast schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:36:
Voor mijn woning, op te leveren in Q3 2024, ontving ik gisteren een wijziging op de Technische Omschrijving waarbij gevraagd wordt of ik hier een akkoord op wil geven. Een aantal zaken vind ik niet zo'n probleem (een van de vloerverwarmingverdelers komt op een andere plek, funderingen worden op de bouw gestort ipv prefab, ventilatiesensor voor de badkamer komt in de WTW-unit zelf in plaats van als hygrosensor in de badkamer zelf).
Er zijn echter twee dingen waar ik wel mijn twijfels over heb, en na een rondje Googlen zijn die twijfels eigenlijk alleen maar groter geworden. De belangrijkste: de dakbedekking zou eigenlijk van EPDM zijn maar wordt nu bitumen. De uitleg:
[...]
Ik vind dit vooral dubieus omdat ik me niet kan voorstellen dat ze nú deze conclusie pas trekken. Dit valt toch onder de materiaalkennis die je als aannemer zou moeten hebben op het moment dat je een plan uitwerkt? Ik was zelf juist erg blij met de EPDM, omdat het een veel duurzamere oplossing lijkt te zijn dan bitumen.
Het tweede "gekke" ding vind ik dat ze er nu voor kiezen om overal gipsblokken te gebruiken in plaats van ook Y-tong. Dit is de uitleg die ze geven:
[...]
Ik kan me niet aan het idee onttrekken dat dit puur een kostenafweging is. Het argument dat er qua geluidsisolatie geen relevant verschil is omdat het beiden aan het Bouwbesluit voldoet voelt als kolder, er is dus wel verschil, het valt alleen nog steeds binnen de norm.
Ik ga sowieso even peilen bij Vereniging Eigen Huis, maar ben wel benieuwd naar de mening van mijn mede-tweakers.
De wijziging van EPDM naar bitumen lijken ze goed onderbouwt te hebben (beter dan wat ik van mijn aannemer zou verwachten in elk geval). Even navragen bij Vebidak of hun conclusie inderdaad correct is. Lastig in te schatten in hoeverre ze het van te voren hadden moeten weten.
Cellenbeton of gipsbeton is volgens mij lood om oud ijzer. Dat ze er kosten mee besparen, roept bij mij de vraag op waarom ze daar zo laat achter komen. Dat prijsverschil is er altijd geweest voor zover ik me kan herinneren. Online zie ik dat cellenbeton inderdaad wel wat kleine voordelen heeft. Mijn huidige huis heb ik een tussenwand met gipsbeton laten opbouwen en in het nieuwe huis zijn wanden met cellenbeton opgebouwd. Ik merk er helemaal niks van in de praktijk.
https://www.bouwbestel.nl...okken-en-cellenbeton.html
Bitumen wordt gebrand en ligt de komende 30-40 jaar prima. EPDM plakken ze.
Vanuit de bouw zijn ze hier al twee keer terug geweest onder garantie omdat er iets met de lijmlaag was. Doe mij maar Bitumen. Garage hier achteraf ook laten doen met bitumen, ligt er strak bij en snel droog.
[ Voor 68% gewijzigd door Source90 op 03-05-2023 19:02 ]
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.