Acties:
  • 0Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Kijk, dit zijn de nuances die fijn zijn om te horen :)

Ik heb inmiddels het rapport over het dak ook binnen en het lijkt inderdaad minder "naar" dan ik dacht. Ik ga het straks nog even rustig lezen (heb het nu snel gescand).

Vebidak rapport

omniscale.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:31
posttoast schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:15:

Ik heb inmiddels het rapport over het dak ook binnen en het lijkt inderdaad minder "naar" dan ik dacht. Ik ga het straks nog even rustig lezen (heb het nu snel gescand).

Vebidak rapport
Nvm, zie dat het aan projectbouw is gericht :)

Helft van de benoemde nadelen zijn voor de uitvoerder. Voor jou zijn het mijns inziens voordelen:

Bitumen dakbedekkingssysteem -Nadelen
•Bevestigingsmethodiek. Een gebitumineerd dakbedekkingssysteem dient middels de brandmethode te worden aangebracht.
•Milieuaspect. De grondstof bestaat uit onder andere uit een residu van gedestilleerd aardolie. Het is daarentegen wel recyclebaar.
•Gewicht. Ten opzichte van een EPDM dakbedekkingssysteem heeft een bitumineus dakbedekkingssysteem een hoger gewicht p/m2
•Arbeidsintensiever. Door het aanbrengen van twee lagen in plaats van een laag vraagt het meer arbeidsgang van de dakdekkers.
•Een levensduur van 25 jaar. Waarbij deze sterk wordt verlengd bij het toepassen van een begroeiingssysteem. Uit praktijkervaring kan de levensduur tot wel >40 jaar worden bereikt

[Voor 56% gewijzigd door Source90 op 03-05-2023 18:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Source90 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:16:
[...]

Nvm, zie dat het aan projectbouw is gericht :)
Haha ja ik let er wel op dat mijn adres er niet bij staat. Tnx ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:34
Draakje5 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:34:
Weet iemand hoe het precies zit met de factuur voor gevels begane grond?
Mag deze pas gefactureerd worden indien dit ook voldaan is voor gevel van de aangebouwde berging die toegangelijk is via de woning maar buiten de 'thermische schil' van de woning valt?

Woningborg zegt:

[...]

Maar wat is een aangebouwd bijgebouw, valt een aangebouwde garage buiten thermische schil daar onder?
Je kunt daar Woningborg het beste even over bellen. Ik lees het ook zo dat de schuur/garage dus klaar moet zijn, maar soms kan dat niet. Hier kon de aangebouwde schuur pas opgemetseld worden nadat de steigers voor de hoofdbouw weggehaald waren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:49:
Ik zou in mijn handjes knijpen als ik Bitumen ipv EPDM zou krijgen.
Bitumen wordt gebrand en ligt de komende 30-40 jaar prima. EPDM plakken ze.
Vanuit de bouw zijn ze hier al twee keer terug geweest onder garantie omdat er iets met de lijmlaag was. Doe mij maar Bitumen. Garage hier achteraf ook laten doen met bitumen, ligt er strak bij en snel droog.
Tja, ik heb zojuist lekkage in de bitumen van 2 jaar oud gehad. Het kan dus alle kanten op, maar ik zou ook voor bitumen kiezen. Met name het belopen ervan is gewoon veiliger. Daarbij is het eenvoudiger te herstellen als er lekkage is (dat kun je zelfs zelf met een gasbrandertje en een stukje restmateriaal als noodoplossing).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:32:
[...]

Tja, ik heb zojuist lekkage in de bitumen van 2 jaar oud gehad. Het kan dus alle kanten op, maar ik zou ook voor bitumen kiezen. Met name het belopen ervan is gewoon veiliger. Daarbij is het eenvoudiger te herstellen als er lekkage is (dat kun je zelfs zelf met een gasbrandertje en een stukje restmateriaal als noodoplossing).
Het grote voordeel van EPDM is vooral bij mooie vierkant/rechthoekige daken dat het uit 1 stuk gelegd word. Naden zijn altijd de grootste bron van lekkages, en die heb je dan niet. Of minder, want je zult wel ergens een uitvoer moeten creeren.
En qua reparatie zou ik EPDM toch echt wel makkelijker noemen, dat kan letterlijk met (de juiste) kit.

Waarom zou qua belopen EPDM risicovoller zijn? Als je het echt spannend vind kun je altijd wat rubbertegels neerleggen.
Maar als er sedum overheen komt is dat punt ook al geen probleem meer.

[Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-05-2023 20:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:33
Blihi schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:29:
[...]

Je kunt daar Woningborg het beste even over bellen. Ik lees het ook zo dat de schuur/garage dus klaar moet zijn, maar soms kan dat niet. Hier kon de aangebouwde schuur pas opgemetseld worden nadat de steigers voor de hoofdbouw weggehaald waren.
Dan zal ik woningborg eens raadplegen, of gewoon de aannemer vragen hoe het volgens hun zit.

Situatie, hieronder. begrijp niet zo goed waarom de garage niet tegelijkertijd gemetseld wordt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:20
Via Sanisale wat producten gekocht. Denk dat dit niet gaat passen 😂 moet denk met een hendel zijn bovenop?

• bbbrumbrum
  • Niet online
mentalozzie schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:06:
Via Sanisale wat producten gekocht. Denk dat dit niet gaat passen 😂 moet denk met een hendel zijn bovenop?
[Afbeelding]
Kwartslag draaien?

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:20
Ja al geprobeerd. Kom is erg diep dus je komt bijna niet bij de hendel en de kraan staat te ver weg van de kom dan.
Denk toch de twee kranen terugbrengen en wat anders uitzoeken.

Edit: kan idd hendel kwartslag draaien opgelost 😅

[Voor 7% gewijzigd door mentalozzie op 04-05-2023 13:14]

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02:15
mentalozzie schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:06:
[Afbeelding]
Je bent niet de enige met een sanitaire tegenslag...

Ik heb gisteren geprobeerd een wastafel in de wc te hangen. De standaard wastafel die de aannemer erin had gezet had een prima hoogte (had ik rekening mee gehouden bij het ontwerp n.a.v. tips in dit topic). Waar ik echter niet aan gedacht had, was de afvoer. Deze zit bizar laag, waardoor deze gelijk kwam te zitten met de onderkant (en la) van de onderkast... 8)7

Nu maar een nieuwe wastafelkast besteld die hoger is en geen la maar deurtje heeft.

This is absolutely ridiculous

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 21:58
posttoast schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:15:

Vebidak rapport
Middels brandmethode? Volgens mij worden er meer en meer dakbedekkingen los gelegd met ballast. Voordeel hiervan is dat de materialen kunnen uitzetten en krimpen t.o.v. elkaar, wat de kans op scheuren in de dakbedekking verkleint. Bovendien is een ballast (grind of sedum) vaak goed om opwarming v/h dak te beperken (grind: reflectie/uv-bescherming en in geval van sedum ook wateropslag, koeling e.d.)

• Source90
Krijnemans schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Middels brandmethode? Volgens mij worden er meer en meer dakbedekkingen los gelegd met ballast. Voordeel hiervan is dat de materialen kunnen uitzetten en krimpen t.o.v. elkaar, wat de kans op scheuren in de dakbedekking verkleint. Bovendien is een ballast (grind of sedum) vaak goed om opwarming v/h dak te beperken (grind: reflectie/uv-bescherming en in geval van sedum ook wateropslag, koeling e.d.)
is dat niet alleen de onderlaag?
https://www.boelsmaendejong.nl/bitumen-dakbedekking-leggen/

Losgelegd systeem

Er is sprake van een losgelegd systeem wanneer de onderlaag los op de ondergrond geplaatst wordt. Vervolgens brandt men de bitumen dakbedekking op de onderlaag. Daarna dient er nog een extra ballastlaag geplaatst te worden om het geheel te beschermen. Veelal wordt hierbij gekozen voor een laag grind of tegels, welke worden aangebracht bovenop de bitumen dakbedekking.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:14
Vraagje voor de ervaringsdeskundigen.

Ik verwacht de sleutel van ons huis nu rond begin juli te krijgen, en dat biedt niet genoeg tijd om voor de bouwvak het plafond te stucen en renovlies te doen. Echter, ik kan hoogstwaarschijnlijk wel het plafond stucen, de pvc-vloer laten leggen en de keuken plaatsen. de keuken plaatsen kan sowieso tijdens de bouwvak. En dan kan na de bouwvak vanaf half augustus de renovliezer aan de slag en kunnen we 1 september verhuist zijn. Hiermee wijken we dus af van de normaliter gewenste volgorde van plafond, wand, vloer, keuken. Hoe onoverkomelijk is dit, of is het gewoon een kwestie van goed stucloper aanbrengen om de vloer te beschermen?

• Source90
Blik1984 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:56:
Vraagje voor de ervaringsdeskundigen.

Ik verwacht de sleutel van ons huis nu rond begin juli te krijgen, en dat biedt niet genoeg tijd om voor de bouwvak het plafond te stucen en renovlies te doen. Echter, ik kan hoogstwaarschijnlijk wel het plafond stucen, de pvc-vloer laten leggen en de keuken plaatsen. de keuken plaatsen kan sowieso tijdens de bouwvak. En dan kan na de bouwvak vanaf half augustus de renovliezer aan de slag en kunnen we 1 september verhuist zijn. Hiermee wijken we dus af van de normaliter gewenste volgorde van plafond, wand, vloer, keuken. Hoe onoverkomelijk is dit, of is het gewoon een kwestie van goed stucloper aanbrengen om de vloer te beschermen?
Reno is in mijn beleving (vorige huis keuken gestuct, huidige woning renovlies) een stuk "schoner" dan alle klodders gips overal. Lijkt mij wel te doen met wat dikker stucloper en zeil/folie over de keuken.

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:02
Heeft iemand een idee hoe gangbaar het is dat een vloerleverancier plinten bij de binnenhoeken in verstek plaatst? Dat is bij de buitenhoeken wel gebeurd maar bij de binnenhoeken niet. Hier heb ik met de leverancier wat disscussie over. Hoe zat dat bij jullie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rubenus schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:54:
Heeft iemand een idee hoe gangbaar het is dat een vloerleverancier plinten bij de binnenhielden in verstek plaatst? Dat is bij de buitenhoeken wel gebeurd maar bij de binnenhoeken niet. Hier heb ik met de leverancier wat disscussie over. Hoe zat dat bij jullie?
Binnenhoeken doe je niet in verstek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 10:32
Dat ligt aan de plint, want als je een rechte plint hebt verschilt het met een plint met een dwarsprofiel patroon.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vitruvius schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:59:
Dat ligt aan de plint, want als je een rechte plint hebt verschilt het met een plint met een dwarsprofiel patroon.
Dat is waar, ik heb het uiteraard over rechte plinten.

Lijkt mij ook sterk dat ze een plint met een profiel koud op elkaar zetten 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:02
Wolly schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:04:
[...]

Dat is waar, ik heb het uiteraard over rechte plinten.

Lijkt mij ook sterk dat ze een plint met een profiel koud op elkaar zetten 8)7
Waarom doe je die niet in verstek dan? (wij hebben dat wel namelijk)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19:52
jichem schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Waarom doe je die niet in verstek dan? (wij hebben dat wel namelijk)
Lijkt mij ook mooier. Maar recht op elkaar is makkelijker en sneller voor de plintenlegger natuurlijk

Acties:
  • +3Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
gdvm schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:25:
[...]

Lijkt mij ook mooier. Maar recht op elkaar is makkelijker en sneller voor de plintenlegger natuurlijk
Ik heb de (rechte) plinten zelf gedaan en alle hoeken in verstek, ook de binnenhoeken. Ziet er veel beter uit dan recht op elkaar vind ik..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-06 16:30
Rubenus schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:54:
Heeft iemand een idee hoe gangbaar het is dat een vloerleverancier plinten bij de binnenhoeken in verstek plaatst? Dat is bij de buitenhoeken wel gebeurd maar bij de binnenhoeken niet. Hier heb ik met de leverancier wat disscussie over. Hoe zat dat bij jullie?
Ik heb rechte plinten (geen sierrandjes). De drie vloerenboeren die ik om offertes vroeg deden ook alle binnenhoeken koud op elkaar, zelfs voor een meerprijs waren ze niet te porren (was wel tijdens Covid waar ze zwommen in het werk). Daarom uiteindelijk zelf gedaan (samen met vader) zodat ik alle hoeken in verstek had, veel mooier.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06 15:15
In onze vorige woning had de vloerenboer het ook op elkaar gezet. In de huidige woning laten zetten door een plintenbedrijf (die van die reclames op de radio) die het heel erg netjes in verstek hebben geplaatst:

Zelfs bij 15 van onze kamerhoge ramen hebben ze netjes deze hoekjes gemaakt, dat had ik zelf nooit gekund:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubenus
millerman_sf schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:31:
In onze vorige woning had de vloerenboer het ook op elkaar gezet. In de huidige woning laten zetten door een plintenbedrijf (die van die reclames op de radio) die het heel erg netjes in verstek hebben geplaatst:
[Afbeelding]

Zelfs bij 15 van onze kamerhoge ramen hebben ze netjes deze hoekjes gemaakt, dat had ik zelf nooit gekund:
[Afbeelding]
Dat ziet er fantastisch uit. Verstek zagen zal ik nu achteraf dan niet meer voor elkaar krijgen denk ik. Maar zelfs dan is het resultaat bij mij wel erg teleurstellend.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Luukdg
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-06 15:36
Rubenus schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:10:
[...]

Dat ziet er fantastisch uit. Verstek zagen zal ik nu achteraf dan niet meer voor elkaar krijgen denk ik. Maar zelfs dan is het resultaat bij mij wel erg teleurstellend.

*foto's*
Oej dit ziet er wel erg beroerd uit.. heb je al contact met ze gehad hierover?

Als je nog een bedrag open hebt staan zal ik nog even wachten met overmaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:00
Ons huis wordt bijna opgeleverd en wij willen graag alles voor de bouwvak afronden. We zitten daarom met een strakke planning. Wij gaan onze plafonds laten stuccen en daarna komt de schilder om de wanden te voorzien van renovlies en vervolgens alles te sausen. Maakt het iets uit dat het stucwerk op de plafonds nog niet droog is als de schilder gaat starten met de wanden?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-06 16:25
@rubenos Wow, dat mensen dit zo op durven te leveren... Dit gaat wel iets verder dan 'binnenhoek verstek of niet'.
De vloer lijkt op je eerste foto ook niet helemaal lekker te liggen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06 15:15
Dat ziet er ongeveer zo uit als mijn eigen werk in onze vorige woning. Is dit professioneel gedaan? Dat is wel echt ondermaats hoor. Met wat plamuur, kit en verf kom je een eind om te zorgen dat het niet meer zo afleidt. Maar dat zou ik door de leverancier laten oplossen.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:12
Rubenus schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met acrylaatkit en daarna schilderen krijg je dat gewoon netjes. Neem een stuk stuckloper van 50-60cm steek dat onder de plint. Bovenkant even met een kleine kwast schilderen, het rechtopstaande deel met een kleine roller, waarbij je de stuckloper gebruikt om je vloer te beschermen (af toe met een doek stuckloper schoonmaken). Op die manier ben je zo klaar en ziet er behoorlijk goed uit.

Zo ziet dat eruit (plinten plaatsen, kitten en schilderen heb ik zelf gedaan):

[Voor 34% gewijzigd door wortelsoft op 05-05-2023 15:00]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:24
Loek92 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:40:
@rubenos Wow, dat mensen dit zo op durven te leveren... Dit gaat wel iets verder dan 'binnenhoek verstek of niet'.
De vloer lijkt op je eerste foto ook niet helemaal lekker te liggen?
@Rubenus ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
wortelsoft schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:46:
[...]

Met acrylaatkit en daarna schilderen krijg je dat gewoon netjes. Neem een stuk stuckloper van 50-60cm steek dat onder de plint. Bovenkant even met een kleine kwast schilderen, het rechtopstaande deel met een kleine roller, waarbij je de stuckloper gebruikt om je vloer te beschermen (af toe met een doek stuckloper schoonmaken). Op die manier ben je zo klaar en ziet er behoorlijk goed uit.

Zo ziet dat eruit (plinten plaatsen, kitten en schilderen heb ik zelf gedaan):

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De gaten opvullen met acrylaatkit? ...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wortelsoft
Draakje5 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:00:
[...]

De gaten opvullen met acrylaatkit? ...
Nu ik nog eens nadenk de buitenhoek heb ik met plamuur gedaan. Binnenhoeken, bovenkant langs de muur en de stootnaden die er ongeveer zo uit zagen als bij Rubenus met acrylaatkit. Overgang plint met vloer is gedaan met siliconenkit NA het schilderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luukdg
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-06 15:36
wortelsoft schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:07:
[...]

Nu ik nog eens nadenk de buitenhoek heb ik met plamuur gedaan. Binnenhoeken, bovenkant langs de muur en de stootnaden die er ongeveer zo uit zagen als bij Rubenus met acrylaatkit. Overgang plint met vloer is gedaan met siliconenkit NA het schilderen.
Dat is inderdaad een manier om ze een stuk netter te krijgen, maar als ik de foto's zo van Rubenus zie heeft hij plinten met folie ipv geschilderde, dan weet ik niet of plamuren en schilderen een oplossing is. kitten kan dan wel een deel oplossen.

Maar daarbuiten, Rubenus heeft er goed geld voor betaald (waarschijnlijk) waarbij je toch wel een mooiere afwerking kan verwachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wortelsoft
Luukdg schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:30:
[...]

Dat is inderdaad een manier om ze een stuk netter te krijgen, maar als ik de foto's zo van Rubenus zie heeft hij plinten met folie ipv geschilderde, dan weet ik niet of plamuren en schilderen een oplossing is. kitten kan dan wel een deel oplossen.

Maar daarbuiten, Rubenus heeft er goed geld voor betaald (waarschijnlijk) waarbij je toch wel een mooiere afwerking kan verwachten.
Ja als je geld daarvoor betaald heb zou ik ook ontevreden zijn. Ik ben het ook zelf gaan doen, omdat ik niet onder de indruk was van hoe het hier in de buurt gedaan was, in combinatie met dat ik wel een beetje klaar was met het beschadigen van de muren door de mensen die wat kwamen doen in huis.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rubenus
Dank voor alle reacties en tips voor het verbeteren hiervan.

@wortelsoft Het zijn afgelakte plinten als je dat bedoelt :).

En helaas inderdaad veel geld voor betaald bij een woonwinkel. En dit was niet het eerste wat verkeerd ging. Altijd leuk om te lezen wat er bij iemand anders fout gaat :P maar waar anderen misschien van kunnen leren. Dus bij deze:

-Inmeten verkeer gegaand (plinten boven vergeten, echt WTF) en hierdoor een meerwerk factuur gekregen ondanks dat tekstueel op de factuur stond dat alle ruimtes zijn ingemeten. Het zure is dat als ik dit vooraf had geweten ik niet met deze firma in zee was gegaan omdat een andere firma dan een betere offerte had. Overigens had ik de offerte niet puur op prijs geaccepteerd maar ook op een stukje kwaliteit (verkeerd ingeschat blijkt dus achteraf...). Reactie van de firma: Maar we gaan het wel goed leggen hoor! Ik: Dat mag ik toch hopen! (niet dus)
-Planning verzet zonder overleg of überhaupt communicatie. Verschillende verhalen wat er is misgegaan en iedereen geeft elkaar de schuld.
-Vloer niet laten acclimatiseren. Was niet strikt noodzakelijk door het weer en doordat het PVC plankjes zijn...
-Net geverfde muren en stucwerk zitten onder de beschadigingen. Twee megavlekken in de slaapkamer. Alsof ze gemorst hebben en het geprobeerd hebben schoon te maken. Monteur is stellig dat het vochtvlekken zijn...

En het belangrijkste: Kwaliteit eindresultaat: Zie hierboven (ondermaats).

Goed, dat was mijn stoom afblazen voor vandaag :P Genoeg voer voor een gesprek met afdeling klantenservice.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:47
GIster voorschouw gehad, ondanks dat het pas bij oplevering hoeft toch een VEH inspecteur mee laten komen. In totaal toch zo'n 2 uur bezig geweest om de hele woning binnen en buiten na te lopen. In totaal 32 punten, maar geen zaken die oplevering in de weg staan. Huis zag er eerlijk gezegd echt al goed uit. Grootste zaken zijn een buitenkraan die nog niet geplaatst is, schuurtje dat ontbreekt (komt volgende week) en wat afwerkpuntjes aan het stuc- en kitwerk. Oplevering over 2 weken voorzien.

Verder kregen we de, in dit topic inmiddels gebruikelijke, discussie over de kookgroep. In de meterkast twee 16A automaten gekoppeld achter 1-polige 40A 30mA aardlek. VEH ging met de uitleg van de aannemer mee dat dit echt wel zo klopte. Beetje jammer. Achteraf toen de aannemer weg was nogmaals proberen uit te leggen bij de meterkast, na 10 minuten zei hij "Ja dit is ook niet mijn expertise" ... zucht :/ . Dan maar weer met de oplevering een opleverpunt van proberen te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:15
@Perseus Neem je dan bij de oplevering nog een keer de inspecteur mee? Ik ben aan het twijfelen wanneer ik iemand laat komen. Ik denk dat ik de voorschouw zelf doe en dan bij de echte oplevering de inspecteur mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Perseus
Alic3 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:29:
@Perseus Neem je dan bij de oplevering nog een keer de inspecteur mee? Ik ben aan het twijfelen wanneer ik iemand laat komen. Ik denk dat ik de voorschouw zelf doe en dan bij de echte oplevering de inspecteur mee.
Onze bouwer bood aan om tijdens de voorschouw met korting een VEH inspecteur te laten meelopen (wel zelf inschakelen, dus onafhankelijk). Ze willen namelijk het liefst zo min mogelijk of geen opleverpunten, dus ook graag vroegtijdig puntjes die ze nog kunnen herstellen. Hier dus met plezier gebruik van gemaakt. Hij zag ook veel meer dingen dan dat ik zelf zou doen. Zelf zit je nog in de modus "oooeeee, aaahhh, wat mooi", en hij doet gewoon elk raam open en dicht, controleert alle hoekjes en naden, frommelt wat aan leidingen en installaties en kent de aandachtspunten. Ik had er nooit 32 punten uitgehaald.

Wij gaan ook weer een iemand van VEH mee laten lopen bij de oplevering. Better safe than sorry.

[Voor 19% gewijzigd door Perseus op 06-05-2023 11:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
Meterkasten worden door gecertificeerde mannen of vrouwen aangesloten en gemaakt. Hoe kan het dan dat dit geval met die kookgroep nog zo vaak voorkomt ( verwijsend naar meerdere posts en het stuk in de OP )?
Is dit een recente aanpassing in NEN normen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:59
Perseus schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:11:

Verder kregen we de, in dit topic inmiddels gebruikelijke, discussie over de kookgroep. In de meterkast twee 16A automaten gekoppeld achter 1-polige 40A 30mA aardlek. VEH ging met de uitleg van de aannemer mee dat dit echt wel zo klopte. Beetje jammer. Achteraf toen de aannemer weg was nogmaals proberen uit te leggen bij de meterkast, na 10 minuten zei hij "Ja dit is ook niet mijn expertise" ... zucht :/ . Dan maar weer met de oplevering een opleverpunt van proberen te maken.
Als je aangeeft dat je inductieplaat meer dan 7,6 kW nodig heeft ben je dan niet van het gezeik af?

[Voor 26% gewijzigd door Oliesjeik1 op 06-05-2023 12:56]

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:10
Heb een vraagje waar jullie misschien wel het antwoord op weten. Zijn net even langs de bouwplaats gelopen en zien dat de funderingspalen nu eindelijk in de grond zitten. Je ziet alleen dat overal de palen op een rijtje volgens de buitenmuren van de huizen worden geplaatst. Tussen onze muur en die van de buren (Wij zijn de hoek) zie je echter in het midden 2 palen die thv elkaar wat meer naar het midden geplaatst zijn. Weten jullie waarom dit is? Heb dit nog nergens gezien.

Members only:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Draakje5
PrixV schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:06:
Heb een vraagje waar jullie misschien wel het antwoord op weten. Zijn net even langs de bouwplaats gelopen en zien dat de funderingspalen nu eindelijk in de grond zitten. Je ziet alleen dat overal de palen op een rijtje volgens de buitenmuren van de huizen worden geplaatst. Tussen onze muur en die van de buren (Wij zijn de hoek) zie je echter in het midden 2 palen die thv elkaar wat meer naar het midden geplaatst zijn. Weten jullie waarom dit is? Heb dit nog nergens gezien.[Afbeelding]
Draagmuur ondersteuning bij je trap naar boven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56
Draakje5 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:50:
Meterkasten worden door gecertificeerde mannen of vrouwen aangesloten en gemaakt. Hoe kan het dan dat dit geval met die kookgroep nog zo vaak voorkomt ( verwijsend naar meerdere posts en het stuk in de OP )?
Gemakzucht, prijs en normaliter valt er niemand over behalve tweakers :9. Het gaat in 95% van de gevallen ook gewoon “goed” maar dat het werkt betekend niet dat het zo hoort of juist is.

Ik heb een hele uitgebreide elektrische installatie en heb veel contact met ze gehad over allerlei zaken. De grap is dat ik gewoon een krachtgroep heb maar buren om mij heen een kookgroep :+.

[Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 06-05-2023 14:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:58
Oliesjeik1 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:55:
[...]

Als je aangeeft dat je inductieplaat meer dan 7,6 kW nodig heeft ben je dan niet van het gezeik af?
Deze kreeg ik van mijn koopbegeleider :
230Vx16Ax2 = 7.36Kw.
In de praktijk ondervinden we 235V.
235Vx16Ax2= 7.52Kw waardoor we dicht bij de 7.6Kw uitkomen.
Volgens mij is het gewoon nog steeds 230 wat je binnen hoort te krijgen... maar goed vergis je niet dat ze met zo een gek antwoord terug komen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:30:
[...]

Gemakzucht, prijs en normaliter valt er niemand over behalve tweakers :9. Het gaat in 95% van de gevallen ook gewoon “goed” maar dat het werkt betekend niet dat het zo hoort of juist is.

Ik heb een hele uitgebreide elektrische installatie en heb veel contact met ze gehad over allerlei zaken. De grap is dat ik gewoon een krachtgroep heb maar buren om mij heen een kookgroep :+.
Maak van die 95% maar 99,99%. In de praktijk gebruikt vrijwel niemand 2 boosters tegelijkertijd, zeker als je ook een Quooker hebt. Enige wat je met de booster kan doen is water koken. Een lege pan boosten voor vlees zorgt alleen maar voor een kromme pan en/of een pan die niet uniform heet is.

Vraag voor de grap eens of bij een van je buren ooit door het koken de hoofdzekering gesprongen is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
vormulier schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:40:
[...]

[...]

Volgens mij is het gewoon nog steeds 230 wat je binnen hoort te krijgen... maar goed vergis je niet dat ze met zo een gek antwoord terug komen
Wij krijgen inderdaad 235 volt binnen, maar lijkt me dat de kookplaat stuurt op amperage en niet op opgenomen vermogen (W). Dus het maximaal opgenomen vermogen zal omhoog gaan met een hoger percentage.
Maar goed ben geen elektrotechnicus misschien is de controller wel zo slim om op vermogen ipv amperage te sturen.

[Voor 17% gewijzigd door Z___Z op 06-05-2023 16:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]

[...]

8)7 8)7

Ja en dan door de vele PV zet netbeheerder de wijktrafo een tap terug en zit je ineens op 220V netto op een winterdag.

Ze kunnen vanalles rechtlullen wat krom is, maar het hoort niet.
Z___Z schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:52:
[...]

Vraag voor de grap eens of bij een van je buren ooit door het koken de hoofdzekering gesprongen is.
Tsja ligt eraan wat ze nog meer op dezelfde fase als de kookplaat hebben hangen… daar zal ook wel niet over nagedacht zijn. Maar misschien ook wel, als ze dat doen komen ze meestal ook met de onzin dat 3x35A benodigd is aanzetten.

[Voor 30% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-05-2023 17:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:59
[...]

[...]

Ok, zeg je toch dat je een inductieplaat hebt die 11 kW vraagt?

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:44
Ben nu bezig om de hoofdbadkamer compleet te krijgen.
Bij oplevering en daarvoor was ons niet opgevallen dat de toiletombouw, ons leven lastig zou maken bij het uitzoeken van douchewanden/cabine en denk niet dat de aannemer geneigd is om dit later op te pakken.
De verdieping van de douche begint anderhalve centimeter van de toilet ombouw en bj

Heb meerdere offertes opgevraagd, maar die komen neer op een douchewand met uitsparing over de toiletombouw te laten lopen wat me niet echt mooi lijkt en is daarnaast ook erg duur.
Heeft iemand nog goede ideeen voor een goede oplossing of wellicht ervaring met een douchewand bedrijf die niet de hoofdprijs vraagt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:49
Ombouw door laten lopen tot aan het plafond?
Glazen plaat bovenop de ombouw tot aan het plafond?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 17:43
GIster voorschouw gehad, ondanks dat het pas bij oplevering hoeft toch een VEH inspecteur mee laten komen. In totaal toch zo'n 2 uur bezig geweest om de hele woning binnen en buiten na te lopen. In totaal 32 punten, maar geen zaken die oplevering in de weg staan. Huis zag er eerlijk gezegd echt al goed uit. Grootste zaken zijn een buitenkraan die nog niet geplaatst is, schuurtje dat ontbreekt (komt volgende week) en wat afwerkpuntjes aan het stuc- en kitwerk. Oplevering over 2 weken voorzien.

Jeetje, 32 klinkt best veel als ik eerlijk moet zijn. Pfoe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:14
Aubergine schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:23:
[...]

Gelukkig moet dat niet!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Perseus
Aubergine schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:23:
[...]

Zoals ik al zei, het zijn veel kleine dingetjes zoals een stukje compriband dat uitstak en ze even weg moeten snijden, of kit op een kozijn dat weggehaald moet worden. VEH inspecteur zelf was onder de indruk van de staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:43
Even een vraag, komende week krijg ik onze nieuwbouwwoning opgeleverd en ben ik nu opzoek naar een energieleverancier. Echter kom ik er niet helemaal uit wat ik aan verbruik voor komend jaar moet gaan aangeven. In de EPC berekening staat het volgende:

Energieverbruik op de meter
Gebouwgebonden installaties 2.293 kWh
Niet gebouwgebonden installaties 2.600 kWh
Opgewerkte elektriciteit 2.326 kWh
Totaal 2.576 kWh

Daarbij hebben wij een vergroting van onze boiler genomen maar hebben we ook 2 extra PV panelen geplaatst gekregen dus dat verschil zal ongeveer tegel elkaar weggestreept worden. Als ik aangeef dat ik een verbruik per jaar heb van 5.500 kWh en dat ik 2.000 kWh opwek via m'n PV panelen zit ik wel aardig safe toch? Of mis ik nu iets?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Draakje5 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:50:
Weet niet hoe het bij jou kast zat maar hier is duidelijk te zien dat de kasten gewoon kant en klaar worden ingekocht en dan kijken de puur naar de prijs.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Agostino schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:38:
Even een vraag, komende week krijg ik onze nieuwbouwwoning opgeleverd en ben ik nu opzoek naar een energieleverancier. Echter kom ik er niet helemaal uit wat ik aan verbruik voor komend jaar moet gaan aangeven. In de EPC berekening staat het volgende:

Energieverbruik op de meter
Gebouwgebonden installaties 2.293 kWh
Niet gebouwgebonden installaties 2.600 kWh
Opgewerkte elektriciteit 2.326 kWh
Totaal 2.576 kWh

Daarbij hebben wij een vergroting van onze boiler genomen maar hebben we ook 2 extra PV panelen geplaatst gekregen dus dat verschil zal ongeveer tegel elkaar weggestreept worden. Als ik aangeef dat ik een verbruik per jaar heb van 5.500 kWh en dat ik 2.000 kWh opwek via m'n PV panelen zit ik wel aardig safe toch? Of mis ik nu iets?
Je redenering klopt helemaal voor zover ik kan nagaan. Wat je nog zou kunnen vergelijken is je huidige jaarverbruik met het ingeschatte verbruik van de niet gebouwgebonden installaties. Als daar veel verschil in zit zou je daarvoor nog kunnen corrigeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
Toppe schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Weet niet hoe het bij jou kast zat maar hier is duidelijk te zien dat de kasten gewoon kant en klaar worden ingekocht en dan kijken de puur naar de prijs.
Maar ook daar zit toch een gecertificeerd bedrijf achter die de kasten (fabrieksmatig) in elkaar zet. DN is het toch helemaal vreemd dat dit mis gaat, vind ik althans.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Draakje5 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:25:
[...]

Maar ook daar zit toch een gecertificeerd bedrijf achter die de kasten (fabrieksmatig) in elkaar zet. DN is het toch helemaal vreemd dat dit mis gaat, vind ik althans.
Die kan je niet verantwoordelijk houden, die leveren wat je besteld

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

In de OP staat het volgende:
Veel bouwers gaan bij de meterkast nog uit van de standaard 1-fase hoofdaansluiting van 1x40A. Voor de kookplaat wordt dan een 2x16A (2x 3.6kW) kookgroep voorzien. Dat zijn twee groepen die gekoppeld zijn. Echter, de meeste mensen stappen tegenwoordig over van een 1x40A hoofdaansluiting naar een 3-fase of 3x25A hoofdaansluiting en dan kun je geen kookgroep meer toepassen.
Als je inderdaad 1x40A hebt liggen zoals je nu doet overkomen dan voldoet de aannemer gewoon aan de eisen.

Het plaatje zegt Lb < Ln en jou Ln is hier geen 25 maar 40.

@Blihi @GeeMoney @Source90 hebben hier ongetwijfeld ook hun kijk op.

[Voor 10% gewijzigd door Toppe op 07-05-2023 17:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
PrixV schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:06:
Heb een vraagje waar jullie misschien wel het antwoord op weten. Zijn net even langs de bouwplaats gelopen en zien dat de funderingspalen nu eindelijk in de grond zitten. Je ziet alleen dat overal de palen op een rijtje volgens de buitenmuren van de huizen worden geplaatst. Tussen onze muur en die van de buren (Wij zijn de hoek) zie je echter in het midden 2 palen die thv elkaar wat meer naar het midden geplaatst zijn. Weten jullie waarom dit is? Heb dit nog nergens gezien.

***members only***
De grond waar al die blokken op staan is in elk geval goed aangedrukt :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PrixV
Toppe schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:40:
[...]

De grond waar al die blokken op staan is in elk geval goed aangedrukt :D
Is de straat voor ons huis :')

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Perseus
Toppe schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:16:
[...]

In de OP staat het volgende:

[...]

Als je inderdaad 1x40A hebt liggen zoals je nu doet overkomen dan voldoet de aannemer gewoon aan de eisen.

Het plaatje zegt Lb < Ln en jou Ln is hier geen 25 maar 40.
[Afbeelding]

@Blihi @GeeMoney @Source90 hebben hier ongetwijfeld ook hun kijk op.
Was misschien niet helemaal duidelijk uit mijn post, maar de meest rechter situatie geldt bij ons. We hebben drie fase (3x25A) en daarachter zit dus een 40A aardlek met 2 gekoppelde automaten (en nog 2 automaten ernaast op dezelfde aarlek/fase. Gesprek met VEH ingepland om te kijken of we hier toch tijdens de oplevering een opleverpunt van kunnen laten maken. Heb dit ook al in het juiste topic hierover gepost en zal daar verdere updates geven.

[Voor 16% gewijzigd door Perseus op 07-05-2023 20:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:44
Members only:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
PrixV schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:03:
[...]

Is de straat voor ons huis :')
Succes. Hopen dat de gemeente de grond eerst nog even los maakt.

Als ‘t kijk blokken zijn dan zit je op 15kg per blok, daar staat een aardig gewicht

[Voor 17% gewijzigd door Toppe op 07-05-2023 20:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PrixV
Toppe schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:35:
[...]

Succes. Hopen dat de gemeente de grond eerst nog even los maakt.

Als ‘t kijk blokken zijn dan zit je op 15kg per blok, daar staat een aardig gewicht
Is dat een probleem dan? Daar lag al de gewone straat in voordat de huizen er tussenin werden gebouwd. Ik denk niet dat ze die opnieuw er uit gaan halen.

Op deze foto zie je wat voor straat er als het goed is nog onder ligt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
PrixV schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:41:
[...]

Is dat een probleem dan? Daar lag al de gewone straat in voordat de huizen er tussenin werden gebouwd. Ik denk niet dat ze die opnieuw er uit gaan halen.

Op deze foto zie je wat voor straat er als het goed is nog onder ligt.

[Afbeelding]
Zeg dat het totaal 200 (100 per laag) pallets zijn. Dan hebben we het over 700(!) ton op een klein stukje grond :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wortelsoft
Daar moet denk ik eerder de dakdekker voor komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:41
[...]

Maak van die 95% maar 99,99%. In de praktijk gebruikt vrijwel niemand 2 boosters tegelijkertijd, zeker als je ook een Quooker hebt. Enige wat je met de booster kan doen is water koken. Een lege pan boosten voor vlees zorgt alleen maar voor een kromme pan en/of een pan die niet uniform heet is.

Goeie vraag, in ons huidige huis (kookgroep) is me dit al een keer gelukt, ik wilde 3 pannen water tegelijk koken (met booster) toen klapte de stroom er af 😅. Hoe is het voor elkaar heb gekregen weet ik nog steeds niet want hij (lijkt) automatisch terug te schakelen als de plaat te veel stroom vraagt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PrixV
Toppe schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:55:
[...]

Zeg dat het totaal 200 (100 per laag) pallets zijn. Dan hebben we het over 700(!) ton op een klein stukje grond :D
Nou dan hoop ik dat ze het daar inderdaad nog even fixen :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blihi
[...]

Nou, dan kook ik blijkbaar anders.... Ik heb geregeld de boel goed hoog staan hoor. Wokken, aanbranden van vlees, etc. Dan gaan er echt meerdere zones op maximaal. Een kromme pan heb ik werkelijk nog nooit van gehoord, is ook op gas nooit een probleem geweest. Zal wel aan de pannen liggen vermoed ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-06 10:44
Mijn vriendin kookt al lang op inductie en heeft van die goedkope Action pannen, de braadpannen zijn hol gaan staan na verloop van tijd en de kookpannen bol, dus die staan niet helemaal recht :P Zeker met de braadpannen is dat erg vervelend want al het vet loopt van het midden weg. Nu hebben we flink zware pannen cadeau gekregen die het denk ik wel langer uit houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Source90
"truuk" is om niet gelijk op de boost te gooien maar geleidelijk op te warmen. Voorkomt dat ze krom trekken.
Zou sowieso braadpannen (en gietijzer helemaal) niet op boost zetten. Standje 7/8, na minuutje of wat een druppeltje water erin. Als hij heet is, gaat de druppel "dansen". Dan pas boter/olie/etc. erin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jessedg90
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:18
Wij zijn in de running voor een nieuwbouwproject en krijgen de ruwbouw opties door. We willen graag een garage en daarvoor vraag de projectontwikkelaar het volgende:
Geïsoleerde gemetselde garage ca. 3.150 x 6.180mm incl. vervallen standaard berging € 45.500,00

Geïsoleerde gemetselde garage ca. 3.150 x 8.580mm incl. vervallen standaard berging € 57.000,00

Naar mijn idee zijn deze prijzen niet echt reel maar kan in dit topic ook geen referentiemateriaal vinden. Zijn er anderen met deze optie op de meerwerklijst en wat koste het bij jullie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
Jessedg90 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:51:
Wij zijn in de running voor een nieuwbouwproject en krijgen de ruwbouw opties door. We willen graag een garage en daarvoor vraag de projectontwikkelaar het volgende:
Geïsoleerde gemetselde garage ca. 3.150 x 6.180mm incl. vervallen standaard berging € 45.500,00

Geïsoleerde gemetselde garage ca. 3.150 x 8.580mm incl. vervallen standaard berging € 57.000,00

Naar mijn idee zijn deze prijzen niet echt reel maar kan in dit topic ook geen referentiemateriaal vinden. Zijn er anderen met deze optie op de meerwerklijst en wat koste het bij jullie?
Wij hadden standaard een aangebouwde garage, halfsteens.
We hebben de garage laten isoleren ( incl. dubbele geisoleerde deuren ) kosten 24.000 EUR.

Je standaard berging is een simpele houten berging, zonder fundering?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Source90

Ik heb een garage laten opmetselen, prijzen zijn wel van ruim een jaar geleden:

Onderheid terras op 4 heipalen (wilde niet met chemische ankers aan woning, vandaar 4 palen): ca. €4.000 voor garage deel
Opmetselen van garage: €1.500 per 1000 stenen excl. materiaal
Dak ca. €1.400
Sectionaaldeur was €1.900 volgens mij (Hormann)

Is een garage/schuur van 4,5x3 meter, wel een stukje kleiner dan jouw maten.

Voor kant-klaar zou je kunnen kijken bij: Rekers beton, ABS Bouwsystemen of Juwel garage

Voor bovenstaande had ik in 2021 (!) offertes van:
ABS Bouwsystemen (hout constructie): 600x330x260 (lxbxh) met lessenaarsdak (dakpannen): € 10.992
Rekers: 600x298x250 (lxbxh) met plat dak bitumen: € 11.750

In onze optielijst (2021 (!)) stonden de volgende prijzen:

Wel met een karige kanteldeur en ongeïsoleerd.

[Voor 18% gewijzigd door Source90 op 08-05-2023 13:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-06 16:00

Wen er maar aan, dit zijn heel reële prijzen helaas...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-06 22:52
Bij oplevering afgelopen donderdag bleken een aantal van onze vensterbanken (licht) bekrast te zijn. Op laten nemen als opleverpunt en 's middags kwam de aannemer al langs om de maten op te nemen om nieuwe vensterbanken te bestellen. Wat dat betreft een keurige houding van de aannemer.

Echter: Vandaag is de stukadoor gestart en de nieuwe vensterbanken zijn natuurlijk nog niet gemonteerd. Ik ben bang dat het nieuwe stucwerk zal beschadigen als de vensterbanken vervangen worden. Wat is jullie ervaring hier mee?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

NCSmits schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:19:
Bij oplevering afgelopen donderdag bleken een aantal van onze vensterbanken (licht) bekrast te zijn. Op laten nemen als opleverpunt en 's middags kwam de aannemer al langs om de maten op te nemen om nieuwe vensterbanken te bestellen. Wat dat betreft een keurige houding van de aannemer.

Echter: Vandaag is de stukadoor gestart en de nieuwe vensterbanken zijn natuurlijk nog niet gemonteerd. Ik ben bang dat het nieuwe stucwerk zal beschadigen als de vensterbanken vervangen worden. Wat is jullie ervaring hier mee?
Zolang je wacht met schilderen is iedere beschadiging nog wel makkelijk weg te werken.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NCSmits
JackBol schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:23:
[...]

Zolang je wacht met schilderen is iedere beschadiging nog wel makkelijk weg te werken.
Goed punt! Daar had ik nog niet aan gedacht, maar is natuurlijk helemaal waar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NCSmits
Hier trouwens de prijzen (augustus '21) van onze aangebouwde berging:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Source90
NCSmits schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:42:
Hier trouwens de prijzen (augustus '21) van onze aangebouwde berging:

[Afbeelding]
Pff, had hier ook wel 2k terug willen krijgen voor de waaibomen houten berging die er bij ons kwam.
Zeker de helft van de woningen heeft de berging achteraf gesloopt en iets anders geplaatst omdat het drie keer ruk was qua kwaliteit en zo lek als een mandje.

Zelf het weglaten zonder minderprijs was niet mogelijk. |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
Een schuurtje dat lek is moet je natuurlijk gewoon laten oplossen door de aannemer.. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vormulier
Source90 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:50:
[...]
Zelf het weglaten zonder minderprijs was niet mogelijk. |:(
Ze verplicht om minimaal 5m2 op te leveren volgens mij via bouwbesluit..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Source90
vormulier schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:02:
[...]

Ze verplicht om minimaal 5m2 op te leveren volgens mij via bouwbesluit..
Wel frappant dat bij @NCSmits het wel mogelijk is de berging te laten vervallen. Maar wellicht enkel bij afnamen van "berging"/garage-schuur als in bovenstaande opties, zodat er voldaan wordt aan de 5m²..?

Achja, allemaal al water onder de brug hier. Inmiddels staat er een gemetselde geïsoleerde berging voor in de plaats :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-06 23:03
Bouwbesluit verplicht dat inderdaad. Bij ons kon je schriftelijk vast laten leggen dat je de berging liet vervallen maar wel binnen 1 jaar na oplevering een eigen berging ging plaatsen. Hier ging de gemeente en de aannemer mee akkoord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:05
Krijgertje1979 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:13:
Bij oplevering en daarvoor was ons niet opgevallen dat de toiletombouw, ons leven lastig zou maken bij het uitzoeken van douchewanden/cabine en denk niet dat de aannemer geneigd is om dit later op te pakken.
De verdieping van de douche begint anderhalve centimeter van de toilet ombouw en bj

[Afbeelding]

Heb meerdere offertes opgevraagd, maar die komen neer op een douchewand met uitsparing over de toiletombouw te laten lopen wat me niet echt mooi lijkt en is daarnaast ook erg duur.
Heeft iemand nog goede ideeen voor een goede oplossing of wellicht ervaring met een douchewand bedrijf die niet de hoofdprijs vraagt?
Met glasklemmen ipv een profiel over de hele lengte lukt het misschien net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
Krijgertje1979 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:13:

[Afbeelding]

Tja. Mijn vader heeft er een laten maken bij www.glasbestellen.nl. Dus een vaste wand met uitsparing en een deur tegen de andere wand, in zijn geval een deur met een vast paneel er naast. Maar inderdaad, zo'n cabine is stervensduur (reken op 2400 euro inclusief plaatsen).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-06 16:30
Balen. Kun je niet wachten met schilderen van die ene wand?

Ik wil je niet bang maken, maar ook een lekkende WTW buis. Situatie:

-> aannemer: 'wij hebben dit werk uitbesteed aan onderaannemers, allen ZZP'ers: Dakdekker A (Dak buitenzijde), Dakdekker B (Afwerking binnenzijde) en Electrotechnicus C (WTW).

Dakdekker A: Ik werk niet als de buis van de WTW er nog in zit: Electrotechnicus moet eerst langskomen.
Één week later, Electrotechnicus C: Ik kan er niet bij, Dakdekker B moet eerst de afwerking loshalen. *
Twee weken later, Dakdekker B: haalt de dakplaten aan de binnenzijde los.
Drie weken later, Electrotechnicus C: de buis zit nog vast in de afwerking aan de buitenzijde. Dakdekker A moet eerst langskomen, maar dan hebben we te maken met een open dak. Er moet een afspraak komen met alle partijen op dezelfde dag.

Aannemer: 'Mr. Stom, kunt u dat even coördineren met alle partijen? Wij hebben geen inzage in uw agenda'

8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vormulier
Mr. Stom schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:50:
[...]

Aannemer: 'Mr. Stom, kunt u dat even coördineren met alle partijen? Wij hebben geen inzage in uw agenda'

8)7
|:( dan word het echt, "Mijn agenda is leeg plan maar wat in wij zijn thuis" wat een gedoetje man man

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
vormulier schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:00:
[...]

|:( dan word het echt, "Mijn agenda is leeg plan maar wat in wij zijn thuis" wat een gedoetje man man
en dan zeggen ze op het laatste moment af :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:36
(jarig!)
Medetweakers,

Onze oplevering is over pak 'm beet 2 maanden, dus we zijn uiteraard druk met alle laatste puntjes.
Ik zou in onze technische ruimte graag wat kastjes, een blad, kraan en spoelbak willen plaatsen. Als meerwerk optie hebben we vanuit de bouw gekozen voor warm water in deze technische ruimte.

Nu de bouw aardig ver gevorderd is, heb ik een kijkje kunnen nemen in deze ruimte. Hieronder de foto's:

Als idee had ik dit in gedachten (metod kastjes en werkblad van ikea):

Echter zit ik nu met een leiding die dus over de vloer/tegen de muur aan loopt. De leiding is 13 cm diep en 13 cm hoog, vanaf de vloer. Volgens mij moeten de ikea metod kastjes tegen de muur bevestigd worden.
Hoe kan ik dit nu oplossen?
Een werkblad nemen wat de standaard 63 cm + 13 cm van de leiding, de wasmachine/droger iets naar voren plaatsen had ik zelf al bedacht.. maar hoe moet ik de onderkast van de wasbak en de zijpanelen aan de muur bevestigd krijgen met de leiding in de weg? Zou ik die "vorm" gewoon uit het kastje kunnen zagen? Dan zit echter het kastje te "diep" achter het werkblad..

Hieronder foto's van hoe de achter/zijkant ongeveer is:

Help!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• GeeMoney
@Batata007 ik zou een verhoging maken en dus 13cm hoger beginnen. Kan je gewoon tegen de muur aanwerken met je kasten en je machines en je krijgt dus een plint van 13-15cm aan de voorzijde.
Een 12x12 balk halen, in lengtes zagen, en een goede plaat van 18mm OSB erop ?

[Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 08-05-2023 22:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:36
(jarig!)
GeeMoney schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:03:
@Batata007 ik zou een verhoging maken en dus 13cm hoger beginnen. Kan je gewoon tegen de muur aanwerken met je kasten en je machines en je krijgt dus een plint van 13-15cm aan de voorzijde.
Een 12x12 balk halen, in lengtes zagen, en een goede plaat van 18mm OSB erop ?
Geen verkeerd idee!
Maar ik zit sowieso met m'n kraan/waterafvoer die achter de wasmachine/droger moet zitten. Dus dan kan ik die apparaten niet volledig tegen de muur "aan duwen". Dan zit het keukenkastje dus wel tegen de muur, maar steken de apparaten wat naar voren..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:19
Of wat @GeeMoney zegt maar dat dan aan de muur bevestigen. Een 38x120 of een 44x120 en daar 18mm osb op als voorzetwandje. Dan kan je daar de kasten weer aan vast maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
Batata007 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:15:
[...]

Geen verkeerd idee!
Maar ik zit sowieso met m'n kraan/waterafvoer die achter de wasmachine/droger moet zitten. Dus dan kan ik die apparaten niet volledig tegen de muur "aan duwen". Dan zit het keukenkastje dus wel tegen de muur, maar steken de apparaten wat naar voren..
Je kraan en afvoer uit laten komen in het kastje onder de gootsteen. Dan kan je er ook nog bij mocht er iets vervangen moeten worden of gaan lekken.
Aan je wasmachine en droger zit normaliter genoeg lengte om 1.5m te overbruggen.

[Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 08-05-2023 22:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 19:29
Hoop werk voor een kastje, ik heb gewoon een houten plaat op maat gekocht. Paar balken tegen de muur (eventueel ondersteuning tussen de machines/naast de wasbak in de vorm van een stalen profiel) en daar de plaat op. Wasbak en kraan in de plaat, en klaar is kees.
Kan je ook nog heel handig een wasmand onder de wasbak kwijt en kan je het zo diep maken als je wil of nodig hebt.

Daarboven idd kastjes gehangen, dat is wel superhandig

[Voor 14% gewijzigd door kepler op 08-05-2023 23:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
Je apparaten staan sowieso voor die buis en zijn hoogstwaarschijnlijk ook al dieper dan je aanrecht.

Ik zou de hele boel gewoon 13 cm naar voren halen. Balkje tegen de muur achter en naast de apparaten om je blad op te laten rusten (moet sowieso, want je kunt een blad niet op een wasmachine leggen. Ook even een poot tussen de apparaten in, of een houten frame van 44x44 balkjes.

De onderkast rechts kun je naar voren halen tot de juiste diepte en dan koop je een blad op maat om er op te leggen. Dat kan bij de bouwmarkt (tafelbladen) of je laat het op maat maken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NCSmits
Pfoee, zo na de oplevering is het opeens hard werken. :+

Donderdag de sleutel gekregen, in het weekend 2 grote koven en 2 grote inbouwkasten gemaakt (hallo werkdagen van 15-16 uur) en morgen eind van de ochtend is de stukadoor klaar en is het hele huis gestuct! :o

Niet gedacht dat ik 6 dagen na oplevering zo ver zou zijn. :9

---

Ook nog even een WTW vraagje: Kan ik bij een DucoBox Energy Premium gewoon zo een vochtsensor insteken en dan werkt het? Of moet hij dan opnieuw ingeregeld worden?

[Voor 20% gewijzigd door NCSmits op 09-05-2023 13:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:00
Vraagje. Wij hebben wat plannings problemen. We wille graag onze plafonds stuccen en de wanden laten renovliezen. De ideale volgorde is eerst plafonds stuccen en daarna de wanden renovliezen.

Heeft iemand ervaring met een omgekeerde volgorde, eerst wanden renovliezen en dan plafonds stuccen?
Pagina: 1 ... 216 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee