Heb je wel eens gezien hoeveel rommel een stucwerker maakt? Dat zou ik niet op mijn mooie wanden willen hebben.Thomas19903 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:21:
Vraagje. Wij hebben wat plannings problemen. We wille graag onze plafonds stuccen en de wanden laten renovliezen. De ideale volgorde is eerst plafonds stuccen en daarna de wanden renovliezen.
Heeft iemand ervaring met een omgekeerde volgorde, eerst wanden renovliezen en dan plafonds stuccen?
@Krijgertje1979 om een positievere ervaring ertegenover te stellen:
Bij ons druppelde er ook wat uit, was blijkbaar simpelweg iets misgegaan met het bevestigen van de 'uitlaat' (geen idee hoe je dat noemt) bovenop het dak. Die was iets omhooggekomen.
Installatiebedrijf van wtw kwam erg snel langs en was binnen een half uurtje klaar. Kwestie van wat aandraaien, geloof ik.
Bij ons project is de vergunning nog niet definitief (laatste check was eind vorige week) omdat er nog een bezwaar op tafel ligt. Ik ontvang net wel een Woningborg certificaat in mijn mailbox, maar er is (nog) geen hoerabrief. Deadline opschortende voorwaarden is 1 juni (geen verlenging meer mogelijk). Mijn hoop is nu natuurlijk dat dit een teken is dat het door gaat maar het kan ook een voorbereiding zijn voor als/wanneer ze er uit zijn met de bezwaarmaker. Toevallig iemand die een soortgelijke situatie heeft gehad?
Je kan zelf de gemeente eens bellen als je het OLO nummer weet. Hier even zoeken op het project nummer / naam/straat. https://zoek.officielebekendmakingen.nl/. Kijken wat die zegt.Lupadi schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:36:
Bij ons project is de vergunning nog niet definitief (laatste check was eind vorige week) omdat er nog een bezwaar op tafel ligt. Ik ontvang net wel een Woningborg certificaat in mijn mailbox, maar er is (nog) geen hoerabrief. Deadline opschortende voorwaarden is 1 juni (geen verlenging meer mogelijk). Mijn hoop is nu natuurlijk dat dit een teken is dat het door gaat maar het kan ook een voorbereiding zijn voor als/wanneer ze er uit zijn met de bezwaarmaker. Toevallig iemand die een soortgelijke situatie heeft gehad?
Blijkbaar was ik te snel met mijn vragen krijg net een nieuwsupdate dat het door gaat! Officiële hoerabrief volgt laterFedde schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:03:
[...]
Je kan zelf de gemeente eens bellen als je het OLO nummer weet. Hier even zoeken op het project nummer / naam/straat. https://zoek.officielebekendmakingen.nl/. Kijken wat die zegt.
Gefeliciteerd!!Lupadi schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:06:
[...]
Blijkbaar was ik te snel met mijn vragen krijg net een nieuwsupdate dat het door gaat! Officiële hoerabrief volgt later

Nee, dat zou ik echt niet doen. De stucadoor gaat gegarandeerd met de stuc tegen de wand aankomen. De vloer kun je nog afdekken, maar met de wanden is dat een stuk bewerkelijkerThomas19903 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:21:
Vraagje. Wij hebben wat plannings problemen. We wille graag onze plafonds stuccen en de wanden laten renovliezen. De ideale volgorde is eerst plafonds stuccen en daarna de wanden renovliezen.
Heeft iemand ervaring met een omgekeerde volgorde, eerst wanden renovliezen en dan plafonds stuccen?
Het lijkt bij ons ook wel mee te vallen, was volgende ochtend al opgedroogd, maar wordt toch wel serieus naar gekeken, aannemer geeft alleen aan dat het even wachten is tot een droge periodefinsdefis schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:40:
[...]
@Krijgertje1979 om een positievere ervaring ertegenover te stellen:
Bij ons druppelde er ook wat uit, was blijkbaar simpelweg iets misgegaan met het bevestigen van de 'uitlaat' (geen idee hoe je dat noemt) bovenop het dak. Die was iets omhooggekomen.
Installatiebedrijf van wtw kwam erg snel langs en was binnen een half uurtje klaar. Kwestie van wat aandraaien, geloof ik.
De eerste voorschouwen zijn gepland in week 21
Het was de bedoeling dat ze vanaf de begane grond zouden gaan opleveren, maar door leveringsproblemen met de voordeuren van de begane grond beginnen ze met de eerste etage. Nu nog iets langer wachten omdat we BG zijn. Aannemer houdt ook nog een slag om de arm vanwege de nutsvoorzieningen (hoe kan het ook anders). Kan alsnog een showstopper worden. Al hopen ze voor de bouwvak alles opgeleverd te hebben
Vraag me nu wel af waarom de voordeuren zo'n issue zijn op de BG voor de voorschouw. Is dat misschien omdat anders de installaties wel erg kwetsbaar zijn als de appartementen geen voordeur hebben?

Het was de bedoeling dat ze vanaf de begane grond zouden gaan opleveren, maar door leveringsproblemen met de voordeuren van de begane grond beginnen ze met de eerste etage. Nu nog iets langer wachten omdat we BG zijn. Aannemer houdt ook nog een slag om de arm vanwege de nutsvoorzieningen (hoe kan het ook anders). Kan alsnog een showstopper worden. Al hopen ze voor de bouwvak alles opgeleverd te hebben

Vraag me nu wel af waarom de voordeuren zo'n issue zijn op de BG voor de voorschouw. Is dat misschien omdat anders de installaties wel erg kwetsbaar zijn als de appartementen geen voordeur hebben?
[Voor 17% gewijzigd door Alic3 op 10-05-2023 16:45]
Zoo, gaat lekker hier. Eerst was de planning om te beginnen in Q3 (juli/augustus werd me verteld). Vervolgens vertelden ze dat ze in juni wel konden beginnen.
Nu kregen we te horen dat ze zijn begonnen deze week en begin juni de begane grondvloer er in te hebben zitten. Eerste factuur ook meteen binnen. Als dat zo door gaat...
Nu kregen we te horen dat ze zijn begonnen deze week en begin juni de begane grondvloer er in te hebben zitten. Eerste factuur ook meteen binnen. Als dat zo door gaat...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[Voor 14% gewijzigd door ThePsycho op 10-05-2023 17:08]
ID.3 Pro 58 kWh | Ede
Iemand ervaring met wanden in RAL 9016 of 9003 en plinten in 9010 combinatie? Ik heb een heletijd geleden al de vloer en plinten geregeld, daar toen niet zo bij stil gestaan, dus de 'standaard' ral 9010 plinten genomen. nu gaat de muur geschilderd worden maar 9010 is wellicht toch wat te ouderwets/cremeachtig voor alle muren bedenk ik me nu.
maar vraag me af of die combi van 9003/9016 met de 9010 plinten dan wel mooi wordt, of dat dat juist totaal niet samen gaat.
maar vraag me af of die combi van 9003/9016 met de 9010 plinten dan wel mooi wordt, of dat dat juist totaal niet samen gaat.
Ik heb me ingeschreven voor een nieuwbouwwoning dat ook met pre-fab betonplaten wordt gebouwd. Mijn grote vraag is echter, hoe worden bij dit soort huizen de scheidingsmuren gebouwd? Is dit tegenwoordig standaard een ankerloze spouwmuur of zijn dit twee betonplaten tegen elkaar aan?
De verkoopmakelaar van het project kon me hier geen zinnig antwoord op geven en van de verkooptekening word ik ook niet wijzer. Het betreft een hoekwoning (dus aan de linkkant de buren).
Ik woon nu in een drive-in woning opgebouwd met een enkele massieve betonnenmuur + doorgelegde vloeren van beton en dat bevalt totaal niet qua geluidsoverlast.
De verkoopmakelaar van het project kon me hier geen zinnig antwoord op geven en van de verkooptekening word ik ook niet wijzer. Het betreft een hoekwoning (dus aan de linkkant de buren).
Ik woon nu in een drive-in woning opgebouwd met een enkele massieve betonnenmuur + doorgelegde vloeren van beton en dat bevalt totaal niet qua geluidsoverlast.
Bij ons stond het in de technische omschrijving "de woning wordt uitgevoerd met ankerloze spouw".ShininNL schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:13:
Ik heb me ingeschreven voor een nieuwbouwwoning dat ook met pre-fab betonplaten wordt gebouwd. Mijn grote vraag is echter, hoe worden bij dit soort huizen de scheidingsmuren gebouwd? Is dit tegenwoordig standaard een ankerloze spouwmuur of zijn dit twee betonplaten tegen elkaar aan?
[Afbeelding]
Ik zie ook nog steeds varianten voorbij komen met slechts een dikke betonnen prefab muur als woningscheidende wand.
Neem aan dat de makelaar toch zoiets aan de aannemer / ontwikkelaar kan vragen? Wilt ie nou huizen verkopen of niet.
Als de omgevingsvergunning al is ingediend, kan je sowieso die documenten opvragen en dan krijg je vast wel grotere tekeningen van het hele blok waarbij je ziet hoe de muren uitgevoerd worden.
[Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 11-05-2023 13:19]
Waarschijnlijk kun je de kleur van de plint nog wel aanpassen naar 9003/9016 als je voor de muur ook 9003/9016 kiest. 9003/9016 zijn gewoon standaard witte ral-kleuren. Persoonlijk zou ik niet gaan combineren tussen die verschillende wittinten, want dat gaat gegarandeerd afsteken tegen elkaar.Il 2 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:49:
Iemand ervaring met wanden in RAL 9016 of 9003 en plinten in 9010 combinatie? Ik heb een heletijd geleden al de vloer en plinten geregeld, daar toen niet zo bij stil gestaan, dus de 'standaard' ral 9010 plinten genomen. nu gaat de muur geschilderd worden maar 9010 is wellicht toch wat te ouderwets/cremeachtig voor alle muren bedenk ik me nu.
Heb je al gechecked of je de kleur plint nog kan aanpassen?
Nog niet, want ik moet eerst nog even beslissen of ik 9003 of 9016 kies. maar daarna kan ik dat zeker nog vragen inderdaad.Blik1984 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:35:
[...]
Waarschijnlijk kun je de kleur van de plint nog wel aanpassen naar 9003/9016 als je voor de muur ook 9003/9016 kiest. 9003/9016 zijn gewoon standaard witte ral-kleuren. Persoonlijk zou ik niet gaan combineren tussen die verschillende wittinten, want dat gaat gegarandeerd afsteken tegen elkaar.
Heb je al gechecked of je de kleur plint nog kan aanpassen?
ik heb pas geleden hier foto’s van mijn plinten en muur gepost dat is 9010 plinten met 9016 muren.Il 2 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:49:
Niet bij mezelf, maar mensen waar ik vaak bij op bezoek kom hebben dit en vind het zelf niet storend. Zeker omdat het hout is, past het er wel bij. Wij gaan binnenkort onze nieuwbouwoning betreden en gaan wel alles 9016 doen.Il 2 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:49:
Oei, dat ziet er niet fraai uit. Mist ook nog een hwa en een profiel onder de rechter plaat aan de muurzijde.
Het metselwerk ziet er ook niet echt jofel uit in de binnenhoek, soms zit de steen aan de rechterkant hoger dan de linkerkant. Of is dat optisch vertekend?Draakje5 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:37:
Iemand zenuwachtig geweest met zagen???![]()
***members only***
Als je nog van metslewerk mag spreken, dat zijn gewoon in de fabriek gemaakte wanden die op de bouwplaats als lego tegen elkaar geplakt worden. Gepruts voor veel geld dus. (maar dat is mijn mening)Wolly schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:14:
[...]
Het metselwerk ziet er ook niet echt jofel uit in de binnenhoek, soms zit de steen aan de rechterkant hoger dan de linkerkant. Of is dat optisch vertekend?
Daar komt gewn hwa. Profiel zag ik ook inderdaad.El-Vder schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:49:
Oei, dat ziet er niet fraai uit. Mist ook nog een hwa en een profiel onder de rechter plaat aan de muurzijde.
Andere hoek idem:
Members only:
Inloggen
[Voor 49% gewijzigd door Draakje5 op 12-05-2023 06:13]
Beetje 2K epoxy en je ziet er niets meer van.Draakje5 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 06:10:
[...]
Daar komt gewn hwa. Profiel zag ik ook inderdaad.
Andere hoek idem:
***members only***
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Het is nog niet opgeleverd he, dus misschien komt er nog over/voor/tussen. Zou het even afwachten maar vanuit bouwbesluit mag je geen kieren groter dan 1cm. 

Het gaat wel echt snel bij jou zeg. Klein project? Er was een punt dat jij hier foto's postte en we ongeveer op hetzelfde punt zaten qua bouw. Ik kijk nog naar een 1e verdieping van zandcementblokken zonder plafond aanDraakje5 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:37:
Iemand zenuwachtig geweest met zagen???![]()
***members only***

Nee dit is niet onze woning, wij lopen ongeveer 5 weken achter op deze woning. Deze staat aan de straatkant en ze hadden allemaal zo'n scheef gezaagde goot.. Kan van onze woning helaas geen foto van dichtbij maken.rubenos schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:38:
[...]
Het gaat wel echt snel bij jou zeg. Klein project? Er was een punt dat jij hier foto's postte en we ongeveer op hetzelfde punt zaten qua bouw. Ik kijk nog naar een 1e verdieping van zandcementblokken zonder plafond aan
Bij ons verwacht ik volgende week het dak erop en staan nu de profielen om te beginnen met metselen.
Wij hebben hier ook een leukertje te pakken, gelukkig gebeurt het nu want over 3 dagen verloopt de 5% termijn van 3 maanden dus nog een goede stok achter de deur. Maar waarschijnlijk lekkenede vloerverwarming bij het toilet naar beneden. Dacht in eerste instantie dat ik per ongeluk onder de wc bril door eea liet vliegen, maar na een week het toilet niet te gebruiken ziet de voeg er nog steeds duidelijk donker uit:
Buren in een ander blok hadden met 5 huizen hetzelfde, bleek een brak T stuk te zijn wat bij alle 5 was gaan lekken op de eerste verdieping
Hopelijk weten ze hier nog waar ze die stukken gebruikt hebben
Buren in een ander blok hadden met 5 huizen hetzelfde, bleek een brak T stuk te zijn wat bij alle 5 was gaan lekken op de eerste verdieping

Wij hebben een keuken besteld bij de zaak die was aangesloten bij de bouw. Makkelijk, want dan konden ze direct na oplevering, of wanneer je het wilde, de keuken laten installeren. Ietse duurder, maar wel gemak. We hebben, al een jaar geleden, aangegeven dat we deze 2 weken na de sleuteloverdracht wilde i.v.m. stucwerkzaamheden die eerst uitgevoerd moeten worden. Nu de datum voor de sleuteloverdracht bekend is, kwamen ze met het bericht dat dit niet gaat lukken en ze pas 4,5 week later kunnen plaatsen
. Nu loopt het vloerleggen en verdere afwerking weer uit en moeten we 2 weken improviseren met eten.

[Voor 11% gewijzigd door Perseus op 12-05-2023 16:54]
Heb je ook drukverlies op je manometer?Takkeding schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:40:
Wij hebben hier ook een leukertje te pakken, gelukkig gebeurt het nu want over 3 dagen verloopt de 5% termijn van 3 maanden dus nog een goede stok achter de deur. Maar waarschijnlijk lekkenede vloerverwarming bij het toilet naar beneden. Dacht in eerste instantie dat ik per ongeluk onder de wc bril door eea liet vliegen, maar na een week het toilet niet te gebruiken ziet de voeg er nog steeds duidelijk donker uit:
[Afbeelding]
Buren in een ander blok hadden met 5 huizen hetzelfde, bleek een brak T stuk te zijn wat bij alle 5 was gaan lekken op de eerste verdiepingHopelijk weten ze hier nog waar ze die stukken gebruikt hebben
Zei er iemand thuisbezorgd?Perseus schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:53:
Wij hebben een keuken besteld bij de zaak die was aangesloten bij de bouw. Makkelijk, want dan konden ze direct na oplevering, of wanneer je het wilde, de keuken laten installeren. Ietse duurder, maar wel gemak. We hebben, al een jaar geleden, aangegeven dat we deze 2 weken na de sleuteloverdracht wilde i.v.m. stucwerkzaamheden die eerst uitgevoerd moeten worden. Nu de datum voor de sleuteloverdracht bekend is, kwamen ze met het bericht dat dit niet gaat lukken en ze pas 4,5 week later kunnen plaatsen. Nu loopt het vloerleggen en verdere afwerking weer uit en moeten we 2 weken improviseren met eten.

Maar zonder gein, dat probleem heb ik ook continu, Ben constant contact aan het houden met iedereen om ervoor te zorgen dat alles in de juiste volgorde gebeurt en dat als iemand verzet moet worden ik niet met sint juttemis ingepland word. Tot nu toe heb ik kunnen voorkomen dat er meerdere dagen niemand in het huis bezig geweest. Uiteindelijk is de ruime 9 weken tijdsperiode die we hadden genomen om rustig naar de verhuizing toe te leven, toch een periode geworden waarbij het allemaal redelijk krap wordt.
Voor dat geld kan je ook gewoon een kleine inductie plaat halen ergens en daar wat eenpans gerechten op maken, allicht iets goekoper zelfs

De vloer voor de keuken doen. Daar doe je iedereen een plezier mee. De vloerenman, de keukenboer en jezelf...Perseus schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:53:
Wij hebben een keuken besteld bij de zaak die was aangesloten bij de bouw. Makkelijk, want dan konden ze direct na oplevering, of wanneer je het wilde, de keuken laten installeren. Ietse duurder, maar wel gemak. We hebben, al een jaar geleden, aangegeven dat we deze 2 weken na de sleuteloverdracht wilde i.v.m. stucwerkzaamheden die eerst uitgevoerd moeten worden. Nu de datum voor de sleuteloverdracht bekend is, kwamen ze met het bericht dat dit niet gaat lukken en ze pas 4,5 week later kunnen plaatsen. Nu loopt het vloerleggen en verdere afwerking weer uit en moeten we 2 weken improviseren met eten.
De vloer wordt zwevend gelegd (klik-PVC), op aanraden van diverse kanten wordt hiervoor geadviseerd dit na de plaatsing van de keuken te doen.Blihi schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:57:
[...]
De vloer voor de keuken doen. Daar doe je iedereen een plezier mee. De vloerenman, de keukenboer en jezelf...
PS: Ik ben de vloerenman

[Voor 4% gewijzigd door Perseus op 12-05-2023 19:16]
Hangt inderdaad af van de vloerenman, de keukenman, het type vloer, en de grootte van de ruimte af.
Ik hoor ook meestal dat eerst keuken komt, daarna vloer. Bij mij ook zo.
[Voor 20% gewijzigd door Il 2 op 12-05-2023 19:22]
Ik hoor niet anders dan dat de voorkeur is om eerst de vloer te leggen en daarna de keuken te plaatsen. Eigenlijk nooit andersomIl 2 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:21:
Hangt inderdaad af van de vloerenman, de keukenman, het type vloer, en de grootte van de ruimte af.
Ook die kun je beter eerst leggen, maar niet onder de keuken. Als je weet waar de pootjes komen kun je dat aftekenen. De plint ligt dan mooi op de vloer en de keuken staat op de juiste hoogte.Perseus schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:15:
[...]
De vloer wordt zwevend gelegd (klik-PVC), op aanraden van diverse kanten wordt hiervoor geadviseerd dit na de plaatsing van de keuken te doen.
PS: Ik ben de vloerenman
Ja, niet enorm veel. Iets meer dan een halve bar over drie maanden. Tijdens de oplevering stond deze op ongeveer 2,5 en is langzaamaan teruggezakt naar 1,9 en de wijzer tikt vrij vaak heel lichtjes...
Korte vragen; na oplevering wil ik graag wen wandje laten plaatsen, waar een maatwerkkast in komt te staan.
Nou heb ik begrepen dat zo een wand vast bevestigd moet worden op de vloer. In het technisch document staat dat je niet in se vloer mag boren ivm vloerverwarming.
Nu is mijn vraag, welke oplossingen zijn er om een wandje te plaatsen en/of hoe kan ik het beste hiermee omgaan?
En: kan ik het beste eerst een wand plaatsen en daarna de keramische tegels of omgekeerd.
Nou heb ik begrepen dat zo een wand vast bevestigd moet worden op de vloer. In het technisch document staat dat je niet in se vloer mag boren ivm vloerverwarming.
Nu is mijn vraag, welke oplossingen zijn er om een wandje te plaatsen en/of hoe kan ik het beste hiermee omgaan?
En: kan ik het beste eerst een wand plaatsen en daarna de keramische tegels of omgekeerd.
Ik heb op zolder een vurenhouten plank op de grond gelijmd emt montagekit en daarop de gipswanden met metalstud vastgemaakt. Staat nog steeds.cacao70 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:08:
Korte vragen; na oplevering wil ik graag wen wandje laten plaatsen, waar een maatwerkkast in komt te staan.
[Afbeelding]
Sowieso als je er een vloer tot plafond kast in gaat bouwen zorgt het gewicht er al voor dat het niet meer gaan schuiven. En anders vastschroeven aan het plafond.
Wordt dat een metalstud wandje? Of hoe wil je dit plaatsen?cacao70 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:08:
[Afbeelding]
Metalstud kun je de liggende profielen gewoon met tapijttape vastzetten op de tegelvloer. Schroeven is niet nodig.
Je kunt ook de kast eerst plaatsen en daar een gipsplaat tegenaan schroeven en die stucen.
Je kunt het op de dekvloer verlijmen, of in een profiel zetten wat op de dekvloer zit met tape of schroeven. Maar het staat niet los. Hetzelfde geldt voor gipsblokken.Draakje5 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:00:
Ytong wordt ook niet aan de grond bevestigd toch, of heb ik het mis.
Hier de blokken op een profiel gelijmd. Profiel zit met high-tac kit vast en begin van de muur met profielen aan de muur vast. Veeranker volgens mij.
Bovenkant met pur. Is mij verteld deze niet vast te maken aan plafond met vast materiaal als pluggen.
Bovenkant met pur. Is mij verteld deze niet vast te maken aan plafond met vast materiaal als pluggen.
Muuraansluiting met veerankers ja en de plafondaansluiting vrij houden en purren.
Maar ytong moet op de dekvloer, niet op de tegelvloer.
Maar ytong moet op de dekvloer, niet op de tegelvloer.
In principe staat nog niks vast, ik moet het nog voorleggen aan diegene die het wandje gaat plaatsen.Blihi schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:09:
[...]
Wordt dat een metalstud wandje? Of hoe wil je dit plaatsen?
Metalstud kun je de liggende profielen gewoon met tapijttape vastzetten op de tegelvloer. Schroeven is niet nodig.
Je kunt ook de kast eerst plaatsen en daar een gipsplaat tegenaan schroeven en die stucen.
Wij hebben een vis graat vloer met band. Die band loopt dan ook om de keuken heen dus moet toch eerst de keuken geplaatst worden.Blik1984 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:32:
[...]
Ik hoor niet anders dan dat de voorkeur is om eerst de vloer te leggen en daarna de keuken te plaatsen. Eigenlijk nooit andersom
Maar je weet toch al precies waar de keuken komt? Dus zelfs dan zou je eerst de vloer kunnen doen?deuz14 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:12:
[...]
Wij hebben een vis graat vloer met band. Die band loopt dan ook om de keuken heen dus moet toch eerst de keuken geplaatst worden.
Er zijn altijd toleranties, de hoekkast past net niet in de hoek omdat de hoek niet precies 90 graden is, een ander ding is een millimeter te groot enz De totale tolerantie is meer dan je wil toelaten bij je bies in de vloer. Als een 45 graden verstekpunt net naast een hoek in je keuken uitkomt dan is dat lelijk.Diablow schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:17:
[...]
Maar je weet toch al precies waar de keuken komt? Dus zelfs dan zou je eerst de vloer kunnen doen?
En dan ga je er vanuit dat alles ook volgens tekening gaat kloppen en dat iedereen dezelfde versie van de tekening heeft. Never happens.
En, ik denk, maar dat is een gok, dat het voor de vloerenboer ook lastig is om de vloer virtueel om de nog niet geplaatste keuken heen te leggen. Hoe moet de vloerenboer die randen uitmeten? Dat kost tijd en geld.
Wie betaald het als het toch niet klopt? Alleen al bepalen wie de fout heeft gemaakt kost geld.
Vloer na keuken was bij ons de enige optie. Snap ik wel.
[Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 14-05-2023 08:31]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Ja, in dat geval kun je niet anders.deuz14 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:12:
[...]
Wij hebben een vis graat vloer met band. Die band loopt dan ook om de keuken heen dus moet toch eerst de keuken geplaatst worden.
Precies zoals @vliegnerd zegt, je wilt de band overal precies even breed. Als de keuken net even een cm opschuift, dan ga je dat al zien.
En voor het gedeelte wat tegen een wand staat kan dat mogelijk al wel, maar wij hebben ook een kook en spoeleiland met een uitsparing voor enkele barstoelen. Dat ga je nooit van te voren perfect kunnen leggen (gevolg van een band is dus dat de vloer niet onder de keuken doorloopt)
En voor het gedeelte wat tegen een wand staat kan dat mogelijk al wel, maar wij hebben ook een kook en spoeleiland met een uitsparing voor enkele barstoelen. Dat ga je nooit van te voren perfect kunnen leggen (gevolg van een band is dus dat de vloer niet onder de keuken doorloopt)
Twee weken Chinees!Perseus schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:53:
Nu loopt het vloerleggen en verdere afwerking weer uit en moeten we 2 weken improviseren met eten.

Je hoeft er toch niet direct in te klusse? Regel jij de oplevering samen met iemand van VEH en je vriendin heeft nergens last vanBertVK schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:25:
***members only***

Denk niet dat ze oplevering gaan uitstellen
De aannemer zal zijn geld ook willen zien. En een prognose blijft uiteindelijk een prognose.
Vragen kan, maar ik denk niet dat je aannemer akkoord gaat met (weken) uitstel :-)
Vragen kan, maar ik denk niet dat je aannemer akkoord gaat met (weken) uitstel :-)
Heb je helemaal gelijk in natuurlijk maar een huis wat opgeleverd is maar waar je nog niks mee kan is wel jouw 'probleem' in die zin dat alle risico's voor jou zijn (brand, inbraak,etc.). Het liefst krijg je de sleutel en wandelt de stucadoor een uurtje later binnen. Ik weet ook niet of stucadoors, vloerenboeren, etc. direct na de bouwvak niet allemaal bomvol zitten, maar daar komen we vanzelf achter.KoudeAardbei schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:34:
[...]
Je hoeft er toch niet direct in te klusse? Regel jij de oplevering samen met iemand van VEH en je vriendin heeft nergens last van![]()
Denk niet dat ze oplevering gaan uitstellen
Alles bij elkaar mogen we denk ik blij zijn als je de berichten tegenwoordig hoort. We hadden op uitloop gerekend en t/m maart '24 aan dubbele lasten begroot, dus dat zijn 6/7 maanden die we mooi uitsparen.
[Voor 6% gewijzigd door BertVK op 16-05-2023 16:11]
Q4 is vanaf september en daarvoor zit de bouwvak. Net voor de bouwvak en er vlak na kan inderdaad 2 maanden schelen. Wij komen uit een soortgelijke situatie en is uiteindelijk ook wel losgelopen. Als je echter nu pas werklui gaat vastleggen, gaat dat misschien nog wel lastig worden. Als je alles wat je wilt doen al op een rij hebt gezet, dan kan het wel, maar zou wel haast maken.BertVK schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:25:
***members only***
Wij hadden 6 maanden voor de toenmalig geplande oplevering getekend voor vloeren, stucadoors, ververs enzovoorts, enerzijds omdat de prijzen hard omhoog gingen en vaklui schaars zijn.waren, anderzijds omdat ik niet de verwachting had dat mijn vrouw mobiel zou zijn tegen de tijd dat de oplevering plaatsvond. Zoiezo heb ik de overdracht van onze woning tot 9 weken na oplevering van de nieuwbouwwoning uitgesteld om wat meer ademruimte te hebben en niet bij elke tegenvaller in de stress te schieten (dat is minder goed gelukt

Uitstellen kan niet.BertVK schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:25:
***members only***
Een van mijn overburen heeft de oplevering de eerste keer geweigerd. Dat kon in dit geval omdat er aanpassingen waren op de originele vergunnning (onder andere een uitbouw) waarvoor de vergunning nog niet was aangepast.BertVK schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:25:
***members only***
Als de woning klaar is, en het papierwerk klopt, denk ik dat er inderdaad niet veel uit te stellen valt.
Hier verloopt de bouw ook voortvarend. Bij koop was de verwachteoplevertermijn Q124. Vorige maand kregen we te horen dat het waarschijnlijk november wordt. En nu gaan er geluiden (niet officieel bevestigd) dat het oktober/november wordt. Had vrouwlief toch gelijk met snel de nieuwe meubeltjes bestellen (soort van reversed engineering...). Levertijden november. Zou allemaal redelijk in het 'schema' passen.
Voor ons voordelig ivm eerder opzegging huur. Scheelt toch zo'n 3-4 maanden. LG g3 is al terugverdiend (hopelijk wordt dat als zoete koek geaccepteerd door de chef des huizes)
Vandaag alvast navraag gedaan van de hoogte van de plafonds/muren. Ik dacht 260 of 270. Yep: precies in de midden 2,65. Kan ik alvast wat gaan voorklussen. Definitieve maatvoering kan toch pas als de (onder)vloer erin ligt.
Nu hopen dat de lokale NUTS ook voorbereid is op sneller dan geprognotiseerd. Is dat ergens te checken? Denk dat wij bij Stedin (Zeeland) zitten.
Ons nieuwe stekje op de 1e etage schiet al op. Factuur vijf zal wel snel volgen.
Voor ons voordelig ivm eerder opzegging huur. Scheelt toch zo'n 3-4 maanden. LG g3 is al terugverdiend (hopelijk wordt dat als zoete koek geaccepteerd door de chef des huizes)
Vandaag alvast navraag gedaan van de hoogte van de plafonds/muren. Ik dacht 260 of 270. Yep: precies in de midden 2,65. Kan ik alvast wat gaan voorklussen. Definitieve maatvoering kan toch pas als de (onder)vloer erin ligt.
Nu hopen dat de lokale NUTS ook voorbereid is op sneller dan geprognotiseerd. Is dat ergens te checken? Denk dat wij bij Stedin (Zeeland) zitten.
Ons nieuwe stekje op de 1e etage schiet al op. Factuur vijf zal wel snel volgen.
Men is langsgeweest ivm de lekkage die ik dacht in de vloerverwarming te hebben, maar de man denkt dat de afvoer van het toilet niet goed aangesloten is en dat daar vocht lekt. Komt binnenkort weer iemand anders voor kijken. Ik denk ook wel dat hij gelijk heeft want na een paar dagen het toilet te vermijden worden de donkere plekken in de voegen wel weer normaal. Maar man wat vervelend dit geregel zo... Vandaag ook de aannemer in gebreke gesteld en de notaris gemeld dat ik de 5% wil laten vasthouden, gezien morgen de 3 maanden termijn verloopt en er echt nog een aantal grote punten open staan. Benieuwd hoe dat allemaal gaat verlopen.
Geef aan dat je op vakantie bent in juli en dus geen oplevering kan doen. Het is tenslotte ook aan de aannemer om je tijdig te informeren over een mogelijke oplevering en de zomervakantie is nu al geboektBertVK schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:25:
***members only***

Tijdens de bouwvak leveren ze niet op dus wordt het daarmee al snel midden-augustus.
[Voor 19% gewijzigd door Blik1984 op 16-05-2023 20:05]
Hier 2 maanden vertraging door NUTS (Stedin, Delft). Met de bouwvak die er nu tussen komt, bij elkaar 3,5 maand vertraging.Brains Bush schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:29:
Echt duizendmaal liever m’n huis twee maanden eerder gehad.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Hier ook 2 maanden extra nuts vertraging gehad, maar dan door het warmtenet. En dan nog bij oplevering werkte het warm water niet
Inmiddels nu opgeleverd, eindelijk, na 3 jaar wachten (ongeveer)
En nu alles opeens in een stroomversnelling, contracten nuts afsluiten, schilderen, projectkeuken moet nog geplaatst worden (staat nu ingeplanned gelukkig voor over 2 weken) en de vloer nog. De badkamer is in principe gebruiksklaar maar die is vrij basic, dus daar nog wat spulletjes voor 'upgraden'.
En daarnaast nog honderd andere dingetjes die geregeld / gekocht moeten worden maar alles op z'n tijd
Het voelt nog steeds vrij onwerkelijk, om na zo'n lange tijd in je eigen huis rond te lopen.

Inmiddels nu opgeleverd, eindelijk, na 3 jaar wachten (ongeveer)

En nu alles opeens in een stroomversnelling, contracten nuts afsluiten, schilderen, projectkeuken moet nog geplaatst worden (staat nu ingeplanned gelukkig voor over 2 weken) en de vloer nog. De badkamer is in principe gebruiksklaar maar die is vrij basic, dus daar nog wat spulletjes voor 'upgraden'.
En daarnaast nog honderd andere dingetjes die geregeld / gekocht moeten worden maar alles op z'n tijd

[Voor 10% gewijzigd door Il 2 op 16-05-2023 22:13]
Ik zoek een goede bouwstofzuiger voor na de oplevering. Nu kan ik die huren bij Boels voor rond de 50 euro per weekend, maar zag deze bij de Lidl staan:
https://www.lidl.nl/p/par...gzuiger-1300-w/p100342920
Iemand toevallig ervaringen mee?
Zijn die 295 reviews op de Lidl site niet voldoende?Batata007 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:42:
Ik zoek een goede bouwstofzuiger voor na de oplevering. Nu kan ik die huren bij Boels voor rond de 50 euro per weekend, maar zag deze bij de Lidl staan:

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput
Ik zou zelf echt een eigen bouwstofzuiger kopen en niet eentje voor een weekend huren. Mijn ervaring is dat je een bouwstofzuiger vaak gebruikt tijdens het klussen.
Zelf heb een Karcher WD3 P sinds een verbouwing van 2016 en doet het nog steeds goed.
Zelf heb een Karcher WD3 P sinds een verbouwing van 2016 en doet het nog steeds goed.
BesteldBatilan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:02:
[...]
Zijn die 295 reviews op de Lidl site niet voldoende?

Gisteren informatieavond gehad waarbij de aannemer enzo een praatje hielden voor alle toekomstige bewoners. Gelijk mooi moment om beetje de buren te leren kennen 
Ze hebben nu een verwachte oplevermoment van Q3/Q4 2024 maar ik vermoed dat hier nog wel uitstel zal komen. Maar mijn bouwdepot loopt in november 2024 af. Als er echt uitstel komt is het dan gebruikelijk dat ik het bouwdepot kan verlengen ofzo?

Ze hebben nu een verwachte oplevermoment van Q3/Q4 2024 maar ik vermoed dat hier nog wel uitstel zal komen. Maar mijn bouwdepot loopt in november 2024 af. Als er echt uitstel komt is het dan gebruikelijk dat ik het bouwdepot kan verlengen ofzo?
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
Bij Vista Hypotheken kon dat het 6 maanden verlengd worden zonder problemen, gevolg wel was dat je geen rente meer kreeg over het niet opgenomen tegoed. Verder verlengen was ook mogelijk, maar dan kon het zijn dat het rentepercentage aangepast moest worden.MonkeySleeve schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:44:
Gisteren informatieavond gehad waarbij de aannemer enzo een praatje hielden voor alle toekomstige bewoners. Gelijk mooi moment om beetje de buren te leren kennen
Kan ik de looptijd van mijn bouwdepot verlengen?MonkeySleeve schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:44:
Bij sommige hypotheekverstrekkers mag je de looptijd van je bouwdepot verlengen als de bouw of verbouwing toch langer duurt. Controleer dit goed, vóórdat je een hypotheekverstrekker kiest. Zeker als je verwacht dat de werkzaamheden kunnen uitlopen.
bron: https://www.geld.nl/hypotheek/service/bouwdepot
Over drie weken eerste kijkdag met binnenmuren
Zeer benieuwd.
Het duurt hier vrij lang voordat de dakpannen er op liggen, 1e blok heeft al 1,5 maand de kap er op en bij ons nu een week of 2. Is dat gebruikelijk?

Zeer benieuwd.
Het duurt hier vrij lang voordat de dakpannen er op liggen, 1e blok heeft al 1,5 maand de kap er op en bij ons nu een week of 2. Is dat gebruikelijk?
1+10 Pro | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Ik zou dat navragen bij je hypotheekadviseur. Die kan je als enige een antwoord hierop geven. Vooral omdat je compleet geen details geeft over de hypotheekverstrekker.MonkeySleeve schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:44:
De aannemer lijkt eindelijk onze klachten wat betreft de verkeerde folie en de kwaliteit van de vervangende folie serieus te nemen.
We zijn nu aan het nadenken of we ze die 8 weken gaan geven. Lastige is dat we dit met 4 huizen doen en twee willen uitstel geven en twee niet.
Waarom ik, en een ander, van mening zijn dat uitstel niet nodig is:
- Ze hadden direct na het ontvangen van de brief kunnen/moeten schakelen met de leveranciers en uitstel vragen.
- Wij geven aan dat de kwaliteit ronduit slecht is én dat het niet de afgesproken folie is, nergens wordt er met een woord gerept over de verkeerde folie.
- Ze willen gaan verlengen met 8 weken, dat gaat in de bouwvak vallen en de kans is zeer groot dat ze dan wéér uitstel moeten hebben omdat sommige bedrijven dicht zijn.
We gaan vanavond even naar twee andere woningen toe waar ze wél de juiste folie’s hebben toegepast om de kwaliteit te bekijken. Ongetwijfeld dat deze deuren namelijk niét verkleurt zijn. Dan hoeven we wat ons betreft helemaal niet te wachten op een leverancier.
Members only:
Inloggen
We zijn nu aan het nadenken of we ze die 8 weken gaan geven. Lastige is dat we dit met 4 huizen doen en twee willen uitstel geven en twee niet.
Waarom ik, en een ander, van mening zijn dat uitstel niet nodig is:
- Ze hadden direct na het ontvangen van de brief kunnen/moeten schakelen met de leveranciers en uitstel vragen.
- Wij geven aan dat de kwaliteit ronduit slecht is én dat het niet de afgesproken folie is, nergens wordt er met een woord gerept over de verkeerde folie.
- Ze willen gaan verlengen met 8 weken, dat gaat in de bouwvak vallen en de kans is zeer groot dat ze dan wéér uitstel moeten hebben omdat sommige bedrijven dicht zijn.
We gaan vanavond even naar twee andere woningen toe waar ze wél de juiste folie’s hebben toegepast om de kwaliteit te bekijken. Ongetwijfeld dat deze deuren namelijk niét verkleurt zijn. Dan hoeven we wat ons betreft helemaal niet te wachten op een leverancier.
[Voor 20% gewijzigd door Toppe op 17-05-2023 16:36]
De voorschouw staat gepland over twee weken
Gaat op het laatst dus echt allemaal wat vlotter!
EDIT: we mogen door wat planningsperikelen van de buren volgende week al
EDIT 2: Jeezzzzzz de kopersbegeleider gaat erg lekker maar niet heus, we mogen tóch pas over twee weken

EDIT: we mogen door wat planningsperikelen van de buren volgende week al

EDIT 2: Jeezzzzzz de kopersbegeleider gaat erg lekker maar niet heus, we mogen tóch pas over twee weken

[Voor 53% gewijzigd door Alic3 op 17-05-2023 19:31]
Members only:
Inloggen
Wat raden jullie hier aan, wij hebben onze wanden laten dunpleisteren na oplevering. Ik wil alles zelf gaan schilderen, maar zouden jullie wel of geen voorstrijk gebruiken? De stukadoor geeft aan dat je dit beter wel kan doen omdat je goede verf dan minder snel in de wand intrekt dus daardoor minder banen in je schilderwerk gaat zien. Wat is hier de ervaring?
Volgens mij wel doen, of anders wat met water verdund verdund latex (als je gaat latexen)Agostino schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:10:
Wat raden jullie hier aan, wij hebben onze wanden laten dunpleisteren na oplevering. Ik wil alles zelf gaan schilderen, maar zouden jullie wel of geen voorstrijk gebruiken? De stukadoor geeft aan dat je dit beter wel kan doen omdat je goede verf dan minder snel in de wand intrekt dus daardoor minder banen in je schilderwerk gaat zien. Wat is hier de ervaring?
De kosten en tijd zijn het niet.
Laat ze de goot en afvoer over het perceel van de achterbuurman aansluiten?Lupadi schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:08:
***members only***
Waarom moet dit over jouw perceel?
Voor de aannemer wellicht een makkelijke oplossing, maar de tuin van de buurman kan ook gewoon op de schop.
Omdat de man er dus al langer woont en er achter hem nieuwbouw wordt geplaatst, ook nog eens hoger dan zijn huis. Waarom zou hij zijn tuin moeten opofferen omdat er een nieuw huis achter hem wordt gebouwd? Logisch toch dat het niet op zijn grond gebeurt?Draakje5 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:23:
[...]
Laat ze de afvoer over het perceel van de achterbuurman aansluiten?
Waarom moet dit over jouw perceel?
Voor de aannemer wellicht een makkelijke oplossing, maar de tuin van de buurman kan ook gewoon op de schop.
Ik vraag me af in welk proces van bouw we hier zitten. Is de omgevingsvergunning wel of nog niet rond? Is er wel of nog niet bij de notaris getekend?kepler schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:29:
[...]
Omdat de man er dus al langer woont en er achter hem nieuwbouw wordt geplaatst, ook nog eens hoger dan zijn huis. Waarom zou hij zijn tuin moeten opofferen omdat er een nieuw huis achter hem wordt gebouwd? Logisch toch dat het niet op zijn grond gebeurt?
Als dit allemaal nog niet gedaan is, ja dan zou het best kunnen. Maar ik zou die goot en afvoer mooi aan de buurman geven ipv zelf de lasten te dragen van instandhouding, dat kan best. Kost alleen meer geld voor de aannemer.
[Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 17-05-2023 22:37]
Misschien snap ik je niet hoor, maar waarom zou die buurman de lasten moeten dragen van een probleem wat door iemand anders wordt veroorzaakt? Dat probleem moet toch opgelost worden door de eigenaar van dat nieuwe huis? En ja, dat kan idd nog de aannemer zijn of wie dan ook, maar die lasten zouden nooit voor de buurman moeten zijn.Draakje5 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:35:
[...]
Ik vraag me af in welk proces van bouw we hier zitten. Is de omgevingsvergunning wel of nog niet rond? Is er wel of nog niet bij de notaris getekend?
Als dit allemaal nog niet gedaan is, ja dan zou het best kunnen. Maar ik zou die goot en afvoer mooi aan de buurman geven ipv zelf de lasten te dragen van instandhouding, dat kan best. Kost alleen meer geld voor de aannemer.
Het andere perceel ligt hoger en de buurman krijgt een gratis goot om het waterprobleem van zijn lager liggend perceel tegen te gaan. Dat is dan toch alleen maar een goede dienst van de aannemer? Je ziet wel vaker verschillen in peilhoogte. Ik begrijp niet waarom de eigenaar van een nieuw perceel voor de instandhouding van een goot voor een buurman moet zorg dragen.kepler schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 06:11:
[...]
Misschien snap ik je niet hoor, maar waarom zou die buurman de lasten moeten dragen van een probleem wat door iemand anders wordt veroorzaakt? Dat probleem moet toch opgelost worden door de eigenaar van dat nieuwe huis? En ja, dat kan idd nog de aannemer zijn of wie dan ook, maar die lasten zouden nooit voor de buurman moeten zijn.
Het probleem van de buurman wordt nu het probleem wn zorgen van de nieuwbouwwijk / percelen gemaakt.
Bij ons waren er buren die geklaagd hadden over het uitzicht - privacy. Die hebben allemaal een gratis schutting gekregen, ja, van de aannemer. En nee, niet op grond van de percelen van de nieuwbouwwijk. En die schutting hoeven wij ook niet te onderhouden.
Maar het is maar een advies en een andere kijk op deze kwestie. Ik zeg niet dat dit nou persee het (enige) juiste is. Als jij denkt dat dit nergens stand houd, is dat goed om te zeggen natuurlijk.

[Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 18-05-2023 07:20]
Gezien de klacht van de buurman ga ik er vanuit dat de nieuwe percelen hoger zijn gemaakt waardoor hij er nu pas last van heeft. Logisch dat de buurman dan gaat klagen. Ik zou als buurman ook hebben gezegd, succes met het zoeken naar een oplossing, maar niet op mijn grond.Draakje5 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 06:57:
[...]
Het andere perceel ligt hoger en de buurman krijgt een gratis goot om het waterprobleem van zijn lager liggend perceel tegen te gaan. Dat is dan toch alleen maar een goede dienst van de aannemer? Je ziet wel vaker verschillen in peilhoogte. Ik begrijp niet waarom de eigenaar van een nieuw perceel voor de instandhouding van een goot voor een buurman moet zorg dragen.
Het probleem van de buurman wordt nu het probleem wn zorgen van de nieuwbouwwijk / percelen gemaakt.
Bij ons waren er buren die geklaagd hadden over het uitzicht - privacy. Die hebben allemaal een gratis schutting gekregen, ja, van de aannemer. En nee, niet op grond van de percelen van de nieuwbouwwijk. En die schutting hoeven wij ook niet te onderhouden.
Maar het is maar een advies en een andere kijk op deze kwestie. Ik zeg niet dat dit nou persee het (enige) juiste is. Als jij denkt dat dit nergens stand houd, is dat goed om te zeggen natuurlijk.
PVOutput | 3465Wp i.c.m. SB3.6-1AV-40 op ZO | Heerhugowaard | LIVE
ik snap jouw redenering niet. Als die nieuwbouwwoning(en) er niet was geweest, dan was er ook helemaal geen probleem geweest voor buurman.Draakje5 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 06:57:
[...]
Het andere perceel ligt hoger en de buurman krijgt een gratis goot om het waterprobleem van zijn lager liggend perceel tegen te gaan. Dat is dan toch alleen maar een goede dienst van de aannemer? Je ziet wel vaker verschillen in peilhoogte. Ik begrijp niet waarom de eigenaar van een nieuw perceel voor de instandhouding van een goot voor een buurman moet zorg dragen.
Ik heb geen idee of het juridisch stand houdt, maar ik van mening dat diegene die het probleem veroorzaakt het ook zelf moet oplossen.
(En ja er is een groot grijs gebied, als er bv al wateroverlast was. Maar op basis van de huidige info geeft ik de buurman groot gelijk. )
Grond verzakt, dat is niet per definitie een probleem van de nieuwbouw die wèl netjes op het peil zit.kepler schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:17:
[...]
ik snap jouw redenering niet. Als die nieuwbouwwoning(en) er niet was geweest, dan was er ook helemaal geen probleem geweest voor buurman.
Ik heb geen idee of het juridisch stand houdt, maar ik van mening dat diegene die het probleem veroorzaakt het ook zelf moet oplossen.
(En ja er is een groot grijs gebied, als er bv al wateroverlast was. Maar op basis van de huidige info geeft ik de buurman groot gelijk. )
(Ken de situatie niet, just saying)
Maar op dit moment vermoedt de buurman alleen maar een probleem. Voorlopig is het probleem er nog niet. Enige wat nodig is om te voorkomen dat het probleem ontstaat. Maar dat kan je misschien in plaats met een goot ook oplossen op andere manieren,kepler schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:17:
[...]
ik snap jouw redenering niet. Als die nieuwbouwwoning(en) er niet was geweest, dan was er ook helemaal geen probleem geweest voor buurman.
• door het laatste metertje van je tuin te voorzien van drainage (waarschijnlijk duur)
• soort van damwandje waardoor het water niet bij hem kan komen
En misschien zijn er nog andere oplossingen die minder ruimte innemen bij jou en toch de problemen vermijden
Er zijn vast hoop andere oplossingen, maar het ging erom dat die oplossing niet standaard in de tuin van de buurman moet komen te liggen maar in de basis bij de veroorzaker.jvdmeer schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:31:
[...]
Maar op dit moment vermoedt de buurman alleen maar een probleem. Voorlopig is het probleem er nog niet. Enige wat nodig is om te voorkomen dat het probleem ontstaat. Maar dat kan je misschien in plaats met een goot ook oplossen op andere manieren,
• door het laatste metertje van je tuin te voorzien van drainage (waarschijnlijk duur)
En misschien zijn er nog andere oplossingen die minder ruimte innemen bij jou en toch de problemen vermijden
Maar goed, er zijn details die de situatie heel anders kunnen maken

Wij hebben een slootje tussen ons en de achter buren. Dat is ongeveer 4 kuub per meter water. Vorig jaar hele erge regenval gehad, hun woningen stonden mooi onder water. Ben je lekker mee.
Goeie tip! De drainage oplossing zal ik aandragen naar de projectontwikkelaarjvdmeer schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:31:
[...]
Maar op dit moment vermoedt de buurman alleen maar een probleem. Voorlopig is het probleem er nog niet. Enige wat nodig is om te voorkomen dat het probleem ontstaat. Maar dat kan je misschien in plaats met een goot ook oplossen op andere manieren,
Wat betreft het damwandje deze staat er in essentie al, er komt (op onze grond) een betonnen keerwand om het hoogteverschil van 40 cm op te vangen die keerwand steekt +- 10cm uit boven onze grond
Voor de rest om wat context te scheppen. De betreffende buurman heeft jaren tussen de akkerlanden gewoond met aan de achterkant van zijn woning een sloot (die dus water opvangt) de sloot is dichtgegooid én de grond waar de nieuwbouwhuizen opkomen wordt opgehoogd, het is dus zeker een probleem dat ontstaat door de nieuwbouw woningen én zoals al eerder aangegeven snap ik zijn bezwaar maar dat betekent niet dat ik blij hoef te zijn met de aangedragen oplossingen

[Voor 20% gewijzigd door Lupadi op 18-05-2023 12:26]
Een thema wat raakt aan de discussie hierboven: Wat zijn jullie ervaringen of tips voor de tuingrond bij een nieuwbouwwoning voordat je de tuinaanleg start? Onze woning wordt volgende week opgeleverd en wil zelf de tuinaanleg doen. Wij zitten op een grotendeels zandgrond waar zelfs tijdens de zware stortbuien afgelopen weken vrijwel geen water bleef liggen (enkele kleine plasjes). Sowieso graaf ik ca. 30cm af voor de oprit en stort hier 20 cm puin + zand op als fundering. Ook graaf ik ca. 15cm af voor het gazon waar weer tuinaarde opkomt. Grootste deel van de tuin wordt gazon, weinig verharding. Oprit loopt af op een waterdoorlatend strookje 50cm grind af tussen opritten van ons en de buren. Dus hoop dat daarmee voldoende waterdoorlatendheid/buffer wordt gecreerd.
Toch twijfel ik om op sommige websites (en ook in dit topic) ze aanraden tot wel 1,5m om te spitten / de grond losmaken. Zouden jullie dat in mijn situatie alsnog doen? En daarnaast woel je de grond los, volume neemt toe, gaat over de tijd weer compacter worden, dus verzakkingen in de tuin?
Toch twijfel ik om op sommige websites (en ook in dit topic) ze aanraden tot wel 1,5m om te spitten / de grond losmaken. Zouden jullie dat in mijn situatie alsnog doen? En daarnaast woel je de grond los, volume neemt toe, gaat over de tijd weer compacter worden, dus verzakkingen in de tuin?
Wij hebben hier ook zandgrond en bij ons heeft de ontwikkelaar net na oplevering de grond nog met een puinbak gefilterd, omdat er teveel puin tussen zat. Ze zijn toen ongeveer 80cm diep geweest. Hierna weer aangereden en ingeregend.Perseus schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:47:
Een thema wat raakt aan de discussie hierboven: Wat zijn jullie ervaringen of tips voor de tuingrond bij een nieuwbouwwoning voordat je de tuinaanleg start? Onze woning wordt volgende week opgeleverd en wil zelf de tuinaanleg doen. Wij zitten op een grotendeels zandgrond waar zelfs tijdens de zware stortbuien afgelopen weken vrijwel geen water bleef liggen (enkele kleine plasjes). Sowieso graaf ik ca. 30cm af voor de oprit en stort hier 20 cm puin + zand op als fundering. Ook graaf ik ca. 15cm af voor het gazon waar weer tuinaarde opkomt. Grootste deel van de tuin wordt gazon, weinig verharding. Oprit loopt af op een waterdoorlatend strookje 50cm grind af tussen opritten van ons en de buren. Dus hoop dat daarmee voldoende waterdoorlatendheid/buffer wordt gecreerd.
Was wel wat arme grond, onder het gras een heel dun laagje compost gedaan in totaal 3m2 (kan je bij ons gratis ophalen in de milieustraat en elke keer als ik wat ging brengen, volle kar mee terug genomen) op 150m2 (ingefreest voor het leggen en vervolgens weer aangewalst). Hierlangs nog een zak koemest en gras ligt er 2 jaar later nog steeds netjes bij (wel goed beregend in de zomer en van het voorjaar gevericuteerd) . Voor de borders in totaal 1,5m3 potgrond vermengt en planten staan er nog steeds netjes bij.
1,5 meter omspitten is wat veel, maar zou wel een cm of 60 doen met een minigravertje, is dat ook prima te doen. Onder gras afgraven zou ik alleen doen als de grond heel slecht is. Anders zou ik mengen, of je moet met peil niet uitkomen.
OT; Gezellig bankje ook zie ik… 😜☀️🤭
Toppe schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:26:
Nog even 4 leilindes geplant en toen we toch bezig waren de voortuin ook maar afgemaakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gratis op te halen. Had vrouwlief weer voorbij zien komen op marktplaats voor een tientje. Nou, ik had liever een tientje betaald en dat ding daar achter gelaten

Wat we nou toch weer aan ons broek hebben hangen. In fase 1 van ons project (wij zitten in fase 2, oplevering als het goed is volgende maand) weigert de externe zonnepaneel installateur om de zonnepanelen te plaatsen. Want, zo schrijven de leveranciers aan onze toekomstige buren:
We hebben ook al verhalen gehoord dat bij het plaatsen van het tweede paneel er al 11 dakpannen stuk zijn. Noot: we krijgen geen reservedakpannen van de bouwer (is dat eigenlijk normaal?). De dakpannen zijn van type “dubbele stormpan SP-10”. Heeft iemand iets dergelijks al eens meegemaakt? Is deze externe installateur gewoon een prutser (Damsma is het)? Zelf hebben wij een andere installateur gekozen, wil natuurlijk voorkomen dat deze straks ook weigert om de panelen te plaatsen. Hoe kan ik hier het beste mee dealen? Misschien een dakdekker een second opinion vragen mbt de kwaliteit van het dak?“De kwaliteit en constructie van de dakpannen zijn zodoende slecht en zo overdreven vast met haken om de dakpannen, dat wij onze onderconstructie en de bijbehorende haken niet kunnen monteren zonder extra schade aan te richten aan uw dak”.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.