Mijn advies: maandag direct advies inwinnen bij je rechtsbijstand. Dit klinkt niet goed.Ramon schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:04:
Wat we nou toch weer aan ons broek hebben hangen. In fase 1 van ons project (wij zitten in fase 2, oplevering als het goed is volgende maand) weigert de externe zonnepaneel installateur om de zonnepanelen te plaatsen. Want, zo schrijven de leveranciers aan onze toekomstige buren:
[...]
We hebben ook al verhalen gehoord dat bij het plaatsen van het tweede paneel er al 11 dakpannen stuk zijn. Noot: we krijgen geen reservedakpannen van de bouwer (is dat eigenlijk normaal?). De dakpannen zijn van type “dubbele stormpan SP-10”. Heeft iemand iets dergelijks al eens meegemaakt? Is deze externe installateur gewoon een prutser (Damsma is het)? Zelf hebben wij een andere installateur gekozen, wil natuurlijk voorkomen dat deze straks ook weigert om de panelen te plaatsen. Hoe kan ik hier het beste mee dealen? Misschien een dakdekker een second opinion vragen mbt de kwaliteit van het dak?
Dan heeft de aannemer een keer niet bezuinigd op (aantal) panhaken en schroeven.Ramon schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:04:
Wat we nou toch weer aan ons broek hebben hangen. In fase 1 van ons project (wij zitten in fase 2, oplevering als het goed is volgende maand) weigert de externe zonnepaneel installateur om de zonnepanelen te plaatsen. Want, zo schrijven de leveranciers aan onze toekomstige buren:
[...]
We hebben ook al verhalen gehoord dat bij het plaatsen van het tweede paneel er al 11 dakpannen stuk zijn. Noot: we krijgen geen reservedakpannen van de bouwer (is dat eigenlijk normaal?). De dakpannen zijn van type “dubbele stormpan SP-10”. Heeft iemand iets dergelijks al eens meegemaakt? Is deze externe installateur gewoon een prutser (Damsma is het)? Zelf hebben wij een andere installateur gekozen, wil natuurlijk voorkomen dat deze straks ook weigert om de panelen te plaatsen. Hoe kan ik hier het beste mee dealen? Misschien een dakdekker een second opinion vragen mbt de kwaliteit van het dak?
Dat is op zich bewonderingswaardig.
Maar ze moeten de dakhaken dan ook plaatsen voor of tijdens het dekken. Achteraf pannen gaan verwijderen, aanpassen en herplaatsen is dubbel- en gekkenwerk.
[Voor 65% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-05-2023 16:22]
Dat is natuurlijk een eenzijdig waardeoordeel van iemand die de boel moet loshalen. Normaliter haal je de dakpannen nooit meer los dus je kan ook stellen dat ze zeer goed gelegd en bevestigd zijn.Ramon schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:04:
[...]
Het zal meer kosten om hier panelen op te leggen, qua tijd of vervanging van de gebroken pannen omdat ze de haken niet goed (kunnen) verwijderen.
En wat denk je dat die gaat zeggen? We gaan procederen, je wint de zaak en 3 ton schade vergoeding?Joris-Jansen schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:42:
[...]
Mijn advies: maandag direct advies inwinnen bij je rechtsbijstand. Dit klinkt niet goed.
Lijkt me normaal dat je eerst even een vraag bij je kopersbegeleiding uitzet.
[Voor 9% gewijzigd door Toppe op 20-05-2023 17:36]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Nee, tuurlijk niet gelijk procederen. Maar dit verhaal klinkt zo ontzettend raar dat het wel goed is om een mogelijke zaak onder de aandacht te brengen.Toppe schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:33:
[...]
En wat denk je dat die gaat zeggen? We gaan procederen, je wint de zaak en 3 ton schade vergoeding?
Lijkt me normaal dat je eerst even een vraag bij je kopersbegeleiding uitzet.
Een rechtsbijstand zal niets doen tenzij je de zaak formeel bij ze aanmeld en dan heb je ook correspondentie en dergelijke voor nodig.Joris-Jansen schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:30:
[...]
Nee, tuurlijk niet gelijk procederen. Maar dit verhaal klinkt zo ontzettend raar dat het wel goed is om een mogelijke zaak onder de aandacht te brengen.
Als een aannemer elke pan wilt vast zetten -wat hij niet verplicht is- dan staat hij volkomen in zijn recht.
Sowieso eerst afwachten tot de oplevering, dan kan je het als punt op laten nemen.
Bij onze buren zijn er met een storm wat dakpannen afgewaaid, daarna heeft de aannemer ze bij de andere woningen wat vaker vast gezet.
Handig? Nee, buren hadden 21 kapotte pannen, maar wel een stevig dak
[Voor 34% gewijzigd door Toppe op 20-05-2023 18:44]
Op de bouwtekeningen bij de omgevingsvergunning staat waar de pannen vastgemaakt moeten worden. Is daar van afgeweken wat nu dus problemen oplevert voor plaatsen panelen?Ramon schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:04:
[...]
Is that so?Draakje5 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:01:
[...]
Op de bouwtekeningen bij de omgevingsvergunning staat waar de pannen vastgemaakt moeten worden.
Grootste deel van je dak is dus dambordverankering, dus de helft van je pannen dit vast.Draakje5 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 07:58:
[...]
Voorbeeld bij ons, kleine greep uit het document.
***members only***
Klopt.Toppe schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:20:
[...]
Grootste deel van je dak is dus dambordverankering, dus de helft van je pannen dit vast.
Dit heb ik ook van mijn dakmaterialenleverancier gekregen, maar heeft verder niets met de vergunning te maken, die was al lang en breed goed gekeurd.Draakje5 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 07:58:
[...]
Voorbeeld bij ons, kleine greep uit het document.
***members only***
Edit: voor de duidelijkheid: ik heb zelf mijn huis gebouwd.
[Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-05-2023 12:52]
Nee, dat klopt. Dit document is dd januari 2023, terwijl de vergunning in 2022 al definitief was.bbbrumbrum schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:50:
[...]
Dit heb ik ook van mijn dakmaterialenleverancier gekregen, maar heeft verder niets met de vergunning te maken, die was al lang en breed goed gekeurd.
Het geeft in ieder geval aan van hoe de pannen ongeveer vast gemaakt zouden moeten worden.
Krijgen jullie dit soort details van je bouwer? Wij hebben vooralsnog alleen de verkooptekeningen, met aanpassingen meerwerk, en de technische omschrijving. Of heb je dat zelf opgevraagd?
Opgevraagd bij de gemeente, onder de noemer van de omgevingsvergunning.gdvm schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:13:
Krijgen jullie dit soort details van je bouwer? Wij hebben vooralsnog alleen de verkooptekeningen, met aanpassingen meerwerk, en de technische omschrijving. Of heb je dat zelf opgevraagd?
[Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 21-05-2023 12:46]
Met de oplevering alle tekeningen gehad zoals elektra, water, fundering etc.gdvm schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:13:
Bedankt voor alle reacties. Rechtsbijstand inschakelen is misschien wat voorbarig maar we zullen het zeker aankaarten bij oplevering. Dan is er natuurlijk nog steeds de mogelijkheid dat de betreffende installateur gewoon geen zin had in al het extra werk en daarom zich eronder uit lult door te zeggen dat ze het dak zullen beschadigen. Ik bedoel; die installateurs hebben het werk voor het oprapen dus zullen de klusjes willen doen die het makkelijkst/leukst/snelst zijn. We gaan ook kijken of we een dergelijke windlastberekening kunnen vinden; interessante informatie.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
@Ramon begrijp ik het goed dat de zonnepanelen wel gewoon in de aanneemovereenkomst als meerwerk zijn opgenomen?
Zo ja, dan is dit het probleem van de aannemer en niet het jouwe.
Zo nee, dan zul je op zoek moeten naar een andere installateur, maar is het zeker niet het probleem van de aannemer.
Hij ziet jullie aankomen: "de dakpannen zitten te goed vast."
Zo ja, dan is dit het probleem van de aannemer en niet het jouwe.
Zo nee, dan zul je op zoek moeten naar een andere installateur, maar is het zeker niet het probleem van de aannemer.
Hij ziet jullie aankomen: "de dakpannen zitten te goed vast."
@Blihi Nee de zonnepanelen zitten niet in de aanneemovereenkomst in ons geval. En de klagende installateur is (gelukkig) ook niet onze partij, maar eentje die bij een aantal van onze toekomstige buren al zonnepanelen heeft geplaatst, en dit nu dus weigert voor een volgende. Ik was/ben alleen een beetje bang dat onze partij het misschien ook gaat weigeren. Maar inderdaad, dan moet ik gewoon iets anders verzinnen.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Je kunt even contact opnemen met de installateur en hem er alvast op wijzen.Ramon schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:41:
@Blihi Nee de zonnepanelen zitten niet in de aanneemovereenkomst in ons geval. En de klagende installateur is (gelukkig) ook niet onze partij, maar eentje die bij een aantal van onze toekomstige buren al zonnepanelen heeft geplaatst, en dit nu dus weigert voor een volgende. Ik was/ben alleen een beetje bang dat onze partij het misschien ook gaat weigeren. Maar inderdaad, dan moet ik gewoon iets anders verzinnen.
Het feit dat je geen extra dakpannen krijgt is ook niet zo heel vreemd. Als je precies weet welke het zijn, kun je ze zelf aanschaffen (eventueel samen met de buren een pallet).
Het is natuurlijk jammer dat de aannemer niet alvast voorzieningen voor zonnepanelen heeft aangebracht, maar ik vermoed dat extra panelen wel op de optielijst stonden en door iedereen te duur geacht werden (daar vragen ze meestal drie keer de hoofdprijs voor). Dan kun je achteraf tegen dit soort problemen aanlopen.
Voor iedereen die nog zit te wachten tot ze kunnen beginnen met afbouwen: Het is echt meer werk dan je denkt
Afgelopen weekend zijn wij begonnen met het tegelen van de begane grond, maar man man man wat een werk zo'n visgraat vloer

Afgelopen weekend zijn wij begonnen met het tegelen van de begane grond, maar man man man wat een werk zo'n visgraat vloer

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Gelukkig laten wij dat doenNCSmits schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:01:
Voor iedereen die nog zit te wachten tot ze kunnen beginnen met afbouwen: Het is echt meer werk dan je denkt![]()
Afgelopen weekend zijn wij begonnen met het tegelen van de begane grond, maar man man man wat een werk zo'n visgraat vloer![]()
***members only***

Twee linker handen hier.
[Voor 3% gewijzigd door IkWilbert op 22-05-2023 10:19]
I intend to live forever. So far, so good.
Mooie vloer wel!NCSmits schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:01:
Voor iedereen die nog zit te wachten tot ze kunnen beginnen met afbouwen: Het is echt meer werk dan je denkt![]()
Afgelopen weekend zijn wij begonnen met het tegelen van de begane grond, maar man man man wat een werk zo'n visgraat vloer![]()
***members only***
Ziet er strak uit, welke tegel is het?NCSmits schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:01:
***members only***
Doorloop je dan na het leggen van de vloer nog een keer een opstookprotocol voor de tegels? En hebben jullie een idee hoe snel het belast kan worden (plaatsing keuken)?
De keuken wordt 31 mei geleverd, dan is de vloer wel volledig belastbaar.Patox schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:18:
[...]
Ziet er strak uit, welke tegel is het?
Doorloop je dan na het leggen van de vloer nog een keer een opstookprotocol voor de tegels? En hebben jullie een idee hoe snel het belast kan worden (plaatsing keuken)?
V.w.b. opstookprotocol ben ik er nog niet uit: Aannemer blijft keer op keer zeggen dat het niet nodig is, maar ik heb het voor het tegelen evengoed wel een keer gedaan. Na het tegelen ff kijken; het is best wel k*t als het zo warm in huis is als je bezig bent

De tegel is de Atlas Concorde Nid Whisky 15x90.
Ook sterk over getwijfeld, maar de prijzen die ik voor visgraat tegels leggen kreeg waren niet best. Daarnaast ben ik nogal een pietje precies... Een tegelzetter neemt de klus aan, ramt het er in en kijkt er vervolgens niet meer naar. Ik woon er elke dag en wil het er gewoon met minimale afwijking in. Dus dan maar zelf doen.IkWilbert schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:19:
[...]
Gelukkig laten wij dat doen
Twee linker handen hier.

Zoals ik het nu begrijp is er een opstookprotocol voor de cement dekvloer, welke wordt doorlopen door de aannemer rondom de vooroplevering/ oplevering. Bij plaatsing tegels de warmtepomp weer uitschakelen en vervolgens opstookprotocol nogmaals doorlopen voor de tegels. Maar ik weet niet of dit noodzakelijk is of de tegel leverancier het zekere voor het onzekere neemt.NCSmits schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:47:
[...]
De keuken wordt 31 mei geleverd, dan is de vloer wel volledig belastbaar.
V.w.b. opstookprotocol ben ik er nog niet uit: Aannemer blijft keer op keer zeggen dat het niet nodig is, maar ik heb het voor het tegelen evengoed wel een keer gedaan. Na het tegelen ff kijken; het is best wel k*t als het zo warm in huis is als je bezig bent![]()
Onze aannemer doet in ieder geval niks qua opstookprotocol,dus ik zou daar niet 100% vanuitgaan dat dat gedaan wordt.Patox schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:51:
[...]
Zoals ik het nu begrijp is er een opstookprotocol voor de cement dekvloer, welke wordt doorlopen door de aannemer rondom de vooroplevering/ oplevering. Bij plaatsing tegels de warmtepomp weer uitschakelen en vervolgens opstookprotocol nogmaals doorlopen voor de tegels. Maar ik weet niet of dit noodzakelijk is of de tegel leverancier het zekere voor het onzekere neemt.
Loon naar werk. Resultaat is nu al mooi. Ff volhouden en doorbikkelen.NCSmits schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:01:
***members only***
Ben ik ff blij dat vrouwlief liever lange (PVC) planken van 183cm wil

==
Hier volop in de keuze- pret/stress. Sleutel ergens oktober/november. En dan komt het allemaal wel heel erg dichtbij.
Vloer, muren, deuren, waterontharder, (elektrische) duo rolgordijnen, in-betweens, lampen, sanitair, nieuwe LG G3 (of toch een andere). Keuken en meubelen zijn al - gelukkig - gekozen en daar zullen we wel het e.e.a. op afstemmen. Daar mag ik me niet mee bemoeien. Eerder al gemeld, voelt voor mij als 'reversed engineering' --> bv bank 6 maanden levertijd...
Zal volgende week weer wat foto's schieten van de vorderingen van het project.
Opstookprotocol is voor de dekvloer, niet je uiteindelijke vloer. Die doe je dus voordat je legt en niet nadat je hebt gelegd. Dat zou ik zelfs afraden.
Ok thnx, waarom zou je dat afraden? Ik ga er nog eens induikenDeleon78 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:45:
Opstookprotocol is voor de dekvloer, niet je uiteindelijke vloer. Die doe je dus voordat je legt en niet nadat je hebt gelegd. Dat zou ik zelfs afraden.
Bij ons wilde de zonnepanelenlegger (externe partij) ook niet verder nadat hij het dak op was geweest en bleek dat veel dakpannen geschroefd of gehaakt waren. Volgens hem was het te veel risico dat hij het dak zou beschadigen. Hij zei dat op dit dak geen zonnepanelen kunnen. Mijn indruk was dat het gewoon te veel extra werk zou kosten en dat hij daar geen zin in had. Vrijdag een nieuwe aanbieder over de vloer gehad. Ik heb aangegeven dat de dakpannen geschroefd en gehaakt zijn en dat was geen probleem. Het leggen zou alleen ongeveer 250 euro duurder worden. Ook nog een andere partij gevraagd naar de mogelijkheden en ook die zegt dat leggen wel kan, maar meer werk en dus meer geld kost. Dus eigenlijk hetzelfde verhaal als bij jou. Bij nieuwbouw worden blijkbaar steeds vaker dakpannen volledig geschroefd.Ramon schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:45:
Bedankt voor alle reacties. Rechtsbijstand inschakelen is misschien wat voorbarig maar we zullen het zeker aankaarten bij oplevering. Dan is er natuurlijk nog steeds de mogelijkheid dat de betreffende installateur gewoon geen zin had in al het extra werk en daarom zich eronder uit lult door te zeggen dat ze het dak zullen beschadigen. Ik bedoel; die installateurs hebben het werk voor het oprapen dus zullen de klusjes willen doen die het makkelijkst/leukst/snelst zijn. We gaan ook kijken of we een dergelijke windlastberekening kunnen vinden; interessante informatie.
Opstookprotocol is zodat de vloer een paar keer opwarmt en afkoelt, waarbij er scheuren in je dekvloer komen. Dat doe je zodat die scheuren niet komen nadat je vloer er al in ligt, want dan kan je mooie nieuwe vloer beschadigen. In het geval van PVC zie je dan bobbels en kan het loskomen. In het geval van tegels kunnen die breken. Opstookprotocol als je vloer er al in ligt is dus een heel slecht idee - je wilt namelijk niet je vloer slopen. Als het niet gebeurd is, hopen dat het goed blijft gaan (wat prima kan).Patox schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:20:
[...]
Ok thnx, waarom zou je dat afraden? Ik ga er nog eens induiken
Mijn opstookprotocol had ik niet goed genoeg gedaan, en heb op 2 plekken problemen met m'n mooie visgraat PVC vloer. Eerste is gerepareerd, 2e wachten we nog even mee want dat is een grotere operatie.
Als toevoeging; met opstookprotocol stook je ook veel hoger (tot 40gr) dan je nodig hebt met VVW in nieuwbouw, dat houdt met 25-28gr wel een heel eind op. Je eindvloer hoger opstoken dan je uiteindelijke stooklijn is onzinnig.
Onze aannemer zei ook dat een opstookprotocolNCSmits schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:47:
[...]
De keuken wordt 31 mei geleverd, dan is de vloer wel volledig belastbaar.
V.w.b. opstookprotocol ben ik er nog niet uit: Aannemer blijft keer op keer zeggen dat het niet nodig is, maar ik heb het voor het tegelen evengoed wel een keer gedaan. Na het tegelen ff kijken; het is best wel k*t als het zo warm in huis is als je bezig bent![]()
uitvoeren voor het plaatsen van de vloer niet nodig is. We hebben het daarom niet gedaan en gewoon de tegelvloer geplaatst, was helemaal prima geen enkel probleem gehad. Ik snap niet zo goed waarom mensen zo graag willen vasthouden aan het idee van een opstookprotocol terwijl aannemers zeggen dat het niet nodig is. Dingen ontwikkelen zich ze gebruiken niet meer de technieken van 20 jaar geleden. En ik dacht maar zo: als er ook maar een klein risico was dat het fout kan gaan zou de aannemer dat niet zeggen. Een opstookprotocol voer je altijd uit na oplevering in je eigen tijd, dus een aannemer hebben er totaal geen belang bij om tegen je te zeggen dat je het niet hoeft te doen. In tegendeel: als de hele straat op advies van de aannemer geen opstookprotocol doet en iedereen heeft barsten in de vloer krijgt de aannemer een claim aan z'n broek.
Ik denk dat elke professionele vloerenlegger uit voorzorg al van de klant eist dat deze het opstookprotocol heeft uitgevoerd.MemeMaster schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:16:
[...]
Onze aannemer zei ook dat een opstookprotocol
uitvoeren voor het plaatsen van de vloer niet nodig is. We hebben het daarom niet gedaan en gewoon de tegelvloer geplaatst, was helemaal prima geen enkel probleem gehad. Ik snap niet zo goed waarom mensen zo graag willen vasthouden aan het idee van een opstookprotocol terwijl aannemers zeggen dat het niet nodig is. Dingen ontwikkelen zich ze gebruiken niet meer de technieken van 20 jaar geleden. En ik dacht maar zo: als er ook maar een klein risico was dat het fout kan gaan zou de aannemer dat niet zeggen. Een opstookprotocol voer je altijd uit na oplevering in je eigen tijd, dus een aannemer hebben er totaal geen belang bij om tegen je te zeggen dat je het niet hoeft te doen. In tegendeel: als de hele straat op advies van de aannemer geen opstookprotocol doet en iedereen heeft barsten in de vloer krijgt de aannemer een claim aan z'n broek.
Heb jij zwart op wit van je aannemer dat het niet hoeft?
Je post zit zo vol met aannames en vraagtekens dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen.MemeMaster schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:16:
[...]
Onze aannemer zei ook dat een opstookprotocol
Ik denk dat het wel belangrijk is om te realiseren dat de temperatuurverschillen tussen vloer en aanvoer kleiner zijn als je in de zomer gaat opstook protocollen dan in de winter.bbbrumbrum schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:34:
Als toevoeging; met opstookprotocol stook je ook veel hoger (tot 40gr) dan je nodig hebt met VVW in nieuwbouw, dat houdt met 25-28gr wel een heel eind op. Je eindvloer hoger opstoken dan je uiteindelijke stooklijn is onzinnig.
Uiteindelijk zijn het de temperatuursverschillen die zorgen voor de scheuren, en die verschillen zijn in de winter het hoogste.
Ja ik heb het zwart op wit omdat ik expliciet naar vroeg ruim voor de oplevering.Wolly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:19:
[...]
Ik denk dat elke professionele vloerenlegger uit voorzorg al van de klant eist dat deze het opstookprotocol heeft uitgevoerd.
Heb jij zwart op wit van je aannemer dat het niet hoeft?
Mede door de informatie op dit forum dacht ik dat het zeer belangrijk was en ging ik ervan uit dat het altijd moet. Maar de aannemer zei: het hoeft niet. Ik reageerde nog op de mail met: 'oke als ik het alsnog wel wil doen kun me informatie geven?' ik kreeg daar geen reactie op, dus niet meer achteraan gegaan.
Maar iedereen moet het voor zichzelf weten natuurlijk en als ze zeeën van tijd hebt kun je het altijd doen. Ik zat zelf met een strakke planning en wilde na oplevering zo snel mogelijk verhuizen dus was blij dat ik geen dagen kwijt was aan een nutteloos opstookprotocol. Dus dat is alleen mijn tip voor de mensen die in dezelfde situatie verkeren en tegenstrijdige informatie krijgen van mensen hier en hun aannemer.
Mijn tegels werden gelegd door een professionele partij. Ze hadden een duidelijk protocol voor het opstoken na het leggen van tegels en hebben het niet gehad over een protocol voor daarvoor. Maar welk belang heeft de aannemer om te zeggen dat een opstookprotocol niet meer hoeft? Misschien snap ik de argwaan dan beter.
[Voor 12% gewijzigd door MemeMaster op 22-05-2023 17:48]
Emh ja sorry.:O Ik beweer geen expert te zijn ofzo. Alleen iemand die recent een nieuwbouwwoning kreeg opgeleverd en geen opstookprotocol heeft gedaan voor het plaatsen van een tegelvloer omdat de aannemer zei dat het niet hoeft. Wat is er met met die ervaring ook delen?Deleon78 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:21:
[...]
Je post zit zo vol met aannames en vraagtekens dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen.
Er is een verschil tussen ervaring delen en doen alsof het de waarheid is. Bovendien weet je niet of de aannemer of installateur het programma al heeft doorlopen als je alleen vraagt of je dat nog moet doen bijvoorbeeld.MemeMaster schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:57:
[...]
Emh ja sorry.:O Ik beweer geen expert te zijn ofzo. Alleen iemand die recent een nieuwbouwwoning kreeg opgeleverd en geen opstookprotocol heeft gedaan voor het plaatsen van een tegelvloer omdat de aannemer zei dat het niet hoeft. Wat is er met met die ervaring ook delen?
Maar goed, nergens wordt beweerd dat het een eis is. Het wordt aangeraden, uitgelegd en er worden verhalen gedeeld waar het mis mee ging.
Doe ermee wat je wilt

Ja klopt wanneer het wel moet dan doen sommige aannemers het voor de oplevering en soms hoeft het helemaal niet zoals bij ons het geval was. Maar ik heb het specifiek over situaties waarbij de aannemer zelf zegt dat een opstookprotocol niet hoeft. Dat is wat de persoon waar ik op reageerde zelf schreef. Je beschuldiging dat ik allemaal aannames doe is dus niet terecht.Deleon78 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:53:
[...]
Er is een verschil tussen ervaring delen en doen alsof het de waarheid is. Bovendien weet je niet of de aannemer of installateur het programma al heeft doorlopen als je alleen vraagt of je dat nog moet doen bijvoorbeeld.
Maar goed, nergens wordt beweerd dat het een eis is. Het wordt aangeraden, uitgelegd en er worden verhalen gedeeld waar het mis mee ging.
Doe ermee wat je wilt
En als het zo vaak voorkomt dat het mis gaat nadat mensen het advies van de aannemer hebben opgevolgd zou het voor de aannemer toch beter zijn gewoon voor de zekerheid tegen iedereen te zeggen dat ze toch een opstookprotocol moeten doorlopen? Of ben ik nu zo simpel? 🤓
JaMemeMaster schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:11:
[...]
Ja klopt wanneer het wel moet dan doen sommige aannemers het voor de oplevering en soms hoeft het helemaal niet zoals bij ons het geval was. Maar ik heb het specifiek over situaties waarbij de aannemer zelf zegt dat een opstookprotocol niet hoeft. Dat is wat de persoon waar ik op reageerde zelf schreef. Je beschuldiging dat ik allemaal aannames doe is dus niet terecht.
En als het zo vaak voorkomt dat het mis gaat nadat mensen het advies van de aannemer hebben opgevolgd zou het voor de aannemer toch beter zijn gewoon voor de zekerheid tegen iedereen te zeggen dat ze toch een opstookprotocol moeten doorlopen? Of ben ik nu zo simpel? 🤓

Maar je punt is helder. Ik snap alleen de weerstand niet. Je hoeft je keuze niet te verantwoorden

[Voor 6% gewijzigd door Deleon78 op 22-05-2023 21:57]
Niet elke (dek)vloer is hetzelfde ook natuurlijk. Sommige dekvloeren hebben inderdaad geen opstookprotocol nodig, terwijl bij andere het essentieel is. Als de aannemer dat zo expliciet meldt, dan zal hij daar een goede reden voor hebben. Doe het in ieder geval niet als de vloer er al in ligt, want dan is het te laat voor zo'n protocol. Enige wat je dan wel kunt doen is heel langzaam naar je gewesnte aan/afvoertemperatuur toewerken, als de vloerverwarming daarvoor langere tijd uit heeft gestaan bijvoorbeeld.
Bij ons gaf de aannemer aan dat de vloer er al dusdanig lang lag dat er geen opstookprotocol nodig was. Hij gaf aan dat het vaak alleen gebruikelijk was bij renovatie.
Gister was ik trouwens in de kruipruimte van de niet-geïsoleerde garage maar er zat enorm veel vocht in de kruipruimte. Is dat normaal? De vloer van de garage is trouwens wel geïsoleerd vanuit de bouw.
Gister was ik trouwens in de kruipruimte van de niet-geïsoleerde garage maar er zat enorm veel vocht in de kruipruimte. Is dat normaal? De vloer van de garage is trouwens wel geïsoleerd vanuit de bouw.
Is je kruipruimte van de garage geventileerd?Deveon schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:05:
Bij ons gaf de aannemer aan dat de vloer er al dusdanig lang lag dat er geen opstookprotocol nodig was. Hij gaf aan dat het vaak alleen gebruikelijk was bij renovatie.
Over dat opstookprotocol:
Dat is bedoeld om de vloer gecontroleerd te laten afkoelen, zodat eventuele krimpscheurtjes mooi egaal komen en er geen grote scheuren in komen.
Tegenwoordig is zo'n protocol nauwelijks meer nodig. Je vloer verandert het jaar door nauwelijks van temperatuur. 's Winters verwarm je de vloer tot max 30 graden, 's Zomers is de vloer door zoninstraling 30 graden, of als je koelt, is deze 20 graden. Het verschil gedurende het jaar is dus beperkt.
Daarbij wordt vaak gebruik gemaakt van gietvloeren die zwevend gelegd zijn. Die scheuren helemaal niet meer, maar werken aan de randen.
De vloerenlegger stelt het vaak wel als voorwaarde, want het staat nog steeds in de documentatie van de branchevereniging (better safe than sorry). Echter,.... hoe wil de vloerenlegger controleren of dat protocol uitgevoerd is. Als jij zegt dat het gebeurt is, ben je toch klaar? Hoe zou hij willen aantonen dat dat niet zo is?
In geval van een garantieclaim door scheurvorming zal de vloerenlegger moeten aantonen dat jij dat protocol niet hebt uitgevoerd. Dat is niet mogelijk.
Wel moet de vloerenlegger zelf voor het leggen van de vloer een gedegen vochtmeting doen. Dat kun je niet zelf.
Dat is bedoeld om de vloer gecontroleerd te laten afkoelen, zodat eventuele krimpscheurtjes mooi egaal komen en er geen grote scheuren in komen.
Tegenwoordig is zo'n protocol nauwelijks meer nodig. Je vloer verandert het jaar door nauwelijks van temperatuur. 's Winters verwarm je de vloer tot max 30 graden, 's Zomers is de vloer door zoninstraling 30 graden, of als je koelt, is deze 20 graden. Het verschil gedurende het jaar is dus beperkt.
Daarbij wordt vaak gebruik gemaakt van gietvloeren die zwevend gelegd zijn. Die scheuren helemaal niet meer, maar werken aan de randen.
De vloerenlegger stelt het vaak wel als voorwaarde, want het staat nog steeds in de documentatie van de branchevereniging (better safe than sorry). Echter,.... hoe wil de vloerenlegger controleren of dat protocol uitgevoerd is. Als jij zegt dat het gebeurt is, ben je toch klaar? Hoe zou hij willen aantonen dat dat niet zo is?
In geval van een garantieclaim door scheurvorming zal de vloerenlegger moeten aantonen dat jij dat protocol niet hebt uitgevoerd. Dat is niet mogelijk.
Wel moet de vloerenlegger zelf voor het leggen van de vloer een gedegen vochtmeting doen. Dat kun je niet zelf.
Samengevat: het kan nuttig zijn en niet doen kan nadelig zijn. Er zit tegenwoordig standaard wel een programma op de warmtepompen voor opstookprotocol.
Waarom zou je het niet gewoon aanzetten?
Ik snap de weerstand niet.
Waarom zou je het niet gewoon aanzetten?
Ik snap de weerstand niet.
Meestal vanwege de tijdsdruk.
En in de warmtepomp zit een vloerdroogprotocol, dat is strikt genomen niet hetzelfde. Een echt opstookprotocol gaat eerst de temperatuur verhogen naar de bovenkant van de stooklijn en dan koelen naar de onderkant. Dat laatste doen de meeste WP's helemaal niet als het buiten te koud is.
En in de warmtepomp zit een vloerdroogprotocol, dat is strikt genomen niet hetzelfde. Een echt opstookprotocol gaat eerst de temperatuur verhogen naar de bovenkant van de stooklijn en dan koelen naar de onderkant. Dat laatste doen de meeste WP's helemaal niet als het buiten te koud is.
Let wel op bij het opstook protocol als je stadswarmte krijgt, de verdelers zijn zo ingericht dat er max 40C door de vloer gepompt wordt, maar dit kan je zelf aanpassen en zo onbedoeld 60-70C door de vloer krijgen.
Bij een warmtepomp kom je vaak niet verder dan 28-30C water temperatuur, dus zal je ook niet snel scheurvorming krijgen. Echter kan het verder geen kwaad om het een keer uit te voeren, behalve de gebruikskosten voor het proces. Lijkt me dat je bij een warmtepomp ook een 'constante' belasting hebt om het opstook protocol te gebruiken. Dus je zal wat meer stroom gebruiken tijdens het opstoken.
Bij een warmtepomp kom je vaak niet verder dan 28-30C water temperatuur, dus zal je ook niet snel scheurvorming krijgen. Echter kan het verder geen kwaad om het een keer uit te voeren, behalve de gebruikskosten voor het proces. Lijkt me dat je bij een warmtepomp ook een 'constante' belasting hebt om het opstook protocol te gebruiken. Dus je zal wat meer stroom gebruiken tijdens het opstoken.
Dat is een heel slecht idee. In de nieuwbouw is een hogere watertemperatuur dan 30 graden zelden of nooit nodig.BiG-GuY schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:59:
Let wel op bij het opstook protocol als je stadswarmte krijgt, de verdelers zijn zo ingericht dat er max 40C door de vloer gepompt wordt, maar dit kan je zelf aanpassen en zo onbedoeld 60-70C door de vloer krijgen.
Geen idee wat je met een 'constante' belasting bedoelt en een moderne warmtepomp maakt 52 graden water (R32) of zelfs 60 a 70 (R290 warmtepomp) als daarom gevraagd wordt.Bij een warmtepomp kom je vaak niet verder dan 28-30C water temperatuur, dus zal je ook niet snel scheurvorming krijgen. Echter kan het verder geen kwaad om het een keer uit te voeren, behalve de gebruikskosten voor het proces. Lijkt me dat je bij een warmtepomp ook een 'constante' belasting hebt om het opstook protocol te gebruiken. Dus je zal wat meer stroom gebruiken tijdens het opstoken.
[Voor 5% gewijzigd door Blihi op 23-05-2023 15:04]
Daarom zeg ik ook dat je moet opletten dat je tijdens het opstoken die knop niet hoger dan de standaard ingestelde 40C begrenzer instelt, wat dus technisch wel kan, maar je zeker niet wilt.Blihi schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:02:
[...]
Dat is een heel slecht idee. In de nieuwbouw is een hogere watertemperatuur dan 30 graden zelden of nooit nodig.
[...]
Geen idee wat je met een 'constante' belasting bedoelt en een moderne warmtepomp maakt 52 graden water (R32) of zelfs 60 a 70 (R290 warmtepomp) als daarom gevraagd wordt.
Wanneer het niet vriest hebben we genoeg gehad aan watertemperatuur van 30C de vloer in, maar toen het een periode onder 0C was, duurde het echt te lang om de woonkamer op temp (21C) te houden als we hem niet naar minimaal 35C zetten. Opgeleverd in 2021, dus nog pre BENG.
En qua gebruik doelde ik erop dat je warmtepomp bijna constant zal 'stoken' om de watertemperatuur op pijl te houden en daarmee meer stroom zal gebruiken dan bij normaal gebruik. Zal er natuurlijk van afhangen tot welke temperatuur het opstoken gebeurd, lijkt me dat je in een BENG woning inderdaad niet voorbij de 30C hoeft te gaan.
Toen we met stadswarmte gingen opstoken gingen er nogal wat MJ/GJ doorheen qua verbruik, die ene week zaten we op 1,7GJ tegenover 0,3GJ de weken erna in die periode (okt 2021).
Dat kan. Ik heb bij -10 buiten een watertemperatuur van 36 graden nodig om de woning warm te houden. Bij +10 of hoger is 31 graden genoeg en dat komt voornamelijk door de badkamer. Voor de rest van het huis zou 25 graden water ook genoeg zijn.BiG-GuY schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:15:
[...]
Daarom zeg ik ook dat je moet opletten dat je tijdens het opstoken die knop niet hoger dan de standaard ingestelde 40C begrenzer instelt, wat dus technisch wel kan, maar je zeker niet wilt.
Wanneer het niet vriest hebben we genoeg gehad aan watertemperatuur van 30C de vloer in, maar toen het een periode onder 0C was, duurde het echt te lang om de woonkamer op temp (21C) te houden als we hem niet naar minimaal 35C zetten. Opgeleverd in 2021, dus nog pre BENG.
Een WP is juist zo zuinig mogelijk als deze zo lang mogelijk stookt met zo laag mogelijke temperatuur. Het stroomverbruik hangt daarbij voornamelijk af van het verschil tussen de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur. Hoe kleiner dat verschil, hoe zuiniger de WP.En qua gebruik doelde ik erop dat je warmtepomp bijna constant zal 'stoken' om de watertemperatuur op pijl te houden en daarmee meer stroom zal gebruiken dan bij normaal gebruik. Zal er natuurlijk van afhangen tot welke temperatuur het opstoken gebeurd.
Mijn WP stookt de hele winter, volcontinu en maakt daarbij water tussen de 31 en 36 graden.
Het is voor een WP juist heel ongunstig om steeds even een uurtje aan te staan en dan weer een uurtje uit. Dan moet je tijdens dat ene uurtje veel te warm water maken.
Dat kan en ligt ook weer aan de precieze vloer. Heb je een zandcementvloer die ongeisoleerd ligt, dan moet je heel veel thermische massa opwarmen. Dat kost heel veel energie. En verder speelt de buitentemperatuur ook een grote rol.Toen we met stadswarmte gingen opstoken gingen er nogal wat MJ/GJ doorheen qua verbruik, die ene week zaten we op 1,7GJ tegenover 0,3GJ de weken erna in die periode (okt 2021).
De opgewekte warmte door de warmtepomp varieert hier ook van 139 kWh op 18 december 2022 tot slechts 51 kWh op 20 december (warmte, dus niet stroomverbruik). De thermostaat stond beide dagen op dezelfde stand, maar op 18 december varieerde de buitentemperatuur tussen de -6 en de -2 en op 20 december tussen de 9 en 12 graden, zo'n 15 graden warmer dus. Omgerekend is dat 0.5 GJ en 0.18 GJ (per dag, niet per week).
Wij hadden de keuze om de keuken (via projectleverancier) voor of na oplevering te laten plaatsen. We hebben gekozen om het na oplevering te laten plaatsen. Nu krijgen we een document dat we moeten ondertekenen waarin staat dat de keuken buiten woningborg garantie valt en dat garantieverloop via de keukenleverancier verloopt. Als we hadden gekozen om het voor de oplevering te laten plaatsen dan viel het wel binnen woningborg garantie.
Ik vind het vreemd omdat het in beide gevallen door de zelfde partijen geplaatst wordt en de werkzaamheden hetzelfde zijn. Waarom zou het dan uitmaken voor de garantie?
Is woningborg garantie hier heel anders dan een standaard garantie via de keukenleverancier?
Ik vind het vreemd omdat het in beide gevallen door de zelfde partijen geplaatst wordt en de werkzaamheden hetzelfde zijn. Waarom zou het dan uitmaken voor de garantie?
Is woningborg garantie hier heel anders dan een standaard garantie via de keukenleverancier?
Wij hebben het opstookprotocol voor de zekerheid 2x doorlopen, mede omdat de eerste keer toch wat scheurtjes begonnen te ontstaan en we nog tijd over hadden. Ben blij dat ik het gedaan heb gezien er een vrij brede scheur ontstaan is bij een stukje bij kozijnen. Dat was echt een goede millimeter, veel meer als de haarscheurtjes die je overal hoort, vermoed ook echt dat dit nadelig voor de vloer was geweest en men voor terug had kunnen komen.
En wat gebeurt er als je dit document niet tekent?Midan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:37:
Wij hadden de keuze om de keuken (via projectleverancier) voor of na oplevering te laten plaatsen. We hebben gekozen om het na oplevering te laten plaatsen. Nu krijgen we een document dat we moeten ondertekenen waarin staat dat de keuken buiten woningborg garantie valt en dat garantieverloop via de keukenleverancier verloopt. Als we hadden gekozen om het voor de oplevering te laten plaatsen dan viel het wel binnen woningborg garantie.
Dit horen ze natuurlijk ruim van te voren te communiceren en niet pas op het allerlaatste moment. Daarbij zit de keuken wel in de koop- aanneemsom verwerkt en dus heb je voor de garantie betaald. Ik zou dus niet zomaar tekenen. Heb je al eens contact gezocht met Woningborg?
Wij hadden dezelfde keuze, bij ons is er echter niks gezegd over gevolgen voor woningborg. Aangezien we de wanden en vloeren ook via het project hadden gedaan. En de keuken echt een week voor sleuteloverdracht werd geplaatst, hadden we ervoor gekozen dat hij tijdens de bouw geplaatst werd.Midan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:37:
Uiteindelijk heeft de vriezer overigens nog iets van 2 maanden en de vaatwasser 4 maanden geduurd na oplevering, vanwege leverproblemen... Maar de rest zat er wel in voor oplevering.
Ook was ons project de laatste in de wijk, dus er was genoeg sociale controle om de dure keuken apparatuur er wel in te hebben voor we de sleutel hadden.
De eerste woningen van het project zijn over 1-2 weken klaar om opgeleverd te worden.
Zij het niet dat ze moeten wachten op nuts / weg voor ontsluiting wijk.
En dat laatste kan nog wel eens 3 maanden duren. Komt dat vaker voor?
Wij zijn aan het kijken naar schuttingen voor na de oplevering van onze tuin. Vooral een betonhout schutting lijkt ons wat. We hebben een aantal offertes opgevraagd. Hebben jullie ervaring met een partij die een mooie groepskorting kan bieden wanneer meerdere buren bij dezelfde partij afnemen?
Mijn ervaring is dat ze er echt helemaal niets af doen qua prijs tegenwoordig. Ze hebben het zo ontzettend druk... voor jou 3 anderen die het wel willen.Batata007 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:27:
Wij zijn aan het kijken naar schuttingen voor na de oplevering van onze tuin. Vooral een betonhout schutting lijkt ons wat. We hebben een aantal offertes opgevraagd. Hebben jullie ervaring met een partij die een mooie groepskorting kan bieden wanneer meerdere buren bij dezelfde partij afnemen?
[Voor 4% gewijzigd door Fethoz69 op 23-05-2023 16:31]
Het is wel ruim van te voren, want oplevering is waarschijnlijk Q1 2024.Blihi schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:56:
[...]
En wat gebeurt er als je dit document niet tekent?
Dit horen ze natuurlijk ruim van te voren te communiceren en niet pas op het allerlaatste moment. Daarbij zit de keuken wel in de koop- aanneemsom verwerkt en dus heb je voor de garantie betaald. Ik zou dus niet zomaar tekenen. Heb je al eens contact gezocht met Woningborg?
Het is niet de standaard keuken maar een aangepaste keuken via project leverancier. Als ik deze voor oplevering liet plaatsen werd het als meerwerk gerekend. Nu omdat ik het na oplevering laat plaatsen betaal ik direct aan de project leverancier. Dit wist ik omdat het gecommuniceerd is. Ik was echter niet op de hoogte van dat het invloed heeft op Woningborg garantie.
Schuttingen zijn niet aan te slepen op dit moment. En de mensen die ze willen zetten ook niet. Mijn inschatting is dat je weinig kans maakt.Batata007 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:27:
Dat maakt het wel anders denk ik. Hoe kunnen zij garantie geven over iets wat ze niet zelf verkocht hebben aan jou?Midan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:38:
[...]
Het is wel ruim van te voren, want oplevering is waarschijnlijk Q1 2024.
Het is niet de standaard keuken maar een aangepaste keuken via project leverancier. Als ik deze voor oplevering liet plaatsen werd het als meerwerk gerekend. Nu omdat ik het na oplevering laat plaatsen betaal ik direct aan de project leverancier. Dit wist ik omdat het gecommuniceerd is. Ik was echter niet op de hoogte van dat het invloed heeft op Woningborg garantie.
Geen idee, heb de vraag maar uitgezet bij de aannemer of die het kan toelichten.Draakje5 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:13:
[...]
Is je kruipruimte van de garage geventileerd?
Heb je de woningborg garantie al eens bekeken?Midan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:37:
Heb zojuist even gekeken in de meest recente voorwaarden. Daar staat bij uitsluitingen het volgende:
Zie: https://www.woningborg.nl...borgregeling-1-7-2021.pdfInventaris, legplanken, stoffering, meubilering en keukenopstelling (inclusief apparatuur voor zover deze apparatuur niet ingevolge de Garantienormen is vereist en/of voor zover niet in de Garantienormen ter zake een garantie wordt vereist)
Is het normaal dat er zo veel gepurred wordt om gaten op te vullen?
Ik heb het idee dat dit kan krimpen en risico op koudebrug vergroot?
Members only:
Inloggen
Bij prefab wandelementen zie je dat de kozijnen er in de fabriek al in worden geplaatst en je alleen maar hoeft af te kitten nadat de dagkanten erin zijn gezet. Hier lijkt het met kalkzandsteenblokken opgebouwd dat meer handwerk is, en dus meer kieren. Deze zullen ze, zeker in het kader van luchtdichtheidseisen, allemaal goed dichten (met PUR). Ik loop niet dagelijks over een bouwplaats rond, maar zie hier geen buitensporig vreemde dingen.Draakje5 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:33:
***members only***
[Voor 7% gewijzigd door Perseus op 23-05-2023 19:52]
Ik heb nu een aantal verhuisfittingen geplaatst om snel even wat licht te krijgen, en nu valt me op dat in de woonkamer de lichtpunten verwisseld lijken. namelijk de de lichtschakelaar het dichtst bij de keuken, niet de keuken verlicht, maar de woonkamer, en vice versa. (open keuken met woonkamer). het gaat om een extra wisselschakelaar in hetzelfde frame (als dat zo heet?)
bij de oplevering konden we dit natuurlijk niet checken omdat er geen verlichting aanwezig was. is dit nog makkelijk om te draaien achteraf of moet dan vanalles overhoop gehaald worden?
bij de oplevering konden we dit natuurlijk niet checken omdat er geen verlichting aanwezig was. is dit nog makkelijk om te draaien achteraf of moet dan vanalles overhoop gehaald worden?
[Voor 7% gewijzigd door Il 2 op 23-05-2023 22:26]
Ja, woningen bij ons in de wijk waren eigenlijk al in december klaar, maar door vertraging nuts en afronden vd weg was de oplevering van de eerste woningen pas eind maart.Draakje5 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:02:
De eerste woningen van het project zijn over 1-2 weken klaar om opgeleverd te worden.
Hier iemand uit hetzelfde project en bij ons staat in ieder geval in de koperskeuzelijst:Midan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:37:
Dus het lijkt wel ruim van te voren gecommuniceerd.Graag vernemen wij ook of, indien u een keuken afneemt bij de projectleverancier, u de keuken voor of na
oplevering wenst:
Voor oplevering, er geldt geen garantie beperking.
Na oplevering, er geldt wel garantie beperking.
Ik heb nog niet naar de specifieke garantie van de keukenleverancier gekeken, maar daar verwacht ik geen gekke dingen in. Ben alleen benieuwd hoe het met garantie zit in het hypothetische geval dat die keukenleverancier failliet gaat. Zeker omdat de keukenleverancier geselecteerd is door de aannemer.
Dat zou te herstellen moeten zijn door een elektricien. Als het op dezelfde wisselschakelaar is al helemaal.Il 2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:20:
Ik heb nu een aantal verhuisfittingen geplaatst om snel even wat licht te krijgen, en nu valt me op dat in de woonkamer de lichtpunten verwisseld lijken. namelijk de de lichtschakelaar het dichtst bij de keuken, niet de keuken verlicht, maar de woonkamer, en vice versa. (open keuken met woonkamer). het gaat om een extra wisselschakelaar in hetzelfde frame (als dat zo heet?)
Bij ons project was dat precies hetzelfde. Als je een keuken na oplevering laat plaatsvinden dan is dat de verantwoordelijkheid van de keukenleverancier en valt het niet meer onder Woningborggarantie. Laat je de keuken plaatsen voor de oplevering dan betaal je meestal extra voor de keuken (bij ons 10%), maar omdat het onderdeel is van de aanneemsom geldt Woningborggarantie wel. We hebben de keuken uiteindelijk niet via de projectleverancier opgenomen en kregen daarvoor een Woningborg minderwerkformulier waarmee we akkoord gingen dat de keuken niet onder Woningborggarantie viel. Hetzelfde gold voor iedereen in ons project en VEH gaf aan dit ook standaard was.Midan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:37:
Voor het plaatsen van de dakelementen is er een strook pur op de muren gelegd. Dat geeft een luchtdichte, hechtende laag tussen plafond en muur. Prima. Dat het daar een beetje lekt is niet erg, dat snijden ze wel weg zodra het droog is en ze er fatsoenlijk bij kunnen.Draakje5 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:33:
***members only***
PUR krimpt niet meer. Dus PUR levert zeker geen koudebruggen. Het isoleert beter dan de kalkzandsteen waar het tussen zit.
De woningborggarantie is vooral interessant voor het financiele stuk. Als de aannemer (of onderaannemers) failliet gaat ligt het risico daarvan bij de aannemer en uiteindelijk bij Woningborg. Je hebt dus de garantie dat je krijgt wat je besteld hebt en waarvoor je betaald hebt in de aanneemsom. (dat is ook de reden dat je niet te vroeg moet betalen, want als je betaalt voor werk dat niet is uitgevoerd ben je dat geld eventueel kwijt).Midan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:38:
[...]
Het is wel ruim van te voren, want oplevering is waarschijnlijk Q1 2024.
Bij de keuken ga je nu betalen aan de keukenleverancier. Ik neem aan dat je ook nog geen aanbetaling hebt gedaan bij start bouw (als het onderdeel was van meerwerk heb je daar wel kans op, dan moet je die aanbetaling dus terug krijgen van de aannemer, anders heeft hij daarvan wel de lusten, niet de lasten).
Het risico dat de keukenzaak failliet gaat ligt nu niet meer bij de bouwer, maar bij jou. Je kunt bijvoorbeeld pas betalen als de keuken daadwerkelijk geleverd is, of je kunt er op vertrouwen dat dat goed zit.
Voor de garantie achteraf is er ook een klein verschil. Die komt altijd bij de keukenzaak vandaan, maar als die failliet gaat, dan ligt de verantwoordelijkheid voor de garantie op de keuken terug bij de aannemer als de keuken in de aanneemsom zit. Zo niet, dan niet.
Je zult hier zelf een afweging moeten maken.
Helder, dat wist ik niet.Blihi schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:37:
[...]
Voor het plaatsen van de dakelementen is er een strook pur op de muren gelegd. Dat geeft een luchtdichte, hechtende laag tussen plafond en muur. Prima. Dat het daar een beetje lekt is niet erg, dat snijden ze wel weg zodra het droog is en ze er fatsoenlijk bij kunnen.
PUR krimpt niet meer. Dus PUR levert zeker geen koudebruggen. Het isoleert beter dan de kalkzandsteen waar het tussen zit.
Ik was in de veronderstelling dat kalkzandsteen beter isoleerde en beter geluid tegen hield dan PUR.
Namelijk: in onze vorige woning was er ook gepurred, maar dit was gekrompen (of het hout is gaan zetten en daardoor los gekomen van PUR) en daardoor waren er luchtopeningen tussen het dakbeschot ontstaan o.a. die zijkanten en de kopse kanten waar de houten balken op de vloer zitten om de prefab kap aan te bevestigen.
[Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 24-05-2023 07:58]
Kalkzandsteen houdt zeker beter geluid tegen. Dat is niet hetzelfde als warmte.
Je hebt PUR en PUR. Zeker de bouwmarktversie van 30 jaar geleden kon na het leegspuiten van de bus wel krimpen, maar een moderne PUR, die gebruikt wordt waar hij voor bedoeld is en op de juiste manier krimpt als het goed is niet (zonder belasting).
Je hebt PUR en PUR. Zeker de bouwmarktversie van 30 jaar geleden kon na het leegspuiten van de bus wel krimpen, maar een moderne PUR, die gebruikt wordt waar hij voor bedoeld is en op de juiste manier krimpt als het goed is niet (zonder belasting).
Hier zie je goed dat ik zelf naderhand nog heb moeten purren omdat de PUR vanuit de aannemer (nieuwbouwwoning 2016) niet afdoende was.
Wellicht was er gewoon slecht gepurred dan of verkeerde pur gebruikt.
Members only:
Inloggen
Bij ons project ook het probleem. Sommige huizen zijn al ruim een maand klaar. Eerste 10 huizen doen ze nog in juli, de rest vanaf september. Ons huis is inmiddels ook voor 95% klaar.Draakje5 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:02:
Ook door NUTS problemen. Geen NUTS, geen straat, geen straat geen oplevering.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
pur kan (en zal doorgaans) gewoon kappot gaan, zeker waar redelijk wat beweging zit (bv naast hout) daarom worden kozijnen naast gepurd doorgaans ook getaped of gesmeerd met vloeibaar "rubber". pur blijft doorgaans gewoon geen 30 jaar luchtdicht. (de flex purrren van de laatste jaren zijn er wel veel beter in)Draakje5 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:15:
Hier zie je goed dat ik zelf naderhand nog heb moeten purren omdat de PUR vanuit de aannemer (nieuwbouwwoning 2016) niet afdoende was.
***members only***
dejuiste pur en op de juiste manier toegepast helpt wel heel veel

Zojuist bericht gehad dat ons huis wordt opgeleverd half juli. Na eerder bericht van vertragingen en de oplevering begin september zou zijn is alles toch nog goed gekomen.
Nu zijn we op zoek naar iemand voor een opleverkeuring. Iemand goede ervaring met een bouwkundige voor een opleverkeuring in de buurt van Rotterdam? We willen liever geen vereniging eigen huis want we hebben gehoord dat die soms echt meepraten met de aannemer.
Nu zijn we op zoek naar iemand voor een opleverkeuring. Iemand goede ervaring met een bouwkundige voor een opleverkeuring in de buurt van Rotterdam? We willen liever geen vereniging eigen huis want we hebben gehoord dat die soms echt meepraten met de aannemer.
Wellicht kun je hier eens kijken:blottle schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:35:
Zojuist bericht gehad dat ons huis wordt opgeleverd half juli. Na eerder bericht van vertragingen en de oplevering begin september zou zijn is alles toch nog goed gekomen.
https://www.nrbi.nl/zoek-rbi-er
Ik heb zelf iemand van Vereniging Eigen Huis mee gehad. Erg tevreden en ging zeker niet mee met de aannemer.blottle schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:35:
Overigens loop je altijd het risico dat een keurmeester met de aannemer meepraat omdat ze elkaar mogelijk kennen. Het is een relatief klein wereldje waar veel ons-kent-ons voorkomt.
Offerte voor plak-pvc ontvangen, €65,- per m2 inclusief leggen lijkt mij best wel een redelijke prijs? Gaat om tegel/betonlook pvc. Bedrijf heeft eigen leggers in dienst, dat is ook wel prettig.
1+10 Pro | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Ook inclusief egaliseren? Zo ja, een zeer schappelijke, zelf zeer lage, prijs in mijn ogen. Is de tegel die je hebt uitgekozen zelf dan redelijk budget?vuurtjih schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:32:
Offerte voor plak-pvc ontvangen, €65,- per m2 inclusief leggen lijkt mij best wel een redelijke prijs? Gaat om tegel/betonlook pvc. Bedrijf heeft eigen leggers in dienst, dat is ook wel prettig.
Yes alles incluis. Wel regio Twente misschien dat dat nog wat verklaard qua prijs.Perseus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:05:
[...]
Ook inclusief egaliseren? Zo ja, een zeer schappelijke, zelf zeer lage, prijs in mijn ogen. Is de tegel die je hebt uitgekozen zelf dan redelijk budget?
Het is een Montinique tegel, is dat budget?

is dat voor visgraat of planken? En heb je ook nog plinten erbij of is dat aparte offerte?vuurtjih schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:32:
Ter vergelijk, begin van dit jaar offerte voor 65 per m2 voor visgraat (incl egaliseren en leggen) en 56 per m2 voor planken (incl. egaliseren en leggen). Omgeving Utrecht. Gaat om één van de betere PVC-vloeren op de markt, namelijk die van Tarkett.
[Voor 24% gewijzigd door Blik1984 op 24-05-2023 16:23]
Planken. Ook plinten, maar niet in dat bedrag. Plinten kosten nog €15,95 per meter (= €414.70 totaal) erbij.Blik1984 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:17:
[...]
is dat voor visgraat of planken? En heb je ook nog plinten erbij of is dat aparte offerte?
Voor de plinten kunnen we nog de meerwerkoptie laten vervallen, komt er nog +- € 220 als minderwerk bij.
Wij zitten rond de 67 euro voor een pvc-tegel vloer. Tegels 90x90. Egaliseerwerk en materiaal is +- 20 euro per m2 en plakken +- 12 euro per m2.
We willen geen plinten. Is ook niet nodig bij een pvc vloer. Ze rekenen daar wel 5 euro per m2 voor omdat ze extra tijd nodig hebben met verhitten van de pvc zodat ze het netjes kunnen snijden (niet meegenomen is rekensommetje hierboven, komt er dus nog bovenop).
We willen geen plinten. Is ook niet nodig bij een pvc vloer. Ze rekenen daar wel 5 euro per m2 voor omdat ze extra tijd nodig hebben met verhitten van de pvc zodat ze het netjes kunnen snijden (niet meegenomen is rekensommetje hierboven, komt er dus nog bovenop).
[Voor 48% gewijzigd door blottle op 24-05-2023 20:24]
De plinten zijn vaak ook niet perse voor de vloer, maar vaak voor de afwerking vd muur. Die laat de onderste 5 cm vaak te wensen overblottle schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:21:
Wij zitten rond de 67 euro voor een pvc-tegel vloer. Tegels 90x90. Egaliseerwerk en materiaal is +- 20 euro per m2 en plakken +- 12 euro per m2.
Volgens mij was een plint altijd nodig bij laminaat en zijn aannemers, stukadoors en behangers gewoon lui en willen ze snel klaar zijn. Die zijn gewend dat er een plint komt. Daarom hebben ze nu ervan gemaakt dat het voor de muren is. Die kan je eenvoudig mooi strak maken als je dat wilt. Ze willen gewoon geen moeite doen en snel klaar zijn met de klus.Blik1984 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:30:
[...]
De plinten zijn vaak ook niet perse voor de vloer, maar vaak voor de afwerking vd muur. Die laat de onderste 5 cm vaak te wensen over
We hebben veel bedrijven benaderd en bezocht en elke keer kregen we andere smoesjes. “Met stofzuigen beschadig je de muur”, “de muren zijn niet netjes afgewerkt”, “de muren lopen niet recht en een plint met kit verbloemt dat”, “het is niet mogelijk pvc zo netjes te snijden”.
Al met al enorme kul en als ze zulke dingen roepen willen ze gewoon gewoon snel klaar zijn en raffelen ze iets af wat makkelijk te verbloemen is door een plint.
Wij hebben overal aangegeven extra te willen betalen want ze zullen langer dan normaal bezig zijn maar bijna allemaal wilde ze er niet aan om een offerte zonder plint te maken. We waren ook niet op zoek naar de goedkoopste, maar naar degene die ons het beste gevoel gaf.
Uiteindelijk dus iemand gevonden die het gewoon wel doet en er dus ook iets extra’s voor vraagt.
Ons huidige huis heeft plinten gemaakt uit de stroken van de pvc vloer maar in het nieuwe huis gaan we puur voor houten plinten vanwege de looks. Z’n witte rand breekt het toch een beetje op, met name op een muur met een contrast kleur.blottle schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:21:
Hebben hier mensen nog ervaring met het laten uitvoeren van een blowerdoortest bij de oplevering van hun nieuwbouwwoning? Wij twijfelen over de toegevoegde waarde hiervan!
Bedankt alvast!
Bedankt alvast!
Is de eerste test ook uitgevoerd in de ruwbouwfase?averroes1198 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:01:
Hebben hier mensen nog ervaring met het laten uitvoeren van een blowerdoortest bij de oplevering van hun nieuwbouwwoning? Wij twijfelen over de toegevoegde waarde hiervan!
Bedankt alvast!
Wat staat er dichtheidswaarde in de EPC/BENG berekening?
Maw: wat is je doel van de meting?
De eerste test is niet uitgevoerd in de ruwbouw fase omdat we er vanuit gingen dat dit niet mogelijk was bij projectbouw.bbbrumbrum schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:03:
[...]
Is de eerste test ook uitgevoerd in de ruwbouwfase?
Wat staat er dichtheidswaarde in de EPC/BENG berekening?
Maw: wat is je doel van de meting?
Ik kan in de BENG berekening geen dichtheid s waarde of Qv10 waarde vinden?!
[Voor 28% gewijzigd door averroes1198 op 24-05-2023 22:01]
Luchtlekken ontdekken?
Mbt de tegelvloer. Bij ons werd aangegeven dat keramisch parket niet geegaliseerd hoeft te worden. Kleine verschillen in hoogte kunnen ze wel opvullen.
Mbt de tegelvloer. Bij ons werd aangegeven dat keramisch parket niet geegaliseerd hoeft te worden. Kleine verschillen in hoogte kunnen ze wel opvullen.
Lucht lekken ontdekken idd!Draakje5 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:01:
Luchtlekken ontdekken?
Bij ons idem, de zandcementvloer was egaal genoeg gaf de tegelzetter aan en de flexibele tegellijm zou de rest doen! Visgraat in 15x90!
Dat zeg je wel, maar zelfs in onze TO staat duidelijk vermeldt dat de muren behangklaar worden opgeleverd muv de onderste 3-5 cm.blottle schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:52:
[...]
Volgens mij was een plint altijd nodig bij laminaat en zijn aannemers, stukadoors en behangers gewoon lui en willen ze snel klaar zijn. Die zijn gewend dat er een plint komt. Daarom hebben ze nu ervan gemaakt dat het voor de muren is. Die kan je eenvoudig mooi strak maken als je dat wilt. Ze willen gewoon geen moeite doen en snel klaar zijn met de klus.
We hebben veel bedrijven benaderd en bezocht en elke keer kregen we andere smoesjes. “Met stofzuigen beschadig je de muur”, “de muren zijn niet netjes afgewerkt”, “de muren lopen niet recht en een plint met kit verbloemt dat”, “het is niet mogelijk pvc zo netjes te snijden”.
Al met al enorme kul en als ze zulke dingen roepen willen ze gewoon gewoon snel klaar zijn en raffelen ze iets af wat makkelijk te verbloemen is door een plint.
Wij hebben overal aangegeven extra te willen betalen want ze zullen langer dan normaal bezig zijn maar bijna allemaal wilde ze er niet aan om een offerte zonder plint te maken. We waren ook niet op zoek naar de goedkoopste, maar naar degene die ons het beste gevoel gaf.
Uiteindelijk dus iemand gevonden die het gewoon wel doet en er dus ook iets extra’s voor vraagt.
Dus hoe je het ook wendt of keert, die onderste paar cm zullen eerst strak afgewerkt moeten worden om zonder plinten door te kunnen gaan
[Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 24-05-2023 23:31]
Plinten zijn er ook om je muren / stofzuiger van elkaar te beschermen toch?
De onderkant van de muur kan prima netjes afgewerkt worden… anders zou het bij het plafond ook een drama zijn 😂
De onderkant van de muur kan prima netjes afgewerkt worden… anders zou het bij het plafond ook een drama zijn 😂
Wij zitten in hetzelfde schuitje.. Waarschijnlijk gaat de oplevering daardoor nu over de bouwvak heen...Draakje5 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:02:
Dat is voor stukadoors heel moeilijk, omdat ze wel geleerd hebben omlaag te werken, maar niet omhoog. Daar waar je de rij van de muur haalt krijg je slordigheden en dat is onderop de muur. Het kan wel netjes, maar dat is veel duurder.Deleon78 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:24:
Plinten zijn er ook om je muren / stofzuiger van elkaar te beschermen toch?
Daarbij is er tegenwoordig vaak een werkende naad tussen afdekvloer en muren.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.