-edit: knip-
[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:35 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:35 ]
Staat het in je technische omschrijving? Anders is het gewoon een wijziging en zou ik er een punt van maken.Aubergine schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:15:
Wij hebben paar weken terug alle papieren ondertekend en over een paar weken start de bouw.
Krijgen we dit per mail binnen
***members only***
Hoe gebruikelijk is er dat er dit soort wijzigingen tijdens de bouw worden doorgevoerd? Wij hadden er stiekem wel op gerekend dat we daar dingen als kaarsen konden neerzettenIk neem aan dat we dit maar te dulden hebben en bezwaar weinig zin heeft?
We gaan er sowieso achteraan mailen omdat we in ons meerwerk extra betalen ivm verstek zagen e.d. in het toilet.
bezwaar maken heeft altijd zin, de uitkomst zal je alleen niet altijd bevallen.Aubergine schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:15:
Wij hebben paar weken terug alle papieren ondertekend en over een paar weken start de bouw.
***members only***
Hoe gebruikelijk is er dat er dit soort wijzigingen tijdens de bouw worden doorgevoerd? Wij hadden er stiekem wel op gerekend dat we daar dingen als kaarsen konden neerzettenIk neem aan dat we dit maar te dulden hebben en bezwaar weinig zin heeft?
We gaan er sowieso achteraan mailen omdat we in ons meerwerk extra betalen ivm verstek zagen e.d. in het toilet.
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 26-05-2023 17:14 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:35 ]
Je kan met de kopersbegeleiding ruzie maken wat je wil, ze bouwen je huis toch niet.Aubergine schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:48:
[...]
Staat niet expliciet vermeld in de TO.
Maar is het kansrijk om hier een punt van te maken? In het kader van pick your battles: ze zullen dit niet zomaar doorvoeren bij meerdere huizen.
De kopersbegeleiding hier is gewoon de 'klantenservice' van de aannemer.twain4me schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:59:
[...]
Je kan met de kopersbegeleiding ruzie maken wat je wil, ze bouwen je huis toch niet.
Ik denk dat uitleg vragen prima op zijn plek is. kan best dat er een standleiding staat en dat ze dit op deze manier makkelijk willen weg werken, maar dat er best nog ruimte zou zijn voor een plankje.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
dat is vaker zo, maar dan nog bouwen ze je huis niet. ze gaan echt de uitvoerder niet bellen die tegen jan de timmerman zegt dat bouwnummer @Draakje5 wel scheef hangende deuren verdiend omdat je te veel moeilijke vragen aan het stellen bent aan de telefoon miepDraakje5 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:07:
[...]
De kopersbegeleiding hier is gewoon de 'klantenservice' van de aannemer.
Bij ons project loopt nu een kwestie dat de buren die voor een casco keuken hebben gekozen de vloerverwarmingsvrije zone op de standaard hoekkeuken blijven houden. Ze hebben wel 300 euro betaald voor extra vloerverwarmingsvrije zone (tbv kookeiland of net wat ze op de tekening aangaven) maar vervolgens wordt de vloerverwarming aan de wand niet aangepast waardoor ze nu aan één wand geen vloerverwarming hebben liggen waar ook geen keuken zit. De aangeleverde keukentekeningen waren 1 keukenwand + kookeiland en geen hoekkeuken. Maar kopersbegeleider blijft stellig vasthouden dat leidingwerk bij casco keuken niet gewijzigd kon worden ( en daar zou de vloerverwarmings positie van de hoekkeuken bij horen).twain4me schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:35:
[...]
dat is vaker zo, maar dan nog bouwen ze je huis niet. ze gaan echt de uitvoerder niet bellen die tegen jan de timmerman zegt dat bouwnummer @Draakje5 wel scheef hangende deuren verdiend omdat je te veel moeilijke vragen aan het stellen bent aan de telefoon miep
[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 26-05-2023 21:59 ]
Dat is bij vrijwel iedereen zo. Het is een beetje als HR. Ze zijn er niet echt om jouw belangen te behartigen, maar van het bedrijfDraakje5 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:07:
[...]
De kopersbegeleiding hier is gewoon de 'klantenservice' van de aannemer.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
wat heb je gekozen?Toppe schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:44:
* Toppe heeft gister nieuwe vloer uitgezocht, levering in oktober
PVC. Bestaande vloer die er net een jaar in ligt moet vervangen worden. Vrouwlief trok even het wiegje naar een andere kamer…
Wat had je dan, geen pvc ?Toppe schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:01:
[...]
PVC. Bestaande vloer die er net een jaar in ligt moet vervangen worden. Vrouwlief trok even het wiegje naar een andere kamer…
Jawel. Alleen te beschadigt om te herstellen. En geeft erg scherpe randen rondom de schade. Daar kan je lelijke snij wondjes van krijgen aan je voeten.
(Bijna) idem. Nieuwe vloer uitgezocht, levering oktober/nov, afhankelijk van sleuteldatum.Toppe schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:44:
* Toppe heeft gister nieuwe vloer uitgezocht, levering in oktober
Hier laat ik het leggen, eis van de verzekering.Brains Bush schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:52:
[...]
(Bijna) idem. Nieuwe vloer uitgezocht, levering oktober/nov, afhankelijk van sleuteldatum.
Moet alleen nog de offerte omzetten naar order.
Floer Roegwold XL klik PVC, zelf leggen.
Afgelopen dagen/weken door digitaal vloerenland gestruind. Een aantal samples binnengekregen en hier lokaal gaan kijken naar de vloeren. Wat een aanbod. Werd er gek van. Dus nu maar knoop doorgehakt. En nu de rest voor ons nieuwbouw appartement uitzoeken.
Vandaag gaan we stukje fietsen en rijden langs het bouwproject. Kijken wat er afgelopen twee weken weer is bijgebouwd. Ben benieuwd. hophop aan den arbeid
Ik heb hier standaard een paar rollen/vellen vilt liggen om overal (opnieuw) onder te plakken om dat soort geintjes te voorkomen.Toppe schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:01:
[...]
Bij ons ligt het op de eerste etage en kan je probleemloos wel wat schuiven, onder de wieg zal iets hebben gezeten wat de schade heeft veroorzaakt. Ben er ooo heilig van overtuigd dat we ook bij laminaat schade hadden gehad.Farmerwood schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:19:
[...]
Ik heb hier standaard een paar rollen/vellen vilt liggen om overal (opnieuw) onder te plakken om dat soort geintjes te voorkomen.
Gaat (te)veel tijd in zitten…
Voor mij echt de grootste faal van onze vloer. En hoor het van veel mensen.
PVC werd verkocht als het betere alternatief voor laminaat. Met als argumenten dat het dezelfde eigenschappen heeft als laminaat maar niet kraakt omdat je het kan plakken en dat het veel beter is icm vloerverwarming.
Achteraf was ik toch voor iets anders gegaan en wellicht iets van tegels gekozen. We hadden toen zoveel te kiezen en iedereen was zo vol lof over PVC icm prijs dat ik me er eigenlijk veel te weinig in verdiept heb wat nog alternatieven waren.
Het werk eerder als volgt: De uitvoerder ziet dat Jan de Timmerman weer eens (onder tijdsdruk) een deur scheef heeft gehangen. Hij kijkt naar het bouwnummer en denkt: "agh, dat zijn die zeikerds van kavel 23 weer. Laat maar hangen, want die hebben het vast al gezien met hun rontgenogen en zijn al met de aannemer aan het mailen."twain4me schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:35:
[...]
dat is vaker zo, maar dan nog bouwen ze je huis niet. ze gaan echt de uitvoerder niet bellen die tegen jan de timmerman zegt dat bouwnummer @Draakje5 wel scheef hangende deuren verdiend omdat je te veel moeilijke vragen aan het stellen bent aan de telefoon miep
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
je kan zowel met worstenbroodjes komen bij de uitvoering en kopersbegeleiding gewoon aan hun afspraken houden. het 1 sluit het andere niet uit.. er is een groot verschil tussen zeuren bij kopersbegeleiding en (indirect) zeuren bij/over uitvoering.Blihi schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:33:
[...]
Het werk eerder als volgt: De uitvoerder ziet dat Jan de Timmerman weer eens (onder tijdsdruk) een deur scheef heeft gehangen. Hij kijkt naar het bouwnummer en denkt: "agh, dat zijn die zeikerds van kavel 23 weer. Laat maar hangen, want die hebben het vast al gezien met hun rontgenogen en zijn al met de aannemer aan het mailen."
Beter zorg je dat de reactie is: "Dat zijn die mensen van kavel 23, die hier laatst nog stonden met worstenbroodjes. Dat gaan we even fixen."
[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 27-05-2023 10:30 ]
Klopt helemaal. Je kon aan onze uitvoerder goed merken dat hij het helemaal prima vond als we met hem in gesprek gingen. Hij kon het ook echt wel waarderen dat we ook naar hem luisterdentwain4me schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:25:
[...]
je kan zowel met worstenbroodjes komen bij de uitvoering en kopersbegeleiding gewoon aan hun afspraken houden. het 1 sluit het andere niet uit.. er is een groot verschil tussen zeuren bij kopersbegeleiding en (indirect) zeuren bij/over uitvoering.
overegens liep ik echt geen meter harder voor worstebroodjes, ze zijn wel lekker, dat wel. het gaat om je instelling niet om wat je mee brengt
Wij hadden er bij de badkamer leverancier van het project bewust voor gekozen dat we tot het plafond wilden tegelen en in de originele tekeningen waar we akkoord op hadden gegeven zat gewoon een ombouw waarbij we over de hele breedte achter het toilet, een plateau zouden hebben.Aubergine schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:15:
***members only***
Tijd voor een andere vrouw en een ander huis, @Toppe .Toppe schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:01:
[...]
Eigenlijk als permanente verlichting. Heb in mijn huidige huurwoning overal nog de verhuispeertjes hangenIl 2 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:12:
Als tijdelijke verlichting bedoel je? Ik hang in eerste instantie overal verhuisfittingen op, dan heb je in elke ruimte in ieder geval licht om te werken.
Daarna als de meubels er grotendeels instaan ga ik eens kijken wat mooi staat qua lampen en hoeveel licht ik nodig heb en welke kant het op moet schijnen. in een lege ruimte is dat gewoon heel moeilijk te bepalen.
Ruilen?Bteq schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Tijd voor een andere vrouw en een ander huis, @Toppe .
SLVaverroes1198 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:59:
Wat is een kwalitatief goed rail systeem voor verlichting? Ik ken daar de A-merken niet goed van! Verder dan Philips Hue en Paulmann kom ik niet.
[ Voor 95% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:35 ]
Ja die was ik ook al tegen gekomen hij DMlights. Maar hoe verhoudt dat zich kwalitatief t.o.v. Wever & Ducre?
Omdat ik de huidige vloer nog steeds kan krijgen, dat was voordeliger maar gingen ze niet mee akkoord omdat als de vloer verder beschadigd tijdens het leggen dan is de vraag wie verantwoordelijk is.
Voor in de hal of toilet lijkt me dit prima, maar boven je eettafel is zo'n plastic plafondlamp toch geen porem?Vince_ schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:20:
[...]
Eigenlijk als permanente verlichting. Heb in mijn huidige huurwoning overal nog de verhuispeertjes hangen![]()
Maar in het nieuwe huis toch wel leuk en veiliger om dit wat netter af te werken. Vandaar dat ik dus aan zo’n relatief goedkope oplossing van de IKEA denk. Alleen ben erg benieuwd of andere nog tips hebben qua lampen.
Er hoeft maar iets onder te plakken en je trekt hem aan gort. PVC is niet zo hard hoor.Draakje5 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:32:
Met all risk inboedelverzekering is schade door eigen schuld ook gewoon verzekerd.
Wel knappe vrouw die een pvc vloer aan gort krijgt met een baby wiegje.
De slimme Ikea lampen kan je wel dimmen maar ze blijven fel.roltor schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:00:
[...]
Voor in de hal of toilet lijkt me dit prima, maar boven je eettafel is zo'n plastic plafondlamp toch geen porem?
Daar zou ik een mooie hanglamp ophangen. Maar ieder zijn keuze.
Die Ikea lampen zijn 800 Lumen staat er, dat is best veel. Mijn lampen zijn 400 a 500, dat is meer dan genoeg.
Je kunt ze wel dimmen met het Ikea systeem, dus de 800 lumen hoeft geen probleem te zijn. Kost natuurlijk wel weer een dimmer per lamp extra.
Flosaverroes1198 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:59:
Wat is een kwalitatief goed rail systeem voor verlichting? Ik ken daar de A-merken niet goed van! Verder dan Philips Hue en Paulmann kom ik niet.
Een lamp heeft toch meer functies dan alleen licht geven?! Je hebt basis-, functioneel-, taak- en sfeerlicht. Deze lamp lijkt me basisverlichting. Dat je zo'n lamp in de berging doet prima. Maar het is wel erg karig en gemakzuchtig om dit in je hele huis te doenVince_ schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:20:
[...]
Eigenlijk als permanente verlichting. Heb in mijn huidige huurwoning overal nog de verhuispeertjes hangen![]()
Maar in het nieuwe huis toch wel leuk en veiliger om dit wat netter af te werken. Vandaar dat ik dus aan zo’n relatief goedkope oplossing van de IKEA denk. Alleen ben erg benieuwd of andere nog tips hebben qua lampen.
[ Voor 43% gewijzigd door Alic3 op 28-05-2023 10:48 ]
Ik heb een relatief standaard rail gekocht met GU10 spots. Zijn wel groter dan bijvoorbeeld SLV of Philips Hue spots (bijvoorbeeld Runner).averroes1198 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:59:
Zo lang je niks met de 2 "overige" kabels doet kan je het zo laten, een tapje kan, krimpkous is allicht mooier / fijner / beter.Stormstar3 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:58:
Ik zit een beetje te twijfelen wat ik hiermee moet doen, het is een ongebruikte kabel, maar we hebben wel met stroom te maken, het voelt misschien een beetje als zeiken maar aan de andere kant moet iemand z'n werk gewoon goed doen, tips? is een tapeje erom misschien voldoende?
Ze hebben ook niet van trekontlasting gehoord. Zou ze daar ook nog eens naar laten kijken.Stormstar3 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:58:
Een tijd geleden overgegaan naar m'n woning en ruim een maand geleden heb ik zonnepanelen laten leggen.
Bij de bouw van mijn woning is wat fout gegaan bij de loze leidingen naar zolder waardoor de aannemer voor mij al een 3 fase draad naar zolder heeft getrokken, al hoewel er op dit moment een 1 fase installatie van toepassing is, 2 van de 5 draden zijn dus afgedopt.
Omdat de betaling in 2 delen ging (laatste 10% bij afronding) heb ik daarvoor nog alles even gecontroleerd en dus ook de meterkast open gemaakt. Daar bleek dat de 2 draden gewoon afgeknipt en opgerold waren, waardoor ik er natuurlijk vanuit ging dat dit boven niet anders zou zijn.
Nu is er nog een keer iemand geweest om de draden beneden af te doppen (is volgens mij nog niet goed in de meterkast, ze horen vast te zitten, maar goed...)
Boven op zolder werd het ook afgedopt, maar dan 2 draden in 1 klem...
Dit laatste heb ik zelf nog maar verbeterd, maar bij het dicht doen van de schakelaar viel me op dat een van de ongebruikte draden open gesneden is (waarschijnlijk).
Ik zit een beetje te twijfelen wat ik hiermee moet doen, het is een ongebruikte kabel, maar we hebben wel met stroom te maken, het voelt misschien een beetje als zeiken maar aan de andere kant moet iemand z'n werk gewoon goed doen, tips? is een tapeje erom misschien voldoende?
[Afbeelding]
De betaling ging in 2 delen, 90% / 10% bij afgerond.
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 29-05-2023 21:48 ]
Waar mis je de trekontlasting dan? Zitten beide netjes met wartels. Alleen de ene moet.nog even aangedraaid worden.Toppe schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:29:
[...]
Ze hebben ook niet van trekontlasting gehoord. Zou ze daar ook nog eens naar laten kijken.
Is eenvoudig op te lossen met zoiets:
[Afbeelding]
@Stormstar3 die adereindhuls is ook raar. Geel is -doorgaans- 6mm2 maar de kabel is 2.5mm2. En lijkt me dat het een VD draad is met vaste kern…?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Trekontlasting pas je toe op de kabel, niet op de losse aders. Daarmee maak je hem automatisch IP44/IP65. Niet per definitie nodig in een binnen situatie, maar toch.Makrolon schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:53:
[...]
Waar mis je de trekontlasting dan? Zitten beide netjes met wartels. Alleen de ene moet.nog even aangedraaid worden.
Die adereindhuls zit om de aardedraad die van het dak komt waarmee de rails zijn geaard. Die kan heel goed 6mm2 zijn.
Ik denk dat je een beetje gefopt word door de nutteloze flexbuis om de rechterkabel/aansluiting.Toppe schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:01:
[...]
Trekontlasting pas je toe op de kabel, niet op de losse aders. Daarmee maak je hem automatisch IP44/IP65. Niet per definitie nodig in een binnen situatie, maar toch.
Die kabel zou ik zelf even nameten en de ader controleren, een adereindhuls om vaste kern is kansloos.
[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-05-2023 22:04 ]
Er gaan ook gewoon kabels die wartels in. Dus er mist nergens trekontlasting.Toppe schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:01:
[...]
Trekontlasting pas je toe op de kabel, niet op de losse aders. Daarmee maak je hem automatisch IP44/IP65. Niet per definitie nodig in een binnen situatie, maar toch.
Die kabel zou ik zelf even nameten en de ader controleren, een adereindhuls om vaste kern is kansloos.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Als het nutteloze flexbuis is prima, maar hier hebben ze gewoon voorbedrade flexbuis toepast, ook naar de werkschakelaar buiten bij de WP en daar vindt de NEN1010 weer wat vanbbbrumbrum schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:03:
[...]
Ik denk dat je een beetje gefopt word door de nutteloze flexbuis om de rechterkabel/aansluiting.
En de standaard PE kabel voor PV is idd 6mm2 flexibel.
Ontbreken van loze leidingen is wel een dingetje toch? Die plaats je niet zo maar... En afhankelijk van het soort muur is een ontbrekende elektrapunt ook wel een probleem toch?Alic3 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:40:
We hebben vanochtend de voorschouw gehad en het zag er allemaal netjes uit. De aannemer heeft een externe inspecteur ingeschakeld die met ons meeliep. Dat was wel erg netjes. Bij de oplevering nemen we zelf nog iemand mee.
Er waren paar kleine punten die we de vorige keer tijdens de kijkdag ook zagen en nu nog niet allemaal opgepakt zijn. Denk aan ontbrekende elektrapunten zoals een vloerdoos, cat-kabel en loze leidingen. Verder wat beschadigingen aan de muur/vloer die nog dichtgesmeerd moeten worden. Een aantal buren hebben last van schimmelvorming in huis maar wij niet gelukkig.
We konden zien dat de nuts ook al is aangesloten dus dat hoeft geen belemmering meer te zijn voor de oplevering in week 25/26. Nog een paar weken!
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
De loze leiding zit in een metalstud wand naast de meterkast. Die vind ik niet zo heel spannend. De ontbrekende vloerdoos kan nog wel een probleem worden, die zit in de buurt van een betonnen pilaar in het midden van de woonkamer. Maar de inspecteur werd en niet heel warm/koud van toen we hier waren aanbeland. Hier hebben we de tv/consoles gepland en je kijkt toch wat minder lekker naar je tv zonder stroom...kw_nl schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:53:
[...]
Ontbreken van loze leidingen is wel een dingetje toch? Die plaats je niet zo maar... En afhankelijk van het soort muur is een ontbrekende elektrapunt ook wel een probleem toch?
Tsja, geen idee wat de afstand is, maar zoek eens op wat een 4P 16A aardlekautomaat (zal je zien dat je voor dat geld alsnog een Gacia krijgt), en dan voor je afstand een YmVK-as 4x4mm2 en een CAT6A outdoor kabel kost…pl0xs schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:13:
Mijn aannemer rekent 5278 euro voor enkel de voorbereiding oplaadpunt. Dat wil zeggen: "Aanleggen van een voeding t.b.v. een laadstation bij de parkeerplaats behorende bij uw appartement (max. 400V 16A). Tevens wordt een communicatiekabel aangelegd tussen kWh-meter en laadstation t.b.v. verdere communicatie, alsmede wordt de meterkast uitgebreid met een extra groep en aardlekschakelaar(dit is EXCLUSIEF laadpaal)."
In mijn omgeving hebben mensen 2800 moeten betalen en dit is inclusief laadpaal.
Het bedrag wat ze vragen is m.i. erg hoog, hoe denken anderen hierover?
[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-05-2023 12:37 ]
Ik lees appartement.. Gaat het om een ondergrondse parkeergarage onder het pand? Kan me wel voorstellen dat ze daar stuk meer voor vragen dan een laadpaal aan je eigen voorgevel bij een gezinswoning (hier 915 euro zonder laadpaal). Maar dan alsnog is het erg duur..pl0xs schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:13:
Mijn aannemer rekent 5278 euro voor enkel de voorbereiding oplaadpunt. Dat wil zeggen: "Aanleggen van een voeding t.b.v. een laadstation bij de parkeerplaats behorende bij uw appartement (max. 400V 16A). Tevens wordt een communicatiekabel aangelegd tussen kWh-meter en laadstation t.b.v. verdere communicatie, alsmede wordt de meterkast uitgebreid met een extra groep en aardlekschakelaar(dit is EXCLUSIEF laadpaal)."
In mijn omgeving hebben mensen 2800 moeten betalen en dit is inclusief laadpaal.
[ Voor 19% gewijzigd door pl0xs op 30-05-2023 12:59 ]
Dit is waarschijnlijk een nu of nooit optie. Dus als er later nog laadvoorzieningen komen zal dit altijd vanuit de VVE gaan gebeuren. Voor 5k kan je heel veel stroom laden, dus wellicht is de optie later via de VVE niet zo verkeerd. Stroom zal je toch moeten betalen, en in een appartement zal je geen gratis PV stroom hebben.pl0xs schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:13:
Dan moet de VVE dat wel willen, niet iedereen zal een laadpaal belangrijk/nuttig vinden.Z___Z schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:01:
[...]
Dit is waarschijnlijk een nu of nooit optie. Dus als er later nog laadvoorzieningen komen zal dit altijd vanuit de VVE gaan gebeuren. Voor 5k kan je heel veel stroom laden, dus wellicht is de optie later via de VVE niet zo verkeerd. Stroom zal je toch moeten betalen, en in een appartement zal je geen gratis PV stroom hebben.
"bij de parkeerplaats behorende bij uw appartement "Draakje5 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:45:
Als je een kruipruimte hebt zou ik zelf een laadpaal aanschaffen en aanleggen naderhand.
Zou dan wel zorgen dat indien mogelijk, je vast krachtstroom in de meterkast laat aanleggen als meerwerk optie.
[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 30-05-2023 13:45 ]
Voor appartementen is het vanaf 10 parkeerplaatsen in ieder geval verplicht om voorbereiding te leggen. Ik zou het lekker achteraf laten aansluiten:pl0xs schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:13:
Kwestie van tijd voordat het wetsvoorstel wordt aangenomen waarbij geen toestemming meer vereist is.Toppe schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:04:
[...]
Dan moet de VVE dat wel willen, niet iedereen zal een laadpaal belangrijk/nuttig vinden.
Mooie spullen hebben ze daar hé, ik ben aan het kijken voor het CLIXX SLIM inbouwrails. M'n lichtplan is zo goed als af, eind van het jaar de oplevering van m'n nieuwe woning en dan alles monteren in het verlaagde plafond.cacao70 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:16:
Kort vraagje ; ben momenteel bepaalde lichtarmaturen aan het samenstellen. Nou zie ik bij Lichtinova dat zij TRIAC drivers hebben en Zigbee, maar ook DALI.
Initieel had ik gedacht om de schakelingen gewoon "standaard" te laten en deze later aan te passen met een slimme pulsdrukker die Zigbee ondersteund. Ditzelfde hebben zij ook bij hanglampen.
Het lijkt mij niet fijn dat zoiets "ingebakken" zit in de hanglamp, omdat je dan gebonden bent aan het Zigbee protocol wat ondersteund word door de hanglamp bijv. Klopt de redenatie een beetje?
Ik quote even een wat ouder bericht. We zijn op dit moment bezig met het bouwen van een woning. De vloer is gisteren gestort. Voor de controle enkele vragen richting de aannemer gestelt. Hieruit bleek dat zij dachten dat we alleen inbouw screens op de boven verdieping wouden en niet beneden. In eerste instantie besproken dat we alleen beneden wouden, later per mail bevestigd met boven ook screens. Dit gaf wat onduidelijkheid. Les 1: volledig communiceren.rubenos schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:25:
[...]
Voordeel bij bekabelen is dat je bij veel nieuwbouw de screens IN het kozijn kan inbouwen, ipv opbouw (wat nodig is met een zonnepaneel).
[Afbeelding]
Althans, bij ons zou dit mogelijk moeten zijn.
Wij hebben op zuid (voorzijde) alles bekabeld, en daarnaast mogelijkheid tot zonnewering bij schuifpui op noord (achterzijde).
[ Voor 5% gewijzigd door G33st op 31-05-2023 11:07 ]
Ah, als ik het zo lees dan klopt het wat ik in gedachte heb. Jazeker heel mooi spul!Kromme_plank schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:42:
[...]
Mooie spullen hebben ze daar hé, ik ben aan het kijken voor het CLIXX SLIM inbouwrails. M'n lichtplan is zo goed als af, eind van het jaar de oplevering van m'n nieuwe woning en dan alles monteren in het verlaagde plafond.
Dit wordt mijn 2e nieuwbouwwoning dus ik heb recentelijk ervaring opgedaan wat betreft slimme verlichting. Ik vind het persoonlijk fijn dat er een fysiek schakelpunt/dimmer aanwezig is. Daarom heb ik in mijn vorige woning gekozen voor "domme verlichting" in combinatie met een "slimme" zigbee dimmers. Voor bijvoorbeeld een enkele hanglamp is dat perfect, alleen voor een spanningsrail wat minder aangezien je dan niet de armaturen op 1 rail apart kan schakelen.
Deze dimmers zijn mij toen goed bevallen
EcoDim Smart - Dimmer ECO-DIM.07 PRO Zigbee Druk/draai
https://www.elektrototaal...odim-smart-dimmer-4122980
* Makkelijk te koppelen aan bijvoorbeeld een Hue bridge
* Groot werkbereik wat betreft wattage
* Minimale lichtsterkte afstelling
* Maximale lichtsterkte afstelling
Een koudebrug wil je voorkomen. En al helemaal wat mij betreft bij een nieuwe woning en dan ook nog eens op meerdere plekken waar je een inbouwscreen gaat plaatsen.G33st schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:03:
[...]
Ik quote even een wat ouder bericht. We zijn op dit moment bezig met het bouwen van een woning. De vloer is gisteren gestort. Voor de controle enkele vragen richting de aannemer gestelt. Hieruit bleek dat zij dachten dat we alleen inbouw screens op de boven verdieping wouden en niet beneden. In eerste instantie besproken dat we alleen beneden wouden, later per mail bevestigd met boven ook screens. Dit gaf wat onduidelijkheid. Les 1: volledig communiceren.
Beneden zouden de screens dan achter de gevel komen. Ondanks dat de kozijnen al gemaakt zijn (en eind deze week zouden worden gestelt), kan de aannemer nog wel met ons meebewegen.
Hij heeft het echter wel over een koudtebrug die ontstaat bij het inbouwen van de screens. Omdat de isolatiewaarde van de kast van de screens, lager is dan de gevelsteen zelf.
Zijn er hier mensen die hier ervaringen mee hebben?
Zijn er hier slechte ervaringen met het inbouwen van de screens?
Wij hebben Wilms ZipX Zero screens ingebouwd bij bijna al onze ramen. Deze zitten achter de gevelsteen, bovenop het raam en de screengeleiders. Het linteel boven de raamopening zit dus gewoon wat hoger dan bij ramen waar er geen screen zit. Het raam komt dan natuurlijk ook wel dieper te staan dan een raam zonder inbouwscreen (belangrijk voor de diepte van de dorpel).G33st schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:03:
[...]
Ik quote even een wat ouder bericht. We zijn op dit moment bezig met het bouwen van een woning. De vloer is gisteren gestort. Voor de controle enkele vragen richting de aannemer gestelt. Hieruit bleek dat zij dachten dat we alleen inbouw screens op de boven verdieping wouden en niet beneden. In eerste instantie besproken dat we alleen beneden wouden, later per mail bevestigd met boven ook screens. Dit gaf wat onduidelijkheid. Les 1: volledig communiceren.
Beneden zouden de screens dan achter de gevel komen. Ondanks dat de kozijnen al gemaakt zijn (en eind deze week zouden worden gestelt), kan de aannemer nog wel met ons meebewegen.
Hij heeft het echter wel over een koudtebrug die ontstaat bij het inbouwen van de screens. Omdat de isolatiewaarde van de kast van de screens, lager is dan de gevelsteen zelf.
Zijn er hier mensen die hier ervaringen mee hebben?
Zijn er hier slechte ervaringen met het inbouwen van de screens?
Van welke inbouwscreens is deze afbeelding?Draakje5 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:41:
[...]
Een koudebrug wil je voorkomen. En al helemaal wat mij betreft bij een nieuwe woning en dan ook nog eens op meerdere plekken waar je een inbouwscreen gaat plaatsen.
Koudebrug kan betekenen dat je vochtdoorslag gaat krijgen naar je binnenmuren.
Verder geen ervaring mee, maar ik zou nog eens goed met de aannemer in overleg gaan waarom en waar hij een koudebrug verwacht.
[Afbeelding]
Mogelijk is de inbouwkast van de screens welke we hebben uitgezocht dan dikker dan die van jou. We hebben hier ook niet over nagedacht. Voor de screens welke wij op het oog hebben, hebben wij de volgende tekening ontvangen:Diod schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:48:
[...]
Wij hebben Wilms ZipX Zero screens ingebouwd bij bijna al onze ramen. Deze zitten achter de gevelsteen, bovenop het raam en de screengeleiders. Het linteel boven de raamopening zit dus gewoon wat hoger dan bij ramen waar er geen screen zit. Het raam komt dan natuurlijk ook wel dieper te staan dan een raam zonder inbouwscreen (belangrijk voor de diepte van de dorpel).
De screen is van buitenaf bereikbaar/onderhoudbaar door de geleiders los te schroeven en weg te nemen.
Van binnen is het afgewerkt met Gyproc en/of Gyplat en tussen de afwerking en de screen zit het vol met isolatie. Met de warmtebeeldcamera niets van te merken tov. de rest van de muur in ieder geval. Dus in de praktijk totaal geen last van een koudebrug.
Heel tevreden van tot nu toe.
Een inbouwrolluik zou een ander verhaal zijn omdat die kast een stuk groter is.
Die van jou lijkt inderdaad wel wat groter te zijn dan die van ons:G33st schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:58:
[...]
Van welke inbouwscreens is deze afbeelding?
[...]
Mogelijk is de inbouwkast van de screens welke we hebben uitgezocht dan dikker dan die van jou. We hebben hier ook niet over nagedacht. Voor de screens welke wij op het oog hebben, hebben wij de volgende tekening ontvangen:
[Afbeelding]
Ogenschijnlijk veel dikker dan de tekening van @Draakje5. Mogelijk is een andere inbouwkast gewoon de oplossing.
https://www.venvo.nl/medi...00_zip_inbouw_screens.pdfG33st schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:58:
[...]
Van welke inbouwscreens is deze afbeelding?
[...]
[ Voor 25% gewijzigd door Draakje5 op 31-05-2023 12:45 ]
Klopt inderdaad, gewoon de TRIAC optie selecteren als je met "slimme dimmers'' wilt gaan werken.cacao70 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:07:
[...]
Ah, als ik het zo lees dan klopt het wat ik in gedachte heb. Jazeker heel mooi spul!
Ik ben van plan om ook de CLIXX SLIM inbouw rails te gebruiken, tesamen met een aantal DOT06 modules (voor de hal, L-vorm).
En als eettafel lamp wil ik de LED ring HALO up down (2x ; 60cm en 40cm).
Ik kan dus gewoon de TRIAC dimmers kiezen bij de uitvoering.
Betreffende de inbouwrails, kies je voor de driver die je ook in de rails klikt, of de driver die in het verlaagd plafond of meterkast zit?
[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 31-05-2023 20:30 ]
Ik heb die ecodim smart dimmers ook zitten, bij mij werden ze wel heel onbetrouwbaar toen ik er 3 naast elkaar had zitten. Kan zijn dat ik er 1 “slechte” tussen had zitten maar nu het er 2 zijn (en een dimmer kastje achter een lampknop) geen problemen mee gehad.Kromme_plank schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:42:
[...]
Mooie spullen hebben ze daar hé, ik ben aan het kijken voor het CLIXX SLIM inbouwrails. M'n lichtplan is zo goed als af, eind van het jaar de oplevering van m'n nieuwe woning en dan alles monteren in het verlaagde plafond.
Dit wordt mijn 2e nieuwbouwwoning dus ik heb recentelijk ervaring opgedaan wat betreft slimme verlichting. Ik vind het persoonlijk fijn dat er een fysiek schakelpunt/dimmer aanwezig is. Daarom heb ik in mijn vorige woning gekozen voor "domme verlichting" in combinatie met een "slimme" zigbee dimmers. Voor bijvoorbeeld een enkele hanglamp is dat perfect, alleen voor een spanningsrail wat minder aangezien je dan niet de armaturen op 1 rail apart kan schakelen.
Deze dimmers zijn mij toen goed bevallen
EcoDim Smart - Dimmer ECO-DIM.07 PRO Zigbee Druk/draai
https://www.elektrototaal...odim-smart-dimmer-4122980
* Makkelijk te koppelen aan bijvoorbeeld een Hue bridge
* Groot werkbereik wat betreft wattage
* Minimale lichtsterkte afstelling
* Maximale lichtsterkte afstelling
Voorbereiding voor laden is bij een appartement gewoon verplicht. Daar mag geen meerprijs voor gerekend worden.pl0xs schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:13:
[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 31-05-2023 21:01 ]
Bedankt voor de link. Ik ga dit morgen eens navragen bij het RVO.Blihi schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:00:
[...]
Voorbereiding voor laden is bij een appartement gewoon verplicht. Daar mag geen meerprijs voor gerekend worden.
https://www.rvo.nl/onderw...uctuur-elektrisch-vervoer
Dit is wel erg veel en krijg je ook niet netjes dicht met kitBatata007 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:22:
Vandaag onze voorschouw gehad. Aardig wat puntjes genoteerd en opgeschreven. Oa veel beschadigingen aan kozijnen en slecht kitwerk. Ook schimmel in de meterkast. Ga er vanuit dat er slecht geventileerd is, of moet ik aan een ernstiger gebrek denken?
Bij een punt heb ik wel mn twijfels, dus vraag me af wat jullie vinden. De vensterbanken in het raam lopen niet in de gehele breedte. Er zit echt nog een enorme kier aan beide zijden. Ik kan er een vingerkootje in kwijt:
[Afbeelding]
Is dit normaal/binnen de marge? Bij slechts 1 raam loopt de vensterbank wel in de volledige breedte en is het kiertje minimaal.
Die voorbereiding hoeft niet meer dan een loze leiding te zijn. De optie die de aannemer biedt is veel meer dan dat. Als je die niet kiest moet hij nog steeds een loze leiding leggenpl0xs schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:06:
[...]
Bedankt voor de link. Ik ga dit morgen eens navragen bij het RVO.
Ik heb de aannemer gesproken en ze zeggen dat het een nu of nooit en een alles of niets optie is.
[ Voor 99% gewijzigd door dixet op 01-06-2023 07:26 ]
Er zit natuurlijk een verschil tussen loze leidingen of volledig bedraad, al is het in dit geval wel heel duur voor wat je ervoor terugkrijgt.Blihi schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:00:
[...]
Voorbereiding voor laden is bij een appartement gewoon verplicht. Daar mag geen meerprijs voor gerekend worden.
https://www.rvo.nl/onderw...uctuur-elektrisch-vervoer
En dan is het nog maar de vraag waar die loze leidingen naartoe lopen, je hebt best kans dat ze niet verder gaan dan de groepenkast van de gemeenschappelijke verlichting.dixet schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:22:
[...]
Die voorbereiding hoeft niet meer dan een loze leiding te zijn. De optie die de aannemer biedt is veel meer dan dat. Als je die niet kiest moet hij nog steeds een loze leiding leggen
Wij hebben sinds gisteren op de achterkant de pannen erop liggen, vandaag gaan ze bezig met de voorkantDraakje5 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:51:
We hebben sinds vanochtend 7u een dak (zonder pannen) en het blijft nog even droog dus dat is mooi meegenomen
[ Voor 54% gewijzigd door IkWilbert op 01-06-2023 08:59 ]
I intend to live forever. So far, so good.
Wat komt er voor afwerking op de muur? Word die nog gestuct?Batata007 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:22:
Vandaag onze voorschouw gehad. Aardig wat puntjes genoteerd en opgeschreven. Oa veel beschadigingen aan kozijnen en slecht kitwerk. Ook schimmel in de meterkast. Ga er vanuit dat er slecht geventileerd is, of moet ik aan een ernstiger gebrek denken?
Bij een punt heb ik wel mn twijfels, dus vraag me af wat jullie vinden. De vensterbanken in het raam lopen niet in de gehele breedte. Er zit echt nog een enorme kier aan beide zijden. Ik kan er een vingerkootje in kwijt:
[Afbeelding]
Is dit normaal/binnen de marge? Bij slechts 1 raam loopt de vensterbank wel in de volledige breedte en is het kiertje minimaal.
Gaaf hé.Draakje5 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:51:
We hebben sinds vanochtend 7u een dak (zonder pannen) en het blijft nog even droog dus dat is mooi meegenomen
Wij krijgen pas de rekening bij waterdicht zijn woning. Dan moet eerst de gevel en de uitbouw ook nog helemaal klaar zijn, dus zal nog wel even duren.Swinta schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:08:
[...]
Gaaf hé.
Mijn dak kreeg vorige week zijn pannen en eind van de middag meteen de rekening.
Renovlies..bbbrumbrum schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:41:
[...]
Wat komt er voor afwerking op de muur? Word die nog gestuct?
Zijn de muren al behangklaar? Lijkt alsof de muren nog gedaan moeten worden en met een stuclaag kan dat wel gedicht worden. Zat bij ons ook een afstand tussen de vensterbank en de muur, maar toen de stucadoor van de aannemer klaar was was dat zo goed als gedicht en met een kitlaag was het helemaal weg. Maar hoe dan ook, altijd even vragen voor de zekerheid, elk punt wat niet na oplevering hoeft gecorrigeerd te worden is mooi meegenomen.Batata007 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:22:
[Afbeelding]
Onze woning had ook kieren (al was de kier wel iets minder?) dat dit gedaan was zodat er nog renovlies achter langs kan. Maar bij dit soort gevallen voor de aannemer tekst en uitleg vragen.Batata007 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:22:
[Afbeelding]
De muren zijn inderdaad erg ruw, maar volgens de aannemer is dit het.. ze worden dus niet verder afgewerkt of gestuct oid.Krijgertje1979 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:55:
[...]
Zijn de muren al behangklaar? Lijkt alsof de muren nog gedaan moeten worden en met een stuclaag kan dat wel gedicht worden. Zat bij ons ook een afstand tussen de vensterbank en de muur, maar toen de stucadoor van de aannemer klaar was was dat zo goed als gedicht en met een kitlaag was het helemaal weg. Maar hoe dan ook, altijd even vragen voor de zekerheid, elk punt wat niet na oplevering hoeft gecorrigeerd te worden is mooi meegenomen.
Zijn ze wel behangklaar dan?Batata007 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:19:
[...]
De muren zijn inderdaad erg ruw, maar volgens de aannemer is dit het.. ze worden dus niet verder afgewerkt of gestuct oid.
Is je Renovliezer al wezen kijken? Anders zou ik hem maar eens wat fotos doorsturen. Of niet natuurlijk...Batata007 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:19:
[...]
De muren zijn inderdaad erg ruw, maar volgens de aannemer is dit het.. ze worden dus niet verder afgewerkt of gestuct oid.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq