Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
Ik zie de "K1" nog niet geplaatst zijn, dus ik gok dat ze nog gaan uitbreiden. Zou er moeten komen te zien als die aansluiten van je zonnepanelen "F13" als ze hetzelfde maken. Maar ik zou het voor de zekerheid even navragen in het kookgroep in nieuwbouw woning topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Blik1984 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:23:
Gisteren 2de kijkdag gehad, best positief. Dekvloer zat erin, een wcd en lichtschakelaar teveel waarover we nog gaan nadenken of we die willen hebben of niet en een missende loze leiding die nu nog gemaakt kon worden. Volgende week inspectie en dan krijgen we meer te horen over oplevering.

Nog een vraag voor de meterkast-kenners hier. Gaat dit goed wetende dat:
- er een kookgroep moet komen voor de Bora, er is betaald voor een aansluiting goed voor 11 KW
- er een grote PV-installatie later geplaatst gaat worden van 9k wp
- er ooit nog een aansluiting voor een elektrische auto moet komen

[Afbeelding]
De K1 mist nog in de kast, als die eenzelfde vorm gaat hebben als de F13 zou het goed gaan. Je wilt overigens een krachtgroep/automaat, geen kookgroep. Nu zijn er ook geen kookgroepen van 11kW en er is ook geen plek achter je bestaande aardlekschakelaars voor een kookgroep, dus dat zit waarschijnlijk wel goed straks.

Hetgeen wat mist in je foto, is de aanvoer. De norm is tegenwoordig 3x25A hoofdaansluiting, als dat het geval is, wil je geen kookgroep nee. Als je hoofdaansluiting 3x35A of hoger zou zijn, kan een kookgroep wel, je zult alleen niet 3x35A willen qua vastrecht.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:57
Takkeding schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:27:
Ik zie de "K1" nog niet geplaatst zijn, dus ik gok dat ze nog gaan uitbreiden. Zou er moeten komen te zien als die aansluiten van je zonnepanelen "F13" als ze hetzelfde maken. Maar ik zou het voor de zekerheid even navragen in het kookgroep in nieuwbouw woning topic
Zal het daar even checken vwb de kookgroep. Is de F13 dan voor de zonnepanelen? Nogal een grote automaat voor die 3 zonnepanelen die vanaf de bouw erop worden geplaatst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
BiG-GuY schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:33:
[...]

De K1 mist nog in de kast, als die eenzelfde vorm gaat hebben als de F13 zou het goed gaan. Je wilt overigens een krachtgroep/automaat, geen kookgroep. Nu zijn er ook geen kookgroepen van 11kW en er is ook geen plek achter je bestaande aardlekschakelaar voor een kookgroep, dus dat zit waarschijnlijk wel goed straks.

Hetgeen wat mist in je foto, is de aanvoer. De norm is tegenwoordig 3x25A hoofdaansluiting, als dat het geval is, wil je geen kookgroep nee. Als je hoofdaansluiting 3x35A of hoger zou zijn, kan een kookgroep wel, je zult alleen niet 3x35A willen qua vastrecht.
Het betreft 3x25A, dus indien die nog geplaatst gaat worden gaat dat hoogstwaarschijnlijk wel goed komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:36
Blik1984 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:33:
[...]

Zal het daar even checken vwb de kookgroep. Is de F13 dan voor de zonnepanelen? Nogal een grote automaat voor die 3 zonnepanelen die vanaf de bouw erop worden geplaatst :D
Die is voor PV inderdaad. Je hebt niet gecommuniceerd dat je straks enorm gaat uitbreiden?

Zou wel jammer zijn als ze straks de PV achter die lelijke Emat plaatsen (waarom überhaupt over op Emat voor die ene) en de PV aardlekautomaat omdopen tot fornuisgroep.

Voor de auto is trouwens nog genoeg ruimte, daarvoor heb je dezelfde breedte nodig als F13.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 02-06-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:12
Batata007 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:22:
Vandaag onze voorschouw gehad. Aardig wat puntjes genoteerd en opgeschreven. Oa veel beschadigingen aan kozijnen en slecht kitwerk. Ook schimmel in de meterkast. Ga er vanuit dat er slecht geventileerd is, of moet ik aan een ernstiger gebrek denken?

Bij een punt heb ik wel mn twijfels, dus vraag me af wat jullie vinden. De vensterbanken in het raam lopen niet in de gehele breedte. Er zit echt nog een enorme kier aan beide zijden. Ik kan er een vingerkootje in kwijt:
[Afbeelding]

Is dit normaal/binnen de marge? Bij slechts 1 raam loopt de vensterbank wel in de volledige breedte en is het kiertje minimaal.
Dan heb je bij 1 raam zoals het hoort. De rest moet opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:58
Wij mochten even bij de woning kijken en het viel me op dat de isolatie die al verscheurd tussen de woning en garage zat gewoon is blijven zitten (ik had dit 3 maand geleden al aangegeven maar er lijkt weinig mee gebeurd te zijn). Zouden jullie dit opnieuw aankaarten of ben ik aan het mierenneuken? Kans op koudebrug doordat de isolatie niet goed aansluit / intact is?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Source90 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:36:
[...]

Die is voor PV inderdaad. Je hebt niet gecommuniceerd dat je straks enorm gaat uitbreiden?

Zou wel jammer zijn als ze straks de PV achter die lelijke Emat plaatsen (waarom überhaupt over op Emat voor die ene) en de PV aardlekautomaat omdopen tot fornuisgroep.

Voor de auto is trouwens nog genoeg ruimte, daarvoor heb je dezelfde breedte nodig als F13.
@Blik1984 , vermoed ook dat ze de F13 nog fout gelabeld hebben en dat dat K1 wordt straks en dus de EMAT voor de PV. Het zou niet logisch zijn dat ze een 3-fase PV omvormer plaatsen voor maar drie panelen, tenzij je vanuit de bouw de panelen uitbreid of meer betaald voor de voorbereiding van uitbreiding later.

Bij ons was er vanuit de bouw een hele kast met ABB gemaakt, maar enkel de PV was via een slechtere ETI automaat aangesloten. Dit had ermee te maken dat de PV omvormer een spec had die 1-fase 100mA adviseerde, terwijl ABB enkel 30mA en 300mA maakt voor 1-fase. Heb het hier zelf achteraf vervangen voor een geschikte ABB met 30mA, daar heb ik toch meer vertrouwen in dan ETI. Bij de buren is die ETI er al vaker uitgeklapt, onze ABB met 30mA nog nooit.

Gallery V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:50:
Wij mochten even bij de woning kijken en het viel me op dat de isolatie die al verscheurd tussen de woning en garage zat gewoon is blijven zitten (ik had dit 3 maand geleden al aangegeven maar er lijkt weinig mee gebeurd te zijn). Zouden jullie dit opnieuw aankaarten of ben ik aan het mierenneuken? Kans op koudebrug doordat de isolatie niet goed aansluit / intact is?

***members only***
Rozet te diep ingedrukt en niet aansluitend. Dat is in ieder geval niet conform de instructies die de fabrikant heeft gegeven bij dit product. Daarnaast heb je het al eerder aangegeven en vond je het toen belangrijk, waarom zou het nu mierenneuken zijn terwijl het de aannemer is die jou niet serieus neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:59:
[...]

Rozet te diep ingedrukt en niet aansluitend. Dat is in ieder geval niet conform de instructies die de fabrikant heeft gegeven bij dit product. Daarnaast heb je het al eerder aangegeven en vond je het toen belangrijk, waarom zou het nu mierenneuken zijn terwijl het de aannemer is die jou niet serieus neemt?
Ja, geen idee, even polsen of dat ik een punt heb of niet, aangezien dat niet altijd zo is :*) . bedankt!

Dit vind ik ook nog steeds jammer dat het niet fatsoenlijk is aangepakt. Enfin, dit ziet er ook nog niet 'af' uit, maar ik vraag me nu ook af of ze hier uberhaupt wel iets aan gaan doen gezien de slordigheid bij het andere stuk. Ik zie ook verschillende maten isolatie.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:05

IkWilbert

Het is mij!

Aubergine schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:20:
[...]

Mag jij het terrein op terwijl ze bezig zijn?
Ja geen probleem hier, kan op elk moment even kijken als ik wil.
Wel even melden bij de uitvoerder uiteraard en helm ophalen.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:43

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hier mogen we ook de bouw bezoeken hoor, is dat een uitzondering?
Vanaf het moment dat de kopersbijeenkomst heeft kunnen plaatsvinden kun je de bouw op de vrijdagmiddagen bezoeken, je dient hiervoor een bericht te sturen in het portaal zodat wij de uitvoerder kunnen informeren.
Waar gebouwd wordt, letten wij goed op de veiligheid. Bij ontvangst heeft iedereen een eigen bouwhelm gekregen. We hebben gekozen voor groene helmen zodat voor ons bouwpersoneel herkenbaar is dat je een koper bent. Wij verzoeken jullie de ontvangen helm altijd mee te nemen bij de bouwbezoeken voor jullie en onze veiligheid.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Laatst online: 16:59
Mr.Viper schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:26:

[...]
Bij mijn contract stond juist dat ik er niet mocht komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Aubergine schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Ah tof! Domme vraag maar hoe werkt dat melden bij de uitvoerder precies? Is dat iemand die in een hokje zit die je altijd kan aanspreken oid?
Hier lopen ze (zijn er 2) altijd gewoon ergens rond. Als er iemand bij de schaftkeet is dan kan die je er vast wel naar verwijzen.
Vaak hebben ze een witte helm op.

Als je pech hebt zegt 'ie dat je meteen het terrein moet verlaten. Zal ook wel afhankelijk zijn van de grootte van bouwproject.

[ Voor 13% gewijzigd door Draakje5 op 02-06-2023 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Aubergine schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Ah tof! Domme vraag maar hoe werkt dat melden bij de uitvoerder precies? Is dat iemand die in een hokje zit die je altijd kan aanspreken oid?
Ja, die is vaak te vinden in de kantoor keet. Anders even vragen op de bouw.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Zoals vanmorgen gepost zijn ze begonnen met metselen bij ons. Status tot op heden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWIcqBo1ae7Sz0tnZCD_TyzxKWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ekgTtnCay0yQgRZnOBN2See.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19:14
Wij mogen er absoluut niet komen, behalve op kijkdagen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:26

basdej

OutSystems Consultant

gdvm schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:23:
Hier ook, 2 jaar lang maar een keer of 5-6 op de bouwplaats mogen komen op afspraak. Gelukkig krijgen we maandag de sleutel.

Hoi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
IkWilbert schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:18:
Zoals vanmorgen gepost zijn ze begonnen met metselen bij ons. Status tot op heden.

[Afbeelding]
Lekker doorgewerkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Voor de geinteresseerden, artikeltje over ons project. Paar pagina's lang, leuk om te lezen.
In Bouwen in Gelderland magazine.

Members only:

[ Voor 23% gewijzigd door Draakje5 op 02-06-2023 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:59
Vandaag ook weer een rondje gefietst en geheel toevallig ook even langs ons nieuwbouw project ;)
Hier ook alleen toegang tijdens de kijkdagen. Dan maar van afstand wat foto's.

Zie dat we op ons balkon al bezoek hebben. Heb hem nog toegeschreeuwd dat hij netjes werk levert...En ons appartement staat er al warmpjes bij met de isolatiedekens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJRRpwvlZs84nncbFTktsVzHhiU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VxFRs3FEKrQhO2BwpGKMKrR1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRkhYdud4nH8ebrRMQ1rOEtBQis=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dy7oatapvhT8RaTxzlvWHIiX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcNl--WlHwUsC0v-UOuXxmjdFo0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9cJs9DgMAF4aVsnZ5nxY2Umv.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Brains Bush op 02-06-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
gdvm schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:23:
Wij mogen ook niet de bouwplaats op. En kijkdagen? We krijgen er 1 als het huis bijna af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:54

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Mr.Viper schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:26:

[...]
Wij mochten naar binnen als ze bezig waren en met vakanties draaiden ze de deur niet op slot. Had je alleen even een bouwsleutel nodig en hup, je kon naar binnen :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Blik1984 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:23:
Gisteren 2de kijkdag gehad, best positief. Dekvloer zat erin, een wcd en lichtschakelaar teveel waarover we nog gaan nadenken of we die willen hebben of niet en een missende loze leiding die nu nog gemaakt kon worden. Volgende week inspectie en dan krijgen we meer te horen over oplevering.

Nog een vraag voor de meterkast-kenners hier. Gaat dit goed wetende dat:
- er een kookgroep moet komen voor de Bora, er is betaald voor een aansluiting goed voor 11 KW
- er een grote PV-installatie later geplaatst gaat worden van 9k wp
- er ooit nog een aansluiting voor een elektrische auto moet komen

[Afbeelding]
Dat EMAT ding onderin mag er helemaal niet zitten. Dat is een spanningsafhankelijke aardlek. Verder houdt het niet over qua ruimte.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Afgelopen dinsdag de voorschouw gehad en gisteren gehoord dat de oplevering 22 juni is! Gaat super vlot ineens.

Dan hebben ze nog 3 weken om de laatste punten op te lossen, alle installaties aan te sluiten, meterkast in te richten en het schakelmateriaal te monteren. De expert via NRBI is ook ingeboekt voor de opleveringskeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Blihi schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 06:15:
[...]

Dat EMAT ding onderin mag er helemaal niet zitten. Dat is een spanningsafhankelijke aardlek. Verder houdt het niet over qua ruimte.
Ik ben een leek, waarom zou dat niet mogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Alic3 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:59:
Afgelopen dinsdag de voorschouw gehad en gisteren gehoord dat de oplevering 22 juni is! Gaat super vlot ineens.

Dan hebben ze nog 3 weken om de laatste punten op te lossen, alle installaties aan te sluiten, meterkast in te richten en het schakelmateriaal te monteren. De expert via NRBI is ook ingeboekt voor de opleveringskeuring.
Benieuwd hoe die nrbi expert bevalt!
Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:12
Misschien is dit een eigen topic waard, maar omdat het ook een gevalletje nieuwe bewoner snapt niet hoe zn huis werkt is, gooi ik het maar hier :)

Inmiddels zit ik een aantal weken in een nieuwbouw woning met stadswarmte en koeling, alleen is het nog niet echt koel te noemen.

De woonkamer is 23 graden en de slaapkamer 24 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WE9b7rV8iJvvQEeUgiuY8cQ_mqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnfE4vgplB1ZTGNr6mtn2TD1.jpg?f=fotoalbum_large

De setup ziet er als volgt uit:

1. aanvoer warm water, 70 graden
2. thermostaat 40 graden
3. aanvoer koud water, 17 graden
4. thermostaat 18 graden
5. afvoer warm/koud water
6. thermostaat 30 graden
7. retour, 23 graden
8. aanvoer, 21 graden

De danfoss controller heeft de koeling aangezet (ventiel bij 3 staat open, en bij 1 staat dicht)

Ik zou nu verwachten dat de temperatuur bij de aanvoerbalk (8 ) zo'n 18 graden zou zijn, maar hij schommelt tussen de 21 en 22 graden.

Dat helpt niet echt bij het koelen van de woning, de vloer voelt ook niet koel aan.

De thermostaat van de koude aanvoer (4) laat momenteel ook geen water door (als ik hem naar <15 graden draai hoor je wel water stromen), ik zou verwachten omdat de aanvoer balk 21 graden is, dat de thermostaat water moet doorlaten.

Is de thermostaat (4) defect of heb ik een verkeerd beeld van hoe deze setup zou moeten werken?

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Draakje5 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:36:
[...]

Benieuwd hoe die nrbi expert bevalt!
Succes in ieder geval!
Ja die tip heb ik van hier! Heel handig dat je iemand exact voor het tijdstip van oplevering kunt boeken. Deze expert had 500+ reviews en een 9,7. Ik laat weten hoe het is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Vraagje,

Wij (ons huis en andere huizen in het project) klagen in middels over het gebrek aan communicatie vanuit onze begeleider. (en we worden inmiddels opzettelijk genegeerd)

Na een kleine week wachten op een antwoord op een vraag (die nog steeds open staat) dacht ik "op vakantie" kan gebeuren!
(had nog steeds wel vermeld mogen worden maar goed)

Dus heb ik afgelopen vrijdag na vraag bij de bouwer gedaan of er daadwerkelijk sprake was van een vakantie of dat er iets anders was voorgevallen waardoor het gewoon er tussen is geschoten.. ( die wist nergens van en gaan maandag ook nog even rond bellen voor ons)

Maar ik heb ook even in de groeps app navraag gedaan en daar bleek al 1 escalatie nodig te zijn voor dat er antwoord kwam op afgelopen vrijdag. (vandaar dat we weten dat we genegeerd worden )

Nu is de vraag, behalve dit aan kaarten bij de bouwer en de project ontwikkelaar wat zouden we hier nog meer mee kunnen ?
Om hier nog de resterende tijd van de bouw de hele tijd dit dansje te moeten gaan doen zit ik echt niet op te wachten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:10
vormulier schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:45:
Vraagje,

Wij (ons huis en andere huizen in het project) klagen in middels over het gebrek aan communicatie vanuit onze begeleider. (en we worden inmiddels opzettelijk genegeerd)

Na een kleine week wachten op een antwoord op een vraag (die nog steeds open staat) dacht ik "op vakantie" kan gebeuren!

Dus heb ik afgelopen vrijdag na vraag bij de bouwer gedaan of er daadwerkelijk sprake was van een vakantie of dat er iets anders was voorgevallen waardoor het gewoon er tussen is geschoten.. ( die wist nergens van en gaan maandag ook nog even rond bellen voor ons)

Maar ik heb ook even in de groeps app navraag gedaan en daar bleek al 1 escalatie nodig te zijn voor dat er antwoord kwam op afgelopen vrijdag. (vandaar dat we weten dat we genegeerd worden )

Nu is de vraag, behalve dit aan kaarten bij de bouwer en de project ontwikkelaar wat zouden we hier nog meer mee kunnen ?
Om hier nog de resterende tijd van de bouw de hele tijd dit dansje te moeten gaan doen zit ik echt niet op te wachten..
Je zou de makelaar kunnen proberen? Misschien dat die ingangen hebben om een schop te geven?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Ik zou het ook bij de projectontwikkelaar en andere ingang bij de aannemer melden.

En anders gewoon eens op de bouwplaats navraag doen of de uitvoerder een idee heeft waarom dit gebeurd en of hij kan helpen? Hij krijgt immers enkele van de vragen via deze begeleider - normaliter.

[ Voor 14% gewijzigd door Draakje5 op 03-06-2023 16:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:49
Vraagje,

Members only:

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19:14
Vraagje,

Maar een week voor een antwoord is toch niet zo gek? Weet niet wat je vragen zijn maar soms is dat toch ook uitzoekwerk voor de kopersbegeleiding..

[ Voor 3% gewijzigd door gdvm op 03-06-2023 18:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
gdvm schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:53:
[...]

Maar een week voor een antwoord is toch niet zo gek? Weet niet wat je vragen zijn maar soms is dat toch ook uitzoekwerk voor de kopersbegeleiding..
Mwa, Als je iets gaat uitzoeken voor mij (in dit geval de planning bekijken) dan laat je het even weten toch ?

" hier kom ik op terug " of " dat zoek ik even voor je uit "

Had ik dan wel gewaardeerd, dan weet ik ook dat je er mee bezig bent, en dat je er op terug komt wel zo prettig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
messi schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:36:
Misschien is dit een eigen topic waard, maar omdat het ook een gevalletje nieuwe bewoner snapt niet hoe zn huis werkt is, gooi ik het maar hier :)

Inmiddels zit ik een aantal weken in een nieuwbouw woning met stadswarmte en koeling, alleen is het nog niet echt koel te noemen.

[Afbeelding]

2. thermostaat 40 graden
4. thermostaat 18 graden
6. thermostaat 30 graden
7. retour, 23 graden
8. aanvoer, 21 graden

De danfoss controller heeft de koeling aangezet (ventiel bij 3 staat open, en bij 1 staat dicht)

Ik zou nu verwachten dat de temperatuur bij de aanvoerbalk (8 ) zo'n 18 graden zou zijn, maar hij schommelt tussen de 21 en 22 graden.

Dat helpt niet echt bij het koelen van de woning, de vloer voelt ook niet koel aan.

De thermostaat van de koude aanvoer (4) laat momenteel ook geen water door (als ik hem naar <15 graden draai hoor je wel water stromen), ik zou verwachten omdat de aanvoer balk 21 graden is, dat de thermostaat water moet doorlaten.

Is de thermostaat (4) defect of heb ik een verkeerd beeld van hoe deze setup zou moeten werken?
Jeeez, flowtechisch is dit weer een prachtplaatje...! :+
De installateur mist ook nog eea van de Uponor catalogus in z'n bus.

Maar die thermostaat aan koelzijde, is dat een speciaal type (aan de "60gr" te zien niet)?
Want normaal gesproken wil je dat de thermostaat opent als de ingestelde temperatuur word onderschreden, maar in dit geval als hij word overschreden....
Als de aanvoertemp echt maar 17gr is zou ik die er thermostaat er gewoon tussenuit halen. Of voor nu op de laagste stand instellen.
Nadenken is toch best moeilijk...... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blihi schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 06:15:
[...]

Hoe zie je dat die spanningsafhankelijk is ?
Ik heb (helaas) ook Emat in een Abb kast 8)7 maar die bleken wel spanmingsonafhankelijk te zijn.

Bij mij zijn ze geplaatst door (een onderaannemer van ) Greenchoice bij de pv panelen. Ik ben er niet blij mee, maar heb nog geen tijd/ zin gehad om er werk van de maken. (Had A merk besteld/betaald).

Edit; nu weet ik het weer , die van mij zijn breder.

Hoe dan ook ik zou geen Emat accepteren als ik hem was .

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2023 19:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
In die onderste link gaat het over een alamat, niet over een aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Sport_Life schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:48:
[...]

Hoe zie je dat die spanningsafhankelijk is ?
Ik heb (helaas) ook Emat in een Abb kast 8)7 maar die bleken wel spanmingsonafhankelijk te zijn.

Bij mij zijn ze geplaatst door (een onderaannemer van ) Greenchoice bij de pv panelen. Ik ben er niet blij mee, maar heb nog geen tijd/ zin gehad om er werk van de maken. (Had A merk besteld/betaald).

Edit; nu weet ik het weer , die van mij zijn breder.

Hoe dan ook ik zou geen Emat accepteren als ik hem was .
Zou toch wel binnen 2 weken ná levering melding doen, anders kunnen ze zeggen dat je het gewoon geaccepteerd hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:52:
[...]

In die onderste link gaat het over een alamat, niet over een aardlekschakelaar.
Het ging in dit geval ook om een alamat.

Is er verschil in het probleem van spanningsafhankelijkheid bij een aardlek of alamat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:50:
[...]

Het ging in dit geval ook om een alamat.
Ik las aardlek.
Is er verschil in het probleem van spanningsafhankelijkheid bij een aardlek of alamat dan?
Geen idee, maar als iemand zegt dat een aardlek niet mag en dan aankomt met een link naar alamats (waar zelfs een aardige discussie over is of het nu wel of niet mag) dan vind ik het wel belangrijk om dit op te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:53:
[...]

Ik las aardlek.

[...]

[...]

Geen idee, maar als iemand zegt dat een aardlek niet mag en dan aankomt met een link naar alamats (waar zelfs een aardige discussie over is of het nu wel of niet mag) dan vind ik het wel belangrijk om dit op te merken.
Ok, dan weten we het beide dus niet.
Ik denk ik ben ff behulpzaam en zoek wat eerdere posts er bij, dat het ene word genoemd betekend overigens niet dat het andere niet word bedoeld.
Op de foto is duidelijk een 1DIN Alamat te zien.

@Xander jij zin om dit nogmaals toe te lichten?

[ Voor 40% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-06-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 94% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc0_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 11:16
messi schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:36:

[Afbeelding]

2. thermostaat 40 graden
4. thermostaat 18 graden
6. thermostaat 30 graden
7. retour, 23 graden
8. aanvoer, 21 graden

zoals @bbbrumbrum ook al zei die thermostaatknop (4) lijkt deze van WTH en is voor verwarming. Hij gaat dus dicht als het water te warm is, maar moet in jouw situatie juist dicht als het water te koud is. Die variant ken ik niet of die bestaat. Welke stadswarmte leverancier is dit? Is deze klep onderdeel van zijn levering of is dit gedeelte 'binneninstallatie' en moet je daarom bij de aannemer zijn? Voor nu zou ik de klep volledig open zetten (op stand 50), dan gaat er in ieder geval genoeg water doorheen en zou de koeling moeten werken.
Als je vloerverwarmingsbalk dan nog steeds niet 18 graden wordt dan laat klep (3) te weinig water door. Dit is een ABQM oftewel drukgecompenseerde regelafsluiter en staat ingesteld op een bepaald maximaal debiet die dan blijkbaar te laag is. Ook die zou je kunnen verstellen (motor eraf en dan vind je de instel-ring) maar misschien beter dit de installateur te laten doen, die had dit vóór de oplevering al in moeten regelen en dus controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Aubergine schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:14:
Gisteren sprak ik op een borrel iemand die stellig beweerde dat er volgens het bouwbesluit bij alle ramen op het Zuiden een loze leiding aanwezig dient te zijn zodat je zonnewering kan installeren.

Dit kan ik nergens terug vinden. Is iemand hier bekend mee?
Je hebt de TOjuli eis (2021+) die gaat over het voorkomen van oververhitting in je woning.

Maar een loze leiding voegt daar niks aan toe. Er is ook helemaal geen regel die een LL voorschrijft in het bouwbesluit bij je ramen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
hoerabrief is inmiddels binnen! 🥳 nog geen deadlines gezet maar verwachting is dat ze aan het eind van het jaar gaan bouwen dus die zullen wel snel volgen.

Meteen een vraagje, we hebben een optie om de (lucht water) warmtepomp te verplaatsen naar op de aanbouw van de woning (hij staat standaard in de tuin) we twijfelen alleen omdat hij dan (recht) onder het raam van één van de slaapkamers zou komen te staan en weten niet zo goed of en hoe veel geluid over least dat zou geven, iemand toevallig ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Lupadi schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:14:
hoerabrief is inmiddels binnen! 🥳 nog geen deadlines gezet maar verwachting is dat ze aan het eind van het jaar gaan bouwen dus die zullen wel snel volgen.

Meteen een vraagje, we hebben een optie om de (lucht water) warmtepomp te verplaatsen naar op de aanbouw van de woning (hij staat standaard in de tuin) we twijfelen alleen omdat hij dan (recht) onder het raam van één van de slaapkamers zou komen te staan en weten niet zo goed of en hoe veel geluid over least dat zou geven, iemand toevallig ervaring mee?
Wat is er mis met plaatsing in de tuin? Lijkt me de meest ideale plek. Heggetje oid ervoor voor het aanzicht et voila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:41

De hoeveelheid geluid hangt af van welk merk/type er geplaatst word (en hoe goed je hem schoonhoud).
Maar als je nog niet weet welke het wordt is verder van het raam wel de betere optie.

Ik kreeg na ruim een jaar klachten van de buren. Bleek de radiator van de buiten unit helemaal dicht te zitten met van die pluisjes. . . . Even met de handveger en stofzuiger aan de gang en alles was weer stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Qua geluid en onderhoud is de tuin de beste plek. Dus tenzij je een hele kleine tuin hebt of het ding staat in de weg zou ik hem lekker daar laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:04

Niwla

dat dus....

Hier heeft familie hem ook op de uitbouw laten plaatsen en die hebben nog steeds (na tig aanpassingen) problemen met geluid/resonantie. Ik zou hem dus ook ZEKER in de tuin laten plaatsen.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19

Bij ons was het de bedoeling dat hij in de tuin geplaatst zou worden, uiteindelijk is hij toch op de aangebouwde garage geplaatst onder een raam van de ouderslaapkamer. Bij anderen in het project werd het niet aangeboden en is iedereen steen en been aan het klagen omdat het een onding in de tuin is. We hebben hem totaal niet gehoord ondanks dat het behoorlijk rustig is. Bij onze buren staat hij in de tuin en moet er niet aan denken om hem daar te hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

tomtom901

Moderator General Chat
Krijgertje1979 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:00:
[...]

Bij ons was het de bedoeling dat hij in de tuin geplaatst zou worden, uiteindelijk is hij toch op de aangebouwde garage geplaatst onder een raam van de ouderslaapkamer.
Idem, wij laten hem ook op de aangebouwde garage plaatsen. Wel nog expliciet aan de loodgieter kunnen vragen of ze ook geluidsdempende maatregelen treffen, dat was het geval.

[ Voor 13% gewijzigd door tomtom901 op 05-06-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09 21:42
Hoe ver zitten jullie dan van de erfscheiding? Wij wilden de buitenunit ook graag op de garage geplaatst hebben.. maar dan viel deze binnen de 3m van de erfscheiding + vol in de wind, wat volgens de aannemer niet echt fijn was voor de unit qua rendement.
Ding staat nu op de grond en je hoort 'm af en toe als je op het terras zit..
Let er wel op dat je er niet vóór komt te zitten.. zo'n unit kan enorm blazen dan wel koude dan wel warme lucht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Meteen doen. Wij hebben hem als een van de weinige op het garage dak staan. Als je in bed ligt kan je een kleine ‘brom toon’ horen, maar dan moet het echt volledig stil zijn en dan moet je alsnog goed luisteren.

Ik heb meer last van de WP van de buren die hem wel in de tuin hebben hangen.

Onze aannemer wou er eerst niet aan want dan zou hij te dicht op de erfgrens met de buren komen.

Rood = erfgrens
Blauw = mijn BU
Groen = buren BU

ik snap toch nog steeds niet dat die van ons te dicht op de erfgrens staat 7(8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUaeNfucBzzZY14-BqKtx-H8HSg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hep0I71YSwTc0vi4JcUwrL1O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhXsz1IOxI8vJfEdbfZ2Z8Ju3xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DsGFzDPzESiwGASJIACGUEX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Fethoz69 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:06:
+ vol in de wind, wat volgens de aannemer niet echt fijn was voor de unit qua rendement.
Ben benieuwd waarom er dan een ventilator op z'n ding zit. Onze buitenunit zit inpandig in de garage, daar kan luchtstroom nog wel eens een ding worden gezien de circulatie door het luik moet om te voorkomen dat die geen verse lucht kan aanzuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Bij ons was er een berekening van de te verwachten geluidsoverlast gemaakt waaraan de plaatsing moet voldoen. De overheid heeft hier ook een rekentool voor.
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Waar niet voldaan, is de locatie van de WP verplaatst. Sommige hebben hem zelfs op het dak gekregen i.p.v. in de tuin. Waar in de tuin, worden ze op de bergingen geplaatst.

[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 05-06-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:35:

Waar niet voldaan, is de locatie van de WP verplaatst. Sommige hebben hem zelfs op het dak gekregen i.p.v. in de tuin. Waar in de tuin, worden ze op de bergingen geplaatst.
Dat zal er fraai uitzien, allemaal schuurtjes met zo’n Nefit erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:56:
[...]

Dat zal er fraai uitzien, allemaal schuurtjes met zo’n Nefit erop?
Wij hebben hem op de aangebouwde garage staan. Maar inderdaad, fraai lijkt het me niet allemaal op de (houten) schuurtjes, die Panasonic WP.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
Deveon schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:54:
[...]

Ben benieuwd waarom er dan een ventilator op z'n ding zit. Onze buitenunit zit inpandig in de garage, daar kan luchtstroom nog wel eens een ding worden gezien de circulatie door het luik moet om te voorkomen dat die geen verse lucht kan aanzuigen.
Dat had dan meer te maken bevriezing, vangt meer wind/kou waardoor deze veeeeel vaker in de defrost mode moet en zo een enorm hoog energieverbruik zou genereren.
Maarja ook geen idee of dit klopt.. had 'm ook liever op de garage gehad..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Fethoz69 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:15:
[...]

Dat had dan meer te maken bevriezing, vangt meer wind/kou waardoor deze veeeeel vaker in de defrost mode moet en zo een enorm hoog energieverbruik zou genereren.
Maakt geen fluit uit, omgevingstemp = omgevingstemp. Mocht het lokaal warmer zijn, dat is zo afgelopen als de WP daar een paar duizend kuub per uur gaat lopen verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Source90 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:28:
[...]
TL:DR; Zie tweede MO.

***members only***

***members only***
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Fethoz69 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:15:
[...]

Kwestie van temperatuur sensor verlengen + deze op een betere plek hangen, gaat hij ook niet zo snel in defrost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 14-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Aubergine schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:38:
[...]

Die van ons staat op het dak :D Is dat een slecht iets?
Voor het geluid wel goed denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Hangt van je dak af. In theorie kan (vooral hout) als klankkast/versterker dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Als ik zie hoe flink die kasten zijn.. blijft er weinig ruimte over voor je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
Na de eerste reacties was ik weer een beetje van het idee af maar nu ook de positieve reacties komen begin ik weer te twijfelen, hij staat aan “onze kant” van de garage dus +- 3 meter van de erf grens in de tuin (tuin is 12,5 breed) anders komt hij op de aanbouw achter het huis. De garage zit bij ons trouwens niet vast aan het huis dus op de garage is (denk ik) ook geen optie (o.a. Omdat we waarschijnlijk nog wat zonnen panelen op de garage willen gaan leggen later)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Misschien vergemakkelijkt je keuze als je ook een airco wilt nemen. Dan zou mijn voorkeur uitgaan naar beide apparaten bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
[...]

Volgens de reacties hierboven maakt het geen fluit uit. En persoonlijk had ik 'm ook liever op het dak. Maar aangezien wij geen uitbouw hebben, kon die daar dus niet op .. enkel op de garage.. maar dan kwam die unit dus binnen 3m van de erfgrens, wat volgens de aannemer qua regelgeving niet mocht :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
verkeerde topic.

[ Voor 86% gewijzigd door Draakje5 op 05-06-2023 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
Bij ons staat hij echt op een debiele plek midden in de tuin vanwege de erfgrensregels, je weet wel, van de buren die ook allemaal zo'n ding midden in de tuin hebben :F

Als ze je enige zekerheid kunnen geven over geluid, zou ik er voor gaan.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Volgens mij heeft @daansan deze.
Kwam ik een ander topic tegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
IkWilbert schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:21:
[...]

Volgens mij heeft @daansan deze.
Kwam ik een ander topic tegen
Toch bedankt! Ik ga zijn posts hierover eens doorlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
rubenos schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:16:
Bij ons staat hij echt op een debiele plek midden in de tuin vanwege de erfgrensregels, je weet wel, van de buren die ook allemaal zo'n ding midden in de tuin hebben :F

Als ze je enige zekerheid kunnen geven over geluid, zou ik er voor gaan.
Hier in de omgeving hebben ze ze allemaal in de voortuin gezet, op iets meer dan een meter van de erfgrens.

Nu is de voortuin natuurlijk wel een lompe plek, maar als hij in de achtertuin ergens in een hoekje op 120cm van de erfgrens kan staan is dat wel een prima plek lijkt mij. Beter onderhoudbaar, geen ijsplakkaten op je dak (welke niet goed zijn voor je bitumen dakbedekkng) en geen mogelijk gebrom in je huis en een monteur die je voor gek verklaart.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 11:14
Vandaag de voorschouw gehad. Op zich een positieve ervaring erop nagehouden.Er liep iemand mee van de bouw en die was ook proactief en kritisch. Toch aardig wat punten gevonden. Voornamelijk krasjes, kitwerk, wtw-unit niet aangesloten, missende deursloten.

Nu is het wachten op de oplevering (september).
Nou las ik laatst iets over NRBI, waar je een bouwkundig inspecteur kunt inschakelen. Zit hier een verschil in met bijv de opleveringskeuring via Vereniging Eigen Huis?

Hieronder een fotoo'tje vanaf het balkon genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XEismCV5LKzqSzPSRGB_sPMLP8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/it43uHGErY0UWlRx9t5WWE3L.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Wolly schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:05:
[...]

Hier in de omgeving hebben ze ze allemaal in de voortuin gezet, op iets meer dan een meter van de erfgrens.

Nu is de voortuin natuurlijk wel een lompe plek, maar als hij in de achtertuin ergens in een hoekje op 120cm van de erfgrens kan staan is dat wel een prima plek lijkt mij. Beter onderhoudbaar, geen ijsplakkaten op je dak (welke niet goed zijn voor je bitumen dakbedekkng) en geen mogelijk gebrom in je huis en een monteur die je voor gek verklaart.
Ik dacht 2 meter van de erfgrens? (uit mijn hoofd)

Edit: reageerde te snel. Gaat om de Db natuurlijk. Met een omkasting kan je volgens mij wel dichterbij, maar bij projectbouw zijn dat soort scenario's niet snel te regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PU4i2hLLCkEMx4ZOhAGK1Smohkg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JZJXdDLSkryoBuoXoXX70u0U.png?f=user_large

Bij ons moest hij volgens mij daarom hier in het midden komen. Tevens de plek achter in de tuin die al lekker zon heeft in de ochtend, vandaar dat ik hem dan liever in de hoek achter de berging gehad (er is een achterpad dus daar was t probleem niet). Maar bij ons kon dat alleen als je een vergrote berging nam (a €7k...) zodat de berging 3m breed was en hij dus ver genoeg van de erfgrens van de buren stond.

[ Voor 5% gewijzigd door rubenos op 06-06-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
Vraagje: de oplevering van onze woning is vervroegd van Q4 naar juli dit jaar hebben we recent gehoord. Mooi zou je denken, behalve dat mijn vriendin - als alles volgens planning gaat - begin juli bevalt.
Dat betekent dat ik de voorschouw en oplevering alleen moet doen. Voor de oplevering wilde ik sowieso VEH benaderen voor een opleverkeuring. Ik twijfel echter om bij de voorschouw ook een professioneel iemand mee te laten kijken om te voorkomen dat ik als ik alleen ben wat over het hoofd zie (is m'n eerste huis en heb 0,0 bouwkundige kennis). Is dat verstandig of overdrijf ik dan?

[ Voor 4% gewijzigd door BertVK op 07-06-2023 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
BertVK schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:30:
Vraagje: de oplevering van onze woning is vervroegd van Q4 naar juli dit jaar hebben we recent gehoord. Mooi zou je denken, behalve dat mijn vriendin - als alles volgens planning gaat - begin juli bevalt.
Dat betekent dat ik de voorschouw en oplevering alleen moet doen. Voor de oplevering wilde ik sowieso VEH benaderen voor een opleverkeuring. Ik twijfel echter om bij de voorschouw ook een professioneel iemand mee te laten kijken om te voorkomen dat ik als ik alleen ben wat over het hoofd zie. Is dat verstandig of overdrijf ik dan?
Vooral doen, zaken die jij niet ziet tijdens de voorschouw kunnen dan mogelijk nog opgelost worden voor de oplevering wat voor beide partijen fijn is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wanneer zijn jullie van plan om te verhuizen? Een professioneel bij de voorschouw is misschien wat overdreven maar het kan zeker geen kwaad om een kritische en/of ervaren familie of kennis mee te nemen. De meeste punten die overblijven kunnen ook achteraf opgelost worden. Aan de ene kant is het vervelend als je niet in de buurt bent, maar aan de andere kant als je binnen 1-2 maanden erin zit kunnen veel punten ook dan pas opgepakt worden.

Wij zijn inmiddels de garantieperiode al voorbij maar hebben meer punten openstaan dan er op de oplevering stonden.. Veel punten bij oplevering zouden ze direct oppakken maar vervolgens helemaal niet gedaan. De bankgarantie is inmiddels wel verlengd maar daar lijken ze zich niet zo druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:37:
De bankgarantie is inmiddels wel verlengd maar daar lijken ze zich niet zo druk om te maken.
Ik vrees dat momenteel de kosten voor herstel snel hoger zijn dan de waarde van die bankgarantie. Hier in de wijk staan nog bij zeker 15 van de 75 woningen de bankgarantie open na ruim 2 jaar, maar het motiveert de aannemer niet echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Farmerwood schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Ik vrees dat momenteel de kosten voor herstel snel hoger zijn dan de waarde van die bankgarantie. Hier in de wijk staan nog bij zeker 15 van de 75 woningen de bankgarantie open na ruim 2 jaar, maar het motiveert de aannemer niet echt...
En enige waarborgende instantie kan daar niet in bemiddelen?

Ik vind dit wel schokkend. Als de bankgarantie nog bij de notaris staat dan zijn de gebreken waarschijnlijk terrecht want een notaris verlengt de bankgarantie ook niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:57:
[...]

En enige waarborgende instantie kan daar niet in bemiddelen?

Ik vind dit wel schokkend. Als de bankgarantie nog bij de notaris staat dan zijn de gebreken waarschijnlijk terrecht want een notaris verlengt de bankgarantie ook niet zomaar.
De Woningborg fase zijn we al voorbij en het ligt al een tijdje bij de advocaat inmiddels. Dus er wordt wel actief aan dit item gewerkt, maar het openstaande bedrag is blijkbaar minder belangrijk voor de aannemer dan we dachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Farmerwood schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Eerst maar verhuizen, tuin aanleggen en daarna zien we wel verder. Gelukkig zijn er nog geen gebreken die bewonen of verdere werkzaamheden in de weg zitten. De beruchte kookgroep werd al geadviseerd om het maar te ervaren als we er wonen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:08
Draakje5 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Vooral doen, zaken die jij niet ziet tijdens de voorschouw kunnen dan mogelijk nog opgelost worden voor de oplevering wat voor beide partijen fijn is.
VEH is toch de deskundige? Dubbelop lijkt me niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 21:55
Wanneer hebben jullie je zonnepanelen aangemeld via energieleveren.nl, is dat pas na oplevering? Of is het handig om dit al eerder te doen als je de opleverdatum weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Batata007 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:21:
Wanneer hebben jullie je zonnepanelen aangemeld via energieleveren.nl, is dat pas na oplevering? Of is het handig om dit al eerder te doen als je de opleverdatum weet?
Moet de aannemer dit gewoon niet doen ? (je krijgt er vanzelf bericht van de netbeheerder als het niet gebeurd is, of je dat alsnog even wilt doen [er staat geen straf op ofzo bij het vergeten])

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
Deveon schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:37:
Wanneer zijn jullie van plan om te verhuizen? Een professioneel bij de voorschouw is misschien wat overdreven maar het kan zeker geen kwaad om een kritische en/of ervaren familie of kennis mee te nemen. De meeste punten die overblijven kunnen ook achteraf opgelost worden. Aan de ene kant is het vervelend als je niet in de buurt bent, maar aan de andere kant als je binnen 1-2 maanden erin zit kunnen veel punten ook dan pas opgepakt worden.
Zo snel mogelijk. Ik verwacht dat we vlak voor de bouwvak de sleutel gaan krijgen (aanname). Dan moet er nog gestuukt en geschilderd worden (4 weken doorlooptijd) en de vloer en de keuken erin. Ik denk dat dat september gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Deleon78 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:20:
[...]

VEH is toch de deskundige? Dubbelop lijkt me niet nodig.
Hoe bedoel je?
Als je VEH wilt inschakelen zou ik zorgen dat je bij de vooroplevering een andere keurder krijgt dan bij de oplevering.

En ja, sommige zaken zou je wellicht al snel opgelost willen hebben, dus dan is het fijn dat er iemand met expertise ook bij de vooroplevering aanwezig is. Iets dat jouw werkzaamheden mogelijk in de weg gaat zitten: Stuccen, vloer leggen, enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 21:55
vormulier schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:23:
[...]

Moet de aannemer dit gewoon niet doen ? (je krijgt er vanzelf bericht van de netbeheerder als het niet gebeurd is, of je dat alsnog even wilt doen [er staat geen straf op ofzo bij het vergeten])
We hebben een tweetal weken geleden berichtje gekregen van de aannemer met instructies dat we dat niet moeten vergeten te doen. Aangezien ik net de officiele opleverdatum heb dacht ik; dan zou ik dat alvast kunnen doen. Maar ik heb geen meternummer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:08
Ik had altijd begrepen dat het aanmelden totaal niet spannend / belangrijk is qua tijdigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:08

Cordon

Lievelings jankert

De gegevens van je aansluiting moet je ook wel even snel op kunnen vragen bij je bouwer/aannemer. Anders bij oplevering het papierwerk even doorspitten en het doorgeven. Hoe sneller je het doet, hoe sneller je teruglevering wordt verwerkt. Anders word je teruglevering niet (correct) verwerkt en kan je wat mislopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-08 12:23
Batata007 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:21:
En met welke datum, die van de oplevering? Er wordt voor die tijd ook al opgewekt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Batata007 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:34:
[...]

We hebben een tweetal weken geleden berichtje gekregen van de aannemer met instructies dat we dat niet moeten vergeten te doen. Aangezien ik net de officiele opleverdatum heb dacht ik; dan zou ik dat alvast kunnen doen. Maar ik heb geen meternummer..
Meternummer kun je opzoeken in het register.

Aanmelding bij de portal is niet nodig, het is uit curtosy naar de netbeheerder. Je e-leverancier moet gewoon uitbetalen wat gemeten is.
Thomas19903 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:34:
[...]

Welk register heb je het dan over?
https://www.eancodeboek.nl/

[ Voor 14% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-06-2023 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 08:42
bbbrumbrum schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:32:
[...]

Meternummer kun je opzoeken in het register.

Aanmelding bij de portal is niet nodig, het is uit curtosy naar de netbeheerder. Je e-leverancier moet gewoon uitbetalen wat gemeten is.
Welk register heb je het dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 09:38
Deveon schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Eerst maar verhuizen, tuin aanleggen en daarna zien we wel verder. Gelukkig zijn er nog geen gebreken die bewonen of verdere werkzaamheden in de weg zitten. De beruchte kookgroep werd al geadviseerd om het maar te ervaren als we er wonen. 8)7
Wanneer is dat een probleem? Als er 4 pitten op max staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
praliwi schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:21:
[...]

Kookplaat (+afzuiging) kan 32A vragen, fase smelt bij 25A dus gaat wel even goed. Geen idee wanneer die zoveel nodig heeft maar achter die fase zit ook de Quooker, twee slaapkamers en mijn kantoorruimte.

PS: zie ook topic waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
praliwi schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:21:
[...]
Zoals @Deveon ook al aangeeft is er een speciaal topic voor, maar jouw vraag wordt ook in de startpost van dit topic al beantwoord. Daar staat een hele uitleg over de kookgroep.
Pagina: 1 ... 220 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.