• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02:43
j4y schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Voor zover ik begrijp is er niet veel te onderhouden behalve het schoonmaken van de buitenunit en filters legen (1x p/j)
Bedoel je daarmee dat je helemaal geen onderhoudsbedrijf hoeft in te schakelen?
Buitenunit schoonmaken op het dak kun je niet makkelijk zelf denk ik. Bij mij zeiden ze niks over het vervangen van de filters van de waterpomp alleen die van de luchtfilter.

• MemeMaster
vormulier schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:48:
[...]

In de nog huidige woning (hybride pomp), is een monteur een halve dag bezig (voornamelijk lullen ook ;) )
En daar bij zit er eigenlijk geen werk in het warmpte pomp gedeelte behalve schoonmaken, en grafiekjes kijken of alles werkt

Kosten 250 per jaar, bij de installateur die hem heeft opgehangen (zal wel duurder worden nu)
Maar daar zit dan ook natuurlijk bij zoals: geen voor rij kosten/manuren bij storing ex materiaal.
Bedankt voor je reactie dan kan ik een beetje vergelijken.
Ik heb een paar bedrijven aangeschreven voor het onderhoud en eentje bood als optie €800 euro voor een jaarlijkse beurt om de waterpomp "next level" te laten draaien. 8)7 Weet niet precies wat dat betekent, maar dan gaan ze de instellingen zo optimaal mogelijk tweaken ofzo.

Maar ze boden gelukkig ook een optie voor €200 voor een regulier onderhoudsbeurt.

Vaag allemaal. Ik zoek gewoon iemand die er jaarlijks naar komt kijken zodat m'n garantie niet vervalt. En waar je bij terecht kunt als er echt was mis is.

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:53
MemeMaster schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:36:
[...]

Bedoel je daarmee dat je helemaal geen onderhoudsbedrijf hoeft in te schakelen?
Buitenunit schoonmaken op het dak kun je niet makkelijk zelf denk ik. Bij mij zeiden ze niks over het vervangen van de filters van de waterpomp alleen die van de luchtfilter.
Ja als die op het dak staat wordt het wel een ander verhaal. Maar als je met een ladder erbij kan alsnog wel haalbaar. Dasty en tuinslang over de verdamper was de tip die in het warmtepompen topic werd genoemd. Verder spinnenweb en vuil in de buurt van printplaten weghalen. En bij onze warmtepomp zit een magneetfilter die we 1x per jaar schoonmaken (pomp uit, klepje eraf, kranen dicht en clipje losmaken).

Of het voor de garantie moet zou kunnen, maar dan is het vreemd dat de installateur het niet aanbied makkelijk geld verdienen ...

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:05
MemeMaster schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:05:
We hebben bij onze nieuwbouw een ecoforest lucht waterpomp en ik wil een partij in de arm nemen voor het onderhoud want onze installateur doet geen onderhoud. Ik vroeg me af wat een gangbare tarief is voor jaarlijks onderhoud van een waterpomp (zonder maandelijkse abbonement kosten). En moesten jullie zelf achter een partij gaan voor het onderhouden van de waterpomp of doet jullie installeur dat?
Heb hier laatst ook even naar gekeken omdat ik nieuwsgierig was, wij krijgen een Atag warmtepomp en er zit toevallig een installatiebedrijf om de hoek van de nieuwe woning. Tarief daar was 85 euro per jaar voor.

https://www.feenstra.com/warmtepomp/onderhoud-warmtepomp/ als je dit uitrekend naar een jaar tarief is het ook 85 euro.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wij hebben een WW warmtepomp, die in principe geen onderhoud nodig heeft, net als een koelkast. Maar als hij toch stuk gaat in de winter wil ik wel iemand kunnen bellen. Wat zou dan de beste optie zijn?

Ik denk dat de driewegklep of de vloerverwarming verdelers het eerst kapot zullen gaan, als er al iets kapot gaat.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:04

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:20
MemeMaster schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:05:
We hebben bij onze nieuwbouw een ecoforest lucht waterpomp en ik wil een partij in de arm nemen voor het onderhoud want onze installateur doet geen onderhoud. Ik vroeg me af wat een gangbare tarief is voor jaarlijks onderhoud van een waterpomp (zonder maandelijkse abbonement kosten). En moesten jullie zelf achter een partij gaan voor het onderhouden van de waterpomp of doet jullie installeur dat?
De enige reden waarom ik zou kiezen voor een service abonnement is vanwege de beschikbaarheid van monteurs.

Hier al meerdere installateurs gecontacteerd voor regulier onderhoud en áls ze al reageren hebben ze geen tijd.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:54
Toppe schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:51:
[...]

De enige reden waarom ik zou kiezen voor een service abonnement is vanwege de beschikbaarheid van monteurs.

Hier al meerdere installateurs gecontacteerd voor regulier onderhoud en áls ze al reageren hebben ze geen tijd.
Dit probleem zal helaas niet kleiner worden.. :/

• Toppe
vormulier schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Dit probleem zal helaas niet kleiner worden.. :/
Precies. Gekke is dat Feenstra beloofd dat ze de zelfde dag nog komen. Ben benieuwd of ze dat kunnen waarmaken.

• vormulier
Toppe schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:19:
[...]

Precies. Gekke is dat Feenstra beloofd dat ze de zelfde dag nog komen. Ben benieuwd of ze dat kunnen waarmaken.
Opzich, je zou denken dat ze je pas als klant aannemen als ze daadwerkelijk tijd en ruimte hebben.. Maar goed je weet het niet..

Anders zelf een opleiding warmtepomp monteur doen :9

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:59
vormulier schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:20:
[...]

Anders zelf een opleiding warmtepomp monteur doen :9
Nog best lucratief denk ik.

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:03
Inmiddels loopt mijn jaarcontract van energie van mijn nieuwbouwhuis (oplevering was maart 2022, n.o.m. , aardwarmtepomp, 16 zonnepanelen a 325) bijna af. In dit contract nog een goede teruglevering, maar als ik zo vergelijk, inmiddels stukken minder. Iemand nog goede tips/ervaringen of een topaanbieding die ik gemist heb mbt teruglevering? Pm me dan aub!

Verder leuk om hier nog de voortgang en vragen/discussie etc. bij iedereen te lezen!

[Voor 19% gewijzigd door Bteq op 24-01-2023 10:12]

• j4y
Bteq schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:08:
Inmiddels loopt mijn jaarcontract van energie van mijn nieuwbouwhuis (oplevering was maart 2022, n.o.m. , aardwarmtepomp, 16 zonnepanelen a 325) bijna af. In dit contract nog een goede teruglevering, maar als ik zo vergelijk, inmiddels stukken minder. Iemand nog goede tips/ervaringen of een topaanbieding die ik gemist heb mbt teruglevering? Pm me dan aub!
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
Kiwi70 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:08:
Wij zaten een beetje met hetzelfde probleem. We hebben geen kelder, zolder of losse schuur, alleen een inpandige berging. Maar daarin staan dus de warmtepomp (met buffervat en vloerverdeler voor de vloerverwarming), de wasmachine en onze fietsen. Omdat we er ook jassen en schoenen wilden opbergen (naast dingen als gereedschap en kerst- en vakantiespullen) hebben we ervoor gekozen een kastenwand te maken met Pax kasten van Ikea. Zo is alles uit zicht, netjes opgeruimd en toch snel bereikbaar.

In de trapkast hebben we van die rails aan de muur bevestigd met plankdragers en planken. Daarop staat al onze voorraad, per soort gesorteerd in bakken. Op de vloer staan emmers en de stofzuiger.
Heb je hier toevallig een foto van, ben wel benieuwd.

BlaBlaBla

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:47
Bteq schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:08:

Verder leuk om hier nog de voortgang en vragen/discussie etc. bij iedereen te lezen!
Meer verbruiken, dan hoef je niks terug te leveren :+
Hier overigens hetzelfde 'probleem': contract is deze maand afgelopen. Terugleververgoedingen zijn best laag nu. Maar heb sinds kort een eigen laadpaal thuis, dus verwacht alles wat ik opwek icm de warmtepomp wel op gaat.

Heb géén slimme meter in huis dus inzicht in verbruik heb ik niet echt, behalve 1x de maand ofzo eens de meterkast open trekken.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:45
NCSmits schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:06:
Even iets anders:

Hoe zijn jullie aannemers met factureren? Ons huis wordt over 2,5 maand opgeleverd, maar heb al maanden geen facturen meer gehad. De laatste was na het gereedkomen van de verdiepingsvloer. Inmiddels zouden ze al termijn kunnen sturen voor:

- gereedkomen zoldervloer (8,5%) - dit was ongeveer oktober
- schuin dak waterdicht (7%) - ook oktober
- gevels begane grond gereed (6,5%) - november
- waterdicht van platte daken (3%)
- aanbrengen dekvloeren (10%) is net voor de kerst gebeurd

Ik ben gister even binnen geweest en ze zijn al bezig met het aftimmeren en de elektrische installaties.

Zouden jullie het lekker afwachten of er bij de aannemer achteraan gaan? Ik vind het wel prima dat ik nog geen rente hoef te betalen hoor :p
Ik krijg nu een factuur voor termijn 5, terwijl termijnen 3/4 nog niet zijn betaald. Ook even afwegen in hoeverre ik ze daarvan op de hoogte ga stellen....

• Blik1984
Patox schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:37:
[...]

Ik krijg nu een factuur voor termijn 5, terwijl termijnen 3/4 nog niet zijn betaald. Ook even afwegen in hoeverre ik ze daarvan op de hoogte ga stellen....
Die facturen komen vanzelf wel een keer, als je ze er nu op gaat attenderen mag jij de rente gaan dokken terwijl je er nu rente op ontvangt in je bouwdepot. Mocht je echt ethische twijfels voelen opborrelen zou je het voor sleuteloverdracht eens kunnen benoemen, maar de kans dat je dan de facturen al hebt ontvangen is 99,99%

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-01 01:01
Toevallig dat het net over de termijnen gaat. Krijg zojuist 2 facturen binnen:

Termijn 5: 7,5% te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels verdiepingen van de woning

Termijn 6, 15% te declareren na het waterdicht maken van het dak van de woning

Nu heb ik daar wat vragen over:
De gevels zijn op zich wel klaar, behalve een aantal plekjes waar de stellingen aan de woningen bevestigd zijn. Daar ontbreken nog bakstenen. Neem aan dat dat geen reden is voor opschorting?

Verder wat dak betreft: het zijn platte daken, dus ik kan niet echt “zien” dat de daken waterdicht zijn. Hoe valt dit te controleren? Of moet ik dit maar op “goed vertrouwen” geloven?
Daarnaast ontbreekt nog de gehele schuifpui in de woning. Dat maakt de woning an-sich niet waterdicht. Lees bij woningborg dat het alleen over het dak gaat. Is dat een correcte aanname?

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:01

basdej

OutSystems Consultant

Batata007 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:13:

Termijn 5: 7,5% te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels verdiepingen van de woning

De gevels zijn op zich wel klaar, behalve een aantal plekjes waar de stellingen aan de woningen bevestigd zijn. Daar ontbreken nog bakstenen. Neem aan dat dat geen reden is voor opschorting?

Verder wat dak betreft: het zijn platte daken, dus ik kan niet echt “zien” dat de daken waterdicht zijn. Hoe valt dit te controleren? Of moet ik dit maar op “goed vertrouwen” geloven?
Daarnaast ontbreekt nog de gehele schuifpui in de woning. Dat maakt de woning an-sich niet waterdicht. Lees bij woningborg dat het alleen over het dak gaat. Is dat een correcte aanname?
Ruwbouw valt de bakstenen buitenmuur niet onder als ik me niet vergis.
Je kunt voor het dak de bouwer vragen om foto's of een inspectiemoment. Na lang aandringen willen ze nog wel eens foto's doorsturen.

Hoi.

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:42

n=1, maar onze aannemer stuurde de factuur voor de ruwbouw nadat alle bakstenen waren gemetseld, maar de stellingen er nog stonden. Bij ons waren wel alle ramen en deuren van de woning geplaatst, met uitzondering van de voordeur en de garagedeur. Ik heb de factuur wel gewoon betaald.

De factuur voor het waterdichtmaken van het dak, deze kreeg ik erg laat gestuurd, pas nadat zonnepanelen waren geplaatst, terwijl dakpannen er al op zaten. Bij een plat dak zou ik denk ik wel vertrouwen dat het inderdaad al gedaan is, je kan natuurlijk vragen om een foto, maar tenzij het platte dak makkelijk toegankelijk is, weet ik niet of de aannemer je daarna nog aardig vind 8)7

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-01 09:18
vormulier schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Mag niet klagen, Maar het is meer ter info voor eventueel andere natuurlijk dat vragen / informeren op dit vlak je dus wat geld kan schelen in meerwerk voor ons was dat 1.5K :)
Ik heb het nu ook nagevraagd, eerste reactie was dat de bovenverdieping een borstwering zat.. Ze waren alleen vergeten dat aan de zijkant van het huis (twee onder 1 kap) ook op beide verdiepingen een raam zit vanaf de vloer tot plafond 🥳

• Strider
2 weken terug zijn de garagedeuren in mijn woning geplaatst, het zijn vlakke houten garagedeuren geworden (meerwerk, standaard was het een ijzeren garagedeur). Ik vind dat ontzettend goedkoop ogen, andere huizen in het project krijgen wel een lattenprofiel.

Contact opgenomen met mijn verkoopbegeleider en die gaf het volgende aan:

ik ben er even ingedoken. Wat is het geval:
jullie woning is ontworpen door LSL architecten. Deze architect heeft strakke houten deuren getekend, zoals nu zijn aangebracht. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij bouwnummer 19.
Bouwnummer 39 is ontworpen door Van Santvoort architecten. Deze architect heeft een lattenpatroon.
Aan het ontwerp van de architect kunnen en mogen wij niets wijzigen...

Ik vind dit raar omdat de verkooptekening en inspiratietekening duidelijk een garagedeur met een profiel laten zien. Zie hieronder, rood is mijn huis, blauw is wat ik verwachte en wat anderen in het project krijgen. Op 1 ander huis na wat ook een rode deur krijgt...

Wat vinden jullie hiervan? Ik wil het eigenlijk niet gaan accepteren.

BlaBlaBla

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:52
Wat staat in de optie tekening c.q. optielijst? De foto die je stuurt is van de kanteldeur (zie ook de 'V' over de gehele deur) uit de basis. Dat zou ik als startpunt pakken. Het punt dat ze vanuit architect niet iets mogen wijzigen zit een kern van waarheid in tenzij (ook dit) valt binnen de bewegingsruimte die ze in de vergunning hebben. Lastige discussie wel dus zou eerst kijken wat er precies in je optie tekening en optielijst staat.

• Toppe

Ruwbouw gevels = metselwerk. Er hoeft niet gevoegd te zijn en glas mag ontbreken.

• Strider
Fedde schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:20:
Wat staat in de optie tekening c.q. optielijst? De foto die je stuurt is van de kanteldeur (zie ook de 'V' over de gehele deur) uit de basis. Dat zou ik als startpunt pakken. Het punt dat ze vanuit architect niet iets mogen wijzigen zit een kern van waarheid in tenzij (ook dit) valt binnen de bewegingsruimte die ze in de vergunning hebben. Lastige discussie wel dus zou eerst kijken wat er precies in je optie tekening en optielijst staat.
In de optielijst staat: Basis kanteldeur wijzigen in houten dubbele deuren.

De verkooptekening is inderdaad gebaseerd op een kanteldeur, maar die heeft wel een lattenpatroon. Het lijkt mij sterk dat een architect daar vanaf gaat wijken als je als koper 2 houten dubbele deuren neemt.

Misschien moet ik de bouw maar eens op gaan lopen, en inchecken met de uitvoerder. Dan kan ik gelijk op hun tekening kijken.

BlaBlaBla

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:34
Strider schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:16:
2 weken terug zijn de garagedeuren in mijn woning geplaatst, het zijn vlakke houten garagedeuren geworden (meerwerk, standaard was het een ijzeren garagedeur). Ik vind dat ontzettend goedkoop ogen, andere huizen in het project krijgen wel een lattenprofiel.

Contact opgenomen met mijn verkoopbegeleider en die gaf het volgende aan:

ik ben er even ingedoken. Wat is het geval:
jullie woning is ontworpen door LSL architecten. Deze architect heeft strakke houten deuren getekend, zoals nu zijn aangebracht. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij bouwnummer 19.
Bouwnummer 39 is ontworpen door Van Santvoort architecten. Deze architect heeft een lattenpatroon.
Aan het ontwerp van de architect kunnen en mogen wij niets wijzigen...

Ik vind dit raar omdat de verkooptekening en inspiratietekening duidelijk een garagedeur met een profiel laten zien. Zie hieronder, rood is mijn huis, blauw is wat ik verwachte en wat anderen in het project krijgen. Op 1 ander huis na wat ook een rode deur krijgt...

Wat vinden jullie hiervan? Ik wil het eigenlijk niet gaan accepteren.

[Afbeelding]
Ik snap je punt. Dit is onwijs lelijk (over smaak valt niet te twisten, maar toch). Ik zou dit zeker niet accepteren. Wat ik je aanraad is om dit eerst zelf op te lossen met de verkoop begeleider. Als het je niet lukt om eruit te komen, dan even contact opnemen met je rechtsbijstand.

• Fedde
Strider schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:25:
[...]

De verkooptekening is inderdaad gebaseerd op een kanteldeur, maar die heeft wel een lattenpatroon. Het lijkt mij sterk dat een architect daar vanaf gaat wijken als je als koper 2 houten dubbelen deuren neemt.

Misschien moet ik de bouw maar eens op gaan lopen, en inchecken met de uitvoerder. Dan kan ik gelijk op hun tekening kijken.
Om even een voorbeeld te geven wat onze optietekeningen zijn (dus los van de basistekening, die is gelijk aan de jouwe):

Hier zie je dus ook wel dat er echt andere deuren staan. Vandaar de vraag daarna. Maar zou het zeker even checken.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Interessante discussie. Ik krijg ook een kanteldeur en wil deze zelf wijzigingen door dubbele deuren (helaas geen optie vanuit de bouw). Ik neem aan dat ik niet vastzit aan wat de architect mooi vindt?

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:35
Strider schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:25:
[...]

De verkooptekening is inderdaad gebaseerd op een kanteldeur, maar die heeft wel een lattenpatroon. Het lijkt mij sterk dat een architect daar vanaf gaat wijken als je als koper 2 houten dubbele deuren neemt.

Als je geen tekening van de houten dubbele deur hebt, dan kun je geprofileerde houten deuren m.i. niet afdwingen. De getekende stalen deur is standaard, alle stalen deuren hebben zo’n profiel. Volgens mij heb je gekregen wat er overeen gekomen is.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:04
Vendetta_X schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:42:
Interessante discussie. Ik krijg ook een kanteldeur en wil deze zelf wijzigingen door dubbele deuren (helaas geen optie vanuit de bouw). Ik neem aan dat ik niet vastzit aan wat de architect mooi vindt?
Als het er in dichte toestand het zelfde uit ziet als een kanteldeur lijkt het me sowieso erg moeilijk aan te vechten.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Fedde
Vendetta_X schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:42:
Kan je gewoon wijzigen. Even uit mijn hoofd gezegd zijn er eisen voor de minimale afstand naar openbaar terrein maar als je oprit beetje lang is dan kan je volgens mij doen wat je wilt. Enige overweging is als je echt andere kleuren toepast de kans groter is dat je buren gaan klagen.

• Tha_TE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:49
Heb er niet veel kunnen vinden in het forum qua nameten EPC-norm bij nieuwbouw, dus wil ik het hier even proberen: Wij hebben recentelijk een oplevering gehad van een nieuwbouwwoning die nog onder de EPC-norm valt van 0.4. Tijdens de bouw was de bouwer slecht te bereiken, en het werd steeds duidelijker bij verschillende kijkdagen dat de afwerking echt slecht is, maar het zou allemaal "goed komen ;)".

Meten is weten, dus hebben we een luchtdichtheidsmeting met warmtebeelden laten uitvoeren. Hieruit kwam voort dat de Qv10 waarde helemaal niet wordt gehaald op dit moment, 0,8 ipv 0,4. Zijn er mede-tweakers die hetzelfde hebben meegemaakt? Stel ik geef dit aan als gebrek, hoe zit het met de controle en bewijslast als de bouwer beweert dat het opgelost is? De metingen laten uitvoeren was wel een dure grap namelijk.

[Voor 1% gewijzigd door Tha_TE op 24-01-2023 21:36. Reden: EPC -> Qv10]

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Tha_TE schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:20:
Meten is weten, dus hebben we een luchtdichtheidsmeting met warmtebeelden laten uitvoeren. Hieruit kwam voort dat de EPC-norm helemaal niet wordt gehaald op dit moment, 0,8 ipv 0,4. Zijn er mede-tweakers die hetzelfde hebben meegemaakt? Stel ik geef dit aan als gebrek, hoe zit het met de controle en bewijslast als de bouwer beweert dat het opgelost is? De metingen laten uitvoeren was wel een dure grap namelijk.
Heb geen ervaringsvoorbeeld voor je maar wel het gevoel dat wij onze EPC ook niet halen. Dit omdat die van ons berekend is op de basiswoning en niet op wat er daadwerkelijk gebouwd is.
Dus ben wel benieuwd hoe zo’n meting precies gedaan wordt en hoe ze op die 0.8 uit kwamen.

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 00:31
Fedde schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:08:
[...]

Kan je gewoon wijzigen. Even uit mijn hoofd gezegd zijn er eisen voor de minimale afstand naar openbaar terrein maar als je oprit beetje lang is dan kan je volgens mij doen wat je wilt. Enige overweging is als je echt andere kleuren toepast de kans groter is dat je buren gaan klagen.
Je kan het wijzigen. En de architect kan zich vervolgens melden dat je zijn werk aantast. Of die dat zal doen voor een deur in een doorsnee vinex wijk is een 2e. https://www.rijssenbeek.n...rsrecht-van-de-architect/

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:02
Heb er niet veel kunnen vinden in het forum qua nameten EPC-norm bij nieuwbouw, dus wil ik het hier even proberen: Wij hebben recentelijk een oplevering gehad van een nieuwbouwwoning die nog onder de EPC-norm valt van 0.4. Tijdens de bouw was de bouwer slecht te bereiken, en het werd steeds duidelijker bij verschillende kijkdagen dat de afwerking echt slecht is, maar het zou allemaal "goed komen ;)".

Meten is weten, dus hebben we een luchtdichtheidsmeting met warmtebeelden laten uitvoeren. Hieruit kwam voort dat de EPC-norm helemaal niet wordt gehaald op dit moment, 0,8 ipv 0,4. Zijn er mede-tweakers die hetzelfde hebben meegemaakt? Stel ik geef dit aan als gebrek, hoe zit het met de controle en bewijslast als de bouwer beweert dat het opgelost is? De metingen laten uitvoeren was wel een dure grap namelijk.
je kan de epc niet meten ;)

bedoel je dat de luchtdichtheids meting niet goed genoeg was?

• Tha_TE
twain4me schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:46:
[...]

je kan de epc niet meten ;)

bedoel je dat de luchtdichtheids meting niet goed genoeg was?
Klopt, er waren significante afwijkingen in de infiltratiewaarden, waarbij wij zijn uitgegaan van de EPC rapport in de omgevingsvergunning versus de realiteit.

• Fedde
Len020 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:43:
[...]

Je kan het wijzigen. En de architect kan zich vervolgens melden dat je zijn werk aantast. Of die dat zal doen voor een deur in een doorsnee vinex wijk is een 2e. https://www.rijssenbeek.n...rsrecht-van-de-architect/
Klopt, maar daar staat ook bij dat
Een architect kan zich verzetten tegen elke wijziging, misvorming of verminking van zijn werk, die nadeel zou kunnen toebrengen aan zijn eer of goede naam.
. Dat is een breed begrip en het vervangen van je garagedeur (staal gemoffeld) naar iets anders (dubbele deuren, sectionaldeur) zal in 99% van de gevallen niet daaronder vallen. Dit gaat dus met name over zaken als misvorming en verminking, wat hier niet snel onder valt. Die zou ik wel aan durven.

• twain4me
Tha_TE schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:48:
[...]

Klopt, er waren significante afwijkingen in de infiltratiewaarden, waarbij wij zijn uitgegaan van de EPC rapport in de omgevingsvergunning versus de realiteit.
dan zal je nog een keer moeten meten na reparatie om het zeker te weten.. waar zitten de lekken?

je kan mischien ook om 0.4 epc aan extra panelen vragen :+

[Voor 7% gewijzigd door twain4me op 24-01-2023 20:52]

• Tha_TE
twain4me schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:51:
[...]

dan zal je nog een keer moeten meten na reparatie om het zeker te weten.. waar zitten de lekken?

je kan mischien ook om 0.4 epc aan extra panelen vragen :+
De lekken zitten op zolder vooral bij de knieschotten en ergens bij de naden van de daken, en bij de dakconstructie zelf is iets raars aan de hand.

[Voor 6% gewijzigd door Tha_TE op 24-01-2023 20:55]

• Strider
Bas.013 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:50:
[...]

Als je geen tekening van de houten dubbele deur hebt, dan kun je geprofileerde houten deuren m.i. niet afdwingen. De getekende stalen deur is standaard, alle stalen deuren hebben zo’n profiel. Volgens mij heb je gekregen wat er overeen gekomen is.
Mits ze dit ook kunnen overtuigen met de architect tekening? Ik heb 2 houten deuren gekregen, dat klopt dan wel weer. .

BlaBlaBla

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 00:31
Strider schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Mits ze dit ook kunnen overtuigen met de architect tekening? Ik heb 2 houten deuren gekregen, dat klopt dan wel weer. .
Je hebt geen specificaties gehad toen je akkoord gaf op t meerwerk ?
Fedde schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Klopt, maar daar staat ook bij dat
[...]
. Dat is een breed begrip en het vervangen van je garagedeur (staal gemoffeld) naar iets anders (dubbele deuren, sectionaldeur) zal in 99% van de gevallen niet daaronder vallen. Dit gaat dus met name over zaken als misvorming en verminking, wat hier niet snel onder valt. Die zou ik wel aan durven.
Zo’n vaart zal t bij een deur ook niet lopen.

[Voor 45% gewijzigd door Len020 op 24-01-2023 21:00]

• Strider
@Len020 nee niets. Het huis staat in een nieuwbouwwijk waar alle houten garagedeuren een lattenpatroon hebben. Dus ik heb er niet eens bij stil gestaan om hier naar te vragen.

BlaBlaBla

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01

EPC wordt toch door veel meer bepaald dan alleen de meting die jij nu hebt gedaan? Bv het aantal zonnepanelen, type ventilatie, type verwarming, etc.

Of heb je echt opnieuw een complete EPC berekening laten maken? Want volgens mij is die EPC vooral een theoretische waarde/berekening?

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• Tha_TE
kepler schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:14:
[...]

EPC wordt toch door veel meer bepaald dan alleen de meting die jij nu hebt gedaan? Bv het aantal zonnepanelen, type ventilatie, type verwarming, etc.

Of heb je echt opnieuw een complete EPC berekening laten maken? Want volgens mij is die EPC vooral een theoretische waarde/berekening?
Je hebt gelijk. Het ging hier niet om de EPC maar de Qv10 waarde, zal het even aanpassen in de rest van de posts. Excuses voor de verwarring!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-01 16:35
Vraagje: wat zijn jullie ervaringen w.b. geluidsoverlast met nieuwbouw?

Ons rijtjeshuis is gebouwd met ankerloze spouwmuren. Maar ik hoor de muziek van mijn buren erg goed. Zijn mijn verwachtingen van de geluidsisolatie hierin te hoog geweest? Een paar zaken die ik wil uitsluiten:

- Wij hebben wel wat gefreesd in de muur tussen ons en de buren. Wel allemaal dichtgesmeerd, maar zou dat nog gevolgen kunnen hebben gehad?
- De buren hebben de geluidsinstallatie aan beugels hangen aan de muur tussen ons. Kan dit zorgen voor geluidsoverdracht? Ik hoor de buren namelijk niet praten, maar de radio-dj wel.
- De buren en wij hebben zonnepanelen liggen op hetzelfde frame. Kan er via het dak / de dakdoorvoer sprake zijn van geluidsoverdracht? Ik kan me eerlijk gezegd niet goed herinneren of de situatie vóór de aanleg ervan anders was.

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:54
De betonnen vloeren in ons nieuwbouwhuis worden met een ongeschuurde anhydrietvloer afgewerkt. We willen graag PVC dryback vloer laten lijmen (in het gehele huis). Nu geven de meeste leveranciers aan dat de vloer eerst geschuurd moet worden. Zijn er Tweakers die hier ervaringen mee hebben?

In eerste instantie wilde we de muren laten renovliezen en vervolgens de vloer laten leggen, maar nu schijnt er vrij veel stof bij het schuren vrij te komen waardoor eerst de vloer laten leggen weer slimmer lijkt. Dan zou alleen wel beteken dat de plinten pas als laatste kunnen, want die wil je pas na het renovliezen plaatsen? Kortom heel benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak..

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-01 01:31

Meten is weten, dus hebben we een luchtdichtheidsmeting met warmtebeelden laten uitvoeren. Hieruit kwam voort dat de Qv10 waarde helemaal niet wordt gehaald op dit moment, 0,8 ipv 0,4. Zijn er mede-tweakers die hetzelfde hebben meegemaakt? Stel ik geef dit aan als gebrek, hoe zit het met de controle en bewijslast als de bouwer beweert dat het opgelost is? De metingen laten uitvoeren was wel een dure grap namelijk.
Interessant. Ik twijfel ook aan de beloofde waarden voor mijn appartement. Zou je me een PM willen sturen met naam van bedrijf die dit bij jou heeft nagemeten en hoeveel het heeft gekost?

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:29

Hoe groot is het verschil tussen 0,4 en 0,8 uitgedrukt in energieverbruik op de meter?

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:20
Vince_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:13:
De betonnen vloeren in ons nieuwbouwhuis worden met een ongeschuurde anhydrietvloer afgewerkt. We willen graag PVC dryback vloer laten lijmen (in het gehele huis). Nu geven de meeste leveranciers aan dat de vloer eerst geschuurd moet worden. Zijn er Tweakers die hier ervaringen mee hebben?

In eerste instantie wilde we de muren laten renovliezen en vervolgens de vloer laten leggen, maar nu schijnt er vrij veel stof bij het schuren vrij te komen waardoor eerst de vloer laten leggen weer slimmer lijkt. Dan zou alleen wel beteken dat de plinten pas als laatste kunnen, want die wil je pas na het renovliezen plaatsen? Kortom heel benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak..
Is al vaak besproken. Zoekopdrachtje zou opleveren dat schuren bij anhydriet nodig is volgens mij.

Ik zou de muren zeker na de vloer doen.

• j4y
goldmemberf1 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:10:
Vraagje: wat zijn jullie ervaringen w.b. geluidsoverlast met nieuwbouw?

- De buren hebben de geluidsinstallatie aan beugels hangen aan de muur tussen ons. Kan dit zorgen voor geluidsoverdracht? Ik hoor de buren namelijk niet praten, maar de radio-dj wel.
Ik denk dat het zoiets is inderdaad. Wij zaten aan de andere kant van zo'n discussie (de buren hadden last van ons). We hebben de grote vloerstaanders op rubberen matjes gezet om ze te ontkoppelen van de vloer. En daarnaast een losse subwoofer aangeschaft zodat de staanders (met de basspoort richting de muur) niet de bass meer doen. De sub heeft de poort aan de voorkant en dat leverde op dat de buren geen last meer hebben op normaal tot enigszins harder volume.

Wij horen de buren alleen als hun hond een bot hard laat stuiteren op de vloer. Dus met name overdracht via vloer of muur hoor je goed bij ons. Stemmen nooit.

Lang verhaal kort: ik zou kijken of je de speakers kan ontkoppelen met iets van rubber ertussen of een speciale plug ofzo?

• Deleon78
j4y schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:12:
[...]

Ik denk dat het zoiets is inderdaad. Wij zaten aan de andere kant van zo'n discussie (de buren hadden last van ons). We hebben de grote vloerstaanders op rubberen matjes gezet om ze te ontkoppelen van de vloer. En daarnaast een losse subwoofer aangeschaft zodat de staanders (met de basspoort richting de muur) niet de bass meer doen. De sub heeft de poort aan de voorkant en dat leverde op dat de buren geen last meer hebben op normaal tot enigszins harder volume.

Wij horen de buren alleen als hun hond een bot hard laat stuiteren op de vloer. Dus met name overdracht via vloer of muur hoor je goed bij ons. Stemmen nooit.

Lang verhaal kort: ik zou kijken of je de speakers kan ontkoppelen met iets van rubber ertussen of een speciale plug ofzo?
De baspoort bepaalt toch niet waar het geluid uit komt? (Sterker nog, de bas is omnidirectional toch??

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:03

Jazeker! Ervaring mee: Onze anhydrietvloer laten schuren + vochtmeting als check, daarna renovlies en schilderen. Toen de vloeren laten leggen + tegelplinten. Daarna de keuken laten zetten. In ieder geval onze volgorde.

• j4y
Deleon78 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:49:
[...]

De baspoort bepaalt toch niet waar het geluid uit komt? (Sterker nog, de bas is omnidirectional toch??
Geen idee. Het werkte voor ons. We hadden sommige plekken waar de bas harder door kwam dan bij de bank. O.a. keuken en blijkbaar bij de buren. De buren ervaren niet meer de rumble in de muur die er met de setup zonder sub wel was. Meer bass, minder overlast... don't shoot me 8)7

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:57
@Vince_ Hier ook anhydriet en op laten schuren voor een gietvloer. De wanden waren al behangen en beschilderd. Als je geen beun laat komen, hebben ze als het goed is gewoon een schuurmachine met stofzuiger eraan. Ze liepen hier met grote zaken stof naar buiten, de muren hebben er niets onder geleden.

Als je planning en de werklui het toestaan, is schuren vooraf natuurlijk prettiger. Maar noodzakelijk lijkt het me niet.

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-01 15:59
NCSmits schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:06:
Even iets anders:

Hoe zijn jullie aannemers met factureren? Ons huis wordt over 2,5 maand opgeleverd, maar heb al maanden geen facturen meer gehad. De laatste was na het gereedkomen van de verdiepingsvloer. Inmiddels zouden ze al termijn kunnen sturen voor:

- gereedkomen zoldervloer (8,5%) - dit was ongeveer oktober
- schuin dak waterdicht (7%) - ook oktober
- gevels begane grond gereed (6,5%) - november
- waterdicht van platte daken (3%)
- aanbrengen dekvloeren (10%) is net voor de kerst gebeurd

Ik ben gister even binnen geweest en ze zijn al bezig met het aftimmeren en de elektrische installaties.

Zouden jullie het lekker afwachten of er bij de aannemer achteraan gaan? Ik vind het wel prima dat ik nog geen rente hoef te betalen hoor :p
Ik denk dat de aannemer hier mee leest; zojuist een flinke factuur in de mail :'( :+

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-01 16:18

Vloer schuren - vloer leggen - wanden afwerken - plinten plakken. Voordeel voor de vloerenboer dat hij ook iets makkelijker kan werken: de wanden worden toch nog gedaan.

De buren deden het andersom en daar zie je toch wat plekjes in het renovlies waar de vloerenlegger tegen de muur heeft gezeten (vegen en hier en daar een butsje).

Niet dat het iets uitmaakt bij mij overigens, met de verlijmde houten vloer+plinten bleek zo veel mis dat het geheel er binnenkort uit gaat. Inferieur hout gebruikt, de leverancier van de vloerenboer probeerde te beknibbelen tijdens de stijgende houtprijzen. Plinten zitten bovendien verlijmd op de muur, dus het renovlies komt ook mee. We kunnen na een half jaartje genieten de hele benedenverdieping ontruimen en opnieuw beginnen ;w

• Blihi
  • Laatst online: 20:04

Ja, schuren is nodig. Daarna egaliseren en dan lijmen. Schuren kan prima na het schilderen. Afgewerkte muren moeten we wel wat voorzichtiger zijn met egaliseren om geen rommel op de muur te maken.

Hebben we onlangs nog gedaan in een appartement. Het is droge stof en de vloerenman maakt de boel natuurlijk ook schoon, want anders kan er niet gelijmd worden.

Plinten komen pas na de vloer.

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Is al vaak besproken. Zoekopdrachtje zou opleveren dat schuren bij anhydriet nodig is volgens mij.

Ik zou de muren zeker na de vloer doen.
blijft een punt van discussie omdat het steeds terugkomt.
vanuit aannemers horen wij continue eerst muren dan keuken dan vloer. hoewel vloer en keuken volgorde ook wel weer gewisseld worden als het geen pvc betreft.

• Blihi
  • Laatst online: 20:04
Il 2 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:27:
[...]

blijft een punt van discussie omdat het steeds terugkomt.
vanuit aannemers horen wij continue eerst muren dan keuken dan vloer. hoewel vloer en keuken volgorde ook wel weer gewisseld worden als het geen pvc betreft.
Keuken is een meubel. Dat wil je als laatste, dus eerst muren/vloer (kan in beide volgordes) en daarna pas de keuken.

De keuken zet je op de vloer.

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Keuken is een meubel. Dat wil je als laatste, dus eerst muren/vloer (kan in beide volgordes) en daarna pas de keuken.

De keuken zet je op de vloer.
niet bij click pvc en laminaat. bij gelijmd is het weer anders. heeft te maken met het krimpen en uitzetten.
hangt overigens ook weer samen met of je een dilatatieprofiel gebruikt, en hoe groot de ruimte precies is etc. is dus eigenlijk geen eenduidig antwoord op te geven.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Mr. Stom schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Vloer schuren - vloer leggen - wanden afwerken - plinten plakken. Voordeel voor de vloerenboer dat hij ook iets makkelijker kan werken: de wanden worden toch nog gedaan.
Als je de muren eerst doet hoeft de schilder/behanger makkelijker werken, de vloer moet toch nog gedaan worden. :+

Hier doet een bekende de vloer en die wil altijd als laatste, enkel de keuken later. Zeker bij visgraat is om een keukeneiland heen leggen mm-werk om recht te krijgen (hier geen visgraat). Gezien de plint toch als laatste gaat moet de vloer legger met egaliseren wel echt een zooitje van maken om de muren vies te maken. Zwaartekracht werkt tenslotte naar beneden. Grote voordeel is dat zo min mogelijk bouwverkeer over je nieuwe vloer gaat.

Voor ons simpelweg van boven naar beneden: stucwerk, muren, vloeren, meubels (keuken).

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:01
Deveon schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:12:
[...]

Als je de muren eerst doet hoeft de schilder/behanger makkelijker werken, de vloer moet toch nog gedaan worden. :+

Hier doet een bekende de vloer en die wil altijd als laatste, enkel de keuken later. Zeker bij visgraat is om een keukeneiland heen leggen mm-werk om recht te krijgen (hier geen visgraat). Gezien de plint toch als laatste gaat moet de vloer legger met egaliseren wel echt een zooitje van maken om de muren vies te maken. Zwaartekracht werkt tenslotte naar beneden. Grote voordeel is dat zo min mogelijk bouwverkeer over je nieuwe vloer gaat.

Voor ons simpelweg van boven naar beneden: stucwerk, muren, vloeren, meubels (keuken).
Veel makkelijker om eerst de vloer zo strak mogelijk te hebben en daar dan weer de keuken op te zetten. Strakker, minder werk, toekomstbestendig.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-01 16:18
Deveon schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:12:
[...]

Volgens mij maakt het qua volgorde in onderwerpen niet veel uit. In dit topic loopt de volgorde ook zeer uiteen. Het enige wat uitmaakt is de volgorde in vaklui: beunhazen eerst, vakmensen daarna. Maar hoe schat je nou vooraf in wie de beunhaas is?

En dan nog boeide het bij mij helemaal niks, want over twee maanden starten we hier dus opnieuw. De hele vloer, alle plinten en de onderste delen van het renovlies en de keuken gaan eraf/-uit. Dan gaat de vloer weer eerst, dan opstartprotocol doorlopen ter check en daarna werken ze de wanden/plinten/keuken weer af. De vloerenboer heeft hier geen winst gemaakt zullen we maar zeggen, zelfs al heb ik 225 eu p/m betaald voor een verlijmde eikenhouten vloer in visgraat 8)7

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:21
Hier ook de volgende volgorde, wat al mijn leveranciers ook de meest handige volgorde vonden:
- muren (renovlies)
- vloeren (pvc visgraat verlijmd) en plinten
- keuken

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Aannemer doet niet aan een stookprotocol, ze geven aan dat dit niet nodig is ivm Laag Temperatuur Verwarming (LTV). De temperatuur in de leidingen bereiken een maximale temperatuur van 35C en dat zou dus niet zorgen voor scheuren.

Kan ik hier op vertrouwen?

• MemeMaster
c-nan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:25:
Aannemer doet niet aan een stookprotocol, ze geven aan dat dit niet nodig is ivm Laag Temperatuur Verwarming (LTV). De temperatuur in de leidingen bereiken een maximale temperatuur van 35C en dat zou dus niet zorgen voor scheuren.

Dat hoorden wij ook van onze aannemer. Daarom op de benedenverdieping vloertegels gelegd zonder opstook protocol en geen scheuren. Onze vloer is ook nooit warm geweest. Thermostaat staat nu op 23 graden en de vloer voelt nog steeds koud, dus snap wel dat ze zeggen dat er bij ltv geen scheuren ontstaan.

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-01 14:34
Mijn tegelleverancier rekent met 30% en 35% knipverlies. Dat lijkt mij nogal absurd hoog; als ik google gaat het vaak over een procent of 10....

Is dit gebruikelijk bij tegels?

1+10 Pro | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• Blik1984
Mr. Stom schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:34:
[...]

Volgens mij maakt het qua volgorde in onderwerpen niet veel uit. In dit topic loopt de volgorde ook zeer uiteen. Het enige wat uitmaakt is de volgorde in vaklui: beunhazen eerst, vakmensen daarna. Maar hoe schat je nou vooraf in wie de beunhaas is?
Lijkt mij dat als een stucadoor langs moet komen dat altijd de eerste is die je laat komen. Niet zozeer omdat het een beunhaas is, maar wel omdat die altijd een puinhoop achter laten.

Dus bij mij is het:
- plafond (stucen)
- wanden (renovlies)
- vloer (pvc)
- keuken

Ik twijfel alleen nog of ik de stucadoor ook laat schilderen of dat ik de renovliezer alles laat doen in 1x

• keeperson
  • Laatst online: 01:57
vuurtjih schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:59:
Mijn tegelleverancier rekent met 30% en 35% knipverlies. Dat lijkt mij nogal absurd hoog; als ik google gaat het vaak over een procent of 10....

Misschien sturen ze de stagiair? :+ Ligt er heel erg aan wat voor motief je legt. Bij visgraat zul je meer verlies hebben dan met wildverband bijvoorbeeld. In mijn optiek is het erg hoog.

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-01 14:34
keeperson schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 00:24:
[...]

Misschien sturen ze de stagiair? :+ Ligt er heel erg aan wat voor motief je legt. Bij visgraat zul je meer verlies hebben dan met wildverband bijvoorbeeld. In mijn optiek is het erg hoog.
Je zou het bijna denken zo :+
Het worden gewoon 'normale' 30x60 en 60x60 tegels. Zal er maar weer achteraan bellen.

1+10 Pro | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:22

Mijn tegelboer hanteerde 15%. Voor de 30x60 tegels kwam dit prima uit, voor 60x60 hadden we uiteindelijk veel te weinig. Die tegels bleken vervolgens ook niet meer verkrijgbaar, waardoor uiteindelijk een wand met 30x60 is gedaan ipv 60x60.

Kun je makkelijk pakken bijhalen, dan kun je het wel wat krapper nemen. Mijn aannemer zei dat het misliep omdat de tegels zo groot waren. Hij kon wel extra tegels voor me mozaïeken van de vele kleinere stukken die over waren, zei hij.

• twain4me
c-nan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:25:

nee

gasketels die op 80 graden stoken sturen geen 80 graden water de vloer in. maar ook rond de 35 graden max. de aanvoer wordt hiervoor aangevuld met retour water zodat het water van 80 dus als 35 de vloer in gaat. Elke vloer verwarming is LVT maar hoe lager de temp hoe groter de kans dat er niets gaat scheuren en een aanvoer van 25 graden is zeker geen uitzondering en heeft dus een kleinere kans, maar de stelling dat LTV geen opstook protocol nodig heeft is onzin. elke vloerverwarming is namelijk LTV.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:47

Hangt van het formaat en legplan af.
Heb je de tegels al eens uitgetekend op de vloer / wanden om te bepalen hoe je uit komt?

Some wil je bijv aan twee zeikanten net iets meer dan een halve tegel waardoor je veel snijverlies hebt.

• MemeMaster
twain4me schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:24:
[...]

nee

gasketels die op 80 graden stoken sturen geen 80 graden water de vloer in. maar ook rond de 35 graden max. de aanvoer wordt hiervoor aangevuld met retour water zodat het water van 80 dus als 35 de vloer in gaat. Elke vloer verwarming is LVT maar hoe lager de temp hoe groter de kans dat er niets gaat scheuren en een aanvoer van 25 graden is zeker geen uitzondering en heeft dus een kleinere kans, maar de stelling dat LTV geen opstook protocol nodig heeft is onzin. elke vloerverwarming is namelijk LTV.
Het gaat erom of je schade kunt oplopen als je geen opstook protocol doet met ltv. Blijkbaar niet, anders zouden de aannemers dat niet adviseren. Zij hebben er geen belang bij om te adviseren geen opstookprotocol te doen als dat wel beter zou zijn, dat moest je toch altijd na oplevering zelf doen, dus het kost de aannemer sowieso geen tijd of geld.

• vormulier
MemeMaster schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Het gaat erom of je schade kunt oplopen als je geen opstook protocol doet met ltv. Blijkbaar niet, anders zouden de aannemers dat niet adviseren. Zij hebben er geen belang bij om te adviseren geen opstookprotocol te doen als dat wel beter zou zijn, dat moest je toch altijd na oplevering zelf doen, dus het kost de aannemer sowieso geen tijd of geld.
Ik denk ook dat het te maken heeft met hoe snel je de vloer legt na dat de laatste laag gestort is.
De vloer droogt 1 cm per week, en met vloerverwarming er onder blijkbaar langzamer?
Info gevonden hier: https://www.fabercomfortvloer.nl/anhydrietvloer/

Dus als je van je aannemer hoort: "De laatste laag word 7 weken voor oplevering gestort en is 5 cm dik" zou ik me er niet al te veel zorgen over maken, meten schuren en leggen :)

Is het: "De laatste laag word 7 dagen voor oplevering gestort en is 5 cm dik" dan zou ik echt wel de verwarming aanzetten en de ramen open om het te bespoedigen voor zo ver het helpt. en tussen door wat vocht metingen doen.

Bij ons word de dekvloer 70MM, de vraag is alleen wanneer en hoe ver voor oplevering deze gelegd gaat worden zo ver zijn ze bij ons nog niet..

[Voor 6% gewijzigd door vormulier op 26-01-2023 17:32]

• Deleon78
vormulier schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:28:
[...]

Ik denk ook dat het te maken heeft met hoe snel je de vloer legt na dat de laatste laag gestort is.
De vloer droogt 1 cm per week, en met vloerverwarming er onder blijkbaar langzamer?

Dus als je van je aannemer hoort: "De laatste laag word 7 weken voor oplevering gestort en is 5 cm dik" zou ik me er niet al te veel zorgen over maken, meten schuren en leggen :)

Is het: "De laatste laag word 7 dagen voor oplevering gestort en is 5 cm dik" dan zou ik echt wel de verwarming aanzetten en de ramen open om het te bespoedigen voor zo ver het helpt. en tussen door wat vocht metingen doen.

Bij ons word de dekvloer 70MM, de vraag is alleen wanneer en hoe ver voor oplevering deze gelegd gaat worden zo ver zijn ze bij ons nog niet..
Opstookprotocol heeft niet direct iets met drogen van de vloer te maken, maar met uitzetten en krimpen door temperatuurverschillen.
Als je vloer er een hele zomer en winter ligt, ben je er ongetwijfeld ook 8)

• MemeMaster
vormulier schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:28:
[...]

Haha wanneer de laatste vloerlaag werd gestort? Ik hield me totaal niet op dat soort detailniveau bezig met de bouw. Geen idee.

Maar als dit überhaupt relevant was kan de aannemer toch gewoon voor de zekerheid tegen iedereen zeggen dat ze beter wel een opstookprotocol moeten doen? Nogmaals, de aannemer wint er helemaal niks mee. Juist het tegenovergestelde: want als ze tegen iedereen in het project zeggen dat een opstookprotocol niet nodig is en bij de helft barst de vloer hebben ze een probleem...

• Sport_Life
  • Laatst online: 01:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:50:
@koekjah dat had je beter achteraf kunnen doen, wellicht was het na wat wennen namelijk helemaal niet nodig geweest. Het nadeel is dat je nu een vat van 100l zeer inefficiënt op temperatuur houdt.

Hier twee badkamers en een groot bad en een gezin van 5 met dus een 200l vat.
Natuurlijk was groter wel lekkerder geweest maar een doorstoomboiler gaat weer tegen mijn principes in.
Ik ben bezig met onze badkamer en dacht even wat ideetjes van jou jatten :P.

Hoe verwarm jij je badkamer, is er een lus (vvw) vanaf de warmtepomp in het circuit opgenomen of heb je een elektrische mat?
Het is bij ons best wat werk om het op te nemen in het circuit (dan moet er weer een vloerverwarming specialist komen), een cop 1 matje is makkelijker, nadeel is cop 1..

(betreft dus een bestaande woning die volledig verbouwd is en qua isolatie/afwerking nieuwbouw is).

[Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 26-01-2023 19:32]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:41
Sport_Life schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:31:
[...]

Ik ben bezig met onze badkamer en dacht even wat ideetjes van jou jatten :P.

Hoe verwarm jij je badkamer, is er een lus (vvw) vanaf de warmtepomp in het circuit opgenomen of heb je een elektrische mat?
Het is bij ons best wat werk om het op te nemen in het circuit (dan moet er weer een vloerverwarming specialist komen), een cop 1 matje is makkelijker, nadeel is cop 1..

(betreft dus een bestaande woning die volledig verbouwd is en qua isolatie/afwerking nieuwbouw is).
Er ligt bij mij inderdaad in beide badkamers een lus vanuit de warmtepomp.
Pagina: 1 ... 188 189 190 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee