@kw_nl Ik hoop dat die wp niet gestolen wordt, staat wel heel aantrekkelijk voor het dievengilde klaar.
Om eerlijk te zijn denk ik niet dat je hem heel makkelijk het huis uit krijgt... Heb het idee dat ze hem voordat het dak erop ging al neergezet hebben...Wolly schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:21:
@kw_nl Ik hoop dat die wp niet gestolen wordt, staat wel heel aantrekkelijk voor het dievengilde klaar.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Die krijgen ze inderdaad niet zomaar beneden, afgezien van het gewicht speelt de maat ook meekw_nl schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:28:
[...]
Om eerlijk te zijn denk ik niet dat je hem heel makkelijk het huis uit krijgt... Heb het idee dat ze hem voordat het dak erop ging al neergezet hebben...
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Heeft er iemand ervaring het op (delen van) de muur plaatmateriaal bevestigen (bijv. van Decolegno). Heb een interieurontwerp laten maken waarop delen van de gang, woonkamer en slaapkamers plaatmateriaal bevestigd dient te worden. Nou vroeg ik mij af of ik achter het plaatmateriaal nog wel hoef te stuccen e.d. Of kan dat achterwege gelaten worden?
Lekker achterwege laten, de wijze van bevestiging (lijmen) van dit soort beplating laat ruimte genoeg voor kleine oneffenhedencacao70 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:11:
Heeft er iemand ervaring het op (delen van) de muur plaatmateriaal bevestigen (bijv. van Decolegno). Heb een interieurontwerp laten maken waarop delen van de gang, woonkamer en slaapkamers plaatmateriaal bevestigd dient te worden. Nou vroeg ik mij af of ik achter het plaatmateriaal nog wel hoef te stuccen e.d. Of kan dat achterwege gelaten worden?
Zijn er dingen waar ik extra op moet letten mbt het laten verlagen van het plafond door een partij? Ik weet dat ik graag gebruik wil laten maken van metal stud balken. Zijn er bijv. ook zaken mbt de plafondplaten waar ik op moet letten? Mocht er iemand een goeie partij kennen ( regio Almere, Amsterdam Utrecht .. ), dan hoor ik het graag.
Geen ervaring in die regio, maar bezuinig niet op een paar (extra) loze leidingen door dat plafond voor toekomstig gebruik.cacao70 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:30:
Zijn er dingen waar ik extra op moet letten mbt het laten verlagen van het plafond door een partij? Ik weet dat ik graag gebruik wil laten maken van metal stud balken. Zijn er bijv. ook zaken mbt de plafondplaten waar ik op moet letten? Mocht er iemand een goeie partij kennen ( regio Almere, Amsterdam Utrecht .. ), dan hoor ik het graag.
Bij grote plafonds 4 keer AK nemencacao70 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:30:
Binnenkort de oplevering van mijn nieuwbouw huis, het weekend een rondje om het huis gelopen. Maar wat mij opviel is de ruimte tussen het kozijn en de bakstenen, is wel drie centimeter ruimte aan de bovenkant van de deuren. Raam kozijn is het ook iets, maar wat minder lijkt het. Daarnaast vind ik de aansluiting aan de zijkant ook niet altijd goed, kan soms langs kozijn en baksteen op de isolatie kijken. Is dit normaal? zou dit nog opgevuld moeten worden of?
/f/image/CoYh1ctp5IrjtpN9iMYjrtc9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door hikhakhok op 30-01-2023 11:54 ]
Als je ventilatie type-C krijgt dan zouden daar maar zo eens de ventilatieroosters achter kunnen zitten.hikhakhok schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:51:
Binnenkort de oplevering van mijn nieuwbouw huis, het weekend een rondje om het huis gelopen. Maar wat mij opviel is de ruimte tussen het kozijn en de bakstenen, is wel drie centimeter ruimte aan de bovenkant van de deuren. Raam kozijn is het ook iets, maar wat minder lijkt het. Daarnaast vind ik de aansluiting aan de zijkant ook niet altijd goed, kan soms langs kozijn en baksteen op de isolatie kijken. Is dit normaal? zou dit nog opgevuld moeten worden of?
[Afbeelding]
Zo ziet het er bij ons namelijk uit. :-)
Bij grote plafonds lekker stucplaatjes nemen. Als je een strak plafond wil gewoon helemaal laten overpleisteren en niet alleen de naden repareren.
Zitten er ventilatie(toevoer)roosters boven de kozijnen?hikhakhok schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:51:
Binnenkort de oplevering van mijn nieuwbouw huis, het weekend een rondje om het huis gelopen. Maar wat mij opviel is de ruimte tussen het kozijn en de bakstenen, is wel drie centimeter ruimte aan de bovenkant van de deuren. Raam kozijn is het ook iets, maar wat minder lijkt het.
Vertekent de foto niet ook een beetje doordat er een neusprofiel zichtbaar is boven je kozijnen?
Nee dat hoort niet dat je de isolatie ziet van buitenaf.Daarnaast vind ik de aansluiting aan de zijkant ook niet altijd goed, kan soms langs kozijn en baksteen op de isolatie kijken. Is dit normaal? zou dit nog opgevuld moeten worden of?
[Afbeelding]
Naast goed en deugdelijk werk heb je hier nog een handvat:
Artikel 3.69. Openingen
1.
Een uitwendige scheidingsconstructie heeft geen openingen die breder zijn dan 0,01 m. Dit geldt niet voor een afsluitbare opening en een uitmonding van:
a. een afvoervoorziening voor luchtverversing;
b. een afvoervoorziening voor rookgas, en
c. een ont- en beluchting van een afvoervoorziening voor huishoudelijk afvalwater en hemelwater.
Onze aannemer is duidelijk de achterstallige administratie aan het bijwerken, heb inmiddels 2 facturen voor bouwtermijn 5 en 7 binnenAlic3 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:51:
@NCSmits Ze komen echt hun geld wel halen als het nodig is. Tot die tijd blijft het geld lekker in het bouwdepot. Ik zou me er niet druk om maken.
Mijn aannemer combineert nog wel eens termijnen. Ze hadden de factuur voor Te declareren na het gereed komen van de buitengevel van het privé gedeelte (10%) al in november kunnen sturen. Maar ik denk dat ze die combineren met Te declareren na het waterdicht maken van het dak van het gebouw (17,5%). Daar zijn ze nu bijna mee klaar.
Ik ga straks ons woning zelf spuiten (waarschijnlijk met een Wagner Pro 350M). Dit ga ik zoveel mogelijk overdag proberen te doen, maar mocht dat niet lukken dan moet ik 's avonds doorgaan.
Hoeveel lumen licht heb ik nodig? Bijvoorbeeld 2 led bouwlampen van ieder 3500 lumen, is dat voldoende voor een ruimte?
Hoeveel lumen licht heb ik nodig? Bijvoorbeeld 2 led bouwlampen van ieder 3500 lumen, is dat voldoende voor een ruimte?
EU DNS: 86.54.11.100
Ik zou je sterk willen afraden afwerking met kunstlicht te doen en zoveel mogelijk het natuurlijke daglicht te gebruiken en bij noodzaak tot kunstlicht een benadering doen van de posities in de uiteindelijke situatie (denk aan wandlichtpunten etc. ivm strijklicht).c-nan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:26:
Ik ga straks ons woning zelf spuiten (waarschijnlijk met een Wagner Pro 350M). Dit ga ik zoveel mogelijk overdag proberen te doen, maar mocht dat niet lukken dan moet ik 's avonds doorgaan.
Ik heb een heel weekend uitgetrokken om de volledige woning te spuiten (exclusief afplakken, dat doe ik op vrijdag). Ik ga er vanuit dat dat haalbaar moet zijn, maar mocht ik toch uitloop hebben dan wil ik wel graag kunstlicht hebbenDe Rikster schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:40:
[...]
Ik zou je sterk willen afraden afwerking met kunstlicht te doen en zoveel mogelijk het natuurlijke daglicht te gebruiken en bij noodzaak tot kunstlicht een benadering doen van de posities in de uiteindelijke situatie (denk aan wandlichtpunten etc. ivm strijklicht).
We hebben met de wagner 350m 2 verdiepingen (wanden en plafond) gespoten in 2 dagen, 2 lagen witte verf. We hebben uiteindelijk de gekleurde wandjes gerolt op een ander moment. (was totaal 200m2 vloer, geen idee hoeveel wanden)c-nan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:55:
[...]
Ik heb een heel weekend uitgetrokken om de volledige woning te spuiten (exclusief afplakken, dat doe ik op vrijdag). Ik ga er vanuit dat dat haalbaar moet zijn, maar mocht ik toch uitloop hebben dan wil ik wel graag kunstlicht hebben
Heb je een partner die voor je de emmers verf kan verdunnen en roeren? dat helpt wel echt enorm, want dan kan je continue blijven spuiten zonder tussendoor steeds emmers te wisselen en roeren. En koop een roerstaaf die je in je boormachine kan doen dat maakt het ook net even beter
Spuiten van zo'n woning is met 4 uurtjes voor 1 laag wel klaar, het afplakken is een ander verhaal. Als je dat alleen doet dan red je dat misschien niet in één dag.c-nan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:55:
[...]
Ik heb een heel weekend uitgetrokken om de volledige woning te spuiten (exclusief afplakken, dat doe ik op vrijdag). Ik ga er vanuit dat dat haalbaar moet zijn, maar mocht ik toch uitloop hebben dan wil ik wel graag kunstlicht hebben
Ik heb veel in de avond bij slecht licht gespoten en dat kan in principe wel, maar je moet goed je eigen werk controleren zodra je klaar bent. Ik pakte een losse lamp en belichtte daar de muren meter voor meter mee. Dan zie je zo waar je een stukje minder laagdikte hebt en wat je nog even moet bijspuiten.
We krijgen de aanneemovereenkomst voorgegelegd met 240 werkbare dagen. De makelaar laat weten dat ze verwachten dat het een kalenderjaar (gemiddeld 180 werkbare dagen) gaat duren. Daarmee zijn er dus 60 werkbare dagen speling voor de aannemer. Hebben jullie dat ook meegemaakt? Heb het natuurlijk maar te slikken vrees ik, maar toch, vind het wel een erg groot verschil met de verwachte opleverdatum.
290 werkbare dagen bij mij, dus die 240 is helemaal prima zou ik zeggen. Dat is maar 3 maanden langerCadmium4652 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:05:
We krijgen de aanneemovereenkomst voorgegelegd met 240 werkbare dagen. De makelaar laat weten dat ze verwachten dat het een kalenderjaar (gemiddeld 180 werkbare dagen) gaat duren. Daarmee zijn er dus 60 werkbare dagen speling voor de aannemer. Hebben jullie dat ook meegemaakt? Heb het natuurlijk maar te slikken vrees ik, maar toch, vind het wel een erg groot verschil met de verwachte opleverdatum.
Overigens zal een aannemer er alles aan doen om zo snel mogelijk op te leveren, die willen ook gewoon door met andere projecten en hun geld binnenkrijgen
Hier ook 240 werkbare dagen, start bouw 1 november 2021 en opleverdatum uiteindelijk 2 februari 2023.
Moet er wel bij zeggen dat onze woning ongeveer de laatste is die opgeleverd wordt, de eerste huizen zijn eind november al opgeleverd en zitten dus dichtbij die 180 werkbare dagen. Is echt van zoveel factoren afhankelijk dat er geen zinnig woord te zeggen valt. Ga er idd van uit dat de aannemer ruim rekent!
Moet er wel bij zeggen dat onze woning ongeveer de laatste is die opgeleverd wordt, de eerste huizen zijn eind november al opgeleverd en zitten dus dichtbij die 180 werkbare dagen. Is echt van zoveel factoren afhankelijk dat er geen zinnig woord te zeggen valt. Ga er idd van uit dat de aannemer ruim rekent!
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Makelaar is altijd optimistisch, de aannemer pessimistisch. De waarheid ligt meestal ergens in het midden.Cadmium4652 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:05:
Je moet vooral in je overbruggingshypotheek rekening houden met die bovengrens (en dan kan het ook nog uitlopen), dus zorg dat je je overbrugging in ieder geval twee jaar na start bouw kunt houden. Afhankelijk van hoe ver het project al gestart is, kan het dus ook nog langer duren.
[ Voor 19% gewijzigd door Blihi op 31-01-2023 07:09 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Voor profi's misschien geen probleem, maar ik krijg al carpaletunnelsyndroom van de gedachte. Voor een doe-het-zelver is het makkelijker om met 4AK te werken, de naden te stucen, voor te strijken en dan te verven. Vaak ook een kaarsrecht resultaat.De Rikster schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:49:
[...]
Bij grote plafonds lekker stucplaatjes nemen. Als je een strak plafond wil gewoon helemaal laten overpleisteren en niet alleen de naden repareren.
met 4x 2500 Lumen (2x een statief van 2) is het wel ok te doen, maar niets is zo goed als daglicht.c-nan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:26:
mijn advies doe het afplakken etc dan bij kunstlicht. en het spuiten zelf bij daglicht.
Goed gevulde naden is een rechter plafond dan de beste stucadoor.keeperson schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:22:
[...]
Voor profi's misschien geen probleem, maar ik krijg al carpaletunnelsyndroom van de gedachte. Voor een doe-het-zelver is het makkelijker om met 4AK te werken, de naden te stucen, voor te strijken en dan te verven. Vaak ook een kaarsrecht resultaat.
In 2015 heb ik hier wel eens moeilijk over gedaan maar kreeg snel de reactie terug dat het aantal dagen een eis was van de woningborg garantie. Geen idee of dat nog steeds zo is maar ons huis was binnen een jaar klaar. Ons nieuwe huis welke nu in aanbouw is ook binnen een jaar gereed maar het wachten is enkel op de warmtepomp..Cadmium4652 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:05:
Uiteindelijk wil de aannemer ook gewoon snel opleveren en z’n geld innen.
Een fatsoenlijke timmerman zorgt voor een rechter plafond dan de beste stukadoortwain4me schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:48:
[...]
Goed gevulde naden is een rechter plafond dan de beste stucadoor.
Is spuiten makkelijker dan rollen?c-nan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:26:
(Zonder ervaring)
En kun je dan het voorstrijken overslaan?
[ Voor 4% gewijzigd door Strider op 30-01-2023 21:57 ]
BlaBlaBla
Spuiten is niet per se makkelijker, maar wel potentieel veel sneller. Je zou technisch gezien een heel huis in een dag kunnen doen en voorstrijken / primer aanbrengen is nog steeds een vereiste.Strider schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:51:
[...]
Is spuiten makkelijker dan rollen?
(Zonder ervaring)
En kun je dan het voorstrijken overslaan?
Het probleem is dat je met spuiten goede maskers met filters moet hebben. Je werkt immers met vernevelde verf (logischer wijs ook pakken, brillen, enzvoort). Daarnaast moet je alles ontiegelijk goed af plakken. Die vernevelde verf kruipt echt waar het niet gaan kan. Een ander verschil is dat je ook geen structuur krijgt van de roller.
Dat is biet echt wenselijk bij mn ronde dakToppe schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:45:
[...]
Een fatsoenlijke timmerman zorgt voor een rechter plafond dan de beste stukadoor
Wow wat een verschil... Wij hebben dus 400 werkbare dagen bij Waal. Ze lopen al meer dan 6 maanden achter op hun originele schatting.koekjah schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:08:
Hier ook 240 werkbare dagen, start bouw 1 november 2021 en opleverdatum uiteindelijk 2 februari 2023.
Hoi.
Het ziet er naar uit dat de aannemer de opschortende voorwaarden niet gaat halen (er is +-50% verkocht en moeten uiterlijk 1 maart 70% verkocht zjjn). Er zit dus een fikse kans in dat er een vraag voor verlenging komt van 3 maanden. Niet helemaal wat we bedacht/gehoopt hadden en toch wel een kleine mindfuck merken we, want met het huidige tempo gaan ze in die 3 maanden die extra 20% niet binnen trekken.
[ Voor 12% gewijzigd door Lupadi op 30-01-2023 22:47 ]
Ik heb meegemaakt dat de prijzen verlaagd werden van de nog te koop staande woningen om toch die deadline te gaan halen.Lupadi schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:46:
Het ziet er naar uit dat de aannemer de opschortende voorwaarden niet gaat halen (er is +-50% verkocht en moeten uiterlijk 1 maart 70% verkocht zjjn). Er zit dus een fikse kans in dat er een vraag voor verlenging komt van 3 maanden. Niet helemaal wat we bedacht/gehoopt hadden en toch wel een kleine mindfuck merken we, want met het huidige tempo gaan ze in die 3 maanden die extra 20% niet binnen trekken.
Die is uiteindelijk ook gehaald, mijn buurman met exact dezelfde woning had 20k minder betaald. Flink balen maar zonder clausule in ons contract die mij daarvoor beschermde was ik kansloos aldus veh en de rechtsbijstand.
Lees je contract even na of dit wellicht benoemd is.
Bij ons hebben ze het ook niet gehaald (2 woningen te weinig, deadline 1 feb) dus hebben ze besloten een aantal (w.m.b. veel te dure) woningen niet te bouwen waardoor ze de 70% alsnog hebben gehaald. Waarschijnlijk niet in elk project mogelijk maar was persoonlijk blij met de oplossing.Lupadi schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:46:
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Ik probeer iets te begrijpen met betrekking tot verlaagde plafonds en inbouwspots (niet trimless). Heb een advies gehad voor armaturen van wever en ducre. Dit model geeft een inbouwdiepte aan van 5cm. Onlangs bij Maretti geweest en die geeft aan dat je hier nog de hoogte van de LED zelf erbij moet rekenen. Volgens dit model zou je dan op 5.8cm komen? Ik wil het graag begrijpen en voornamelijk hoeveel ruimte ik uiteindelijk moet verlagen.
Even snel gezocht in de KAO en daar staat niks dus ik vermoed dat we dan dikke pech hebben. Er zit wel een clausule in dat ze het project kunnen splitsen (in 11 en 47 woningen) wat logisch is want het zijn ook 2 vergunningen.. van de 11 zijn er nu 8 verkocht (73%) dus die zullen ze wel gaan bouwen maar je raad het al. Ons huis zit in het setje van 47GeeMoney schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:59:
[...]
Ik heb meegemaakt dat de prijzen verlaagd werden van de nog te koop staande woningen om toch die deadline te gaan halen.
Die is uiteindelijk ook gehaald, mijn buurman met exact dezelfde woning had 20k minder betaald. Flink balen maar zonder clausule in ons contract die mij daarvoor beschermde was ik kansloos aldus veh en de rechtsbijstand.
Lees je contract even na of dit wellicht benoemd is.
Oh dat is best een goeie oplossing wij hebben er in het project ook een paar die 900K+ zijn en dan heel onhandig op de kavel gezet dus die mogen ze van mij prima niet bouwen 🤷♂️ maar ik vermoed dat het daar nog te vroeg voor is en het aantal (10~) te hoogThePsycho schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:34:
[...]
Bij ons hebben ze het ook niet gehaald (2 woningen te weinig, deadline 1 feb) dus hebben ze besloten een aantal (w.m.b. veel te dure) woningen niet te bouwen waardoor ze de 70% alsnog hebben gehaald. Waarschijnlijk niet in elk project mogelijk maar was persoonlijk blij met de oplossing.
Ik hoop het! Wij hebben januari 2022 getekend waarbij er een aardige stelligheid van makelaar en ontwikkelaar was dat we zomer 2023 een huis zouden hebben. Gezien de ervaringen bij bekenden, en dit topic, gelijk maar van uitgegaan dat dat wel wat zou uitlopen. 2023 leek realistisch.Blihi schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:16:
[...]
Makelaar is altijd optimistisch, de aannemer pessimistisch. De waarheid ligt meestal ergens in het midden.
Nou hadden we pas een eerste kijkdag en sprak projectleider op de bouw plots al over Q2 2024.
Ben niet naief en ze staan natuurlijk in hun recht met werkbare dagen. Maar het contrast met de belofte en de realiteit is wel iets waardoor ik in de toekomst wat terughoudender zou zijn voor nieuwbouw.
Nou hopen dat de projectleider zich gewoon wat wilde indekken.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Trek er een jaartje af en dat is onze situatie, oorspronkelijk "zomer 2022", ondertussen hopen ze 31/5/23 te halenrubenos schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:28:
[...]
Ik hoop het! Wij hebben januari 2022 getekend waarbij er een aardige stelligheid van makelaar en ontwikkelaar was dat we zomer 2023 een huis zouden hebben. Gezien de ervaringen bij bekenden, en dit topic, gelijk maar van uitgegaan dat dat wel wat zou uitlopen. 2023 leek realistisch.
Nou hadden we pas een eerste kijkdag en sprak projectleider op de bouw plots al over Q2 2024.
Ben niet naief en ze staan natuurlijk in hun recht met werkbare dagen. Maar het contrast met de belofte en de realiteit is wel iets waardoor ik in de toekomst wat terughoudender zou zijn voor nieuwbouw.
Zo dan, dat is nogal een verschil...Danferno schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:44:
[...]
Trek er een jaartje af en dat is onze situatie, oorspronkelijk "zomer 2022", ondertussen hopen ze 31/5/23 te halen
Ging dit om grondgebonden woningen of om appartementen?
Ik houd mijn hart vast, bij mijn woning starten ze feb met de bouw en hopen Q1 2025 klaar te zijn met de bouw. Het is een project met appartementen en grondgebonden woningen.
Ik had hoop dat ze met de grondgebonden woningen eerder klaar zouden zijn, leek mij een logische gedachte, maar als ik dit zo lees ben ik misschien te positief ingesteld.
Projecten lopen langzaamaan gewoon uit. Door materiaaltekort, personeelstekort of wat dan ook. Je ziet het steeds vaker. Maar als ze over die werkbare dagen gaan dan moeten ze natuurlijk wel vergoeden.rubenos schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:28:
[...]
Ik hoop het! Wij hebben januari 2022 getekend waarbij er een aardige stelligheid van makelaar en ontwikkelaar was dat we zomer 2023 een huis zouden hebben. Gezien de ervaringen bij bekenden, en dit topic, gelijk maar van uitgegaan dat dat wel wat zou uitlopen. 2023 leek realistisch.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Jup.Blihi schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:06:
[...]
Projecten lopen langzaamaan gewoon uit. Door materiaaltekort, personeelstekort of wat dan ook. Je ziet het steeds vaker. Maar als ze over die werkbare dagen gaan dan moeten ze natuurlijk wel vergoeden.
Met het niet verkopen of stilvallen van veel nieuwe projecten kan ik mij voorstellen dat het interessanter is om bij de bestaande projecten meer nadruk op kosten dan snelheid te leggen.
Qua werkbare dagen kunnen ze nog wel even vooruit vrees ik.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Hoe werkt dit eigenlijk? Werkbare dagen worden die ergens bijgehouden ofzo? Hoe kun je controleren hoeveel werkbare dagen er precies gepasseerd zijn sinds start bouw?
Tijdens verkoop zeiden ze hier oplevering Q4 2022.
Na het tekenen werd het al snel Q1 2023.
Planning staat nu voor eind maart, dus ze gaan het net redden om in Q1 2023 op te leveren.
Na het tekenen werd het al snel Q1 2023.
Planning staat nu voor eind maart, dus ze gaan het net redden om in Q1 2023 op te leveren.
Je aannemer geeft ergens een nieuws bericht waarin ze de start datum vermelden, en dan gaat de teller lopen.gdvm schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:35:
Hoe werkt dit eigenlijk? Werkbare dagen worden die ergens bijgehouden ofzo? Hoe kun je controleren hoeveel werkbare dagen er precies gepasseerd zijn sinds start bouw?
Ai en dan vond ik de 'voor de bouwvak 2023' vs 'voor het einde van het jaar' al *-heel veel krachttermen-*rubenos schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:28:
[...]

Hoe ver zijn ze bij jullie met de bouw?
Ja, die worden door de aannemer bijgehouden. Inzicht daarin krijg je niet. Als je denkt dat ze er overheen gaan moet een externe partij de administratie beoordelen en controleren aan de hand van weerberichten enzo.gdvm schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:35:
Deze week zijn ze bezig met de wanden van de begane grond. Eindelijk wat te zien dusKoudeAardbei schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:39:
[...]
Ai en dan vond ik de 'voor de bouwvak 2023' vs 'voor het einde van het jaar' al *-heel veel krachttermen-*![]()
Hoe ver zijn ze bij jullie met de bouw?

Bij bouwnummers voor ons de 1e verdiepingvloer, na ons zijn ze bezig met fundering. Zoals ik het begreep zijn we echter qua elektriciteit (transformator) ook afhankelijk van de bouwnummers na ons. Waar dus afgezien van heien nog nauwelijks iets gebeurd is.
[ Voor 4% gewijzigd door rubenos op 31-01-2023 09:48 ]
Het kan ook andersom trouwens, mijn woning zou begin Q2 2023 opgeleverd worden en ik krijg deze week de sleutel
Een goede drie maanden eerder!
Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.
Ah nice! Fijn hè dat het nu echt zichtbaar wordt!rubenos schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:47:
[...]
Deze week zijn ze bezig met de wanden van de begane grond. Eindelijk wat te zien dus![]()
Bij bouwnummers voor ons de 1e verdiepingvloer, na ons zijn ze bezig met fundering. Zoals ik het begreep zijn we echter qua elektriciteit (transformator) ook afhankelijk van de bouwnummers na ons. Waar dus afgezien van heien nog nauwelijks iets gebeurd is.
Hier gaat hopelijk deze week het dak er op, hoezo (2o1k) de rest nog tot midden oktober moet duren is mij wel echt een raadsel

Rijhuis. Bouw heeft maand of vijf stilgelegen omdat ze geen bakstenen meer vastkregen en daarna nog eens een paar maanden voor de gevelstenen en ramen. Nu lijkt het eindelijk een beetje vooruit te gaan...Iamthefish schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:49:
[...]
Zo dan, dat is nogal een verschil...
Ging dit om grondgebonden woningen of om appartementen?
Ik houd mijn hart vast, bij mijn woning starten ze feb met de bouw en hopen Q1 2025 klaar te zijn met de bouw. Het is een project met appartementen en grondgebonden woningen.
Ik had hoop dat ze met de grondgebonden woningen eerder klaar zouden zijn, leek mij een logische gedachte, maar als ik dit zo lees ben ik misschien te positief ingesteld.
De materiaalproblemen lijken ondertussen ook een stuk verminderd, dus denk dat bouwen die nu in gang schieten er minder last van zullen hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door Danferno op 31-01-2023 10:53 ]
Materiaalproblemen zijn er nog volop, maar lijken nu voornamelijk gericht op warmtepompen en WTW-installaties. Op de meer "standaard" bouwmaterialen is er nog steeds vertraging, maar dat heeft ook gedeeltelijk te maken dat er aannemer prijsverhogingen voor hun kiezen krijgen waardoor ze naar alternatieven moeten zoeken om enigzins winstgevend te blijven.Danferno schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:52:
[...]
Rijhuis. Bouw heeft maand of vijf stilgelegen omdat ze geen bakstenen meer vastkregen en daarna nog eens een paar maanden voor de gevelstenen en ramen. Nu lijkt het eindelijk een beetje vooruit te gaan...
De materiaalproblemen lijken ondertussen ook een stuk verminderd, dus denk dat bouwen die nu in gang schieten er minder last van zullen hebben.
Personeelstekort is een nog groter probleem op meerdere vlakken. Aannemers komen moeilijk aan personeel en en ze houden is ook een uitdaging wanneer andere aannemers meer bieden. Oplevering van onze woning wordt een maand uitgesteld aangezien de nutswerkzaamheden uitgesteld worden, omdat zij ook niet aan personeel kunnen komen,
Kun je dan niet gewoon de eerste keer Latex spuiten met 15% water erbij, en daarna nog een keer zonder aangelengd met water?keeperson schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:26:
[...]
Spuiten is niet per se makkelijker, maar wel potentieel veel sneller. Je zou technisch gezien een heel huis in een dag kunnen doen en voorstrijken / primer aanbrengen is nog steeds een vereiste.
Het probleem is dat je met spuiten goede maskers met filters moet hebben. Je werkt immers met vernevelde verf (logischer wijs ook pakken, brillen, enzvoort). Daarnaast moet je alles ontiegelijk goed af plakken. Die vernevelde verf kruipt echt waar het niet gaan kan. Een ander verschil is dat je ook geen structuur krijgt van de roller.
BlaBlaBla
Van de warmtepomp klopt helemaal... levering van de onze is voorzien een dag voor de voorlopige oplevering, dus als ze daar geen beweging in krijgen dan gaan ze toch snel een week te laat zijn.Krijgertje1979 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:29:
[...]
Materiaalproblemen zijn er nog volop, maar lijken nu voornamelijk gericht op warmtepompen en WTW-installaties. Op de meer "standaard" bouwmaterialen is er nog steeds vertraging, maar dat heeft ook gedeeltelijk te maken dat er aannemer prijsverhogingen voor hun kiezen krijgen waardoor ze naar alternatieven moeten zoeken om enigzins winstgevend te blijven.
Personeelstekort is een nog groter probleem op meerdere vlakken. Aannemers komen moeilijk aan personeel en en ze houden is ook een uitdaging wanneer andere aannemers meer bieden. Oplevering van onze woning wordt een maand uitgesteld aangezien de nutswerkzaamheden uitgesteld worden, omdat zij ook niet aan personeel kunnen komen,
Personeelstekort zou wel eens tijdelijk kunnen zijn - weet niet wat de situatie is in NL maar in BE is de bouwmarkt enorm afgekoeld door combinatie van rentestijgingen en hogere materiaalkosten. Veel nieuwe projecten worden geschrapt en de orderboekjes lopen zienderogend leeg.
Strijklicht is het hier niet mee eens.twain4me schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:48:
[...]
Goed gevulde naden is een rechter plafond dan de beste stucadoor.
Elke stucadoor laat (hoe klein ook) een slag achter in het stucwerk, dat is inherent aan hoe het wordt aangebracht. bij goed naden vullen heb je dat niet. opzich ook grappig een timmerman met een laser laten komen om het plafond op te hangen en dan komt er een stucadoor ongeveer 5 mm op smeren.
.
[ Voor 99% gewijzigd door De Rikster op 31-01-2023 15:05 ]
Die zie je niet als je het goed pleistert en nabehandeld voor het sauzen.twain4me schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:18:
[...]
Elke stucadoor laat (hoe klein ook) een slag achter in het stucwerk, dat is inherent aan hoe het wordt aangebracht.
Het gips in die naden krimpt bij het drogen waardoor je een aftekening krijgt van de plaatnaden. Vandaar ook dat bij de hoogste afwerkingsklasse (A) men voorschrijft dat de naden gevuld worden en de hele wand overgepleisterd. Alleen naden vullen is gewoon niet de beste afwerking.bij goed naden vullen heb je dat niet.
Tja, eisen aan de einduitstraling zonder rekening te houden met de kosten, technische uitvoering en onbalans die daarin schuilt. Mag ik een gokje wagen? Je bent architect?opzich ook grappig een timmerman met een laser laten komen om het plafond op te hangen en dan komt er een stucadoor ongeveer 5 mm op smeren.
jij misschien niet. je ziet het eigenlijk altijd minimaal bij de overgang tussen wand en muur wat erger wordt benadrukt door verschillende kleuren te gebruiken. Stucadoors maken nu eenmaal wat recht is krom (en soms andersom) en ja ze maken ook fantastisch werk wat ik in geen 100 jaar zou kunnen. maar (goed) naden vullen is gewoon rechter. dat is inherent aan hoe er wordt gewerkt.De Rikster schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:05:
[...]
Die zie je niet als je het goed pleistert.
[...]
wie zegt er dat je ze in 1 keer kan vullen? ik beweer nergens dat het de beste afwerking is. ik beweer alleen dat het rechter is.Het gips in die naden krimpt bij het drogen waardoor je een aftekening krijgt van de plaatnaden. Vandaar ook dat bij de hoogste afwerkingsklassen (A) men voorschrijft dat de naden gevuld worden en de hele wand overgepleisterd. Alleen naden vullen is gewoon niet de beste afwerking.
En dat heb je zelf bedacht aan de hand van die zin en niet in mijn profiel gelezen, ik geloof het bijna.Tja, eisen aan de einduitstraling zonder rekening te houden met de kosten, technische uitvoering en onbalans die daarin schuilt. Mag ik een gokje wagen? Je bent architect?
[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 31-01-2023 15:32 ]
Ik vrees dat jullie je er bij neer moeten gaan leggen dat het een verschil in inzicht is. Overigens merk ik dat tussen de stucadoors die ik benader voor mijn nieuwbouwwoning wel vaker. Over de volgende dilemma's hoor je veel tegenstrijdige berichten
- Dunpleister vs. stucen
- Kanaalplaten wel of niet stucbaar (als dat een woord is)
- Naden alleen opvullen of overpleisteren
- Kit aan binnenranden nodig of niet
- Profielen bij uitwendige hoeken of niet
En dan nog zullen ze vrolijk beweren dat de installatie waterzijdig ingeregeld is, zoals wettelijk verplicht.Danferno schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:06:
[...]
Van de warmtepomp klopt helemaal... levering van de onze is voorzien een dag voor de voorlopige oplevering, dus als ze daar geen beweging in krijgen dan gaan ze toch snel een week te laat zijn.
Dit slaat echt nergens op hoor. Die installatie horen ze fatsoenlijk te testen. Nu laten ze dat aan jou over. Ik zou hier zeker een opleverpunt van maken en ook een deel van de bamkgarantie vasthouden tot na de eerste vorst, zodat je zekerheid hebt dat de boel goed werkt.
Personeelstekort zou wel eens tijdelijk kunnen zijn - weet niet wat de situatie is in NL maar in BE is de bouwmarkt enorm afgekoeld door combinatie van rentestijgingen en hogere materiaalkosten. Veel nieuwe projecten worden geschrapt en de orderboekjes lopen zienderogend leeg.
Aan dat inregelen hebben ze allemaal schijt heb ik het idee. Dat weigerden ze hier ook, met hoop ellende hebben ze het gedaan.Blihi schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:06:
[...]
En dan nog zullen ze vrolijk beweren dat de installatie waterzijdig ingeregeld is, zoals wettelijk verplicht.
Dit slaat echt nergens op hoor. Die installatie horen ze fatsoenlijk te testen. Nu laten ze dat aan jou over. Ik zou hier zeker een opleverpunt van maken en ook een deel van de bamkgarantie vasthouden tot na de eerste vorst, zodat je zekerheid hebt dat de boel goed werkt.
[...]
Vraag: wij hebben een maandje of 2 geleden geconstateerd dat de betondekking bij de fundering op een paar plekken niet goed was.
De reactie van de aannemer:
Ik vertrouw de aannemer niet dat het is opgelost, het antwoord is ook vaag. Ik kan de gemeente vragen of zelf voor oplevering een meting van betondekking laten uitvoeren?
Tips , suggesties zijn welkom :-)
Hoe moet ik dit lezen. Is de gemeente aanwezig bij het storten van een fundering?Wat betreft de opmerkingen over de fundering : de fundering is gestort in overleg en goedkeuring met de gemeente hebben wij aanpassingen waar nodig gemaakt.
Ik vertrouw de aannemer niet dat het is opgelost, het antwoord is ook vaag. Ik kan de gemeente vragen of zelf voor oplevering een meting van betondekking laten uitvoeren?
:strip_exif()/f/image/mduTSKwOu5dKWuve7nx0vcSr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Draakje5 op 31-01-2023 22:41 ]
Bij mij rijst de vraag wat je ermee zou winnen? Want het primeren kan ook met de machine. Als je grondlaag niet goed hecht wordt het resultaat erna ook nooit mooi.Strider schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:12:
[...]
Kun je dan niet gewoon de eerste keer Latex spuiten met 15% water erbij, en daarna nog een keer zonder aangelengd met water?
Is dat bij warmtepompen ook een ding? Als ik de warmtepomp topics zo wat volg heb ik het idee dat ze daar liefst alle kranen maximaal open zetten voor maximale afgifte (= lagere temperatuur mogelijk = hogere efficientie [COP])Blihi schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:06:
[...]
En dan nog zullen ze vrolijk beweren dat de installatie waterzijdig ingeregeld is, zoals wettelijk verplicht.
[...]
Meestal wordt de bekisting iets naar buiten gedrukt bij het storten.Draakje5 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:39:
Vraag: wij hebben een maandje of 2 geleden geconstateerd dat de betondekking bij de fundering op een paar plekken niet goed was.
[...]
Hoe moet ik dit lezen. Is de gemeente aanwezig bij het storten van een fundering?
[Afbeelding]
Maar onderling inregelen is wel degelijk een ding natuurlijk. Je wilt de juiste hoeveelheid kW in elke ruimte hebben en dat zul je in moeten regelen. Gewoon overal maximaal water naartoe sturen levert geheid problemen op.Danferno schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:07:
[...]
Is dat bij warmtepompen ook een ding? Als ik de warmtepomp topics zo wat volg heb ik het idee dat ze daar liefst alle kranen maximaal open zetten voor maximale afgifte (= lagere temperatuur mogelijk = hogere efficientie [COP])
Denk bijvoorbeeld aan een glazen pui op het noorden. De vloerlus die daar voorlangs loopt moet meer water krijgen dan de vloerlus die op de zuidkant zit. Ook de badkamer moet een maximaal debiet krijgen, terwijl de slaapkamers veel minder nodig hebben.
Waterzijdig inregelen is gewoon verplicht. Dat moeten ze doen, klaar.
Als je na regeling hebt dan gaat de lus vanzelf dicht als de doeltemperatuur is bereikt. Meer flow betekent dat de doeltemperatuur sneller wordt bereikt.Blihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:16:
[...]
Maar onderling inregelen is wel degelijk een ding natuurlijk. Je wilt de juiste hoeveelheid kW in elke ruimte hebben en dat zul je in moeten regelen. Gewoon overal maximaal water naartoe sturen levert geheid problemen op.
Denk bijvoorbeeld aan een glazen pui op het noorden. De vloerlus die daar voorlangs loopt moet meer water krijgen dan de vloerlus die op de zuidkant zit. Ook de badkamer moet een maximaal debiet krijgen, terwijl de slaapkamers veel minder nodig hebben.
Waterzijdig inregelen is gewoon verplicht. Dat moeten ze doen, klaar.
Hmm, zeer minimaal lijkt me als dat vast zit met ijzeren klemmen en houten latten, niet? Zou dat 1-2cm kunnen drukken?Krijnemans schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:13:
[...]
Meestal wordt de bekisting iets naar buiten gedrukt bij het storten.
Bedankt voor je reactie. Ben nog wel benieuwd welke rol en of een rol de gemeente speelt bij het storten, zoals door de aannemer aangegeven. Of dat ik toch beter voor de zekerheid een meting kan laten uitvoeren.
Ik krijg net van de aannemer, via koopbegeleider, te horen dat het afvoerventiel in de bijkeuken, i.v.m. opstelplaats van wasmachine, niet op de WTW komt maar op een eigen buisventilator op het dak. Dit terwijl dit wel in de optie stond vermeld dat het via de WTW zou gaan.
Bij navraag blijkt het 'technisch niet mogelijk te zijn om het ventiel op de WTW aan te sluiten'. Ik zie dit als een nadeel want extra gat in het dak, hoger verbruik en minder WTW. Wat zijn de ervaringen hier met dit onderwerp?
Bij navraag blijkt het 'technisch niet mogelijk te zijn om het ventiel op de WTW aan te sluiten'. Ik zie dit als een nadeel want extra gat in het dak, hoger verbruik en minder WTW. Wat zijn de ervaringen hier met dit onderwerp?
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Bij mij thuis hadden ze van Isobouw geïsoleerde bekisting gebruikt. Die zit bovenlangs met haken vast aan kepers. De afstandhouders zaten zeker 20-30cm daaronder. Als ik wat tegen de kist duwde gaf die ook wel wat mee. Ik kan op jouw foto niet heel goed zien hoe het gemaakt is.Draakje5 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:36:
[...]
Hmm, zeer minimaal lijkt me als dat vast zit met ijzeren klemmen en houten latten, niet? Zou dat 1-2cm kunnen drukken?
Bedankt voor je reactie. Ben nog wel benieuwd welke rol en of een rol de gemeente speelt bij het storten, zoals door de aannemer aangegeven. Of dat ik toch beter voor de zekerheid een meting kan laten uitvoeren.
Uiteindelijk is het een bouw en is het geen laboratorium waar alles op de mm perfect kan zijn. Daarvoor bestaan ook de toleranties op de dekking.
Zie foto hieronder. Ik denk dat er bij deze bekisting nauwelijks speling is.Krijnemans schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:53:
[...]
Bij mij thuis hadden ze van Isobouw geïsoleerde bekisting gebruikt. Die zit bovenlangs met haken vast aan kepers. De afstandhouders zaten zeker 20-30cm daaronder. Als ik wat tegen de kist duwde gaf die ook wel wat mee. Ik kan op jouw foto niet heel goed zien hoe het gemaakt is.
Uiteindelijk is het een bouw en is het geen laboratorium waar alles op de mm perfect kan zijn. Daarvoor bestaan ook de toleranties op de dekking.
De tolerantie op betondekking is max 5mm. Op mijn foto had ik geconstateerd dat de vereiste 3.5cm zeker 1.5-2.5 cm minder is op de plek waar de afstandhouder is verbogen. Dat is dus 1-2cm meer dan de toegestane tolerantie.
:strip_exif()/f/image/0Wx5xzhAG4Nfod0Lucl48hCE.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze bekisting zal inderdaad niks/weinig meegevenDraakje5 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:06:
[...]
Zie foto hieronder. Ik denk dat er bij deze bekisting nauwelijks speling is.
De tolerantie op betondekking is max 5mm. Op mijn foto had ik geconstateerd dat de vereiste 3.5cm zeker 1.5-2.5 cm minder is op de plek waar de afstandhouder is verbogen. Dat is dus 1-2cm meer dan de toegestane tolerantie.
[Afbeelding]
Op hoeveel plekken komt dit voor? Is de wapening echt benodigd of zit deze er praktisch..
Wellicht valt het wel mee. Ik zou het inderdaad wel even laten controleren. Strookje zou ook wel met 30mm dekking mogen trouwens
Wat houd technisch niet mogelijk in? Kost ze teveel?Mr.Viper schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:47:
Ik krijg net van de aannemer, via koopbegeleider, te horen dat het afvoerventiel in de bijkeuken, i.v.m. opstelplaats van wasmachine, niet op de WTW komt maar op een eigen buisventilator op het dak. Dit terwijl dit wel in de optie stond vermeld dat het via de WTW zou gaan.
Hele idee van WTW is wel weg als je ergens een open gat naar buiten in je gevel maakt. Die ook nog eens stroom kost. En hoe gaat de WTW om met de onbalans?
Nu is afzuiging wel minder slecht dan van buiten inblazen, maar dit moet je niet willen.
Zou ze vriendelijk laten weten dat je dit voorstel afkeurt.
Hebbren ze een lichtdichtheidswaarde afgegeven in EPC/BENG? Zou daar nog wel extra om vragen hoe ze die denken te behalen...
En ook hoe het leidingwerk voor die buisventilator naar het dak/gevel gaat. Voor hetzelfde geld zit je ineens met allemaal koven te kijken.
[ Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-02-2023 17:16 ]
Je bent niet toevallig opzichter? :-D onze opzichter bij de vorige nieuwbouwwoning heette Krijn.Krijnemans schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:15:
[...]
Deze bekisting zal inderdaad niks/weinig meegeven
Op hoeveel plekken komt dit voor? Is de wapening echt benodigd of zit deze er praktisch..
Wellicht valt het wel mee. Ik zou het inderdaad wel even laten controleren. Strookje zou ook wel met 30mm dekking mogen trouwens
Maar alle gekheid, ik heb het op 2 of 3 plekken gezien. Het zal dan voor een metertje zijn ofzo, want de volgende afstandshouder zat wwl weer goed.
De bewapening praktisch of niet, het zit er in ieder geval met een reden en als dat over 20 jaar gaat roesten ben ikbang dat er risico is voor de constructie. Al dan niet als we ooit de woning opnieuw verkopen en een nieuwe koper valt erover met een inspectie.
Ik denk dat ik het maar laat controleren. Het lijkt me niet plausibel dat de gemeente bij ieder stortmoment aanwezig is, en dan nog zien zij het misschien ook over het hoofd.
En dichtlopende naregelingen zijn dramatisch voor de efficientie van de warmtepomp. Daarnaast kan het ding gaan pendelen, met allerlei comfortklachten tot gevolg.Z___Z schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:32:
[...]
Als je na regeling hebt dan gaat de lus vanzelf dicht als de doeltemperatuur is bereikt. Meer flow betekent dat de doeltemperatuur sneller wordt bereikt.
Maar goed, iedereen moet het zelf weten. Feit blijft dat een installatie waterzijdig ingeregeld dient te zijn en dat dat niet het geval is als de WP daags voor oplevering geinstalleerd wordt.
Bij ons was de inregeling ook niet gedaan (eenvoudig te zien, want de gasmeter stond op 1). Dat heb ik laten doen en de rekening daarvoor en voor exteeem gasverbruik in de zomer 2020 is door de aannemer betaald.
Vandaag eindelijk de oplevering! Onze WP is overigens pas vorige week geïnstalleerd. Hoe controleer ik of hij ingeregeld is?
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Vraag om de documentatie daarvan. Als het goed is, is er documentatie over de flow per vloerlus en/of over de gemeten temperaturen per groep en/of over de berekende flow per vloerlus.koekjah schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:50:
Vandaag eindelijk de oplevering! Onze WP is overigens pas vorige week geïnstalleerd. Hoe controleer ik of hij ingeregeld is?
En verder moet je de komende weken heel goed het verbruik in de gaten houden. Schrijf gewoon dagelijks de getallen uit de WP zelf op en kijk of hij werkt zoals het hoort. Bij deze temperaturen moet een warmtepomp zeker een COP van 4 a 5 halen, ofwel het opgenomen elektrische vermogen moet zeker 4 tot 5 keer lager zijn dan de geproduceerde warmte.
Haha nee ik ben geen opzichterDraakje5 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:58:
[...]
Je bent niet toevallig opzichter? :-D onze opzichter bij de vorige nieuwbouwwoning heette Krijn.
Maar alle gekheid, ik heb het op 2 of 3 plekken gezien. Het zal dan voor een metertje zijn ofzo, want de volgende afstandshouder zat wwl weer goed.
De bewapening praktisch of niet, het zit er in ieder geval met een reden en als dat over 20 jaar gaat roesten ben ikbang dat er risico is voor de constructie. Al dan niet als we ooit de woning opnieuw verkopen en een nieuwe koper valt erover met een inspectie.
Ik denk dat ik het maar laat controleren. Het lijkt me niet plausibel dat de gemeente bij ieder stortmoment aanwezig is, en dan nog zien zij het misschien ook over het hoofd.
Ik zou het inderdaad eventjes voorleggen bij de constructeur v/h werk. Via welke weg je dat moet doen, dat ligt aan de opzet van het project natuurlijk.
Zoiets is nagenoeg niet te controleren. Dan moet de nieuwe koper al een sleuf langs de bestaande fundering gaan graven om het te checken
Het is overal aan de binnenkant van de fundering, dus in de kruipruimte. Dat iligt bloot en is dus te zien ( als dat over 20 jaar effect zou hebben).Krijnemans schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:35:
[...]
Haha nee ik ben geen opzichter
Ik zou het inderdaad eventjes voorleggen bij de constructeur v/h werk. Via welke weg je dat moet doen, dat ligt aan de opzet van het project natuurlijk.
Zoiets is nagenoeg niet te controleren. Dan moet de nieuwe koper al een sleuf langs de bestaande fundering gaan graven om het te checken
Dus de kant waar geen water komt, in de kruipruimte die geventileerd is (?) dan hebben ze het iig aan de goede kant niet goed gedaanDraakje5 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:50:
[...]
Het is overal aan de binnenkant van de fundering, dus in de kruipruimte. Dat iligt bloot
Doorgaans geeft de aannemer aan bij het bevoegd gezag dat hij voornemens is een constructief onderdeel te gaan storten en kan (geheel vrijblijvend en naar oordeel van het bevoegd gezag) een wapeningskeuring plaatsvinden.
Opmerkingen dienen te worden hersteld voor het storten (toon je meestal aan door foto's te maken na het oplossen en aan de inspecteur te sturen voor kleine afwijkingen, zoals deze dus).
Mag ik vragen waar je de dekking van 35mm vandaan hebt, staat die op de constructiestukken aangegeven?
Ik zie op de foto volgens mij dat de bekisting nog niet gesloten is en je dus niet echt iets kan zeggen over de dekking behalve dat de krans gedraaid moet worden.Draakje5 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:39:
[...]
[Afbeelding]
Ja, en als de aannemer dit vergeet te doen en toch gewoon gaat storten, dan kan dat zomaar maanden vertraging opleveren. De bouw heeft bij ons in 2019 bijna twee maanden stil gelegen omdat de gemeente erover dacht de palen weer te laten uitgraven. Ze waren namelijk niet ingeseind dat deze gestort zouden worden en vonden dat ze daar wel bij hadden moeten zijn voor controle...De Rikster schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:40:
[...]
Dus de kant waar geen water komt, in de kruipruimte die geventileerd is (?) dan hebben ze het iig aan de goede kant niet goed gedaan![]()
Doorgaans geeft de aannemer aan bij het bevoegd gezag dat hij voornemens is een constructief onderdeel te gaan storten en kan (geheel vrijblijvend en naar oordeel van het bevoegd gezag) een wapeningskeuring plaatsvinden.
Opmerkingen dienen te worden hersteld voor het storten (toon je meestal aan door foto's te maken na het oplossen en aan de inspecteur te sturen voor kleine afwijkingen, zoals deze dus).
Uiteindelijk zijn de palen niet uitgegraven, maar fijn was dit niet.
Had moeten worden, maar als ik het goed gevolgd heb is dat dus niet gebeurd.Mag ik vragen waar je de dekking van 35mm vandaan hebt, staat die op de constructiestukken aangegeven?
[...]
Ik zie op de foto volgens mij dat de bekisting nog niet gesloten is en je dus niet echt iets kan zeggen over de dekking behalve dat de krans gedraaid moet worden.
Hoi!De Rikster schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:40:
[...]
Dus de kant waar geen water komt, in de kruipruimte die geventileerd is (?) dan hebben ze het iig aan de goede kant niet goed gedaan![]()
Mag ik vragen waar je de dekking van 35mm vandaan hebt, staat die op de constructiestukken aangegeven?
[...]
Ik zie op de foto volgens mij dat de bekisting nog niet gesloten is en je dus niet echt iets kan zeggen over de dekking behalve dat de krans gedraaid moet worden.
Inderdaad de goede kant waar we bij kunnen en de kant waar geen water komt.
Maar waar wel co2 komt en over het algemeen een hoge luchtvochtigheid is.
De vraag is dan dus of er een wapeningskeuring heeft plaatsgevonden (op locatie). De tekst "de fundering is gestort in overleg en goedkeuring met de gemeente hebben wij aanpassingen waar nodig gemaakt." laat alles redelijk in het midden. Dit geeft me geen zekerheid.
Mijn constatering vond plaats op zondag, het beton is gestort op de dag erna (maandag).
De vereiste gegevens staan inderdaad op de construtietekening. Zie hieronder (omdat PDF niet toegevoegd kan worden paar stukken uitgeknipt).
:fill(white):strip_exif()/f/image/3VmJwjuous16pnSysdvcCb3L.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/lyfSlkjMNIavM4M9sYJcj2RL.png?f=user_large)
Wat mij overigens nog wel opviel, is dat er op de houten latjes op sommige plekken een rode stip gezet is ( dit was er nog niet als je goed kijkt op de foto waar nog niet gestort is, maar wel na het storten). Kijk maar eens goed op de gestorte foto links boven in de hoek of bij de PVC doorvoer. Deze staan er nog niet op de foto waar niet gestort is ( en die foto is een dag eerder gemaakt ).
[ Voor 30% gewijzigd door Draakje5 op 02-02-2023 10:01 ]
De zekerheid zit in de afgegeven garanties op de constructie door de aannemer, als je overal aan gaat twijfelen kan je niet meer slapen.
Wil het absoluut niet bagatelliseren hoor maar je ook niet onnodig ongerust maken. Ik liep zelf als uitvoerder voor het storten altijd de dekking en bekisting na voordat er gestort werd onafhankelijk van wat de gemeente/opzichter had opgemerkt.
Als ik wat zag wat moest worden aangepast ff met de spuitbus een stip zetten, de jongens het laten herstellen en voor het storten afchecken. Ik legde dit ook vast overigens met foto's (alleen voor intern gebruik) en niet voor de kopers.
Zo te zien hebben ze zo aangegeven waar ze de sparing hebben gemaakt zodat ze deze kunnen losschroeven voordat ze de platen er af trekken en wat andere aandachtspuntjes.Wat mij overigens nog wel opviel, is dat er op de houten latjes op sommige plekken een rode stip gezet is ( dit was er nog niet als je goed kijkt op de foto waar nog niet gestort is, maar wel na het storten).
Zie nu dat ik het fout zag, de bekisting is al gesloten inderdaad.Had moeten worden, maar als ik het goed gevolgd heb is dat dus niet gebeurd.
Je hebt overigens nog niet de laatste tekening van de fundering, rechtsboven hebben ze een verbreding gemaakt om, waarschijnlijk, een paalmisstand te corrigeren.
[ Voor 20% gewijzigd door De Rikster op 02-02-2023 10:28 ]
In hoeverre moet je dit soort dingen echt zelf controleren? Was niet van plan de volledige bouw van A tot Z zelf na te lopen (zonder verstand van zaken). Dit zou mij dus never nooit opgevallen zijn.
Overigens wel een bouwmeester in de arm genomen,zou die dit wel opmerken?
[ Voor 16% gewijzigd door gdvm op 02-02-2023 12:29 ]
Het lijkt mij als aannemer enorm vervelend als kopers continue over mijn schouder zouden meekijken. Buiten een aantal kijkdagen om mochten wij niet eens op de bouw komen, en moesten we het doen met wat drone opnames gemaakt door andere kopers.gdvm schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:27:
In hoeverre moet je dit soort dingen echt zelf controleren? Was niet van plan de volledige bouw van A tot Z zelf na te lopen (zonder verstand van zaken). Dit zou mij dus never nooit opgevallen zijn.
Maar precies zoals hier gezegd, als je alles moet gaan controleren kan je niet meer slapen. Een beetje vertrouwen mag ook wel. Je heet immers geen Peter Gillis...
Ik ben benieuwd of iemand mij een richting op kan duwen waar ik over onderstaande situatie zou kunnen klagen.
Begane grond
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KeN3vQ2vJPsfQb4fIVWq4YHm.webp?f=user_large)
1e verdieping (met uitbouw)
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/reK1oMCPnNwNybPLPLunaaAA.webp?f=user_large)
Wij hebben een huis gekocht met 4 verdiepingen van ca 160m2. Standaard zit op de begane grond de keuken en loop je achter naar buiten de parkeergarage. De woonkamer is dan gesitueerd op de 1e verdieping. Met deze indeling zijn alle ruimtes op de begane en 1e verdieping bestempelt als gebruiksruimtes. Veel mensen met dit type huis hebben ervoor gekozen om de keuken naar de 1e verdieping te verplaatsen omdat daar een uitbouw geplaatst kan worden en het dan dicht bij de tuin zit.
Wat we tot voor kort niet wisten was dat dit betekende dat de ruimte op de begane wordt omgezet naar een 'onbenoemde ruimte'. De aannemer geeft nu aan hier minimale verwarming en geen tot zeer beperkte ventilatie te willen gaan toepassen, waarmee we dus ruim 18m2 niet echt meer als gebruiksruimte kunnen gebruiken.
We betalen veel geld (EUR 2000) om de keukenaansluitingen naar de 1e verdieping te verplaatsen en effectief levert het ons dus minder leefoppervlakte op. Dit is totaal niet wat wij verwacht hadden op het moment dat we het huis kochten en het klinkt voor mij ook totaal onredelijk. Ik ben benieuwd of jullie ideeën/ervaringen hebben welke weg we het beste kunnen bewandelen om hier iets aan verandert te krijgen. De vergunning is immers wel afgegeven op een situatie waar wel alles een verblijfsruimte is...
Begane grond
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KeN3vQ2vJPsfQb4fIVWq4YHm.webp?f=user_large)
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/reK1oMCPnNwNybPLPLunaaAA.webp?f=user_large)
Wij hebben een huis gekocht met 4 verdiepingen van ca 160m2. Standaard zit op de begane grond de keuken en loop je achter naar buiten de parkeergarage. De woonkamer is dan gesitueerd op de 1e verdieping. Met deze indeling zijn alle ruimtes op de begane en 1e verdieping bestempelt als gebruiksruimtes. Veel mensen met dit type huis hebben ervoor gekozen om de keuken naar de 1e verdieping te verplaatsen omdat daar een uitbouw geplaatst kan worden en het dan dicht bij de tuin zit.
Wat we tot voor kort niet wisten was dat dit betekende dat de ruimte op de begane wordt omgezet naar een 'onbenoemde ruimte'. De aannemer geeft nu aan hier minimale verwarming en geen tot zeer beperkte ventilatie te willen gaan toepassen, waarmee we dus ruim 18m2 niet echt meer als gebruiksruimte kunnen gebruiken.
We betalen veel geld (EUR 2000) om de keukenaansluitingen naar de 1e verdieping te verplaatsen en effectief levert het ons dus minder leefoppervlakte op. Dit is totaal niet wat wij verwacht hadden op het moment dat we het huis kochten en het klinkt voor mij ook totaal onredelijk. Ik ben benieuwd of jullie ideeën/ervaringen hebben welke weg we het beste kunnen bewandelen om hier iets aan verandert te krijgen. De vergunning is immers wel afgegeven op een situatie waar wel alles een verblijfsruimte is...
Lijkt me ook heel onwenselijk omdat je een enorme koudebrug van beneden naar boven krijgt, je woonkamer heeft namelijk een directe open verbinding met de woonkamer. Tevens lijkt me dat dit expliciet vermeldt had moeten zijn in de optielijst. Dit lijkt mij gewoon een ordinaire besparing van de aannemer.siddler schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:01:
Ik ben benieuwd of iemand mij een richting op kan duwen waar ik over onderstaande situatie zou kunnen klagen.
Begane grond
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overigens gaat dit over 10 jaar, als je dit huis ooit een keer weer gaat verkopen, niemand meer opvallen en is de kans heel groot dat de m2 van de begane grond gewoon volledig meegenomen worden in de woonoppervlakte.
Dat klinkt anders aardig goedkoop. Wij hebben een hoekwoning met de ingang aan de zijkant en de keuken van achter naar voor verplaatsen was duurder omdat er dan een koof in de hal zou komen. Daar kan je alleen niet zoveel mee, maar wij hebben in plaats van de wasmachine aansluiting verplaatsen gekozen voor een tweede aansluiting in de garage. Dit was iets duurder maar vaak geen probleem. Het lijkt mij bij jullie ook geen probleem om de verwarming op de begane grond wel in stand te houden en alleen de aansluitingen van de keuken te verplaatsen.siddler schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:01:
[..]
We betalen veel geld (EUR 2000) om de keukenaansluitingen naar de 1e verdieping te verplaatsen
[..]
[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 02-02-2023 13:19 ]
Heel apart dat dit niet van tevoren aan jullie is gemeld. Of je in je recht staat daar heb ik helaas geen idee van, hopelijk kan iemand anders je hierbij helpen. Maar als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik dit ook niet zomaar accepteren.siddler schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:01:
Begane grond
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de aannemer heel fijn natuurlijk, hij bespaart op ventilatie en verwarming (en evt ramen? Of blijven die zoals eerder bepaald?) dus hij strijkt meer winst op.
Dit is natuurlijk wel het zelfbouw topic, en niet het projectmatige bouw. Bij zelfbouw ben je natuurlijk veel meer betrokken bij de bouw. Dat betekent uiteraad niet dat je alles van de aannemer moet gaan controleren. Als je je aannemer niet vertouwt had je niet met hem in zee moeten gaan.wfvanputten schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:31:
[...]
Het lijkt mij als aannemer enorm vervelend als kopers continue over mijn schouder zouden meekijken. Buiten een aantal kijkdagen om mochten wij niet eens op de bouw komen, en moesten we het doen met wat drone opnames gemaakt door andere kopers.
Maar precies zoals hier gezegd, als je alles moet gaan controleren kan je niet meer slapen. Een beetje vertrouwen mag ook wel. Je heet immers geen Peter Gillis...
Kijk eens naar de naam van dit topicdeejeebv schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:20:
[...]
Dit is natuurlijk wel het zelfbouw topic, en niet het projectmatige bouw. Bij zelfbouw ben je natuurlijk veel meer betrokken bij de bouw. Dat betekent uiteraad niet dat je alles van de aannemer moet gaan controleren. Als je je aannemer niet vertouwt had je niet met hem in zee moeten gaan.
Nee hoor.deejeebv schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:20:
[...]
Dit is natuurlijk wel het zelfbouw topic, en niet het projectmatige bouw.
Wellicht heel kort door de bocht; wat als je simpelweg aangeeft dat de woonkamer beneden komt?siddler schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:01:
Begane grond
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze komen niet controleren of je er ook echt een bank plaatst
Zo hebben wij een uitbouw aan de zijkant van de woning genomen. Deze stond als werkkamer op de tekening, maar de aannemer vond het te ingewikkeld om het leidingwerk daar naartoe te leggen om daar de keuken te kunnen maken. Nu wordt het de eetkamer…
Had me er op verkeken in hoeverre je afhankelijk bent van de wil van je aannemer. Dacht dat er meer mogelijk zou zijn
Had me er op verkeken in hoeverre je afhankelijk bent van de wil van je aannemer. Dacht dat er meer mogelijk zou zijn
[ Voor 19% gewijzigd door gdvm op 02-02-2023 13:46 ]
Het verplaatsen van de keuken naar de 1e verdieping is een optie vanuit de bouw. Hierbij staat vermeld dat de ruimte beneden een onbenoemde ruimte wordt maar ook dat het als kantoor gebruikt kan worden. Voor deze optie betalen we echter ook 2.000 euro, dus dat blijft apart.Iamthefish schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:19:
[...]
Heel apart dat dit niet van tevoren aan jullie is gemeld. Of je in je recht staat daar heb ik helaas geen idee van, hopelijk kan iemand anders je hierbij helpen. Maar als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik dit ook niet zomaar accepteren.
Voor de aannemer heel fijn natuurlijk, hij bespaart op ventilatie en verwarming (en evt ramen? Of blijven die zoals eerder bepaald?) dus hij strijkt meer winst op.
Om de keuken boven te laten plaatsen moeten we de leidingen laten verplaatsen en dat moet middels bovenstaande optie bovenstaande optie.Source90 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:24:
[...]
Wellicht heel kort door de bocht; wat als je simpelweg aangeeft dat de woonkamer beneden komt?
Ze komen niet controleren of je er ook echt een bank plaatst
Inmiddels bij de gemeente geïnformeerd, maar ondertussen overweeg ik sterk om de keuken toch maar beneden te laten...
Documenten ter ondertekening binnengekregen met de melding dat de definitieve posities van de mv-ventielen zijn vastgesteld. Toch even gemeld dat dit lastig wordt met kamerhoge keukenkasten...
:fill(white):strip_exif()/f/image/j7wiJDdzgbdPCiuKgiknD5qb.png?f=user_large)
Toch maar even gevraagd of deze naar links kunnen. Nu maar hopen (voor hen) dat de buren ook even controleren waar ze ingetekend staan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/j7wiJDdzgbdPCiuKgiknD5qb.png?f=user_large)
Toch maar even gevraagd of deze naar links kunnen. Nu maar hopen (voor hen) dat de buren ook even controleren waar ze ingetekend staan.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Goede en fijne feedbackDe Rikster schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:08:
[...]
De zekerheid zit in de afgegeven garanties op de constructie door de aannemer, als je overal aan gaat twijfelen kan je niet meer slapen.
Wil het absoluut niet bagatelliseren hoor maar je ook niet onnodig ongerust maken. Ik liep zelf als uitvoerder voor het storten altijd de dekking en bekisting na voordat er gestort werd onafhankelijk van wat de gemeente/opzichter had opgemerkt.
Als ik wat zag wat moest worden aangepast ff met de spuitbus een stip zetten, de jongens het laten herstellen en voor het storten afchecken. Ik legde dit ook vast overigens met foto's (alleen voor intern gebruik) en niet voor de kopers.
[...]
Zo te zien hebben ze zo aangegeven waar ze de sparing hebben gemaakt zodat ze deze kunnen losschroeven voordat ze de platen er af trekken en wat andere aandachtspuntjes.
[...]
Zie nu dat ik het fout zag, de bekisting is al gesloten inderdaad.
Je hebt overigens nog niet de laatste tekening van de fundering, rechtsboven hebben ze een verbreding gemaakt om, waarschijnlijk, een paalmisstand te corrigeren.
Die paalmisstanden zien we bij bijna ieder huis. Blijkbaar is dat heel normaal, want vrijwel iedere woning heeft een verbreding bij een of enkele palen zitten.
De roze stippen zijn op meerdere plekken gezet, niet alleen bij de sparing voor de PVC buis. Is het dan dus aannemelijk dat op die plekken de uitvoerder iets heeft gezien dat nog aangepast moest worden, zoals bijv. de betondekking? En is het aannemelijk dat zoiets dan dezelfde dag nog opgelost wordt ( aangezien stip op maandag gezet is en beton ook op maandag gestort is )?.
Maar vertrouwen dat het nog is nagelopen dan, en anders misschien een keer bij opleverkeuring of kijkdag proberen te (laten) meten door een bedrijf op die plekken.
Ik begrijp overigens niet waarom een bedrijf dat de fundering plaatst (dit is een onderaannemer) dit zo neerzet, het is gewoon slordig. Zo'n afstandshouder buigt niet uit zichzelf om.
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 02-02-2023 14:13 ]
Onze vorige aannemer (ook projectbouw) ging met de tipp-x langs de stalen kozijnen om ze snel bij te werken zodat het ons niet opviel.deejeebv schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:20:
[...]
Dit is natuurlijk wel het zelfbouw topic, en niet het projectmatige bouw. Bij zelfbouw ben je natuurlijk veel meer betrokken bij de bouw. Dat betekent uiteraad niet dat je alles van de aannemer moet gaan controleren. Als je je aannemer niet vertouwt had je niet met hem in zee moeten gaan.
Ze waren vergeten dakramen te purren, de randen tussen de dakschotten te purren, er kwam tocht uit de toilet druk-knop, er waren grote openingen tussen de gevel en overstek, schoorstenen niet goed vastgeschroefd, verkeerde schroeven voor nokpannen gebruikt, de kanaalplaten (de gaten) waren niet dichtgezet enzzz..
Niet om te klagen, maar ik denk dat vooral in projectbouw er nog wel eens wat mis gaat waar sommige kopers misschien nooit achter komen of pas na vele jaren, en dan heb je vaak 'pech'. En ik ben heel precies.
Volgende keer maar zelf bouwen ja ;-)
Oh en ja, ik heb zelfs de huidige aannemer er op moeten attenderen dat ze verplicht zijn volgens woningborg garantie de geisoleerde garage van ventilatie te voorzien (dit zat er eerst niet in, advies was maar deuren open te zetten). Er is geen enkele andere koper die dit zou opvallen totdat er wellicht een keurmeester bij oplevering over begint..
[ Voor 13% gewijzigd door Draakje5 op 02-02-2023 14:22 ]
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.