Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
Draakje5 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:08:
[...]
En is het aannemelijk dat zoiets dan dezelfde dag nog opgelost wordt ( aangezien stip op maandag gezet is en beton ook op maandag gestort is )?.
Daar is niks zinnigs over te zeggen. :|
Maar vertrouwen dat het nog is nagelopen dan, en anders misschien een keer bij opleverkeuring of kijkdag proberen te (laten) meten door een bedrijf op die plekken.
Ik denk niet dat je er iets mee gaat winnen als je het weet.
Ik begrijp overigens niet waarom een bedrijf dat de fundering plaatst (dit is een onderaannemer) dit zo neerzet, het is gewoon slordig. Zo'n afstandshouder buigt niet uit zichzelf om.
Het is natuurlijk allemaal lomp en zwaar spul waar ze mee werken, zo'n korf zet je met de kraan over de stekken van de paal (dat past nooit :-( ) en dan klap je de schotten er tegenaan. Dan heb je pas de maat van de wapening en moet je nog wat schuiven en klooien zodat het past. Als je dan al de kransen er op hebt zitten klappen die weleens dubbel.
Niet om te klagen, maar ik denk dat vooral in projectbouw er nog wel eens wat mis gaat waar sommige kopers misschien nooit achter komen
Ik loop al aardig wat jaren mee en dit zie je door de gehele bouw terug komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 07:13
siddler schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:58:

Inmiddels bij de gemeente geïnformeerd, maar ondertussen overweeg ik sterk om de keuken toch maar beneden te laten...
Kun je niet aangeven dat je graag 2 keukens wilt, en gewoon een set extra aansluitingen laten plaatsen? Dat je de aansluitingen beneden vervolgens afdopt zal de aannemer weinig van merken. ;) Kun je zelfs nog een wasbakje o.i.d. maken voor als je met vieze handen / voeten van buiten binnenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:38
[...]

Het verplaatsen van de keuken naar de 1e verdieping is een optie vanuit de bouw. Hierbij staat vermeld dat de ruimte beneden een onbenoemde ruimte wordt maar ook dat het als kantoor gebruikt kan worden. Voor deze optie betalen we echter ook 2.000 euro, dus dat blijft apart.

[...]

Om de keuken boven te laten plaatsen moeten we de leidingen laten verplaatsen en dat moet middels bovenstaande optie bovenstaande optie.

Inmiddels bij de gemeente geïnformeerd, maar ondertussen overweeg ik sterk om de keuken toch maar beneden te laten...
Waar de keuken komt staat los van de vraag waar de woonkamer komt. Je mag, neem ik aan, toch wel zelf bepalen dat de woonkamer beneden komt? Los van de optie keuken verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
[...]

Het verplaatsen van de keuken naar de 1e verdieping is een optie vanuit de bouw. Hierbij staat vermeld dat de ruimte beneden een onbenoemde ruimte wordt maar ook dat het als kantoor gebruikt kan worden. Voor deze optie betalen we echter ook 2.000 euro, dus dat blijft apart.

[...]
Bij een onbenoemde ruimte horen bepaalde eisen die lager zijn dan 'normale' woonruimte. Staat vast ergens in de TO benoemd. Als je optie alsnog kan laten vervallen zou je ook kunnen vragen wat de meerkosten zijn om er een verblijfsruimte van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55
De Rikster schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:59:

[...]

Ik denk niet dat je er iets mee gaat winnen als je het weet.
Dat weet ik dus niet. Als blijkt dat het niet voldoende is, zou je voorzorgmaatregelen kunnen nemen?
Bijvoorbeeld impregneren met een coating of een membraan?
Als een constructeur aangeeft dat er geen risico is, of nihil, ja dan win je er uiteindelijk niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iamthefish
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-01 19:33
Vraag: ik wil in de toekomst een uitbouw plaatsen van zo'n 1.80m x 5.00m.
Om financiele redenen dit niet mee kunnen nemen tijdens de bouw (28.000k voor 9m2, wtf). Het is ook niet echt nodig dus is meer een luxeprobleem.

Nu vroeg ik mij af: beide buren hebben een uitbouw van 1.80m en ik mag hun muur gebruiken voor inbalking en inankering. Heipalen hoeven dus niet meer geplaatst te worden, misschien max 2. Elektra en vloerverwarming verleggen etc kan mijn familie doen. Ik begrijp dat het deels natte vinger werk is maar gezien heipalen een grote kostenpost is, kan het dan niet zijn dat ik onder de 28k uit kom? Heeft iemand ervaring met de kosten voor een uitbouw tussen 2 bestaande muren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Blihi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:10:
[...]

Er wordt Calcium bi-Carbonaat gevormd. 8)7 8)7

Even voor de duidelijkheid: Die stof bestaat niet in vaste vorm, maar alleen opgelost in water (Wikipedia: Calcium bicarbonate) Als het water verdampt, vormt zich kalksteen, waar stalagmieten en stalactieten van gemaakt zijn in grotten.

Ook dit is weer flauwekul dus.
Kan je toelichten waarom?
Het lijkt bewezen dat dit gewoon werkt en dat de kalkafzetting voor behandeling met grondige schoonmaakmiddelen verwijderd moet worden en na behandeling alleen nog met een vochtige doek. Van alle oplossingen lijkt dit het meest duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Draakje5 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:41:
[...]

Dat weet ik dus niet. Als blijkt dat het niet voldoende is, zou je voorzorgmaatregelen kunnen nemen?
Bijvoorbeeld impregneren met een coating of een membraan?
Als een constructeur aangeeft dat er geen risico is, of nihil, ja dan win je er uiteindelijk niks mee.
Je kunt de dekking laten meten achteraf maar dat is niet goedkoop. Goedkoper is wellicht om er een coating op te smeren als je echt twijfelt. Dat wordt wel vaker toegepast in de bouw en dat is waarschijnlijk wat de aannemer ook gaat doen als je deze zaak zou winnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:29
mxmemx schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:28:
[...]

Kan je toelichten waarom?
Het lijkt bewezen dat dit gewoon werkt en dat de kalkafzetting voor behandeling met grondige schoonmaakmiddelen verwijderd moet worden en na behandeling alleen nog met een vochtige doek. Van alle oplossingen lijkt dit het meest duurzaam.
De Wikipedia pagina die ik link legt het heel duidelijk uit. Door CO2 toe te voegen wordt Calcium bi-carbonaat gevormd. Deze stof bestaat niet in vaste vorm, maar alleen opgelost in water. Zodra het water verdampt, zal weer Calciumcarbonaat gevormd worden. Zo simpel is het.

Ik geloof best dat het in plaatsen met extreem hard water kan helpen om apparaten te beschermen, maar het zal helemaal niets doen voor je badkamervloer of je aanrecht (tenzij je dat direct schoon maakt). Juist daar zal namelijk het water verdampen en dan draait het proces zich gewoon om. De toegevoegde CO2 komt dan ook in de ruimte vrij, dus naast dat je nog steeds kalk op je aanrecht hebt, heb je ook extra CO2 in je huis.

Extreem hard water komt in Nederland eigenlijk niet voor.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:48
Iamthefish schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:26:
Om financiele redenen dit niet mee kunnen nemen tijdens de bouw (28.000k voor 9m2, wtf). Het is ook niet echt nodig dus is meer een luxeprobleem.

Nu vroeg ik mij af: beide buren hebben een uitbouw van 1.80m en ik mag hun muur gebruiken voor inbalking en inankering. Heipalen hoeven dus niet meer geplaatst te worden, misschien max 2. Elektra en vloerverwarming verleggen etc kan mijn familie doen. Ik begrijp dat het deels natte vinger werk is maar gezien heipalen een grote kostenpost is, kan het dan niet zijn dat ik onder de 28k uit kom? Heeft iemand ervaring met de kosten voor een uitbouw tussen 2 bestaande muren?
Wellicht is het mogelijk die heipalen alleen mee te laten nemen tijdens je huidige bouw?
En een groot deel van de kosten zitten niet in de heipalen hoor, dat is isolatie, vloeren aanlengen, ruwbouw, leidingen etc.
Natuurlijk is het wel kostbaarder als je een kleine tuin hebt waar achteraf geen heimachine meer kan komen maar tegenwoordig heb je van die mobiele kraantjes of schroefpalen die ze erin draaien.

Mij is meermaals duidelijk geworden door dit topic heen dat achteraf aan aanbouw zetten zelden tot nooit goedkoper/mooier is. Dat laatste vaak al helemaal niet omdat huidige vloeren en plafonds niet naadloos doorlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Heipalen zul je nog steeds nodig hebben onder de gevel. De vraag of je onder de 28k uitkomt is niet te beantwoorden. Daarvoor zul je aannemers moeten vragen. Hoe meer je zelf doet, hoe goedkoper het natuurlijk is (maar ook hoe minder aannemers je zult vinden die het project willen aannemen, omdat je altijd met garantiegezeur te maken krijgt)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Nu vroeg ik mij af: beide buren hebben een uitbouw van 1.80m en ik mag hun muur gebruiken voor inbalking en inankering.
Heb je dat zwart op wit?

Een clausule in het koopcontract kan nog wel eens beperkt zijn in tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Hier in de wijk heeft iemand achteraf een uitbouw geplaatst (2021). Ze dachten het ook zelf goedkoper te kunnen doen, maar waren bijna 2x zo duur uit. (36 vs 18k).
Dus als je het echt heel graag wilt zou ik toch kijken of je ergens de financiële ruimte kan vinden om het meteen mee te doen. Al is 28k wel ziek duur voor 9m2… Wij hebben 13m2 uitbouw voor 18.5k.

In ons koopcontract stond dat we tot 5 jaar na oplevering het recht zouden hebben om een uitbouw te plaatsen waarbij gebruikt gemaakt mag worden van een reeds gerealiseerde uitbouw bij de buren. Kijk zoiets dus even na in je eigen contract, want dan weet je ook meteen wanneer je budget moet hebben voor die uitbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Farmerwood schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:45:
[...]
In ons koopcontract stond dat we tot 5 jaar na oplevering het recht zouden hebben om een uitbouw te plaatsen waarbij gebruikt gemaakt mag worden van een reeds gerealiseerde uitbouw bij de buren. Kijk zoiets dus even na in je eigen contract, want dan weet je ook meteen wanneer je budget moet hebben voor die uitbouw.
Vaak komt bij nieuwbouw de buitenmuur van de uitbouw van de buren op jou grond te staan. Het lijkt mij dan vreemd dat je maar tijdelijk dit recht zou hebben. Natuurlijk loop je met verloop van tijd wel het risico dat het ingewikkelde wordt maar lijkt mij stug dat je, los van technische reden, deze muur niet mag gebruiken die zelf op jou grond staat.

Toevallig nam ik de vergunningsaanvraag van onze huidige woning zojuist door en daarin staat zelfs opgenomen hoe onze buren een eventuele toekomstige uitbouw kunnen realiseren. Gezien wij één meter dieper zitten wordt dat echter geen pretje om af te werken.

@Iamthefish Gezien je het een luxe-probleem noemt kan je mogelijk ook overwegen om geen uitbouw te doen maar bijvoorbeeld een gesloten overkapping of serre. Je zal het namelijk toch altijd aan de muren, platfond en vloer gaan zien en dan heb je een mooier contrast. Enkel in de winter zal die ruimte wat minder bruikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:59
Wij betaalden 21k voor 9m2 uitbouw (groter was niet mogelijk). Wel hele nuttige uitbouw want het zorgt ervoor dat we een deur tussen keuken en garage kunnen creëren en maakt echt een mooie grote leefkeuken, dus nul spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Heeft er iemand ervaringen met offertes voor zonnepanelen voor een nog te realiseren woning. Ik verwacht de sleutel ergens in mei/juni, en zou eigenlijk direct zonnepanelen erop willen plaatsen. Maar weet niet in hoeverre er goede offertes gemaakt kunnen worden op basis van een niet volledige tekening en een hypothetische situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iamthefish
Bedankt voor alle reacties op mijn post betreft de uitbouw.
Goede tip om de aannemer te vragen extra palen te heien.

Ik zou evt nog kunnen checken of ze alsnog de uitbouw willen meenemen in de bouw al hebben ze heel duidelijk aangegeven: na sluiting van meer- en minderwerk kunnen er in geen geval wijzigingen doorgevoerd worden.

Maar ik vind 28k voor 9m2 zo gestoord veel geld. Ik moet hiervoor m'n hypotheek verhogen en met de rente kom ik nog hoger uit. Maak ik toch liever een wereldreis van.

Ik lees inderdaad ook overal dat het mooier en goedkoper is om de uitbouw mee te nemen tijdens de bouw. Had ergens hoop dat het goedkoper zou kunnen uitvallen ivm de heipalen die al staan.

Afijn, iets om over na te gaan denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:37
Iamthefish schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:43:
Bedankt voor alle reacties op mijn post betreft de uitbouw.
Goede tip om de aannemer te vragen extra palen te heien.

Ik zou evt nog kunnen checken of ze alsnog de uitbouw willen meenemen in de bouw al hebben ze heel duidelijk aangegeven: na sluiting van meer- en minderwerk kunnen er in geen geval wijzigingen doorgevoerd worden.

Maar ik vind 28k voor 9m2 zo gestoord veel geld. Ik moet hiervoor m'n hypotheek verhogen en met de rente kom ik nog hoger uit. Maak ik toch liever een wereldreis van.

Ik lees inderdaad ook overal dat het mooier en goedkoper is om de uitbouw mee te nemen tijdens de bouw. Had ergens hoop dat het goedkoper zou kunnen uitvallen ivm de heipalen die al staan.

Afijn, iets om over na te gaan denken!
Bekijk even een gemiddeld woonhuis op Funda wat op jouw nieuwe woning lijkt en je zal al snel zien dat de vraagprijs per m2 waarschijnlijk >EUR 3000 is. Dan is die 28K voor 9m2 opeens niet meer zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iamthefish
Deveon schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:36:
[...]

Vaak komt bij nieuwbouw de buitenmuur van de uitbouw van de buren op jou grond te staan. Het lijkt mij dan vreemd dat je maar tijdelijk dit recht zou hebben. Natuurlijk loop je met verloop van tijd wel het risico dat het ingewikkelde wordt maar lijkt mij stug dat je, los van technische reden, deze muur niet mag gebruiken die zelf op jou grond staat.

Toevallig nam ik de vergunningsaanvraag van onze huidige woning zojuist door en daarin staat zelfs opgenomen hoe onze buren een eventuele toekomstige uitbouw kunnen realiseren. Gezien wij één meter dieper zitten wordt dat echter geen pretje om af te werken.

@Iamthefish Gezien je het een luxe-probleem noemt kan je mogelijk ook overwegen om geen uitbouw te doen maar bijvoorbeeld een gesloten overkapping of serre. Je zal het namelijk toch altijd aan de muren, platfond en vloer gaan zien en dan heb je een mooier contrast. Enkel in de winter zal die ruimte wat minder bruikbaar zijn.
Ik heb inderdaad recht om een uitbouw te plaatsen. Binnen hoeveel jaar staat nergens. Enige eis is dat de uitbouw constructief gelijkwaardig is aan die van de buren.

Een serre zou inderdaad ook een optie zijn. Dit ziet er bijvoorbeeld behoorlijk degelijk uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wvsK3StuPYVk7vjQvAUaK0vtd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nS5Mlj8y4BSNGzg7q2JY02Dp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga eens kosten vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
TRD07 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:54:
[...]

Bekijk even een gemiddeld woonhuis op Funda wat op jouw nieuwe woning lijkt en je zal al snel zien dat de vraagprijs per m2 waarschijnlijk >EUR 3000 is. Dan is die 28K voor 9m2 opeens niet meer zo gek.
Normaliter is bouwen en verbouwen voordeliger en goedkoper dan de uiteindelijke vraagprijs van een woning. Opzich is 28K voor 9m2 erg duur, vooral bij de realisatie van een nieuwe nog te bouwen woning.
Wij betaalden voor 13.68 m2 ( 2.4m diep en 5.7m breed) ook 28K ( prijspeil februari 2022 ).

Heien kan inderdaad nog steeds nodig zijn achteraf, ook kan het zijn dat je een fundering moet aanleggen als die van de buren niet zo breed is gemaakt dat die ook over jouw perceel loopt.
Over het algemeen is een uitbouw achteraf realiseren altijd duurder. Bij ons in de vorige wijk, was men 50K kwijt voor een uitbouw van 14m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 21:17
Draakje5 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:00:
[...]

Normaliter is bouwen en verbouwen voordeliger en goedkoper dan de uiteindelijke vraagprijs van een woning. Opzich is 28K voor 9m2 erg duur, vooral bij de realisatie van een nieuwe nog te bouwen woning.
Wij betaalden voor 13.68 m2 ( 2.4m diep en 5.7m breed) ook 28K ( prijspeil februari 2022 ).

Heien kan inderdaad nog steeds nodig zijn achteraf, ook kan het zijn dat je een fundering moet aanleggen als die van de buren niet zo breed is gemaakt dat die ook over jouw perceel loopt.
Over het algemeen is een uitbouw achteraf realiseren altijd duurder. Bij ons in de vorige wijk, was men 50K kwijt voor een uitbouw van 14m2.
Voor een project in regio Nijmegen is de prijs nu inmiddels 29k voor 2.4m bij 5.10. Dan is die van 28k voor 9m2 wel behoorlijk aan de prijs ja. Maarja, ze zijn wel aan t bouwen en kunnen dan in een ruk door. Kan je er sneller in. Los daarvan kan t natuurlijk extra wrang aanvoelen dat het zo enorm duur is terwijl het zo veel minder moeite kost als je het vergelijkt met aan t eind weer de hele boel openbreken en er een stuk aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Blik1984 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:40:
Heeft er iemand ervaringen met offertes voor zonnepanelen voor een nog te realiseren woning. Ik verwacht de sleutel ergens in mei/juni, en zou eigenlijk direct zonnepanelen erop willen plaatsen. Maar weet niet in hoeverre er goede offertes gemaakt kunnen worden op basis van een niet volledige tekening en een hypothetische situatie.
Ik heb vorig jaar extra panelen en omvormer etc. laten offreren voor een overkapping die toen nog niet stond.
Geen enkel probleem als je maar goed weet wat je denkt nodig te hebben.
Ik wist al dat ik een systeem nodig had om ze op een plat dak met ballast te laten monteren bijvoorbeeld en hoeveel panelen ik kwijt zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Hier bijna een jaar van te voren aangeschaft. Toesturen van bouwtekeningen wat voldoende voor het bedrijf om aantal panelen te berekenen.
Bij kijkmoment (toen dak erop zat) is er iemand van het bedrijf meegekomen voor visuele inspectie. Was allemaal geen probleem.

Staan er toevallig niet het zelfde type woningen in een eerder fase? Die kan je uiteraard ook als referentie toesturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Iamthefish schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:58:
[...]

Ik heb inderdaad recht om een uitbouw te plaatsen. Binnen hoeveel jaar staat nergens. Enige eis is dat de uitbouw constructief gelijkwaardig is aan die van de buren.

Een serre zou inderdaad ook een optie zijn. Dit ziet er bijvoorbeeld behoorlijk degelijk uit.

[Afbeelding]

Ik ga eens kosten vergelijken :)
Ik zou ook even kijken naar of die extra heipaal wel nodig is als je al 2 buren hebt die een uitbouw uitvoeren.

Bij ons zijn net de heipalen de grond in gegaan en heb de paalplannen even vergeleken met de huizen zonder uitbouw. In ons blok van een 2o1k hebben we dezelfde aantal heipalen alleen met meer tussenafstand in de gedeelde muur. Je bouwt dan in basis een brug tussen de fundaties van de buren. De afstand is bij ons 5,7 meter h.o.h. in de breedte. Weet niet of het gebruikelijk is en of je zomaar nog extra stekken mag inboren in de fundatie van je buren... ;) Misschien even het ingenieursbureu contacteren met je vraag.

Ik heb toevallig de zelfde twijfel gehad om meteen of later een aanbouw gedaan. De palen achteraf met een miniheistelling vielen me nog reuze mee, heb toen eens gebeld met Boer BV. voor een ruwe schatting. Voor mij was het niet integraal hebben van vloerverwarming, een naad in de wanden/vloer/plafond, geen ventilatie op de WTW uiteindelijk teveel nadeel voor die paar euro's die 'eventueel' zou kunnen besparen.

[ Voor 23% gewijzigd door LordBusiness op 03-02-2023 11:26 . Reden: Quote erbij. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dexter24 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Voor een project in regio Nijmegen is de prijs nu inmiddels 29k voor 2.4m bij 5.10. Dan is die van 28k voor 9m2 wel behoorlijk aan de prijs ja. Maarja, ze zijn wel aan t bouwen en kunnen dan in een ruk door. Kan je er sneller in. Los daarvan kan t natuurlijk extra wrang aanvoelen dat het zo enorm duur is terwijl het zo veel minder moeite kost als je het vergelijkt met aan t eind weer de hele boel openbreken en er een stuk aanzetten.
Bij ons was het iets van 15k voor 1.2m en 20k voor 2.4m (geen heipalen). Bij die eerste zijn de extra meters in verhouding prijzig, maar als je die extra 240 cm niet nodig hebt misschien nog steeds de beste keus. Uiteindelijk wil je ook een tuin overhouden. Verder zal het in kosten voor de bouwer denk ik niet veel uitmaken hoe ver je uitbouwt in vergelijking met of je uitbouwt.

Overigens hebben wij wel voor 2,4m gekozen en daarmee een woonkeuken van 5.7 bij 5.4 (excl bijkeuken), dat is meer (m2) dan onze huidige tuin. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Source90 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Hier bijna een jaar van te voren aangeschaft. Toesturen van bouwtekeningen wat voldoende voor het bedrijf om aantal panelen te berekenen.
Bij kijkmoment (toen dak erop zat) is er iemand van het bedrijf meegekomen voor visuele inspectie. Was allemaal geen probleem.

Staan er toevallig niet het zelfde type woningen in een eerder fase? Die kan je uiteraard ook als referentie toesturen.
Nee, enkel een vergelijkbaar huis dat 1 maand eerder opgeleverd gaat worden.

Maar het is verder niet zo spannend, het is een plat dak en de afmetingen zijn ongeveer bekend. Er is een doorvoer naar een omvormer in de ruimte beneden omdat er al 3 schaampanelen geleverd worden. Wil met name advies over welke opstelling (zuid vs oost-west) en hoe ik maximale opwekking kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Een onderhoudsbedrijf vinden voor de waterpomp installatie in mijn nieuwbouw is toch wel een dingetje. Het bedrijf dat de waterpomp (ecoforest lucht waterpomp) heeft geïnstalleerd doet geen onderhoud. Ik heb daarom via de website van de leverancier verschillende gecertificeerde onderhoudsbedrijven gevonden en hen aangeschreven.

Mijn voorkeursbedrijf biedt alleen een contract aan voor bijna €1000 per jaar en ze willen daarbovenop een vergoeding van € 474,- voor het eerste jaar dat ze hebben gemist (de helft van het ‘normale’ jaarbedrag) omdat alle mankementen en onderhoudskosten nu over 14 ipv 15 jaar verdeeld moeten worden.

Dure grap. Of zijn dit normale onderhoudskosten voor een waterpomp? Dit is een gloednieuw systeem, de eerste 10 jaar is er sowieso niks aan de hand waarschijnlijk. Makkelijk verdienen zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 20:12
Ik zal de uitbouwprijzen van mijn project (en andere in regio Rotterdam) niet noemen om niet nogmaals een pagina verontwaardigde forumreacties te moeten incasseren. ;) Maar ik had getekend voor veel van bovengenoemde bedragen.

Als je zoals @Iamthefish nu niet het budget hebt en niet wil bijlenen, dan is later natuurlijk de enige mogelijkheid. Als je het sowieso wel van plan bent, zie ik niet hoe je een uitbouw anno 2023 voor veel minder dan 28k voor elkaar gaat krijgen met een aannemer. Nog los van heipalen/fundering/materialen, ook denkend aan wat er bij moderne huizen nodig is qua vloerverwarming, WTW type-d, etc.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
MemeMaster schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:47:
Een onderhoudsbedrijf vinden voor de waterpomp installatie in mijn nieuwbouw is toch wel een dingetje. Het bedrijf dat de waterpomp (ecoforest lucht waterpomp) heeft geïnstalleerd doet geen onderhoud. Ik heb daarom via de website van de leverancier verschillende gecertificeerde onderhoudsbedrijven gevonden en hen aangeschreven.

Mijn voorkeursbedrijf biedt alleen een contract aan voor bijna €1000 per jaar en ze willen daarbovenop een vergoeding van € 474,- voor het eerste jaar dat ze hebben gemist (de helft van het ‘normale’ jaarbedrag) omdat alle mankementen en onderhoudskosten nu over 14 ipv 15 jaar verdeeld moeten worden.

Dure grap. Of zijn dit normale onderhoudskosten voor een waterpomp? Dit is een gloednieuw systeem, de eerste 10 jaar is er sowieso niks aan de hand waarschijnlijk. Makkelijk verdienen zo.
Ik betaal nu 7 euro per maand, wat mis ik qua onderhoud tegenover dat contract van bijna 100€ per maand :o
https://www.feenstra.com/...ud-basis.html#22030=63693
2-jaarlijks onderhoud
Bij onderhoud arbeidsloon inbegrepen
24/7 bereikbaar bij storing
Bij storing zelfde dag geholpen
De gemiddelde levensduur van een warmtepomp wordt theoretisch vastgelegd rond 15 jaar. In de praktijk komt het echter vaak voor dat warmtepompen langer dan 20 jaar meegaan. Het komt er in feite op neer om je warmtepomp goed te onderhouden.
€1000/jaar.. Als je dat opspaart over de geschatte levensduur, kan je een nieuwe model kopen over 15 jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 03-02-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Source90 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:52:
[...]

Ik betaal nu 7 euro per maand, wat mis ik qua onderhoud tegenover dat contract van bijna 100€ per maand :o
https://www.feenstra.com/...ud-basis.html#22030=63693
Feenstra doet geen onderhoud van Ecoforest waterpomp. En door de vele slechte verhalen over hen zou ik sowieso geen contact bij hen afsluiten. Maar inderdaad redelijke prijzen.

Sowieso baal ik van dat Ecoforest systeem. Had liever een meer gangbare merk dan kun je ook bij meer partijen terecht voor onderhoud. Nu zit ik opgescheept met dure vage bedrijven.

[ Voor 15% gewijzigd door MemeMaster op 03-02-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
MemeMaster schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:55:
[...]

Feenstra doet geen onderhoud van Ecoforest waterpomp. En door de vele slechte verhalen over hen zou ik sowieso geen contact bij hen afsluiten. Maar inderdaad redelijke prijzen.
Hiervoor jaren onderhoud gedaan voor normale boiler, verliep prima.
Enfin, je hebt tal van aanbieders voor die prijs:
https://www.energiewacht.nl/warmtepompen/onderhoud

Maar Ecoforest zie ik niet terug als ondersteund merk nee.

@MemeMaster
Ben wel benieuwd wat er "meer" wordt geboden voor circa 14x (!) de maandprijs (7 vs 100).
Hebben ze een lijstje gegeven van uit te voeren werkzaamheden per jaar/twee jaar?

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 03-02-2023 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
Source90 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:52:
[...]

€1000/jaar.. Als je dat opspaart kan je over de geschatte levensduur, kan je een nieuwe model kopen over 15 jaar.
Precies dit dacht ik ook. Ze zijn gek. Enig probleem van het niet sluiten van een contract is dat je niemand hebt om meteen te bellen als de waterpomp opeens uitvalt en garantie van fabrikant vervalt als je niet kunt aantonen dat regulier onderhoud is geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Source90 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:59:
[...]

@MemeMaster
Ben wel benieuwd wat er "meer" wordt geboden voor circa 14x (!) de maandprijs (7 vs 100).
Hebben ze een lijstje gegeven van uit te voeren werkzaamheden per jaar/twee jaar?
Nou hun verkooppraatje is dus dat ze voor het bedrag van €1000 per jaar ook vier keer per jaar je systeem van een afstand uitlezen en de instelling optimaliseren. Zodat de waterpomp altijd zo optimaal mogelijk werkt. Maar ik hoor eigenlijk is " we maken optimaal winst": want de waarden op een afstand uitlezen is 5 minuten werk achter een bureau. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:39
Agostino schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

Hm, wij hebben het laten aanpassen van 180 naar 300 liter maar daardoor waren er geen extra PV panelen nodig om de BENG norm te halen. Ga dit toch maar eens navragen. Kan ik gelijk de vraag stellen hoe het gaat met de BTW vrijstelling van de PV panelen per 2023. Dit staat in onze technische omschrijving:
"De met je in de koop- en aannemingsovereenkomst overeengekomen totale koopsom staat vast met
uitzondering van wijzigingen in het BTW-tarief"
Nou, bij ons heeft de aannemer eindelijk goed gekeken waar de woning straks aan moet voldoen. Stelde in oktober de vraag hoe het zat met het vergroten van de boilerinhoud van 180L naar 300L en de extra Pv panelen. Antwoord destijds was dat de BENG berekening uitging van de basiswoning.

Kregen deze week een update dat de bewoners die een grotere boiler hebben genomen 2 extra PV panelen krijgen zonder meer te hoeven betalen. Kreeg wel gelijk de optie om nog meer pv panelen te nemen voor 560 euro per stuk, verwacht dat daar die andere pv panelen ook in verwerkt zijn ;-).

Ook gaat de afschaffing BTW op PV panelen verrekend worden op onze laatste meerwerk factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Agostino schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:07:
[...]
Kregen deze week een update dat de bewoners die een grotere boiler hebben genomen 2 extra PV panelen krijgen zonder meer te hoeven betalen. Kreeg wel gelijk de optie om nog meer pv panelen te nemen voor 560 euro per stuk, verwacht dat daar die andere pv panelen ook in verwerkt zijn ;-).
Let wel of dit 2 panelen zijn die in het systeem hangen, of dat het 2 losse panelen zijn zonder monitoring..
Dus dat je bij oplevring ik zeg maar wat 8 panelen hebt met monitoring en 2 zonder..

en dan er achter komen dat je 2 omvormers beneden hebt en 2 verschillende merken.. en die niet compatible zijn...

Bij ons is dit geintje namelijk het geval.. je moet wel 2 panelen extra afnemen voor de BENG, maar om er een beetje extra winst uit te halen worden deze waarschijnlijk ergens anders gekocht / afgenomen..

En als je dan nog panelen bij wil leggen omdat je de ruimte hebt hop systeem 3 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster

Het huis naast ons is na meteen oplevering verkocht en de nieuwe buren zijn momenteel bezig met een uitbouw. Het wordt net zo groot als die van ons maar ze moestel wel heipalen slaan aan onze kant. Ook is de kant van onze uitbouw muur die op hun perceel stond door ze gesloopt. In de koopovereenkomst stond dat dit mag. De buurman kwam ons trouwens informeren dat ze de helft van onze muur gingen slopen toen ze klaar stonden om te beginnen 🥴. "Hallo buurvrouw we gaan zo de helft van je muur slopen, maar dan weet je dat he". Niet dat ik er iets over te zeggen heb, maar als je thuiswerkt is het wel fijn om zoiets eerder te weten ivm het geluid.

[ Voor 11% gewijzigd door MemeMaster op 04-02-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
MemeMaster schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:18:
[...]

Het huis naast ons is na meteen oplevering verkocht en de nieuwe buren zijn momenteel bezig met een uitbouw. Het wordt net zo groot als die van ons maar ze moestel wel heipalen slaan aan onze kant. Ook is de kant van onze uitbouw muur die op hun perceel stond door ze gesloopt. In de koopovereenkomst stond dat dit mag. De buurman kwam ons trouwens informeren dat ze de helft van onze muur gingen slopen toen ze klaar stonden om te beginnen 🥴. "Hallo buurvrouw we gaan zo de helft van je muur slopen, maar dan weet je dat he". Niet dat ik er iets over te zeggen heb, maar als je thuiswerkt is het wel fijn om zoiets eerder te weten ivm het geluid.

[Afbeelding]
Hoe zit het trouwens met opleveren. Neem aan dat jij ook iemand mag langssturen om jouw muur te controleren/beoordelen?

Heb wel eens gezien (gelukkig niet bij ons, volgens mij was dat Rijdende rechter :Y) ) dat Beunhaas en co. ook een uitbouw hadden geplaatst en gehele isolatie van bestaande muur aan gort was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik zou het niet erg waarderen als de buren direct na oplevering zelf zoiets aan het huis gaan bijklussen. Als je dan lekkage hebt of geluidsoverlast loop je risico dat partijen naar elkaar gaan wijzen.

Daarbij zou ik het zonde vinden omdat de aanbouw waarschijnlijk duurder was omdat deze aan één kant moest worden afgewerkt en dat direct teniet wordt gedaan door de nieuwe aanbouw van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Source90 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Hoe zit het trouwens met opleveren. Neem aan dat jij ook iemand mag langssturen om jouw muur te controleren/beoordelen?

Heb wel eens gezien (gelukkig niet bij ons, volgens mij was dat Rijdende rechter :Y) ) dat Beunhaas en co. ook een uitbouw hadden geplaatst en gehele isolatie van bestaande muur aan gort was.
Ja goede vraag. Weet iemand dat?
Heb nu geen goed zicht op hoe ze het uiteindelijk gaan achterlaten, en wat ze nu wel en niet verwijderen. Ik lees nu dat insolatie materiaal verwijderen niet mag. Geen idee of zij dat wel doen, aangezien de buren de bouwplannen niet met ons hebben gedeeld. Ben in ieder geval blij dat we een goede rechtsbijstand verzekering hebben voor wonen, hoop het niet nodig te hebben. Maar sinds de buren zijn begonnen met verbouwen slaap ik wel beter als ik eraan denk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Wolly schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:36:
Ik zou het niet erg waarderen als de buren direct na oplevering zelf zoiets aan het huis gaan bijklussen. Als je dan lekkage hebt of geluidsoverlast loop je risico dat partijen naar elkaar gaan wijzen.

Daarbij zou ik het zonde vinden omdat de aanbouw waarschijnlijk duurder was omdat deze aan één kant moest worden afgewerkt en dat direct teniet wordt gedaan door de nieuwe aanbouw van de buren.
Ja ik vind het ook niet fijn, maar ze staan in hun recht. Als alles uiteindelijk netjes is afgewerkt en zonder schade. Is het allemaal prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
MemeMaster schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:39:
[...]

Ja goede vraag. Weet iemand dat?
Heb nu geen goed zicht op hoe ze het uiteindelijk gaan achterlaten, en wat ze nu wel en niet verwijderen. Ik lees nu dat insolatie materiaal verwijderen niet mag. Geen idee of zij dat wel doen, aangezien de buren de bouwplannen niet met ons hebben gedeeld. Ben in ieder geval blij dat we een goede rechtsbijstand verzekering hebben voor wonen, hoop het niet nodig te hebben. Maar sinds de buren zijn begonnen met verbouwen slaap ik wel beter als ik eraan denk. :)
Ik zou zelf toch wel regelmatig even aankloppen om te kijken/foto te maken. Zodra die muur staat heb je er niet veel meer mee te doen, nu jouw eigen muur open is, zou ik toch zeker weten dat je over een paar jaar geen stront aan de knikker hebt omdat er nu iets wordt gebeunhaast (zeg niet dat-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:47
Of je buren wel of geen uitbouw nemen maakt voor de prijs van de uitbouw niet uit. Zijn gewoon vaste prijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door c-nan op 03-02-2023 13:07 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
c-nan schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:07:
[...]

Of je buren wel of geen uitbouw nemen maakt voor de prijs van de uitbouw niet uit. Zijn gewoon vaste prijzen.
Ik kan mij herinneren dat de optielijst een korting oid had als één of allebei de zijden ook een uitbouw namen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:17:
[...]

Ik kan mij herinneren dat de optielijst een korting oid had als één of allebei de zijden ook een uitbouw namen.
Bij sommige projecten komt dat inderdaad voor, korting van een paar honderd euro als je buurman ook een uitbouw neemt. Veel projecten hebben dat overigens niet, en is de prijs gewoon vast, of je buurman nou wel of geen uitbouw neemt.

Overigens heeft ook niet ieder project / notariele akte erin staan dat je binnen x jaar na oplevering nog op grond van buurman een uitbouw mag realiseren om inspringende binnenmuren te voorkomen. Dit verschilt ook per akte en project.

Ik was in ieder geval blij toen onze buren ook een uitbouw namen, nu heb ik namelijk geen muur op het perceel van de buren waar ik zelf niet of moeilijk bij kan. En in principe zou je ook minder warmteverlies hebben bij een spouwmuur dan een buitenmuur.

[ Voor 34% gewijzigd door Draakje5 op 03-02-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
MemeMaster schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:18:
[...]

[Afbeelding]
Jammer dat je pas zo laat geinformeerd bent. Bouwen ze ook op jullie fundering?

Ik zou de bouwtekeningen opvragen, kun je ook meteen zien of de spouwmuur en alles goed en netjes doordacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Liever bij nieuwbouw dan bij bestaande bouw. Bij nieuwbouw klop je zelf aan bij je aannemer en mag hij aantonen dat het door de buren komt. Bij bestaande bouw mag je het zelf gaan regelen en zet je de relatie gelijk op scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 15:20
[...]

Blik1984 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:44:
[...]

Nee, enkel een vergelijkbaar huis dat 1 maand eerder opgeleverd gaat worden.

Maar het is verder niet zo spannend, het is een plat dak en de afmetingen zijn ongeveer bekend. Er is een doorvoer naar een omvormer in de ruimte beneden omdat er al 3 schaampanelen geleverd worden. Wil met name advies over welke opstelling (zuid vs oost-west) en hoe ik maximale opwekking kan krijgen
Ik heb onlangs ook meerdere offerteaanvragen gedaan. Hoe lang geleden had jij dat gedaan @Source90 ? Mijn ervaring is namelijk dat het nu lastig is. Meeste partijen gaven aan dat ik later terug moest komen als het huis staat. Partijen die wel een offerte hadden gestuurd waren erg duur. €2,4 of hoger per kwh. Vermoedelijk komt dit omdat nu een extreem hoge vraag is naar panelen en de bedrijven selectief zijn in aannemen van opdrachten. Anyhow, als iemand een goede adres weet in Zuid Holland dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:53
[...]

Mag ik vragen bij welke partij je de zonnepanelen hebt aangeschaft? Wij krijgen vanuit de bouw 18 panelen maar willen dit uit laten breiden met nog eens 12 panelen. Alleen komen wij erachter dat verschillende leveranciers alleen volledige systemen willen leveren, geen uitbreidingen. Of hebben wij toevallig steeds pech? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 08:24
@Tompouce hoe wou je uitbreiden dan? Want de omvormer die vanuit de bouw wordt geleverd is waarschijnlijk net groot genoeg voor de 18 panelen. Dan zou je die moeten vervangen. Kan je natuurlijk net zo goed een omvormer er naast laten plaatsen. Vaak is het ook een garantie kwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 15:20
Tompouce schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Mag ik vragen bij welke partij je de zonnepanelen hebt aangeschaft? Wij krijgen vanuit de bouw 18 panelen maar willen dit uit laten breiden met nog eens 12 panelen. Alleen komen wij erachter dat verschillende leveranciers alleen volledige systemen willen leveren, geen uitbreidingen. Of hebben wij toevallig steeds pech? :)
Uitbreiden doen ze bijna nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]
Hier was uitbreiden ook geen optie bij alle leveranciers die ik aangesproken heb. Ook niet geheel onterecht, want als er b.v. problemen ontstaan met de bestaande bekabeling dan zijn zij daar ineens het aanspreekpunt voor.

En zoals hierboven ook al genoemd wordt een omvormer gekozen die past bij de te leggen installatie qua range. Dus zomaar 12 panelen erbij leggen gaat vrijwel zeker niet lukken. Ben zelf bezig om ook een 2de set panelen aan te schaffen en die krijgen een eigen omvormer.
Niet alleen omdat het niet past bij de reeds aanwezig omvormer, maar ook omdat de 2de set op het platte dak van de berging en uitbouw komt en dat is te ver van die omvormer op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
[...]

Midan schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:59:
[...]

[...]

Ik heb onlangs ook meerdere offerteaanvragen gedaan. Hoe lang geleden had jij dat gedaan @Source90 ? Mijn ervaring is namelijk dat het nu lastig is. Meeste partijen gaven aan dat ik later terug moest komen als het huis staat. Partijen die wel een offerte hadden gestuurd waren erg duur. €2,4 of hoger per kwh. Vermoedelijk komt dit omdat nu een extreem hoge vraag is naar panelen en de bedrijven selectief zijn in aannemen van opdrachten. Anyhow, als iemand een goede adres weet in Zuid Holland dan hoor ik het graag :)
Wij hebben iets meer dan een jaar geleden de sleutel gekregen, op de factuur van de panelen zie ik februari 2021 staan (oplevering dec/21), als was dat volgens mij niet de eerste offerte van ze.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
MemeMaster schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:47:

Wij krijgen volgens mij ook dit vage merk en jouw bericht baart mij zorgen. Als je een onderhoudspartij gevonden hebt die normale tarieven vraagt dan hoor ik het graag hier! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:01
Wat zijn in jullie ogen realistische prijzen voor dunpleister/renovlies/latex spuitwerk (exclusief/inclusief btw)? Regio West-Brabant.

[ Voor 16% gewijzigd door Uchiha1911 op 03-02-2023 20:41 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Draakje5
Onze drone is weer gerepareerd.. Was in een boom gevlogen. Deze mooie foto kan ik niet voorbij laten gaan :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lB1htAcg7cNud504R9JS-jxFSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueHYMERC1rYgubI6fhKVaeKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Uchiha1911 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:31:
Wat zijn in jullie ogen realistische prijzen (exclusief btw) voor dunpleister/renovlies/latex spuitwerk? Regio West-Brabant.
Waarom ex btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
Omdat er nogal wat partijen zijn die een prijs exclusief btw geven en ik goed wil kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:21
Wat zijn in jullie ogen realistische prijzen voor dunpleister/renovlies/latex spuitwerk (exclusief/inclusief btw)? Regio West-Brabant.
In zuid holland krijg ik nu offertes van rond de 17.50 per m2 voor schuren, renovlies en verf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:39

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Uchiha1911 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:41:
[...]

Omdat er nogal wat partijen zijn die een prijs exclusief btw geven en ik goed wil kunnen vergelijken.
Het maakt toch geen snars uit of ze je prijzen inclusief of exclusief BTW geven?

Is het ex BTW: bedrag * 0,21
Is het in BTW: bedrag / 1,21

d:)b >:) :*)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Uchiha1911 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:41:
[...]

Een partij die een particulier een prijs afgeeft excl. BTW slaat echt helemaal nergens op. Die komt er bij mij al niet doorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Toppe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:05:
[...]

Het maakt toch geen snars uit of ze je prijzen inclusief of exclusief BTW geven?

Vind ik persoonlijk wel, je geeft al het eerste contact een onrealistische prijs af.

Maargoed, that’s me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:07:
[...]

Vind ik persoonlijk wel, je geeft al het eerste contact een onrealistische prijs af.

Maargoed, that’s me
Snap je wel, maar het blijft wel lastig. Wij doen op het werk ook alles ex BTW, als je dan de offerte naar een particulier stuurt denk je later altijd ‘whoeps’ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uchiha1911
Toppe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:05:
[...]

Dit begrijp ik chef, zie onderstaand ;) Inclusief of exclusief maakt niet uit, als het maar duidelijk is.
SlayaStone schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:00:
[...]

In zuid holland krijg ik nu offertes van rond de 17.50 per m2 voor schuren, renovlies en verf
Thanks! Exclusief of inclusief btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:21
Uchiha1911 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:35:
[...]

Dit begrijp ik chef, zie onderstaand ;) Inclusief of exclusief maakt niet uit, als het maar duidelijk is.

[...]

Thanks! Exclusief of inclusief btw?
Exclusief, dus rond de 20 met. Vaak is het schuren (3 euro per m2) en de renovlies/verf (17 per m2) een losse post. Samen dan dus 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
SlayaStone schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:00:
[...]

hier ook rond de 20, 22 m2 voor alles incl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
SlayaStone schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:03:
[...]

Exclusief, dus rond de 20 met. Vaak is het schuren (3 euro per m2) en de renovlies/verf (17 per m2) een losse post. Samen dan dus 20.
Thanks! Eerste offerte heb ik net binnen:

- 12,50 voor dunpleister (twee lagen, daarna geschuurd)
- 12 voor latex spuiten (schrobklasse 1)

Prijzen exclusief btw. Dan kom ik al inclusief al een stuk hoger uit, ca. € 27 all in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 20:12
Uchiha1911 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:47:
[...]

Thanks! Eerste offerte heb ik net binnen:

- 12,50 voor dunpleister (twee lagen, daarna geschuurd)
- 12 voor latex spuiten (schrobklasse 1)

Prijzen exclusief btw. Dan kom ik al inclusief al een stuk hoger uit, ca. € 27 all in.
Zal ook mijn prijzen delen.

Dunpleister:
  • Ik heb een offerte waarbij dunpleister (2 lagen) op €10 ex btw. zit, en latex spuiten ook op circa €10. Exacte m2 prijs staat niet op de offerte, totaalprijs is op basis van de plattegronden en plafondhoogtes.
  • 2e offerte is €17,50 ex. btw voor dunpleister 2 lagen + latex. Schrobklasse 1.
  • Een 3e offerte is €19,95 ex. btw voor dunpleister + latex. Kwaliteit verf (nog) onbekend.
Plafonds (traditioneel stucwerk) verschillen iets meer qua prijs. Voor circa 55-60m2 zit het rond €1600 ex btw incl tex.

Grote nadeel vind ik dat ik op online reviews moet afgaan omdat ik geen dunpleister ervaringen in mijn persoonlijke omgeving heb. Bij de grotere partijen lees ik soms dat ze er een haastklus van maken. Ik ben nogal van de details, en vraag mij af of ik dan niet beter voor traditioneler stucwerk kan gaan.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 17:20
Jazeker, was geen probleem voor meerdere partijen. Uiteindelijk met één in zee gegaan die ook bij collega's aan de gang is geweest. Enige wat ze vroegen was of de dakpannen er al op lagen zodat ze een goede schatting konden maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:26

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Bezoekje bij Van Wanrooij voor de badkamer, wat moois in elkaar gezet voor een prima prijsje maar ik weigerde 170€ te betalen voor een wc rol houder + montage. Doe ik zelf wel dan :P

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-09 20:50
Ik heb een offerte van 17,30 per m2 voor schuren, renovlies en sausen inc btw in de regio Noord-Holland.

Ik heb renovlies bij een persoon gezien en daar zag je toch wat naden tussen de stroken.. ben benieuwd hoe dunpleister eruit ziet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:56

KoudeAardbei

Moderator

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuDeVlB00WMalXjuw_Pp6ctgDS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAYLldHSePR7yq0xl93Mta76.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag wat meer bouwfoto's voorbij komen dus hierbij die van ons O+
Zelf helaas niet in staat om bij de bouw te kijken omdat we in het buitenland verblijven tot het huis bijna klaar is, maar deze foto's maken gelukkig veel goed.

Heel erg blij met de gemaakte keuze voor de uitbouw + 1,20 verlenging van het huis, wat een verschil met de overige huizen.

Hopelijk volgende week ons dak er ook op. Alle materialen en apparaten (WTW + warmtepomp etc) staan klaar dus daar hoeven we geen vertraging te verwachten.

Helaas lijkt de oplevering pas in oktober of november te gebeuren en dan moeten we ook nog klussen.
Door de makelaar semi verkocht als 'voor de bouwvak wel klaar' dus dat is zowel financieel als ik-haat-wachten gezien erg vervelend O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Woning opgeleverd! Weinig opleverpunten, op wat beschadigingen na.
Wat me opviel is dat er totaal geen uitleg gegeven wordt over de warmtepomp, zonnepanelen etc. Boekje in je handen en succes.

Daarover gesproken, kan het kloppen dat het verwarmen van je huis langer duurt? Gister rond 17u de temperatuur ingesteld op 21 graden (was 19) en nu om 9 uur is het nog maar 20 graden in huis.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@koekjah het is geen gas gestookte woning inderdaad. Het opwarmen van een graad kan echt enkele uren duren inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

In dit geval 16 uur voor één graad.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:17
koekjah schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:41:
In dit geval 16 uur voor één graad.. ?
Dat kan inderdaad, staat in 1 van die boekjes :+ Vooral nu het huis nog behoorlijk nat is zal het nog wat extra tijd kosten. Maar ik dacht dat klimaatgarant pas in een email melde 1 graad per 24 uur. Hier gaat wel wat sneller heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@koekjah kan prima dat dat lang duurt.

Houdt wel het energieverbruik goed bij. Schrijf de gegevens uit de WP gewoon even dagelijks op, zodat je zeker weet dat dat ding niet in een of andere noodloop zit. Dat gebeurt namelijk wel eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Klinkt logisch @Blihi maar heb geen idee hoe 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
koekjah schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:25:
kwh meter plaatsen en bij voorkeur twee. 1 voor de wp en 1 voor zijn backup element. veel wp's hebben intern ook wel iets om te meten, dus dat moet je dan nagaan in de handleiding. maar er zijn dus merken waar metingen niet heel zuiver zijn *kuch* panasonic *kuch* hoe dan ook handig om even in de gaten te houden en zeker niet op zijn beloop te laten een paar dagen verkeerd lopen kost je echt klauwen met geld met de huidige energieprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Kreeg net een offerte voor een carport binnen van 3x5 meter (incl spotjes). Ik was een beetje uitgegaan van ~5.000 euro. Schrok toch wel van de offerte van 8.000 euro.

Denk dat ik het even op de lange baan ga schuiven. Was meer een nice-to-have om te hebben dan een musthave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Blik1984 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:09:
Kreeg net een offerte voor een carport binnen van 3x5 meter (incl spotjes). Ik was een beetje uitgegaan van ~5.000 euro. Schrok toch wel van de offerte van 8.000 euro.

Denk dat ik het even op de lange baan ga schuiven. Was meer een nice-to-have om te hebben dan een musthave
Huidige materiaal en arbeid prijzen liegen er niet om. Lijkt mij een mooi klusje om zelf te doen?
Lokale houthandel zoeken, via wovar of een andere zaak op internet knappe schoeven, boren, betonpoeren en een paar mooie dagen afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Op onze uitbouw blijft behoorlijk wat water liggen, dit was ook een opleverpunt. Volgens de bouwer zou dit zijn opgelost, maar zag een paar dagen geleden dat er nog steeds een behoorlijke plas ligt. En voor zover ik mij kan heugen, heeft sinds de oplevering (nov 22) daar altijd al een plas gelegen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Laatst had ik dit aangekaart bij de bouwer dat het probleem nog niet is opgelost, maar ik liet me een beetje afwimpelen met "volgens bouwbesluit mag er 10 mm liggen", "het verdampt wel weer, dat er een beetje water ligt, maakt niet uit" en "dit maakt niet uit voor je dakgarantie".

Ben me toen wat beter gaan verdiepen in hemelwaterafvoer, en het bouwbesluit is daar eigenlijk vrij kort over: het moet worden afgevoerd. Zolang een plat dak goed is gebouwd, zal altijd het water worden afgevoerd (hier en daar een klein plasje water na een flinke regenbui is nog acceptabel, maar zal ook worden afgevoerd uiteindelijk).
Afgezien van dat het water een vervelende broedplaats kan worden voor insecten, zal het dak er waarschijnlijk ook niet op berekend zijn om continu het gewicht van dit water te dragen toch? Heb ik hier terecht een punt dat ik dit niet moet accepteren? Onze bankgarantie loopt eind deze maand af, betwijfel of ze dit nog voor het eind van de maand kunnen oplossen. Indien ik een beroep moet doen op de bankgarantie, wat is dan een redelijk bedrag om achter te houden? 10k?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
hallom schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:02:
Op onze uitbouw blijft behoorlijk wat water liggen, dit was ook een opleverpunt. Volgens de bouwer zou dit zijn opgelost, maar zag een paar dagen geleden dat er nog steeds een behoorlijke plas ligt. En voor zover ik mij kan heugen, heeft sinds de oplevering (nov 22) daar altijd al een plas gelegen.

***members only***

Laatst had ik dit aangekaart bij de bouwer dat het probleem nog niet is opgelost, maar ik liet me een beetje afwimpelen met "volgens bouwbesluit mag er 10 mm liggen", "het verdampt wel weer, dat er een beetje water ligt, maakt niet uit" en "dit maakt niet uit voor je dakgarantie".

Ben me toen wat beter gaan verdiepen in hemelwaterafvoer, en het bouwbesluit is daar eigenlijk vrij kort over: het moet worden afgevoerd. Zolang een plat dak goed is gebouwd, zal altijd het water worden afgevoerd (hier en daar een klein plasje water na een flinke regenbui is nog acceptabel, maar zal ook worden afgevoerd uiteindelijk).
Afgezien van dat het water een vervelende broedplaats kan worden voor insecten, zal het dak er waarschijnlijk ook niet op berekend zijn om continu het gewicht van dit water te dragen toch? Heb ik hier terecht een punt dat ik dit niet moet accepteren? Onze bankgarantie loopt eind deze maand af, betwijfel of ze dit nog voor het eind van de maand kunnen oplossen. Indien ik een beroep moet doen op de bankgarantie, wat is dan een redelijk bedrag om achter te houden? 10k?
Toen ik contact zocht met de notaris waar mijn aannemer het bedragd had gestald vroeg ik hem wat een redelijk bedragd was en kreeg letterlijk als antwoord: "Gewoon alles vast zetten. Als dat echt veel te veel is maakt de aannemer vanzelf wel bezwaar en komen ze met een bedrag dat zij redelijk vinden. Dan kun je het evt aanpassen als je dat wilt."

Heb hier ook de nodige discussie gehad met de aanemer over water dat in de dakgoot bleef staan. Heb 1 lange dakgoot van bijna 12m lang met aan beide uiteinden een regenpijp. Die 2 buitenkanten zaten zo hoog dat er altijd een flinke laag water in de dakgoot stond.
Na meerdere keren aankaarten zijn ze vorig jaar 2x een dagdeel druk geweest met de dakgoot, maar nog steeds blijft er naar mijn idee best lang water in staan. Ik zie het echter ook terug op alle overkappingen die gebouwd zijn in de wijk. Beetje water lijkt toch wel algemeen geaccepteerd...

Hoeveel water er op onze berging blijft staan is lastig te zien door de laag grind die erop ligt. De paar keer dat ik op het dak geweest ben had ik niet het idee in een zwembad te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5

***members only***

In zo'n geval bel ik altijd even met de juridische bouwtechnische service van vereniging eigen huis. Word daar altijd prima geholpen.
Als bouwbesluit 1cm zegt, dan zou ik met de meetlat gaan meten. En even kijken of dat woningborg of ander garantiefonds waarmee je gebouwd hebt, anders zegt. Ook die zou je kunnen benaderen.

Dak zou het prima kunnen verdragen kwa gewicht, maar constant water erop zou ik inderdaad ook niet accepteren. Gewoon niet goed op afschot gelegd. En over het vereiste afschot is het bouwbesluit helder.. xcm per m1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
koekjah schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:25:
Daar heb je die handleidingen voor gekregen.

Je hoeft echt geen extra meters te gaan installeren om een basisidee te krijgen. In de meeste warmtepompen kun je het opvragen in de menu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

***members only***

Het gewicht moet geen probleem zijn. Je kan er ook prima over lopen of zonnepanelen op leggen. Meestal zie je op een platdak overigens wel iets van grind of kiezelstenen, eventueel kan je ook sedum overwegen. Extra groen kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:09:
[...]
Ik zie het echter ook terug op alle overkappingen die gebouwd zijn in de wijk. Beetje water lijkt toch wel algemeen geaccepteerd...
Tegenwoordig moet alles waterpas en wordt er bespaard op bijvoorbeeld stelplaten waardoor de boel eigelijk al scheef staat voordat het afgerond is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Deveon schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:31:
[...]

Het gewicht moet geen probleem zijn. Je kan er ook prima over lopen of zonnepanelen op leggen. Meestal zie je op een platdak overigens wel iets van grind of kiezelstenen, eventueel kan je ook sedum overwegen. Extra groen kan nooit kwaad.
Maar grind of kiezel lost het probleem niet op toch?
Ook sedum lijkt mij, op moment dat de basis van het dak niet op afschot ligt, aan de linker kant (onnodig) nat te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 23:20
Ik heb een ietwat gekke vraag, Tijdens mijn nieuwbouw woning proces heb ik allelei zaken bezocht: badkamers, keukens, interieurbouwers. Wat mij laatst echt begon op te vallen is dat er altijd word gevraagd wat voor werk ik doe, waar ik werk en of ik alleen heb gekocht. Ik kan niet zo goed vragen of dit van enige relevantie is en ik weet ook niet zozeer of dit hoort bij 'gewoon' een praatje maken omdat dit het allereerste is wat men gauw vroeg. Is dit gebruikelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Praatje pot, kijken of je centen hebt voor upselling, of je vrouw niet een week later de boel afbelt, whatever. Zou er persoonlijk niet teveel achter zoeken - anders counter je met ik kom hier toch om wat te kopen, niet om over mezelf te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 23:20
Fedde schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:23:
Praatje pot, kijken of je centen hebt voor upselling, of je vrouw niet een week later de boel afbelt, whatever. Zou er persoonlijk niet teveel achter zoeken - anders counter je met ik kom hier toch om wat te kopen, niet om over mezelf te praten.
Thanks! zoiets dacht ik zelf ook. Ja, precies. Ik zoek er niet teveel achter, behalve dat het een beetje begon op te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
De meeste mensen vinden het leuk over zichzelf te praten. Dus werkt goed als verkooptruuk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
GeeMoney schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Huidige materiaal en arbeid prijzen liegen er niet om. Lijkt mij een mooi klusje om zelf te doen?
Lokale houthandel zoeken, via wovar of een andere zaak op internet knappe schoeven, boren, betonpoeren en een paar mooie dagen afwachten.
Ja, zou zomaar het uiteindelijke plan gaan worden. maar even afwachten of ik geld over ga houden uit het bouwdepot of niet. Er valt best veel toch weer wat duurder uit dan eerst begroot, dus als ik niks over hou uit het bouwdepot dan wordt het sowieso een project voor later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:39:
[...]

Maar grind of kiezel lost het probleem niet op toch?
Ook sedum lijkt mij, op moment dat de basis van het dak niet op afschot ligt, aan de linker kant (onnodig) nat te blijven.
Sedum zal het overschot over tijd opzuigen. Verder liggen hier ook wel eens plassen op het platte dak, maar doordat de kiezels ook volume innemen is dat vaak zo weg als de zon weer schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:56
We zijn aan het orienteren op vloeren (vloerwarming en koeling). Het liefst willen we een echte houten vloer, maar deze zijn helaas erg prijzig. Mijn vriendin kwam op het idee om te kijken naar veilingen en kwam erachter dat er best veel restpartijen worden verkocht voor een redelijk goed bedrag. Heeft iemand ervaring om via die weg een houten vloer te kopen?

Via deze website zie ik meerdere mogelijkheden van het merk ambiance en select, iemand ervaring daarmee? https://www.troostwijkauctions.com/nl/auction/01-44274/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Thomas19903 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:37:
We zijn aan het orienteren op vloeren (vloerwarming en koeling). Het liefst willen we een echte houten vloer, maar deze zijn helaas erg prijzig.
Niet alleen prijzig maar ook ongeschikt voor lage temperatuur vloerverwarming. In een nieuwbouwwoning heb je dat ongetwijfeld.

En als je denkt: dat lukt wel. “… zegt dat het kan ”. Bedenk dat de energieprijzen en dus stookkkosten volgend jaar nog veel hoger worden.

Houten vloer is isolatielaag op je vloer. Hogere stookkosten en slecht tot niet werkende koeling.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Laatst online: 24-12-2024
vliegnerd schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:55:
[...]

Niet alleen prijzig maar ook ongeschikt voor lage temperatuur vloerverwarming. In een nieuwbouwwoning heb je dat ongetwijfeld.

En als je denkt: dat lukt wel. “… zegt dat het kan ”. Bedenk dat de energieprijzen en dus stookkkosten volgend jaar nog veel hoger worden.

Houten vloer is isolatielaag op je vloer. Hogere stookkosten en slecht tot niet werkende koeling.
Ik heb 6 jaar in een nieuwbouwwoning met multilaags eikenhouten vloer gewoond en dat bleef prima op temperatuur met vloerverwarming. Was een tussenwoning en gemiddeld ging er 600m3 per jaar aan gas op met alles 24/7 op 21 graden. Gaat prima dus. Koelen zal inderdaad wel minder effectief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-09 20:58
Thomas19903 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:37:
We zijn aan het orienteren op vloeren (vloerwarming en koeling). Het liefst willen we een echte houten vloer, maar deze zijn helaas erg prijzig. Mijn vriendin kwam op het idee om te kijken naar veilingen en kwam erachter dat er best veel restpartijen worden verkocht voor een redelijk goed bedrag. Heeft iemand ervaring om via die weg een houten vloer te kopen?

Via deze website zie ik meerdere mogelijkheden van het merk ambiance en select, iemand ervaring daarmee? https://www.troostwijkauctions.com/nl/auction/01-44274/
Met de vloer op zich geen ervaring mee. Let wel dat je goed de totale kost van je bod bekijkt, alsook of de ophaaldag voor je lukt, en je ook gepast vervoer hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:50
vliegnerd schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:55:
[...]

Geen enkel probleem hier hoor met houten vloer. Lekker koel in de zomer en normale stookkosten in de winter (minder dan de buren iig). Het zal vast iets schelen, maar dat is het ons waard voor een mooie houten vloer, die ook nog lekker warm aanvoelt uit zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:56
kepler schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:58:
[...]

Geen enkel probleem hier hoor met houten vloer. Lekker koel in de zomer en normale stookkosten in de winter (minder dan de buren iig). Het zal vast iets schelen, maar dat is het ons waard voor een mooie houten vloer, die ook nog lekker warm aanvoelt uit zichzelf.
Goed om te horen! Heb je die geplakt of zwevend gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:38

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Olympialooping schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:54:
[...]

Ik heb 6 jaar in een nieuwbouwwoning met multilaags eikenhouten vloer gewoond en dat bleef prima op temperatuur met vloerverwarming. Was een tussenwoning en gemiddeld ging er 600m3 per jaar aan gas op met alles 24/7 op 21 graden. Gaat prima dus. Koelen zal inderdaad wel minder effectief zijn.
Gas gestookt zal je watertemperatuur de vloer in wel de 40C kunnen halen, met een warmtepomp zit je eerder tussen de 25-28C afhankelijk van type en buitentemp.

Hier hebben we stadswarmte, onze buren hebben hardhouten vloer beneden met vloerverwarming. Het duurt wel een stuk langer dan bij onze tegels om op temperatuur te komen, maar ze hebben geen probleem om de 21C te halen. Dan wordt er dus wel 40C rondgepompt in de vloer, wat je niet kan halen met een warmtepomp.

Koelen zal denk ik veel minder efficiënt werken met een hardhouten vloer. Dan met een geplakte vloer zoals tegels/PVC.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 06-02-2023 00:34 ]

Gallery V&A

Pagina: 1 ... 192 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.