Geplakt lijkt mij het beste, anders krijg je er nog een extra laag (lucht) weerstand tussen.Thomas19903 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:19:
[...]
Goed om te horen! Heb je die geplakt of zwevend gelegd?
Wait what? Hoe douche je dan op je WP? Alle WP's halen >50gr op de compressor.BiG-GuY schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:05:
[...]
Gas gestookt zal je watertemperatuur de vloer in wel de 40C kunnen halen, met een warmtepomp kom je niet verder dan 25-28C afhankelijk van type en buitentemp.
Hier hebben we stadswarmte, onze buren hebben hardhouten vloer beneden met vloerverwarming. Het duurt wel een stuk langer dan bij onze tegels om op temperatuur te komen, maar ze hebben geen probleem om de 21C te halen. Dan wordt er dus wel 40C rondgepompt in de vloer, wat je niet kan halen met een warmtepomp.
Koelen zal denk ik veel minder efficiënt werken met een hardhouten vloer. Dan met een geplakte vloer zoals tegels/PVC.
Je wilt dat alleen niet doen (buiten SWW maken) ivm efficientie die dan achteruit holt
Van de andere kant, genoeg Tweakers die in renovaties aan radiatoren vastzitten en daardoor ook hogere Ta's (>35) moeten draaien om genoeg afgifte te krijgen, die doen dat ook naar volle tevredenheid.
Warmtepomp gebruikt in meeste gevallen een boiler voor warm tapwater op hogere temperatuur en soms ook een externe doorstroom verwarmer, die wel een constante hogere temp kan leveren (met COP van 1, dus zeer inefficiënt)bbbrumbrum schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:29:
[...]
Wait what? Hoe douche je dan op je WP? Alle WP's halen >50gr op de compressor.
Je wilt dat alleen niet doen (buiten SWW maken) ivm efficientie die dan achteruit holt
Van de andere kant, genoeg Tweakers die in renovaties aan radiatoren vastzitten en daardoor ook hogere Ta's (>35) moeten draaien om genoeg afgifte te krijgen, die doen dat ook naar volle tevredenheid.
Beide systemen worden normaal enkel gebruikt voor tapwater, niet voor verwarmen van je huis.
[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 06-02-2023 00:21 ]
Lekker ongemakkelijk terug doen. En jij? Waar heb jij je zooi gekocht? Wat doe jij voor werk, behalve klanten een rotgevoel geven?cacao70 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:27:
[...]
Thanks! zoiets dacht ik zelf ook. Ja, precies. Ik zoek er niet teveel achter, behalve dat het een beetje begon op te vallen.
Ik herken het eerlijk gezegd niet....maargoed, belangrijkste is dat jij met een goed gevoel weggaat en voor de prijs die jij betaald tevreden bent...
[ Voor 16% gewijzigd door Bteq op 06-02-2023 00:00 ]
Waar heb je het over?BiG-GuY schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:52:
[...]
Warmtepomp gebruikt in meeste gevallen een boiler voor warm tapwater op hogere temperatuur en sommige types hebben ook een ingebouwde doorstroom verwarmer, die wel een constante 40C-50C zou kunnen leveren (met COP van 1) Beide systemen worden enkel gebruikt voor tapwater, niet voor verwarmen van je huis.
Alle normale LW en WW WP's hebben een 3-wegklep waarmee ze schakelen tussen SWW verwarmen van het boilervat en de normale verwarming. Dit gebeurd allemaal met dezelfde compressor zonder elektrische hulpverwarming tot ~55gr afhankelijk van gebruikte koudemiddel.
Vanzelfsprekend kun je voor zowel SWW als CV verwarming elk hun eigen temperatuursetpoint ingeven.
Doorstroomverwarmer heeft niets met een WP te maken, dat is ook helemaal geen onderdeel van een "normale" (WP) installatie. Hij hangt hier overgens wel, maar het is de bedoeling dat deze nagenoeg nooit ingezet word.
Dan heb ik dingen door elkaar gehaald denk ik, als die systemen “allemaal” tot 55C kunnen stoken zonder elektrische hulpverwarming, waarom worden ze dan gelimiteerd tot 25-28C voor vloerverwarming, wat ik velen zie noemen in dit topic. Of werkt de compressor nog steeds efficiënter op een lagere temperatuur?bbbrumbrum schreef op maandag 6 februari 2023 @ 00:00:
[...]
Waar heb je het over?
Alle normale LW en WW WP's hebben een 3-wegklep waarmee ze schakelen tussen SWW verwarmen van het boilervat en de normale verwarming. Dit gebeurd allemaal met dezelfde compressor zonder elektrische hulpverwarming tot ~55gr afhankelijk van gebruikte koudemiddel.
Vanzelfsprekend kun je voor zowel SWW als CV verwarming elk hun eigen temperatuursetpoint ingeven.
Doorstroomverwarmer heeft niets met een WP te maken, dat is ook helemaal geen onderdeel van een "normale" (WP) installatie. Hij hangt hier overgens wel, maar het is de bedoeling dat deze nagenoeg nooit ingezet word.
Onze vloerverwarming op stadswarmte werd aangevoerd met 40 graden warm water. Ik kreeg 3 weken terug een berichtje van de kersverse bewoners of dat de verwarming wel werkte want het werd niet (snel genoeg) warm.
Hoe moet dit met een aanvoertemperstuur van 25-28 graden? Da's toch niet te geloven? Met 28 aanvoer krijg je het toch nooit 22 graden in je woonkamer. Laat staan als je even de deur open zet om te luchten en het 1 graden zakt. Ik ben benieuwd straks..
Hoe moet dit met een aanvoertemperstuur van 25-28 graden? Da's toch niet te geloven? Met 28 aanvoer krijg je het toch nooit 22 graden in je woonkamer. Laat staan als je even de deur open zet om te luchten en het 1 graden zakt. Ik ben benieuwd straks..
[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 06-02-2023 06:33 ]
Omdat je een enorme massa aan beton op warmte houdt en het enorm lage warmteverlies. Hier gaat de aanvoertemperatuur richting de 20 vanaf een graad of 10 buiten. En dan blijft het binnen rond de 21.
Efficiëncy inderdaad. Tapwater is max 10% van het totale verbruik en de enige reden voor 55 graden is om legionella te voorkomen. Dat maakt voor verwarming niet uit.BiG-GuY schreef op maandag 6 februari 2023 @ 00:19:
[...]
Dan heb ik dingen door elkaar gehaald denk ik, als die systemen “allemaal” tot 55C kunnen stoken zonder elektrische hulpverwarming, waarom worden ze dan gelimiteerd tot 25-28C voor vloerverwarming, wat ik velen zie noemen in dit topic. Of werkt de compressor nog steeds efficiënter op een lagere temperatuur?
Tegen een open deur kan je niet verwarmen, net als dat airco niet werkt als je raam open staat. De koele lucht zal echter snel weer opwarmen door de massa van de woning.Draakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:32:
Probeer van de zomer maar eens om je huiskamer van 28 graden af te koelen met ramen en deuren open wanneer het buiten 20 graden is. Wel de vloerkoeling even uitschakelen.
Hier eikenhout parketvloer in een woning uit 2005 met vloerverwarming. De aanvoerthermostaat van de VV staat op 28. Daarme krijg ik het prima op elke gewenste temperatuur. En vrij snel ook. De vloer wordt heerlijk aangenaam.BiG-GuY schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:05:
[...]
Gas gestookt zal je watertemperatuur de vloer in wel de 40C kunnen halen, met een warmtepomp zit je eerder tussen de 25-28C afhankelijk van type en buitentemp.
Hier hebben we stadswarmte, onze buren hebben hardhouten vloer beneden met vloerverwarming. Het duurt wel een stuk langer dan bij onze tegels om op temperatuur te komen, maar ze hebben geen probleem om de 21C te halen. Dan wordt er dus wel 40C rondgepompt in de vloer, wat je niet kan halen met een warmtepomp.
Koelen zal denk ik veel minder efficiënt werken met een hardhouten vloer. Dan met een geplakte vloer zoals tegels/PVC.
Wel zorgen dat de houtenvloer geschikt is voor VV. Lamelparket is dat wel. Massief over het algemeen niet. Daarnaast altijd plakken en zorgen dat de lijm ook echt overal goed aansluit, dat geeft een prima overdracht van warmte.
@Thomas19903 ik heb mijn houten vloer 3 jaar geleden bij BVA Auctions gekocht. Toen ik deze legde kwam ik erachter dat ik een paar dozen tekort kwam. En na zoeken op de doos/label, vond ik de winkel die het gewoon nog zelf leverde. niks een faillisementspartij dus. Deze veilingen worden tegenwoordig gewoon als extra verkoopkanaal gebruikt door webwinkels.
Ik heb een uitstekende deal gehad toen. (€27 per m2 voor eiken visgraat) vloer heb ik zelf gelegd. Was heel goed te doen en hij ligt er perfect in. Grote planken en recht patroon is nog eenvoudiger.
Volledig verlijmd inderdaadThomas19903 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:19:
[...]
Goed om te horen! Heb je die geplakt of zwevend gelegd?
Jij moet dus effectief je huis koelen bij een buitentemperatuur van 10 graden?millerman_sf schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:35:
Omdat je een enorme massa aan beton op warmte houdt en het enorm lage warmteverlies. Hier gaat de aanvoertemperatuur richting de 20 vanaf een graad of 10 buiten. En dan blijft het binnen rond de 21.
Nou scheelt het dat we straks een WTW unit hebben die (deels verwarmde lucht inblaast), maar ik kan me voorstellen dat het verwarmen met 4 ventilatieroosters open in je woonkamer waar 5 graden koude lucht van buiten naar binnen komt een lastigere of andere kwestie is als de aanvoer van je vloerverwarming maar enkele graden boven de kamertemperatuur ligt.
Het klinkt logisch hoor, inderdaad veel warmte zit ook in de muren enz en is er niet zomaar uit. Het is alleen wel balen denk ik als je in de winter 2 weken op vakantie gaat en de woning minder verwarmd, vervolgens terug komt in een ijskoud huis en het 1 tot 2 dagen duurt om op 20 graden te zitten. Ik moet de eerste nieuwbouwwoning met een slimme thermostaat (op telefoon te bedienen) nog tegenkomen.
Het klinkt logisch hoor, inderdaad veel warmte zit ook in de muren enz en is er niet zomaar uit. Het is alleen wel balen denk ik als je in de winter 2 weken op vakantie gaat en de woning minder verwarmd, vervolgens terug komt in een ijskoud huis en het 1 tot 2 dagen duurt om op 20 graden te zitten. Ik moet de eerste nieuwbouwwoning met een slimme thermostaat (op telefoon te bedienen) nog tegenkomen.
FUDDraakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:29:
Nou scheelt het dat we straks een WTW unit hebben die (deels verwarmde lucht inblaast), maar ik kan me voorstellen dat het verwarmen met 4 ventilatieroosters open in je woonkamer waar 5 graden koude lucht van buiten naar binnen komt een lastigere of andere kwestie is als de aanvoer van je vloerverwarming maar enkele graden boven de kamertemperatuur ligt.
Zo lang duurt het niet en zo koud wordt je huis niet. En dan is het even wat frisser? Poeh poeh!
Het is niet nodig om je woning minder te verwarmen als je 2 weken weg bent. Paar graden kan best, maar dan zit je echt nog ver van 'ijskoud' af.Draakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:29:
This is absolutely ridiculous
Verwarmen met hoge Ta wil je met een warmtepomp nou juist echt gewoon helemaal niet. Energie wordt in 2024 nog veel duurder dan nu.bbbrumbrum schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:29:
[...]
Wait what? Hoe douche je dan op je WP? Alle WP's halen >50gr op de compressor.
Een W/W warmtepomp, zoals veel geïnstalleerd in projectbouw haalt COP 6 bij 24 graden aanvoertemp en bron 12 graden. Dezelfde warmtepomp haalt COP 3 als je de boel met 40 graden gaat verwarmen. Dat is dus een verdubbeling van je energiegebruik.
Nu zal je met een houtenvloer niet direct op 40 graden moeten zitten. Maar toch. 50% meer energie is ook een hele boel geld en een hele boel CO2.
De relevante vraag aan warmtepomp+houtenvloer is: Wat is de Ta en hoe dik is het hout? Of nog beter wat is het verbruik? (COP, totale verbruik tov EPC/BENG berekening). Feiten, in plaats van "het werkt".
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Onze aannemer bood als optie een upgrade van de standaard Danfoss thermostaat naar een slimme Honeywell.Draakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:29:
Ik moet de eerste nieuwbouwwoning met een slimme thermostaat (op telefoon te bedienen) nog tegenkomen.
Wel voor een bedrag waarvoor ik nu mijn hele huis incl 6 radiatoren van Tado voorzien heb…
Ja, dat gaat echt helemaal prima. Mijn VVW Ta is altijd rond de 24 graden en de temperatuur is prima. Ik stook 19 graden, want ik vind het klimaat belangrijk. Maar je kunt ook prima 22 graden stoken. Dan wordt de Ta misschien 27 graden.Draakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:32:
Dat gaat allemaal echt prima. Maar natuurlijk niet als je er een centimeter eiken (isolatie) op je VVW legt.
Totaal elektrische energieverbruik voor verwarmen deze winter tot vandaag 170 kWh (165m2 tussenwoning A++++).
Als de zon schijnt: Ja. Vanaf begin maart je dan echt zonwering nodig om te voorkomen dan het te warm wordt. Ook als het buiten 10 graden is.Wolly schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:07:
[...]
Jij moet dus effectief je huis koelen bij een buitentemperatuur van 10 graden?
Ze zullen er niet mee opgeleverd worden meestal, maar de thermostaat vervangen naar een slimme thermostaat is vaak niet het meest ingewikkelde klusje toch?Draakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:29:
Ik moet de eerste nieuwbouwwoning met een slimme thermostaat (op telefoon te bedienen) nog tegenkomen.
Vaak kan dat niet want speciale domme thermostaat die samen kan werken met je WP.Blik1984 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:16:
[...]
Ze zullen er niet mee opgeleverd worden meestal, maar de thermostaat vervangen naar een slimme thermostaat is vaak niet het meest ingewikkelde klusje toch?
De systemen van Klimaatgarant / itho daalderop die veel in projectbouw worden gepropt zijn extreem dom en inflexibel.
Thermostaat vervangen kan niet en er is geen enkele status of info zonder extra gadget die je dan wel weer hier op Tweakers kan vinden.
Maar de gemiddelde bewoner kan niets.
Ow, nooit geweten. En hoe zit dat met stadsverwarming?vliegnerd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:19:
[...]
Vaak kan dat niet want speciale domme thermostaat die samen kan werken met je WP.
De systemen van Klimaatgarant / itho daalderop die veel in projectbouw worden gepropt zijn extreem dom en inflexibel.
Thermostaat vervangen kan niet en er is geen enkele status of info zonder extra gadget die je dan wel weer hier op Tweakers kan vinden.
Onze woning is opgeleverd met Honeywell Evohome. Ze hadden de badkamerlus wel bij de keuken gevoegd dus die heb ik later zelf losgetrokken en nog een paar slimme radiatorknoppen gekocht. (stadsverwarming hier)Draakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:29:
De efficientië van een warmtepomp zakt met het vermogen dat hij moet leveren en met de gewenste doeltemperatuur. Als hij op laag vermogen water van 25°C moet maken zit je makkelijk aan een COP van 5-6 (1kW electriciteit maakt 5-6kW warmte). Op hoog vermogen 40°C zit je eerder rond een COP van 2-3. Ik ken de Nederlandse prijzen niet, maar in België is elektriciteit ongeveer 3x duurder dan gas (per kWh) dus aan een COP van 3 is je warmtepomp ongeveer even duur in gebruik als gas (en veel duurder in aanschaf), terwijl als je het aan lagere temperatuur kunt doen zit je daar een stuk onder.BiG-GuY schreef op maandag 6 februari 2023 @ 00:19:
[...]
Dan heb ik dingen door elkaar gehaald denk ik, als die systemen “allemaal” tot 55C kunnen stoken zonder elektrische hulpverwarming, waarom worden ze dan gelimiteerd tot 25-28C voor vloerverwarming, wat ik velen zie noemen in dit topic. Of werkt de compressor nog steeds efficiënter op een lagere temperatuur?
Verwarmen op 25°C gaat dan weer enkel als je veel afgiftevermogen hebt (grote vloerverwarmingslussen die zoveel mogelijk open staan) en een relatief stabiele binnentemperatuur (goede isolatie om warmteverlies te vermijden, een dikke betonvloer die veel warmte vasthoudt om een thermische buffer te hebben). Dat laatste zorgt er ook voor dat het lang duurt om de temperatuur aan te passen (zeker als je een deftig rendement wilt behouden) en dat bvb nachtverlaging zelden een goed idee is.*
* Een zeer beperkte nachtverlaging kan wel voordelig zijn als je huis echt goed geisoleerd is, want een warmtepomp is efficienter als het buiten warm is. Dus idealiter werkt hij overdag toch net iets harder dan 's nachts.
Geldt dit bijvoorbeeld ook voor Daikin warmtepompen?vliegnerd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:19:
[...]
Vaak kan dat niet want speciale domme thermostaat die samen kan werken met je WP.
Ik weet nog niet precies welk model wij krijgen, alleen dat het van Daikin is met dat standaard Madoka bedieningspaneel met wit vierkantje, zwart rondje en blauw lampje. Is dat tegenwoordig standaard slim? En zou je ze eventueel kunnen vervangen met een slimme variant?
Ik heb ooit eens zo'n Madoka unit gehad op het werk (airco) en die was alleen met bluetooth te verbinden. Dat was het toch niet helemaal.
Eerst afgeven op mensen die in de praktijk zeggen dat het werkt (ook irt buren bv) en vervolgens zonder onderbouwing claimen dat het “natuurlijk niet” werkt. 👍🏻vliegnerd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:07:
[...]
Dat gaat allemaal echt prima. Maar natuurlijk niet als je er een centimeter eiken (isolatie) op je VVW legt.
Voor nu geen vraag o.i.d maar een kleine update omtrent de bouw.
Gedurende het gehele proces ben ik erg goed geholpen door de forumleden, waar ik erg dankbaar voor ben!
Alle appartementen zijn al wind- en waterdicht. Gevelbanden moeten nog geplaatst worden en dan kunnen de steigers eraf. Een stukje van de gevelbanden zie je links. Helaas nog geen officiele opleverdatum, maar vermoedelijk zal het aug/sept worden. Ze liggen wel al goed op schema.
Gedurende het gehele proces ben ik erg goed geholpen door de forumleden, waar ik erg dankbaar voor ben!
Alle appartementen zijn al wind- en waterdicht. Gevelbanden moeten nog geplaatst worden en dan kunnen de steigers eraf. Een stukje van de gevelbanden zie je links. Helaas nog geen officiele opleverdatum, maar vermoedelijk zal het aug/sept worden. Ze liggen wel al goed op schema.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De mensen die zeggen dat het werkt, daarvan stookt de eerste op gas. Hoge temperatuur vloerverwarming. De andere weten we niet. Daarvan willen we graag de Ta weten. "Het werkt hier" betekent eigenlijk "ik accepteer dat ik te veel betaal/uitstoot".Deleon78 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:51:
[...]
Eerst afgeven op mensen die in de praktijk zeggen dat het werkt (ook irt buren bv) en vervolgens zonder onderbouwing claimen dat het “natuurlijk niet” werkt. 👍🏻
Als ik stel dat het "natuurlijk niet" werkt, dan moet ik eigenlijk zeggen: Het verwarmen wordt minder efficient, dat is duur en zorgt voor onnodig extra uitstoot van CO2.
Wil je de onderbouwing? Gewoon natuurkunde:
De isolatiewaarde van hout is ongeveer 10x groter dan PVC/steen. Als je een dikke houtenvloer neemt is het nog slechter. Vooral voor de bggvloer is dit een probleem: De isolatie onder de vloer is (bouwbesluit) slechts Rc=3,5. Met isolatie bovenop je VWW ben je de kruipruimte/grond aan het verwarmen. Je moet dan de Ta verhogen. En dat zorgt bij een warmtepomp voor een groot verlies aan efficiëntie. De COP bij een warmtepomp is vooral afhankelijk van het temperatuursverschil tussen bron (buitenlucht of grondluswater) en aanvoertemperatuur van de VVW.
Bedenk dat wij gewend zijn aan vrijwel gratis energie. We wonen in tochtige huizen die we met heet water verwarmen. Althans tot voorkort. Een modern nieuwbouwhuis is luchtdicht. De WP pomp de warmte uit de bron (12 graden) naar de vloer (24 graden). Dat temp verschil is klein. Een paar graden meer is relatief een groot verschil en dat zorgt voor grote daling in rendement.
Wil je het niet geloven? Zijn de natuurwetten bij jou thuis anders dan in de rest van het heelal? Ook prima natuurlijk. Maar als de vraagsteller in een nieuwbouw A+++(+) huis gaat wonen met een WP die gedimensioneerd is op Ta=24 graden, dan helpt het ook niet als iemand zegt "in mijn nieuwbouw huis werkt het prima".
Ik had moeten zeggen: Pas op: Dit kan je veel geld kosten.
[ Voor 10% gewijzigd door vliegnerd op 06-02-2023 10:32 ]
Update vanuit mijn kant.
Inmiddels zijn we alweer een jaar verder sinds dat we ingeloot zijn. Vooral de eerste weken druk bezig geweest (want je moet binnen 1 maand alles beslissen) en daarna weer wat rustiger. Van de week akkoord gegeven aan een vloer, trapbekleding en wat badkamermeubels.
Alles is flink duurder geworden helaas maar proberen binnen budget te blijven. We denken dat we de ton niet gaan halen en hier en daar nog wat spaargeld moeten gebruiken. Vooral voor de tuin...
Inmiddels zijn we alweer een jaar verder sinds dat we ingeloot zijn. Vooral de eerste weken druk bezig geweest (want je moet binnen 1 maand alles beslissen) en daarna weer wat rustiger. Van de week akkoord gegeven aan een vloer, trapbekleding en wat badkamermeubels.
Alles is flink duurder geworden helaas maar proberen binnen budget te blijven. We denken dat we de ton niet gaan halen en hier en daar nog wat spaargeld moeten gebruiken. Vooral voor de tuin...
:fill(white):strip_exif()/f/image/aEYcIt1ip29SSCML9iDb7Us0.png?f=user_large)
@mentalozzie je hoeft ook niet alles gelijk te doen, al lijkt dat soms in dit topic de norm maar je kan ook prima graszoden in je tuin gooien en dat later een keer oppakken bijvoorbeeld.
Fair enough. Alleen de isolatiewaarde van het materiaal vertaalt zich niet lineair naar stookkosten.vliegnerd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:29:
[...]
De mensen die zeggen dat het werkt, daarvan stookt de eerste op gas. Hoge temperatuur vloerverwarming. De andere weten we niet. Daarvan willen we graag de Ta weten. "Het werkt hier" betekent eigenlijk "ik accepteer dat ik te veel betaal/uitstoot".
Als ik stel dat het "natuurlijk niet" werkt, dan moet ik eigenlijk zeggen: Het verwarmen wordt minder efficient, dat is duur en zorgt voor onnodig extra uitstoot van CO2.
De isolatiewaarde van hout is ongeveer 10x groter dan PVC/steen. Als je een dikke houtenvloer neemt is het nog slechter. Vooral voor de bggvloer is dit een probleem: De isolatie onder de vloer is (bouwbesluit) slechts Rc=3,5. Met isolatie bovenop je VWW ben je de kruipruimte/grond aan het verwarmen. Je moet dan de Ta verhogen. En dat zorgt bij een warmtepomp voor een groot verlies aan efficiëntie. De COP bij een warmtepomp is vooral afhankelijk van het temperatuursverschil tussen bron (buitenlucht of grondluswater) en aanvoertemperatuur van de VVW.
Bedenk dat wij gewend zijn aan vrijwel gratis energie. We wonen in tochtige huizen die we met heet water verwarmen. Althans tot voorkort. Een modern nieuwbouwhuis is luchtdicht. De WP pomp de warmte uit de bron (12 graden) naar de vloer (24 graden). Dat temp verschil is klein. Een paar graden meer is relatief een groot verschil en dat zorgt voor grote daling in rendement.
Wil je het niet geloven? Zijn de natuurwetten bij jou thuis anders dan in de rest van het heelal? Ook prima natuurlijk. Maar als de vraagsteller in een nieuwbouw A+++(+) huis gaat wonen met een WP die gedimensioneerd is op Ta=24 graden, dan helpt het ook niet als iemand zegt "in mijn nieuwbouw huis werkt het prima".
Ook ik heb gasgestookt, maar mijn Ta is niet per se hoog. Ik heb hem op 28 graden staan, omdat dat substantieel comfortabeler voor mij voelt dan 24 graden. Dat maakte echter niet uit voor het warm krijgen van het huis. Beneden heb ik gedeeltelijk tegels en gedeeltelijk massief eiken. De houten vloer voelt (…) warmer dan de tegels.
Boven ligt plakpvc, wat vergelijkbaar met hout lijkt te reageren.
Wat mogelijk nog verschil uitmaakt is kelder/kruipruimte/geen kruipruimte.
Dat de isolatiewaarde per materiaal verschilt betwist niemand volgens mij. Dat het effect heeft ook niet.
Maak je maar geen zorgen hoor. Wij wonen sinds september in ons nieuwbouwwoning met warmtepomp en op elke verdieping vloerverwarming en het is altijd heerlijk warm binnen. We hebben de verwarming van standaard 20 inmiddels op 19 graden staan en het is alsnog altijd 20.5 graden binnen. Omdat het zo goed geïsoleerd is blijft warmte van het koken en dergelijke ook hangen. En de deur even open heeft ook weinig effect.. er is zo’n grote massa op een constante temperatuur dat echt niet ineens dat ding aanschiet o.i.d.Draakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:32:
Van de zomer ben ik wel benieuwd. Er staat nog geen vloerkoeling op ‘geïnstalleerd’ (willen we wel doen) en vorige zomer was het bloedje f*king heet toen we hier aan het klussen waren. Maargoed toen hadden we natuurlijk ook nog helemaal geen raambekleding en zonwering. Enkele buren hebben wel airco en als die vloerverkoeling niet gaat lukken of helpen dan gaan we daar ook wel even naar kijken. Als het eenmaal koeler is in huis kan het huis dat dan ook wel weer lekker vasthouden
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Raambekleding en tuin lijken mij wat te laag gebudgetteerd vrees ik.mentalozzie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:36:
Update vanuit mijn kant.
[Afbeelding]
Wij waren voor raambekleding (Luxaflex duettes + in between gordijnen) ca 11k kwijt al.
Ook de tuin (postzegeltje van 75m2) kostte ons 12,5k.
Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik alleen maar linkerhanden heb, en wat lui ben aangelegd

Zelf meer doen en goedkopere keuzes maken was zeker mogelijk geweest, maar 3k hadden wij nooit gehaald denk ik.
3k voor de tuin gaat hem sowieso niet worden inderdaad. Bij lange na niet ben ik bang. Wij doen alles zelf en willen er binnenkort mee gaan beginnen maar zijn bang het daar ook zeker niet mee te redden.mentalozzie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:36:
Update vanuit mijn kant.
[Afbeelding]
Ik denk eigenlijk dat je die 3k alleen al voor de raambekleding nodig hebt. Wij waren voor de benedenverdieping ongeveer 1250 kwijt. In betweens aan de tuinkant en jaloezieën bij de lange ramen tot de grond bij de keuken. Boven hangt overal nog Ikea spul, maar dat zijn bij elkaar toch ook weer 4 kamers aan ramen waar raambekleding op moet. En de zolder later ook nog eens.
En een potje onvoorziene kosten zou ik ook een paar duizend in mikken: want die zijn er altijd.
Het voelt super zuur dat alles flink duurder is geworden. Zeker ten opzichte van hoe veel het had gescheeld als je 2 jaar eerder je huis opgeleverd had gekregen. Die gedachte kon ik zelf eerst moeilijk wegslikken, maar inmiddels wel vrede mee dat we tenminste het geluk hebben om in zon’n dure tijd alsnog in een heerlijk, mooi en goed geïsoleerd huis te mogen wonen.
[ Voor 45% gewijzigd door Poumelie op 06-02-2023 10:58 ]
Ja begrijpen dat het onmogelijk is om voor 3k raambekleding en tuin te doen.
Tuin kan prima wachten, we hebben aardig wat spaargeld maar kan ook zomaar zijn dat we daar even mee wachten. Oplevermaand is december, zit toch niet in januari of februari in de tuin. Dit kan dus ook prima in april of mei gerealiseerd worden.
Onvoorzienbare kosten is nog 20K budget + spaargeld.
Het is gewoon allemaal erg duur. We gaan echt vaak naar 3 winkels voor offertes en kiezen niet het duurste uit. Maar mijn vrouw en ik willen het liever in 1x goed doen dan dat het over 4-5 jaar weer vervangen moet worden.
Het is gewoon bizar dat we meer dan een ton meerwerk hebben... en nog niet uitkomen..
Wel een uitbouw van 2.4m...
Tuin kan prima wachten, we hebben aardig wat spaargeld maar kan ook zomaar zijn dat we daar even mee wachten. Oplevermaand is december, zit toch niet in januari of februari in de tuin. Dit kan dus ook prima in april of mei gerealiseerd worden.
Het is gewoon allemaal erg duur. We gaan echt vaak naar 3 winkels voor offertes en kiezen niet het duurste uit. Maar mijn vrouw en ik willen het liever in 1x goed doen dan dat het over 4-5 jaar weer vervangen moet worden.
Het is gewoon bizar dat we meer dan een ton meerwerk hebben... en nog niet uitkomen..
[ Voor 12% gewijzigd door mentalozzie op 06-02-2023 11:02 ]
Je bedoelt een uitbouw waarvan als je hem niet neemt je huis gewoon hartstikke klein is? Die uitbouw hebben wij ook. Ik zie hem maar als horend bij de huizenprijs, want geen weldenkend mens zou hem niet nemen (en letterlijk iedereen in de straat heeft hem dus ook).mentalozzie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:58:
Ja begrijpen dat het onmogelijk is om voor 3k raambekleding en tuin te doen.
Het is gewoon bizar dat we meer dan een ton meerwerk hebben... en nog niet uitkomen..![]()
Inderdaad beter de basis goed. Alleen hebben wij die gedachte wel laten varen voor de meubels 😂 dat is inmiddels marktplaats meuk. Maar het boeit ons inmiddels weinig meer. Rest van het huis is zo mooi, en nobody really cares. Even sparen en dan kunnen we daar ook het eea van vervangen. Een andere vloer doe/wil je niet zo snel. Maar heeft ons wel al onze organen gekost. Dus of het echt de beste keuze was. Op een laminaatvloer waren we vast ook gelukkig geweest. Naja.. keuzes 😜
Muah, als je een bestaand "af" huis koopt (met vloer/keuken/wanden/badkamer/tuin) van dezelfde afmetingen in de zelfde buurt, ben je ook al gauw een ton of meer duurder uit dan de nieuwbouw.mentalozzie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:58:
Het is gewoon bizar dat we meer dan een ton meerwerk hebben... en nog niet uitkomen..![]()
Ofwel: Als je geen nieuwbouw had gekocht maar wel hetzelfde type woning had gewild, had je waarschijnlijk ook een flinke duit meer moeten neerleggen, wat je nu uitgeeft aan meerwerk.
Exact zelfde woning uit eerder fase staat hier geregeld te koop voor circa 2-2,5 ton meer dan de nieuwbouwprijs die wij betaald hebben.
Wij zitten nu aan ongeveer 1,8 ton meerwerk. Volgende week taxatie, ben benieuwd wat daar uit komt (voor risicoverlaging rente).
[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 06-02-2023 12:00 ]
Ja, dat alles duurder wordt hebben wij ook wel last van. Denk dat bijna iedere post die ik had gebudgetteerd wel over het jaar heen fors duurder uit gaat vallen. Ook sommige onderdelen rondom inrichting vind ik lastig in te schatten. Hoeveel gaan we bijvoorbeeld kwijt zijn voor screens, gordijnen, raambekleding vind ik echt nog een beetje een blackbox, we hebben daar nu totaal 10k voor gebudgetterd staan. Maar geen idee of dat in de buurt komt van de werkelijkheid.
Moet ook wel zeggen dat ik wel alles zo snel mogelijk af wil hebben als we de sleutel krijgen. Zit nu in een huurhuis dat 2x zo duur is als onze hypotheek van het nieuwe huis. Dus snel verhuizen is pure winst. Tevens is oplevering in begin van de zomer, dus ook tuintechnisch wil ik dingen direct afmaken zodat we nog een beetje van de tuin kunnen genieten.
Moet ook wel zeggen dat ik wel alles zo snel mogelijk af wil hebben als we de sleutel krijgen. Zit nu in een huurhuis dat 2x zo duur is als onze hypotheek van het nieuwe huis. Dus snel verhuizen is pure winst. Tevens is oplevering in begin van de zomer, dus ook tuintechnisch wil ik dingen direct afmaken zodat we nog een beetje van de tuin kunnen genieten.
Vanwaar het samenvoegen van vloer en trap en tuin en raambekleding?mentalozzie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:36:
Update vanuit mijn kant.
[Afbeelding]
Meerwerk ( 2 kapper ).mentalozzie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:58:
€ 85,920.00 Ruwbouw
€ 3,500.00 Afbouw
€ 6,226.00 Deuren
€ 1,790.00 Keuken
€ 97,436.00
€ 18,460.00 Keuken
€ 9,000.00 Sanitair geschat
€ 5,000.00 Tuin geschat
€ 7,500.00 Stukadoor geschat
€ 9,000.00 Vloer geschat
€ 4,000.00 Inrichting geschat
€ 3,000.00 Bouwmarkt geschat
€ 55,960.00
____
€ 153,396.00
Inderdaad.. 30K uitbouw. 15K dakkapel. 24K isoleren garage. Dat tikt allemaal wel aan.
Als ik ons lijstje bekijk dan is het eigenlijk te gek voor woorden (of is dit normaal?). 6K voor wat stompe houten kozijnen ipv staal en ga zo maar door. Maar hopen dat de geschatte bedragen die nog moeten komen een beetje accuraat zijn.
Ik hoop het voor je, want mijn kosten voor de tuin zijn 8x hoger als jouw inschatting en de inschatting qua inrichting is een factor 6 hoger (bouwmarkt/inrichting samen genomen). Maar ik weet niet wat voor tuin je hebt in je nieuwe huis, evenals weet ik niet wat je qua inrichting al meeneemt naar het nieuwe huis. Maar juist de dingen die je niet makkelijk meeneemt zoals gordijnen en raambekleding gaan waarschijnlijk al over je budget qua inrichting mee.Draakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:48:
[...]
Meerwerk ( 2 kapper ).
€ 85,920.00 Ruwbouw
€ 3,500.00 Afbouw
€ 6,226.00 Deuren
€ 1,790.00 Keuken
€ 97,436.00
€ 18,460.00 Keuken
€ 9,000.00 Sanitair geschat
€ 5,000.00 Tuin geschat
€ 7,500.00 Stukadoor geschat
€ 9,000.00 Vloer geschat
€ 4,000.00 Inrichting geschat
€ 3,000.00 Bouwmarkt geschat
€ 55,960.00
____
€ 153,396.00
Inderdaad.. 30K uitbouw. 15K dakkapel. 24K isoleren garage. Dat tikt allemaal wel aan.
Als ik ons lijstje bekijk dan is het eigenlijk te gek voor woorden (of is dit normaal?). 6K voor wat stompe houten kozijnen ipv staal en ga zo maar door. Maar hopen dat de geschatte bedragen die nog moeten komen een beetje accuraat zijn.
Inrichting hebben we nog, weinig nieuws nodig behalve wat lampen. Tuin ga ik proberen veel zelf te doen. Maar is wel redelijk aan de maat 10 x 22 m achter, 10x 5 meter voor en nog een oprit. De raambekleding kan wel een dingetje zijn ja, misschien binnenkort eens gaan orienteren. In ons oude huis hadden we boven overal jalozieen hangen van de leen bakker, 8 ramen, 1200 euro toen 6 jaar geleden.Blik1984 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:59:
[...]
Ik hoop het voor je, want mijn kosten voor de tuin zijn 8x hoger als jouw inschatting en de inschatting qua inrichting is een factor 6 hoger (bouwmarkt/inrichting samen genomen). Maar ik weet niet wat voor tuin je hebt in je nieuwe huis, evenals weet ik niet wat je qua inrichting al meeneemt naar het nieuwe huis. Maar juist de dingen die je niet makkelijk meeneemt zoals gordijnen en raambekleding gaan waarschijnlijk al over je budget qua inrichting mee.
Mijn vrouw heeft het gemaakt dus geen idee.. (moet iemand de schuld geven)Deveon schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:48:
[...]
Vanwaar het samenvoegen van vloer en trap en tuin en raambekleding?
Wel is de vloer en trapbekleding bij één 1 leverancier. (Buiten Dura Vermeer om)
Ik heb hier nog echt veel zelf gedaan, zeker 230m2 gras wat de prijs drukt en mijn tuin rondom het huis zit inclusief terrassen, planten en echt alle zooi bij elkaar op ruim 50k.Draakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:08:
[...]
Inrichting hebben we nog, weinig nieuws nodig behalve wat lampen. Tuin ga ik proberen veel zelf te doen. Maar is wel redelijk aan de maat 10 x 22 m achter, 10x 5 meter voor en nog een oprit. De raambekleding kan wel een dingetje zijn ja, misschien binnenkort eens gaan orienteren. In ons oude huis hadden we boven overal jalozieen hangen van de leen bakker, 8 ramen, 1200 euro toen 6 jaar geleden.
Grootste kostenposten waren grondwerkzaamheden. (afgraven, goede tuingrond, zandgrond en puin granulaat voor de oprit) en het laten bestraten van alle terrassen en de oprit.
Daarnaast honderden meters tyleen ivm beregenings/druppelsysteem. Helemaal zelf ingegraven en dus een kraantje gehuurd. Honderden meters grondkabel voor spotjes en diverse elektra.
Dan nog planten en bomen, vergis je daar ook niet in. Alles heb ik al direct bij tuinders vandaan ipv de intratuin maar zeker met een beetje oppervlakte heb je snel veel nodig en dan maakt een plantje van 3,99 per stuk opeens een aardige berg geld.
(hier 550m2 qua tuin en oprit).
@Source90 schrik niet van je taxatie, bij mij was de stijging buiten alle perken.
[ Voor 34% gewijzigd door GeeMoney op 06-02-2023 12:47 ]
Source90 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:56:
[...]
Gunnen ze niet eens een bonenmachine met echte melk bij jullie
Weer ontopic:
Dossier veranda helaas nog niet gesloten.
***members only***
Members only:
Inloggen
En dat allemaal nog even voor volgende week, dan is de taxatie
Of, nouja; internet/tafelblad/buitenkraan ziet taxateur toch niet, dat komt later wel.
Boombakje staat nu ook. Heb hier ook een behoorlijke kostenpost gereserveerd staan voor de boom en planten. Waarschijnlijk ook lokaal bij de telers hier om de hoek (locatie staat bekend om boom/plantenteelt).
Voor grondwerkzaamheden en paden maken (wel met wat palen voor de vlonder) was ik ongeveer 19k kwijt (dat is exclusief onderheien van veranda/garage, dat was op zichzelf ook 16k).
[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 06-02-2023 12:54 ]
Mijn meerwerkbegroting heb ik ook al meerdere malen moeten aanpassen. In 2.5 jaar (AO juni '20) is er een hoop veranderd. Het is de bekende combinatie van stijgende materiaalkosten en stijgende arbeidskosten. Plus dat op met een feilloos gevoel hebben om overal het duurste uit te kiezen en je blijft je begroting aanpassen
Members only:
.
Inloggen
Ik denk dat wij ongeveer op 210m2 zitten kwa tuin. Ik schrik wel van dat bedrag. Bedankt voor je feedback.GeeMoney schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:41:
[...]
Ik heb hier nog echt veel zelf gedaan, zeker 230m2 gras wat de prijs drukt en mijn tuin rondom het huis zit inclusief terrassen, planten en echt alle zooi bij elkaar op ruim 50k.
Grootste kostenposten waren grondwerkzaamheden. (afgraven, goede tuingrond, zandgrond en puin granulaat voor de oprit) en het laten bestraten van alle terrassen en de oprit.
Daarnaast honderden meters tyleen ivm beregenings/druppelsysteem. Helemaal zelf ingegraven en dus een kraantje gehuurd. Honderden meters grondkabel voor spotjes en diverse elektra.
Dan nog planten en bomen, vergis je daar ook niet in. Alles heb ik al direct bij tuinders vandaan ipv de intratuin maar zeker met een beetje oppervlakte heb je snel veel nodig en dan maakt een plantje van 3,99 per stuk opeens een aardige berg geld.
(hier 550m2 qua tuin en oprit).
@Source90 schrik niet van je taxatie, bij mij was de stijging buiten alle perken.
Is puin alleen handig voor de oprit (auto stallen) of ook voor looppaden en terrassen?
Mijn schoonvader is aan het slopen en heeft wel wat puin liggen evt...
[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 06-02-2023 12:55 ]
Heb je voor de aanpassing van je hypotheek nog advieskosten moeten betalen? Ik heb namelijk ook meer budget nodig voor het meerwerk dan wat ik aanvankelijk had ingeschat (2021) en ik wil niet mijn spaarrekening gaan plunderen. Ik neem aan dat je een extra lening hebt afgesloten met de rente zoals die vandaag de dag is?Alic3 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:52:
Mijn meerwerkbegroting heb ik ook al meerdere malen moeten aanpassen. In 2.5 jaar (AO juni '20) is er een hoop veranderd. Het is de bekende combinatie van stijgende materiaalkosten en stijgende arbeidskosten. Plus dat op met een feilloos gevoel hebben om overal het duurste uit te kiezen en je blijft je begroting aanpassen![]()
***members only***
.
----
Ik ben aan het rondkijken voor een mooie schutting, mijn vriendin vindt een hardhouten (horizontale) schutting prachtig. Zijn er Tweakers die zich hier in hebben verdiept? Moet je bij zo'n hardhouten schutting nog ergens op letten? Ik weet dat je zo'n schutting moet gaan bijhouden, maar ik weet nu al dat dit nooit gaat gebeuren
Waarschijnlijk gaan we de rest van de tuin veel later aanpakken, maar wil zo snel mogelijk een schutting plaatsen ivm de buren.

BlaBlaBla
Wel naar gekeken, maar vooral ook erg prijzig. Dus als je dat gaat doen in vroeg stadium met buren overleggen of 1) zij het ook zien zitten, 2) er het budget voor hebbenStrider schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:00:
[...]
Heb je voor de aanpassing van je hypotheek nog advieskosten moeten betalen? Ik heb namelijk ook meer budget nodig voor het meerwerk dan wat ik aanvankelijk had ingeschat (2021) en ik wil niet mijn spaarrekening gaan plunderen. Ik neem aan dat je een extra lening hebt afgesloten met de rente zoals die vandaag de dag is?
----
Ik ben aan het rondkijken voor een mooie schutting, mijn vriendin vindt een hardhouten (horizontale) schutting prachtig. Zijn er Tweakers die zich hier in hebben verdiept? Moet je bij zo'n hardhouten schutting nog ergens op letten? Ik weet dat je zo'n schutting moet gaan bijhouden, maar ik weet nu al dat dit nooit gaat gebeuren![]()
Waarschijnlijk gaan we de rest van de tuin veel later aanpakken, maar wil zo snel mogelijk een schutting plaatsen ivm de buren.
[Afbeelding]
Als zij het niet zien zitten kun je nog overwegen gezamenlijk hardhouten schuttingpalen te plaatsen waar jullie dit tegenaan bevestigen, en zij een andere schutting naar keuze.
Persoonlijk denk ik dat je alleen voor afgraven van je tuin en geschikte grond laten storten al over de 5k heengaat. En dat is wel iets dat je moet doen omdat de toplaag van je tuingrond vol met troep ligt vanuit de bouw. Vervolgens kun je kosten enorm drukken door veel gras te doen, dat kost geen drol. Maar je oprit en tegels mag je excl. arbeidskosten al snel uitgaan van rond 50 euro per m2.Draakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:08:
[...]
Inrichting hebben we nog, weinig nieuws nodig behalve wat lampen. Tuin ga ik proberen veel zelf te doen. Maar is wel redelijk aan de maat 10 x 22 m achter, 10x 5 meter voor en nog een oprit. De raambekleding kan wel een dingetje zijn ja, misschien binnenkort eens gaan orienteren. In ons oude huis hadden we boven overal jalozieen hangen van de leen bakker, 8 ramen, 1200 euro toen 6 jaar geleden.
Pak een paar van die elementen en je komt al heel erg snel heel ruim boven de begrote 5k uit
Ja we betalen advieskosten en moeten ook nog naar de notaris. Rente is uit mijn hoofd 4.25% voor 10 jaar. We zetten tegelijkertijd 2 bestaande leningdelen om naar aflossingsvrij waardoor we netto maar een paar honderd euro meer gaan betalen.Strider schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:00:
[...]
Heb je voor de aanpassing van je hypotheek nog advieskosten moeten betalen? Ik heb namelijk ook meer budget nodig voor het meerwerk dan wat ik aanvankelijk had ingeschat (2021) en ik wil niet mijn spaarrekening gaan plunderen. Ik neem aan dat je een extra lening hebt afgesloten met de rente zoals die vandaag de dag is?
----
Ik ben aan het rondkijken voor een mooie schutting, mijn vriendin vindt een hardhouten (horizontale) schutting prachtig. Zijn er Tweakers die zich hier in hebben verdiept? Moet je bij zo'n hardhouten schutting nog ergens op letten? Ik weet dat je zo'n schutting moet gaan bijhouden, maar ik weet nu al dat dit nooit gaat gebeuren![]()
[Afbeelding]
Dit kost bij elkaar wel iets van 3K maar dat is het voor ons meer dan waard. Dan hebben we nú een zak geld om het meerwerk helemaal goed te doen. En zijn we ook niet afhankelijk voor hoeveel (of hoe weinig
Laat ik dan met wat cijfertjes komen. Mn thermodynamica is wat roestig, dus misschien zit ik er naast.vliegnerd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:29:
[...]
De mensen die zeggen dat het werkt, daarvan stookt de eerste op gas. Hoge temperatuur vloerverwarming. De andere weten we niet. Daarvan willen we graag de Ta weten. "Het werkt hier" betekent eigenlijk "ik accepteer dat ik te veel betaal/uitstoot".
Maar een houten vloer heeft een R waarde van 0.2 (conservatieve waarde), dat is idd 10x zo hoog als een tegelvloer. Maar tegelijkertijd is de Rc (totale waarde) van de betonvloer 3.5. Wat dus betekent dat die 15x zo hoog is dan een houtenvloer, waarbij de houten vloer ook nog hele kleine thermische massa tov de betonvloer. Maar wat ik zei, daar zou ik nog een foute aanname kunnen maken
Cijfers van mn L/W warmtepomp heb ik wel, afgelopen dagen had ik een COP tussen de 5 en 6. Stooklijn ligt op 32 bij -10 en 22 bij 15 (uit mn hoofd. Vergeleken met andere warmtepomp gebruikers hier op Tweakers zit ik gewoon gemiddeld qua verbruik.
Dus ja, het zal zeker wel iets uitmaken. Maar de energierekening zal echt niet eens verdubbelen. Sterker nog, er valt veel meer winst te halen uit het (laten) tweaken van je warmtepomp. In december heb ik dit gedaan en heb toen in die koude periode makkelijk 30% bespaart door wat aanpassingen op de WP. (Genoeg topics hierover te vinden op tweakers).
Je hebt mijn post niet gelezen schijnbaar? Eiken lamelparket met Ta 28gr in een vrijstaande woning uit 2005. Krijg het er uitstekend mee warm. Waar de warmte vandaan komt maakt natuurlijk geen fluit uit. Gas, stadswarmte, warmtepomp.vliegnerd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:29:
[...]
En de hoeveelheid extra energie die het kost om VVW onder parket warm te krijgen zal hooguit enkele procenten zijn t.o.v. plavuizen.
Je schrijft dit nu voor de tweede keer. Kun je in het energietopic hierover je argumentstie kwijt? Ben benieuwd hoe je hierbij komt namelijk.vliegnerd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:00:
[...]
Verwarmen met hoge Ta wil je met een warmtepomp nou juist echt gewoon helemaal niet. Energie wordt in 2024 nog veel duurder dan nu.
Correct. Bij -8 bleef het 22 graden. Terwijl de thermostaat op 19 stond. De stooklijn in een paar stappen flink omlaag moeten drukken. Met 17 kamerhoge ramen waarvan het merendeel op West en Zuid komt er genoeg zon binnen. En aangezien het allemaal HR+++ is, gaat er weinig warmte uit.Wolly schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:07:
[...]
Jij moet dus effectief je huis koelen bij een buitentemperatuur van 10 graden?
Aangezien het de laatste posts vrijwel alleen over warmtepompen gaat. Iemand ervaring met een bekisting om de warmtepomp? Heeft hetbehalve geluidsdempende gevolgen nog andere effecten? ( levensduur??, sneeuw??)
Nou, laten we de warmtepompen discussie vooral voortzetten in het warmtepompen topic
Puingranulaat doe je in principe alleen onder opritten, onder loop paden krijg je dan gewoon een goed aangetrild zandbed.Draakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:53:
[...]
Ik denk dat wij ongeveer op 210m2 zitten kwa tuin. Ik schrik wel van dat bedrag. Bedankt voor je feedback.
Is puin alleen handig voor de oprit (auto stallen) of ook voor looppaden en terrassen?
Mijn schoonvader is aan het slopen en heeft wel wat puin liggen evt...
Afstorten van grond is prijzig en schone grond terug is ook prijzig.
Als je 20cm laat afgraven en laat vernieuwen op 10x22 heb je het dus al over 44kuub grond wat eruit moet en wat vernieuwd moet worden.
Laten straten inclusief stenen moet je rekenen op zeker 50-75 euro per vierkante meter afhankelijk van welke stenen je uitzoekt.
Gras is goedkoop maar moet wel goed gebeuren. Reken op 10,- per vierkante meter.
Kan hier een aantal adressen aanwijzen waar puin onder de oprit ligt en waar het nu al begint te verzakken.GeeMoney schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:49:
[...]
Puingranulaat doe je in principe alleen onder opritten, onder loop paden krijg je dan gewoon een goed aangetrild zandbed.
Mijn zand oprit ligt er nog perfect bij
Bij regende het terwijl het zand werd gestort en werd uitgevlakt voor de eerste keer. Bij die puin adressen werd dat aangelegd terwijl de zon mooi fel was
[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 06-02-2023 19:58 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ta 28 graden is heel netjes! Ik had eerlijk gezegd >30 verwacht. Ik heb je post teruglezen, daar had ik blijkbaar overheen gelezen. Ik lees ook dat het om (verlijmd) laminaat gaat met millimeters eiken. Ik moet bekennen dat ik dacht aan 1 cm eiken.t14wo schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:02:
[...]
Je hebt mijn post niet gelezen schijnbaar? Eiken lamelparket met Ta 28gr in een vrijstaande woning uit 2005. Krijg het er uitstekend mee warm. Waar de warmte vandaan komt maakt natuurlijk geen fluit uit. Gas, stadswarmte, warmtepomp.
En de hoeveelheid extra energie die het kost om VVW onder parket warm te krijgen zal hooguit enkele procenten zijn t.o.v. plavuizen.
De manier van verwarmen maakt juist wel uit: een WP is veel minder efficiënt bij hoge Ta. 28 graden zou voor mij zeker 10% meer elektrisch verbruik betekenen. (En ja, dat is minder dan ik dacht)
Als het 35 graden zou zijn dan is het al dik 30% meer. Dat is gewoon serieus geld.
I stand corrected: geplakt parket (laminaat) met houten toplaag kan blijkbaar prima.
We willen hoogstwaarschijnlijk grind op de oprit, als het dan verzakt kan ik er ook gewoon weer wat grind opgooien niet? :-)
Ik heb een hekel aan een oprit die bestraat is van 4 x 10 meter. Het onderhoud ( mos, onkruid tussen de voegen ) en het verzakken dan wel ontstaan van rijsporen in de bestrating. Grind lijkt me dan wat makkelijker
Ik heb een hekel aan een oprit die bestraat is van 4 x 10 meter. Het onderhoud ( mos, onkruid tussen de voegen ) en het verzakken dan wel ontstaan van rijsporen in de bestrating. Grind lijkt me dan wat makkelijker
[ Voor 46% gewijzigd door Draakje5 op 06-02-2023 20:18 ]
Tussen grind krijg je ook onkruid. Daarbij stort het het grind meestal niet te dik, een centimeter of 5/10 is zat.Draakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:16:
We willen hoogstwaarschijnlijk grind op de oprit, als het dan verzakt kan ik er ook gewoon weer wat grind opgooien niet? :-)
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Members only:
Inloggen
d'n oliesjeik
Staat die betonplaat niet op heipalen?Oliesjeik1 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:27:
***members only***
Denk van niet
Huis staat op zand grond. Maar zal het navragen bij de bouwer.
d'n oliesjeik
Nadeel van grind is dan weer dat je continue grind aan het verplaatsen bent, waaronder ook het eerste stuk openbare weg waar je wegrijdt. Vriens van mij heeft het en die is regelmatig aan het vegen.Draakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:16:
Nog even los van de krasjes op zijn auto van zijn kleine kids die steentjes gooien heel leuk vinden
Zo'n houten schuurtje staat niet op heipalen.
Houd er rekening mee - nu zit er nog geen dak op - maar dat dak loopt door met je buren. Itt een uitbouw van een woning, loopt het dak van zo'n schuurtje gewoon plat door. Los van verplaatsen moet je dus ook nog wel wat knutselen aan het dak. Ik heb overigens geen idee wat de beste optie is, wellicht kan je het demonteren aangezien je toch het dak los moet maken. En de wanden in de hoeken los maken.
Houd er rekening mee - nu zit er nog geen dak op - maar dat dak loopt door met je buren. Itt een uitbouw van een woning, loopt het dak van zo'n schuurtje gewoon plat door. Los van verplaatsen moet je dus ook nog wel wat knutselen aan het dak. Ik heb overigens geen idee wat de beste optie is, wellicht kan je het demonteren aangezien je toch het dak los moet maken. En de wanden in de hoeken los maken.
Nou, we verplaatsen dus de complete schuur, we krijgen het schuurtje van de buren erbij zegmaar.Draakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:51:
d'n oliesjeik
Ah, dan begreep ik het verkeerd. Je wilt de complete schuur ( 2 lossen schuren zegmaar ) verplaatsen in zijn geheel? Zal wel aardig wat gewicht zijn.Oliesjeik1 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:53:
[...]
Nou, we verplaatsen dus de complete schuur, we krijgen het schuurtje van de buren erbij zegmaar.
Inderdaad, in z'n geheel.Draakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:55:
[...]
Ah, dan begreep ik het verkeerd. Je wilt de complete schuur ( 2 lossen schuren zegmaar ) verplaatsen in zijn geheel? Zal wel aardig wat gewicht zijn.
d'n oliesjeik
Bij ons in de wijk heb ik gezien dat ze een soortgelijk schuurtje hebben verplaatst van de ene kant van de tuin naar de andere kant.
Ze tilden de wanden + dak weg, en verplaatsten de betonnen fundering, waarna ze het schuurtje er weer op hebben gezet. Ik was aan het werk dus heb maar een paar momenten gezien. Ze deden het gewoon met een groot model graafmachine en een boel banden.
Dit was echter 1 schuurtje, dus maar de helft van het gewicht.
Succes, leuk project.
Hoe dan ook vergeet niet de electra van je zelf en de buren even uit te zetten
Heeft iemand hier geprobeerd om een factuur voor te schieten uit eigen spaargeld ipv bouwdepot om langer rente te vangen? Ik vraag mij af of dat kan zonder problemen. Mijn bank heeft wel een optie om een bedrag naar je eigen rekening te storten maar staat verder geen uitleg bij.
Note to self: Niet iedereen woont in de polderOliesjeik1 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:40:
[...]Heipalen
Denk van niet![]()
Huis staat op zand grond. Maar zal het navragen bij de bouwer.
Hier staat echt elk schuurtje op palen.
Ja 2x gedaan. De factuur die je normaal via het bouwdepot declareert, betaal je dan zelf. En aan het einde heb je dus meer over in het bouwdepot en dat besteed je dan aan ander meerwerk.ObiTewodros schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:23:
Heeft iemand hier geprobeerd om een factuur voor te schieten uit eigen spaargeld ipv bouwdepot om langer rente te vangen? Ik vraag mij af of dat kan zonder problemen. Mijn bank heeft wel een optie om een bedrag naar je eigen rekening te storten maar staat verder geen uitleg bij.
En de factuur kun je altijd nog declareren en naar jezelf laten uitbetalenAlic3 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:32:
[...]
Ja 2x gedaan. De factuur die je normaal via het bouwdepot declareert, betaal je dan zelf. En aan het einde heb je dus meer over in het bouwdepot en dat besteed je dan aan ander meerwerk.
Check wel even bij je hypotheekverlener of er een termijn is. Bij sommige verleners mag de factuur max. 6 maanden oud zijn.Blik1984 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:33:
[...]
En de factuur kun je altijd nog declareren en naar jezelf laten uitbetalen
Ik krijg helaas niet dezelfde rente over mijn bouwdepot als wat ik betaal over mijn hypotheek. Ik dacht eigenlijk dat het gebruikelijk was.ObiTewodros schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:23:
Een houten schuurtje van 3 x 2?vliegnerd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:25:
[...]
Note to self: Niet iedereen woont in de polder
Hier staat echt elk schuurtje op palen.
Hier staan ook alle nieuwe huizen op palen maar ren lichtgewicht schuurtje toch echt niet.
Die rente is dus hoger dan je spaarrente.Deveon schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:38:
[...]
Ik krijg helaas dezelfde rente over mijn bouwdepot als wat ik betaal over mijn hypotheek. Ik dacht eigenlijk dat het gebruikelijk was.
Opzich een logische beredenering. Als je xxK kan missen zelf voorschieten en evt aan het eind bouwdepot aan jezelf laten uitbetalen of voor de laatste facturen opmaken als je toch met eigen vermogen moest aanvullen.
Ik heb destijds een paar facturen met spaargeld betaalt, het gevolg was dat het bouwdepot aan het einde niet leeg was. Volgens mij werd toen automatisch na 2 jaar het resterende bedrag overgemaakt naar mijn rekeningObiTewodros schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:23:
Wat voor prijzen heb jij doorgekregen, want de eerste Google hits lijken best betaalbaar.SquareOne schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:12:
[...]
Wel naar gekeken, maar vooral ook erg prijzig. Dus als je dat gaat doen in vroeg stadium met buren overleggen of 1) zij het ook zien zitten, 2) er het budget voor hebben
Als zij het niet zien zitten kun je nog overwegen gezamenlijk hardhouten schuttingpalen te plaatsen waar jullie dit tegenaan bevestigen, en zij een andere schutting naar keuze.
BlaBlaBla
Beide reden zijn waarom wij geen grind hebben genomen. Plus dat je niet normaal je fiets kan neerzetten, en je klikos verslepen over grind is ook niet handigBlik1984 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:50:
[...]
Nadeel van grind is dan weer dat je continue grind aan het verplaatsen bent, waaronder ook het eerste stuk openbare weg waar je wegrijdt. Vriens van mij heeft het en die is regelmatig aan het vegen.
Nog even los van de krasjes op zijn auto van zijn kleine kids die steentjes gooien heel leuk vinden
Ik zie eigenlijk alleen maar nadelen
Wat is dan de reden dat je in de eerste instantie hebt gekozen voor een bouwdepot? Dan kan je toch net zo goed je spaargeld als eigen geld inleggen?roltor schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:59:
[...]
Ik heb destijds een paar facturen met spaargeld betaalt, het gevolg was dat het bouwdepot aan het einde niet leeg was. Volgens mij werd toen automatisch na 2 jaar het resterende bedrag overgemaakt naar mijn rekening
Ik ben zo maar nieuwsgierig.. Een project nabij Tilburg met een bouwer uit Rosmalen?Oliesjeik1 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:27:
***members only***
Had zoiets op het oog:Strider schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:09:
[...]
Wat voor prijzen heb jij doorgekregen, want de eerste Google hits lijken best betaalbaar.
https://nubuiten.nl/felixwood-modern-scherm-50-180-x-180-cm
Wellicht zijn er goedkopere varianten, maar we hebben het uiteindelijk niet heel diepgaand onderzocht.
We vonden het niet fijn om gelijk al ons spaargeld over te maken naar de notaris, dus hebben we er voor gekozen om na afloop van de bouw af te lossen wat we wilden. Wij mochten 10% per jaar boetevrij aflossen, inmiddels zelfs onbeperkt, dus dat was geen probleem.Iamthefish schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:19:
[...]
Wat is dan de reden dat je in de eerste instantie hebt gekozen voor een bouwdepot? Dan kan je toch net zo goed je spaargeld als eigen geld inleggen?
Aangezien we bij aanvang van de bouw nog niet wisten of onze inschatting voor het meerwerk wel juist was, hielden we liever wat spaargeld achter de hand, zodat we daarmee eventuele tegenvallers konden opvangen.
Ah ja, makes sense🙂roltor schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:27:
[...]
We vonden het niet fijn om gelijk al ons spaargeld over te maken naar de notaris, dus hebben we er voor gekozen om na afloop van de bouw af te lossen wat we wilden. Wij mochten 10% per jaar boetevrij aflossen, inmiddels zelfs onbeperkt, dus dat was geen probleem.
Aangezien we bij aanvang van de bouw nog niet wisten of onze inschatting voor het meerwerk wel juist was, hielden we liever wat spaargeld achter de hand, zodat we daarmee eventuele tegenvallers konden opvangen.
Achteraf was het niet nodig, maar het gaf wel wat rust tijdens de bouw.
En een ander voordeel was dat de waarde van ons huis gelijk was aan de hypotheek waarde. Door veel mee te financieren hebben we een relatief hoge waarde t.o.v. de hypotheek (omdat we dus vlak na oplevering al een flink deel met spaargeld aflosten, in plaats van dat gelijk in te brengen bij aankoop, waardoor de totale hypotheek lager zou zijn).
Hierdoor zaten we eigenlijk al gelijk onder de 90% en kregen we dus een lagere rente. Dit kun je vast ook voor elkaar krijgen als je je spaargeld in legt, maar zo ging het automatisch goed en hoefde ik alleen maar extra af te lossen na oplevering.
Er waren al genoeg dingen om uit te zoeken, dus ik vond het prettig dat ik hier niet achteraan hoefde.
Beide argumenten/nadelen hebben wij geen last van. Ligt er hier nu ongeveer driekwart jaar in en nog geen enkele keer geveegd. De buurman wel, die veegt wekelijks.Blik1984 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:50:
[...]
Nadeel van grind is dan weer dat je continue grind aan het verplaatsen bent, waaronder ook het eerste stuk openbare weg waar je wegrijdt. Vriens van mij heeft het en die is regelmatig aan het vegen.
Jij hebt het waarschijnlijk over split (5-12mm).
Wij hebben grind (16-25mm) en dat blijft echt niet in de banden zitten, niet bij auto, fiets of motor. Ook geen spoorvorming.
:strip_exif()/f/image/zdwRaZ66UhWu3Rze0Jfpvzmv.jpg?f=fotoalbum_large)
De buurman heeft het alom gebruikte Basalt split en dat tref je aan het einde van de straat nog aan.
[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 07-02-2023 07:22 ]
Ik heb ook grind/split (whats in a name) van 15-20 mm liggen op de oprit. Puin er onder, grindplaten met antiworteldoek eronder. Echt geen probleem met grind dat wegspat. paar steentjes houd je altijd. Voordelen zijn dat het relatief goedkoop is en je water (regenval) loopt mooi weg. Ik heb het verder in de tuin ook veel gebruikt en dan potten met planten erboven op gezet. ik vind de esthetiek erg mooi.
Op de oprit heb ik wel een pad van 1m breed van stenen (50x50) om langs de auto naar huis te lopen. is op zich prettig, maar het valt me heel erg mee hoe makkelijk het is om over het grind te lopen of rolstoelen.
Op de oprit heb ik wel een pad van 1m breed van stenen (50x50) om langs de auto naar huis te lopen. is op zich prettig, maar het valt me heel erg mee hoe makkelijk het is om over het grind te lopen of rolstoelen.
Benieuwd naar een foto als je die wilt delen. Ik wil ook graag een pad ernaast naar de voordeur en naast de garage voor achterom, en grind voor de oprit.jelmerc schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:41:
Ik heb ook grind/split (whats in a name) van 15-20 mm liggen op de oprit. Puin er onder, grindplaten met antiworteldoek eronder. Echt geen probleem met grind dat wegspat. paar steentjes houd je altijd. Voordelen zijn dat het relatief goedkoop is en je water (regenval) loopt mooi weg. Ik heb het verder in de tuin ook veel gebruikt en dan potten met planten erboven op gezet. ik vind de esthetiek erg mooi.
Ik maak einde dag wel even een foto voor je. ben nu op het werk.
Staat bij ons wel op heipalen. Bij zand / @Oliesjeik1 wellicht niet, maar zou het dubbelchecken voor je er met een kraan aan gaat sjorrenDraakje5 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:51:
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Bij mij staat ieder schuurtje op zijn eigen plaat beton die tegen elkaar geschoven zijn. De schuurtjes staan tegen elkaar en dak is 1 geheel. Schuurtjes zullen onderling ook wel een paar schroeven in gedraaid zijn. Lijkt ne niet makkelijk om zoiets in 1 keer te verplaatsen.
Wij hebben deze week de vooroplevering. Oplevering zal ergens deze maand nog gebeuren.
Aan de ervaringsdeskundigen: hoe hebben jullie de vooroplevering benaderd t.o.v. oplevering?
Ga je tijdens de vooroplevering alles controleren en doe je dat dan twee weken later weer tijdens de oplevering? Of zit er wel degelijk een verschil in wat je tijdens een vooroplevering en oplevering doet?
Aan de ervaringsdeskundigen: hoe hebben jullie de vooroplevering benaderd t.o.v. oplevering?
Ga je tijdens de vooroplevering alles controleren en doe je dat dan twee weken later weer tijdens de oplevering? Of zit er wel degelijk een verschil in wat je tijdens een vooroplevering en oplevering doet?
Vooroplevering zelf goed alles checken qua opties en electraplan en goed rondkijken.Ridicuul schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:55:
Wij hebben deze week de vooroplevering. Oplevering zal ergens deze maand nog gebeuren.
Met oplevering hadden wij VEH inspecteur mee die ook nog het e.e.a. opmerkte. Toen waren een groot deel van onze vooroplever puntjes alweer verholpen!
Vooroplevering is je kans je oplevering leuker te maken. Vooroplevering alles meepakken wat je ziet. Oplevering open punten controleren en evt nieuwe zaken meepakken.
Vanmorgen even snel foto geschoten. Als je inzoomt zie je al het basalt van de buren liggen, ligt door heel de straat. Kan morgen wel wat betere overzicht foto maken, beetje haast vanmorgenDraakje5 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:45:
[...]
Benieuwd naar een foto als je die wilt delen. Ik wil ook graag een pad ernaast naar de voordeur en naast de garage voor achterom, en grind voor de oprit.
Members only:
Inloggen
Ziet bij split ook duidelijk waar de auto normaal gesproken staat.
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 07-02-2023 10:15 ]
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.