Ken Wood schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:55:
[...]
Echt gras is in de winter ook groen hoor. In de zomer kan het juist bruin worden door droogte, maar gras kan heel goed herstellen. Persoonlijk snap ik niet waarom je kunstgras zou willen. Ja, het is altijd groen en strak, maar juist bij een tuin heb ik er minder moeite mee als het er allemaal een keer wat minder mooi bij ligt. Dat is de natuur. Veel tuinen hebben echter niets meer met natuur te maken, maar zijn verlengde huiskamers met serres, overkappingen en allerlei exotische planten.
We hebben lang getwijfeld over gras, maar het is gewoon niet ons ding. Teveel onderhoud en te gemakkelijk lelijke plekken met mos etc.
Overigens vind ik jouw tuin er mooi uit zien. De schutting is prachtig en de borders geven de tuin een mooi ruimtelijk gevoel. Heb je het zelf ontworpen of laten doen?
Dat is eigen ontwerp en voor een groot deel ook eigen aanleg. Ik heb de bestrating laten doen, evenals het gras. De tegels zijn dezelfde als binnen, maar dan 2cm dik met iets meer profiel, geschikt voor buiten.
De "overkapping" is gemaakt van steigerbuizen, met bamboo in de lengte er overheen (ruim 6 meter lange stokken, voor een spotprijs op de kop getikt). De bedoeling is dat dit vol groeit met Clematis, maar die zijn al twee keer dood gegaan. Daarvoor gaan we dus op zoek naar een alternatief.
De borders zijn gemaakt van gelijmde blokken en gevuld met borderpakketten. Dat zijn pakketten planten die je voor een aantal m2 koopt en dan krijg je er een soort van aanlegplan bij. We moeten dit voorjaar kijken of het allemaal weer terug groeit zoals de bedoeling was.
Nog even terugkomend op de discussie over vloeren i.c.m. een warmtepomp. Ik woon nu in een huurwoning met bodemwarmtepomp en heb kliklaminaat liggen met van dat zilverkleurige isolatiemateriaal ertussen. de Vloerenwinkel zei toen dat dit prima kon i.c.m. vloerverwarming. Achteraf heb ik hier wel mijn twijfels over en ik heb me er toen onvoldoende in verdiept. Het moest ook een goedkope vloer worden, want het plan was om hier niet te lang te wonen en door te gaan naar een koophuis. Het is dus een zwevende vloer, maar toch is de temperatuur hier altijd goed. Ik heb geen gegevens over hoeveel mijn warmtepomp verbruikt maar voor de oorlog in Oekraïne betaalden wij ongeveer 15 euro per maand aan stroom met 9 zonnepanelen op Oost/Noord/Oost (woonoppervlak is ongeveer 120 m2). Dat lijkt me redelijk. Ik denk dat als je huis eenmaal op temperatuur is, dat het dan relatief weinig energie kost om die temperatuur te behouden, zelfs als je vloer geen optimale rc-waarde heeft.
Vloerverwarming verwarmt zowel naar boven als naar beneden. Naar beneden is de Rc waarde minstens 5 (eis vanuit het bouwbesluit). Naar boven wil je de Rc waarde zo laag mogelijk. Hoe hoger die waarde wordt, hoe langzamer je vloer op temperatuur komt en hoe meer verlies je uiteindelijk naar onder toe hebt.
Voor een WP is de beste vloer een PVC of tegelvloer. Als je een zwevende vloer legt, gebruik dan een vloer die echt geschikt is voor vloerverwarming. Dat zijn niet alle (onder)vloeren. Ze moeten in ieder geval dampopen zijn, anders kun je condensvorming krijgen tussen de dekvloer en je laminaat.