Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-06 23:34
Source90 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Vanmorgen even snel foto geschoten. Als je inzoomt zie je al het basalt van de buren liggen, ligt door heel de straat. Kan morgen wel wat betere overzicht foto maken, beetje haast vanmorgen :')

***members only***

Ziet bij split ook duidelijk waar de auto normaal gesproken staat.
Verschilt wel veel, die kleine steentjes vs de grotere steentjes.

Ik heb 3 jongens thuis, die gooien met alles wat ze tegenkomen. Steentjes in de tuin/oprit is voor mij echt een no-go. We gaan boomschors doen voor een gedeelte vd tuin, en daarvan verwacht ik al dat het binnen een paar maanden overal en nergens ligt. Maar dat is niet zo erg, dat vergaat tenminste in de loop der tijd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 20:45
Strider schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:00:
[...]

Heb je voor de aanpassing van je hypotheek nog advieskosten moeten betalen? Ik heb namelijk ook meer budget nodig voor het meerwerk dan wat ik aanvankelijk had ingeschat (2021) en ik wil niet mijn spaarrekening gaan plunderen. Ik neem aan dat je een extra lening hebt afgesloten met de rente zoals die vandaag de dag is?

----

Ik ben aan het rondkijken voor een mooie schutting, mijn vriendin vindt een hardhouten (horizontale) schutting prachtig. Zijn er Tweakers die zich hier in hebben verdiept? Moet je bij zo'n hardhouten schutting nog ergens op letten? Ik weet dat je zo'n schutting moet gaan bijhouden, maar ik weet nu al dat dit nooit gaat gebeuren :+
Waarschijnlijk gaan we de rest van de tuin veel later aanpakken, maar wil zo snel mogelijk een schutting plaatsen ivm de buren.

[Afbeelding]
Ga ik toch even opscheppen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gx9uA7Gvg8SwtoYO5GtV6veB9BU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Vf2a53JkyZs4OINolvPPDvL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfmVDqa-0IOqMQzMLVVlc7mXAPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IZiJeriQbpKLlV7I9JW1Br2.jpg?f=fotoalbum_tile
Schutting voordat de tuin aangelegd was. Zicht vanuit de woonkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJHR7CWIF8ZeyjKbVn3SXe8exIY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7o20BBrUIiKYzG6AJb3ysX7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cWWlFrzNXYQGDpxVc0HgYlWWmk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMiwWiOjEJn2mVILroTzcZzK.jpg?f=fotoalbum_tile
Situatie zonder Cortenstaal. Huidige situatie.

Schuttingdelen achter zijn opgetrokken uit Iroko blokprofiel delen. De horizontale lijnen zijn er dus in gefreesd. De planken zijn gekocht bij Brummelhuis (Overijssel). Iroko heeft een mooie bruine kleur die blijft als je het netjes onderhoud (we hebben ook andere kozijnen in dezelfde kleur). De schutting wordt afgewisseld met twee schanskorven van 12cm diep gevuld met blokken Ardenner steen.

Het plaatsen van de schutting is wat opletten: Alles moet je voorboren en met RVS spijkers spijkeren (in mijn geval bolkop schroefnagels). Geen gewone spijkers gebruiken, want dan verkleurt het hout.

Het onderhoud van dit hout is vrij eenvoudig. Twee keer per jaar even in de kleurloze hardhoutolie (teak olie) zetten. Ik doe de hele schutting met een bus van 2,5 liter in een ochtend. Eerst even met de borstel er over, dan met de kwast de olie er op.

De bruine achtergrond rechts op de foto rechtsonder zijn platen Cortenstaal. Dat is mooi bruin geroest en die zitten daar om de klimop van de buren lekker bij de buren te houden. De kleur van de schutting past heel goed bij dat Cortenstaal.

Het gras is kunstgras. Dat is ook in de winter mooi groen...

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 07-02-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Blik1984 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:18:
[...]

Verschilt wel veel, die kleine steentjes vs de grotere steentjes.

Ik heb 3 jongens thuis, die gooien met alles wat ze tegenkomen. Steentjes in de tuin/oprit is voor mij echt een no-go. We gaan boomschors doen voor een gedeelte vd tuin, en daarvan verwacht ik al dat het binnen een paar maanden overal en nergens ligt. Maar dat is niet zo erg, dat vergaat tenminste in de loop der tijd.
Wij hebben in de voortuin Sedummatten gelegd. Ideaal, want ze gaan op anti-worteldoek, dus er is helemaal geen onkruid. De ondergrond doet er niet toe en het is groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Blihi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:26:
[...]

Wij hebben in de voortuin Sedummatten gelegd. Ideaal, want ze gaan op anti-worteldoek, dus er is helemaal geen onkruid. De ondergrond doet er niet toe en het is groen.
Boomschors is bij ons bedoeld als wandelpad om het huis heen, daar lijken mij de sedummatten niet geschikt voor toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Blik1984 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:49:
[...]

Boomschors is bij ons bedoeld als wandelpad om het huis heen, daar lijken mij de sedummatten niet geschikt voor toch?
Nee, dat denk ik ook niet. Ik dacht dat je die schors meer als tijdelijke bodembedekking wilde gebruiken.

Sedum kun je wel een keer op staan, maar niet structureel op lopen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:22
Source90 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Vanmorgen even snel foto geschoten. Als je inzoomt zie je al het basalt van de buren liggen, ligt door heel de straat. Kan morgen wel wat betere overzicht foto maken, beetje haast vanmorgen :')

***members only***

Ziet bij split ook duidelijk waar de auto normaal gesproken staat.
Zo zie je inderdaad goed het verschil tussen jouw grind en het split van de buren. Deze neem ik mee bij de aanschaf voor het grind. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 12:58
Blihi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:21:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Schutting voordat de tuin aangelegd was. Zicht vanuit de woonkamer.
[Afbeelding][Afbeelding]
Situatie zonder Cortenstaal. Huidige situatie.

Schuttingdelen achter zijn opgetrokken uit Iroko blokprofiel delen. De horizontale lijnen zijn er dus in gefreesd. De planken zijn gekocht bij Brummelhuis (Overijssel). Iroko heeft een mooie bruine kleur die blijft als je het netjes onderhoud (we hebben ook andere kozijnen in dezelfde kleur). De schutting wordt afgewisseld met twee schanskorven van 12cm diep gevuld met blokken Ardenner steen.

Het plaatsen van de schutting is wat opletten: Alles moet je voorboren en met RVS spijkers spijkeren (in mijn geval bolkop schroefnagels). Geen gewone spijkers gebruiken, want dan verkleurt het hout.

Het onderhoud van dit hout is vrij eenvoudig. Twee keer per jaar even in de kleurloze hardhoutolie (teak olie) zetten. Ik doe de hele schutting met een bus van 2,5 liter in een ochtend. Eerst even met de borstel er over, dan met de kwast de olie er op.

De bruine achtergrond rechts op de foto rechtsonder zijn platen Cortenstaal. Dat is mooi bruin geroest en die zitten daar om de klimop van de buren lekker bij de buren te houden. De kleur van de schutting past heel goed bij dat Cortenstaal.

Erg mooie schutting. Bookmarked! :) Hoe heb je dit met je buren afgestemd? Hebben zij iets vergelijkbaars of iets anders op dezelfde palen?

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Opleverdatum bekend! De aannemer raadt aan Eigenhuis in te schakelen én geeft zelfs een cashback bij invullen van een enquête. Dit valt mij wel een beetje op, is dit opmerkelijk of tegenwoordig gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:32:
De aannemer raadt aan Eigenhuis in te schakelen én geeft zelfs een cashback bij invullen van een enquête. Dit valt mij wel een beetje op, is dit opmerkelijk of tegenwoordig gebruikelijk?
Allicht dat de aannemer de ZZPer kent die door Eigenhuis word ingehuurd ?
Dat scheelt allicht in de oplever punten, maar dit is speculatie.

Als je er niet goed bij voelt kan je altijd een keurder in huren uit een andere regio.

Wie houd er tegenwoordig niet van gratis data, de enquête ach, daar zou ik dan niet te veel achter zoeken als een los staand iets, Als cashback actie, snap ik je vraag wel again speculatie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:22
vormulier schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:59:
[...]

Allicht dat de aannemer de ZZPer kent die door Eigenhuis word ingehuurd ?
Dat scheelt allicht in de oplever punten, maar dit is speculatie.

Als je er niet goed bij voelt kan je altijd een keurder in huren uit een andere regio.

Wie houd er tegenwoordig niet van gratis data, de enquête ach, daar zou ik dan niet te veel achter zoeken als een los staand iets, Als cashback actie, snap ik je vraag wel again speculatie..
Nou ben ik ook niet altijd de meest optimistische, maar dat is allemaal wel negatief uitgelegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:59
Wij krijgen vandaag de bouwroute inzichtelijk. Het viel me op de bouwplaats natuurlijk al op maar nu hebben we ook het kaartje erbij. Heeft iemand een idee waarom ze dit zo zouden doen? Fase 3 starten ze met bouwen + opleveren achteraan fase 3 ipv direct volgend op fase 2. Of is hier geen logische verklaring voor?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
rubenos schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:22:
[...]

Erg mooie schutting. Bookmarked! :) Hoe heb je dit met je buren afgestemd? Hebben zij iets vergelijkbaars of iets anders op dezelfde palen?
Goede vraag....

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Opleverdatum bekend! De aannemer raadt aan Eigenhuis in te schakelen én geeft zelfs een cashback bij invullen van een enquête. Dit valt mij wel een beetje op, is dit opmerkelijk of tegenwoordig gebruikelijk?
Over het algemeen zal Vereniging eigen huis opleverkeuring best prima zijn.
Wij hebben er in 2016 gebruik van gemaakt. Ze hadden wat goede opmerkingen, zoals het tegelwerk in de badkamer en het purren van dakdelen. Ze doen dit natuurlijk dagelijks/wekelijks dus hebben er best wat ervaring mee.

Ik was van plan het dit keer echter anders te doen, omdat ik veel (slechte) ervaringen lees met VEH opleverkeuring en ik het idee had dat de man in 2016 ook deels in het belang van de aannemer handelde terwijl ik toch echt de opdrachtgever was. Zo werden bepaalde punten door mijzelf ook door hem afgewimpeld. Ik neig meer naar de richting van een gespecialieerde zzp 'er in de bouw/opleveringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
PrixV schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:17:
Wij krijgen vandaag de bouwroute inzichtelijk. Het viel me op de bouwplaats natuurlijk al op maar nu hebben we ook het kaartje erbij. Heeft iemand een idee waarom ze dit zo zouden doen? Fase 3 starten ze met bouwen + opleveren achteraan fase 3 ipv direct volgend op fase 2. Of is hier geen logische verklaring voor?

***members only***
Ha, buurmanvrouw...
Members only:

Heeft met de aanrijdroute te maken. Aan het begin van fase 1 (rood) lag er een noodweg bovenlangs (uitgang naar de Orangerie linksboven).

Nu moet al het bouwverkeer over de Buitendreef (rechtsonder) en die is daar niet voor gemaakt. Ze werken dus naar de rode pijl in het midden toe, tenminste, dat neem ik aan.

Weet jij trouwens wat die enorme blauwe vaten zijn die ze daar op aanhangers hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
De aannemer praat liever met iemand die er verstand van heeft dan met een leek. Meer onderling begrip, minder uitleg nodig. Meer niet hoor. Het mag ook een andere keurder zijn, zolang het maar iemand is met verstand van bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 12:58
Blihi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:32:
[...]

Goede vraag....

***members only***
Members only:

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:21
Blihi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:32:
[...]

Goede vraag....

***members only***
Zo'n betonmuurtje leent zich uitstekend voor grafitti! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
-edit: knip-

[ Voor 114% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Blihi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:37:
[...]

Ha, buurman...

***members only***

Heeft met de aanrijdroute te maken. Aan het begin van fase 1 (rood) lag er een noodweg bovenlangs (uitgang naar de Orangerie linksboven).

Nu moet al het bouwverkeer over de Buitendreef (rechtsonder) en die is daar niet voor gemaakt. Ze werken dus naar de rode pijl in het midden toe, tenminste, dat neem ik aan.

Weet jij trouwens wat die enorme blauwe vaten zijn die ze daar op aanhangers hebben staan?
Ohhh grappig! Aan je foto zie ik waar jij ongeveer woont!
Ik ben een buurvrouw ;)

Wonen nu al in een huurhuis rond de buitendreef dus nu ook al een beetje..

De uitleg ia begrijpelijk maar blok C op het plaatje ligt net zo gunstig om als eerste op te leveren maar doen ze pas als laatste. Die volg ik niet. De weg namelijk tussen B en C van fase 3 is een van de hoofdwegen op het Plateau :? dit laatste klopt niet. Denk dat de hoofdweg inderdaad voor fase C loopt..

[ Voor 4% gewijzigd door PrixV op 07-02-2023 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Aubergine schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:49:
Beide tekeningen zijn gesitueerd naar het zuiden. Waar ik mij zorgen om maak bij de panelen op de berging is de schaduwvorming. Als de zon onder gaat in het westen liggen de achterste twee panelen in de schaduw. De panelen worden serieel gelegd. Dit trekt toch het vermogen van de 16 panelen aanzienlijk omlaag of kijk ik verkeerd?
In principe kan je altijd nog op die twee panelen optimizers inzetten. Ik denk trouwens niet dat ze allemaal op dezelfde string geplaatst zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
@Draakje5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Frx9WIJ9mNRp1_-U3yiKVjR_CYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMyJm1yETKuo5Wl2eoOaDom6.jpg?f=fotoalbum_large

Grind oprit met loop pad ernaast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Deleon78 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Nou ben ik ook niet altijd de meest optimistische, maar dat is allemaal wel negatief uitgelegd :)
Eens hoor, maar blijf het vreemd vinden dat ze specifiek naar VER verwijzen. Het is niet hun eerste project in de regio dus ze zullen waarschijnlijk wel veel ervaring hebben met de adviseur van VER omdat het een populaire keuze is. Echter de cashback van de enquête koppelen aan of je gebruik heb gemaakt van de dienstverlening van VER vond ik opvallend, te opvallend, en ga dat ook zeker in de enquête aangeven.

Verder trouwens wel veel vertrouwen in onze bouwer, in tegenstelling tot eerdere aannemers van onze huidige woning, en kan niet echt een betaalbaar alternatief vinden op VER.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 07-02-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Nice! Ik twijfel of dat we nog een strook van 20 of 30cm grind naast de gevel doen en dan een pad of zoals hier meteen tegens tegen de gevel.

Heb jij opsluitbandjes naast je tegels liggen? Of ligt dit los tegen het grind aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Vraagje:

Ik kreeg zojuis een factuur van de bouwer voor de "ruwe vloer 2e verdiping".

Deze moeten we binnen 14 dagen betalen, Voor zo ver niks geks (en betalen moet je toch) maar nu waren we afgelopen weekend bij de bouw wezen kijken, en volgens mij hebben ze de vloer van de 1e verdieping pas af.

Houd mijn bouwer er een gekke benoeming op na: 1e, 2e, 3e of is mijn bg, 1e, 2e nou zo gek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-06 14:23
Deveon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:14:
[...]

Eens hoor, maar blijf het vreemd vinden dat ze specifiek naar VER verwijzen. Het is niet hun eerste project in de regio dus ze zullen waarschijnlijk wel veel ervaring hebben met de adviseur van VER omdat het een populaire keuze is. Echter de cashback van de enquête koppelen aan of je gebruik heb gemaakt van de dienstverlening van VER vond ik opvallend, te opvallend, en ga dat ook zeker in de enquête aangeven.

Verder trouwens wel veel vertrouwen in onze bouwer, in tegenstelling tot eerdere aannemers van onze huidige woning, en kan niet echt een betaalbaar alternatief vinden op VER.
Tipje die ik had opgeslagen: https://huiskeur.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
vormulier schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:15:
Vraagje:

Deze moeten we binnen 14 dagen betalen, Voor zo ver niks geks (en betalen moet je toch) maar nu waren we afgelopen weekend bij de bouw wezen kijken, en volgens mij hebben ze de vloer van de 1e verdieping pas af.

Houd mijn bouwer er een gekke benoeming op na: 1e, 2e, 3e of is mijn bg, 1e, 2e nou zo gek?
Heb je de factuur van de 1e verdieping ook al gehad dan? En begane grond?
Kijk even wat er in je aanneemovereenkomst staat. Daar staan je termijnen en de ( in ptincipe chronische) volgorde.

Bij ons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lG5PRW0R119NdMv0e9hMYUtB9FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELAFI1hRemTIkbcLv6iYVGIx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Agostino schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:47:
[...]

Wij hebben de KOA getekend in 2021, daar staat natuurlijk een post in voor de PV panelen e.d. inclusief BTW. Onze oplevering is rond maart 2023 en ik verwacht dat de PV panelen ook pas in 2023 geleverd en gemonteerd gaan worden. Dan lijkt het mij redelijk dat een verrekening plaats gaat vinden over de BTW van de PV panelen.
Heb je hier nog wat over vernomen? :) Wij hebben getekend in 2022 en heb vandaag eens een balletje opgegooid bij de bouwbegeleider maar die wist van niks... :P

Zit nu te zoeken naar waar ik hem het beste op kan wijzen. Wellicht deze pagina van Bouwend Nederland en de bijbehorende FAQ.

[ Voor 23% gewijzigd door LordBusiness op 07-02-2023 21:56 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
LordBusiness schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:42:
[...]
Heb je hier nog wat over vernomen? :) Wij hebben getekend in 2022 en heb vandaag eens een balletje opgegooid bij de bouwbegeleider maar die wist van niks... :P

Zit nu te zoeken naar waar ik hem het beste op kan wijzen. Wellicht deze pagina van Bouwend Nederland en de bijbehorende FAQ.
Ja, BTW over de PV panelen gaat verrekend worden op de laatste meerwerk factuur. Je kan hem gewoon wijzen naar de website van de belastingdienst (https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen).

BTW vrijstelling gaat niet op als je geïntegreerde PV hebt op je dak. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:48
Inclusief los grind op straat... Dat was voor ons de belangrijkste reden om geen grind te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Agostino schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:01:
[...]

Ja, BTW over de PV panelen gaat verrekend worden op de laatste meerwerk factuur. Je kan hem gewoon wijzen naar de website van de belastingdienst (https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen).

BTW vrijstelling gaat niet op als je geïntegreerde PV hebt op je dak. :-)
En hoe transparant is dat uiteindelijke bedrag?

Ben wel benieuwd, bij ons in de wijk liggen wel flinke panelen maar volgens mij geen dakpannen onder de panelen dus dat zou dan een geintegreerde oplossing zijn... bummert. Foto van de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prodat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-06 20:04
Ridicuul schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:55:
Wij hebben deze week de vooroplevering. Oplevering zal ergens deze maand nog gebeuren.

Aan de ervaringsdeskundigen: hoe hebben jullie de vooroplevering benaderd t.o.v. oplevering?

Ga je tijdens de vooroplevering alles controleren en doe je dat dan twee weken later weer tijdens de oplevering? Of zit er wel degelijk een verschil in wat je tijdens een vooroplevering en oplevering doet?
Wij kregen een rolletje schilderstape en een kladblok mee *O*

Alles wat opviel, niet goed was of vraagtekens gaf, stukje tape en kort omschrijven op t kladblok, stuk op 6 puntjes.

2/3 weken later bij de oplevering was veel verholpen, de ingehuurde man via vereniging eigen huis, vond ik achteraf zonde van t geld, deze man was gewoon een zakelijk bekende van de bouwer, werd allemaal iets te amicaal, en enkele zaken gemist waardoor dat in de opvolgende weken pas aan t licht kwam, zaken die hij echt gezien moet hebben of gecontroleerd.

Het meest vage vond ik nog dat de door mij ingehuurde man, uit ging leggen hoe de WTW, warmtepomp & dat soort zaken werken, de bouwer boeide het niet echt,

Buiten dat, prima oplevering en afvinken, tekenen en sleutels ontvangen :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:32
Prodat schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:09:
[...]

Wij kregen een rolletje schilderstape en een kladblok mee *O*

Alles wat opviel, niet goed was of vraagtekens gaf, stukje tape en kort omschrijven op t kladblok, stuk op 6 puntjes.

2/3 weken later bij de oplevering was veel verholpen, de ingehuurde man via vereniging eigen huis, vond ik achteraf zonde van t geld, deze man was gewoon een zakelijk bekende van de bouwer, werd allemaal iets te amicaal, en enkele zaken gemist waardoor dat in de opvolgende weken pas aan t licht kwam, zaken die hij echt gezien moet hebben of gecontroleerd.

Het meest vage vond ik nog dat de door mij ingehuurde man, uit ging leggen hoe de WTW, warmtepomp & dat soort zaken werken, de bouwer boeide het niet echt,

Buiten dat, prima oplevering en afvinken, tekenen en sleutels ontvangen :*)
Volgens mij is het ook een klein wereldje.
Bij ons ook. Wij stonden bij de woning te wachten met degene vanuit de bouw toen de VEH langs kwam.
*VEH doet handje geven aan man van bouw* -- "Heeey Bert, daar zijn we weer. Kijken of we nu weer net zo weinig opleverpunten hebben als de vorige huizen"

En toen pas ons begroeten.
Uuuh. Wij betalen de factuur, niet de bouwer.. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Blihi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:37:
[...]

Ha, buurmanvrouw...

***members only***

Haha mooi die streep!
Overigens woon jij in een van de huizen die wij ook prachtig vinden <3 stiekem toch ook wel een beetje jaloers hoor ;)

Ik heb geen idee van de blauwe vaten. Zal van de week weer eens langslopen, kijken of ik iets zie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:15:
[...]

Bij ons ook. Wij stonden bij de woning te wachten met degene vanuit de bouw toen de VEH langs kwam.
*VEH doet handje geven aan man van bouw* -- "Heeey Bert, daar zijn we weer. Kijken of we nu weer net zo weinig opleverpunten hebben als de vorige huizen"

Bij het recent opgeleverde appartement van mijn vader ging dit echt anders. De man van VEH kwam, stelde zich voor en de uitvoerder stelde zich ook voor met zijn voornaam. De keurder vroeg om zijn achternaam en heeft hem vanaf dat moment "meneer XX" genoemd. Hij maakte direct heel duidelijk dat hij er was voor de koper, niet voor de aannemer. Ze hebben ook echt wel enige discussie gevoerd.

Maar het hangt heel erg van de persoon af denk ik. En dat maakt het lastig, want daar heb je geen controle over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Vraagje:

Ik zou zeggen, stel de vraag even aan de bouwer. Vergissen is menselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
PrixV schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 01:21:
[...]

Haha mooi die streep!
Overigens woon jij in een van de huizen die wij ook prachtig vinden <3 stiekem toch ook wel een beetje jaloers hoor ;)

Ik heb geen idee van de blauwe vaten. Zal van de week weer eens langslopen, kijken of ik iets zie.
Die blauwe vaten zijn waarschijnlijk voor de grondboring van de warmtepomp, kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
LordBusiness schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:48:
[...]
Die blauwe vaten zijn waarschijnlijk voor de grondboring van de warmtepomp, kan dat?
Het zou goed kunnen hoor. Er staan vrachtwagens vol blauwe vaten. Ik schat een meter of 3 in diameter, 3 meter hoog. Ik had die dingen gewoon nog nooit gezien.

het zouden ook opvangbakken kunnen zijn voor regenwater. De hele wijk daar krijgt namelijk geen hemelwaterafvoer, maar al het hemelwater moet via wadi's afgevoerd worden. Misschien dat dit buffervaten zijn ofzo? Echt geen idee. Als ik er langs kom en ze staan er nog zal ik eens een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 13:45
[...]

Echt gras is in de winter ook groen hoor. In de zomer kan het juist bruin worden door droogte, maar gras kan heel goed herstellen. Persoonlijk snap ik niet waarom je kunstgras zou willen. Ja, het is altijd groen en strak, maar juist bij een tuin heb ik er minder moeite mee als het er allemaal een keer wat minder mooi bij ligt. Dat is de natuur. Veel tuinen hebben echter niets meer met natuur te maken, maar zijn verlengde huiskamers met serres, overkappingen en allerlei exotische planten.

Overigens vind ik jouw tuin er mooi uit zien. De schutting is prachtig en de borders geven de tuin een mooi ruimtelijk gevoel. Heb je het zelf ontworpen of laten doen?

Nog even terugkomend op de discussie over vloeren i.c.m. een warmtepomp. Ik woon nu in een huurwoning met bodemwarmtepomp en heb kliklaminaat liggen met van dat zilverkleurige isolatiemateriaal ertussen. de Vloerenwinkel zei toen dat dit prima kon i.c.m. vloerverwarming. Achteraf heb ik hier wel mijn twijfels over en ik heb me er toen onvoldoende in verdiept. Het moest ook een goedkope vloer worden, want het plan was om hier niet te lang te wonen en door te gaan naar een koophuis. Het is dus een zwevende vloer, maar toch is de temperatuur hier altijd goed. Ik heb geen gegevens over hoeveel mijn warmtepomp verbruikt maar voor de oorlog in Oekraïne betaalden wij ongeveer 15 euro per maand aan stroom met 9 zonnepanelen op Oost/Noord/Oost (woonoppervlak is ongeveer 120 m2). Dat lijkt me redelijk. Ik denk dat als je huis eenmaal op temperatuur is, dat het dan relatief weinig energie kost om die temperatuur te behouden, zelfs als je vloer geen optimale rc-waarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ken Wood schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:55:
[...]

Echt gras is in de winter ook groen hoor. In de zomer kan het juist bruin worden door droogte, maar gras kan heel goed herstellen. Persoonlijk snap ik niet waarom je kunstgras zou willen. Ja, het is altijd groen en strak, maar juist bij een tuin heb ik er minder moeite mee als het er allemaal een keer wat minder mooi bij ligt. Dat is de natuur. Veel tuinen hebben echter niets meer met natuur te maken, maar zijn verlengde huiskamers met serres, overkappingen en allerlei exotische planten.
We hebben lang getwijfeld over gras, maar het is gewoon niet ons ding. Teveel onderhoud en te gemakkelijk lelijke plekken met mos etc.
Overigens vind ik jouw tuin er mooi uit zien. De schutting is prachtig en de borders geven de tuin een mooi ruimtelijk gevoel. Heb je het zelf ontworpen of laten doen?
Dat is eigen ontwerp en voor een groot deel ook eigen aanleg. Ik heb de bestrating laten doen, evenals het gras. De tegels zijn dezelfde als binnen, maar dan 2cm dik met iets meer profiel, geschikt voor buiten.

De "overkapping" is gemaakt van steigerbuizen, met bamboo in de lengte er overheen (ruim 6 meter lange stokken, voor een spotprijs op de kop getikt). De bedoeling is dat dit vol groeit met Clematis, maar die zijn al twee keer dood gegaan. Daarvoor gaan we dus op zoek naar een alternatief.

De borders zijn gemaakt van gelijmde blokken en gevuld met borderpakketten. Dat zijn pakketten planten die je voor een aantal m2 koopt en dan krijg je er een soort van aanlegplan bij. We moeten dit voorjaar kijken of het allemaal weer terug groeit zoals de bedoeling was.
Nog even terugkomend op de discussie over vloeren i.c.m. een warmtepomp. Ik woon nu in een huurwoning met bodemwarmtepomp en heb kliklaminaat liggen met van dat zilverkleurige isolatiemateriaal ertussen. de Vloerenwinkel zei toen dat dit prima kon i.c.m. vloerverwarming. Achteraf heb ik hier wel mijn twijfels over en ik heb me er toen onvoldoende in verdiept. Het moest ook een goedkope vloer worden, want het plan was om hier niet te lang te wonen en door te gaan naar een koophuis. Het is dus een zwevende vloer, maar toch is de temperatuur hier altijd goed. Ik heb geen gegevens over hoeveel mijn warmtepomp verbruikt maar voor de oorlog in Oekraïne betaalden wij ongeveer 15 euro per maand aan stroom met 9 zonnepanelen op Oost/Noord/Oost (woonoppervlak is ongeveer 120 m2). Dat lijkt me redelijk. Ik denk dat als je huis eenmaal op temperatuur is, dat het dan relatief weinig energie kost om die temperatuur te behouden, zelfs als je vloer geen optimale rc-waarde heeft.
Vloerverwarming verwarmt zowel naar boven als naar beneden. Naar beneden is de Rc waarde minstens 5 (eis vanuit het bouwbesluit). Naar boven wil je de Rc waarde zo laag mogelijk. Hoe hoger die waarde wordt, hoe langzamer je vloer op temperatuur komt en hoe meer verlies je uiteindelijk naar onder toe hebt.

Voor een WP is de beste vloer een PVC of tegelvloer. Als je een zwevende vloer legt, gebruik dan een vloer die echt geschikt is voor vloerverwarming. Dat zijn niet alle (onder)vloeren. Ze moeten in ieder geval dampopen zijn, anders kun je condensvorming krijgen tussen de dekvloer en je laminaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Zijn er meer mensen waarbij de rente op het bouwdepot in het bouwdepot blijft, in plaats van dat het met de hypotheek verrekend wordt? Niet dat het heel veel uit maakt, maar het is nu nog bijna 1000 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-06 13:24
Diablow schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:18:
Zijn er meer mensen waarbij de rente op het bouwdepot in het bouwdepot blijft, in plaats van dat het met de hypotheek verrekend wordt? Niet dat het heel veel uit maakt, maar het is nu nog bijna 1000 euro per maand.
Hoe bedoel je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:26
Diablow schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:18:
Dit was bij mij in het begin zo. Mijn adviseur heeft het verkeerd doorgegeven aan de bank. Beste is om je bank te bellen als je het verrekend wilt hebben met je maandbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:40:
[...]

Heb je de factuur van de 1e verdieping ook al gehad dan? En begane grond?
Kijk even wat er in je aanneemovereenkomst staat. Daar staan je termijnen en de ( in ptincipe chronische) volgorde.

Bij ons:
[Afbeelding]
Ah bedankt ik zocht dat inderdaad het aanneemovereenkomst!

Daar staat: "start, BG, 1e, 2e, waterdicht, stuc werk, oplevering"

Wat dat betreft zijn ze dus vooruit aan het facureren.. ben er niet zo een fan van en weet ook 123 niet of ik er wat mee kan / moet Keuzes...

(bij de eerste facturen was het me nog niet zo opgevallen start/BG waren best "redelijk" en de 1e daar hadden ze wel wat vertraging op maar hadden ze de platen wel al liggen moest alleen beton over, maar nu zelfs nog de gehele zijwanden.. nog even en morgen komt de waterdicht rekening 8)7 )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
vormulier schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:49:
[...]

Wat dat betreft zijn ze dus vooruit aan het facureren.. ben er niet zo een fan van en weet ook 123 niet of ik er wat mee kan / moet Keuzes...

(bij de eerste facturen was het me nog niet zo opgevallen start/BG waren best "redelijk" en de 1e daar hadden ze wel wat vertraging op maar hadden ze de platen wel al liggen moetst alleen beton over, maar nu zelfs nog de gehele zijwanden.. nog even en morgen komt de waterdicht rekening 8)7 )
Gewoon de aannemer even bellen dat ie te vroeg factureert of dat je een bewijs wil hebben dat het klaar is. Je kan het geld maar 1x uitgeven en als ie morgen failliet is zit jij opeens zonder. Komt ook wel weer goed maar je hebt beide en afpsraak ondertekend en daar wordt nu van af geweken. Scheelt je volgens mij ook rente uit je bouwdepot dus financieel ook aantrekkelijk hier even een melding van te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
[...]

(bij de eerste facturen was het me nog niet zo opgevallen start/BG waren best "redelijk" en de 1e daar hadden ze wel wat vertraging op maar hadden ze de platen wel al liggen moetst alleen beton over, maar nu zelfs nog de gehele zijwanden.. nog even en morgen komt de waterdicht rekening 8)7 )
Inderdaad gewoon even bij de aannemer navraag doen en aangeven dat je het niet begrijpt. Sowieso niet betalen als het niet klopt, voor je het weet zijn ze failliet en het kost jou extra renteverlies.

1e verdiepingsvloer mag ook pas gedeclareerd worden als de richels tussen de platen zijn afgestort met beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Dit mag niet en je loopt een enorm risico. Als de aannemer failliet gaat kun jij fluiten naar dat geld. Ze mogen alleen factureren voor werk dat klaar is en ze moeten aantonen dat het werk ook echt klaar is.

Dus de factuur voor storten van de dekvloeren hoef je pas te betalen als je gelegenheid hebt gehad om te controleren dat die ook echt gestort zijn.
"best redelijk" is een term waar je niets mee kunt. Het werk is klaar of niet klaar. Als beton nog gestort moet worden is de vloer niet klaar en mag deze niet gefactureerd worden (of althans, jij hoeft hem niet te betalen).

Kijk hier goed mee uit, want vooruit factureren is een teken dat er iets niet helemaal goed gaat met de cashflow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:56:
[...]

Inderdaad gewoon even bij de aannemer navraag doen en aangeven dat je het niet begrijpt. Sowieso niet betalen als het niet klopt, voor je het weet zijn ze failliet en het kost jou extra renteverlies.
Niet alleen renteverlies. Als je een factuur betaald hebt, terwijl het werk niet uitgevoerd is, zul je die factuur later nog een keer moeten betalen aan de verzekeraar (Woningborg/SWK). Je bent dus het geld echt kwijt.
1e verdiepingsvloer mag ook pas gedeclareerd worden als de richels tussen de platen zijn afgestort met beton.
Daarom: Altijd controleren of het werk daadwerkelijk uitgevoerd is. Een nette aannemer nodigt je daarvoor uit.

Wij kregen tot drie keer toe een factuur te vroeg door miscommunicatie tussen uitvoerder en aannemer. Alle drie de keren netjes een mailtje gestuurd: "factuur ontvangen, zal betaald worden nadat het werk uitgevoerd is". De derde keer werden ze wel een beetje pissig, maar ze hadden door dat het niet aan mij lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
@Draakje5 @LordBusiness Dank jullie voor de antwoorden ik ga zeker even de aannemer bellen hier over.
Blihi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Dit mag niet en je loopt een enorm risico. Als de aannemer failliet gaat kun jij fluiten naar dat geld. Ze mogen alleen factureren voor werk dat klaar is en ze moeten aantonen dat het werk ook echt klaar is.

Dus de factuur voor storten van de dekvloeren hoef je pas te betalen als je gelegenheid hebt gehad om te controleren dat die ook echt gestort zijn.
Is natuulijk wel lastig? ze laten mij niet zo maar op de bouwplaats waarschijnlijk.. Maar ik kan wel voor de bouwplaats naar het huis kijken en zien waar ze mee bezig zijn.
[...]
"best redelijk" is een term waar je niets mee kunt. Het werk is klaar of niet klaar. Als beton nog gestort moet worden is de vloer niet klaar en mag deze niet gefactureerd worden (of althans, jij hoeft hem niet te betalen).

Kijk hier goed mee uit, want vooruit factureren is een teken dat er iets niet helemaal goed gaat met de cashflow.
Klopt, Maar goed, alle begin is moeilijk ook voor mij mijn eerste nieuwbouw huisje en nu langzaam aan vallen er allemaal dingen op
Mede door dit topic de dank is groot _/-\o_

Hopelijk zit het wel snor met hun cashflow:
een netto-omzet van 1,2 miljard euro gerealiseerd, een record netto-omzet.
Nu zijn dat cijfers van 21, en de markt van nu zal ze best tegen vallen(verkoop en materiaal) en het is geen garantie maar het lijkt ze best OK af te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Maar welke aannemer (projectbouw) nodigt je nog uit om het werk te controleren? We hebben 10 termijnen, maar zeker geen 10 kijkdagen of mogelijkheden op de bouw te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Source90 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:15:
[...]

Bij mij leek de man van VEH ook meer aan de kant van de aannemer te staan. De aannemer bood bijvoorbeeld zelf aan een scheur in de muur van de technische ruimte te fixed. Meneer van VEH: "nee, dat dat hoeft niet hoor, de technische ruimte hoeft niet
zo netjes opgeleverd te worden". Sowieso was de aannemer zelf kritischer over zijn werk dan de meneer van VEH en wees zelf meerdere dingen aan die ze gingen oplossen waar VEH mannetje niks van zei. Achteraf spijt want hij was nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05
Draakje5 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:08:
Maar welke aannemer (projectbouw) nodigt je nog uit om het werk te controleren? We hebben 10 termijnen, maar zeker geen 10 kijkdagen of mogelijkheden op de bouw te kijken.
Onze bouwer is een beetje de uitzondering volgens mij, maar ik kan zo langsgaan als ik wil. Al een paar keer gedaan ook, en als ik wat bijzonders zie geef ik 't door en fixen ze het. Scheelt hun ook want dan is het voor de oplevering ook geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Wij hadden 7 kijkmiddagen, morgen oplevering maar anders was er over een week nogmaals eentje. Verder ook met een drone aardig wat kunnen zien. Als dit allebei niet het geval is, wordt het natuurlijk wel wat lastiger om de voortgang in de gaten te houden.

Bij ons waren twee termijnen ook veel te vroeg (1-2 maanden). Gewoon aangegeven dat wij twijfelden of de termijn echt al uitgevoerd was en wij niet konden betalen voor werk dat nog niet klaar was (i.v.m. risico voor ons). Zij hebben het toen zelf de voortgang ook gecontroleerd en de termijnfactuur opgeschort totdat het werk daadwerkelijk uitgevoerd was.

Meer bouwers zouden regelmatige kijkdagen moeten aanbieden zoals @Luqq ook aangeeft. De kopers kennen hun woning uiteindelijk het beste. Bij ons bleek er in de achtergevel een raam niet van de juiste hoogte te worden (verkeerd besteld), de uitsparing in de gevel was daarom ook te klein gemaakt. Wij hadden dit vroeg gezien en aangegeven, toen was het nog heel makkelijk te corrigeren voor de aannemer en niemand heeft vertraging opgelopen. Iedereen blij.
Als je nooit kan gaan kijken zie je helemaal op het einde bepaalde zaken misschien pas, die dan ook nog eens veel lastiger op te lossen zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Sommige zaken kun je aan de buitenkant zien (metselwerk bijvoorbeeld). Andere zaken niet, maar dan moet je er even om vragen. Je hebt simpelweg het recht om te controleren of het werk uitgevoerd is. Dat kan ook aan de hand van een foto in een portaal of iets dergelijks.

Nooit een factuur betalen voordat je zeker weet dat het werk gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
Afgezien van de vraag of het werk is gedaan, kun je ook twijfels hebben bij de hoogte van het bedrag. Ik heb twee termijnen gehad met exact hetzelfde bedrag terwijl het verschillende werkzaamheden waren. Hoe kun je controleren of de gefactureerde kosten overeenkomen met de daadwerkelijke kosten? Volgens mij kan dit niet en is het altijd een beetje inschatten of een factuur redelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Nog geen kijkdag gehad, en we zitten al op termijn 5 qua betalen. Gelukkig staat ons huis ongeveer naast een doorgang voor fietsers/voetgangers en kunnen de voortgang dus vrij goed volgen. Maar als dat niet het geval was had ik om fotobewijs gevraagd.

Een kijkdag regelen voor iedere factuur die je krijgt is gewoon niet werkbaar voor een aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Ken Wood schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:28:
Afgezien van de vraag of het werk is gedaan, kun je ook twijfels hebben bij de hoogte van het bedrag. Ik heb twee termijnen gehad met exact hetzelfde bedrag terwijl het verschillende werkzaamheden waren. Hoe kun je controleren of de gefactureerde kosten overeenkomen met de daadwerkelijke kosten? Volgens mij kan dit niet en is het altijd een beetje inschatten of een factuur redelijk is.
De termijnen staan gewoon in je KAO beschreven en is een percentage van de aanneemsom. Dus vrij makkelijk te checken.

Ik heb gewoon in een excel de te verwachten facturen op een rijtje gezet op basis van de eerder genoemde percentages in de KAO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Laatst online: 16:05
Dat is toch niet aan elkaar gelinkt? Het enige wat ze doen is een bepaald deel van de aanneemsom factureren op bepalde momenten aan de bouw, dat betekent niet dat je dan betaalt voor wat er dan gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:14
Je betaalt toch gewoon een deel van de koopsom per termijn. Dan maakt het toch niet uit welke kosten gemaakt zijn per termijn? Als het uiteindelijk op 100% uitkomt, is het toch prima?

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
Ja, daar hebben jullie wel gelijk in, maar op de factuur staat wat er is gebeurd, dus heb ik toch het gevoel dat ik betaal voor die werkzaamheden. Maar ik klaag ook niet, hoor. Mij komt het allemaal redelijk over en betalen moet je toch.

Aanvulling: ik bedoel meer dat de termijnen en percentages nogal arbitrair zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Ken Wood op 08-02-2023 10:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Ken Wood schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:34:
Ja, daar hebben jullie wel gelijk in, maar op de factuur staat wat er is gebeurd, dus heb ik toch het gevoel dat ik betaal voor die werkzaamheden. Maar ik klaag ook niet, hoor. Mij komt het allemaal redelijk over en betalen moet je toch.
Die termijnen liggen vast in het contract en zijn onderdeel van de afspraken met de verzekeraar. Ze moeten zich dus aan dit termijnen houden.

Het risico voor jou als je te vroeg betaalt is dat je het geld kwijt raakt mocht de aannemer failliet gaan en helaas is dat geen onrealistisch scenario. Veel aannemers lopen nu uit de bouwtijden door allerlei materiaaltekorten. Ze zijn meer geld kwijt aan inkoop en aan de vergoeding voor het overschrijden van de bouwtijd. Die kosten kunnen ze niet op jou verhalen, maar moeten ze verwerken in het volgende project.

Daarom worden nieuwbouwprojecten steeds duurder. De aannemer dicht de begroting van project X met geld uit project X+1. Door jou in project X+1 een factuur te vroeg te sturen genereren ze inkomsten om in project X de inkoop te financieren. Dat is gevaarlijk, want eigenlijk gebruiken ze jou als bank.

@vormulier Omzet is geen winst. Het is gemakkelijk om 1.2 miljard om te zetten zonder winst te maken. Dat zegt helemaal niets over de cashflow. Als wij ieder uur 100 euro naar elkaar overmaken hebben we bijna 9 ton omzet op een jaar. Toch worden we er allebei niets wijzer van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Totale aanneemsom en de percentages. Je kan dan eenvoudig berekenen wat de hoogte van de factuur moet zijn. Natuurlijk altijd even controleren. En daarnaast ben ik zo krenterig om na factuur nog 10 dagen te wachten zodat deze pas op dag 14 betaald wordt aan de aannemer ipv al na een paar dagen.

We hebben een drone inderdaad, dus ik check ook altijd even of dat het werk wel gedaan is. Maar op locatie kijken en in en rondom je huis lopen is toch leuker. We bouwen onder woningborg en daar staat ook exact vermeld wat er gereed moet zijn om de factuur te mogen sturen.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 08-02-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:40:
[...]

Het risico voor jou als je te vroeg betaalt is dat je het geld kwijt raakt mocht de aannemer failliet gaan en helaas is dat geen onrealistisch scenario. Veel aannemers lopen nu uit de bouwtijden door allerlei materiaaltekorten. Ze zijn meer geld kwijt aan inkoop en aan de vergoeding voor het overschrijden van de bouwtijd. Die kosten kunnen ze niet op jou verhalen, maar moeten ze verwerken in het volgende project.
Jup, in het FD ook een artikel hierover (paywall, maar titel zegt genoeg over de voorspelling).
https://fd.nl/bedrijfslev...-bouwers-bankroet-in-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
De rente komt er in het depot bij. In plaats dat het van het hypotheek bedrag afgaat. Zeker omdat de bouw nog een paar maanden duurt, kan het over de hele duur over zo'n 10.000 gaan. Die heb ik liever op mijn rekening dan in het bouwdepot. Maar ik zal eens vragen aan de hypotheek verstrekker of het aangepast kan worden.

Antwoord terug, in ons geval kan het niet aangepast worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Diablow op 08-02-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 13:36
Krijg net te horen dat wij een rare oplevering tegemoet gaan. Ze zijn deze week begonnen met de oplevering van alle woningen in het project maar de warmtepomp is nog nergens aangesloten. Vanochtend bij de eerst opgeleverde woning hebben ze het noodelement ingeschakeld na 2 dagen kou... Dat wordt een flinke domper op iets dat heel leuk moet zijn -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Diablow schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:41:
[...]

De rente komt er in het depot bij. In plaats dat het van het hypotheek bedrag afgaat. Zeker omdat de bouw nog een paar maanden duurt, kan het over de hele duur over zo'n 10.000 gaan. Die heb ik liever op mijn rekening dan in het bouwdepot. Maar ik zal eens vragen aan de hypotheek verstrekker of het aangepast kan worden.
Apart wel, dus je betaald al je volledige hypotheek bedrag per maand? Bij mij gaat inderdaad de bouwdepotrente nog vh hypotheekbedrag af (Triodos)

Welke bank heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Diablow schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:41:
[...]

Bij ons (Triodos bank) werd dit standaard maandelijks verrekend met het hypotheekbedrag. Zo ging het 6 jaar geleden bij mijn andere hypotheekverstrekker Munt Hypotheken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:23
Takkeding schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:44:
Krijg net te horen dat wij een rare oplevering tegemoet gaan. Ze zijn deze week begonnen met de oplevering van alle woningen in het project maar de warmtepomp is nog nergens aangesloten. Vanochtend bij de eerst opgeleverde woning hebben ze het noodelement ingeschakeld na 2 dagen kou... Dat wordt een flinke domper op iets dat heel leuk moet zijn -O-
Mogen ze het dan wel opleveren? Ik heb wel van mijn vrouw gehoord dat er een project was dat 2-3 maanden later was opgeleverd omdat ze moesten wachten op de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Dat is flink balen, kan me voorstellen dat je daar niet blij van wordt. is dat geen reden om overdracht niet te aanvaarden? Kan me voorstellen dat er ook flink wat werkzaamheden niet gedaan kunnen worden als er geen verwarming is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorum
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-06 23:50
[...]

Heb je toevallig een plattegrond/tekening? Misschien ter inspiratie :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]
Dit is misschien wel een beetje heel kort door de bocht genomen. Tegenwoordig kan je ook gewoon de verzenddatum in je boekhoud programma opnemen. Je zet dan éénmalig alle facturen er in met datum waarop de werkzaamheden uitgevoerd/afgerond moeten zijn.

Strikt genomen kan een aannemer gewoon factureren met dik een week speling: Als jij vandaag een factuur ontvangt die je binnen 2 weken moet betalen en de aannemer rond de werkzaamheden pas volgende week woensdag af dan schuift die termijn niet op ofzo :?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-06 16:37
Hier zou ik niet meteen mee akkoord gaan, als je aan de gang wilt is je hele huis nog koud. Een koud huis betekent een vochtig huis dat vochtig blijft. Vocht betekent wachten of veel hitte inbrengen met meer kans op scheuren achteraf.

Onze warmtepomp stopte er een week na oplevering mee, het was te koud in huis. Dus bij ons is het vocht er ook bijzonder geleidelijk uitgegaan.

[Achteraf bleek de bouwer dusdanig slecht gepland te hebben dat na 2 jaar bouw de warmtepomp slechts een paar dagen voor oplevering aanging. Er is dus niet eens een week getest of het systeem zou gaan werken]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Toppe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:39:
[...]

Dit is misschien wel een beetje heel kort door de bocht genomen. Tegenwoordig kan je ook gewoon de verzenddatum in je boekhoud programma opnemen. Je zet dan éénmalig alle facturen er in met datum waarop de werkzaamheden uitgevoerd/afgerond moeten zijn.

Strikt genomen kan een aannemer gewoon factureren met dik een week speling: Als jij vandaag een factuur ontvangt die je binnen 2 weken moet betalen en de aannemer rond de werkzaamheden pas volgende week woensdag af dan schuift die termijn niet op ofzo :?
Dat lijkt mij wel. Officieel heb je 14 dagen betaaltermijn en een factuur mag pas gedeclareerd worden na het afronden van de werkzaamheden.
In dit geval , wat jij aangeeft, zou je effectief maar een betaaltermijn van bijvoorbeeld 7 dagen hebben, omdat de werkzaamheden bijvoorbeeld een week na facturatie pas worden afgerond, dat kan niet.

Ik stuur jou normaliter ook geen factuur voor het volledige schilderwerk van je woning om vervolgens aan te geven dat ik het volgende week wel ergens kom afmaken. De factuur krijg jij pas nadat ik de werkzaamheden heb afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:49:
[...]

Dat lijkt mij wel. Officieel heb je 14 dagen betaaltermijn en een factuur mag pas gedeclareerd worden na het afronden van de werkzaamheden.
In dit geval , wat jij aangeeft, zou je effectief maar een betaaltermijn van bijvoorbeeld 7 dagen hebben, omdat de werkzaamheden bijvoorbeeld een week na facturatie pas worden afgerond, dat kan niet.

Ik stuur jou normaliter ook geen factuur voor het volledige schilderwerk van je woning om vervolgens aan te geven dat ik het volgende week wel ergens kom afmaken. De factuur krijg jij pas nadat ik de werkzaamheden heb afgerond.
Officieel is in de wet vast gelegd dat bij een consument een standaard betaaltermijn geldt van 14 dagen tenzei anders overeengekomen.

Daarbij moet je inderdaad wel kunnen controleren of de werkzaamheden afgerond zijn maar nergens staat weer vermeld dat je betaalverplichting opgeschort wordt tot je dit bezoek heb gehad.

De aannemer kan dus gewoon een factuur sturen en zeggen dat je pas over 8 weken kan komen kijken vanwege personele problemen/veiligheid en dat je toch moet betalen.

Als ik iedereen hier een factuur wil sturen dan ben ik daar vrij in om te doen, je hebt pas een betaalverplichting als aan alle voorwaarden is voldaan.

Ik heb wel eens lekkage gehad in de badkamer en daar is toen een offerte voor opgesteld. Verzekering en aannemer hebben onderling contact gehad en aannemer was pas zeker van de opdracht en zijn geld als hij een factuur indiende. Hiermee denken ze fraude te voorkomen want jij krijgt alleen betaald wat je op de factuur hebt staan en kan je niet achteraf komen dat je extra aanvullende kosten heb moeten maken, dan had je maar een hogere offerte moeten indienen.

€5000 voor verwijderen van 3m2 tegels, gat maken van 30x60, nieuwe PVC koppeling, gat van 30x60 dichtmaken en stukadoren 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 08-02-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
896gerard schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:46:
[...]

Hier zou ik niet meteen mee akkoord gaan, als je aan de gang wilt is je hele huis nog koud. Een koud huis betekent een vochtig huis dat vochtig blijft. Vocht betekent wachten of veel hitte inbrengen met meer kans op scheuren achteraf.

Onze warmtepomp stopte er een week na oplevering mee, het was te koud in huis. Dus bij ons is het vocht er ook bijzonder geleidelijk uitgegaan.

[Achteraf bleek de bouwer dusdanig slecht gepland te hebben dat na 2 jaar bouw de warmtepomp slechts een paar dagen voor oplevering aanging. Er is dus niet eens een week getest of het systeem zou gaan werken]
Wanneer is een woning / privé-gedeelte niet voor bewoning geschikt?
Als essentiële zaken niet zijn uitgevoerd. Denkt u aan sanitair & tegelwerk in de badkamer en het toilet dat wel is overeengekomen, maar niet is aangebracht. Of de nutsvoorzieningen die niet functioneren (tenzij het niet aanbrengen / aansluiten het gevolg is van overeengekomen minderwerk).

Alle energiekosten die gemaakt worden voor de sleutel overdracht zijn voor de aannemer (al rekenen ze dit door in de VON prijs) en dus willen ze zo min mogelijk energie verstoken.

Bij ons hebben ze de warmtepomp gevuld op een zaterdag ochtend met de bouw aansluiting van de conculega... Al pomp je een kuub water in het systeem dan ben je nog geen €2 kwijt. Wat een vrek!

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 08-02-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 13:36
mentalozzie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:51:
[...]
Mogen ze het dan wel opleveren?
Met VEH gebeld, antwoord is ja. Maar ik heb alle grond om te weigeren. Advies van VEH is een sleutelverklaring te laten ondertekenen en nieuwe opleverdatum in te plannen. Dan kunnen een paar klussen vast gedaan worden en gaan garanties e.d. pas vanaf de tweede opleverdatum lopen. Mochten ze een noodverwarming geplaatst hebben gaven ze aan dat het gebruikelijk is de extra stroomkosten te verrekenen met de laatste 5% die bij de notaris staat.
896gerard schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:46:
[...]

Bedoel je dat je scheuren kan krijgen in het stucwerk? Stucadoor heeft nog niet gereageerd of het voor hem mogelijk problemen oplevert waardoor hij nog niet aan de gang zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:39:
[...]

Klopt. Zoals bij ons communiceren aannemer en uitvoerder dan gewoon slecht.
"kunnen", ja, maar het mag niet. De voorwaarden van woningborg etc. zijn daar vrij stellig over: pas dan mag je factureren. De betalingstermijn gaat sowieso pas in op het moment dat de werkzaamheden klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:06:
[...]

Officieel is in de wet vast gelegd dat bij een consument een standaard betaaltermijn geldt van 14 dagen tenzei anders overeengekomen.

Daarbij moet je inderdaad wel kunnen controleren of de werkzaamheden afgerond zijn maar nergens staat weer vermeld dat je betaalverplichting opgeschort wordt tot je dit bezoek heb gehad.
Dit is onderdeel van de garantie van woningborg.
De aannemer kan dus gewoon een factuur sturen en zeggen dat je pas over 8 weken kan komen kijken vanwege personele problemen/veiligheid en dat je toch moet betalen.
Nee, dat kan dus niet.
Als ik iedereen hier een factuur wil sturen dan ben ik daar vrij in om te doen, je hebt pas een betaalverplichting als aan alle voorwaarden is voldaan.
Je vergeet steeds de spelregels die verzekeraars als Woningborg en SWK opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:03:
[...]

Dit is onderdeel van de garantie van woningborg.

[...]

Nee, dat kan dus niet.

[...]

Je vergeet steeds de spelregels die verzekeraars als Woningborg en SWK opleggen.
Ik heb net de voorwaarden van Woningborg gelezen maar waar staat dat je betalingsverlichting wordt opgeschort tot je op de bouw bent geweest dan? Ik heb het in elk geval nergens kunnen vinden.

Overigens hadden al onze facturen die we via de mail krijgen standaard een dagtekening van 2 dagen later zodat hij per post 'wel' klopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Overigens nog een update omtrent onze kozijnen en deuren. De aannemer heeft vandaag een aangetekende brief ontvangen van in totaal 11 woningen waarin we het verzoek hebben gedaan om de deuren te vervangen voor de juiste deuren volgens de KAO. De geleverde deuren zijn namelijk voorzien van een 'gladde' folie terwijl het een houtnerf folie moet zijn.

Aannemer beroept zich op een termijn van 3 maanden waarin we dit hadden moeten melden maar het probleem is niet zozeer een deur zonder houtnerfstuctuur maar over deuren die niet schoon te houden zijn.

De gebruikte folie is erg ruw waarvoor alles in de "poriën" blijft zitten en je dit niet meer schoon krijgt met allemaal witte strepen/vlekken tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Blik1984 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:50:
[...]

Apart wel, dus je betaald al je volledige hypotheek bedrag per maand? Bij mij gaat inderdaad de bouwdepotrente nog vh hypotheekbedrag af (Triodos)

Welke bank heb jij?
Klopt, inclusief overbruggingshypotheek, en stukje aflossingsvrij wat zeer waarschijnlijk met de verkoop ook wordt afgelost. Maar voorlopig dus flinke dubbele lasten. We zitten bij ASR, daar zat ik al, en dan kan ik nog 15 jaar genieten van iets lagere rente als de huidige rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:32:
Overigens nog een update omtrent onze kozijnen en deuren. De aannemer heeft vandaag een aangetekende brief ontvangen van in totaal 11 woningen waarin we het verzoek hebben gedaan om de deuren te vervangen voor de juiste deuren volgens de KAO. De geleverde deuren zijn namelijk voorzien van een 'gladde' folie terwijl het een houtnerf folie moet zijn.

Aannemer beroept zich op een termijn van 3 maanden waarin we dit hadden moeten melden maar het probleem is niet zozeer een deur zonder houtnerfstuctuur maar over deuren die niet schoon te houden zijn.

De gebruikte folie is erg ruw waarvoor alles in de "poriën" blijft zitten en je dit niet meer schoon krijgt met allemaal witte strepen/vlekken tot gevolg.
Zou het met die andere folie beter zijn denk je?

Ik denk dat de aannemer wel een punt heeft over de meldingstermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:26:
[...]

Zou het met die andere folie beter zijn denk je?

Ik denk dat de aannemer wel een punt heeft over de meldingstermijn.
Ja, de leverancier van de kozijnen heeft namelijk al meer dan eens een expert langs gestuurd om dit probleem te bekijken en die komt ook tot de conclusie dat de folie gewoon kwalitatief waardeloos is.

Deze folie is echt ruw. Als je er met een doek overheen gaat dan voel je hem echt over de deur ‘trekken’ en een houtnerf folie is echt glad.

En tuurlijk hebben ze deels gelijk wat betreft de meldingstermijn maar ze hebben hier al eens de deuren al vervangen ondanks dat ze op dat moment al wisten dat de verkeerde deuren er in zaten.

Tevens hebben we vanuit de leverancier zwart op wit staan dat ze willens en wetens deze deuren hebben besteld.

In de brief hebben vragen wij niets anders dan een oplossing voor de witte vlekken en dat als ze deuren gaan vervangen (wat ze dus al eens gedaan hebben, zonder resultaat) ze dan meteen leveren wat ze op papier hebben gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 08-02-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Toppe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:34:
Tevens hebben we vanuit de leverancier zwart op wit staan dat ze willens en wetens deze deuren hebben besteld.
Bedoel je dat op papier duidelijk hebben gemaakt dat ze expres de verkeerde deuren wilden bestellen bij de leverancier, of dat ze wisten dat deze deuren slecht schoon te maken zijn?

Ik weet niet of het feit dat iets slecht schoon te maken is reden genoeg is om het te vervangen. En wanneer het na de eerste keer verkeerd is vervangen, lijkt het mij dat je dat dan direct op de dag van plaatsing in gang had moeten zetten. Zeker als dat de reden was dat de deuren destijds zijn vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:34:
[...]

Ja, de leverancier van de kozijnen heeft namelijk al meer dan eens een expert langs gestuurd om dit probleem te bekijken en die komt ook tot de conclusie dat de folie gewoon kwalitatief waardeloos is.

Deze folie is echt ruw. Als je er met een doek overheen gaat dan voel je hem echt over de deur ‘trekken’ en een houtnerf folie is echt glad.
Zou de deur nog geschilderd moeten worden ofzo? Dat de folie geen afwerklaag is, maar een soort grondlaag (ik gok maar wat hoor).
En tuurlijk hebben ze deels gelijk wat betreft de meldingstermijn maar ze hebben hier al eens de deuren al vervangen ondanks dat ze op dat moment al wisten dat de verkeerde deuren er in zaten.
Als ze het al wisten sta je wel sterk denk ik. Heb je alles zwart op wit? En wat zegt de rechtsbijstand er van?
Maar staat er ook zwart op wit dat ze eigenlijk andere bedoeld hadden?
In de brief hebben vragen wij niets anders dan een oplossing voor de witte vlekken en dat als ze deuren gaan vervangen (wat ze dus al eens gedaan hebben, zonder resultaat) ze dan meteen leveren wat ze op papier hebben gezet.
Klinkt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
twi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:59:
[...]
Bedoel je dat op papier duidelijk hebben gemaakt dat ze expres de verkeerde deuren wilden bestellen bij de leverancier, of dat ze wisten dat deze deuren slecht schoon te maken zijn?

Ik weet niet of het feit dat iets slecht schoon te maken is reden genoeg is om het te vervangen. En wanneer het na de eerste keer verkeerd is vervangen, lijkt het mij dat je dat dan direct op de dag van plaatsing in gang had moeten zetten. Zeker als dat de reden was dat de deuren destijds zijn vervangen.
De deuren zijn vervangen voor het zelfde type, zelfde folie.

En slecht schoon maken = niet schoon te maken, speciale kunststof reiniger willen ze niet eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:04:
[...]

Zou de deur nog geschilderd moeten worden ofzo? Dat de folie geen afwerklaag is, maar een soort grondlaag (ik gok maar wat hoor).
Nope. Is echt de afwerking.
[...]

Als ze het al wisten sta je wel sterk denk ik. Heb je alles zwart op wit? En wat zegt de rechtsbijstand er van?
Niet geïnformeerd. Die willen geen zaken oppakken met meerdere betrokkenen. En voor nu is een brief sturen natuurlijk de minste moeite.
[...]

Maar staat er ook zwart op wit dat ze eigenlijk andere bedoeld hadden?
Er zijn twee woningen al een jaar eerder opgeleverd (die verhuurt hij) en daar zitten de juiste deuren in. In de KAO staat ook de juiste deur.
[...]

Klinkt logisch.
Ik ben heel benieuwd naar zijn reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik heb enkele (bouwkundige) vragen.

foto 1: In hoeverre is verbindende (ogende) pur in een ankerloze spouwmuur een probleem?
Is het redelijk als ik dit meld bij de aannemer? Bij ons vorige woning (nieuwbouw 2016) hoorde we de buren altijd met stoelen schuiven, lijkt me bij een goed uitgevoerde ankerloze spouwmuur niet mogen? Overigens ligt er meer rommel tussen de spouwmuur op de fundering tussen beide muren.

foto 2: Dit is de isolatie tussen de woning en de garage. Vanuit de woning (rechterkant) zou de opbouw zijn kalkzandsteen - Isolatie - spouw - kalkzansteen garage. (garage is overigens geisoleerd maar niet verwarmd). Op de foto is duidelijk zichtbaar dat de isolatie niet tegen de wand zit. Dit is ook nog niet compleet, maar de vraag is of ze dit nog wel goed gaan aandrukken? Het geheel ziet er redelijk slordig uit. Is het redeijk om dit te melden of af te wachten?

foto 3: isolatie staat op de fundering ( tussen de garage en woonkamer wand ). Is dit normaal? Hoort isolatie niet van de fundering af te staan?

foto 4: Een houten latje en nog een aluminium profiel omdat de kanaalplaat te ver de woning in ligt? Is het normaal dat dit als oplossing gebruikt wordt om daar de kalkzandsteenwand (deels) op te metselen?

Verder viel het me op dat de draagmuur ( die in de woning bij de trap ) geen vloer draagt. Hier zit ruimte tussen de vloer en de wand. Wat is dan het nut van de draagmuur? Of moet dit nog dichtgesmeerd worden met beton?

Alvast bedankt voor de reacties zodat ik mijn kennis weer kan verruimen :)

Members only: foto's bij vragen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06:59
Prodat schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:09:
[...]
Ik had niet iemand van VEH, maar van Keuringshuis. Die gaf bij aanvang aan dat hij, in tegenstelling tot bij VEH, de uitvoerder het woord liet doen, zodat hij voornamelijk op kon letten. Dat beviel heel erg goed. De uitvoerder zelf vond het wat minder want die moest nu 2.5 uur volpraten, maar dat was geen probleem want die kerel kon sowieso al niet stoppen met praten als hij eenmaal begon - klagen dat hij nergens tijd voor had, maar nadat ik 1 klein puntje had wat gecheckt moest worden kende ik zijn hele levensverhaal inclusief carriereverloop :P

VEH schijnt dus veel van de uitvoerder over te nemen qua uitleg. Dat wist ik vooraf niet, maar achteraf was ik dus wel blij met iemand die zich niet op praten focuste maar die ik steeds zag wegduiken en met een zaklampje alles aan het controleren was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Gister hebben ze lantarenpalen geplaatst… lekker uitgelijnd. Vandaag hebben ze ook nog 5 palen geplaatst en ze hebben gewoon gekeken wat ze leuk vonden qua uitlijning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KRtoojFuad3wDbGdjdapakYI2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXNhZxwDBOFSJgk6v87KvyfF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap dat die ziggo kast wat in de weg staat maar had dan de paal een meter opgeschoven óf de rest van de palen op de zelfde lijn gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:57
Toppe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:11:
Gister hebben ze lantarenpalen geplaatst… lekker uitgelijnd. Vandaag hebben ze ook nog 5 palen geplaatst en ze hebben gewoon gekeken wat ze leuk vonden qua uitlijning.
[Afbeelding]

Ik snap dat die ziggo kast wat in de weg staat maar had dan de paal een meter opgeschoven óf de rest van de palen op de zelfde lijn gezet
Lijkt me ook niet dat slechtzienden hier blij mee zullen zijn. Die snappen er geen joker van dat er ineens midden op de stoep een lantaarnpaal staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:40:
Ik heb enkele (bouwkundige) vragen.

foto 1: In hoeverre is verbindende (ogende) pur in een ankerloze spouwmuur een probleem?
Is het redelijk als ik dit meld bij de aannemer? Bij ons vorige woning (nieuwbouw 2016) hoorde we de buren altijd met stoelen schuiven, lijkt me bij een goed uitgevoerde ankerloze spouwmuur niet mogen? Overigens ligt er meer rommel tussen de spouwmuur op de fundering tussen beide muren.
PUR zou ik me niet druk om maken, maar stukken steen/cement wel. Dat kunnen echt geluidsbruggen worden.
foto 2: Dit is de isolatie tussen de woning en de garage. Vanuit de woning (rechterkant) zou de opbouw zijn kalkzandsteen - Isolatie - spouw - kalkzansteen garage. (garage is overigens geisoleerd maar niet verwarmd). Op de foto is duidelijk zichtbaar dat de isolatie niet tegen de wand zit. Dit is ook nog niet compleet, maar de vraag is of ze dit nog wel goed gaan aandrukken? Het geheel ziet er redelijk slordig uit. Is het redeijk om dit te melden of af te wachten?
Deze isolatie doet niets. Ik zou dat zeker navragen.
foto 3: isolatie staat op de fundering ( tussen de garage en woonkamer wand ). Is dit normaal? Hoort isolatie niet van de fundering af te staan?
Ik krijg het gevoel dat ze vergeten zijn te isoleren en dat ze er nu gewoon wat steenwol in gegooid hebben. Dit lijkt me niet acceptabel.
foto 4: Een houten latje en nog een aluminium profiel omdat de kanaalplaat te ver de woning in ligt? Is het normaal dat dit als oplossing gebruikt wordt om daar de kalkzandsteenwand (deels) op te metselen?
Euhmm. Dat is het binnenspouwblad. Dat is meestal dragend en rust nu op een houten latje. Nee, ook dat lijk mij niet in orde. Daar zou ik zeker een melding van maken, eventueel ook navragen bij de toezichthouder (gemeente) of dit wel goed gaat.
Verder viel het me op dat de draagmuur ( die in de woning bij de trap ) geen vloer draagt. Hier zit ruimte tussen de vloer en de wand. Wat is dan het nut van de draagmuur? Of moet dit nog dichtgesmeerd worden met beton?

Alvast bedankt voor de reacties zodat ik mijn kennis weer kan verruimen :)
Een dragende muur wordt aan de bovenkant voorzien van een soort dikke tape. Daarop komen de vloerdelen. Wellicht dat die nog gaan zakken als de bovenverdieping afgestort en opgebouwd wordt. Er komt natuurlijk nogal wat extra gewicht bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:09
Blihi schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:23:

Euhmm. Dat is het binnenspouwblad. Dat is meestal dragend en rust nu op een houten latje. Nee, ook dat lijk mij niet in orde. Daar zou ik zeker een melding van maken, eventueel ook navragen bij de toezichthouder (gemeente) of dit wel goed gaat.
Ik denk dat hier een kimverbreder is toegepast: https://www.gb.nl/kimverbreder-1000-100x25x1-25-sv (https://www.gb.nl/media/w...ent/GB%20Kimverbreder.pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dank beide. Inderdaad lijkt het een kimverbreder te zijn. Echter is dat maar aan een kant aangebracht. De andere kant (zie foto hieronder) hefet alleen een houten latje en zelfs daar lijkt het dat de kimblokken over het houten latje heen vallen. Is dit bouwtechnisch wel in orde? Ik lees dat de kimverbreder max 20mm mag overkragen ?
@De Rikster Wat vind jij hier van? :)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:23:
[...]

PUR zou ik me niet druk om maken, maar stukken steen/cement wel. Dat kunnen echt geluidsbruggen worden.

[...]

Deze isolatie doet niets. Ik zou dat zeker navragen.

[...]

Ik krijg het gevoel dat ze vergeten zijn te isoleren en dat ze er nu gewoon wat steenwol in gegooid hebben. Dit lijkt me niet acceptabel.

[...]

[...]

Een dragende muur wordt aan de bovenkant voorzien van een soort dikke tape. Daarop komen de vloerdelen. Wellicht dat die nog gaan zakken als de bovenverdieping afgestort en opgebouwd wordt. Er komt natuurlijk nogal wat extra gewicht bij.
Bedankt. Ik ga vragen om het puin / cement dat tussen de muren lijkt te zitten te verwijderen onderin de spouw. M.b.t. de isolatie ook hoe dit verder netjes opgelost gaat worden aangezien het er heel slordig uit ziet. Hieronder nog een duidelijkere foto van de spouw onderin.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:44:
[...]

Bedankt. Ik ga vragen om het puin / cement dat tussen de muren lijkt te zitten te verwijderen onderin de spouw. M.b.t. de isolatie ook hoe dit verder netjes opgelost gaat worden aangezien het er heel slordig uit ziet. Hieronder nog een duidelijkere foto van de spouw onderin.

***members only***
Hoe kom je aan die foto's? Aannemers zijn doorgaans niet gek op bezoekers terwijl het terrein is afgesloten.

En het feit dat het er slordig uitziet zegt natuurlijk niets over de werking ervan. Ondanks dat het niet de bedoeling is wordt zo'n spouw vaak gebruikt als dump plaats aangezien het vrijwel onmogelijk is om er straks bij te komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 09-02-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Toppe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:48:
[...]

Hoe kom je aan die foto's? Aannemers zijn doorgaans niet gek op bezoekers terwijl het terrein is afgesloten.
Doet er niet zo toe toch, maar met de drone / netjes gevraagd of ik even mocht kijken.

Maar een spouw gebruik je toch niet als dumpplaats? Daarvoor heb je containers. Het is een kleine moeite om afval erin te verwijderen lijkt mij, met mogelijk later groot effect?

[ Voor 22% gewijzigd door Draakje5 op 09-02-2023 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Doet er niet zo toe toch, maar met de drone / netjes gevraagd of ik even mocht kijken.
Dat heeft te maken met de veiligheid. Ondanks dat het jou grond is heb je er tot aan de oplevering niets over te zeggen. Helemaal als er hekken staan dan ben ik benieuwd hoe je aannemer gaat reageren als jij met foto's op de proppen komt.

Ik had het geluk dat er bij ons geen hekken stonden en dat we naar binnen konden lopen wanneer we wouden (dat staat ook in de KAO) zolang ze bezig waren maar ja, anders was ik ook wel eens door de hekken gekropen om te kijken.
Maar een spouw gebruik je toch niet als dumpplaats? Daarvoor heb je containers. Het is een kleine moeite om afval erin te verwijderen lijkt mij, met mogelijk later groot effect?
Volledig met je eens maar helaas gebeurt het gewoon. Bij ons stonden boven de deuren allemaal lege blikjes terwijl de container onder het raam stond.

Jouw aannemer kan heel makkelijk aangeven dat ze tot aan de oplevering hebben om dit soort punten op te lossen en er is niemand die het kan controleren.

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 09-02-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33
Vraagje:

Die heb ik ook gehad en zag hetzelfde.. Project Nijkerk toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
deuz14 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:35:
[...]

Die heb ik ook gehad en zag hetzelfde.. Project Nijkerk toevallig?
Helaas, dat ligt een end uit de slinger, wij zitten in noord-brabant met ons project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:48:
[...]

En het feit dat het er slordig uitziet zegt natuurlijk niets over de werking ervan. Ondanks dat het niet de bedoeling is wordt zo'n spouw vaak gebruikt als dump plaats aangezien het vrijwel onmogelijk is om er straks bij te komen.
Als er stenen verbindingen tussen de muren komen werkt de spouw niet meer als geluidsisolatie of als warmteisolatie. Dus dat mag gewoon niet. Er moet netjes gewerkt worden.
Pagina: 1 ... 194 ... 350 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.