Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33
Blihi schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:33:
[...]

Als er stenen verbindingen tussen de muren komen werkt de spouw niet meer als geluidsisolatie of als warmteisolatie. Dus dat mag gewoon niet. Er moet netjes gewerkt worden.
Wij hebben ook best veel ‘last’ van contactgeluid met onze buren. We weten niet wat de oorzaak is.

Heb helaas geen goede foto’s van de spouw tijdens de bouw. Wel balen, want we kunnen dit volgens mij niet fixen… ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:59

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:33:
[...]

Als er stenen verbindingen tussen de muren komen werkt de spouw niet meer als geluidsisolatie of als warmteisolatie. Dus dat mag gewoon niet. Er moet netjes gewerkt worden.
Ik heb het over de isolatie, niet over puin. Daarbij geef ik ook al aan dat het niet de bedoeling is dat je een spouw als afvalcontainer gebruikt maar daar wordt niet tot nauwelijks op gecontroleerd met alle mogelijke gevolgen van dien.

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 09-02-2023 12:53 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
Toppe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:51:
[...]

Ik heb het over de isolatie, niet over puin. Daarbij geef ik ook al aan dat het niet de bedoeling is dat je een spouw als afvalcontainer gebruikt maar daar wordt niet tot nauwelijks op gecontroleerd met alle mogelijke gevolgen van dien.
Isolatie doet helemaal niets als deze zo los tussen de spouwbladen staat. Die moet op zijn minst aan een kant (de warmste) vast gemaakt worden aan de muur. Op deze manier heeft die isolatie geen functie.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:39
Ik weet dat het officieel niet hoort, maar is de impact van een klein stukje steen die twee muren met elkaar verbindt echt merkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Midan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:56:
Ik weet dat het officieel niet hoort, maar is de impact van een klein stukje steen die twee muren met elkaar verbindt echt merkbaar?
Ja maar laten we nu niet allemaal denken dat elk geluidje wat je van je buren hoort komt door puin of iets in je spouw.

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 09-02-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:37
Nou de oplevering gehad, en geweigerd. De keurmeester van VEH heeft direct aangegeven de woning niet te accepteren. Had nog nooit zo'n belabberde oplevering meegemaakt en direct gemeld dat hij geen uitgebreide keuring gaat doen en geregeld dat kostten voor nieuwe keuring voor kosten aannemer zijn.

Meer dan de helft van de bewoners heeft ook niet geaccepteerd... Een greep uit de punten die punten die ik zo vlug opgeschreven had:
Meterkast is niet goed ivm overbelaste groepen
Ventilatieroosters niet geinstalleerd
Iedere ruimte zijn de muren beschadigd, in totaal 5 best grote plekken en een hoop kleinere putjes
Bijna ieder raam zijn de kitranden van het glas beschadigd
In de woonkamer is kozijn naar buiten beschadigd bij luchtrooster
In de keuken zitten er diepe krassen in het kozijn
Kleinste slaapkamer heeft beschadigd kozijn in de dag
Badkamer is nog niet waterdicht en mist heel veel kitranden
Vloerverwarming niet aangesloten of ingeregeld
Warmtepomp nog niet geplaatst
Boiler nog niet geplaatst
Mechanische ventilatie niet aangesloten of ingeregeld
Een luchtrooster niet gemonteerd
Zolder zijn twee panelen krom gaan trekken door het vocht
Meerdere deuren lopen op dit moment risico krom te trekken omdat ze in onverwarmde ruimtes hangen
Bakstenen aan de buitenkant is er een beschadigd, zit gewoon een groot gat in wat er niet uitziet
Voordeur is een hap uit geweest, is opgevuld met epoxy en erg lelijk overheen geschilderd waardoor je het ziet zitten
Geen zonnepanelen of omvormer geplaatst
En elektra werkte ook maar half, groepen waren pas op een van de drie fases aangesloten... Dit wordt nog een koppijn dossier :'(

Gelukkig rechtsbijstand en VEH om hierbij te helpen maar man wat een fuckup is dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Midan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:56:
Dat kan zeker. Het ligt er maar aan waar. Zelfs de kleinste starre verbinding zorgt dat twee muren met elkaar mee gaan trillen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Takkeding schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:58:
Nou de oplevering gehad, en geweigerd. De keurmeester van VEH heeft direct aangegeven de woning niet te accepteren. Had nog nooit zo'n belabberde oplevering meegemaakt en direct gemeld dat hij geen uitgebreide keuring gaat doen en geregeld dat kostten voor nieuwe keuring voor kosten aannemer zijn.

Meer dan de helft van de bewoners heeft ook niet geaccepteerd... Een greep uit de punten die punten die ik zo vlug opgeschreven had:

[...]

En elektra werkte ook maar half, groepen waren pas op een van de drie fases aangesloten... Dit wordt nog een koppijn dossier :'(

Gelukkig rechtsbijstand en VEH om hierbij te helpen maar man wat een fuckup is dit
Hebben ze de brief je 6 weken te vroeg gestuurd? Inderdaad wel een aanfluiting.

En de medewerker vanuit de aannemer schaamt zich kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:39
Toppe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:56:
[...]

Ja maar laten we nu niet allemaal denken dat elk geluidje wat je van je buren hoort komt door puin of iets in je spouw.
Voelt voor mij contra-inituitief dat een klein stukje steen, die minder dan 1% van oppervlak van de muur aanraakt een groot effect heeft op warmte-isolatie. Ben benieuwd naar de wetenschap hierachter.

Bij geluid kan ik het wel enigszins voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Draakje5 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:44:
[...]

Bedankt. Ik ga vragen om het puin / cement dat tussen de muren lijkt te zitten te verwijderen onderin de spouw. M.b.t. de isolatie ook hoe dit verder netjes opgelost gaat worden aangezien het er heel slordig uit ziet. Hieronder nog een duidelijkere foto van de spouw onderin.

***members only***
Ik ben benieuwd hoe ze hier op gaan reageren, kunnen ze het nog wel verwijderen?

Ik kan dit bij mijn huis niet meer zien, die staat al in de bakstenen, maar hoe kun je dit dan nog controleren en kun je dan bij oplevering aangeven dat je het huis daarom niet wilt accepteren?

[ Voor 16% gewijzigd door Strider op 09-02-2023 13:11 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

[...]

Geen zonnepanelen, geen boiler, geen warmtepomp.. errm? Op ze minst hadden ze dat vooraf wel even laten weten en of je niet de oplevering wilt verplaatsen. Dit is echt een verspilling van ieder zijn tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Ik vind de getoonde foto’s best wel zorgwekkend:

Foto 1: geen groot probleem te verwachten tgv een dot PUR alleen het risico nemen terwijl dit onnodig is? Specie en steenresten is een ander geval, absoluut niet acceptabel als die een verbinding tussen de twee wanden vormt.

Foto 2: aanfluiting, de isolatie moet strak tegen de wand gefixeerd worden om te kunnen isoleren. In deze situatie (ongeventileerd) pas je isolatie toe met gelijke dikte aan de spouw zodat deze aansluit.

Foto 3: ook geen optimaal detail :X , ik had hier bijvoorbeeld een EPS strook toegepast tussen de vloeren van de woning en garage.

Foto 4: de kanaalplaat heeft een profilering aan de langszijde welke volgestort wordt om ze onderling te fixeren qua hoogte. Deze kom je tekort als je de vloer te krap uitwerkt (of de standaard fout maakt de platen strak tegen elkaar aan te leggen, scheelt per plaat 2mm wat best snel optelt).
Alleen de constructeur kan zeggen of de oplegging nog voldoende is.

Ik zou er sterke twijfels bij hebben als ik dit zo zie of de overige cruciale details wel goed worden uitgevoerd (afdichting kanalen in de kanaalplaatvloer, aansluiting dakvlakken, gevelisolatie etc etc.)
Verder viel het me op dat de draagmuur ( die in de woning bij de trap ) geen vloer draagt. Hier zit ruimte tussen de vloer en de wand. Wat is dan het nut van de draagmuur? Of moet dit nog dichtgesmeerd worden met beton?
Wat bedoel je precies? Is de woningscheidende wand tpv het trapgat niet doorgezet tot bovenkant vloer of staat haaks op de woningscheidende wand een stabiliteitswand waar de vloer niet op ligt?

[ Voor 13% gewijzigd door De Rikster op 09-02-2023 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42

[...]

Wow, iets wat een leuk moment had moeten zijn wordt zo wel echt teniet gedaan. Wat ontzettend balen. Welke aannemer heeft jullie huis daar zo neergezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
Midan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Voelt voor mij contra-inituitief dat een klein stukje steen, die minder dan 1% van oppervlak van de muur aanraakt een groot effect heeft op warmte-isolatie. Ben benieuwd naar de wetenschap hierachter.

Voor warmte-isolatie doet dit idd ‘niks’ maar ik zie ook nergens dat iemand het over iets anders dan geluid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Toppe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:01:
[...]

En de medewerker vanuit de aannemer schaamt zich kapot?
Ja lijkt het wel op, hij baalde ook echt als een stekker. Ze hadden toezeggingen gekregen van onderaannemers die het niet waar hebben kunnen maken. Snap ook wel dat ze dit niet bewust doen maar ik baal er ook flink van.
Blik1984 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:08:
[...]
Wow, iets wat een leuk moment had moeten zijn wordt zo wel echt teniet gedaan. Wat ontzettend balen. Welke aannemer heeft jullie huis daar zo neergezet?
Het wordt gebouwd door
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Net ook bevestiging gekregen dat ze akkoord gaan met extra kosten vergoeden die we maken, die betalen ze direct aan mij ipv verrekenen met de laatste 5%. Dat vind ik dan wel weer een compliment waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Strider schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:05:
Ik kan dit bij mijn huis niet meer zien, die staat al in de bakstenen, maar hoe kun je dit dan nog controleren en kun je dan bij oplevering aangeven dat je het huis daarom niet wilt accepteren?
Dat kun je aantonen door een geluidsmeting te laten uitvoeren. De eis is niet een lege spouw maar een bepaalde waarde aan geluidsreductie.

En je kan je huis bijvoorbeeld zelfs niet accepteren bij oplevering als de kop van je nieuwe buurman je niet aanstaat. Maar er zijn gewoon vastgestelde punten waardoor je woning ‘onbewoonbaar’ is welke reden zijn voor een legitieme weigering van acceptatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Wat is de ervaring met het terugkrijgen van de BTW van zonnepanelen? Wij hebben een huis gekocht toen er nog BTW op zonnepanelen bestond en heb ook regelmatig gelezen dat mensen bij oplevering vh huis een factuur gekregen tbv verrekening BTW bij de belastingdienst. Nu is er geen BTW meer op zonnepanelen, en verwacht ik eigenlijk vanuit de aannemer een vergoeding retour te krijgen, echter krijg ik te horen dat ik niks hoef te verwachten:
Voor de standaard aanwezige pv-panelen geldt dat u de woning “vrij op naam” heeft gekocht. In de koopsom zijn overdrachtsbelasting/btw en notariskosten reeds opgenomen en dus in de bouwkosten verrekend. Daarover vindt door deze regeling geen extra korting of verrekening plaats.
Steken zij zo niet de BTW-verlaging in hun eigen zak ten kostte van mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:48

IkWilbert

Het is mij!

Blik1984 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:45:
Wat is de ervaring met het terugkrijgen van de BTW van zonnepanelen? Wij hebben een huis gekocht toen er nog BTW op zonnepanelen bestond en heb ook regelmatig gelezen dat mensen bij oplevering vh huis een factuur gekregen tbv verrekening BTW bij de belastingdienst. Nu is er geen BTW meer op zonnepanelen, en verwacht ik eigenlijk vanuit de aannemer een vergoeding retour te krijgen, echter krijg ik te horen dat ik niks hoef te verwachten:

[...]

Bij ons wordt de btw verrekend in de laatste betaling aan de annemer.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukdg
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-02 12:49
Takkeding schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:40:
[...]

Ja lijkt het wel op, hij baalde ook echt als een stekker. Ze hadden toezeggingen gekregen van onderaannemers die het niet waar hebben kunnen maken. Snap ook wel dat ze dit niet bewust doen maar ik baal er ook flink van.

[...]

Het wordt gebouwd door
***members only***

Net ook bevestiging gekregen dat ze akkoord gaan met extra kosten vergoeden die we maken, die betalen ze direct aan mij ipv verrekenen met de laatste 5%. Dat vind ik dan wel weer een compliment waard.
Eh dat is dezelfde aannemer als die ik heb... ik dacht juist dat hij 1 van de betere was.

Dat word bij ons dus ook extra scherp opletten bij de oplevering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Belastingfraude voor een paar honderd euro lijkt mij wat overdreven. Hier blijven de standaard panelen inbegrepen in het totaal bedrag (dus incl BTW) en enkel extra panelen worden tegen 0% verrekend. In ons geval gaat het om een paar honderd euro (6 panelen. 180 p/s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 11:37
Deveon schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:50:
[...]

Belastingfraude voor een paar honderd euro lijkt mij wat overdreven. Hier blijven de standaard panelen inbegrepen in het totaal bedrag (dus incl BTW) en enkel extra panelen worden tegen 0% verrekend. In ons geval gaat het om een paar honderd euro (6 panelen. 180 p/s).
Wij kregen vorig jaar een pro forma factuur vanuit de aannemer, die we konden gebruiken om de BTW terug te vragen. Was nog een hoop gedoe als niet ondernemer, maar leverde wel zo'n 1100 euro op (12 panelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20

Shabbaman

Got love?

Takkeding schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:40:
[...]

Heel sneu voor jullie. Maar ik neem aan dat de aannemer zelf wel snapt dat hij geen woning kan opleveren zonder (o.a....) warmtepomp, en dat hij toch wel voor de dag van de oplevering aan zag komen dat de woning niet af was. Dan is je verschuilen achter onderaannemers wel een zwaktebod. Heb je geen voorschouw gehad?

Ik ben wel benieuwd hoe de aannemer dit gaat oplossen, bij ons is de warmtepomp naar binnen getakeld voordat het dak geplaatst werd...

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
De Rikster schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:42:
[...]

Dat kun je aantonen door een geluidsmeting te laten uitvoeren. De eis is niet een lege spouw maar een bepaalde waarde aan geluidsreductie.

En je kan je huis bijvoorbeeld zelfs niet accepteren bij oplevering als de kop van je nieuwe buurman je niet aanstaat. Maar er zijn gewoon vastgestelde punten waardoor je woning ‘onbewoonbaar’ is welke reden zijn voor een legitieme weigering van acceptatie.
Maar hoe ga je die geluidsreductie testen? Ik ben hier nog nooit iets over tegengekomen in een keuring, maar hoor wel regelmatig dat nieuwbouw woningen zo gehorig zijn. Ik woon nu in een rijtjeswoning uit 1965 met bagger isolatie en ik hoor mijn buren echt nooit :+. Dusja, als ik straks in mijn nieuwbouw woning zit verwacht ik toch wel hetzelfde.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 11:48

[...]

Voor de extra panelen via de installateur heb ik een 0% btw factuur gekregen afgelopen maand :) Voor de standaardpanelen probeer ik dat ook te doen, maar ik weet niet of ze dat boekhoudtechnisch nog gaat lukken - anders krijgen we een pro forma factuur en kan ik die gebruiken om de BTW terug te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Luqq schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:10:
[...]

Voor de extra panelen via de installateur heb ik een 0% btw factuur gekregen afgelopen maand :) Voor de standaardpanelen probeer ik dat ook te doen, maar ik weet niet of ze dat boekhoudtechnisch nog gaat lukken - anders krijgen we een pro forma factuur en kan ik die gebruiken om de BTW terug te vragen.
Ik heb bij tekenen van de KAO getekend voor een prijs incl. 21% BTW met daarbij de opmerking dat als de BTW wijzigt dit doorberekend wordt op de aanneemsom. Dan neem ik ook aan dat als de BTW wijzigt in het voordeel van de klant, dat ik daar dan profijt van heb
Deveon schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:50:
[...]

Het zijn natuurlijk niet een paar 100 euro, misschien voor mijn specifieke kavel wel, maar onze fase alleen al bestaat uit 60 woningen en ze leveren misschien wel 1000 woningen of meer per jaar op. Is toch een aardig bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Strider schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:03:
[...]
Maar hoe ga je die geluidsreductie testen?
Laten meten door een gespecialiseerd bureau met gekalibreerde apparatuur.
Ik ben hier nog nooit iets over tegengekomen in een keuring,
Maakt er ook nooit deel van uit
maar hoor wel regelmatig dat nieuwbouw woningen zo gehorig zijn. Ik woon nu in een rijtjeswoning uit 1965 met bagger isolatie en ik hoor mijn buren echt nooit :+. Dusja, als ik straks in mijn nieuwbouw woning zit verwacht ik toch wel hetzelfde.
Als uit de meetresultaten blijkt dat aan het Bouwbesluit wordt voldaan betekent dit niet dat er geen sprake kan zijn van hinder. Een DnTA,k van 52 dB(A) en een LnTA van 59 dB(A) betekenen in de praktijk volgens de NEN 1070 dat:
De woningscheidende constructies bescherming bieden tegen ontoelaatbare overlast, tenzij sprake is van een gedrags- en leefpatroon van de buren waarbij men rekening houdt met elkaar.
Spraak is (soms) waarneembaar, maar niet verstaanbaar;
Zeer luide spraak is te verstaan, harde muziek is goed te horen;
Loopgeluiden zijn soms storend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
Hoe het naar mijn mening zit met de btw op zonnepanelen (ik ben fiscalist ;)).

- Voor zonnepanelen die geleverd worden vanaf 1 januari 2023 geldt een btw-tarief van 0%
- Vooruitbetalingen in 2022 voor zonnepanelen die in 2023 geleverd werden zijn met 21% btw (de uiteindelijke levering in 2023 is met 0% belast)
- Er is een goedkeuring van de Staatssecretaris, waardoor ook deze btw op vooruitbetaling teruggevraagd kan worden (https://wetten.overheid.nl/BWBR0047585/2023-01-01)
- De factuurdatum (van de zonnepanelen) is leidend om te bepalen wanneer deze geleverd zijn. Als er niet tijdig gefactureerd is, kan dit anders liggen (15e dag van de maand volgende op de maand waarin de levering plaatsvond).

Er is een aantal situaties:

1. Woning opgeleverd in 2022: het btw-tarief van 21% was van toepassing.

--> Deze btw kan worden teruggevraagd

2. Woning opgeleverd in 2023, vooruitbetalingen gedaan in 2022 die deels betrekking hebben op de zonnepanelen.

--> op basis van het besluit hierboven kan deze btw-worden teruggevraagd. Ingewikkelde zal voor de bouwer zijn om aan te geven welk gedeelte van de termijnen betrekking heeft op de zonnepanelen... zal hem veel werk kosten en hij zal hier geen zin in hebben

3. Woning opgeleverd in 2023, vooruitbetaling gedaan in 2022 die geen betrekking hebben op de zonnepanelen

--> De zonnepanelen zullen in 2023 geleverd worden, waardoor het 0% tarief van toepassing is. Omdat er geen vooruitbetalingen gedaan zijn in 2022, is er geen btw verschuldigd.

Er is binnen de btw jurisprudentie over 'ongerechtvaardigde verrijking', waarbij een ondernemer bijvoorbeeld onjuist gefactureerde btw corrigeert en terugvraagt van de belastingdienst, maar deze niet terugbetaald aan zijn klant. Ik zou hier nog wat langer over na moeten denken, maar ik voorzie dat @Blik1984 wel een interessant punt heeft: de bouwer heeft met 21% btw gefactureerd, terwijl nu blijkt dat op (een heel klein) deel van de levering 0% van toepassing was. Doordat hij dit voordeel niet uitbetaalt aan de klant, geniet de bouwer zelf van dit voordeel.

Aan de andere kant valt er ook veel voor te zeggen dat de bouwer 1 prestatie levert: een gehele woning, waarbij de zonnepanelen opgaan in de levering van de woning en geen aparte prestatie zijn. Daarom zou alsnog het 21% van toepassing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Interessant @Requiem19, sowieso een moeilijke casus, want het ene huis is de andere niet. Bij mijn huis is er nog helemaal niks gebeurt qua werkzaamheden voor de zonnepanelen (dak is nog niet waterdicht bijvoorbeeld). Maar bij huizen die eerder in dezelfde fase zitten zaten de panelen er al voor 1 januari op en die hebben terecht 21% BTW betaald.

Reden waarom ik er ook bij de aannemer op doorduw is omdat er ook bij tekenen van de KAO benoemd is dat BTW-wijzigingen nog doorberekend konden worden in de aanneemsom. Als opeens de BTW naar 23% zou gaan, zou dus de aanneemsom hoger uitvallen. Dan lijkt mij dat een BTW-verlaging ook doorberekend dient te worden, ook al is het maar op een gedeelte van het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
Strider schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:03:
[...]

Maar hoe ga je die geluidsreductie testen? Ik ben hier nog nooit iets over tegengekomen in een keuring, maar hoor wel regelmatig dat nieuwbouw woningen zo gehorig zijn. Ik woon nu in een rijtjeswoning uit 1965 met bagger isolatie en ik hoor mijn buren echt nooit :+. Dusja, als ik straks in mijn nieuwbouw woning zit verwacht ik toch wel hetzelfde.
In onze nieuwbouw tussenwoning uit 2022 hoor ik echt geen enkele buur. Evenmin hoor ik de drukke rondweg voor ons huis (zit een sloot tussen wel), totdat we de ramen openzetten. Dan hoor je die vrij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 13:24
wfvanputten schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:04:
[...]

In onze nieuwbouw tussenwoning uit 2022 hoor ik echt geen enkele buur. Evenmin hoor ik de drukke rondweg voor ons huis (zit een sloot tussen wel), totdat we de ramen openzetten. Dan hoor je die vrij goed.
Met roosters in de ramen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:35:
Hoe het naar mijn mening zit met de btw op zonnepanelen (ik ben fiscalist ;)).

- Voor zonnepanelen die geleverd worden vanaf 1 januari 2023 geldt een btw-tarief van 0%
- Vooruitbetalingen in 2022 voor zonnepanelen die in 2023 geleverd werden zijn met 21% btw (de uiteindelijke levering in 2023 is met 0% belast)
- Er is een goedkeuring van de Staatssecretaris, waardoor ook deze btw op vooruitbetaling teruggevraagd kan worden (https://wetten.overheid.nl/BWBR0047585/2023-01-01)
- De factuurdatum (van de zonnepanelen) is leidend om te bepalen wanneer deze geleverd zijn. Als er niet tijdig gefactureerd is, kan dit anders liggen (15e dag van de maand volgende op de maand waarin de levering plaatsvond).

Er is een aantal situaties:

1. Woning opgeleverd in 2022: het btw-tarief van 21% was van toepassing.

--> Deze btw kan worden teruggevraagd

2. Woning opgeleverd in 2023, vooruitbetalingen gedaan in 2022 die deels betrekking hebben op de zonnepanelen.

--> op basis van het besluit hierboven kan deze btw-worden teruggevraagd. Ingewikkelde zal voor de bouwer zijn om aan te geven welk gedeelte van de termijnen betrekking heeft op de zonnepanelen... zal hem veel werk kosten en hij zal hier geen zin in hebben

3. Woning opgeleverd in 2023, vooruitbetaling gedaan in 2022 die geen betrekking hebben op de zonnepanelen

--> De zonnepanelen zullen in 2023 geleverd worden, waardoor het 0% tarief van toepassing is. Omdat er geen vooruitbetalingen gedaan zijn in 2022, is er geen btw verschuldigd.

Er is binnen de btw jurisprudentie over 'ongerechtvaardigde verrijking', waarbij een ondernemer bijvoorbeeld onjuist gefactureerde btw corrigeert en terugvraagt van de belastingdienst, maar deze niet terugbetaald aan zijn klant. Ik zou hier nog wat langer over na moeten denken, maar ik voorzie dat @Blik1984 wel een interessant punt heeft: de bouwer heeft met 21% btw gefactureerd, terwijl nu blijkt dat op (een heel klein) deel van de levering 0% van toepassing was. Doordat hij dit voordeel niet uitbetaalt aan de klant, geniet de bouwer zelf van dit voordeel.

Aan de andere kant valt er ook veel voor te zeggen dat de bouwer 1 prestatie levert: een gehele woning, waarbij de zonnepanelen opgaan in de levering van de woning en geen aparte prestatie zijn. Daarom zou alsnog het 21% van toepassing kunnen zijn.
De BTW vraag je toch terug via de KOR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
Nee zonder roosters.

Wij hebben een uitermate goed geisoleerd huis met WTW type D en een grondwarmtepomp. Zet ik mijn WTW op standje 3 dan hoor ik die wel beneden terwijl de WTW op de tweede verdieping staat te loeien. Stand 1 en 2 zijn wel onhoorbaar gelukkig. En buitengeluiden horen we ook niet dus met de ramen dicht.

[ Voor 3% gewijzigd door wfvanputten op 09-02-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Luukdg schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:50:
[...]
Eh dat is dezelfde aannemer als die ik heb... ik dacht juist dat hij 1 van de betere was.

Dat word bij ons dus ook extra scherp opletten bij de oplevering...
Sinds de vooroplevering is er eigenlijk niets meer gedaan lijkt het, dat was twee weken terug. Zou er rekening mee houden als ze bij jou de vooroplevering hebben en er nog veel moet gebeuren dat het nog wel eens vies kan tegenvallen.
Shabbaman schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:03:
[...]
dat hij toch wel voor de dag van de oplevering aan zag komen dat de woning niet af was. Dan is je verschuilen achter onderaannemers wel een zwaktebod. Heb je geen voorschouw gehad?

Ik ben wel benieuwd hoe de aannemer dit gaat oplossen, bij ons is de warmtepomp naar binnen getakeld voordat het dak geplaatst werd...
Ik zag dat ze bij buren met twee man een 300L vat de trap op aan het sjouwen waren, dus dat zal wel goed komen. ARBO verantwoord is echter wat anders. Verder dus wel voorschouw gehad maar lijkt niets meer gedaan sindsdien. En ze hadden wel wat vaker mogen checken of alles ging lukken ja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
Toppe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:10:
[...]

De KOR vraag je aan nadat je je btw teruggevraagd hebt. Als je geen KOR zou aanvragen, zou je ieder kwartaal een btw-aangifte moeten indienen en btw moeten afdragen over je terug geleverde stroom (dan wel via het forfait).

De KOR zorgt er voor dat je vrijgesteld wordt van het doen van btw-aangifte. Je hoeft ook geen btw meer te bereken, maar je kunt ook geen btw meer terugvragen.

https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Midan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Zoiets heet een koudebrug door valspecie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Blik1984 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:42:
Interessant @Requiem19, sowieso een moeilijke casus, want het ene huis is de andere niet. Bij mijn huis is er nog helemaal niks gebeurt qua werkzaamheden voor de zonnepanelen (dak is nog niet waterdicht bijvoorbeeld). Maar bij huizen die eerder in dezelfde fase zitten zaten de panelen er al voor 1 januari op en die hebben terecht 21% BTW betaald.
Als de zonnepanelen standaard zijn, dan zit in iedere termijn een stukje van de zonnepanelen. Zijn de zonnepanelen meerwerk, dan zit in de eerste termijn 25% en in de laatste 75%. Dat maakt het allemaal heel complex.
Reden waarom ik er ook bij de aannemer op doorduw is omdat er ook bij tekenen van de KAO benoemd is dat BTW-wijzigingen nog doorberekend konden worden in de aanneemsom. Als opeens de BTW naar 23% zou gaan, zou dus de aanneemsom hoger uitvallen. Dan lijkt mij dat een BTW-verlaging ook doorberekend dient te worden, ook al is het maar op een gedeelte van het werk.
Het is in het verleden nooit voorgekomen dat BTW verhogingen op die manier doorgevoerd werden. Ook bij de verhoging van 19 naar 21 procent bleef voor bouwprojecten heel lang de 19% gelden (datum koopcontract). Dit om te vermijden dat kopers in de problemen komen. Zij kunnen die verhoging immers niet zomaar financieren.

Deze clausule is dus ook een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
Toppe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:10:
[...]

Dat kan inderdaad, maar is (helaas) alleen van toepassing op mensen die niet al ondernemer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
lorum schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:27:
[...]

Heb je toevallig een plattegrond/tekening? Misschien ter inspiratie :D
Ja hoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEx1e9mKxozhlRL9wPDgiA3hdRk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7oAZedQhpTCdei18ZjlOmY74.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ai4AVyEhyWPjXoGp-Oj8qxtHCvY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/U35EvpzeBA9MSef5mqGuqDGP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB_vxes0WR8PSTFwLemTfQVvS48=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tpZrf48RbMeM1gQ259QSaw3r.png?f=fotoalbum_tile

Technische tekeningen schutting

Layout tuin (zwart zijn ingegraven 110mm pvc buizen voor kabeldoorvoer)

Plaatje vanuit Sketchup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:20
Hi,

Wij hebben een nieuwbouw woning met ongeisoleerde garage. Deze woning is net een maandje geleden opgeleverd en nog niet helemaal wind dicht. (Raam ontbreekt/voorzien van houtenplaat)
Nu viel mij op dat de muur aangrenzend aan de woning (spouwmuur) groen uitslaat en paddestoelen opkomen.

Meer mensen dit gehad? En gaat dit naar verloop van tijd weg nadat het vocht wegtrekt / temperaturen stijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bT5rgmRZt3JumQnoFL9eUZYE-7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KROhx0oOUtk9xtXM8xP67X3.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
PSP123 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:20:
Hi,

Wij hebben een nieuwbouw woning met ongeisoleerde garage. Deze woning is net een maandje geleden opgeleverd en nog niet helemaal wind dicht. (Raam ontbreekt/voorzien van houtenplaat)
Nu viel mij op dat de muur aangrenzend aan de woning (spouwmuur) groen uitslaat en paddestoelen opkomen.

Meer mensen dit gehad? En gaat dit naar verloop van tijd weg nadat het vocht wegtrekt / temperaturen stijgen?

[Afbeelding]

Dank voor de reacties.
Zitten er wel open voegen of ventilatieroosters in de berging voor de broodnodige ventilatie?

Hier in de wijk waren ook snel na de oplevering mensen met vergelijkbare klachten. Die bleken, in dit geval, allemaal zelf die gaten dichtgestopt te hebben omdat ze het zo koud vonden in de berging…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:11:
Gister hebben ze lantarenpalen geplaatst… lekker uitgelijnd. Vandaag hebben ze ook nog 5 palen geplaatst en ze hebben gewoon gekeken wat ze leuk vonden qua uitlijning.
[Afbeelding]

Ik snap dat die ziggo kast wat in de weg staat maar had dan de paal een meter opgeschoven óf de rest van de palen op de zelfde lijn gezet
Pfoe ik zou hier echt wel boos om kunnen worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Chip. schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:54:
[...]

Pfoe ik zou hier echt wel boos om kunnen worden.
Boos worden om straatlantaarns?

Zonde van de energie joh!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:08
Zou het licht ook even niet meer kunnen zien eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ja maak maar woordgrappen :-P maar kom op het ziet echt niet uit.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mentalozzie
Wat heb je toch een heerlijk leven als je daar druk om maakt 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:40
Hi,

[Afbeelding]

Dank voor de reacties.
Als je ziet wat een doosje paddestoelen tegenwoordig kost, is dit een mooie bijvangst :+

All jokes aside; hier wel wat schimmel (zwart) gehad door erg hoge luchtvochtigheid. Paddo's die in zo'n korte tijd uit de muur komen nog niet eerder gezien.
Hier [schimmel] opgelost met ventilatie en daarna alle houtdelen beitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:45
Hi,

[Afbeelding]

Dank voor de reacties.
Als je aangeeft dat dit de binnenmuur is die tegen de spouw van de woning staat, vraag ik me af hoe je de onderkant zo vochtig krijgt. Uitgaande dat deze op fundering en geisoleerde vloer staat? Zou ik dit eerder verwachten aan de buitenmuur waarvan de gemetselde gevel direct in contact met de grond staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 10-02-2023 08:17 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@mentalozzie @Chip. @Wolly

Gister zijn ze weer allemaal uit de grond gehaald en op één lijn gezet.

Heb weer heerlijk geslapen vannacht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Zijn hier toevallig ook ervaringen met tussentijdse bouwkeuringen (Vereniging eigen huis of een ander)? Hoe reageerde de aannemer op het verzoek en hoe is het verlopen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Uchiha1911
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:01
Kreeg gisteren van de kopersbegeleiding te horen dat we 11 400 Wp panelen krijgen in plaats van 11 360 Wp panelen. Lucky ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:39
Aubergine schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:26:
Even een herhaalvraag: bij ons op zolder wordt er op een plek in het techniekhok een WTW afzuigventiel gerealiseerd (rood aangegeven). Verder is er op zolder niks aangesloten op de WTW. Dit lijkt ons een onwenselijke situatie aangezien we het als werkplek willen gaan gebruiken.

Is het slim om op de groene plek een afzuigventiel te laten realiseren? Of loopt het allemaal wel los?

***members only***
Je zou op de werkplek geen afzuig maar een aanvoer willen hebben. Afzuigen in natte ruimtes, toevoer in verblijfsruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 101% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 23:35
Gisteren de vooroplevering gehad. Al met al zag het er goed uit. Paar kleine zaken die de aannemer zelf ook al opmerkte (beschadigingen in glas, wat slordigheden hier en daar). Ik baal wel een beetje van het ontbreken van een loze leiding (25mm) naar de technische ruimte t.b.v. de zonnepanelen. De reactie van de aannemer was 'dat komt goed', maar ik vraag me toch af hoe ze dit achteraf nog netjes weg kunnen werken vanuit de zolder naar de meterkast.

Uiteraard ook de standaard kookgroep op een drie fasen kast. Maar dat is een strijd die ik niet aan ga. De aannemer zegt dat het volgens de norm is en ik heb niet het idee dat ik zijn visie hierop ga veranderen.

Tot slot nog een vraag voor jullie. Bij de koven die langs de trap lopen is het e.e.a. afgetimmerd. Ik had hier eigenlijk niet bij stilgestaan (ik denk dat ik stiekem was uitgegaan van een keurig verstek gezaagde overgang) maar er zijn wat gekke hoekjes en ruimtes ontstaan.

Hoe ga ik dit netjes krijgen voordat de stucadoor komt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udTfciGsTuxUbdswVVqx9fzLc1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGOxunyV5wbG0444LQdVzu9B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXKQlW5d9L15oNfDg802rz8JtjI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGMhEr4Zrvp8P3oW2ELqdUGb.jpg?f=fotoalbum_tile

Gewenst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-U4gaojCCgw5kPGYz7_jZGb1Yi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MSQxVkbnWR9bDHnv4d1Gzl6N.png?f=fotoalbum_large

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-09 07:02
Draakje5 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:40:
Zijn hier toevallig ook ervaringen met tussentijdse bouwkeuringen (Vereniging eigen huis of een ander)? Hoe reageerde de aannemer op het verzoek en hoe is het verlopen?
Wij hebben een externe bouwinspecteur ingehuurd die op alle kijkdagen een inspectie doet. We hebben daarmee 8 tussentijdse inspecties en uiteraard de eindoplevering. Alles wat hem opvalt zet hij in een rapport en deelt dit direct met ons en de aannemer zodat het opgelost wordt.

Geen probleem met de aannemer, die vindt het prima. De inspecteur is echt een hoop tegengekomen wat we zelf nooit zouden zien. En wat je bij een eindinspectie al helemaal nooit meer ziet aangezien alles dan al afgewerkt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 21:39
Aubergine schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:49:
[...]

Scherp! Pas het meteen even aan :+

Maar jij zou zeggen doen?
Lijkt me inderdaad dat je daar wel ventilatie wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Blihi schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:13:
[...]

Ja hoor:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Technische tekeningen schutting

Layout tuin (zwart zijn ingegraven 110mm pvc buizen voor kabeldoorvoer)

Plaatje vanuit Sketchup
Heb je dit helemaal zelf ontworpen en gebouwd? Nice zeg!
Toevallig ook foto's gemaakt tijdens de bouw fase?
Als ik dit aan mijn vriendin laat zien wil ze dit ook :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Ridicuul hier waren ze ook de leiding naar zolder vergeten. Uiteindelijk hebben ze hem door het dak, onder de pannen, door de gevel, kruipruimte in en dan naar de meterkast aangesloten. Zie je niets meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:26

basdej

OutSystems Consultant

Ridicuul schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:55:
Gisteren de vooroplevering gehad. Al met al zag het er goed uit. Paar kleine zaken die de aannemer zelf ook al opmerkte (beschadigingen in glas, wat slordigheden hier en daar). Ik baal wel een beetje van het ontbreken van een loze leiding (25mm) naar de technische ruimte t.b.v. de zonnepanelen. De reactie van de aannemer was 'dat komt goed', maar ik vraag me toch af hoe ze dit achteraf nog netjes weg kunnen werken vanuit de zolder naar de meterkast.
Dat doen ze waarschijnlijk door de loze leiding in de "driehoek" te plaatsen bij je trap

Hoi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
Mr0BB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:05:
[...]

Wij hebben een externe bouwinspecteur ingehuurd die op alle kijkdagen een inspectie doet. We hebben daarmee 8 tussentijdse inspecties en uiteraard de eindoplevering. Alles wat hem opvalt zet hij in een rapport en deelt dit direct met ons en de aannemer zodat het opgelost wordt.

Geen probleem met de aannemer, die vindt het prima. De inspecteur is echt een hoop tegengekomen wat we zelf nooit zouden zien. En wat je bij een eindinspectie al helemaal nooit meer ziet aangezien alles dan al afgewerkt is.
Interessant.
Wat kost dat ongeveer en bij welk bedrijf heb je dit gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baskos
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 11:28
Diablow schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:18:
Zijn er meer mensen waarbij de rente op het bouwdepot in het bouwdepot blijft, in plaats van dat het met de hypotheek verrekend wordt? Niet dat het heel veel uit maakt, maar het is nu nog bijna 1000 euro per maand.
Yes dat heb ik ook, elke maand even bellen met de bank, en dan kan het worden uitgekeerd. Kan niet automatisch. Wordt een depotbetaling genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Strider schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:10:
[...]

Heb je dit helemaal zelf ontworpen en gebouwd? Nice zeg!
Toevallig ook foto's gemaakt tijdens de bouw fase?
Als ik dit aan mijn vriendin laat zien wil ze dit ook :+
Ontworpen wel. De schutting heb ik zelf gebouwd, evenals de overkapping en de plantenbakken (fundering van 60x40 tegels op gestabiliseerd zandbed, met daarop betonelementen). Ook de beplanting hebben we zelf gedaan.

Veel foto's van tijdens de aanleg heb ik niet echt. Als ik eenmaal bezig ben vergeet ik altijd om foto's te maken en terwijl de tuinman bezig was met de bestrating waren wij binnen in huis volop bezig met afbouw.

De bestrating heb ik dus laten doen. De aannemer heeft de kavel niet opgevuld op ons verzoek, we hoefden dus nauwelijks grond af te voeren. Onder de bestrating is gebroken puin toegepast, in totaal 22 kuub. Daarnaast natuurlijk een gestabiliseerd zandbed.

Totale kosten voor de bestrating waren 6k aan bestrating, 2k aan materiaal onder de bestrating en 4k aan werk. De schutting was zo'n 4k (Iroko hout 1600, schanskorven 1200, houten palen, beton, schroeven etc de rest) maar zelf geplaatst dus) en Cortenstaal nog eens 800 euro. De overkapping en alle tuinverlichting en bamboo zo'n 2,5k. Kunstgras was 2,5 k materiaal en aanleg en de beplanting nog eens 2k.

De hele tuin heeft dus bijna 25k gekost. Dat hadden we misschien een beetje onderschat in de oorspronkelijke begroting, maar is veel goedkoper dan bij anderen die het gehele traject uitbesteed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:16:
@Ridicuul hier waren ze ook de leiding naar zolder vergeten. Uiteindelijk hebben ze hem door het dak, onder de pannen, door de gevel, kruipruimte in en dan naar de meterkast aangesloten. Zie je niets meer van.
Gezien jouw streven naar perfectie ben ik wel benieuwd of je hebt gecontroleerd of er geen luchtlekken zijn ontstaan omdat ze door je isolatie moesten gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Gezien jouw streven naar perfectie ben ik wel benieuwd of je hebt gecontroleerd of er geen luchtlekken zijn ontstaan omdat ze door je isolatie moesten gaan?
Door welke isolatie, die van het dak? Ze hebben de kabel door het gat van de WTW uitblaasventiel gedrukt.
Aan de buitenkant op het dak heb ik inderdaad weinig kunnen controleren maar ze hadden netjes aluminium tape mee naar boven om alles weer netjes te kunnen afplakken. Aan de binnenkant is het sowieso netjes afgeplakt.

Om naar de gevel te komen hebben ze eerst nog een stuk hout moeten verwijderen om de kabel aan te kunnen pakken en door te kunnen steken.

Onderin hebben ze iets van 15 stenen er uit gehaald en later opnieuw er in laten metselen.

Het gat, niet door het ventiel!

[ Voor 40% gewijzigd door Toppe op 10-02-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Net bericht gekregen, volgende week vrijdag probeert men opnieuw op te leveren. En ze beloven dat alle installaties dan ook geplaatst en ingeregeld zullen zijn... Erg benieuwd of het ze lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Takkeding schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:16:
Net bericht gekregen, volgende week vrijdag probeert men opnieuw op te leveren. En ze beloven dat alle installaties dan ook geplaatst en ingeregeld zullen zijn... Erg benieuwd of het ze lukt.
Gaan ze dat redden met het opsteek protocol van de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:40:
[...]

Die mag je dan zelf doen, en zal allicht ook geen oplever punt opleveren zolang ze het syteem goed inregelen / testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Iemand hier heeft vast ook in de situatie gezeten dat ze een opslagpartij voor de inboedel nodig hadden om de overbrugging tussen oude huis en de oplevering van de nieuwbouw te overbruggen.

Ik ben op zoek naar een verhuiscontainer service, maar wil graag alles zelf inladen. Kent iemand een partij die zo'n container bij je huis neer zet en na een week weer op komt halen? De opslagbakkie-achtige partijen geven je 60-90 minuten, terwijl ik juist verdeeld over een paar dagen die container rustig wil vullen. Desnoods tegen een meerprijs.Scheelt me een extra keer al die spullen in mijn handen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
twi schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:56:
Iemand hier heeft vast ook in de situatie gezeten dat ze een opslagpartij voor de inboedel nodig hadden om de overbrugging tussen oude huis en de oplevering van de nieuwbouw te overbruggen.

Ik ben op zoek naar een verhuiscontainer service, maar wil graag alles zelf inladen. Kent iemand een partij die zo'n container bij je huis neer zet en na een week weer op komt halen? De opslagbakkie-achtige partijen geven je 60-90 minuten, terwijl ik juist verdeeld over een paar dagen die container rustig wil vullen. Desnoods tegen een meerprijs.Scheelt me een extra keer al die spullen in mijn handen houden.
Uh, Google is je beste vriend? :) Eerste resultaat. Ik weet niet waar je de container precies in gaat zetten maar soms is een vergunning noodzakelijk. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door LordBusiness op 10-02-2023 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

LordBusiness schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:15:
[...]
Uh, Google is je beste vriend? :) Eerste resultaat. Ik weet niet waar je de container precies in gaat zetten maar soms is een vergunning noodzakelijk. ;)
Thanks

Heb al flink gezocht, en zelfs al videocalls gehad met enkele dienstverleners om de opties te bespreken en mijn inboedel op te nemen. De bedrijven die ik spreek willen zoals gezegd ofwel de container direct ingeladen hebben, of hulp aanbieden om dit direct te kunnen doen. Terwijl ze óók aanbieden om een container te leveren die een X-periode hier komt te staan. Vermoedelijk om het extra ritje te voorkomen.

Vergunning zal ik double checken, maar was ook bij een puincontainer niet nodig wanneer het korter dan 4 weken is en op een parkeerplaats wordt geplaatst.

[ Voor 18% gewijzigd door twi op 10-02-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 19:36
[...]

Wordt dat nog steeds gedaan bij woningen met LTV?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Tijdens het opgeven van het meerwerk heb ik geen elektra meerwerk in de berging meegenomen omdat ik dacht dat ik naderhand makkelijk een gat vanuit de meterkast naar de berging kon boren. Nu hebben ze stalen meterkasten geplaatst, dat lukt dus straks niet meer.
Ik heb de onderaannemer aangesproken met de vraag of ze voor mij niet nog een loze leiding via de vloer willen leggen, dus vanuit de meterkast een loze leiding door de gang, woonkamer en zo naar de garage toe (langs de vloerverwarming). Dat wilden ze waarschijnlijk wel gewoon doen.

Nu twijfel ik een beetje waar ik de loze leiding ga laten uitkomen, ik denk dat rechts in de bovenhoek het handigste is.
Ik heb ook nog geen concreet plan wat ik ermee ga doen, misschien een UTP kabel erdoorheen voor Wifi in de tuin, of een extra WCD op een aparte groep voor elektra in de tuin.

Iemand toevallig een tip? :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2HxzUq4.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
[...]

Men heeft eerder al aangegeven dat dat vanwege de lage temperatuur niet nodig is. De man van de vloeren vereist het echter wel, ondanks wat de aannemer zegt. Dit om kreukels of vochtophopingen in en onder de PVC vloer te voorkomen.

En voor de rest ook wel benieuwd, gister zei de man van de VEH dat ze voor het inregelen van de vloerverwarming ook makkelijk een week bezig zijn om het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Takkeding schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:03:
[...]

Men heeft eerder al aangegeven dat dat vanwege de lage temperatuur niet nodig is. De man van de vloeren vereist het echter wel, ondanks wat de aannemer zegt. Dit om kreukels of vochtophopingen in en onder de PVC vloer te voorkomen.

En voor de rest ook wel benieuwd, gister zei de man van de VEH dat ze voor het inregelen van de vloerverwarming ook makkelijk een week bezig zijn om het goed te doen.
Vloerverwarming is altijd al lage temperatuur geweest. Ook met een ketel ga je geen 40 graden door de vloer pompen want dat is niet comfortabel.

De vloer moet inderdaad wel droog genoeg zijn maar dat staat los van de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:38
@Deveon volgens mij is juist aangetoond dat het wel nut kan hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Opstoken klinkt gewoon ook wel alf of je het op 80 graden warm moet laten draaien. (waar mee opstook protocol gewoon het verkeerde naampje is ?)

Volgens mij is het niet meer als je verwarming "aan" hebben staan met de maximale temperatuur die je verwaming uit kan spuwen.

dit voor een paar dagen om je vloer een zetje te geven. Echter met een anhydriet vloer hoe graag ze ook willen heeft het geen/verwaarloosbaar nut omdat het een chemisch droog process is en daar mee dus eigenlijk meer tijd nodig heeft dan warm water door de buisjes..

[ Voor 6% gewijzigd door vormulier op 10-02-2023 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:38
vormulier schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:39:
Opstoken klinkt gewoon ook wel alf of je het op 80 graden warm moet laten draaien. (waar mee opstook protocol gewoon het verkeerde naampje is ?)

Volgens mij is het niet meer als je verwarming "aan" hebben staan met de maximale temperatuur die je verwaming uit kan spuwen.

dit voor een paar dagen om je vloer een zetje te geven. Echter met een anhydriet vloer hoe graag ze ook willen heeft het geen/verwaarloosbaar nut omdat het een chemisch droog process is en daar mee dus eigenlijk meer tijd nodig heeft dan warm water door de buisjes..
Zo mag het klinken, maar dat is het niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Aubergine schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:26:
Even een herhaalvraag: bij ons op zolder wordt er op een plek in het techniekhok een WTW afzuigventiel gerealiseerd (rood aangegeven). Verder is er op zolder niks aangesloten op de WTW. Dit lijkt ons een onwenselijke situatie aangezien we het als werkplek willen gaan gebruiken.

Is het slim om op de groene plek een toevoerventiel te laten realiseren? Of loopt het allemaal wel los?

***members only***
Waarschijnlijk, ben er vrij zeker van, staat jouw zolder als 'onbenoemde ruimte' op de tekeningen. Daardoor is er minder tot geen aandacht voor zaken als ventilatie, verwarming en lichtinval.

Als je van de zolder wel een verblijfsruimte (kantoor) wilt maken, dan moet je dus eigenlijk met al die zaken rekening houden.

Zo te zien krijg je al wel vloerverwarming, dus dat zal wel goed zitten.

Een dakraam en/of dakkapel voor voldoende licht is iets wat je achteraf nog kan plaatsen. Hou daar wel rekening mee met die zonnepanelen die op de tekening genoemd worden.

Qua ventilatie gaat je vraag iets meer impact hebben dan simpelweg 1 toevoer ventiel erbij. De aannemer zal de hele ventilatieberekening daardoor opnieuw moeten doen en wellicht e.e.a anders inrichten. Afhankelijk van hoe ver de bouw danwel tekeningen al gevorderd is/zijn kan dat nog meegenomen worden.

Vraag bij voorkeur om de zolder in een verblijfsruimte te veranderen ipv alleen een toevoerventiel te plaatsen. En vraag hem bij die prijsopgaaf ook een specifiecatie te geven van wat ze ervoor gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Deveon schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:09:
[...]

Vloerverwarming is altijd al lage temperatuur geweest. Ook met een ketel ga je geen 40 graden door de vloer pompen want dat is niet comfortabel.

De vloer moet inderdaad wel droog genoeg zijn maar dat staat los van de temperatuur.
Even opgezocht en al die partijen benoemen richtlijn 2.1 van de TBA. En die opent met
Belangrijk is dat u zich realiseert dat het doorlopen van een opstook- en afkoelprotocol primair is bedoeld om een dekvloer gecontroleerd te laten scheuren. Liever 100 scheurtjes van 0,01mm breedte
dan 1 scheur van een millimeter breed is daarbij de achterliggende gedachte.
En adviseren gecontroleerd op te stoken tot 40C aanvoertemperatuur en met vloerkoeling gecontroleerd naar 15 graden te laten gaan. Dus dat lijkt geadviseerd te worden om grote scheuren te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Mr0BB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:05:
[...]

Heb je trouwens misschien nog wat tips wat de inspecteur was tegengekomen wat voor ons interessant of belangrijk is om ook rekening mee te houden? Bijvoorbeeld het afdichten van de kanalen van de kanaalplaatvloeren of iets anders?

Ik heb de aannemer ook gevraagd of dat ze het goed vinden dat we een tussentijdse keuring laten uitvoeren, ook aangegeven dat dit volledig informeel is en geen juridische waarde heeft. Maar beiden partijen kunnen er baat bij hebben. Werd doorgezet naar de uitvoerder en die komt er op terug. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Draakje5 op 10-02-2023 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 13:27
twi schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:56:

Ik zie op https://mobox.nl/ dat je de container een paar dagen mag laten staan, wellicht is dat iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 99% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:31
Aubergine schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:27:
[...]

Dank voor de reactie! Lastige is alleen dat we er via de bouwer geen verblijfsruimte van willen maken, maar inderdaad de ramen achteraf laten plaatsen ipv voor de hoofdprijs. We willen enkel de ventilatie in orde laten maken. We zullen een poging doen om te vragen "wat er nodig is qua ventilatie om de zolder als verblijfsruimte te laten kwalificeren".
Zelfde hier. Aannemer wilde niet een extra toevoerventiel plaatsen en er een verblijfsruimte van maken. Dan moeten ze ook rekening houden met extra m3 capaciteit van de WTW-unit, nieuwe berekening maken, meer afstellen, etc. Hier hebben ze met projectbouw volgens mij weinig zin om dit voor 1 woning te laten afwijken. En onbenoemde ruimtes zijn goedkoper te realiseren.

Ik ben zelf van plan om na oplevering een extra toevoerventiel te plaatsen, zelf de berekening proberen te maken en ook de afstelling van de ventielen en unit, eventueel met hulp van een installateur, te doen. Gelukkig hebben krijgen wij een grote WTW-unit (400m3) dus qua capaciteit zou het moeten lukken. Ook plaatsen we een dakkapel voor licht en komt er vloerverwarming (met themostaat) om het zo een volwaardige leefruimte te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik heb de eerste fout ontdekt, ik heb een loze leiding 20cm boven het dak van de garage laten intekenen. Leek mij handig om daar een loze leiding te hebben voor zonnepanelen.
Nu hebben ze tijdens de bouw besloten om de garages 30cm hoger te maken, het resultaat is nu dat de loze leiding onder het dak van de garage is gemonteerd.

Ik ga dit natuurlijk volgende week aankaarten, maar ik vrees dat ze hier niets meer aan kunnen doen, wat is jullie ervaring hiermee?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SeI7U1o.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:27
Strider schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:44:
Ik heb de eerste fout ontdekt, ik heb een loze leiding 20cm boven het dak van de garage laten intekenen. Leek mij handig om daar een loze leiding te hebben voor zonnepanelen.
Nu hebben ze tijdens de bouw besloten om de garages 30cm hoger te maken, het resultaat is nu dat de loze leiding onder het dak van de garage is gemonteerd.

Ik ga dit natuurlijk volgende week aankaarten, maar ik vrees dat ze hier niets meer aan kunnen doen, wat is jullie ervaring hiermee?

[Afbeelding]
Daar kunnen ze zeker nog wel iets aan doen, de vraag is of ze willen.
Positief punt voor jou is dat die 20 cm boven het dak duidelijk op tekening staat, en niet een hoogte vanaf peil.

En hopen dat het zodanig opgelost word dat je er straks nog een kabel doorheen krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Dronium op 11-02-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 22:22
Mag ik jullie advies? In de berekening van de omgevingsvergunning stonden 5 panelen van 350wp om BENG te behalen. Wij hoorden deze week via de aannemer, na herberekening, wat het echt gaat worden: 2 panelen van (minimaal) 405wp. Ligging is noord-oost.

Het lijkt mij dat de aannemer dit gewoon goed berekend zal hebben om aan BENG te voldoen. Ik vind het echter wel een heel groot verschil met de vergunning. Daar wordt gesproken van 1135kWh aan opgewekte elektriciteit. Dat lijkt mij met 2 panelen op Noord-Oost niet haalbaar.
Of zou het kunnen dat de woning betere isolatiewaardes of een efficiëntere installatie krijgt dan waar eerder mee gerekend is? Wat is jullie ervaring daarmee?

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rubenos schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:59:
Mag ik jullie advies? In de berekening van de omgevingsvergunning stonden 5 panelen van 350wp om BENG te behalen. Wij hoorden deze week via de aannemer, na herberekening, wat het echt gaat worden: 2 panelen van (minimaal) 405wp. Ligging is noord-oost.

Het lijkt mij dat de aannemer dit gewoon goed berekend zal hebben om aan BENG te voldoen. Ik vind het echter wel een heel groot verschil met de vergunning. Daar wordt gesproken van 1135kWh aan opgewekte elektriciteit. Dat lijkt mij met 2 panelen op Noord-Oost niet haalbaar.
Of zou het kunnen dat de woning betere isolatiewaardes of een efficiëntere installatie krijgt dan waar eerder mee gerekend is? Wat is jullie ervaring daarmee?
Nieuwe berekening vragen. gissen is missen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:55
Voor het boren in tegels in b.v. de badkamer heb je wasgevulde boortjes, daar verkopen ze ook een potje koelwas voor zodat je boortje langer meegaat. Die zou ik niet meer kopen maar gewoon aan je vrouw of vriendin een waxinelichtje vragen dat gaat denk ik net zo goed. De zuignap met gaatjes kan ik wel aanraden, dat maakt boren een stuk eenvoudiger zonder kans op weglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 93% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Aubergine schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:56:
Ik zie dat sommige mensen 2 UTP kabels door 1 loze leiding krijgen.

Zou 1 UTP kabel en stroomdraden voor een 1 stopcontact ook passen in 1 loze leiding van 19mm?
Dat mag niet. Dan moet je utp en een grijze ymvk kabel trekken, want die is dubbel geïsoleerd. Maar dat word krap.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Laatst online: 21:59
Zijn er hier mensen met nieuwbouw waarbij ze voor het leggen van keramisch parket (visgraat / recht) niet hoefden te egaliseren? Bij plak PVC moet dit eigenlijk altijd, maar ik begreep bij keramisch parket niet altijd omdat er wat met lijm opgevangen kan worden. Het staat nu optioneel in de offerte maar mocht geconstateerd worden dat dit toch nodig is dan zou dit zou wel 25 euro/m2 extra kosten dus een flinke kostenpost.

In de TO staat:
Dekvloer bestaat uit zandcement en wordt op de constructieve vloer aangebracht. Deze dekvloer wordt handmatig aangebracht. Eventuele kleine oneffenheden zijn te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:55
Patox schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:02:
Zijn er hier mensen met nieuwbouw waarbij ze voor het leggen van keramisch parket (visgraat / recht) niet hoefden te egaliseren? Bij plak PVC moet dit eigenlijk altijd, maar ik begreep bij keramisch parket niet altijd omdat er wat met lijm opgevangen kan worden. Het staat nu optioneel in de offerte maar mocht geconstateerd worden dat dit toch nodig is dan zou dit zou wel 25 euro/m2 extra kosten dus een flinke kostenpost.

In de TO staat:
Dekvloer bestaat uit zandcement en wordt op de constructieve vloer aangebracht. Deze dekvloer wordt handmatig aangebracht. Eventuele kleine oneffenheden zijn te verwachten.
Bij mij kwam de tegellegger vooraf met een lange rij en die heeft hij her en der op de vloer gelegd en het was voldoende recht en het keramisch parket is zonder egaliseren gelegd. Ik zou wel zelf kijken of met namen hoeken en randen niet veel stuc ligt en dat even zelf weg steken. Dat heeft bij mij in combinatie met dat de tegels niet geheel vlak zijn wat problemen gegeven met het zetten van de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Voor tegels hoeven ze vaak niet te egaliseren. Als de dekvloer vlak genoeg is komt dat goed. De tegellijm vangt oneffenheden op. PVC lijm niet, vandaar dat er geëgaliseerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 06:28

vliegnerd

Nintendo fan.

rubenos schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:59:
Ik denk dan: Blijkbaar kunnen ze van de BENG weg komen met slechts twee paneeltjes. Jammer, want je wil zo veel mogelijk
Staat er 1135kWh in de BENG berekening? Dat haal je niet met 910 Wp.
Ik heb nog nooit gehoord dat in projectbouw betere isolatie werd toegepast dan minimaal voorgeschreven door het bouwbesluit. Dat lijkt mij daarom vrijwel onmogelijk. Ze hebben gedaan wat minimaal nodig was en dat gaan ze echt niet verbeteren.

Als er 1135 kWh staat in de BENG, dan is dat op basis van de oude panelen. Er moet dan gewoon een nieuwe berekeningen komen (of zijn). Die moet je kunnen opvragen bij het omgevingsloket van de gemeente. Zo niet, moet de bouwer over de brug komen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
vliegnerd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:36:
[...]

Ja, ik vraag mij ook echt af hoe eerdere berekening en de praktijk zover uit elkaar kan lopen.
Ik heb nog nooit gehoord dat in projectbouw betere isolatie werd toegepast dan minimaal voorgeschreven door het bouwbesluit. Dat lijkt mij daarom vrijwel onmogelijk. Ze hebben gedaan wat minimaal nodig was en dat gaan ze echt niet verbeteren.

Als er 1135 kWh staat in de BENG, dan is dat op basis van de oude panelen. Er moet dan gewoon een nieuwe berekeningen komen (of zijn). Die moet je kunnen opvragen bij het omgevingsloket van de gemeente. Zo niet, moet de bouwer over de brug komen.
Dank! Ik had niet door dat deze nieuwe berekeningen ook weer bij de gemeente opvraagbaar zijn. Ik ga erachteraan.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Eerdere berekening, uit de omgevingsvergunning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ES4naqKaiB1Tja3aLgCnJToQzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tYI9nyEIFUxr5STgeRkHgYHQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
wortelsoft schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:22:
Voor het boren in tegels in b.v. de badkamer heb je wasgevulde boortjes, daar verkopen ze ook een potje koelwas voor zodat je boortje langer meegaat. Die zou ik niet meer kopen maar gewoon aan je vrouw of vriendin een waxinelichtje vragen dat gaat denk ik net zo goed. De zuignap met gaatjes kan ik wel aanraden, dat maakt boren een stuk eenvoudiger zonder kans op weglopen.
Ik koop m’n boortjes altijd van InterDynamics bij de Bouwmaat. Die kosten een euro of €8 en daar doe je, als je het goed gebruik, een gat of 10 mee. Daarna weg pleuren en nieuwe kopen.

Heb ze nu ook van Ecotools liggen maar dan merk je wel kwaliteit verschil.

Overigens boor ik altijd nat en daarvoor heb je ook van die ‘starters’ setjes met wat plakkers en een geleide bak + water reservoir

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Patox schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:02:

In de TO staat:
In basis kan een goede tegelzetter het al snel zonder te egaliseren. en het gewoon met lijm uitvullen (desnoods met dikbed lijm) de thuisklusser en de tegelzetter die snel klaar wil zijn zal al snel willen egaliseren omdat het gewoon makkelijk is. Grappig dat men nu al weet dat egaliseren 25 euro kost zonder te weten hoe scheef het zou kunnen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vliegnerd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:36:
[...]

Ik denk dan: Blijkbaar kunnen ze van de BENG weg komen met slechts twee paneeltjes. Jammer, want je wil zo veel mogelijk

[...]

[...]

het is eigenlijk altijd meer dan het minimale omdat je isolatie nu eenmaal per cm (of 2 cm) in maat verspringt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 19:36
Ons woning krijgt standaard vloerverwarming op de BG en 1e verdieping.

Wij hebben (was geen optie, maar hebben ze toch zo ver kunnen krijgen) ook vloerverwarming op zolder.

Veranderd hierdoor de BENG berekening? Hoor je hier door een groter (bodem)WP te krijgen?

EU DNS: 86.54.11.100

Pagina: 1 ... 195 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.