Hoe het naar mijn mening zit met de btw op zonnepanelen (ik ben fiscalist

).
- Voor zonnepanelen die geleverd worden vanaf 1 januari 2023 geldt een btw-tarief van 0%
- Vooruitbetalingen in 2022 voor zonnepanelen die in 2023 geleverd werden zijn
met 21% btw (de uiteindelijke levering in 2023 is met 0% belast)
- Er is een goedkeuring van de Staatssecretaris, waardoor ook deze btw op vooruitbetaling teruggevraagd kan worden (
https://wetten.overheid.nl/BWBR0047585/2023-01-01)
- De factuurdatum (van de zonnepanelen) is leidend om te bepalen wanneer deze geleverd zijn. Als er niet tijdig gefactureerd is, kan dit anders liggen (15e dag van de maand volgende op de maand waarin de levering plaatsvond).
Er is een aantal situaties:
1. Woning opgeleverd in 2022: het btw-tarief van 21% was van toepassing.
--> Deze btw kan worden teruggevraagd
2. Woning opgeleverd in 2023, vooruitbetalingen gedaan in 2022 die deels betrekking hebben op de zonnepanelen.
--> op basis van het besluit hierboven kan deze btw-worden teruggevraagd. Ingewikkelde zal voor de bouwer zijn om aan te geven welk gedeelte van de termijnen betrekking heeft op de zonnepanelen... zal hem veel werk kosten en hij zal hier geen zin in hebben
3. Woning opgeleverd in 2023, vooruitbetaling gedaan in 2022 die
geen betrekking hebben op de zonnepanelen
--> De zonnepanelen zullen in 2023 geleverd worden, waardoor het 0% tarief van toepassing is. Omdat er geen vooruitbetalingen gedaan zijn in 2022, is er geen btw verschuldigd.
Er is binnen de btw jurisprudentie over 'ongerechtvaardigde verrijking', waarbij een ondernemer bijvoorbeeld onjuist gefactureerde btw corrigeert en terugvraagt van de belastingdienst, maar deze niet terugbetaald aan zijn klant. Ik zou hier nog wat langer over na moeten denken, maar ik voorzie dat @
Blik1984 wel een interessant punt heeft: de bouwer heeft met 21% btw gefactureerd, terwijl nu blijkt dat op (een heel klein) deel van de levering 0% van toepassing was. Doordat hij dit voordeel niet uitbetaalt aan de klant, geniet de bouwer zelf van dit voordeel.
Aan de andere kant valt er ook veel voor te zeggen dat de bouwer 1 prestatie levert: een gehele woning, waarbij de zonnepanelen opgaan in de levering van de woning en geen aparte prestatie zijn. Daarom zou alsnog het 21% van toepassing kunnen zijn.