4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Het was en blijft een onbenoemde ruimte. Het gaat er mij eigenlijk meer om of de WP wel alle ruimtes kan verwarmen. Ik bedoel, er komt ineens meer leiding bij waar het warme water doorheen moet.vliegnerd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:02:
@c-nan is die zolder een kamer of onbenoemde ruimte?
Als het laatste: dan heeft dat geen invloed, want het telt niet mee.
Als het een slaapkamer is dan is de WP al gedimensioneerd op die kamer.
Als het van onbenoemd naar slaapkamer is gegaan dan zal er een nieuwe berekening gemaakt moeten worden.
EU DNS: 86.54.11.100
het warmteverlies bepaald de afmeting van de wp. en de dat warmteverlies gedeeld door SCop bepaald het jaar verbruik. het gaat dus om het warmteverlies van de buitenschil en niet om het aantal meters vloerverwarmingsbuis. bij meer afgifte kan je draaien met een lagere aanvoertemperatuur en heb je een betere efficientie en dus zou je zelfs kunnen zeggen dat het (iets) zuiniger isc-nan schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:57:
Ons woning krijgt standaard vloerverwarming op de BG en 1e verdieping.
Wij hebben (was geen optie, maar hebben ze toch zo ver kunnen krijgen) ook vloerverwarming op zolder.
Veranderd hierdoor de BENG berekening? Hoor je hier door een groter (bodem)WP te krijgen?
[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 11-02-2023 20:23 ]
Maar dat boeit de bouwer helemaal niet. Het is een onbenoemde ruimte. Die ruimte bestaat (juridisch) zo ongeveer niet voor de bouwer. Zo lang het wind en water dicht is, is het allemaal prima. Dat is het "mooie" van een onbenoemde ruimte.c-nan schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:06:
[...]
Het was en blijft een onbenoemde ruimte. Het gaat er mij eigenlijk meer om of de WP wel alle ruimtes kan verwarmen. Ik bedoel, er komt ineens meer leiding bij waar het warme water doorheen moet.
Er is overigens ook geen ventilatie voorzien in die ruimtes.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
er wordt geloof ik meestal gerekend met 15 graden voor onbenoemde ruimtes.vliegnerd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:23:
[...]
Maar dat boeit de bouwer helemaal niet. Het is een onbenoemde ruimte. Die ruimte bestaat (juridisch) zo ongeveer niet voor de bouwer. Zo lang het wind en water dicht is, is het allemaal prima. Dat is het "mooie" van een onbenoemde ruimte.
Die temperatuur is prima te behalen als er op de juiste manier geïsoleerd is. Daarvoor heb je geen verwarming nodig.twain4me schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:27:
[...]
er wordt geloof ik meestal gerekend met 15 graden voor onbenoemde ruimtes.
Bij ons op de eerste etage hebben we nooit de kachel aan staan en halen we prima 18 graden.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Niet helemaal waar. Woningborg en SWK leggen ook eisen op aan onbenoemde ruimtes.vliegnerd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:23:
[...]
Maar dat boeit de bouwer helemaal niet. Het is een onbenoemde ruimte. Die ruimte bestaat (juridisch) zo ongeveer niet voor de bouwer. Zo lang het wind en water dicht is, is het allemaal prima. Dat is het "mooie" van een onbenoemde ruimte.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik heb eenzelfde situatie. Zolder = Onbenoemde ruimte, maar wel met 22 graden eis (dit is vastgelegd in de optie voor extra vv)vliegnerd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:02:
@c-nan is die zolder een kamer of onbenoemde ruimte?
Als het laatste: dan heeft dat geen invloed, want het telt niet mee.
Als het een slaapkamer is dan is de WP al gedimensioneerd op die kamer.
Als het van onbenoemd naar slaapkamer is gegaan dan zal er een nieuwe berekening gemaakt moeten worden.
Onze tegelzetter heeft aangegeven dat hij geen keramisch parket (vissengraat) meer aanbrengt zonder eerst te egaliseren. Ook in nieuwbouw.Patox schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:02:
Zijn er hier mensen met nieuwbouw waarbij ze voor het leggen van keramisch parket (visgraat / recht) niet hoefden te egaliseren?
Nu heeft egaliseren sowieso onze voorkeur, dus gaan wij mee met wat de tegelzetter aangeeft.
En zit er een raam?Diablow schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:42:
Bij ons blijft het ook onbenoemd. Ook al is er vloer verwarming en ventilatie. Zal vooral zijn zodat ze geen herberekening hoeven te doen.
Ik snap het op zich wel, een tegelvloer is al niet het goedkoopst, dan wil je ook dat hij er echt strak in komt voor die 1.5k extra. Maar het is wel weer aardige duit extra. We laten het als stelpost in de offerte zitten en gaan dan maar af op wat de tegelzetter zegt.z0bin schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:09:
[...]
Onze tegelzetter heeft aangegeven dat hij geen keramisch parket (vissengraat) meer aanbrengt zonder eerst te egaliseren. Ook in nieuwbouw.
Nu heeft egaliseren sowieso onze voorkeur, dus gaan wij mee met wat de tegelzetter aangeeft.
Visgraat tegels zijn kleiner en dan zie je het sneller. Wij hebben ‘gewoon’ halfsteensverband en daar vang je 2/4mm echt wel mee op.Patox schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:59:
[...]
Ik snap het op zich wel, een tegelvloer is al niet het goedkoopst, dan wil je ook dat hij er echt strak in komt voor die 1.5k extra. Maar het is wel weer aardige duit extra. We laten het als stelpost in de offerte zitten en gaan dan maar af op wat de tegelzetter zegt.
Hier tijd ook een dweil robot rond en dan kan je mooi zien waar de vloer net niet egaal is, daar ‘trekt’ de dweil over de tegel heen en laat wat water achter. Enige plek waar dat gebeurt is één tegel voor de koelkast en bij de dorpel vanaf de garage naar de keuken.
Xmvk mag niet ? Die is 1mm dunnerMakrolon schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:00:
[...]
Dat mag niet. Dan moet je utp en een grijze ymvk kabel trekken, want die is dubbel geïsoleerd. Maar dat word krap.
Geen elektra in het keukeneiland, en de vloer gaat er deze week in

Gat langs het waterkraantje buiten, ik denk dat ze eerst daar het waterkraantje wilde gaan monteren.
Ik weet zeker dat het ze het straks maar gewoon lelijk dicht smeren.

Geen foutje, maar de lichtschakelaar is in het midden van de muur gemonteerd, anders kun je er niet bij als de deur open staat. Praktisch, maar ziet er natuurlijk wel een beetje vreemd uit.

BlaBlaBla
100 cm ronde spiegel met LED verlichting, 750 euro + 200 euro montage + 21% btw = 1150 euro.
Op internet vind ik dezelfde ronde spiegel voor 200 euro incl btw.
Het lijkt me niet helemaal eerlijk. Natuurlijk mag Plieger best wat meer winst maken op de spiegel dan een online winkel. Maar dit verschil lijkt me wel abnormaal groot. Mensen ervaring met sanitair weglaten en later zelf kopen en (laten) monteren? Zijn dit ook de prijzen die je betaald bij Plieger als je als particulier een badkamer gaat kopen? Of hanteren ze deze hoge prijzen alleen bij nieuwbouw vanwege hun (enigszinze) monopoliepositie aangezien weinig kopers trek hebben in een casco oplevering?
Het goedkoopst is vaak om de standaard badkamer op te laten leveren en dan alles zelf te vervangen.Draakje5 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:11:
Ik heb hier al eea gelezen over sanitair en ervaringen. Wij hebben een offerte van Plieger ontvangen voor onze nieuwbouwwoning.
100 cm ronde spiegel met LED verlichting, 750 euro + 200 euro montage + 21% btw = 1150 euro.
Het lijkt me niet helemaal eerlijk. Natuurlijk mag Plieger best wat meer winst maken op de spiegel dan een online winkel. Maar dit verschil lijkt me wel abnormaal groot. Mensen ervaring met sanitair weglaten en later zelf kopen en (laten) monteren? Zijn dit ook de prijzen die je betaald bij Plieger als je als particulier een badkamer gaat kopen? Of hanteren ze deze hoge prijzen alleen bij nieuwbouw vanwege hun (enigszinze) monopoliepositie aangezien weinig kopers trek hebben in een casco oplevering?
Casco opleveren is prijzig omdat er dan ook geen verwarming etc. in ligt.
Als het kan: sanitair weglaten, maar leidingen wel laten leggen. 1150 euro betalen voor ee spiegel is gewoon stompzinnig. Dan ben je echt beter af met de standaard spiegel.
Hebben jullie hier zelf om gevraagd ?Strider schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:09:
Geen foutje, maar de lichtschakelaar is in het midden van de muur gemonteerd, anders kun je er niet bij als de deur open staat. Praktisch, maar ziet er natuurlijk wel een beetje vreemd uit.
Ik kan me nog wel herinneren van onze kopers begeleider dat dit soort dingen niet mochten, de schakelaars moesten heel specifiek geplaatst worden met de draai richting van de deur.
Geen idee welke regels dit zijn uit het hoofd
Nee, helemaal niets. Ik weet zeker dat ze het zijn vergeten. In het plafond op de overloop zijn ze ook al een loze leiding vergeten die ik speciaal had ingetekend voor een accesspointToppe schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:03:
@Strider ligt er geen buis vanaf de meterkast maar je eiland? Hier hebben ze de elektra ook pas na het storten van de vloer aangelegd, kans op diefstal ofzo

Eigenlijk viel de positie van deze schakelaars op de kopers tekening niet op, helemaal niet bij stil gestaan. Nu ga ik wel eens kijken of ik ze nog kan laten verplaatsen.vormulier schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:06:
[...]
Hebben jullie hier zelf om gevraagd ?
Ik kan me nog wel herinneren van onze kopers begeleider dat dit soort dingen niet mochten, de schakelaars moesten heel specifiek geplaatst worden met de draai richting van de deur.
Geen idee welke regels dit zijn uit het hoofd
BlaBlaBla
Wij hebben om dezelfde reden gekozen voor casco, plus dat bepaalde veranderingen niet konden. Casco is wel beduidend duurder maar krijgen we wel wat we willen.Draakje5 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:11:
Ik heb hier al eea gelezen over sanitair en ervaringen. Wij hebben een offerte van Plieger ontvangen voor onze nieuwbouwwoning.
Je kan ook doen wat velen doen, standaard afnemen en later bepaalde zaken vervangen die makkelijk te vervangen zijn.
Wij hebben de standaard spiegel / badkamermeubel / kranen uit de offerte van Plieger laten halen en ergens anders gehaald. Was geen probleem. Je hoeft dus niet standaard af te nemen en weer te verkopen.Draakje5 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:11:
Plieger is idd achterlijk duur helaas.
Zo laat in de bouw is dat 99% een nee..Strider schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:50:
[...]
Eigenlijk viel de positie van deze schakelaars op de kopers tekening niet op, helemaal niet bij stil gestaan. Nu ga ik wel eens kijken of ik ze nog kan laten verplaatsen.
(niet om dat het niet kan maar om dat ze niet willen / dan wel je technische tekening moeten aanpassen en dat niet willen)
[ Voor 16% gewijzigd door vormulier op 12-02-2023 22:43 ]
Gaat de elektricien dit niet nog doen?Strider schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:09:
Tsjonge, ik heb voor oplevering nog wat foutjes ontdekt. Vraag me echt af wat ze hiermee gaan doen.
Geen elektra in het keukeneiland, en de vloer gaat er deze week in![]()
[Afbeelding]
Eventueel nog buis door vloer boren voor storten beton.
Zie nog nergens kabels uit komen, wellicht dat dit pas bij elektra gedeelte wordt meegenomen.
[ Voor 31% gewijzigd door Source90 op 12-02-2023 22:48 ]
Vraag gaat direct via de Elektra projectmanager, niet via de verkoopbegeleider. Want dan is het inderdaad een nee.vormulier schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:42:
[...]
Zo laat in de bouw is dat 99% een nee..
(niet om dat het niet kan maar om dat ze niet willen / dan wel je technische tekening moeten aanpassen en dat niet willen)
Ik heb geen kruipruimte.Source90 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:48:
[...]
Gaat de elektricien dit niet nog doen?
Eventueel nog buis door vloer boren voor storten beton.
Zie nog nergens kabels uit komen, wellicht dat dit pas bij elektra gedeelte wordt meegenomen.
BlaBlaBla
Bij mij werd de elektra voor het eiland gewoon onder de lussen van de vloerverwarming door gelegd voordat de dekvloer kwam. Het kan dus nog wel, ook zonder kruipruimte.Strider schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:05:
[...]
Vraag gaat direct via de Elektra projectmanager, niet via de verkoopbegeleider. Want dan is het inderdaad een nee.
[...]
Ik heb geen kruipruimte.
Ja, maar de dekvloer komt deze week, zoals @Strider zegt en er liggen geen buizen onder de vloerverwarming door.... Het kan dat ze dat alsnog gaan doen, maar ik ben het met @Strider dat het waarschijnlijker is dat ze het gewoon vergeten zijn. En dan kun je dat beter nu aankaarten dan wanneer de dekvloer er in ligt.Olympialooping schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:01:
[...]
Bij mij werd de elektra voor het eiland gewoon onder de lussen van de vloerverwarming door gelegd voordat de dekvloer kwam. Het kan dus nog wel, ook zonder kruipruimte.
Voorwaarde is dat onze hele benedenverdieping weer leeg moet. Op kosten van de vloerenzaak uiteraard. Hij stelt daarbij voor een opslagcontainer op de parkeerplaats te zetten. Dat zou betekenen dat de meubels + keukenonderdelen daar een kleine 6 weken in staan.
Zijn mensen die daar ervaring mee hebben? Mijn spullen zijn nog geen half jaar oud. Ik vind het nogal eng. Het gaat dan om de zaken die ik niet naar boven kan tillen omdat dit niet door de trap past:
- de nieuwe bank en fauteuils;
- massief notenhouten tafel;
- massief notenhouten tv meubell;
En dan, niet onbelangrijk:
- de zijwanden van de hoge keukenkasten, MDF gelamineerd (Next125);
- de stalen taatsdeuren
Ik ben bang dat alles zal kromtrekken, dat het wordt gejat, dat het vies wordt of dat er beschadigingen op komen.
Mijn inboedelverzekering dekt het hele spul niet meer zodra het buiten op de openbare parkeerplaats in opslag staat.
Tuurlijk is dit het risico voor de vloerenboer en tuurlijk moet je ook íéts, maar ik zie de bui al hangen als ik straks ruim 50k aan inboedel + keukendelen + stalen taatsdeuren bij hem moet gaan claimen. De vloer zelf kost nog geen kwart van dat bedrag.
Niet een idee om voor kortere periode een box te huren van bijvoorbeeld Shurgard?Mr. Stom schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:24:
Begin mei komen ze bij ons de vloer van de benedenverdieping vervangen. De huidige vloer is non-conform (alle eiken planken trekken krom omdat ze niet voldoende droog waren op moment van leggen). Dat proces gaat 4 á 5 weken duren (één week vloer verwijderen + schuren/egaliseren, twee/drie weken drogen, één week vloer leggen).
Voorwaarde is dat onze hele benedenverdieping weer leeg moet. Op kosten van de vloerenzaak uiteraard. Hij stelt daarbij voor een opslagcontainer op de parkeerplaats te zetten. Dat zou betekenen dat de meubels + keukenonderdelen daar een kleine 6 weken in staan.
Zijn mensen die daar ervaring mee hebben? Mijn spullen zijn nog geen half jaar oud. Ik vind het nogal eng. Het gaat dan om de zaken die ik niet naar boven kan tillen omdat dit niet door de trap past:
- de stalen taatsdeuren
Ik ben bang dat alles zal kromtrekken, dat het wordt gejat, dat het vies wordt of dat er beschadigingen op komen.
Mijn inboedelverzekering dekt het hele spul niet meer zodra het buiten op de openbare parkeerplaats in opslag staat.
Tuurlijk is dit het risico voor de vloerenboer en tuurlijk moet je ook íéts, maar ik zie de bui al hangen als ik straks ruim 50k aan inboedel + keukendelen + stalen taatsdeuren bij hem moet gaan claimen. De vloer zelf kost nog geen kwart van dat bedrag.
Staat alles wel binnen en beveiligd.
Als het een openbare parkeerplaats is zal er een ontheffing / vergunning aangevraagd moeten worden.Mr. Stom schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:24:
Op kosten van de vloerenzaak uiteraard. Hij stelt daarbij voor een opslagcontainer op de parkeerplaats te zetten. Dat zou betekenen dat de meubels + keukenonderdelen daar een kleine 6 weken in staan.
Wat al aangegeven is: Je kan een opslagruimte huren. Dan moet alles er wel naar toe en weer opgehaald worden. Mag je dat zelf doen of doet het vloerenbedrijf dat ook? Toen mijn spul in de tijdelijke opslag moest vanwege van 2 naar 1 huis heb ik een verhuisbedrijf laten komen en een tijdje laten opslaan. Zij pakten het netjes in, opslag en weer uit. Naar verhouding was dat voor mij goedkoper dan een jaar een opslagbox huren.
[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 13-02-2023 13:57 ]
Tegenwoordig kan je ook een box aan huis krijgen, incl verhuizers die vervolgens alles in dezelfde unit opslaan. Rekening neerleggen bij de vloerenleveranciers en vooraf even toestemming vragen. Waarschijnlijk zijn de kosten vergelijkbaar met wat ze nu aanbieden maar voordeel is wel dat de meeste inboedelverzekeringen dat wel dekken.Mr. Stom schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:24:
[...]
Overigens vind ik 6 weken wel enorm lang. Ik zie als leek niet waarom het langer dan een week zou moeten duren (dag eruit halen, volgende dag schuren/egaliseren, dagje drogen en de volgende dag weer erin).
Gewoon door een professioneel bedrijf (lees verhuizer) een offerte inclusief opslag laten opstellen: deze aftikken met je vloerenboer (het zijn immers zijn kosten): dan is 2 man blij, jij want je zooi komt netjes uit de opslag, de vloerenboer want die tilt zich geen breuk aan jou meubels en de verhuizer, want die heeft een betalende tevreden klant. (ow nee dat zijn dus 3 man).Mr. Stom schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:24:
Begin mei komen ze bij ons de vloer van de benedenverdieping vervangen. De huidige vloer is non-conform (alle eiken planken trekken krom omdat ze niet voldoende droog waren op moment van leggen). Dat proces gaat 4 á 5 weken duren (één week vloer verwijderen + schuren/egaliseren, twee/drie weken drogen, één week vloer leggen).
......
Buren van ons hadden hetzelfde, daar is een verhuisbedrijf met zeecontainer gekomen en die is zo de opslag loods van de verhuizer ingegaan en 5 weken later er weer uitgetrokken.
[ Voor 7% gewijzigd door Sammy_tukker op 13-02-2023 14:12 ]
Het vloerenbedrijf zucht en kreunt al vanwege het feit dat de hele vloer opnieuw moet en dat dit ze als familiebedrijf ontzettend veel geld kost (om vervolgens weer in een nieuwe dikke Audi Q8 E-tron terug naar de zaak te rijden...). Over de vloer zijn we het allemaal eens, die klopt gewoon niet. Maar ze proberen nu op de randzaken enorm te beknibbelen: 'nee de keukenboer hoeft de keuken niet uit elkaar te halen, dat doen wij wel' - 'wij zetten je spullen gewoon in een container'.
Ik zit er gewoon niet op te wachten dat het vloerenbedrijf gaat sleutelen aan een dure keuken of gaat zeulen met dure meubels.
Een openbare parkeerplaats kan in mijn gemeente gewoon worden gebruikt met enkel een melding.
dan heb je grote kans dat je volgende vloer ook krom trekt vanwegen het niet voldoende droog zijn van de egaline en geeft de fabrikant geen garantie.Deveon schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:11:
[...]
Overigens vind ik 6 weken wel enorm lang. Ik zie als leek niet waarom het langer dan een week zou moeten duren (dag eruit halen, volgende dag schuren/egaliseren, dagje drogen en de volgende dag weer erin).
ontopic wat @Wolly zegt die boxen kan je ook binnen laten zetten.
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 13-02-2023 14:17 ]
uiteindelijk is het aan de vloerenboer om je schadeloos te stellen, hoe ze dat doen is aan hen. Maar als ze daadwerkelijk alles zelf willen doen, dan is het ook gewoon een kwestie van alles goed vastleggen aan de voorkant, en hopen dat het goed gaat.Mr. Stom schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:13:
Dank voor de input. Ik ga wat offertes opvragen.
Het vloerenbedrijf zucht en kreunt al vanwege het feit dat de hele vloer opnieuw moet en dat dit ze als familiebedrijf ontzettend veel geld kost (om vervolgens weer in een nieuwe dikke Audi Q8 E-tron terug naar de zaak te rijden...). Over de vloer zijn we het allemaal eens, die klopt gewoon niet. Maar ze proberen nu op de randzaken enorm te beknibbelen: 'nee de keukenboer hoeft de keuken niet uit elkaar te halen, dat doen wij wel' - 'wij zetten je spullen gewoon in een container'.
Ik zit er gewoon niet op te wachten dat het vloerenbedrijf gaat sleutelen aan een dure keuken of gaat zeulen met dure meubels.
Een openbare parkeerplaats kan in mijn gemeente gewoon worden gebruikt met enkel een melding.
Overigens, is het de vraag of het beknibbelen is, of dat het is omdat ze je willen ontzorgen. (ik ga altijd uit van het goede in de mens).
Niet doen. Gegarandeerd dat de boel krom trekt, vocht opneemt of er beesten in komtn etc. Kan die vloerenboer de boel niet in twee delen komen doen? Dan kun je alles verplaatsen van de ene kant naar de andere kant van de kamer.Mr. Stom schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:24:
- de stalen taatsdeuren
Ook de keuken zou ik niet zomaar afbreken. Daar kan de vloerenman toch wel omheen werken (er wordt hier vaak genoeg gezegd dat de vloer ook na de keuken kan).
Als je echt moet opslaan, dan een box huren. Dat gezeur van die vloerenboer moet je niet intrappen. Ook voor hem is het gewoon verzekeringswerk als het goed is.
Denk dat het voor hun goedkoper is om dat allemaal uit handen te geven. Dan hoef je alleen het te coördineren. Twee of 3 dagen een stel mensen niet aan het vloeren leggen of moeten inhuren kost naar verhouding meer geld dan als ze in die tijd wel een andere klus kunnen doen. Dat vergeten sommige bedrijven wel eensMr. Stom schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:13:
Het vloerenbedrijf zucht en kreunt al vanwege het feit dat de hele vloer opnieuw moet en dat dit ze als familiebedrijf ontzettend veel geld kost
Dat dusMr. Stom schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:13:
Dan heeft het bedrijf geluk. Lekker makkelijk.Mr. Stom schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:13:
Bij egaliseren voor PVC ben ik gewend dat het de volgende dag klaar is om de vloer op te leggen. Bij even snel zoeken vind ik dat PVC een vochtgehalte onder de 4% vraagt, voor het egaliseren 6% en een houten vloer onder de 9%. Maar uiteraard zou ik altijd het advies van de leverancier volgen. Ik vind één week voor eruit, 4 weken drogen en één week voor leggen echter nog steeds extreem.twain4me schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:17:
[...]
dan heb je grote kans dat je volgende vloer ook krom trekt vanwegen het niet voldoende droog zijn van de egaline en geeft de fabrikant geen garantie.noway dat je na 1 dag een laag genoeg vocht gehalte meet.
ontopic wat @Wolly zegt die boxen kan je ook binnen laten zetten.
Hebben ze wat te verbergen? Kleine moeite toch, even iemand een uurtje bij de woning laten kijken?
Hoe nu verder??...
Ik moet oplevergebreken maar bij de vooroplevering melden. Lekker handig als de isolatie of spouwmuur niet correct is uitgevoerd of er twijfelachtige zaken zijn die bij een vooroplevering niet meer zichtbaar zijn?
[ Voor 21% gewijzigd door Draakje5 op 13-02-2023 15:34 ]
Kleine moeite voor jou, een stuk meer moeite voor een projectontwikkelaar die extra bezoeken van tientallen huizen moet plannen.Draakje5 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:25:
Ik baal als een stekker. De aannemer wilt niet meewerken met een tussentijdse bouwkeuring.
Hebben ze wat te verbergen? Kleine moeite toch, even iemand een uurtje bij de woning laten kijken?
Ik denk dat weinig projectbouwers mee willen werken aan zo'n keuring. Niet omdat ze iets te verbergen hebben, maar omdat ze het niet hoeven te doen en het hun vooral extra werk oplevert.
Op dezelfde manier als 95% van je mede-Tweakers in dit topic verdergaat; vertrouwen in de kunde van de aannemer en wachten tot de vooroplevering/oplevering om eventuele fouten aan te kaarten.Hoe nu verder??...![]()
![]()
Ik moet oplevergebreken maar bij de vooroplevering melden. Lekker handig als de isolatie of spouwmuur niet correct is uitgevoerd of er twijfelachtige zaken zijn die bij een vooroplevering niet meer zichtbaar zijn?
Als je volledige controle over het bouwproces wil hebben, is projectbouw niet de juiste keuze. Je bent overgeleverd aan de aannemer en de aannemer is niet verplicht om jouw wensen te honoreren. De meeste aannemers bieden echt wel enige flexibiliteit, maar uiteindelijk willen ze het zichzelf niet te moeilijk maken.
This is absolutely ridiculous
Ja, ik begrijp je reactie hoor en het feit dat het voor 70 woningen een hoop gedoe is, als iedereen dit wilt doen.Ridicuul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:43:
[...]
Kleine moeite voor jou, een stuk meer moeite voor een projectontwikkelaar die extra bezoeken van tientallen huizen moet plannen.
Ik denk dat weinig projectbouwers mee willen werken aan zo'n keuring. Niet omdat ze iets te verbergen hebben, maar omdat ze het niet hoeven te doen en het hun vooral extra werk oplevert.
[...]
Op dezelfde manier als 95% van je mede-Tweakers in dit topic verdergaat; vertrouwen in de kunde van de aannemer en wachten tot de vooroplevering/oplevering om eventuele fouten aan te kaarten.
Als je volledige controle over het bouwproces wil hebben, is projectbouw niet de juiste keuze. Je bent overgeleverd aan de aannemer en de aannemer is niet verplicht om jouw wensen te honoreren. De meeste aannemers bieden echt wel enige flexibiliteit, maar uiteindelijk willen ze het zichzelf niet te moeilijk maken.
Maar wij constateren dus een gebrek, die wordt erkend door een bouwkundige van vereniging eigen huis. Een gebrek wat bij vooroplevering niet meer te zien is. En dan is het advies om de kop in het zand te steken en pas bij vooroplevering te melden waarbij de conclusie gaat zijn tja, dat kunnen we nu niet meer zien, als het een probleem oplevert binnen de komende jaren van garantie dan laat maar weten? En dus te vertrouwen op het juist uitvoeren van overige zaken die we niet kunnen zien omdat we niet op het terrein mogen?
Volgens mij gaf iemand eerder in dit topic ook al aan dat er bij tussentijdse keuringen veel zaken zijn opgemerkt die de aannemer nog heeft kunnen oplossen.
Zoals hierboven al benoemd, vertrouwen. Als je een nieuwe auto koopt, ga je ook niet de fabriek in om te checken of ze het wel goed doen. Als er dan een gebrek aan het licht komt, dan ga je terug naar je dealer en die lossen het (meestal) op.Draakje5 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:25:
Ik baal als een stekker. De aannemer wilt niet meewerken met een tussentijdse bouwkeuring.
Hoe nu verder??...![]()
![]()
Wat beter werkt is bij oplevering een bak kibbeling meenemen voor op vrijdagmiddag. Dan gaan ze na oplevering (als ze toch nog op het project bezig zijn) echt een stuk flexibeler om met nagekomen gebreken. Ik had een lelijk plafond door een een manchet wat losschoot bij het boren van het afvoerkanaal. Effe bij de uitvoerder langsgelopen, en ze spoten het plafond van het kamertje zonder probleem even opnieuw in de spack. (moest het wel zelf even afplakken). Zelf had ik dat nooit meer zo netjes gekregen als ik met de witkwast aan de haal was gegaan.
Hmm, fijn is het niet, een lange boor meenemen en een endoscoop camera die door het gat steken bij oplevering?Draakje5 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:25:
Hoe nu verder??...![]()
![]()
In het ergste geval heb je een paar gaten in de muur. Maar daar zal de aannemer wss niet heel blij van worden.. Maar allicht is het je enige weg om met een beetje gemoeds rust de bouw af te wachten.
En gewoon wat vaker kijken indien mogelijk, en veel fotos maken... je kan vast je tijd ergens beter aan besteden. Maar als het je echt dwars zit lijkt dit de enige manier. (voordeel is dan gelijk dat je weet waar de camera moet loeren)
Dit zal eerder de regel dan de uitzondering zijn (helaas).Draakje5 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:25:
Hoe nu verder??...![]()
![]()
Het gaat niet om vertrouwen, maar inderdaad om moeite. Als jij dit doet, wil je buurman het ook, zijn buurman ook etc etc.
Ik denk ook dat de aannemer dit juridisch kan doen. Je kunt namelijk niet zonder zijn toestemming de bouwplaats betreden.
Kun je met een drone af en toe vliegen over je woning?
[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 13-02-2023 16:11 ]
heb je geen reguliere kijkdag daar mag je mee doen wat je wil. toen ik ooit bij een aannemer zat hadden we ruim 600 woningen je wordt echt helemaal debiel van iedereen die even het huis in wil om iets te kijken/ te meten. dus ja ook voor keuringen is het antwoord gewoon nee.. er zijn reguliere kijkdagen, dat doe je dan maar. mensen die op zaterdag langs een hek glippen gooide we echt niet in de slootDraakje5 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:58:
[...]
Ja, ik begrijp je reactie hoor en het feit dat het voor 70 woningen een hoop gedoe is, als iedereen dit wilt doen.
Maar wij constateren dus een gebrek, die wordt erkend door een bouwkundige van vereniging eigen huis. Een gebrek wat bij vooroplevering niet meer te zien is. En dan is het advies om de kop in het zand te steken en pas bij vooroplevering te melden waarbij de conclusie gaat zijn tja, dat kunnen we nu niet meer zien, als het een probleem oplevert binnen de komende jaren van garantie dan laat maar weten? En dus te vertrouwen op het juist uitvoeren van overige zaken die we niet kunnen zien omdat we niet op het terrein mogen?
Volgens mij gaf iemand eerder in dit topic ook al aan dat er bij tussentijdse keuringen veel zaken zijn opgemerkt die de aannemer nog heeft kunnen oplossen.
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 13-02-2023 16:34 ]
Sorry maar die bouwkundige van VEH moet je soms ook met een korreltje zout nemen. Sommige weten echt totaal niet waar ze het over hebben en doen alleen maar aannames op basis van logica en de inbreng die jij geeft.Draakje5 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:58:
[...]
Ja, ik begrijp je reactie hoor en het feit dat het voor 70 woningen een hoop gedoe is, als iedereen dit wilt doen.
Overigens heeft de aannemer tot aan de oplevering om een woning op te leveren zoals afgesproken, al zou je dus met een tussentijdse keuring komen dan heb je nog steeds geen garantie of bewijs dat het is opgelost.
Zorg in ieder geval dat je achteraf zwart op wit kunt aantonen dat je de aannemer er in deze fase op gewezen hebt en dat hij er dus van op de hoogte was op een moment dat het nog op te lossen was.Draakje5 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:25:
Hoe nu verder??...![]()
![]()
Dan sta je in ieder geval een stuk sterker als het een juridisch staartje krijgt.
En geef aan dat als je er geen vertrouwen in hebt dat het goed zit bij oplevering je een gat in de muur zult maken om het te controleren. Indien dan ok, dan zijn de herstelkosten voor jou, indien niet ok dan betaalt de aannemer.
[ Voor 12% gewijzigd door Farmerwood op 13-02-2023 16:44 ]
psies gewoon kijken wat er "mis is" een melding van maken en tijdens de oplevering (of er direct na) gewoon controleren of het goed zit. ooit een dag na oplevering bij een vriend een gat door een voeg geboord om te kijken of de isolatie goed zat en nee die zat nog steeds zo scheef als met een kijkdag. melding van gemaakt en ze kunnen de halve muur afbreken om het in orde te maken. ze willen het graag op die manier? Daar is prima mee te leven hoorToppe schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:34:
[...]
Sorry maar die bouwkundige van VEH moet je soms ook met een korreltje zout nemen. Sommige weten echt totaal niet waar ze het over hebben en doen alleen maar aannames op basis van logica en de inbreng die jij geeft.
Overigens heeft de aannemer tot aan de oplevering om een woning op te leveren zoals afgesproken, al zou je dus met een tussentijdse keuring komen dan heb je nog steeds geen garantie of bewijs dat het is opgelost.
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 13-02-2023 16:42 ]
Ik denk dat ze gewoon klaar zijn met de bemoeizucht (van enkele kopers). Ze zijn juridisch nu zelfs aan het kijken of dat het verboden kan worden om met een drone boven de bouwplaats te vliegen (natuurlijk vlieg ik alleen als het hek dicht is en er niet meer gewerkt wordt).
Ook willen ze niet op foto's ingaan. Maar zoals hierboven ook geadviseerd en ik telefonisch aan de aannemer heb gemeld, zal ik gewoon mijn foto's sturen (al dan niet om het gemeld te hebben / voor mijn eigen archief). En dan komt de vraag ter sprake bij de (voor)oplevering of dat deze zaken zijn opgelost en/of dat de aannemer het goed kan beargumenteren.
De opmerking met een gat boren en met een endoscoop kijken is een goede, ik ga dat dan zeker (laten) doen bij de (voor)oplevering.
Het is gewoon jammer, want het is ook een kans voor de aannemer om zijn relatie met de koper goed te behouden en de koper gewoon te informeren over zijn woning. En natuurlijk is de aannemer niet verplicht tot wat dan ook - tot aan de oplevering, maar het kan voor de aannemer ook alleen maar fijn zijn dat de koper straks bij oplevering direct een handtekening kan zetten.
je wilt veel teveel "samen" doen laat hem gewoon een huis bouwen, bouw je eigen dosier (maak eventueel een melding van iets groots (niet goed meerwerk bv) controleer daarna het werk tijdens de oplevering en hij gaat de fouten herstellen. je wilt nu een gat gaan boren tijdens de vooroplevering? hoe zie je dat voor je? en dan bij de opleverinig naar het gat wijzen zekerDraakje5 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:27:
De aannemer nog even telefonisch gesproken. Ze willen inderdaad niet meewerken met een tussentijdse keuring omdat er dan mogelijk meer bewoners zijn die dit willen.
Ik denk dat ze gewoon klaar zijn met de bemoeizucht (van enkele kopers). Ze zijn juridisch nu zelfs aan het kijken of dat het verboden kan worden om met een drone boven de bouwplaats te vliegen (natuurlijk vlieg ik alleen als het hek dicht is en er niet meer gewerkt wordt).
Ook willen ze niet op foto's ingaan. Maar zoals hierboven ook geadviseerd en ik telefonisch aan de aannemer heb gemeld, zal ik gewoon mijn foto's sturen (al dan niet om het gemeld te hebben / voor mijn eigen archief). En dan komt de vraag ter sprake bij de (voor)oplevering of dat deze zaken zijn opgelost en/of dat de aannemer het goed kan beargumenteren.
De opmerking met een gat boren en met een endoscoop kijken is een goede, ik ga dat dan zeker (laten) doen bij de (voor)oplevering.
Het is gewoon jammer, want het is ook een kans voor de aannemer om zijn relatie met de koper goed te behouden en de koper gewoon te informeren over zijn woning. En natuurlijk is de aannemer niet verplicht tot wat dan ook - tot aan de oplevering, maar het kan voor de aannemer ook alleen maar fijn zijn dat de koper straks bij oplevering direct een handtekening kan zetten.
ik weet niet of je het zelf door hebt, je lijkt bemoeizucht namelijk af te schuiven naar andere kopers, maar jebent zelf ook de reden dat ze kopers vooral nee verkopen.
Een no-fly zone gaan ze er nooit doorheen krijgen. Hier heeft de aannemer het voordeel dat we een officiële no-fly zone hebben.Draakje5 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:27:
De aannemer nog even telefonisch gesproken. Ze willen inderdaad niet meewerken met een tussentijdse keuring omdat er dan mogelijk meer bewoners zijn die dit willen.
Idem voor een gat boren: kan me niet voorstellen dat je akkoord krijgt van de aannemer. Stel je raakt een leiding dan is het zijn verantwoordelijkheid. Ik vermoed dat je aannemer gaat zeggen dat je na de oplevering 3 maanden de tijd hebt voor eventuele gebreken en dat als je na de oplevering een gat wil boren hij je niet tegenhoudt.
[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 13-02-2023 18:23 ]
Had je dit voor de bouw besproken met de aannemer en samen met andere bewoners iets voorgesteld dan hadden ze er misschien anders in gezeten, althans bij ons werkte dit wel. Buren die later op eigen houtje iets wilde regelen qua inspectie dat werd niet meer toegestaan.Draakje5 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:27:
[ Voor 3% gewijzigd door Patox op 13-02-2023 19:31 ]
Wat mij betreft is cementspecie en pur in verbinding met elkaar tussen de woningscheidende wanden een 'groot' iets. Alsmede het feit dat kimblokken voor 1/3 overkragen waarbij ik op internet overal lees dat je maximaal 10% met een max van 15mm mag overkragen. En de verkeerd aangebrachte isolatie inderdaad ook. Zaken die achteraf moeilijk opgelost kunnen worden. Als de aannemer eigenwijs wilt doen en achteraf de muur wilt afbreken ( zoals ik hier eerder ook al ergens heb gelezen ) dan is dat natuurlijk zijn goed recht.twain4me schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:07:
[...]
je wilt veel teveel "samen" doen laat hem gewoon een huis bouwen, bouw je eigen dosier (maak eventueel een melding van iets groots (niet goed meerwerk bv) controleer daarna het werk tijdens de oplevering en hij gaat de fouten herstellen. je wilt nu een gat gaan boren tijdens de vooroplevering? hoe zie je dat voor je? en dan bij de opleverinig naar het gat wijzen zekerje mag gewoon tot ongeveer 3 maanden na oplevering opleverpunten melden. en zoiets grootst als verkeerde isolatie in de spouw moeten ze echt herstellen. als je nog een krasje op een binnendeur gaat vinden heb je wel gewoon pech.
Iedereen in het project spreekt de aannemer, de aannemer is het enige punt van contact. Er is geen externe kopersbegeleiding. De vragen zijn echter puur uit interesse voor onze eigen woning, overigens heb ik pas 1 keer een (bouwtechnische)vraag gesteld over de fundering, deze situatie is pas de 2e.ik weet niet of je het zelf door hebt, je lijkt bemoeizucht namelijk af te schuiven naar andere kopers, maar jebent zelf ook de reden dat ze kopers vooral nee verkopen.Hoe ik dat weet? het grootste deel van de mensen spreek je als aannemer eigenlijk niet tot de oplevering. het zijn altijd dezelfde die aankloppen met vragen waar ze zelf het antwoord ook wel op weten. nee heb je klap voor je kop kan je krijgen denken ze dan. helaas is dat laatste verboden
Ik heb helaas genoeg meegemaakt in ons vorige nieuwbouwproject en die van vrienden. Het zijn 3 verschillende aannemers geweest en alle 3 bagatelliseren ze zaken na oplevering volgens de kopers.
Maargoed, we gaan door. En ik zie ook positieve zaken die onze vorige aannemer niet deed (zoals airtight isolatie tussen de 1e verdiepings kanaalplaatvloeren met de buren). Dus laten we met deze positiviteit maar verder bouwen dan
[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 13-02-2023 20:08 ]
Helaas was er geen noodzaak op voorhand om dit te initieren.Patox schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:29:
[...]
Had je dit voor de bouw besproken met de aannemer en samen met andere bewoners iets voorgesteld dan hadden ze er misschien anders in gezeten, althans bij ons werkte dit wel. Buren die later op eigen houtje iets wilde regelen qua inspectie dat werd niet meer toegestaan.
Is dat echt hoe jullie tegen kopers aankijken? Ik kom zelf maar sporadisch naar de bouw kijken, en spreek zeker niet iedere keer iemand aan. Maar als ik een vraag heb dan word ik altijd vriendelijk te woord gestaan. En ja, toevallig heb ik er ook wel wat meerwerk uit weten te slepen. Ik was eigenlijk verrast hoe vriendelijk ze op de bouw kunnen zijn omdat ik er als koper eigenlijk niets te zoeken heb totdat ik de sleutel heb gekregen.twain4me schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:07:
[...]
ik weet niet of je het zelf door hebt, je lijkt bemoeizucht namelijk af te schuiven naar andere kopers, maar jebent zelf ook de reden dat ze kopers vooral nee verkopen.Hoe ik dat weet? het grootste deel van de mensen spreek je als aannemer eigenlijk niet tot de oplevering. het zijn altijd dezelfde die aankloppen met vragen waar ze zelf het antwoord ook wel op weten. nee heb je klap voor je kop kan je krijgen denken ze dan. helaas is dat laatste verboden
Wat gaat er nu precies fout bij je woning? Krijg je straks meer last van geluidsoverlast van je buren, is je woning minder stevig?Draakje5 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:01:
[...]
Wat mij betreft is cementspecie en pur in verbinding met elkaar tussen de woningscheidende wanden een 'groot' iets. Alsmede het feit dat kimblokken voor 1/3 overkragen waarbij ik op internet overal lees dat je maximaal 10% met een max van 15mm mag overkragen. En de verkeerd aangebrachte isolatie inderdaad ook. Zaken die achteraf moeilijk opgelost kunnen worden. Als de aannemer eigenwijs wilt doen en achteraf de muur wilt afbreken ( zoals ik hier eerder ook al ergens heb gelezen ) dan is dat natuurlijk zijn goed recht.
[...]
Iedereen in het project spreekt de aannemer, de aannemer is het enige punt van contact. Er is geen externe kopersbegeleiding. De vragen zijn echter puur uit interesse voor onze eigen woning, overigens heb ik pas 1 keer een (bouwtechnische)vraag gesteld over de fundering, deze situatie is pas de 2e.
Ik heb helaas genoeg meegemaakt in ons vorige nieuwbouwproject en die van vrienden. Het zijn 3 verschillende aannemers geweest en alle 3 bagatelliseren ze zaken na oplevering volgens de kopers.
Maargoed, we gaan door. En ik zie ook positieve zaken die onze vorige aannemer niet deed (zoals airtight isolatie tussen de 1e verdiepings kanaalplaatvloeren met de buren). Dus laten we met deze positiviteit maar verder bouwen dan
[ Voor 25% gewijzigd door Strider op 13-02-2023 21:28 ]
BlaBlaBla
Je kunt altijd de controlerende instantie aanspreken. Dat is de gemeente, of als zij het hebben uitbesteed, een derde partij. Die mag wel gaan controleren, op basis van jouw foto's, en kan de aannemer dwingen die zaken op te pakken.Draakje5 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:01:
[...]
Wat mij betreft is cementspecie en pur in verbinding met elkaar tussen de woningscheidende wanden een 'groot' iets. Alsmede het feit dat kimblokken voor 1/3 overkragen waarbij ik op internet overal lees dat je maximaal 10% met een max van 15mm mag overkragen. En de verkeerd aangebrachte isolatie inderdaad ook. Zaken die achteraf moeilijk opgelost kunnen worden. Als de aannemer eigenwijs wilt doen en achteraf de muur wilt afbreken ( zoals ik hier eerder ook al ergens heb gelezen ) dan is dat natuurlijk zijn goed recht.
[...]
Iedereen in het project spreekt de aannemer, de aannemer is het enige punt van contact. Er is geen externe kopersbegeleiding. De vragen zijn echter puur uit interesse voor onze eigen woning, overigens heb ik pas 1 keer een (bouwtechnische)vraag gesteld over de fundering, deze situatie is pas de 2e.
In ons geval (dat was een pilot) heeft de gemeente de controle uitbesteed aan Woningborg (andere tak dan de verzekeraar, maar dezelfde naam). Die konden we dus, bij grote problemen, ook bellen.
In het ergste geval kan de gemeente de bouw stil laten leggen.
Een elektrisch kacheltje in de cointainer plaatsen is wel verstandig. Verder zullen dit soort verhuiscointainers vaak niet de C-kwaliteit containers zijn met gaten in het dak/vloer en met een goed slot komt echt niemand je cointainer zomaar ophalen.Farmerwood schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:55:
En ook niet onbelangrijk om te zorgen dat het bij een (redelijk) constante temperatuur opgeslagen is.
De keuken afbreken zou ik persoonlijk niet zo happig op zijn, dat zonder schade doen is best knap. Maak goed foto's vooraf.
Dit is inderdaad ook wat ik zou doen. In basis is er een vergunning afgegeven conform tekeneningen die de omgevingsdienst heeft goedgekeurd, de aannemer moet zich hier aan houden. De omgevingsdienst controleert ook, maar echt niet elk huis individueel. Zie je iets wat niet conform die tekeningen is (moet je ze wel even opvragen), dan meld je het eerst bij de aannemer. Doet hij er niks mee zou ik me even melden bij de omgevingsdienst. Die zijn vaak wel blij met iemand die extra oplet.Blihi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:36:
[...]
Je kunt altijd de controlerende instantie aanspreken. Dat is de gemeente, of als zij het hebben uitbesteed, een derde partij. Die mag wel gaan controleren, op basis van jouw foto's, en kan de aannemer dwingen die zaken op te pakken.
In ons geval (dat was een pilot) heeft de gemeente de controle uitbesteed aan Woningborg (andere tak dan de verzekeraar, maar dezelfde naam). Die konden we dus, bij grote problemen, ook bellen.
In het ergste geval kan de gemeente de bouw stil laten leggen.
Je kan tijdelijk 2 adressen hebben op je inboedelverzekering. Kwam ik ook pas achter toen ik 1 van de 2 ging stoppenDeveon schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:22:
In maart krijgen wij de sleutel en hebben we een verzekering nodig. Gezien wij pas van de zomer gaan verhuizen zal het huis enige tijd leeg staan. Iemand advies wel inboedelverzekering geen uitsluitsel heeft bij leegstand? Of kan ik de inboedelverzekering beter achterwege laten tot we verhuizen?

Is niet bij elke verzekeraar even duidelijk, telefoontje dus.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Nou dat is niet helemaal met zekerheid te zeggen of dat de woning minder stevig is, alleen de constructeur kan dat bevestigen (want die heeft immers de berekeningen gemaakt gebaseerd op het feit dat de wand volledig op de vloer belast wordt). Ik hoor ook tegengestelde berichten. Maar de aannemer wilt niet eens de vraag in behandeling nemen.Strider schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:20:
[...]
Wat gaat er nu precies fout bij je woning? Krijg je straks meer last van geluidsoverlast van je buren, is je woning minder stevig?
De fabrikant van kalkzandsteen blokken zegt dat zijn blokken maximaal 10% mogen 'zweven' (overkragen). Vervolgens zegt iemand anders tegen mij dat de blokken zelfs tot maximaal 50% mogen 'zweven' en zegt weer iemand anders dat de grens 33% is. Tja? Ik constateer dat de blokken (voorgevel) ongeveer 27% overkragen
Last van geluidsoverlast is op dit moment niet te bewijzen, maar evident is dat een ankerloze spouwmuur niet in verbinding met elkaar mag staan. Doordat we zien dat er cementspecie en (harde) pur tussen beide muren zit en ander spul ( de spouw is niet schoon gemaakt ), is de kans zeer aanwezig dat na oplevering dit als een gebrek naar voren komt ( of net niet, als het onder de 'wettelijke' waarde valt ).
In ieder geval duidelijk is ook dat de isolatie niet goed is aangebracht (niet vast tegen de wand van de woonkamer, maar los op elkaar gestapeld is), en daarmee de isolerende werking tussen de garage en de woonkamer niet goed werkt. Dit kunnen we altijd na (of tijdens) oplevering nog controleren door een gat te boren.
Ik zou, in jouw geval, contact opnemen met de gemeente.Draakje5 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:57:
[...]
Nou dat is niet helemaal met zekerheid te zeggen of dat de woning minder stevig is, alleen de constructeur kan dat bevestigen (want die heeft immers de berekeningen gemaakt gebaseerd op het feit dat de wand volledig op de vloer belast wordt). Ik hoor ook tegengestelde berichten. Maar de aannemer wilt niet eens de vraag in behandeling nemen.
De fabrikant van kalkzandsteen blokken zegt dat zijn blokken maximaal 10% mogen 'zweven' (overkragen). Vervolgens zegt iemand anders tegen mij dat de blokken zelfs tot maximaal 50% mogen 'zweven' en zegt weer iemand anders dat de grens 33% is. Tja?
Last van geluidsoverlast is op dit moment niet te bewijzen, maar evident is dat een ankerloze spouwmuur niet in verbinding met elkaar mag staan. Doordat we zien dat er cementspecie en (harde) pur tussen beide muren zit en ander spul ( de spouw is niet schoon gemaakt ), is de kans zeer aanwezig dat na oplevering dit als een gebrek naar voren komt ( of net niet, als het onder de 'wettelijke' waarde valt ).
In ieder geval duidelijk is ook dat de isolatie niet goed is aangebracht (niet vast tegen de wand van de woonkamer, maar los op elkaar gestapeld is), en daarmee de isolerende werking tussen de garage en de woonkamer niet goed werkt. Dit kunnen we altijd na (of tijdens) oplevering nog controleren door een gat te boren.
De aanneemsom van mijn projectbouw tussenwoning is al ruim 400k, ik vermoed dat een vrijstaand huis zelf laten bouwen toch wel vergelijkbaar of hoger moet zijn. 260k voor een huis bouwen zie ik niet zo snel gebeuren.turkeyhakan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:18:
Beste mede-tweakers, weten jullie toevallig wat het kost om een vrijstaand huis te laten bouwen hedendaags? Ongeveer 150/160 m2 woonoppervlakte. Ik hoor bedragen van € 260.000, maar ik zie ook bedragen op het internet van € 500.000 voorbij komen voor enkel bouw.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Zonder grond he, dus alleen de bouw van de woning. 400k is een aardig (hoog) bedrag!!ThePsycho schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:28:
[...]
De aanneemsom van mijn projectbouw tussenwoning is al ruim 400k, ik vermoed dat een vrijstaand huis zelf laten bouwen toch wel vergelijkbaar of hoger moet zijn. 260k voor een huis bouwen zie ik niet zo snel gebeuren.
Klopt alleen de bouw geteld, dan heb je het in mijn geval over 180m2. En dat is dan inclusief 30k meerwerk. Maar zelfs zonder dat meerwerk...turkeyhakan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:33:
[...]
Zonder grond he, dus alleen de bouw van de woning. 400k is een aardig (hoog) bedrag!!
Ik vermoed dat je prima goedkoper kan bouwen als je bespaard op kozijnen, hr++ i.p.v. triple glas, systeem d ventilatie, type warmtepomp, etc. Maar of je dat moet willen is een andere vraag.
De prijzen van Projectbouw woningen kun je gewoon vinden op de websites van de ontwikkelaars.turkeyhakan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:18:
Beste mede-tweakers, weten jullie toevallig wat het kost om een vrijstaand huis te laten bouwen hedendaags? Ongeveer 150/160 m2 woonoppervlakte. Ik hoor bedragen van € 260.000, maar ik zie ook bedragen op het internet van € 500.000 voorbij komen voor enkel bouw.
Als je een eigen kavel wilt gaan kopen en zelf een huis wilt laten bouwen, kun je je vragen beter in dit topic stellen: Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2
260k klinkt als bedragen van jaren geleden, dat is niet bepaald actueel, al helemaal niet voor dat oppervlakte.turkeyhakan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:18:
De allergoedkoopste die ik nu snel even tegenkom is 280k, maar dat is een woning die je eigenlijk niet wil, en heeft ook niet dat oppervlakte.
En dan heb je ook 0 opties, waarschijnlijk komt er nog een hoop bij.
Ik denk dat je je budget iets moet aanpassen, het begint eigenlijk pas bij 400k.
Wat wil je? Catalogusbouw of eigen ontwerp? Bij eigen ontwerp zul je inclusief architect etc. denk ik al gauw naar de 500k of daaroverheen gaan.turkeyhakan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:18:
Bij catalogusbouw ga je net met 260k echt niet redden.
Overigens hoort deze vraag denk ik thuis in Rien43 in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"
400K voor alleen het huis, zonder grond? Wat voor huis is het dan?ThePsycho schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:37:
[...]
Klopt alleen de bouw geteld, dan heb je het in mijn geval over 180m2. En dat is dan inclusief 30k meerwerk. Maar zelfs zonder dat meerwerk...
Ik vermoed dat je prima goedkoper kan bouwen als je bespaard op kozijnen, hr++ i.p.v. triple glas, systeem d ventilatie, type warmtepomp, etc. Maar of je dat moet willen is een andere vraag.
een zee container huisToppe schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:40:
[...]
400K voor alleen het huis, zonder grond? Wat voor huis is het dan?
Ga maar uit van 400-500k afhankelijk van je wensen. Groothuis heeft een mooie calculator maar ga er vanuit dat aanpassingen minimaal mogelijk zijn. Andere bouwers lijken wat duurder te zijn. Groothuis zit wat dat betreft beetje tussen projectbouw en zelfbouw in. Volgens mij red je een eenvoudige rijtjeswoning niet eens voor 260k, excl grond uiteraard.turkeyhakan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:18:
Vind je dat veel of weinig?Toppe schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:40:
[...]
400K voor alleen het huis, zonder grond? Wat voor huis is het dan?
Is een tussenwoning van 180m2 met ong. 30k meerwerk, spannender kan ik het niet maken.
Best veel. Wij zitten ook rond de 400K maar dan wel met 120K meerwerk… maar goed, we hebben dan ook hout en geen beton.ThePsycho schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:04:
[...]
Vind je dat veel of weinig?
Is een tussenwoning van 180m2 met ong. 30k meerwerk, spannender kan ik het niet maken.
Ja oke, dit is wel standaard NOM opgeleverd met triple glas, 14 zonnepanelen en hardhouten kozijnen/geveldelen. Vermoed dat dat niet zo extreem veel zou moeten kosten, maar per m2 komen we nog steeds netjes rond de 3500 uit.Toppe schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:05:
[...]
Best veel. Wij zitten ook rond de 400K maar dan wel met 120K meerwerk… maar goed, we hebben dan ook hout en geen beton.
Ik neem aan dat je dat niet projectmatig wil laten doen.. ken je dit topic al?turkeyhakan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:18:
Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2
die 260 is een prijs van jaren terug.
Hier alles kunststof, ventilatie type D, standaard geen bovenlicht, houten binnendeur kozijnen met aanslag rubber, geïsoleerde garage met vloerverwarming en tripple glasThePsycho schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:12:
[...]
Ja oke, dit is wel standaard NOM opgeleverd met triple glas, 14 zonnepanelen en hardhouten kozijnen/geveldelen. Vermoed dat dat niet zo extreem veel zou moeten kosten, maar per m2 komen we nog steeds netjes rond de 3500 uit.
Alleen geen zonnepanelen
eerst zouden we dat wel doen maar we zien het nu bij de buren, ziet er niet uit. Wil je een beetje opbrengst hebben dan moet je eigelijk 2 of zelfs 3 kanten van je dak voorzien.
moet je eigenlijk het huis van je overburen kopen , kan je mooi heel de dag naar je zonnepaneel loze huis kijkenToppe schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:18:
[...]
eerst zouden we dat wel doen maar we zien het nu bij de buren, ziet er niet uit. Wil je een beetje opbrengst hebben dan moet je eigelijk 2 of zelfs 3 kanten van je dak voorzien.
ThePsycho schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:12:
[...]
Ja oke, dit is wel standaard NOM opgeleverd met triple glas, 14 zonnepanelen en hardhouten kozijnen/geveldelen. Vermoed dat dat niet zo extreem veel zou moeten kosten, maar per m2 komen we nog steeds netjes rond de 3500 uit.
Bij ons is het 450k voor een 175m2 grote twee onder één kap, (ex grond, dat komt op nog eens hetzelfde uit). Inclusief opties en complete afbouw zullen we op 550k uitkomen voor de bouw. Dan is wel alles qua materiaal en afwerking hoe je het tegenwoordig wilt hebben.turkeyhakan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:18:
Als je zelf gaat bouwen en je wilt vrijstaand 160m2 neerzetten, zou ik eerder rekening met 500k dan 260k houden. Meestal rekenen ze per m3 ipv m2. Ga voor een fatsoenlijk afgewerkt huis uit van €700 per m3. Een dergelijke woning zit al snel op 700m3. Dan zit je al bijna op 500k
Die wouden het niet kwijt voor 50Ktwain4me schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:41:
[...]
moet je eigenlijk het huis van je overburen kopen , kan je mooi heel de dag naar je zonnepaneel loze huis kijken

snap ik! die hebben prachtig uitzicht en kijken naar een huis zonder zonnepanelen, terwijl ze er wel alle voordelen van hebben!
Ik ben momenteel een beetje aan het kijken en rekenen wat ik nog aan extra panelen kwijt kan op het platte dak van de uitbouw, berging en evt overkapping.Toppe schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:18:
[...]
Weet zo even niet precies hoeveel plat dak jij hebt, maar ik kan waarschijnlijk ongeveer 8-10 panelen a 400-500 Wp kwijt op zuid. Dat is toch best een leuke opbrengst hoor en uit het zicht.
Goed, bovenop de 260k hebben we nog voor 120k opties.. maar dat is niet verplicht. Overeenkomst van Nov 2021.
Ik zit ongunstig, plat dak op noorden.Farmerwood schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:30:
[...]
Ik ben momenteel een beetje aan het kijken en rekenen wat ik nog aan extra panelen kwijt kan op het platte dak van de uitbouw, berging en evt overkapping.
Weet zo even niet precies hoeveel plat dak jij hebt, maar ik kan waarschijnlijk ongeveer 8-10 panelen a 400-500 Wp kwijt op zuid. Dat is toch best een leuke opbrengst hoor en uit het zicht.
Plus ze zitten wat verder van @Toppe af, in plaats van naast hem te wonentwain4me schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:46:
[...]
snap ik! die hebben prachtig uitzicht en kijken naar een huis zonder zonnepanelen, terwijl ze er wel alle voordelen van hebben!
Via het web geprobeerd maar stuurde mij direct terug naar mijn “adviseur” Independer en kreeg het advies om “gewoon” nieuw af te sluiten. Eens kijken of ik de verzekeraar direct te pakken kan krijgen.rubenos schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:17:
[...]
Je kan tijdelijk 2 adressen hebben op je inboedelverzekering. Kwam ik ook pas achter toen ik 1 van de 2 ging stoppen![]()
Is niet bij elke verzekeraar even duidelijk, telefoontje dus.
Dekt een inboedelverzekering over 2 adressen wel leegstand?
Het idee is juist dat het ene huis nog leeg is, en je spullen langzaam die kant op gaan lijkt mij. Bij Interpolis kon het extra adres iig wel, alleen het was niet bepaald duidelijk. Ik kreeg het pas als optie bij stopzetten geloof ik, maar toen had ik al 2 maanden dubbel verzekerd achter de rug. Als het niet kan bij je verzekering, dan gewoon een losse idd.Deveon schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:36:
[...]
Via het web geprobeerd maar stuurde mij direct terug naar mijn “adviseur” Independer en kreeg het advies om “gewoon” nieuw af te sluiten. Eens kijken of ik de verzekeraar direct te pakken kan krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door rubenos op 14-02-2023 21:40 ]
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Onze verzekeraar gaf aan dat tijdelijk twee adressen geen probleem was. De inboedel bevindt zich toch deels in de ene of in het andere huis. De opstalverzekering moest wel dubbel worden uitgevoerd.Deveon schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:36:
[...]
Via het web geprobeerd maar stuurde mij direct terug naar mijn “adviseur” Independer en kreeg het advies om “gewoon” nieuw af te sluiten. Eens kijken of ik de verzekeraar direct te pakken kan krijgen.
Heeft Interpolis niet de volgende clausule dan? Want dan heeft die losse verzekering ook niet zoveel zin.rubenos schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:39:
[...]
Het idee is juist dat het ene huis nog leeg is, en je spullen langzaam die kant op gaan lijkt mij. Bij Interpolis kon het extra adres iig wel, alleen het was niet bepaald duidelijk. Ik kreeg het pas als optie bij stopzetten geloof ik, maar toen had ik al 2 maanden dubbel verzekerd achter de rug. Als het niet kan bij je verzekering, dan gewoon een losse idd.
Een garagebox valt overigens wél onder de dekking (bij braaksporen), dat zou ik ook eens kunnen navragen.Als uw woonhuis leegstaat, is uw inboedel alleen verzekerd voor schade door: a. Brand.
b. Ontploffing.
c. Storm.
d. Blikseminslag,schadedoorinductieisuitgesloten.
e. Hetvallenvaneenluchtvaartuigofeenonderdeeldaarvan.
2. Er is sprake van leegstand in de volgende drie gevallen:
a. Uwwoonhuisofeenzelfstandigdeelvanuwwoonhuisstaatleeg.Hiervanisinieder
geval sprake als:
• er geen meubels in uw woonhuis staan, en/of
• het woonhuis niet in gebruik is, of
• het gas, licht en/of water zijn afgesloten.
b. Uwwoonhuisisgeheelofgedeeltelijkgekraakt.
c. Uw woonhuis is onbewoond. Dit is het geval als:
• •
Artikel 9
uw woonhuis langer dan drie maanden niet in gebruik is of het gas, licht en/of water zijn afgesloten.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.