Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:57
Deveon schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:51:
[...]

Heeft Interpolis niet de volgende clausule dan? Want dan heeft die losse verzekering ook niet zoveel zin.

[...]

Een garagebox valt overigens wél onder de dekking (bij braaksporen), dat zou ik ook eens kunnen navragen.
Er zal toch enige overlap in spullen zitten of is dat bij jou niet het geval? Ik heb mij hier verder niet in verdiept, tipte gewoon dat je bij verhuizing ook tijdelijk kan bijschrijven bij meeste verzekeraars :*) maar goed om te dubbelchecken of het voor jouw situatie ook voldoende is.

[ Voor 6% gewijzigd door rubenos op 15-02-2023 08:03 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:54
Deveon schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:22:
In maart krijgen wij de sleutel en hebben we een verzekering nodig. Gezien wij pas van de zomer gaan verhuizen zal het huis enige tijd leeg staan. Iemand advies wel inboedelverzekering geen uitsluitsel heeft bij leegstand? Of kan ik de inboedelverzekering beter achterwege laten tot we verhuizen?
Ligt helemaal aan de verzekering. Bij Univé geeft men aan dat ze maximaal 6 maanden voor 2 adressen verzekeren. Dus het oude en nieuwe adres. Kijk ook even bij de opstalverzekering.
Deveon schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:36:
[...]
Via het web geprobeerd maar stuurde mij direct terug naar mijn “adviseur” Independer en kreeg het advies om “gewoon” nieuw af te sluiten. Eens kijken of ik de verzekeraar direct te pakken kan krijgen.
Geeft Independer het advies om "nieuw" af te sluiten? Dan willen ze je niet helpen. Dat is met een jantje van Leiden er van af maken. Maar wat staat er in je voorwaarden van je verzekering? Daar zal het ook wel instaan.

Denk ook even aan de opstalverzekering voor de nieuwe woning. En of je huidige opstalverzekering daar een overgangsregeling voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:38
Toppe schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:18:
[...]

Hier alles kunststof, ventilatie type D, standaard geen bovenlicht, houten binnendeur kozijnen met aanslag rubber, geïsoleerde garage met vloerverwarming en tripple glas :)

Alleen geen zonnepanelen :D

eerst zouden we dat wel doen maar we zien het nu bij de buren, ziet er niet uit. Wil je een beetje opbrengst hebben dan moet je eigelijk 2 of zelfs 3 kanten van je dak voorzien.

Wanneer hadden jullie getekend? Deze prijzen waren q4 2022 voor ons, wel een stukje extra pech denk ik.

Vond de opties bij onze aannemer opzich meevallen, maar voor de extra 3-fase perilex in de keuken ben ik afgezet, daar vroegen ze €1k voor.
€500 voor een extra kookgroep en €500 voor het verzwaren naar 3 fase...

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:42

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ThePsycho schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:26:
[...]

Wanneer hadden jullie getekend? Deze prijzen waren q4 2022 voor ons, wel een stukje extra pech denk ik.

Vond de opties bij onze aannemer opzich meevallen, maar voor de extra 3-fase perilex in de keuken ben ik afgezet, daar vroegen ze €1k voor.
Oktober ‘20. Maar als kijk naar woning uit de zelfde periode dan zitten die qua prijs ook al hoger dan ons.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

Voor 1000 euro zou ik daar wel even werk van maken of het op z'n minst als wisselgeld voor iets anders inzetten. Zoals in het betreffende topic en in de startpost van dit topic te lezen is is een kookgroep gewoon niet volgens de NEN.
Voor een 100 euro zou ik er niet te lang discussie over voeren, maar 1000 euro is wel echt belachelijk om extra te betalen voor iets wat zonder meerprijs gedaan zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:39
[...]

Dit is echt bezopen. Verzwaren naar 3 fase is een lulverhaal, want netbeheerders leggen helemaal geen enkelfasige aansluitingen meer aan. En een 3-fase aardlekautomaat op de bestaande bedrading kost je nog geen 100 euro. Had je dus 900 euro in je zak kunnen steken.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
Farmerwood schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:56:
[...]

Voor 1000 euro zou ik daar wel even werk van maken of het op z'n minst als wisselgeld voor iets anders inzetten. Zoals in het betreffende topic en in de startpost van dit topic te lezen is is een kookgroep gewoon niet volgens de NEN.
Voor een 100 euro zou ik er niet te lang discussie over voeren, maar 1000 euro is wel echt belachelijk om extra te betalen voor iets wat zonder meerprijs gedaan zou moeten worden.
Van wat ik las was de kookgroep achter een 4-polige ALS over 2 fasen verdeeld wel volgens de norm. Dus ik kan weinig zeggen of ze met de kookgroep non-conform zouden leveren. Voor €500 per groep accepteer ik even het gemak / bespaarde discussie.
Blihi schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:08:
[...]

Dit is echt bezopen. Verzwaren naar 3 fase is een lulverhaal, want netbeheerders leggen helemaal geen enkelfasige aansluitingen meer aan. En een 3-fase aardlekautomaat op de bestaande bedrading kost je nog geen 100 euro. Had je dus 900 euro in je zak kunnen steken.
Die bestaande bedrading gaat alleen niet op als er 2x fase en 2x nul ligt. Dan zit je een fase aan te sluiten op een blauw draad. Ik zal vast makkelijker zelf nieuwe draden kunnen trekken en een alamat kunnen aansluiten, maar daar heb ik geen zin in. Bezopen? jazeker, dat vond ik ook, maar als dat het enige is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ThePsycho schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Van wat ik las was de kookgroep achter een 4-polige ALS over 2 fasen verdeeld wel volgens de norm. Dus ik kan weinig zeggen of ze met de kookgroep non-conform zouden leveren. Voor €500 per groep accepteer ik even het gemak / bespaarde discussie.
Dan is het nog eenvoudiger, want dan is een ABB busboard toegepast en kun je er gewoon een groep bij prikken.
Die bestaande bedrading gaat alleen niet op als er 2x fase en 2x nul ligt. Dan zit je een fase aan te sluiten op een blauw draad. Ik zal vast makkelijker zelf nieuwe draden kunnen trekken en een alamat kunnen aansluiten, maar daar heb ik geen zin in. Bezopen? jazeker, dat vond ik ook, maar als dat het enige is...
klopt, je moet er een blauwe draad uit trekken en daarmee een bruine draad er in trekken. Ik heb moeilijkere klussen gedaan :+

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:27
[...]

€500 voor het verzwaren naar 3 fase...
Bijzonder dat er überhaupt nog huizen met 1x40A worden gebouwd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
Source90 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:24:
[...]

Ging alleen om de kookgroepen, het huis zelf is 3x25!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:24:
[...]

Worden er niet. Er is geen netbeheerder die dat installeert bij nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:29
Nou daar is ie hoor, aanslag biljet gemeentelijke belastingen voor de woning welke nog in inbouw is. Schrik wel van het bedrag overigens, de WOZ waarde is nog "maar" 160k maar ik mag wel ruim 500 euro aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:31:
[...]

Worden er niet. Er is geen netbeheerder die dat installeert bij nieuwbouw.
"Verzwaren naar 3 fase" klonk voor mij als verzwaren van de meterkast.

(Fornuisgroep) 2P Aardlekautomaat eruit en 4P aardlekautomaat erin noem ik geen verzwaren.

Maar waar betaal je dan 1000euro voor?
Ik lees "500 euro voor verzwaren" en "500euro voor 3fase kookgroep".

Wordt je dubbel driedubbel quadruple genaaid?

Stukje kabel van pak en beet 15 meter is 4 tientjes
De automaat is 100€

Maar sinds ze in de bouw graag de moeilijke (en minst efficiënte) manier kiezen, komt er waarschijnlijk:
€51 - 4P aardlekschakelaar
3x €15 Flexomaat
€2,24 Fornuisbrug

Toch weer 3 euro bespaard.
ThePsycho schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:24:
[...]

Ging alleen om de kookgroepen, het huis zelf is 3x25!
Volgens mij betaal je nu twee keer voor hetzelfde.

[ Voor 37% gewijzigd door Source90 op 15-02-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
Source90 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:58:
[...]

[...]

(Fornuisgroep) 2P Aardlekautomaat eruit en 4P aardlekautomaat erin noem ik geen verzwaren.

Maar waar betaal je dan 1000euro voor?
Ik lees "500 euro voor verzwaren" en "500euro voor 3fase kookgroep".
Ik noem het verzwaren voor het gemak, capaciteit gaat omhoog.
En ik lees geen "500 euro voor 3-fase kookgroep" maar 500 euro voor de extra kookgroep, en deze dan apart omzetten naar 3 fase is een dubbele-naaiactie ja.

Er zijn dan dus 2 perilex aansluitingen op 3-fase krachtgroepen in de keuken uiteindelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door ThePsycho op 15-02-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
ThePsycho schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:03:
[...]

En ik lees geen "500 euro voor 3-fase kookgroep" maar 500 euro voor de extra kookgroep, en deze dan apart omzetten naar 3 fase is een dubbele-naaiactie ja.

Er zijn dan dus 2 perilex aansluitingen op 3-fase krachtgroepen in de keuken uiteindelijk.
Dat zal ik dan wel gemist hebben (en kan ik niet terug vinden); waarvoor is de tweede (of eerste, how you like it) perilex dan voor?
Komt er een enorm elektrisch fornuis met oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
Source90 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:06:
[...]

Dat zal ik dan wel gemist hebben (en kan ik niet terug vinden); waarvoor is de tweede (of eerste, how you like it) perilex dan voor?
Komt er een enorm elektrisch fornuis met oven?
Een Bora X BO wordt aangesloten op 2 fasen bij voorkeur. Kan ook op 1 maar dan duurt het opwarmen langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
ThePsycho schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:09:
[...]

Een Bora X BO wordt aangesloten op 2 fasen bij voorkeur. Kan ook op 1 maar dan duurt het opwarmen langer.
Zal wel aan mij liggen, zie nog steeds niet waarom je 1000€ moet/zou betalen.

Die fornuisgroep (op 4pin ALS) met verdeling over beide fases kan je prima gebruiken voor de Bora oven.
Extra 3fase groep (bij voorkeur Aardlekautomaat, al zal het wel uit mijn eerdere post 3x flexomaat worden) moet niet meer dan 500€ kosten, wat al belachelijk is. Die 3F aansluiting te gebruiken voor de kookplaat.

Die eerste fornuisgroep op 4PIN ALS hoef je niet te veranderen naar 3fase imo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrFBE9GvElNh7PhOuZPez78VPqI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MHPzcBGxGco8BJr2YtPQOwj9.png?f=user_large
Zonde om daar een 3F voor aan te leggen/wijzen naar.

[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 15-02-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
Source90 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:13:
[...]

Zal wel aan mij liggen, zie nog steeds niet waarom je 1000€ moet/zou betalen.

Die fornuisgroep (op 4pin ALS) met verdeling over beide fases kan je prima gebruiken voor de Bora oven.
Extra 3fase groep (bij voorkeur Aardlekautomaat, al zal het wel uit mijn eerdere post 3x flexomaat worden) moet niet meer dan 500€ kosten, wat al belachelijk is. Die 3F aansluiting te gebruiken voor de kookplaat.

Die eerste fornuisgroep op 4PIN ALS hoef je niet te veranderen naar 3fase imo.
Oh ik ben het met je eens dat het teveel geld is, maar ik wil gewoon direct die 3-fase aansluiting goed hebben en nooit meer over nadenken. Irrationeel zal het zijn, maar ik krijg er een goed gevoel bij dus dan doe ik het.

Persoonlijk is het mij dus waard wat de aannemer heeft gevraagd om dan klaar te zijn. Kan me goed voorstellen dat dat voor anderen niet zo ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
ColeJ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:21:
Nou daar is ie hoor, aanslag biljet gemeentelijke belastingen voor de woning welke nog in inbouw is. Schrik wel van het bedrag overigens, de WOZ waarde is nog "maar" 160k maar ik mag wel ruim 500 euro aftikken.
Is je woning in aanbouw misschien als niet-woning aangemerkt? Omdat ze nog niet gestart zijn. Dan gaat het namelijk om zulke percentages.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
rubenos schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:16:
[...]

Is je woning in aanbouw misschien als niet-woning aangemerkt? Omdat ze nog niet gestart zijn. Dan gaat het namelijk om zulke percentages.
Er staat inderdaad OZB eigenaar niet-woning. De bouw is wel al van start overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
ColeJ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:23:
[...]

Er staat inderdaad OZB eigenaar niet-woning. De bouw is wel al van start overigens.
Binnen ons project speelde dit ook. Eerdere fase een normale OZB (€200-€300) en de volgende fase een 8x (!) zo hoog bedrag. Start bouw van die fase bleek nog niet bekend bij Gemeente. Zou even contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:23:
[...]

Gemeente Nijmegen toevallig? Die flikken dit geintje ook standaard en heel bewust... Ondanks dat alle vergunningen voor woningen afgegeven zijn en de bouw vaak al begonnen wordt je toch voor niet-woning belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Farmerwood schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:37:
[...]

Gemeente Nijmegen toevallig? Die flikken dit geintje ook standaard en heel bewust... Ondanks dat alle vergunningen voor woningen afgegeven zijn en de bouw vaak al begonnen wordt je toch voor niet-woning belast.
Wat voor spelletje word hier dan gespeeld? Ik ben hier niet bekend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:54
Hoe werkt dat voor nieuwbouw met de OZB? Ik was op 1-1-2022 nog geen eigenaar van de grond, krijg ik dan geen aanslag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
Blik1984 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:59:
Hoe werkt dat voor nieuwbouw met de OZB? Ik was op 1-1-2022 nog geen eigenaar van de grond, krijg ik dan geen aanslag?
Nee, volgend jaar pas!
Was zelf ook heel blij dat de notaris in december niet door ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ThePsycho schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Dat hoop ik niet voor je. Je hebt aan de standaard aansluiting van 3x25A meer dan genoeg. 3x40A is 900 euro per jaar duurder en heb je echt niet nodig.

Waarom zou je 2 Perilex aansluitingen willen? Een Perilex aansluiting is een 3-fase aansluiting (5 pinnen, waarvan 1 nul, 1 aarde en 3 fase). Als je twee Perilex aansluitingen verwacht, dan denk ik dat je van een koude kermis thuis gaat komen.

De aannemers maken handig gebruik van het feit dat de meeste mensen dit niet begrijpen of gewoon "voor het gemak" tekenen bij het kruisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
Blihi schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:01:
[...]

Dat hoop ik niet voor je. Je hebt aan de standaard aansluiting van 3x25A meer dan genoeg. 3x40A is 900 euro per jaar duurder en heb je echt niet nodig.

[...]

Waarom zou je 2 Perilex aansluitingen willen? Een Perilex aansluiting is een 3-fase aansluiting (5 pinnen, waarvan 1 nul, 1 aarde en 3 fase). Als je twee Perilex aansluitingen verwacht, dan denk ik dat je van een koude kermis thuis gaat komen.

De aannemers maken handig gebruik van het feit dat de meeste mensen dit niet begrijpen of gewoon "voor het gemak" tekenen bij het kruisje.
Hier doelde ik op de capaciteit van de groep van 2 naar 3 fase.

En waarom een 2e perilex:
ThePsycho schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:09:
[...]

Hierbij is er dus wel degelijk een 2e perilex apart aangevraagd bij de aannemer, via de specificaties van de keukenleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ThePsycho schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:07:
[...]

Hier doelde ik op de capaciteit van de groep van 2 naar 3 fase.

En waarom een 2e perilex:

[...]

Hierbij is er dus wel degelijk een 2e perilex apart aangevraagd bij de aannemer, via de specificaties van de keukenleverancier.
Perilex is al 2 of 3 fase. Er is geen tweede Perilex nodig voor twee fase. Perilex is een stekker voor 2 fase (kookgroep) of 3-fase (krachtgroep).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:20:
[...]

Perilex is al 2 of 3 fase. Er is geen tweede Perilex nodig voor twee fase. Perilex is een stekker voor 2 fase (kookgroep) of 3-fase (krachtgroep).
Had ook al aangegeven dat de fornuisgroep op een 3 fase aardlekschakelaar (4pin) voldoet voor de Bora oven.
Dat wijzigen naar 3 fase is onnodig en zal niet gebruikt worden.

Er zal enkel een 3 fase aardlekautomaat of 3x Flexomaat bij moeten. Zou zelfs nog op dezelfde 4PIN aardlekschakelaar kunnen die er al inzit (1-2 voor oven, 3-4-5 voor kookplaat, 6 voor beltrafo?), sinds de fornuisgroepen als 1 tellen.

Maar ach, als The Psycho zich er fijner bij voelt, wie zijn wij om te zeggen van niet. :+

[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 15-02-2023 15:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blik1984
Kan deze discussie niet naar Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:18
ThePsycho schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:00:
[...]

Nee, volgend jaar pas!
Was zelf ook heel blij dat de notaris in december niet door ging.
Wij zijn gepasseerd september 2022 - begane grondvloer was december 2022 klaar.
Krijg echter weldegelijk een aanslag OZB!

Ze pakken waardepeildatum 01-01-2022 MAAR toestandspijldatum 01-01-2023....
Betaald dus over 20% woningwaarde + een deel van het mandelige pad.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
Blihi schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:20:
[...]

Nee, maar wel een tweede perilex voor een tweede apparaat die zijn eigen groep nodig heeft.

Maar dit gaat onderhand inderdaad al ver off-topic. Het begon bij de uitzonderlijk hoge kosten hiervoor. Dat die extra aansluiting nodig is of er komt staat al lang vast.

[ Voor 21% gewijzigd door ThePsycho op 15-02-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Jawel. Ik was ook pas eigenaar in april, maar net OZB binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
rubenos schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:07:
[...]

Jawel. Ik was ook pas eigenaar in april, maar net OZB binnen.
Apart, ik krijg op de pagina van Ede dit te zien.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blihi
ThePsycho schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:01:
[...]

Nee, maar wel een tweede perilex voor een tweede apparaat die zijn eigen groep nodig heeft.

Maar dit gaat onderhand inderdaad al ver off-topic. Het begon bij de uitzonderlijk hoge kosten hiervoor. Dat die extra aansluiting nodig is of er komt staat al lang vast.
Toch is het wel handig voor mensen om dit te volgen in dit topic. Er wordt door veel aannemers heel veel gezegd over Perilex en aansluitingen, etc. Vaar worden er torenhoge bedragen voor gerekend, terwijl mensen helemaal niet weten waarom en vaak ook voor dingen die achteraf eenvoudig aan te passen zijn.

Dus, voor de duidelijkheid:

- Perilex is gewoon de naam van de stekker aan je kookplaat. Dat is geen standaard stekker, maar eentje die 2 of 3 fase is. Veel moderne kookplaten zijn 3 fase (11 kW) of 2 fase (7.4 kW). In alle gevallen is het het beste om een 3-fase aansluiting voor de kookplaat aan te leggen, want elke kookplaat kan op 3-fase (wat de aannemer of keukenzaak ook beweert!)

- Een apparaat dat een eigen groep nodig heeft heeft geen Perilex aansluiting, maar gewoon een stekker. Dat zijn ovens, magnetrons, quookers, stoomovens, noem het maar op.

Vaak wil de aannemer vanalles aanleggen tegen hoge kosten. De goedkoopste optie is meestal: Kookgroep laten plaatsen en die zelf aan laten passen (na oplevering) na een krachtgroep indien nodig (zie het kookgroep-topic).

Loze leiding laten plaatsen voor de oven/quooker/vaatwasser indien niet standaard voorzien en die leiding achteraf zelf (laten) bedraden.

Een krachtgroep plaatsen in plaats van een bestaande kookgroep kost je 100 euro als je het zelf doet. 100 euro en een fles wijn als je het door een bekende laat doen en misschien 200 euro als je er een elektricien voor betaalt.

Een extra groep plaatsen voor een oven kost je 30 euro als je het zelf doet, etc.

Verder zijn er nog allerlei eisen van vroeger die al lang niet meer gelden, maar die de aannemer wel graag gebruikt om zijn kosten op te schroeven:

- Maximaal 4 groepen achter een aardlek is geen eis meer. Dus 500 euro betalen voor een extra aardlekschakelaar omdat je meer dan 8 groepen krijgt is echt bullshit.

- Elk apparaat van 2000 Watt moet een eigen groep is geen eis meer. Dus 500 euro betalen voor een extra groep voor een Quooker EN een Vaatwasser EN een Wasmachine EN een Droger is bullshit (met name die laatste twee kunnen prima samen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:30:
[...]

Verder zijn er nog allerlei eisen van vroeger die al lang niet meer gelden, maar die de aannemer wel graag gebruikt om zijn kosten op te schroeven:

- Maximaal 4 groepen achter een aardlek is geen eis meer. Dus 500 euro betalen voor een extra aardlekschakelaar omdat je meer dan 8 groepen krijgt is echt bullshit.

- Elk apparaat van 2000 Watt moet een eigen groep is geen eis meer. Dus 500 euro betalen voor een extra groep voor een Quooker EN een Vaatwasser EN een Wasmachine EN een Droger is bullshit (met name die laatste twee kunnen prima samen).
Dat dit niet meer de norm is prima, Echter zou ik niet 6 (of meer) groepen achter 1 aardlek willen, Dan ligt heel snel de helft van je huis plat.. dan verdeel ik het liever iets meer maar dat zijn keuzes :)

Zelfde geld voor een apparaat van 2000 watt, het hoeft niet, maar ik persoonlijk vind het wel mooi, zeker als je dubbele ovens hebt en je ze tegelijk wilt gebruiken bijvoorbeeld is het goed om er over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Ja, ik was op 1 januari 2023 eigenaar van een woning in aanbouw die ik sinds medio 2022 heb. Net als @Blik1984
Jij doelt misschien op 1 januari dit jaar nog geen eigenaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]
In de NEN 1010:2020 wordt niet meer verwezen naar de bepaling 531 waarin die beperking van 4 groepen achter één aardlek is vastgelegd. Echter kan ik me voorstellen dat een aannemer/installateur/elektricien alsnog met die eis blijft werken, er is namelijk helemaal niets mis mee. Sterker nog, wees blij dat er bij een lekstroom een deel van de installatie spanningsloos valt en niet het hele pand.

Een aannemer is niet gek:
4x groep á €20 = €80
1x aardlek á €50 = €50
5x arbeidsuur á €50 = 250
Totaal: €380

Vervolgens een losse groep verkopen á €190 = €380 zo in z'n zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Het gaat én niet over verkeerd opleveren kookgroep (want gewoon 4P aanwezig) én niet over fornuis (want; extra voor oven).

Enfin; @ThePsycho, volgens mij krijg je nu 2x Perilex (want: 3fase). Terwijl de Bora oven volgens de handleiding gewoon Schuko heeft.. Wellicht handig om nog even naar te kijken.

[ Voor 21% gewijzigd door Source90 op 15-02-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:03:
[...]

Het gaat én niet over verkeerd opleveren kookgroep (want gewoon 4P aanwezig) én niet over fornuis (want; extra voor oven).

Enfin; @ThePsycho, volgens mij krijg je nu 2x Perilex (want: 3fase). Terwijl de Bora volgens de handleiding gewoon Schuko heeft.. Wellicht handig om nog even naar te kijken.
Ik heb gewoon Perilex aan de Bora hoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:26:
[...]

Ik heb gewoon Perilex aan de Bora hoor?
Bora oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ah, dat had ik gemist. Wist niet dat ze die ook maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:15
Wij hebben straks een geisoleerde garage, die echter niet verwarmd wordt.
De garage blijft officieel ook een onbenoemde ruimte.

Bij de achterdeur komt een ventilatierooster in de deur, bij de voorkant van de garage komt ergens een paddenstoel op het dak. Dat ventilatierooster kan ik dichtzetten wanneer nodig. De paddenstoel niet denk ik?

We gaan de garage opsplitsen, achterkant wordt werkkamer, voorkant (bij paddenstoel) wordt opslag voor keuken en fietsen. Van woonkamer naar werkkamer wil ik de standaard / officiele buitendeur verwijderen naar een reguliere binnendeur. Ik wil ook een elektrische radiator in dit deel van de garage zetten.

De buitendeur wil ik vervolgens verplaatsen naar de wand in het midden van de garage.
De voorkant hoeft opzich niet verwarmd te worden, maar ik verwacht dat dit in de winter vrij koud kan worden omdat de ventilatie met buiten contstant open staat. Opzich niet erg, maar ik weet niet of het een probleem geeft als de werkkamer achter 20 graden is en deze opslag aan de voorkant bijv. maar 10? condensatie?

En welke kant zou ik de deur (rood) het beste kunnen laten draaien?

Klinkt dit logisch, zijn er nog andere suggesties of ben ik iets vergeten?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:27
@Draakje5 absoluut proberen je vloerverwarming door te laten trekken je werkruimte in of desnoods een lus daar ergens laten plaatsen zodat je zelf kan aanlengen.
Die vloer blijft anders bokke koud en dat is echt niet te doen plus dat je (financieel) leeg loopt op die elektrische radiator.
En ventilatie afsluiten is natuurlijk ook geen goed idee. Dan heb je geen verse lucht.
Als je daar dan een dag zit te werken heb je dus en kei koude voeten en hoofdpijn.

Gezien je draairichting van je andere deur zou ik hem inderdaad de kant op laten draaien met de meeste ruimte en van de andere deur af.

Buurman hier verderop gaat nu alsnog zijn vloerverwarming doortrekken want de ruimte blijft te koud om in te werken of normaal te kunnen lopen.
Ik heb het hier allemaal vanuit de bouw mee laten nemen en heb dus nergens last van.

[ Voor 51% gewijzigd door GeeMoney op 15-02-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Farmerwood schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:37:
[...]
Hier wel Nijmegen, maar nog niks gezien. Nu zijn ze in ons geval nog niet met bouwen begonnen. Maar zoals je het zegt lijkt het of je dan nog het wel als woning kan laten belasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Draakje5 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:30:
Wij hebben straks een geisoleerde garage, die echter niet verwarmd wordt.
De garage blijft officieel ook een onbenoemde ruimte.

Bij de achterdeur komt een ventilatierooster in de deur, bij de voorkant van de garage komt ergens een paddenstoel op het dak. Dat ventilatierooster kan ik dichtzetten wanneer nodig. De paddenstoel niet denk ik?

We gaan de garage opsplitsen, achterkant wordt werkkamer, voorkant (bij paddenstoel) wordt opslag voor keuken en fietsen. Van woonkamer naar werkkamer wil ik de standaard / officiele buitendeur verwijderen naar een reguliere binnendeur. Ik wil ook een elektrische radiator in dit deel van de garage zetten.

De buitendeur wil ik vervolgens verplaatsen naar de wand in het midden van de garage.
De voorkant hoeft opzich niet verwarmd te worden, maar ik verwacht dat dit in de winter vrij koud kan worden omdat de ventilatie met buiten contstant open staat. Opzich niet erg, maar ik weet niet of het een probleem geeft als de werkkamer achter 20 graden is en deze opslag aan de voorkant bijv. maar 10? condensatie?

En welke kant zou ik de deur (rood) het beste kunnen laten draaien?

Klinkt dit logisch, zijn er nog andere suggesties of ben ik iets vergeten?

***members only***
Was dat geen standaard meerwerkoptie vanuit de bouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:05
@Draakje5 als de voorkant van de garage niet verwarmd gaat worden, ga je dan wel de nieuw te plaatsen tussenmuur isoleren? Dat lijkt mij namelijk wel zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Franciesco schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:54:
@Draakje5 als de voorkant van de garage niet verwarmd gaat worden, ga je dan wel de nieuw te plaatsen tussenmuur isoleren? Dat lijkt mij namelijk wel zinvol.
Dat was ik niet van plan, maar zal misschien wel verstandig zijn inderdaad.. Maar moet je dan ook een spouw gebruiken of is gewoon 2 wandjes met isolatie ertussen voldoende? Ik wil in ieder geval voorkomen dat er straks iets gaat condenseren.

Vloerverwarming in de garage was helaas geen optie vanuit de aannemer. Een lus o.i.d. laten leggen dus helaas ook niet. Wellicht kunnen we zelf naderhand nog een groep aanmaken en die via de kruipruimte naar de garage trekken?
Ik heb ook wel eens gelezen dat je een bestaande vloerverwarming leiding met een T stuk van verlengen (bijv. vanuit de woonkamer), maar altijd risico op lekkage denk ik..

Opzich is de ruimte van het kantoor maar 3x3 (dus 9m2), verwarmen van die ruimte (die geisoleerd is) zal opzich wel meevallen al moet dat elektrisch. Ook omdat die ruimte straks met de woonkamer in verbinding staat met een reguliere tussendeur.

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 15-02-2023 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Draakje5 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:04:
[...]

Dat was ik niet van plan, maar zal misschien wel verstandig zijn inderdaad.. Maar moet je dan ook een spouw gebruiken of is gewoon 2 wandjes met isolatie ertussen voldoende? Ik wil in ieder geval voorkomen dat er straks iets gaat condenseren.

Vloerverwarming in de garage was helaas geen optie vanuit de aannemer. Een lus o.i.d. laten leggen dus helaas ook niet. Wellicht kunnen we zelf naderhand nog een groep aanmaken en die via de kruipruimte naar de garage trekken?
Ik heb ook wel eens gelezen dat je een bestaande vloerverwarming leiding met een T stuk van verlengen (bijv. vanuit de woonkamer), maar altijd risico op lekkage denk ik..

Opzich is de ruimte van het kantoor maar 3x3 (dus 9m2), verwarmen van die ruimte (die geisoleerd is) zal opzich wel meevallen al moet dat elektrisch. Ook omdat die ruimte straks met de woonkamer in verbinding staat met een reguliere tussendeur.
Dat gaat niet meevallen kan ik je verklappen.
Mijn buurman in kwestie heeft nu ook alles geisoleerd maar hij heeft 15kWh per dag nodig om de ruimte aangenaam te krijgen en te houden (zeg dus 8 uur per dag). Ook loopt hij dus met sokken en sloffen en heeft hij een kleed liggen want de kou naar zijn voeten is niet te harden.

Ik zou hoe dan ook kijken om daar vloerverwarming naartoe te leggen, goedschiks of kwaadschiks.

Vraag aan de installateur of de vloerverwarming verdeler een extra lege groep kan krijgen. Dan kan je zelf wellicht een extra lus aanleggen.
Ik heb dat ook mocht ik ooit mijn garage naar verblijfsruimte willen brengen. Mijn verdeler zit op een (spouw)muur die grenst aan mijn garage dus dat is in de toekomst relatief makkelijk te organiseren.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 15-02-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
GeeMoney schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:15:
[...]

Dat gaat niet meevallen kan ik je verklappen.
Mijn buurman in kwestie heeft nu ook alles geisoleerd maar hij heeft 15kWh per dag nodig om de ruimte aangenaam te krijgen en te houden (zeg dus 8 uur per dag). Ook loopt hij dus met sokken en sloffen en heeft hij een kleed liggen want de kou naar zijn voeten is niet te harden.

Ik zou hoe dan ook kijken om daar vloerverwarming naartoe te leggen, goedschiks of kwaadschiks.

Vraag aan de installateur of de vloerverwarming verdeler een extra lege groep kan krijgen. Dan kan je zelf wellicht een extra lus aanleggen.
Ik heb dat ook mocht ik ooit mijn garage naar verblijfsruimte willen brengen. Mijn verdeler zit op een (spouw)muur die grenst aan mijn garage dus dat is in de toekomst relatief makkelijk te organiseren.
Dat is een flink verbruik ja. Hoe groot is die ruimte, ook 9m2?

Mijn verdeler zit helaas niet zo dicht bij de garage. Ik weet nog niet wie de installateur is, kan ik vragen, en dan indd die ook even vragen voor een extra groep (tegen meerprijs, buiten aannemer om..).

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 15-02-2023 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Draakje5 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:31:
[...]

Mijn verdeler zit helaas niet zo dicht bij de garage. Ik weet nog niet wie de installateur is, kan ik vragen, en dan indd die ook even vragen voor een extra groep (tegen meerprijs, buiten aannemer om..).
Die ruimte is 2,5x3,5 dus nagenoeg gelijk.
Hij heeft wel exact de situatie qua muren en isolatie wat jij hebt en het is daar echt niet goedkoop aangenaam te krijgen.
Geen idee wat voor werk je doet maar ik ga er even vanuit dat het zittend werk is, dan is het al gauw fris, zeker als je voeten steenkoud worden want die betonnen vloer neemt maximaal de temp aan die het in je kruipruimte is en dat is verre van 28 graden die je met LTV vloerverwarming zou hebben ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
[...]

Een spouw niet, wel eventueel een dampremmende folie (of evt klimaatfolie) aanbrengen aan de warme kant. Maar zelfs dat is niet perse nodig aangezien de onverwarmde ruimte niet super koud zal worden (ga ik vanuit).

Snel voorbeeld van een globale opbouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ptyf3AzTUBR-DO8RzJAr8AZ9UA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSHME32mekYIpV1rLTBUotbf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Draakje5 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:31:
[...]

een garage heeft in verhouding voor het aantal vierkante meters heel erg veel verliesoppervlak. Dat moet je niet onderschatten. als vloerverwarming niet kan misschien een airco? Dan kan je ook nog lekker ontvochtigend koelen in de zomer want het gaat daar waarschijnlijk ook relatief warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bedankt! Hele fijne tips waar we verder mee kunnen.
En ik ga wel liever voor zekerheid met een folietje ertussen. Airco komt op plat dak in eerste instantie alleen voor de overloop boven maar kan misschien ook wel voor de garage als alternatief voor de elektrische radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Wij hebben de achterkant van de garage als open ruimte verbonden met de woonkamer (vanuit de bouw). De scheiding is een 7 cm gibo wand. Daar zit verder geen isolatie tussen de berging en de woonkamer. Geen last van condens of iets. Wel vloerverwarming in het woonkamer deel dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
Diablow schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:34:
[...]

Hier wel Nijmegen, maar nog niks gezien. Nu zijn ze in ons geval nog niet met bouwen begonnen. Maar zoals je het zegt lijkt het of je dan nog het wel als woning kan laten belasten?
Heb even teruggezocht, hier zijn we elke keer belast als woning (ook gemeente Nijmegen) dus het lijkt niet consequent fout te gaan.

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
Gister hadden wij de eerste kijkdag. De vloeren zijn al gestort en zelf de badkamer en toilet zijn al betegeld.

Nu is één van de opties die we hebben gevraagd een voorbereiding voor een tweede badkamer. Dit was geen standaard optie, maar werd op aanvraag wel aangeboden. Oorspronkelijk stond er toen in de beschrijving 'waterleiding + afvoer voor een wastafel o.i.d.'. Ik heb toen aangegeven (in text, dus dat ligt ook vast) dat we hier een toilet willen maken en dus 110mm willen hebben, en geen afvoer voor alleen een wastafel. Daarna is dit aangepast naar een 'waterleiding + afvoer voor later te bouwen badkamer'. De prijs ging ook omhoog. ;)

Nu konden we gister dus eindelijk kijken en hoewel er een waterleiding + afvoer zit, is deze afvoer slechts 75mm. Dit lijkt me te weinig voor een toilet... Hoe zouden jullie hier mee omgaan?

• Draakje5
NCSmits schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:22:
Gister hadden wij de eerste kijkdag. De vloeren zijn al gestort en zelf de badkamer en toilet zijn al betegeld.

Nu is één van de opties die we hebben gevraagd een voorbereiding voor een tweede badkamer. Dit was geen standaard optie, maar werd op aanvraag wel aangeboden. Oorspronkelijk stond er toen in de beschrijving 'waterleiding + afvoer voor een wastafel o.i.d.'. Ik heb toen aangegeven (in text, dus dat ligt ook vast) dat we hier een toilet willen maken en dus 110mm willen hebben, en geen afvoer voor alleen een wastafel. Daarna is dit aangepast naar een 'waterleiding + afvoer voor later te bouwen badkamer'. De prijs ging ook omhoog. ;)

Nu konden we gister dus eindelijk kijken en hoewel er een waterleiding + afvoer zit, is deze afvoer slechts 75mm. Dit lijkt me te weinig voor een toilet... Hoe zouden jullie hier mee omgaan?
Wat is de capaciteit van het toilet dat je wilt? Spoelvolume 7 liter of 6 liter?
90mm diameter volstaat vaak ook al. Vooral bij spoelvolume onder de 7 liter. Een grotere diameter is niet altijd beter.
Als je hebt betaald voor badkamer (met toilet) dan kun je wellicht verlangen om dit aan te passen naar 90 of 110.
75mm kan problemen veroorzakenmet verstoppingen, maar kan ook best goed gaan..

• NCSmits
Draakje5 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:38:
[...]

Wat is de capaciteit van het toilet dat je wilt? Spoelvolume 7 liter of 6 liter?
90mm diameter volstaat vaak ook al. Vooral bij spoelvolume onder de 7 liter. Een grotere diameter is niet altijd beter.
Als je hebt betaald voor badkamer (met toilet) dan kun je wellicht verlangen om dit aan te passen naar 90 of 110.
75mm kan problemen veroorzakenmet verstoppingen, maar kan ook best goed gaan..
Ja, achteraf las ik dat 90 idd volstaat voor een toilet, maar toen had ik al specifiek om 110 gevraagd. Als het 90 was geweest had ik het op zich nog prima gevonden, maar 75 vind ik wel wat krap... Spoelvolume maakt me niet uit, als er ik maar eens in de zoveel tijd op kan k :+ kken als ik een keer 's nachts moet _O- We hebben geen badkamer afgenomen, alleen de voorbereiding hiervoor. Juist omdat dat achteraf bijna niet te doen zou zijn ;)

Edit: Ter aanvulling. Dit is de text die ik op 20 december 2021 naar de kopersbegeleider heb gestuurd:
.
Belangrijk voor ons is dat de extra afvoer op de 2e verdieping geschikt is voor een WC, dus 110mm. Nu staat er in de beschrijving 'voor een wastafel o.i.d.'.

[ Voor 20% gewijzigd door NCSmits op 16-02-2023 09:47 ]

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 23:39
Is het normaal dat plafondplaten van de zolder een gatenkaas(vol met spijkergaten) is bij oplevering?

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:16
[...]
Toch is het wel handig voor mensen om dit te volgen in dit topic. Er wordt door veel
- Een apparaat dat een eigen groep nodig heeft heeft geen Perilex aansluiting, maar gewoon een stekker. Dat zijn ovens, magnetrons, quookers, stoomovens, noem het maar op.
Toegegeven, het gaat over de keuken en daar ken ik ook geen apparatuur die hier aan voldoet. Maar voor de volledigheid: een Perilex zeker op een reguliere eigen groep. Zoals de WTW:
https://www.ventilatielan...m3-h-perilex-stekker.html

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:02
Midan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:53:
Is het normaal dat plafondplaten van de zolder een gatenkaas(vol met spijkergaten) is bij oplevering?
N=1 Maar de plafondplaten op onze zolder hadden geen enkel gaatje. De schroeven waren afgedekt met een afwerklatje.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vraaggast
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-09 08:16
Goedemorgen allemaal,

Ik en mijn vrouw hebben onlangs een hoekwoning gekocht.

Wij hebben - buiten de standaard opties om - gevraagd aan de aannemer of een lichtstraat in de standaard 2,4 meter uitbouw mogelijk is.

De bouwbegeleider heeft hierbij aangegeven dat er leidingen voor o.a. het WTW-systeem door het plafond in de uitbouw lopen, maar dat hij navraag zal doen.

Een week later bood hij de optie vanuit de aannemer aan dat zij de installatie van een lichtstraat kunnen verzorgen voor 14k en een beetje (3m x 1m, aluminium frameloos). Naast dat deze kosten niet in ons budget passen, wordt er volgens mij ook ruim 2x zo veel gevraagd als wanneer ik het achteraf doe/laat doen.

Daarop vroeg ik of het mogelijk is om een gedeelte van het plafond geschikt te maken (zacht blok), maar krijg helaas nul op rekest (wat ik vreemd vind want als de aannemer de installatie doet van de lichtstraat dan moet het plafond op dezelfde manier geschikt gemaakt worden).

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het noodzakelijk om hier voorbereidingen voor te treffen om een lichtstraat te plaatsen? Of is het vaak - zonder al te veel consessies - mogelijk een lichtstraat te plaatsen zonder dat hiervoor in de bouw rekening mee gehouden wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
NCSmits schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:44:
[...]

Ja, achteraf las ik dat 90 idd volstaat voor een toilet, maar toen had ik al specifiek om 110 gevraagd. Als het 90 was geweest had ik het op zich nog prima gevonden, maar 75 vind ik wel wat krap... Spoelvolume maakt me niet uit, als er ik maar eens in de zoveel tijd op kan k :+ kken als ik een keer 's nachts moet _O- We hebben geen badkamer afgenomen, alleen de voorbereiding hiervoor. Juist omdat dat achteraf bijna niet te doen zou zijn ;)

Edit: Ter aanvulling. Dit is de text die ik op 20 december 2021 naar de kopersbegeleider heb gestuurd:

[...]
hebben ze ook bevestigend geantwoord op die mail?

• NCSmits
kepler schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:03:
[...]
hebben ze ook bevestigend geantwoord op die mail?
Naar aanleiding hiervan is de prijs omhoog gegaan en de beschrijving in de optielijst veranderd naar 'voorbereiding voor een badkamer'.

• Draakje5
Midan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:53:
Wij hadden opgedroogde schimmel op de houten afwerklatjes op zolder (vanwege in regen liggen).
Reactie aannemer en VEH: "zolder is onbenoemde en onafgewerkte ruimte" dus dit mag.

Ik zou zelf de nietgaatjes dichtmaken en de platen schilderen (uitgaande dat ze groen zijn).
Als ze al wit zijn, wellicht afwerklatjes plaatsen.

• kepler
  • Nu online
NCSmits schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:05:
[...]

Naar aanleiding hiervan is de prijs omhoog gegaan en de beschrijving in de optielijst veranderd naar 'voorbereiding voor een badkamer'.
Officieel heb je geen bevestiging dus dat er een 110mm afvoer geplaatst gaat worden... Maar in de praktijk heb je gewoon een goed punt zou ik zeggen, gewoon antwoorden in die mail conversatie en melden dat er geen 110 inzit zoals wel was afgesproken. In ieder geval het gesprek aangaan.

• Farmerwood
  • Niet online
Niet helemaal ontopic, maar kwam iets tegen dat ik ter info wel even wil delen met anderen die op een warmtenet (komen te) zitten en/of niet overal vloerverwarming hebben liggen in huis.

Panasonic kan binnenkort een L/W-warmtepomp leveren met die een uitgangstemperatuur van 75 graden kan leveren waarmee dus gewone radiatoren te gebruiken blijven.

Lijkt er daarmee op dat daarmee een redelijk makkelijke overstap naar een warmtepomp mogelijk is als je de goede voorbereidingen vast mee pakt bij de bouw.

Het gaat specifiek om de L-serie.
https://www.aircon.panaso...ening/aquarea-k-l-series/
L-serie

Ideaal voor retrofit-toepassingen, bij het renoveren van een huis met bestaande radiatoren
Met natuurlijk koudemiddel R290
Biedt een hydraulische verbinding tussen de binnen- en buitenunit
Water uittredetemperatuur van 75°C zelfs bij -10°C
Sanitair warm water tot 65°C zonder verwarming voor tanksterilisatie
Biedt een verbeterd ontwerp met een nieuwe binnenunit die perfect is ontworpen om in een huis te plaatsen, plus een vernieuwde, architectonisch vriendelijke buitenunit in antraciet grijs
Naadloze connectiviteitsintegratie, met de mogelijkheid om Wi-Fi in de binnenunit te integreren

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:48
Mag ik hier even ranten.

Het nieuwbouwproject hier in de buurt is wederom opgeschoven omdat er wederom mensen over zitten te z**ken.. }:|
We staan inmiddels 2 jaar ingeschreven op het project en sinds een aantal maanden hebben we ook een optie op een 2-onder-1 kap woning, maar het is weer uitgesteld tot nader order. :(

Is dit nou normaal of hebben wij gewoon botte pech elke keer..?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-09 23:05
FabianGTI schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:38:
Mag ik hier even ranten.

Het nieuwbouwproject hier in de buurt is wederom opgeschoven omdat er wederom mensen over zitten te z**ken.. }:|
We staan inmiddels 2 jaar ingeschreven op het project en sinds een aantal maanden hebben we ook een optie op een 2-onder-1 kap woning, maar het is weer uitgesteld tot nader order. :(

Ja. Hier in de buurt proberen ze ook al sinds 2016 een stukje grond te ontwikkelen. Hoewel het er nu op lijkt dat partijen er onderling uit zijn heeft dit jaren geduurd. De ontwikkelaar/aannemer plaatste zelfs een groot spandoek als grote middelvinger: "Door één bezwaar nog geen woning klaar"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jH_RSl0UE7jFpRLpqfaByD2Nelc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5ehCNKDwJ7jG0dpSjkqWBWw.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.deorkaan.nl/b...waarmaker-parel-van-zuid/

• Draakje5
Hier hebben de (aanwonende) buren van het project een gratis schutting van de ontwikkelaar gekregen. Haha. >:)
Maar ook verderop zien we projecten vertragen door bezwaren. De weg zou geen capaciteit hebben voor 40 extra woningen etc etc.
Volgens mij is Hugo de Jonge ook bezig om de mogelijkheden of de hogere beroepen voor bezwaren in te perken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Farmerwood er zijn al langer warmtepompen op de markt die tot 75 graden CV water gaan. Zoals de Vaillant aroTHERM Plus (ook met R290 zoals de Panasonic L-serie).
Vanwege het lage rendement bij dat soort temperaturen wil je dat normaal gesproken niet. En vaak is het ook helemaal niet nodig, zeker niet bij nieuwbouw waarbij de warmtevraag al laag is. En ook niet met alleen radiatoren zolang je maar genoeg afgiftecapaciteit hebt (eventueel meer radiatoren en/of radiatoren met een hogere capaciteit plaatsen).

• NCSmits
Mag ik hier even ranten.

Project naast ons is gelijk met ons project in de verkoop gegaan (juli/augustus 2021). Ons project wordt nu in mei opgeleverd, het andere zit nog geen paal in de grond.... Oorspronkelijk wilden we liever een huis in dat project, maar werden we daar uitgeloot en op ons huidige project ingeloot. Dat was wel een geluk bij een ongeluk, want veel van de kopers uit het uitgestelde project hebben te maken met verlopen hypotheekoffertes, gestegen rentes, niet meer de mogelijkheid tot financieren etc. etc. etc. ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:02
Mr. Stom schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:16:
[...]
De ontwikkelaar/aannemer plaatste zelfs een groot spandoek als grote middelvinger: "Door één bezwaar nog geen woning klaar"
De aannemer doet zijn naam wel eer aan. :+

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
kepler schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:17:
[...]

Officieel heb je geen bevestiging dus dat er een 110mm afvoer geplaatst gaat worden... Maar in de praktijk heb je gewoon een goed punt zou ik zeggen, gewoon antwoorden in die mail conversatie en melden dat er geen 110 inzit zoals wel was afgesproken. In ieder geval het gesprek aangaan.
Ik ga het maar aankaarten bij de aannemer en kijken wat ze zeggen. Veel meer kan ik op dit moment toch ook niet doen.....

• Draakje5
NCSmits schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Ik ga het maar aankaarten bij de aannemer en kijken wat ze zeggen. Veel meer kan ik op dit moment toch ook niet doen.....
Je kan toch aankaarten dat een badkamer altijd een buis van ten minste 90mm moet hebben? Als de voorbereidingen er voor de badkamer moeten liggen.
Tenzij de aannemer kan onderbouwen dat een badkamer geen toilet heeft, dan volstaat 75mm..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
NCSmits schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Hier staan de afmetingen van de afvoeren voor vuilwater en HWA gewoon de stukken bij de omgevingsdienst. Heb je daar al eens aangeklopt? Die zouden actueel moeten zijn voor je wijzigingen.

Hier staat voor de douche/bad en wastafel rond 75mm. Op het toilet naast de badkamer 110mm en het fonteintje 75mm. Standleiding is 110mm naar 1e etage en na zolder 75mm voor de wasmachine en droger. Niet helemaal vergelijkbaar maar zou het wel even aankaarten omdat je erom gevraagd hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door LordBusiness op 16-02-2023 11:32 . Reden: Aanvulling eigen situatie ]

• kepler
  • Nu online
Mag ik hier even ranten.

Ik snap jouw punt, maar bekijk het eens van de andere kant. Als jij ergens rustig woont met een mooi uitzicht, en ze willen daar opeens een nieuwbouw (wijk) plaatsen... Tja dan zou ik ook gaan protesteren.

Hier in de wijk is er ook bezwaar aangetekend tegen hoogbouw die gebouwd gaat worden, echter waren die plannen al bekend voordat er überhaupt begonnen werd met de bouw van de hele wijk. Er werden twee verdiepingen op gezet, maar de eis was annuleren van het hele complex... (Hetzelfde trouwens met klachten over geen plek om te parkeren, terwijl al vanaf het begin duidelijk was dat er maar 1.3 plek per huis beschik zou komen)

Ligt dus heel erg aan de situatie of de bezwaarmakers een goed punt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
kepler schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:32:
[...]

Ik snap jouw punt, maar bekijk het eens van de andere kant. Als jij ergens rustig woont met een mooi uitzicht, en ze willen daar opeens een nieuwbouw (wijk) plaatsen... Tja dan zou ik ook gaan protesteren.

Hier in de wijk is er ook bezwaar aangetekend tegen hoogbouw die gebouwd gaat worden, echter waren die plannen al bekend voordat er überhaupt begonnen werd met de bouw van de hele wijk. Er werden twee verdiepingen op gezet, maar de eis was annuleren van het hele complex... (Hetzelfde trouwens met klachten over geen plek om te parkeren, terwijl al vanaf het begin duidelijk was dat er maar 1.3 plek per huis beschik zou komen)

Tsja, dat is het hele probleem. Iedereen roept moord en brand dat er meer huizen moeten komen maar als ze eenmaal wonen .... no way dat er in mijn achtertuin gebouwd gaat worden!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Farmerwood schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:25:
Niet helemaal ontopic, maar kwam iets tegen dat ik ter info wel even wil delen met anderen die op een warmtenet (komen te) zitten en/of niet overal vloerverwarming hebben liggen in huis.

Panasonic kan binnenkort een L/W-warmtepomp leveren met die een uitgangstemperatuur van 75 graden kan leveren waarmee dus gewone radiatoren te gebruiken blijven.

Lijkt er daarmee op dat daarmee een redelijk makkelijke overstap naar een warmtepomp mogelijk is als je de goede voorbereidingen vast mee pakt bij de bouw.

[...]
75 graden heb je in een nieuwbouwwoning niet nodig en ook voor bestaande bouw zou ik eerst aanraden om te isoleren zodat je wél met lagere temperaturen kan verwarmen want dat is gewoon veel efficiënter. Je wilt met een L/W warmtepomp echt niet met buitenlucht van -10 je huis gaan verwarmen.

• Farmerwood
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:35:
[...]

75 graden heb je in een nieuwbouwwoning niet nodig en ook voor bestaande bouw zou ik eerst aanraden om te isoleren zodat je wél met lagere temperaturen kan verwarmen want dat is gewoon veel efficiënter. Je wilt met een L/W warmtepomp echt niet met buitenlucht van -10 je huis gaan verwarmen.
Ik richtte mijn post specifiek op woningen die op een warmtenet zitten/komen.
Het water uit de warmtewissellaar heeft (bij ons) een temperatuur van 60-70 graden en daar is dus standaard ook alles in de woning op berekend.

Als je dan ineens met +/- 30 graden aan de slag wilt, dan wordt het een aardige oepratie om vanalles om te bouwen danwel vervangen. Als een warmtepomp dus dezelfde temperatuur kan leveren als het warmtenet, dan is de overstap veel makkelijker en wellicht dus wel de investering waard.

En ik vertik het om mijn nieuwbouwwoning die volgens (het absolute minimum van) het Bouwbesluit geisoleerd is nog eens extra te isoleren.

• Deveon
  • Niet online
Ik dacht altijd dat het warmtenet via een warmtewisselaar werkte en niet direct 70 graden door je leidingen heen pompt. Wat bizar inefficiënt is dat zeg. Ik voel nu al waar onze verwarmingsleidingen liggen met slechts 38 graden. Is het eigenlijk vanwege brandwonden ook niet gevaarlijk om zulke hoge temperaturen door je verwarming te pompen? En dan kreeg ik nog te horen van de energielabel man dat stadsverwarming beter scoort dan een ketel..

Blijkbaar een verkeerde aanname, excuus. Een woning die aan het minimum van het bouwbesluit voldoet heeft geen extra isolatie nodig voor een L/W warmtepomp hoor. Onze huidige A+ woning is ook al klaar voor een warmptepomp, echter de ketel is slechts 7 jaar oud. Als die op is zou ik de nieuwe kopers wel aanraden om een over te gaan naar een L/W warmtepomp.

• Farmerwood
  • Niet online
Franciesco schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:19:
@Farmerwood er zijn al langer warmtepompen op de markt die tot 75 graden CV water gaan. Zoals de Vaillant aroTHERM Plus (ook met R290 zoals de Panasonic L-serie).
Vanwege het lage rendement bij dat soort temperaturen wil je dat normaal gesproken niet. En vaak is het ook helemaal niet nodig, zeker niet bij nieuwbouw waarbij de warmtevraag al laag is. En ook niet met alleen radiatoren zolang je maar genoeg afgiftecapaciteit hebt (eventueel meer radiatoren en/of radiatoren met een hogere capaciteit plaatsen).
Ik had ze nog niet eerder gezien.
Moet het nog eens narekenen qua investering en terug verdienen, maar het kan snel uit met de huidige prijzen. Sprak gisteren nog een buurman die afgelopen december voor bijna 500 euro aan verbruik had op het warmtenet. Dan hebben we het dus puur over verwarmen en tapwater/douchen.

• kepler
  • Nu online
ColeJ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:33:
[...]

Tsja, dat is het hele probleem. Iedereen roept moord en brand dat er meer huizen moeten komen maar als ze eenmaal wonen .... no way dat er in mijn achtertuin gebouwd gaat worden!!
Helemaal mee eens, maar bij ons in de nieuwbouwwijk staat ook een oude boerderij. Ver voor alle nieuwbouwplannen gebouwd uiteraard. Zij zijn gedwongen uitgekocht, maar van zulke mensen begrijp ik het helemaal.

Maar als wij zouden gaan klagen, dat zou een beetje hypocriet zijn :') Zeker als het gaat om plannen die al bekend waren toen we het kochten. :D

• Farmerwood
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:53:
Ik dacht altijd dat het warmtenet via een warmtewisselaar werkte en niet direct 70 graden door je leidingen heen pompt. Wat bizar inefficiënt is dat zeg. Ik voel nu al waar onze verwarmingsleidingen liggen met slechts 38 graden. Is het eigenlijk vanwege brandwonden ook niet gevaarlijk om zulke hoge temperaturen door je verwarming te pompen? En dan kreeg ik nog te horen van de energielabel man dat stadsverwarming beter scoort dan een ketel..

Blijkbaar een verkeerde aanname, excuus. Een woning die aan het minimum van het bouwbesluit voldoet heeft geen extra isolatie nodig voor een L/W warmtepomp hoor. Onze huidige A+ woning is ook al klaar voor een warmptepomp, echter de ketel is slechts 7 jaar oud. Als die op is zou ik de nieuwe kopers wel aanraden om een over te gaan naar een L/W warmtepomp.
Ik heb het eerlijk gezegd niet met de thermometer nagemeten, maar dit is wat de installateur mij vertelde bij de oplevering.
Note: Er zit dus inderdaad en warmtewisselaar tussen (in de meterkast), maar het water intern zou dus >= 60 graden moeten zijn.

Niet helemaal waar trouwens, want de pompschakelaar die ik voor de vloerverwarming gebruik heeft een thermometer en als ik die direct na de pompschakelaar op de leiding klik, dan schiet hij in no-time naar 55+ graden, wat die 60-70 graden dan wel bevestigt, en als de klep dicht gaat blijft die leiding nog 30-60 min behoorlijk warm.
Heb hem nu na de thermostaatknop zitten die de aanvoertemperatuur van de vv naar 40 graden terug brengt.

En dat het energielabel van een woning op stadswarmte goed scoort is alleen maar omdat al dat verbrande afval zo ontzettend groen is... 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 16-02-2023 13:58 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:48
kepler schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:32:
[...]

In dit geval hebben ze helemaal niets om over te zeuren.
Dit is fase 3 van een project, in fase 1 en 2 staat duidelijk in de papieren dat fase 3 daar nog gaat komen.
Nu proberen ze het ineens op andere manieren. :/

• Deveon
  • Niet online
kepler schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Helemaal mee eens, maar bij ons in de nieuwbouwwijk staat ook een oude boerderij. Ver voor alle nieuwbouwplannen gebouwd uiteraard. Zij zijn gedwongen uitgekocht, maar van zulke mensen begrijp ik het helemaal.

Maar als wij zouden gaan klagen, dat zou een beetje hypocriet zijn :') Zeker als het gaat om plannen die al bekend waren toen we het kochten. :D
Dan nog, zoveel mensen zijn op zoek naar een woning en dan is het helaas jammer van de boerderij. Zo lang je meewerkt, maar niet teveel, krijg je daar trouwens ook een prima vergoeding voor. Ons nieuwbouwproject wordt ook om een bedrijf heen gebouwd wat maar niet weg wilt, maar natuurlijk ondertussen wel klagen dat er geen betaalbare woningen zijn voor de jeugd om in het dorp te blijven.

• kepler
  • Nu online
Deveon schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:29:
[...]

Dan nog, zoveel mensen zijn op zoek naar een woning en dan is het helaas jammer van de boerderij. Zo lang je meewerkt, maar niet teveel, krijg je daar trouwens ook een prima vergoeding voor. Ons nieuwbouwproject wordt ook om een bedrijf heen gebouwd wat maar niet weg wilt, maar natuurlijk ondertussen wel klagen dat er geen betaalbare woningen zijn voor de jeugd om in het dorp te blijven.
Maar het is toch heel logisch dat die mensen daarover klagen als je opeens midden in een nieuwbouwwijk woont in je oude boerderij :D ?

Natuurlijk moeten er woningen bijkomen en uiteraard zijn er onzinnige bezwaren, maar er zijn ook gewoon terechte bezwaren. Niet alles hoeft zomaar zonder slag of stoot te wijken voor nieuwbouw.

Maar goed, volgens mij is voor dit probleem een ander topic:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

aghja tussen ongegronde bezwaren zitten ook gegronde. het is dan ook een slecht idee om dat recht in te perken. de afwerkingssnelheid van de bezwaren daar zit het probleem. niet in het feit dat er iemand bezwaar maakt.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:08
Baalmomentje, tijdens opgeven van het meerwerk niet gekozen voor vloerverwarming in de berging en zolder. Dat was in 2021, naderhand toch wel wat spijt van gekregen maar losgelaten.
Stond ik dus vorige week te kijken hoe ze de vloerverwarming aan het installeren waren, en helemaal niet gedacht om aan die installatiemannen te vragen of ze tegen wat compensatie de zolder en berging mee konden pakken, evt. zonder aan te sluiten.
Bedacht ik mij gisteravond dus pas en nu zit de vloer erin :/

BlaBlaBla

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 10:03
Met mijn project heeft het ook een hele tijd stil gelegen, maar dat was meer omdat de gemeente moeilijk aan het doen was. De gemeente had het project niet aangekondigd op de gemeentepagina in de lokale krant. Ik vond het een behoorlijk sausargument, aangezien het ook op social media en de grootste regionale krant gepubliceerd was. Uiteindelijk toch goed gekomen, ben alleen wel een paar grijze haren rijker en behoorlijk wat procentpunten in hypotheek. :+

• Blihi
millerman_sf schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:53:
[...]

Toegegeven, het gaat over de keuken en daar ken ik ook geen apparatuur die hier aan voldoet. Maar voor de volledigheid: een Perilex zeker op een reguliere eigen groep. Zoals de WTW:
https://www.ventilatielan...m3-h-perilex-stekker.html
Ja, Perilex is inderdaad de meest misbruikte stekker en dit is wel de mooiste. Hoewel ook hier sprake is van 1 nul en 3 fases, alleen is altijd maar 1 van de fases aangesloten en zit deze meestal niet op de eigen groep, maar gewoon doorgelust op de groep waar de ventilatieunit hangt.

Intern zijn alle drie de fases in de ventilatie op de motor aangesloten, maar over 0, 1 of 2 condensatoren. Bij AC gedragen die zich als weerstanden en dus heb je 3 standen. Je mag ze zelfs alle drie aansluiten, daar kunnen die oude ventilatieboxen tegen.

In de nieuwbouw worden die niet meer gebruikt.

• Blihi
Farmerwood schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:25:

[...]
R290 is een andere naam voor propaan. Voor een monobloc een prima idee, zolang het ding buiten staat.

• Blihi
Franciesco schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:19:
R290 heeft een hoger maximaal rendement dan R32 of R410a bij gelijke Tlift (verschil tussen buitentemperatuur en aanvoertemperatuur), dus wat dat betreft wil je R290 juist wel. Ook is het veel beter voor het milieu. Het probleem is dat het zeer ontvlambaar is, dus toepassing binnenshuis is niet handig.

• Blihi
Farmerwood schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:46:
[...]

Het water uit de warmtewissellaar heeft (bij ons) een temperatuur van 60-70 graden en daar is dus standaard ook alles in de woning op berekend.
Wat niet wil zeggen dat het ook prima met een lagere temperatuur kan zonder aanpassing.
Als je dan ineens met +/- 30 graden aan de slag wilt, dan wordt het een aardige oepratie om vanalles om te bouwen danwel vervangen. Als een warmtepomp dus dezelfde temperatuur kan leveren als het warmtenet, dan is de overstap veel makkelijker en wellicht dus wel de investering waard.
Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Was het hier ook niet. Het huis is berekend op een CV ketel, maar ik stook prima met mijn WP op 25 tot 35 graden.

De CV stookte steeds een paar minuten op tot 60 graden en dan een tijdlang niets. Gemiddeld was het water dus nog steeds maar 30 graden...
En ik vertik het om mijn nieuwbouwwoning die volgens (het absolute minimum van) het Bouwbesluit geisoleerd is nog eens extra te isoleren.
Een nieuwbouwwoning uit 2020 kun je hoogstwaarschijnlijk gewoon met 35 graden warm houden.

Je hebt nu ook een thermostaatknop en/of een mengverdeler. Die knop zorgt voor een lage flow (want de kraan loopt dicht).

Als je nu 50 graden water invoedt en 20 graden water terug krijgt met lage flow, kun je ook de flow verdubbelen en de aanvoer naar 42.5 graden verhogen waarbij de retour 27.5 wordt: Precies evenveel vermogen dus. Of de flow verdrievoudigen en naar een 40/30 regime gaan. Of je nu radiatoren hebt of vloerverwarming maakt voor dat verhaal niets uit.

Wil je naar lagere temperaturen, dus 35 in, 25 uit, dan moet je wel opnieuw bekijken of je radiatoren (als je die hebt) geschikt zijn. Goede kans dat dat wel zo is.

• twain4me

twain4me

Farmerwood schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:46:
[...]

Eventueel een beetje afgifte toevoegen, er is totaal geen reden om te gaan isoleren.

mensen vergeten dat er niet de hele dag 60- 70 graden water door het systeem loopt. met bv 35 graden doen radiatoren het nog best goed. staan die 24 uur aan pompen ze aardig vermogen het huis in. hoge temp wamtepompen is gewoon natuurkundig onhandig dat kost veel meer energie en totaal niet nodig.

meer afgifte => lagere aanvoer temp => minder stookkosten.

meer afgifte kan door grotere radiatoren, fancoils of boosters
Voor grotere radiatoren werkt iets wat ik radiator roulette ook. In bv de woonkamer plaats je een nieuwe radiator, de radiator van de woonkamer gaat naar de grootste slaapkamer etc (moet uiteraard wel passen) uiteindelijk heeft dan elke ruimte meer afgifte en je koopt maar 1 nieuwe radiator. :+ beste voorbereiding op wp is vloerverwarming aan laten leggen ( ook bij stadsverwarming)

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Mag ik hier even ranten.

En ik vond dat het bij ons traag ging... Vorig jaar juli ingeschreven, in december bij de notaris geweest, en bouw start binnenkort. Bijna alles is ook verkocht, maar allebei onze buren nog vrij. Voor 1 daarvan hebben ze ook vast besloten dat er een uitbouw van 1,2 meter komt.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Mag ik hier even ranten.

Waar zeiken ze over dan?

• Franciesco
Blihi schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:13:
[...]

R290 heeft een hoger maximaal rendement dan R32 of R410a bij gelijke Tlift (verschil tussen buitentemperatuur en aanvoertemperatuur), dus wat dat betreft wil je R290 juist wel. Ook is het veel beter voor het milieu. Het probleem is dat het zeer ontvlambaar is, dus toepassing binnenshuis is niet handig.
Dat is mij bekend: ik heb een Vaillant aroTHERM Plus met R290 in de tuin staan. Ivm de propaanvulling moet er een beschermingsbereik rondom toegepast worden: daar binnen mogen zich bv geen ventilatieopeningen van de woning en (elektrische) ontstekingsbronnen bevinden.
Overigens heb ik ook een WPboiler met R290 in de bijkeuken. Daar zit maar 0,10kg propaan in en dus ook binnen toegestaan.

Maar goed, dat is eigenlijk niet on topic…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
Farmerwood schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:19:
[...]

Ik heb het eerlijk gezegd niet met de thermometer nagemeten, maar dit is wat de installateur mij vertelde bij de oplevering.
Note: Er zit dus inderdaad en warmtewisselaar tussen (in de meterkast), maar het water intern zou dus >= 60 graden moeten zijn.

Niet helemaal waar trouwens, want de pompschakelaar die ik voor de vloerverwarming gebruik heeft een thermometer en als ik die direct na de pompschakelaar op de leiding klik, dan schiet hij in no-time naar 55+ graden, wat die 60-70 graden dan wel bevestigt, en als de klep dicht gaat blijft die leiding nog 30-60 min behoorlijk warm.
Heb hem nu na de thermostaatknop zitten die de aanvoertemperatuur van de vv naar 40 graden terug brengt.

En dat het energielabel van een woning op stadswarmte goed scoort is alleen maar omdat al dat verbrande afval zo ontzettend groen is... 8)7
De warmtewisselaar is alleen voor je tapwater. Naar je verwarming gaat volgens mij idd 1 op 1 door en dat is 70 graden. Naar je vloerverwarming wordt bijgemengd en verlaagd maar naar je radiatoren/convectoren gaat dus gewoon 70 graden. De keuze voor een hoog temperatuur warmtenet in Nijmegen-Noord is overigens wel vreemd omdat het vrijwel uitsluitend moderne nieuwbouwwoningen betreft, was ooit iets over in het nieuws
Pagina: 1 ... 197 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.