Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:35
Wij overwegen om marmoleum te laten leggen op de begane grond. Daarbij kan je het op twee manieren laten plaatsen, met een lasnaad of tegen elkaar aan. Twee bedrijven hebben aanbevolen dat een lasnaad beter is vanwege vuil of eventueel vocht dat ertussen kan komen in het geval van tegen elkaar aan leggen. Echter is dat wel mooier ons insziens... iemand ervaring met beiden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bollebep
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:46
Thomas19903 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:57:
Wij overwegen om marmoleum te laten leggen op de begane grond. Daarbij kan je het op twee manieren laten plaatsen, met een lasnaad of tegen elkaar aan. Twee bedrijven hebben aanbevolen dat een lasnaad beter is vanwege vuil of eventueel vocht dat ertussen kan komen in het geval van tegen elkaar aan leggen. Echter is dat wel mooier ons insziens... iemand ervaring met beiden?
Geen ervaring met lasnaden hier in huis, natuurlijk wel gezien in ziekenhuizen en scholen. Strak tegen elkaar gelegd hebben wij nu een jaar of 6 liggen en dat bevalt erg goed. We hebben meerdere kleurvlakken, dus extra naden maar geen problemen met vuil en vocht… is ook wel strak gelegd.

In ons nieuwe huis komt het zeker weer, ook zonder lasnaden.

[ Voor 18% gewijzigd door bollebep op 21-02-2023 14:11 ]

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Farmerwood schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:00:
[...]

Ik had ze nog niet eerder gezien.
Moet het nog eens narekenen qua investering en terug verdienen, maar het kan snel uit met de huidige prijzen. Sprak gisteren nog een buurman die afgelopen december voor bijna 500 euro aan verbruik had op het warmtenet. Dan hebben we het dus puur over verwarmen en tapwater/douchen.
Dat is 13 GJ, dat is inderdaad wel heel erg veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:15
DutchChelsea schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:20:
[...]

Dat is 13 GJ, dat is inderdaad wel heel erg veel
Wij zaten volgens mij met 2 kinderen rond de 33 gj per jaar. Hoekwoning. 13 in 1 maand is veel ja.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:30
Vandaag oplevering hier! Spannend! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De humor van deze aannemer kan ik wel waarderen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-erdoqnWIZZR7BJ4DE-lsqVd0Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bfo4cTFmG72ATpycKoMawEsN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marit-rk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-02 22:45
Ik heb een vraag over PVC vloeren. We hebben een PVC vloer op het oog voor onze nieuwbouwwoning. Nu vind ik PVC vloeren echter te mat en droog aanvoelen aan de voeten. Dit in tegenstelling tot een gietvloer en laminaat wat wat gladder aanvoelt en dat vind ik persoonlijk nu eenmaal prettiger. Nu vroeg ik me af of er een soort lak of coating is om een PVC vloer minder mat te maken. Of dat je met een bepaalde schoonmaakmethode hetzelfde effect kan krijgen. Het maakt niet uit als dit wat van de anti-slip verwijdert. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marit-rk
bollebep schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:38:
[...]

Geen ervaring met lasnaden hier in huis, natuurlijk wel gezien in ziekenhuizen en scholen. Strak tegen elkaar gelegd hebben wij nu een jaar of 6 liggen en dat bevalt erg goed. We hebben meerdere kleurvlakken, dus extra naden maar geen problemen met vuil en vocht… is ook wel strak gelegd.

In ons nieuwe huis komt het zeker weer, ook zonder lasnaden.

[Afbeelding]
Mag ik vragen welke kleuren jullie hier hebben liggen? Wij hebben er namelijk ook een paar op het oog, maar vinden het erg moeilijk om plaatjes te vinden van deze vloeren in huizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
@Thomas19903 Wij hebben marmoleum door het hele huis. Ook wij vonden een lasnaad minder mooi, dus het is gewoon strak tegen elkaar aan gelegd. Als het echt niet zou bevallen zouden we altijd achteraf nog een lasnaad kunnen laten toevoegen, is ons verteld. We wonen hier nu bijna 2 jaar en hebben tot nu toe nog geen behoefte gehad aan een lasnaad.

Wij zijn trouwens voor een minder standaard kleur gegaan, namelijk lichtgroen (Fresco 3891 sage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:54
marit-rk schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:25:
Ik heb een vraag over PVC vloeren. We hebben een PVC vloer op het oog voor onze nieuwbouwwoning. Nu vind ik PVC vloeren echter te mat en droog aanvoelen aan de voeten. Dit in tegenstelling tot een gietvloer en laminaat wat wat gladder aanvoelt en dat vind ik persoonlijk nu eenmaal prettiger. Nu vroeg ik me af of er een soort lak of coating is om een PVC vloer minder mat te maken. Of dat je met een bepaalde schoonmaakmethode hetzelfde effect kan krijgen. Het maakt niet uit als dit wat van de anti-slip verwijdert. Alvast dank!
Is dat niet op te lossen door geen registered embossing te hebben. Als ik naar de staal van bijvoorbeeld een Floer kijk, zit daar niet heel veel structuur op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Laatst online: 08:39
Dat de aannemer ze niet voldoende betaalt...

Appartementencomplex van mijn Pa ging precies zo. Werd gebouwd op de plaats van een bestaand gebouw. Dezelfde layout, alleen een verdieping hoger (er hoefde geen bestemmingsplannen te wijzigen). Buurman tekent bezwaar aan, want 's morgens tussen 6:00 en 10:00 heeft de achterste vierkante meter van zijn perceel (van 1000 m2) minder zon.

De aannemer betaalt zo'n figuur gewoon om het bezwaar in te trekken en een week later werd het huis te koop gezet.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
marit-rk schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:25:
Onze PVC vloer glanst na 7 jaar nog steeds, maar het beste werkt een beetje groene zeep bij het dweilen voor een beschermlaagje. Overigens verschilt de toplaag ook per vloer die je uitkiest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:57
Thomas19903 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:57:
Als naadloos belangrijk is voor je, zou ook eens kunnen kijken naar LiquidDesign van Forbo. Dat is een soort gietvloer(vloeivloer) van lino, qua eigenschappen, uitstraling en gevoel wel enigzins vergelijkbaar met marmoleum. Vrienden hebben dit en ziet er erg mooi uit. Wij gaan zelf uiteindelijk voor een PU gietvloer, maar anders was het dit geworden ipv marmoleum. Aantal partijen die dit levert is wel beperkter.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bollebep
  • Laatst online: 15:46
marit-rk schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:27:
[...]

Mag ik vragen welke kleuren jullie hier hebben liggen? Wij hebben er namelijk ook een paar op het oog, maar vinden het erg moeilijk om plaatjes te vinden van deze vloeren in huizen.
Zeker, destijds was dit uit de Piet Boon collectie, kleuren pb01 en pb02 dacht ik.

Die collectie is er niet meer maar in de standaard collectie heten dezelfde kleuren 3704-Satellite en 3373- Paving , zie dat ze ook als vtwonen “Tin” en “Steen” bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-08 09:22
Zijn er ervaringen met tapijt (door sommigen ook wel vloerbedekking genoemd) en LTV-vloerverwarming? Volgens mij is dit geen ideale combinatie vanwege de isolerende werking van tapijt, maar ik zou dit graag op de eerste verdieping willen leggen. Ik lees op Milieu Centraal dat de R-waarde onder de 0,15 K/W moet liggen. Helaas is de R-waarde niet altijd bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:35
Ken Wood schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:37:
Zijn er ervaringen met tapijt (door sommigen ook wel vloerbedekking genoemd) en LTV-vloerverwarming? Volgens mij is dit geen ideale combinatie vanwege de isolerende werking van tapijt, maar ik zou dit graag op de eerste verdieping willen leggen. Ik lees op Milieu Centraal dat de R-waarde onder de 0,15 K/W moet liggen. Helaas is de R-waarde niet altijd bekend.
Ben benieuwd, wij overwegen dit ook voor de slaapkamers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 15:17
Niet 100% relevant en puur anecdotisch maar in ons appartement loopt de retourleiding van de radiator door de vloer en ons tapijt is daar lekker warm, redelijk gelijkaardig aan stukken waar geen tapijt ligt. Al snap ik niet goed waarom je tapijt zou leggen in een systeem met warme vloeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Blihi schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:07:
[...]

Dat de aannemer ze niet voldoende betaalt...

Appartementencomplex van mijn Pa ging precies zo. Werd gebouwd op de plaats van een bestaand gebouw. Dezelfde layout, alleen een verdieping hoger (er hoefde geen bestemmingsplannen te wijzigen). Buurman tekent bezwaar aan, want 's morgens tussen 6:00 en 10:00 heeft de achterste vierkante meter van zijn perceel (van 1000 m2) minder zon.

De aannemer betaalt zo'n figuur gewoon om het bezwaar in te trekken en een week later werd het huis te koop gezet.
Een dergelijk bezwaar heeft 0 kans van slagen dat weet iedereen die iets doet met bouwen er is weinig/geen reden om daar voor te betalen. natuurlijk wat tijd maar een gemeente beoordeeld het bij binnenkomst al als ongegrond. de voorzieningen rechter mocht zoon figuur door willen gaan met zijn onzin netzo. Het is bijzonder dat een aannemer betaald, dat doen ze eigenlijk juist niet om chantage tegen te gaan. die verhalen gaan namelijk direct door de gemeenschap en bij het volgende werk willen er 12 mensen geld voor iets onzinnigs. en bij het werk daarna heel de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Laatst online: 11-09 13:14
Voor onze nieuwbouwwoning willen we i.p.v. standaard metselwerk graag de voegen pointeren (doorstrijken). Ik had verwacht dat er alleen een meerprijs in rekening gebracht zou worden voor het materiaal (dit doet men wat ik logisch acht) omdat je later niet hoeft te voegen (vaak extern bedrijf) maar er wordt nu ook €1.500,- extra in rekening gebracht voor het extra metselwerk. Heeft er hier iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
We willen zelf na oplevering panelen op de berging plaatsen. Elektra is al voorbereid. De aannemer biedt de optie ook aan en heeft in de omschrijving ook het verzwaren van de dakconstructie van de berging staan. Hebben jullie dat gedaan?

Het betreft een 2x3m schuurtje, er passen maar 2 panelen op, maar vanwege door beperkt dakoppervlak en goede ligging van de berging wel lekker om erbij te hebben.

Ik was er eigenlijk van uitgegaan dat verzwaren van de dakconstructie niet nodig is voor een standaard nieuwbouw schuur, waar 2 panelen op gaan. Onderschat ik dat? En hoe bepaal ik dat, want ik heb verder weinig informatie over de tuinberging. Een constructeur voor 2 paneeltjes is ook weer zo wat... Mocht dat wel nodig zijn is de -prijzige- optie via de aannemer misschien toch de moeite waard.

[ Voor 4% gewijzigd door rubenos op 17-02-2023 16:16 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:27
rubenos schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:15:
We willen zelf na oplevering panelen op de berging plaatsen. Elektra is al voorbereid. De aannemer biedt de optie ook aan en heeft in de omschrijving ook het verzwaren van de dakconstructie van de berging staan. Hebben jullie dat gedaan?

Het betreft een 2x3m schuurtje, er passen maar 2 panelen op, maar vanwege door beperkt dakoppervlak en goede ligging van de berging wel lekker om erbij te hebben.

Ik was er eigenlijk van uitgegaan dat verzwaren van de dakconstructie niet nodig is voor een standaard nieuwbouw schuur, waar 2 panelen op gaan. Onderschat ik dat? En hoe bepaal ik dat, want ik heb verder weinig informatie over de tuinberging. Een constructeur voor 2 paneeltjes is ook weer zo wat... Mocht dat wel nodig zijn is de -prijzige- optie via de aannemer misschien toch de moeite waard.
Elk paneel krijgt ook ballast om te voorkomen dat ze met een storm bij 4 buren verderop terecht komen.
Ik heb er 6 op mijn overkapping vrijstaand op de wind en daar ligt ongeveer 750kg ballast op.
Per 2 panelen dus 250kg.
Daarnaast moet je er ook nog op kunnen staan bij onderhoud dus dat is ook zomaar 80kg op een halve vierkante meter.

Het klinkt mij in ieder geval niet als een slecht idee.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 17-02-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:54

Daar kunnen wij toch niks over zeggen als we niet weten hoe dik de balken etc. zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:25:
[...]
Ik heb er 6 op mijn overkapping vrijstaand op de wind en daar ligt ongeveer 750kg ballast op.
Per 2 panelen dus 250kg.
Daarnaast moet je er ook nog op kunnen staan bij onderhoud dus dat is ook zomaar 80kg op een halve vierkante meter.
Heb je die 125 kilo per paneel ergens op gebaseerd of is het better safe then sorry?

Ben momenteel aan het kijken voor wat panelen op de uitbouw en berging. Beiden zijn voorzien van kanaal platen als plafond, dus dat moet wel wat kunnen hebben.
Maar heb nu een stel betonvoeten op het oog om de panelen op te plaatsen en die wegen 40 kilo per stuk. Kom dus op max 80 kg per paneel aan ballast dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Farmerwood schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:08:
[...]

Heb je die 125 kilo per paneel ergens op gebaseerd of is het better safe then sorry?

Ben momenteel aan het kijken voor wat panelen op de uitbouw en berging. Beiden zijn voorzien van kanaal platen als plafond, dus dat moet wel wat kunnen hebben.
Maar heb nu een stel betonvoeten op het oog om de panelen op te plaatsen en die wegen 40 kilo per stuk. Kom dus op max 80 kg per paneel aan ballast dan.
Ze zijn komen kijken van tevoren en omdat het hier een winderige hoek is en de overkapping vrijstaand is hebben ze wel extra ballasy toegepast. Normaal is het 4-6 stenen per paneel van 40x40x5 maar ik heb er 8 per paneel opliggen. Je wilt absoluut geen risico lopen inderdaad en als zo’n plast wind vangt dan gaat hij hoor, ze zijn behoorlijk groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
praliwi schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:57:
[...]

Daar kunnen wij toch niks over zeggen als we niet weten hoe dik de balken etc. zijn?
Snap ik. Wel is mijn indruk dat dergelijke bergingen vrij standaard uitgevoerd worden. Mijn punt was eigenlijk dat ik die informatie niet heb of kan krijgen maar wel nu al keuzes moet maken erover. De vraag anders gesteld: hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

Uit de ervaring van @GeeMoney kan ik iig halen dat ik hier niet zomaar vanuit moet gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door rubenos op 17-02-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marit-rk
Kiwi70 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:30:
@Thomas19903 Wij hebben marmoleum door het hele huis. Ook wij vonden een lasnaad minder mooi, dus het is gewoon strak tegen elkaar aan gelegd. Als het echt niet zou bevallen zouden we altijd achteraf nog een lasnaad kunnen laten toevoegen, is ons verteld. We wonen hier nu bijna 2 jaar en hebben tot nu toe nog geen behoefte gehad aan een lasnaad.

Wij zijn trouwens voor een minder standaard kleur gegaan, namelijk lichtgroen (Fresco 3891 sage).
Ik lees even mee! Hoe is de verkleuring bij jullie gegaan? Van de een hoor ik dat het minder groen wordr, bij de ander juist meer geel. Hebben jullie verkleuring opgemerkt? En hebben jullie in heel het huis dezelfde kleur gelegd? Ook op de trappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:15:
[...]

Ze zijn komen kijken van tevoren en omdat het hier een winderige hoek is en de overkapping vrijstaand is hebben ze wel extra ballasy toegepast. Normaal is het 4-6 stenen per paneel van 40x40x5 maar ik heb er 8 per paneel opliggen. Je wilt absoluut geen risico lopen inderdaad en als zo’n plast wind vangt dan gaat hij hoor, ze zijn behoorlijk groot.
We wonen hier ook vrij winderig maar er is geen balast mee naar boven gegaan. Het grind wat er lag is gebruikt als balast en was ruim voldoende. Natuurlijk is het ook afhankelijk of het losse rijen zijn en je windschermen erop hebt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Ja, in het hele huis dezelfde kleur, ook op de trap. Toen het marmoleum net lag zat er nog een gelige waas overheen, maar die was vrij snel weg. Alleen op de plek waar vanaf het begin een vloerkleed heeft gelegen zien we nu nog kleurverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:15
Strider schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:19:
Baalmomentje, tijdens opgeven van het meerwerk niet gekozen voor vloerverwarming in de berging en zolder. Dat was in 2021, naderhand toch wel wat spijt van gekregen maar losgelaten.
Stond ik dus vorige week te kijken hoe ze de vloerverwarming aan het installeren waren, en helemaal niet gedacht om aan die installatiemannen te vragen of ze tegen wat compensatie de zolder en berging mee konden pakken, evt. zonder aan te sluiten.
Bedacht ik mij gisteravond dus pas en nu zit de vloer erin :/
Ik heb dezelfde situatie als jij schat ik zo in, maar dan bewust gekozen.
Ben blij dat ik op zolder geen vloerverwarming heb gedaan, dat zou echt overkill zijn geweest.

We hebben er een thuiskantoor en chillruimte en ik heb verwarming geen moment gemist, ook in de winter niet.

Ik neem aan dat je berging echt goed geisoleerd is? Anders heeft verwarming weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:56
Danferno schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:32:
[...]

Niet 100% relevant en puur anecdotisch maar in ons appartement loopt de retourleiding van de radiator door de vloer en ons tapijt is daar lekker warm, redelijk gelijkaardig aan stukken waar geen tapijt ligt. Al snap ik niet goed waarom je tapijt zou leggen in een systeem met warme vloeren?
De vloer is niet warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

d_marf schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:23:
[...]

Ben blij dat ik op zolder geen vloerverwarming heb gedaan, dat zou echt overkill zijn geweest.

We hebben er een thuiskantoor en chillruimte en ik heb verwarming geen moment gemist, ook in de winter niet.

Ik neem aan dat je berging echt goed geisoleerd is? Anders heeft verwarming weinig zin.
In een modern nieuwbouwhuis heb je alleen bij heel erg afwijkende plattegronden en bij zware vorst op zolder een klein beetje verwarming nodig 18 graden is zo ongeveer het minimale eigenlijk neem je alleen vloerverwraming op zolder om te dienen als koeling voor de eerste verdieping. :+ en gezien die manier van koelen (niet condenserend) maar beperkt nuttig is... snap ik de keus heel goed om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:40:
[...]
In een modern nieuwbouwhuis heb je alleen bij heel erg afwijkende plattegronden en bij zware vorst op zolder een klein beetje verwarming nodig 18 graden is zo ongeveer het minimale eigenlijk neem je alleen vloerverwraming op zolder om te dienen als koeling voor de eerste verdieping. :+ en gezien die manier van koelen (niet condenserend) maar beperkt nuttig is... snap ik de keus heel goed om het niet te doen.
Iedere keer als ik zo’n reactie lees krijg ik toch een soort bevestiging dat er echt verschil zit tussen woningen met een warmtepomp en woningen op een warmtenet qua isolatie…

Ik ben iemand die het niet snel koud heeft, het hele jaar door met korte mouwen loopt en in de winter vaak zelfs zonder jas in T-shirt buiten staat. (En iedereen vraagt of je het niet heel koud hebt)

Toch moet ik bij ons op zolder waar mijn werkkamer is echt sloffen aan doen om niet binnen een uur steenkoude onderbenen te hebben. Ik voel de kou gewoon omhoog trekken door mijn sokken, voeten naar mijn hele lichaam.

Voor de volledigheid: we hebben op zolder geen vloerverwarming. De radiator staat eigenlijk altijd uit en ik verwarm, indien nodig, met de airco.
De kinderkamers direct onder de werkkamer, met radiatoren, verwarmen we eigenlijk ook nooit.

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 17-02-2023 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Farmerwood schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:56:
[...]

Iedere keer als ik zo’n reactie lees krijg ik toch een soort bevestiging dat er echt verschil zit tussen woningen met een warmtepomp en woningen op een warmtenet qua isolatie…

Ik ben iemand die het niet snel koud heeft, het hele jaar door met korte mouwen loopt en in de winter vaak zelfs zonder jas in T-shirt buiten staat. (En iedereen vraagt of je het niet heel koud hebt)

Toch moet ik bij ons op zolder waar mijn werkkamer is echt sloffen aan doen om niet binnen een uur steenkoude onderbenen te hebben. Ik voel de kou gewoon omhoog trekken door mijn sokken, voeten naar mijn hele lichaam.

Voor de volledigheid: we hebben op zolder geen vloerverwarming. De radiator staat eigenlijk altijd uit en ik verwarm, indien nodig, met de airco.
De kinderkamers direct onder de werkkamer, met radiatoren, verwarmen we eigenlijk ook nooit.
Als je nergens verwarmd komt er ook geen rest warmte boven ;)

wp's doen het gunstig als je de hele dag verwarmd en dan heb je dus ook de hele dag warmte die boven komt, er is uiteraard ook een verschil of je wel of geen WTW hebt een open trap etc etc

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 17-02-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:08
[...]

Dus jij hebt een werkruimte en chillruimte op de zolder, zonder vloerverwarming en je hebt geen spijt dat je hier niet voor hebt gekozen?
Ik woon nu nog in huis zonder vloerverwarming en ik kan net als Farmerwood goed tegen de kou, maar toch krijg ik bij lang stil zitten last van vervelende koude voeten. Ik moet er eigenlijk niet aan denken dat ik straks in mijn nieuwe huis op zolder zit met weer koude voeten :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@twain4me het is toch echt niet waar.
Hier een bodemwarmtepomp met een zeer goed geisoleerde woning en overal zone regeling en vloerverwarming. Ondanks dat alle thermostaten boven op 19 graden staan hoor ik de verdelers regelmatig open gaan en ook de badkamer vloeren worden op temp gehouden.

Met alleen beneden verwarming krijg je het boven gewoon niet behaaglijk voor een werkruimte daar geloof ik echt geen snars van.

Om over koeling in de zomer maar te zwijgen, alleen daarom al zou ik het hoe dan ook nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 17-02-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Wij verwarmen nu alleen beneden en de badkamer maar ondanks de open trap wordt het op de tweede verdieping wel oncomfortabel koud. De eerste etage is afhankelijk van de windrichting, windsnelheid en temperatuur. Ja

Ons nieuwe huis krijgt wel vloerverwarming op de tweede etage maar met name voor de koeling. 24/7 warmte uit de woning pomp maakt het wel degelijk aangenaam in de zomer. Voor de winter is de verwarming een luxe. Met een los kacheltje kom je er ook wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 17-02-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wij hebben vloerverwarming op zolder. Ik zet 'm uit bij de verdeler denk ik, maar als er straks ooit een van de kinderen gaat slapen kan het best zijn dat die weer aangaat. Dan is het fijn dat we er verwarming hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

GeeMoney schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:28:
@twain4me het is toch echt niet waar.
Hier een bodemwarmtepomp met een zeer goed geisoleerde woning en overal zone regeling en vloerverwarming. Ondanks dat alle thermostaten boven op 19 graden staan hoor ik de verdelers regelmatig open gaan en ook de badkamer vloeren worden op temp gehouden.

Met alleen beneden verwarming krijg je het boven gewoon niet behaaglijk voor een werkruimte daar geloof ik echt geen snars van.
voor de energie crisis wilde veel mensen hun bg 21-22 graden en de slaapkamers 18 dat ging echt vanzelf bij de moderne huizen maar als je beneden 19 graden stookt kan je natuurlijk niet verwachten dat het boven dan 19 graden wordt. er is immers altijd verlies. dus het klopt wat je zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
twain4me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:44:
[...]

voor de energie crisis wilde veel mensen hun bg 21-22 graden en de slaapkamers 18 dat ging echt vanzelf. maar als je beneden 19 graden stookt kan je natuurlijk niet verwachten dat het boven dan 19 graden wordt. er is immers altijd verlies. dus het klopt wat je zegt.
Hij staat beneden gewoon op 21,5 hier.
Het is gewoon niet waar. Ik adviseer iedereen dan ook vvw met zoneregeling. Heb je het niet nodig kan je het namelijk wel uitzetten of dicht draaien maar heb je het niet moet je met losse kachels of airco’s aan de gang.
En zeker als je er een game room of werk kamer wilt hebben is verwarming noodzakelijk.

Ik zie graag screenshots van thermostaten als bewijs dat je er behaaglijk een hele dag kan zitten zonder vloerverwarming op een winterdag.

Thermostaten hier geven max 19,5 aan en die ruimtes worden dus op temp gehouden want ik hoor de verdelers regelmatig open gaan en je voelt het ook aan de vloeren. Dat betekend dus dat het zonder verwarming zeker kouder zal zijn dan 19 graden en dat is toch niet lekker werken als je stilzit en dus inderdaad koude voeten krijgt.

Zeker als je een (bodem) warmtepomp krijgt die kan koelen is het naast genoeg loze leidingen wat mij betreft de hoogste prio op de meerwerk lijst. Overal vvw en zoneregeling.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 17-02-2023 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Vloerbedekking die geschikt is voor vloerverwarming zoeken. Ligt aan de rug. Die oude rubberen ruggen gaan niet goed, maar een speciaalzaak kan je adviseren. Die 0.15 moet je je niet op blind staren. 0.18 is ook prima, wordt het 3 dan heb je een probleem.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Wij zijn vandaag bij Plieger geweest. Baal er wel van dat er geen leidingwerk in de badkamer veranderd kan worden. Het wordt allemaal zo mooi gebracht in de brochures, achteraf word je overal genaaid.

Toen nog 3K betalen voor het goedkoopste half-vrijstaande bad van huismerk Plieger er bij kwam ( en slechts 500 euro retour voor standaard bad) en 40 euro om toilet 2 cm hoger te zetten vielen we haast van de stoel. Maar even laten bezinken.

Stiekem wisten we dit natuurlijk wel.. want in 2016 hebben we ook een nieuwbouw projectbouw woning gekocht, al was de aannemer daar wel flexibeler.

Gelukkig hebben we daarna bij de tegelzaak super mooie tegels met marmerlook uitgezocht 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

GeeMoney schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:48:
[...]

Hij staat beneden gewoon op 21 hier.
Het is gewoon niet waar. Ik adviseer iedereen dan ook vvw met zoneregeling. Heb je het niet nodig kan je het namelijk wel uitzetten of dicht draaien maar heb je het niet moet je met losse kachels of airco’s aan de gang.
En zeker als je er een game room of werkkamer wilt hebben is verwarming noodzakelijk.

Ik zie graag screenshots van thermostaten als bewijs dat je er behaaglijk een hele dag kan zitten zonder vloerverwarming op een winterdag.
Ik advisieer veel mensen om geen zone regeling te nemen, een paar mensen kunnen er baat bij hebben
je kan het immers grotendeels op de verdeler inregelen. en met de lage aanvoer temp die bij nieuwbouw past heb je ook geen afgifte meer als de zon in de kamer gaat schijnen de delta T is gewoon teklein. dus zelfs als noodrem is het niet nodig.
uiteraard moeten de lussen in de vloer wel goed per kamer liggen anders kan je niets afregelen. (en bonus dan kan je als je het echt wil alsnog zone regeling aanschaffen)
een goed afgesteld syteem met vvw is hoe dan ook veel te langzaam om gebruikers imput binnen redelijke tijd te verwerken. Dan kan je beter andere afgiftesystemen kiezen. maar ja er zijn mensen die het kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

2 panelen, 35 kg ballast per stuk. Daar hoef je echt niet voor te versterken.

Gewoon een systeem gebruiken met o
Dichte zijkanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
GeeMoney schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:25:
[...]

Elk paneel krijgt ook ballast om te voorkomen dat ze met een storm bij 4 buren verderop terecht komen.
Per 2 panelen dus 250kg.

Het klinkt mij in ieder geval niet als een slecht idee.
Ik heb er 30 op het platte dak. Ballast is nog geen 700 kg totaal. Ligt dus aan het gebruikte legsysteem. 125 kg per paneel is idioot veel.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Takkeding
  • Laatst online: 15-09 20:37
Luukdg schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:50:
[...]
Eh dat is dezelfde aannemer als die ik heb... ik dacht juist dat hij 1 van de betere was.

Dat word bij ons dus ook extra scherp opletten bij de oplevering...
Vandaag de tweede opleveringspoging (succesvolle!) gehad en het lijkt wel alsof men dag en nacht gewerkt heeft daar. Vind het het vermelden wel waard na wat ze gedaan hebben.

Er waren veel dingen verholpen, gerepareerd of ingeregeld. Het grootste openstaande punt is dat de zonnepanelen niet geleverd waren, maar dat komt omdat de leverancier failliet gegaan is en ze op een datum van een nieuwe leverancier wachten. Al met al lijken die mensen in 6 dagen bergen werk verzet te hebben. Naast dat het controlepaneel van de mechanische ventilatie nog niet geleverd is zijn er enkele beschadigingen die nog opgelost moeten worden. En de meterkast heeft de bekende fornuisgroep op een enkele aardlek zitten, dat punt is genoteerd onder protest. "Want het werkt gewoon" :+

Ik vond het wel raar dat ze in de documenten die bij de bouw horen aangeven dat het opstookprotocol uitgevoerd dient te worden, terwijl ze eerder juist aangegeven hebben dat het niet nodig is. We doen hem voor de zekerheid toch.

Verder vond ik deze keurmeester van VEH op zich prima, maar hij nam nogal het voortouw in uitleggen van hoe installaties werkten, terwijl ik dat meer vanuit de bouw verwacht had. Ook heeft hij dingen gespot die de vorige keurmeester niet is opgevallen, zoals dakpannen die niet verankerd waren terwijl het zou moeten rond het dakraam. Dat is dus wel erg fijn aan deze dubbele keuring.

Al met al was het dus eindelijk een beetje feest oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
Hier ook geen vloerverwarming op zolder. En toch is het daar warm genoeg en kun je er prima een dag werken in de winter. In de zomer is het er wel warm. Verder heb ik temperatuurregeling in elk vertrek, maar ik heb niet de indruk dat die veel verschil maken. De badkamer komt nooit uit zichzelf boven de 20 uit. De slaapkamer staat standaard uit (dwz 16 graden), en is soms warmer dan het kantoor.

Er zijn natuurlijk meer factoren van invloed op de temperatuur en misschien is het hier allemaal niet goed ingeregeld. Ik denk dat je niet in zijn algemeenheid kan zeggen dat je het wel of niet moet doen. Elk huis is anders namelijk (grootte, vorm, isolatie, wtw, ligging etc). Het lastige is dat je van te voren niet weet of je het nodig gaat hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Ken Wood op 18-02-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:02:
[...]

Ik advisieer veel mensen om geen zone regeling te nemen, een paar mensen kunnen er baat bij hebben
je kan het immers grotendeels op de verdeler inregelen. en met de lage aanvoer temp die bij nieuwbouw past heb je ook geen afgifte meer als de zon in de kamer gaat schijnen de delta T is gewoon teklein. dus zelfs als noodrem is het niet nodig.
uiteraard moeten de lussen in de vloer wel goed per kamer liggen anders kan je niets afregelen. (en bonus dan kan je als je het echt wil alsnog zone regeling aanschaffen)
een goed afgesteld syteem met vvw is hoe dan ook veel te langzaam om gebruikers imput binnen redelijke tijd te verwerken. Dan kan je beter andere afgiftesystemen kiezen. maar ja er zijn mensen die het kunnen gebruiken.
Is zoneregeling niet verplicht vanuit het bouwbesluit of om aan de norm te voldoen? Persoonlijk vind ik het wel prettig dat we straks de slaapkamers op 17-18 kunnen zetten, beneden op 20 en de badkamer op 21 zonder daar verder op te sturen. Met een beetje geluk kan die lelijke radiator dan ook uit de (inpandige) badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deveon schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:41:
[...]

Is zoneregeling niet verplicht vanuit het bouwbesluit of om aan de norm te voldoen? Persoonlijk vind ik het wel prettig dat we straks de slaapkamers op 17-18 kunnen zetten, beneden op 20 en de badkamer op 21 zonder daar verder op te sturen. Met een beetje geluk kan die lelijke radiator dan ook uit de (inpandige) badkamer.
Die discussie moet hier gevoerd worden: Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33
rubenos schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:43:
Eerdere berekening, uit de omgevingsvergunning:
[Afbeelding]
Ik heb me hier ook over verbaasd.. Betekend dit nu dat je 5000kw per jaar moet bijkopen?
Tot zover bijna energie neutraal gebouw dan 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Bij nieuwbouw moet het regelbaar zijn maar niet persee met een termostaat per kamer.
Ik snap je idee en master -slave naregeling zie ik wel voordelen om dat voor jouw toe te passen. maar master master eigenlijk nooit een wp wil maar 1 baas en geen 7 je krijgt als neven effect dat de wp minder ideaal moet draaien en de instalatie zelf wordt ingewikkelder en vooral duurder.
Het is wel heel erg makkelijk voor de instalateur zijn werk wordt grotendeels door het systeem gedaan. en wellicht is dat waarom mensen daar naartoe trekken mensen met master master hebben geen problemen die veroorzaakt zijn omdat de instalateur iets is "vergeten" in te regelen. daarom zijn de ervaringen over het algemeen wel goed.

21 graden terwijl de omliggende kamers 17 zijn (zijn aanvoer lucht) is wel flink voor een paar m2 vloerverwarming. dat is dan ook meteen een mooi voorbeeld wat er gebeurd met master master dan moet de wp zijn vermogen kwijt zien te krijgen in dat kleine beetje vloer omdat die maar naar de 21 wil terwijl dit eigenlijk niet kan en blijft de wp pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

had je bericht nog niet gelezen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
Quito schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:10:
Voor onze nieuwbouwwoning willen we i.p.v. standaard metselwerk graag de voegen pointeren (doorstrijken). Ik had verwacht dat er alleen een meerprijs in rekening gebracht zou worden voor het materiaal (dit doet men wat ik logisch acht) omdat je later niet hoeft te voegen (vaak extern bedrijf) maar er wordt nu ook €1.500,- extra in rekening gebracht voor het extra metselwerk. Heeft er hier iemand ervaring mee?
Heeft iemand hier nog ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Quito schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Heeft iemand hier nog ervaring mee?
Meer arbeid = meer betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
[...]

Zoveel temperatuurverschil gaat je waarschijnlijk niet lukken met alleen vloerverwarming. De binnenmuren zijn onvoldoende geïsoleerd en daardoor lijkt mij dat de warmte zich uiteindelijk overal verspreid. Bij mij lukt dit in elk geval niet ondanks dat ik zoneregeling heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ben ik weer..
Ben benieuwd of dat jullie een geventileerde kruipruimte hebben en of dat de woning onder woningborg garantie gebouwd is?
Volgens mij is dit bij het bouwbesluit niet maarbij woningborg wel verplicht.

De aannemer is al meer verplichte zaken van woningborg vergeten (ventilatie garage). Ik zie bij ons nog geen ventilatie rondom de gevel voor de kruipruimte, vraag me ook af hoe ze deze nu nog door de vloer willen maken? (Zie foto). En indien geventileerd; veranderd dit iets aan de BENG norm/ eisen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:04
Ken Wood schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:43:
[...]

Zoveel temperatuurverschil gaat je waarschijnlijk niet lukken met alleen vloerverwarming. De binnenmuren zijn onvoldoende geïsoleerd en daardoor lijkt mij dat de warmte zich uiteindelijk overal verspreid. Bij mij lukt dit in elk geval niet ondanks dat ik zoneregeling heb.
Of gewoon je raam open zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ken Wood schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:43:
[...]

De vloer zal ook niet per kamer geïsoleerd zijn, maar ga het meemaken. De slaapkamers mogen best iets warmer zo lang ze maar niet direct verwarmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:33
Draakje5 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:32:
Ben ik weer..
Ben benieuwd of dat jullie een geventileerde kruipruimte hebben en of dat de woning onder woningborg garantie gebouwd is?

De aannemer is al meer verplichte zaken van woningborg vergeten (ventilatie garage). Ik zie bij ons nog geen ventilatie rondom de gevel voor de kruipruimte, vraag me ook af hoe ze deze nu nog door de vloer willen maken? (Zie foto). En indien geventileerd; veranderd dit iets aan de BENG norm/ eisen?

***members only***
Als je een kruipruimte hebt lijkt mij dat die inderdaad geventileerd moet zijn. Maar de kruipruimte zelf is niet verplicht vanuit Woningborg. Mijn onder Woningborg garantie gebouwd huis heeft die iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:06
Dronium schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:53:
[...]

Als je een kruipruimte hebt lijkt mij dat die inderdaad geventileerd moet zijn. Maar de kruipruimte zelf is niet verplicht vanuit Woningborg. Mijn onder Woningborg garantie gebouwd huis heeft die iig niet.
@Draakje5 hier ook woningborg en geen kruipruimte.
Er zit wel een stuk met piepschuim in de vloer bij de voordeur, mochten we ooit zelf een kruipluik willen maken.
Maar het is dus geen officiële kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
@Dronium @SquareOne
Thanks. Wij hebben dus wel een kruipruimte en die is ook toegankelijk via de voordeur en garage.

Bij onze vorige woning (ook woningborg, ook kruipruimte) zaten er van die zwarte ventilatiekokers naar de kruipruimte toe. Die zaten er al voordat het metselwerk begon. Ik zie hier nu nog niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
deuz14 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:18:
[...]

Ik heb me hier ook over verbaasd.. Betekend dit nu dat je 5000kw per jaar moet bijkopen?
Tot zover bijna energie neutraal gebouw dan 😅
Ja, het is een beetje een misleidende term. Met kennis van zaken kan je dit als koper zien aankomen door je in de norm te verdiepen, maar in de praktijk zie ik in mijn omgeving dat bijna elke nieuwbouwkoper er door verrast wordt. Alhoewel er na aankoop van wat extra panelen natuurlijk een mooi energiezuinig huis staat.

[ Voor 11% gewijzigd door rubenos op 18-02-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
Toppe schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:52:
[...]

Meer arbeid = meer betalen?
Dat is het juist, normaal komt er na het metselwerk een voegbedrijf (of men doet het nadien zelf) wat met pointeren niet nodig is. Het metselwerk is wel iets meer werk maar mi verrekend dit elkaar ipv €1.500,- extra kosten. Vandaar mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ben ik weer..

***members only***
Wij hebben een kruipruimte onder zowel de woning als de berging en beiden hebben idd ventilatie openingen aan zowel voor als achterzijde. Gezien hoe vochtig het nog wel is daar ook geen overbodige luxe.

Geen idee of er een verplichting voor is en vanuit wie. Onze woning is wel onder Woningborg gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:16
Deveon schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:50:
[...]

De vloer zal ook niet per kamer geïsoleerd zijn, maar ga het meemaken. De slaapkamers mogen best iets warmer zo lang ze maar niet direct verwarmd worden.
Slaapkamer thermostaat op standby, maar het is er altijd een graad of 20, dus dan voordat je gaat slapen het raam maar open. Maar niet te lang want anders gaat dat slimme systeem weer stoken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 15:55
Quito schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:11:
[...]

Dat is het juist, normaal komt er na het metselwerk een voegbedrijf (of men doet het nadien zelf) wat met pointeren niet nodig is. Het metselwerk is wel iets meer werk maar mi verrekend dit elkaar ipv €1.500,- extra kosten. Vandaar mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft.
Geen ervaring met dit specifiek, maar ik weet wel dat aannemers over het algemeen het meerwerk hoger inprijzen dan het minderwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 15:55
SquareOne schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:04:
[...]

@Draakje5 hier ook woningborg en geen kruipruimte.
Er zit wel een stuk met piepschuim in de vloer bij de voordeur, mochten we ooit zelf een kruipluik willen maken.
Maar het is dus geen officiële kruipruimte.
Is het standaard dat er een ruimte vrijgehouden wordt voor een kruipluik die je achteraf kan maken? Onze woning heeft wel een kruipruimte, maar geen kruipluik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:06
Krijgertje1979 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:56:
[...]

Is het standaard dat er een ruimte vrijgehouden wordt voor een kruipluik die je achteraf kan maken? Onze woning heeft wel een kruipruimte, maar geen kruipluik.
Geen idee. Als ik het topic mag geloven is het nogal random.
In de specificaties van onze woning stond: "geen kruipruimte" dus ze hoeven ook geen toegang op te leveren.

Als er wel een kruipruimte is zou ik het vreemd vinden als er niet ergens een sparing of op zijn mist een 'piepschuim' blok ergens in de vloerplaten zit zodat je dit achteraf kunt maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Quito schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:11:
[...]

Maar het kost de metselaar gewoon veel meer tijd dus dat moet je betalen. en een metselaar is duurder dan een voeger ;) en omdat hij in die tijd niet kan metselen betaal je dus meer geld. Het is dus zeker niet alleen materiaal kosten. en daarnaast betaal je hoe dan ook voor de afwijking in een project.
En je betaald voor minderwerk. trouwens best een bijzondere "optie" in projectbouw.

Maar het is echt niet goedkoper (of net zo duur) anders zouden alle aannemers het als standaard toepassen.. je kan er namelijk wel wat tijd mee winnen. wij hebben een proef project gedraaid ruim 20 jaar geleden.. en we moesten de metselaar bijna vastbinden zodat hij niet gewoon naar huis zou rennen. :+
kans is dus ook dat je " ik wil het niet doen tax" betaald

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 18-02-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ken Wood schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:33:
Hier ook geen vloerverwarming op zolder. En toch is het daar warm genoeg en kun je er prima een dag werken in de winter. In de zomer is het er wel warm. Verder heb ik temperatuurregeling in elk vertrek, maar ik heb niet de indruk dat die veel verschil maken. De badkamer komt nooit uit zichzelf boven de 20 uit. De slaapkamer staat standaard uit (dwz 16 graden), en is soms warmer dan het kantoor.

Er zijn natuurlijk meer factoren van invloed op de temperatuur en misschien is het hier allemaal niet goed ingeregeld. Ik denk dat je niet in zijn algemeenheid kan zeggen dat je het wel of niet moet doen. Elk huis is anders namelijk (grootte, vorm, isolatie, wtw, ligging etc). Het lastige is dat je van te voren niet weet of je het nodig gaat hebben.
Ligt dat niet meer aan wat jij een aangename temperatuur vindt om in te werken? Voor mij is een hele werkdag bij minder dan 19 graden niet te doen. Als ik op zolder de verwarming uit zet, daalt de temperatuur naar onder de 18 graden, terwijl de woonkamer op 20,5 gestookt wordt en de slaapkamers op 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Bij nieuwbouw moet het regelbaar zijn maar niet persee met een termostaat per kamer.
Ik snap je idee en master -slave naregeling zie ik wel voordelen om dat voor jouw toe te passen. maar master master eigenlijk nooit een wp wil maar 1 baas en geen 7 je krijgt als neven effect dat de wp minder ideaal moet draaien en de instalatie zelf wordt ingewikkelder en vooral duurder.
Het is wel heel erg makkelijk voor de instalateur zijn werk wordt grotendeels door het systeem gedaan. en wellicht is dat waarom mensen daar naartoe trekken mensen met master master hebben geen problemen die veroorzaakt zijn omdat de instalateur iets is "vergeten" in te regelen. daarom zijn de ervaringen over het algemeen wel goed.

21 graden terwijl de omliggende kamers 17 zijn (zijn aanvoer lucht) is wel flink voor een paar m2 vloerverwarming. dat is dan ook meteen een mooi voorbeeld wat er gebeurd met master master dan moet de wp zijn vermogen kwijt zien te krijgen in dat kleine beetje vloer omdat die maar naar de 21 wil terwijl dit eigenlijk niet kan en blijft de wp pendelen.
Wij hebben master master regeling in alle kamers, maar de WP stookt op een stooklijn, onafhankelijk van de naregeling. De badkamer lus is altijd open en het is daar altijd warm genoeg dat de elektrische radiator nooit aan staat. Dus die lus plus het buffervat zorgen er denk ik wel voor dat we genoeg afgifte mogelijk is om pendelen te voorkomen. Pendelen gebeurt dan ook alleen als het minimum vermogen van de WP te hoog is voor de warmte vraag over de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Z___Z schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Wij hebben master master regeling in alle kamers, maar de WP stookt op een stooklijn, onafhankelijk van de naregeling. De badkamer lus is altijd open en het is daar altijd warm genoeg dat de elektrische radiator nooit aan staat. Dus die lus plus het buffervat zorgen er denk ik wel voor dat we genoeg afgifte mogelijk is om pendelen te voorkomen. Pendelen gebeurt dan ook alleen als het minimum vermogen van de WP te hoog is voor de warmte vraag over de hele dag.
dan heeft de badkamer dus geen (master) thermostaat en dus ook geen vraag hij loopt alleen mee op andere vraag. zolang dat groot genoeg is kan dat en zouden alle geschakelde groepen (kamers) opzich dus groot genoeg zijn om niet te pendelen. en dat kan.. maar een badkamer groep kan dat gewoon niet zijn. er zijn bijna geen wamtepompen met een minimale afgifte die laag genoeg is.. dus de badkamer op 21 zetten (zoals is geopperd gaat niet op) meedraaien of master slave (wat meedraaien eigenlijk is.) kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:29:
[...]

dan heeft de badkamer dus geen (master) thermostaat en dus ook geen vraag hij loopt alleen mee op andere vraag. zolang dat groot genoeg is kan dat en zouden alle geschakelde groepen (kamers) opzich dus groot genoeg zijn om niet te pendelen. en dat kan.. maar een badkamer groep kan dat gewoon niet zijn. er zijn bijna geen wamtepompen met een minimale afgifte die laag genoeg is.. dus de badkamer op 21 zetten (zoals is geopperd gaat niet op) meedraaien of master slave (wat meedraaien eigenlijk is.) kan wel.
Nee WP werkt anders dan een gas CV. De cv pomp draait 24/7 en de WP stuurt aan de hand van aanvoer/retour temperatuur. Dus de badkamer krijgt altijd circulatie, ookal is er nergens in de woning vraag. De temperatuur die gestookt wordt en de snelheid van de cv pomp is afhankelijk van de buitentemperatuur en het verschil tussen de aanvoer en retour temperatuur van de verwarming. De kamer thermostaten openen de vloerverwarming verdelers als er warmte vraag is in die kamer en anders is die dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Z___Z schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:37:
[...]

Nee WP werkt anders dan een gas CV. De cv pomp draait 24/7 en de WP stuurt aan de hand van aanvoer/retour temperatuur. Dus de badkamer krijgt altijd circulatie, ookal is er nergens in de woning vraag. De temperatuur die gestookt wordt en de snelheid van de cv pomp is afhankelijk van de buitentemperatuur en het verschil tussen de aanvoer en retour temperatuur van de verwarming. De kamer thermostaten openen de vloerverwarming verdelers als er warmte vraag is in die kamer en anders is die dicht.
ik weet hoe een wp werkt en ik wil hier gerust op reageren, maar we gaan een beetje ver offtopic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 16:11
Quito schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:10:
Bij onze nieuwbouwwoning (opgeleverd in 2019) was een doorgestreken voeg standaard. Ik heb weinig verstand van metselen of voegen en zie niet wat er nou zo bijzonder aan is.
Ik ging er eigenlijk van uit dat het een besparingsmaatregel voor de aannemer was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Ben ik weer..

***members only***
Hier zijn ze nog niet zo ver, ga er is op letten. Maar waar haal je al deze kennis vandaan? Heb je een checklist of iets? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ben ik weer..

***members only***
Ventilatie voor je garage is gewoon een gat door de gevel en hij voldoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Toppe schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:33:
[...]

het komt nog steeds heel veel voor dat de garage op de vergunning staat als berging, dan voldoet hij al helemaal makkelijk woningborg adviseerd dan alleen om duidelijk te melden dat het gaat om een berging die niet bedoeld is voor het stallen van motorvoertuigen. maargoed dat is een advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
twain4me schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:21:
[...]

het komt nog steeds heel veel voor dat de garage op de vergunning staat als berging, dan voldoet hij al helemaal makkelijk woningborg adviseerd dan alleen om duidelijk te melden dat het gaat om een berging die niet bedoeld is voor het stallen van motorvoertuigen. maargoed dat is een advies.
Dat hebben ze bij ons ook gedaan maar we hebben wel ventilatie en vloerverwarming + volledig geïsoleerd :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:24:
[...]

Dat hebben ze bij ons ook gedaan maar we hebben wel ventilatie en vloerverwarming + volledig geïsoleerd :D
Wij hebben ook een geisoleerde en verwarmde berging met ventilatie, maar het maakt nogal een verschil of je een berging hebt of een garage voor de eisen aan de ventilatie zoals @twain4me ook al zei.

Op het moment dat er een motorvoertoeg met draaiende motor binnen kan zijn moet er veel meer ventilatie zijn.
Bij ons is het nu een rooster in de deur achter en een pijpje door het dak aan de voorkant. Daar kom je voor een garage niet zo makkelijk mee weg.

Bij ons ging de aannemer zelfs zo ver dat de 2 rijen grindtegels op de oprit net niet tot de deur van de berging werden gelegd om duidelijk te maken dat de auto daar niet naar binnen mag/moet rijden.

Edit:
Van Woningborg:
Is het wel een stallingsruimte voor het stallen van motorvoertuigen, dan geeft het Bouwbesluit aan dat deze ruimte geventileerd wordt middels 3 l/s per m2 vloeroppervlakte. Houd er in het laatste geval ook rekening mee dat de scheidingconstructie van deze sterk geventileerde ruimte met de woning een isolatiewaarde heeft van 4,5 voor wanden en 4,5 voor plafond.
Dat is ruim 3x zoveel als de vereiste 0.9 l/s per m2 voor verblijfsgebieden in de woning.

[ Voor 26% gewijzigd door Farmerwood op 18-02-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:14:
[...]

Wij hebben ook een geisoleerde en verwarmde berging met ventilatie, maar het maakt nogal een verschil of je een berging hebt of een garage voor de eisen aan de ventilatie zoals @twain4me ook al zei.

Op het moment dat er een motorvoertoeg met draaiende motor binnen kan zijn moet er veel meer ventilatie zijn.
Bij ons is het nu een rooster in de deur achter en een pijpje door het dak aan de voorkant. Daar kom je voor een garage niet zo makkelijk mee weg.

Bij ons ging de aannemer zelfs zo ver dat de 2 rijen grindtegels op de oprit net niet tot de deur van de berging werden gelegd om duidelijk te maken dat de auto daar niet naar binnen mag/moet rijden.

Edit:
Van Woningborg:

[...]

Dat is ruim 3x zoveel als de vereiste 0.9 l/s per m2 voor verblijfsgebieden in de woning.
Snap ik, ik doelde ook op een berging ipv garage in de KAO.

Al zou het een garage mogen heten dan weet ik nog niet hoe ik m’n auto binnen krijg: de deuren zijn 2x 98cm.

Tuurlijk heb je nog scooters en motoren maar doorgaans worden die nog binnen gestart is er ervaring in mijn omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
LordBusiness schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:11:
[...]
Hier zijn ze nog niet zo ver, ga er is op letten. Maar waar haal je al deze kennis vandaan? Heb je een checklist of iets? :)
Er is een checklist voor oplevering en een ABC van woningborg. Voor de ABC moet je een abbonement afsluiten om alles te kunnen lezen. Ik weet ook niet alles maar scheelt ook dat we het zelfde traject 6 jaar geleden meegemaakt hebben.

Checklist ( kun je natuurlijk nu al deels doorlopen ipv bij oplevering )
https://www.woningborg.nl...oads/downloads-nieuwbouw/
Maargoed dit geldt alleen als je onder woningborg garantie bouwt.

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 18-02-2023 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Toppe schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:33:
[...]

Dat klopt. Dat hebben ze bij ons ook gedaan. Een paddenstoel op dak en rooster in deurkozijn.
Maargoed, dit is beter dan helemaal geen ventilatie wat mij betreft.

Iedere garage/berging moet volgens woningborg geventileerd worden, er is alleen wel verschil in de ventilatiecapaciteit als het gaat om opstelplaats auto of wasmachine/droger, warmtepomp enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:16:
[...]

Dat klopt. Dat hebben ze bij ons ook gedaan. Een paddenstoel op dak en rooster in deurkozijn.

Iedere garage/berging moet volgens woningborg geventileerd worden, er is alleen wel verschil in de ventilatiecapaciteit als het gaat om opstelplaats auto of wasmachine/droger, warmtepomp enz.
Geen idee wat de eisen zijn van een berging qua extra ventilatie maar ik ben blij dat wij er gewoon één inblaas ventiel van de WTW is aangebracht. Wij gebruiken het echt als verleng stuk van het huis en de deur er naar toe staat altijd open.

Dat was ook wel één van mijn ‘eisen’. Ikzelf kom oorspronkelijk uit een dorp waarbij iedereen via de achterdeur naar binnen kwam en dat miste ik in ons vorige huis erg. Hier komen we ook altijd via de berging binnen daar heb ik een schoenen rek gemaakt en allemaal haken voor de jassen. Samen met een flinke schoonloopmat is het een ideale binnenkomst!

Ik kan me niet heugen wanneer de voordeur voor het laatst hier geopend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Draakje5 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:16:
[...]

Iedere garage/berging moet volgens woningborg geventileerd worden, er is a lleen wel verschil in de ventilatiecapaciteit als het gaat om opstelplaats auto of wasmachine/droger, warmtepomp enz.
Hebben wij ook, maar dan met mechanische ventilatie in de paddestoel die gaat draaien als het licht aan is. Volgens mij omdat officieel als echte garage voor auto is bestempeld. Gaat al 1.5 goed qua luchtvochtigheid en temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
kepler schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:00:
[...]

Hebben wij ook, maar dan met mechanische ventilatie in de paddestoel die gaat draaien als het licht aan is. Volgens mij omdat officieel als echte garage voor auto is bestempeld. Gaat al 1.5 goed qua luchtvochtigheid en temperatuur.
Top. En als ie niet draait dan heb je wel gewoon ventilatie toch, alleen mindere capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Draakje5 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:09:
[...]

Top. En als ie niet draait dan heb je wel gewoon ventilatie toch, alleen mindere capaciteit?
Dan is het natuurlijke ventilatie, dat lijkt dus te werken. Wel hebben we meerdere keren per dag de deur open (fiets erin/eruit), dus dat helpt ook qua ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
kepler schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:12:
[...]

Dan is het natuurlijke ventilatie, dat lijkt dus te werken. Wel hebben we meerdere keren per dag de deur open (fiets erin/eruit), dus dat helpt ook qua ventilatie.
Fijn! Hebben jullie ook een buitendeur naar de woonkamer /keuken en een geisoleerde garage zonder verwarming? Zo ja, hoe ervaar je het warmte(verschil)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Draakje5 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Fijn! Hebben jullie ook een buitendeur naar de woonkamer /keuken en een geisoleerde garage zonder verwarming? Zo ja, hoe ervaar je het warmte(verschil)?
Nee dat dan weer niet, we kunnen niet binnendoor naar de garage. Ik heb het wel eens gemeten en in de winter komt de temperatuur niet onder de 13/14 graden. Volledig geïsoleerde garage zonder verwarming (1 zijde direct aan ons huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Hoe cruciaal is bij ltv verwarming de warmteweerstand van de vloer op de bovenste verdiepingen?

Stel je kiest op de zolder voor klik pvc ipv plak pvc. Wat gebeurt er met de warmte die niet doorgelaten wordt door de vloer? Gaat dat verloren of wordt het afgegeven aan de verdieping eronder?

De vraag is dus eigenlijk of de hoeveelheid energie die je verliest door het kiezen van een vloer met iets hogere warmteweerstand verwaarloosbaar is in zo een geval.

Uiteraard zal het in alle gevallen gaan om een vloer die wel geschikt is voor vloerverwarming. Maar daar zit dus veel variatie in. Als in: plak pvc heeft een lagere weerstand dan klik pvc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
ObiTewodros schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:24:
Hoe cruciaal is bij ltv verwarming de warmteweerstand van de vloer op de bovenste verdiepingen?

Stel je kiest op de zolder voor klik pvc ipv plak pvc. Wat gebeurt er met de warmte die niet doorgelaten wordt door de vloer? Gaat dat verloren of wordt het afgegeven aan de verdieping eronder?

De vraag is dus eigenlijk of de hoeveelheid energie die je verliest door het kiezen van een vloer met iets hogere warmteweerstand verwaarloosbaar is in zo een geval.

Uiteraard zal het in alle gevallen gaan om een vloer die wel geschikt is voor vloerverwarming. Maar daar zit dus veel variatie in. Als in: plak pvc heeft een lagere weerstand dan klik pvc.
Je verliest geen warmte/energie. Je verliest alleen capaciteit. Warmte die niet afgegeven kan worden aan de ruimte gaat gewoon weer terug naar de warmtepomp. Dus het resultaat kan zijn dat je hogere temperaturen nodig hebt om de ruimte warm te krijgen of dat het langer duurt voordat het warm is. Bij hogere aanvoer temperatuur verlies je wel energie door een minder efficiënte warmtepomp. Maar als de zolder gewoon 15 cm hoh aangelegd wordt is er sowieso capaciteit te over, omdat je veel minder capaciteit nodig hebt om de zolder te verwarmen dan de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:23:
We hebben gisteren van de koopbegeleider offertes gekregen voor airco in de woning. 10k voor de begane grond en de ouderslaapkamer, wat me behoorlijk aan de prijs lijkt.

We lijken nu een beetje toch aan het einde van ons budget te komen en als ik zo rond google lijkt het me dat dit goedkoper achteraf kan. Echter weet ik niet of dit vrij makkelijk (en mooi) kan zonder dat de aannemer iets voorbereid.

Heeft iemand ervaring met het achteraf aanleggen van airco en advies om het zo kosttechnisch zo laag mogelijk te houden?
Hier achteraf laten doen in 3 slaapkamers waarvan 1 op zolder. Vooraf bedacht hoe het uitkwam, buitenunit op de erker zodat de leiding in een inloopkast binnenkwam en vervolgens naar zolder in de technische ruimte. Kortom nergens leidingen in het zicht. Kosten waren 6k door een gerenommeerde club, en a-merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kepler schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:12:
[...]

Nee dat dan weer niet, we kunnen niet binnendoor naar de garage. Ik heb het wel eens gemeten en in de winter komt de temperatuur niet onder de 13/14 graden. Volledig geïsoleerde garage zonder verwarming (1 zijde direct aan ons huis)
Netjes, hier heb ik de berging in December als koelkast gebruikt want het was daar 6 graden.
Wij hebben wel een verbinding met de keuken dmv een standaard binnendeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Z___Z schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:53:
[...]

Je verliest geen warmte/energie. Je verliest alleen capaciteit. Warmte die niet afgegeven kan worden aan de ruimte gaat gewoon weer terug naar de warmtepomp. Dus het resultaat kan zijn dat je hogere temperaturen nodig hebt om de ruimte warm te krijgen of dat het langer duurt voordat het warm is. Bij hogere aanvoer temperatuur verlies je wel energie door een minder efficiënte warmtepomp. Maar als de zolder gewoon 15 cm hoh aangelegd wordt is er sowieso capaciteit te over, omdat je veel minder capaciteit nodig hebt om de zolder te verwarmen dan de begane grond.
Danku, eerste deel klinkt logisch. Tweede deel snap ik niet. Wat is hoh en waarom resulteert het bij 15 cm in minder capaciteit benodigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 21:55
Onze vloerverdelers hebben vanuit de bouw geen omkasting. Iemand goede ervaringen met een after market omkasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Farmerwood schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:41:
[...]

Netjes, hier heb ik de berging in December als koelkast gebruikt want het was daar 6 graden.
Wij hebben wel een verbinding met de keuken dmv een standaard binnendeur.
Geisoleerde garage (vloer,dak,muur) en binnendeur naar woning en dan 6 graden ja? Lijkt me wel heel fris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:16
ObiTewodros schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Danku, eerste deel klinkt logisch. Tweede deel snap ik niet. Wat is hoh en waarom resulteert het bij 15 cm in minder capaciteit benodigd?
Hoh is hart op hart afstand van de slangen. Bij nieuwbouw wordt er gekozen voor 10 of 15 centimeter of soms een combinatie van die twee. Hoe dichter op elkaar hoe meer slang lengte en dus mogelijkheid voor warmte afgifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Draakje5 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:16:
[...]

Geisoleerde garage (vloer,dak,muur) en binnendeur naar woning en dan 6 graden ja? Lijkt me wel heel fris.
Luister nu gewoon naar alle adviezen :).
Als je er niet stookt warmt het nagenoeg niet op.
Hier is mijn vol geisoleerde garage in de winter zonder directe verbinding met mijn verwarmde bijkeuken/kantoor ook gewoon tussen de 6-12 graden afhankelijk van buiten temp. En of ik apparaten aan heb staan.
Doe jezelf een plezier en leg een lus of een airco aan. :)

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 19-02-2023 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:16:
[...]
Check. We hebben er een radiator die de ruimte redelijk vlot naar 15 graden kan krijgen, maar die staat eigenlijk nauwelijks aan omdat de buitendeur van de berging ook tig keer per dag open staat en dan is de warmte ook zo weer weg. Stook er dus alleen als ik met iets bezig ben in de berging wat langer dan 15 min duurt.

Mijn advies is net zoals dat van @GeeMoney om er iets van verwarming te regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Batata007 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:32:
Onze vloerverdelers hebben vanuit de bouw geen omkasting. Iemand goede ervaringen met een after market omkasting?
in mdf ofzo (laten) maken is vaak een stuk mooier dan kan je hem maken hoe je wil (afmetingen, wel geen deurtje etc) en schilderen in de kleur van de muur of zelfs mee behangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Bij ons in de BENG berekeningen is nog gerekend met PV-panelen van 300wp. Dat zouden er dus 17 worden (5100wp totaal). Ik heb er liever minder met een hoger wp zodat ik later makkelijker een dakraam/dakkapel kan plaatsen. Voor oplevering niet mogelijk en ligt het dak achter redelijk vol. Nu geeft de projectbegeleider en de installateur aan dat het type nog niet bekend is / niet ingekocht is maar ze wel verwachten er iets rekening mee te kunnen houden.

Als ik een beetje om me heen kijk is inmiddels de standaard rond de 400 wp (zelfs meer al mogelijk) en dat zou zomaar zo'n 4 a 5 panelen kunnen schelen. Klopt die aanname een beetje? Uiteraard is het afwachten en kan niemand wat beloven maar goed, het zou me verbazen als die 300wp er nog op komt. Wat voor PV panelen zijn er neergelegd bij jullie de laatste tijd of komen er bij jullie?
Pagina: 1 ... 198 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.