Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:57
LordBusiness schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:25:
Bij ons in de BENG berekeningen is nog gerekend met PV-panelen van 300wp. Dat zouden er dus 17 worden (5100wp totaal). Ik heb er liever minder met een hoger wp zodat ik later makkelijker een dakraam/dakkapel kan plaatsen. Voor oplevering niet mogelijk en ligt het dak achter redelijk vol. Nu geeft de projectbegeleider en de installateur aan dat het type nog niet bekend is / niet ingekocht is maar ze wel verwachten er iets rekening mee te kunnen houden.

Als ik een beetje om me heen kijk is inmiddels de standaard rond de 400 wp (zelfs meer al mogelijk) en dat zou zomaar zo'n 4 a 5 panelen kunnen schelen. Klopt die aanname een beetje? Uiteraard is het afwachten en kan niemand wat beloven maar goed, het zou me verbazen als die 300wp er nog op komt. Wat voor PV panelen zijn er neergelegd bij jullie de laatste tijd of komen er bij jullie?
Wij krijgen "minimaal 405WP" panelen, ook als we uitbreiden. In de berekening stond 350WP. Merk/type onbekend.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukdg
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-02 12:49
rubenos schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:27:
[...]

Wij krijgen "minimaal 405WP" panelen, ook als we uitbreiden. In de berekening stond 350WP. Merk/type onbekend.
Bij ons word niet gesproken over WP, maar over W/m2.
Ze zeggen dat we minimaal 175 W/m2 krijgen. Is dat vergelijkbaar met 405WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 23:39
Luukdg schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:12:
[...]

Bij ons word niet gesproken over WP, maar over W/m2.
Ze zeggen dat we minimaal 175 W/m2 krijgen. Is dat vergelijkbaar met 405WP?
Meeste zonnepanelen zijn kleiner dan 2 m2 dus bij 175 W/m2 zou het minder zijn dan 405WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Bij mij stond in de KAO panelen van 330 Wp. Ik krijg er maar 3 dus ik zie wel wat het uiteindelijk wordt. Ga ze toch direct erafhalen en vervangen voor een nieuw systeem. MIsschien nog wel leuk om ze te bewaren en op de uitbouw of veranda te zetten voor nog wat extra opwek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 15:17
Bij ons in de BENG berekeningen is nog gerekend met PV-panelen van 300wp. Dat zouden er dus 17 worden (5100wp totaal). Ik heb er liever minder met een hoger wp zodat ik later makkelijker een dakraam/dakkapel kan plaatsen. Voor oplevering niet mogelijk en ligt het dak achter redelijk vol. Nu geeft de projectbegeleider en de installateur aan dat het type nog niet bekend is / niet ingekocht is maar ze wel verwachten er iets rekening mee te kunnen houden.

Als ik een beetje om me heen kijk is inmiddels de standaard rond de 400 wp (zelfs meer al mogelijk) en dat zou zomaar zo'n 4 a 5 panelen kunnen schelen. Klopt die aanname een beetje? Uiteraard is het afwachten en kan niemand wat beloven maar goed, het zou me verbazen als die 300wp er nog op komt. Wat voor PV panelen zijn er neergelegd bij jullie de laatste tijd of komen er bij jullie?
Kans is groot dat die 400WP zonnepanelen ook gewoon groter zijn, weet niet of er zo enorm veel verschil is in W/m² tussen panelen? En indien wel vermoed ik dat er redelijke prijsverschillen zijn dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07

Bij ons blijven het helaas 325 panelen, ondanks de markt dat inmiddels ingehaald heeft met betere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Draakje5 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:08:
[...]

Er is een checklist voor oplevering en een ABC van woningborg. Voor de ABC moet je een abbonement afsluiten om alles te kunnen lezen. Ik weet ook niet alles maar scheelt ook dat we het zelfde traject 6 jaar geleden meegemaakt hebben.

Checklist ( kun je natuurlijk nu al deels doorlopen ipv bij oplevering )
https://www.woningborg.nl...oads/downloads-nieuwbouw/
Maargoed dit geldt alleen als je onder woningborg garantie bouwt.
Ik denk dat ik mijzelf moet corrigeren na verdere inlichting.

Het is het sterke advies van woningborg om de kruipruimte ventilerend uit te voeren. Wanneer dit niet gebeurt is dat niet direct een gebrek. Wanneer er echter problemen optreden in de kruipruimte dan kan de aannemer wel verplicht worden om dit op te lossen bijvoorbeeld dmw ventilatie van deze kruipruimte.

Veelvoorkomende problemen zijn vocht, stank en gassen (radongas) bij niet ventileren. Al schijnt dat laatste in Nederland niet veel voor te komen, maar is het wel zeer schadelijk voor je gezondheid en een risico als je de kruipruimte in gaat die niet geventileerd wordt.

Samenvattend: als je als aannemer onder woningborg bouwt, doe je er gewoon verstandig aan voor een paar euro een ventilatiekoker in de kruipruimte te installeren om toekomstig gezeik te voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 20-02-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:55

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:52:
[...]
Samenvattend: als je als aannemer onder woningborg bouwt, doe je er gewoon verstandig aan voor een paar euro een ventilatiekoker in de kruipruimte te installeren om toekomstig gezeik te voorkomen.
Het kost weer extra geld en het is niet verplicht. Waarom zou een aannemer het dan doen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Toppe schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Het kost weer extra geld en het is niet verplicht. Waarom zou een aannemer het dan doen?
Ik probeer Woningborg te quoten die ik heb gesproken:
Omdat als een gebrek aan ventilatie voor problemen in de kruipruimte zorgt (ophoping gassen, te hoge luchtvochtigheid die voor problemen zorgt of stank), dit volgens de garantie (van Woningborg) als ondeugdelijk wordt gezien en dan wel ventilatie verlangd kan worden. Dan kan de aannemer dus alsnog (naderhand) de gevel open breken om ventilatie toe te passen (op basis van de woningborg garantie eisen). Een kokertje of 2 toepassen kost de kop niet, verder nagenoeg geen kosten om ventilatie toe te passen.

Overigens na het opnieuw lezen van de technische omschrijving zie ik dat de kruipruimte bij ons wel geventileerd zou worden / wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 20-02-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:51:
[...]

Ik probeer Woningborg te quoten die ik heb gesproken:
Omdat als een gebrek aan ventilatie voor problemen in de kruipruimte zorgt (ophoping gassen, te hoge luchtvochtigheid die voor problemen zorgt of stank), dit volgens de garantie (van Woningborg) als ondeugdelijk wordt gezien en dan wel ventilatie verlangd kan worden. Dan kan de aannemer dus alsnog (naderhand) de gevel open breken om ventilatie toe te passen (op basis van de woningborg garantie eisen). Een kokertje of 2 toepassen kost de kop niet, verder nagenoeg geen kosten om ventilatie toe te passen.

Overigens na het opnieuw lezen van de technische omschrijving zie ik dat de kruipruimte bij ons wel geventileerd zou worden / wordt.
Dat snap ik, maar de denkwijze van de aannemer is weer anders. Blijkbaar nemen ze liever het risico om het niet te doen.

Daarbij moet een herstel ‘redelijk’ zijn. Als er voor €50.000 hersteld moet worden terwijl het op een misschien wat minder mooie manier hersteld kan worden voor €200 dan kan je ze niet dwingen om voor een duurdere oplossing te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Toppe schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:04:
[...]

Dat snap ik, maar de denkwijze van de aannemer is weer anders. Blijkbaar nemen ze liever het risico om het niet te doen.

Daarbij moet een herstel ‘redelijk’ zijn. Als er voor €50.000 hersteld moet worden terwijl het op een misschien wat minder mooie manier hersteld kan worden voor €200 dan kan je ze niet dwingen om voor een duurdere oplossing te gaan.
Daar ben ik het mee eens. Als bijvoorbeeld de ventilatiekoker 10K kost (om maar iets te noemen) en het toevoegen van een folie op de kruipruimte, of schelpen bijvoorbeeld maar 5K en ook de oorzaak van het probleem verhelpt, dan is dat ook prima.
Echter heeft de garantiewaarborgende instantie ook wat te zeggen over de oplossing, die zou de oplossing moeten goedkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:08:
[...]

Daar ben ik het mee eens. Als bijvoorbeeld de ventilatiekoker 10K kost (om maar iets te noemen) en het toevoegen van een folie op de kruipruimte, of schelpen bijvoorbeeld maar 5K en ook de oorzaak van het probleem verhelpt, dan is dat ook prima.
Echter heeft de garantiewaarborgende instantie ook wat te zeggen over de oplossing, die zou de oplossing moeten goedkeuren.
Nja, woningborg wil gewoon een oplossing waarbij voldaan wordt aan de wettelijke eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:06
Mijn woning wordt zonder kruipruimte opgeleverd. Vind dat best wel een dingetje ivm de afvoer en kabels/leidingen die onder de vloer liggen. Ook kan ik nu niet makkelijk aansluitingen maken. (zoals bijvoorbeeld een kabel van de meterkast naar het dak binnendoor onder de grond en daarna via de koof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iamthefish
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-01 19:33
Joris-Jansen schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:32:
Mijn woning wordt zonder kruipruimte opgeleverd. Vind dat best wel een dingetje ivm de afvoer en kabels/leidingen die onder de vloer liggen. Ook kan ik nu niet makkelijk aansluitingen maken. (zoals bijvoorbeeld een kabel van de meterkast naar het dak binnendoor onder de grond en daarna via de koof.
Hier ook een woning zonder officiele kruipruimte. Maar ik begreep dat er altijd wel een ruimte onder het huis is, hoe ondiep dan ook. Dus het lijkt mij dat het wel mogelijk is om leidingwerk aan te sluiten maar dat het inderdaad wat lastiger gaat.
Maar afwachten hoe diep de ruimte uiteindelijk wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:51
Wat is een nette oplossing als de aannemer vergeten is een loze leiding te leggen? De aannemer zal vast wel voor de makkelijke route kiezen: foutje bedankt, hier heb je je geld terug.

Gewenste oplossing is dat ze alsnog de loze leiding realiseren.

Maar ik ben bang dat ik ze daar niet toe kan dwingen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Iamthefish schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:47:
[...]

Hier ook een woning zonder officiele kruipruimte. Maar ik begreep dat er altijd wel een ruimte onder het huis is, hoe ondiep dan ook. Dus het lijkt mij dat het wel mogelijk is om leidingwerk aan te sluiten maar dat het inderdaad wat lastiger gaat.
Het is vooral de vraag of je een Luik hebt om er bij te komen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
c-nan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:49:
Wat is een nette oplossing als de aannemer vergeten is een loze leiding te leggen? De aannemer zal vast wel voor de makkelijke route kiezen: foutje bedankt, hier heb je je geld terug.

Hier hebben ze gewoon zonder te klagen de kabel voor de eventuele zonnepanelen alsnog getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
c-nan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:49:

Zal heel erg liggen aan het type wanden of het nog achteraf netjes kan. Beton kan je waarschijnlijk vergeten, kalkzandsteen is het vaak nog wel mogelijk, al is het wel een stuk moeilijker om het via de vloer te doen wat op de verdiepingen vaak in de dekvloer wordt gestort.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:51
BiG-GuY schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:55:
[...]

Zal heel erg liggen aan het type wanden of het nog achteraf netjes kan. Beton kan je waarschijnlijk vergeten, kalkzandsteen is het vaak nog wel mogelijk, al is het wel een stuk moeilijker om het via de vloer te doen wat op de verdiepingen vaak in de dekvloer wordt gestort.
Vanuit de meterkast de kruipruimte in, daar richting de achtergevel, gat maken (of onder de fundering door, wat ze zelf willen) en leiding er doorheen.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:06
[...]

Haha oke, maar hoe ben je dan van plan om onder het huis te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:43

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

bbbrumbrum schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:32:
[...]

Wat houd technisch niet mogelijk in? Kost ze teveel?

Hele idee van WTW is wel weg als je ergens een open gat naar buiten in je gevel maakt. Die ook nog eens stroom kost. En hoe gaat de WTW om met de onbalans?

Nu is afzuiging wel minder slecht dan van buiten inblazen, maar dit moet je niet willen.
Zou ze vriendelijk laten weten dat je dit voorstel afkeurt.

Hebben ze een lichtdichtheidswaarde afgegeven in EPC/BENG? Zou daar nog wel extra om vragen hoe ze die denken te behalen...

En ook hoe het leidingwerk voor die buisventilator naar het dak/gevel gaat. Voor hetzelfde geld zit je ineens met allemaal koven te kijken.
Heeft even geduurd maar een reactie van de kopersbegeleider:

Omdat het een berging is, valt deze buiten de BENG berekening. De BENG berekening gaat alleen over de woning en niet over de aangebouwde berging. De berging wordt daarom ook niet toegevoegd aan de WTW installatie, het is namelijk een bergruimte en geen verblijfsruimte.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mr.Viper schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:42:
[...]

Heeft even geduurd maar een reactie van de kopersbegeleider:

Omdat het een berging is, valt deze buiten de BENG berekening. De BENG berekening gaat alleen over de woning en niet over de aangebouwde berging. De berging wordt daarom ook niet toegevoegd aan de WTW installatie, het is namelijk een bergruimte en geen verblijfsruimte.
Ok, maar hoe doen ze dan de luchtdichting? Want dan moet die onbenoemde ruimte ook hermetisch afgesloten zijn tov de woning zelf (oa valdorpel en rubbers in deurkozijn). Is de tussenmuur geisoleerd?
En krijg je ook een toevoerventiel/rooster oid voor aanvoer van de lucht?

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:47:
[...]

Ok, maar hoe doen ze dan de luchtdichting? Want dan moet die onbenoemde ruimte ook hermetisch afgesloten zijn tov de woning zelf (oa valdorpel en rubbers in deurkozijn). Is de tussenmuur geisoleerd?
En krijg je ook een toevoerventiel/rooster oid voor aanvoer van de lucht?

8)7
Daar wordt vaak idd gewoon een normale binnendeur of een buitendeur voor gebruikt met rubbers en valdorpel. Is bij ons ook zo uitgevoerd. Rooster in de deur achterin de berging en paddestoel op het dak aan de voorzijde. Aka de berging heeft natuurlijke ventilatie in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
[...]

Er is inderdaad wel wat ruimte maar dat is echt bizar weinig, ze storten die ruimtes voordat ze de vloerplaten monteren vol met zand. Theoretisch gezien zou je een gat onder de fundering kunnen graven en van daaruit bij je vloerplaten en afvoerleidingen terecht kunnen komen. Maar dat ga je in de praktijk nooit doen, je moet echt heel veel zand weg graven (wat je ook niet meer terug gaat krijgen) en je ziet helemaal niet wat je aan het doen bent. Ik heb die gedachte namelijk ook gehad en het funderingsproces bij mijn huis gevolgd en toen geconcludeerd dat er geen beginnen aan is.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Als je een deur hebt naar de garage/berging wordt dat altijd een buitendeur ( bij een BENG woning met wtw). Tenzij je garage/berging binnen de geisoleerde schil van de woning valt en dus ook geisoleerd EN verwarmd wordt dan kan dat mogelijk anders.

Overigens hebben wij een geisoleerde garage maar valt deze buiten de schil van de woning (geen WTW in garage en ook geen verwarming).

Anders krijg je dus dit idee:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 02:17

De panelen worden toch groter naarmate je meer wp afneemt? Dus dan zal het geen 4 a 5 panelen schelen, maar zal je even veel oppervlakte gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 99% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Aubergine schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:16:
[...]

Wij hebben precies hetzelfde. Heel dak ligt vol, bijleggen is geen optie. Blijken het 300 wp panelen te zijn :( Opplussen was geen optie.
Welkom in de wondere wereld van projectbouw 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Draakje5 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:51:
[...]

Welkom in de wondere wereld van projectbouw 8)7
Wanneer was het bekend wat er ongeveer kwam te liggen? Bouw begint zeer binnenkort bij ons, maar nog niks bekend over de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:31
Diablow schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:34:
[...]

Wanneer was het bekend wat er ongeveer kwam te liggen? Bouw begint zeer binnenkort bij ons, maar nog niks bekend over de zonnepanelen.
Zo laat mogelijk. Hier pas 2 maanden voor oplevering woning en dat was 1 week na het leggen van de panelen.
Overigens standaard 350Wp maar upgrade was hier wel mogelijk naar 385Wp. (3 jaar geleden inmiddels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Bij ons liggen de standaard schaampanelen van 320 wp alleen maar in de weg. Doen meer kwaad dan goed. Maar helaas kunnen ze niet weggelaten worden want dan wordt er niet voldaan aan beng. 🤦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:50
Midan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:01:
Bij ons liggen de standaard schaampanelen van 320 wp alleen maar in de weg. Doen meer kwaad dan goed. Maar helaas kunnen ze niet weggelaten worden want dan wordt er niet voldaan aan beng. 🤦
Lees deze anders even door https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Weet niet of EPC en BENG vergelijkbaar zijn…

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Midan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:01:
kw_nl schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:07:
[...]

Lees deze anders even door https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Weet niet of EPC en BENG vergelijkbaar zijn…
Voor zover ik weet met mijn EPC woning is BENG de opvolger en is die vooral een stuk strenger qua eisen. Dus dat artikel zal net zo goed van toepassing zijn op de BENG.

Ik heb hier na oplevering de 2 schaampanelen met micro-omvormer gewoon eraf gehaald en vervangen door 16 nieuwe panelen.

De set die van het dak kwam heb ik incl verkocht. Reden dat ik geen gebruik gemaakt heb van die regeling is omdat het goedkoper was om het zo te doen.
De aannemer wilde er geen geld voor retour doen (en wel met een stalen bek bijna 500 euro per paneel vragen als je extra panelen bij wilde leggen).
En als je de panelen weg liet kreeg je ook geen extra groep in de meterkast en loze leiding naar zolder. En per loze leiding moest ik ook 185 euro aftikken.

Die groep kan ik zelf voor een paar tientjes plaatsen, maar dan had ik onder de streep alsnog 185 euro moeten betalen om de panelen weg te laten en nu kreeg ik meer dan dat bedrag door die set schaampanelen te verkopen nadat ze van het dak kwamen.

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 21-02-2023 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:54
Lekkere sensatie-titel. De rest achter een paywall, maar gelukkig wordt in de lead naar de bron verwezen.
En die stellen het iets genuanceerder: https://milieudatabase.nl...armtepomp-valt-hoger-uit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
dixet schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:25:
[...]

Lekkere sensatie-titel. De rest achter een paywall, maar gelukkig wordt in de lead naar de bron verwezen.
En die stellen het iets genuanceerder: https://milieudatabase.nl...armtepomp-valt-hoger-uit/
Las het toen ik op dat kleine kamertje zat, verder niet echt naar bronnen gekeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
Hoe zijn jullie omgegaan met het aanvragen van offertes voor zonnepanelen aan derde partijen tijdens de bouw?

Via de aannemer was het veel te prijzig, maar ze vertikken het ook om de juiste maten van het dak te geven. Daarnaast laat ik twee dakramen plaatsen aan de kant waar de zonnepanelen moeten komen, maar weet ik niet precies waar ze komen, waardoor het weer lastig is om het aantal zonnepanelen al zelf een beetje te berekenen/schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
TRD07 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:50:
Hoe zijn jullie omgegaan met het aanvragen van offertes voor zonnepanelen aan derde partijen tijdens de bouw?

Via de aannemer was het veel te prijzig, maar ze vertikken het ook om de juiste maten van het dak te geven. Daarnaast laat ik twee dakramen plaatsen aan de kant waar de zonnepanelen moeten komen, maar weet ik niet precies waar ze komen, waardoor het weer lastig is om het aantal zonnepanelen al zelf een beetje te berekenen/schatten.
Ja, exact hetzelfde probleem. We krijgen geintegreerde panelen voor BENG, maar geen duidelijkheid over hoe en waar. Uitbreiden via bouw kon niet, mooi hoor straks... |:( De omgevingsvergunning klopt al niet meer. Mijn plan is nu om als de woning wat verder is en het dak erop ligt pas werk van offertes te gaan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door rubenos op 21-02-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
TRD07 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:50:

Dakramen moeten ze volgens mij toch ook wel al kunnen aangeven, tenminste als je een prefab dak hebt waarvan de uitsparingen al gemaakt worden.

Kun je niet aan de hand van de tekening van de woning het dakoppervlak opmeten?
Zo hadden wij een tekening op schaal van de woning. Ook kun je vaak bij de gemeente gewoon de constructie tekening van je woning opvragen als de aannemer niet wilt meewerken ( dit moet vrij beschikbaar zijn ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Farmerwood schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 06:28:
[...]

[...]

Voor zover ik weet met mijn EPC woning is BENG de opvolger en is die vooral een stuk strenger qua eisen. Dus dat artikel zal net zo goed van toepassing zijn op de BENG.

Ik heb hier na oplevering de 2 schaampanelen met micro-omvormer gewoon eraf gehaald en vervangen door 16 nieuwe panelen.

De set die van het dak kwam heb ik incl verkocht. Reden dat ik geen gebruik gemaakt heb van die regeling is omdat het goedkoper was om het zo te doen.
De aannemer wilde er geen geld voor retour doen (en wel met een stalen bek bijna 500 euro per paneel vragen als je extra panelen bij wilde leggen).
En als je de panelen weg liet kreeg je ook geen extra groep in de meterkast en loze leiding naar zolder. En per loze leiding moest ik ook 185 euro aftikken.

Die groep kan ik zelf voor een paar tientjes plaatsen, maar dan had ik onder de streep alsnog 185 euro moeten betalen om de panelen weg te laten en nu kreeg ik meer dan dat bedrag door die set schaampanelen te verkopen nadat ze van het dak kwamen.
Bij mij was de prijs 600 per paneel, en dat vond ik ook een schandalige prijs, maar nu ik de eerste offertes binnen krijg van zonneboeren valt het me achteraf nog wel mee. Ik vraag me zelfs af of het uiteindelijk duurder is. Ik heb nu een offerte liggen van 17 panelen voor 9200 en dan krijg ik iets retour voor de 3 schaampanelen die er gelegd worden. Bij de aannemer had ik 14 panelen additioneel moeten afnemen voor 8400 euro. Al met al is het verschil dus niet zo enorm, de vraag is alleen wat voor panelen en omvormer je krijgt via de aannemer en of dat kwalitatief gelijk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:06:
[...]
Bij mij was de prijs 600 per paneel, en dat vond ik ook een schandalige prijs, maar nu ik de eerste offertes binnen krijg van zonneboeren valt het me achteraf nog wel mee. Ik vraag me zelfs af of het uiteindelijk duurder is. Ik heb nu een offerte liggen van 17 panelen voor 9200 en dan krijg ik iets retour voor de 3 schaampanelen die er gelegd worden. Bij de aannemer had ik 14 panelen additioneel moeten afnemen voor 8400 euro. Al met al is het verschil dus niet zo enorm, de vraag is alleen wat voor panelen en omvormer je krijgt via de aannemer en of dat kwalitatief gelijk is
Dan zijn de prijzen wel flink gestegen. Ik heb 16 panelen incl optimizers en een SolarEdge omvormer voor 5200 euro (na teruggave BTW) laten leggen in de zomer van 2021.

Via de aannemer had ik bijna 8000 euro af moeten tikken voor die extra panelen en had ik een omvormer van onbekend merk gehad, geen optimizers (die echt toegevoegde waarde hebben op mijn dak ivm schaduwval) en dik 50 Wp minder per paneel gehad.

Qua offerte heb ik als volgt gedaan:
Zodra het dak op het huis zat incl dakkappel, dakraam, pijpjes werden de 2 schaampanelen ook direct gelegd door de aannemer. Op basis daarvan een schatting gemaakt van wat er op het dak kon en offertes opgevraagd.
Dag na oplevering kwam de zonnepanelen leverancier voor definitieve maten en offerte en toen de order geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Blik1984 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:06:
[...]

Is het niet zo dat de aannemer per paneel vraagt, maar die prijs wel all-in is, en jullie dat vergelijken met de paneelprijs per stuk, waarbij vervolgens alle montage- en installatiekosten op het dak op een vergelijkbaar bedrag komen?
Voor 8 panelen kom ik met offertes incl montage op dak ook snel op een bedrag van €800 per paneel, ik had dat graag gewoon via mijn aannemer gedaan in deze tijden, maar dat kan helaas niet. Volgens mij omdat ze er gewoon niet zo makkelijk op verdienen tov grotere opties, stopcontactjes, kabels etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Farmerwood schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:13:
[...]

Dan zijn de prijzen wel flink gestegen. Ik heb 16 panelen incl optimizers en een SolarEdge omvormer voor 5200 euro (na teruggave BTW) laten leggen in de zomer van 2021.

Via de aannemer had ik bijna 8000 euro af moeten tikken voor die extra panelen en had ik een omvormer van onbekend merk gehad, geen optimizers (die echt toegevoegde waarde hebben op mijn dak ivm schaduwval) en dik 50 Wp minder per paneel gehad.

Zodra het dak op het huis zat incl dakkappel, dakraam, pijpjes werden de 2 schaampanelen ook direct gelegd door de aannemer. Op basis daarvan een schatting gemaakt van wat er op het dak kon en offertes opgevraagd.
Dag na oplevering kwam de zonnepanelen leverancier voor definitieve maten en offerte en toen de order geplaatst.
Voor de energiecrisis was het inderdaad allemaal flink goedkoper, en dat was ook het moment dat ik het besluit moest maken over de zonnepanelen. Maar doordat de vraag naar zonnepanelen zo is gestegen, in combi met tekorten aan omvormers en hogere grondstofprijzen is het allemaal een stukje duurder geworden. Mijn beste offerte op dit moment is 1,30 per wp (wordt misschien nog wat lager, ik wacht nog op 4 offertes). En dan zijn de wachttijden ook nog eens flink met 4-6 maanden wachttijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
rubenos schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:14:
[...]

Is het niet zo dat de aannemer per paneel vraagt, maar die prijs wel all-in is, en jullie dat vergelijken met de paneelprijs per stuk, waarbij vervolgens alle montage- en installatiekosten op het dak op een vergelijkbaar bedrag komen?
Voor 8 panelen kom ik met offertes incl montage op dak ook snel op een bedrag van €800 per paneel, ik had dat graag gewoon via mijn aannemer gedaan in deze tijden, maar dat kan helaas niet. Volgens mij omdat ze er gewoon niet zo makkelijk op verdienen tov grotere opties, stopcontactjes, kabels etc.
Klopt, dus bereken je een dergelijke offerte vaak uiteindelijk door via hoeveel euro je per Wp betaald. Dat maakt het ook altijd wel een beetje lastig te vergelijken, want in dit geval weet ik niet wat voor panelen ik via de aannemer had gekregen. Wellicht waren het panelen van 330 Wp geweest ipv 410 Wp, en dan is de doorberekening ook al wel flink anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ter info: 3 weken terug Zonnepanelen laten leggen:

18x 395 WP
3 fase omvormer, hybride (zodat er ook een accu op aangesloten kan worden op termijn.
Totaal 8500 (0% btw, want gefactureerd in 2023)

Offerte ontvangen eind november, gelegd op 31 januari. Ging wel flink mis een paar keer. De schouw had z'n werk niet goed gedaan, want toen de monteurs een week later kwamen bleek het legplan totaal niet te passen. Week erop kwamen ze weer, hadden ze goede omvormer niet bij zich. Uiteindelijk bij de 3e poging lukte het wel, maar ook daar gingen wat kleine dingen mis...

Let goed op met welk bedrijf je in zee gaat. Er zijn veel avonturiers in deze markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:43

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

De berging zit binnen de geisoleerde schil van de woning en dus ook geïsoleerd maar of deze dan ook verwarmd is weet ik niet. Ik ging er wel van uit maar als dit ook niet het geval is dan wordt het wel een koude plek. En we hebben geen kleine inpandige berging (10,6 m2) die we willen gebruiken als bijkeuken en zal ook in de meeste gevallen de plek zijn die we gebruiken om in de woning te komen aangezien aan de achterkant geparkeerd gaat worden. De voordeur is straks enkel voor collectes denken we.

Members only:

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Vorig jaar in maart kregen wij 2 weken de tijd om te kiezen voor extra panelen, per 365WP paneel € 675, en je kon de panelen maar op 1 dakzijde laten leggen. Niet ideaal.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
Bij ons nieuwbouw project, uiteraard ook BENG-ready gebouwd, zouden we de optie krijgen voor het bijplaatsen van extra panelen op het dak van het appartementengebouw. Hiervoor is ruimte gereserveerd op het platdak, mocht blijken dat de berekeningen met 3 panelen per appartement niet voldoende zouden zijn om te voldoen aan BENG.

Deze optie is komen te vervallen. Geen extra bijplaatsing meer mogelijk. Wel staat vraag nog uit of dus drie panelen voldoende is/blijft bij in gebruikname in Q12024? Voor de huizen die worden gebouwd is er wel de mogelijkheid voor extra panelen (tegen meerprijs). Geen flauw idee wat de grootte van deze platen zijn en wat de 'opbrengst' KW/h gaat worden? Drie lijkt me weinig (warmtepomp, gasloos, elektrische vloerverwarming)?

Tevens vraag over BTW verrekening zonnepanelen. Wel in koopprijs maar niet meer terug te krijgen via Belastingdienst. Zullen geen grote (BTW) bedragen zijn, maar toch wel het vragen waard in deze dure tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
Wij kregen dit van de aannemer, in de laatste nieuwsbrief:
Woning gekocht (koop-/aanneemovereenkomst getekend) vóór 1 januari 2023
Wanneer je een woning hebt gekocht vóór 1 januari 2023 inclusief standaard pv-panelen installatie
en/of als meerwerk extra pv-panelen hebt gekozen, dan is 21% btw berekend voor dit onderdeel.
De hierdoor te veel in rekening gebrachte btw wordt als volgt verrekend:
Op de oplevernota, welke circa twee weken voor de oplevering wordt verstuurd, zal een creditbedrag
staan voor de in rekening gebrachte btw, voor de levering en plaatsing van de pv-paneleninstallatie
(dit is inclusief omvormer en toebehoren).
De teveel in rekening gebrachte btw wordt dus op het totaal van de oplevernota in mindering gebracht.
Deze manier van verrekening van de btw geldt voor alle woningen waarvan de koop-
/aanneemovereenkomst in 2022 is getekend, ook als er op dit moment nog geen termijnen in rekening
zijn gebracht.
Wij bedachten ons 2 weken na sluiten van de deadline dat we met het kiezen voor een garage (berging), daar opeens nog 5 panelen op kwijt konden. Dit was echter niet meer te realiseren... Nu zelf maar 5 (405wh) panelen en een extra omvormer gekocht a ~1900. Paar uurtjes aan de slag straks en dan zit het er ook prima op. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:20

tomtom901

Moderator General Chat
Brains Bush schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:10:
Tevens vraag over BTW verrekening zonnepanelen. Wel in koopprijs maar niet meer terug te krijgen via Belastingdienst. Zullen geen grote (BTW) bedragen zijn, maar toch wel het vragen waard in deze dure tijd.
Ik heb die vraag ook bij de aannemer liggen, paar honderd is gauw verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Is het niet te verwachten dat de vraag naar zonnepanelen weer iets afneemt (en dus ook de prijs) nu de energieprijzen weer aan het zakken zijn?

Ik vraag mij af of het slim is om zsm een offerte te ondertekenen of geduldig te wachten als oplevering van je huis toch pas over 1 jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Farmerwood schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 06:28:
[...]

[...]

Interessant, ben benieuwd of het hij ons kan. Bij ons gaat het om "in dak" panelen dus waarschijnlijk is het weglaten van panelen meer werk dan "op dak" panelen.

Overigens is het bij ons 1500 euro per paneel voor 320WP...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 23:03
...

Na jouw bericht navraag gedaan bij onze bouwer, en zij gaven aan dat dit wordt verrekend met de eindafrekening:
Dat klopt helemaal. Het al betaalde btw bedrag wordt met de eindafrekening in mindering gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Niet online
Ik weet dat er genoeg variabelen zijn waardoor er niet echt een zwart-wit antwoord is op mijn vraag, maar ik stel hem toch. ;)

Halverwege maart hebben wij een kijkmiddag waarbij de kopersbegeleider heeft aangegeven dat in die week of de week erna de muren behangklaar zullen zijn. Dit is termijn 9 van 10. De laatste termijn is uiteraard bij oplevering. De aannemer geeft nog steeds aan dat de oplevering op zijn vroegst halverwege augustus is. Moet er normaal gesproken nog veel gedaan worden nadat de muren behangklaar zijn? En zoveel dat het nog 4/5 maanden zou moeten duren voordat er opgeleverd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
rubenos schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:02:
[...]

Ja, exact hetzelfde probleem. We krijgen geintegreerde panelen voor BENG, maar geen duidelijkheid over hoe en waar. Uitbreiden via bouw kon niet, mooi hoor straks... |:( De omgevingsvergunning klopt al niet meer. Mijn plan is nu om als de woning wat verder is en het dak erop ligt pas werk van offertes te gaan maken.
Dat is ook nog een optie, maar ik heb zomaar het idee dat de levertijd dan weer tegen gaat vallen en je moet wachten op je zonnepalen terwijl je er al in zit (in de goede zonmaanden van het jaar).
Draakje5 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:03:
[...]

Dakramen moeten ze volgens mij toch ook wel al kunnen aangeven, tenminste als je een prefab dak hebt waarvan de uitsparingen al gemaakt worden.

Kun je niet aan de hand van de tekening van de woning het dakoppervlak opmeten?
Zo hadden wij een tekening op schaal van de woning. Ook kun je vaak bij de gemeente gewoon de constructie tekening van je woning opvragen als de aannemer niet wilt meewerken ( dit moet vrij beschikbaar zijn ).
Aan de hand van de tekening ongeveer opmeten kan wel inderdaad. Dat is ook mij plan, maar de dakramen kan nog wel lastig worden en of er dan nog een zonnepaneel tussen kan en hoe groot die kan zijn is dan allemaal onzeker.
Farmerwood schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:13:
[...]

Konden de zonnepanelen toen ook nog snel gelegd worden toen je je order pas definitief had gemaakt? Is nog wel een idee natuurlijk om gewoon een schatting te maken en op basis daarvan offertes opvragen. De kanttekening die je dan maakt is dat de definitieve offerte dan de dag na oplevering woning wordt gemaakt (of nog daarvoor als het kan) en dat ze snel leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
Stefmeister8 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:23:
Ik weet dat er genoeg variabelen zijn waardoor er niet echt een zwart-wit antwoord is op mijn vraag, maar ik stel hem toch. ;)

Halverwege maart hebben wij een kijkmiddag waarbij de kopersbegeleider heeft aangegeven dat in die week of de week erna de muren behangklaar zullen zijn. Dit is termijn 9 van 10. De laatste termijn is uiteraard bij oplevering. De aannemer geeft nog steeds aan dat de oplevering op zijn vroegst halverwege augustus is. Moet er normaal gesproken nog veel gedaan worden nadat de muren behangklaar zijn? En zoveel dat het nog 4/5 maanden zou moeten duren voordat er opgeleverd wordt?
Als het lang duurt voordat je huis wordt opgeleverd terwijl die al wel voor een heel groot deel klaar is, dan kan het ook zo zijn dat er nog gewacht moet worden op het invoeren van je huis bij verschillende nutsvoorzieningen. Hiervoor is de aannemer afhankelijk van een derde partij, en dan ook nog een partij die het de afgelopen maanden/jaren vaak juist heel druk heeft met lange wachttijden als gevolg.

Onze aannemer heeft de aanvraag voor nutsvoorzieningen al in een heel vroeg stadium gedaan, en ze hielden een strakke planning aan waar ze niet heel veel van af zijn geweken. De eerste huizen worden vanaf deze week al opgeleverd, eigenlijk precies volgens de prognose die we begin 2022 kregen. De oplevering van ons huis heeft een paar weken vertraging, en dat komt dus vooral door de nutsvoorzieningen die niet aangesloten konden worden doordat de grond te koud was, of doordat het huis nog in de steigers stond waardoor de inspecteur niet langs wilde komen. Nu wonen wij in een regio waar blijkbaar minimale wachttijd is bij de nutspartijen dus het was voor ons niet zo'n ramp, maar deze wachttijd is in een flink aantal regio's toch wel aanzienlijk. Mijn gok is dus dat je nu vooral op deze nutsvoorzieningen moet wachten.

Als je het zeker wilt weten, kan je natuurlijk ook altijd je kopersbegeleider vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Bij ons nieuwbouw project, uiteraard ook BENG-ready gebouwd, zouden we de optie krijgen voor het bijplaatsen van extra panelen op het dak van het appartementengebouw. Hiervoor is ruimte gereserveerd op het platdak, mocht blijken dat de berekeningen met 3 panelen per appartement niet voldoende zouden zijn om te voldoen aan BENG.

Deze optie is komen te vervallen. Geen extra bijplaatsing meer mogelijk. Wel staat vraag nog uit of dus drie panelen voldoende is/blijft bij in gebruikname in Q12024? Voor de huizen die worden gebouwd is er wel de mogelijkheid voor extra panelen (tegen meerprijs). Geen flauw idee wat de grootte van deze platen zijn en wat de 'opbrengst' KW/h gaat worden? Drie lijkt me weinig (warmtepomp, gasloos, elektrische vloerverwarming)?

Waarom denk je dat de btw niet meer terug te krijgen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 14:27

Wat is je achterliggende vraag?
Die aannemer wil echt wel zsm opleveren en geld vangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Midan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:07:
Ik vraag mij af of het slim is om zsm een offerte te ondertekenen of geduldig te wachten als oplevering van je huis toch pas over 1 jaar is.
Wij krijgen volgende week de sleutel maar houd het bij de 6 excuus panelen. Eind van het jaar maar kijken wat de prijzen doen maar ik verwacht geen daling op kosten van de panelen zelf maar hooguit de arbeid. De vraag naar energie blijft wereldwijd groeien dus panelen kunnen ze overal wel kwijt. Die excuus panelen kunnen tegen die tijd mooi op de overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10

twain4me

nee, in 5 maanden kan je een heel huis bouwen ;) maar ze hebben een maximale opleverings datum een andere comuniseren ze doorgaans niet tot een paar weken voor de oplevering juist omdat er nog van alles kan gebeuren. Op het laatste moment zeggen dat je eerder gaat opleveren is een stuk makkelijker (en meer geacepteerd) dan op het laatste moment zeggen dat je een oplevering niet gaat halen. :+
Ze houden gewoon de opties zo lang mogelijk open. (mensen naar een ander werk kunnen verplaatsen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10

twain4me

Is het niet te verwachten dat de vraag naar zonnepanelen weer iets afneemt (en dus ook de prijs) nu de energieprijzen weer aan het zakken zijn?

ik zou persoonlijk meer richten op dat er iemand kan komen op het moment dat je wil. en als je nu niet wil tekenen iets van 4 maanden voor je datum tekenen. dat is meestal wel haalbaar en heb je "actuelere" prijzen het is maar net welk risico je wil afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online

Ja, misschien wel ja. Dus als je oplevering voor eind vh jaar gepland is, kun misschien beter wachten en ervoor zorgen dat je in april/mei 2024 zonnepanelen kan leggen, maar dan kun je dus inderdaad prima nog wel een 9-12 maanden lang wachten met offertes.

Persoonlijk, oplevering in juni, dus uitstel betekent een zomer missen qua oplevering en dat kost uiteindelijk ook geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Wij krijgen te horen dat we verplicht een spiegel moeten monteren bij de woning in de badkamer ivm spatwater op het lichtpunt, dat zodoende bedekt wordt door de spiegel.

Is dat normaal? Bij onze vorige nieuwbouwwoning in 2016 was een spiegel niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 19:25
Draakje5 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:35:
Wij krijgen te horen dat we verplicht een spiegel moeten monteren bij de woning in de badkamer ivm spatwater op het lichtpunt, dat zodoende bedekt wordt door de spiegel.

Is dat normaal? Bij onze vorige nieuwbouwwoning in 2016 was een spiegel niet verplicht.
Als het bedenkt zou moeten zijn, dan zou een afdekplaatje denk ik voldoende moeten zijn. Ik heb de spiegel weggelaten bij mijn badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider

Ik kan me hier echt geen enkele voorstelling van maken, hoe komt dat eruit te zien?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

cacao70 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:20:
Voor nu geen vraag o.i.d maar een kleine update omtrent de bouw.
Gedurende het gehele proces ben ik erg goed geholpen door de forumleden, waar ik erg dankbaar voor ben!

Alle appartementen zijn al wind- en waterdicht. Gevelbanden moeten nog geplaatst worden en dan kunnen de steigers eraf. Een stukje van de gevelbanden zie je links. Helaas nog geen officiele opleverdatum, maar vermoedelijk zal het aug/sept worden. Ze liggen wel al goed op schema.

***members only***
Dat is https://duin.nl/porto-almere-duin/ toch?

Afgelopen zomer daar nog even gevlogen daar met de Drone, wordt flink gebouwd daar, maar ziet er echt mooi uit allemaal ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Strider schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:49:
[...]

Ik kan me hier echt geen enkele voorstelling van maken, hoe komt dat eruit te zien?
Wat bedoel je precies?

We wilden graag geen spiegel monteren omdat die we willen boven ons budget gaat voor een spiegel via de sanitairwinkel ( online goedkoper en zelf monteren kan ik ook nog wel ). Ook wilde we liever niet de standaard spiegel omdat deze 'lelijk en zonder licht is' en er dan dus gaten in de tegels zitten als we een andere spiegel ophangen.

Echter, mag Plieger van de aannemer niet de spiegel weglaten, want dan is het lichtpunt (in de wand) niet afgedekt. Dit zou anders afgedekt worden door de spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 21:33
Draakje5 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:13:
[...]

Wat bedoel je precies?

We wilden graag geen spiegel monteren omdat die we willen boven ons budget gaat voor een spiegel via de sanitairwinkel ( online goedkoper en zelf monteren kan ik ook nog wel ). Ook wilde we liever niet de standaard spiegel omdat deze 'lelijk en zonder licht is' en er dan dus gaten in de tegels zitten als we een andere spiegel ophangen.

Echter, mag Plieger van de aannemer niet de spiegel weglaten, want dan is het lichtpunt (in de wand) niet afgedekt. Dit zou anders afgedekt worden door de spiegel.
Onze aannemer dura Vermeer had hier geen enkel probleem mee. Wij hebben ook Plieger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Wat bedoel je precies?

Even een afdek kapje naar de aannemer opsturen. Probleem opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Greatsword schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:07:
[...]

Afgelopen zomer daar nog even gevlogen daar met de Drone, wordt flink gebouwd daar, maar ziet er echt mooi uit allemaal ;)
Vind je? Ik heb 20 jaar in Almere gewoond en vind het er echt niet beter op worden. Ze proppen veel te veel woningen op een vierkante meter tegen een te hoge prijs. Ze proberen er een beetje een tweede Zuidas van te maken heb ik het idee.

Sinds de A6 verbreed is heb je veel minder last van files en kan je goed doorrijden.

Hier een appartement van dik 5 ton en waar kijk je over uit? De doorgaande weg waar alle inwoners van poort langs moeten…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiCHBDnUx2_6BLc2KqLZ0lhQrtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VaYQBxUVdRSblrREAcFct3CA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Toppe op 21-02-2023 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Toppe schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:25:
[...]

Vind je? Ik heb 20 jaar in Almere gewoond en vind het er echt niet beter op worden. Ze proppen veel te veel woningen op een vierkante meter tegen een te hoge prijs. Ze proberen er een beetje een tweede Zuidas van te maken heb ik het idee.

Sinds de A6 verbreed is heb je veel minder last van files en kan je goed doorrijden.
Vooral in Poort zelf merkte ik wat je zegt, het ene na het andere nieuwbouw project en veel uitzicht heb je niet of je kijkt al snel bij de buren binnen vanuit het balkon/keuken etc.

Duin ziet er in mijn optiek nog wel goed uit, maar kan over een paar jaar natuurlijk ook weer helemaal anders zijn.

Ben nu in Amsterdam Sloterdijk bezig met nieuwbouw, maar daar gaat het ineens ook heel rap allemaal.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Greatsword schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:07:
[...]

Oh nee, bijna goed! Porto is onlangs in de verkoop gegaan. Wat je op de foto ziet is Havana. Ah cool, heb je leuke drone shots van Havana? Mocht je die kunnen / willen delen, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online

Bewust beide spiegels weggelaten in de badkamer. Geen enkel probleem, de badkamerboer vanuit het project durfde niet eens een spiegel op de offerte te zetten vanwege de minimale prijs van 800 euro.

Zit de douche heel dicht bij en zonder douchewand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 15-09 12:47
Quito schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:11:
[...]

Dat is het juist, normaal komt er na het metselwerk een voegbedrijf (of men doet het nadien zelf) wat met pointeren niet nodig is. Het metselwerk is wel iets meer werk maar mi verrekend dit elkaar ipv €1.500,- extra kosten. Vandaar mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft.
Ja, best wel.

Het grote voordeel van pointeren/doorstrijken (van een heel project) is dat de steiger minder lang hoeft te staan omdat het metselwerk niet eerst ongeveer twee weken hoeft te drogen voor je kan voegen.

De nadelen (zeker voor een individuele woning in een project wat gewoon een procesverstoring is) zijn oa:
- dagproductie van de metselaar is lager omdat hij ook de eindafwerking doet (die mannen hebben gewoon een bedrag voor ogen wat ze aan het einde van de dag willen overhouden). Ze worden betaald per vermetselde steen. Dit wordt nog erger als je een steen hebt die hier eigenlijk niet voor geschikt is door een lage wateropname bijvoorbeeld waardoor je gewoon niet door kan werken omdat het verse werk uitzakt.
- de steiger bij jouw woning blijft ook gewoon net zolang staan.
- de wijze van het stellen van de profielen is anders dan bij traditioneel voegwerk (anders kan je niet doorstrijken tpv de profielen)
- de specie is duurder want moet op kleur zijn, heeft andere toeslagstoffen, heeft een minimale ordergrootte, zit aanmaakkosten per order op en moet met de hand aangemaakt worden bij echt kleine hoeveelheden of komt in een aparte minisilo (die kost ook geld).

Per saldo is doorstrijken sowieso vaak al duurder onder aan de streep op projectniveau, dat de aannemer het voor een individuele woning in een project überhaupt aanbiedt vind ik al heel wat. Ik zou het niet eens afprijzen en dus ook niet aanbieden.

Wat zijn je overwegingen om dit te willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Blik1984 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:47:
[...]

Bewust beide spiegels weggelaten in de badkamer. Geen enkel probleem, de badkamerboer vanuit het project durfde niet eens een spiegel op de offerte te zetten vanwege de minimale prijs van 800 euro.

Zit de douche heel dicht bij en zonder douchewand?
Tussen de douche en de spiegel komt een glazen wand. Tja oordeel zelf. Stopcontact zit zelfs nog dichter in de spatzonde van het bad ( deze is door Plieger in het midden van de wastafel geplaatst itt de zijkant van de wastafel zoals op deze standaard tekening ).
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 15-09 12:47
Mogen ze het niet weglaten omdat de aannemer anders niet voldoet aan de norm of mogen ze het niet weglaten omdat je dan kan zien dat de aannemer niet voldoet aan de norm?

Een spiegel is nooit een adequate afdekking van een elektrapunt ivm ontbreken van een IP waarde. Ze voeren je een lulverhaal..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZV912rTaXG_nnJdwKgbebLKQGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yPc7BDEERP25XDg8Vwl2WMOq.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door De Rikster op 21-02-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
TRD07 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:44:
[...]
Konden de zonnepanelen toen ook nog snel gelegd worden toen je je order pas definitief had gemaakt? Is nog wel een idee natuurlijk om gewoon een schatting te maken en op basis daarvan offertes opvragen. De kanttekening die je dan maakt is dat de definitieve offerte dan de dag na oplevering woning wordt gemaakt (of nog daarvoor als het kan) en dat ze snel leveren.
Ze zijn binnen 8 weken na tekenen offerte geplaatst, maar we hebben het wel over de eerste helft van 2021.

De tekeningen die wij in pdf-formaat kregen waren op schaal en in Adobe Reader kun je met de meettool tot op de centimeter de maten meten. Uiteraard niet zo les plannen, maar het geeft een goede indicatie van de beschikbare ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Een snelle inschatting dat het lichtpunt 0.85m van het bad verwijderd zit. Ik zie dat dat geen IP zone is, waarvoor dank. Dan zou het argument van afdekken ook totaal irrelevant zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cacao70
Toppe schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:25:
[...]

Hier een appartement van dik 5 ton en waar kijk je over uit? De doorgaande weg waar alle inwoners van poort langs moeten…
[Afbeelding]
Klopt wel wat je zegt. Ik vind het deelgebied Duin dan wel weer een van de leukere gebieden, qua plan en wat er al staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:10:
Een snelle inschatting dat het lichtpunt 0.85m van het bad verwijderd zit. Ik zie dat dat geen IP zone is, waarvoor dank. Dan zou het argument van afdekken ook totaal irrelevant zijn.
Uh, je doet nu alsof dat schema het enige punt is waar ze zich aan moeten houden. En of het argument relevant is of niet, zolang je aannemer zegt dat je verplicht een spiegel moet ophangen dan ga je ze lastig op andere gedachten brengen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:39
Draakje5 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:10:
Ik begrijp je frustratie (zelf ook door dit proces te gaan), maar is het niet een optie om gewoon een grotere spiegel op te hangen achteraf zodat je geen last hebt van de geboorde gaten?

Alternatief is nog om de spiegel bijv lager of hoger te laten plaatsen (afhankelijk van de door jullie beoogde spiegel) om zodoende invloed proberen uit te oefenen op de gaten die ze gaan boren.

Ook een kwestie van choose your battles; je bent behoorlijk actief in het topic met een hoop frustraties en punten richting je aannemer. Als je ze (blijft) bestoken met vragen lezen ze straks je e-mail niet eens meer terwijl er een 'echt' issue is dat je opgelost moet hebben.

Nogmaals ik begrijp de frustratie. Een nieuw huis zou een feestje moeten zijn, en bij een dure aankoop hoop en verwacht je wat invloed uit te kunnen oefenen om zaken naar wens te maken. De praktijk leert soms anders, helaas. Mij heeft het destijds een hoop rust gegeven door bepaalde dingen 'maar gewoon te accepteren'.

[ Voor 30% gewijzigd door SquareOne op 21-02-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
SquareOne schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:39:
[...]

Ik begrijp je frustratie (zelf ook door dit proces te gaan), maar is het niet een optie om gewoon een grotere spiegel op te hangen achteraf zodat je geen last hebt van de geboorde gaten?

Alternatief is nog om de spiegel bijv lager of hoger te laten plaatsen (afhankelijk van de door jullie beoogde spiegel) om zodoende invloed proberen uit te oefenen op de gaten die ze gaan boren.

Ook een kwestie van choose your battles; je bent behoorlijk actief in het topic met een hoop frustraties en punten richting je aannemer. Als je ze (blijft) bestoken met vragen lezen ze straks je e-mail niet eens meer terwijl er een 'echt' issue is dat je opgelost moet hebben.

Nogmaals ik begrijp de frustratie. Een nieuw huis zou een feestje moeten zijn, en bij een dure aankoop hoop en verwacht je wat invloed uit te kunnen oefenen om zaken naar wens te maken. De praktijk leert soms anders, helaas. Mij heeft het destijds een hoop rust gegeven door bepaalde dingen 'maar gewoon te accepteren'.
Ja, nee zeker! Dank. Was benieuwd naar andere ervaringen.
Inderdaad heeft Plieger al een kleinere spiegel voor ons ingetekend zodat mogelijke schroefgaten achter een grotere spiegel vallen.
Plieger denkt wat dat betreft goed mee en heeft ook al veel frustratie met deze aannemer gehad ( ik ben dus echt niet de enige) en aan ons kenbaar gemaakt, het was hun eerste project met deze aannemer.

Donderdag afspraak met installatiebedrijf, wellicht is casco een optie voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
https://www.nieuwbouw-par...02Ra0NbQAJ/bouwnummer-209

Hebben ze hier de vliering ook meegeteld bij de woonoppervlakte?

Als ik alles bij elkaar optel kom ik op ongeveer 105m2 zoals de website zelf ook zegt. Maar als ik de vliering van afhaal kom ik op 94m2.

Toevallig viel het mij op omdat er eenzelfde type woning op funda staat en daar staat wel 94m2.

https://www.funda.nl/koop...s-42020917-grenenhout-19/

[ Voor 3% gewijzigd door Midan op 22-02-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-09 21:01
Voor ons nieuwbouwproject is nog geen stikstofberekening gedaan. Best spannend hoeveel vertraging dat gaat opleveren aangezien onze hypotheekofferte met een gunstig rentetarief maximaal een jaar geldig is.

Ik las vandaag dat de omgevingsvergunning bij de gemeente is geregistreerd als ‘binnengekomen aanvraag’. Weet iemand hier of dat betekent dat de stikstofberekening voor de bouw daarin ook is meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 10:03
alcx schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:17:
Voor ons nieuwbouwproject is nog geen stikstofberekening gedaan. Best spannend hoeveel vertraging dat gaat opleveren aangezien onze hypotheekofferte met een gunstig rentetarief maximaal een jaar geldig is.

Ik las vandaag dat de omgevingsvergunning bij de gemeente is geregistreerd als ‘binnengekomen aanvraag’. Weet iemand hier of dat betekent dat de stikstofberekening voor de bouw daarin ook is meegenomen?
Als de omgevingsvergunningsaanvraag gedaan is, dan zit daar ook een stikstofberekening bij. Je krijgt dan waarschijnlijk tussen nu en 6-14 weken uitslag en dan moet je nog 6 weken wachten of er geen bezwaar wordt aangetekend, dan is de vergunning onherroepelijk.

Wanneer is de aanvraag gedaan? Als dat nog voor 1 november '22 was, dan kan het zijn dat je nog onder de stikstofvrijstelling valt.

[ Voor 7% gewijzigd door keeperson op 22-02-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-09 21:01
keeperson schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:09:
[...]

Als de omgevingsvergunningsaanvraag gedaan is, dan zit daar ook een stikstofberekening bij. Je krijgt dan waarschijnlijk tussen nu en 6-14 weken uitslag en dan moet je nog 6 weken wachten of er geen bezwaar wordt aangetekend, dan is de vergunning onherroepelijk.

Wanneer is de aanvraag gedaan? Als dat nog voor 1 november '22 was, dan kan het zijn dat je nog onder de stikstofvrijstelling valt.
Hmm, dat geeft wat hoop. Er zal geen onjuiste berekening in de vergunning zitten toch?

Wanneer de aanvraag gedaan is weet ik niet. Kan ik dat ergens zien? Ik kan het natuurlijk ook aan de aannemer vragen maar die is nu even niet bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
keeperson schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:09:
[...]

Die stikstofvrijstelling is komen te vervallen: https://www.binnenlandsbe...ng-voor-de-bouw-van-tafel

Voor lopende bouwprojecten betekend dat ze niet automatisch hoeven te stoppen maar dat als iemand een kortgeding start ze zeer waarschijnlijk in het gelijk worden gesteld omdat die vrijstelling formeel niet meer bestaat.

Wat het voor nieuwe projecten betekend, geen idee. Lijkt me dat de berekening nu ook echt onderdeel uitmaakt van de aanvraag en ze dus alles moeten narekenen.

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 22-02-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
alcx schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:56:
[...]
Wanneer de aanvraag gedaan is weet ik niet. Kan ik dat ergens zien? Ik kan het natuurlijk ook aan de aannemer vragen maar die is nu even niet bereikbaar.
Volgens mij wordt het voor elke gemeente hier gepubliceerd: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/uitgebreidzoeken

Die van mij stond er in ieder geval tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Bij ons heb je de ODRA. Omgevingsdienst regio Arnhem waar verschillende gemeenten onder vallen. Zij behandelen vergunningsaanvragen.

Je kan zo'n instantie (of de gemeente zelf) bellen/mailen en de documenten van de omgevingsvergunning aanvragen. Vervolgens kun je dus ook de stikstofberekening ( indien deze bij de aanvraag is ingediend ) inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:10:
Bij ons heb je de ODRA. Omgevingsdienst regio Arnhem waar verschillende gemeenten onder vallen. Zij behandelen vergunningsaanvragen.

Je kan zo'n instantie (of de gemeente zelf) bellen/mailen en de documenten van de omgevingsvergunning aanvragen. Vervolgens kun je dus ook de stikstofberekening ( indien deze bij de aanvraag is ingediend ) inzien.
Ook die vind je op die landelijke website terug.
B.v. Schuytgraaf in Arnhem-Zuid staat er ook tussen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-60385.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Niet online
Deleon78 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:09:
[...]

Wat is je achterliggende vraag?
Die aannemer wil echt wel zsm opleveren en geld vangen :)
Aangezien het mijn eerste nieuwbouwwoning is zijn mijn aannames soms nogal kort door de bocht. Dus ik wilde er niet vanuit gaan dat ze ook daadwerkelijk bijna klaar zijn.

Kopersbegeleider wilde eigenlijk niks zeggen, maar na een beetje pushen blijkt het inderdaad de aansluiting van de nuts te zijn. In hetzelfde project zitten ook appartementen en die moeten ook klaar zijn voor de aansluiting. De appartementen zijn helaas nog niet zover als de woningen dus ben bang dat we toch nog een tijd moeten wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Stefmeister8 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Aangezien het mijn eerste nieuwbouwwoning is zijn mijn aannames soms nogal kort door de bocht. Dus ik wilde er niet vanuit gaan dat ze ook daadwerkelijk bijna klaar zijn.

Kopersbegeleider wilde eigenlijk niks zeggen, maar na een beetje pushen blijkt het inderdaad de aansluiting van de nuts te zijn. In hetzelfde project zitten ook appartementen en die moeten ook klaar zijn voor de aansluiting. De appartementen zijn helaas nog niet zover als de woningen dus ben bang dat we toch nog een tijd moeten wachten.
Misschien is het naast de aansluiting van de nuts ook nog wel het afmaken van de bestrating. Bij ons project zijn ze daar vrij streng in, er kan pas opgeleverd worden als de straat door de gemeente is opgeleverd en er geen bouwverkeer meer over de straat heen hoeft. Heeft als gevolg dat een aantal huizen nu flink lang moeten wachten tot oplevering omdat ze moeten wachten op de laatste huizen in de straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 15:55
De oplevering komt nu dichterbij en we zijn samen met onze buren aan het kijken naar het laten bestraten van de oprit (en in ons geval een pad langs de garage). We moeten zelf stenen gaan aankopen, maar ik zie enorme prijsverschillen van ongeveer 10 EUR/m2 tot 80 EUR/m2 en ik zie niet echt wat nou de verschillen zijn. Nu ben ik nogal bewust van "goedkoop is meestal duurkoop", maar kan iemand helpen uitleggen of de verschillen in prijzen voornamelijk smaak of kwaliteitgebonden zijn?

• Stefmeister8
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:28:
[...]

Misschien is het naast de aansluiting van de nuts ook nog wel het afmaken van de bestrating. Bij ons project zijn ze daar vrij streng in, er kan pas opgeleverd worden als de straat door de gemeente is opgeleverd en er geen bouwverkeer meer over de straat heen hoeft. Heeft als gevolg dat een aantal huizen nu flink lang moeten wachten tot oplevering omdat ze moeten wachten op de laatste huizen in de straat.
Dat is bij ons gelukkig niet het geval omdat dit project in een bestaande straat is gebouwd, maar goede toevoeging inderdaad.

Het gaat een beetje zuur zijn als wij nog 4/5 maanden moeten wachten op de nuts aansluiting. Ik heb geen idee in welk stadium dit aangesloten kan worden voor de appartementen. Maar ze geven vanuit de aannemer nu de hoop om voor de bouwvak op te leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 09:40
Krijgertje1979 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:50:
De oplevering komt nu dichterbij en we zijn samen met onze buren aan het kijken naar het laten bestraten van de oprit (en in ons geval een pad langs de garage). We moeten zelf stenen gaan aankopen, maar ik zie enorme prijsverschillen van ongeveer 10 EUR/m2 tot 80 EUR/m2 en ik zie niet echt wat nou de verschillen zijn. Nu ben ik nogal bewust van "goedkoop is meestal duurkoop", maar kan iemand helpen uitleggen of de verschillen in prijzen voornamelijk smaak of kwaliteitgebonden zijn?
De ideale mens dus voor de gulden middenweg (helaas de euro middelweg geworden). 45 EUR/m2!

Voor 10 EUR/m2 krijg je volgens mij kwalitatieve goede betontegels met dito uitstraling. De vrouwelijke directie zal eerder kiezen voor het ultieme VT-wonen Piet Boon getrommelde waaltje tegen 80+ EUR/m2. Aan jou de schone taak om hiertussen te manouvreren... Ik voel met je mee... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wij hadden het geluk om een restpartij te treffen van een mooie steen voor de oprit. We hadden 70 m2 nodig en ze hadden net geen 80 m2 liggen dus daar een mooie deal voor gemaakt en alles afgenomen. Het laatste restje uiteindelijk deels nog gebruikt en deels opgeslagen als reserve. Dus beetje rond kijken kan best nuttig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 23-02-2023 14:05 ]

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Farmerwood schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:02:
[...]

Wij hadden het geluk om een restpartij te treffen van een mooie steen voor de oprit. We hadden 70 m2 nodig en ze hadden net geen 80 m2 liggen dus daar een mooie deal voor gemaakt en alles afgenomen. Het laatste restje uiteindelijk deels nog gebruikt en deels opgeslagen als reserve. Dus beetje rond kijken kan best nuttig zijn.
Tips waar ze deze restpartijen verkopen? :)

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:30
Wij hebben gewoon simpele betonklinkers volgens mij, het is een oprit die ook veel gebruikt wordt. We vonden het zonde om daar veel geld uit te geven voor duurdere mooie tegels. Volgens mij heb je wel een bepaalde dikte nodig als je ook autos er op gaat parkeren.

Deze hebben wij, voldoet prima:
https://www.bestratingsma...betonklinker/#description

Het pad naar de voordeur hebben we wel mooie (duurdere) keramische tegels, voor een mooie entree :D

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
LordBusiness schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:40:
[...]
Tips waar ze deze restpartijen verkopen? :)
Gewoon bij de verkoper van tegels in je buurt navragen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 23-02-2023 19:08 ]

Pagina: 1 ... 199 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.