• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:04
Inderdaad, letterlijk de eerste link op die ik vond: https://www.kenniscentrum...uwbesluit-artikel-KCG.pdf

@Fedde @Farmerwood @vormulier @siddler lees bovenstaand document eens door en wijs de aannemer er op. Daar staat heel duidelijk in dat het meestal wel degelijk verplicht is. Niet vanwege de doorvalbeveiliging, maar wel vanwege de letselbeveiliging.

Overigens: Als je twijfelt kun je bij oplevering een opmerking opnemen in het PV van oplevering. Dan neem je contact op met het kenniscentrum glas en zij helpen je echt goed.

Bij mijn huis was er een productieprobleem met het glas en aan de hand van foto's konden ze mij prima helpen.

In ons huis zijn alle ramen die op de begane grond tot de grond doorlopen zowel aan de binnenkant als de buitenkant gelaagd glas. Om precies te zijn 44.2

[Voor 31% gewijzigd door Blihi op 16-01-2023 15:40]

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:52
Dank @Blihi !
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Blihi
Kun je doen. Over het algemeen is een uitvoerder/aannemer blij als bepaalde zaken vooraf duidelijk worden. Het kost de aannemer veel minder om dit vooraf te corrigeren dan achteraf. Jij blij, hij blij.

Je kunt natuurlijk een neutraal berichtje sturen: "Ik hoorde op een borrel van een bouwproject waarbij alle ramen vervangen moesten worden omdat niet voldaan werd aan de eisen van het glas. Hoe zit dat bij ons?"

Als je dan bericht terug krijgt kun je later altijd aangeven: "ik heb het toch gezegd?"

• Fedde
Blihi schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Kun je doen. Over het algemeen is een uitvoerder/aannemer blij als bepaalde zaken vooraf duidelijk worden. Het kost de aannemer veel minder om dit vooraf te corrigeren dan achteraf. Jij blij, hij blij.

Je kunt natuurlijk een neutraal berichtje sturen: "Ik hoorde op een borrel van een bouwproject waarbij alle ramen vervangen moesten worden omdat niet voldaan werd aan de eisen van het glas. Hoe zit dat bij ons?"

Als je dan bericht terug krijgt kun je later altijd aangeven: "ik heb het toch gezegd?"
Eens en eens. De reden dat ik het nu nog niet opper is omdat de optie er duidelijk bij staat om aan de NEN te voldoen. Ik wil het omgekeerde voorkomen (je had de optie kunnen kiezen, deed dat niet maar nu kom je zeuren). Voordat ze bij de raamdelen zijn, zijn we wel 8 maanden verder (start bouw moet nog komen). zal er nog even over dubben :-)

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:54
Blihi schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:27:
Daar staat heel duidelijk in dat het meestal wel degelijk verplicht is.
"Meestal" - Ik vermoed dat de aannemer daar wel een antwoord op gaat hebben.. daar bij zijn de kozijnen bij ons al op het bouwterein, en daarmee vast ook al wel ergens het glas.. Die zullen alles op alles zetten om die "meestal" om te zetten in een "niet nodig"

• Blihi
vormulier schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:01:
[...]

"Meestal" - Ik vermoed dat de aannemer daar wel een antwoord op gaat hebben.. daar bij zijn de kozijnen bij ons al op het bouwterein, en daarmee vast ook al wel ergens het glas.. Die zullen alles op alles zetten om die "meestal" om te zetten in een "niet nodig"
Zeker. En dan heb je hem er op gewezen. Dan maak je er een opleverpunt van en vraag je input van het kenniscentrum glas (kan via e-mail).

Weigert de aannemer er een opleverpunt van de maken, dan stel je eerst de vraag aan het kenniscentrum glas en maak je een service-melding: "glas voldoet niet" afhankelijk van het antwoord.

• vormulier
Blihi schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:08:
[...]

Zeker. En dan heb je hem er op gewezen. Dan maak je er een opleverpunt van en vraag je input van het kenniscentrum glas (kan via e-mail).

Weigert de aannemer er een opleverpunt van de maken, dan stel je eerst de vraag aan het kenniscentrum glas en maak je een service-melding: "glas voldoet niet" afhankelijk van het antwoord.
Dit is een optie,Maar de aannemer bied je ook een kans aan om het gewoon te upgraden voor X bedrag.
Dit besluit je wel of niet te doen.

Is het 1, je trapt er in en betaalt eigenlijk voor iets wat gewoon "meestal" moet.
of 2, de aannemer geeft aan dat je zelf bewust afstand hebt gedaan van de optie en het niet nodig achte ?
(natuurlijk een beetje onzin want je moet aan nen voldoen, maar het kan)

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-01 13:00
Interessant zeg. In onze TO staat alleen:

Alle glasopeningen in de gevelkozijnen, -ramen en -deuren van het gebouw worden voorzien van helder, HR ++ isolatie glas, conform geldende eisen van het Bouwbesluit.

Ze zijn nu al het glas aan het plaatsen, ik ga eens op de bouw kijken of uitzoeken wat ze gebruiken. Wel interessant om te weten gezien onze vloer tot plafondhoge raampartijen á 5 stuks 170x550 en 8 stuks van 180x550 :P

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:41
Alic3 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:14:
Interessant zeg. In onze TO staat alleen:

Alle glasopeningen in de gevelkozijnen, -ramen en -deuren van het gebouw worden voorzien van helder, HR ++ isolatie glas, conform geldende eisen van het Bouwbesluit.

Ze zijn nu al het glas aan het plaatsen, ik ga eens op de bouw kijken of uitzoeken wat ze gebruiken. Wel interessant om te weten gezien onze vloer tot plafondhoge raampartijen á 5 stuks 170x550 en 8 stuks van 180x550 :P
Met die oppervlaktes had ik sowieso even een balletje opgegooid of je niet naar HR+++ had kunnen gaan.

• Alic3
GeeMoney schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Met die oppervlaktes had ik sowieso even een balletje opgegooid of je niet naar HR+++ had kunnen gaan.
Ja dat heb ik me sowieso te laat bedacht. Het was uberhaupt geen meerwerkoptie. We zitten met de grootste raampartijen gelukkig op het noordoosten.

[Voor 5% gewijzigd door Alic3 op 16-01-2023 16:22]

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:15
@GeeMoney in de projectbouw is het antwoord op zulke vragen meestal toch nee.

• Blihi
vormulier schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:12:
[...]

Dit is een optie,Maar de aannemer bied je ook een kans aan om het gewoon te upgraden voor X bedrag.
Dit besluit je wel of niet te doen.
Die optie is dus onzinnig. Ze vragen je te betalen voor iets wat ze gewoon op orde moeten hebben. Dat gebeurt vaak genoeg (denk aan het 'upgraden' van de kookgroep naar 3-fase terwijl de hoofdaansluiting sowieso 3-fase is).
Is het 1, je trapt er in en betaalt eigenlijk voor iets wat gewoon "meestal" moet.
of 2, de aannemer geeft aan dat je zelf bewust afstand hebt gedaan van de optie en het niet nodig achte ?
(natuurlijk een beetje onzin want je moet aan nen voldoen, maar het kan)
Je kunt niet bewust afstand nemen van wettelijke eisen. Dat kan alleen als je expliciet documentatie hebt waarin staat dat jij als koper af weet van het feit dat de woning op dit punt afwijkt van het bouwbesluit en dat jij dat accepteert (en dan moet de controlerende instantie dat ook goed vinden).

• vormulier
Blihi schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:26:
[...]
Die optie is dus onzinnig. Ze vragen je te betalen voor iets wat ze gewoon op orde moeten hebben. Dat gebeurt vaak genoeg (denk aan het 'upgraden' van de kookgroep naar 3-fase terwijl de hoofdaansluiting sowieso 3-fase is).

Je kunt niet bewust afstand nemen van wettelijke eisen. Dat kan alleen als je expliciet documentatie hebt waarin staat dat jij als koper af weet van het feit dat de woning op dit punt afwijkt van het bouwbesluit en dat jij dat accepteert (en dan moet de controlerende instantie dat ook goed vinden).
Bedankt, goed om er bij te weten :) Ik zal de kopersbegeleider eens een lief berichtje sturen, eens zien hoe ze er mee om gaan.

• vormulier
Wat heb ik eigenlijk gewonnen ?

weekend voor 2?
voetreis naar Rome?
iets anders :) ?

:o :+

• GeeMoney
Ascension schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:25:
@GeeMoney in de projectbouw is het antwoord op zulke vragen meestal toch nee.
Ik heb genoeg laten doen wat niet op de meerwerklijsten stond hoor :). Daarnaast, nee heb je, ja kun je krijgen maar dat is nu te laat haha.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Alic3 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:21:
[...]

Ja dat heb ik me sowieso te laat bedacht. Het was uberhaupt geen meerwerkoptie. We zitten met de grootste raampartijen gelukkig op het noordoosten.
Gelukkig?

Dat is ongeveer de koudste kant.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:27:
@Fedde @Farmerwood @vormulier @siddler lees bovenstaand document eens door en wijs de aannemer er op. Daar staat heel duidelijk in dat het meestal wel degelijk verplicht is. Niet vanwege de doorvalbeveiliging, maar wel vanwege de letselbeveiliging.

Overigens: Als je twijfelt kun je bij oplevering een opmerking opnemen in het PV van oplevering. Dan neem je contact op met het kenniscentrum glas en zij helpen je echt goed.
Ik heb via een servicemelding net eerst maar eens de open vraag gesteld wat de specificaties van het gebruikte glas zijn. Onder het mom dat er een ruit beschadigd is en ik een nieuwe van dezelfde specs wil bestellen.

• Alic3
Wolly schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Gelukkig?

Dat is ongeveer de koudste kant.
Ja dat is waar. We zitten nu op het zuid/westen met de woonkamer en dat ben ik zat omdat als de zon schijnt het zo 4-5 graden warmer is in de zomer. Dat hoeft van mij niet meer zo. Maar het werkt natuurlijk ook de andere kant op, op NO wordt het juist minder snel warm waardoor je betere isolatie wil. Nouja, niets meer aan te doen nu.

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:29
Bij ons staat het volgende:
Voor beglazing in de kozijnen en / of puien waarvan de beglazing zich lager
bevindt dan 850 mm boven vloerniveau is geen letsel werend glas
opgenomen. Indien dit op basis van eventuele risico’s wel gewenst is dan zal
deze beglazing als kopers keuze worden aangeboden.
Het lijkt dus op dat het vrij standaard is bij projecten om niet te voldoen aan NEN 3569. Ik vraag mij af of dit aanvechten zin heeft.

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:29
https://www.vereniging-bw...06_19_Veiligheidsglas.pdf
Uit de keuze van de Bouwbesluitwetgever
volgt dat de vraag of een aannemer verplicht is
om in een te bouwen woning veiligheidsglas
toe te passen, in het privaatrecht thuishoort.
Er kan namelijk overeengekomen worden om
de integrale NEN 2608 toe te passen, of (ge-
heel privaatrechtelijk) NEN 3569. Er kan ook
overeengekomen worden om dat niet te doen,
bijvoorbeeld door overeen te komen dat
slechts het Bouwbesluit leidend is. Het is in
ieder geval zinvol dat partijen bij de voorberei-
ding van een project nadenken over letselvei-
ligheid en hier duidelijke afspraken over ma-
ken. Bijvoorbeeld door dit ten minste
optioneel aan te bieden aan de bewoners. Ie-
dereen weet dan waar hij aan toe is en bewo-
ners kunnen zelf de keuze maken om dit wel of
niet te doen. Het is echt een misverstand dat
Bouwbesluit 2012 veiligheidsglas voorschrijft.
Er is hier dus geen rol weggelegd voor het be-
voegd gezag.
Het wordt allemaal niet duidelijker op.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:20
Midan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:36:
Bij ons staat het volgende:

[...]

Het lijkt dus op dat het vrij standaard is bij projecten om niet te voldoen aan NEN 3569. Ik vraag mij af of dit aanvechten zin heeft.
De NEN is sowieso een vrij kromme en logge organisatie. Je moet eens kijken of je garantie fonds (SWK, Woningborg) ergens refereert aan de NEN norm.

offtopic:
Zo heb ik dagelijks te maken met de NEN2559, daarin is jaarlijks onderhoud ‘verplicht’ maar de controlerende partij houdt zich daar niet aan, volgens hun is twee jaarlijks onderhoud voldoende

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Toppe
1. Je kan er van afwijken mits goed overeengekomen
2. Je kan afwijken maar dan moet het volgens het bouwbesluit

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:59:
[...]

De NEN is sowieso een vrij kromme en logge organisatie. Je moet eens kijken of je garantie fonds (SWK, Woningborg) ergens refereert aan de NEN norm.

offtopic:
Zo heb ik dagelijks te maken met de NEN2559, daarin is jaarlijks onderhoud ‘verplicht’ maar de controlerende partij houdt zich daar niet aan, volgens hun is twee jaarlijks onderhoud voldoende
Zat er toevallig net naar te zoeken en kwam 2 artikelen tegen:
  1. Woningborg: Is veiligheidsglas verplicht in gelijkvloerse situaties?
  2. Uitspraak arbitrage over o.a veiligheidsglas
Alles bij elkaar lijkt het een vrij kansloze missie om er bezwaar tegen te maken als het niet geplaatst is.

• Blihi
Maar de aannemer heeft vanuit het bouwbesluit ook een zorgplicht. Bij eventueel letsel (iemand valt door de ruit heen) is de aannemer wel aansprakelijk te stellen.

Omdat dit civiel is, zal de rechter argumentatie willen waarom de (niet verplichte, maar wel aanwezige) normen niet gevolgd zijn. Simpelweg zeggen dat dat goedkoper is, is niet genoeg.

Als in de contractstukken duidelijk uitgelegd staat wat de eventuele problemen zijn is dat misschien voldoende, maar ik zou het als aannemer niet graag beargumenteren.

• Toppe
Blihi schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:42:
Maar de aannemer heeft vanuit het bouwbesluit ook een zorgplicht. Bij eventueel letsel (iemand valt door de ruit heen) is de aannemer wel aansprakelijk te stellen.

Omdat dit civiel is, zal de rechter argumentatie willen waarom de (niet verplichte, maar wel aanwezige) normen niet gevolgd zijn. Simpelweg zeggen dat dat goedkoper is, is niet genoeg.

Als in de contractstukken duidelijk uitgelegd staat wat de eventuele problemen zijn is dat misschien voldoende, maar ik zou het als aannemer niet graag beargumenteren.
Is het vermelden van een afwijking hierin niet voldoende? Volgens mij hebben de dat hier ook zo vermeld.

• Blihi
Toppe schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Is het vermelden van een afwijking hierin niet voldoende? Volgens mij hebben de dat hier ook zo vermeld.
Daar is geen zinnig woord over te zeggen. Het probleem is dat dat natuurlijk pas relevant wordt als jouw hond (of erger je kind) door de ruit vliegt en zichzelf verwondt. Dan wordt het een civiel aansprakelijkheidsverhaal en dan is de vraag wat de rechter ervan vindt.

In civiel recht wordt gekeken naar wat redelijk en billijk is. Is het redelijk dat een aannemer, wegens kosten besparing, afwijkt van veiligheidsregels in een huis waarvan hij redelijkerwijs kan weten dat er jonge kinderen komen wonen? Ik ben gelukkig geen rechter, maar het is niet per definitie zo dat het voldoen aan wettelijke eisen voldoende is. De aannemer kan dan nog wel degelijk aansprakelijk zijn voor de letselschade.

PS. Deze discussie begon vanwege glas in het appartement van mijn vader. Dat is op de tweede verdieping en dan is het wel noodzakelijk in verband met de doorvalbeveiliging.

• Toppe
Blihi schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:00:
[...]

Daar is geen zinnig woord over te zeggen. Het probleem is dat dat natuurlijk pas relevant wordt als jouw hond (of erger je kind) door de ruit vliegt en zichzelf verwondt. Dan wordt het een civiel aansprakelijkheidsverhaal en dan is de vraag wat de rechter ervan vindt.

In civiel recht wordt gekeken naar wat redelijk en billijk is. Is het redelijk dat een aannemer, wegens kosten besparing, afwijkt van veiligheidsregels in een huis waarvan hij redelijkerwijs kan weten dat er jonge kinderen komen wonen? Ik ben gelukkig geen rechter, maar het is niet per definitie zo dat het voldoen aan wettelijke eisen voldoende is. De aannemer kan dan nog wel degelijk aansprakelijk zijn voor de letselschade.

PS. Deze discussie begon vanwege glas in het appartement van mijn vader. Dat is op de tweede verdieping en dan is het wel noodzakelijk in verband met de doorvalbeveiliging.
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt, ik bedoel of het vermelden dat er wordt afgeweken van de NEN norm hierin enkel voldoende is of dat de aannemer hierin een heel pleidooi met schrijven waarom er wordt afgeweken en wat hier de eventuele gevolgen van (kunnen) zijn.

• Blihi
Ik begrijp je, maar dat valt dus niet te zeggen. Dat kun je pas achteraf weten als het fout gaat. Die vraag is dan voor een rechter.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-01 15:30
Toevallig zit ik hier ook mee te worstelen. Mijn aannemer zegt dat ik bij de verdiepingshoge ramen/schuifpuien op de begane grond aan beide zijden gelaagd glas moet toepassen. Mijn kozijnenleverancier zegt dat alleen gelaagd glas aan de binnenzijde verplicht is. De meerprijs voor de ramen is ca. €2000, dus het best een aardig bedrag.

Ik volg het niet meer.

• Blihi
Krijnemans schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:24:
Toevallig zit ik hier ook mee te worstelen. Mijn aannemer zegt dat ik bij de verdiepingshoge ramen/schuifpuien op de begane grond aan beide zijden gelaagd glas moet toepassen. Mijn kozijnenleverancier zegt dat alleen gelaagd glas aan de binnenzijde verplicht is. De meerprijs voor de ramen is ca. €2000, dus het best een aardig bedrag.

Ik volg het niet meer.
De kozijnenleverancier heeft gelijk vanuit het bouwbesluit gezien. Het buitenblad mag enkelvoudig zijn, zolang het floatglas of thermisch gehard glas is. Dat heeft met de inbraakwerendheid te maken. Het idee daarvan is dat floatglas in grote, vlijmscherpe stukken breekt.

De aannemer heeft gelijk vanuit de aansprakelijkheid gezien.

Zie ook: https://www.kenniscentrum...akwering-en-glas-2017.pdf

Je hebt te maken met inbraakwerendheid (iemand die naar binnen wil waarvan jij niet wilt dat ze naar binnen komen), doorvalbeveiliging (relevant vanaf 1 meter hoogteverschil, dus bij verdiepingsvloeren etc.) en letselbeveiliging.

Gelaagd glas beschermt tegen doorvallen (en is dus ook verplicht bij ramen lager dan 0.85 meter op verdiepingen) Gelaagd glas beschermt ook tegen letsel en het is dus verstandig daar voor te kiezen bij kamerhoge ramen op de begane grond. Als deze grenzen aan de tuin, kan dat ook aan de buitenkant handig zijn, maar dan nog moet 1 blad van thermisch gehad of floatglas zijn.

Een inbreker die zich snijdt aan vlijmscherp thermisch gehard glas kan jou aansprakelijk stellen voor letselschade ofzo 8)7 |:( Ik zou die 2000 euro gewoon slikken en voor de veilige optie gaan.

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:42
Wij hebben wederom een kijkdag gehad. Want ons negatief opviel was de hoeveelheid schimmel die op de zolderplaten te zien was.

Nu wordt er gezegd dat dit komt door o.a. vocht tijdens het bouwproces (bijv: cementdekvloer, etc) en vele regen van afgelopen tijd.
Men zeg dat voor de oplevering alles schoonmaakt en verwijderd zal worden maar toch, als je ziet om hoeveel schimmel het gaat... het zou helpen als ze de ramen alvast openzetten lijkt mij zo...
Kan ik hier nog iets mee? Of gewoon accepteren en zien hoe het tijdens de oplevering is.. voelt niet helemaal ok dat er zoveel schimmel zit op de platen, lijkt me niet echt gezond.

ps. dakpannen en kozijnen inclusief ramen zitten er al in. Huis is dus winddicht.
Members only:

[Voor 3% gewijzigd door Oliesjeik1 op 18-01-2023 12:01]

d'n oliesjeik

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Oliesjeik1 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:57:
Wij hebben wederom een kijkdag gehad. Want ons negatief opviel was de hoeveelheid schimmel die op de zolderplaten te zien was.

Nu wordt er gezegd dat dit komt door o.a. vocht tijdens het bouwproces (bijv: cementdekvloer, etc) en vele regen van afgelopen tijd.
Men zeg dat voor de oplevering alles schoonmaakt en verwijderd zal worden maar toch, als je ziet om hoeveel schimmel het gaat... het zou helpen als ze de ramen alvast openzetten lijkt mij zo...
Kan ik hier nog iets mee? Of gewoon accepteren en zien hoe het tijdens de oplevering is.. voelt niet helemaal ok dat er zoveel schimmel zit op de platen, lijkt me niet echt gezond.

ps. dakpannen en kozijnen inclusief ramen zitten er al in. Huis is dus winddicht.

***members only***
Bij ons zat er ook wat schimmel en na voldoende ventilatie viel dat er allemaal zo af, maar dit lijkt mij (o.b.v. N=3 hier in de buurt) inderdaad redelijk veel.

Voordat de ventilatie-installatie erin zat hebben ze bij ons wel altijd (bij droog weer) alle ramen op de kiepstand gehouden en bijna een maand lang non-stop blazers aangehad in het huis voor de luchtcirculatie.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-01 15:24
Oliesjeik1 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:57:
Nu wordt er gezegd dat dit komt door [...] en vele regen van afgelopen tijd.
***members only***
Ik hoop toch dat die vele regen een slechte smoes is als het huis wind en waterdicht is... 8)7

Bij ons zat er ook zoveel schimmel op tijdens de kijkdag. Tijdens de vooroplevering nog steeds, dus daar hebben we een punt van gemaakt. Ze hebben bij ons die platen netjes vervangen door nieuwe, maar het hielp wel dat een paar helemaal kromgetrokken waren door het vocht.

Je snap niet dat ze die afwerking niet vlak voor de oplevering doen. Met al dat bouwvocht krijg je natuurlijk zo schimmel. Een dag van te voren die platen er op timmeren zou ze een hoop rework schelen lijkt mij

• Oliesjeik1
  • Laatst online: 23:42
dixet schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:44:
[...]

[...]

Ik hoop toch dat die vele regen een slechte smoes is als het huis wind en waterdicht is... 8)7

Bij ons zat er ook zoveel schimmel op tijdens de kijkdag. Tijdens de vooroplevering nog steeds, dus daar hebben we een punt van gemaakt. Ze hebben bij ons die platen netjes vervangen door nieuwe, maar het hielp wel dat een paar helemaal kromgetrokken waren door het vocht.

Je snap niet dat ze die afwerking niet vlak voor de oplevering doen. Met al dat bouwvocht krijg je natuurlijk zo schimmel. Een dag van te voren die platen er op timmeren zou ze een hoop rework schelen lijkt mij
We gaan het zien.
V.w.b. aftimmeren: die knieschotten komen kant en klaar binnen gemonteerd en al. Hetzelfde voor het dak.
Maar ja, beetje zonde zo m.i.

Kan er alleen niet tegen de reactie die je krijgt als je het aankaart, zoiets van: "ach, tja, dat hoort bij het proces, maken we schoon voor oplevering, etc" komt nogal ongeïnteresseerd over, net of ik een domme vraag stel.. zet gewoon alvast een raampje open, zet er een bouwdroger neer, weet ik veel maar dit is wel laks m.i.

[Voor 8% gewijzigd door Oliesjeik1 op 18-01-2023 15:24]

d'n oliesjeik

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55
Bij mijn project hadden ze een raam open staan om dit te beperken.

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-01 01:01
Ik was even nieuwsgierig of jullie ideeen hebben voor een optimale indeling van de berging om zoveel mogelijk spullen te bewaren? In onze huidige woning hebben we een (ongeisoleerde) zolder en berging vol met spullen staan. In onze op te leveren woning geen zolder meer, maar alle lagen zijn bewoonbare ruimten. Nu moeten we natuurlijk een hoop meuk weggooien, maar zit me af te vragen hoe we alles moeten opslaan wat we nog wel willen houden.

Zijn er ervaringen met goede en betaalbare(modulaire) stellingkasten oid?

• Alic3
Batata007 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:27:
Ik was even nieuwsgierig of jullie ideeen hebben voor een optimale indeling van de berging om zoveel mogelijk spullen te bewaren? In onze huidige woning hebben we een (ongeisoleerde) zolder en berging vol met spullen staan. In onze op te leveren woning geen zolder meer, maar alle lagen zijn bewoonbare ruimten. Nu moeten we natuurlijk een hoop meuk weggooien, maar zit me af te vragen hoe we alles moeten opslaan wat we nog wel willen houden.

Heb je helemaal geen bergingsruimte meer? Moeten de kasten afsluitbaar zijn? Of mag een stellingkast dan best in het zicht staan?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:04

Stap 1 is echt opruimen, langer dan een paar jaar niet aangeraakt is in ons huis een reden om het weg te doen. Tenzij er hele sentimentele redenen zijn om het te houden. Zo hebben we bij onze verhuizing echt meerdere ritjes naar de milieustraat volbracht voordat we gingen verhuizen

Dan zijn er tig mogelijkheden qua stellingkasten, bijv: https://www.hornbach.nl/c...gen/stellingkasten/S9022/

• Ascension
Ik kan de Ikea Bror-serie wel aanraden. Hele degelijke stellingkasten waar je bijv. ook laden in kan plaatsen. Stuk steviger dan dat ding die ik bij de bouwmarkt heb gehaald.

Weet niet wanneer je woning wordt opgeleverd maar je kan niet vroeg genoeg beginnen met sorteren en dingen afvoeren die je niet meer wil bewaren, dat verhuisd een stuk makkelijker ;)

• Farmerwood
  • Niet online

Niet echt modulair, maar bijna al onze meuk past erin. :+

• Ascension
@Farmerwood lenige kat hebben jullie!

• Blihi

Ik heb zelf een frame gemaakt van vuren balkjes met daarin meubelpanelen van 22 mm, 67 diep en 250 cm lang. Daar staan de grootste ikea plastic bakken in. Superstevig en heel veel opbergruimte.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Alles wat je een jaar niet gebruikt hebt en geen emotionele waarde heeft weggooien. Waarschijnlijk heb je voor de rest niet zoveel nodig en zoals eerder gezegd zou ik dat voor de verhuizing regelen. Voor kasten verslaat niemand de prijs-kwaliteitverhouding van de Ikea.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:04
Deveon schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:50:
[...]

Alles wat je een jaar niet gebruikt hebt en geen emotionele waarde heeft weggooien. Waarschijnlijk heb je voor de rest niet zoveel nodig en zoals eerder gezegd zou ik dat voor de verhuizing regelen. Voor kasten verslaat niemand de prijs-kwaliteitverhouding van de Ikea.
Ik vind een stellingkast van de ikea toch nog wel aan de prijzige kant om eerlijk te zijn. Zijn die echt zoveel beter dan die van de Hornbach als voorbeeld?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:02
[...]

[...]

die platen zitten vast aan het dak element als ze geleverd worden zonder die platen plaatsen gaat niet echt maar is vooral veel duurder om achteraf te doen. Meestal gaat het goed, afentoe schoonmaken en heel zelde voorzien van wat nieuweplaten. gaat puur om de snelheid. en kosten vs risico.
en als je de knieschotten bedoeld de plaat is doorgaans onderdeel van de constructie en dus geen afwerking ;)

[Voor 5% gewijzigd door twain4me op 18-01-2023 18:45]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01

Wij hebben ook geen zolder en drie volledige woonlagen. Bewust ervoor gekozen om een (kleine) kamer te maken als berging, met alleen een dakraam. Ook gelijk toegang tot het dak.
Het is ongeveer 4 bij 2m, aan twee zijdes staan de volgende stellingkasten ( https://www.hornbach.nl/c...n/S9022/f/Merk=Industrial). 1 diepe en 1 smallere. Aan 1 korte zijde heb ik een werkblad met daaronder en daarboven opbergkasten.

Die stellingkasten zijn erg stevig en past heel veel in :D Hier liggen echt alle lange termijn opslagspullen, gereedschappen en klusspullen.

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:30
Eventueel ook een optie om zelf stellingkasten "te maken". Zeker voor lichter spul prima oplossing, hier onze halve garage mee "behangen".

https://www.hornbach.nl/s/Dolle

Circa 55KG draagkracht per plank, bij de grotere dragers.
Ik heb zelf die met hoek gekocht (130KG draagkracht per paar) en multiplex planken op maat gemaakt.

(Alleen dan hier niet met die ielige plankjes, maar gewoon planken van 60cm diep en 200cm breed.)

[Voor 41% gewijzigd door Source90 op 18-01-2023 19:11]

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:50
twain4me schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:41:
[...]
en als je de knieschotten bedoeld de plaat is doorgaans onderdeel van de constructie en dus geen afwerking ;)
Voorzover ik weet zijn niet de platen zelf onderdeel van de constructie, maar het houtwerk waarop je worden bevestigd.
In de platen kan je gewoon zagen/doorgangen maken voor opslag erachter ofzo….

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:55
d_marf schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:07:
[...]

Voorzover ik weet zijn niet de platen zelf onderdeel van de constructie, maar het houtwerk waarop je worden bevestigd.
In de platen kan je gewoon zagen/doorgangen maken voor opslag erachter ofzo….
Dat verschilt nogal - die platen kunnen ook juist voor de stabiliteit zorgen, dat de vierkanten niet opeens trapezia worden. Die platen zijn niet dragend, maar kunnen dus zeker wel functie hebben. In mijn TO stond dit:
"De houten dakelementen van het schuine dak worden ondersteund door houten knieschotten. De knieschotten (inclusief beplating) zijn onderdeel van de dakconstructie en mogen daarom niet verwijderd worden. De knieschotten beschikken over één afschroefbaar deel waardoor de ruimte achter het knieschot (beperkt) bereikbaar is."

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:07
[...]

[...]

Die platen zijn een vast onderdeel van de scharnierkap en worden in de fabriek er op getimmerd en dus nooit later.
Dat de vele regen een slap excuus zou zijn weet je niet, wellicht liggen de dakpannen er pas sinds vorige week op en het heeft de hele maand december ook veel geregend tenslotte.

• Farmerwood
  • Niet online
offtopic:
Helaas is onze kat vorig jaar voor de laatste keer de N325 overgestoken.. ;(
Dus de bak ligt nu in opslag tot we weer aan een nieuw huisdier toe zijn.

[Voor 12% gewijzigd door Farmerwood op 18-01-2023 22:16]

• Farmerwood
  • Niet online

Om nog even echt antwoord te geven:
Wij hebben ook in de slaapkamers maximaal de ruimte benut om kledingkasten te plaatsen van 235 cm hoog en minimaal 200 cm breed. (allen PAX van de Ikea).
Daar kun je ook serieus wat spullen in kwijt (als vrouwlief niet teveel ruimte nodig heeft) :X

Die PAX-kasten zou je ook als stellingkasten kunnen plaatsen. Het zijn vooral de deuren die ze duur maken. De ombouw en simpele planken zijn best schappelijk geprijsd vergeleken met die mealen stellingen die ik echt rampzalig vind qua constructie.

• Toppe

Bruynzeel.

Heb voor 7 staanders en 50 planken €100 betaald op marktplaats.

Zelfs gewoon echt planken bij ze gekocht omdat ik nog wat schotten wou maken en met €2 per plank los een stuk voordeliger dan welk hout ook :D

• Ascension
Farmerwood schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:04:
[...]

offtopic:
Helaas is onze kat vorig jaar voor de laatste keer de N325 overgestoken.. ;(
Dus de bak ligt nu in opslag tot we weer aan een nieuw huisdier toe zijn.
offtopic:
Hier ook eentje, blijkt bij de verkeerslichten een buis te liggen onder de weg door die uitkomt bij de busbaan, die had ie gevonden.... :|

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-01 17:03
Wij zaten een beetje met hetzelfde probleem. We hebben geen kelder, zolder of losse schuur, alleen een inpandige berging. Maar daarin staan dus de warmtepomp (met buffervat en vloerverdeler voor de vloerverwarming), de wasmachine en onze fietsen. Omdat we er ook jassen en schoenen wilden opbergen (naast dingen als gereedschap en kerst- en vakantiespullen) hebben we ervoor gekozen een kastenwand te maken met Pax kasten van Ikea. Zo is alles uit zicht, netjes opgeruimd en toch snel bereikbaar.

In de trapkast hebben we van die rails aan de muur bevestigd met plankdragers en planken. Daarop staat al onze voorraad, per soort gesorteerd in bakken. Op de vloer staan emmers en de stofzuiger.

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-01 13:26
Ik zweer zelf bij de IKEA IVAR kasten, ideaal i.c.m. SAMLA bakken. Via Marktplaats gekocht en alles is zichtbaar en eenvoudig te pakken. De kasten en bakken zijn sinds de (hout)inflatie bijna verdubbeld, maar op Mp is met wat geduld nog een hoop leuks te scoren.

[Voor 29% gewijzigd door LordBusiness op 19-01-2023 10:28]

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:19

IkWilbert

Het is mij!

Even een foto update van ons nieuwe huis. Vandaag hebben ze afgegraven. Volgende week bezig met funderingspalen.

I intend to live forever. So far, so good.

• kepler
LordBusiness schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:26:
Ik zweer zelf bij de IKEA IVAR kasten, ideaal i.c.m. SAMLA bakken. Via Marktplaats gekocht en alles is zichtbaar en eenvoudig te pakken. De kasten en bakken zijn sinds de (hout)inflatie bijna verdubbeld, maar op Mp is met wat geduld nog een hoop leuks te scoren.

[Afbeelding]
Mijn ervaring is dat er ook nog een hoop spullen zijn die niet in de bakken passen, waardoor wij die grotere stelling kasten erg handig vinden. Passen prima die bakken in, en grootste deel is ook gevuld met die bakken. Maar andere zaken, zoals tenten, slaapmatjes, slaapzakken, campingbedjes, grote rugzakken, etc. liggen nu netjes los in de stellingkasten. Geen gedoe dat het net niet past :P

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:30
Ascension schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:17:
[...]

Ik kan de Ikea Bror-serie wel aanraden. Hele degelijke stellingkasten waar je bijv. ook laden in kan plaatsen. Stuk steviger dan dat ding die ik bij de bouwmarkt heb gehaald.
...
Inderdaad, ik heb ze ook een stel zwarte in de berging en in het afgesloten deel van de kapschuur en een stel witte op zolder. De transparante bakken van Ikea passen perfect op de planken waardoor je spullen ook nog eens relatief stofvrij kan bewaren.

[Voor 27% gewijzigd door witterholt op 19-01-2023 16:50]

• Toppe
D.deJong schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Die platen zijn een vast onderdeel van de scharnierkap en worden in de fabriek er op getimmerd en dus nooit later.
Dat de vele regen een slap excuus zou zijn weet je niet, wellicht liggen de dakpannen er pas sinds vorige week op en het heeft de hele maand december ook veel geregend tenslotte.
En dan ook nog eens de vraag hoe ze bewaard worden. Hier hebben ze vlak na de stikstof uitspraak bij een project alles al op de bouwplaats geleverd met als resultaat dat sommige pakketten weken lang buiten hebben gestaan, amper tot niet verpakt.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De laatste paar reacties zijn naar Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm verplaatst.

Tweakers Discord

• vormulier
Source90 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:58:
[...]

And we have a winner *O*
NEN3569 it is.

Eerste beste Google resultaat geeft gelijk een interessant document:
https://www.kenniscentrum...3569-2018-toelichting.pdf

[Afbeelding]

Echter lees ik ook: @Farmerwood
https://www.onderhoudnl.n...m-te-voldoen-aan-nen-3569

[...]
(zie link voor 3 redenen)
Even terug komend op het glas, ik heb dit netjes neergelegd bij de kopersbegeleider die het weer door gespeeld heeft naar de bouwer en daar uit kwam:

"Grijs gebied" en "we gaan kosteloos aan de nen3569 voldoen" Vraag is alleen of dat spontaan door de vraag kwam of omdat ze hier toevallig al mee bezig waren.. we will never know..

--

Zat te kijken voor stelling kasten in onze TR waar ook de WM/WD komen te staan want speciale kasten voor die machines zijn me toch een partij duur..

+1 voor de witte haken iig, Daar is hier de keus ook op gevallen deels omdat we ze kunnen meenemen vanuit het huidige huis..

[Voor 12% gewijzigd door vormulier op 20-01-2023 13:53]

• Blihi
Dat klinkt als een fijne aannemer @vormulier...

• vormulier
Blihi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:31:
Dat klinkt als een fijne aannemer @vormulier...
Mag niet klagen, Maar het is meer ter info voor eventueel andere natuurlijk dat vragen / informeren op dit vlak je dus wat geld kan schelen in meerwerk voor ons was dat 1.5K :)

• Fedde
Welke aannemer was dit? :-)

• vormulier
Het gaat over:
Members only:

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:21
Vandaag bij de tegelzetter langs geweest. We gaan waarschijnlijk toch voor iets grotere tegels dan standaard, die zijn met 20x25cm wel erg klein.

Verder ook gekeken naar tegels met hout look. Zag er erg mooi uit, maar prijskaartje was er ook naar. Waarschijnlijk wordt het wel zoiets, of hout look PVC. Maar duurt nog even voor we dat moeten beslissen.

• Toppe
vormulier schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Het gaat over:

***members only***
Waarom achter de MO tag? Jou aannemer doet iets waar velen wat van kunnen leren :)

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:20
Toppe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:41:
[...]

Waarom achter de MO tag? Jou aannemer doet iets waar velen wat van kunnen leren :)
Waarom niet? Geeft mogelijk ook info over waar iemand komt te wonen. I applaud him/her/them!

• Farmerwood
  • Niet online
Even wat ervaringen gevraagd:
Ik ben de laatste weken wat aan het spelen met de inregeling van de vloerverwarming.

Specs:
- Woonkamer\keuken van 70 m2 in u-vorm
- In de zuidgevel 2.4m uitbouw en 3.6m schuifpui.
- In de noordgevel 2 ramen van 1.50cm breed en 2.6m hoog + 1 raam van 60cm breed en 2.6m hoog.
- Vloerverwarming met Hoh van 15cm (voor de schuifpui 10cm)
- Warmtebron is warmtenet en aanvoertemp staat op 40 graden.
- De pomp gaat uit als er geen warmte vraag is. Er stroomt dan dus geen water door de leidingen.
- Mechanische ventilatie type-C met in de schuifpui een rooster van 3.6m breed.
- De keuken heeft een doorgang naar de geïsoleerde berging (momenteel 10 graden daar). Deur is tocht dicht, maar wel gewoon een binnendeur.
- Woning gekocht met EPC 0.4

Gisteravond om 20:00 toen de thermostaat (150cm hoogte) precies 20.0 graden aan gaf heb ik het setpoint terug gezet naar 15.0 aka uit.
Vanmorgen om 07:15 toen we beneden kwamen was de temperatuur gezakt naar 18.1 graden. Dus gewoon 2 graden afgekoeld in 11 uur tijd.
De ventilatie heeft de hele nacht volle bak aan gestaan want de CO2 waarde in onze slaapkamer was opgelopen naar 1700 ppm…

Nou zijn huizen die op een warmtenet zitten vaak minimaal geïsoleerd (minimale eis vanuit Bouwbesluit zou gerealiseerd moeten zijn), maar toch voelt dit als een erg forse daling van de temperatuur…
Ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

[Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 21-01-2023 09:58]

• GeeMoney
@Farmerwood geen warmtenet hier en ventilatie type D. Vorig jaar de warmtepomp eraf gehad terwijl het buiten vroor, temp zakte een halve graad per 18 uur ongeveer.

• d0s
  • Laatst online: 00:56

d0s

sssst

Farmerwood schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:59:
Ik ben de laatste weken wat aan het spelen met de inregeling van de vloerverwarming.

Specs:
- In de noordgevel 2 ramen van 1.50cm breed en 2.6m hoog + 1 raam van 60cm breed en 2.6m hoog.
- De pomp gaat uit als er geen warmte vraag is. Er stroomt dan dus geen water door de leidingen.
- De keuken heeft een doorgang naar de geïsoleerde berging (momenteel 10 graden daar). Deur is tocht dicht, maar wel gewoon een binnendeur.

Gisteravond om 20:00 toen de thermostaat (150cm hoogte) precies 20.0 graden aan gaf heb ik het setpoint terug gezet naar 15.0 aka uit.
Vanmorgen om 07:15 toen we beneden kwamen was de temperatuur gezakt naar 18.1 graden. Dus gewoon 2 graden afgekoeld in 11 uur tijd.
De ventilatie heeft de hele nacht volle bak aan gestaan want de CO2 waarde in onze slaapkamer was opgelopen naar 1700 ppm…

Nou zijn huizen die op een warmtenet zitten vaak minimaal geïsoleerd (minimale eis vanuit Bouwbesluit zou gerealiseerd moeten zijn), maar toch voelt dit als een erg forse daling van de temperatuur…
Eigenlijk eenzelfde ervaring. Ventilatie type c, ook warmtenet met aanvoer 40 en epc 0.4. Hoh 20cm zelfs behalve bij de pui 10cm. Idd met roosters open zakt het dan richting de 18 graden. Roosters zijn met deze temperaturen op de benedenverdieping wel dicht op verzoek van de vrouw 8)

Opnieuw opwarmen naar 21,2 (de temperatuur hier) duurt overigens ook wel erg lang. Denk zeker 5 of 6 uur. Verbruik is overigens niet buitensporig, altijd tussen de 35 en 40gj.

[Voor 4% gewijzigd door d0s op 21-01-2023 09:32]

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:48
d0s schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Eigenlijk eenzelfde ervaring. Ventilatie type c, ook warmtenet met aanvoer 40 en epc 0.4. Hoh 20cm zelfs behalve bij de pui 10cm. Idd met roosters open zakt het dan richting de 18 graden. Roosters zijn met deze temperaturen op de benedenverdieping wel dicht op verzoek van de vrouw 8)
Weet je ook hoe hoog de CO2 dan oploopt? Die roosters zijn er niet voor niks natuurlijk ;)

• d0s
  • Laatst online: 00:56

d0s

sssst

roltor schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:31:
[...]

Weet je ook hoe hoog de CO2 dan oploopt? Die roosters zijn er niet voor niks natuurlijk ;)
Zeker, mijn co2 meter ligt altijd klaar maar de wederhelft is er niet zo van onder de indruk. Daarom zet ik ze regelmatig weer (deels) open. ;)

• Farmerwood
  • Niet online
d0s schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:28:
[...]
Opnieuw opwarmen naar 21,2 (de temperatuur hier) duurt overigens ook wel erg lang. Denk zeker 5 of 6 uur. Verbruik is overigens niet buitensporig, altijd tussen de 35 en 40gj.
Mijn vrouw ziet gelukkig wel het belang van ventileren, maar is ook een koukleum dus de verwarming moet wel aan :)
Het is nu 10:00 en de verwarming staat dus weer bijna 3 uur aan. Het is nu 19.6 graden, dus opwarmen gaat ook wel weer vlot.

Kreeg toevallig gisteren de afrekening van Vattenfall van ons 2de jaar in dit huis.
Verbruik afgelopen jaar was gezakt van 39,6 GJ naar 20 GJ. In een jaar waarin iedereen duurder uit is krijgen wij net geen 1000 euro terug.

Die halvering is te danken aan de airco waarmee we nu verwarmen (al is die al een maand kapot omdat de temperatuur sensor van de buiten unit stuk is en er al 2x een verkeerde vervanging geleverd is door Mitsubishi).
Die 1000 euro die ik nu terug krijg was vrijwel precies de meerprijs voor de airco om naast koelen ook te kunnen verwarmen. In 1 jaar dus terug verdiend. Al hebben de zonnepanelen nu ruim 500 kWh minder terug geleverd, dus niet helemaal waar.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:08

...

Woning opgeleverd in juni 2020 met EPC 0.4 ventilatie type D, wel de gasketel weg gelaten en meteen een lucht-water Warmtepomp laten plaatsen. Oppervlakte 105 m2 (twee verdiepingen).
Ik heb eenmaal, tijdens een vorst periode, het afkoelen getest : 1 graad afkoeling in 72 uur!
Gelukkig kan mijn WP in de zomer ook koelen :)
Farmerwood schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:05:
[...]

Die halvering is te danken aan de airco waarmee we nu verwarmen (al is die al een maand kapot omdat de temperatuur sensor van de buiten unit stuk is en er al 2x een verkeerde vervanging geleverd is door Mitsubishi).
Die 1000 euro die ik nu terug krijg was vrijwel precies de meerprijs voor de auto om naast koelen ook te kunnen verwarmen. In 1 jaar dus terug verdiend. Al hebben de zonnepanelen nu ruim 500 kWh minder terug geleverd, dus niet helemaal waar.
Ik neem aan dat het je Airco is die ook kan verwarmen >:) Of heb je een custom aansluiting voor de auto laten maken?

[Voor 23% gewijzigd door Dronium op 21-01-2023 10:28]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:30

Oh wauw, dan blaast die ventilator echt behoorlijk wat warmte eruit.
Wij zijn 7-14 januari weekje weg geweest, heb toen op 6 januari temperatuur van 20c naar 16c gezet en bij terugkomst was het nog steeds 18,4c.

• kepler

Specs:

Hier 200m2, 2-1 kap woning, met best wat ramen (wel triple glas). WTW die de hele nacht op standje 2 draait ivm co2.
We hebben vloerverwarming, die ik in de nacht een graadje lager zet.
Om 22.30 naar 18.5, kamer temp 19.4. In de nacht niet verwarmd en gezakt naar 18.9 rond 8u.

• Farmerwood
  • Niet online
Dronium schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:23:
[...]
Ik neem aan dat het je Airco is die ook kan verwarmen >:) Of heb je een custom aansluiting voor de auto laten maken?
Ik heb sinds een tijdje 'een stuk fruit' als nieuwe telefoon en regelmatig ruzie met de auto correctie. :-(

@Source90 en @kepler, dat zijn idd de waardes waar je op hoopt qua afkoelen.
Geen idee of het volledig af te schuiven is op de ventilatie. In dat geval wordt het nog wat als dat eenmaal opgelost is, want er moet dus eigenlijk bijna 2x zoveel afgezogen worden om aan het Bouwbesluit te voldoen...

Binnenkort ook maar eens een warmtebeeldcamera regelen om de buitengevel te controleren.

Kreeg gisteren ook antwoord op mijn servicemelding welk type glas er in onze woning zit. Blijkbaar niet iets waar ze gewoon een bonnetje van hebben... 8)7
Via deze mail informeren wij u dat onze woonadviseur XXXXXXX de opdracht heeft gekregen uw servicemelding af te handelen.

Hij beoordeelt uw melding en zal contact met u opnemen. Het kan ook zijn dat hij besluit de melding door te zetten naar onze onderaannemer. Indien dit het geval is, neemt onze onderaannemer contact met u op voor het inplannen van een afspraak. Mocht dit niet gebeuren, dan horen wij graag van u.

Om u goed van dienst te kunnen zijn, verzoeken wij u het nummer van uw servicemelding bij de hand te houden.

• SlayaStone
  • Laatst online: 23:50
We hebben gisteren de 2e betaaltermijn ontvangen voor de bouw, deze is echter 6 cent hoger dan wat er in de aannemersovereenkomst staat. In de overeenkomst staat nergens dat het om benaderingen gaat of dergelijks, en bij onze hypotheekverstrekker zijn alle bouwtermijnen op de cent nauwkeurig in het bouwdepot geplaatst, dus als we het nu laten uitbetalen moeten we zelf nog 6 cent over maken.

Het lijkt mij sowieso niet heel netjes dat het bedrag niet overeenkomt met wat er in het contract staat, ookal is het "maar" 6 cent.

Is het vreemd om hier over te bellen dat ze het moeten corrigeren?

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:23
Op dat stukje fruit kun je een app zetten om in ieder geval te kijken wat voor coating en dikte je glas is, misschien dat dat je al een beetje helpt. Zoek op "AGC Glass Measurement" in de app store. Meen dat ik het ook op m'n Android heb gehad maar daar is ie uit de Play store verdwenen lijkt het.

• Ascension
Farmerwood schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:05:
[...]

Kreeg toevallig gisteren de afrekening van Vattenfall van ons 2de jaar in dit huis.
Verbruik afgelopen jaar was gezakt van 39,6 GJ naar 20 GJ. In een jaar waarin iedereen duurder uit is krijgen wij net geen 1000 euro terug.
Dat is wel een mooie besparing zeker gezien de GJ-prijzen vandaag de dag. Jammer dat ik hier vorig jaar niet aan heb gedacht zodat ik al het leidingwerk nog mooi had weg kunnen werken.

• Fedde
SlayaStone schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:45:
We hebben gisteren de 2e betaaltermijn ontvangen voor de bouw, deze is echter 6 cent hoger dan wat er in de aannemersovereenkomst staat. In de overeenkomst staat nergens dat het om benaderingen gaat of dergelijks, en bij onze hypotheekverstrekker zijn alle bouwtermijnen op de cent nauwkeurig in het bouwdepot geplaatst, dus als we het nu laten uitbetalen moeten we zelf nog 6 cent over maken.

Het lijkt mij sowieso niet heel netjes dat het bedrag niet overeenkomt met wat er in het contract staat, ookal is het "maar" 6 cent.

Ik zou het inderdaad even navragen. Contract is contract. Als jij 6 cent minder betaald krijg je dat gewoon te horen.

• kepler
Farmerwood schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Ik heb sinds een tijdje 'een stuk fruit' als nieuwe telefoon en regelmatig ruzie met de auto correctie. :-(

@Source90 en @kepler, dat zijn idd de waardes waar je op hoopt qua afkoelen.
Geen idee of het volledig af te schuiven is op de ventilatie. In dat geval wordt het nog wat als dat eenmaal opgelost is, want er moet dus eigenlijk bijna 2x zoveel afgezogen worden om aan het Bouwbesluit te voldoen...

Binnenkort ook maar eens een warmtebeeldcamera regelen om de buitengevel te controleren.

Kreeg gisteren ook antwoord op mijn servicemelding welk type glas er in onze woning zit. Blijkbaar niet iets waar ze gewoon een bonnetje van hebben... 8)7

[...]
Je trekt wel gewoon lucht van onder nul direct je huis in... Met onze WTW is de ingeblazen lucht 18 graden. Dat scheelt nogal een bak warmte, zeker bij onze stand 2 (280m3 per uur).

Dus ja, ik zou zeker denken dat het grootste deel van de ventilatie komt

• DutchChelsea
  • Laatst online: 26-01 01:31

Specs:

Hier enigszins herkenbaar. Appartement op 1ste verdieping, stadswarmte, vloerverwarming. Bij naar bed gaan is het 19,5 in woonkamer/keuken (72 m2), volgende ochtend 18,1 of 18,3 (ik ben aan het uitvogelen wat beter is: stabiele temperatuur of nachtverlaging). Appartement (oplevering 2020) is op papier EPC 0, maar soms twijfel ik daaraan. Ventilatie C: 1 van de vier roosters open) Had gehoopt dat het minder zou afkoelen. Disclaimer: winkel beneden ons staat de laatste twee maanden leeg en dat merken we wel qua afkoeling

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:51

Specs:

Wij wonen op dit moment in een (redelijk) na geïsoleerde jaren 30 woning (natuurlijke ventilatie) met vloerverwarming op de benedenverdieping, de verwarming slaat meestal rond 14:00 af omdat het warm genoeg is (rond de 20) om 7 uur ‘s ochtends is het dan tussen de 17 en 18 graden (afhankelijk van buiten temperatuur) in een nieuwbouwhuis zou ik dus zeker verwachten dat je meer warmte vast kunt houden in je huis

• Farmerwood
  • Niet online
DutchChelsea schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:45:
[...]
(ik ben aan het uitvogelen wat beter is: stabiele temperatuur of nachtverlaging).
Dat wordt hier de volgende stap idd.
11 uur de verwarming uit v.s 3.5 uur stoken om het weer op temperatuur te krijgen. Dit bij een buitentemperatuur van rond het vriespunt.

Voordeel van de nachtverlaging is wel dat je ‘s ochtends een warme(re) vloer hebt. :)

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:47
SlayaStone schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:45:

Members only:

• Ascension
Farmerwood schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:24:
[...]

Dat wordt hier de volgende stap idd.
11 uur de verwarming uit v.s 3.5 uur stoken om het weer op temperatuur te krijgen. Dit bij een buitentemperatuur van rond het vriespunt.

Voordeel van de nachtverlaging is wel dat je ‘s ochtends een warme(re) vloer hebt. :)
Ik heb hier alles op 18 graden staan als standaard en ‘s ochtends en rond etenstijd warm ik de keuken op naar 20 graden, lekker warme voeten ‘s ochtends. Woonkamer doe ik vanaf etenstijd tot acht uur naar 19 graden, warmer hoeft niet want vind een dekentje op de bank sowieso fijn. Verbruik ligt nu tussen de 0.10 en 0.15GJ per dag afhankelijk van de buitentemperatuur.

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-01 15:59
Even iets anders:

Hoe zijn jullie aannemers met factureren? Ons huis wordt over 2,5 maand opgeleverd, maar heb al maanden geen facturen meer gehad. De laatste was na het gereedkomen van de verdiepingsvloer. Inmiddels zouden ze al termijn kunnen sturen voor:

- gereedkomen zoldervloer (8,5%) - dit was ongeveer oktober
- schuin dak waterdicht (7%) - ook oktober
- gevels begane grond gereed (6,5%) - november
- waterdicht van platte daken (3%)
- aanbrengen dekvloeren (10%) is net voor de kerst gebeurd

Ik ben gister even binnen geweest en ze zijn al bezig met het aftimmeren en de elektrische installaties.

Zouden jullie het lekker afwachten of er bij de aannemer achteraan gaan? Ik vind het wel prima dat ik nog geen rente hoef te betalen hoor :p

• Ascension
@NCSmits waarom zou je er achteraan gaan. Het is niet jouw verantwoordelijkheid.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:47
NCSmits schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:06:
Even iets anders:

Hoe zijn jullie aannemers met factureren? Ons huis wordt over 2,5 maand opgeleverd, maar heb al maanden geen facturen meer gehad. De laatste was na het gereedkomen van de verdiepingsvloer. Inmiddels zouden ze al termijn kunnen sturen voor:

Ik ben gister even binnen geweest en ze zijn al bezig met het aftimmeren en de elektrische installaties.

Zouden jullie het lekker afwachten of er bij de aannemer achteraan gaan? Ik vind het wel prima dat ik nog geen rente hoef te betalen hoor :p
Members only:

• PSP123
  • Laatst online: 26-01 08:06
Hi,

Hoe bepalen jullie of het opstookprotocol voor de PVC vloer voldoende is doorlopen?
Visueel door scheuren in de vloer of d.m.v. een vochtmeting?

• Bouwnrzoveel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-01 09:23
PSP123 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:06:
Hi,

Hoe bepalen jullie of het opstookprotocol voor de PVC vloer voldoende is doorlopen?
Visueel door scheuren in de vloer of d.m.v. een vochtmeting?

[Afbeelding]
Sowieso een vochtmeting (laten) doen.

• Alic3
@NCSmits Ze komen echt hun geld wel halen als het nodig is. Tot die tijd blijft het geld lekker in het bouwdepot. Ik zou me er niet druk om maken.

Mijn aannemer combineert nog wel eens termijnen. Ze hadden de factuur voor Te declareren na het gereed komen van de buitengevel van het privé gedeelte (10%) al in november kunnen sturen. Maar ik denk dat ze die combineren met Te declareren na het waterdicht maken van het dak van het gebouw (17,5%). Daar zijn ze nu bijna mee klaar.

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-01 11:30
Even iets anders:

Zelfde bij ons. De eerste facturen kwamen volgens mij op dezelfde dag van gereedkomen werk, maar nu alweer een aantal stappen gereed zonder factuur. Ik zie ze ook wel vanzelf verschijnen.

Wel vandaag ander nieuws: Ons eerste kijkmoment/inmeetmoment is met een maand vertraagd :/, van februari naar maart. Dit omdat de binnenwanden, elektra en dekvloeren nog niet overal gereed zijn. Wel geven ze aan dat dit voorlopig nog niks doet aan de opleverprognose die 1 maand later in april gepland staat. Ik ben skeptisch of deze blijft staan, maar we zullen zien.

• Toppe
Even iets anders:

Wij hebben de laatste 7 ‘tredes’ in één factuur gehad.

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02:43
We hebben bij onze nieuwbouw een ecoforest lucht waterpomp en ik wil een partij in de arm nemen voor het onderhoud want onze installateur doet geen onderhoud. Ik vroeg me af wat een gangbare tarief is voor jaarlijks onderhoud van een waterpomp (zonder maandelijkse abbonement kosten). En moesten jullie zelf achter een partij gaan voor het onderhouden van de waterpomp of doet jullie installeur dat?

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:53
MemeMaster schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:05:
We hebben bij onze nieuwbouw een ecoforest lucht waterpomp en ik wil een partij in de arm nemen voor het onderhoud want onze installateur doet geen onderhoud. Ik vroeg me af wat een gangbare tarief is voor jaarlijks onderhoud van een waterpomp (zonder maandelijkse abbonement kosten). En moesten jullie zelf achter een partij gaan voor het onderhouden van de waterpomp of doet jullie installeur dat?
Voor zover ik begrijp is er niet veel te onderhouden behalve het schoonmaken van de buitenunit en filters legen (1x p/j)

• vormulier
MemeMaster schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:05:
In de nog huidige woning (hybride pomp), is een monteur een halve dag bezig (voornamelijk lullen ook ;) )
En daar bij zit er eigenlijk geen werk in het warmpte pomp gedeelte behalve schoonmaken, en grafiekjes kijken of alles werkt

Kosten 250 per jaar, bij de installateur die hem heeft opgehangen (zal wel duurder worden nu)
Maar daar zit dan ook natuurlijk bij zoals: geen voor rij kosten/manuren bij storing ex materiaal.
Pagina: 1 ... 188 189 190 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee