• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:11
Lupadi schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:18:
[...]

Ik was hier ook naar aan het kijken! Heb je nog iets aan voorbereiding (laten) treffen? Of volledig zelf gedaan?
Ik heb gebouwd in particulier opdrachtgeverschap en niet in project, maar dat wil niet zeggen dat het niet zou kunnen. Ik heb eerst de trapleverancier de lampjes laten uitlijnen op de traptekening zodat we de locatie van de sparingen wisten. Vervolgens heeft de elektricien ze gewoon op de muur getekend zoals dat ook met de rest van de inbouwdozen gebeurt. De frezer hakt de sparing er dan uit en de elektricien monteert ze. Als je een beetje een welwillende aannemer hebt dan is het allemaal zo spannend niet.

Achteraf na oplevering zou ik dit niet meer proberen want dan moet je de hele wand weer open slijpen en vervolgens opnieuw stuccen.

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:00
Olympialooping schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:27:
[...]

Ik heb gebouwd in particulier opdrachtgeverschap en niet in project, maar dat wil niet zeggen dat het niet zou kunnen. Ik heb eerst de trapleverancier de lampjes laten uitlijnen op de traptekening zodat we de locatie van de sparingen wisten. Vervolgens heeft de elektricien ze gewoon op de muur getekend zoals dat ook met de rest van de inbouwdozen gebeurt. De frezer hakt de sparing er dan uit en de elektricien monteert ze. Als je een beetje een welwillende aannemer hebt dan is het allemaal zo spannend niet.

Achteraf na oplevering zou ik dit niet meer proberen want dan moet je de hele wand weer open slijpen en vervolgens opnieuw stuccen.
Ziet er mooi uit! Krijg bijna spijt. Wij konden het als optie bij de elektraboer van de aannemer afnemen. Was €800 per trap incl led verlichting. Werd mij iets te gortig. Maar voor andere geïnteresseerden hier, zeker navragen bij je project als je zoiets wil.

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:51
[...]

Gelukkig moeten we de hele tent sowieso laten stucen na oplevering dus dan kan het nog wel het overwegen waard zijn, zet hem op de lijst van mogenlijk heden!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:52
Zijn er meer mensen die de C02 ppm in hun nieuwbouwwoning een beetje meten?

Ik zie dat onze hele benedenverdieping rond de 900-1000 zit, wat valt onder ‘matige luchtkwaliteit’. :(

Wat voor ppm halen jullie?

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23:52
[...]

Een welwillende aannemer is volgens mij een zelfzaamheid bij projectbouw.. alles wat niet standaard is schijnt errrrg ingewikkeld te zijn.

Maar toch maar eens navragen bij de trapleverancier en elektra partij

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:40:

Ik zie dat onze hele benedenverdieping rond de 900-1000 zit, wat valt onder ‘matige luchtkwaliteit’. :(

Hoor ik daar het woord 'ventilatieprobleem'? :+

Hier zit het overdag meestal rond of onder de 800 als er niemand thuis is of slechts 1 persoon. Vooral in de avond lopen de waardes hard op naar 1000-1200 ppm. Met name als we bezoek hebben kan de ventilatie het echt niet bijbenen.

Even terugkijkend in de historie was vooral 2de kerstdag erg. Voor we gingen koken zaten we al op 2400 ppm met 8 mensen in de woonkamer. Toen een raam open gezet en daarna zakte de waarde snel.

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:52
2400?! Wow. Ventilatieprobleem is wel het meest voorkomende woord in het lage termijn gebreken bij de nieuwbouw

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:56

d0s

sssst

Hier redelijk steady op 700, met visite op 1000+ maar dat is met roosters wat meer open en de de co2 gestuurde ventilatiebox snel weer onder controle. Type c hier.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:15

Met twee personen stijgt ie naar 600-700ppm, met ventilatie type c en de meeste roosters dicht. ‘S nachts zakt ie naar rond de 400ppm.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Daarom altijd een afzuigkap in de keuken nemen die naar buiten afzuigt. Kan je altijd extra ventileren :+

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:48
Hier met een WtW (Ventilatie type D) is het in de ruimtes waar we niet zijn overdag 450-550 ppm. De woonkamer stijgt niet echt boven de 1000ppm, target voor woonkamer is ingesteld op 800ppm, en een tijdje nadat we klaar zijn met eten koken is het weer onder de 800ppm gezakt.

Alleen toen we aan gourmetten waren met kerst, met 4 volwassenen en twee kinderen is het voorbij de 1000ppm gegaan in de woonkamer/keuken, maar zeker geen 2400ppm.

In de slaapkamer wordt het tijdens de nacht max 1300ppm wanneer de deur dicht is, de overige ruimtes in huis schommelen tussen 750-850ppm overdag als we in die ruimtes zijn. Denk dat de slaapkamer eigenlijk een tweede ventiel nodig zou hebben of ook een afzuig ventiel, maar dat is geen vereiste vanuit de bouw natuurlijk.

[Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 10-01-2023 20:58]

Gallery

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-01 17:03
gdvm schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:02:
[...]

Heb een foto? Vraag me af of twee wandlichtpunten per trap niet te veel is
Je vroeg het niet aan mij, naar hier een foto van onze trapverlichting. Wij hebben twee lichtpunten boven de trap laten maken en hebben daar wandlampen opgehangen.

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hebben jullie een apart CO2 meetapparaat? of zit dat al in de woning ingebouwd ergens? ben ook wel benieuwd wat ik hier zou halen, heb (te) vaak het idee dat er niet genoeg zuurstof is.

• kepler
  • Laatst online: 22:01
BiG-GuY schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:55:
Hier met een WtW (Ventilatie type D) is het in de ruimtes waar we niet zijn overdag 450-550 ppm. De woonkamer stijgt niet echt boven de 1000ppm, target voor woonkamer is ingesteld op 800ppm, en een tijdje nadat we klaar zijn met eten koken is het weer onder de 800ppm gezakt.

Alleen toen we aan gourmetten waren met kerst, met 4 volwassenen en twee kinderen is het voorbij de 1000ppm gegaan in de woonkamer/keuken, maar zeker geen 2400ppm.

In de slaapkamer wordt het tijdens de nacht max 1300ppm wanneer de deur dicht is, de overige ruimtes in huis schommelen tussen 750-850ppm overdag als we in die ruimtes zijn. Denk dat de slaapkamer eigenlijk een tweede ventiel nodig zou hebben of ook een afzuig ventiel, maar dat is geen vereiste vanuit de bouw natuurlijk.
Hier dezelfde waardes met een wtw installatie. Via home automation ingesteld dat als de huiskamer boven 1000 komt hij naar de hoogste stand gaat (want dat gebeurt alleen als we visite hebben).
Slaapkamer heeft ook CO2 meter, en boven de 1000 gaat de wtw naar standje 2. Deze stand zo ingesteld dat het heel weinig geluid geeft, maar net genoeg ventileert. De slaapkamer blijft dan, met raam op kiep, schommelen rond de 1000.

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• BiG-GuY
Il 2 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:19:
Hebben jullie een apart CO2 meetapparaat? of zit dat al in de woning ingebouwd ergens? ben ook wel benieuwd wat ik hier zou halen, heb (te) vaak het idee dat er niet genoeg zuurstof is.
De DucoBox die we hebben, hebben we uitgebreid met een PCB, zodat ik de interface en sensoren kan uitlezen via het netwerk. We hebben ook extra Duco CO2 sensoren in verschillende ruimtes geplaatst, zodat de ventilatie ook vanuit die andere ruimtes harder kan wanneer het nodig is.

Sensorgestuurde ventilatie is tegenwoordig wel verplicht volgens mij, maar het is afhankelijk van je ventilatie systeem of je makkelijk die waardes kan zien. Bij Duco heb je dus extra hardware nodig, als je ventilatiebox het ondersteund.

Er zijn natuurlijk ook losse CO2 sensoren met display als je het tijdelijk wilt zien.

Gallery

• BiG-GuY
kepler schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:28:
[...]

Hier dezelfde waardes met een wtw installatie. Via home automation ingesteld dat als de huiskamer boven 1000 komt hij naar de hoogste stand gaat (want dat gebeurt alleen als we visite hebben).
Slaapkamer heeft ook CO2 meter, en boven de 1000 gaat de wtw naar standje 2. Deze stand zo ingesteld dat het heel weinig geluid geeft, maar net genoeg ventileert. De slaapkamer blijft dan, met raam op kiep, schommelen rond de 1000.
Wij houden de ramen grotendeels dicht, de CO2 targets heb ik per ruimte anders ingesteld, om te voorkomen dat de Slaapkamer in de nacht een 100% WtW veroorzaakt staat die op 1300ppm, als ik hem op 1200ppm of lager zet, dan blijft hij wel constant op 100% blazen, maar zakt het niet verder qua PPM, dus voegt dan niet veel toe. Ja de andere ruimtes gaan dan onder de 400ppm haha, maar daar heb je niet veel aan.

Gallery

• Ascension
BiG-GuY schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:30:
[...]

De DucoBox die we hebben, hebben we uitgebreid met een PCB, zodat ik de interface en sensoren kan uitlezen via het netwerk. We hebben ook extra Duco CO2 sensoren in verschillende ruimtes geplaatst, zodat de ventilatie ook vanuit die andere ruimtes harder kan wanneer het nodig is.
Welke PCB is dit precies en heb je type C of D?

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:13:
[...]
Welke PCB is dit precies en heb je type C of D?
Hangt af van de Duco die je hebt. Ik heb de meest basic Silent. Die kan ik wel via de poort met een seriele connectie uitlezen, maar als je de communicatieprint wilt plaatsen heb je de Duco Silent Connect of de Focus nodig.

• Ascension
Ah, volgens mij heb ik ook de basic Duco Silent hier @Farmerwood.

• BiG-GuY
Fysiek lijken de Silent/Silent Connect/Focus erg op elkaar, maar je hebt inderdaad minimaal de Silent Connect nodig om hem via een extra PCB (Duco Communication Print) aan Ethernet te kunnen hangen. Hier dus type D met een EnergyComfort 325.

[Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 10-01-2023 22:35]

Gallery

• kepler
BiG-GuY schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Wij houden de ramen grotendeels dicht, de CO2 targets heb ik per ruimte anders ingesteld, om te voorkomen dat de Slaapkamer in de nacht een 100% WtW veroorzaakt staat die op 1300ppm, als ik hem op 1200ppm of lager zet, dan blijft hij wel constant op 100% blazen, maar zakt het niet verder qua PPM, dus voegt dan niet veel toe. Ja de andere ruimtes gaan dan onder de 400ppm haha, maar daar heb je niet veel aan.
Ik regel het zelf via Home Assistant, dus de CO2 in de slaapkamer zal nooit voor 100% wtw zorgen, alleen maar standje 2.

• BiG-GuY
kepler schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:32:
[...]
Ik regel het zelf via Home Assistant, dus de CO2 in de slaapkamer zal nooit voor 100% wtw zorgen, alleen maar standje 2.
Heb er zelf voor gekozen geen HA te draaien. Wilde ook dat de ventilatie volledig autonoom kan draaien, ook als weer is een update van iets is in mn thuis automatisering die dan om wat voor reden ook faalt. Dus heb de Duco getuned per ruimte en daarom ook specifiek Duco sensoren bijgeplaatst, zodat hij op de juiste momenten harder gaat blazen/zuigen en we er geen last van hebben. Zo hoef ik er verder ook nooit naar te kijken, kijk alleen van tijd tot tijd naar de historie van de CO2 sensoren, omdat ik benieuwd ben hoe het verlopen is qua luchtkwaliteit.

Je kan overigens in de Duco ook per sensor instellen dat de 'auto' stand een specifieke bandbreedte heeft en niet hoger kan dan x percentage ventilatie, maar wilde wel dat hij nog harder kan als het op wonderbaarlijke wijze boven de 1500ppm zou komen, dus ze mogen allemaal tussen de 25-100 kiezen. Zolang je onder de targets blijft, draait de ventilatie hier op 25% (onhoorbaar en wat meer luchtverplaatsing dan de standaard 10%).

Gallery

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-01 19:04
Makrolon schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:36:
[...]

Ik plaats laadpalen en kan je vertellen dat dat niet genoeg is.

Of 2x 19mm, dan kan je straks max op 11 kw laden, of een 25mm en een 19.
Net even met Coolblue gebeld. Die raadde inderdaad 2x 19mm aan of 1x 30mm. Nog bedankt voor je reactie!

• Requiem19

Vanochtend was de woonkamer gedaald naar 400ppm. Hoera hoera. De ventilatie werkt op zich dus, alleen lijkt het erop dat met 2 personen (en een drukke baby :P) de ventilatie (op lage stand) niet voldoende capaciteit heeft om voor voldoende circulatie te zorgen.

Er zit een C02 meter in de woonkamer die de MV aanstuurt op zolder. Ik heb hem wel al eens horen aanknallen toen er 8 mensen op bezoek waren, maar bij 1000ppm vind de unit het kennelijk niet nodig om wat harder te gaan werken...

Wel leuk om hier wat beter naar te gaan kijken met meer metingen en meer test scenarios. De meter die ik gekocht heb kan ook fijnstof, formaldehyde en TVOC meten. Geeft wel een uitgebreid beeld van de luchtkwaliteit.

Vandaag maar eens testen wat het doet met koken icm Bora recirculatie.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Bij ons werd verteld dat stand 1 ventilatie eigenlijk alleen is voor als er niemand thuis is, stand 2 zou de standaard stand moeten zijn.
Stand 3 alleen als er extra ventilatie nodig is (of bij douchen).

Wij hebben een brink flair, die heb ik middels een pi kunnen koppelen aan home assistant zodat ie harder gaat draaien zodra we douchen (adhv vochtigheid in badkamer) of als de Co2 in de woon- of slaapkamer te hoog is.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
Waar meten jullie de PPM mee?

BlaBlaBla

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:55
PrixV schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:36:
[...]

O ja dit is ook wel handig! Het probleem nu is eigenlijk dat het helemaal vol staat, ook op de grond |:(
Nu staat het oud papier, emmers en de stofzuiger past er al niet meer bij. Dus iets meer vloeroppervlak zou ook heel fijn zijn! :+
Volgens aannemer kan het niet meer omdat de voorbereidingen al gestart zijn. Er is echter nog geen schop fysiek de grond ingegaan op ons kavel.
Iemand ideeën om dit later te doen? Ik vind het zo zonde om de zijwand van de trapkast vervolgens weer te slopen. Vind het ook zo onlogisch dat het niet meer kan :?

• Ascension
Met een Netatmo weerstationnetje.

• Farmerwood
  • Niet online
Ik heb, net als @Ascension, ook een Netatmo weerstation (met extra binnenmodule) en de sensoren van Duco zijn dus via de box uit te lezen.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-01 18:20
Farmerwood schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Ik heb, net als @Ascension, ook een Netatmo weerstation (met extra binnenmodule) en de sensoren van Duco zijn dus via de box uit te lezen.
Ik heb hier een Netatmo met extra binnenmodules, een MCOHome A*-9 Sensor en een MCOHome CO2 Sensor. Allemaal gekoppeld aan mijn Homey. Ik heb een script dat automatisch alle sensoren van type CO2 sensor afloopt en de max CO2 bepaald. Ook heb ik in de badkmaers Aqara temperatuur/vochtigheidssensoren de relatieve vochtigheid daarvan gebruik ik ook, op basis van de maximale CO2 concentratie en vochtigheid in badkamer stuur ik via Shelly's de ventilatie naar stand 1, 2 of 3. In de praktijd betekend dit dat als er niemand thuis is, of 's zomers met ramen open stand 1 aan staat, anders stand 2 en bij douchen stand 3.
De ingebouwde vochtigheids- en CO2 sensoren van de Nilan zijn niet toereikend omdat die meten in de gemengde afgevoerde lucht. Bovendien klopt de CO2 sensor sowieso niet, soms geeft deze maar 275 aan, nu ook, terwijl ik thuis ben 322, terwijl de Nethamo in de kamer waar ik ben op 681 staat.

[Voor 14% gewijzigd door deejeebv op 11-01-2023 13:42]

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-01 17:54
PrixV schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Volgens aannemer kan het niet meer omdat de voorbereidingen al gestart zijn. Er is echter nog geen schop fysiek de grond ingegaan op ons kavel.
Iemand ideeën om dit later te doen? Ik vind het zo zonde om de zijwand van de trapkast vervolgens weer te slopen. Vind het ook zo onlogisch dat het niet meer kan :?
Er zijn inderdaad hoe vervelend ook, wel zaken op de achtergrond bezig die veranderingen op een gegeven moment niet meer mogelijk maken zoals precies genoeg zandkalksteen blokken bestellen..

Maar ook zaken zoals eventueel een architect / engineur die naar je veranderingen moet kijken kunnen nu duur zijn voor de aannemer, want ze hadden maar 3 reviesies afgesproken, kom jij aan met de 4e waar in je net die ene draag muur verzetten wilt..

Dus ik snap het punt van de aannemer wel hoe vervelend ook. Maar op een gegeven moment is het gewoon klaar voor de aannemer

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:55
vormulier schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Er zijn inderdaad hoe vervelend ook, wel zaken op de achtergrond bezig die veranderingen op een gegeven moment niet meer mogelijk maken zoals precies genoeg zandkalksteen blokken bestellen..

Maar ook zaken zoals eventueel een architect / engineur die naar je veranderingen moet kijken kunnen nu duur zijn voor de aannemer, want ze hadden maar 3 reviesies afgesproken, kom jij aan met de 4e waar in je net die ene draag muur verzetten wilt..

Dus ik snap het punt van de aannemer wel hoe vervelend ook. Maar op een gegeven moment is het gewoon klaar voor de aannemer
Was er al een beetje bang voor. Toch bedankt voor de uitleg!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-01 16:15
Sand0rf schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:42:
:( :( :(

[Afbeelding]

Gister bij ons nieuwbouwhuis wezen kijken, de bouw vordert en de oplevering staat nu voor februari gepland. Alleen lijkt het erop dat ze op de begane grond de verkeerde kleur voeg hebben gebruikt. De kleur zoals op de 1e en 2e verdieping is de kleur zoals in de technische omschrijving staat (Beamix 2774 Antracietgrijs) maar de begane grond is een stuk lichter en ook nog eens een stuk slordiger gedaan.

We hebben het aangegeven bij de bouwer en die hebben het onder hun aandacht. Mocht de kleur niet goed zijn dan zullen ze het voor de oplevering behandelen. Geen idee wat dat inhoudt maar ik heb niet echt behoefte aan een truukje om het er bij oplevering goed uit te laten zien en dat ik dan over een paar jaar kleurverschil heb...
Even terug komen op dit item. Mijn vriendin is vandaag op de bouw geweest en heeft met iemand van de uitvoering gesproken (Wij horen totaal niks vanuit de bouwbegeleiding, ook niet na vragen. Het begeleiding deel is wat dat betreft echt een farce). Deze meneer vertelde dat het kleurverschil komt omdat de onderverdieping tijdens vochtig/regenachtig weer is gevoegd waardoor er kleurverschil ontstaat. Dit zou op termijn vanzelf wegtrekken maar dit zou tijd nodig hebben. Wat het weer was ten tijde van het voegen weten we niet maar dit zal eind november zijn geweest. Ik weet ook niet of ik nou heel blij/overtuigd ben van deze uitleg. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt of ervaring mee?

Wij willen sowieso nog een schriftelijke uitleg vanuit de bouwer en de garantie dat de kleurverschillen duurzaam worden opgelost.

/post

• Requiem19
Ik heb onderstaande gekocht. Vrij duur, maar meet dus ook wat meer dan alleen CO2. Er zijn ook C02 meters vanaf een paar tientjes.

https://www.bol.com/nl/nl...hASQ.3_23.35.ProductTitle

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:22

vliegnerd

Nintendo fan.

Sand0rf schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:47:
[...]
. Ik weet ook niet of ik nou heel blij/overtuigd ben van deze uitleg. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt of ervaring mee?
Misschien niet hetzelfde, maar om de hoek hebben ze ook veel last van zo'n witte vaas over de gevel. Bouwer doet niets. Zegt: "hoort zo. Kan gebeuren. Pech. Gaat vanzelf over". Trekt inderdaad wel langzaam weg.
Wij willen sowieso nog een schriftelijke uitleg vanuit de bouwer en de garantie dat de kleurverschillen duurzaam worden opgelost.
Voor je eigen gemoedrust is het beter om alvast te accepteren dat de bouwer je met een kluitje in het riet gaat sturen en niet teveel te gaan verwachten.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-01 18:16
Nog meer mensen afgelopen nacht last gehad van jankende of 'er stapt iemand op een uil' geluid door de ventilatie roosters in je woning, door de wat stevige wind? 8)7

We stapten pas in het bouw project toen de vloeren al besteld waren, Ventilatie type D (WTW) was toen niet meer mogelijk, dus zaten vast aan type C. Naja is niet anders..

Dus afgelopen nacht met de harde wind, roosters dicht gedaan op de slaapkamer.. maar alle mensen!
Er viel gewoon niet te slapen. heb je ook een nieuwe woning |:(
Nu zijn het van die Duco ventilatieroosters, die blijkbaar op standje 'dicht', niet helemaal dicht staan.

Iemand nog een tip? Of die hele bende maar dichtspuiten met kit en netjes na het slapen het slaapkamerraam openen?

• siddler
  • Laatst online: 23:47
Aubergine schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Net even met Coolblue gebeld. Die raadde inderdaad 2x 19mm aan of 1x 30mm. Nog bedankt voor je reactie!
Krijg je er dan met wat mazzel ook een UTP kabel bijgetrokken? Een aantal pagina's geleden stelde ik de vraag al maar die is helaas ondergesneeuwd:

Aangezien de leidingen bij mij enkel van de voorkant (meterkast) door het huis naar de achterkant (parkeergarage) hoopte ik stiekem (wellicht tegen beter weten in) dat als ik 4x4mm2 in een buis getrokken kreeg ik in de ander buis nog wel 1x4mm2 en 1x UTP getrokken kon krijgen naar een kabeldoos op de buitenmuur en vandaar een YMVK kabel naar het laadpunt op de muur of het plafond. Maar dat is echt iets wat ik uit mijn hoofd kan zetten?

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-01 17:33
siddler schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Krijg je er dan met wat mazzel ook een UTP kabel bijgetrokken? Een aantal pagina's geleden stelde ik de vraag al maar die is helaas ondergesneeuwd:

Aangezien de leidingen bij mij enkel van de voorkant (meterkast) door het huis naar de achterkant (parkeergarage) hoopte ik stiekem (wellicht tegen beter weten in) dat als ik 4x4mm2 in een buis getrokken kreeg ik in de ander buis nog wel 1x4mm2 en 1x UTP getrokken kon krijgen naar een kabeldoos op de buitenmuur en vandaar een YMVK kabel naar het laadpunt op de muur of het plafond. Maar dat is echt iets wat ik uit mijn hoofd kan zetten?

[Afbeelding]
Ben hier ook wel benieuwd naar. Heb hier een 25mm buis voor een toekomstige laadpaal laten aanleggen, maar niet nagedacht over of UTP hier ook nog doorheen zou mogen naast de 4x4mm2. Als dat überhaupt al past?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:41
@siddler en @TRD07 in een buis van 25mm krijg je onmogelijk 5x4mm2 en een UTP en volgens mij mag dat ook niet. Ik heb hier vanuit de bouw een 25mm buis met vaste kabel en 5x4mm2 maar die lijkt zo goed als knijp in de buis te zitten, daar gaat echt geen UTP bij.

Ook een losse elektra ader met een UTP in een separate buis zou ik niet snel doen, in het Eletra topic weten de mensen beter wat wel en niet mag. In 1x 30mm buis zou je wel een vaste kabel kunnen trekken met 5x4mm2 en een vaste UTP of het ook mag durf ik niet te zeggen maar er lijkt mij dan ruimte genoeg ivm de warmte ontwikkeling.

Maar ik zou de vragen gewoon voorleggen ook bij je bouwer, of in het elektra topic.

[Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 11-01-2023 15:24]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:04

Bij oplevering zat het altijd boven de 1000. Slechte kwaliteit dus. Nu met aangepaste ventilatie haal ik de 1000 als we met 4 mensen thuis zijn, maar de ventilatie is op die 1000 afgesteld. De ventilatie gaat dus hoger als de 1000 bereikt wordt.

Bij een verjaardag moet een raampje open om rond de 1000 te blijven.

• Blihi
TRD07 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Ben hier ook wel benieuwd naar. Heb hier een 25mm buis voor een toekomstige laadpaal laten aanleggen, maar niet nagedacht over of UTP hier ook nog doorheen zou mogen naast de 4x4mm2. Als dat überhaupt al past?
Door 25mm kun je met gemak een 5x4 mm2 YMVK kabel trekken, met cat5e utp er naast hoor. Die kabel is maar 14 mm diameter en die UTP maar 5. En dat mag ook nog eens.

Maar geen XMVK kabel gebruiken en geen cat6 of cat7 UTP.

• Blihi
GeeMoney schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:23:
@siddler en @TRD07 in een buis van 25mm krijg je onmogelijk 5x4mm2 en een UTP en volgens mij mag dat ook niet. Ik heb hier vanuit de bouw een 25mm buis met vaste kabel en 5x4mm2 maar die lijkt zo goed als knijp in de buis te zitten, daar gaat echt geen UTP bij.

Ook een losse elektra ader met een UTP in een separate buis zou ik niet snel doen, in het Eletra topic weten de mensen beter wat wel en niet mag. In 1x 30mm buis zou je wel een vaste kabel kunnen trekken met 5x4mm2 en een vaste UTP of het ook mag durf ik niet te zeggen maar er lijkt mij dan ruimte genoeg ivm de warmte ontwikkeling.

Maar ik zou de vragen gewoon voorleggen ook bij je bouwer, of in het elektra topic.
Dan heb je waarschijnlijk een YMVK-as kabel liggen, want een normale 5x4 mm2 is maar 14mm in diameter: https://www.elektramat.nl...1w2AUqEAQYASABEgICPfD_BwE

Ik heb zelf zo'n kabel door een oude gasleiding getrokken met een binnendiameter van 16mm. Ging prima en ook dat mag gewoon. YMVK kabels mag je veel meer mee dan met losse aders.

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:30

Deze waarden komen uit de sensor van de bedieningsunit in de woonkamer van de DucoBox Silent welke in de technische ruimte beneden hangt (op zolder in de wasruimte hangt een tweede unit welke de afzuiging van de twee toiletten en de natte cel op de bovenverdiepingen voor zijn rekening neemt). D.m.v. Home Assistant, InfluxDB en Grafana worden deze grafiekjes dan ervan gemaakt.

Het betreft dus ventilatiesysteem type C.

[Voor 9% gewijzigd door witterholt op 11-01-2023 18:10]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

BiG-GuY schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:34:
Fysiek lijken de Silent/Silent Connect/Focus erg op elkaar, maar je hebt inderdaad minimaal de Silent Connect nodig om hem via een extra PCB (Duco Communication Print) aan Ethernet te kunnen hangen. Hier dus type D met een EnergyComfort 325.
Kijk ook eens in Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)
Er is meer mogelijk met een duco (of orcon) dan je wellicht weet.

• kepler
BiG-GuY schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Heb er zelf voor gekozen geen HA te draaien. Wilde ook dat de ventilatie volledig autonoom kan draaien, ook als weer is een update van iets is in mn thuis automatisering die dan om wat voor reden ook faalt. Dus heb de Duco getuned per ruimte en daarom ook specifiek Duco sensoren bijgeplaatst, zodat hij op de juiste momenten harder gaat blazen/zuigen en we er geen last van hebben. Zo hoef ik er verder ook nooit naar te kijken, kijk alleen van tijd tot tijd naar de historie van de CO2 sensoren, omdat ik benieuwd ben hoe het verlopen is qua luchtkwaliteit.

Je kan overigens in de Duco ook per sensor instellen dat de 'auto' stand een specifieke bandbreedte heeft en niet hoger kan dan x percentage ventilatie, maar wilde wel dat hij nog harder kan als het op wonderbaarlijke wijze boven de 1500ppm zou komen, dus ze mogen allemaal tussen de 25-100 kiezen. Zolang je onder de targets blijft, draait de ventilatie hier op 25% (onhoorbaar en wat meer luchtverplaatsing dan de standaard 10%).
Ik snap je, maar bij mij draait het eigenlijk al ruim een jaar zonder noemenswaardige issues. (Maar dat kost inderdaad wel wat tijd). Heel zelden komt het voor dat de wtw niet doet wat tie zou moeten doen. En de prijs voor die extra sensoren was iets van 1000 euro. Dan knutsel ik zelf wel iets in elkaar met wat ik toch al heb liggen :D
Als backup kunnen we de afzuiging nog harder zetten met een fysieke switch in de badkamer (30min boost), mochten we merken dat HA niet werkt.

Ik kan bv ook de WTW extra laten draaien als de bypass open is, wat ik gebruik om extra te koelen. Of als we logees hebben de wtw niet naar stand drie, dat geeft veel herrie in de logeerkamer :D

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-01 15:55
Blihi schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:21:
[...]

Door 25mm kun je met gemak een 5x4 mm2 YMVK kabel trekken, met cat5e utp er naast hoor. Die kabel is maar 14 mm diameter en die UTP maar 5. En dat mag ook nog eens.

Maar geen XMVK kabel gebruiken en geen cat6 of cat7 UTP.
Waarom kun je geen cat6 kabel gebruiken?

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

• Blihi
WybWyb schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:09:
[...]

Waarom kun je geen cat6 kabel gebruiken?
Die zijn veel dikker en stugger dat is dus veel lastiger. Daarbij is het helemaal niet nodig voor zo'n laadpaal.

• Blihi
Wij hebben ook een leuke: in het appartement van mijn Pa is een "study" opgenomen. Deze ruimte grenst aan een overdekt atrium en heeft dus een raam wat niet open kan.

In de TO staat dat het een verblijfsruimte is en de man van VEH merkte terecht op dat een verblijfsruimte een raam moet hebben dat open kan. Deze ruimte had dus niet als verblijfsruimte verkocht mogen worden.

De aannemer kon hier niets mee (hij heeft gebouwd wat op de tekening staat), maar de projectontwikkelaar heeft wel een probleem.

Die probeert nu om met een uitgebreide uitleg te komen waarom in zijn ogen een raam niet nodig is, maar dat kan helemaal niet. In het bouwbesluit staat expliciet:

Artikel 3.42 lid 2:
Een verblijfsruimte heeft een spuivoorziening met een volgens NEN 1087 bepaalde capaciteit van de spuiventilatie van ten minste 3 dm³/s per m² vloeroppervlakte van die ruimte. In een uitwendige scheidingsconstructie van die ruimte zijn beweegbare constructieonderdelen die op die capaciteit zijn afgestemd. Ten minste een van die beweegbare constructieonderdelen is een beweegbaar raam.
Lid 3 van datzelfde artikel is niet van toepassing op gebouwen met een woonfunctie.

Ik ben heel benieuwd waar dit op uit gaat draaien.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:41
@Blihi waarschijnlijk het goedkoopste kantelraampje wat ze kunnen vinden :9.

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-01 17:16
Die vlieger gaat waarschijnlijk niet op, want spuien via atrium gaat nog niet zo makkelijk. Ben wel benieuwd naar de oplossing.

• BiG-GuY
fenrir schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:35:
[...]

Kijk ook eens in Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)
Er is meer mogelijk met een duco (of orcon) dan je wellicht weet.
Was die al tegengekomen ja, heb toen zelf voor de originele PCB gekozen. Heb mijn Duco via Node-Red in MQTT gestopt qua data. En via Homebridge weer gekoppeld aan mijn HomeKit omgeving inclusief historie:

Gallery

• HONDOW
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:46
Sand0rf schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Even terug komen op dit item. Mijn vriendin is vandaag op de bouw geweest en heeft met iemand van de uitvoering gesproken (Wij horen totaal niks vanuit de bouwbegeleiding, ook niet na vragen. Het begeleiding deel is wat dat betreft echt een farce). Deze meneer vertelde dat het kleurverschil komt omdat de onderverdieping tijdens vochtig/regenachtig weer is gevoegd waardoor er kleurverschil ontstaat. Dit zou op termijn vanzelf wegtrekken maar dit zou tijd nodig hebben. Wat het weer was ten tijde van het voegen weten we niet maar dit zal eind november zijn geweest. Ik weet ook niet of ik nou heel blij/overtuigd ben van deze uitleg. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt of ervaring mee?

Helaas wel. Net als een aantal buren heb ik er voor en tijdens de oplevering een punt van gemaakt, maar tot een oplossing heeft het niet geleid. Inmiddels zijn we bijna vier jaar verder en is het bij mijn huis wel iets minder geworden. Bij mijn buren (zij hebben een vrij donkere steen) is het kleurverschil nog erg goed zichtbaar waardoor in feite sprake is van een licht- en donkergrijze voeg. 8)7

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23:52
vormulier schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:11:
[...]

Normaal gesproken niet nee.. Maar er zijn heel veel factoren die gewoon meespelen..

Van te dunne draden vanuit de meterkast en of over belasten van de meterkast naar de componenten die de fabrikant gebruikt heeft.. zijn de capacitors en resistors uit china of japan ?

En helaas is het niet alleen onbekende/kleine/geld hongerige merken ook Chevy volts (general motors) vlogen in vuur en vlam.. (dit lijkt firmware te zijn geweest ?.. het laden / ontladen van de batterijen)

Het lijkt er dus op dat een batterij gewoon altijd als iets gevaarlijks / vlambaars gezien moet worden en daar dus gewoon zo mee om gegaan zou moeten worden van verzekering tot plaatsing van het systeem.
https://nieuwbouwweespers...terij-voor-energieopslag/

Dus deze kopers wonen straks in een tikkende tijdbom?

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-01 13:26
Zo te lezen is het een optie. Ben benieuwd naar de meerprijs. :Y)

[Voor 69% gewijzigd door LordBusiness op 12-01-2023 09:00]

• Farmerwood
  • Niet online
Wat mij dan meteen opvalt is dat ze blijkbaar ventilatie type C toepassen en geen balansventilatie terwijl ze de woningen wel willen koelen met een bodemwarmtepomp.
Die combi is toch wel redelijk zeldzaam volgens mij.
Gezond binnenklimaat

Je woning bevat ventilatieroosters en een natuurlijk ventilatiesysteem met mechanische, CO2 gestuurde afzuiging. De zenders en sensoren meten het CO2-gehalte en passen zich automatisch aan. Er wordt alleen extra geventileerd wanneer dit echt nodig is en dat is ook nog eens energiebesparend. Frisse lucht stroomt op een natuurlijke manier naar binnen en zorgt voor een gezond binnenklimaat.

• Farmerwood
  • Niet online
Na alle info over CO2-sensoren hier gisteren ook maar eens een avondje zitten freubelen met HomeAssistant als mogelijke vervanging van mijn Homey.

Werkt best leuk, maar Node-Red word nog even oefenen om daar handig mee te worden. Dan werkt de Homey toch fijner. Maar HA lijkt een stuk sterker in dashboards zeker icm InfluxDB en Grafana. Maar eens kijken of e.e.a 'hybride' kan werken zodat het beste uit beide werelden samen komt.
Groot voordeel van HA is ook dat het in Python geschreven is waardoor ik er makkelijk zelf nog wat aan kan wijzigen/plugins maken. Javascript van Homey is niet mijn ding.

• vormulier
gdvm schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:40:
[...]
Dus deze kopers wonen straks in een tikkende tijdbom?
Dat is gelijk ook weer zo een drama statement ;)

Geen idee hoe ze die accus plaatsen, buiten/binnen in de grond/op de grond bij je schuur...
Als de vlam er in vat en ze staan binnen is het hele blok aan huizen wel een beetje ten dode op geschreven ja want blussen kan een klusje worden..

Maar goed, als ze A merk spul ophangen zal de kans dermate klein zijn dat ik me er niet druk om zou maken,
Maar ik zou er wel een speciale brandblusser voor ophangen en je verzekering eens nalopen :)

• Aubergine
siddler schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:11:
[...]

[Afbeelding]
Volgens de adviseur was het voldoende voor een grondkabel en 2x UTP. Maar het scheelt misschien dat ik geen bochten heb?

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:30
Aubergine schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Volgens de adviseur was het voldoende voor een grondkabel en 2x UTP. Maar het scheelt misschien dat ik geen bochten heb?
Waarom überhaupt een grondkabel als je vanuit de meterkast, via een pijp/leiding/mantelbuis, door de muur direct je laadpaal in gaat?
Grondkabels zijn een stuk dikker dan YMVK (niet -as).
De metalen omhulsel van een AS kabel zal niet veel doen tegen interferentie op de internet lijn en is bedoelt zodat je niet met een schop dwars door de kabel heen gaat. Überhaupt de vraag of je veel storing krijgt op zo'n korte afstand. Enfin, kan je beter één UTPkabel S/F (shielded/foiled) nemen, de andere UTP is niet voor data.

[Voor 27% gewijzigd door Source90 op 12-01-2023 11:19]

• Aubergine
Source90 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:22:
[...]

Waarom überhaupt een grondkabel als je vanuit de meterkast, via een pijp/leiding/mantelbuis, door de muur direct je laadpaal in gaat?
Grondkabels zijn een stuk dikker dan YMVK (niet -as).
Dit omdat als we alles in 1 buis doen de UTP kabels geen last hebben van de hitte van de stroomkabel. Dat was iig het advies van Coolblue.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
vormulier schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:41:
[...]
Geen idee hoe ze die accus plaatsen, buiten/binnen in de grond/op de grond bij je schuur...
Als de vlam er in vat en ze staan binnen is het hele blok aan huizen wel een beetje ten dode op geschreven ja want blussen kan een klusje worden..
LiFePO4 oftewel LFP ontbrand zelfs wanneer je een spijker doorheen slaat niet. Deze accu's zijn wat zwaarder voor de capaciteit dus worden weinig in auto's gebruikt (alleen Chinees) echter is het de standaard voor thuis of om het net te stabiliseren. Ze worden ook al jaren lang in caravans toegepast.

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:28
vormulier schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Dat is gelijk ook weer zo een drama statement ;)

Ook dat is wat overdreven toch? Dat een heel blok ten dode opgeschreven is? De accu blijft branden, maar is niet heel veel feller dan anders toch?

Ik snap de discussie op zich wel, maar aan de andere kant hangen we ons huis vol met Chinese slimme stopcontacten, oplaadkabels, etc.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aubergine schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:26:
[...]

Dit omdat als we alles in 1 buis doen de UTP kabels geen last hebben van de hitte van de stroomkabel. Dat was iig het advies van Coolblue.
8)7

Een laadpaal van 11 kW en met een fatsoenlijke kabel (4mm is eigenlijk al overkill op die afstand) kent geen verhitte kabels.

Daarnaast, als die lader direct tegen de muur van je meterkast hangt dan maak je gewoon twee buisjes. 1 voor elektra, 1 voor je utp.

[Voor 14% gewijzigd door Wolly op 12-01-2023 11:14]

• vormulier
kw_nl schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Ook dat is wat overdreven toch? Dat een heel blok ten dode opgeschreven is? De accu blijft branden, maar is niet heel veel feller dan anders toch?

Ik snap de discussie op zich wel, maar aan de andere kant hangen we ons huis vol met Chinese slimme stopcontacten, oplaadkabels, etc.
zei toch beetje ;)
Maar ja, je chinees hover board brand waarschijnlijk eerder af dan je accu voor je hele woning fair point..

• Aubergine
Wolly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:13:
[...]

8)7

Een laadpaal van 11 kW en met een fatsoenlijke kabel (4mm is eigenlijk al overkill op die afstand) kent geen verhitte kabels.

Daarnaast, als die lader direct tegen de muur van je meterkast hangt dan maak je gewoon twee buisjes. 1 voor elektra, 1 voor je utp.
Hoezo niet gewoon door 1 buis? Scheelt een extra gat boren ;-)

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Hoe zit het met je tuin laten afgraven? Links en rechts hoor ik dat dat moet bij nieuwbouw. Ik hoor dat je +/- 20cm af moet laten graven, vervolgens wordt er zand gestort. Maar als je gazon wilt moet je toch juist zwart grond hebben en geen zand? Hoe werkt dat nou?

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
c-nan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:10:
Hoe zit het met je tuin laten afgraven? Links en rechts hoor ik dat dat moet bij nieuwbouw. Ik hoor dat je +/- 20cm af moet laten graven, vervolgens wordt er zand gestort. Maar als je gazon wilt moet je toch juist zwart grond hebben en geen zand? Hoe werkt dat nou?
Komt omdat de kwaliteit van de bestaande grond vaak onvoldoende is, geloof ik. Arme grond, te zure grond, platgewalste grond door zware machines, etc.

Maar aan de andere kant ligt het vaak ook wel aan wat voor tuin je wilt. Ons gazon+voedselbosje doet het vooralsnog gewoon goed op reguliere grond gemengd met een paar kuub bemeste tuinaarde. Ben er eerst wel even met een bodemfrees doorheen gegaan.

Onze aannemer moest eigenlijk extra grond aanvoeren om de oprit weer aan te vullen tot maaiveld, maar heb gezegd dat ze dat niet hoefden te doen. Dat scheelde ze werk, ons geld voor afvoeren en ook onze stratenmaker was er blij mee.

• Blihi
GeeMoney schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:07:
@Blihi waarschijnlijk het goedkoopste kantelraampje wat ze kunnen vinden :9.
El-Vder schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:18:
Die vlieger gaat waarschijnlijk niet op, want spuien via atrium gaat nog niet zo makkelijk. Ben wel benieuwd naar de oplossing.
Nou inderdaad. Dat kan zomaar niet vanwege de brandscheiding. Ze proberen zich er nu vanaf te maken met een stuk documentatie, maar volgens mij gaat dat ook nooit werken. Het had simpelweg nooit 'verblijfsruimte' genoemd moeten worden, maar 'onbenoemde ruimte' of 'kantoorruimte', maar het staat wel in de Technische Omschrijving. Daar staat in het overzicht voor de verwarming: "Study (verblijfsruimte)".

Bij die appartementen waar het wel mogelijk is om een raam naar buiten te maken (op de hoeken) zijn deze ruimtes dan ook "Slaapkamer" genoemd. Ofwel, ze wisten op tekening al dat er verschil zat en de kopers wisten dat eigenlijk ook al.

Er ligt wel vloerverwarming en er is meer dan voldoende ventilatie (inblaas WTW), dus ik vermoed dat ze gaan zeggen dat het een foutje was in de TO.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:21
Een study is vrijwel synoniem voor kantoorruimte, niet verblijfsruimte. Staat het alleen letterlijk als study?

• Farmerwood
  • Niet online
Diablow schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:12:
Een study is vrijwel synoniem voor kantoorruimte, niet verblijfsruimte. Staat het alleen letterlijk als study?
Blijkbaar staat er dus tussen haakjes verblijfsruimte achter gezien wat @Blihi schrijft. Het erop gooien dat het een typfout is en dat daar onbenoemde ruimte had moeten zijn is voor de ontwikkelaar natuurlijk het makkelijkst om te roepen. Evt een schadevergoeding uitkeren en klaar.
Dat die ruimte bij andere appartementen wel een verblijfsruimte is sterkt de ontwikkelaar alleen maar om het geloofwaardiger te maken.

• Blihi
Diablow schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:12:
Op de plattegronden staat:
Study
In de technische omschrijving staat:
Study (verblijfsruimte)
In de brochure staat ook "study" en in de betreffende ruimte is ook geen bed ingetekend. Bij de precies even grote appartementen op de hoek staat er wel een bed ingetekend en wordt gesproken van twee slaapkamers.

Het is voor de kopers ook altijd duidelijk geweest dat dit geen slaapkamers waren (hooguit logeerkamers voor een keertje), maar aangezien het verkocht is als verblijfsruimte is er wel een opleverpunt van gemaakt door de VEH.

• Blihi
Er is ook nog een ander discussiepunt waar de aannemer het echt niet eens was met de VEH. Althans, hij was het wel eens over de inhoud, maar niet over de manier waarop dit in het PV van oplevering moest komen.

Het betreft de kamerhoge ramen. Die horen in verband met de (doorval)veiligheid van gelaagd glas te zijn en de VEH vroeg om bewijs daarvoor. Dat had de aannemer niet paraat. De VEH wilde de ramen dus afkeuren, maar de aannemer weigerde dat. De VEH neemt het dan wel op in het rapport en geeft aan dat je dit zelf alsnog direct schriftelijk moet melden als gebrek. Dat is dan ook gedaan.

De aannemer is nu bezig om te bewijzen dat het inderdaad gelaagd glas is en lukt dat niet, dan zal dus in het hele complex glas vervangen moeten worden |:(

• vormulier
Blihi schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:58:
De aannemer is nu bezig om te bewijzen dat het inderdaad gelaagd glas is en lukt dat niet, dan zal dus in het hele complex glas vervangen moeten worden |:(
Je zou denken dat het even een factuur op zoeken is en tadaaa glas vervangen ;w

Maar goed fijn is anders..

Goed om te lezen verder wel dat de VEH inspecteur zijn geld al wel opgebracht heeft :)

• Ascension
Iemand nog een goede tip voor badkamerspiegels met verlichting? Ik wil de standaard geleverde spiegels vervangen maar wel gewoon gebruik blijven maken van de wandschakelaar voor de verlichting maar kom vrijwel alleen spiegels met allerlei touchschakelaars en dimmers tegen.

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ascension schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:38:
Iemand nog een goede tip voor badkamerspiegels met verlichting? Ik wil de standaard geleverde spiegels vervangen maar wel gewoon gebruik blijven maken van de wandschakelaar voor de verlichting maar kom vrijwel alleen spiegels met allerlei touchschakelaars en dimmers tegen.
Wij hebben deze een paar weken geleden gekocht https://www.designspiegel...make-up-spiegel-120x70-cm Deze heeft verwarming en inderdaad een dimmer en touch mechanisme. Wij hebben een handleiding gekregen om het touch gedeelte uit te schakelen en de spiegel gewoon via de schakelaar aan/uit te doen. De verwarming gaat dan ook meteen aan (of uit) Nadeel is dat de dim functie niet meer werkt maar de spiegel 100% aan staat. Deze spiegel kan ook gewoon via de schakelaar https://www.megabad.nl/p/...ook-en-led-aan-onderzijde Die hebben wij eerst gehad maar is kapot gegaan tijdens de verbouwing |:(

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-01 13:00
Heeft er iemand ervaring met een houten vloer (parket) op een ltv vloerverwarming? Of kan goede zaken aanraden (regio Utrecht/Amsterdam).

Gisteren een rondje vloerzaken gedaan en ik kreeg tegenstrijdig advies waardoor ik niet meer weet wat slim is om te doen. Dus ik denk dat ik naar de verkeerde zaken ben geweest :')

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:57
Alic3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:46:
Heeft er iemand ervaring met een houten vloer (parket) op een ltv vloerverwarming? Of kan goede zaken aanraden (regio Utrecht/Amsterdam).

Gisteren een rondje vloerzaken gedaan en ik kreeg tegenstrijdig advies waardoor ik niet meer weet wat slim is om te doen. Dus ik denk dat ik naar de verkeerde zaken ben geweest :')
Welke adviezen kreeg je? Misschien kunnen we dan wat beter de zin en de onzin van elkaar scheiden. :9

• BiG-GuY
Alic3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:46:

LTV met warmtepomp of stadswarmte?

Let op dat parket best wel wat meer isoleert dan een “vaste” vloer zoals tegels, pvc en gietvloer.

Onze buren hebben parket met vloerverwarming, maar hier hebben we wel stadswarmte die met 40C door de vloer kan pompen. Het duurt langer voor het op temperatuur is, maar ze hebben geen problemen om tot 21C te komen in de winter, het duurt alleen langer dan bij ons met vloertegels.

Gallery

• Alic3
@keeperson Ik denk dat er vooral niet goed werd doorgevraagd. Ik zei dat ik ltv vloerverwarming had en de enige soort hongaarse punt in multiplank die ze hadden werd geadviseerd. Ik zat zelf aan tapis te denken maar dat werd meteen afgeraden.

Ik had ook verwacht dat ik meer keuze had. In sorteringen, afwerkingen, olie/lak etc. Ik zoek denk ik een goede parqueteur die meer te bieden heeft qua advies en collectie.

@BiG-GuY Warmtepomp inderdaad. Geen probleem als het wat langer duurt, zo lang we daar ook maar goed advies over krijgen.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:20
Alic3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:03:
@keeperson Ik denk dat er vooral niet goed werd doorgevraagd. Ik zei dat ik ltv vloerverwarming had en de enige soort hongaarse punt in multiplank die ze hadden werd geadviseerd. Ik zat zelf aan tapis te denken maar dat werd meteen afgeraden.

Ik had ook verwacht dat ik meer keuze had. In sorteringen, afwerkingen, olie/lak etc. Ik zoek denk ik een goede parqueteur die meer te bieden heeft qua advies en collectie.

@BiG-GuY Warmtepomp inderdaad. Geen probleem als het wat langer duurt, zo lang we daar ook maar goed advies over krijgen.
Wij hebben houten vloer icm ltvv. Niet elke vloer kan (bv brede lange planken) ivm werken van het hout. Ik ervaar geen probleem en het is heerlijk materiaal om op te lopen. Enige is dat het wel kwetsbaar is: veel hardhout is niet meer het keiharde hout.van vroeger.

Ik kan Baltussen aanraden. Leveren in heel Nederland, maar showroom moet je wat verder voor. Sales kan samples uit de winkel bij je langs brengen.

• Alic3
Deleon78 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Wij hebben houten vloer icm ltvv. Niet elke vloer kan (bv brede lange planken) ivm werken van het hout. Ik ervaar geen probleem en het is heerlijk materiaal om op te lopen. Enige is dat het wel kwetsbaar is: veel hardhout is niet meer het keiharde hout.van vroeger.

Ik kan Baltussen aanraden. Leveren in heel Nederland, maar showroom moet je wat verder voor. Sales kan samples uit de winkel bij je langs brengen.
Dank voor de tip! Veel hout komt nu uit Azië en dat was inderdaad wat zachter werd me verteld.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:29
Hele algemene vraag;

Hier in Twente zijn in het verleden veel woningen gefundeerd op staal. Dat kan op veel plekken prima op de draagkrachtige ondergrond.

Weet iemand of voor nieuwbouw inmiddels andere normen gelden t.a.v. onderheien? Wordt dit nu vaker/overal gedaan? Of nog steeds wel regelmatig gewoon op staal?

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:05
pentaw1nz schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:35:
Hele algemene vraag;

Hier in Twente zijn in het verleden veel woningen gefundeerd op staal. Dat kan op veel plekken prima op de draagkrachtige ondergrond.

Weet iemand of voor nieuwbouw inmiddels andere normen gelden t.a.v. onderheien? Wordt dit nu vaker/overal gedaan? Of nog steeds wel regelmatig gewoon op staal?
Volgens is de ondergrond bepalend voor het type fundering. Onze woning die ze nu aan het bouwen zijn is ook gewoon een fundering op staal. In Twente heb je veel zandlagen waardoor onderheien niet nodig is dacht ik.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ons huidige woning in de polder is geheid maar onze nieuwe was dat vanwege de zandbodem niet nodig.

• Fedde
Agostino schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:17:
[...]

Volgens is de ondergrond bepalend voor het type fundering. Onze woning die ze nu aan het bouwen zijn is ook gewoon een fundering op staal. In Twente heb je veel zandlagen waardoor onderheien niet nodig is dacht ik.
Er zal een bodemonderzoek gedaan worden door de ontwikkelaar. Deze bevatten onder andere sonderingen (boringen) van 20 tot 30 meter diep. Op basis hiervan wordt bepaald of er op zand/staal of palen (boren of heien) zal worden gebouwd. Zandlaag hoeft het vaak niet, veen, polder oid wel.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:29
Dank, helder :)
Het viel me bij nieuwbouw in de buurt op dat ik af en toe wel zag dat ze aan het heien waren, maar het zouden ook boringen kunnen zijn tbv onderzoek. En bij hoogbouw (flats) is het geloof ik wel gebruikelijker.

• Fedde
pentaw1nz schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:35:
Het viel me bij nieuwbouw in de buurt op dat ik af en toe wel zag dat ze aan het heien waren, maar het zouden ook boringen kunnen zijn tbv onderzoek. En bij hoogbouw (flats) is het geloof ik wel gebruikelijker.
Heien is over het algemeen met hele grote apparaten ipv de paal (die moet verticaal boven de grond kunnen en palen a 15-25 meter kom je al snel op hoge apparatuur. Boren doen ze met een vrachtwagen, vaak op van die rupsbanden.

Overigens moeten tegenwoordig ook de bronnen geboord worden, mogelijk heb je dat gezien. Hoogbouw is eigenlijk altijd heien.

• Source90
pentaw1nz schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:35:
Je zou de documenten bij de gemeente kunnen opvragen, daar zal ook een sonderingsrapport bij zitten. Kan je redelijk de grond mee bepalen. Ik noem redelijk, omdat bij drie metingen die ik heb al behoorlijke verschillen zitten qua harde laag diepte. Punten liggen paar meter van elkaar.

Hier voorbeeld:

Bij ons hebben ze op de rode uitschieter geheid (14m), minus NAP (-1,67m) kwam dat neer op palen van 12,5 meter uit mijn hoofd. Eveneens voor de garage en veranda op deze diepte geheid (al was de achtertuin op een enkele plek opeens 10 meter kneiterhard).

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:51
Source90 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:03:
[...]

Je zou de documenten bij de gemeente kunnen opvragen, daar zal ook een sonderingsrapport bij zitten. Kan je redelijk de grond mee bepalen. Ik noem redelijk, omdat bij drie metingen die ik heb al behoorlijke verschillen zitten qua harde laag diepte. Punten liggen paar meter van elkaar.

Hier voorbeeld:
[Afbeelding]

Bij ons hebben ze op de rode uitschieter geheid (14m), minus NAP (-1,67m) kwam dat neer op palen van 12,5 meter uit mijn hoofd. Eveneens voor de garage en veranda op deze diepte geheid (al was de achtertuin op een enkele plek opeens 10 meter kneiterhard).
Heb je deze mee gekregen toen je de vergunning op vroeg of heb je iets anders opgevraagd? Ik kreeg bij de vergunning alleen de tekeningen van de huizen en wat algemene informatie

• Fedde
Lupadi schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Heb je deze mee gekregen toen je de vergunning op vroeg of heb je iets anders opgevraagd? Ik kreeg bij de vergunning alleen de tekeningen van de huizen en wat algemene informatie
Vragen voor de vergunning inclusief bijlagen zoals onderzoeken helpt vaak.

• Farmerwood
  • Niet online
Source90 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:03:
[...]
Hier 10m boven NAP en heipalen van 9.5m (op kleigrond op steenworp afstand van de winterdijk van de Waal.)
In de papieren van de gemeente zat bij ons een vergelijkbaar rapport. Best interessant om te lezen. Ook dat er rekening gehouden is met een bepaalde daling van het grondwater in de toekomst en dat nog opgevangen kan worden voordat de boel gaat verzakken.

• siddler
  • Laatst online: 23:47
Blihi schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:58:
Er is ook nog een ander discussiepunt waar de aannemer het echt niet eens was met de VEH. Althans, hij was het wel eens over de inhoud, maar niet over de manier waarop dit in het PV van oplevering moest komen.

Het betreft de kamerhoge ramen. Die horen in verband met de (doorval)veiligheid van gelaagd glas te zijn en de VEH vroeg om bewijs daarvoor. Dat had de aannemer niet paraat. De VEH wilde de ramen dus afkeuren, maar de aannemer weigerde dat. De VEH neemt het dan wel op in het rapport en geeft aan dat je dit zelf alsnog direct schriftelijk moet melden als gebrek. Dat is dan ook gedaan.

Dit triggert mij wel een beetje. In onze optielijst kom ik namelijk de volgende optie a EUR 840 tegen:
Aanpassing beglazing buitenkozijnen (veiligheidsglas)
Beglazing aanpassen conform richtlijnen in NEN 3569 'veiligheidsglas in gebouwen'. Hiervoor wordt de beglazing in alle gevelkozijnen en ramen welke onder ca. 850mm + vloerpeil gesitueerd zijn, uitgevoerd in gelaagde beglazing, indien aan twee zijden bereikbaar. Uitgezonderd zijn aan een zijde bereikbare kozijnen. Deze worden voorzien van een zijde gelaagd glas, met uitzondering van ramen.
Probeert de aannemer mij te laten betalen voor iets wat conform het bouwbesluit standaard zo uitgevoerd hoort te zijn? Heb je wat meer informatie voor me waaruit blijkt waarom dit 'moet'?

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:21
Hele algemene vraag;

Ons nieuwbouwhuis in Twente is een bodemonderzoek geweest en het bleek voornamelijk klei te zijn. Er is ongeveer 2,5 meter klei afgegraven en vervangen door zand en onze woning is op staal gefundeerd.

• Farmerwood
  • Niet online
siddler schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:04:
[...]
Dit triggert mij wel een beetje. In onze optielijst kom ik namelijk de volgende optie a EUR 840 tegen:
Het triggert mij ook wel nu..
We hebben op de gehele begane grond ramen die tot op de grond door lopen, maar ik kan nergens in de documentatie iets vinden over de specificaties van het glas.
Is bij de oplevering ook niet ter sprake geweest. Ook niet vanuit de VEH inspecteur.

• Source90
Geen idee waar dit in de NEN te vinden is, als het er in staat (lijkt mij wel vanwege de doorval-bescherming). Bij ons echter wel benoemd tijdens het opleverrondje én in de TO te vinden:

Geen idee of dat ook ergens in het kozijn/beglazing terug te vinden moet zijn met een bepaalde code?

[Voor 15% gewijzigd door Source90 op 16-01-2023 14:39]

• Farmerwood
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:37:
Geen idee waar dit in de NEN te vinden is, als het er in staat (lijkt mij wel vanwege de doorval-bescherming). Bij ons echter wel benoemd tijdens het opleverrondje én in de TO te vinden:
[Afbeelding]

Geen idee of dat ook ergens in het kozijn/beglazing terug te vinden moet zijn met een bepaalde code?
Dit staat in mijn TO en verder nog niks over kunnen vinden:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• vormulier
Allicht helpt dit:

Members only:

uit onze TO :)

• Source90
vormulier schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:53:
Allicht helpt dit:

***members only***

And we have a winner *O*
NEN3569 it is.

Eerste beste Google resultaat geeft gelijk een interessant document:
https://www.kenniscentrum...3569-2018-toelichting.pdf

Echter lees ik ook: @Farmerwood
https://www.onderhoudnl.n...m-te-voldoen-aan-nen-3569
Onder ‘bereikbaar’ wordt dan verstaan dat zij binnen een horizontale afstand kleiner of gelijk aan 85 cm bij de ruit kunnen komen. In die situatie schrijft de norm het gebruik van veiligheidsglas voor. Omdat daar ook een kostenplaatje aan hangt wordt vaak de vraag gesteld: ‘Ben ik wettelijk verplicht om NEN 3569 toe te passen?’ Het strikte antwoord op de vraag luidt ‘Nee’: vanuit het Bouwbesluit is het niet verplicht is om je te houden aan de eisen van NEN 3569.

Maar, daarmee is de kous niet af. Door NEN 3569 niet te volgen waar dat wel zou moeten kan u via andere normering en het Bouwbesluit weldegelijk niet voldoen aan wettelijke verplichtingen. We zetten de drie belangrijkste redenen om NEN 3569 wel toe te passen op een rijtje.
(zie link voor 3 redenen)

[Voor 67% gewijzigd door Source90 op 16-01-2023 15:03]

• Farmerwood
  • Niet online
vormulier schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:53:
Allicht helpt dit:
***members only***
Ik vond op basis van dat NEN-nummer dit artikel van Kenniscentrumglas.

Ga toch eens even de open vraag aan mijn aannemer stellen welk glas er precies gebruikt is in onze woning.

Edit: @Source90 is me net voor zo te zien.

[Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 16-01-2023 15:02]

• Fedde
Onze aannemer is dit voor door dit in het TO te stellen en een optie te bieden voor veiligheidsglas.

Members only:
Pagina: 1 ... 188 189 190 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee