• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:08
MajinChaos schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:35:
Dit weekend van plan om wat netwerkkabels te trekken door de loze leidingen.
We willen er in totaal 10 trekken. (2x CAT6 kabels door 1 loze leiding)

Zolder 4
1st verdieping 2
Begane grond 4

Is het verstandig om 2 dozen van 100 meter aan te schaffen? of is dat eigenlijk teveel?
Ik heb twee dozen gebruikt en had wel redelijk wat over, maar met twee dozen kun je wel simpel tegelijk twee draden trekken anders moet je eerst de boel in tweeën splitsen dat is ook een rot werk.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:33
BlauwPet schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:38:
Dat ligt er aan hoeveel meter je nodig hebt... Dat kun je gewoon opmeten lijkt me.
Hoe wou je dat opmeten voordat je de kabels trekt? In onze woning kwam ik op meer dan 30 meter voor sommige kavels, van te voren had ik dat niet ingeschat. Leidingen kunnen soms vreemd lopen.

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Wat vinden jullie van deze opties en de prijzen?

Als ik het goed begrijp, krijg je een kabel van de meterkast naar een plek ergens in de woning waar de verbinding dus uit de muur komt in de vorm van een ethernet stopcontact toch?

En wat vinden jullie van de prijs voor het bedraden van loze leidingen?

Wij willen sowieso een loze leiding voor data naar de zolder voor een wifipunt. Op de eerste etage zitten er al 2, waar we nog 3 willen toevoegen. Ik zit alleen nog te overwegen om een data aansluiting in de woonkamer te laten maken, maar twijfel ook of dit onnodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V36bgStLJa63hiGTJPXVmo_my4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWWTuFM01zxGGSmdwvpBo81f.jpg?f=fotoalbum_large

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-12 21:58
Olivertwist278 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:57:

Als ik het goed begrijp, krijg je een kabel van de meterkast naar een plek ergens in de woning waar de verbinding dus uit de muur komt in de vorm van een ethernet stopcontact toch?

Wij willen sowieso een loze leiding voor data naar de zolder voor een wifipunt. Op de eerste etage zitten er al 2, waar we nog 3 willen toevoegen. Ik zit alleen nog te overwegen om een data aansluiting in de woonkamer te laten maken, maar twijfel ook of dit onnodig is.

[Afbeelding]
Waarom niet de optie om loze leidingen te laten trekken en zelf die datakabels door die loze leidingen te trekken na oplevering? Scheelt je een hoop geld :X

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-12 23:12
Olivertwist278 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:57:

[Afbeelding]
bij ons was het ongeveer even duur. Naast dat het natuurlijk een bizarre prijs is, kon onze bouwer ook niet vertellen wat voor kabel er dan gebruikt zou worden.

Dus omdat het al stervens duur was en ik het risico op CCA rommel niet wou lopen, heb ik het zelf gedaan. Nu voor de prijs van 1 leiding, zelf 4x2 draden getrokken en afgemonteerd met goede materialen.

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
TRD07 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:02:
[...]

Waarom niet de optie om loze leidingen te laten trekken en zelf die datakabels door die loze leidingen te trekken na oplevering? Scheelt je een hoop geld :X
Die optie is er ook! We nemen sws 3 loze leidingen naar de 1e etage en 1 naar de zolder. Kost €165 per stuk. Maar het is dus slimmer om
zelf de kabels te trekken ipv zij het al te laten afwerken neem ik aan?

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Ascension schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:49:
[...]

Hoe wou je dat opmeten voordat je de kabels trekt? In onze woning kwam ik op meer dan 30 meter voor sommige kavels, van te voren had ik dat niet ingeschat. Leidingen kunnen soms vreemd lopen.
Tja als ze niet op tekening staan, of je geeft zelf niet aan hoe ze lopen, dan weet je inderdaad niks.
Ik heb zelf aangegeven waar de kabels moeten komen, en tijdens de bouw kon ik zien hoe ze precies liepen.
Vergeet ook niet dat je ah begin en eind vd kabel ook nog wel een paar meter slack wilt hebben, afhankelijk van wat je er mee wil doen.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Olivertwist278 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:05:
[...]

Die optie is er ook! We nemen sws 3 loze leidingen naar de 1e etage en 1 naar de zolder. Kost €165 per stuk. Maar het is dus slimmer om
zelf de kabels te trekken ipv zij het al te laten afwerken neem ik aan?
Waar je ook rekening mee moet houden, is dat er soms een loze leiding verstopt kan zitten. Waardoor het niet lukt om er een kabel doorheen te krijgen. Enige wat je dan krijgt is een credit voor die mislukte loze leiding, maar daar tover je later nooit een kabel doorheen. Als je kan achterhalen of de loze leidingen in harde of flex pijpen aangelegd worden, zal al een verschil maken.

Twee loze leidingen per ruimte zal waarschijnlijk duurder zijn dan een enkele bedrade als je daarmee uitkomt per ruimte.

Alleen dat risico wilde wij niet nemen en hebben daarom gekozen om het via het project te doen voor de essentiële locaties. En ja, het kost wat, maar dan ben je wel gelijk klaar bij oplevering.

We hebben recent in een loze leiding voor een kamer waar we tijdens plannen nog geen bestemming voor hadden zelf 2xUTP doorheen getrokken en dat viel nog wel mee hoe moeilijk het was, maar bij ons waren er sowieso harde pijpen gebruikt en had elke loze pijp in de meterkast een functionele controledraad en het ging om een kort stuk vanaf meterkast via de vloer naar een kamer op de eerste verdieping.

CAT5e of CAT6 merk je niks van als je 1Gbps gebruikt overigens, al hebben wij wel meer betaald om CAT6 te krijgen ipv CAT5e, zodat we in de toekomst ook 10Gbps zouden kunnen gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 29-09-2022 14:27 ]

Gallery V&A

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-12 14:45
Vorige week een bericht ontvangen van de aannemer met daarin een staat van wijzigingen.
De technische omschrijving wijkt af van de groepenverklaringen. Zie onderstaande afbeeldingen voor
de aangepaste groepenverklaring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6Yec7duQmSlOBZvNoIXH_GRCJM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XrmTwpcBLYYcYNAuaxkbNkCG.png?f=user_large

Kan iemand mij vertellen of dit nu correct wordt geplaats (zoals in de OP wordt aangeraden)? O-)

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-12 13:47
BiG-GuY schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:07:
[...]

Waar je ook rekening mee moet houden, is dat er soms een loze leiding verstopt kan zitten. Waardoor het niet lukt om er een kabel doorheen te krijgen. Enige wat je dan krijgt is een credit voor die mislukte loze leiding, maar daar tover je later nooit een kabel doorheen. Als je kan achterhalen of de loze leidingen in harde of flex pijpen aangelegd worden, zal al een verschil maken.

Twee loze leidingen per ruimte zal waarschijnlijk duurder zijn dan een enkele bedrade als je daarmee uitkomt per ruimte.

Alleen dat risico wilde wij niet nemen en hebben daarom gekozen om het via het project te doen voor de essentiële locaties. En ja, het kost wat, maar dan ben je wel gelijk klaar bij oplevering.

We hebben recent in een loze leiding voor een kamer waar we tijdens plannen nog geen bestemming voor hadden zelf 2xUTP doorheen getrokken en dat viel nog wel mee hoe moeilijk het was, maar bij ons waren er sowieso harde pijpen gebruikt en had elke loze pijp in de meterkast een functionele controledraad en het ging om een kort stuk vanaf meterkast via de vloer naar een kamer op de eerste verdieping.

CAT5e of CAT6 merk je niks van als je 1Gbps gebruikt overigens, al hebben wij wel meer betaald om CAT6 te krijgen ipv CAT5e, zodat we in de toekomst ook 10Gbps zouden kunnen gebruiken.
Soms moet je echt even peinzen in dit soort situaties. Ik heb een keer een gebroken trekdraad gehad, dan zit er dus ín de buis een draad waar je van beide kanten niet bijkunt. Toen heb ik net boven de vloer een gaatje geboord in de buis en daar zat de draad gelukkig wel. Dat kan in sommige situaties omdat er toch een plint overheen komt.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:12
Vince_ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:15:
Vorige week een bericht ontvangen van de aannemer met daarin een staat van wijzigingen.
De technische omschrijving wijkt af van de groepenverklaringen. Zie onderstaande afbeeldingen voor
de aangepaste groepenverklaring.

[Afbeelding]

Kan iemand mij vertellen of dit nu correct wordt geplaats (zoals in de OP wordt aangeraden)? O-)
Hoogstwaarschijnlijk niet, maar zeker weet je het nooit.

De vraag is: Is de kookgroep van 7,4 kW verdeeld over 2-fases (dat gebeurt in ABB kasten wel). Zo niet, dan voldoet het niet. Zie ook: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Blihi
BiG-GuY schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:07:
[...]

Jep. Of zoals hier, dat ze een vloerdeel op een 75mm mantelbuis gezet hebben, waardoor de effectieve doorgang nog maar 16mm is... Geloof me, dan heb je heel wat moeite om daar nog iets doorheen te krijgen.
Grappige was hier dat de elektricien uit eigen beweging alle loze leidingen dubbel uitgevoerd had. Ik heb dus naar alle slaapkamers 2x19mm loos liggen, naar de woonkamer zelfs 7x. Naar de technische ruimte ook 4 ofzo. Echt heel fijn.

Maar ik heb ook wel gezien dat een loze leiding voorzien was van twee stukjes trekdraad. 20 cm aan de ene kant en 20 cm aan de andere kant. Deze waren verder niet met elkaar verbonden.

Tip bij oplevering: trek voorzichtig even aan alle trekdraden in de meterkast.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-12 15:34
-

[ Voor 104% gewijzigd door Vitruvius op 07-12-2022 22:34 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:31
Vitruvius schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:38:
Is het ook niet zo dat ze meestal voor complexere loze leidingen aanraden ze te laten bedraden? Ik kan me voorstellen dat ze deze met de opbouw van de woning al mee naar boven nemen. Of praat ik dan onzin? Kan me voorstellen dat een loze leiding met veel flex of bochten een flinke uitdaging kan zijn (bijv. naar zolder of naar voor/achter gevel t.b.v. camera's), zeker als het geen 25mm leidingen zijn.
Ik denk dat het vaker koppelverkoop is dan dat het “onmogelijk” zou zijn.
Ook elektra zul je eens een keer moeten kunnen vernieuwen lijkt mij. Als ze gewoon goede materialen gebruiken en knappe bochten volgens specificaties en alleen op de uiteinden flex dan moet het allemaal wel lukken hoor.

Bij sommige prefab moet het wel volgens mij maar meer omdat het “in de fabriek” al gedaan wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 30-09-2022 06:03 ]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:34
Waar gaan jullie het wifi accesspoint in de woonkamer plaatsen? In de hoek van het plafond achter een gordijn?

Bedenk me net dat ik daar nog geen loze leiding heb zitten.

BlaBlaBla

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-12 22:33
Strider schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:18:
Waar gaan jullie het wifi accesspoint in de woonkamer plaatsen? In de hoek van het plafond achter een gordijn?

Ik ga voor zoiets; https://www.wifishop.nl/u...-2-access-point/pid=78139

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:17

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik heb een plek in de hoek, achter gordijn/lamp, maar niet aangesloten want het AP in de meterkast heeft prima dekking over de hele benedenverdieping.
Helaas moest ik wel een AP op elke verdieping plaatsen. Ik had gehoopt dat een AP aan het plafond op de overloop (naast de brandmelder, zeg maar) twee verdiepingen zou kunnen bedienen, vanwege het trapgat. Maar helaas, op elke verdieping is zo'n AP nodig.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56

Ik denk nu aan in/op de boekenkast in de woonkamer. Daar zit vlakbij de cai aansluiting, die relatief goedkoop naar utp om te zetten is. Is ook vlakbij de tuin, dus dan hebben we daar ook bereik.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:35

Ik heb hem in lijn met de inlaat ventielen :Y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QELP76VwbIGZNBdOAnFa18aoN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxEQnS6xrwtaFRYwjWosOjhi.jpg?f=fotoalbum_large

Achterste is een U6-Pro

[ Voor 49% gewijzigd door Source90 op 30-09-2022 10:47 ]

• lorum
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-10 00:08
Dit doet mijn OCD goed
Source90 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:43:
[...]

Achterste is een U6-Pro

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:34
Source90 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:43:
[...]

[Afbeelding]

Achterste is een U6-Pro
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? :D
In goed overleg met de verkoopbegeleider?

BlaBlaBla

• Blihi

Ik heb het KPN modem (XPeriabox) onder de trap hangen. Daar heb ik speciaal een stopcontact en 2 UTP aansluitingen. De trap is mooi centraal en bedient zo het hele huis. Geen extra accesspoints meer nodig. Verder heeft iedere ruimte ook bedraad internet.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Heb een loze leiding naar het plafond in de keuken waar de koof boven het kookeiland hangt. Daarin wilde ik een AP plaatsen, maar in de praktijk heeft vrijwel de hele benedenverdieping dekking vanuit de meterkast waar het modem hangt, dus uiteindelijk nooit opgehangen in de koof.
Alleen berging en tuin hebben vanaf daar slechtere dekking. In de berging boeit niet echt en in de tuin staat inmiddels een overkapping waar een mantel buis heen ligt. Daar moet ik nog wel een ap ophangen.

De hele eerste verdieping heeft internet via de begane grond en 2 ap’s op zolder waar mijn werkkamer is.

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-12 22:47
Blihi schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:46:
[...]

Ik heb het KPN modem (XPeriabox) onder de trap hangen. Daar heb ik speciaal een stopcontact en 2 UTP aansluitingen. De trap is mooi centraal en bedient zo het hele huis. Geen extra accesspoints meer nodig. Verder heeft iedere ruimte ook bedraad internet.
In mijn huidige woning, 2016 gebouwd 2 verdiepingen 65 m2, red ik al net niet eigenlijk met een AP in de trapkast. Kan mij niet voorstellen dat ik straks 3 verdiepingen red vanaf de trapkast.

Ik heb als plan om straks een Unifi6-in-wall te gaan plaatsen in de woonkamer. Deze is ook gelijk de switch voor de streamingkastjes en XBOX. Op de eerste verdieping komt een U6 pro evenals op zolder.

• Source90
Strider schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:42:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? :D
In goed overleg met de verkoopbegeleider?
Ik heb een loze leiding daar boven laten uitkomen. Heb een houten "koofje" gemaakt van een paar centimeter met daarin keystone. Hout in zelfde kleur als muur geverfd. Als je inzoomt zie je het wel zitten.
Kort UTP kabeltje (Ubiquiti 10cm) naar AP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85XEfhoGXuDztABMK_XfXZa4lAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0w0FvhXUq7nqBG4lPRGGnLcF.jpg?f=fotoalbum_large

Afstand als tussenmaat kwam helaas niet helemaal uit. Aanzicht van andere kant. Valt eigenlijk niet meer op, zeker als de LED uitstaat.

[ Voor 36% gewijzigd door Source90 op 30-09-2022 12:51 ]

• Source90
MadDonkey schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:23:
[...]

In mijn huidige woning, 2016 gebouwd 2 verdiepingen 65 m2, red ik al net niet eigenlijk met een AP in de trapkast. Kan mij niet voorstellen dat ik straks 3 verdiepingen red vanaf de trapkast.

Ik heb als plan om straks een Unifi6-in-wall te gaan plaatsen in de woonkamer. Deze is ook gelijk de switch voor de streamingkastjes en XBOX. Op de eerste verdieping komt een U6 pro evenals op zolder.
Waarom eigenlijk Pro op zolder? Hier just voor Lite gekozen vanwege groter bereik (ten kostte van aantal clients). Maar wij gaan hier toch niet met 500+ clients op de wifi op zolder 🤭

Al weer tijd geleden, toen test gezien waar de U6 Lite verder kwam dan de U6Pro. Kijken of ik dat nog kan terugvinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 30-09-2022 12:43 ]

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:09
Verkeerd topic

[ Voor 98% gewijzigd door Dinsterzz92 op 30-09-2022 16:42 ]

• Blik1984
  • Laatst online: 08-12 18:48

Niet in de woonkamer, maar in de gang. Iedere verdieping heeft op de gang in het plafond een loze leiding zitten voor een AP zodat iedere verdieping goede wifi heeft. De woonkamer heeft verder ook een paar loze leidingen zodat ik een paar apparaten in de mediahoek zoals tv/ps5 direct aan kan sluiten. Daarnaast nog naar iedere slaapkamer minimaal 1 loze leiding.

Ben alleen de was/technische ruimte vergeten op de tweede verdieping, en dat was achteraf misschien nog wel handig geweest tbv dikkere kabels voor de zonnepanelen.

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11 16:42
Zojuist nieuwe informatie gekregen over de zonnepanelen..
Omdat de 300Wp panelen die ze wouden leveren helemaal niet geproduceerd worden gaan er nu 320Wp panelen op

Daar durven ze dan ook nog is 690 euro (incl btw) per paneel voor te vragen :+

• Facerafter

Ubiquiti In-Wall verstopt onder het dressoir

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:47
Facerafter schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:32:
Zojuist nieuwe informatie gekregen over de zonnepanelen..
Omdat de 300Wp panelen die ze wouden leveren helemaal niet geproduceerd worden gaan er nu 320Wp panelen op

Daar durven ze dan ook nog is 690 euro (incl btw) per paneel voor te vragen :+
Maar, als je toch voor een paneel betaald hebt, waar komen die honderden euros dan vandaan? Het prijsverschil tussen die panelen is vaak echt tientjes... :+

• Facerafter
keeperson schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:44:
[...]

Maar, als je toch voor een paneel betaald hebt, waar komen die honderden euros dan vandaan? Het prijsverschil tussen die panelen is vaak echt tientjes... :+
We hebben alleen betaald voor de 3 die er standaard gelegd worden. Dit zouden extra's zijn, eerder werd gezegd dat dit 300Wp panelen zouden worden en nu is het dan 320 geworden en hebben we ook de definitieve prijs gehad van de extra's.

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
Wij kregen laatst een nieuwsbrief over de zonnepanelen. Standaard zit er niets op, een startpakket met 3 panelen kost € 4.000,-, een extra paneel 800 per stuk. Voor topkwaliteit 360wp panelen, aldus de nieuwsbrief. Als je een dakraam neemt, kunnen er 4 panelen minder op per dakraam. Een ander legplan is niet mogelijk.
We gaan het achteraf laten doen :+

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Wat zou een acceptabel prijs zijn voor zonnepanelen binnen het project.

• Farmerwood
  • Niet online
ObiTewodros schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:30:
Wat zou een acceptabel prijs zijn voor zonnepanelen binnen het project.
Daar is ook niet echt een eenduidig antwoord op te geven denk ik. Mijn buren hebben net 2 weken terug 10 zonnepanelen op het dak laten leggen voor hetzelfde bedrag waarvoor ik er vorig jaar 16 heb laten leggen.

Het lastige is dat je binnen je project tekent voor X panelen voor Y euro en dat die, waarschijnlijk, pas zo'n +/- 2 jaar later geplaatst worden. Je weet niet wat er tegen die tijd voor panelen betaald moet worden.
Waar je wel vrij zeker van kan zijn is dat panelen over 2 jaar een hogere opbrengst hebben dan waar je nu voor tekent.

Persoonlijk zou ik er altijd voor kiezen alleen voorbereiding te doen vanuit de bouw en na oplevering zelf panelen leggen. Dat is eigenlijk altijd een betere deal.
Enige uitzondering geldt voor in-dak panelen, want dat is veel lastiger bij te plaatsen achteraf.

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:00
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-12 16:00
Dinsterzz92 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:17:
Hier bij ons zullen we alles zelf doen, en dan is het wel fijn om een volledig digitaal plan te hebben per fase.
Ik heb dit in sketchup gemaakt, en zo hebben we altijd alles bij de hand voor afmetingen, en toekomstvisie.
[Afbeelding]

even voor de fans een gif gemaakt. leidingen ed. zijn niet toegevoegd, alsook is de opbouw niet volledig in de juiste volgorde getoond, maar wel het overzichtelijkst voor een gif.
[Afbeelding]
en nog even een volledig zicht hoe het er uiteindelijk zal uitzien.

voorlopig nog de fundering aan het uitgraven, en op 8 november is de vergunning binnen om te kunnen starten met beton.
Gaaf, maar het verkeerde topic. Dit is het topic voor projectbouw. Zelfbouw is hier: Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:40

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Waarom zou z’n aannemer dat nou niet gewoon zeggen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-12 19:07
Binnenkort hebben wij onze eerste kijkdag.
Ik vroeg mij af, gebruikt er iemand een soort van app om punten te noteren, foto's te maken etc die gelijk gekoppeld zijn aan een plattegrond?

Ikzelf heb "Fieldwire" gevonden maar wellicht zijn er nog andere apps.
Kan natuurlijk ook gewoon de plattegrond uitprinten en schrijven maar hè, niet voor niets tweakers hier.

d'n oliesjeik

• vuurtjih
Toppe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:48:
[...]

Waarom zou z’n aannemer dat nou niet gewoon zeggen?
Geen idee. Moet wel zeggen dat ik nu niet weer de aannemer benaderd heb maar rechtstreeks gegaan.

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:24
Heb morgen een showroom afspraak bij Middag Leerdam. Ik heb een mooie offerte liggen, welke ik morgen wil gaan bespreken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

- wat vinden jullie van de prijs? Het fijne ervan is dat de prijs vaststaan, ookal is de levering pas volgend jaar. Tegels worden indien nodig eerder naar NL gehaald en opgeslagen
- ik weet nog niet of er geëgaliseerd moet worden. De afwerkvloer is nog niet gereed. Ik weet dat het een zwevende anhydriet dekvloer is. Op t forum las ik dat mensen het achteraf toch zouden egaliseren voor het plaatsen van het keramisch parket, ondanks dat het niet hoefde.
- belangrijker: heeft er iemand ervaring met dit bedrijf, met name qua leggen? Ik kon enkel op t forum vinden dat ze goed en hartelijk werden ontvangen en begeleid in de showroom.

• Source90
cacao70 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:18:
Heb morgen een showroom afspraak bij Middag Leerdam. Ik heb een mooie offerte liggen, welke ik morgen wil gaan bespreken.

***members only***

- wat vinden jullie van de prijs? Het fijne ervan is dat de prijs vaststaan, ookal is de levering pas volgend jaar. Tegels worden indien nodig eerder naar NL gehaald en opgeslagen
- ik weet nog niet of er geëgaliseerd moet worden. De afwerkvloer is nog niet gereed. Ik weet dat het een zwevende anhydriet dekvloer is. Op t forum las ik dat mensen het achteraf toch zouden egaliseren voor het plaatsen van het keramisch parket, ondanks dat het niet hoefde.
- belangrijker: heeft er iemand ervaring met dit bedrijf, met name qua leggen? Ik kon enkel op t forum vinden dat ze goed en hartelijk werden ontvangen en begeleid in de showroom.
Vond Middag Leerdam erg duur bij ons.
Regge kwam bijna 40% lager uit. Tegelhuis Montfoort vond ik de service ook een stuk beter. Middag stond bij ons onderaan de lijst van gegadigde.

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:24
Source90 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:30:
[...]

Vond Middag Leerdam erg duur bij ons.
Regge kwam bijna 40% lager uit. Tegelhuis Montfoort vond ik de service ook een stuk beter. Middag stond bij ons onderaan de lijst van gegadigde.
Zou je iets dieper in kunnen gaan op het service aspect. Waar verschilde het precies in? Op het moment heb ik een duurdere offerte bij regge, met al een “kanttekening” dat er niet veel van de prijs af kan en de 10% verhoging.

• Source90
cacao70 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:40:
[...]

Zou je iets dieper in kunnen gaan op het service aspect. Waar verschilde het precies in? Op het moment heb ik een duurdere offerte bij regge, met al een “kanttekening” dat er niet veel van de prijs af kan en de 10% verhoging.
Bedoel voornamelijk de koop begeleiding. Uiteindelijk niets gekocht daar. De professionaliteit en kennis was bij de betreffende verkoper een stuk hoger dan bij de dame van ML.

• MadDonkey
Source90 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:40:
[...]
Waarom eigenlijk Pro op zolder? Hier just voor Lite gekozen vanwege groter bereik (ten kostte van aantal clients). Maar wij gaan hier toch niet met 500+ clients op de wifi op zolder 🤭

Al weer tijd geleden, toen test gezien waar de U6 Lite verder kwam dan de U6Pro. Kijken of ik dat nog kan terugvinden.
Ten tijde van de aanschaf werkten we nog 100% thuis en hadden we veel video gesprekken. Dat wilde via WIFI nog al eens haperen. Dit was opgelost toen de eerste U6Pro hier kwam. Daarom wil ik geen andere. Het is een beetje overkill voor een niet meer bestaand probleem.

Via mijn werk kan ik deze onder retail aanschaffen, dat verzacht de pijn een beetje.

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-12 19:27
Oliesjeik1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:02:
Binnenkort hebben wij onze eerste kijkdag.
Ik vroeg mij af, gebruikt er iemand een soort van app om punten te noteren, foto's te maken etc die gelijk gekoppeld zijn aan een plattegrond?

Ikzelf heb "Fieldwire" gevonden maar wellicht zijn er nog andere apps.
Kan natuurlijk ook gewoon de plattegrond uitprinten en schrijven maar hè, niet voor niets tweakers hier.
ED Controls, Archipad, Planradar. wel allemaal professionele betaalde apps :-).

• Source90
MadDonkey schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:47:
[...]

Ten tijde van de aanschaf werkten we nog 100% thuis en hadden we veel video gesprekken. Dat wilde via WIFI nog al eens haperen. Dit was opgelost toen de eerste U6Pro hier kwam. Daarom wil ik geen andere. Het is een beetje overkill voor een niet meer bestaand probleem.

Via mijn werk kan ik deze onder retail aanschaffen, dat verzacht de pijn een beetje.
Dan zou ik zeker de U6Pro ophangen :)
Ging mij meer over het overkill inderdaad.

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-11 20:09

koekjah

Luctor et emergo

MadDonkey schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:23:
[...]

Vooralsnog heb ik 2x een unifi lite gekocht. Eén komt in de hal (buiten de meterkast) op de bg.
Eén in de hal op de 1e verdieping. Afhankelijk van het bereik ga ik nog een in wall toevoegen op de 2e verdieping, vooral omdat ik er dan ook fysieke poorten bij krijg.

Reden dat ik op de bg en 1e verdieping geen in wall heb, is omdat mijn loze leidingen in de hoek van de kamer uitkomen. Vrees dat ik daarmee niet de gehele verdieping bestrijk.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Over positieve berichten:

WC bril was gebroken, geen idee hoe. Leverancier gemaild met de vraag of we een nieuwe konden bestellen want deze was gebroken.

Krijg net een bericht binnen dat hij binnen is en dat de installateur langs komt om de bril kosteloos om te ruilen.

Meer betaald dat als we gingen shoppen en dit is dan de service waar je voor betaald!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LuPa3S8KK3sBGdL766wm8VT41M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGS5KlHiYERmznEWUdCEb6s9.jpg?f=fotoalbum_large

• Deleon78
  • Laatst online: 10:07
Ik snap niet wat je probeert te zeggen.
Dit is toch normaal?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:56:
Dit is toch normaal?
Vind je? Ga jij met je bril terug naar een willekeurige winkel dan zullen ze eerst roepen dat je er niet zorgvuldig mee omgegaan bent of dat je er op gestaan hebt :)

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-12 13:03
Deleon78 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:56:
Dit is toch normaal?
Zou je zeggen, maar kunnen echt wel vervelende discussies zijn.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-12 12:46

Niwla

dat dus....

Misschien volgende keer toch eerst de wanden en daarna de vloer? Wat een k-klus zeg 😞

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nU5SCFGWw_heunrzovBRRzr1nwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZALmcmzJ1KPdZQnn5oTUW2O.jpg?f=fotoalbum_large

niets moet......behalve adem halen

• keeperson
  • Laatst online: 11:47
Niwla schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:25:
Misschien volgende keer toch eerst de wanden en daarna de vloer? Wat een k-klus zeg 😞

[Afbeelding]
Wat was je aan het doen? Alleen het schilderen of zat er ook stucwerk tussen?

• Niwla

Niwla

dat dus....

keeperson schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

Wat was je aan het doen? Alleen het schilderen of zat er ook stucwerk tussen?
Aankomende week komt er renovlies

• GeeMoney
Stucloper leggen is een beetje de makkelijkste klus die je kan hebben :p. Uitrollen en plakken en je hoeft nergens op te letten :).

Mijn rottigste klussen waren de honderden vierkante meters wanden schuren met zo’n gare loodzware wand schuurmachine en pas bij de laatste 5 wanden als tip een Festool kunnen lenen. Mijn god wat een verademing is goed gereedschap :+ .
En in mijn kruipruimte met een verlengde watergekoelde diamantboor door mijn funderingen moeten boren voor mantelbuizen. Veel te krap allemaal, benauwd en binnen no-time zit je in het water te baggeren.

[ Voor 90% gewijzigd door GeeMoney op 02-10-2022 07:47 ]

• Niwla

Niwla

dat dus....

GeeMoney schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 07:42:
Stucloper leggen is een beetje de makkelijkste klus die je kan hebben :p. Uitrollen en plakken en je hoeft nergens op te letten :).
Misschien wil ik het dan wel te netjes doen 😎

• Farmerwood
  • Niet online
Het valt me nu het weer kouder wordt op dat alle huizen van mijn bouwfase (fase 1) in de ochtend de condens dik aan de buitenkant op de ramen hebben staan, maar de huizen tegenover ons (fase 3) (afgelopen zomer opgeleverd) hebben dit niet.

De huizen zijn redelijk identiek en gebouwd door dezelfde aannemer.

Wat kan daar de oorzaak van zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door Farmerwood op 02-10-2022 08:35 ]

• Ascension
@Farmerwood ons huis heeft dat ook. Condens aan de buitenkant is toch een teken van goede isolatie? :-p

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:29:
@Farmerwood ons huis heeft dat ook. Condens aan de buitenkant is toch een teken van goede isolatie? :-p
Zo heb ik het ook begrepen ja, maar dat zou dus betekenen dat de nieuwere huizen slechter geïsoleerd zijn, terwijl die aan de BENG moeten voldoen inmiddels…

• GeeMoney
Farmerwood schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:37:
[...]

Zo heb ik het ook begrepen ja, maar dat zou dus betekenen dat de nieuwere huizen slechter geïsoleerd zijn, terwijl die aan de BENG moeten voldoen inmiddels…
Wellicht de ligging? Een beetje zon laat het snel verdwijnen.
Condens op de ramen zijn een gevolg van goede isolatie en grote kans dat het ook HR+++ glas is.
Hier in de ochtend ook onmogelijk naar buiten te kijken :).

• Farmerwood
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:41:
[...]
Wellicht de ligging? Een beetje zon laat het snel verdwijnen.
Condens op de ramen zijn een gevolg van goede isolatie en grote kans dat het ook HR+++ glas is.
Hier in de ochtend ook onmogelijk naar buiten te kijken :).
Als ik even specifiek naar mijn huis en dat van de overburen kijk dan zitten die ramen van ons op noord en die van hen op zuid. Wij hebben in de ochtend een klein beetje zon erop staan en zij zeker niet.
Ik heb zicht op 9 woningen aan de overkant van de straat en ze hebben geen van allen condens op de ruiten.

Wij hebben HR++ glas. Ging er vanuit dat de overburen hetzelfde hebben.

Enige verschil wat ik zo kan bedenken is dat zij wel ventilatieroosters aan die zijde van het huis hebben en wij (nog) niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Farmerwood op 02-10-2022 09:06 ]

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Farmerwood schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Als ik even specifiek naar mijn huis en dat van de overburen kijk dan zitten die ramen van ons op noord en die van hen op zuid. Wij hebben in de ochtend een klein beetje zon erop staan en zij zeker niet.
Ik heb zicht op 9 woningen aan de overkant van de straat en ze hebben geen van allen condens op de ruiten.

Wij hebben HR++ glas. Ging er vanuit dat de overburen hetzelfde hebben.

Enige verschil wat ik zo kan bedenken is dat zij wel ventilatieroosters aan die zijde van het huis hebben en wij (nog) niet.
Mijn huis uit 2018 heeft heeft ventilatieroosters en ik heb ook last van condens op de ramen 's-ochtends. Dus denk niet dat het daar aan ligt.

• Deleon78
Ik denk dat je je beeld “moet” aanpassen als je denkt dat je er last van hebt. Je hebt ‘s ochtends condens op je ramen. Dat is normaal.

• Farmerwood
  • Niet online
Deleon78 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:52:
Ik denk dat je je beeld “moet” aanpassen als je denkt dat je er last van hebt. Je hebt ‘s ochtends condens op je ramen. Dat is normaal.
Mocht het onduidelijk geweest zijn: Ik heb geen last van de condens in de zin dat ik kwijt wil.

Ik probeer te begrijpen waarom er bij ons wel condens op de ramen staat en bij de overburen niet terwijl het zowat dezelfde huizen zijn van dezelfde aannemer. En die huizen zouden volgens mij door de BENG aan hogere eisen moeten voldoen. Ik zou dus eerder een omgekeerde situatie verwachten.

• Deleon78
Farmerwood schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:11:
[...]

Mocht het onduidelijk geweest zijn: Ik heb geen last van de condens in de zin dat ik kwijt wil.

Ik probeer te begrijpen waarom er bij ons wel condens op de ramen staat en bij de overburen niet terwijl het zowat dezelfde huizen zijn van dezelfde aannemer. En die huizen zouden volgens mij door de BENG aan hogere eisen moeten voldoen. Ik zou dus eerder een omgekeerde situatie verwachten.
Snap ik, was vooral voor Afas :)

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Deleon78 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Snap ik, was vooral voor Afas :)
Ongelukkige woordkeuze dan van mijn kant, want ik heb er geen last van en hoort er bij.

• Niwla

Niwla

dat dus....

Is het gebruikelijk dat de opdrachtgever zelf kozijnen afplakt voor het renovlies aangebracht wordt? Hierover hebben we niks vastliggen en dinsdag beginnen ze.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:45
Niwla schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:00:
Is het gebruikelijk dat de opdrachtgever zelf kozijnen afplakt voor het renovlies aangebracht wordt? Hierover hebben we niks vastliggen en dinsdag beginnen ze.
Of het gebruikelijk is weet ik niet, maar ik heb het niet hoeven doen.

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:11

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Morgen kopers gesprek, ben benieuwd. Wil sowieso de deur naar de woonkamer bespreken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A85x25fw2D_MjysYFjHZ6CEHhRI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K8AA3GLotJXyPLmRc1tf4ySI.png?f=user_large
Vind het vervelend dat die de keuken in opent, waarom niet direct de woonkamer in?

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• Ascension
@MonkeySleeve verplaats dan ook gelijk het muurtje zodat je trap in de hal begint ipv de woonkamer. Scheelt warmteverlies en geluid.

• skate master
  • Laatst online: 08-12 21:41

skate master

Autodesk Educator Expert

MonkeySleeve schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:51:
Morgen kopers gesprek, ben benieuwd. Wil sowieso de deur naar de woonkamer bespreken:

[Afbeelding]
Vind het vervelend dat die de keuken in opent, waarom niet direct de woonkamer in?
Zoals de deur nu opent kan het bezoek direct de woonkamer in en hoeven ze niet "om" de deur te lopen. Ook hoef je zelf wanneer je uit de kamer komt niet "om" de deur te lopen als je naar de hal wilt.
Maar zoals @Ascension ook al zegt zou ik vragen om de muur te verplaatsen zodat je trap in de hal uitkomt.

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07-12 18:54
Zou een rechte trap die uitkomt voor de meterkast niet logischer zijn? Sowieso al die trappen die in woonkamers uitkomen.. mi niet echt lekker qua geluid als je bezoek hebt en je kinderen liggen te tukken..

• Blik1984
gdvm schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:49:
Zou een rechte trap die uitkomt voor de meterkast niet logischer zijn? Sowieso al die trappen die in woonkamers uitkomen.. mi niet echt lekker qua geluid als je bezoek hebt en je kinderen liggen te tukken..
Ach ja, ik heb dan wel een trap die uitkomt in de gang maar ik heb een vide die vanuit keuken/woonkamer uitkomt op de gang van de 1ste verdieping waar alle kids gaan slapen. Wennen ze wel aan

• MadDonkey
MonkeySleeve schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:51:

[Afbeelding]
Ik heb op dit moment een trap die in de woonkamer/keuken uitkomt. De trap werkt als een klankkast. Je hoort het geluid boven veel harder dan beneden. Daarom zou ik dat NOOIT meer willen.

Nog een puntje trouwens om even uit te zoeken wanneer je trap in de woonkamer uitkomt zonder extra deur, dan moeten de slaapkamerdeuren minimaal 32DB dempend zijn.
lid 1, Bouwbesluit 2012
Het volgens NEN 5077 bepaalde karakteristieke lucht-geluidniveauverschil voor de geluidsoverdracht van een verblijfsruimte naar een andere verblijfsruimte van dezelfde woonfunctie is niet kleiner dan 32 dB.
lid 2, Bouwbesluit 2012
Het volgens NEN 5077 bepaalde gewogen contact-geluidniveau voor de geluidsoverdracht van een verblijfsruimte naar een andere verblijfsruimte van dezelfde woonfunctie is niet groter dan 79dB.

lid 3, Bouwbesluit 2012
Het eerste en tweede lid gelden niet indien de verblijfsruimten met elkaar in open verbinding staan, of indien de ene verblijfsruimte vanuit de andere rechtstreeks bereikbaar is door een deuropening.
https://www.woningborg.nl...wering-binnen-een-woning/

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

MadDonkey schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

Ik heb op dit moment een trap die in de woonkamer/keuken uitkomt. De trap werkt als een klankkast. Je hoort het geluid boven veel harder dan beneden. Daarom zou ik dat NOOIT meer willen.

Nog een puntje trouwens om even uit te zoeken wanneer je trap in de woonkamer uitkomt zonder extra deur, dan moeten de slaapkamerdeuren minimaal 32DB dempend zijn.

[...]

Ah dat is een goede, thanks!

• Source90
gdvm schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:49:
Ik acht de kans klein dat je in een gemiddelde projectbouw de optie hebt om een trap aan te passen in vorm.

• gdvm
Source90 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:40:
[...]

Ik acht de kans klein dat je in een gemiddelde projectbouw de optie hebt om een trap aan te passen in vorm.
Fair point

• Farmerwood
  • Niet online
De trap recht uitvoeren klinkt idd wel als een flinke verbetering (in mijn ogen).

Ik denk dat @Source90 gelijk heeft dat een andere trap via het project regelen hem niet gaat worden, maar niet gevraagd...
En wellicht is het wel mogelijk om te regelen dat alles zo gebouwd wordt dat het na oplevering in eigen beheer wel e.e.a. te realiseren is. Aka geen leidingwerk in dat stuk van de muur en aansluitingen zo plaatsen dat ze in de gewenste situatie op de goede plek zitten.

En @MonkeySleeve, je zou hem altijd nog zonder deur kunnen laten opleveren en dan later zelf een deur plaatsen. Doen veel mensen met een stalen deur en dat kan meestal wel.

• Blik1984
MadDonkey schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

[...]

Betekent dit dan in mijn geval (vide die een open verbinding creëert tussen BG en 1ste verdieping), dat dit dus extra geluidsdempende deuren moeten zijn vanuit het bouwbesluit?

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

Farmerwood schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:43:
De trap recht uitvoeren klinkt idd wel als een flinke verbetering (in mijn ogen).

Ik denk dat @Source90 gelijk heeft dat een andere trap via het project regelen hem niet gaat worden, maar niet gevraagd...
En wellicht is het wel mogelijk om te regelen dat alles zo gebouwd wordt dat het na oplevering in eigen beheer wel e.e.a. te realiseren is. Aka geen leidingwerk in dat stuk van de muur en aansluitingen zo plaatsen dat ze in de gewenste situatie op de goede plek zitten.

En @MonkeySleeve, je zou hem altijd nog zonder deur kunnen laten opleveren en dan later zelf een deur plaatsen. Doen veel mensen met een stalen deur en dat kan meestal wel.
Lastige is dat nu dus de thermostaat en wat schakelaars aan die muur zitten dus dus eerst verplaatst zouden moeten worden voordat ik de deur daarin kan zetten.

• Farmerwood
  • Niet online
MonkeySleeve schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:50:
[...]

Lastige is dat nu dus de thermostaat en wat schakelaars aan die muur zitten dus dus eerst verplaatst zouden moeten worden voordat ik de deur daarin kan zetten.
Precies mijn punt. Probeer die sowieso te laten verplaatsen, dan kun je evt later in eigen beheer alsnog die deur verplaatsen als de aannemer dat nu niet wil doen.

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:55

IkWilbert

Het is mij!

Vraagje, wij willen in het trapgat van onze nieuwbouw twee stroompunten laten maken voor een wandlamp.
En dan van de begane grond naar de 1e en hetzelfde bij de trap naar zolder.

Zoiets als dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ9Ns4S876q5ElPMKUbhvsf8ec8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fe1yBTo1Eu5Syw1tYlriIRWV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NocH20pVuAvCSW2VyA-MbQLjQoM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8ijtRwyvGUIZqNA4RMVVdyID.jpg?f=user_large

Nu vraagt de aannemer op welke hoogte de stroompunten moeten komen.
Is er iemand hier die daarover advies kan geven? Wat is een "normale" hoogte voor zoiets?

I intend to live forever. So far, so good.

• GeeMoney
@IkWilbert ik zat daar ook mee en heb ze achteraf zelf gemaakt.
Ik heb ze op 1.80m vanaf de wang van de trap gemeten. Dat is 2/3e van de totale hoogte die ik had.

• BrendSmits
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-12 18:04
@IkWilbert bij ons adviseerde ze in de lampenwinkel 1.60 meter hoogte.

• Deleon78
Let op dat je er niet tegenaan stoot bij het lopen, en dat je niet verblind wordt als je er in kijkt (zowel van boven als van onderen).

Afhankelijk van je eigen lengtesamenstelling (scrabble!) van je huishouden de hoogte bepalen. Voor de trap hebben we geen wandlampen gekozen, leek ons niet praktisch met hoofd stoten, spullen sjouwen, etc.
Let ook op het strijklicht van een wandlamp. Je ziet echt elke oneffenheid.

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:55

IkWilbert

Het is mij!

Bedankt allen voor de tips zover.
We zullen alles meenemen ter overweging.

I intend to live forever. So far, so good.

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hoe ver van te voren hadden jullie een inmeetmoment? Hier is ongeveer 5 maanden voor oplevering een laatste inmeetmoment wat in mijn ogen nogal vroeg is. Maar blijkbaar is het volgende moment pas na oplevering dus daar wil je ook niet op wachten eigenlijk...
(Had zelf verwacht nog ~1.5 maand tevoren in het huis te kunnen kijken en meten maar dat kan dus niet)

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
IkWilbert schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:25:
Vraagje, wij willen in het trapgat van onze nieuwbouw twee stroompunten laten maken voor een wandlamp.
En dan van de begane grond naar de 1e en hetzelfde bij de trap naar zolder.

Zoiets als dit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu vraagt de aannemer op welke hoogte de stroompunten moeten komen.
Is er iemand hier die daarover advies kan geven? Wat is een "normale" hoogte voor zoiets?
Wij hebben 10 van deze punten laten aanleggen (down-up lamp) waarvan twee op de trap, allemaal 180cm hoogte. Wij zijn vrij lang en kijken er daardoor niet in.

Hoogte hangt waarschijnlijk ook wel een beetje af van je eigen lengte. Ben je wat korter kan ik me goed voorstellen dat je ze bewust wat lager hangt.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-12 14:44
Il 2 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:46:
Hoe ver van te voren hadden jullie een inmeetmoment? Hier is ongeveer 5 maanden voor oplevering een laatste inmeetmoment wat in mijn ogen nogal vroeg is. Maar blijkbaar is het volgende moment pas na oplevering dus daar wil je ook niet op wachten eigenlijk...
(Had zelf verwacht nog ~1.5 maand tevoren in het huis te kunnen kijken en meten maar dat kan dus niet)
Tijdspad:
6 maanden voor oplevering, alle binnenwanden geplaatst; kijkdag 1
3 maanden voor oplevering; elektrische installaties geïnstalleerd en binnenwanden afgewerkt; kijkdag 2
2 weken voor oplevering; woning bijna klaar; voorschouw

Of het nou 2 of 6 maanden voor oplevering is maakt natuurlijk niet al te veel uit als je genoeg maten opneemt en foto's maakt. Het is van belang of de bouw dusdanig is opgeschoten dat je kan meten wat je moet meten en kan controleren wat je moet controleren. Het heeft niet zo veel zin als je laatste meetmoment op een moment is dat er nog een wand moet worden gezet bijvoorbeeld... Ik had graag gehad dat mijn laatste inmeetmoment op een eerder moment zat, veel meubels hebben een langere levertijd dan drie maanden en ik zou juist blij zijn geweest met 5 maanden (mits alles aanwezig om te meten dus)

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07-12 19:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QUoF3da4qb6ONMG4PyyJUuS2wY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jhpTXj1ueKDARCuODVbFkMl.jpg?f=fotoalbum_large

Update vervangen "holle/losse" badkamertegels:

- Meerdere tegels zijn vervangen. Ook die "maar" op enkele plekken hol klonken.
- We hebben reservetegels gekregen en 10 jaar garantie.
- Geen kleurverschil te zien. Voegwerk netjes. Opnieuw netjes gekit. Ook zonder het kleed geen verschil hoor ;). Oude foto's zijn dus nog gewoon representatief zoals het eruit ziet!

Al met al netjes opgelost. Het kostte even wat moeite en ze moesten eerst even zien en dan geloven, zullen we maar zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bteq op 03-10-2022 19:33 ]

• vuurtjih
Wij zijn nu in afwachting van de prijzen voor PV via het project - ja ik weet hoe jullie er over denken :+. Ben wel benieuwd, de prijzen die in de 1e optie lijst stonden gaan ze in elk geval niet volgen.

Toch wil ik ook wel elders offertes gaan aanvragen, maar hoe kom ik achter de maten van het dak?
Is dat simpelweg aan de aannemer vragen?

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:23
Ik ben op dit moment bezig met offertes voor wandafwerking. Wie weet of het volgende goede kwaliteit is:

- glasvezelbehang Ekotex 210gram
- verf wijzotex mat schrobklasse 1

Dank je!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thomas19903 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:21:
Ik ben op dit moment bezig met offertes voor wandafwerking. Wie weet of het volgende goede kwaliteit is:

- glasvezelbehang Ekotex 210gram
- verf wijzotex mat schrobklasse 1

Dank je!
210 gram is een van de zwaardere klasses. Wijzotex is prima kwaliteit.

• Source90
vuurtjih schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:18:
Wij zijn nu in afwachting van de prijzen voor PV via het project - ja ik weet hoe jullie er over denken :+. Ben wel benieuwd, de prijzen die in de 1e optie lijst stonden gaan ze in elk geval niet volgen.

Toch wil ik ook wel elders offertes gaan aanvragen, maar hoe kom ik achter de maten van het dak?
Is dat simpelweg aan de aannemer vragen?
Heb je geen bouwtekening vanuit de bouw gehad met maten van het dak? Bij ons konden ze daarmee prima de mogelijkheden uitwerken.

• vuurtjih
Source90 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:04:
[...]

Heb je geen bouwtekening vanuit de bouw gehad met maten van het dak? Bij ons konden ze daarmee prima de mogelijkheden uitwerken.
Nee, nog niet. Wellicht zijn we nog wat te vroeg.
Ook nog niet van de afmetingen van de kozijnen (o.a. voor de screens)

Kregen jullie dit wel voor start bouw? Dan vraag ik het op bij verkoopbegeleider.

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mr. Stom schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:24:
[...]

Tijdspad:
6 maanden voor oplevering, alle binnenwanden geplaatst; kijkdag 1
3 maanden voor oplevering; elektrische installaties geïnstalleerd en binnenwanden afgewerkt; kijkdag 2
2 weken voor oplevering; woning bijna klaar; voorschouw

Of het nou 2 of 6 maanden voor oplevering is maakt natuurlijk niet al te veel uit als je genoeg maten opneemt en foto's maakt. Het is van belang of de bouw dusdanig is opgeschoten dat je kan meten wat je moet meten en kan controleren wat je moet controleren. Het heeft niet zo veel zin als je laatste meetmoment op een moment is dat er nog een wand moet worden gezet bijvoorbeeld... Ik had graag gehad dat mijn laatste inmeetmoment op een eerder moment zat, veel meubels hebben een langere levertijd dan drie maanden en ik zou juist blij zijn geweest met 5 maanden (mits alles aanwezig om te meten dus)
Thanks. eerste kijkmoment had ik ongeveer een jaar geleden voor oplevering, toen zaten de tussenmuren er nog niet eens in, dus toen kon je eigenlijk al niets (sowieso qua meten, maar ook qua gevoel was het lastig te zien wat wat was). Voor zover ik weet zitten nog niet alle kozijnen er in en toch komt er dus een meetmoment. blijf het vreemd vinden maarja.

• Source90
vuurtjih schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:20:
[...]

Nee, nog niet. Wellicht zijn we nog wat te vroeg.
Ook nog niet van de afmetingen van de kozijnen (o.a. voor de screens)

Kregen jullie dit wel voor start bouw? Dan vraag ik het op bij verkoopbegeleider.
Die bouwtekeningen had ik al bij tekenen koopovereenkomst 🤷‍♂️ lijkt me dat je dit (afmetingen en indeling uitgewerkt op de mm) wel wilt voordat je voor een paar ton je handtekening zet?

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 03-10-2022 23:16 ]

• gdvm
Source90 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:15:
[...]

Die bouwtekeningen had ik al bij tekenen koopovereenkomst 🤷‍♂️ lijkt me dat je dit (afmetingen en indeling uitgewerkt op de mm) wel wilt voordat je voor een paar ton je handtekening zet?
Wij hebben bij het tekenen wel verkoop/optietekeningen gekregen, maar daar staan lang niet alle maten op die je wil weten. Het zijn zeker geen bouwtekeningen. Maar ik verwacht dat we die wel kunnen krijgen als alle opties van fundering/ruwbouwfase zijn afgetikt

• GeeMoney
@vuurtjih het komt niet op een paar centimeter aan hoor voor PV.
Als je ruw je maten hebt (6x4 bij oorbeeld) en schuin dan weten de meeste PV boeren al wat ze daarop kwijt kunnen.
Pagina: 1 ... 159 ... 365 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.