Water kan ook omhoog komen door die gaten omdat de kleilaag het grondwater tegenhoudt.skate master schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:11:
[...]
Afhankelijk van de dikte van de kleilaag zou je kunnen overwegen om met een grondboor wat gaten in de kleilaag te boren en hier weer zand in te doen mocht je echt problemen hebben met de water afvoer.
Via deze gaten kan dan het water wegzakken in de ondergrond.
Benzine grondboor bij boels huren, 2 verleng stukken er op, flink diep boren, 25cm grind, 50cm drainage zand en dan weer je grond er op gooienBlik1984 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:25:
[...]
Die is naar verluidt iets van 2-3 meter dik, dus ik vrees dat dat niet een gemakkelijk klusje gaat zijn
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik zou denk in een elektrische doen, ook lekker makkelijk met achteruit draaien en geen herrie/stankToppe schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:39:
[...]
Benzine grondboor bij boels huren, 2 verleng stukken er op, flink diep boren, 25cm grind, 50cm drainage zand en dan weer je grond er op gooien
(Puur op basis van deskresearch, geen praktijkervaring)
Kan zo’n grondboor ook door een puinlaag, of maak je dan de boor stuk?
@Blik1984 Bij ons (omgeving Utrecht) ook van die platen klei. Er is een centimeter of 30 afgegraven en toch zie ik links achterin op een plek met een grote kleiplaat eronder dat het daar drassig is. Het is overigens wel beter nu er wat begroeiing is van struiken en planten. Dit was ook al tijdens de bouw de plek die nat bleef. Misschien geen gek idee om op de zwakke plekken door die kleiplaat te boren, wat ik hierboven lees.
Neem benzine, krachtiger en geen gezeik met kabels. Hier verschillende gaten geboord, 30 seconde per gat.Deleon78 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:42:
[...]
Ik zou denk in een elektrische doen, ook lekker makkelijk met achteruit draaien en geen herrie/stank
(Puur op basis van deskresearch, geen praktijkervaring)
Kan zo’n grondboor ook door een puinlaag, of maak je dan de boor stuk?
Puin gaat hij wel doorheen, alleen is het niet bevordelijk voor de voor zelf natuurlijk.
Eerst kwam mijn vader ermee en graver voor de laadpaal die ook tuinman is vertelde het zelfde geel zand door door de klei mengen om deze wat losser te maken. Het geel zand mag van de wat grovere soort zijn. Ik moet nog een keer gaan proberen.
Drainageslangen horizontaal verwerken. Sleuven maken van een meter ofzo diep (niet met de hand, met een graver), slangen er in en dan afwateren naar een put/sloot/opvangtank.Blik1984 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:56:
[...]
Tegels, klinkers, gras, borders met struiken/planten en een paar boompjes. Maar me niet zo’n zorgen over de tegels/klinkers en het gras. Maar wel over de afwatering en de struiken en bomen
Voordeel van een opvangtank is dat je het water kunt hergebruiken om te sproeien met een simpele dompelpomp.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
In het afgelopen jaar heb ik veel meegelezen met dit topic en veel geleerd. Daarvoor dank! Dit is een goudmijn aan informatie!
Ik heb samen met mijn vrouw in Augustus 2021 een projectmatig nieuwbouw appartement gekocht, de oplevering staat gepland voor het einde van Oktober 2022. Nu loop ik echter tegen een best wel vreemd probleem aan... waar vele mensen in dit topic mij wellicht mee kunnen helpen door middel van advies. Om hier niet al te veel off-topic te gaan, heb ik er een aparte topic voor gemaakt. Zie topic: "Aannemer denkt dat 17m2 oppervlakte van de VvE is"
Ik zou het waarderen als jullie met mij willen meedenken om tot de best mogelijke oplossing te komen
Ik heb samen met mijn vrouw in Augustus 2021 een projectmatig nieuwbouw appartement gekocht, de oplevering staat gepland voor het einde van Oktober 2022. Nu loop ik echter tegen een best wel vreemd probleem aan... waar vele mensen in dit topic mij wellicht mee kunnen helpen door middel van advies. Om hier niet al te veel off-topic te gaan, heb ik er een aparte topic voor gemaakt. Zie topic: "Aannemer denkt dat 17m2 oppervlakte van de VvE is"
Ik zou het waarderen als jullie met mij willen meedenken om tot de best mogelijke oplossing te komen
Kortste wat ik kan vinden is 0,25m. Weet jij misschien nog kortere?Toppe schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:42:
[...]
Ik zou dus niet zo vrolijk worden van die overlengte daar in z’n bak gepropt. Dat is zeker niet hoe het moet…
En wat betreft je keystone: een korte patchkabel. Die montage beugel voor het AP heeft netjes 2 schroef gaten op plafond doos maat zitten. Zie je niets meer van.
niets moet......behalve adem halen
Ik gebruik de 0,3m versie van FS.com. In de keystone geklikt en netjes in het doosje "opgerold". werkt prima hierNiwla schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:51:
[...]
Kortste wat ik kan vinden is 0,25m. Weet jij misschien nog kortere?
Overigens gebruik ik wel de slim versie, netjes oprollen met een normale kabel gaat je niet lukken.
[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 26-09-2022 12:56 ]
uhhh? Google: "patchkabel 10cm"?Niwla schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:51:
[...]
Ubiquiti heeft ze ook (plat) van 10cm. Heb ik hier gebruikt naar de accespoint toe.Niwla schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:51:
[...]
Die kwam ik inderdaad ook net tegen. Past mooi bij de rest van het Unify-spul straksSource90 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:03:
[...]
Ubiquiti heeft ze ook (plat) van 10cm. Heb ik hier gebruikt naar de accespoint toe.
niets moet......behalve adem halen
Kun je ook zelf de MV inblaas verplaatsen/bijplaatsen? En de lichtpunten achteraf aanleggen?Olivertwist278 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:50:
We hebben een offerte gekregen om een slaapkamer op te splitsen. Nu komt de onderste optie uit op €5500. Lijkt mij veel duurder dan wanneer we het achteraf zelf laten doen. Zie ik dit verkeerd of is het toch wijs om dit door de aannemer te laten doen?
[Afbeelding]
Het lijkt een hoop geld, maar zelf achteraf zaken aanpassen is meestal ook niet gratis. Kosten vallen altijd tegen (tenzij je het echt allemaal zelf kunt) en soms kan het niet (bijvoorbeeld bijplaatsen van MV kanalen, verplaatsen van lichtpunten, etc.)
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Het kan vast iets goedkoper, maar voordelen van gelijk doen:Olivertwist278 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:50:
We hebben een offerte gekregen om een slaapkamer op te splitsen. Nu komt de onderste optie uit op €5500. Lijkt mij veel duurder dan wanneer we het achteraf zelf laten doen. Zie ik dit verkeerd of is het toch wijs om dit door de aannemer te laten doen?
[Afbeelding]
- ventilatie achteraf is bijna niet te doen...
- zelfde afwerking als de rest van het huis
- zelfde garantie als de rest van het huis
- geen gedoe achteraf met andere werklui
- geen offertes aanvragen en je weet niet wat voor werklieden je binnenhaalt
Ik zou het gelijk laten meenemen, voor die 1000-1500 euro winst (misschien) heb je vooral geen gedoe en kost het jezelf veel minder tijd.
Aanvullend:kepler schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:44:
[...]
Het kan vast iets goedkoper, maar voordelen van gelijk doen:
- ventilatie achteraf is bijna niet te doen...
- zelfde afwerking als de rest van het huis
- zelfde garantie als de rest van het huis
- geen gedoe achteraf met andere werklui
- geen offertes aanvragen en je weet niet wat voor werklieden je binnenhaalt
Ik zou het gelijk laten meenemen, voor die 1000-1500 euro winst (misschien) heb je vooral geen gedoe en kost het jezelf veel minder tijd.
- vloerverwarming wordt ook gesplitst
- indien je master-master hebt kan je de ruimtes apart regelen
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Bekend plaatje van een tijdje terug in dit topic.Olivertwist278 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:50:
[Afbeelding]
Tip: Laat in elk van die kamers nog een loze leiding plaatsen voor toekomstig gebruik.
Laat maar. ze zitten er al... overheen gekeken.
[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 26-09-2022 16:15 ]
Een vriendin van mij is op zoek naar een nieuwbouwwoning in Zuid-Holland, Noord-Holland of Utrecht, specifiek gericht op houtbouw.
Bestaat er ergens een website met een overzicht van dergelijke projecten?
Heb zelf ook gezocht via Google, maar op het eerste gezicht lijken er weinig nieuwbouwprojecten te zijn die zijn gericht op houtbouw.
Heb zelf ook gezocht via Google, maar op het eerste gezicht lijken er weinig nieuwbouwprojecten te zijn die zijn gericht op houtbouw.
Zelf een kavel kopen en iets bouwen geen optie? Dan heb je dit in eigen hand.Mryc schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:36:
Een vriendin van mij is op zoek naar een nieuwbouwwoning in Zuid-Holland, Noord-Holland of Utrecht, specifiek gericht op houtbouw.
Dat is niet onmogelijk, maar wel wat lastig. Ze emigreert binnenkort voor twee jaar. Ze hoopt op een mooi nieuwbouwproject dat rond haar terugkomst (zo goed als) klaar is.Fedde schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:38:
[...]
Zelf een kavel kopen en iets bouwen geen optie? Dan heb je dit in eigen hand.
Waarom plaats je dan een foto van de oude deurToppe schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:43:
Vandaag hebben ze de nieuwe deuren geplaatst…
[Afbeelding]
Dat is niet zachtzinnig gegaan zo te zien...Toppe schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:43:
[Afbeelding]
Is de koffie zo goed dat ze terug willen blijven komen?Toppe schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:43:
[Afbeelding]
Was trouwens hier ook een dingetje in het project. Bij sommigen bleven ze deuren vervangen. Alsof het niets kost.
Ik denk dat dat laatste ook lastig is. Je zult toch keukens, badkamer, afwerking etc moeten kiezen.Mryc schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:45:
[...]
Dat is niet onmogelijk, maar wel wat lastig. Ze emigreert binnenkort voor twee jaar. Ze hoopt op een mooi nieuwbouwproject dat rond haar terugkomst (zo goed als) klaar is.
Eens, maar dat is haar probleem ;-)Fedde schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:53:
[...]
Ik denk dat dat laatste ook lastig is. Je zult toch keukens, badkamer, afwerking etc moeten kiezen.
Hou op hoor… dit is gewoon schade van een spanband. Wel mooi klote, kunnen ze straks nog een nieuwe deur komen leverenBlihi schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:50:
[...]
Is de koffie zo goed dat ze terug willen blijven komen?
Was trouwens hier ook een dingetje in het project. Bij sommigen bleven ze deuren vervangen. Alsof het niets kost.
Je zou zeggen dat je schuimpjes tussen een spanband en een item zoals een deur / glas legt.Toppe schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:28:
[...]
Hou op hoor… dit is gewoon schade van een spanband. Wel mooi klote, kunnen ze straks nog een nieuwe deur komen leveren
Blijkbaar te veel gevraagd van sommige mensen..
Glas zet je niet vast met een spanbandvormulier schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:31:
[...]
Je zou zeggen dat je schuimpjes tussen een spanband en een item zoals een deur / glas legt.
Blijkbaar te veel gevraagd van sommige mensen..
Nieuwe garage deur is ook beschadigd, bij de buurman is ook een deur beschadigd die ze vandaag geplaatst hebben.
Knappe prestatie, 5 deuren plaatsen waarvan er 3 beschadigd zijn
:strip_exif()/f/image/NcKQmB3B8rPzU1VYhp1Wya4k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NcKQmB3B8rPzU1VYhp1Wya4k.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 26-09-2022 17:52 ]
Op een gegeven moment is het gewoon onkunde.. de reden waarom dan maar even in het midden gelaten.Toppe schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:50:
Klopt. Ach, hebben ze een reden om uit te zoeken waarom deze deuren ook niet conform TO zijnvormulier schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:56:
[...]
Op een gegeven moment is het gewoon onkunde.. de reden waarom dan maar even in het midden gelaten.
Die twee deukjes?Toppe schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:50:
Nieuwe garage deur is ook beschadigd, bij de buurman is ook een deur beschadigd die ze vandaag geplaatst hebben.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze week wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Vandaag na aandringen er achter gekomen dat de buitenunit van de (luchtwater) warmtepomp én de boiler van 300 liter nog niet worden geleverd. Leverancier geeft een indicatie van op zn vroegst januari aan. De binnenunit is er wel en ze gaan er een elektrisch boilertje van 80 liter ophangen. Handig met een gezin van 5.
Woning heeft 24 PV panelen (worden er zelfs 28 door verkeerde plaatsing, maar dat is een apart verhaal) en is verkocht als duurzaam, energieneutraal, voldoet aan BENG norm, energierekening bij normaal gebruik nihil.
Maar nu is natuurlijk de grap dat aannemer en installateur het allemaal zien als overmacht en niets van het energieverbruik gaan vergoeden. Inschatting is ca. 4.000 kWh mét buitenunit en grofweg x4 zonder. Dus als die unit er pas eind van de winter is zijn we 12.000 kWh extra verder. Ik huur nu all-in dus heb een nieuwe stroomleverancier van ruim 80 ct/kWh. Normaliter geen probleem, want we salderen dat wel weg en leveren waarschijnlijk nog iets terug. In de situatie die er nu ligt kost dat bijna 10.000 euro extra. Begrip voor het feit dat overal leveringsellende is, maar m.i. kan je hier niet de koper mee opzadelen. De brochure zegt nog zo mooi "u weet vooraf wat het gaat kosten, geen verrassingen achteraf".
Heeft iemand hier ervaring mee? Eigen Huis betwijfelt of je de oplevering hiervoor kan weigeren, aangezien het huis bewoonbaar is (gemaakt). Wij willen uiteraard direct aan de slag met stuken, behangen, vloeren, keuken en de hele mik mak om over 2 maanden ook onze huurwoning uit te gaan. Enige stress wat te doen. Dus, alle tips en ideeën zijn welkom.
Woning heeft 24 PV panelen (worden er zelfs 28 door verkeerde plaatsing, maar dat is een apart verhaal) en is verkocht als duurzaam, energieneutraal, voldoet aan BENG norm, energierekening bij normaal gebruik nihil.
Maar nu is natuurlijk de grap dat aannemer en installateur het allemaal zien als overmacht en niets van het energieverbruik gaan vergoeden. Inschatting is ca. 4.000 kWh mét buitenunit en grofweg x4 zonder. Dus als die unit er pas eind van de winter is zijn we 12.000 kWh extra verder. Ik huur nu all-in dus heb een nieuwe stroomleverancier van ruim 80 ct/kWh. Normaliter geen probleem, want we salderen dat wel weg en leveren waarschijnlijk nog iets terug. In de situatie die er nu ligt kost dat bijna 10.000 euro extra. Begrip voor het feit dat overal leveringsellende is, maar m.i. kan je hier niet de koper mee opzadelen. De brochure zegt nog zo mooi "u weet vooraf wat het gaat kosten, geen verrassingen achteraf".
Heeft iemand hier ervaring mee? Eigen Huis betwijfelt of je de oplevering hiervoor kan weigeren, aangezien het huis bewoonbaar is (gemaakt). Wij willen uiteraard direct aan de slag met stuken, behangen, vloeren, keuken en de hele mik mak om over 2 maanden ook onze huurwoning uit te gaan. Enige stress wat te doen. Dus, alle tips en ideeën zijn welkom.
Rechtsbijstand bellen zou voor mij stap 1 zijn.Aemilius112 schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:01:
Deze week wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Vandaag na aandringen er achter gekomen dat de buitenunit van de (luchtwater) warmtepomp én de boiler van 300 liter nog niet worden geleverd. Leverancier geeft een indicatie van op zn vroegst januari aan. De binnenunit is er wel en ze gaan er een elektrisch boilertje van 80 liter ophangen. Handig met een gezin van 5.
Oplevering is niet conform de verkoopovereenkomst, dus een duidelijk punt om de oplevering niet te aanvaarden. Als je dat wel doet kom je de bouwer tegemoet. Dat zou ik alleen doen onder (strikte) voorwaarde dat de situatie je geen extra kosten hoeft te maken.
Wat is er beschadigd???Toppe schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sowieso serieuze juridische hulp inschakelen. Zo'n 80 liter-boiler is in elk geval niet volgens de normen zoals in de vele garantieregelingen vastgelegd (Woningborg e.d.) en in werkelijkheid voldoet dit natuurlijk ook niet aan de berekening voor BENG op dit moment. Dus ja, wat is 'bewoonbaar' in deze context...Aemilius112 schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:01:
Los daarvan vraag ik me af of het niet goedkoper (en uberhaupt mogelijk) is om dan te blijven huren en de unit in je nieuwe huis uit te laten staan.
Dank! Die juridische hulp moet ik inderdaad maar in gaan schakelen.finsdefis schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:16:
[...]
Sowieso serieuze juridische hulp inschakelen. Zo'n 80 liter-boiler is in elk geval niet volgens de normen zoals in de vele garantieregelingen vastgelegd (Woningborg e.d.) en in werkelijkheid voldoet dit natuurlijk ook niet aan de berekening voor BENG op dit moment. Dus ja, wat is 'bewoonbaar' in deze context...
Los daarvan vraag ik me af of het niet goedkoper (en uberhaupt mogelijk) is om dan te blijven huren en de unit in je nieuwe huis uit te laten staan.
Lastige is natuurlijk dat het 5 voor 12 is en vanaf dag 1 alles geregeld is met de afbouw/afwerking. Ga dat over een paar maanden maar weer allemaal voor elkaar krijgen met stuken, schilder, vloeren, etc.
Ga je hier serieus een punt van maken? Zit ook nog eens op een plek waar je het nooit en te nimmer gaat zienToppe schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat kunnen ze gewoon aanstippen. Om hier nu zo dramatisch over te doen is wel lichtelijk overdreven.Toppe schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of je bent sarcastisch natuurlijk!
Ik heb hier zelf eerder een heel verhaal geplaatst over een schutting die verkeerd geplaatst is.Aemilius112 schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:19:
[...]
Dank! Die juridische hulp moet ik inderdaad maar in gaan schakelen.
Lastige is natuurlijk dat het 5 voor 12 is en vanaf dag 1 alles geregeld is met de afbouw/afwerking. Ga dat over een paar maanden maar weer allemaal voor elkaar krijgen met stuken, schilder, vloeren, etc.
Juridisch had ik misschien de optie om de plaatser van de schutting te dwingen hem opnieuw te plaatsen. Maar soms is het 'pick your battles'.
In jouw geval lijkt het wel een battle te zijn die je aan kunt gaan. Gaat immers om een hoop geld.
Wat balen inderdaad. Overmacht is wellicht iets te gemakkelijk (dan had de bouwer maar eerder moeten bestellen), maar het is wel waar dat de levertijden van die apparaten enorm oplopen. Te laat opleveren is ook geen pretje. Je kunt oplevering weigeren en dan krijg je uiteindelijk een uitkering omdat de werkbare dagen niet gehaald worden. De vraag is wat dat de aannemer gaat kosten. Reken hem dat eens voor.Aemilius112 schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:01:
In ieder geval: Maak er een opleverpunt van. Houdt de volledige 5% vast bij de notaris tot de situatie opgelost is.
Ondertussen:
Probeer er met de bouwer uit te komen. Een 80 liter boiler is echt niet genoeg voor een gezin. Een 11 kW doorstromer kan daarbij helpen.
Wat gaat de bouwer met verwarming doen? Die doet het nu natuurlijk ook niet.
Qua kosten: Probeer met de bouwer af te spreken dat hij een deel voor zijn rekening neemt. Misschien kunnen jullie afspreken dat na de winter de balans opgemaakt wordt en dat de energiekosten voor de helft voor zijn rekening komen en voor de helft voor jouw rekening.
En inderdaad: Schakel professionele hulp in!
Pff 12 oktober oplevering en NUTS aansluiting is vorige week niet doorgegaan, die partij heeft rechtsomgekeerd gemaakt..
Bleek dat de weg moest worden afgezet, omdat de bekabeling vanaf de overkant moest komen...dat wisten ze blijkbaar niet
Wiens verantwoording is dit? (Aannemer, NUTS, Gemeente ?)
Krijg net bericht dat ze nu waarschijnlijk 6 of 7 oktober komen...wordt heel krap zo..
Opstookprotocol is ook minder tijd voor aangezien de vloer er z.g.a. gelijk ingaat.
Bleek dat de weg moest worden afgezet, omdat de bekabeling vanaf de overkant moest komen...dat wisten ze blijkbaar niet
Krijg net bericht dat ze nu waarschijnlijk 6 of 7 oktober komen...wordt heel krap zo..
Opstookprotocol is ook minder tijd voor aangezien de vloer er z.g.a. gelijk ingaat.
Dank voor je reactie. Dat rekensommetje bij weigeren oplevering (de max. 75 euro per dag x ten minste 4 maanden = 9000 euro minimaal) heb ik alvast voor ze gemaakt. Ik heb nu een afspraak met de directeur staan en hoop tot op zijn minst een compromis te komen. Al is een compromis wat ons een paar duizend euro kost alsnog een compromis waar ik niet direct wat voor voel. De brochure die deel uitmaakt van de koop-aanneemovereenkomst belooft me immers een energieneutrale woning met een nihil energieverbruik en volledig inzicht in de kosten zonder verrassingen achteraf.Blihi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:38:
[...]
Wat balen inderdaad. Overmacht is wellicht iets te gemakkelijk (dan had de bouwer maar eerder moeten bestellen), maar het is wel waar dat de levertijden van die apparaten enorm oplopen. Te laat opleveren is ook geen pretje. Je kunt oplevering weigeren en dan krijg je uiteindelijk een uitkering omdat de werkbare dagen niet gehaald worden. De vraag is wat dat de aannemer gaat kosten. Reken hem dat eens voor.
In ieder geval: Maak er een opleverpunt van. Houdt de volledige 5% vast bij de notaris tot de situatie opgelost is.
Ondertussen:
Probeer er met de bouwer uit te komen. Een 80 liter boiler is echt niet genoeg voor een gezin. Een 11 kW doorstromer kan daarbij helpen.
Wat gaat de bouwer met verwarming doen? Die doet het nu natuurlijk ook niet.
Qua kosten: Probeer met de bouwer af te spreken dat hij een deel voor zijn rekening neemt. Misschien kunnen jullie afspreken dat na de winter de balans opgemaakt wordt en dat de energiekosten voor de helft voor zijn rekening komen en voor de helft voor jouw rekening.
En inderdaad: Schakel professionele hulp in!
De verwarming doet het overigens wel. De binnenunit is er wel gewoon en die werkt, maar vreet dus zo'n 4x meer stroom dan met de buitenunit erbij.
En inderdaad, de 5% staat bij de notaris voorlopig goed.
De aannemer doet een verzoek bij de Nuts voor de aansluiting.Pingu007 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:57:
Pff 12 oktober oplevering en NUTS aansluiting is vorige week niet doorgegaan, die partij heeft rechtsomgekeerd gemaakt..
Bleek dat de weg moest worden afgezet, omdat de bekabeling vanaf de overkant moest komen...dat wisten ze blijkbaar niet![]()
Vervolgens legt de Nuts dit verzoek bij hun eigen aannemer neer, daar zit dan de kennis en ook de verantwoording voor de afzetting als ze door de weg moeten.
Helaas gebeurt het te vaak dat het op de verkeersmaatregelen fout gaat bij de aanleg van de Nuts.
Maar die binnenunit kan toch nooit genoeg energie leveren om het huis warm te houden, of zit er een overdreven groot verwarmingselement in?Aemilius112 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:13:
[...]
Dank voor je reactie. Dat rekensommetje bij weigeren oplevering (de max. 75 euro per dag x ten minste 4 maanden = 9000 euro minimaal) heb ik alvast voor ze gemaakt. Ik heb nu een afspraak met de directeur staan en hoop tot op zijn minst een compromis te komen. Al is een compromis wat ons een paar duizend euro kost alsnog een compromis waar ik niet direct wat voor voel. De brochure die deel uitmaakt van de koop-aanneemovereenkomst belooft me immers een energieneutrale woning met een nihil energieverbruik en volledig inzicht in de kosten zonder verrassingen achteraf.
De verwarming doet het overigens wel. De binnenunit is er wel gewoon en die werkt, maar vreet dus zo'n 4x meer stroom dan met de buitenunit erbij.
Overmacht of niet: Jij hebt niet geleverd gekregen wat in de TO staat. Zorg echt voor goed juridisch advies (desnoods een advocaat als je geen rechtsbijstandverzekering hebt, want dit kan wel eens een duur grapje worden).
COP 1 verwarming dus.Aemilius112 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:13:
[...]
Dank voor je reactie. Dat rekensommetje bij weigeren oplevering (de max. 75 euro per dag x ten minste 4 maanden = 9000 euro minimaal) heb ik alvast voor ze gemaakt. Ik heb nu een afspraak met de directeur staan en hoop tot op zijn minst een compromis te komen. Al is een compromis wat ons een paar duizend euro kost alsnog een compromis waar ik niet direct wat voor voel. De brochure die deel uitmaakt van de koop-aanneemovereenkomst belooft me immers een energieneutrale woning met een nihil energieverbruik en volledig inzicht in de kosten zonder verrassingen achteraf.
Als je in je recht staat hoef je helemaal geen compromis te sluiten. Dat is alleen verstandig als je denkt dat je er op die manier meer uit kan slepen.
Inderdaad! Maar soms kan het handig zijn om iets toe te geven als je de ander nog nodig hebt.Wolly schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:19:
[...]
COP 1 verwarming dus.
Als je in je recht staat hoef je helemaal geen compromis te sluiten. Dat is alleen verstandig als je denkt dat je er op die manier meer uit kan slepen.
En of je in je recht staat.....
De brochure is meestal geen onderdeel van de juridische stukken. Wat daar in staat is niet bindend. Anders zou bij mij de zon uit het noorden moeten schijnen. In de brochure viel de schaduw immers op die manier en leek het alsof een kant van het huis de zonnige kant was....
[ Voor 28% gewijzigd door Blihi op 27-09-2022 16:22 ]
Daarom zeg ik ook dat je dat alleen maar moet doen als je er meer uit kan slepenBlihi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:20:
[...]
Inderdaad! Maar soms kan het handig zijn om iets toe te geven als je de ander nog nodig hebt.
De brochure is meestal geen onderdeel van de juridische stukken. Wat daar in staat is niet bindend. Anders zou bij mij de zon uit het noorden moeten schijnen. In de brochure viel de schaduw immers op die manier en leek het alsof een kant van het huis de zonnige kant was....
In elk geval, alles op papier zetten, zelfs de kleinste dingetjes waarvan je denkt 'dat is wel heel obvious'.
Zie onderstaand, ik vond dit ook onbegrijpelijk. Blijkbaar komt het vaker voor dan je zou denkenPingu007 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:57:
Bleek dat de weg moest worden afgezet, omdat de bekabeling vanaf de overkant moest komen...dat wisten ze blijkbaar niet![]()
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Met alle respect maar ik zou gewoon niet gaan laten opleveren: opleveren is aan de orde op het moment dat de woning voldoet aan de specs uit de TO (tenzij beide partijen eens zijn dat dat eerder kan): dat is hier niet het geval, dus ze leveren maar mooi later op: dat kost je ook geld (namelijk dubbele lasten) maar je hebt wel zekerheid dat ze haast gaan maken. Ik zou door rechtsbijstand op basis van de vooroplevering (waar je feitelijk constateerde dat de unit er nog niet is) en de opleveringsbrief een net briefje laten dichten dat je niet van plan bent naar de oplevering te komen: wellicht wel met de mondelinge toelichting erbij dat je via rechtsbijstand speelt ivm dossier opbouw niet omdat je de boel niet vertrouwd. Waar je rechtsbijstand leest kun je ook vereniging eigen huis lezen (stop de tijd).Wolly schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:27:
[...]
Daarom zeg ik ook dat je dat alleen maar moet doen als je er meer uit kan slepenDat hoeft niet gelijk over euro's te gaan, kan ook andere zaken betreffen.
In elk geval, alles op papier zetten, zelfs de kleinste dingetjes waarvan je denkt 'dat is wel heel obvious'.
Je moet inderdaad uitgaan van de verkoopstukken zoals de TO, maar vaak staat daar juist nog veel specifieker in wat voor installaties je mag verwachten.Blihi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:20:
[...]
Inderdaad! Maar soms kan het handig zijn om iets toe te geven als je de ander nog nodig hebt.
Bij ons stond er in de KAO ook expliciet iets vermeld over de warmtepomp trouwens, misschien staat zoiets er bij @Aemilius112 ook wel in.
De Ondernemer heeft een “Technische Verkoopomschrijving” opgesteld, waaruit de capaciteit en beschikbaarheid van de installaties blijken aan de Verkrijger ter beschikking gesteld. De Verkrijger verklaart hiervan kennis te hebben genomen en verklaart beperkingen ten aanzien van het door de Verkrijger voorgenomen gebruik te hebben onderkend en vrijwaart de Ondernemer hiervoor. E.e.a. voor zover dit geen afbreuk doet aan de Woningborg Garantie- en waarborgregeling Nieuwbouw 2020.
Ik heb meerdere offertes opgevraagd voor dunpleister+latex spuiten (aka nieuwbouw stuc).
Ik vind het gek dat de offertes kunnen variëren van ca. €6.300 tot €12.500 voor ca. 300m2 werk. De partij die het voor €6.300 doet heeft geen gekke reviews via Google, dus ik weet niet of ik dit moet wantrouwen? We wilden in de eerste instantie voor de partij gaan die het voor €9.300 biedt totdat die van €6.300 binnen kwam.
Wat denken jullie? €3000 verschil is wel heel groot...
Ik vind het gek dat de offertes kunnen variëren van ca. €6.300 tot €12.500 voor ca. 300m2 werk. De partij die het voor €6.300 doet heeft geen gekke reviews via Google, dus ik weet niet of ik dit moet wantrouwen? We wilden in de eerste instantie voor de partij gaan die het voor €9.300 biedt totdat die van €6.300 binnen kwam.
Bij mij maakt de verkoopbrochure een "onverbrekelijk geheel uit" van de KAO.Blihi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:20:
[...]
Wederom dank voor alle adviezen en inzichten. Morgen vervolggesprek met de directeur. Begrip is er, maar intern overleg en afstemming met de onderaannemer/installateur (die feitelijk niet levert) vindt nog plaats.
Vooroplevering doet onze aannemer niet aan. We kunnen dagelijks het huis in als ze aan het werk zijn. Veel foutjes zijn daarom vroegtijdig te signaleren. Op de werkvloer hoorden we ook wel van de leveringsproblemen, maar tot ik er gisteren zelf achteraan ging heb ik er nooit formeel iets van vernomen.
Bel ze beide een keer op, laat ze je door de offerte nemen, controleer de m2, btw,, vraag welk merk ze gebruiken etc. Dan op gevoel kiezen. Als het klopt, lekker in je zak steken. Maar door bovenstaande kom je daar wel uit gok ik.lovescream schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:01:
Ik heb meerdere offertes opgevraagd voor dunpleister+latex spuiten (aka nieuwbouw stuc).
Het kan in simpele dingen zitten die de een wel of niet meeneemt.lovescream schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:01:
Eigen troep opruimen bijvoorbeeld, wel of niet bijwerken van plekken en het ook echt strak opleveren van alle wanden en hoeken. Plakken ze alles af of verwachten ze dat jij dat doet? Claimen ze alleen recht op de woning of kunnen er ook andere lui aan de gang. Spuiten ze alles of werken ze met de hand etc.
Hoelang verwachten ze bezig te zijn en met hoeveel man?
(Te snel of met 7 man in 1 dag komt op mij meer over als varkens die meters willen knallen dan dat ze vak werk willen leveren).
Momenteel ook in offertefase voor soortgelijke vierkante meters. Partijen met goede reviews. Heb helaas geen persoonlijke referenties.lovescream schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:01:
Voor 320m2 heb ik prijzen variërend tussen €6500 en €7800 incl btw. Dat betreft wanden incl latex. Vergelijkbaar dus. Misschien heeft die 12k gewoon al genoeg werk?
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
MadDonkey schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:05:
[...]
Dat kunnen ze gewoon aanstippen. Om hier nu zo dramatisch over te doen is wel lichtelijk overdreven.
Of je bent sarcastisch natuurlijk!
Ik had één deur met ‘schade’ althans, daar zat een witte waas overheen die ze er niet afkregen.Blik1984 schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:19:
[...]
Ga je hier serieus een punt van maken? Zit ook nog eens op een plek waar je het nooit en te nimmer gaat zien
De openslaande tuindeuren moesten ze ook vervangen, was geen enkele aanleiding voor maar er kon kleur verschil in zitten. Dat er 5 meter tussen zit en wij het niet nodig vonden moest het van hun toch echt.
Ja, als je dan nu een deur levert mét schade dan komen ze maar weer terug om het te herstellen.
Die beschadigde buitenkant kunnen ze heel eenvoudig herstellen door een specialist langs te laten komen. Bak koffie en een half uurtje werk.
[ Voor 62% gewijzigd door Toppe op 27-09-2022 19:52 ]
Dit is echt het kaliber ‘heb er geen zin in dus doe maar lekker duur maken. Trappen ze er in dan verdien ik flink, trappen ze er niet in dan ook prima’lovescream schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:01:
Je blijft je afvragen waarom ze een schouw doenPingu007 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:57:
Wij hebben plafonds (126m2) stucen en wanden (+/-350m2) dunpleisteren + wit spuiten plafonds, kleur op de wanden en zolderkap laten doen voor €8000 exclusief BTW (ook zo betaald ;-)). Bedrijf kreeg goede reviews op werkspot maar toch vond ik het spannend. Uiteindelijk rete strak geworden. Kreeg ook belachelijke offertes van 13k+ (ex btw).lovescream schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:01:
-
[ Voor 99% gewijzigd door Vitruvius op 07-12-2022 22:35 ]
Ik geef je 4 jaar na oplevering weinig kans…Vitruvius schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:58:
In navolging van de OP en de toevoeging van @Blihi over de kookgroep hier eens in de meterkast gedoken n ik zie helaas dat ik 2x een ABB 0025-060 (16A) heb zitten als fornuisgroep, samen met de 2e groep (ook een ABB 0025-060) voor de vaatwasser loopt dit naar een aardlekschakelaar 2-polige aardlekschakelaar (40A 30mA - FH202A). Dit alles zit op een 3x25A hoofdzekering en daarmee voldoe ik dus volledig aan het rechter blokje van deze post.
[...]
Het appartement is echter begin 2018 opgeleverd, vraag is dus of ik hier nog over kan beginnen... denk dat ik het antwoord wel weet...SWK garantietermijn is na 2 jaar verlopen op "voor gas- water- en elektra-installaties" en termijn om het te melden is natuurlijk ook al voorbij, al loopt de aannemer nog wel in het complex rond ivm lekkages en de VvE meterkast.
-
[ Voor 100% gewijzigd door Vitruvius op 07-12-2022 22:34 ]
Gewoon je keuken leverancier vragen een 11kW groep op te nemen in de technische tekening.Vitruvius schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:08:
[...]
Spijtig, bij een volgend huis maar extra goed op letten dan. Twijfel alleen of je dan vooraf moet vragen om een 11 kW aansluiting (en dus mag betalen tov een standaard 7,4 kW aansluiting) of dat je er een opleverpunt van maakt...
Aangezien inmiddels vaak genoeg voorbij gekomen is dat gelijk hebben en gelijk krijgen 2 verschillende zaken zijn zou ik lekker die 11 kW perilex op laten nemen in de tekening. Was voor mij nog geen 200 euro en scheelt een hoop gezeik.Vitruvius schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:08:
[...]
Spijtig, bij een volgend huis maar extra goed op letten dan. Twijfel alleen of je dan vooraf moet vragen om een 11 kW aansluiting (en dus mag betalen tov een standaard 7,4 kW aansluiting) of dat je er een opleverpunt van maakt...
Ja, 300m2 wanden en 60m2 plafond voor €6300 incl BTW. Mind you, het was €6000, maar moest toch nog effe €300 extra betalen voor hoekprofielenrubenos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:17:
[...]
Momenteel ook in offertefase voor soortgelijke vierkante meters. Partijen met goede reviews. Heb helaas geen persoonlijke referenties.
Voor 320m2 heb ik prijzen variërend tussen €6500 en €7800 incl btw. Dat betreft wanden incl latex. Vergelijkbaar dus. Misschien heeft die 12k gewoon al genoeg werk?
12K partij was achteraf gezien dus zo eentje die bekend is door woonprogramma's. Wellicht dat het daarom zo'n premium prijs was. Communicatie was echter prima met goede tips. Vragen waarom ze zo duur waren tov andere partijen die een kwart of zelf de helft goedkoper zijn, konden ze niet zo'n goed antwoord op geven. Wel nog €300 extra betalen aub, omdat je een schuine dak hebt en we moeten hangen bij de trap
Twee identieke offertes alleen prijsverschil is dus €3000. Dus ook afplakken, zooi opruimen en alles is gespoten.GeeMoney schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:04:
[...]
Het kan in simpele dingen zitten die de een wel of niet meeneemt.
Eigen troep opruimen bijvoorbeeld, wel of niet bijwerken van plekken en het ook echt strak opleveren van alle wanden en hoeken. Plakken ze alles af of verwachten ze dat jij dat doet? Claimen ze alleen recht op de woning of kunnen er ook andere lui aan de gang. Spuiten ze alles of werken ze met de hand etc.
Hoelang verwachten ze bezig te zijn en met hoeveel man?
(Te snel of met 7 man in 1 dag komt op mij meer over als varkens die meters willen knallen dan dat ze vak werk willen leveren).
Hun website was zeer overtuigend. Zou er inderdaad zo intrappenToppe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:53:
[...]
Dit is echt het kaliber ‘heb er geen zin in dus doe maar lekker duur maken. Trappen ze er in dan verdien ik flink, trappen ze er niet in dan ook prima’
Een opleverpunt is na 4 jaar een beetje laat. De meterkast aanpassen is overigens een klusje van niets. Een 3-fase aardlekautomaat koop je voor 100 euro. En om die aan te sluiten heb je alleen nog 4 aftakblokjes nodig.Vitruvius schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:58:
In navolging van de OP en de toevoeging van @Blihi over de kookgroep hier eens in de meterkast gedoken n ik zie helaas dat ik 2x een ABB 0025-060 (16A) heb zitten als fornuisgroep, samen met de 2e groep (ook een ABB 0025-060) voor de vaatwasser loopt dit naar een aardlekschakelaar 2-polige aardlekschakelaar (40A 30mA - FH202A). Dit alles zit op een 3x25A hoofdzekering en daarmee voldoe ik dus volledig aan het rechter blokje van deze post.
[...]
Het appartement is echter begin 2018 opgeleverd, vraag is dus of ik hier nog over kan beginnen... denk dat ik het antwoord wel weet...SWK garantietermijn is na 2 jaar verlopen op "voor gas- water- en elektra-installaties" en termijn om het te melden is natuurlijk ook al voorbij, al loopt de aannemer nog wel in het complex rond ivm lekkages en de VvE meterkast.
Maak je niet druk om het merk, een Eaton Aardlekautomaat past prima in een ABB kast. Blijf wel weg van Emat of Chint spul.
Je hoeft zelfs de Perilex niet aan te passen.
Als er nu een kabel ligt van de meterkast naar de keuken moet je zowel de blauwe als de grijze draad achter de nul-klem doet (en dus 1 faseklem leeg laat). Ligt er nu VD-draad (2xbruin, 2xblauw) dan doe je de blauwe achter de nulklem en de bruine op twee van de drie faseklemmen.
De kookgroep houd je over, die is niet meer nodig en kun je ritueel verbranden (of op marktplaats zetten). Wel moet je even kijken of je ruimte hebt in je groepenkast, want je hebt 4 posities nodig in plaats van 2.
Ik had 15k begroot voor de wandafwerking dus deze prijzen stemmen mij hoopvol 
Mocht iemand een goed adres weten in het midden van het land, hou ik me aanbevolen!
Verder gebeurt er niet veel. Nog geen bericht over wanneer we kunnen passeren. We moeten wel eind oktober de ruwbouw opties doorgeven dus die nog maar een keer goed doorlopen. Ik was even vergeten hoe langzaam het allemaal gaat
Mocht iemand een goed adres weten in het midden van het land, hou ik me aanbevolen!
Verder gebeurt er niet veel. Nog geen bericht over wanneer we kunnen passeren. We moeten wel eind oktober de ruwbouw opties doorgeven dus die nog maar een keer goed doorlopen. Ik was even vergeten hoe langzaam het allemaal gaat
lovescream schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:38:
12K partij was achteraf gezien dus zo eentje die bekend is door woonprogramma's. Wellicht dat het daarom zo'n premium prijs was. Communicatie was echter prima met goede tips. Vragen waarom ze zo duur waren tov andere partijen die een kwart of zelf de helft goedkoper zijn, konden ze niet zo'n goed antwoord op geven. Wel nog €300 extra betalen aub, omdat je een schuine dak hebt en we moeten hangen bij de trap
Members only:
Inloggen
Behalve als het ABB Flexomaat automaten zijn, dan zou je de Fornuisgroep knop eraf kunnen halen (incl. Nul brug bij busboard) en als twee extra groepen gebruikenBlihi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:05:
[...]
De kookgroep houd je over, die is niet meer nodig en kun je ritueel verbranden (of op marktplaats zetten). Wel moet je even kijken of je ruimte hebt in je groepenkast, want je hebt 4 posities nodig in plaats van 2.
-
Members only:
Inloggen
Maar bij een grotere kookplaat moet je ook de Perilex aansluiting aanpassen, want dan ga je echt drie-fase gebruiken! Let daar wel goed op.Vitruvius schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:56:
[...]
Bedankt, als ik het zo hoor en de reactie van @Blihi zo lees gewoon lekker laten aanleggen, zal een prijs hebben maar dan heb je in wat ruimte en de mogelijkheid voor een grotere plaat.
Die losse automaten leveren op MP ook meer opSource90 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:51:
[...]
Behalve als het ABB Flexomaat automaten zijn, dan zou je de Fornuisgroep knop eraf kunnen halen (incl. Nul brug bij busboard) en als twee extra groepen gebruiken
Ik zou zelf dit lekker laten zitten tot je een grotere plaat gaat aanschaffen, dan een elektricien laten komen die alles in één keer goed afmonteert.Vitruvius schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:56:
[...]
Bedankt, als ik het zo hoor en de reactie van @Blihi zo lees gewoon lekker laten aanleggen, zal een prijs hebben maar dan heb je in wat ruimte en de mogelijkheid voor een grotere plaat.
Nu een andere automaat kopen is imo kapitaal vernietigen
-
Zeker met deze prijzen. Voor de 100€ hierboven (Eaton) heb ik in december een ABB gekocht (welke nu 160+ is 🤯)Toppe schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:16:
[...]
Ik zou zelf dit lekker laten zitten tot je een grotere plaat gaat aanschaffen, dan een elektricien laten komen die alles in één keer goed afmonteert.
Nu een andere automaat kopen is imo kapitaal vernietigen
Ah ja. Eens. En wat @Farmerwood ook al zegt, lekker in de tekeningen op laten nemen. Ben je van het gezeik af. Die €200 op een heel huis moet ook nog wel lukken gok ikVitruvius schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:19:
[...]
Ja, bedoelde het voor een nieuw huis, dan kun je het beter laten meenemen bij oplevering.
Los kopen is nog steeds goedkoper. Een installateur rekent gewoon adviesprijs + klein materiaal + arbeidsloon = 100% marge.Source90 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:20:
[...]
Zeker met deze prijzen. Voor de 100€ hierboven (Eaton) heb ik in december een ABB gekocht (welke nu 160+ is 🤯)
Ik ben toch wel benieuwd waar jullie zulke scherpe prijzen krijgen voor dunpleister + latex. Ik heb wat verschillende offertes voor 11-15k gebaseerd op grove inschatting van 300m2 wanden en 120m2 plafonds. Dat is dan inclusief afplakken van WC en badkamer.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Gisteren gebeld door de notaris om op korte termijn langs te komen om te tekenen, echter nog geen ‘Hoera’ brief en Woningborg certificaat ontvangen… Loopt dus wat langs elkaar heen maar lijkt erop dat je projectontwikkelaar/bouwer wel haast heeft om te beginnen
Iemand ervaring met het krijgen van een energieprestatiegarantie?
De bank vraagt erom, maar de aannemer heeft die nog steeds niet. Ze hebben ons een brochure en een pagina uit de technische omschrijving gestuurd, maar hier neemt de bank geen genoegen mee.
Ik weet nu niet zo goed hoe ik hier meer achteraan kan gaan. We hebben nog 2 weken om het aan te leveren
De bank vraagt erom, maar de aannemer heeft die nog steeds niet. Ze hebben ons een brochure en een pagina uit de technische omschrijving gestuurd, maar hier neemt de bank geen genoegen mee.
Ik weet nu niet zo goed hoe ik hier meer achteraan kan gaan. We hebben nog 2 weken om het aan te leveren
Inclusief plafonds kom ik daar ook op uit. de offerte prijzen die gedeeld werden gingen over alleen wanden dunpleister + latex.Hoedje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:58:
Ik ben toch wel benieuwd waar jullie zulke scherpe prijzen krijgen voor dunpleister + latex. Ik heb wat verschillende offertes voor 11-15k gebaseerd op grove inschatting van 300m2 wanden en 120m2 plafonds. Dat is dan inclusief afplakken van WC en badkamer.
Idem hier. 17,-/m2 voor stuccen (wanden of plafonds) en 11~13,-/m2 voor schilderen.rubenos schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:22:
[...]
Inclusief plafonds kom ik daar ook op uit. de offerte prijzen die gedeeld werden gingen over alleen wanden dunpleister + latex.
Zijn er hier ook mensen die hun wanden zelf met renovlies afwerken?
Blijft lastig om een stukadoor uit te zoeken. Op basis van kosten en diensten kun je nog redelijk vergelijken met anderen, maar kwaliteit is toch iets persoonlijks en tenzij je het bij andere hebt gezien ook niet makkelijk te achterhalen.
Bij ons kregen we dat voor de bouw niet voor elkaar, als we dat wilde moest daar een calculator voor aan het werk; en aangezien niet alle huizen een 0-op-de-meter configuratie kregen, deden ze dat niet standaard.Olivertwist278 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:15:
Als we dat wel wilde, moesten we zelf de kosten daarvoor betalen, maar die liepen over de 1000 euro.
Ik overweeg het, maar ben ook nog zoekende in hoe of wat precies. Het is bij mij veelal recht toe, recht aan. Geen radiatoren die in de weg zitten of gekke hoekjes. Heb het nog nooit gedaan, maar zou niet weten wat hier nou echt heel fout aan kan gaan. Maar misschien zie ik iets over het hoofd...ObiTewodros schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:46:
Ik kan me voorstellen dat het onzichtbaar maken van randjes en naden moeilijk is.Mahone schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:11:
[...]
Ik overweeg het, maar ben ook nog zoekende in hoe of wat precies. Het is bij mij veelal recht toe, recht aan. Geen radiatoren die in de weg zitten of gekke hoekjes. Heb het nog nooit gedaan, maar zou niet weten wat hier nou echt heel fout aan kan gaan. Maar misschien zie ik iets over het hoofd...
Dat vond ik bij mijn gipswanden en normaal behang knap lastig
Zelf een wandje gedaan, werkje van niets.ObiTewodros schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:46:
Eerst de wand goed glad schuren met zo'n langnek schuurmachine, dan lekker snel behangen omdat die rollen 100cm breed zijn. Het is ook lekker stevig dus scheurt niet snel.
Dit weekend van plan om wat netwerkkabels te trekken door de loze leidingen.
We willen er in totaal 10 trekken. (2x CAT6 kabels door 1 loze leiding)
Zolder 4
1st verdieping 2
Begane grond 4
Is het verstandig om 2 dozen van 100 meter aan te schaffen? of is dat eigenlijk teveel?
Zolder 4
1st verdieping 2
Begane grond 4
Is het verstandig om 2 dozen van 100 meter aan te schaffen? of is dat eigenlijk teveel?
Dat ligt er aan hoeveel meter je nodig hebt... Dat kun je gewoon opmeten lijkt me.
Beter te veel dan te weinig. Koop twee dozen, kun je er altijd één terug sturen.MajinChaos schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:35:
Dit weekend van plan om wat netwerkkabels te trekken door de loze leidingen.
Zolder 4
1st verdieping 2
Begane grond 4
Inschatting:
zolder gemiddeld 15m
1e verdieping 10m
begane grond 7m
Dan zit je op 108m. Kan dus ook nog lonen om voor dat laatste beetje een losse korte(re) kabel te kopen.
Beste Tweakers,
Ook ik ben begonnen met een nieuwbouwproject. Is net voor de bouwvak van start gegaan. Hieronder in het kort mijn voorstelrondje!
Ook ik ben begonnen met een nieuwbouwproject. Is net voor de bouwvak van start gegaan. Hieronder in het kort mijn voorstelrondje!
Members only:
Inloggen
Wat ik hiervoor heb gedaan is de omgevingsvergunning van de gemeente erbij getrokken. In die omgevingsvergunning stond als eis dat alle gebouwde woningen in de wijk minimaal moesten voldoen een een epc < 0.4.Olivertwist278 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:15:
Dat was voor Triodos in ieder geval voldoende.
Niet dat je niet welkom bent, maar er is voor zelfbouw een eigen topicKrijnemans schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:50:
Beste Tweakers,
***members only***
Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2
Welkom! Klinkt goed, maar volgens mij ben jij nog beter op je plek in het -ervaring met bouwen eigen huis- topic: Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2Krijnemans schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:50:
Beste Tweakers,
***members only***
Gisteren nog even een rondje gelopen door ons nieuwbouw huis. Stucadoor was druk bezig de wanden behang klaar te maken. De oplevering komt nu echt in zicht!
Nu heb ik ook een aantal data kabels laten leggen.. wat schetst mijn verbazing.. CAT5e. Op de meerkeuze lijst stond 'datakabel' en verder niet gespecificeerd.. nu heb ik dit niet nagevraagd
en volgens de installateur is CAT5e de standaard - zucht-. Niet mega ernstig natuurlijk, maar had liever CAT6 gehad 
Moraal van het verhaal: je moet écht alles uitvragen en dubbel checken.
Nu heb ik ook een aantal data kabels laten leggen.. wat schetst mijn verbazing.. CAT5e. Op de meerkeuze lijst stond 'datakabel' en verder niet gespecificeerd.. nu heb ik dit niet nagevraagd
Moraal van het verhaal: je moet écht alles uitvragen en dubbel checken.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
:strip_exif()/f/image/jTp0ixSpPxL6KZYD6QWmdq40.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4xWdOpoCWnT45H0tcBgKeid1.jpg?f=fotoalbum_large)