Niet zo over nagedacht. Goed dat je dit aangeeft. Dit zal dan best wel een forse prijskaartje krijgen..Farmerwood schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:06:
[...]
Hou er door de MV inblaas, WTW, TH en lichtpunten rekening mee dat dit meer is dan alleen een muurtje plaatsen voor de aannemer.
Vandaar dat ik kijk naar die CO2 meters van Orcon. Die zou ook zelf, aan de hand van de gemeten waarde, de snelheid kunnen bepalen.Toppe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:01:
[...]
Het is een WTW versie, die zijn iets minder makkelijk ‘slim’ te maken. Ding werkt op RF, in theorie zou ik die weg kunnen bewandelen maar moet ik weer een RFCom speciaal voor dit apparaat kopen.
Ben alleen nog op zoek of het een beetje werkt

Het zal best werken, Orcon is een relatief grote speler op de markt met de nodige jaren ervaring.Source90 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:06:
[...]
Vandaar dat ik kijk naar die CO2 meters van Orcon. Die zou ook zelf, aan de hand van de gemeten waarde, de snelheid kunnen bepalen.
Ben alleen nog op zoek of het een beetje werkt
Enige wat jammer is dat je vrijwel meteen meer CO2 sensoren wil zodat je CO2 gestuurd kan ventileren. Ze zijn alleen niet goedkoop én nog eens een vrij oud ontwerp, zeker in combinatie met de kleurstelling.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Bij ons kon je een LAN unit kopen, kostte wel 160 euro. Maar daardoor kon ik wel weer 400 euro besparen op CO2 sensoren, die ik zelf goedkoper kon aanschaffen. Plus volledige controle over de WTW.Toppe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:01:
[...]
Het is een WTW versie, die zijn iets minder makkelijk ‘slim’ te maken. Ding werkt op RF, in theorie zou ik die weg kunnen bewandelen maar moet ik weer een RFCom speciaal voor dit apparaat kopen.
Ik ben aan het zoeken naar de juiste raamdecoratie.
3x draaikiep raam met horizontale latjes tussen de ruiten. Naast de draaikiep ramen zitten direct weer vaste ruiten.
Er is veel mogelijk, maar vaak raak je wel weer beperkt met het openen van het raam.
Iemand nog tips? Wil de ramen blijven bedienen, dus waarschijnlijk montage op het draaikiep raam + vaste raam ernaast.
Ik zit de denken om ilumio langs te laten komen voor het maken van mijn keuzes. Ze zijn ook redelijk scherp geprijsd zag ik. Wat is jullie ervaring met ilumio?
3x draaikiep raam met horizontale latjes tussen de ruiten. Naast de draaikiep ramen zitten direct weer vaste ruiten.
Er is veel mogelijk, maar vaak raak je wel weer beperkt met het openen van het raam.
Iemand nog tips? Wil de ramen blijven bedienen, dus waarschijnlijk montage op het draaikiep raam + vaste raam ernaast.
Ik zit de denken om ilumio langs te laten komen voor het maken van mijn keuzes. Ze zijn ook redelijk scherp geprijsd zag ik. Wat is jullie ervaring met ilumio?
Wil je alleen een muurtje tussen de slaapkamer en de inloopkast? Of wil je een muur met deur tussen slaapkamer en inloopkast? Of wil je er volledig gescheiden inloopkast, zoals al een paar keer hierboven is getekend?Olivertwist278 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:55:
[...]
We willen, als het kan, de kamer met het grote raam een slaapkamer van maken en de ander zal een inloopkast worden.
Het liefst zoals eerder is getekend dat het twee aparte kamers zijn met allebei een deur naar de overloop. Dit meer omdat het misschien over een aantal jaar er een slaapkamer van makenCompuhair schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:53:
[...]
Wil je alleen een muurtje tussen de slaapkamer en de inloopkast? Of wil je een muur met deur tussen slaapkamer en inloopkast? Of wil je er volledig gescheiden inloopkast, zoals al een paar keer hierboven is getekend?
Zet de deur naar kamer 2 schuin.Farmerwood schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:06:
[...]
Zonder de requirements toch ook even een schets gemaakt. Op deze manier heb je nipt 2 kleine slaapkamers met ruimte voor een eenpersoons bed, bureau en een kast.
Hou er door de MV inblaas, WTW, TH en lichtpunten rekening mee dat dit meer is dan alleen een muurtje plaatsen voor de aannemer.
[Afbeelding]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Een van de deuren schuin zetten is waarschijnlijk de netste oplossing. Dan houd je nog kamers over die ruim genoeg zijn.Olivertwist278 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 00:53:
[...]
Het liefst zoals eerder is getekend dat het twee aparte kamers zijn met allebei een deur naar de overloop. Dit meer omdat het misschien over een aantal jaar er een slaapkamer van maken
Rechte hoeken leveren altijd loze ruimte op en je wilt je overloop zo klein mogelijk houden.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Had ik graag gedaan maar die heeft Orcon nietkepler schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:14:
[...]
Bij ons kon je een LAN unit kopen, kostte wel 160 euro. Maar daardoor kon ik wel weer 400 euro besparen op CO2 sensoren, die ik zelf goedkoper kon aanschaffen. Plus volledige controle over de WTW.
@ToppeSource90 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:09:
[...]
[Afbeelding]
Volgens mij is dit
Laag 1 (70)
Midden 5 (175)
Hoog 17 (330)
Eens spelen met de knopjes![]()
Nu op
Laag 3 (140)
Midden 7 (225)
Hoog 20 (360)
Kan zelfs nog iets hoger. Kijken hoe dit bevalt. De laag is nu verdubbelt, moet wel iets doen in positieve zinnen, ga ik van uit.
🤭
Vanavond naar laag 2 ipv 3.
Nu wel een merkbare "whoosh" hoorbaar als er helemaal nul achtergrond geluid is tijdens het slapen. Kijken hoe dat bevalt.
Heb nog geen goede CO2 meter, merk wel dat mijn Philips air cleaner van luchtkwaliteit 5 naar 2 is gegaan (for what's it worth / n=1 avond).
Heb jij hem standaard op twee staan dan? Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je de eerste stand naar middel zet, waarschijnlijk draait hij dan ook op niet hoorbaar volume.Source90 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:58:
[...]
@Toppe
Vanavond naar laag 2 ipv 3.
Nu wel een merkbare "whoosh" hoorbaar als er helemaal nul achtergrond geluid is tijdens het slapen. Kijken hoe dat bevalt.
Heb nog geen goede CO2 meter, merk wel dat mijn Philips air cleaner van luchtkwaliteit 5 naar 2 is gegaan (for what's it worth / n=1 avond).
Overigens kan je zo’n ding dus ook via een vaste kabel bedienen, dan zou je er in theorie meerdere smart plugs achter kunnen zetten met de juiste bekabeling zodat je hem alsnog slim kan maken…
Is er geen perilex connector aanwezig in de Orcon WtW’s? Voor een ouderwetse analoge aansturing van de fan.
Bij Duco hebben de MV units dat wel, op die manier kan je redelijk simpel via iets als een Shelly de vier Standen instellen.
In ons geval konden we de DucoBox Communication Print installeren in onze DucoBox Energy Comfort 325, waardoor ik hem via HTTP/json lokaal kan aansturen.
Heb hem nu volledig geïntegreerd in HomeKit via HomeBridge met NodeRed en MQTT.
Kan aan de hand van de vochtigheid van de tado in de badkamer de stand wisselen en ook wanneer toilet/badkamerdeur wordt geopend/gesloten.
Overigens heeft de Duco ook een “presence” module die je kan inbouwen in de lampknop van de ruimte, wanneer de lamp aanstaat gaat hij dan op de stand die je instelt, en wanneer uit terug naar Auto. Dit werkt uiteraard enkel met een “domme” lampknop, dus gebruiken we zelf niet.
Nu hebben we ook een vochtsensor in de WtW zelf, maar duurt soms even voor hij harder aanzuigt wanneer we douchen, dus geforceerd op stand 3 via control werkt beter.
Overigens horen wij de WtW zelf alleen als je op de verdieping zelf bent. De technische ruimte waar die in hangt lijkt redelijk isolerend te werken. Je hoort uiteraard wel geluid via de luchtkanalen, maar dat is vooral hoorbaar tussen 80-100% afzuiging. Eigenlijk is tot 60% niet echt hoorbaar op de andere verdiepingen.
Heb de onze nu getuned op 25% minimaal, 75% stand 2 en 100% stand 3. Stand 2 voor toiletbezoek, stand 3 voor douchen. En de CO2 sensoren in Woonkamer en Slaapkamer hebben als target 900ppm, dus die zorgen voor een hogere vraag als die de 900ppm bereikt.
Bij Duco hebben de MV units dat wel, op die manier kan je redelijk simpel via iets als een Shelly de vier Standen instellen.
In ons geval konden we de DucoBox Communication Print installeren in onze DucoBox Energy Comfort 325, waardoor ik hem via HTTP/json lokaal kan aansturen.
Kan aan de hand van de vochtigheid van de tado in de badkamer de stand wisselen en ook wanneer toilet/badkamerdeur wordt geopend/gesloten.
Overigens heeft de Duco ook een “presence” module die je kan inbouwen in de lampknop van de ruimte, wanneer de lamp aanstaat gaat hij dan op de stand die je instelt, en wanneer uit terug naar Auto. Dit werkt uiteraard enkel met een “domme” lampknop, dus gebruiken we zelf niet.
Nu hebben we ook een vochtsensor in de WtW zelf, maar duurt soms even voor hij harder aanzuigt wanneer we douchen, dus geforceerd op stand 3 via control werkt beter.
Overigens horen wij de WtW zelf alleen als je op de verdieping zelf bent. De technische ruimte waar die in hangt lijkt redelijk isolerend te werken. Je hoort uiteraard wel geluid via de luchtkanalen, maar dat is vooral hoorbaar tussen 80-100% afzuiging. Eigenlijk is tot 60% niet echt hoorbaar op de andere verdiepingen.
Heb de onze nu getuned op 25% minimaal, 75% stand 2 en 100% stand 3. Stand 2 voor toiletbezoek, stand 3 voor douchen. En de CO2 sensoren in Woonkamer en Slaapkamer hebben als target 900ppm, dus die zorgen voor een hogere vraag als die de 900ppm bereikt.
Ik hoop dat mijn post in dit topic iets minder heftige reacties uitlokt. In het andere woningbouw topic ging men helemaal los... 😅 Ik heb nu de 3D-bestanden ontvangen van de architect en de volgende veranderingen aangevraagd (mijn huis is altijd die aan de rechterkant):
- Dakkapel aan de voorkant zodat de werkkamer ook als slaapkamer gebruikt kan worden.
- Puntje van aandacht is dat de garage relatief smal is van binnen. Kan waarschijnlijk niks aan gedaan worden, want de wand is al dunner gemaakt.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ja, die optie hebben ze wel:BiG-GuY schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:08:
Is er geen perilex connector aanwezig in de Orcon WtW’s? Voor een ouderwetse analoge aansturing van de fan.
Overigens horen wij de WtW zelf alleen als je op de verdieping zelf bent. De technische ruimte waar die in hangt lijkt redelijk isoleren te werken. Je hoort uiteraard wel geluid via de luchtkanalen, maar dat is vooral hoorbaar tussen 80-100% afzuiging. Eigenlijk is tot 60% niet echt hoorbaar op de andere verdiepingen.
/f/image/0cRtEIuNZy0TUIYVCGTFSqUW.png?f=fotoalbum_large)
Moet alleen eens even verdiepen welke Shelly/Sonoff je nodig hebt en hoe je hem dan exact moet aansluiten maar dit lijkt me inderdaad veruit de eenvoudigste oplossing.
Snap ook niet zo goed dat Orcon hier nog geen eigen oplossing voor heeft en als ik de pinout zo bekijk dan gaan ze dat ook nooit lekker werkend krijgen op de bestaande aansluitingen omdat ze simpelweg niets over hebben.
Of ze moeten ooit het HRC Display voorzien van een upgrade zodat je hem via WiFi kan verbinden en dat die als gateway dient.
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 26-07-2022 09:20 ]
Zou zelf de buiten muur van de garage verplaatsen naar de rode lijn. Je verliest dan iets aan tuin maar met dat kleine stukje kan je amper wat. En op die manier heb je waarschijnlijk wel net wat meer ruimte voor een fatsoenlijke stellingkast en dergelijke.keeperson schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:10:
Ik hoop dat mijn post in dit topic iets minder heftige reacties uitlokt. In het andere woningbouw topic ging men helemaal los... 😅 Ik heb nu de 3D-bestanden ontvangen van de architect en de volgende veranderingen aangevraagd (mijn huis is altijd die aan de rechterkant):
- Dakkapel aan de voorkant zodat de werkkamer ook als slaapkamer gebruikt kan worden.
- Puntje van aandacht is dat de garage relatief smal is van binnen. Kan waarschijnlijk niks aan gedaan worden, want de wand is al dunner gemaakt.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/l196hXC1sXZCIiYWkcYM3O58.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb gisteren het volgende gewijzigd:Toppe schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:07:
[...]
Heb jij hem standaard op twee staan dan? Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je de eerste stand naar middel zet, waarschijnlijk draait hij dan ook op niet hoorbaar volume.
Overigens kan je zo’n ding dus ook via een vaste kabel bedienen, dan zou je er in theorie meerdere smart plugs achter kunnen zetten met de juiste bekabeling zodat je hem alsnog slim kan maken…
Laag 1 (70)
Midden 5 (175)
Hoog 17 (330)
Nu op
Laag 3 (140)
Midden 7 (225)
Hoog 20 (360)
--
Die "Laag 3" ga ik naar "Laag 2" wijzigen. Kijken of dat niet hoorbaar is.
(Hij stond vannacht dus op "stand 1", wat dipswitch "3 - 140m²" is.
---
Zag ook deze langskomen:
Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz
Met name het laatste bericht.. PPM zou dus uitgelezen kunnen worden.
Swazija in "Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz"
Scheelt weer dure *goede* PPM meters.
[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 26-07-2022 09:29 ]
Wij hebben een Duco Energybox premium geplaatst gekregen. Lees jij alles uit via de communication print? Ik zie wel dat deze enkel bedraad aan te sluiten is klopt dat? Ik ben namelijk wel benieuwd ook naar de waarde's van de CO2 sensors inderdaad. En als je ze kunt koppelen met douchen e.d. is dat wel heel interessant!BiG-GuY schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:08:
Hier zat ik inderdaad ook net aan te denken. Of schuin weg te laten lopen, daar heb je ook nog verschillende opties inToppe schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:15:
[...]
Zou zelf de buiten muur van de garage verplaatsen naar de rode lijn. Je verliest dan iets aan tuin maar met dat kleine stukje kan je amper wat. En op die manier heb je waarschijnlijk wel net wat meer ruimte voor een fatsoenlijke stellingkast en dergelijke.
Werd ook in het andere topic aangedragen en vond ik ook een interessante optie. Enige waar je dan mee zit is een technicality. Namelijk dat aanbouwen aan de achterzijde 5,5 meter van de achter perceelgrens moeten blijven. Het is feitelijk gezien een bijgebouw, maar wil ook discussie met de gemeente vermijden, omdat dan het hele project er last van heeft. Kan het altijd voorstellen natuurlijk.Fedde schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:40:
[...]
Hier zat ik inderdaad ook net aan te denken. Of schuin weg te laten lopen, daar heb je ook nog verschillende opties in
Jup, de module is enkel met LAN. Maar je zou ook een Wireless Bridge kunnen gebruiken natuurlijk, die je op de UTP aansluit. Hieronder zie je een screenshot van de hoofd webinterface, rechts is HomeKit.TiMMieJ schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:19:
[...]
Wij hebben een Duco Energybox premium geplaatst gekregen. Lees jij alles uit via de communication print? Ik zie wel dat deze enkel bedraad aan te sluiten is klopt dat? Ik ben namelijk wel benieuwd ook naar de waarde's van de CO2 sensors inderdaad. En als je ze kunt koppelen met douchen e.d. is dat wel heel interessant!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Je kan dus via verschillende HTTP URLs de API aanspreken met JSON-data. Die JSON-data kan je vervolgens weer uitlezen met praktisch alle Home Automation platforms. Home Assistant zijn meerdere guides voor te vinden. Het is helaas niet echt Plug and Play. De enige native integratie van Duco die ik heb gevonden is voor Niko Home platform, maar dat platform is niet handig voor de rest van onze woning.
De automatische CO2 sturing van de Duco zelf werkt gewoon goed, dus vindt het vooral leuk om die data te zien. Heb overigens gemerkt dat de temperatuur gemeten door de Duco steevast 1C hoger is dan wat de tado's meten die ernaast hangen per ruimte. Dus weet niet zeker welke van de twee ik moet geloven...
[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 26-07-2022 10:45 ]
En de vraag simpelweg stellen bij bevoegd gezag? Als het niet kan, niet doen. Maar je zit nu nog in het stadium die vraag te stellen m.i.keeperson schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:57:
[...]
Werd ook in het andere topic aangedragen en vond ik ook een interessante optie. Enige waar je dan mee zit is een technicality. Namelijk dat aanbouwen aan de achterzijde 5,5 meter van de achter perceelgrens moeten blijven. Het is feitelijk gezien een bijgebouw, maar wil ook discussie met de gemeente vermijden, omdat dan het hele project er last van heeft. Kan het altijd voorstellen natuurlijk.
Welkom in het beloofde Lent! :-p Mooie woningen, goede breedte en lekker ruim!Diablow schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:47:
Stadswoning in 'Hosta', Nijmegen. Was tegelijk met een gebied ernaast, Iberis in de verkoop, met veel verschillende typen woningen, en sommige met uitzicht op de Waal. Mede daarom dat je waarschijnlijk een top 10 kon doorgeven. Voor de woningen met uitzicht op de Waal zal de belangstelling wel het grootst zijn geweest. Onze top 5 had dat ook, de zesde keus is het geworden. Wat betreft locatie, ruimte en indeling verder helemaal prima. Geeft ook soort van rust, met genoeg tijd verkoop huidige woning goed in gang te zetten.
Stomme elektra-vraag. Ik heb voor in de garage een stopcontact laten aanleggen op een aparte groep. Dit ter voorbereiding op toekomstige warmtepomp als ik van de stadsverwarming afwil. Hoe werkt dat in de meterkast? Wordt dit automatisch dan een 3-fase groep?
Ligt eraan wat je hebt aangevraagd. Een normaal stopcontact zit op een 1 fasige groep, (max 230V/16A) dus 3680W aansluitwaarde. 3-fasen heb je Perilex voor nodig.Blik1984 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:43:
Stomme elektra-vraag. Ik heb voor in de garage een stopcontact laten aanleggen op een aparte groep. Dit ter voorbereiding op toekomstige warmtepomp als ik van de stadsverwarming afwil. Hoe werkt dat in de meterkast? Wordt dit automatisch dan een 3-fase groep?
Ligt geheel aan type warmtepomp of 1 fase genoeg is.
Bij ons zat er een groepen overzicht bij in de plattegronden en in de meterkast. Maar achteraf hebben we dit alsnog nagelopen en daarna ontdekt dat er 1 groep omgewisseld was in de plattegronden. Rest klopte wel qua verdeling. Dus we weten exact welke groep actief is op welke stopcontacten.
Wat voor stekker heb je aangelegd en wat voor kabel?Blik1984 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:43:
Als je een standaard 3-aderige kabel hebt getrokken (bruin/blauw/groen-geel 2.5mm²) op een standaard SCHUKO wandcontactdoos, heeft het niet zoveel zin om dat aan een 3-fase groep te hangen. Grote kans dat de warmtepomp op Perilex komt. Voor driefase wil je ook een 5-aderige kabel daarheen hebben.
Ofwel: Heb je een mantelbuis daarheen, of enkel een WCD laten plaatsen? Is die WCD op een eigen fase/groep of aangesloten op de rest van de woning?
[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 26-07-2022 11:50 ]
Het huis moet nog gebouwd worden, vroeg me alleen af hoe het vervolgens wordt opgeleverd. Er is een WCD op een aparte groep aangevraagd. Was 1 vd opties uit de standaardlijst voor €350 euro. Beschrijving hierbij is als volgt:Source90 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:49:
[...]
Ofwel: Heb je een mantelbuis daarheen, of enkel een WCD laten plaatsen? Is die WCD op een eigen fase/groep of aangesloten op de rest van de woning?
Extra enkele wandcontactdoos op een extra nieuwe eindgroep bijvoorbeeld voor een sauna,
standaard hoogte en uitvoering volgens de technische omschrijving
Als je dat kan wijzigen (als je nog kan wijzigen in de opties), zou ik dat veranderen naar "Mantelbuis naar de garage".Blik1984 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:56:
[...]
Het huis moet nog gebouwd worden, vroeg me alleen af hoe het vervolgens wordt opgeleverd. Er is een WCD op een aparte groep aangevraagd. Was 1 vd opties uit de standaardlijst voor €350 euro. Beschrijving hierbij is als volgt:
[...]
Daar kan je diverse kabels doorheen trekken, waaronder één voor de elektra in de garage en één (5-aderig) voor de warmtepomp.
Doen ze helaas niet, had ik al gevraagd bij de kopersbegeleiding tijdens het eerste gesprek. Heb wel een kruipluik laten aanleggen in de garage zodat ik makkelijk onder de garage kan komen.Source90 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:05:
[...]
Als je dat kan wijzigen (als je nog kan wijzigen in de opties), zou ik dat veranderen naar "Mantelbuis naar de garage".
Daar kan je diverse kabels doorheen trekken, waaronder één voor de elektra in de garage en één (5-aderig) voor de warmtepomp.
Het is iets anders dan je wens, maar wij hebben van de inloopkast een stukje "kantoor" gemaakt omdat we al een inloopkast hebben op de plek van de gebruikelijke badkamer.Olivertwist278 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 00:53:
[...]
Het liefst zoals eerder is getekend dat het twee aparte kamers zijn met allebei een deur naar de overloop. Dit meer omdat het misschien over een aantal jaar er een slaapkamer van maken
:strip_exif()/f/image/2Xoh8X2kxMtIp9Mm1UlGrc2Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk kunnen jullie ons helpen...
Wij hebben voor een (gelijmde) visgraat PVC vloer die we mooi vinden een offerte opgevraagd bij 2 bedrijven (leveren + leggen). De prijzen liggen ongeveer 450 euro uit elkaar. Beide offertes zijn incl. egaline en lijm, maar de duurdere partij kiest er voor om ook te primeren. Toen ik hier naar informeerde, gaven ze aan dat ze het primeren ook van de offerte kunnen halen (helaas zonder inhoudelijk advies).
Onze vraag is eigenlijk vooral: is primeren nodig? Welke voordelen biedt het? Ik ben benieuwd naar jullie advies.
Wij hebben voor een (gelijmde) visgraat PVC vloer die we mooi vinden een offerte opgevraagd bij 2 bedrijven (leveren + leggen). De prijzen liggen ongeveer 450 euro uit elkaar. Beide offertes zijn incl. egaline en lijm, maar de duurdere partij kiest er voor om ook te primeren. Toen ik hier naar informeerde, gaven ze aan dat ze het primeren ook van de offerte kunnen halen (helaas zonder inhoudelijk advies).
Onze vraag is eigenlijk vooral: is primeren nodig? Welke voordelen biedt het? Ik ben benieuwd naar jullie advies.
Mooi hoor!keeperson schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:10:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Je zegt dat de garage aardig smal is? Hoezo? Is toch een standaard maat lijkt mij? Of bedoel je om de auto er in kwijt te kunnen? Dat gaat ook wel lukken..
De binnenmaat is 2,70 m (give or take). Dat betekent dat je ongeveer 90 cm nog over hebt (als je hem strak tegen de muur aan parkeert) om de deur open te maken. In het andere topic ging men er redelijk op los dat het te weinig zou zijn. Als je hem op een parkeerplaats zet heb je gemiddeld 70 cm om hem open te doen, dus het moet echt wel lukken. Gewoon wat rubberen strips of schuim monteren om af te dekken dat je de deur niet per ongeluk tegen steen aan gooit.Fethoz69 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:12:
[...]
Mooi hoor!
Je zegt dat de garage aardig smal is? Hoezo? Is toch een standaard maat lijkt mij? Of bedoel je om de auto er in kwijt te kunnen? Dat gaat ook wel lukken..
Zwemnoodles zijn daar ideaal voor.keeperson schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:20:
[...]
De binnenmaat is 2,70 m (give or take). Dat betekent dat je ongeveer 90 cm nog over hebt (als je hem strak tegen de muur aan parkeert) om de deur open te maken. In het andere topic ging men er redelijk op los dat het te weinig zou zijn. Als je hem op een parkeerplaats zet heb je gemiddeld 70 cm om hem open te doen, dus het moet echt wel lukken. Gewoon wat rubberen strips of schuim monteren om af te dekken dat je de deur niet per ongeluk tegen steen aan gooit.
Op een parkeerplaats heb je natuurljk geen betonnen muur en kan je deur over de grens heen. Zal overigens prima lukken, maar veel ruimte heb je niet. En al helemaal niet om ook nog een kast aan de zijkant te plaatsen.keeperson schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:20:
[...]
De binnenmaat is 2,70 m (give or take). Dat betekent dat je ongeveer 90 cm nog over hebt (als je hem strak tegen de muur aan parkeert) om de deur open te maken. In het andere topic ging men er redelijk op los dat het te weinig zou zijn. Als je hem op een parkeerplaats zet heb je gemiddeld 70 cm om hem open te doen, dus het moet echt wel lukken. Gewoon wat rubberen strips of schuim monteren om af te dekken dat je de deur niet per ongeluk tegen steen aan gooit.
Er zijn ook situaties dat er een auto naast je staat. Waardoor je deur niet ver open kan.Blik1984 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:34:
[...]
Op een parkeerplaats heb je natuurljk geen betonnen muur en kan je deur over de grens heen.
Ik denk ook dat je genoeg ruimte hebt.keeperson schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:20:
[...]
De binnenmaat is 2,70 m (give or take). Dat betekent dat je ongeveer 90 cm nog over hebt (als je hem strak tegen de muur aan parkeert) om de deur open te maken.
Als je het zeker wilt weten, zet je een paar kartonnen dozen neer om je auto heen, op de juiste afstand, en probeer je daarna in en uit te stappen.
en bij een muur is dat dus permanent het geval.Compuhair schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:29:
[...]
Er zijn ook situaties dat er een auto naast je staat. Waardoor je deur niet ver open kan.
Begrijp me goed, 2,70 is prima als je eenmaal de deur door bent gekomen. Maar het zorgt er wel voor dat je zo goed als alle bergingsruimte in je garage kwijt bent. Dat is voor mij de grootste reden om bij voorbaat de auto al niet in de garage kwijt te willen en uiteindelijk een carport te gaan plaatsen. In de praktijk komt het er op neer dat je bij een gemiddelde auto zo'n 45 cm aan beide kant hebt om uit te stappen. Ik denk dat we allemaal best kunnen inschatten dat niet bijzonder veel is.
[ Voor 18% gewijzigd door Blik1984 op 26-07-2022 14:38 ]
Idee van Toppe (Toppe in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3") lijkt me ook echt heel goed. Als de achterwand niet breder mag worden, dan kan je de muur links achter ook schuin laten lopen. Zodat je garage in het midden dus net iets breder is dan aan het begin en het eind.keeperson schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:10:
Puntje van aandacht is dat de garage relatief smal is van binnen. Kan waarschijnlijk niks aan gedaan worden, want de wand is al dunner gemaakt.
Verder denk ik dat je tijdens de bouw supergoed in de gaten moet houden of het juist wordt opgeleverd. Je wil er niet bij de oplevering achter komen dat je huiskamer 20 cm breder is geworden en je garage 20cm smaller.
[ Voor 5% gewijzigd door Compuhair op 26-07-2022 14:46 ]
Zojuist even in Sketch up de uitbouw opties van onze hoekwoning uitgetekend. We neigen naar de 2.4 meter voor het huis en de 1.6 (enige optie) voor de garage. Huis is evt. ook nog 1.2 mogelijk. Voor de volledigheid, de uitbouw opties zijn de lage muurtjes, normaal is de basis. Het huis heeft ex uitbouw een beuk van 5.4 en diepte 8.8. Zeker als de buren (zwarte blok) ook uitbouwen zien wij het wel als extra nuttig dat ook te doen, anders krijg je zo'n inham waar ons huis is. Iemand nog andere relevante overwegingen? In alle gevallen is er genoeg tuin over ons inziens. :strip_exif()/f/image/8g22InO5Y19xOHtMnDBWBBsA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8g22InO5Y19xOHtMnDBWBBsA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XYCAYNdREKfYizKNwk56ti7h.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Fedde op 26-07-2022 14:49 ]
Als je het kan betalen is het een no-brainer. Zelfs als de buren geen of een kleinere uitbouw nemen, zou ik altijd voor 11,20m gaan. Dat is niet overdreven groot, en zorgt er wel voor dat je een zitgedeelte en een eetgedeelte kan hebben in je woonkamer.Fedde schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:48:
Zojuist even in Sketch up de uitbouw opties van onze hoekwoning uitgetekend. We neigen naar de 2.4 meter voor het huis
Hoe lang is de tuin wanneer je voor de maximale uitbouw kiest?
[ Voor 32% gewijzigd door Compuhair op 26-07-2022 14:59 ]
Je geeft zelf al aan dat je genoeg tuin over houdt naar jullie eigen idee. Als je het budget er ook voor hebt, dan is het idd vrijwel altijd een investering die meer oplevert (bij verkoop) dan hij kost.Fedde schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:48:
Het huis heeft ex uitbouw een beuk van 5.4 en diepte 8.8.
[…]
In alle gevallen is er genoeg tuin over ons inziens. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar vraag jezelf ook af of je de ruimte binnen nuttig kunt gebruiken. Het is ook zonde om een dure uitbouw te nemen en de ruimte achteraf niet echt te gebruiken.
[ Voor 23% gewijzigd door Farmerwood op 26-07-2022 16:12 ]
De tuiin is ex uitbouw 12 meter diep en 10 meter breed. Na uitbouw dus net geen 10 diep en 10 breed. Ik zie de meerwaarde wel in van de uitbouw (@Farmerwood ) en denk hierdoor een leukere living te kunnen maken. De exacte kosten weten we nog niet, deze vraag staat uit bij de makelaar :-).Compuhair schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:56:
[...]
Als je het kan betalen is het een no-brainer. Zelfs als de buren geen of een kleinere uitbouw nemen, zou ik altijd voor 11,20m gaan. Dat is niet overdreven groot, en zorgt er wel voor dat je een zitgedeelte en een eetgedeelte kan hebben in je woonkamer.
Hoe lang is de tuin wanneer je voor de maximale uitbouw kiest?
Fedde schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:15:
[...]
De tuiin is ex uitbouw 12 meter diep en 10 meter breed. Na uitbouw dus net geen 10 diep en 10 breed. Ik zie de meerwaarde wel in van de uitbouw (@Farmerwood ) en denk hierdoor een leukere living te kunnen maken. De exacte kosten weten we nog niet, deze vraag staat uit bij de makelaar :-).

[ Voor 16% gewijzigd door Compuhair op 26-07-2022 16:20 ]
@Fedde Een tuin van 10 bij 10 is prima naar mijn idee om inderdaad voor de maximale uitbouw te gaan.
Overigens was bij mij de maximale uitbouw " in principe " voor de garage ook max 2.40 maar ik heb hem 3.60m uitgebouwd uiteindelijk gewoon via de projectbouw door ernaar te vragen en een beetje te zeuren dat het toch wel een dingetje is als het niet gedaan zou worden. Tevens ook 1.20m verbreed waardoor ik effectief nu een garage heb van 5.20 bij 3.90 en een bijkeuken van 3.60 bij 3.90 .
Houd rekening met tussen de 25 en 40k aan kosten voor de beide uitbouwen totaal zou ik schatten afhankelijk van je gebied.
Alleen @Toppe heeft voor minder dan een eierdop een flinke uitbouw
.
Overigens was bij mij de maximale uitbouw " in principe " voor de garage ook max 2.40 maar ik heb hem 3.60m uitgebouwd uiteindelijk gewoon via de projectbouw door ernaar te vragen en een beetje te zeuren dat het toch wel een dingetje is als het niet gedaan zou worden. Tevens ook 1.20m verbreed waardoor ik effectief nu een garage heb van 5.20 bij 3.90 en een bijkeuken van 3.60 bij 3.90 .
Houd rekening met tussen de 25 en 40k aan kosten voor de beide uitbouwen totaal zou ik schatten afhankelijk van je gebied.
Alleen @Toppe heeft voor minder dan een eierdop een flinke uitbouw
[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 26-07-2022 17:10 ]
ik reken nu met 24k voor de 2.4m huis en ongeveer 10k voor 1.6m garage. Ik hoop eigenlijk nog door meerdere dingen in 1x aan te geven voor tekenen nog wat te onderhandelen maar dat is denk ik een utopie :-). Kijken of de garage nog verder kan vind ik wel een interessante. Het idee was nu om achter in de tuin bij de schutting een klein fietsenschuurtje te maken met een overkapping eraan vast. Maar da's nog wel toekomstmuziek.GeeMoney schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:07:
@Fedde Een tuin van 10 bij 10 is prima naar mijn idee om inderdaad voor de maximale uitbouw te gaan.
Overigens was bij mij de maximale uitbouw " in principe " voor de garage ook max 2.40 maar ik heb hem 3.60m uitgebouwd uiteindelijk gewoon via de projectbouw door ernaar te vragen en een beetje te zeuren dat het toch wel een dingetje is als het niet gedaan zou worden.
Yep, nog geen 20K voor 2.5GeeMoney schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:07:
Alleen @Toppe heeft voor minder dan een eierdop een flinke uitbouw![]()
.
Achteraf gezien is dat de beste keus wat meerwerk betreft geweest.
[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 26-07-2022 17:12 ]
Vandaag heb ik terwijl ik op vakantie ben een mail van onze aannemer ontvangen.
Hierin geven ze aan dat de definitieve nuts aansluiting is gerealiseerd en of ik even de energie contracten wil regelen voor 6 augustus.
Dit om te voorkomen dat ze van water en elektriciteit worden afgesloten.
Onze oplevering is gepland voor week 42, lijkt mij wat vroeg om nu de contracten al te regelen.
In mijn beleving gaat de aannemer dan op mijn kosten water en elektriciteit gebruiken.
Is dit een normale gang van zaken of zie ik dit gewoon verkeerd en moet ik dit regelen.
Overigens vind ik ook de termijn waarin het geregeld moet worden krap zo in de vakantie periode.
Nog geen contact gehad met de aannemer omdat ik de mail net gezien heb.
Hieronder de mail van de aannemer.
Hierin geven ze aan dat de definitieve nuts aansluiting is gerealiseerd en of ik even de energie contracten wil regelen voor 6 augustus.
Onze oplevering is gepland voor week 42, lijkt mij wat vroeg om nu de contracten al te regelen.
In mijn beleving gaat de aannemer dan op mijn kosten water en elektriciteit gebruiken.
Is dit een normale gang van zaken of zie ik dit gewoon verkeerd en moet ik dit regelen.
Overigens vind ik ook de termijn waarin het geregeld moet worden krap zo in de vakantie periode.
Members only:
Inloggen
Ik zou die contracten pas laten ingaan op de dag van de oplevering. Ze hebben nu toch gewoon hun eigen stroomvoorziening?
Ik geloof er trouwens niets van dat het dan wordt afgesloten. Hier werkte alles gewoon, ook zonder contract. Ze zullen wel niet willen opdraaien voor de kosten van wat ze verbruiken.
Ik geloof er trouwens niets van dat het dan wordt afgesloten. Hier werkte alles gewoon, ook zonder contract. Ze zullen wel niet willen opdraaien voor de kosten van wat ze verbruiken.
[ Voor 43% gewijzigd door Kiwi70 op 26-07-2022 17:33 ]
De oplevering van mijn woning is al een paar jaar geleden dus misschien is de praktijk wat gewijzigd: Ik moest een contract afsluiten per de datum van de sleuteloverdracht. De meterstanden werden genoteerd en dat waren mijn beginstanden. De aansluiting stond tot dat moment - neem ik aan - op naam van de aannemer.skate master schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:28:
Vandaag heb ik terwijl ik op vakantie ben een mail van onze aannemer ontvangen.
***members only***
Ik vind dit ook te vroeg. M.i. is de aannemer nog verantwoordelijk voor de (kosten van) de aansluiting c.q. gebruik. Zeker week 42 is nog een eind, bijna 3 maanden. Mogelijk gewoon de open vraag stellen waarom dit nu al bij jou terecht komt?
Edit: afsluiten is ook wat anders dan een startdatum, maar ik ga er vanuit dat hij dat niet bedoeld?
Edit: afsluiten is ook wat anders dan een startdatum, maar ik ga er vanuit dat hij dat niet bedoeld?
[ Voor 19% gewijzigd door Fedde op 26-07-2022 17:35 ]
Het gaat denk ik meer om de administratieve rompslomp dan om de kosten.Kiwi70 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:31:
Ik zou die contracten pas laten ingaan op de dag van de oplevering. Ze hebben nu toch gewoon hun eigen stroomvoorziening?
Mijn meterstanden bij oplevering waren: 10 m3 gas, 1 m3 water en - 80 kWh elektra.
Als de zonnepanelen al aangesloten en aangemeld zijn, kan 3 maanden elektra terugleveren met de huidige teruglevertarieven best interessant zijn
Bij ons staat ergens in de KAO dat alle nuts kosten die gemaakt worden vóór oplevering voor rekening van de aannemer zijn.Kiwi70 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:31:
Het zal inderdaad meer een administratieve kwestie zijn.
In een dergelijke situatie zou ik altijd voor de max mogelijk uitbouw gaan.Fedde schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:48:
Zojuist even in Sketch up de uitbouw opties van onze hoekwoning uitgetekend. We neigen naar de 2.4 meter voor het huis en de 1.6 (enige optie) voor de garage. Huis is evt. ook nog 1.2 mogelijk. Voor de volledigheid, de uitbouw opties zijn de lage muurtjes, normaal is de basis. Het huis heeft ex uitbouw een beuk van 5.4 en diepte 8.8. Zeker als de buren (zwarte blok) ook uitbouwen zien wij het wel als extra nuttig dat ook te doen, anders krijg je zo'n inham waar ons huis is. Iemand nog andere relevante overwegingen? In alle gevallen is er genoeg tuin over ons inziens. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Als de buren dat namelijk doen, dan bouwen zij hun buitenspouwblad op jouw grond en wordt die grond/muur meestal van hen. Dat betekent: wanneer jij wilt uitbouwen, heb je toestemming nodig van de buren en er vaak een knik in jouw uitbouw komt. Jij hebt dan niet de volle breedte van de woning als uitbouw en zij wel.
Kies je deze optie direct in de bouw, dan bouwt de aannemer deze tussenmuur en heb je een vlakke muur.
Ik heb nu al een paar (oud) collegas die om advies vroegen in deze situaties moeten teleurstellen. In alle gevallen leverde het achteraf aanbouwen een smallere uitbouw op, dan wanneer dat direct meegenomen wordt.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Ik ben zowaar ingeloot voor een nieuwbouw woning, volgende week gesprek met de makelaar maar nu dus lekker in de weer met financieringsverklaring regelen.
Wat een feest maar het moet nog wel beetje vallen
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
Gefeliciteerd. We gaan je dan vaker terug allerlei bouw/keuken/woon gerelateerde topicsMonkeySleeve schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:50:
Ik ben zowaar ingeloot voor een nieuwbouw woning, volgende week gesprek met de makelaar maar nu dus lekker in de weer met financieringsverklaring regelen.
Niet bij ons, dat is zo gebouwd dat wij op een normale manier een uitbouw neer kunnen zetten zonder knik aan de binnenkant. Op papier gezet met de buren dat wij (of bewoners van dit pand) altijd aan mogen bouwen aan hun uitbouw.Loft schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:40:
[...]
In een dergelijke situatie zou ik altijd voor de max mogelijk uitbouw gaan.
Als de buren dat namelijk doen, dan bouwen zij hun buitenspouwblad op jouw grond en wordt die grond/muur meestal van hen. Dat betekent: wanneer jij wilt uitbouwen, heb je toestemming nodig van de buren en er vaak een knik in jouw uitbouw komt. Jij hebt dan niet de volle breedte van de woning als uitbouw en zij wel.
Kies je deze optie direct in de bouw, dan bouwt de aannemer deze tussenmuur en heb je een vlakke muur.
Ik heb nu al een paar (oud) collegas die om advies vroegen in deze situaties moeten teleurstellen. In alle gevallen leverde het achteraf aanbouwen een smallere uitbouw op, dan wanneer dat direct meegenomen wordt.
Was dat die over meerdere verdiepingen? Wat had ik die optie graag gewild zeg.Toppe schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:11:
[...]
Yep, nog geen 20K voor 2.5
Sterker nog, ik was warm water vergeten om te zetten (stadsverwarming) en daar hoorde ik pas twee maanden later iets over. Blij toe, want door lekkage vanuit de bouw een enorme plens warm water weggegooid. Die moest toch al voor rekening van de aannemer kom dus dat kwam goed uitKiwi70 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:31:
TOP. Zo zou het ook moeten. Helaas gebeurd / gebeurde dat lang niet altijdkepler schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:19:
[...]
Niet bij ons, dat is zo gebouwd dat wij op een normale manier een uitbouw neer kunnen zetten zonder knik aan de binnenkant. Op papier gezet met de buren dat wij (of bewoners van dit pand) altijd aan mogen bouwen aan hun uitbouw.
Nee, alleen begaande grond maar nog steeds best een goeie prijs gezien de huidige marktPannencouque schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:20:
[...]
Was dat die over meerdere verdiepingen? Wat had ik die optie graag gewild zeg.
Maar dat betekend ook dat iedereen aan de gevel van de buren mag werken, ook de mensen die zich zelf de naam ‘professional’ geven met alle eventuele gevolgen van dien.Loft schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:13:
[...]
TOP. Zo zou het ook moeten. Helaas gebeurd / gebeurde dat lang niet altijd
Net post gehad van ‘SanderV’ met het laatste onderdeel voor mijn meterkast.
ToDo: alles netjes labelen.
Members only:
Inloggen
[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 26-07-2022 21:51 ]
Hier 18.5K voor 2.4m uitbouw (5.7 beukmaat). 😋Toppe schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:11:
[...]
Yep, nog geen 20K voor 2.5
Hier 22k voor 2.4, maar wel 6.6 breed, dus not bad.
Hele goede tip! Ik was mij hiervan overigens wel bewust dus was wel van plan dit op papier te laten zetten mocht dit spelen, maar is maar de vraag in hoeverre dat lukt. Ik ga vooralsnog ook voor de 2.4m uitbouw. Wordt vervolgd (formeel hebben we uberhaupt nog alleen maar een optie).Loft schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:40:
[...]
In een dergelijke situatie zou ik altijd voor de max mogelijk uitbouw gaan.
Gefeliciteerd! Waar, wanneer en welke bouwer?MonkeySleeve schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:50:
Wellicht mag ik ook even gebruik maken van jouw expertise.Farmerwood schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:24:
Net post gehad van ‘SanderV’ met het laatste onderdeel voor mijn meterkast.
***members only***
Ik heb de fout gemaakt dat ik meer dan 4 groepen heb geplaatst op een aardlekschakelaar.
Nu moet ik dus een aardlekschakelaar erbij zetten, maar in de kast heb ik geen ruimte meer.
Ik heb 2x 4 polige aardlekschakelaar. Ik vraag me alleen af waarom beide 4 polig zijn. Eentje kan ik begrijpen voor de perilex, maar die andere is mij onduidelijk (wellicht voor het pv paneel?)
Morgen kijk ik even in de kast of ze überhaupt als 4 polig zijn aangesloten. Zo niet lijkt me dat ik probleemloos deze kan vervangen voor een 2 polige, waardoor ik dus ook direct ruimte krijg voor een 3e aardlekschakelaar (ook 2 polig) om zo de 8 groepen + 1 kookgroep te verdelen over 3 aardlekschakelaars?
2e vraag: Zijn de ABB stickers/layout voor de groepenkast ergens te koop, zodat ik de kleuren kan toepassen bij de derde aardlekschakelaar?
Members only:
Inloggen
Die 4-polige 3fase aardlekschakelaars zijn met name voor de kookgroep/perilex. Daarnaast een betere verdeling over de fases. Zal ook wel meewegen dat 2x 4pin ALS net een paar cent goedkoper is dan uitvoeren met 3x 2pin ALSuser_tweakers schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:31:
[...]
Wellicht mag ik ook even gebruik maken van jouw expertise.
Ik heb de fout gemaakt dat ik meer dan 4 groepen heb geplaatst op een aardlekschakelaar.
Nu moet ik dus een aardlekschakelaar erbij zetten, maar in de kast heb ik geen ruimte meer.
Ik heb 2x 4 polige aardlekschakelaar. Ik vraag me alleen af waarom beide 4 polig zijn. Eentje kan ik begrijpen voor de perilex, maar die andere is mij onduidelijk (wellicht voor het pv paneel?)
Morgen kijk ik even in de kast of ze überhaupt als 4 polig zijn aangesloten. Zo niet lijkt me dat ik probleemloos deze kan vervangen voor een 2 polige, waardoor ik dus ook direct ruimte krijg voor een 3e aardlekschakelaar (ook 2 polig) om zo de 8 groepen + 1 kookgroep te verdelen over 3 aardlekschakelaars?
2e vraag: Zijn de ABB stickers/layout voor de groepenkast ergens te koop, zodat ik de kleuren kan toepassen bij de derde aardlekschakelaar?
***members only***
Het zit als volgt aangesloten:
Automaat 1 (F1-1) zit op fase 1
Automaat 2 (F1-2) zit op fase 2
Automaat 3 (groep 7) zit op fase 3
Automaat 4 (groep 8.) zit op fase 1
Automaat 5 (groep 1) zit op fase 2
Automaat 6 (groep 2) zit op fase 3
Automaat 7 (groep 3) zit op fase 1
Automaat 8 (groep 4) zit op fase 2
Automaat 9 (groep 5) zit op fase 3
Automaat 10 (groep 6) zit op fase 1
Blauw is in principe ook correct, beltrafo telt niet echt mee.
Fornuisgroep telt als 1 groep, daar zitten nu dus 5 groepen op 1 ALS en zou je er 1 onder moeten verdelen bij een andere ALS.
Ik gok dat ze via busboard aangesloten zijn, correct op 3 fase.
Stickervel kan je voor een paar euro bij bijvoorbeeld Elektramat of SanderV kopen.
---
Als je dit gaat veranderen naar 1 fase per ALS, is de fornuisgroep niet juist aangesloten. Nu wordt de last verdeeld over 2 fases. Als je dat op een 1-fase ALS gaat hangen, is dat een 32A aansluiting op 25A aardlek.
[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 26-07-2022 22:44 ]
Utrecht Leidsche Rijn, start bouw zou eind dit jaar moeten zijn en medio 2024 is de verwachte opleverdatum.
Gaat om dit project: https://de-omloop.i-zine.nl/de-omloop/
Leuk, fiets ik regelmatig langs en mijn kids zitten aan de andere kant vh kanaal op school. Welke woning heb je bemachtigd?MonkeySleeve schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:52:
[...]
Utrecht Leidsche Rijn, start bouw zou eind dit jaar moeten zijn en medio 2024 is de verwachte opleverdatum.
Gaat om dit project: https://de-omloop.i-zine.nl/de-omloop/
Bedankt voor de info!Source90 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:38:
[...]
Die 4-polige 3fase aardlekschakelaars zijn met name voor de kookgroep/perilex. Daarnaast een betere verdeling over de fases. Zal ook wel meewegen dat 2x 4pin ALS net een paar cent goedkoper is dan uitvoeren met 3x 2pin ALS
Het zit als volgt aangesloten:
Automaat 1 (F1-1) zit op fase 1
Automaat 2 (F1-2) zit op fase 2
Automaat 3 (groep 7) zit op fase 3
Automaat 4 (groep 8.) zit op fase 1
Automaat 5 (groep 1) zit op fase 2
Automaat 6 (groep 2) zit op fase 3
Automaat 7 (groep 3) zit op fase 1
Automaat 8 (groep 4) zit op fase 2
Automaat 9 (groep 5) zit op fase 3
Automaat 10 (groep 6) zit op fase 1
Blauw is in principe ook correct, beltrafo telt niet echt mee.
Fornuisgroep telt als 1 groep, daar zitten nu dus 5 groepen op 1 ALS en zou je er 1 onder moeten verdelen bij een andere ALS.
Ik gok dat ze via busboard aangesloten zijn, correct op 3 fase.
Stickervel kan je voor een paar euro bij bijvoorbeeld Elektramat of SanderV kopen.
---
Als je dit gaat veranderen naar 1 fase per ALS, is de fornuisgroep niet juist aangesloten. Nu wordt de last verdeeld over 2 fases. Als je dat op een 1-fase ALS gaat hangen, is dat een 32A aansluiting op 25A aardlek.
Nog even ter toelichting van de extra groepen:
6: combi oven
7: vaatwasser
8: wasdroger
Nu is de aansluitwaarde van een wasdroger +- 1000 watt (al heb je ze ook van dik boven de 2000w)
Vaatwasser is 1950 watt (net onder de 2000watt, dus volgens NEN norm niet verplicht aparte groep?)
Wanneer is dus groep 7+8 samenvoeg zou het ook goed gaan en heb ik dus geen 3e aardlekschakelaar nodig?
Ik zou de vraag ook even hier stellen:user_tweakers schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:00:
[...]
Bedankt voor de info!
Nog even ter toelichting van de extra groepen:
6: combi oven
7: vaatwasser
8: wasdroger
Nu is de aansluitwaarde van een wasdroger +- 1000 watt (al heb je ze ook van dik boven de 2000w)
Vaatwasser is 1950 watt (net onder de 2000watt, dus volgens NEN norm niet verplicht aparte groep?)
Wanneer is dus groep 7+8 samenvoeg zou het ook goed gaan en heb ik dus geen 3e aardlekschakelaar nodig?
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Heb zelf niet de kennis paraat wat betreft die teruglever groep/PV groep en hoe zich dat verhoud met 4 op één ALS (stel je zou die naar ALS1 verplaatsen).
Als het een warmtepompdroger is, zou die in theorie met de vaatwasser van 2000W AW kunnen en ben je er ook. Zou ze dan wel op fase 2 zetten (groep 8.), daar zit minder op dan fase 1.
Maar om dat te bepalen, zou je het complete lijstje met apparaten/groepen even moeten posten.
[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 26-07-2022 23:36 ]
Wij hebben 1.80 uitbouw en was 23k.. dus hoop voor je dat je dat bedrag gaat halenFedde schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:09:
[...]
ik reken nu met 24k voor de 2.4m huis en ongeveer 10k voor 1.6m garage. Ik hoop eigenlijk nog door meerdere dingen in 1x aan te geven voor tekenen nog wat te onderhandelen maar dat is denk ik een utopie :-). Kijken of de garage nog verder kan vind ik wel een interessante. Het idee was nu om achter in de tuin bij de schutting een klein fietsenschuurtje te maken met een overkapping eraan vast. Maar da's nog wel toekomstmuziek.
Dan wordt het keuzes maken :-D. Wat dat betreft is het koffiedik kijken want het schiet alle kanten op. Volgende week heb ik de harde cijfers als het goed is.PrixV schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 01:29:
[...]
Wij hebben 1.80 uitbouw en was 23k.. dus hoop voor je dat je dat bedrag gaat halen
Heb bouwnummer 31 aangewezen gekregenBlik1984 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:56:
[...]
Leuk, fiets ik regelmatig langs en mijn kids zitten aan de andere kant vh kanaal op school. Welke woning heb je bemachtigd?
Hallo,
Recent hebben wat leden hier verteld dat ze meerwerk uit eigen spaargeld hebben betaald. Dat hebben ze gedaan door het spaargeld naar de notaris te sturen zodat de geldverstrekker dit meetelt bij de woningwaarde.
Ik heb dit met mijn hypotheekadviseur besproken, maar die heeft dit nooit gehoord. Ik kan ook niet direct contact opnemen met de geldverstrekker, dat moet via de adviseur.
Kunnen de mensen die dit gedaan hebben mij concrete informatie geven over hoe ze dit aangepakt hebben?
Recent hebben wat leden hier verteld dat ze meerwerk uit eigen spaargeld hebben betaald. Dat hebben ze gedaan door het spaargeld naar de notaris te sturen zodat de geldverstrekker dit meetelt bij de woningwaarde.
Ik heb dit met mijn hypotheekadviseur besproken, maar die heeft dit nooit gehoord. Ik kan ook niet direct contact opnemen met de geldverstrekker, dat moet via de adviseur.
Kunnen de mensen die dit gedaan hebben mij concrete informatie geven over hoe ze dit aangepakt hebben?
Welk doel streef je na? Klok, klepel en geen duidelijk doel.ObiTewodros schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:46:
Hallo,
De waarde van de woning staat los van hoe je er voor betaalt.
Doel is in lagere risicoklasse vallen zodat je minder rente betaald. LTV zou bij ons met alleen het geld dat we uit eigen middelen stoppen ver onder de 90% moeten komen, en na een tijdje aflossen ook onder 80%.Deleon78 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:55:
[...]
Welk doel streef je na? Klok, klepel en geen duidelijk doel.
De waarde van de woning staat los van hoe je er voor betaalt.
Taxatie achteraf is ook mogelijk, maar als het kan willen we het toch op deze manier oplossen.
Van wat ik in dit topic gelezen heb willen geldverstrekkers wel je eigen inleg meenemen in de waarde van de woning, maar vaak alleen als je het geld via de notaris laat lopen ipv zelf de facturen te betalen van je privérekening.
[ Voor 17% gewijzigd door ObiTewodros op 27-07-2022 10:04 ]
Dat maakt toch niet uit? Stel je woning kost €500.000 incl. alle opties en je leent €400.000 via hypotheek om dat te bekostigen. Dan is je LTV 80%.ObiTewodros schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:02:
[...]
Doel is in lagere risicoklasse vallen zodat je minder rente betaald. LTV zou bij ons met alleen het geld dat we uit eigen middelen stoppen ver onder de 90% moeten komen, en na een tijdje aflossen ook onder 80%.
Taxatie achteraf is ook mogelijk, maar als het kan willen we het toch op deze manier oplossen.
Van wat ik in dit topic gelezen heb willen geldverstrekkers wel je eigen inleg meenemen in de waarde van de woning, maar vaak alleen als je het geld via de notaris laat lopen ipv zelf de facturen te betalen van je privérekening.
Wij konden ons eigen geld gewoon op onze rekening houden, de bank boeide het niet dat we minder leenden dan de woning kostte en stelde er verder geen vragen over.
Wij hebben gewoon een schermprintje van onze bank gegevens en een herkomst van gelden formulier invullen en dit aangeleverd bij de notaris... Dit was voldoende voor MUNT om de hypotheek te verstrekken...ObiTewodros schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:46:
Hallo,
Wij konden tijdens de hypotheek aanvraag aangeven hoeveel eigen geld wij gingen inbrengen (en overwaarde door verkoop). Dus bijvoorbeeld onze financieringsbehoefte was 500.000 en wij hadden een eigen inbreng van 50.000 euro. Dan was onze hypotheek behoefte 450.000 de LTV wordt dan berekent op basis van 500.000.ObiTewodros schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:46:
Hallo,
Precies, wij ook. Makkelijker kan haast niet.Dijkstraat schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:18:
[...]
Wij konden tijdens de hypotheek aanvraag aangeven hoeveel eigen geld wij gingen inbrengen (en overwaarde door verkoop). Dus bijvoorbeeld onze financieringsbehoefte was 500.000 en wij hadden een eigen inbreng van 50.000 euro. Dan was onze hypotheek behoefte 450.000 de LTV wordt dan berekent op basis van 500.000.
Sorry, ik ben niet helemaal duidelijk. Wat ik bedoel is dat we van ons eigen geld meerwerk bekostigen. Dus stel woning is €500.000, wij lenen €500.000. We investeren uit eigen middelen €100.000 voor meerwerk(Uitbouw, badkamer, keuken, etc). Woningwaarde is dus uiteindelijk €600.000, lening blijft €500.000. Dus lagere ltv. Ik heb in dit topic gelezen dat als je die €100.000 aan de notaris geeft zodat de notaris daar een deel van de grond van betaalt dat je geldverstrekker die €100.000 meeneemt in de waarde van je woning. Meerwerk kan je dan betalen van wat er overblijft in bouwdepot Ander voordeel is dat je uiteindelijk minder renteverlies hebt omdat het bedrag in je bouwdepot iets langer iets hoger blijft, al zal het niet heel veel schelen.BiG-GuY schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:11:
[...]
Dat maakt toch niet uit? Stel je woning kost €500.000 incl. alle opties en je leent €400.000 via hypotheek om dat te bekostigen. Dan is je LTV 80%.
Wij konden ons eigen geld gewoon op onze rekening houden, de bank boeide het niet dat we minder leenden dan de woning kostte en stelde er verder geen vragen over.
[ Voor 11% gewijzigd door ObiTewodros op 27-07-2022 10:32 ]
Bij ons ging het precies andersom: als in jou voorbeeld grond + woning + meerwerk €600.000 is. Dit gaat naar de bank als de 'woningwaarde' nadat deze gebouwd is. Want je moet normaalgesproken de AOK + meerwerklijst aanleveren bij de hypotheek aanvraag.ObiTewodros schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:27:
[...]
Sorry, ik ben niet helemaal duidelijk. Wat ik bedoel is dat we van ons eigen geld meerwerk bekostigen. Dus stel woning is €500.000, wij lenen €500.000. We investeren uit eigen middelen €100.000 voor meerwerk(Uitbouw, badkamer, keuken, etc). Woningwaarde is dus uiteindelijk €600.000, lening blijft €500.000. Dus lagere ltv. Ik heb in dit topic gelezen dat als je die €100.000 aan de notaris geeft zodat de notaris daar een deel van de grond van betaald dat je geldverstrekker die €100.000 meeneemt in de waarde van je woning. Meerwerk kan je dan betalen van wat er overblijft in bouwdepot.
Vervolgens leen je 500.000 en breng je 100.000 in via de notaris of je maakt het geld zelf over wanneer het meerwerk betaald moet gaan worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Fethoz69 op 27-07-2022 10:33 . Reden: toevoeging ]
ObiTewodros schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:15:
Ik heb een vraag over tariefgroepen van de geldverstrekker en woningwaarde. Het is namelijk zo dat je hypotheek in een lagere tariefgroep kan vallen wanneer de waarde van je woning hoger is dan je hypotheek.
Volgens de website van mijn geldverstrekker heb je hiervoor een taxatierapport nodig om de waarde van je woning te bepalen. Dit kan ik mij voorstellen bij bestaande bouw, maar we hebben het over nieuwbouw. De offerte die wij nu van de geldverstrekker hebben gaat uit van 100% ltv. Dus woning is net zoveel waard als de hoogte van de lening.
Wij gaan een heleboel meerwerk betalen van onze spaargeld. Als wij bijvoorbeeld een uitbouw nemen, dan heeft dat best wel invloed op de waarde van de woning. Het kan zomaar dat het totaal aan meerwerk + extra aflossing op hypotheek ervoor zorgt dat we in een lagere tariefgroep vallen met de bijbehorende lagere rentepercentage.
Is het ook gebruikelijk om in zo een situatie een taxatierapport te gebruiken? Of kan je simpelweg zeggen: Woning was volgens offerte 500k, uitbouw 30k. Dus waarde van woning is 530k?
We hebben nu 6000 euro extra geleend boven de prijs van de woning. Woning was dus 494k, wij hebben 500k geleend. we moesten specificeren hoe we die 6000 euro gaan gebruiken. Daarin hebben we aangegeven dat het voor aanpassingen aan de keuken is. In de offerte wordt nu ook uitgegaan van een woningwaarde van 500k.
Stel we hadden bijvoorbeeld voor de uitbouw ook extra geleend, dan was de lening 530k. De waarde van de woning zou dan 530k zijn. Als we dan aan het begin 53k (30k uitbouw en 23k extra) direct aflossen van onze spaargeld, dan is dus ltv ineens 90% waardoor we in een lagere tariefgroep vallen.
Als dit kan, waarom kan je dan niet simpelweg zeggen dat de waarde van de woning 530k is maar we hebben de uitbouw direct van onze spaargeld betaald ipv het eerst te lenen en vervolgens direct af te lossen. dan hoeven we nog maar 23k extra af te lossen voor ltv 90%.
Wanneer je een nieuwbouw woning koopt van 100.000 euro en er (van te voren) 25.000 aan meerwerk er bij wilt hebben dan zegt de bank: Je woning heeft na afbouw, inclusief het meerwerk, een waarde van 125.000 euro. Wanneer je die 25.000 niet wilt lenen omdat je het hebt. Willen sommige banken die 25.000 direct bij de notaris gestald hebben, anderen zijn soepeler.ObiTewodros schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:27:
[...]
Sorry, ik ben niet helemaal duidelijk. Wat ik bedoel is dat we van ons eigen geld meerwerk bekostigen. Dus stel woning is €500.000, wij lenen €500.000. We investeren uit eigen middelen €100.000 voor meerwerk(Uitbouw, badkamer, keuken, etc). Woningwaarde is dus uiteindelijk €600.000, lening blijft €500.000. Dus lagere ltv. Ik heb in dit topic gelezen dat als je die €100.000 aan de notaris geeft zodat de notaris daar een deel van de grond van betaalt dat je geldverstrekker die €100.000 meeneemt in de waarde van je woning. Meerwerk kan je dan betalen van wat er overblijft in bouwdepot Ander voordeel is dat je uiteindelijk minder renteverlies hebt omdat het bedrag in je bouwdepot iets langer iets hoger blijft, al zal het niet heel veel schelen.
Mocht jij naar de bank gaan met het verhaal dat je nieuwbouw woning 100.000 euro kost. En achteraf zelf nog 25.000 aan meerwerk bekostigen. Dan blijft de woning voor de bank 100.000 waard tot je een taxatie laat uitvoeren.
Hoop dat dit wat duidelijkheid verschaft.
Edit: tekst iets duidelijker gemaakt.
In principe wordt de woning waarde bepaald door een taxatie vooraf. Het is leuk als je 100k eigen geld investeert in een keuken/badkamer etc maar dat betekend niet direct dat je woning daarmee 100k meer waard wordt.
tegenwoordig in de markt natuurlijk wel en dat zal wel het geval zijn.
In ons geval eiste de bank ook dat de overwaarde+eigen geld gestort werd bij de notaris voor in het bouwdepot waaruit dan de facturen betaald worden. Dat was ook omdat we minder leende bij de bank dan de kosten voor de woning zonder meerwerk. Dus voor hun om zeker te zijn dat we in ieder geval de afspraak met de aannemer konden betalen werd geeist dat het geld in een bouwdepot ging.
tegenwoordig in de markt natuurlijk wel en dat zal wel het geval zijn.
In ons geval eiste de bank ook dat de overwaarde+eigen geld gestort werd bij de notaris voor in het bouwdepot waaruit dan de facturen betaald worden. Dat was ook omdat we minder leende bij de bank dan de kosten voor de woning zonder meerwerk. Dus voor hun om zeker te zijn dat we in ieder geval de afspraak met de aannemer konden betalen werd geeist dat het geld in een bouwdepot ging.
Het is inderdaad waar dat we meerwerklijst moesten inleveren bij de aanvraag, maar van wat wij begrepen alleen als je het meerwerk wilt mee financieren. Dus wat wij dachten: We betalen het uit eigen middelen dus dat hoeven we niet in de meerwerklijst aan te geven. Dus dat hebben we niet gedaan. Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar ik dacht dat de geldverstrekker het alsnog zou meenemen als je die 100.000 via de notaris laat lopen zodat de notaris een deel van de grond betaald. Tijdens het aanvragen van de hypotheek waren we ook helemaal niet van plan om zoveel aan meerwerk uit te geven. We wilden bijvoorbeeld geen uitbouw wat al grote hap is uit onze spaargeld.Fethoz69 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:32:
[...]
Bij ons ging het precies andersom: als in jou voorbeeld grond + woning + meerwerk €600.000 is. Dit gaat naar de bank als de 'woningwaarde' nadat deze gebouwd is. Want je moet normaalgesproken de AOK + meerwerklijst aanleveren bij de hypotheek aanvraag.
Vervolgens leen je 500.000 en breng je 100.000 in via de notaris of je maakt het geld zelf over wanneer het meerwerk betaald moet gaan worden.
Dus het komt er eigenlijk op neer dat als je bij de aanvraag niet hebt aangegeven dat je 25.000 aan meerwerk uit eigen middelen wilt bekostigen, dat je achteraf alleen middels een taxatie de waarde van je woning kan bewijzen aan je bank?MadDonkey schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:41:
[...]
[...]
Wanneer je een nieuwbouw woning koopt van 100.000 euro en er (van te voren) 25.000 aan meerwerk er bij wilt hebben dan zegt de bank: Je woning heeft na afbouw, inclusief het meerwerk, een waarde van 125.000 euro. Wanneer je die 25.000 niet wilt lenen omdat je het hebt. Willen sommige banken die 25.000 direct bij de notaris gestald hebben, anderen zijn soepeler.
Mocht jij naar de bank gaan met het verhaal dat je nieuwbouw woning 100.000 euro kost. En achteraf zelf nog 25.000 aan meerwerk bekostigen. Dan blijft de woning voor de bank 100.000 waard tot je een taxatie laat uitvoeren.
Hoop dat dit wat duidelijkheid verschaft.
Edit: tekst iets duidelijker gemaakt.
Bewijzen is het verkeerde woord.ObiTewodros schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:14:
[...]
Dus het komt er eigenlijk op neer dat als je bij de aanvraag niet hebt aangegeven dat je 25.000 aan meerwerk uit eigen middelen wilt bekostigen, dat je achteraf alleen middels een taxatie de waarde van je woning kan bewijzen aan je bank?
Een nieuwbouw woning is een bijzondere woning wanneer het aankomt op meerwaarde vanuit verbouwkosten. Voor de hypotheeknemer geldt namelijk dat alle verbouwkosten, ook wel meerwerk genoemd, zoals een uitbouw, luxere badkamer en een keuken. Voor 100% aan waarde vermeerdering zorgt wanneer je dit direct meeneemt in de hypotheek aanvraag. Meeneemt in de aanvraag, dus niet perse leent.
Normaliter wordt namelijk gesteld dat verbouwingen voor maximaal 70% waardevermeerderend is. Hierdoor mag je ook maximaal 70% van een verbouwing lenen, de rest moet uit eigen middelen komen.
Wellicht is het voor jou een geruststelling dat het op dit moment sowieso loont om na oplevering te laten taxeren. Ongeacht of je alles direct 'goed' bij de aanvraag hebt geregeld. In mijn persoonlijke situatie is mijn woning ~25% meer waard geworden sinds ik hier 2 jaar geleden voor tekende.
Dat is duidelijk. Ik vraag mij wel af of de bank niet open staat voor aanpassen van meerwerklijst. Het is namelijk zo dat we de aanvraag ingediend hebben, maar we zijn nog niet bij de notaris geweest om de akte te tekenen. dat duurt nog wel 1 of 2 maanden. In ons geval gaan wij nu veel meer uitgeven aan meerwerk dan we tijdens het aanvragen van de hypotheek van plan waren. Dus meerwerklijst tijdens aanvraag goed invullen had sowieso niet heel veel uitgehaald.MadDonkey schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:23:
[...]
Bewijzen is het verkeerde woord.
Een nieuwbouw woning is een bijzondere woning wanneer het aankomt op meerwaarde vanuit verbouwkosten. Voor de hypotheeknemer geldt namelijk dat alle verbouwkosten, ook wel meerwerk genoemd, zoals een uitbouw, luxere badkamer en een keuken. Voor 100% aan waarde vermeerdering zorgt wanneer je dit direct meeneemt in de hypotheek aanvraag. Meeneemt in de aanvraag, dus niet perse leent.
Normaliter wordt namelijk gesteld dat verbouwingen voor maximaal 70% waardevermeerderend is. Hierdoor mag je ook maximaal 70% van een verbouwing lenen, de rest moet uit eigen middelen komen.
Wellicht is het voor jou een geruststelling dat het op dit moment sowieso loont om na oplevering te laten taxeren. Ongeacht of je alles direct 'goed' bij de aanvraag hebt geregeld. In mijn persoonlijke situatie is mijn woning ~25% meer waard geworden sinds ik hier 2 jaar geleden voor tekende.
Ons huis wordt pas eind 2023 opgeleverd. De vraag is of de ontwikkeling van de huizenprijzen van de afgelopen jaren zich doorzet in 2023.
In aanvulling op de antwoorden van @Source90 zou je je PV groep op een eigen alamat kunnen zetten. Die heb je ook als module van 1 slot breed. Daarna kun je weer 2x4 groepen maken op die 2 aardlekschakelaars.user_tweakers schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:31:
[...]
Wellicht mag ik ook even gebruik maken van jouw expertise.
***members only***
Toch nog even 2 dingen hier voorleggen voor de deadline van de ruwbouwopties verlopen.
1 - De al eerder besproken zolder. Het opdelen van de zolder in onbenoemde ruimte en zolderruimte. Optiebeschrijving is als volgt;
Wat denken jullie, is het verstandiger om dit achteraf te doen (plaatsen wanden en binnendeurkozijnen/deuren) of is de prijs dusdanig dat we dit slimmer meenemen?
2 - De lichtstraat
Wij kunnen in onze uitbouw een lichtstraat nemen (zowel tegen de buitenmuur als vrijstaand) maar ik maak me vooral zorgen over reflectielicht op de TV (de lichtstraat komt dan ongeveer ten hoogte van de TV hoek met de tuin op het noorden) en misschien ook nog wel de toegevoegde warmte, al zou daar warmtewerend glas misschien nog kunnen helpen.
Zijn er mensen die iets kunnen zeggen over de hoeveelheid (reflectie)licht icm een TV/scherm? Je ziet zo'n lichtstraat vaker boven eettafels dan boven een zithoek.
Alvast bedankt
1 - De al eerder besproken zolder. Het opdelen van de zolder in onbenoemde ruimte en zolderruimte. Optiebeschrijving is als volgt;
De prijs voor deze optie is 8.490. We hebben ook gevraagd wat het kost om de vloerverwarming (en koeling) hier aan te leggen, de prijs hiervoor is 1.680.- aanbrengen en vlak afwerken van scheidingswanden;
- afwerken
- aanbrengen van standaard stalen binnendeurkozijn
compleet met standaard binnendeur;
- dakplaten (wit) en constructiehout blijven in het zicht
- aanbrengen van een dakvenster in (slaap) kamer afmeting 78x118cm.
- aanpassen elektrische installatie (conform norm v.z.v. dubbele wand contactdoos en lichtpunt met schakelaar);
- aanpassen centrale verwarmingsinstallatie.
Wat denken jullie, is het verstandiger om dit achteraf te doen (plaatsen wanden en binnendeurkozijnen/deuren) of is de prijs dusdanig dat we dit slimmer meenemen?
2 - De lichtstraat
Wij kunnen in onze uitbouw een lichtstraat nemen (zowel tegen de buitenmuur als vrijstaand) maar ik maak me vooral zorgen over reflectielicht op de TV (de lichtstraat komt dan ongeveer ten hoogte van de TV hoek met de tuin op het noorden) en misschien ook nog wel de toegevoegde warmte, al zou daar warmtewerend glas misschien nog kunnen helpen.
Zijn er mensen die iets kunnen zeggen over de hoeveelheid (reflectie)licht icm een TV/scherm? Je ziet zo'n lichtstraat vaker boven eettafels dan boven een zithoek.
Alvast bedankt
Je hypotheek is toch afgestemd op je financieringswens? Als ik het goed begrijp wil je dus meer hypotheek.ObiTewodros schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:35:
[...]
Dat is duidelijk. Ik vraag mij wel af of de bank niet open staat voor aanpassen van meerwerklijst. Het is namelijk zo dat we de aanvraag ingediend hebben, maar we zijn nog niet bij de notaris geweest om de akte te tekenen. dat duurt nog wel 1 of 2 maanden. In ons geval gaan wij nu veel meer uitgeven aan meerwerk dan we tijdens het aanvragen van de hypotheek van plan waren. Dus meerwerklijst tijdens aanvraag goed invullen had sowieso niet heel veel uitgehaald.
Ons huis wordt pas eind 2023 opgeleverd. De vraag is of de ontwikkeling van de huizenprijzen van de afgelopen jaren zich doorzet in 2023.
Dit heeft toch niets met LTV te maken?
Edit: je extra uitleg gemist. Woning 5 ton financiering 5 ton, dan gaat de notaris je niet vragen om eigen geld in te leggen. Daarom begrijpt je adviseur dit niet, je moet even aangeven dat je inderdaad je LTV wilt verlagen door eigen geld in te brengen voor meerwerk. Of je geldverstrekker dit zomaar kan aanpassen is wel de vraag...
[ Voor 16% gewijzigd door Vendetta_X op 27-07-2022 12:39 ]
Bg hebben wij zojuist bij notaris afgerond.
nieuwbouw 500k
eigen geld 50K via notaris ingebracht (voor meerwerk, zoals keuken, vloer, sanitair*)
waarde 550K, hypotheek 500K --> schuldmarktwaarde verhouding komt dan lager uit.
*Let wel: die 50K eigen geld wordt meteen gebruikt voor de - in ons geval - betalen van de grond aangevuld met hypotheek. Uiteindelijk blijft er dan weer 50K over in depot voor dat meerwerk.
Officieel mag dit alleen gebruikt worden voor die 'upgrade' wat aan het huis vast zit: onroerende zaken
keuken, sanitair. maar bv gordijnen, lampen niet. PVC lijm vloer mag dan weer wel maar klik pvc niet
Is dit wat je bedoelde?
nieuwbouw 500k
eigen geld 50K via notaris ingebracht (voor meerwerk, zoals keuken, vloer, sanitair*)
waarde 550K, hypotheek 500K --> schuldmarktwaarde verhouding komt dan lager uit.
*Let wel: die 50K eigen geld wordt meteen gebruikt voor de - in ons geval - betalen van de grond aangevuld met hypotheek. Uiteindelijk blijft er dan weer 50K over in depot voor dat meerwerk.
Officieel mag dit alleen gebruikt worden voor die 'upgrade' wat aan het huis vast zit: onroerende zaken
keuken, sanitair. maar bv gordijnen, lampen niet. PVC lijm vloer mag dan weer wel maar klik pvc niet
Is dit wat je bedoelde?
Zoals anderen ook al hebben gezegd, verschilt het dus per bank hoe ze ermee omgaan.ObiTewodros schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:27:
[...]
Sorry, ik ben niet helemaal duidelijk. Wat ik bedoel is dat we van ons eigen geld meerwerk bekostigen. Dus stel woning is €500.000, wij lenen €500.000. We investeren uit eigen middelen €100.000 voor meerwerk(Uitbouw, badkamer, keuken, etc). Woningwaarde is dus uiteindelijk €600.000, lening blijft €500.000. Dus lagere ltv. Ik heb in dit topic gelezen dat als je die €100.000 aan de notaris geeft zodat de notaris daar een deel van de grond van betaalt dat je geldverstrekker die €100.000 meeneemt in de waarde van je woning. Meerwerk kan je dan betalen van wat er overblijft in bouwdepot Ander voordeel is dat je uiteindelijk minder renteverlies hebt omdat het bedrag in je bouwdepot iets langer iets hoger blijft, al zal het niet heel veel schelen.
Bij Triodos hoefden we het eigen geld niet in te leggen. De woningwaarde was opgegeven op het bedrag van de VON + al het meerwerk wat tijdens de bouw gedaan werd. Bij nieuwbouw was er geen extra taxatie achteraf nodig. De hypotheek is ook ingeschreven op de beoogde woningwaarde, maar alle leningdelen bij elkaar waren een lager bedrag, waardoor onze LTV op iets van 80% zit.
Alleen als je ook meerwerk laat doen na de oplevering, dan had je dit vaak wel nodig, tenzij je dit vooraf al wist, maar kans is klein dat je vooraf 100% alles juist gebudgetteerd hebt, zeker als je ook iets achteraf laat doen.
In ons geval zat er meer dan 2 jaar tussen die meerwerklijst maken en oplevering, waardoor het sowieso in details een ander plaatje is geworden, de totaalprijs zijn we niet van afgeweken.
Nu een jaar na oplevering laten we nog wat extra dingen uitvoeren die niet tijdens de bouw konden, daarna zullen we wel laten taxeren om de LTV te verlagen. Triodos zou daarvoor enkel een Calcasa achtig rapport voldoende achten. Dus dat is mooi meegenomen voor ons.
[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 27-07-2022 12:42 ]
Nee ik wil niet meer hypotheek. Ik wil meerwerk dat we uit eigen middelen betalen meenemen in de waarde van het huis. Daarvoor moet je blijkbaar alles in het meerwerklijst opnemen, ook al betaal je het uit eigen middelen. Ik wil dus eigenlijk vragen of ik de meerwerklijst kan aanpassen.Vendetta_X schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:27:
[...]
Je hypotheek is toch afgestemd op je financieringswens? Als ik het goed begrijp wil je dus meer hypotheek.
Dit heeft toch niets met LTV te maken?
Ja ik bedoel precies dit, maar heb je die 50k vooraf bij aanvraag in de meerwerklijst aangegeven?Brains Bush schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:30:
Bg hebben wij zojuist bij notaris afgerond.
nieuwbouw 500k
keuken, sanitair. maar bv gordijnen, lampen niet. PVC lijm vloer mag dan weer wel maar klik pvc niet![]()
Is dit wat je bedoelde?
Lastig, wij hebben het uiteindelijk wel door de aannemer laten doen (bijna alles boven op zolder: 2 kamers, ventilatie, 1 dakraam, dakkapel laten we later door een andere partij doen).tomtom901 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:25:
1 - De al eerder besproken zolder. Het opdelen van de zolder in onbenoemde ruimte
De prijs voor deze optie is 8.490. We hebben ook gevraagd wat het kost om de vloerverwarming (en koeling) hier aan te leggen, de prijs hiervoor is 1.680.
Ik denk dat in volgorde: vloerverwarming het belangrijkst is om te laten doen door de aannemer, daarna ventilatie (als je dat wil), daarna wanden, en daarna dingen als dakraam en dakkapellen. Die laatste is vrijwel altijd de helft of meer voordeliger om extern te laten doen.
Vloerverwarming heeft ook invloed op inregelen verwarmingssysteem, infrezen in de vloer, etc ... dat zou ik altijd door de aannemer laten doen. Iets soortgelijks geld voor ventilatie, maar dat is wel iets makkelijker uit te besteden (mocht je überhaupt ventilatie willen), de wandjes kun je later wel laten plaatsen, maar levert soms weer issues op met vloerverwarming.
Via de aannemer dingen laten doen is over het algemeen vrij duur (niet voor alles, de vloerverwarmingsprijs die je hebt lijkt me schappelijk) maar heeft als voordeel dat het gedaan is bij oplevering, het onder de garantie valt, en je er zelf geen regelgedoe aan hebt.
De vraag is een beetje waar je de grens / lat legt voor die voordelen
Zolder:tomtom901 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:25:
Toch nog even 2 dingen hier voorleggen voor de deadline van de ruwbouwopties verlopen.
[...]
De prijs voor deze optie is 8.490. We hebben ook gevraagd wat het kost om de vloerverwarming (en koeling) hier aan te leggen, de prijs hiervoor is 1.680.
2 - De lichtstraat
Alvast bedankt
Grote kans dat ze de zolder als één of twee zones gaan leggen zonder rekening te houden met waar jij de wanden plaatst, dan heb je straks best een uitdaging om geen leidingen te raken. Voor het dakraam kan je al sowieso minimaal €1000 reserveren dus er blijft een bedrag over van €7500 voor die ruimte. Komt de kosten voor de MV enzo nog wel bij. Zeg dat je er €3000 mee bespaart, is dit het je waard?
@rufio64 als je geen ventilatie doet is het officieel geen verblijfsruimte. Ik denk dat je die ruimte dan ook bij een eventuele verkoop niet mee mag rekenen als slaapkamer.
Lichtinval:
Blijf je natuurlijk altijd last van houden al zal het in de winter maanden natuurlijk veel minder zijn dan in de zomer. Je zou kunnen kijken naar elektrische zonwering om dit tegen te gaan ?
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 27-07-2022 12:52 ]
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.