Dat zou kunnen, maar de vloerverwarming en wtw zit er ook al standaard in. Ook als we deze optie niet nemen, vandaar dat ik het raar vind. Ze geven alleen aan dat de vloerverwarming niet voldoet aan de vereiste regelgeving voor slaapkamers, omdat die tot 18 graden gaat. En dat het dus daarom een onbenoemde ruimte is.GeeMoney schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:11:
[...]
Als het inclusief vloerverwarming is en wtw dan is het dus geen onbenoemde ruimte meer en moeten ze dus aan de warmte en ventilatie eisen voldoen wat dus in theorie extra capaciteit vraagt van je installatie. Dat zal er dus voor zorgen dat je de gestelde norm vanuit de bouw niet meer gaat halen.
Waarschijnlijk een paneel extra op het dak of iets creatiefs met wel vloerverwarming laten leggen maar niet aansluiten of wel de wtw buizen maar niet aansluiten.
Oh, en mocht je dit nemen, vraag dan wel nieuwe tekeningen op waarop alles staat ingetekend inclusief dus lichtpunten, schakelaars, wtw ventielen en deuren.
Het wil nog weleens mis gaan en achteraf is het dan lastig bewijzen wat er wel of niet is afgesproken en op welke plaatsen wat zou moeten zitten.
Ventilatie zit in je WTW! Sorry voor de verwarring. Maar wat @GeeMoney ook al zegt, ik zou vooral zorgen dat je NOM blijft staan. Zodra dat duidelijk is kunnen we je ook wat beter adviseren. Persoonlijk zou ik niet wachten tot afspraak met makelaar maar al wat sneller op schakelen. We kunnen blijven gissen wat het is, maar vooral goed dit even duidelijk te hebben.Olivertwist278 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:12:
[...]
Dit staat in de beschrijving:
“Op de tweede verdieping wordt een afgesloten overloop gecreërd.
De zolderruimte wordt verdeeld in twee onbenoemde ruimten.
Dit wordt gerealiseerd door middel van het plaatsen van gibo scheidingswanden met hierin deurkozijnen met deuren (met bovenlicht). De onderzijde van de dakkap wordt niet afgewerkt. Deze optie is inclusief aanpassing vloerverwarming en WTW.”
Ventilatie wordt niet benoemd, maar wellicht compenseren we dat met de dakramen?
Vloerverwarming en een WTW ventiel zijn verplicht in een verblijfsruimte, maar is de aannemer verplicht er een label verblijfsruimte aan te geven zodra er -in theorie- voldaan wordt aan de eis?GeeMoney schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:11:
[...]
Als het inclusief vloerverwarming is en wtw dan is het dus geen onbenoemde ruimte meer en moeten ze dus aan de warmte en ventilatie eisen voldoen wat dus in theorie extra capaciteit vraagt van je installatie.
Er ontbreekt nog een raam die open kan, dat is volgens het bouwbesluit wel een vereiste.
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 23-07-2022 19:04 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Volgens mij heb ik hier eerder voorbij zien komen dat het buffervat ook geschaald is op het aantal slaapkamers cq daarmee bewoners. Ze zullen waarschijnlijk een goeie reden hebben om het op onbenoemde ruimte te houden.Olivertwist278 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:14:
[...]
Dat zou kunnen, maar de vloerverwarming en wtw zit er ook al standaard in. Ook als we deze optie niet nemen, vandaar dat ik het raar vind. Ze geven alleen aan dat de vloerverwarming niet voldoet aan de vereiste regelgeving voor slaapkamers, omdat die tot 18 graden gaat. En dat het dus daarom een onbenoemde ruimte is.
Niet het buffervat maar het SWW (Sanitair Warm Water) vat.Deveon schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:31:
[...]
Volgens mij heb ik hier eerder voorbij zien komen dat het buffervat ook geschaald is op het aantal slaapkamers cq daarmee bewoners. Ze zullen waarschijnlijk een goeie reden hebben om het op onbenoemde ruimte te houden.
@JWWhisky Het zwart rechts is Witchcraft en het blauw links is Dark Summit. Allebei uit de Voice of Colour waaier van Sigma/PPG.
@messi De muurbekleding zijn de Akupanels van WoodUpp in rustiek natuurlijk eiken. Veel stalen opgevraagd, maar die van WoodUpp waren qua fineer het mooist, doordat ze meer reliëf in de nerf hebben dan de andere merken die we hebben gezien.
@BiG-GuY De panelen werken al behoorlijk. Uiteraard geen meting, maar voorheen galmde het dusdanig dat je niet kon praten met iemand op een andere verdieping. Dat kan nu wel. Heerlijk wetenschappelijk bewezen toch?
We hebben ze genomen voor de akoestiek, om te voorkomen dat geluid teveel over alle verdiepingen verplaatst. Waarbij dit zo'n beetje de enige optie is die er niet uit ziet als een kantooroplossing.
@messi De muurbekleding zijn de Akupanels van WoodUpp in rustiek natuurlijk eiken. Veel stalen opgevraagd, maar die van WoodUpp waren qua fineer het mooist, doordat ze meer reliëf in de nerf hebben dan de andere merken die we hebben gezien.
@BiG-GuY De panelen werken al behoorlijk. Uiteraard geen meting, maar voorheen galmde het dusdanig dat je niet kon praten met iemand op een andere verdieping. Dat kan nu wel. Heerlijk wetenschappelijk bewezen toch?
Heb je Nawood ook overwogen? Die en van Akupanels heb ik liggen en dan gaat mijn voorkeur naar Nawood. Woodupp heb ik nog geen samples van.millerman_sf schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:47:
@JWWhisky Het zwart rechts is Witchcraft en het blauw links is Dark Summit. Allebei uit de Voice of Colour waaier van Sigma/PPG.
@BiG-GuY De panelen werken al behoorlijk. Uiteraard geen meting, maar voorheen galmde het dusdanig dat je niet kon praten met iemand op een andere verdieping. Dat kan nu wel. Heerlijk wetenschappelijk bewezen toch?We hebben ze genomen voor de akoestiek, om te voorkomen dat geluid teveel over alle verdiepingen verplaatst. Waarbij dit zo'n beetje de enige optie is die er niet uit ziet als een kantooroplossing.
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Ik heb ook de samples van Akupanel maar vond deze beduidend minder mooi / realistisch.aGraPusher schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:08:
[...]
Heb je Nawood ook overwogen? Die en van Akupanels heb ik liggen en dan gaat mijn voorkeur naar Nawood. Woodupp heb ik nog geen samples van.
Nawood ken ik ook niet.
@millerman_sf hier dezelfde beneden, vonden wij ook de mooiste
Boven een donkere.
Bij ons kost die optie in kwestie 8.490 en dit staat in de optiebeschrijving:Olivertwist278 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:49:
Kan iemand mij misschien helpen met het volgende te verklaren:
Wij hebben een rijtjeshuis met kap toegewezen gekregen. Standaard is de zolder een open ruimte met open trap. In de meerwerk lijst is er een mogelijkheid om de zolder op te splitsen in een dichte overloop en twee onbenoemde ruimten. Deze optie kost €3000.
Het probleem is nu dat dit erbij vermeld staat “ Let op! Bij keuze van deze optie vervalt de NOM (Nul Op de Meter) garantie en kan het energielabel afwijken.”
Waarom zou bij deze optie de NOM vervallen?
Door de NOM ontvangen we 25k extra hypotheek, wat zeer welkom is. Vandaar dat we hier nu over in een dilemma zitten
Wij hebben gevraagd wat de mogelijkheden en kosten zijn voor het enkel aanpassen van de verwarmingsinstallatie en (evt) elektrische installatie.De indeling van de 2e verdieping wijzigen middels het opdelen in een onbenoemde ruimte en zolderruimte. E.e.a. conform tekening. In deze optie is tevens inbegrepen:
- aanbrengen en vlak afwerken van scheidingswanden;
- afwerken
- aanbrengen van standaard stalen binnendeurkozijn
compleet met standaard binnendeur;
- dakplaten (wit) en constructiehout blijven in het zicht
- aanbrengen van een dakvenster in (slaap) kamer afmeting 78x118cm.
- aanpassen elektrische installatie (conform norm v.z.v. dubbele wand contactdoos en lichtpunt met schakelaar);
- aanpassen centrale verwarmingsinstallatie.
De gecreëerde onbenoemde ruimte voldoen qua regelgeving niet volledig aan de eisen van een slaapkamer. In de onbenoemde ruimte komen installatie-leidingen t.b.v. aansluiting in het zicht.
Tekening
:strip_exif()/f/image/cMtsT1LEvNAUdA4L4Yg1Q5kn.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt me dan een betere deal om het wandje achteraf te doen, afhankelijk van de kosten.
[ Voor 11% gewijzigd door tomtom901 op 23-07-2022 21:52 ]
Volgens mij hebben we die niet gehad.aGraPusher schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:08:
[...]
Heb je Nawood ook overwogen? Die en van Akupanels heb ik liggen en dan gaat mijn voorkeur naar Nawood. Woodupp heb ik nog geen samples van.
Verwarrend overigens dat Akupanel ook een ander merk is en tegelijkertijd de productnaam van WoodUpp. Wij hebben dus WoodUpp Akupanels
Absoluut geen keuken afnemen bij Bruynzeel. Wat een drama is dat. Ze hebben bij ons er een zootje van gemaakt. Denk dat we wel 18 monteur bezoeken binnen een jaar hebben gehad. En dan kwamen ze iets repareren, maar draaiden ze koud en warm om, de volgende keer hebben ze een grote lekkage veroorzaakt door de leidingen niet te checken. Geen water afsluiten waardoor er een waterballet op de houten vloer is ontstaan. Enz.Olivertwist278 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:15:
Hoe kijken jullie naar het gebruik van een partner keukenleverancier van de aannemer? Voor ons bouwproject is Bruynzeel een partner die ze naar voren schuiven. We zijn ook vrij om zelf een keukenboer te kiezen, maar was benieuwd naar wat jullie gedachte over dit en Bruynzeel is?
De klantenservice is een drama. Je word niet correct geholpen, terugbel verzoeken worden niet nagekomen. Je moet super lang wachten op e-mails. Ik kan nog wel even doorgaan.
Waren jullie wel tevreden gedurende het koopproces? Reden dat ik vraag, dat tot de handtekening alles uitstekend gaat en soms daarna bergafwaarts (of zelfs 90 graden).LoCuTuS2000 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 01:30:
[...]
Absoluut geen keuken afnemen bij Bruynzeel. Wat een drama is dat. Ze hebben bij ons er een zootje van gemaakt. Denk dat we wel 18 monteur bezoeken binnen een jaar hebben gehad. En dan kwamen ze iets repareren, maar draaiden ze koud en warm om, de volgende keer hebben ze een grote lekkage veroorzaakt door de leidingen niet te checken. Geen water afsluiten waardoor er een waterballet op de houten vloer is ontstaan. Enz.
De klantenservice is een drama. Je word niet correct geholpen, terugbel verzoeken worden niet nagekomen. Je moet super lang wachten op e-mails. Ik kan nog wel even doorgaan.
Tot nu toe ging het ‘ok’ bij onze bestelling bij Bruynzeel. Stuk prettiger dan andere keukenzaken.
Maar idd na bestelling was de liefde wel een stuk minder. Ook 1x niet komen opdagen op inmeetmoment van onze nieuwe woning, waarna we het zelf moesten doen. Toen we aangaven dat wij dit niet gingen doen was het opeens niet meer nodig.
Ben benieuwd hoe de levering en plaatsing gaat… (november pas).
Maar idd na bestelling was de liefde wel een stuk minder. Ook 1x niet komen opdagen op inmeetmoment van onze nieuwe woning, waarna we het zelf moesten doen. Toen we aangaven dat wij dit niet gingen doen was het opeens niet meer nodig.
Ben benieuwd hoe de levering en plaatsing gaat… (november pas).
--
[ Voor 100% gewijzigd door lorum op 26-05-2023 13:31 ]
Mijn (korte) ervaring.UTMachine schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:41:
[...]
Waren jullie wel tevreden gedurende het koopproces? Reden dat ik vraag, dat tot de handtekening alles uitstekend gaat en soms daarna bergafwaarts (of zelfs 90 graden).
Situatie: Bestaande keuken +/- 7 jaar oud aan één rechte muur. Wens: Een extra kast(1m20 breed) tegen de overliggende muur.
Bruynzeel verkoper : Waarmee kan ik u helpen?
Dronium : Legt situatie voor.
Bruynzeel verkoper : Waar komt de bestaande keuken vandaan?
Dronium : Noemt failliete keukenboer.
Bruynzeel verkoper : Dan moet u niet bij mij zijn! [Draait zich om en loopt het kantoortje weer in]
Dronium :

Ik ben toen bij een stuk of 8 keukenzaken binnen gelopen met mijn vraag. Het bezoek bij Bruynzeel was veruit het kortste!
Tja, het is een hele keuken of niks.Dronium schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:10:
[...]
Ik ben toen bij een stuk of 8 keukenzaken binnen gelopen met mijn vraag. Het bezoek bij Bruynzeel was veruit het kortste!
Omdat ik extra opbergruimte nodig had en een fatsoenlijke kast wou hebben. Dan kan ik na 2 of 3 wel stoppen maar dan heb ik nog steeds niets. Handig was wel dat de meeste ongeveer deur aan deur zaten dus zoveel tijd heeft het ook niet gekost.keeperson schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:13:
[...]
Tja, het is een hele keuken of niks.Misschien een rare vraag, maar waarom zou je naar 8 keukenzaken gaan? Na 2 of 3 had ik het wel gezien. 😅
Een zaak heeft uiteindelijk een tekening en een prijs gemaakt, maar de eerste opmerking van die verkoper was: "Ik weet wie dat kan maken voor je: De timmerman!". En dat is het uiteindelijk ook geworden wel ietsje duurder als de keukenboer maar wel precies volgens wens.
Om de zolder bij ons van onbenoemde ruimte (met open trap etc) te veranderen in een slaapkamer:Olivertwist278 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:07:
Misschien helpt dit om een beter beeld te scheppen:
[Afbeelding]
De blauwe lijnen heb ik zelf erin gezet. Ik vermoed dat daar de muren komen met een deur erin. We willen van beiden ruimtes een werkkamer maken. In de beschrijving staat dat het incl. Vloerverwarming en wtw is. In beiden ruimtes laten we dakramen plaatsen
- Extra overloop + deur
- WTW ventielen geplaatst (in muren).
- Thermostaat VV met naregeling
- Tuimelvenster Dakraam
Kosten 16.000 euro

Zelfde optie maar dan een extra wand voor twee slaapkamers (twee thermostaten) was 22.000
Andere optie, extra badkamer (douche, toilet, wastafel) en extra slaapkamer was 27.000.
Ga ik zeker achteraan! Bedankt voor jullie input! Ben blij dat ik in ieder geval niet de enige ben die niet snapt waarom de NOM vervalt bij het plaatsen van een muur.Fedde schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:15:
[...]
Ventilatie zit in je WTW! Sorry voor de verwarring. Maar wat @GeeMoney ook al zegt, ik zou vooral zorgen dat je NOM blijft staan. Zodra dat duidelijk is kunnen we je ook wat beter adviseren. Persoonlijk zou ik niet wachten tot afspraak met makelaar maar al wat sneller op schakelen. We kunnen blijven gissen wat het is, maar vooral goed dit even duidelijk te hebben.
Alsof je een emmer water leegschudt...Patox schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:44:
[...]
Om de zolder bij ons van onbenoemde ruimte (met open trap etc) te veranderen in een slaapkamer:
- Extra overloop + deur
- Tuimelvenster Dakraam
Kosten 16.000 euro![]()
Zelfde optie maar dan een extra wand voor twee slaapkamers (twee thermostaten) was 22.000
Andere optie, extra badkamer (douche, toilet, wastafel) en extra slaapkamer was 27.000.

Ik neem aan dat je muur dan van goud is? Man man man, wat een prijzenPatox schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:44:
[...]
Om de zolder bij ons van onbenoemde ruimte (met open trap etc) te veranderen in een slaapkamer:
- Extra overloop + deur
- Tuimelvenster Dakraam
Kosten 16.000 euro![]()
De eerste 2 gesprekken gingen goed, maar we waren er nog niet uit. De verkoopster zei toen teken voor de bestelling en je hebt de garantie dat je tot de sluitingsdatum alles nog kunt wijzigen want dan gaan we alles bestellen. Ze vond ons uiteindelijk erg vervelend omdat wij fouten gevonden hadden in de order die de keuken extreem duur maakten.UTMachine schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:41:
[...]
Waren jullie wel tevreden gedurende het koopproces? Reden dat ik vraag, dat tot de handtekening alles uitstekend gaat en soms daarna bergafwaarts (of zelfs 90 graden).
De verkoopster was tenminste nog wel bereikbaar voor vragen, de after sales is het grootste struikelblok. First time right hebben ze nog nooit van gehoord.
Edit: wij hebben uiteindelijk voor onze nieuwe woning (we hebben binnen 18 maanden weer nieuwbouw gekocht) een maatwerk keuken leverancier benaderd met een persoonlijke aanpak. Duurder is het zeker maar nu krijgen we wel iets dat naar wens wordt gemaakt. Persoonlijk zou ik vanaf heden wegblijven bij alle merken van de Mandemakers groep.
[ Voor 17% gewijzigd door LoCuTuS2000 op 24-07-2022 13:37 ]
Ik heb mijn keuken bij een grote keten gehaald. Ik ben toen een weekendje met mijn moeder gaan kijken. Eerst bij een keukenboer die een buurman aanraadde, maar dat was hem gewoon niet. Te duur en niet echt vriendelijk personeel. Bij de grote keten en die hadden wel een leuke keuken voor een aardige prijs.UTMachine schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:41:
[...]
Installateur is uiteindelijk ergens een kitrand vergeten en de vaatwasser die geleverd was, bleek stuk te zijn. Installateur heeft hem maar geïnstalleerd met houtblokjes omdat hij geen zin had om het later op te komen lossen. Dat werd achteraf vrij snel weer opgelost. Sindsdien niet echt meer problemen gehad.
De vraag of je er iets mee kunt hangt dus ook echt af van de fase waar je project in zit. Je kan het altijd achteraf laten aanpassen maar dat is natuurlijk prijziger. Advies is dus wel er iets aan te doen, want het beperkt je in comfort.
Het makkelijkste is om de keukenboer op zijn technische tekening gewoon een kookplaat in te laten tekenen ala 10,4kW .Fedde schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:24:
De vraag of je er iets mee kunt hangt dus ook echt af van de fase waar je project in zit. Je kan het altijd achteraf laten aanpassen maar dat is natuurlijk prijziger. Advies is dus wel er iets aan te doen, want het beperkt je in comfort.
Ja, dat kan ook, haha.GeeMoney schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:37:
[...]
Het makkelijkste is om de keukenboer op zijn technische tekening gewoon een kookplaat in te laten tekenen ala 10,4kW .
Waarom zou dat werken? Dat je de bouwer dan voor een soort voldongen feit zet waardoor ze wel moeten?GeeMoney schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:37:
[...]
Het makkelijkste is om de keukenboer op zijn technische tekening gewoon een kookplaat in te laten tekenen ala 10,4kW .
Klopt, op die manier is een kookgroep namelijk onmogelijk. Scheelt een hoop discussie en lastige mails. Op die manier laat je ze dus geen keus.keeperson schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:17:
[...]
Waarom zou dat werken? Dat je de bouwer dan voor een soort voldongen feit zet waardoor ze wel moeten?
Overigens zijn er ook bouwers die het wel goed kunnen en willen doen. Maar het gros kiest (puur voor de centjes) voor een kookgroep. Het scheelt namelijk een tientje ofzo.
[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 24-07-2022 21:22 ]
Ik heb het ook nooit gesnapt. Ook met mijn keuken werd de slangenklem voor de vaatwasser niet meegeleverd. Dus voor €0,10 riskeer je een boze klant / schade?GeeMoney schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:20:
[...]
Klopt, op die manier is een kookgroep namelijk onmogelijk. Scheelt een hoop discussie en lastige mails. Op die manier laat je ze dus geen keus.
Overigens zijn er ook bouwers die het wel goed kunnen en willen doen. Maar het gros kiest (puur voor de centjes) voor een kookgroep. Het scheelt namelijk een tientje ofzo.
Het blijft toch van de zotte dat de aanemers steeds maar blijven wijzen naar de gekozen kookplaat om daarmee een kookgroep te 'verantwoorden'...
De aannemer van een collega van me kwam zelfs al met een hele argumentatie dat het eigenlijk 2 losse apparaten zijn en met een verhaal over de gelijktijdigheidsfactor beargumenteerde hij dat het zo prima mag om een kookgroep te plaatsen.
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon 1 apparaat, want het heeft ook maar 1 stekker. En een kookgroep is alleen maar in het leven geroepen voor woningen met een oude 1-fase aansluitingen en niet voor woningen met een 3-fase hoofdaansluiting.
Ik heb op de keukentekening ook een 11 kW kookplaat laten opnemen om dat gezeik niet te hebben. Aannemer had het netjes opgeleverd en daarna heeft notabene de keukenboer zelf de boel omgebouwd naar een kookgroep omdat de 2-Fase kookplaat die we nu hebben niet op een krachtgroep zou kunnen.
Heb de boel later zelf alsnog op die krachtgroep aangesloten en dat werkt prima.
Ik heb toevallig afgelopen weekend de meterkast flink uitgebreid en had er eigenijk ook nog 2 krachtgroepen bij willen plaatsen. Die dingen zijn momenteel heel erg slecht leverbaar, dus dat zal niet helpen om een aannemer te overtuigen toch een krachtgroep te plaatsen.
Mijn advies, regel dat je minimaal X aantal vrije modules krijgt in je meterkast. Evt door een extra (lege) kast te plaatsen. Zo weet je 100% zeker dat je later zelf kunt uitbreiden zoals je wilt en dat het ook past.
Ben zelf maar meteen helemaal los gegaan en heb nu 3 grote ABB kasten naast elkaar hangen waarvan er 1 volledig is gereserveerd voor (toekomstige) krachtgroepen. Had mazzel, want die 3de kast die ik nu bij geplaatst heb paste echt tot op 0.1 mm precies in de ruimte tussen bestaande kast en muur.
De aannemer van een collega van me kwam zelfs al met een hele argumentatie dat het eigenlijk 2 losse apparaten zijn en met een verhaal over de gelijktijdigheidsfactor beargumenteerde hij dat het zo prima mag om een kookgroep te plaatsen.
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon 1 apparaat, want het heeft ook maar 1 stekker. En een kookgroep is alleen maar in het leven geroepen voor woningen met een oude 1-fase aansluitingen en niet voor woningen met een 3-fase hoofdaansluiting.
Ik heb op de keukentekening ook een 11 kW kookplaat laten opnemen om dat gezeik niet te hebben. Aannemer had het netjes opgeleverd en daarna heeft notabene de keukenboer zelf de boel omgebouwd naar een kookgroep omdat de 2-Fase kookplaat die we nu hebben niet op een krachtgroep zou kunnen.
Heb de boel later zelf alsnog op die krachtgroep aangesloten en dat werkt prima.
Ik heb toevallig afgelopen weekend de meterkast flink uitgebreid en had er eigenijk ook nog 2 krachtgroepen bij willen plaatsen. Die dingen zijn momenteel heel erg slecht leverbaar, dus dat zal niet helpen om een aannemer te overtuigen toch een krachtgroep te plaatsen.
Mijn advies, regel dat je minimaal X aantal vrije modules krijgt in je meterkast. Evt door een extra (lege) kast te plaatsen. Zo weet je 100% zeker dat je later zelf kunt uitbreiden zoals je wilt en dat het ook past.
Ben zelf maar meteen helemaal los gegaan en heb nu 3 grote ABB kasten naast elkaar hangen waarvan er 1 volledig is gereserveerd voor (toekomstige) krachtgroepen. Had mazzel, want die 3de kast die ik nu bij geplaatst heb paste echt tot op 0.1 mm precies in de ruimte tussen bestaande kast en muur.
@Farmerwood voor context, wat was je kwijt voor deze meeropties?
Ik heb bij de aannemer volgens mij 150 euro betaald voor de krachtgroep. Gezien de nieuwprijs van, momenteel, 103 euro viel dat nog mee.Fedde schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:31:
@Farmerwood voor context, wat was je kwijt voor deze meeropties?
Voor de 2de kast hoefde ik niet extra te betalen, want die hadden ze sowieso al nodig met de aansluitingen die we gekozen hadden. Helaas hebben ze daar toen wel maar een 'halve kast' in gezet zoals op onderstaande foto te zien is.
:strip_exif()/f/image/d9luRB83RIWucilYi5x2pTvd.jpg?f=fotoalbum_large)
Een grote lege kast van ABB kost 82 euro. Je kan de aannemer vragen er een te plaatsen of alleen opnemen dat ze de ruimte ervoor vrij houden.
Is er een reden dat Nederlandse meterkasten eigenlijk zo "klein" zijn? Meterkasten in België en Duitsland zijn over het algemeen groter, maar daar past bijna 3 keer zo veel in.
Geen idee eigenlijk. Waarschijnlijk om zoveel mogelijk ruimte als 'gebruikersoppervlak (GO)' te hebben. De meterkast wordt qua ruimte toch vaak als een noodzakelijk kwaad beschouwd en niet als nuttige ruimte.keeperson schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:53:
Is er een reden dat Nederlandse meterkasten eigenlijk zo "klein" zijn? Meterkasten in België en Duitsland zijn over het algemeen groter, maar daar past bijna 3 keer zo veel in.
Moet zeggen dat die van mij intussen ook aardig vol zit met de warmtewisselaar van het warmtenet zo onder de meterkast en er staat ook nog een waterontharder te grote van een dlinke desktop pc in.
Hier vanuit de bouw al 3 kasten en later inderdaad nog aardig uitgebreid.Farmerwood schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:59:
[...]
Geen idee eigenlijk. Waarschijnlijk om zoveel mogelijk ruimte als 'gebruikersoppervlak (GO)' te hebben. De meterkast wordt qua ruimte toch vaak als een noodzakelijk kwaad beschouwd en niet als nuttige ruimte.
Moet zeggen dat die van mij intussen ook aardig vol zit met de warmtewisselaar van het warmtenet zo onder de meterkast en er staat ook nog een waterontharder te grote van een dlinke desktop pc in.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
En dan heb ik nog een 12 module kast in de overkapping als sub verdeler
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 24-07-2022 22:08 ]
Vraag me eerder af waarom de meterkast in Nederland zo groot is. In veel landen is de meterkast gewoon een kast aan de muur.keeperson schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:53:
Dat is ook een aardig uitgebreide kast zo idd.GeeMoney schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:05:
[...]
Hier vanuit de bouw al 3 kasten en later inderdaad nog aardig uitgebreid.
***members only***
En dan heb ik nog een 12 module kast in de overkapping als sub verdeler.
Ik krijg dinsdag als het goed is de laatste onderdelen binnen voor de kast en dan kan ik hem afmonteren. Zal daarna ook wel een foto posten.
Ben wel benieuwd waar jij 6 krachtgroepen voor nodig hebt?
Ik heb nu ook ruimte voor 6, maar voorlopig maar 3 echt in gebruik:
1: Zonnepanelen
2: Kookplaat
3: Werkbank berging (in bestelling)
4: Laadpaal auto (reservering aangezien er nog een dieseltje voor de deur staat)
5: Reservering voor een 2de set zonnepanelen. Momenteel nog geen budget en noodzaak voor.
6: Reservering voor een toekomstige groep. Wellicht ga ik toch nog een keer aan de warmtepomp en van de stadwarmte af.
Gokje voor die van jou @GeeMoney
1: Laadpaal gezien die 'Autometer' ernaast. En dus waarschijnlijk een leasebak.
2: Zonnepanelen
3: Warmtepomp
4: Kookplaat
5: 2de set zonnepanelen op je overkapping?
6: ...?
[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 24-07-2022 23:17 ]
Nederlandse meterkasten zijn even groot als de 'onze' (Belgische).keeperson schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:53:
Alleen is de heft van hun ingenomen voor aarding en zeet ik nog welke dingen ze vanboven en vanonder steken als 'nutteloze ruimte'.
Wij kunnen 4-5 rails kwijt, waar ze in NL slechts 2 rails telkens gebruiken. Daartegenover staat wel dat wij voornamelijk gebruik maken van automaten met 2 modules (en in nl gebruiken ze smallere, 1 module automaten)
1. Laadpaal, geen leasebak.Farmerwood schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:48:
[...]
Dat is ook een aardig uitgebreide kast zo idd.
Ik krijg dinsdag als het goed is de laatste onderdelen binnen voor de kast en dan kan ik hem afmonteren. Zal daarna ook wel een foto posten.
4: Laadpaal auto (reservering aangezien er nog een dieseltje voor de deur staat)
5: Reservering voor een 2de set zonnepanelen. Momenteel nog geen budget en noodzaak voor.
6: Reservering voor een toekomstige groep. Wellicht ga ik toch nog een keer aan de warmtepomp en van de stadwarmte af.
Gokje voor die van jou @GeeMoney
1: Laadpaal gezien die 'Autometer' ernaast. En dus waarschijnlijk een leasebak.![]()
2: Zonnepanelen
3: Warmtepomp
4: 2de set zonnepanelen op je overkapping?
5: ...?
6: ...?
2. Zonnepanelen woning.
3. Kookplaat.
4. Warmtepomp.
5. Laadpaal garage voorbereiding of voor accu’s.
6. Krachtgroep richting overkapping voor zonnepanelen + extra’s daar.
In een nieuwbouwwoning heb je voor de warmtepomp niet perse een krachtgroep nodig. Bij mij zit het op twee 'gewone' 230 groepen, 1x voor de buitenunit en een voor de binnenunit (met boilervat). Hangt natuurlijk nog wel van de grote van de woning en/of het boilervat af.Farmerwood schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:48:
[...]
Dat is ook een aardig uitgebreide kast zo idd.
Ik krijg dinsdag als het goed is de laatste onderdelen binnen voor de kast en dan kan ik hem afmonteren.
Ik zou die optie dus 100% zeker wel nemen. €3000 is een schijntje. Zeker weten dat je dat achteraf niet goedkoper kunt doen. Ik heb toevallig zelf recentelijk rondgekeken, een zolder laten verbouwen + afwerken kan niet voor minder dan €10.000.Fedde schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:55:
Mogelijk omdat het nu als onbenoemde ruimte is aangerekend en daarom geen (hoog) energieverbruik heeft. Door het te splitsen wordt mogelijk rekentechnisch het verbruik hoger en daarom red je je nul op de meter niet meer? Dat is het enige wat ik kan bedenken.
Overigens, waarom niet achteraf zelf die dichte overloop en benoemde ruimtes (laten) maken? Denk dat dat ook wel voor goedkoper dan 3k kan.
Dat afgezien van het feit dat er bij de bouw direct al in zit en je een zorg minder hebt als je na oplevering toch al heel veel te regelen hebt. Voor bijv. alleen mijn keuken moest de keukenleverancier al 7x langskomen, moet je elke keer weer zorgen dat jij er ook bent, gedoe met werk, etc. Dan nog vloerenlegger, schilders, behangers/stucadoors, elektriciens, tuinmannen, etc. Je eigen tijd en peace of mind is ook wat waard.
Jawel, een scheidingswandje van "slechts" 3,5 meter hoog is geen scheidingswandje. Dat is al snel complex. Alleen aan materialen ben je al >€1000 kwijt. Als je op dit soort dingen gaat besparen ga je later van een koude kermis thuiskomen. Penny wise, pound foolish. Geloof mij nou, zet dat vinkje voor die zolderkamerindeling. Anders heb je straks enorm veel gedoe voor een paar tientjes theoretische winst. Op Werkspot.nl ga je niet eens iemand vinden die het voor minder dan €3000 doetFedde schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:30:
Oke die nuance is nog wel nuttig. Maar gewoon wat scheidingswandjes en een deur, dan nee.

[ Voor 25% gewijzigd door MarcoC op 25-07-2022 00:50 ]
@MarcoC Ik ben in mijn voorbeeld uitgegaan van het zelf doen, wat m.i. voor dit onderwerp wel gaat. Maar zodra duidelijk is wat er echt in zit en hoe voorkomen kan worden het hypotheek kost voor de beste man wil ik best mijn zienswijze nog een keer bekijken. Zo vraag ik me bijv. echt af of afwerking hier al bij zit.
In ons project betaalde je rond de 7k-8k voor dezelfde optie. Lijkt mij een nobrainer voor 3k
3k in de huidige markt… dan mag je echt in je handjes klappen met je bouwer.
Over een maand is het zover: oplevering (nieuwbouw 130m2).
Nu zit ik met het volgende; ik mijn partner en de kleine baby moeten een energie contract afsluiten. Maar… wat is een reeel verbruik? Nog nooit eerder een warmtepomp met vloerverwarming gehad. Aan welke orde van grote moet ik denken? We hebben 12 panelen van 360 op het dak zitten. Ik Google me suf maar gemiddelden vind ik niet. Tuurlijk, dit hangt af van je warmtepomp en vele factoren, maar ben niet op zoek naar een exacte berekening, maar een orde van grote idee. Iemand hier enig benul wat een gemiddeld jaarlijks verbruik is?
Nu zit ik met het volgende; ik mijn partner en de kleine baby moeten een energie contract afsluiten. Maar… wat is een reeel verbruik? Nog nooit eerder een warmtepomp met vloerverwarming gehad. Aan welke orde van grote moet ik denken? We hebben 12 panelen van 360 op het dak zitten. Ik Google me suf maar gemiddelden vind ik niet. Tuurlijk, dit hangt af van je warmtepomp en vele factoren, maar ben niet op zoek naar een exacte berekening, maar een orde van grote idee. Iemand hier enig benul wat een gemiddeld jaarlijks verbruik is?
Met 12x360 ga je sowieso niet meer opwekken dan je verbruikt. Ik zou dus gewoon de goedkoopste aanbieder zoeken en dan uitgaan van netto 3000 kWh afname (bijvoorbeeld 6000 kWh afname en 3000 kwh opwekking)
Dan houd je zelf de boel een beetje in de gaten via de app, zodat je weet of je moet bijbetalen aan het eind van het jaar of niet.
Dan houd je zelf de boel een beetje in de gaten via de app, zodat je weet of je moet bijbetalen aan het eind van het jaar of niet.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Het is op dit moment sowieso moeilijk om een interessant energiecontract af te sluiten, dus goede kans dat je het beste af bent door je huidige contract gewoon over te zetten naar je nieuwe woning.
En dan idd zoals @Blihi al aangeeft het eerste jaar goed in de gaten houden wat je (netto) verbruik is en wat je zonnepanelen doen.
Als je het budget en ruimte hebt dan zou je ook kunnen kijken of je al extra panelen kan laten plaatsen. Die 6000 kWh lijkt me een goede richtlijn voor het eerste jaar.
Ik zat op net geen 3000 zonder een warmtepomp het eerste jaar..
En dan idd zoals @Blihi al aangeeft het eerste jaar goed in de gaten houden wat je (netto) verbruik is en wat je zonnepanelen doen.
Als je het budget en ruimte hebt dan zou je ook kunnen kijken of je al extra panelen kan laten plaatsen. Die 6000 kWh lijkt me een goede richtlijn voor het eerste jaar.
Dat is iets te simpel gesteld natuurlijk. Dat hangt helemaal af van je benodigde vermogen en type unit. (bodem of lucht/lucht bijvoorbeeld).Dronium schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:18:
[...]
In een nieuwbouwwoning heb je voor de warmtepomp niet perse een krachtgroep nodig. Bij mij zit het op twee 'gewone' 230 groepen, 1x voor de buitenunit en een voor de binnenunit (met boilervat). Hangt natuurlijk nog wel van de grote van de woning en/of het boilervat af.
Onze Itho Daalderop bodem warmtepomp vereist toch echt een krachtgroep volgens de docu.
Ja dat wordt een tweede uitdaging: er is geen contract om over te zetten. Dus uitzoeken waar dat nog een beetje fatsoenlijk kan wordt nog wel een ding.Farmerwood schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:10:
Het is op dit moment sowieso moeilijk om een interessant energiecontract af te sluiten, dus goede kans dat je het beste af bent door je huidige contract gewoon over te zetten naar je nieuwe woning.
Je kan beter in het andere topic informeren: Overstappen naar een nieuwe energieleverancierWouterL schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:02:
[...]
Ja dat wordt een tweede uitdaging: er is geen contract om over te zetten. Dus uitzoeken waar dat nog een beetje fatsoenlijk kan wordt nog wel een ding.
De Itho WPU 5g gaan tot 7,5 kW (geen idee of er ook zwaardere bestaan) gewoon op een 16A afgezekerde groep. Voor een nieuwbouwhuis moet 7,5 kW thermisch genoeg zijn. Zeker in de huidige tijd.GeeMoney schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:44:
[...]
Dat is iets te simpel gesteld natuurlijk. Dat hangt helemaal af van je benodigde vermogen en type unit. (bodem of lucht/lucht bijvoorbeeld).
Onze Itho Daalderop bodem warmtepomp vereist toch echt een krachtgroep volgens de docu.
Misschien heb je dan ook nog elektrische element die een extra groep nodig heeft? Bij mij is die wegbezuinigd door de bouwer.
Maar volgens mij heb je eigenlijk nooit een krachtgroep nodig. Als je meer dan 3,5 kW elektrisch gaat gebruiken dan wordt je verwarming/SWW in de huidige tijd onbetaalbaar duur.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Of iets wel of niet past op een enkele groep doet niets af aan het feit hoe de leverancier voorschrijft dat je dat ding moet aansluiten en/of afzekeren natuurlijkvliegnerd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:07:
[...]
De Itho WPU 5g gaan tot 7,5 kW (geen idee of er ook zwaardere bestaan) gewoon op een 16A afgezekerde groep. Voor een nieuwbouwhuis moet 7,5 kW thermisch genoeg zijn. Zeker in de huidige tijd.
Misschien heb je dan ook nog elektrische element die een extra groep nodig heeft? Bij mij is die wegbezuinigd door de bouwer.
Maar volgens mij heb je eigenlijk nooit een krachtgroep nodig. Als je meer dan 3,5 kW elektrisch gaat gebruiken dan wordt je verwarming/SWW in de huidige tijd onbetaalbaar duur.
Meeste nieuwbouwhuizen zijn goed geïsoleerd en hebben geen warmtepomp met vermogen groter dan 6kW nodig. Met een COP van 4 betekent dat 1500W afgenomen elektrisch vermogen. Geen krachtgroep voor nodig strict genomen. Wel is het zo dat er soms backup heaters zijn (uiteraard met COP 1), dan gaat het snel als je die ook wilt gebruiken.GeeMoney schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:44:
[...]
Dat is iets te simpel gesteld natuurlijk. Dat hangt helemaal af van je benodigde vermogen en type unit. (bodem of lucht/lucht bijvoorbeeld).
Ja, je hebt inderdaad gelijk. Vanaf 5,5kW moet het ding op krachtgroep. Verkeerd gekeken.GeeMoney schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:23:
[...]
Of iets wel of niet past op een enkele groep doet niets af aan het feit hoe de leverancier voorschrijft dat je dat ding moet aansluiten en/of afzekeren natuurlijk.
https://ithodaalderop.com...%20brochure%20WPU_WEB.pdf
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
In spanning te wachten op de mail of we wel of geen optie hebben. Ik heb geen idee hoe lang ik zou moeten wachten. Inschrijving sloot vanmorgen om 9 uur, dan zou ik toch minstens vandaag iets mogen verwachten? Of kan het ook langer duren.
Beetje afhankelijk van de ontwikkelaar, maar vaak wordt je einde dag wel op de hoogte gesteld als je iets hebt. Ja? Optie. Nee? Kunnen ze snel een ander bellen.Diablow schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:08:
In spanning te wachten op de mail of we wel of geen optie hebben. Ik heb geen idee hoe lang ik zou moeten wachten. Inschrijving sloot vanmorgen om 9 uur, dan zou ik toch minstens vandaag iets mogen verwachten? Of kan het ook langer duren.
Zelf de telefoon oppakken en de makelaar bellen?Diablow schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:08:
Inhoudelijke toevoeging: bij ons werden we een paar dagen voor sluitingsdatum gebeld door de makelaar met de vraag welke kavel we het liefst wilden hebben
[ Voor 28% gewijzigd door SquareOne op 25-07-2022 14:53 ]
Spannend! Dit verschilt een beetje per project. Soms staat al op de website wanneer je bericht kan verwachten. Bij alle projecten waarbij wij mee hebben gedaan was er meestal de dag na inschrijving duidelijkheid, het langste wat het geduurd heeft was drie werkdagen. De keer dat we zijn ingeloot hoorden we dat de dag na het sluiten van de inschrijving.Diablow schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:08:
Bij ons duurde het 2 weken.Fedde schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:08:
[...]
Beetje afhankelijk van de ontwikkelaar, maar vaak wordt je einde dag wel op de hoogte gesteld als je iets hebt. Ja? Optie. Nee? Kunnen ze snel een ander bellen.
Net gemaild en meteen terug gebeld. Was onze 5de 6de keus, maar nog steeds super blij mee. Benieuwd wat er de komende maanden op ons af komt dit topic helpt iig.Diablow schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:08:
Gefeliciteerd! Wat en waar is het geworden?Diablow schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:46:
[...]
Net gemaild en meteen terug gebeld. Was onze 5de keus, maar nog steeds super blij mee. Benieuwd wat er de komende maanden op ons af komt dit topic helpt iig.
Gefeliciteerd, maare 5de keus? Hoeveel keuzes mocht je wel niet opgeven? Bij ons kon je er maximaal 3 opgeven in een project van bijna 75 woningen. (n=1, want we hadden in 1x raak)Diablow schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:46:
[...]
Net gemaild en meteen terug gebeld. Was onze 5de keus, maar nog steeds super blij mee. Benieuwd wat er de komende maanden op ons af komt dit topic helpt iig.
Dat hangt misschien ook af van de grootte van het project, of hoeveel belangstelling ze verwachten? Hier werden 21 woningen gebouwd en konden we onze top-4 doorgeven.
Stadswoning in 'Hosta', Nijmegen. Was tegelijk met een gebied ernaast, Iberis in de verkoop, met veel verschillende typen woningen, en sommige met uitzicht op de Waal. Mede daarom dat je waarschijnlijk een top 10 kon doorgeven. Voor de woningen met uitzicht op de Waal zal de belangstelling wel het grootst zijn geweest. Onze top 5 had dat ook, de zesde keus is het geworden. Wat betreft locatie, ruimte en indeling verder helemaal prima. Geeft ook soort van rust, met genoeg tijd verkoop huidige woning goed in gang te zetten.
Bijna buurman!Diablow schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:47:
Stadswoning in 'Hosta', Nijmegen. Was tegelijk met een gebied ernaast, Iberis in de verkoop, met veel verschillende typen woningen, en sommige met uitzicht op de Waal. Mede daarom dat je waarschijnlijk een top 10 kon doorgeven. Voor de woningen met uitzicht op de Waal zal de belangstelling wel het grootst zijn geweest. Onze top 5 had dat ook, de zesde keus is het geworden. Wat betreft locatie, ruimte en indeling verder helemaal prima. Geeft ook soort van rust, met genoeg tijd verkoop huidige woning goed in gang te zetten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Welke aannemer gaat jouw huis bouwen?
Even parallel een vraag. Ik zit te kijken naar hypotheken en twijfel of het van meerwaarde is een hypotheek te pakken waarbij je eventueel de optie hebt de dagrente te pakken op moment van passeren. Mijn voorkeurs hypotheek op dit moment (NN) biedt dit niet. Iemand tips/ervaringen? Mogelijk niet helemaal het juiste topic, maar is wel echt gericht op nieuwbouw.
Lees dat jullie een Orcon hebben, hier hebben we een HRC-400 MaxComfort (waarschijnlijk dezelfde). Welke bediening hebben jullie? Standaard 3-standen draaiknop uit het jaar 0?Toppe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:54:
Wij hebben een Orcon 400 en nu wil ik een speciaal pollen filter. Online wordt ik er niet echt wijs uit, iemand die zich al verdiept heeft?
Ben nu aan het kijken naar een CO2 gestuurde versie en zie de Inbouwsensor 15RF en Bedieningssensor 15RF.
De Inbouw heeft de optie voor Eco (CO2 <1150 PPM houden) en BuitenGewoon Goed (<950 PPM), de bediening versie heeft enkel een Auto regeling op basis van CO2 en vocht.
Daarnaast hebben ze ook een scherm (HRC display) alleen kan die weer niet de PPM waardes weergeven..

Lijkt mij dat er ook een ruimtesensor in de slaapkamers bij moet.
Ben nog aan het dubben welke wij het beste kunnen aanschaffen. Valt mij vooral tegen dat ze op dat schermpje niet de PPM kunnen weergeven. Dat ding zet de standen automatisch op basis van de gemeten PPM, hoe moeilijk kan het zijn om een schermpje met 4-digits in te bouwen om dat te laten zien ...

Wij hebben deze en die hangt in de badkamer. Het betreft inderdaad een 400 serie.Source90 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:58:
[...]
Lees dat jullie een Orcon hebben, hier hebben we een HRC-400 MaxComfort (waarschijnlijk dezelfde). Welke bediening hebben jullie? Standaard 3-standen draaiknop uit het jaar 0?
Ben nu aan het kijken naar een CO2 gestuurde versie en zie de Inbouwsensor 15RF en Bedieningssensor 15RF.
De Inbouw heeft de optie voor Eco (CO2 <1150 PPM houden) en BuitenGewoon Goed (<950 PPM), de bediening versie heeft enkel een Auto regeling op basis van CO2 en vocht.
Daarnaast hebben ze ook een scherm (HRC display) alleen kan die weer niet de PPM waardes weergeven..![]()
Lijkt mij dat er ook een ruimtesensor in de slaapkamers bij moet.
Ben nog aan het dubben welke wij het beste kunnen aanschaffen. Valt mij vooral tegen dat ze op dat schermpje niet de PPM kunnen weergeven. Dat ding zet de standen automatisch op basis van de gemeten PPM, hoe moeilijk kan het zijn om een schermpje met 4-digits in te bouwen om dat te laten zien ...
Hier staat een ander model nog wel op het lijstje om een keer te plaatsen, wil dan voor die inbouw versie gaan en één stopcontact laten vervallen in de badkamer.
Hoe zuigt hij bij jou? Onze badkamer heeft een 45 minuten ná het douche nog steeds een beslagen spiegel en de afzuiging doet weinig lijkt het wel. Voorheen z’n MSV-15 gehad en als je die aanzette dan zie je de stoom richting het kanaal gezogen worden. Hier gebeurt helaas vrij weinig.
Hendriks Bouw en Ontwikkeling, ik ben benieuwd.
Wij zetten meestal het raam op de kiepstand voor een half uurtje en het is allemaal weg.Toppe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:06:
[...]
Wij hebben deze en die hangt in de badkamer.
Hier staat een ander model nog wel op het lijstje om een keer te plaatsen, wil dan voor die inbouw versie gaan en één stopcontact laten vervallen in de badkamer.
Hoe zuigt hij bij jou? Onze badkamer heeft een 45 minuten ná het douche nog steeds een beslagen spiegel en de afzuiging doet weinig lijkt het wel. Voorheen z’n MSV-15 gehad en als je die aanzette dan zie je de stoom richting het kanaal gezogen worden. Hier gebeurt helaas vrij weinig.
Op stand 3 (wij hebben in de badkamer geen aparte bediening, moet beneden) zuigt hij wel relatief snel af. Niet bijgehouden hoe lang hij er over doet tbh.
Is geen overbodige luxe, aangezien de rente kan zakken. Zeker aangezien de 10-jaarsrente de afgelopen paar weken fors gedaald is en de hypotheekrentes nog niet volgen (wegens waarschijnlijk zomervakantie en gebrek aan personeel). De 10-jaarsrente op de kapitaalmarkt stond 3 weken geleden nog op 2% en vandaag de dag staat die op 1,35%.Fedde schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:58:
Even parallel een vraag. Ik zit te kijken naar hypotheken en twijfel of het van meerwaarde is een hypotheek te pakken waarbij je eventueel de optie hebt de dagrente te pakken op moment van passeren. Mijn voorkeurs hypotheek op dit moment (NN) biedt dit niet. Iemand tips/ervaringen? Mogelijk niet helemaal het juiste topic, maar is wel echt gericht op nieuwbouw.
Hoor je hem dan? Tijdens de oplevering werden we gewaarschuwd dat hij wat herrie kan maken maar wij horen hem niet. Wel een inregelen rapport dus gaan er vanuit dat hij het wel doet.Source90 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:09:
[...]
Wij zetten meestal het raam op de kiepstand voor een half uurtje en het is allemaal weg.![]()
Op stand 3 (wij hebben in de badkamer geen aparte bediening, moet beneden) zuigt hij wel relatief snel af. Niet bijgehouden hoe lang hij er over doet tbh.
Ja zo zit ik er ook in. Ik denk aan 20 jaar vast. Vind dat toch wel belangrijke aandachtspunt, gecombineerd met geldigheidsduur offerte c.q. verlengingsoptie. Parallel nog optie extra aflossen en renteverlaging dmv WOZ, maar dat gaat wel goed komen. Iemand nog goede aanbieders irt nieuwbouw hiervoor?Blik1984 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:10:
[...]
Is geen overbodige luxe, aangezien de rente kan zakken. Zeker aangezien de 10-jaarsrente de afgelopen paar weken fors gedaald is en de hypotheekrentes nog niet volgen (wegens waarschijnlijk zomervakantie en gebrek aan personeel). De 10-jaarsrente op de kapitaalmarkt stond 3 weken geleden nog op 2% en vandaag de dag staat die op 1,35%.
Ja, duidelijk hoorbaar op stand 3. Ook op de begane grond hoor ik de unit blazen (staat op zolder) als hij op 3 staat. Andere standen zijn niet hoorbaar.Toppe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:12:
[...]
Hoor je hem dan? Tijdens de oplevering werden we gewaarschuwd dat hij wat herrie kan maken maar wij horen hem niet. Wel een inregelen rapport dus gaan er vanuit dat hij het wel doet.
Correctie Als deur technische ruimte open staat
Bij gesloten deur hoor ik hem enkel op de eerste verdieping als achtergrond geluid.
[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 25-07-2022 17:24 ]
Ah die hebben onze woning ook gebouwd (net klaar) dus ze zullen nu wel ruimte hebben voor nieuw project.Diablow schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:08:
[...]
Hendriks Bouw en Ontwikkeling, ik ben benieuwd.
Als je meer over die club wilt weten dan hoor ik het wel
Heb net even de kap los gehaald en de luchthoeveelheid staat bij alle standen (en zowel aan als afvoer ventilator) op de laagste stand. Nu standje 3 verhoogd van 280m3/u naar 320m3/u. Aangezien we altijd standje 3 handmatig kiezen verwacht ik hier geen problemen mee. Vanavond eens kijken of het werkt!Source90 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:16:
[...]
Ja, duidelijk hoorbaar op stand 3. Ook op de begane grond hoor ik de unit blazen (staat op zolder) als hij op 3 staat. Andere standen zijn niet hoorbaar.
Correctie Als deur technische ruimte open staat![]()
Bij gesloten deur hoor ik hem enkel op de eerste verdieping als achtergrond geluid.
Ga ik ook eens naar kijken. Toevallig een fototje geschoten tijdens de kap eraf // waar dat standen in te stellen is? =)Toppe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:38:
[...]
Heb net even de kap los gehaald en de luchthoeveelheid staat bij alle standen (en zowel aan als afvoer ventilator) op de laagste stand. Nu standje 3 verhoogd van 280m3/u naar 320m3/u. Aangezien we altijd standje 3 handmatig kiezen verwacht ik hier geen problemen mee. Vanavond eens kijken of het werkt!
Nee, maar kan niet missen. In het midden zitten 2 TX25 schroeven, die er uitdraaien, EPS los halen (oppassen voor je display kabel) en dan zie je in ‘t midden 2 dipswitches zitten:Source90 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:42:
[...]
Ga ik ook eens naar kijken. Toevallig een fototje geschoten tijdens de kap eraf // waar dat standen in te stellen is? =)
:strip_exif()/f/image/7RPDanv34DQ7Ux1QenHXlaVW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yfihr97ltzyySmvcnxR5H6au.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier staat de installateurshandleiding: https://pdfhost.io/v/8Pft...andl_nl_a5_v3_interactief
Ben wel even benieuwd hoe jou switches staan nu
[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 25-07-2022 17:48 ]
Toppe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:46:
[...]
Nee, maar kan niet missen. In het midden zitten 2 TX25 schroeven, die er uitdraaien, EPS los halen (oppassen voor je display kabel) en dan zie je in ‘t midden 2 dipswitches zitten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier staat de installateurshandleiding: https://pdfhost.io/v/8Pft...andl_nl_a5_v3_interactief
Ben wel even benieuwd hoe jou switches staan nu
:strip_exif()/f/image/Imsh0rH2Cc6nzSzmyYOIdkyp.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is dit
Laag 1 (70)
Midden 5 (175)
Hoog 17 (330)
Eens spelen met de knopjes
Nu op
Laag 3 (140)
Midden 7 (225)
Hoog 20 (360)
Kan zelfs nog iets hoger. Kijken hoe dit bevalt. De laag is nu verdubbelt, moet wel iets doen in positieve zinnen, ga ik van uit.
🤭
[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 25-07-2022 18:30 ]
Source90 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:09:
[...]
[Afbeelding]
Volgens mij is dit
Laag 1 (70)
Midden 5 (175)
Hoog 17 (330)
Eens spelen met die laag (staat hij standard op)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bDrcQKeYreNRLSgXXKl7ox9b.jpg?f=user_large)
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Dan heb je alleen nog steeds dat als je de muur doortrekt dat die tegen het raam komt. Dit zijn ramen die tot de grond gaan dus denk niet dat het kan
Ik kwam hier op uit:Olivertwist278 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:20:
[...]
Dan heb je alleen nog steeds dat als je de muur doortrekt dat die tegen het raam komt. Dit zijn ramen die tot de grond gaan dus denk niet dat het kan
:fill(white):strip_exif()/f/image/eYojrgAsIQHkAcgOLqBIiy14.png?f=user_large)
Olivertwist278 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:20:
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MuAdz5VwinSjR1D7B7hvtBsY.jpg?f=user_large)
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Qua energiegebruik zekerSource90 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:09:
[...]
[Afbeelding]
Volgens mij is dit
Laag 1 (70)
Midden 5 (175)
Hoog 17 (330)
Eens spelen met de knopjes![]()
Nu op
Laag 3 (140)
Midden 7 (225)
Hoog 20 (360)
Kan zelfs nog iets hoger. Kijken hoe dit bevalt. De laag is nu verdubbelt, moet wel iets doen in positieve zinnen, ga ik van uit.
🤭
Stekker er wel eerst uithalen hè
Olivertwist278 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:57:
Weet iemand misschien hoe we de onderste slaapkamer kunnen verdelen in 2 kamers?
/f/image/LDUyFdMRprSH7uD6WeiEyWzp.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat de overloop niet breed genoeg is voor bovenstaande oplossing.
De oplossing van SlayaStone lijkt mij de beste.
Ach, dan heb je het over een 20-30 Watt verschil volgens de handleiding. Dat kunnen we wel lèjûhToppe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:31:
[...]
Qua energiegebruik zeker
Stekker er wel eerst uithalen hè
/f/image/ajlggbLI30iZWJw26X7Kuqzq.png?f=fotoalbum_large)
Jij trouwens alleen de dipswitchen veranderd of ook iets aan de ventielen?
Ben geen Renaultmonteur, wil ook niet te veel gaan aanklooien haha.
[ Voor 27% gewijzigd door Source90 op 25-07-2022 18:40 ]
Alleen aan die dipswitches. Volgens mij heeft een ventiel verandering pas effect als je het overal toepast.Source90 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:38:
[...]
Ach, dan heb je het over een 20-30 Watt verschil volgens de handleiding. Dat kunnen we wel lèjûh![]()
[Afbeelding]
Net even getest en het verschil is echt aanzienlijk. Veel minder vocht en de spiegel was na 2 minuten alweer vocht vrijSource90 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:38:
[...]
Ach, dan heb je het over een 20-30 Watt verschil volgens de handleiding. Dat kunnen we wel lèjûh![]()
[Afbeelding]
Iedereen is leuk plaatjes aan het maken voor je, maar ik mis eigenlijk een lijstje requirements.Olivertwist278 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:57:
Weet iemand misschien hoe we de onderste slaapkamer kunnen verdelen in 2 kamers?
[Afbeelding]
Ik wil een idee voorleggen bij de aannemer, maar ik kom er zelf ook niet echt uit 🤣
Wat wil je met die 2 kamers gaan doen? Werkkamer(s) met een bureau en boekenkast, kinderkamer met een eenpersoonsbed en (inbouw)kast, wasmachinehok, ...?
Met je ventielen bepaal je geen absolute flow, maar een verhouding tussen de verschillende afvoerkanalen (in 1 zone) van je afzuiging.Toppe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:46:
[...]
Alleen aan die dipswitches. Volgens mij heeft een ventiel verandering pas effect als je het overal toepast.
De optelsom van de kanalen is de capaciteit waarop je de box ingesteld hebt.
Als in alle andere kamers buiten de badkamer geen extra afzuiging nodig is dan kun je dus evt dat ventiel wat verder open zetten waardoor daar in verhouding meer afgezogen wordt. Waarschijnlijk hoef je de totale capaciteit daardoor minder te verhogen.
Zonder de requirements toch ook even een schets gemaakt. Op deze manier heb je nipt 2 kleine slaapkamers met ruimte voor een eenpersoons bed, bureau en een kast.Olivertwist278 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:57:
[Afbeelding]
Ik wil een idee voorleggen bij de aannemer, maar ik kom er zelf ook niet echt uit 🤣
Hou er door de MV inblaas, WTW, TH en lichtpunten rekening mee dat dit meer is dan alleen een muurtje plaatsen voor de aannemer.
/f/image/sGl2WDORNnJIZUZPR28QsohK.png?f=fotoalbum_large)
De verhoging is nu alleen op standje 3, even de timer 1 keer indrukken als we gaan douche en hij springt voor een kwartier daarop.Farmerwood schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:45:
[...]
Met je ventielen bepaal je geen absolute flow, maar een verhouding tussen de verschillende afvoerkanalen (in 1 zone) van je afzuiging.
De optelsom van de kanalen is de capaciteit waarop je de box ingesteld hebt.
Als in alle andere kamers buiten de badkamer geen extra afzuiging nodig is dan kun je dus evt dat ventiel wat verder open zetten waardoor daar in verhouding meer afgezogen wordt. Waarschijnlijk hoef je de totale capaciteit daardoor minder te verhogen.
Op die manier hoef ik niet aan ventielen te gaan draaien met het risico dat ik ‘t hele systeem in de war schop.
Dan zou ik idd lekker van de ventielen af blijven. Sowieso wel goed om een backup/notitie van de settings te hebben bij oplevering. Kun je altijd terug naar die staat.Toppe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:17:
[...]
De verhoging is nu alleen op standje 3, even de timer 1 keer indrukken als we gaan douche en hij springt voor een kwartier daarop.
Bij mijn Duco kan ik die instelling heel makkelijk aanpassen. Heb hem op 60 min gezet en dat werkt wel fijn.
15 min is wel erg kort voor zowel douchen als drogen.
1x is 15 minutenFarmerwood schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:24:
[...]
Dan zou ik idd lekker van de ventielen af blijven. Sowieso wel goed om een backup/notitie van de settings te hebben bij oplevering. Kun je altijd terug naar die staat.
Bij mijn Duco kan ik die instelling heel makkelijk aanpassen. Heb hem op 60 min gezet en dat werkt wel fijn.
15 min is wel erg kort voor zowel douchen als drogen.
2x is 30 minuten
3x is 45 minuten
Vanavond zelf even testen, ben benieuwd hoe snel de luchtvochtigheid nu af neemt. Moet toegeven dat we hem op een gegeven moment niet eens meer aan zette want werkte toch niet.
VanWonen houdt idd een top10 aan. Hadden wij ook in AlverDiablow schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:47:
Je bent toch ook bezig met Home Assistant? Dit is 1 van de meest geschikte dingen in huis om te automatiseren namelijkToppe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:30:
[...]
1x is 15 minuten
2x is 30 minuten
3x is 45 minuten
Vanavond zelf even testen, ben benieuwd hoe snel de luchtvochtigheid nu af neemt. Moet toegeven dat we hem op een gegeven moment niet eens meer aan zette want werkte toch niet.
Draait hier al jaren prima op vochtigheid, tov vochtigheid in de gang. (En bv na 22u maar max 30min in verband met de herrie)
Of is dat ding niet te regelen op afstand? Eventueel met 10v regeling, zo had ik onze vorige MV unit geïntegreerd in HA.
Excuses, dat had ik inderdaad erbij mogen vertellen. We willen, als het kan, de kamer met het grote raam een slaapkamer van maken en de ander zal een inloopkast worden. Kans is er wel dat de inloopkast over 5-7 jaar verandert zal worden in een slaapkamer als we er nog wonen.Farmerwood schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:42:
[...]
Iedereen is leuk plaatjes aan het maken voor je, maar ik mis eigenlijk een lijstje requirements.![]()
Wat wil je met die 2 kamers gaan doen? Werkkamer(s) met een bureau en boekenkast, kinderkamer met een eenpersoonsbed en (inbouw)kast, wasmachinehok, ...?
Ik heb alleen geen idee hoe het zit met de wtw en mv inblaas wat daarvoor de requirements zijn
Het is een WTW versie, die zijn iets minder makkelijk ‘slim’ te maken. Ding werkt op RF, in theorie zou ik die weg kunnen bewandelen maar moet ik weer een RFCom speciaal voor dit apparaat kopen.kepler schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:54:
[...]
Je bent toch ook bezig met Home Assistant? Dit is 1 van de meest geschikte dingen in huis om te automatiseren namelijk(tenzij de afzuiging niet werkt natuurlijk
)
Draait hier al jaren prima op vochtigheid, tov vochtigheid in de gang. (En bv na 22u maar max 30min in verband met de herrie)
Of is dat ding niet te regelen op afstand? Eventueel met 10v regeling, zo had ik onze vorige MV unit geïntegreerd in HA.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.