WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Waar lees je die getallen af? op de verdeler, op de kamer thermostaat?Greatsword schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:25:
Hier in het nieuwbouwappartement ook een Warmtepomp met Vloerverkoeling mogelijkheid maar hoe moet ik die temperaturen nu interpreteren?
Bij verwarming heb ik 21 staan.
Bij verkoeling staat er 24.
Betekend dit dat hij pas gaat koelen als het 24 graden is, of probeert hij de vloer op 24 graden te houden? Zou handiger zijn als het gewoon 1 instel knop is.
We hebben inderdaad twee electrische auto's. En we zijn all-electric, dus meer panelen geeft ook hogere dekkingsgraad in de winter.BiG-GuY schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:29:
[...]
Al nagedacht wat je gaat doen met zoveel opbrengst als salderen niet meer kan? Of laad je je elektrische auto er ook mee op?
En met de huidige prijzen is terugleveren ook lucratief.
V2G is leuk, maar voor een hoop mensen in nederland niet te doen. Ik heb een prachtig nieuw rijtjeshuis, alleen geen oprit. Met mij nog vele anderen, bijv mensen in flats etc.Source90 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:55:
[...]
Daarnaast komen er ook steeds meer V2G voertuigen.
De pessimist in mij ziet een toekomst waarbij ik of gratis of zelfs moet betalen voor terugleveren.
Ik snap niet zo goed waarom we in een tijd waar vergroening zo hard nodig is, we per se van saldering afmoeten. Als ik ooit moeit betalen voor terugleveren gaat die omvormer lekker uit op dagen dat ik op kantoor werk

[ Voor 31% gewijzigd door jessy100 op 20-07-2022 12:15 ]
Untappd: Louwke80
Saldering is onderaan de streep eigenlijk een subsidie. Het idee was om zonnepanelen aantrekkelijker te maken, wat goed gelukt is. Na zo'n gedragsverandering zie je dat de subsidie afgebouwd wordt (zelfde met de bijtelling op elektrische auto's die van 4% een paar jaar terug nu ieder jaar verhoogd wordt etc).jessy100 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:12:
[...]
V2G is leuk, maar voor een hoop mensen in nederland niet te doen. Ik heb een prachtig nieuw rijtjeshuis, alleen geen oprit. Met mij nog vele anderen, bijv mensen in flats etc.
De pessimist in mij ziet een toekomst waarbij ik of gratis of zelfs moet betalen voor terugleveren.
Ik snap niet zo goed waarom we in een tijd waar vergroening zo hard nodig is, we per se van saldering afmoeten. Als ik ooit moeit betalen voor terugleveren gaat die omvormer lekker uit op dagen dat ik op kantoor werk
De volgende stap is om qua infrastructuur en ruimtelijke ordening in Nederland beter te gaan nadenken hoe we dit moeten / kunnen / willen inrichten.
Waarom bijvoorbeeld niet voor iedereen zonder oprit een vaste parkeerplek in de straat met laadpaal die verbonden is met je eigen woning?
Helemaal mee eens, maar waarom gaan we afbouwen voordat we een goed alternatief hebben? Dat is echt typisch politiek.Requiem19 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:22:
[...]
Saldering is onderaan de streep eigenlijk een subsidie. Het idee was om zonnepanelen aantrekkelijker te maken, wat goed gelukt is. Na zo'n gedragsverandering zie je dat de subsidie afgebouwd wordt (zelfde met de bijtelling op elektrische auto's die van 4% een paar jaar terug nu ieder jaar verhoogd wordt etc).
De volgende stap is om qua infrastructuur en ruimtelijke ordening in Nederland beter te gaan nadenken hoe we dit moeten / kunnen / willen inrichten.
Waarom bijvoorbeeld niet voor iedereen zonder oprit een vaste parkeerplek in de straat met laadpaal die verbonden is met je eigen woning?
We gaan afbouwen omdat er massaal overgestap is op zonnepanelenjessy100 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:29:
[...]
Helemaal mee eens, maar waarom gaan we afbouwen voordat we een goed alternatief hebben? Dat is echt typisch politiek.
Op dit moment wil de overheid zonnepanelen niet nog verder motiveren, gezien de problemen die het oplevert voor het electriciteitsnetwerk.
Eens overigens dat een goede langetermijnvisie volledig ontbreekt bij dit soort dingen en het constant ad-hoc reageren is op het volgende probleem.
Omdat er een schreeuwend tekort is aan parkeerruimte in veel steden. Optie zou zijn om massaal ondergrondse garages te maken bijvoorbeeld.Requiem19 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:22:
[...]
Plus dat je dan allemaal lege plekken hebt als men weg is, waar je niet mag staan "want voor bepaalde woning".
Huidige woning twee parkeerplekken op eigen grond. Vorige woning in de binnenstad was het vechten voor een plekje. Overwerk tot 1900+ betekende gegarandeerd twee straten verder parkeren.
Zou dan beter zijn om met een kaart bij een universele paal in te loggen op je woning.
[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 20-07-2022 12:45 ]
Ook lullig voor de mensen die, mede voor dit doel, extra geinvesteerd hebben in een huis met oprit. Gezien de prijs per m2 grond hier heb ik een aanrdig kapitaal neergeteld om, voor het eerst in mijn leven, een eigen oprit te hebben en niet afhankelijk te zijn van parkeerplek op straat.Requiem19 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:22:
[...]
Laadpalen op openbaar terrein moeten gewoon voor iedereen beschikbaar zijn.
Maargoed beetje off-topic...
Op 1 september de 1e kijk dag en hopelijk 1 december de oplevering..........
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Lijkt mij dat dit ook bij de aannemer ligt, gezien het stukje wat jij zelf schrijft dat hij de kavel "kaal" moet opleveren anders dan aangekochte panden zoals (uiteraard) de woning en bijgebouwen als een berging/garage.
Is de woning al opgeleverd of moet dit nog gebeuren?
Zou VEH per mail contacteren en het schriftelijke antwoord van de juristen kan je dan doorzetten naar de bouw.
Source90 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:51:
[...]
Lijkt mij dat dit ook bij de aannemer ligt, gezien het stukje wat jij zelf schrijft dat hij de kavel "kaal" moet opleveren anders dan aangekochte panden zoals (uiteraard) de woning en bijgebouwen als een berging/garage.
Is de woning al opgeleverd of moet dit nog gebeuren?
Zou VEH per mail contacteren en het schriftelijke antwoord van de juristen kan je dan doorzetten naar de bouw.
Toevallig bankzaken bij ING?Fethoz69 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:06:
[...]
De woning is nog niet opgeleverd hoor, zitten nog midden in het bouwproces. Maar na de bouwvak komen ze het kavel vlak maken qua grond. Aangezien er dan toch al een graafmachine komt, leek het mij handig om dit direct even kort te sluiten met de aannemer. Met bovenstaand resultaat![]()
Ben geen zelf geen lid van VEH, wel andere juridische verzekeringen. Bedankt voor de tip, mocht het nodig zijn gaan we die even berichten.
Jaar gratis met punten: https://www.ing.nl/punten/productdetail/1007167
Voordeel is dat het met oplevering er dan in zit (tenminste bij ons zo)Olivertwist278 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:15:
Hoe kijken jullie naar het gebruik van een partner keukenleverancier van de aannemer? Voor ons bouwproject is Bruynzeel een partner die ze naar voren schuiven. We zijn ook vrij om zelf een keukenboer te kiezen, maar was benieuwd naar wat jullie gedachte over dit en Bruynzeel is?
Verder maakt het m.i. weinig uit. Gewoon meerdere langsgaan, als in jullie geval Bruynzeel het beste is heb je extra voordeel
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Verschilt ook per bouwer. In ons project hebben ze alleen opgemeten tijdens de bouw. Pas twee weken na oplevering zag ik de eerste keukenlevering voor de deur staan voor degene die via het project hadden gekocht.vuurtjih schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:20:
[...]
Voordeel is dat het met oplevering er dan in zit (tenminste bij ons zo)
Verder maakt het m.i. weinig uit. Gewoon meerdere langsgaan, als in jullie geval Bruynzeel het beste is heb je extra voordeel
Is anderzijds ook weer een nadeel als je de vloer door gelegd wilt hebben onder een eiland o.i.d.
Moet de nieuwe keuken afdekken voor de muren, etc.
Dan liever een uitgestelde levering.
[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 20-07-2022 17:27 ]
Bij ons komen ze pas na oplevering, keuken moet binnen 2 maanden na oplevering geplaatst worden. dus we hebben 2 maanden de tijd om plafond, wanden en vloer te regelen beneden en dan kan de keukenboer komen. Ik vind het wel prettig dat je dan geen gezeik hebt met alle troep in huis i.c.m. de keuken waar van alles kan beschadigenSource90 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:22:
[...]
Verschilt ook per bouwer. In ons project hebben ze alleen opgemeten tijdens de bouw. Pas twee weken na oplevering zag ik de eerste keukenlevering voor de deur staan voor degene die via het project hadden gekocht.
Is anderzijds ook weer een nadeel als je de vloer door gelegd wilt hebben onder een eiland o.i.d. Moet hem afdekken voor de muren, etc.
Dat is vrij gebruikelijk. Voordeel hier is dat ze directe lijntjes hebben met de aannemer en ze voor oplevering mogen opmeten. Wij zijn bij verschillende keukenleveranciers geweest en uiteindelijk hebben wij gekozen voor de projectleverancier (maar niet vanwege bovengenoemde redenen).Olivertwist278 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:15:
Hoe kijken jullie naar het gebruik van een partner keukenleverancier van de aannemer? Voor ons bouwproject is Bruynzeel een partner die ze naar voren schuiven. We zijn ook vrij om zelf een keukenboer te kiezen, maar was benieuwd naar wat jullie gedachte over dit en Bruynzeel is?
Dat de keuken al geplaatst is bij oplevering vind ik geen voordeel. Alles moet nog verbouwd worden, dus doe de keuken maar als laatste.
Ah zo. Wij twijfelen zelf, maar dat komt meer omdat ik Bruynzeel ken van de keukenkasten op school vroeger, me studentenhuis of me huidige sportkantine. Maar dat zal vast aan mij liggen.vuurtjih schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:20:
[...]
Die kasten waren wel van kwaliteitOlivertwist278 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:11:
[...]
Ah zo. Wij twijfelen zelf, maar dat komt meer omdat ik Bruynzeel ken van de keukenkasten op school vroeger, me studentenhuis of me huidige sportkantine. Maar dat zal vast aan mij liggen.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Dat is waar. Ik heb er nooit een kapot zien gaan haha
Eerste keer dat ik dat zie in projectbouw. De keuken wordt vziw vrijwel altijd na oplevering geplaatst. Anders wordt de keuken(apparatuur) al voor oplevering gejat. Hele rijtje ineens jatten is best lucratief…vuurtjih schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:20:
[...]
Als het na oplevering geplaatst wordt dan is dat risico voor de kopers.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Heb meerdere nieuwbouwwoningen gekocht en eigenlijk altijd wel positieve ervaringen gehad.Olivertwist278 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:15:
Nadeel was vaak dat als je er voor kiest om elders te gaan shoppen, je maar relatief weinig ervoor terug kreeg qua vergoeding.
Wil je niet de "standaard" keuken dan heb je natuurlijk wel met meerprijzen te maken en vooral bij eilanden e.d. is het wel fijn als ze het leidingwerk en elektra dan met de aannemers kunnen regelen.
Let alleen wel op dat je niet snel de offerte accepteert, er is vaak aardig wat onderhandelingsruimte (waar ze dan zogenaamd weer even voor moeten overleggen voor een speciale prijs
Verder kan ik https://www.inspiratiehuis2020.nl/ nog adviseren als gouden tip om van te voren alvast een idee te krijgen van welke keuken apparatuur je allemaal wilt hebben. Echt super leuk om onafhankelijk advies te krijgen zonder iets te moeten kopen.
[ Voor 21% gewijzigd door Greatsword op 20-07-2022 18:33 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Toevallig via Homestudio (BAM)?Olivertwist278 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:15:
Wij hebben bij ze een keuken gekocht. Zover ik kon nagaan was de prijs niet slecht. Al zou je wellicht elders het wat goedkoper kunnen krijgen. De keukenadviseur was erg fijn bij ons. Wist waar ze het over had en schakelde snel.
Plaatsen van de keuken kon bij ons zowel voor als na oplevering.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Bij ons project werden de keukens geplaatst maar alleen zichtapparatuur na oplevering. Toen we de sleutel hadden kwamen ze binnen een paar dagen langs voor de apparatuur (in ieder geval hetgeen dat wél geleverd kon worden met alle COVID-voorraadproblemen.vliegnerd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:21:
[...]
Eerste keer dat ik dat zie in projectbouw. De keuken wordt vziw vrijwel altijd na oplevering geplaatst. Anders wordt de keuken(apparatuur) al voor oplevering gejat. Hele rijtje ineens jatten is best lucratief…
Man, wat wordt er netjes gebouwd door die bouwer, als ik dat vergelijk met de chaos op onze bouwplaats.
Ze verwachten de oplevering eind november, begin december. Dan de vloeren er in en schilderen en in week 3 de keuken pas, zodat dat ook echt het laatste is wat er in komt.
Voor de liefhebbers, dit wordt de keuken:
![]() | ![]() |
[ Voor 44% gewijzigd door Blihi op 21-07-2022 08:16 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Hmm, bij ons zijn er hier toch er veel mensen die de keuken "turning-key" op laten leveren. Wij in principe ook maar hebben op het laatst gevraagd het toch iets later te doen i.v.m. een vloer die onder het eiland moet doorlopen. En er wordt nog gestuced en geverft dus minder kans op beschadiging. Bij ons vorige project een aantal jaar geleden (zelfde dorp, zelfde aannemer) hebben wij, en de meeste buren, de keuken ook "turning-key" op laten leveren.vliegnerd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:21:
[...]
Eerste keer dat ik dat zie in projectbouw. De keuken wordt vziw vrijwel altijd na oplevering geplaatst. Anders wordt de keuken(apparatuur) al voor oplevering gejat. Hele rijtje ineens jatten is best lucratief…
Kan te maken hebben met de keukenboer die echt wel heel prettig is en een prima prijsbeleid heeft.
Het is echt heel onverstandig de keuken te plaatsen en dan pas de wand- en vloerafwerking te doen. Als de keuken in de hoek staat krijg je al direct problemen met stucwerk.
Zelfs projectleveranciers zullen het liefst de keuken pas later plaatsen. Het voordeel is echter wel dat (a) de keuken dan onder de garantie van de aannemer valt en (b) alle leidingen op de juiste plaats zitten.
PS. Als je de wanden en vloeren ook tijdens de bouw laat doen, kan het natuurlijk prima.
[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 21-07-2022 09:52 ]
Creative oplossing met die oven. Ben benieuwd hoe dat er straks in real life uitziet!Blihi schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:12:
Zo, gisteren met pa een kijkdag gedaan in zijn nieuwe appartement. De bouwer vroeg de mensen vooral even te kijken of alle elektra op de goed plek zat. (er bleek 1 wcd verkeerd te zitten, op 257 in plaats van 275 uit de muur).
Man, wat wordt er netjes gebouwd door die bouwer, als ik dat vergelijk met de chaos op onze bouwplaats.
Ze verwachten de oplevering eind november, begin december. Dan de vloeren er in en schilderen en in week 3 de keuken pas, zodat dat ook echt het laatste is wat er in komt.
Voor de liefhebbers, dit wordt de keuken:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ja, we hebben echt wel even zitten puzzelen om dit te doen in plaats van de standaard: "zet maar twee hoge kasten in de hoek met koelkast en oven er in".Toppe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:07:
[...]
Creative oplossing met die oven. Ben benieuwd hoe dat er straks in real life uitziet!
De koelkast zit links onder het werkblad en de oven dus in een zwevende kast met combimagnetron. Dat is gekopieerd naar de andere wand met een open regaal. Zo zit alle apparatuur naast het werkblad, dus is er maximaal comfort.
Muren eens. Vloer lijkt me geen uitgemaakte zaak. Hier is eerst de keuken gezet, scheelt weer je vloer afdekken plus mogelijke beschadigingen. Een vloer leggen is vaak minder 'grof' werk. Vloer sluit hierdoor perfect aan op de keuken. Na het plaatsen geen spetter egaline of verf gezien aan de keuken. Dus of net gewerkt of goed schoongemaaktBlihi schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:52:
Een keuken is een meubel. Dat moet je pas plaatsen nadat de vloer en de wanden klaar zijn.
Het is echt heel onverstandig de keuken te plaatsen en dan pas de wand- en vloerafwerking te doen. Als de keuken in de hoek staat krijg je al direct problemen met stucwerk.
Zelfs projectleveranciers zullen het liefst de keuken pas later plaatsen. Het voordeel is echter wel dat (a) de keuken dan onder de garantie van de aannemer valt en (b) alle leidingen op de juiste plaats zitten.
PS. Als je de wanden en vloeren ook tijdens de bouw laat doen, kan het natuurlijk prima.
Heb nog twijfels over de volgorde die we aanhouden bij ons nieuwe huis...
[ Voor 3% gewijzigd door Vendetta_X op 21-07-2022 10:32 ]
Je wil je vloer eigenlijk onder de keuken door laten lopen... wel zo handig bij toekomstige wijzigingen.Vendetta_X schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:31:
[...]
Muren eens. Vloer lijkt me geen uitgemaakte zaak. Hier is eerst de keuken gezet, scheelt weer je vloer afdekken plus mogelijke beschadigingen. Een vloer leggen is vaak minder 'grof' werk. Vloer sluit hierdoor perfect aan op de keuken. Na het plaatsen geen spetter egaline of verf gezien aan de keuken. Dus of net gewerkt of goed schoongemaakt
Maar op z'n minst voorbij de keukenplint (tegen de pootjes).
[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 21-07-2022 10:33 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Maar je keuken laat je inmeten voordat de wanden zijn gedaan. Als de inmeter 300cm inmeet en vervolgens komt er 2cm stuklaag bij de wanden bij, dan heb je nog maar 298cm. Hoe werkt dat dan?Blihi schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:52:
Een keuken is een meubel. Dat moet je pas plaatsen nadat de vloer en de wanden klaar zijn.
EU DNS: 86.54.11.100
1) Inmeten nadat wander zijn gedaan (planningstechnisch vaak niet mogelijk)c-nan schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:35:
[...]
Maar je keuken laat je inmeten voordat de wanden zijn gedaan. Als de inmeter 300cm inmeet en vervolgens komt er 2cm stuklaag bij de wanden bij, dan heb je nog maar 298cm. Hoe werkt dat dan?
2) Vooraf bespreken met keukenzaak dat wanden nog gestuct moeten worden en dat daar rekening mee gehouden moet worden. Spreek een minimale maat af, en bespreek dat vervolgens met je stucadoor.
Risico dat het niet past ligt in dat geval natuurlijk bij de koper en niet bij de inmeter
[ Voor 7% gewijzigd door SquareOne op 21-07-2022 10:41 ]
Ligt eraan wat je als eerste moet vervangen. Daarnaast heb je toch kleurverschil.TommyGun schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:32:
[...]
Je wil je vloer eigenlijk onder de keuken door laten lopen... wel zo handig bij toekomstige wijzigingen.
Maar op z'n minst voorbij de keukenplint (tegen de pootjes).
Zeker, moet wel iets onder de keuken door liggen. Keuken staat hier paar mm boven de vloer waardoor er netjes onderdoor gelegd kan worden. Scheelt ook weer wat m2 tegels trouwens door niet compleet door te leggen.
Bij veel keukens heb je links of rechts een passtukje van enkele centimeters omdat je anders niet uitkomt met de kastjes of kastjes niet open kunnen. Tot nu toe heb ik het daar altijd mee kunnen 'oplossen'. Maar het beste is om de keuken in te meten na afwerken van de wanden.c-nan schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:35:
[...]
Maar je keuken laat je inmeten voordat de wanden zijn gedaan. Als de inmeter 300cm inmeet en vervolgens komt er 2cm stuklaag bij de wanden bij, dan heb je nog maar 298cm. Hoe werkt dat dan?
Nee, echt niet. Eerder andersom: Eerst het stucwerk, dan de vloer, dan het schilderwerk en dan pas de plinten en de keuken. Stucwerk geeft de grootste zooi, egaliseren (voor PVC) of lijmen (voor tegels) is ook weer vuil werk. Daarna werk je de wanden af met verf. En ja, dan moet je de vloer afdekken.Vendetta_X schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:31:
[...]
Muren eens. Vloer lijkt me geen uitgemaakte zaak. Hier is eerst de keuken gezet, scheelt weer je vloer afdekken plus mogelijke beschadigingen. Een vloer leggen is vaak minder 'grof' werk. Vloer sluit hierdoor perfect aan op de keuken. Na het plaatsen geen spetter egaline of verf gezien aan de keuken. Dus of net gewerkt of goed schoongemaakt
De keuken is een meubel en moet op de vloer staan. Je kunt wel vloeren leggen onder de keuken door, als het echt moet, maar een goede keukenzaak zal de keuken echt als meubel zien en meubels gaan er als laatste in.
Het is fijn dat het in dit geval goed gegaan is, maar egaline poets je niet zomaar weg, en krassen al helemaal niet. Daarbij: stel er komt er kras op de keukenkast omdat de vloerenlegger met zijn gereedschap langs de kast gaat zonder het te merken. Dan heb je meteen discussie: Wie heeft die kras gemaakt?
Als je de keuken echt tussen twee wanden klem zet, dan kun je pas inmeten nadat de wandafwerking klaar is. In het ontwerp houd je er al rekening mee dat je wat speling nodig hebt.c-nan schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:35:
[...]
Als je 2cm stuclaag krijgt aan beide kanten, is de keuken dus maar 296 breed. Tja, dan krijg je dus smallere afwerkprofielen en kun je je werkblad pas bestellen als de boel staat. Dat moesten wij bij onze vorige U-keuken ook.
Als de keuken aan 1 kant vrij staat, heb je hier geen last van. Ook eilanden natuurlijk niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Fedde op 21-07-2022 12:32 ]
Gefeliciteerd. Wij hebben een tweekapper gekocht in Kaatsheuvel en deze wordt op dit moment al gebouwd. Welk project zijn jullie me bezig en wie is de bouwer?Fedde schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:31:
Hi! Wij gaan ons hier voorzichtig melden. Gisteren te horen gekregen dat wij van de reservelijst de keuze hebben gekregen voor een hoekwoning, waar we deze nu onder optie hebben tot ons kennismakingsgesprek begin Augustus.
***members only***
Ik ben me druk aan het inlezen en er mist nog best wat informatie (te denken aan een start bouw en opleverdatum...). Nog tips voor het eerste gesprek, mogelijk ook in combinatie met de ontwikkelaar? Hoor graag! Zodra het definitief is zal ik ook de tekst in de OP invullen.
Gefeliciteerd! Wat betreft de informatie, die ga je niet krijgen of het wordt een grove indicatie. Nieuwbouw is kiezen voor onzekerheid, zeker in de huidige markt.Fedde schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:31:
Hi! Wij gaan ons hier voorzichtig melden. Gisteren te horen gekregen dat wij van de reservelijst de keuze hebben gekregen voor een hoekwoning, waar we deze nu onder optie hebben tot ons kennismakingsgesprek begin Augustus.
***members only***
Ik ben me druk aan het inlezen en er mist nog best wat informatie (te denken aan een start bouw en opleverdatum...). Nog tips voor het eerste gesprek, mogelijk ook in combinatie met de ontwikkelaar? Hoor graag! Zodra het definitief is zal ik ook de tekst in de OP invullen.
Verder, klinkt als een goed project. De meesten spreken pas iemand van de aannemer als zaken definitief zijn. Qua vragen: kijk alvast eens in hoeverre de afwerking gedefinieerd is, wat voor kozijnen en glas bijv. Welke partijen zijn er aangesloten als het om de badkamer en keuken gaat en heb je te maken met een grote of kleine optie lijst en wat is daarbuiten nog mogelijk. Hoe eerder je zaken aangeeft hoe meer er soms nog kan.
Dank!eaglenest37 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:46:
[...]
Gefeliciteerd. Wij hebben een tweekapper gekocht in Kaatsheuvel en deze wordt op dit moment al gebouwd. Welk project zijn jullie me bezig en wie is de bouwer?
@Vendetta_X Dank voor de aanvulling vragen! Is aardig in lijn met wat ik al had, maar goede aanscherping.
Maar, moet de schutting verplaatst worden, of mag deze met geweld gesloopt worden, zoals de rest van de opstallen?
In dat eerste geval zijn er behoorlijke kosten en de vraag is voor wie (in ieder geval niet voor jou). In het tweede geval zou het gewoon met de sloop mee kunnen.
Blihi schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:14:
[...]
Maar, moet de schutting verplaatst worden, of mag deze met geweld gesloopt worden, zoals de rest van de opstallen?
In dat eerste geval zijn er behoorlijke kosten en de vraag is voor wie (in ieder geval niet voor jou). In het tweede geval zou het gewoon met de sloop mee kunnen.
[ Voor 4% gewijzigd door Fethoz69 op 21-07-2022 13:25 ]
Wie is die keukenboer?Dutchylex schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:45:
[...]
Hmm, bij ons zijn er hier toch er veel mensen die de keuken "turning-key" op laten leveren. Wij in principe ook maar hebben op het laatst gevraagd het toch iets later te doen i.v.m. een vloer die onder het eiland moet doorlopen. En er wordt nog gestuced en geverft dus minder kans op beschadiging. Bij ons vorige project een aantal jaar geleden (zelfde dorp, zelfde aannemer) hebben wij, en de meeste buren, de keuken ook "turning-key" op laten leveren.
Kan te maken hebben met de keukenboer die echt wel heel prettig is en een prima prijsbeleid heeft.
Als je toch met de buren een schutting gaat neerzetten zou ik inzetten op slopen en afvoeren door aannemer en 1/3 deel kosten voor zijn rekening te nemen.
Mijn planning is:Blihi schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:14:
[...]
Nee, echt niet. Eerder andersom: Eerst het stucwerk, dan de vloer, dan het schilderwerk en dan pas de plinten en de keuken. Stucwerk geeft de grootste zooi, egaliseren (voor PVC) of lijmen (voor tegels) is ook weer vuil werk. Daarna werk je de wanden af met verf. En ja, dan moet je de vloer afdekken.
- plafond
- vloer
- wanden (renovlies)
Vraag me alleen dan wel af, ga je bij vervolgens krijgen dat het plafond weer smerig wordt van het renovliezen? Of valt dat mee?
enige risco is dat de schilder het plafond raakt, maar beetje vakman kijkt hier voor uit en plakt bij twijfel af.Blik1984 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:52:
[...]
Mijn planning is:
- plafond
- vloer
- wanden (renovlies)
Vraag me alleen dan wel af, ga je bij vervolgens krijgen dat het plafond weer smerig wordt van het renovliezen? Of valt dat mee?
Ik zou die volgorde precies andersom doen. Beste is om eerste de wanden af te werken en dan de plafonds pas te schilderen / spuiten: De wanden zijn namelijk veel makkelijker af te plakken.... en als de wanden en plafonds klaar zijn, de vloer.Blik1984 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:52:
[...]
Mijn planning is:
- plafond
- vloer
- wanden (renovlies)
Plafond stucen is toch juist vragen om rotzooi op de muren en vloer? Ik kan moeilijk 500 m2 aan wand af gaan plakken...NCSmits schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:18:
[...]
Ik zou die volgorde precies andersom doen. Beste is om eerste de wanden af te werken en dan de plafonds pas te schilderen / spuiten: De wanden zijn namelijk veel makkelijker af te plakken.... en als de wanden en plafonds klaar zijn, de vloer.
Sorry, ik dacht dat het alleen nog om het schilderen ging... Stuccen inderdaad wel als eerste!Blik1984 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:20:
[...]
Plafond stucen is toch juist vragen om rotzooi op de muren en vloer? Ik kan moeilijk 500 m2 aan wand af gaan plakken...
- Stuccen / renovliezen
- Wanden spuiten / schilderen / behangen
- Plafond spuiten / schilderen
- Vloer leggen
[ Voor 14% gewijzigd door NCSmits op 21-07-2022 14:22 ]
Hoe denk je dat het in bestaande bouw in zijn werk gaatBlik1984 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:20:
[...]
Plafond stucen is toch juist vragen om rotzooi op de muren en vloer? Ik kan moeilijk 500 m2 aan wand af gaan plakken...
Bij nieuwbouw is het handig de stukadoor als eerste te laten komen. Ik heb wat kennissen in de bouw en die zijn het allemaal eens: De stukadoor is de varken van de bouw.
Vind ik wel ten nadele van de varkens hoor.GeeMoney schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:26:
[...]
Hoe denk je dat het in bestaande bouw in zijn werk gaat.
Bij nieuwbouw is het handig de stukadoor als eerste te laten komen. Ik heb wat kennissen in de bouw en die zijn het allemaal eens: De stukadoor is de varken van de bouw..
Ik heb van het installatiebedrijf antwoord gekregen op mijn vraag:MemeMaster schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:39:
Vraagje over de temperatuur instellingen voor de vloerverwarming/koeling bij oplevering. Ik gaf eerder aan dat ik weinig effect voel van de vloerkoeling. Ik zat te kijken naar de instellingen op de thermostaat en zag het onderstaande. Volgens de handleiding betekent dit dat de vloerkoeling in de zomer pas gaat werken bij een temperatuur van 26 graden. Persoonlijk lijkt me dat vrij hoog en zou het fijn zijn als er wordt gekoeld voordat de woning deze temperatuur bereikt. Bij de oplevering zeiden ze dat we niet aan de instellingen van de waterpomp moesten zitten daarom vraag ik me af of er misschien een goede reden is dat dit zo is ingesteld. Is het bij anderen ook zo ingesteld?..
Ik heb een ecoforest waterpomp en eplucon th-touch thermostaat.
[Afbeelding]
"In de thermostaat kan men inderdaad de functie koelen activeren. Dan dient er inderdaad een omslag temperatuur ingevoerd te worden, als dit op 26 graden staat ingesteld zal de koelfunctie pas actief worden als het aaneengesloten 24 uur 26 graden (of hoger is)
Advies is de temperatuur naar 23 graden te verlagen, als dit hinderlijk is kan men uiteraard ook 24 graden selecteren, dan komt de functie later in werking."
Het verlagen van de omslag temperatuur had ik al zelf bedacht en gedaan maar het heeft helaas niet geholpen, koeling werkt nog steeds niet. Maar nu ik bevestiging heb dat de waterpompinstallatie slecht/ onlogisch is afgesteld heb ik nog meer reden om ze te vragen alles nog eens goed na te lopen🙄.
[ Voor 8% gewijzigd door MemeMaster op 21-07-2022 18:14 ]
Kan je zien wat de temperaturen de afgelopen 24 uur waren? Zodra de temperatuur namelijk één minuut op 23.8 staat dan gebeurt er niets als hij ingesteld staat op 24.MemeMaster schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:04:
[...]
Ik heb van het installatiebedrijf antwoord gekregen op mijn vraag:
"In de thermostaat kan men inderdaad de functie koelen activeren. Dan dient er inderdaad een omslag temperatuur ingevoerd te worden, als dit op 26 graden staat ingesteld zal de koelfunctie pas actief worden als het aaneengesloten 24 uur 26 graden (of hoger is)
Advies is de temperatuur naar 23 graden te verlagen, als dit hinderlijk is kan men uiteraard ook 24 graden selecteren, dan komt de functie later in werking."
Het verlagen van de omslag temperatuur had ik al zelf bedacht en gedaan maar het heeft helaas niet geholpen, koeling werkt nog steeds niet. Maar nu ik bevestiging heb dat de waterpompinstallatie slecht/ onlogisch is afgesteld heb ik nog meer reden om ze te vragen alles nog eens goed na te lopen🙄.
De afgelopen dagen schommelt de temperatuur rond de 28 graden. Dit had de vloerkoeling sowieso moeten activeren ook met de oude instelling.Toppe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:08:
[...]
Kan je zien wat de temperaturen de afgelopen 24 uur waren? Zodra de temperatuur namelijk één minuut op 23.8 staat dan gebeurt er niets als hij ingesteld staat op 24.
Welke temperatuur meet hij? Bij onze Daikin gaat het bijvoorbeeld om de buiten temperatuur maar dat kan per unit verschillen natuurlijk.MemeMaster schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:12:
[...]
De afgelopen dagen schommelt de temperatuur rond de 28 graden. Dit had de vloerkoeling sowieso moeten activeren ook met de oude instelling.
.Toppe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:36:
[...]
Welke temperatuur meet hij? Bij onze Daikin gaat het bijvoorbeeld om de buiten temperatuur maar dat kan per unit verschillen natuurlijk.
Hangt af van gekozen modus.
Auto binnen: modus word automatisch omgezet van verwarming naar Koeling op basis van
binnentemperatuur. Dit kan worden ingesteld.
-Auto wp: modus wordt automatisch omgezet van verwarming naar koeling op basis van
buitentemperatuur. Deze instellingen worden gebruikt van de warmtepomp (auto programma).
Wij kregen van Daikin zelf de tip om het koelen gewoon handmatig te activeren. De temperatuur van het water is gelimiteerd op 18 graden en dat levert (in de Nederlandse zomer) geen problemen op met condens. Hij staat nu sinds mei op koelen en nog geen enkel probleem gehad. Dinsdagavond gewoon een heerlijke 21.5 graden in de woonkamer.MemeMaster schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:11:
[...]
.
Auto binnen: modus word automatisch omgezet van verwarming naar Koeling op basis van
-Auto wp: modus wordt automatisch omgezet van verwarming naar koeling op basis van
buitentemperatuur. Deze instellingen worden gebruikt van de warmtepomp (auto programma).
Hier staat hij op auto en dat werk prima.kepler schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:33:
[...]
Wij kregen van Daikin zelf de tip om het koelen gewoon handmatig te activeren. De temperatuur van het water is gelimiteerd op 18 graden en dat levert (in de Nederlandse zomer) geen problemen op met condens. Hij staat nu sinds mei op koelen en nog geen enkel probleem gehad. Dinsdagavond gewoon een heerlijke 21.5 graden in de woonkamer.
Ik zou niet zo snel voor auto binnen gaan, dan heb je de warmte al in huis. Bij auto WP kijkt hij gedurende x uur hoe hoog de buiten temperatuur is voordat hij inschakelt maar zodra hij 1 minuut onder die waarde komt begint hij weer opnieuw met het uren tellenMemeMaster schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:11:
[...]
.
Je zou toch verwachten dat zo’n systeem met 2 drempelwaarden werkt om te voorkomen dat je zulke effecten krijgt.Toppe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:08:
[...]
Ik zou niet zo snel voor auto binnen gaan, dan heb je de warmte al in huis. Bij auto WP kijkt hij gedurende x uur hoe hoog de buiten temperatuur is voordat hij inschakelt maar zodra hij 1 minuut onder die waarde komt begint hij weer opnieuw met het uren tellen
Bv als de temperatuur boven 25 komt begint de teller te lopen en pas als hij onder de 24 zakt stopt hij.
Inderdaad. Alleen is dat volgens Daikin niet het geval.Farmerwood schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:47:
[...]
Je zou toch verwachten dat zo’n systeem met 2 drempelwaarden werkt om te voorkomen dat je zulke effecten krijgt.
Bv als de temperatuur boven 25 komt begint de teller te lopen en pas als hij onder de 24 zakt stopt hij.
Heel gaaf! Echt heel mooi gedaan vind ik. Maakt wel een groot verschil in uitstraling tov een standaard trap vanuit de bouw.millerman_sf schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:00:
Na wat vertragingen was het gisteren eindelijk zover, een nieuwe trap! Het heeft een hoop tijd, stress en geld gekost, maar we zijn er super blij mee!
***members only***
Die is alle stress en zijn geld wel waard lijkt me. Prachtig zo!millerman_sf schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:00:
Na wat vertragingen was het gisteren eindelijk zover, een nieuwe trap! Het heeft een hoop tijd, stress en geld gekost, maar we zijn er super blij mee!
***members only***
Wat mooi! Wou dat ik zoiets in de nieuwbouw kon doen maar hele trap van de wand krijgen gaat niet lukken ben ik bangmillerman_sf schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:00:
***members only***
Heel gaaf! Mag ik vragen welke kleur dat is op de muur? Royal Blue?millerman_sf schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:00:
***members only***
Heel mooi!millerman_sf schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:00:
***members only***
Waar heb je die houten muurbekleding vandaan als ik vragen mag?
Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.
Is Woodupp of Akupanel waarschijnlijk.messi schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:17:
[...]
Heel mooi!
Waar heb je die houten muurbekleding vandaan als ik vragen mag?
Gezien de kleur gok ik de eerste.
Erg nice, kan niet wachten tot onze trap gedaan is in decembermillerman_sf schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:00:
***members only***
Wij hebben een rijtjeshuis met kap toegewezen gekregen. Standaard is de zolder een open ruimte met open trap. In de meerwerk lijst is er een mogelijkheid om de zolder op te splitsen in een dichte overloop en twee onbenoemde ruimten. Deze optie kost €3000.
Het probleem is nu dat dit erbij vermeld staat “ Let op! Bij keuze van deze optie vervalt de NOM (Nul Op de Meter) garantie en kan het energielabel afwijken.”
Waarom zou bij deze optie de NOM vervallen?
Door de NOM ontvangen we 25k extra hypotheek, wat zeer welkom is. Vandaar dat we hier nu over in een dilemma zitten
Overigens, waarom niet achteraf zelf die dichte overloop en benoemde ruimtes (laten) maken? Denk dat dat ook wel voor goedkoper dan 3k kan.
Het ligt aan de indeling natuurlijk, maar voor 3k zou ik het gewoon direct meenemen in de bouw. Dan is alles in dezelfde kwaliteit en met garantie.Fedde schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:55:
Mogelijk omdat het nu als onbenoemde ruimte is aangerekend en daarom geen (hoog) energieverbruik heeft. Door het te splitsen wordt mogelijk rekentechnisch het verbruik hoger en daarom red je je nul op de meter niet meer? Dat is het enige wat ik kan bedenken.
Overigens, waarom niet achteraf zelf die dichte overloop en benoemde ruimtes (laten) maken? Denk dat dat ook wel voor goedkoper dan 3k kan.
Ik heb in ons oude huis 4 jaar geleden ook de zolder (met puntdak) zelf opgedeeld in 2 kamers met overloop, en alleen voor materiaal was ik toen al iets van 1500 euro kwijt volgens mij.
Zeker als je ventilatie, verwarming en lichtknopjes erbij krijgt is het een goede deal.
Edit: hmm 2 onbenoemde ruimtes, dan dus geen ventilatie en verwarming toch?
[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 23-07-2022 16:30 ]
Er zit wel vloerverwarming en verkoeling in, maar die gaat dan tot 18 graden. Ventilatie weet ik niet zeker. Er zit niet standaard een dakraam in, die laten wij met meerwerk aan beiden kanten doenkepler schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:29:
[...]
Het ligt aan de indeling natuurlijk, maar voor 3k zou ik het gewoon direct meenemen in de bouw. Dan is alles in dezelfde kwaliteit en met garantie.
Ik heb in ons oude huis 4 jaar geleden ook de zolder (met puntdak) zelf opgedeeld in 2 kamers met overloop, en alleen voor materiaal was ik toen al iets van 1500 euro kwijt volgens mij.
Zeker als je ventilatie, verwarming en lichtknopjes erbij krijgt is het een goede deal.
Edit: hmm 2 onbenoemde ruimtes, dan dus geen ventilatie en verwarming toch?
Klinkt logisch als je het zo uitlegt. Hmm wat een dilemma. Ik denk dat we moeten overwegen om het zelf te doen dan. Ik wist niet dat het goedkoper konFedde schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:55:
Mogelijk omdat het nu als onbenoemde ruimte is aangerekend en daarom geen (hoog) energieverbruik heeft. Door het te splitsen wordt mogelijk rekentechnisch het verbruik hoger en daarom red je je nul op de meter niet meer? Dat is het enige wat ik kan bedenken.
Maar ook inclusief twee deuren, stopcontacten en lichtknopjes naast de deur? Zelfde muren als de rest van het huis?Olivertwist278 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:41:
[...]
Er zit wel vloerverwarming en verkoeling in, maar die gaat dan tot 18 graden. Ventilatie weet ik niet zeker. Er zit niet standaard een dakraam in, die laten wij met meerwerk aan beiden kanten doen
Hoeveel extra meter muur praten we over?
Voor 3000 euro zou ik het dan echt niet zelf gaan doen
Zorg wel dat je, zoals eerder benoemd de voorbereiding laat treffen. Dus: ventilatie, groepen, loze leidingen evt. en nadenken over verbruik. Dus werkkamer? Dan ook UTP/loze leiding. Met HSB of Metalstud kan je redelijk makkelijk zelf wat maken. Veel over op Youtube te vinden ook.Olivertwist278 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:44:
[...]
Klinkt logisch als je het zo uitlegt. Hmm wat een dilemma. Ik denk dat we moeten overwegen om het zelf te doen dan. Ik wist niet dat het goedkoper kon
Overigens zou ik nog wel navragen waarom de NODM vervalt, dan weet je het zeker.
Edit: het gaat mij vooral om het voorkomen vervallen van NODM. Kosten an sich zijn redelijk, zelf kan goedkoper m.i.
[ Voor 8% gewijzigd door Fedde op 23-07-2022 16:48 ]
Misschien is dit een noob vraag, maar is 1 schakelgroep voor de gehele zolder niet genoeg dan?GeeMoney schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:00:
Wat @Fedde zegt, achteraf doen. Zorg alleen dan wel dat je mechanische ventilatie aan beide kanten krijgt en eigen stroom of schakelgroepen, dat scheelt een hoop geklooi achteraf.
Als je op je zolder je vaatwasser, CV en droger aansluit gaat het hard :-). Uiteindelijk is het dus gebruiksafhankelijk. Oh en zeker geen noob vraag.Olivertwist278 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:52:
[...]
Misschien is dit een noob vraag, maar is 1 schakelgroep voor de gehele zolder niet genoeg dan?
[ Voor 11% gewijzigd door Fedde op 23-07-2022 17:53 ]
Als je er echt twee slaapkamers van wilt maken of een slaapkamer met hobby/werk kamer is het makkelijk dat ze een eigen lichtpunt geschakeld hebben en afhankelijk van je doeleinden is een loze groep extra gewoon handig voor de toekomst. Ook ventilatie in elke ruimte is handig maar omdat ze nu onbenoemd blijven krijg je vanuit de bouw 9 van 10 keer geen elektra apart en geen ventilatie.Olivertwist278 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:52:
[...]
Misschien is dit een noob vraag, maar is 1 schakelgroep voor de gehele zolder niet genoeg dan?
Inclusief twee deuren en zelfde muur. muur het zullen twee extra muren zijn, omdat er in de midden van de zolder een technisch hok zit. Zal niet heel veel meters zijn qua muur, omdat het meer een verlenging van het hok zal zijn.kepler schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:47:
[...]
Maar ook inclusief twee deuren, stopcontacten en lichtknopjes naast de deur? Zelfde muren als de rest van het huis?
Hoeveel extra meter muur praten we over?
Voor 3000 euro zou ik het dan echt niet zelf gaan doenKlinkt als een hele redelijke prijs, dan krijg je dus alles hetzelfde als de rest van het huis
Over schakelaars zijn er ook bij inbegrepen alleen stopcontacten worden niet benoemd.
Klinkt inderdaad als een mooie prijs alleen zonde dat de NOM dan vervalt
Blijft toch gek, kan je niet navragen waarom die vervalt? Wellicht is 1 paneel extra of het afnemen van een andere optie voldoende om die ook te behouden of een meting voor te laten doen?Olivertwist278 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:01:
[...]
Inclusief twee deuren en zelfde muur. muur het zullen twee extra muren zijn, omdat er in de midden van de zolder een technisch hok zit. Zal niet heel veel meters zijn qua muur, omdat het meer een verlenging van het hok zal zijn.
Over schakelaars zijn er ook bij inbegrepen alleen stopcontacten worden niet benoemd.
Klinkt inderdaad als een mooie prijs alleen zonde dat de NOM dan vervalt
Ik sluit me hier ook echt wel bij aan. De context waarom het vervalt mist en daarmee ook de (on)mogelijkheid te kijken of je deze toch kan behouden.GeeMoney schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:06:
[...]
Blijft toch gek, kan je niet navragen waarom die vervalt? Wellicht is 1 paneel extra of het afnemen van een andere optie voldoende om die ook te behouden of een meting voor te laten doen?
:strip_exif()/f/image/61NM4ds3wjpImykbIexAoYV6.jpg?f=fotoalbum_large)
De blauwe lijnen heb ik zelf erin gezet. Ik vermoed dat daar de muren komen met een deur erin. We willen van beiden ruimtes een werkkamer maken. In de beschrijving staat dat het incl. Vloerverwarming en wtw is. In beiden ruimtes laten we dakramen plaatsen
[ Voor 12% gewijzigd door Olivertwist278 op 23-07-2022 18:08 ]
Begin augustus hebben we een gesprek met de makelaar, waarin ik het zeker zal vragen. Ik ben alleen een beetje bang dat die het ook niet echt weet of het afwimpelt met een antwoord wat nergens op slaatGeeMoney schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:06:
[...]
Blijft toch gek, kan je niet navragen waarom die vervalt? Wellicht is 1 paneel extra of het afnemen van een andere optie voldoende om die ook te behouden of een meting voor te laten doen?
Aannemer moet dit beantwoorden, jij bent uiteindelijk zijn opdrachtgever.Olivertwist278 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:10:
[...]
Begin augustus hebben we een gesprek met de makelaar, waarin ik het zeker zal vragen. Ik ben alleen een beetje bang dat die het ook niet echt weet of het afwimpelt met een antwoord wat nergens op slaat
Als het inclusief vloerverwarming is en wtw dan is het dus geen onbenoemde ruimte meer en moeten ze dus aan de warmte en ventilatie eisen voldoen wat dus in theorie extra capaciteit vraagt van je installatie. Dat zal er dus voor zorgen dat je de gestelde norm vanuit de bouw niet meer gaat halen.Olivertwist278 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:07:
Misschien helpt dit om een beter beeld te scheppen:
[Afbeelding]
De blauwe lijnen heb ik zelf erin gezet. Ik vermoed dat daar de muren komen met een deur erin. We willen van beiden ruimtes een werkkamer maken. In de beschrijving staat dat het incl. Vloerverwarming en wtw is. In beiden ruimtes laten we dakramen plaatsen
Waarschijnlijk een paneel extra op het dak of iets creatiefs met wel vloerverwarming laten leggen maar niet aansluiten of wel de wtw buizen maar niet aansluiten
Oh, en mocht je dit nemen, vraag dan wel nieuwe tekeningen op waarop alles staat ingetekend inclusief dus lichtpunten, schakelaars, wtw ventielen en deuren.
Het wil nog weleens mis gaan en achteraf is het dan lastig bewijzen wat er wel of niet is afgesproken en op welke plaatsen wat zou moeten zitten.
[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 23-07-2022 18:12 ]
Dit staat in de beschrijving:Fedde schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:09:
Ter controle. Staat het in de meerwerkoptie dat vloerverwarming erbij komt (en mechanische ventilatie?). Of zit dit er al in en is de meerwerkoptie puur de 2 wanden doortrekken en een deur plaatsen. In geval A: meerwerk het waard. In geval B. Meerwerk niet waard. Context NOM vervalt blijft relevant tho.
“Op de tweede verdieping wordt een afgesloten overloop gecreërd.
De zolderruimte wordt verdeeld in twee onbenoemde ruimten.
Dit wordt gerealiseerd door middel van het plaatsen van gibo scheidingswanden met hierin deurkozijnen met deuren (met bovenlicht). De onderzijde van de dakkap wordt niet afgewerkt. Deze optie is inclusief aanpassing vloerverwarming en WTW.”
Ventilatie wordt niet benoemd, maar wellicht compenseren we dat met de dakramen?
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.