niets moet......behalve adem halen
Pak een stuk karton met die afmetingen en je weet het zekerNiwla schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:29:
Waarschijnlijk een enorme kneuzenvraag maar: Hoe groot is de kans dat een glazen douchewand van 120cmx200cm niet door een trapgat met dubbele draai past?
Klopt! Die truc is mij bekend. Maar ik heb de sleutel nog niet maar wil wel een douchewand vooruit bestellenkepler schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:35:
[...]
Pak een stuk karton met die afmetingen en je weet het zeker
120x200 klinkt als een lang persoon met één arm uitgestrekt. Zou dat lukken? (Geen retorische of sarcastische vraag. Ik vind het zelf moeilijk voor te stellen. Hoogte gaat wel natuurlijk, maar breedte?)Niwla schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:29:
Waarschijnlijk een enorme kneuzenvraag maar: Hoe groot is de kans dat een glazen douchewand van 120cmx200cm niet door een trapgat met dubbele draai past?
Bij mij paste het niet, maar het velux raam bracht uitkomst.cosmo_roel schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:47:
[...]
120x200 klinkt als een lang persoon met één arm uitgestrekt. Zou dat lukken? (Geen retorische of sarcastische vraag. Ik vind het zelf moeilijk voor te stellen. Hoogte gaat wel natuurlijk, maar breedte?)
Ik heb op de eerste verdieping ook een enorm raam waar het doorheen zou kunnen maar heeft zeker niet mijn voorkeuroinkoink12 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:48:
[...]
Bij mij paste het niet, maar het velux raam bracht uitkomst.
moet zeggen dat het qua ruimte, ik het uiteindelijk relaxter vond dan de trap, 2 man boven, 2 man beneden en je kan hem gewoon recht naar binnen tillen, dekentje voor de onderkant.Niwla schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:52:
[...]
Ik heb op de eerste verdieping ook een enorm raam waar het doorheen zou kunnen maar heeft zeker niet mijn voorkeur
Als er al eerdere fases opgeleverd zijn even vragen bij mensen of je het mag proberen?Niwla schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:38:
[...]
Klopt! Die truc is mij bekend. Maar ik heb de sleutel nog niet maar wil wel een douchewand vooruit bestellen
Heb hier al meerdere keren mensen aan de deur gehad uit een volgende fase met vragen over het huis.
Volgende week komt mijn neef (elektricien) helpen om de meterkast uit te breiden. Incl reservering voor wat toekomstige groepen past het gewoon niet (meer) in 2 kasten (met 36 slots) en moet er dus een 3de bij.

Komt in dit geval vooral door wat krachtgroepen.
- Kookplaat (reeds aanwezig)
- Zonnepanelen (reeds aanwezig)
- Laadpaal auto (Hopelijk binnen afzienbare termijn)
- Werkbank in de berging. Dan kan daar tenminste zonder risico gereedschap aan. WCD's daar zitten vanuit de bouw op dezelfde groep als het halve huis...
- Reservering 1 extra krachtgroep met het oog op toekomstige uitbreiding van de zonnepanelen tegelijk met aanschaf elektrische auto.
Die 3 extra groepen kosten dus al 12 'slots' in de kast.
In huis en voor de tuin ook nog een paar extra groepen gepland en wil wat ruimte reserve houden voor nu nog onvoorziene uitbreiding.
Onderstaande foto is nog van voor de oplevering. Warmtewisselaar van het warmtenet ontbreekt hier ook nog. Inmiddels zit er nog een extra krachtgroep bij voor de zonnepanelen. Dus heb 2 slots vrij op dit moment.
Linker kast wordt vervangen door een hoge en rechts past op de millimeter nauwkeuring nog een 3de (getest met deksel van huidige kast) Moeten wel het wcd en aardedraad verleggen via de andere kant.
:strip_exif()/f/image/GgDmo8g2FzvUNhRNx70un2ee.jpg?f=fotoalbum_large)
Tip is hier: Vraag altijd je aannemer vast een extra lege kast te plaatsen of daar op z'n minst ruimte voor vrij te houden. Gaat allemaal best hard met eigen groepen voor wasmachine, droger, oven(s), quooker, warmtepomp, zonnepanelen, airco, tuin, etc etc
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Mijn vriendin en ik hebben sinds kort een nieuwbouw huis(eerste koophuis) gekocht. We hebben 40k vanuit de hypotheek over voor meerwerk en wellicht meer nodig uit eigen zak. Ik probeer mijn vriendin uit te leggen dat het niet goedkoop zal zijn, maar daar is zij het niet mee eens.
Zouden jullie eens voorbeelden kunnen geven wat veel duurder bleek dan gedacht?
Hangt volledig af van wat jullie willen? als je je huis compleet standaard bouw af neemt kost het je 0 extra.Olivertwist278 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:56:
Hallo iedereen,
Mijn vriendin en ik hebben sinds kort een nieuwbouw huis(eerste koophuis) gekocht. We hebben 40k vanuit de hypotheek over voor meerwerk en wellicht meer nodig uit eigen zak. Ik probeer mijn vriendin uit te leggen dat het niet goedkoop zal zijn, maar daar is zij het niet mee eens.
wil je een uitbouw, dakkappel, wat los spul zit je al snel aan 50k+.
Daarnaast heb je altijd je kosten voor vloeren, muren, meubels.
Maar dat het hoe dan ook niet goedkoop wordt, staat als een paal boven water.
[ Voor 5% gewijzigd door jessy100 op 18-07-2022 17:02 ]
Je hebt zelf een redelijke hand in hoe duur of niet duur het wordt:Olivertwist278 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:56:
Hallo iedereen,
- Zit er nog geen keuken in? En zo nee, ga je dan voor een luxe keuken of juist een eenvoudige?
- Wat voor vloer neem je?
- Ga je alles stuccen/renovliezen?
- Ga je zelf alles schilderen, of laat je het doen?
- Ga je veel meerwerk nemen of niet?
Wij zijn ongeveer 25-30% van de koopprijs kwijt aan extra kosten (exclusief tuin).
Olivertwist278 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:56:
Hallo iedereen,
Prijzen verschillen natuurlijk per bouwer.Olivertwist278 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:56:
Hallo iedereen,
Wat prijzen zoals die bij ons op de meerwerklijst staan.
Uitbouw 1,8M rond de 15k
Uitbouw 2,4M rond de 19K
Dakkapel rond de 9K
Extra zonnepaneel rond de 500 euro, standaard zitten er 9 op maar wij leggen er 10 extra bij.
Stopcontacten, loze leiding reken ook makkelijk 100 a 200 euro per stuk.
Al met al komen wij met meerwerk, keuken, badkamer, vloeren, muren, raambekleding en tuin makkelijk rond de 100k extra uit vermoed ik.
I intend to live forever. So far, so good.
Sorry ik had wat duidelijker moeten zijn, maar ik had het vooral over de kosten die niet in de meerwerklijst staan. Zoals bijvoorbeeld de vloer, stucen en wat er allemaal meer bij komt kijken.jessy100 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:00:
[...]
Hangt volledig af van wat jullie willen? als je je huis compleet standaard bouw af neemt kost het je 0 extra.
wil je een uitbouw, dakkappel, wat los spul zit je al snel aan 50k+.
Daarnaast heb je altijd je kosten voor vloeren, muren, meubels.
Maar dat het hoe dan ook niet goedkoop wordt, staat als een paal boven water.
Niet perse duurder als gedacht, maar wat snel in de kosten gaat lopen zijn (tussen haakjes wat we kwijt waren, of gebudgetteerd hebben):Olivertwist278 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:56:
Hallo iedereen,
- badkamer (17k)
- keuken (27k)
- ruwbouw aanpassingen (25k)
- vloer (17k)
- afwerking muren/plafond (18k)
- trap (5k)
- deuren (2k)
Dan hebben we het nog niet gehad over inrichting zoals gordijnen, zonwering, eettafel/stoelen, bank, etc.
[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 18-07-2022 17:21 ]
Mooiere badkamer meerwerk - 15kOlivertwist278 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:56:
Hallo iedereen,
Kunststof kozijnen verschillende opties meerwerk (haakse las verbinding, houtnerffolie aan de binnenzijde i.p.v. lelijk glad wit, etc.) - 6k
Meerwerk elektra (extra wcds, loze leidingen, voorbereiden zonnescherm etc) - 5,5k
En niet perse meer dan verwacht, maar altijd wel prijzig:
Alles binnen renovliezen en sauzen, en houtwerk schilderen - 9k
Zonwering binnen - 7k
Keuken - 20k
Paar voorbeelden. En dan hebben we echt niet heel gek gedaan.
[ Voor 9% gewijzigd door praliwi op 18-07-2022 17:21 ]
Bij ons is het totaal ~2x zoveel geworden dan we hadden gedacht (deels door dit topicOlivertwist278 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:56:
Hallo iedereen,
[ Voor 12% gewijzigd door jugger naut op 18-07-2022 17:22 ]
Hier wel een aantal zaken duurder dan initieel gedacht, maar dat komt vooral door het kiezen voor gemaakt:Olivertwist278 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:17:
[...]
Sorry ik had wat duidelijker moeten zijn, maar ik had het vooral over de kosten die niet in de meerwerklijst staan. Zoals bijvoorbeeld de vloer, stucen en wat er allemaal meer bij komt kijken.
Vloer: initieel wilden we de vloer in de garage niet laten betegelen, uiteindelijk toch maar gedaan en dan ook gelijk in visgraat met dezelfde tegels als de hele BG
Wanden: ipv alle wanden wit laten renovliezen en sausen hebben we het gelijk in de juiste kleur laten sauzen ipv zelf nog aan de slag te gaan
Plinten: ipv zelf plaatsen hebben we het laten doen
Zo zijn er nog wel een paar voorbeelden. Uiteindelijk allemaal dingen die we niet hadden hoeven doen, maar na 1,5 jaar wachten op je huis, ben je helemaal klaar met het maken van keuzes en laat je het ‘t liefst gewoon allemaal door iemand fixen.
Daarnaast; ritjes naar de bouwmarkt kosten ook handen vol geld.. Als je me vraagt wat ik allemaal gehaald heb, geen idee.
Onderschat vooral de bouwmarkt niet inderdaad. Elke keer als ik daar heen ga is het toch op een of andere manier weer >150 euroSquareOne schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:23:
[...]
Hier wel een aantal zaken duurder dan initieel gedacht, maar dat komt vooral door het kiezen voor gemaakt:
Vloer: initieel wilden we de vloer in de garage niet laten betegelen, uiteindelijk toch maar gedaan en dan ook gelijk in visgraat met dezelfde tegels als de hele BG
Wanden: ipv alle wanden wit laten renovliezen en sausen hebben we het gelijk in de juiste kleur laten sauzen ipv zelf nog aan de slag te gaan
Plinten: ipv zelf plaatsen hebben we het laten doen
Zo zijn er nog wel een paar voorbeelden. Uiteindelijk allemaal dingen die we niet hadden hoeven doen, maar na 1,5 jaar wachten op je huis, ben je helemaal klaar met het maken van keuzes en laat je het ‘t liefst gewoon allemaal door iemand fixen.
Daarnaast; ritjes naar de bouwmarkt kosten ook handen vol geld.. Als je me vraagt wat ik allemaal gehaald heb, geen idee.
Waarom zou je de (nieuwe) kozijnen vervangen voor andere kozijnen bij een nieuwbouwwoning?praliwi schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:19:
[...]
Mooiere badkamer meerwerk - 15k
Kunststof kozijnen verschillende opties meerwerk (haakse las verbinding, houtnerffolie aan de binnenzijde i.p.v. lelijk glad wit, etc.) - 6k
Meerwerk elektra (extra wcds, loze leidingen, voorbereiden zonnescherm etc) - 5,5k
En niet perse meer dan verwacht, maar altijd wel prijzig:
Alles binnen renovliezen en sauzen, en houtwerk schilderen - 9k
Zonwering binnen - 7k
Keuken - 20k
Paar voorbeelden. En dan hebben we echt niet heel gek gedaan.

We hebben ze niet vervangen voor nieuwe, maar gekozen voor een aantal opties die ze duurder maken. Zoals ook beschreven.Z___Z schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:04:
[...]
Waarom zou je de (nieuwe) kozijnen vervangen voor andere kozijnen bij een nieuwbouwwoning?
Was trouwens bij nader inzien geen 6 maar 4,5k.
[ Voor 7% gewijzigd door praliwi op 18-07-2022 18:08 ]
ohja, verkeerd gelezenpraliwi schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:05:
[...]
We hebben ze niet vervangen voor nieuwe, maar gekozen voor een aantal opties die ze duurder maken. Zoals ook beschreven.
Valt in de categorie stompe binnendeuren enzo. Niet perse nodig.
Klopt helemaal! Dat is de verleiding die zo groot is bij nieuwbouw. We gaven uiteindelijk dus meer uit dan verwacht aan opties die niet perse nodig waren. Als het budget het niet toelaat dan laat je die dus inderdaad vallen.Z___Z schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:08:
[...]
ohja, verkeerd gelezen
Valt in de categorie stompe binnendeuren enzo. Niet perse nodig.
Dit kan per geval gigantisch uiteenlopen. Wij doen bewust een aantal dingen zelf om te besparen en omdat we het leuk vinden om zelf een steentje bij te dragenOlivertwist278 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:56:
Hallo iedereen,
Wij zijn (als voorbeeld) de volgende zaken ongeveer kwijt (2-kapper van ongeveer 200 m2 oppervlakte):
- Keuken (laten doen): 20K -> Eiland, Quooker, koffiecorner, 2 ovens/magnetron, Bora, etc.
- Badkamer (Grotendeels laten doen): 5K -> De basis vanuit de bouw, turningkey, laten doen (dus tegels en standaard wasbak en Grohe Regendouche). Achteraf plaats ik zelf een dubbele wasbak, betere regendouche, kastje, spiegel -> 4K extra dus in totaal 9K
- Stucen (laten doen): 130m2 stucen en 200m2 sauzen(wit en een Flexa kleurtje): 3,5K
- Behangen slaapkamers: 1K -> Doen we zelf
- Beganegrond vloer: 5K: Klik PVC met ondervloer -> zelf leggen
- 1e verdieping en zolder: 3,5K normaal laminaat -> zelf leggen
- Zolderkamers maken (2x): 1K aan materialen, zelf gedaan. Offertes hiervoor lagen tussen de 10-13K dus lekkere besparing. Wel helemaal kapot nu na een week losgaan, zeker omdat ik normaal een kantoorbaan heb en niets gewend ben
- Plafonds in (geisoleerde) garage: 400 euro, zelf gedaan
- Tuin (laten doen): 30K: Tegels, hekken, grond, zand, aanleg, afgraven, oprit, blokhut, etc, dus totaal. Opp. tuin is 280m2 Plantjes komen er later nog wel bij.
- 3x Rolluiken: 1,5K -> Zelf plaatsen
- Extra deur gezet in de gang om een gangkast te maken: 300 euro
- Taatsdeur: 2,5K -> Laten doen
Hebben jullie het gesprek bij de aannemer al gehad?Olivertwist278 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:56:
Hallo iedereen,
Korte opsomming:
- Meerwerk elektra, aan/afvoer water en (vloer)koeling €12.000
- Bouwkundige aanpassingen €34.000
- Badkamer €8000
- Keuken €22.000
- Vloer begaande grond €9000
- Schilderen en behangen €7000
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Gok dat het leeuwendeel van dit topic wel een adresje wilt voor die prijs
€1000 voor wat behang is dan weer ‘t andere uitersteSource90 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:22:
"Stucen (laten doen): 130m2 stucen en 200m2 sauzen(wit en een Flexa kleurtje): 3,5K"
Wij hebben het bij deze partij 4 jaar geleden laten doen en nu weer. Was prima, enige minpuntje vonden we dat ze wat teveel troep achterlieten waardoor we nog 2 uur aan het schoonmaken warenSource90 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:22:
"Stucen (laten doen): 130m2 stucen en 200m2 sauzen(wit en een Flexa kleurtje): 3,5K"

Net nog effe nagekeken, is zelfs 1200 euro. Is wel 2 (grote) muren in de woonkamer erbij, en 3 slaapkamers volledig.Toppe schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:38:
[...]
€1000 voor wat behang is dan weer ‘t andere uiterste
Je kan beter 50k extra lenen en dit in je bouwdepot laten zitten en op het einde terug storten.Olivertwist278 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:56:
Hallo iedereen,
Heeft een paar voordelen.
1) je hebt een buffer.
2) wanneer je die 50k terug stort, verlaag je je LTV ten opzichte van je initiele lening, waardoor wellicht je hypotheekrente omlaag gaat.
Ik kan je zeggen dat 40k krap is. Sterker nog, ik ga je vertellen dat je het daarmee niet gaat redden, ongeacht je situatie te kennen.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
en ja het is niet het grootste huis (<100m2), en je hebt dan ook niet het beste van het beste, maar het kan zeker. ik zie ook altijd op tweakers hier keukens van 20k+ voorbij komen maar ik kan je verzekeren dat echt niet iedereen dat heeft hoor. (wat overigens ook prima is he, ook al zit je in een ander segment helpt het toch enorm om meningen/ervaringen van anderen te horen
badkamer 7,5k
keuken 15k
vloer 5k
stucwerk/behang 5k
elektra/bouw/afvoer/plaats wijzigingen etc meerwerk 5k
en dan heb je nog 3,5k 'vrij' te besteden of voor uitloop van een van bovenstaande zaken
[ Voor 14% gewijzigd door Il 2 op 18-07-2022 20:41 ]
De vuistregel is dacht ik VON prijs + 15 a 20 procent.
Volgens mij herkent iedereen hier wel de kreet: "Laten we het dan maar in één keer goed doen!"praliwi schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:10:
[...]
Klopt helemaal! Dat is de verleiding die zo groot is bij nieuwbouw. We gaven uiteindelijk dus meer uit dan verwacht aan opties die niet perse nodig waren. Als het budget het niet toelaat dan laat je die dus inderdaad vallen.
Hangt ook af van je wensen en de eisen die je stelt natuurlijk. Als je totaal geen meerwerk afneemt, een Ikea keuken en zelf alles in de renovlies gaat zetten en sausen kom je een aardig eind met 40K.JackBol schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:02:
[...]
Ik kan je zeggen dat 40k krap is. Sterker nog, ik ga je vertellen dat je het daarmee niet gaat redden, ongeacht je situatie te kennen.
Overigens nog een bodemloze put: de tuin. Echt z’n kostenpost waar je je goed op verkijkt.
Toch maar uitgegraven vanwege puin voor de oprit
Toch maar drainage wantja nu ligt het nog open
Toch maar gebakken klinkers voor de oprit
Toch maar graszoden want snel klaar.
En toen viel de tuin wat te duur uit

Nu hebben we niet eens een grote tuin, maar ja je wil het meteen goed doen he.
Het lukt niet meer vanuit ons bouwdepot (te weinig berekend). Dus moeten we het doen van de overwaarde.
Even wat tegenwicht tegen de berekeningen hier.Olivertwist278 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:56:
Hallo iedereen,
Uiteindelijk komt het neer op jullie wensen en eisen. In dit topic zitten veel IT'ers met een bovenmodaal inkomen en/of veel overwaarde. Dit zal een vertekend beeld geven. Als je echt een gedegen advies van ons wilt. Deel met ons de cijfers; hoeveel denk je per onderdeel uit te geven en hoeveel marge heb je daarin genomen.
De vraag is vooral: Hoeveel kan je zelf en waar ben je bereid compromissen te maken? Kies je voor de standaard badkamer, met standaard tegels, dan hoeft dat niet duur te zijn. Maar: zodra je voor een ander tegeltje kiest, of een ander bad loopt het heel snel in de papieren (daar haalt de aannemer zijn winsten)Olivertwist278 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:56:
Hallo iedereen,
Voor de keuken idem: Hoe flexibel ben je? Bij sommige projecten mag je de standaard minikeuken weglaten en krijg je daarvoor wat geld terug. Meestal kun je voor dat geld een grotere Ikea keuken zetten. Ga je naar de keukenleverancier van het project, maak dan je borst maar nat! In het ideale geval kun je naar een onafhankelijke keukenzaak (Wij zijn hier geweest: https://www.steinkeuken.nl/, maar er zijn er nog veel meer) en dan bespaar je goed ten opzichte van de projectkeukens (maar je bent uiteraard duurder uit dan bij Ikea of Kvik).
Stucwerk/schilderwerk/vloeren hetzelfde. Kies je voor de projectleverancier, dan betaal je de hoofdprijs. Laat je dit achteraf door een plaatselijke partij doen, is het niet goedkoop, maar ook niet overdreven duur. Het goedkoopst is zelf doen.
Vergis je ook niet in stoffering en zonwering. Dat zijn geen goedkope producten (en blijf voor zonwering weg bij de budget-partijen als JVS)
Bespaar in ieder geval niet op zaken die echt met de bouw mee moeten, zoals extra stopcontacten/leidingen voor netwerk etc. Dat wil je niet achteraf zelf doen. Denk ook al na over zaken als airco: Wil je dat later misschien, laat het dan voorbereiden door na te denken over de plaats van de leidingen zodat je zachte blokken in de vloer kunt laten werken. Je hebt dan de garantie dat je daar later door de vloer heen kunt boren en dus niet in de vloerverwarming of andere leidingen uit komt.
PS. Ik heb het even nagezocht, maar onze woning kostte in 2018 in de basis 537. Dat werd 620 met uitbouw 2,4x8,5 meter over twee verdiepingen, grotere berging en afwerkpakket. De uiteindelijke begroting was 725. Dat is dus 35% boven de basisprijs en 17% boven de prijs met grote opties.
De tuin kwam daar nog bij. De bestrating (120 m2 betonklinkers en 35 m2 keramiek) kostte me 6k, de ondergrond nog eens 2,5k en de arbeid 3,5k. Totaal 12k puur voor de bestrating dus. De rest van de tuin heb ik zelf gedaan, maar kostte ook nog eens dat bedrag aan beplanting en materialen. Zoals hier al aangegeven, de tuin is typisch iets wat je over het hoofd ziet in de begroting...
[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 19-07-2022 08:00 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
We wonen nu ongeveer 2 maanden in ons gasloze nieuwbouwhuis (n.o.m. 16 zonnepanelen, aardwarmtepomp, tuin op het zuiden) en we waren benieuwd hoe dagen zoals vandaag zouden aanvoelen qua temp. De binnentemp. is nu enkele dagen 21,5 graden, maar dankzij de vloerkoeling (en de grote tegels, waar ik gewoon superblij mee ben haha) voelt het echt koeler aan. Je voelt echt een aangename koelte als je van buiten komt.
Tot nu toe zeer tevreden over de vloerkoeling en isolatie van het huis. Eerste verdieping ook aangenaam. De temperatuur is daar wel hoger: 22,5. Spijt dat ik niet op zolder ook vloerverwarming-en koeling heb genomen, alhoewel ik me afvraag of het voor daar het wondermiddel is
Andere ook goede/slechte ervaringen met de vloerkoeling? Ik wens iedereen een aangename binnentemperatuur toe

[ Voor 56% gewijzigd door Bteq op 19-07-2022 09:14 ]
De tuin, phoeh, alles is duurder geworden, maar materiaal voor erfafscheiding en tuin aanleg zijn wel GIGANTISCH gestegen.Toppe schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:39:
[...]
Hangt ook af van je wensen en de eisen die je stelt natuurlijk. Als je totaal geen meerwerk afneemt, een Ikea keuken en zelf alles in de renovlies gaat zetten en sausen kom je een aardig eind met 40K.
Overigens nog een bodemloze put: de tuin. Echt z’n kostenpost waar je je goed op verkijkt.
Paar jaar terug nog een schutting met betonpalen laten zetten voor 70 p/m. Tegenwoordig liggen de prijzen rond de 120 p/m

Hetzelfde geldt voor de bestrating

Hier ook tuin op het zuiden, zaterdag echter hogere opbrengst dan gister 🤔Bteq schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:49:
Misschien niet helemaal ontopic, maar toch wil ik het even delen:
We wonen nu ongeveer 2 maanden in ons gasloze nieuwbouwhuis (n.o.m. 16 zonnepanelen, aardwarmtepomp, tuin op het zuiden) en we waren benieuwd hoe dagen zoals vandaag zouden aanvoelen qua temp. De binnentemperatuur is nu enkele dagen 21,5 graden, maar dankzij de vloerkoeling (en de grote tegels, waar ik gewoon superblij mee ben haha) voelt het echt koeler aan. Je voelt echt een aangename koelte als je van buiten komt.De thermostaat zal vanmiddag nog wel een hogere temperatuur aangeven, maar eigenlijk merk je het binnen niet.
Tot nu toe zeer tevreden over de vloerkoeling en isolatie van het huis. Eerste verdieping ook aangenaam. De temperatuur is daar wel hoger: 22,5. Spijt dat ik niet op zolder ook vloerverwarming-en koeling heb genomen, alhoewel ik me afvraag of het voor daar het wondermiddel is. Opbrengst zonnepanelen gisteren: 32,8kwh.
Ben benieuwd wat vandaag doet.
/f/image/anUxHsQateZq2p4hxUl7c3iF.png?f=fotoalbum_large)
Zowel zondag als gister was 42kWh.
Wow, mooie opbrengst haha! Hoeveel panelen heb je wel niet liggen joh? Zondag had ik 34,1kwhSource90 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:04:
[...]
Hier ook tuin op het zuiden, zaterdag echter hogere opbrengst dan gister 🤔
[Afbeelding]
Zowel zondag als gister was 42kWh
[ Voor 3% gewijzigd door Bteq op 19-07-2022 09:15 ]
Ze worden namelijk gloeiend heet en dan neemt de efficiëntie af
En opbrengst hangt natuurlijk af van het aantal panelen, wattpiek en ligging.
Ik had gister 51kWh opgewekt maar op top dagen zit ik tegen de 60kWh aan. (24 panelen zzw)
@Bteq hier overal vloerkoeling en gisteravond om half 9 tikte de woonkamer 22,5 graden aan (buiten was het nog 31!) en vanochtend was het weer keurig 21,5 . Je voelt inderdaad duidelijk dat het “lekker koel” is binnen
[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 19-07-2022 09:12 ]
3 panelen meer. 19x 380WP half cell.Bteq schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:05:
[...]
Wow, mooi opbrengst haha! Hoeveel panelen heb je wel niet liggen joh? Zondag had ik 34,1kwh.
48kWh op 17 april is tot heden mijn max.
Blij als het klaar is. Deel ligt nog los (trap) en achterste deel moet nog gelegd worden.
[ Voor 55% gewijzigd door Source90 op 19-07-2022 09:13 ]
Haha dit is toevallig. Ik kijk terug: Hoogste opbrengst was bij mij ook 17 april! 37,4!Source90 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:07:
[...]
3 panelen meer. 19x 380WP half cell.
48kWh op 17 april is tot heden mijn max.
@Toppe sorry voor de spam haha.
[ Voor 8% gewijzigd door Bteq op 19-07-2022 09:13 ]
Fethoz69 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:52:
[...]
De tuin, phoeh, alles is duurder geworden, maar materiaal voor erfafscheiding en tuin aanleg zijn wel GIGANTISCH gestegen.
Paar jaar terug nog een schutting met betonpalen laten zetten voor 70 p/m. Tegenwoordig liggen de prijzen rond de 120 p/m
Hetzelfde geldt voor de bestratingEn dan hebben we het nog helemaal niet gehad over een schuurtje / overkapping
Logisch toch? Panelen houden van zon, niet van warmteSource90 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:04:
[...]
[Afbeelding]
3 Underlayment plaatjes van 2440x1220x18 was ik bijna het dubbele voor kwijt vorige week (200€) in vergelijking met een dik jaar geleden
Helpt het dan niet om ze te besproeien?Toppe schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:18:
[...]
Logisch toch? Panelen houden van zon, niet van warmte
Of gaat daar meer energie inzitten dan dat het oplevert
[ Voor 12% gewijzigd door c-nan op 19-07-2022 09:21 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Water is ons schaarste goed. Doe maar niet.c-nan schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:21:
[...]
Helpt het dan niet om ze te besproeien?
Of gaat daar meer energie inzitten dan dat het oplevert
Het schijnt dat een groen dak onder je zonnepanelen wel helpt, ook voor de warmte op je dak en daar direct onder. En het is ook nog eens goed voor de natuur. Dus wij zijn dat nog aan het overwegen om te laten plaatsen, maar moeten nog laten berekenen of dat mogelijk is vanwege het extra gewicht.
Voor onze nieuwe grote schuur gaan we sowieso een groen/sedum dak laten plaatsen en later kijken wat we met zonnepanelen en accu kunnen met die schuur. Het dakoppervlak van de schuur zal vergelijkbaar zijn met onze tweede verdieping nu, daardoor zijn we helaas beperkt in de hoeveelheid zonnepanelen, het dak ligt al vol met 6 panelen (6x345Wp, 2070kWh per jaar).
Op de piek dagen trekken we er 12-12,5kWh uit. Nu is ons gebruik per dag lager, dus de zomer is nog steeds een negatieve stroomrekening
Morgen liggen ze er bij mij precies een jaar op. 16 panelen (345 Wp) op W. Zit inmiddels op 4230 kWh opbrengt. Verwachte opbrengst was +/- 4500 kWh per jaar waarbij ik zelf van 4000 uit gegaan ben. Netjes gehaald dus.
Een buurman een paar huizen verder heeft een vrijwel identieke setup op ZW en die zit nog iets hoger zelfs.
Inmiddels heb ik de boel stevig aangepakt. Er ligt nu:
- 10x 315 Wp WNW
- 12x 315 Wp OZO
- 8x 385 Wp OZO (schans)
- 4x 345 Wp ZZW
De totale berekende jaaropbrengst is ruim 9000 kWh en in mei en juni ging ik per maand al over de 1500 heen. Mijn eigen verbruik is maar 4000 kWh (ik heb nog een gasketel)
Ik heb mijn stroomcontract overgesloten naar het modelcontract van Eneco en verdien dus maandelijks fors aan de opbrengst (teruglevertarief is zo'n 60 ct/kWh, dus per jaar krijg ik bij dat tarief mooi 3000 euro terug.)
De gasprijs heb ik nog tot juni volgend jaar vast staan voor 78 ct, mazzeltje dus. Netto is mijn energierekening zo'n -100 euro per maand. Ik verdien dus op gas/elektra.
In de loop van het jaar komt er een warmtepomp in en gaat de gasketel er uit. Die WP is reeds besteld, maar levertijden zijn onduidelijk. De bouwer vroeg 25k voor een lucht/water warmtepomp. Ik betaal nu 8k na subsidie en dan kan ik de gasketel ook nog op marktplaats zetten
[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 19-07-2022 10:37 ]
Wat een geld zeg. Onze aannemer vraagt 280,- per paneel (minimaal 385 Wp) extra. Dat zijn zelfs concurrerende prijzen geloof ik.Blihi schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:36:
Ha leuk zonnepanelen. De bouwer heeft hier 10x315 Wp gelegd. Hij vroeg nog eens 800 euro per extra paneel voor maximaal 22 panelen, meer kon er volgens hem niet op het dak...
Ik ben uiteraard niet ingegaan op het aanbod van de aannemer en heb zelf achteraf panelen gekocht en aangelegd en ook twee omvormers toegevoegd.
[ Voor 74% gewijzigd door Blihi op 19-07-2022 10:46 ]
Een van onze buren hebben voor een grotere uitbouw gekozen, hierdoor komt hun buitenmuur over de erfgrens.
Door de koperbegeleiding werden we naar het volgende gewezen in de leveringsakte:
Als ik het goed begrijp blijven wij dus eigendom van de grond maar moeten we dulden dat hun buitenmuur op ons perceel komt te staan.Erfdienstbaarheid van overbouw:
de verplichting van de eigenaar van het dienende erf om te dulden, dat bij de uitvoering van het ten tijde van het passeren van de akte van levering bestaande bouwplan eventueel een op het heersende erf te bouwen of gebouwde opstal(len) gedeeltelijk op het dienende erf is gebouwd, casu quo hierboven uitsteekt, casu quo de versnijdingen van de funderingen in het dienende erf zijn gelegen of de bij de op het heersende erf gebouwde opstal(len) met toebehorende leidingen gedeeltelijk in het dienende erf zijn aangebracht.
Onze vraag is nu wat mogen wij met die muur doen? Mogen hier dingen aan ophangen of een klimplant laten groeien? Volgens de kopersbegeleiding mogen wij niks doen met deze muur zonder toestemming van de buren, ik snap dat we geen grotere aanpassingen mogen doen maar vind het erg bijzonder dat ik niet bijv een slanghaspel mag ophangen aan een muur op onze grond zonder toestemming..
Dit is een mandelige muur. Edit, toch niet (https://www.omgevingsweb....uurman-uw-muur-gebruiken/) Daar mag je inderdaad niets mee zonder toestemming, maar de buurman kan toestemming eigenlijk niet weigeren voor iets simpels als een slanghaspel.Facerafter schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:53:
Misschien dat iemand hier er iets van af weet...
Een van onze buren hebben voor een grotere uitbouw gekozen, hierdoor komt hun buitenmuur over de erfgrens.
Door de koperbegeleiding werden we naar het volgende gewezen in de leveringsakte:
[...]
Als ik het goed begrijp blijven wij dus eigendom van de grond maar moeten we dulden dat hun buitenmuur op ons perceel komt te staan.
Onze vraag is nu wat mogen wij met die muur doen? Mogen hier dingen aan ophangen of een klimplant laten groeien? Volgens de kopersbegeleiding mogen wij niks doen met deze muur zonder toestemming van de buren, ik snap dat we geen grotere aanpassingen mogen doen maar vind het erg bijzonder dat ik niet bijv een slanghaspel mag ophangen aan een muur op onze grond zonder toestemming..
Je moet er geen klimop tegenaan laten groeien, want dat tast de steen aan, maar je kunt bijvoorbeeld wel een clematis laten groeien door er een hekwerk tegenaan te schroeven.
Over het algemeen zal de buurman niet moeilijk doen als je het er even vriendelijk over hebt. Leg uit wat je wilt doen en dat dat verder geen nadelige gevolgen heeft voor zijn muur. Alleen al laten zien dat je er over nagedacht hebt is meestal voldoende.
[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 19-07-2022 12:08 ]
Bij ons staat het volgende aangegeven in de akte erfdienstbaarheden:Facerafter schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:53:
[...]
Als ik het goed begrijp blijven wij dus eigendom van de grond maar moeten we dulden dat hun buitenmuur op ons perceel komt te staan.
de eigenaar van een woning, die een uitbouw heeft gerealiseerd, is
verplicht te gedogen dat de eigenaren van een op een naastgelegen
perceel gebouwde woning, die geen uitbouw hebben gerealiseerd, de
zijgevels van deze uitbouw aan de buitenzijde van schilderwerk voorzien
(inclusief de kleurstelling) alsmede deze zijgevels gebruiken voor het
verankeren van draden, tuindraden, waslijnen, scheerlijnen en dergelijke.
Het onderhoud van deze aangebrachte voorzieningen zijn voor rekening
van de eigenaren die deze voorzieningen hebben aangelegd;
Tegelijkertijd wordt het wel een probleem als je later besluit zelf een aanbouw te zetten en deze in de muur van de buren te bevestigen (ik meen dat ik dat op Tweakers een keer voorbij heb zien komen, dus gaten in de muur gemaakt en daar balken in proppen). Dat mag natuurlijk niet zomaar.
[ Voor 41% gewijzigd door ChUcKiE op 19-07-2022 12:04 ]
Dat moet de begroting dan natuurlijk wel toelaten. Maar inderdaad.ChUcKiE schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:03:
Ik zou overwegen om dan ook maar direct zelf de uitbouw te doen?
Ben ook wel benieuwd, onze buitenmuur staat ook precies op de erfgrensFacerafter schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:53:
[...]

Heb er liever geen klimop oid tegenaan..
Zou je niet even overleggen met je buren? Als je mij bij mij aan belde met die vraag zou ik even willen zien wat je wil ophangen en dan zou ik ‘t allemaal wel goed vinden.Facerafter schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:53:
[...]
En je moet het maar willen. Wij hebben ook geen uitbouw omdat onze tuin al klein is (37m2).Blihi schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:04:
[...]
Dat moet de begroting dan natuurlijk wel toelaten. Maar inderdaad.
Het is nog niet zo ver dat we al bij ze kunnen aanbellenToppe schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:34:
[...]
Zou je niet even overleggen met je buren? Als je mij bij mij aan belde met die vraag zou ik even willen zien wat je wil ophangen en dan zou ik ‘t allemaal wel goed vinden.
Het kwam ter sprake omdat ik graag een spatwaterdichte WCD had gewild op die muur maar die wil de aannemer dus niet aanleggen en toen begreep ik dus dat wij niks met de muur mogen ondanks dat deze op ons perceel staat. Vind het zelf gewoon een beetje vreemd dat ze dus kunnen forceren dat je een klein stukje van je perceel opgeeft maar er dan zelf niks mee mag doen.
Stopcontacten leggen ze altijd door de muur aan, in dat geval zou jou kabel door de gevel van de buurman lopen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.Facerafter schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:46:
[...]
Het is nog niet zo ver dat we al bij ze kunnen aanbellenze waren ook niet aanwezig op de kopersbijeenkomst en hebben ze dus nog niet ontmoet.
Het kwam ter sprake omdat ik graag een spatwaterdichte WCD had gewild op die muur maar die wil de aannemer dus niet aanleggen en toen begreep ik dus dat wij niks met de muur mogen ondanks dat deze op ons perceel staat. Vind het zelf gewoon een beetje vreemd dat ze dus kunnen forceren dat je een klein stukje van je perceel opgeeft maar er dan zelf niks mee mag doen.
Dit is volgens mij redelijk standaard. Bij beide huizen die ik gekocht heb was dit exact aan de orde. Bij oplevering werd dit nogmaals uitgelegd bij ons.het gaat dan over ongeveer 30 cm bij max 2,5 meter, nog geen m2. Een en ander heeft volgens mij ook met spauwdikte te maken zodat je geen knik krijgt in de woonkamer.Facerafter schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:46:
[...]
Het is nog niet zo ver dat we al bij ze kunnen aanbellenze waren ook niet aanwezig op de kopersbijeenkomst en hebben ze dus nog niet ontmoet.
Bij staat de aanbouw van de buren ook gedeeltelijk op onze grond, zodat mochten we ooit willen aanbouwen dat we daar weer gebruik van kunnen maken. Dit hebben we direct met de buren afgestemd en op papier gezet (op een vriendelijke manier).Facerafter schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:46:
[...]
Ook hebben wij een lichtpunt op die muur zetten, dan moet je idd door de muur van de buren heen met kabels. Maar ook dit overlegd met de buren en was geen probleem.
Kortom, zorg dat je (of de aannemer) contact opneemt met de buren. (Ik kan me wel voorstellen dat dat in sommige projecten moeilijker gaat dan bij ons ). Dan valt er meestal wel wat te regelen lijkt me, de meeste buren zijn ook maar mensen
Nou ja, dat is het. Het is gewoon gemakzucht van de aannemer. Het is veel moeilijker om met die knik te bouwen (en dat is lastiger te verkopen).Dutchylex schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:07:
[...]
Dit is volgens mij redelijk standaard. Bij beide huizen die ik gekocht heb was dit exact aan de orde. Bij oplevering werd dit nogmaals uitgelegd bij ons.het gaat dan over ongeveer 30 cm bij max 2,5 meter, nog geen m2. Een en ander heeft volgens mij ook met spauwdikte te maken zodat je geen knik krijgt in de woonkamer.
Ga je achteraf aanbouwen, dan mag je niet zomaar de tuin van de buren in komen. Bij ons vorige huis is dat wel gebeurd door de buren. Dat is waarom het huis aan ons verkocht is. De vorige bewoners hadden ruzie met de buren vanwege een uitbouw die deels op hun (en later dus mijn) grond gebouwd is. Ik heb me daar nooit aan gestoord, want het stond er zo toen wij het huis kochten.
Klimop mag niet zomaar omdat dat de muur aantast. De buren mogen dus geen klimop tegen de muur laten groeien. Een alternatief is een klimplant op een rek, waar je het rek op de muur bevestigt.Fethoz69 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:16:
[...]
Ben ook wel benieuwd, onze buitenmuur staat ook precies op de erfgrens
Heb er liever geen klimop oid tegenaan..
[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 19-07-2022 13:28 ]
Dat is niet zo bij moderne huizen.Blihi schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:28:
[...]
Klimop mag niet zomaar omdat dat de muur aantast. De buren mogen dus geen klimop tegen de muur laten groeien.
https://www.centraalbehee...n/klimop-slecht-voor-muur
Op diezelfde pagina staat dat het overal in kruipt en de boel kapot kan drukken. Klimop groeit rustig door het kleinste gaatje je spouwmuur in om vervolgens aan de andere kant door een stopcontact naar binnen te kruipen. Klimop heeft namelijk de neiging naar de schaduw toe te groeien, in tegenstelling tot alle normale planten.Wolly schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:31:
[...]
Dat is niet zo bij moderne huizen.
https://www.centraalbehee...n/klimop-slecht-voor-muur
Nee, klimop op een muur die van mij is zou je er van mij af mogen halen.
Hoop uiteraard hier in goed overleg uit te komen met de nieuwe buren, maar is dit ergens hard te maken qua wetgeving?Blihi schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:28:
[...]
Klimop mag niet zomaar omdat dat de muur aantast. De buren mogen dus geen klimop tegen de muur laten groeien. Een alternatief is een klimplant op een rek, waar je het rek op de muur bevestigt.
Hier zaterdag 61.9 kWh, zondag 66, gisteren 62.3, merendeel ligt zuid, aantal panelen west.Source90 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:04:
[...]
[Afbeelding]

Gaat ze toch effkes buiten bakken in 37°cToppe schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:23:
Of ik de vloerkoeling kan uitschakelen, vrouwlief heeft het koud

Hier nog steeds de twijfels voor een airco. Met zonwering is het redelijk goed te doen. Straks (eigenlijk vorige week al, weer uitgestelde levering) komt de veranda met inpandig zonnescherm ook nog. Twijfel nog een beetje of het nodig is.
Zou dan alleen om de werkkamer gaan (12m²), wat ik dan weer zonde vind om daar een hele unit voor aan de muur te hangen.
Deze buitentemperatuur is toch wel een redelijke indicator qua warmte/isolatie van warmte in de nieuwbouwhuizen.
@Toppe Wij hebben inderdaad ook vloerkoeling. Werkt beneden (tegelvloer verlijmd) wel aanzienlijk beter dan boven (PVC klik met ondervloer). Stuk minder contact met het beton natuurlijk, boven.
[ Voor 66% gewijzigd door Source90 op 19-07-2022 16:42 ]
Bij onze buren is het nu 28 graden en bij ons 23 met vloerkoeling aan. Wat mij betreft dus een prima investering die we gedaan hebben!Source90 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:26:
[...]
Gaat ze toch effkes buiten bakken in 37°c
Hier nog steeds de twijfels voor een airco. Met zonwering is het redelijk goed te doen. Straks (eigenlijk vorige week al, weer uitgestelde levering) komt de veranda met inpandig zonnescherm ook nog. Twijfel nog een beetje of het nodig is.
Zou dan alleen om de werkkamer gaan (12m²), wat ik dan weer zonde vind om daar een hele unit voor aan de muur te hangen.
Deze buitentemperatuur is toch wel een redelijke indicator qua warmte/isolatie van warmte in de nieuwbouwhuizen.
Straks met verduisterende gordijnen (witte achterkant) + groendak + pergola met harmonicadoek verwacht ik dus geen problemen.
Airco klinkt voor de slaapkamer wel aanlokkelijk maar vraag me af hoe dat samenhangt met het huidige ventilatiesysteem (Ducobox Energy Premium).
Gebruiken nu zo'n pauper-mobiele aircootje; op zich nog wel prima om met een timer aan te zetten waarna je in elk geval goed in slaap valt.
Nou het is nu even kort heel warm. Hier binnen is het 24 graden (rijtjeswoning uit '89). Boven zal het iets warmer zijn. Maar in de jaren hiervoor zijn er genoeg momenten geweest dat de temperatuur buiten dagenlang boven de 25 kwam, dagenlang rond de 30. Dan werd het boven een stuk warmer dan het nu is, en ook beneden ging het richting de 28-30 graden. Toen wou ik echt dat we airco hadden. Zoals het nu is heb ik die behoefte ook niet, dus ik weet niet of dit nou zo'n goede indicatie geeft, ik denk het niet. Laat het maar eens een paar dagen achter elkaar goed warm zijnSource90 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:26:
[...]
Gaat ze toch effkes buiten bakken in 37°c
Wij kunnen in onze nieuwbouwwoning aircovoorbereiding krijgen op 3 slaapkamers en in de open keuken voor zo'n 1200 euro, ik denk dus dat we dat wel gaan doen (loze leidingen naar de buitengevel, lekwater afvoer, koelleidingen maar de gevel - voor 4 binnenunits dus).
:strip_exif()/f/image/fnmSSqO1IF9QnrumsXDyG7wp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Ascension op 19-07-2022 17:41 ]
Welke heb je in bestelling?...
In de loop van het jaar komt er een warmtepomp in en gaat de gasketel er uit. Die WP is reeds besteld, maar levertijden zijn onduidelijk. De bouwer vroeg 25k voor een lucht/water warmtepomp. Ik betaal nu 8k na subsidie en dan kan ik de gasketel ook nog op marktplaats zetten
In de winter toch maar een split unit plaatsen. Snap alleen niet zo goed waarom de aannemer ons blij maakte met een dooie mus van een vloerkoeling.
Wel flow op de vloerverwarmingverdeler? Hier gaven de thermostaten ook aan dat er gekoeld werd maar was er door een verkeerde configuratie in de WP geen flow in het systeem.MemeMaster schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:15:
Beneden is het bij ons met vloerkoeling aan nu 28 graden🤡. Maar met een mobiele airco een slaapkamer gelukkig op 23 graden kunnen krijgen.
In de winter toch maar een split unit plaatsen. Snap alleen niet zo goed waarom de aannemer ons blij maakte met een dooie mus van een vloerkoeling.
Gelukkig is het een tijdje geleden al gefixt. Ca. 23c binnen.
Veel glas en geen zonwering?MemeMaster schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:15:
Beneden is het bij ons met vloerkoeling aan nu 28 graden🤡. Maar met een mobiele airco een slaapkamer gelukkig op 23 graden kunnen krijgen.
Bij verwarming heb ik 21 staan.
Bij verkoeling staat er 24.
Betekend dit dat hij pas gaat koelen als het 24 graden is, of probeert hij de vloer op 24 graden te houden? Zou handiger zijn als het gewoon 1 instel knop is.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Hoe kan ik precies zien of er flow op zit? Totaal geen verstand van.SquareOne schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:19:
[...]
Wel flow op de vloerverwarmingverdeler? Hier gaven de thermostaten ook aan dat er gekoeld werd maar was er door een verkeerde configuratie in de WP geen flow in het systeem.
Gelukkig is het een tijdje geleden al gefixt. Ca. 23c binnen.
Maak even een foto waarop de flow meters duidelijk staanMemeMaster schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:28:
[...]
Hoe kan ik precies zien of er flow op zit? Totaal geen verstand van.
Even de handleiding opvragen/doorlezen. Het wisselt een beetje qua merk natuurlijk.Greatsword schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:25:
Hier in het nieuwbouwappartement ook een Warmtepomp met Vloerverkoeling mogelijkheid maar hoe moet ik die temperaturen nu interpreteren?
Bij verwarming heb ik 21 staan.
Bij verkoeling staat er 24.
Betekend dit dat hij pas gaat koelen als het 24 graden is, of probeert hij de vloer op 24 graden te houden? Zou handiger zijn als het gewoon 1 instel knop is.
Als je deze temperaturen dichter bij elkaar zou zetten dan heb je kans dat je gaat opstoken, het in de winter een keer 23 graden binnen is en hij meteen in koel modus schiet.
Heb je nog recht op subsidie? Dan moet je bouwvergunning zijn aangevraag voor 1 januari juli 2018. Bron https://www.milieucentraa...omp//subsidie-warmtepomp/Blihi schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:36:
[ Voor 7% gewijzigd door deejeebv op 19-07-2022 19:52 . Reden: Datum aangepast ]
Dan is er toch wellicht iets niet goed hoor.MemeMaster schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:15:
Het is hier exact 23,2 graden en buiten nog 37.
Ik heb geen zonwering, wel veel ramen en boven wel flink overstek dus de slaapkamers blijven ook lekker koel. (Door de gehele woning vloer koeling)
1 juli 2018, niet 1 januari... dat is zo voor alle woningen met een gasketel.deejeebv schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:46:
[...]
Heb je nog recht op subsidie? Dan moet je bouwvergunning zijn aangevraag voor 1 januari 2018. Bron https://www.milieucentraa...ngen/subsidie-warmtepomp/
[ Voor 97% gewijzigd door deejeebv op 19-07-2022 19:51 ]
Toshiba HWT-801XWHM3W buitenunit met de HWT-1101XWHM3W binnenunit en een 300 liter boiler HWS3001CSHm3
Deze combi heeft vergelijkbare eigenschappen als Mitsubishi, kan heel ver terug moduleren (dat is hier belangrijk in verband met uitgebreide zoneregeling) en is R32, dus milieuvriendelijk. De partij die hem levert en aansluit zit normaal in de koeltechniek. Zij huren normaal een loodgieter in voor het waterzijdige deel, maar ik heb afgesproken dat ik dat zelf doe.
Al nagedacht wat je gaat doen met zoveel opbrengst als salderen niet meer kan? Of laad je je elektrische auto er ook mee op?deejeebv schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:31:
[...]
Hier zaterdag 61.9 kWh, zondag 66, gisteren 62.3, merendeel ligt zuid, aantal panelen west.
Tja wat kan de gemiddelde nederlander (zonder oprit) er mee? Een powerwall, als het al rendabel is, zet met zijn 13kwh ook geen zoden aan de dijk.BiG-GuY schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:29:
[...]
Al nagedacht wat je gaat doen met zoveel opbrengst als salderen niet meer kan? Of laad je je elektrische auto er ook mee op?
Wordt al gespeculeerd over subsidie op energie opslag. Hopelijk gaat de ontwikkeling de lift in en zorgt dat voor betere kWh/€ verhoudingen.jessy100 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:44:
[...]
Tja wat kan de gemiddelde nederlander (zonder oprit) er mee? Een powerwall, als het al rendabel is, zet met zijn 13kwh ook geen zoden aan de dijk.
Daarnaast komen er ook steeds meer V2G voertuigen.
Dat is zeker een interessante vraag. Nu mijn huis vol ligt heb ik een overcapaciteit van 5000 kWh per jaar (dat wek ik dus meer op dan ik verbruik). De gehele installatie is al terugverdiend in minder dan twee jaar, door de extreem hoge prijzen voor stroom op dit moment, dus effectief is dit 'gratis stroom'.BiG-GuY schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:29:
[...]
Al nagedacht wat je gaat doen met zoveel opbrengst als salderen niet meer kan? Of laad je je elektrische auto er ook mee op?
Straks komt er een warmtepomp en zal er dus ook (fors) meer verbruik zijn, vooral 's winters als de panelen minder opwekken. Het opslaan van stroom heeft echter financieel nauwelijks zin. Zelfs met een enorme accu is de winst zeer beperkt.
Ik heb het over het afgelopen jaar eens uitgerekend. Als ik een accu van 25 kWh zou hebben gehad en het salderen zou helemaal niet meer kunnen en stroom zou 50 ct per kWh kosten, dan zou de besparing zomaar 180 euro per jaar zijn geweest. Dat is echt helemaal niets vergeleken met de prijs van zo'n accu (en dan is dat nog gerekend zonder verliezen).
Het wordt vervelend als op een gegeven moment terugleveren geld gaat kosten. Dus als het teruglevertarief negatief wordt, maar tot die tijd zijn zonnepanelen (nadat ze zijn terugverdiend) gewoon gratis geld.
Bij een redelijke terugleververgoeding van naar verwachting 80% van het kale levertarief kan je dan nog steeds je overschot voor een prima prijs verkopen. Dat pleit er dus voor om nog steeds je dak helemaal vol te leggen met het oog op de toekomst.BiG-GuY schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:29:
[...]
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.