Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
millerman_sf schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:56:
[...]
Bora zelf geeft aan dat de garantie vervalt als je een plasmafilter plaatst. Is er intussen al daadwerkelijk aantoonbaar resultaat van die dingen? Toen ik er 2 jaar geleden in ben gedoken kon ik alleen onverifieerbare uitspraken en een nietszeggend onderzoekje vinden op sites van verkopers of fabrikanten. Niets onafhankelijks, kwam op mij nogal over als 'wij van WC-Eend'.
Mijn keukenleverancier raadde een plasmafilter zelfs af omdat het niks toe zou voegen en niet bewezen werkt.

@Requiem19, dat gevoel van een nieuwbouwwoning deel ik ook wel inmiddels, maar volgens mij ligt het ook aan de huidige markt. Toen mijn zusje in 2013 een nieuwbouwwoning kocht konden ze met alles en iedereen samen zitten om de details door te spreken en alles was mogelijk.
Nu moeten er gewoon zo snel en standaard mogelijk zoveel huizen als maar kan gebouwd worden. En wij maar hopen dat over 10-15 jaar deze generatie woningen niet te boek staat als **** die je vooral niet moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:18:
[...]

Er komt sowieso geen luchtkanaal naar buiten voor de keukenafzuiging. Er komt een kookeiland met Bora en recirculatie.
Volgens dat TNO artikel wat ik linkte blijf je dan zitten met je fijnstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:43

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
896gerard schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:00:
[...]

Tweakers zijn te classificeren als een bepaald type mensen; die willen en weten teveel om de standaard de standaard te laten en projectbouw is daar niet op ingericht. Goede observatie _/-\o_

Bij ons ook gedoe geweest met de vloerverwarming en de flow meters die allemaal op dezelfde waarde stonden. Waarschijnlijk staan er nu 20 huizen naast elkaar met dezelfde instelling, want projectbouw. Mijn tip: koop gewoon eens een infrarood thermometer en meet (in de winter) de temperatuur van alle retourleidingen. Ik kon de vloerverwarminggroep die langs het raam liep feilloos aanwijzen want die was een paar graden lager dan de rest. Ofwel totaal niet ingeregeld |:(
Als hij ingeregeld is dan staan de flow meters niet allemaal op de zelfde waarde, of je zones moeten toevallig allemaal even lang zijn.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:34

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
In ons geval hebben ze het zo aangelegd dat elke lus per verdieping nagenoeg even lang is. Het verschil tussen de kortste en langste per verdieping is max 10%. Elke verdieping heeft zijn eigen verdeler.

Onze verdelers hebben geheel geen flow meters erop per lus. Maar weet niet zeker of die verdelers anders zijn omdat wij stadswarmte hebben. Wel gewoon per zone een servomotor op de eerste en tweede. BG is 1 grote zone met drie lussen.

De klemmenstrook en servomotoren in 'auto' stand zorgen er verder voor dat de flow modulerend door de leidingen loopt. Dit kan ik ook terugzien in de graphs die ik uit mijn tado's kan halen via o.a. Home Assistant.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Farmerwood schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:01:
[...]

Mijn keukenleverancier raadde een plasmafilter zelfs af omdat het niks toe zou voegen en niet bewezen werkt.
Een van de redenen voor ons om voor een plasmafilter te gaan, was dat we niet elk jaar het filter hoeven te vervangen. Volgens mij ging deze 15+ jaar mee.

Hebben geen vergelijking kunnen doen tussen een koolstoffilter of plasmafilter in dezelfde afzuiger. Vergeleken met de vorige afzuiger die we boven de kookplaat hadden met recirculatie, werkt deze heel veel beter. De Siemens die we nu hebben is ook een heel andere klasse dan de vorige, waarvan ik het merk niet eens weet.

Gallery V&A

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 19:31
Wij hebben 2 weken terug een eerste kijkmoment gehad op de bouw. Er zijn onlangs heipalen en de fundering geplaatst (zodat ze nog net voor de bouwvak de eerste factuur konden sturen ;)). Ik was er licht gespannen voor. Niet zozeer vanwege de woning, maar omdat we ook de buren voor het eerst zouden ontmoeten.

Bij aankomst was ik positief verrast. Twee foodtrucks en een bar met drankjes! Een praatje van de bouwer en een Wethouder over het project, waarna we al snel een bouwhelm kregen om de bouwplaats te betreden. Als snel zag je diverse mensen en stelletjes bij hun bouwnummer staan, zo ook onze buren. Bleken vriendelijke mensen die elkaar ook nog eens kenden uit het dorp zelf. Die wonen in een 2-kapper, dus dat komt goed uit. Buren aan de andere kant bejaard, maar vriendelijk en rustig. Voorlopig geen signalen dat er ernstige overlast komt. Overburen erg aardig en blijken ook zelfde werk te doen als ik.

Ik stond op een gegeven moment ook te praten met de directeur van het bouwbedrijf bij onze woning. Dit wekte wel vertrouwen. Hij had het over de inkoopstrategie van materialen (nu al kopen en ergens stallen) en goede focus op kierdichting door prefabelementen. Ze liepen zelfs 2 dagen voor op planning nu. Verwachte totale bouwtijd 9 maanden (blok met 40 woningen, onze vrijstaand).

Al met al gerustgesteld en kijk nog meer uit naar de woning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Perseus schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:56:
Wij hebben 2 weken terug een eerste kijkmoment gehad op de bouw. Er zijn onlangs heipalen en de fundering geplaatst (zodat ze nog net voor de bouwvak de eerste factuur konden sturen ;)). Ik was er licht gespannen voor. Niet zozeer vanwege de woning, maar omdat we ook de buren voor het eerst zouden ontmoeten.

Bij aankomst was ik positief verrast. Twee foodtrucks en een bar met drankjes! Een praatje van de bouwer en een Wethouder over het project, waarna we al snel een bouwhelm kregen om de bouwplaats te betreden. Als snel zag je diverse mensen en stelletjes bij hun bouwnummer staan, zo ook onze buren. Bleken vriendelijke mensen die elkaar ook nog eens kenden uit het dorp zelf. Die wonen in een 2-kapper, dus dat komt goed uit. Buren aan de andere kant bejaard, maar vriendelijk en rustig. Voorlopig geen signalen dat er ernstige overlast komt. Overburen erg aardig en blijken ook zelfde werk te doen als ik.

Ik stond op een gegeven moment ook te praten met de directeur van het bouwbedrijf bij onze woning. Dit wekte wel vertrouwen. Hij had het over de inkoopstrategie van materialen (nu al kopen en ergens stallen) en goede focus op kierdichting door prefabelementen. Ze liepen zelfs 2 dagen voor op planning nu. Verwachte totale bouwtijd 9 maanden (blok met 40 woningen, onze vrijstaand).

Al met al gerustgesteld en kijk nog meer uit naar de woning.
Opslag is altijd goedkoper dan toekomstige prijs stijgingen. En goed dat ook een directeur gewoon z’n gezicht laat zien en niet na een praatje meteen in de auto duikt en weg rijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 19:27
BiG-GuY schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:41:
In ons geval hebben ze het zo aangelegd dat elke lus per verdieping nagenoeg even lang is. Het verschil tussen de kortste en langste per verdieping is max 10%. Elke verdieping heeft zijn eigen verdeler.

Onze verdelers hebben geheel geen flow meters erop per lus. Maar weet niet zeker of die verdelers anders zijn omdat wij stadswarmte hebben. Wel gewoon per zone een servomotor op de eerste en tweede. BG is 1 grote zone met drie lussen.

De klemmenstrook en servomotoren in 'auto' stand zorgen er verder voor dat de flow modulerend door de leidingen loopt. Dit kan ik ook terugzien in de graphs die ik uit mijn tado's kan halen via o.a. Home Assistant.
Met welke aanvoer temperatuur werkt die stadswarmte? Volgens mij maakt de hoogte van de aanvoer temp namelijk ook nog wel verschil.
Bij mijn vorige woning kwam de stadswarmte binnen met een temp van rond de 70-80 graden, voor de (later aangelegde) vloerverwarming heb ik de aanvoer temp terug geschroeft naar 35-40 graden. Mijn huidige WP zit daar nog onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Dronium schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:08:
[...]

Met welke aanvoer temperatuur werkt die stadswarmte? Volgens mij maakt de hoogte van de aanvoer temp namelijk ook nog wel verschil.
Bij mijn vorige woning kwam de stadswarmte binnen met een temp van rond de 70-80 graden, voor de (later aangelegde) vloerverwarming heb ik de aanvoer temp terug geschroeft naar 35-40 graden. Mijn huidige WP zit daar nog onder.
De aanvoer van het warmtenet naar onze woning is inderdaad 65-75C, de vloerverwarming is met de thermostaatkraan erop gecapped op 30C bij de verdelers, maar kunnen we zelf aanpassen tot 40C als het wel langere tijd erg koud zou zijn. Hoger dan 30C hebben we niet nodig gehad afgelopen winter.

Gallery V&A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HvR1601
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07:54
Bij ons zijn 2 weken geleden 3 WTW units geleverd waaronder 1 voor ons huis!

Dinsdag belde de kopersbegeleiding dat het huis 7 september wordt opgeleverd en dat we 25 augustus de voorschouw hebben. Heel blij mee en opgelucht, want de afgelopen periode was 1 grote frustratie.

Meteen al onze werklui bericht en alles gepland. Die zijn gelukkig flexibel geweest de afgelopen periode. Nu is het wachten en beleven of alles volgens planning gaat….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
HvR1601 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:26:

Dinsdag belde de kopersbegeleiding dat het huis 7 september wordt opgeleverd en dat we 25 augustus de voorschouw hebben. Heel blij mee en opgelucht, want de afgelopen periode was 1 grote frustratie.

Meteen al onze werklui bericht en alles gepland. Die zijn gelukkig flexibel geweest de afgelopen periode. Nu is het wachten en beleven of alles volgens planning gaat….
Als je die brief hebt gehad dan moeten ze opleveren tenzij je niet betaald hebt of grote essentiële delen niet klaar zijn zoals badkamer of een dak 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
Requiem19 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:00:
Gisteren de oplevering van onze woning gehad, feestelijk moment!

Blij dat de VEH keurder mee was, die zag toch 30 dingen die wij beiden niet gezien hadden.

Niet een opleverpunt, maar wel een punt van aandacht volgens hem was het volgende:

- Keuken is verplaatst van voorzijde naar achterzijde woning
- De afzuigventielen zijn echter niet verplaatst en bevinden zich nog aan de voorzijde woning
- Volgens de keurder is dit wel 'conform de norm', aangezien de gehele woonkamer 1 ruimte is
- Maar is het wel beter om de afzuigventielen in de nabijheid van je keuken te hebben
- Hij raadde ons aan om OF twee ventielen in de keuken te plaatsen en die aan te sluiten op het bestaande ventilatiesysteem, OF om een aparte (eenvoudige) ventilatieunit te plaatsen in de keuken die je gebruikt tijdens het koken
- Zijn voornaamste punt is/was dat fijnstof nu niet goed afgezogen wordt omdat de ventielen te ver van de keuken vandaan zijn

Iemand gedachten hierover?
Hier inderdaad ook ventilatie-issues. Het systeem is berekend op de basiswoning en de uitbouw van 2,4 meter over twee verdiepingen is daarbij even over het hoofd gezien. Althans, door een deel van de partijen, want ik heb tekeningen waar drie ventielen in de keuken ingetekend staan en ik heb zelfs mailwisseling met de koperbegeleidster over de positie van twee van die drie ventielen...

Bij oplevering zat er maar 1 ventiel in de keuken en dat ventiel haalde ook nog eens zijn debiet niet (70 m3, terwijl het in de keuken 75 moet zijn). Daarnaast, zo bleek later, zat de aansluiting afzuigkap 19 cm verkeerd.

Bij het laatste huis was dit ook het geval en dat huis is nog groter dan het onze, omdat er een tuinkamer aan vast zit. Daar is de aannemer terug geweest en is een tweede box geplaatst, met als gevolg continu problemen met ventilatie en herrie omdat die twee boxen elkaar in de weg zitten.

Ik heb uiteindelijk zelf geprobeerd om alle berekeningen te maken en die kwamen precies net uit. Dat wil zeggen, de box was een DucoBox Silent voor 400 m3/uur en de berekeningen lieten zien dat het minimum 399 m3/uur nodig was. Helaas voor mij kon ik daarmee dus niets beginnen tegen de aannemer.

Maar, ik heb mazzel dat ik zelf handig ben en dat ik de ruimte had om zonder al teveel zichtwerk (behalve dan in de technische ruimte) nieuwe buizen te maken en de box te vervangen door een zone-gestuurde versie.

Nu hangt er dus een Ducobox-Focus met drie zones. De bestaande ventilatie is ver afgedopt en gebruikt als zone voor badkamer en toilet (vochtgestuurd). Er is een nieuwe zone bijgekomen voor de woonkamer (CO2 gestuurd) en voor de bovenverdieping (CO2 gestuurd). Sindsdien heb ik geen ventilatieproblemen meer. Het CO2 niveau blijft acceptabel (onder 1100) onder normale omstandigheden en bij minimaal ventilatiedebiet.

Alleen als er gasten zijn toert de ventilator op en houdt de CO2 op 1100. Natuurlijk gaat de ventilatie ook harder draaien als het vochtig is in de badkamer, maar ook dan is er voldoende capaciteit om het vochtniveau ook echt omlaag te brengen.

Door je ventielen ver uit je keuken te hebben wordt de kooklucht door de hele ruimte gezogen. Dat ruik je. Fijnstof is kletspraat, want dat krijg je niet bij koken op inductie, hooguit als je de boel laat aanbranden. Met een goede Bora haal je echter veel lucht toch al weg bij de kookplaat. Ik heb zelf gelukkig een schouwkap met afvoer naar buiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 14-07-2022 18:33 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:47
@Blihi Als je gaat roerbakken of iets dergelijks krijg je wel degelijk fijnstof, zie deze grafiek.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nQq0b-9l7tfs5QvWkrQ5pOFsOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mg0xBeVmsHz2ZwLPt9UREnzw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Roerbakken is dan ook gecontroleerd aanbranden :+

Maar goed, is dat grafiekje met afzuigkap aan, of is dat zonder afzuiging (of eenvoudige recirculatie)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Blihi schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:54:
Roerbakken is dan ook gecontroleerd aanbranden :+

Maar goed, is dat grafiekje met afzuigkap aan, of is dat zonder afzuiging (of eenvoudige recirculatie)
Wij hebben een recirculatie kap. De concentratie valt mee (max 20 ppm) en daalt ook weer snel. We hebben bewust gekozen voor recirculatie omdat we een luchtdicht huis hebben met wtw ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
deejeebv schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:52:
@Blihi Als je gaat roerbakken of iets dergelijks krijg je wel degelijk fijnstof, zie deze grafiek.[Afbeelding]
Mooie sensor :+

De CO2 zit hier rond de 1000/1200 en dat vind ik aardig hoog. Vorige woning zaten we rond de 400 en daar was geen enkele vorm van MV.

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 14-07-2022 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Is een McoHome multisensor, grafiek komt uit de Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 19:58
Toppe schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:13:
[...]

De CO2 zit hier rond de 1000/1200 en dat vind ik aardig hoog. Vorige woning zaten we rond de 400 en daar was geen enkele vorm van MV.
Dan gok ik dat het de luchtdichtheid had van een kaasrasp. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
keeperson schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:34:
[...]

Dan gok ik dat het de luchtdichtheid had van een kaasrasp. :9
Huis uit ‘99, spouwmuur isolatie, HR++ glas en de binnen deuren altijd dicht. Wil niet zeggen dat er een A+ energielabel was, maar slecht was het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:30
deejeebv schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:20:
[...]

Is een McoHome multisensor, grafiek komt uit de Homey.
Wij hebben ook die combinatie. Ter check, jij krijgt ook niet de co2 binnen op Homey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
mat.hi.as schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:43:
[...]

Wij hebben ook die combinatie. Ter check, jij krijgt ook niet de co2 binnen op Homey?
Ja wel hoor, die gebruik ik om de ventilatie te sturen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 19:58
Hier een kleine update over het CPO-project. De wijk begint vorm te krijgen en afgelopen dinsdag hebben we een presentatie gekregen over de financiering, duurzaamheidsmaatregelen en het uiterlijk van de wijk. De kavels die een wit vormloos huis hebben zijn van bouwheren die uit het project gestapt zijn. Mijn huis is de tweekapper rechts bovenin (en in de grote cirkel linksonder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9l2IsfTVkPtFhgXcQjQ5r3WGuyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9c9QQD8uKJZ6KhKtLGNmUrHH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:13:
[...]

400 haal ik niet eens als alle ramen de hele dag open staan. Dat is minder dan buiten, dus ik gok dat de vorige sensor niet heel nauwkeurig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:05:
[...]

400 haal ik niet eens als alle ramen de hele dag open staan. Dat is minder dan buiten, dus ik gok dat de vorige sensor niet heel nauwkeurig was.
Is de zelfde sensor als die nu hier staat 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
400 is echt extreem laag. Dat is buiten, dus dan moet het huis echt zo lek als een mandje geweest zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IrJQa1BfSxNbXfyXCxyp-fe0wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5rURiZRnqkK6qX4xNVmPH94.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het co2 verloop in de woonkamer het afgelopen jaar (per dag gemiddeld, minimum en maximum). Midden november 2021 heb ik de ventilatie aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:11:
400 is echt extreem laag. Dat is buiten, dus dan moet het huis echt zo lek als een mandje geweest zijn.

[Afbeelding]

Dit is het co2 verloop in de woonkamer het afgelopen jaar (per dag gemiddeld, minimum en maximum). Midden november 2021 heb ik de ventilatie aangepakt.
Ik geloof je ook wel, maar kan me niet voorstellen dat een sensor op eens verbeterd qua metingen.

Zou wel verklaren waarom hij altijd 1200+ meet na de middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
1200 is dan weer te hoog. Eigenlijk zou je ventilatie het onder de 1100 moeten houden. Dus wellicht moet je die hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:14:
1200 is dan weer te hoog. Eigenlijk zou je ventilatie het onder de 1100 moeten houden. Dus wellicht moet je die hoger zetten.
Klopt, maar heb nog niet gevonden hoe ik de Orcon standaard harder kan laten draaien.

Wellicht een reden om ook eens een CO2 gestuurde sensor aan te schaffen en de CO2 meter eens te verplaatsen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:25
Dit is onze CO2 grafiek in de woonkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQbgBgkmygNS6cORX8_Q71Im7YQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63EDK2t4tBAkOdebagTLd6P7.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen als er veel mensen zijn komt hij boven de 1000. In onze slaapkamer staat ook een meter, die komt in de nacht meestal wel boven de 1000.

WTW stuurt op de slaapkamer en op standje 2 blijft hij netjes rond de 800 (met raam open) en geen geluidsoverlast. Als er veel mensen zijn zet ik zelf even de wtw boost aan :)

En ik stuur op vochtigheid in de badkamers en op de bypass, soort van airco stand :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:28:
Ik heb uiteindelijk zelf geprobeerd om alle berekeningen te maken en die kwamen precies net uit. Dat wil zeggen, de box was een DucoBox Silent voor 400 m3/uur en de berekeningen lieten zien dat het minimum 399 m3/uur nodig was. Helaas voor mij kon ik daarmee dus niets beginnen tegen de aannemer.
Je haalt normaal gesproken de 400 m3/uur niet omdat je door bochten (wat) verlies hebt. Waarschijnlijk haal je die 399 m3/uur dus niet in de praktijk.
Die discussie komt hier ook nog verwacht ik als de hele berekening eenmaal rond is. Zit hier namelijk ook vrij dicht tegen de max aan met de berekening, maar nog niet zo close als jij.
Makkelijkste oplossing is dan zoals jij gedaan hebt gaan zoneren met de Duco Focus ipv de Silent.
Blihi schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:28:
Maar, ik heb mazzel dat ik zelf handig ben en dat ik de ruimte had om zonder al teveel zichtwerk (behalve dan in de technische ruimte) nieuwe buizen te maken en de box te vervangen door een zone-gestuurde versie.
Als dat hier kon had ik het inmiddels ook zelf opgepakt, maar hier moet een nieuwe buis door het trapgat incl aanpassingen aan trap. En dan nog nieuwe roosters plaatsen wat een flinke kostenpost kan worden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:10
@Toppe dit is onze co2 meting van de Duco sensor in de woonkamer. MV type C, twee ventielen in keuken en kookplaat met recirculatie afzuiging. Twee persoons huishouden.
Hier komt het eigenlijk niet langdurig boven de 1000. Ook niet als er bezoek is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ry0J96D8POh_sgQAsZ4vOkdrBA8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XyOwp30BjjEtwolKFPczRKsA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door witterholt op 15-07-2022 05:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
Wij willen houten jaloezieën van Luxaflex laten installeren. Alleen in de hoek hebben we geen stroomdraden laten aanleggen. Dit willen we dan achteraf laten frezen. We willen liever geen lelijke stekkerdoos in de hoek hebben. De stroomdraden (zwart/bruin/aarde) moeten dan op de plek komen waar de pijl staat. Is dit volgens jullie een handige plek? Dan kan het nog een beetje afgedekt worden door de houten jaloezieën.

Iemand hier ervaring mee? Met de luxaflex dealers komen we ook niet echt verder. Zodra het iets te technisch wordt, dan weten ze het ook niet en willen ze een monteur inplannen om te komen kijken (Gaat lastig als je nog geen sleutels hebt)

Er komen 3 houten jaloezieën met powerview (motor) naast elkaar. Volgens de dealer konden de motoren met elkaar gekoppeld worden en zou 3 stroomdraden (zwart/bruin/aarde) voldoende moeten zijn zei de dealer twijfelachtig.

Tips zijn welkom! Foto toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zGX89sF47koB9rE_6BE5mLVX5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXpxd1msVNBvjxUCY1u5dDuS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:40
MajinChaos schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:17:
Wij willen houten jaloezieën van Luxaflex laten installeren. Alleen in de hoek hebben we geen stroomdraden laten aanleggen. Dit willen we dan achteraf laten frezen. We willen liever geen lelijke stekkerdoos in de hoek hebben. De stroomdraden (zwart/bruin/aarde) moeten dan op de plek komen waar de pijl staat. Is dit volgens jullie een handige plek? Dan kan het nog een beetje afgedekt worden door de houten jaloezieën.

Iemand hier ervaring mee? Met de luxaflex dealers komen we ook niet echt verder. Zodra het iets te technisch wordt, dan weten ze het ook niet en willen ze een monteur inplannen om te komen kijken (Gaat lastig als je nog geen sleutels hebt)

Er komen 3 houten jaloezieën met powerview (motor) naast elkaar. Volgens de dealer konden de motoren met elkaar gekoppeld worden en zou 3 stroomdraden (zwart/bruin/aarde) voldoende moeten zijn zei de dealer twijfelachtig.

[Afbeelding]
Gok zelf dat het niet breed genoeg is voor een wandcontactdoos of schakelaar.
Of die dingen van Luxaglex achter een schakelaar? Dacht dat er meestal een eigen afstandsbediening geleverd wordt ipv universeel op een jaloezie schakelaar.

Als je hem aansluit op een Lasdoos zou het wellicht passen. Dan is het trouwens bruin/blauw/groen-geel. Zwart is meestal 1.5mm schakeldraad.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 15-07-2022 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

[Afbeelding]
Toen we naar elektrische raamwering keken, viel powerview eigenlijk af, omdat ze niet hoger dan 250cm konden met meeste bekledingssoorten en zeker niet met de breedte die we nodig hadden. Powerview zelf werkt draadloos qua besturing, eigen proprietary standaard. En er zijn accu versies beschikbaar, mogelijk niet voor houten jaloezieën. We hebben ook gekeken naar LuxaFlex Silhouette, maar die had minder opties qua kleuren.

Luxaflex heeft ook opties met Somfy motoren, maar die werken niet op het PowerView platform maar gebruiken gewoon RTS of IO.

In ons geval ging het om Vouwgordijnen, waar dezelfde soort motoren gebruikt worden als bij rolgordijnen.

We zijn uiteindelijk voor motoren van Somfy gegaan en voor het grote doek van 3,5mx2,8m hebben ze extra zware Somfy 230V motoren gebruikt, die daardoor in een wat grotere bak zitten, maar dan hebben we wel 1 stuk per kant van de woonkamer en dat ziet er veel strakker uit vonden wij.

Als het echt drie losse motoren zijn, kunnen die via de aanvoer draden aan elkaar gekoppeld worden. Bovenin zal een bak zitten waar de motoren in zitten en binnen die bak kan de kabel geleid worden. Vraag dus na welke hoogte de bak precies gaat zijn vanaf de bovenkant, zodat je de kabel in de bak kan laten uitkomen.

Let ook op met frezen in de muur, ziet eruit als prefab beton op de foto?

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 15-07-2022 00:45 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

[Afbeelding]
Plan je toch een monteur in op je huidige adres en laat je hem die foto zien? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
witterholt schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:44:
@Toppe dit is onze co2 meting van de Duco sensor in de woonkamer. MV type C, twee ventielen in keuken en kookplaat met recirculatie afzuiging. Twee persoons huishouden.
Hier komt het eigenlijk niet langdurig boven de 1000. Ook niet als er bezoek is.
[Afbeelding]
Ik heb hem nu eens even wat verplaatst om te kijken of dat echt een verschil maakt. Hij stond ergens op 220 hoog achter een kast verstopt,

Hij staat nu op 742 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding]
Je zou zelf leidingen kunnen frezen, maar in zo'n prefab-betonmuur gaat dat geen eenvoudige klus zijn. Vooral extreem stoffig en alleen te doen als je alle afwerking daarna nog moet doen (dus stucwerk, vloeren, etc.) aangezien je met watergekoelde apparatuur moet werken. Vandaar ook de watervlekken op de grond, er is geboord met waterkoeling.

Wat voor aansluiting is nodig? Een gewoon stopcontact (dus blauw (nul), bruin (fase) en geel/groen (aarde)) of is er een muurschakelaar nodig met twee standen, en dus ook nog een extra draad (zwart (schakeldraad)).

Kun je niet onderlangs via de plint de stekker naar het stopcontact laten lopen wat al in de muur zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:32
HvR1601 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:26:

Mazzelaar.... Wij zien jullie een paar maanden later wel in de voortuin zitten kijken naar onze arbeid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 18:36

[Afbeelding]
Hebben ze die Powerview-zooi niet met accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01:37

[Afbeelding]
Je struggle is begrijpelijk.. heb zelf elektrische gordijnen en elektrische vouwgordijnen en nergens is te vinden hoe hoog aansluitingen moeten zitten en waar. De winkel waar je raambekleding koopt weten alles van raambekleding maar niks van stroom dus is er een vraag, dan 'wordt die doorgezet'.

Mijn inschatting op basis van je foto zou zijn om de aansluiting in de hoek van het kozijn te laten uitkomen, bij ons zit dat dus rechtsboven van je zwarte pijl (paardensprong rechts omhoog).

Met jouw betonsoort heb ik geen ervaring, wel denk ik: veel diamant, veel tijd en veel water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik zou vanuit het stopcontact naar beneden frezen en dan achterlangs de plint tot je raamkozijn.

Bij je raamkozijn omhoog met een antracietkleurig kabelgootje.

Geen kastje of iets installeren omdat dat waarschijnlijk in de weg gaat zitten, gewoon snoer invoeren in je jaloezie en met de motor verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
Je hebt ze ook op accu/batterij, maar dan moet je wel regelmatig de batterijen vervangen of accu opladen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
witterholt schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:44:
[Afbeelding]
Dit is extreem netjes en haal ik bij lange na niet. Maar goed, de installateur bij ons project heeft letterlijk op elk vlak de bal laten vallen. CV niet ingeregeld en waterzijdig instabiel, CV ketel niet ingeregeld, Ventilatie met te kleine diameter leidingen, afvoer afzuigkap niet op de juiste plaats, ventilatie niet voldoende en ga zo maar door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
Farmerwood schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:01:
[...]

Bij ons was het juist andersom: op advies van de keukenleverancier opgenomen in de keuken, nu 1 jaar werkend en zeer tevreden over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Nous112 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:50:
[...]

Bij ons was het juist andersom: op advies van de keukenleverancier opgenomen in de keuken, nu 1 jaar werkend en zeer tevreden over.
Keuken verkopers geven alleen positief advies zolang ze er financieel er wat aan overhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:55:
[...]

Keuken verkopers geven alleen positief advies zolang ze er financieel er wat aan overhouden.
Zodra ik dat merk loop ik weg. Onze keuken leverancier zat totaal niet te pushen om meer omzet te draaien maar het plasma filter werd wel aangeraden omdat jaarlijkse het filter vervangen echt niet veel goedkoper is. Nu betaal ik graag iets extra om daar niet meer aan te hoeven denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Blik1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:27:
Je hebt ze ook op accu/batterij, maar dan moet je wel regelmatig de batterijen vervangen of accu opladen
Dat valt reuze mee. Wij wonen hier nu ruim een jaar en hebben een paar weken geleden de tweede accu voor het eerst opgeladen (de eerste al een paar maanden eerder). Waarschijnlijk was die ene niet helemaal vol toen het systeem opgehangen werd. Het gaat om 2 grote Duettes in een hoek boven het aanrecht waar we niet goed bij kunnen. Omdat we niet elke dag willen tobben om de raambekleding open en dicht te doen hebben we alles geautomatiseerd. Ze gaan nu elke dag op een vaste tijd open, en als de zon onder gaat ook automatisch weer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deveon schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:18:
[...]

Zodra ik dat merk loop ik weg. Onze keuken leverancier zat totaal niet te pushen om meer omzet te draaien maar het plasma filter werd wel aangeraden omdat jaarlijkse het filter vervangen echt niet veel goedkoper is. Nu betaal ik graag iets extra om daar niet meer aan te hoeven denken.
Het gaat niet zozeer om de omzet maar om de netto winst die ze er aan onderhouden. Vaak zit daar ook nog eens een mooi target aan gekoppeld waarbij ze (noem maar wat) €50 per verkocht filter mee verdienen. Dan wordt het op eens een stuk interessanter om ze te gaan verkopen.

Wij hadden ook geluk met de keuken verkoper, totaal niet pushen en vertrouwen hebben in zijn eigen werk, dan komt het allemaal wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Het gaat niet zozeer om de omzet maar om de netto winst die ze er aan onderhouden. Vaak zit daar ook nog eens een mooi target aan gekoppeld waarbij ze (noem maar wat) €50 per verkocht filter mee verdienen. Dan wordt het op eens een stuk interessanter om ze te gaan verkopen.

Wij hadden ook geluk met de keuken verkoper, totaal niet pushen en vertrouwen hebben in zijn eigen werk, dan komt het allemaal wel goed.
Tja, tuurlijk verdienen ze goed aan z’n plasmafilter. Nu tik 10 jaar aan filters vervangen in één keer af maar als ik ze elkaar jaar moest vervangen had ik daarvoor niet bij de keuken leverancier aangeklopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deveon schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:30:
[...]

Tja, tuurlijk verdienen ze goed aan z’n plasmafilter. Nu tik 10 jaar aan filters vervangen in één keer af maar als ik ze elkaar jaar moest vervangen had ik daarvoor niet bij de keuken leverancier aangeklopt.
Nope! Gister nog een nieuw setje voor de WTW besteld, €33 online en €100 via de installateur 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Kiwi70 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:23:
[...]

Dat valt reuze mee. Wij wonen hier nu ruim een jaar en hebben een paar weken geleden de tweede accu voor het eerst opgeladen (de eerste al een paar maanden eerder). Waarschijnlijk was die ene niet helemaal vol toen het systeem opgehangen werd. Het gaat om 2 grote Duettes in een hoek boven het aanrecht waar we niet goed bij kunnen. Omdat we niet elke dag willen tobben om de raambekleding open en dicht te doen hebben we alles geautomatiseerd. Ze gaan nu elke dag op een vaste tijd open, en als de zon onder gaat ook automatisch weer dicht.
Welk merk heb je, ik ben zelf namelijk ook wel geïnteresseerd in zoveel mogelijk smart te maken in mijn nieuwe huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Nope! Gister nog een nieuw setje voor de WTW besteld, €33 online en €100 via de installateur 8)7
Je afzuigkap zit op WTW systeem aangesloten? 8)7

Edit: ook voor de Boras zijn aftermarket filters te krijgen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-07-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Blik1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:33:
[...]

Welk merk heb je, ik ben zelf namelijk ook wel geïnteresseerd in zoveel mogelijk smart te maken in mijn nieuwe huis
De Duettes zijn van Luxaflex, met de bijbehorende Powerview-motor en -app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Je afzuigkap zit op WTW systeem aangesloten? 8)7

Edit: ook voor de Boras zijn aftermarket filters te krijgen. :)
Haha nee filters voor de MV WTW.

Mijn ervaring met after market filters zijn erg goed. Ik vind ze kwalitatief vaak nog beter dan de originele filters.

Wel kan Bora moeilijk doen over namaak filters dus ik vervang dit filter met een maand of 5 en die bewaar ik dan als ik ooit een garantie aanvraag moet doen :9~

[ Voor 29% gewijzigd door Toppe op 15-07-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:10
Blihi schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:36:
[...]

Dit is extreem netjes en haal ik bij lange na niet. Maar goed, de installateur bij ons project heeft letterlijk op elk vlak de bal laten vallen. CV niet ingeregeld en waterzijdig instabiel, CV ketel niet ingeregeld, Ventilatie met te kleine diameter leidingen, afvoer afzuigkap niet op de juiste plaats, ventilatie niet voldoende en ga zo maar door.
Dat is wel flink balen. Bij ons moest ik alleen de CV tweaken omdat het verbruik relatief hoog was. Wat ik nog was vergeten te melden was dat de Duco box in de technische ruimte naast de woonkeuken hangt. Dus de MV leidingingen zijn vrij kort. Hetzelfde geldt voor de Duco box op zolder die recht boven de natte cel op de eerste verdieping hangt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Kiwi70 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:44:
[...]

De Duettes zijn van Luxaflex, met de bijbehorende Powerview-motor en -app.
Deze heb ik ook en werken echt prima! Goed te integreren in Home Assistant, dus gaan ook hier automatisch naar beneden en omhoog. Met een speciale ochtendzon stand zodat de kinderen niet in de zon kijken met ontbijt ;)
Battery gaat ook super lang mee hier. Ze zijn in december geïnstalleerd en toevallig vorige week batterijen opgeladen, niet omdat ze leeg waren maar ik toevallig de oplader tegen kwam en wat tijd had :D Dat is dus met minimaal 1x per dag open en dicht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Zoals eerder genoemd, hebben we vouwgordijnen van Somfy genomen. Ofja de motoren, Somfy zelf maakt geen gordijnen, omdat Powerview te gelimiteerd was in het formaat wat we wilden hebben in 1 stuk. Belangrijkste limitering voor de batterij versie was dat je niet hoger dan 250cm kon per stuk raamwering met de verschillende stoffen raamweringen. Bij Somfy kon je wel hoger maar je zit met de 12V motoren sowieso aan een lagere limiet qua totale oppervlak per stuk raamwering dan met de 230V motoren.

We hebben nu een mix van 230V Somfy en 12V Somfy, de 12V worden met accu's gevoed en er zijn ook zonnepaneeltjes voor beschikbaar als uitbreiding die je binnen kan plaatsen tussen je glas en raamwering die de accu oplaadt, waardoor je nooit de accu's zelf hoeft op te laden. Met ons gebruik (standaard 1x per dag open en 1x per dag dicht) moeten we de batterij aangedreven vouwgordijnen na grofweg 6 maanden opladen. We hebben pas 1 laadcyclus gehad sinds we ze hebben, vermoed niet dat ze vol waren toen we ze ontvingen.

Deze zijn met de Tahoma Switch prima te integreren in HomeAssistant, Google Home, Alexa en HomeKit. De IO-motoren werken zelfs native in HomeKit met de Tahoma Switch. Recent is de lokale API vrijgegeven door Somfy, waardoor je straks eindelijk zonder de Somfy Cloud connectie alles lokaal kan besturen.

Overigens was onze ervaring met de raamwering uitzoeken voor binnen ook dat de zaken genoeg weten van de raamwering zelf, maar het elektrische deel koste allemaal wat meer tijd en moeite. Eerst was het antwoord dat hoger dan 250cm sowieso niet elektrisch kon, toen we het bij sommige webshops wel zagen hebben we toch doorgevraagd en zijn ze met hun verschillende leveranciers gaan bellen naar de opties.

[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 15-07-2022 14:14 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@BiG-GuY @kepler @Kiwi70 hebben jullie een tip voor een goede zaak waar ze advies kunnen geven over elektrische (/smart) zonwering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Requiem19 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:22:
@BiG-GuY @kepler @Kiwi70 hebben jullie een tip voor een goede zaak waar ze advies kunnen geven over elektrische (/smart) zonwering?
Wij hebben onze gordijnen/duettes gehaald via Joost Wonen in Den Hoorn. Niet perse specialist in elektrische gordijnen, maar heeft ons goed geholpen met het hele pakket (dus ook de 'domme' gordijnen) en het zonnescherm. Zonnescherm niet aan Home Automation gehangen trouwens, te bang dat hij op het verkeerde moment uitklapt :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Requiem19 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:22:
Wij hebben onze binnen zonwering (vouwgordijnen en wave gordijnen) bij De Kroon Zonwering in Utrecht vandaan. Zoals eerder aangegeven zijn ze niet specifiek gericht op het elektrische deel, maar ze bieden het wel aan. Ze doen ook buiten zonwering die grotendeels wel meestal elektrisch wordt uitgevoerd. Voor velen zijn de extra kosten om de binnen zonwering elektrisch te maken het niet waard, wij wilden nu in 1x klaar zijn voor de komende 15+ jaar dus mocht het wat kosten. En nu we het hebben zijn we heel blij dat we alles elektrisch hebben binnen.

Voor onze rolluiken buiten gaan we naar De Spiegel Zonwering in Utrecht, omdat we voor buiten het merk Roma willen gebruiken en bij hen hebben we al een goed oriënterend gesprek gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 15-07-2022 14:37 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:28:
[...]

Zonnescherm niet aan Home Automation gehangen trouwens, te bang dat hij op het verkeerde moment uitklapt :')
Dan doe je iets niet goed ;)

* Toppe bedenkt zich dat hij de combinatie robot maaier en regen nog even moet fixen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:55:
[...]

Dat ligt echt aan de keukenzaak. Maar voor de gemiddelde keukenzaak uit de DMG-groep heb je gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:38:
[...]

Dan doe je iets niet goed ;)

* Toppe bedenkt zich dat hij de combinatie robot maaier en regen nog even moet fixen
Haha nee, maar een zonnescherm van 3000 euro vind ik net iets te duur om de gok mee te nemen. Daarvoor is HA, en dan vooral mijn skills, nog niet betrouwbaar genoeg.

Die bedienen we dus gewoon handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 12:08
Onze tegelvloer is eindelijk gelegd en ik zie wat puntjes:

De hoekjes bij de deuren zijn nou niet echt netjes, en daar komt ook geen plint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYay4te2s5_WQd6PbAsplqn6WBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3aWMAzzRIKGhItVPX9TxZMwq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kKBiyfcmVlLqI6oMS64GYcVP_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZl5mBMwEeqljA2nzTLUMGf9.jpg?f=fotoalbum_tile

Ben ik een zeur of mag ik verwachten dat dit gefixed wordt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
jessy100 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:54:

De hoekjes bij de deuren zijn nou niet echt netjes, en daar komt ook geen plint.

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit vind ik niet acceptabel. Ik zou eisen dat ze dat beter doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

[Afbeelding][Afbeelding]

Geen pan, laten herstellen. Prut werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit is niet acceptabel (tenzij je dit zelf doet :) )

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:23
Ondertussen zijn we weer een aantal maanden verder en is de bouw een aantal weken geleden gestart. Tijdens de eerste bewonersbijeenkomst wel te horen gekregen dat bepaalde opties die niet op de optielijst stonden wel gewoon beschikbaar waren. Noem een water en afvoer naar de garage voor de wasmachine bijvoorbeeld. Een aantal bewoners heeft het kunnen regelen, maar is nooit verder gecommuniseerd naar de rest. Erg jammer maar we moeten het er mee doen.

Bij ons zijn ze ondertussen begonnen met de fundering en gaan de eerste woningen bijna de hoogte in.

En toen begon het toch weer te jeuken. De vorige keer de bouw van het project vastgelegd met een drone en kon mij ook ditmaal er niet van weerhouden een aan te schaffen. Hoop het ditmaal tot het eind te kunnen volhouden om alles te blijven vastleggen, kan ik er een mooie montage van gaan maken. :)

[YouTube: title]
Verder weinig gekke dingen nog, laten we hopen dat ik het topic niet te vaak moet bezoeken omdat er zaken niet goed gaan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
kepler schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:50:
[...]

Haha nee, maar een zonnescherm van 3000 euro vind ik net iets te duur om de gok mee te nemen. Daarvoor is HA, en dan vooral mijn skills, nog niet betrouwbaar genoeg.

Die bedienen we dus gewoon handmatig.
Je kunt hem toch aan Home Automation hangen en alsnog zelf handmatig bedienen op afstand? Betekent niet perse dat die volledig geautomatiseerd open en dicht moet gaan op basis van een aantal parameters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Blik1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:11:
[...]

Je kunt hem toch aan Home Automation hangen en alsnog zelf handmatig bedienen op afstand? Betekent niet perse dat die volledig geautomatiseerd open en dicht moet gaan op basis van een aantal parameters
Ja, maar daar zie ik geen meerwaarde in. We hebben hem alleen uit als we zelf in de tuin zijn en/of thuis zijn. Dat stukje lopen naar de afstandsbediening overleef ik ook wel.

Mijn doel van home automation is juist om alles (zoveel mogelijk) automatisch te doen, als toevoeging op eventuele handmatige bediening met de normale knoppen.
Met lichten is het niet zo erg als die aan blijven staan of te vroeg uit gaan, wat regelmatig gebeurt in het begin van inregelen. Met een zonnescherm kan dat een kostbaar grapje zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:38:
[...]

Ja, maar daar zie ik geen meerwaarde in. We hebben hem alleen uit als we zelf in de tuin zijn en/of thuis zijn. Dat stukje lopen naar de afstandsbediening overleef ik ook wel.

Mijn doel van home automation is juist om alles (zoveel mogelijk) automatisch te doen, als toevoeging op eventuele handmatige bediening met de normale knoppen.
Met lichten is het niet zo erg als die aan blijven staan of te vroeg uit gaan, wat regelmatig gebeurt in het begin van inregelen. Met een zonnescherm kan dat een kostbaar grapje zijn :P
Je kan het toch wel slim maken zonder te automatiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Hier is bewust niets automatisch. Ik heb een huis vol sensoren en alle apparaten op een modbus etc. uitgelezen door een raspberry pi, maar als ik dat ding uit zet blijft alles gewoon werken.

De zonwering heeft een zon- en windautomaat van Somfy. We gebruiken alleen de windautomaat, vooral omdat het ding 8,5 meter breed en 3 meter diep is. Dan wil je niet dat er teveel wind onder komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:09:
Hier is bewust niets automatisch. Ik heb een huis vol sensoren en alle apparaten op een modbus etc. uitgelezen door een raspberry pi, maar als ik dat ding uit zet blijft alles gewoon werken.

De zonwering heeft een zon- en windautomaat van Somfy. We gebruiken alleen de windautomaat, vooral omdat het ding 8,5 meter breed en 3 meter diep is. Dan wil je niet dat er teveel wind onder komt.
Kan hebben ook niet bedienen met een smartphone dan? Zou voor mij een vereiste zijn, ondanks dat ik hem niet zo automatiseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sommige dingen wel, maar ik wil geen apparaten zie zelf het Internet op gaan. De airco en camera's kan ik via wifi bedienen en de cv alleen een soort override, maar de rest niet.

En die airco wil graag het internet op, maar daar steekt de router een stokje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:19:
Sommige dingen wel, maar ik wil geen apparaten zie zelf het Internet op gaan. De airco en camera's kan ik via wifi bedienen en de cv alleen een soort override, maar de rest niet.

En die airco wil graag het internet op, maar daar steekt de router een stokje voor.
Ja dat soort apparaten zijn altijd wel jammer. Komt vanzelf nog eens een periode dat dat soort bedrijven een uurlijkse controle gaan doen, geen internet? Geen bediening mogelijk :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:40
Hier komt ook een zonwering met Somfy motor. Is die zonsensor de aparte module "Sunis"?
https://shop.somfy.nl/sunis-zonsensor/

Ook maar eens naar kijken. Bij ons komt het zonnescherm onder de veranda/inpandig, daarmee geen last van wind.

Anderzijds zit het scherm, zoals gezegd, onder het glas. Kan wellicht net zo goed in de Tahoma een schema aanmaken dat hij in de lente/zomer standaard elke ochtend uit gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 15-07-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
kepler schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:38:
[...]

Ik zie daar juist de meerwaarde van in, zonnescherm uitdoen als het warm is en mooi weer en je bent niet thuis. Scheelt zo een paar graden in huis bij thuiskomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@Toppe Dat heeft Daikin dus al in de nieuwe versies. Geen Internet, geen bediening. De nieuwe Daikin app werkt dus ook niet met mijn airco, de oude wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 15-07-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:38:
Hier komt ook een zonwering met Somfy motor. Is die zonsensor de aparte module "Sunis"?
https://shop.somfy.nl/sunis-zonsensor/

Ook maar eens naar kijken. Bij ons komt het zonnescherm onder de veranda/inpandig, daarmee geen last van wind.

Anderzijds zit het scherm, zoals gezegd, onder het glas. Kan wellicht net zo goed in de Tahoma een schema aanmaken dat hij in de lente/zomer standaard elke ochtend uit gaat.
Soliris heet de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Blik1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:51:
[...]

Ik zie daar juist de meerwaarde van in, zonnescherm uitdoen als het warm is en mooi weer en je bent niet thuis. Scheelt zo een paar graden in huis bij thuiskomst.
Zeker. Het is hier alleen niet nodig, want de zon komt 's morgens direct op de gevel met zonwering. Ik kan het dus net zo goed met de hand doen. Maar de optie is er om bij zon automatisch omlaag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Blik1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:51:
[...]

Ja ik ook wel, maar we hebben een scherm van ruim 6m breed en 3m diep. En ja je kan ook weer automatiseren om in te klappen, maar daarvoor vertrouw ik mezelf, de sensoren en HA niet genoeg voor. Het gaat dan om 3000 euro en hoeft maar 1x fout te gaan :')
Misschien ooit icm hun eigen windsensor bv als failsafe.
Blihi schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:09:
Maar dan haal je automation weg uit Home Automation ;) Hier probeer ik dus zoveel mogelijk te automatiseren, maar als HA uit valt kunnen we altijd terugvallen op fysieke schakelaars of andere vorm van handmatige bediening. Paar voorbeelden:

- Keuken licht automatisch aan/uit op beweging in keuken
- eettafel licht hetzelfde
- looplicht op de overloop voor in de nacht op beweging
- wtw wordt gestuurd op vochtigheid, CO2 en bypass status
- automatisch duettess naar beneden bij zonsondergang en omhoog zonsopgang, half naar beneden als zon schijnt op bepaalde elevation
- sfeerverlichting aan

En dan ben ik nu beetje aan tweaken met helderheid van de lampen icm lichtsterkte sensor :D

We hebben al weken geen schakelaar meer aangeraakt, werkte prima. En als het niet meer werkt, dan werken de schakelaars nog wel. (Enige dat dan niet meer werkt is de sfeerverlichting, maar die is niet kritisch)

Maar goed, enigszins offtopic :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Nou ja, wel on topic als je je daarop moet voorbereiden. Overal een nuldraad naartoe, meer contactpunten, etc.

Als dat echt je ding is, moet je daar goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kepler schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:15:
[...]

Ja ik ook wel, maar we hebben een scherm van ruim 6m breed en 3m diep. En ja je kan ook weer automatiseren om in te klappen, maar daarvoor vertrouw ik mezelf, de sensoren en HA niet genoeg voor. Het gaat dan om 3000 euro en hoeft maar 1x fout te gaan :')
Misschien ooit icm hun eigen windsensor bv als failsafe.
[...]
Hier eentje van 5 bij 3,5 maar gebruik hem amper. De dagen dat we thuis zijn en het niet waait of regent maar wel de zon schijnt zijn minimaal. Voor ons nieuwe huis investeer ik liever in een weersonafhankelijk oplossing (al pakken we daar ook veel minder zon in de middag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 16:51
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door aGraPusher op 15-07-2022 22:31 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Deveon schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:18:
[...]

Hier eentje van 5 bij 3,5 maar gebruik hem amper. De dagen dat we thuis zijn en het niet waait of regent maar wel de zon schijnt zijn minimaal. Voor ons nieuwe huis investeer ik liever in een weersonafhankelijk oplossing (al pakken we daar ook veel minder zon in de middag).
Of je bent bijna nooit thuis of je woont in ierland/schotland ofzo

In de praktijk regent het bijna nooit aldus,

https://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

Mijn zonnescherm staat bij zonnig weer en 20-25 graden standaard uit. Scheelt zo een paar graden in de woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:38:
[...]

Of je bent bijna nooit thuis of je woont in ierland/schotland ofzo

In de praktijk regent het bijna nooit aldus,

https://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

Mijn zonnescherm staat bij zonnig weer en 20-25 graden standaard uit. Scheelt zo een paar graden in de woonkamer
Het is hier ook geen overbodige luxe hoor om wanneer het kan het scherm uit te doen. Als het regent ben je trouwens al te laat want dan wordt het nat oprollen of hopen dat de zon snel terug komt. De reden waarom ik hem niet uit laat als er niemand thuis is meestal vanwege de wind. Het waait hier in de polder zeer regelmatig maar weet niet of daar sites voor zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

De Somfy Soliris is een wind en zonsensor. Hij wordt direct gekoppeld met de motor van de zonwering die je wilt bedienen en je kan op het fysieke ding met knopjes de gevoeligheid en time-outs instellen. Ideaal voor iets als een knikarmscherm/uitvalscherm maar in principe met elke RTS of IO motor te combineren. Let op dat het RTS of IO is, dus wel de juiste kopen die bij je type motor hoort.

Verder zijn nuldraden in veel domotica systemen niet meer nodig, wij hebben het bewust niet laten aanleggen, omdat we voor knoppen op Zigbee (Hue) en later Thread gingen.

Elektra naar punten aanleggen voor zonwering hadden we achteraf wel vanuit het project moeten doen, les voor een volgende keer. De grote 230V motoren kunnen uiteraard niet op zonnepanelen per motor, dus die moeten echt op 230V. We wisten toen alleen nog niet wat we wilden en hebben pas na oplevering gekeken naar zonwering. Dat was twee jaar na het doorgeven van de stroom opties 😅.

[ Voor 26% gewijzigd door BiG-GuY op 16-07-2022 00:34 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wij hadden wel elektra voor de zonwering aan laten leggen, maar de metselaars vonden zo'n uitstekend PVC pijpje maar lastig. Ze hebben dat ding dus verbogen, waardoor ik echt heel lang bezig geweest ben om ondanks de knik de kabels te trekken (twee kabels, een naar de zonwering en een naar de windsensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Zijn er al mensen die beginnen te zweten?

https://nos.nl/artikel/24...rwachte-stikstofuitspraak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-08 22:50
Nou ik vraag me inderdaad af welke consequenties dit heeft voor bijvoorbeeld ons eigen project.
Daarvan is de oplevering voor ons blok in oktober.. en de rest van de buren die later aan de beurt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Dat zou bizar zijn, ons project wordt in december opgeleverd. We zouden hierdoor serieus in de problemen komen qua woonruimte, nu maar hopen dat de soep niet zo heet gegeten wordt...

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Bouwnrzoveel schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:02:
[...]

Nou ik vraag me inderdaad af welke consequenties dit heeft voor bijvoorbeeld ons eigen project.
Daarvan is de oplevering voor ons blok in oktober.. en de rest van de buren die later aan de beurt zijn.
Zonder hierop een expert te zijn, kan ik me haast niet voorstellen dat ze al bestaande bouw halverwege stil gaan leggen. Maar dat dit eerder gaat zijn voor projecten waarvan de overdracht vd grond nog niet heeft plaatsgevonden. Want door al bestaande bouw te stoppen ben je burgertje aan het pesten en is het eigenlijk toch al niet meer te stoppen, maar bij projecten waarvan grond nog niet is overgedragen ligt de last vrijwel volledig bij de gemeentes

Daarnaast denk ik ook dat het niet voor ieder project geldt, maar geen idee voor welke projecten wel/niet

[ Voor 14% gewijzigd door Blik1984 op 16-07-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
Het zat er wel aan te komen, en dan nu allerlei bijzondere reacties van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Blik1984 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:14:
[...]

Zonder hierop een expert te zijn, kan ik me haast niet voorstellen dat ze al bestaande bouw halverwege stil gaan leggen. Maar dat dit eerder gaat zijn voor projecten waarvan de overdracht vd grond nog niet heeft plaatsgevonden. Want door al bestaande bouw te stoppen ben je burgertje aan het pesten en is het eigenlijk toch al niet meer te stoppen, maar bij projecten waarvan grond nog niet is overgedragen ligt de last vrijwel volledig bij de gemeentes

Daarnaast denk ik ook dat het niet voor ieder project geldt, maar geen idee voor welke projecten wel/niet
Dat idee heb ik ook, de vergunningen zijn al onherroepelijk en de bouw is nagenoeg afgerond. Kan me niet voorstellen dat ze dat stil gaan leggen.

Zoals ik het lees geldt dit vooral voor toekomstige projecten en vergunningen die nog niet onherroepelijk zijn. Maar ik ben slechts een leek op dit gebied.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Blihi schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 08:20:
Wij hadden wel elektra voor de zonwering aan laten leggen, maar de metselaars vonden zo'n uitstekend PVC pijpje maar lastig. Ze hebben dat ding dus verbogen, waardoor ik echt heel lang bezig geweest ben om ondanks de knik de kabels te trekken (twee kabels, een naar de zonwering en een naar de windsensor).
In ons project zaten standaard handmatige screens op de Zuid, West en Oostzijde van de woning. In ons geval is dat enkel de zuidzijde. Tegen een extra bedrag konden we de buiten screens elektrisch uitvoeren, die hadden we daarna kunnen aftakken naar de binnen gordijnen door het houten kozijn heen. Had het iig een stuk makkelijker gemaakt dan wat we nu moeten verzinnen. Voor de Noordzijde hadden we dan ook gewoon stroom laten aanleggen, geen loze leidingen.

Uiteindelijk hebben we maar 4 motoren die op 230V werken en 9 op 12V, ik ga ervanuit dat het met de rolluiken ook zo moet lukken en dan de 12V versies met zonnecel/accu in de bak buiten.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

De vorige bouwstop had geen effect op ons project dat toen in de beginfase was, maar wel al de grondoverdracht had plaatsgevonden. Dus geen idee of dit nu effect gaat hebben op projecten die al verder gevorderd zullen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 16-07-2022 11:31 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo86
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-11-2022
Beste Tweakers,

graag jullie input en uitleg!
Momenteel wordt onze nieuwbouwwoning, prefab houtskeletbouw, gebouwd.
Na de deadline van de elektra hebben we de keuken aangepast met grotere kasten waardoor de perilex-aansluiting niet meer op een gewenste plek zit.

In de oude situatie, wat vanwege prefab inmiddels al gemonteerd is, zat de aansluiting in het midden van een keukenkast.
In de nieuwe keukenopstelling zit deze aansluiting precies op de scheidingslijn van 2 keukenkasten.
Volgens de keukenleverancier is deze ‘oude’ maat niet wenselijk omdat het kan zijn dat de schotten van de keukenkasten in de weg zitten en daardoor de stekker van de kookplaat mogelijk niet goed in de perilex-aansluiting kan.
Omdat de aansluiting nu tijdens de bouw niet meer de verleggen is, moeten we dit na oplevering oppakken.

Hoe kunnen we dit het beste oplossen?
Belangrijkste is natuurlijk dat de perilex goed te bereiken is en dat je er gemakkelijk bij kan komen.

De keukenleverancier dacht dat het een vrij simpele ingreep zou zijn na oplevering. Het zal al helpen als de aansluiting wat meer links van deze scheidingslijn zou komen en dus meer richting de kookplaat komt te zitten.
Hij vertelde dat achter de kasten ook nog 5 cm loze ruimte zit.

Maak ik er een groot punt van en is de perilex inderdaad makkelijk te verleggen? Hoe zal dit dan aangepakt worden?
Wij kunnen dit iig niet zelf, zijn afhankelijk van anderen.

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Mo86 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:37:
Beste Tweakers,

Na de deadline van de elektra hebben we de keuken aangepast met grotere kasten waardoor de perilex-aansluiting niet meer op een gewenste plek zit.

In de oude situatie, wat vanwege prefab inmiddels al gemonteerd is, zat de aansluiting in het midden van een keukenkast.
In de nieuwe keukenopstelling zit deze aansluiting precies op de scheidingslijn van 2 keukenkasten.
Volgens de keukenleverancier is deze ‘oude’ maat niet wenselijk omdat het kan zijn dat de schotten van de keukenkasten in de weg zitten en daardoor de stekker van de kookplaat mogelijk niet goed in de perilex-aansluiting kan.
Omdat de aansluiting nu tijdens de bouw niet meer de verleggen is, moeten we dit na oplevering oppakken.

Belangrijkste is natuurlijk dat de perilex goed te bereiken is en dat je er gemakkelijk bij kan komen.

De keukenleverancier dacht dat het een vrij simpele ingreep zou zijn na oplevering. Het zal al helpen als de aansluiting wat meer links van deze scheidingslijn zou komen en dus meer richting de kookplaat komt te zitten.

Maak ik er een groot punt van en is de perilex inderdaad makkelijk te verleggen? Hoe zal dit dan aangepakt worden?

Je stekkers moeten ten alle tijden bereikbaar blijven, precies de naad van 2 kasten óp de perilex aansluiting is vragen om problemen. Als het alleen de achterwand is die er voor komt dan gewoon een stuk achterwand er uit zagen?

Er zijn genoeg creatieve oplossingen te bedenken voor dit probleem maar als verleggen relatief eenvoudig kan dan zou ik dat doen. Een lokale elektricien kan je ongetwijfeld eenvoudig op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mo86 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:37:
Beste Tweakers,

Wat is je wandopbouw en word de perilex op een speciale inbouwhollewanddoos afgemonteerd?

Idealiter heb je Fermacell beplating, dan kun je er gewoon de wanddoos eruit tikken, gat dichtlijmen met reststuk, op een nieuwe plek naast de oude locatie nieuw gat boren, flexbuis opvissen en aansluiten op de nieuwe doos. Easy-peasy. Half uurtje werk.

Dit kan met gips ook, maar dan gaat er wat meer kapot en heeft wat meer voeten in de aarde om weer stevig te laten zijn naderhand.

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 16-07-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 20:37
Ik hoop dat dat "geitenpaardje" ook voor een WADI geldt, dan zitten wij gebakken. Los daarvan hoop ik ook dat het is zoals jij verwacht.
Pagina: 1 ... 135 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.