Requiem19 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:00:
Gisteren de oplevering van onze woning gehad, feestelijk moment!
Blij dat de VEH keurder mee was, die zag toch 30 dingen die wij beiden niet gezien hadden.
Niet een opleverpunt, maar wel een punt van aandacht volgens hem was het volgende:
- Keuken is verplaatst van voorzijde naar achterzijde woning
- De afzuigventielen zijn echter niet verplaatst en bevinden zich nog aan de voorzijde woning
- Volgens de keurder is dit wel 'conform de norm', aangezien de gehele woonkamer 1 ruimte is
- Maar is het wel beter om de afzuigventielen in de nabijheid van je keuken te hebben
- Hij raadde ons aan om OF twee ventielen in de keuken te plaatsen en die aan te sluiten op het bestaande ventilatiesysteem, OF om een aparte (eenvoudige) ventilatieunit te plaatsen in de keuken die je gebruikt tijdens het koken
- Zijn voornaamste punt is/was dat fijnstof nu niet goed afgezogen wordt omdat de ventielen te ver van de keuken vandaan zijn
Iemand gedachten hierover?
Hier inderdaad ook ventilatie-issues. Het systeem is berekend op de basiswoning en de uitbouw van 2,4 meter over twee verdiepingen is daarbij even over het hoofd gezien. Althans, door een deel van de partijen, want ik heb tekeningen waar drie ventielen in de keuken ingetekend staan en ik heb zelfs mailwisseling met de koperbegeleidster over de positie van twee van die drie ventielen...
Bij oplevering zat er maar 1 ventiel in de keuken en dat ventiel haalde ook nog eens zijn debiet niet (70 m3, terwijl het in de keuken 75 moet zijn). Daarnaast, zo bleek later, zat de aansluiting afzuigkap 19 cm verkeerd.
Bij het laatste huis was dit ook het geval en dat huis is nog groter dan het onze, omdat er een tuinkamer aan vast zit. Daar is de aannemer terug geweest en is een tweede box geplaatst, met als gevolg continu problemen met ventilatie en herrie omdat die twee boxen elkaar in de weg zitten.
Ik heb uiteindelijk zelf geprobeerd om alle berekeningen te maken en die kwamen precies net uit. Dat wil zeggen, de box was een DucoBox Silent voor 400 m3/uur en de berekeningen lieten zien dat het minimum 399 m3/uur nodig was. Helaas voor mij kon ik daarmee dus niets beginnen tegen de aannemer.
Maar, ik heb mazzel dat ik zelf handig ben en dat ik de ruimte had om zonder al teveel zichtwerk (behalve dan in de technische ruimte) nieuwe buizen te maken en de box te vervangen door een zone-gestuurde versie.
Nu hangt er dus een Ducobox-Focus met drie zones. De bestaande ventilatie is ver afgedopt en gebruikt als zone voor badkamer en toilet (vochtgestuurd). Er is een nieuwe zone bijgekomen voor de woonkamer (CO2 gestuurd) en voor de bovenverdieping (CO2 gestuurd). Sindsdien heb ik geen ventilatieproblemen meer. Het CO2 niveau blijft acceptabel (onder 1100) onder normale omstandigheden en bij minimaal ventilatiedebiet.
Alleen als er gasten zijn toert de ventilator op en houdt de CO2 op 1100. Natuurlijk gaat de ventilatie ook harder draaien als het vochtig is in de badkamer, maar ook dan is er voldoende capaciteit om het vochtniveau ook echt omlaag te brengen.
Door je ventielen ver uit je keuken te hebben wordt de kooklucht door de hele ruimte gezogen. Dat ruik je. Fijnstof is kletspraat, want dat krijg je niet bij koken op inductie, hooguit als je de boel laat aanbranden. Met een goede Bora haal je echter veel lucht toch al weg bij de kookplaat. Ik heb zelf gelukkig een schouwkap met afvoer naar buiten.
[
Voor 5% gewijzigd door
Blihi op 14-07-2022 18:33
]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp