Klopt. Dus stel grond was 150k. Hypotheek 450k, eigen geld 50k. Naar de notaris na het geld overgemaakt te hebben, volgende dag bouwdepot beschikbaar met 350k er in. Was anders 300k geweest. Ik betaal(de) 1.75% aan rente op de hypotheek, en kreeg volgens mij 1.80% over het bouwdepot (rente + 0.05/0.10, weet het exacte getal niet meer). Miniem verschil, maar hey, elke euro telt! Dat is niet bij elke hypotheekaanbieder zo. En door die 90% kreeg ik iets van 0.10/0.15/0.20% korting meteen, waardoor ik op die 1.75% uitkwam.ObiTewodros schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:55:
[...]
Dat is slim. Dus die 50k ging niet in het bouwdepot, maar werd gebruikt om 50k van de grond te betalen waardoor je 50k overhield in je bouwdepot? Het gevolg is dat je de rente die je krijgt over 50k extra is.
[...]
Bedoel je dat het rentepercentage dat jij kreeg over bouwdepot hoger was dan rentepercentage voor je hypotheek? Ik wist niet dat dat ook een mogelijkheid was.
De kosten voor keuken, badkamer, vloer etc. betaalde je dus dan ook uit het bouwdepot?
Uit dat bouwdepot heb ik vervolgens alle ruwbouw en meerwerk facturen van de aannemer betaald, en later inderdaad ook de keuken, badkamermaterialen, etc. Ik zit bij Rabo, en daar kon ik zelf alles overmaken dus dat was wel makkelijk. Uiteraard is er daarbovenop nog wel wat cash betaalt hier en daar, dat kon natuurlijk niet uit het bouwdepot.