Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:48
ObiTewodros schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:55:
[...]

Dat is slim. Dus die 50k ging niet in het bouwdepot, maar werd gebruikt om 50k van de grond te betalen waardoor je 50k overhield in je bouwdepot? Het gevolg is dat je de rente die je krijgt over 50k extra is.

[...]

Bedoel je dat het rentepercentage dat jij kreeg over bouwdepot hoger was dan rentepercentage voor je hypotheek? Ik wist niet dat dat ook een mogelijkheid was.

De kosten voor keuken, badkamer, vloer etc. betaalde je dus dan ook uit het bouwdepot?
Klopt. Dus stel grond was 150k. Hypotheek 450k, eigen geld 50k. Naar de notaris na het geld overgemaakt te hebben, volgende dag bouwdepot beschikbaar met 350k er in. Was anders 300k geweest. Ik betaal(de) 1.75% aan rente op de hypotheek, en kreeg volgens mij 1.80% over het bouwdepot (rente + 0.05/0.10, weet het exacte getal niet meer). Miniem verschil, maar hey, elke euro telt! Dat is niet bij elke hypotheekaanbieder zo. En door die 90% kreeg ik iets van 0.10/0.15/0.20% korting meteen, waardoor ik op die 1.75% uitkwam.

Uit dat bouwdepot heb ik vervolgens alle ruwbouw en meerwerk facturen van de aannemer betaald, en later inderdaad ook de keuken, badkamermaterialen, etc. Ik zit bij Rabo, en daar kon ik zelf alles overmaken dus dat was wel makkelijk. Uiteraard is er daarbovenop nog wel wat cash betaalt hier en daar, dat kon natuurlijk niet uit het bouwdepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:25
blottle schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:43:
[...]

De calcasa desktoptaxatie bedoel je denk ik :D
Ja die, zat ik aardig in de buurt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
xares schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:55:
Afgelopen Vrijdag oplevering gehad, 35 punten helaas.
Verkeerde douchegoot, stopcontacten die niet op de juiste hoogte zitten, slecht schilderwerk, dakraam sluit niet. Een hele lijst dus helaas.

Vooraf hebben we betaald om het plan voor de vloerverwarming aan te passen (niet onder de keuken).
Nu zie ik op de documentatie dat ze daar toch vloerverwarming hebben gelegd.

We krijgen een U-vorm keuken, is dat nu nog wel fatsoenlijk vast te zetten of moeten ze de hele vloer open gaan breken?

Zoiets: https://www.keukensale.co...17-credo766-keuken-13.jpg
ja hoor, alleen zal het tussen de buizen moeten dus loterij of hightec thermografie met de warmtebeelden camera of de lowtec thermografie met de plantenspuit dat wekt alleen als er nog geen afwerking ligt. De vloer zo egaal mogelijk nat/vochtig maken met een platenspuit als je dan de vloerverwarming aanzet worden de buizen zichtbaar (waar de buizen lopen is het het eerst droog) Maarja, met de camera is het wel een stuk makkelijker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:48
twain4me schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:30:
[...]

ja hoor, alleen zal het tussen de buizen moeten dus loterij of hightec thermografie met de warmtebeelden camera of de lowtec thermografie met de plantenspuit dat wekt alleen als er nog geen afwerking ligt. De vloer zo egaal mogelijk nat/vochtig maken met een platenspuit als je dan de vloerverwarming aanzet worden de buizen zichtbaar (waar de buizen lopen is het het eerst droog) Maarja, met de camera is het wel een stuk makkelijker :+
Hier staat het gehele eiland van de keuken gewoon los..
Blad van 300KG erop en gaat nergens meer heen.

Kastenwand is enkel aan de muur bevestigd, niet aan de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Source90 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:36:
[...]

Hier staat het gehele eiland van de keuken gewoon los..
Blad van 300KG erop en gaat nergens meer heen.

Kastenwand is enkel aan de muur bevestigd, niet aan de vloer.
Kan, maar of dat verstandig is hangt wel een beetje van het eiland af hoor ;)
Ik dacht dat nobibla de poten gewoon vast kit en dan het pootje fixeerd (anders trek je het kastje van het pootje af :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:43

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
twain4me schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:43:
[...]

kan, maar of dat verstandig is hangt wel een van het eiland af hoor;)
ik dacht dat nobibla de poten gewoon vast kit en dan het pootje fixeerd (anders trek je het kastje van het pootje af :+ )
Bij welk eiland is het volgens jou wel en niet verstandig dan?

Hier staat hij ook los met een blad er op, gaat geen kant op.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Toppe schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:53:
[...]

Bij welk eiland is het volgens jou wel en niet verstandig dan?

Hier staat hij ook los met een blad er op, gaat geen kant op.
bv smalle basis breed blad ofwel een zwaarte punt wat richting een rij pootjes gaat.denk niet dat het nooit gebeurd omdat jij hem ook los heb staan :9 ongelukjes gebeuren doorgaans omdat dingen niet gebruikt worden hoe ze zijn bedoeld. ik ken een geval waar de vrouw des huizens op het blad was geklomen om de lampen schoon te maken. die is echt om geflikkerd, ook met een blad erop ;)

[ Voor 40% gewijzigd door twain4me op 11-07-2022 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
twain4me schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:05:
[...]

bv smalle basis breed blad ofwel een zwaarte punt wat richting een rij pootjes gaat.denk niet dat het nooit gebeurd omdat jij hem ook los heb staan :9 ongelukjes gebeuren doorgaans omdat dingen niet gebruikt worden hoe ze zijn bedoeld. ik ken een geval waar de vrouw des huizens op het blad was geklomen om de lampen schoon te maken. die is echt om geflikkerd, ook met een zwaar blad erop ;)
Hier meerdere malen op het eiland gestaan om (ook) de lamp te monteren.
Staat hier dan wel op iets van 20 poten (250x100 cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Source90 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:13:
[...]

Hier meerdere malen op het eiland gestaan om (ook) de lamp te monteren.
Staat hier dan wel op iets van 20 poten (250x100 cm).
En zo zijn er duizenden gevallen waarbij het goed gaat. en een paar waar het fout gaat. zoals ik al aangaf het is afhankelijk van het eiland. zodra je kastjes rug tegen rug hebt staan moet je behoorlijk gek doen. alleen is dat misschien meestal de opbouw van een eiland maar zeker niet altijd. Ze bestaan ook van een enkele rij kastjes.tis immers hip om een eiland te hebben en zo groot is de gemiddelde woning niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
twain4me schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:05:
[...]

bv smalle basis breed blad ofwel een zwaarte punt wat richting een rij pootjes gaat.denk niet dat het nooit gebeurd omdat jij hem ook los heb staan :9 ongelukjes gebeuren doorgaans omdat dingen niet gebruikt worden hoe ze zijn bedoeld. ik ken een geval waar de vrouw des huizens op het blad was geklomen om de lampen schoon te maken. die is echt om geflikkerd, ook met een blad erop ;)
Kan je de kasten wel vast zetten, een stenen blad ligt er alsnog los op. Hooguit wat kit op de randjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-01-2024
lizard87 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Even met afgeronde getallen, maar hoe het bij mij ging: ik had een lijst met kosten (VON prijs van 400k, meerwerk via aannemer, geschat meerwerk zelf doen zoals keuken, badkamer, vloeren, etc). Dat telde op tot 500k. Daarvan heb ik 50k zelf ingelegd, waardoor de hypotheek 450k was en dus mijn hypotheek meteen op 90% zat, met dus korting op de rente tot gevolg. Ik kon niet zeggen "100k meerwerk", dat moest wel in kostenposten worden uitgesplitst, maar zolang je binnen normale bandbreedtes bleef was dat voldoende onderbouwing.

Let wel, die 50k eigen geld moest ik overmaken naar de notaris, dus kon ik niet op mijn eigen rekening laten staan. Dat geld werd dan als eerste gebruikt voor de grondaanschaf, en daarna pas werd het bouwdepot aangeraakt. Voordeel was wel dat ik hierdoor langer/hoger rente op mijn bouwdepot kreeg ook, wat ietsje hoger lag dan de betaalde rente op de hypotheek.
Een vraag, in het verlengde hiervan (denk ik).
Ook wij hebben van de bank een kostenoverzicht van het meerwerk gemaakt. Eventuele uitschieters van kosten willen wij uit eigen middelen voldoen, dit hebben wij dus ook niet naar de notaris overgemaakt.

Is het mogelijk/wijs om bijv 75% van een factuur uit het bouwdepot te betalen en 25% uit eigen middelen? Of is het beter om kleinere notas volledig uit eigen middelen te betalen om de 25% (meerprijs tov geschatte bedrag) te compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Toppe schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:11:
[...]

Kan je de kasten wel vast zetten, een stenen blad ligt er alsnog los op. Hooguit wat kit op de randjes.
Geen idee wat je punt is. iemand vraagt of hij kan boren in de vloer met vloerverwarming daar geef ik antwoord op en we gaan het nu hebben over hoe sterk kit op een randje van keukenkastjes is.? (verrassend sterk) als iemand zijn keuken wil bevestigen zoals in de montage handleiding staat, of wellicht graag zelf wil ankeren laat hem lekker. zoals ik al eerder aangaf het staat er niet geheel voor niets in ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
DaVe9091 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:36:
[...]
Is het mogelijk/wijs om bijv 75% van een factuur uit het bouwdepot te betalen en 25% uit eigen middelen? Of is het beter om kleinere notas volledig uit eigen middelen te betalen om de 25% (meerprijs tov geschatte bedrag) te compenseren?
Kon bij ons prima. We hadden voor o.a keuken en vloeren een bedrag opgenomen in de hypotheek om het te financieren en beiden vielen (gepland) duurder uit. Op het declaratieformulier het bedrag ingevuld dat we van te voren bepaald hadden en een kopie van de hogere factuur bijgevoegd. Daarbij aangegeven dat het bedrag aan ons zelf uitgekeerd moest worden en wij hebben vervolgens de leverancier betaald.

Neem aan dat zoiets bij alle hypotheekverstrekkers wel mogelijk moet zijn aangezien het eerder in hun voordeel dan nadeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
wortelsoft schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:50:
[...]

De tekening van 1 verdieping lager is ook wel handig, dan kunnen we mogelijk bepalen wat die koof voor doel heeft.
Dit is de verdieping er direct onder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36zvvtWfWsRsCTgHgsbLBg7DEM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hgU08RljJuHBWCxvPFaBRlhx.png?f=fotoalbum_large

En de begande grond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlq4E49_z8czCuqMx4wF9-T3n_w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5lq5HorNBa9VciLDjAfBFOXq.png?f=fotoalbum_large

Op de begane grond zie ik de koof (ik denk nog steeds dat het een koof is) niet terug, wat mij doet vermoeden dat het een luchtafvoerkanaal is? Maar goed, ik heb er dus de ballen verstand van ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
posttoast schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Dit is de verdieping er direct onder:

[Afbeelding]

En de begande grond:

[Afbeelding]

Op de begane grond zie ik de koof (ik denk nog steeds dat het een koof is) niet terug, wat mij doet vermoeden dat het een luchtafvoerkanaal is? Maar goed, ik heb er dus de ballen verstand van ;)
De water toe- en afvoer moet ergens vandaan komen. Gok dat het op de eerste over de vloer gaat richting meterkast/WC.

Gok zelf naar de koof boven de meterkast voor afvoer (en koud water wellicht) en dat de warmwater doorloopt tot de warmtepomp.
Kan dus best dat het water door de koof op de 1e en 2de gaat en je hier de WC op kan aansluiten.

Grote kans dat het een voorzetwandje is. Je zou een kijkgaatje kunnen maken en daarna dichtsmeren. Als de behanger/stucer komt, zie je er niets meer van.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 11-07-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:20
@posttoast wat een balzaal van een badkamer. Viel mij trouwens op dat er geen fonteintje in je toilet op de verdieping zit, klopt dit? Daarnaast zie je de standleiding van die toilet ook niet terug op de BG, en vraag mij af of ze die in de hoek van de trap weggewerkt krijgen.
Je kan vragen hoe ze de luchtkanalen wel weggewerkt krijgen in je vloer. Als ik bij ons kijk zijn dat ook joekels van een kanalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Goeie vragen allemaal. Ik ga het eens checken. Voor alle duidelijkheid: er staat nog geen paal in de grond. Oplevering is voorjaar 2024, dus kijkgaatjes kan ik nog niet maken ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
DaVe9091 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:36:
[...]

Een vraag, in het verlengde hiervan (denk ik).
Ook wij hebben van de bank een kostenoverzicht van het meerwerk gemaakt. Eventuele uitschieters van kosten willen wij uit eigen middelen voldoen, dit hebben wij dus ook niet naar de notaris overgemaakt.

Hangt af van hoe je hypotheekverstrekker werkt - sommigen moet je de factuur bij indienen, en dan betalen zij hem. Dan wordt het lastig natuurlijk. Als je zelf de facturen kunt betalen kun je dat makkelijk doen - je hoeft niet elke transactie met een factuur volledig te matchen, je moet uiteindelijk kunnen aantonen dat alles correct uitgegeven is.

Uiteindelijk heb je, afhankelijk van de rente die je op je bouwdepot krijgt, het meeste voordeel van je bouwdepot zo lang mogelijk zo vol mogelijk te laten. Dan 'verdien' je er meer rente op. Dus als je veel spaargeld hebt kun je eerst alles zelf voorschieten, en dan tegen het einde het aan jezelf uitkeren.

EDIT: uiteindelijk gaat het de bank er om dat je alleen toegestane betalingen doet vanuit het bouwdepot. Als jij opeens een keuken van een ton er in wilt zetten, dan zou dat theoretisch gewoon kunnen uit het bouwdepot. De rest kun je dan zelf uit eigen middelen betalen. Als iets duurder is dan vooraf ingeschat dan is dat dus geen probleem - dat kun je gewoon betalen vanuit het bouwdepot. Dan blijft er uiteraard minder over voor andere zaken, en als je die dan toch wilt moet je die uit eigen middelen betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door lizard87 op 11-07-2022 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
blottle schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:52:
Bij ons wilde de bank alleen rekenen met wat wij ook echt in het huis zouden stoppen. De bank gaat alleen maar uit van waar ze zeker van zijn. Zoals @lizard87 aangeeft zou dit dan bij de notaris neergelegd moeten worden en zwart op wit moeten staan dat je dit voor je huis gaat gebruiken.

Wij wilden niks inleggen op deze manier want je kan je geld dan niet voor iets anders gebruiken als het toch nodig is. Wij zullen dus een taxatie laten doen als alles klaar is. Als je weet welk bedrag je nodig hebt kan je dit altijd per ongeluk zeggen bij de taxateur ;-)
Bedenk ook dat de prijs van je huis omhoog gegaan is in de tussentijd. Onze huizenprijs is 20 procent gestegen sinds we het kochten begin 2020 (oplevering halverwege 2021).

Net het taxatierapport geupload bij de bank en we gaan er bijna 80 euro per maand op vooruit. Binnen half jaar het taxatierapport weer terug verdiend:D

Edit: gaat dus om bijna 18k in totaal in onze rentevaste periode :o Makkelijk verdienen zo

[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 11-07-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Even een korte vraag.

In mijn keuken komt deze oven: https://www.aeg.nl/kitche.../compact-oven/kmk565000m/

Volgens AEG aansluitwaarde 3000watt. Dus eigenlijk een aparte groep van 16 ampere.

Die heb ik dus niet en ik wil hem eigenlijk aansluiten op de algemene groep van de begane vloer. Waar dus alleen wat led verlichting op zit, koelkast en een tv. (nergens loze leiding, prefab)

Als ik de handleiding van het apparaat lees zou die niet vaak meer als 1000 watt verbruiken in diverse programma's. Waar doe ik wijs aan? Voor mijn inductie heb ik een aparte perilex en voor de vaatwasser/stopcontacten bij de keuken kan ik nog makkelijk een aparte groep erbij trekken via een loze leiding.

Als ik zo het even snel uitreken zou ik bij 16 ampere 3680 watt beschikbaar hebben. Die +- 700 die ik over heb is naar mijn idee ruim voldoende voor de 1e verdieping (een persoons huishouden). Wat denken jullie?

Edit:

Na wat googlen lijkt het erop dat het eigenlijk wel moet. Wordt dan denk toch een elektricien inschakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door user_tweakers op 11-07-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:03:
@Dutchylex nice! Veel plezier in je nieuwe woning.

Hoe ben je exact gecompenseerd voor dat 6% mindere kavel. Op basis van de betaalde grondprijs per m2?

En, welke aannemer heb je gehad? Lekker snel opgeleverd namelijk
We hebben inderdaad de grondprijs terug gekregen. Het voelt bij ons nog steeds onrechtvaardig maar proceduren etc. zou waarschijnlijk veel tijd gekost hebben en dermate veel geld dat het allemaal niet zou uitmaken. Ook was maar de vraag of we gelijk zouden krijgen want het was "maar" 6% van de totale kavel en zou waarschijnlijk binnen bepaalde marges vallen.

De aannemer was van de Mheen uit Hoevelaken. Buiten genoemde probleem zijn we uitermate tevreden over deze bouwer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@user_tweakers ik zou proberen zeker in je keuken alles zoveel mogelijk op een eigen groep te laten zetten. (En laat ze dan ook verdelen over meerdere fases en aardlekschakelaars).

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 12-07-2022 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

user_tweakers schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:28:
Even een korte vraag.

In mijn keuken komt deze oven: https://www.aeg.nl/kitche.../compact-oven/kmk565000m/

Volgens AEG aansluitwaarde 3000watt. Dus eigenlijk een aparte groep van 16 ampere.

Die heb ik dus niet en ik wil hem eigenlijk aansluiten op de algemene groep van de begane vloer. Waar dus alleen wat led verlichting op zit, koelkast en een tv. (nergens loze leiding, prefab)

Als ik de handleiding van het apparaat lees zou die niet vaak meer als 1000 watt verbruiken in diverse programma's. Waar doe ik wijs aan? Voor mijn inductie heb ik een aparte perilex en voor de vaatwasser/stopcontacten bij de keuken kan ik nog makkelijk een aparte groep erbij trekken via een loze leiding.

Als ik zo het even snel uitreken zou ik bij 16 ampere 3680 watt beschikbaar hebben. Die +- 700 die ik over heb is naar mijn idee ruim voldoende voor de 1e verdieping (een persoons huishouden). Wat denken jullie?

Edit:

Na wat googlen lijkt het erop dat het eigenlijk wel moet. Wordt dan denk toch een elektricien inschakelen.
Theoretisch mag het niet. Maarja....

Mbt die perilex, is dat een 3F aansluiting? En heb je een 2F of 3F kookplaat? Als je een 2F plaat hebt, kan je de 3e groep gebruiken om je oven aan te sluiten.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
lizard87 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Even met afgeronde getallen, maar hoe het bij mij ging: ik had een lijst met kosten (VON prijs van 400k, meerwerk via aannemer, geschat meerwerk zelf doen zoals keuken, badkamer, vloeren, etc). Dat telde op tot 500k. Daarvan heb ik 50k zelf ingelegd, waardoor de hypotheek 450k was en dus mijn hypotheek meteen op 90% zat, met dus korting op de rente tot gevolg. Ik kon niet zeggen "100k meerwerk", dat moest wel in kostenposten worden uitgesplitst, maar zolang je binnen normale bandbreedtes bleef was dat voldoende onderbouwing.

Let wel, die 50k eigen geld moest ik overmaken naar de notaris, dus kon ik niet op mijn eigen rekening laten staan. Dat geld werd dan als eerste gebruikt voor de grondaanschaf, en daarna pas werd het bouwdepot aangeraakt. Voordeel was wel dat ik hierdoor langer/hoger rente op mijn bouwdepot kreeg ook, wat ietsje hoger lag dan de betaalde rente op de hypotheek.
Voor ons geldt min of meer hetzelfde. VON is 477.500. Hypotheek van 500.000 + nog ongeveer 15.000 eigen geld voor de meerwerkopties die de aannemer aanbiedt. Die 15.000 betalen we dus binnenkort aan de notaris.

Echter, dit was de inschatting, helemaal in het begin. Nu blijkt dat we véél meer van ons spaargeld in het huis gaan steken. Onze inschatting is nu zo'n 60.000. Wat het precies wordt weten we niet, de bouw begint pas in september dit jaar, oplevering q1 2024 gaan we van uit. Dit geld gaat naar meerwerk door aannemer, maar ook door anderen: stucen, verven, vloeren, badkamer, keuken, tuin etc.

Wat is slim? De meerwerklijst laten aanpassen? Voordeel lijkt me dat de LTV dan daalt. Probleem is dus dat we de prijzen van het meerwerk nog niet precies weten. Het is een inschatting. Ik weet ook niet of we het bouwdepot voor al die zaken mogen gebruiken. Er gaat bijv. ook spaargeld naar de tuin.
Wat ook mee speelt: we hebben nu 23.000 begroot aan dubbele lasten (1,5 jaar). Stel dat de bouw uitloopt kan dit bedrag oplopen. Als we nu al ons spaargeld inzetten kan dat aan het eind een probleem opleveren (omdat je de hypotheek daarvoor natuurlijk niet mag gebruiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
BertVK schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:51:
[...]

Voor ons geldt min of meer hetzelfde. VON is 477.500. Hypotheek van 500.000 + nog ongeveer 15.000 eigen geld voor de meerwerkopties die de aannemer aanbiedt. Die 15.000 betalen we dus binnenkort aan de notaris.

Echter, dit was de inschatting, helemaal in het begin. Nu blijkt dat we véél meer van ons spaargeld in het huis gaan steken. Onze inschatting is nu zo'n 60.000. Wat het precies wordt weten we niet, de bouw begint pas in september dit jaar, oplevering q1 2024 gaan we van uit. Dit geld gaat naar meerwerk door aannemer, maar ook door anderen: stucen, verven, vloeren, badkamer, keuken, tuin etc.

Wat is slim? De meerwerklijst laten aanpassen? Voordeel lijkt me dat de LTV dan daalt. Probleem is dus dat we de prijzen van het meerwerk nog niet precies weten. Het is een inschatting. Ik weet ook niet of we het bouwdepot voor al die zaken mogen gebruiken. Er gaat bijv. ook spaargeld naar de tuin.
Wat ook mee speelt: we hebben nu 23.000 begroot aan dubbele lasten (1,5 jaar). Stel dat de bouw uitloopt kan dit bedrag oplopen. Als we nu al ons spaargeld inzetten kan dat aan het eind een probleem opleveren (omdat je de hypotheek daarvoor natuurlijk niet mag gebruiken).
Aanpassen van de meerwerklijst leidde bij ons tot een nieuwe hypotheekaanvraag. Wat niet bepaald voordelig is gezien de gestegen rentetarieven. Dus dat was bij ons geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
BertVK schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:51:
[...]

Wat @Rubenus zegt, als je die lijst aanpast dien je feitelijk een nieuwe hypotheekaanvraag in, inclusief bijbehorende kosten. Je kunt je spaargeld natuurlijk inzetten zoals je wilt, maar zult dan waarschijnlijk wel een taxatie moeten laten doen als het straks af is om er voordeel van te krijgen.

In principe kun je uit je bouwdepot alles betalen wat nagelvast in/aan je woning zit. Je thuis kan dus prima, want die kun je niet meenemen naar een nieuw huis. Je gordijnen en verlichting mogen niet, want die kun je wel meenemen. Er is soms wel eens grijs gebied (een verlijmde PVC vloer zit vast, maar een laminaarvloer niet.. mag dat dan toch?), maar dat zou je kunnen checken bij je hypotheekverstrekker.

Dubbele lasten kun je vaak ook meefinanciëren, maar dat had je dan al mee moeten nemen in je hypotheekaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
lizard87 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:05:
[...]

Wat @Rubenus zegt, als je die lijst aanpast dien je feitelijk een nieuwe hypotheekaanvraag in, inclusief bijbehorende kosten. Je kunt je spaargeld natuurlijk inzetten zoals je wilt, maar zult dan waarschijnlijk wel een taxatie moeten laten doen als het straks af is om er voordeel van te krijgen.

In principe kun je uit je bouwdepot alles betalen wat nagelvast in/aan je woning zit. Je thuis kan dus prima, want die kun je niet meenemen naar een nieuw huis. Je gordijnen en verlichting mogen niet, want die kun je wel meenemen. Er is soms wel eens grijs gebied (een verlijmde PVC vloer zit vast, maar een laminaarvloer niet.. mag dat dan toch?), maar dat zou je kunnen checken bij je hypotheekverstrekker.

Dubbele lasten kun je vaak ook meefinanciëren, maar dat had je dan al mee moeten nemen in je hypotheekaanvraag.
We hebben er bewust voor gekozen om de hypotheek te cappen op 500.000 i.v.m. de maandlasten (het is ook pas onze eerste woning samen), en veel van het meerwerk + dubbele lasten met ons spaargeld betalen.
Die opmerking over het aanpassen van de lijst verbaast me. Onze hypotheekadviseur geeft aan dat wat er op die lijst staat niet zo veel uitmaakt en dat mensen hem heel vaak achteraf nog aanpassen. Onze hypotheekverstrekker heeft ook aangegeven dat dat je de lijst later nog kunt aanpassen. Het maakt de hypotheekverstrekker niet uit of je nu uiteindelijk voor een uitbouw of een extra dakraam gaat, als je maar niet meer leent dan je aan het meerwerk uitgeeft. Dat is in ons geval dus niet aan de orde; het wordt wel ander en meer meerwerk.
Ik snap dus niet zo goed waarom je dan een nieuwe hypotheekaanvraag indient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Onze financieel adviseur bij Hypotheekshop had onze Hypotheek hoger ingeschreven dan we uiteindelijk geleend hebben. Hierdoor konden we als het nodig was zonder een nieuwe overeenkomst meer geld lenen of in de hypotheek stoppen.

Nu weet ik niet of dat iets unieks is van Triodos, maar maakte het voor ons wel makkelijker. Doordat we overwaarde uit een vorige woning hadden, hoefden we niet het hele bedrag te lenen, maar qua Hypotheek inschrijving staat wel het volledige bedrag erin, terwijl het totale aantal leningdelen lager uitkomt en onze maandlasten dus enkel gebaseerd zijn op de openstaande leningdelen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:18
Wij hebben ook een kostenoverzicht moeten aanleveren, terwijl we alle meerwerk zelf betalen (dus geen hypotheek voor nemen). Wij hadden 30.000,- begroot, dat bedrag moesten we naar de notaris overmaken, daarmee is een deel van de grond mee gekocht. Aan het einde van de rit zou er dus 30.000,- over moeten blijven wat we kunnen uitgeven aan wat er in de kostenoverzicht stond vermeld.

Echter, ons nieuwe begroting is 65.000,-. In de kostenoverzicht stond er bijvoorbeeld 12k voor de keuken, maar de keuken gaat 17k kosten. Kunnen we die 17k gewoon uit de bouwdepot van 30k halen of krijgen we dan vragen van de bank?

12k uit bouwdepot en 5k zelf betalen ziet de keukenboer niet op te wachten lijkt mij (2 aparte betalingen).

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

c-nan schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:44:
Wij hebben ook een kostenoverzicht moeten aanleveren, terwijl we alle meerwerk zelf betalen (dus geen hypotheek voor nemen). Wij hadden 30.000,- begroot, dat bedrag moesten we naar de notaris overmaken, daarmee is een deel van de grond mee gekocht. Aan het einde van de rit zou er dus 30.000,- over moeten blijven wat we kunnen uitgeven aan wat er in de kostenoverzicht stond vermeld.

Echter, ons nieuwe begroting is 65.000,-. In de kostenoverzicht stond er bijvoorbeeld 12k voor de keuken, maar de keuken gaat 17k kosten. Kunnen we die 17k gewoon uit de bouwdepot van 30k halen of krijgen we dan vragen van de bank?

12k uit bouwdepot en 5k zelf betalen ziet de keukenboer niet op te wachten lijkt mij (2 aparte betalingen).
Bij ons kon dit zonder problemen, maar het ligt geheel aan je bank. Bij Triodos konden we zelf facturen inboeken en betalen uit bouwdepot. Wij wijkten ook af van de originele begroting, omdat die begroting gemaakt moest worden voordat we een de kleine opties überhaupt wisten qua kosten.

Ons spaargeld/overwaarde konden we zelf vanaf onze rekening overschrijven.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 23:42

Gewoon uit laten betalen op je eigen rekening en dan als 1 factuur betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Blik1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:47:
[...]

Dat was bij ons niet mogelijk, verschilt dus ook per bank. We hebben uiteindelijk bij de laatste factuur waarmee het bouwdepot leeg was gewoon een deelbetaling van een factuur gedaan uit bouwdepot en restant uit spaarrekening.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:18
Blik1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:47:
[...]

Factuur van 17k indienen, maar als bedrag 12k over maken naar eigen rekening, om vervolgens 17k naar de keukenboer over te maken?

Waarom niet direct 17k naar de keukenboer over laten maken door de bank? Omdat je dan afwijkt van je initiele kostenoverzicht?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Die twee betalingen maakt weinig uit. Onze bank (Obvion) kijkt totaal niet naar wat we indiende maar op is op.

Zo hebben wij zelf een groot deel voorgeschoten en daarna pas de facturen ingediend zodra we geld nodig hadden en dat werd zonder problemen uitgekeerd.

Hebben wel vooraf een ‘begroting’ moeten maken waarbij de financieel adviseur de bedragen verdeeld heeft over de potjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Iemand hier toevallig met Somfy motoren? Heb Somfy Smoove io afstandsbedieningen maar die passen net niet in een Jung AS500-raam. Ben dus opzoek naar een "adapter" zodat ze wel passen, weet iemand of dat bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
c-nan schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:49:
[...]

Factuur van 17k indienen, maar als bedrag 12k over maken naar eigen rekening, om vervolgens 17k naar de keukenboer over te maken?

Waarom niet direct 17k naar de keukenboer over laten maken door de bank? Omdat je dan afwijkt van je initiele kostenoverzicht?
Ergens kom je op het einde van je bouwdepot, dus je laatste betaling zul je ofwel als deelbetaling moeten doen vanuit je bouwdepot ofwel uit laten betalen op je eigen rekening om een factuur volledig te voldoen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
BiG-GuY schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:49:
[...]

Dat was bij ons niet mogelijk, verschilt dus ook per bank. We hebben uiteindelijk bij de laatste factuur waarmee het bouwdepot leeg was gewoon een deelbetaling van een factuur gedaan uit bouwdepot en restant uit spaarrekening.
Ik heb ook Triodos, kan prima. Ik betaal alleen de facturen aan de bouwer direct uit via het bouwdepot, alle andere facturen betaal ik aan mezelf uit en betaal ik vervolgens vanuit mijn eigen rekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Blik1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:56:
[...]

Ik heb ook Triodos, kan prima. Ik betaal alleen de facturen aan de bouwer direct uit via het bouwdepot, alle andere facturen betaal ik aan mezelf uit en betaal ik vervolgens vanuit mijn eigen rekening
Wij hadden geen andere facturen dan die van de bouwer, grootste deel hebben we via project gedaan. Alles wat we achteraf doen komt uit eigen geld/niet hypotheek gebonden.

Het is ondertussen meer dan een jaar geleden dat we de laatste betaling hebben gedaan, het bouwdepot is dus ook al een tijdje leeg en kan nu niet meer zien wat de opties waren. Kan me alleen herinneren dat er twee opties waren in het systeem die je kon kiezen per factuur en dat we altijd de optie kozen dat het direct naar de aannemer ging.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Ascension schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:49:
Iemand hier toevallig met Somfy motoren? Heb Somfy Smoove io afstandsbedieningen maar die passen net niet in een Jung AS500-raam. Ben dus opzoek naar een "adapter" zodat ze wel passen, weet iemand of dat bestaat?
Officieel zijn er alleen frames van Somfy zelf. Kan zijn dat er third party converter platen zijn. Wij vonden zelf de Smoove knoppen niet mooi, dus hebben de fysieke remotes gedaan die in de la liggen en besturen primair via HomeKit met Tahoma. Welke we weer gekoppeld hebben aan de FriendsOfHue knoppen, waarmee we ook de gordijnen kunnen besturen.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 12-07-2022 17:03 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Zijn er hier mensen die onderzoek hebben gedaan naar de kosten en typen van woonbeton/betonciré? Wij zijn voor onze nieuwbouwwoning op zoek naar een vloer met zo'n look.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door twi op 12-07-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsNieuweThuis
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
Goede-avond,

Morgenavond hebben wij een online meeting met uitleg over de warmtepomp van ons binnenkort op te leveren nieuwbouwhuis.
Het betreft een alpha innotec (WZSV 62 / 92 3 KM) master/slave met 300 liter boilervat met warm tapwater.

We kunnen ook (vooraf) vragen stellen.
Hebben jullie nog tips, lees vragen die een must zouden moeten zijn?

Ik waardeer jullie inbreng

Dankjulliewel, groetjes Monique

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
BiG-GuY schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:01:
[...]

Wij hadden geen andere facturen dan die van de bouwer, grootste deel hebben we via project gedaan. Alles wat we achteraf doen komt uit eigen geld/niet hypotheek gebonden.

Het is ondertussen meer dan een jaar geleden dat we de laatste betaling hebben gedaan, het bouwdepot is dus ook al een tijdje leeg en kan nu niet meer zien wat de opties waren. Kan me alleen herinneren dat er twee opties waren in het systeem die je kon kiezen per factuur en dat we altijd de optie kozen dat het direct naar de aannemer ging.
Optie 1 is dus uitbetalen aan de aannemer, optie 2 aan jezelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
twi schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:04:
Zijn er hier mensen die onderzoek hebben gedaan naar de kosten en typen van woonbeton/betonciré? Wij zijn voor onze nieuwbouwwoning op zoek naar een vloer met zo'n look.

***members only***
Die zijn er niet verwacht ik.
Vrienden van mij hebben zo’n vloer van gelijkwaardige kwaliteit volgens de verkoper a 110,- per vierkante meter en ze hebben spijt als haren op hun hoofd met 2 jonge kinderen.
Tegels nemen of flink in de buidel tasten of (net als met een houten vloer) genoegen nemen dat hij “leeft”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
twi schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:04:

***members only***
Wij hebben uiteindelijk toch voor PU gekozen. Woonboten werd ons door verschillende partijen met klem afgeraden in een nieuwbouwhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:17
Hebben jullie de elektra voor buiten op aparte groepen en die achter een aparte aardlekschakelaar?

Om hoeveel groepen gaat het bij jullie?

Ik krijg de optie om de "buiten" groep/groepen op een aparte aardlekschakelaar te laten installeren voor

Members only:

Maar geen idee of dit echt nodig is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
BertVK schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:29:
[...]

We hebben er bewust voor gekozen om de hypotheek te cappen op 500.000 i.v.m. de maandlasten (het is ook pas onze eerste woning samen), en veel van het meerwerk + dubbele lasten met ons spaargeld betalen.
Die opmerking over het aanpassen van de lijst verbaast me. Onze hypotheekadviseur geeft aan dat wat er op die lijst staat niet zo veel uitmaakt en dat mensen hem heel vaak achteraf nog aanpassen. Onze hypotheekverstrekker heeft ook aangegeven dat dat je de lijst later nog kunt aanpassen. Het maakt de hypotheekverstrekker niet uit of je nu uiteindelijk voor een uitbouw of een extra dakraam gaat, als je maar niet meer leent dan je aan het meerwerk uitgeeft. Dat is in ons geval dus niet aan de orde; het wordt wel ander en meer meerwerk.
Ik snap dus niet zo goed waarom je dan een nieuwe hypotheekaanvraag indient?
Hmm, ja, ik snap je punt. Vind het ook wat lastig uit leggen. Je kunt proberen om geld dat je 100% zeker er in gaat stoppen op te geven, maar dan ga je dat dus al over moeten maken. Dan zit je wel sneller op je nieuwe drempel als ze dat nog meenemen. De kans bestaat echter dat omdat de bedragen nu anders zijn er een nieuw hypotheekadvies uitgebracht moet worden. Ik heb in mijn hypotheekdocumentatie ook een hoger bedrag staan dan wat mijn hypotheek is, zodat ik niet nog eens langs de notaris zou hoeven als ik met de bank afspreek wat meer te lenen. Maar ik kan bij de bank niks extra's krijgen zonder hypotheekadvies, en daar moet wel voor betaald worden. Kan zijn dat dat in jouw situatie ook voorkomen wordt hoor. Ik zou ze even bellen/mailen met of wat je wilt mogelijk is, dan heb je in ieder geval duidelijkheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
TRD07 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:19:
Hebben jullie de elektra voor buiten op aparte groepen en die achter een aparte aardlekschakelaar?

Om hoeveel groepen gaat het bij jullie?

Ik krijg de optie om de "buiten" groep/groepen op een aparte aardlekschakelaar te laten installeren voor

***members only***

Maar geen idee of dit echt nodig is :?
Waarom die prijs achter een members only tag?

In ‘t topic gaat het hier vaak genoeg over. Voor €210 kan je het goedkoper zelf doen, of je er zin in hebt en de kennis er voor hebt kunnen wij niet beoordelen.

Ja je kan achteraf iemand laten komen om het te doen maar voor ons was dat het niet waard omdat je vaak een bepaalde planning hebt en als zo’n iemand twee weken later dan gepland komt kan je ook niet verder met je tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:29:
[...]

In ‘t topic gaat het hier vaak genoeg over. Voor €210 kan je het goedkoper zelf doen, of je er zin in hebt en de kennis er voor hebt kunnen wij niet beoordelen.

Ja je kan achteraf iemand laten komen om het te doen maar voor ons was dat het niet waard omdat je vaak een bepaalde planning hebt en als zo’n iemand twee weken later dan gepland komt kan je ook niet verder met je tuin.
Muah, bij dit soort dingen twijfel ik altijd.
Als je voor die 210 een WCD op aparte groep krijgt, is dat sowieso een leiding apart.

Zonder de optie kunnen ze hem net zo goed op de woonkamer zetten met een klein buisje naar de eerstvolgende centraaldoos.

Niet alleen een eigen groep (~ €20) plaatsen of 2pin ALAMAT (~ €60). Maar ook leidingen trekken door de kruipruimte, gat graven, WCD naar opbouw en draad trekken door leiding, waarna je de WCD kan aansluiten.

In huis loze leidingen zou ik doen, in dit geval denk ik dat je de 210€ beter kan uitgeven.

Hier ook een loze leiding op de gevel, zit gewoon naar woonkamer en niet naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Zelf doen is niet zo gemakkelijk als je doet voorkomen. Vooral de lamp bij de voordeur zit normaliter op de centraaldoos van de gang en daarmee op een reguliere groep, die draad kan je niet even snel op een aparte groep zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:17
[...]

Zin en kennis absoluut niet :9 Het leek mij handig als ik eventueel 1 of 2 groepen heb die alles buiten aansturen (tuinverlichting, elektra schuur, wandverlichting buiten etc.) dat als die eruit vliegen om wat voor reden (water wss) dat ze dan iig op de eigen buiten aardlek zitten. Ik krijg nu dus de optie om die "buiten elektra" aardlekautomaat aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

GeeMoney schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:58:
[...]

Die zijn er niet verwacht ik.
Vrienden van mij hebben zo’n vloer van gelijkwaardige kwaliteit volgens de verkoper a 110,- per vierkante meter en ze hebben spijt als haren op hun hoofd met 2 jonge kinderen.
Tegels nemen of flink in de buidel tasten of (net als met een houten vloer) genoegen nemen dat hij “leeft”.
De vloeren van rond die prijs zijn inderdaad slijtvast, maar niet krasvast. Het zou me wel verbazen als het een uniek product is, maar blijkbaar wel zeldzaam genoeg dat er nergens bij staat wat het nu precies is.

Over de opmerking dat Woonbeton in nieuwbouw geen goede combinatie is, is dat niet gewoon weer een renovlies vs stuc discussie? Ben juist bij de genoemde showroom geweest omdat ze ook PVC leveren, maar niets gehoord over dat hun PU en cement vloeren problemen geven bij nieuwbouw bij het bespreken van de verschillen tussen alle typen vloeren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Prodat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-09 23:26
Zojuist de uitnodiging ontvangen voor het 1e kijkmoment in ons huis *O*

Gaat lekker snel, week 5 2022 gingen de heipalen de grond in.

Vooralsnog Q4 oplevering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:52:
[...]

Zelf doen is niet zo gemakkelijk als je doet voorkomen. Vooral de lamp bij de voordeur zit normaliter op de centraaldoos van de gang en daarmee op een reguliere groep, die draad kan je niet even snel op een aparte groep zetten.
Eens, maar ik kreeg de indruk dat het vooral om extra groepen ging voor (grond)verlichting en als voorbereiding op een schuurtje en dergelijke.

Als het inderdaad gaat om de standaard buiten verlichting dan kan je dit inderdaad maar beter meteen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 22:10
Source90 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:43:
[...]

Muah, bij dit soort dingen twijfel ik altijd.
Als je voor die 210 een WCD op aparte groep krijgt, is dat sowieso een leiding apart.

Zonder de optie kunnen ze hem net zo goed op de woonkamer zetten met een klein buisje naar de eerstvolgende centraaldoos.

Niet alleen een eigen groep (~ €20) plaatsen of 2pin ALAMAT (~ €60). Maar ook leidingen trekken door de kruipruimte, gat graven, WCD naar opbouw en draad trekken door leiding, waarna je de WCD kan aansluiten.

In huis loze leidingen zou ik doen, in dit geval denk ik dat je de 210€ beter kan uitgeven.

Hier ook een loze leiding op de gevel, zit gewoon naar woonkamer en niet naar de meterkast.
Hier ook een grondkabel welke achter een schakelaar van de woonkeukengroep zit. Het enige dat er permanent op zit is de trafo voor de Lite-In. Werkt ruim een jaar probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
witterholt schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 06:30:
[...]

Hier ook een grondkabel welke achter een schakelaar van de woonkeukengroep zit. Het enige dat er permanent op zit is de trafo voor de Lite-In. Werkt ruim een jaar probleemloos.
Zolang de IP rating wordt gerespecteerd en de montage wordt gedaan zoals het zou moeten dan is er vrij weinig aan de hand en is de kans op kortsluiting echt een heel stuk kleiner.

Een lamp binnen van de action? Prima, maar buiten zou ik er niet zo snel aan beginnen.

Heb zat kort sluitingen gezien waarbij de montage het probleem was. Kabels van boven af invoeren, missende rubbertjes en kroonsteentjes droog de grond in… 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 13-07-2022 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
Toppe schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:48:
[...]

Zolang de IP rating wordt gerespecteerd en de montage wordt gedaan zoals het zou moeten dan is er vrij weinig aan de hand en is de kans op kortsluiting echt een heel stuk kleiner.

Heb zat kort sluitingen gezien waarbij de montage het probleem was. Kabels van boven af invoeren, missende rubbertjes en kroonsteentjes droog de grond in… 8)7
Haha, kroonsteentjes buiten gebruiken is sowieso vrij kansloos. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
witterholt schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:50:
[...]

Haha, kroonsteentjes buiten gebruiken is sowieso vrij kansloos. :)
“Kabel was de kort, dus dit was de oplossing”

Uiteindelijk heb ik het hersteld met een montage doos en giet hars. Probleem opgelost, tot bleek dat alle lampen (8 stuks) zo gemonteerd waren :') :')

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 11:33
Jaja het is zover, het dak zit erop *O*
Members only:

Voor de bouwvak komen de dakpannen er nog op en ze zijn al bezig met invoegen. Met een beetje geluk is de buitenschil wind en waterdicht voor de vakantie :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
witterholt schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 06:30:
[...]

Hier zit het zonnescherm erop, ook geen probleem.
Vraag ging over gehele tuingroep volgens mij, dan zou ik niet blij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Source90 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:36:
[...]

Hier zit het zonnescherm erop, ook geen probleem.
Vraag ging over gehele tuingroep volgens mij, dan zou ik niet blij zijn.
In mijn geval is het ook de tuin. Maar we hebben tot nu toe alleen nog een kapschuur met elektra. De rest van de tuin wordt in het najaar aangelegd. Al is dat ook allemaal met 12v In-Lite verlichting en wellicht nog een sproeisysteem.

[ Voor 9% gewijzigd door witterholt op 13-07-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenbreesnee
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
Prodat schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:32:
Zojuist de uitnodiging ontvangen voor het 1e kijkmoment in ons huis *O*

Gaat lekker snel, week 5 2022 gingen de heipalen de grond in.

Vooralsnog Q4 oplevering :)
Zo dan... wij ons 6 maart de heipalen van de eerste woning... en nu word er gezegd q2 2023 de oplevering... Daken zitten er al wel op... dakpannen gaan er nu op deze weken... bij ons gaat het om 35 woningen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rozenburger1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-08 17:02
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozenburger1
Ben overigens niet vies van zelf een kabel naar boven trekken of bang dat de stoppen om mijn oren vliegen maar ben benieuwd naar jullie reactie. Ik ga geen droger in de garage zetten en de wm op zolder bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Standaard krijg je 1 groep, dat je moet betalen voor een tweede is toch niet gek?

Droger en wasmachine zitten hier al jaren op één groep. Heb wel een tweede groep voor de droger naast de wasmachine aansluiting maar die gebruik ik nu voor een lader, vetvijver en dat soort dingen :+

[ Voor 31% gewijzigd door Toppe op 13-07-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozenburger1
Toppe schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:24:
[...]

Standaard krijg je 1 groep, dat je moet betalen voor een tweede is toch niet gek?

Droger en wasmachine zitten hier al jaren op één groep. Heb wel een tweede groep voor de droger naast de wasmachine aansluiting maar die gebruik ik nu voor een lader, vetvijver en dat soort dingen :+
Klinkt logisch, alleen omdat ze daar een aparte mail voor sturen dacht ik nou dan zal er een fout zijn gemaakt :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:38
Rozenburger1 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:38:
[...]

Klinkt logisch, alleen omdat ze daar een aparte mail voor sturen dacht ik nou dan zal er een fout zijn gemaakt :?
Of ze willen jou als onwetende koper hier even bewust van maken. Erg netjes van ze.
Iets minder achterdochtig mag wel.
(Prijs mag dan niet de laagste zijn, maar ach)

[ Voor 6% gewijzigd door Deleon78 op 13-07-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 11:48
Fethoz69 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:08:
Jaja het is zover, het dak zit erop *O*

***members only***

Voor de bouwvak komen de dakpannen er nog op en ze zijn al bezig met invoegen. Met een beetje geluk is de buitenschil wind en waterdicht voor de vakantie :o
Nice! zelfde installateur als bij ons project zie ik :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Source90
Voor de geïnteresseerde, hier weer wat verder met buiten :)
Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 13-07-2022 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Rozenburger1 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:38:
[...]

Wat @Deleon78 al zegt. Waarschijnlijk zijn er wat kopers die er een vraag over hebben gesteld en proberen ze via deze weg jou als koper een teleurstelling te besparen.

+1 voor deze aannemer, kunnen sommige nog wat van leren!

Note: voel je welkom om het vragenlijstje/voorstel voorbeeldje op de eerste pagina in te vullen! :D

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 13-07-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Source90 als je pech hebt staan ze er ‘s ochtends om 05:00 om te beginnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
maartenbreesnee schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:23:
[...]

Zo dan... wij ons 6 maart de heipalen van de eerste woning... en nu word er gezegd q2 2023 de oplevering... Daken zitten er al wel op... dakpannen gaan er nu op deze weken... bij ons gaat het om 35 woningen...
Grappig, bij ons project zijn eind maart de eerste palen geslagen, kap zit er bij de eerste 7 huizen al op. Van die huizen wordt gezegd dat verwachte oplevering half december of begin januari gaat zijn (net wel voor de kerstvakantie of er net na)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:48:
@Source90 als je pech hebt staan ze er ‘s ochtends om 05:00 om te beginnen ;)
Haha, ik ga de vlonder zelf doen, slaap nog om 0500 😋
Heb de hovenier de constructie laten maken, dat is sowieso goed. Die planken is geen rocket science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozenburger1
Toppe schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:26:
[...]

Wat @Deleon78 al zegt. Waarschijnlijk zijn er wat kopers die er een vraag over hebben gesteld en proberen ze via deze weg jou als koper een teleurstelling te besparen.

+1 voor deze aannemer, kunnen sommige nog wat van leren!

Note: voel je welkom om het vragenlijstje/voorstel voorbeeldje op de eerste pagina in te vullen! :D
Zal ik doen 8)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Members only: Voorstelronde

[ Voor 10% gewijzigd door PrixV op 13-07-2022 22:01 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rozenburger1
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Laatst online: 09:40
Ik ben mij aan het oriënteren op muurverf. Nu ben ik Sikkens Rijks kleuren tegen gekomen. Mijn vrouw is er minder weg van. Helaas kost het stalen boekje geld. Mocht hier iemand het boekje over hebben. Dan houdt ik mij zeker aanbevolen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• keeperson
  • Laatst online: 10:03
MadDonkey schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:11:
Ik ben mij aan het oriënteren op muurverf. Nu ben ik Sikkens Rijks kleuren tegen gekomen. Mijn vrouw is er minder weg van. Helaas kost het stalen boekje geld. Mocht hier iemand het boekje over hebben. Dan houdt ik mij zeker aanbevolen!
Je moet sowieso eierschaal hebben qua glans. :D YouTube: The Paint Rant.

Heb hier ook matte. Een keer met een natte hand de muur aangeraakt en je kunt eigenlijk de hele muur opnieuw schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
keeperson schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:22:
[...]

Je moet sowieso eierschaal hebben qua glans. :D YouTube: The Paint Rant.

Heb hier ook matte. Een keer met een natte hand de muur aangeraakt en je kunt eigenlijk de hele muur opnieuw schilderen.
Mhhh dit herken ik eigenlijk wel. Maar nog nooit van ‘egg shell’ verf gehoord?
Lijkt wel alsof ze hier enkel matte verf als standaard hebben.

Of wordt er gewoon de verf bedoelt die je in de keuken op de muur doet? Die is namelijk top. Doekje erover en weg is de zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Laatst online: 10:03
SquareOne schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:48:
[...]

Mhhh dit herken ik eigenlijk wel. Maar nog nooit van ‘egg shell’ verf gehoord?
Lijkt wel alsof ze hier enkel matte verf als standaard hebben.

Of wordt er gewoon de verf bedoelt die je in de keuken op de muur doet? Die is namelijk top. Doekje erover en weg is de zooi.
Ik heb nog niet heel veel onderzoek ernaar gedaan - mijn project is nog niet zo ver. Wat ik me kan herinneren is dat grote verffabrikanten het wel maken, het is alleen de vraag welke winkels het verkopen. Meende dat je voor eierschaalglans naar de verfwinkel moest en niet naar de bouwmarkt. Want die verkopen eigenlijk alleen matte, half matte en hoogglans.

Heeft het er misschien mee te maken dat de verf in de keuken acrylverf is en niet latex? Meen dat acrylverf (ongeacht glans) beter afwasbaar is dan latex.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Een (moderne) warmtepompdroger heeft een aansluitwaarde van minder dan 1000W, die mag daardoor met andere apparaten op een gedeelde groep. Dat hebben wij dus ook op de tweede verdieping, de droger zit op dezelfde groep als andere zaken op die verdieping.

Condensdrogers hebben nog steeds een aansluitwaarde van meer dan 2000W net als wasmachines.

Dus als je een van die twee hebt, zal dat apparaat op een eigen groep moeten, als je wilt dat je verzekering bij brand uitkeert.

Dit is overigens niet uniek aan wasmachines/drogers maar telt in principe voor elk apparaat in huis dat boven de 2000W aansluitwaarde heeft. Vandaar dat je in de keuken tegenwoordig best wat groepen nodig hebt.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenbreesnee
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
Blik1984 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:43:
[...]

Grappig, bij ons project zijn eind maart de eerste palen geslagen, kap zit er bij de eerste 7 huizen al op. Van die huizen wordt gezegd dat verwachte oplevering half december of begin januari gaat zijn (net wel voor de kerstvakantie of er net na)
Bij ons zijn het van die prefab beton platen. ik geloof op 70% van de woningen zit nu de kap er in middels ook op. Bij ons beginnen ze dus nu al met dakpannen. Andere nieuwbouw projecten die hier in de buurt zitten gaat het dak pas als laatste...
https://tour.panoee.com/nieuw-rein/62c163ee496707a8eefea973

hier kan je goed de voortang zien. Deze foto's worden door een buurman genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 11:33
maartenbreesnee schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:23:
[...]

Bij ons zijn het van die prefab beton platen. ik geloof op 70% van de woningen zit nu de kap er in middels ook op. Bij ons beginnen ze dus nu al met dakpannen. Andere nieuwbouw projecten die hier in de buurt zitten gaat het dak pas als laatste...
https://tour.panoee.com/nieuw-rein/62c163ee496707a8eefea973

hier kan je goed de voortang zien. Deze foto's worden door een buurman genomen.
Wauw wat een mooie plek om te wonen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:34
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door jugger naut op 14-07-2022 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Is echt totale onzin. Door alles op de zelfde waarde te zetten wordt er juist niet egaal verwarmd maar krijg je een hogere retour temperatuur dan je zou willen.

Hier staan 2 tekeningen van mij: Toppe in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Als je goed kijkt zie je dat de afwijkingen echt wel groot zijn.

In zou bij de aannemer aangeven dat je een nieuwe tekening wilt waarop de waardes staan (tweede foto) en dat het conform tekening ingeregeld moet worden.

Er zit weinig kwaliteitsverschil tussen de flow meters, wel tussen de verdelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:52
Gisteren de oplevering van onze woning gehad, feestelijk moment!

Blij dat de VEH keurder mee was, die zag toch 30 dingen die wij beiden niet gezien hadden.

Niet een opleverpunt, maar wel een punt van aandacht volgens hem was het volgende:

- Keuken is verplaatst van voorzijde naar achterzijde woning
- De afzuigventielen zijn echter niet verplaatst en bevinden zich nog aan de voorzijde woning
- Volgens de keurder is dit wel 'conform de norm', aangezien de gehele woonkamer 1 ruimte is
- Maar is het wel beter om de afzuigventielen in de nabijheid van je keuken te hebben
- Hij raadde ons aan om OF twee ventielen in de keuken te plaatsen en die aan te sluiten op het bestaande ventilatiesysteem, OF om een aparte (eenvoudige) ventilatieunit te plaatsen in de keuken die je gebruikt tijdens het koken
- Zijn voornaamste punt is/was dat fijnstof nu niet goed afgezogen wordt omdat de ventielen te ver van de keuken vandaan zijn

Iemand gedachten hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 15:58
Requiem19 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:00:

Blij dat de VEH keurder mee was, die zag toch 30 dingen die wij beiden niet gezien hadden.

Niet een opleverpunt, maar wel een punt van aandacht volgens hem was het volgende:

- De afzuigventielen zijn echter niet verplaatst en bevinden zich nog aan de voorzijde woning
- Volgens de keurder is dit wel 'conform de norm', aangezien de gehele woonkamer 1 ruimte is
- Maar is het wel beter om de afzuigventielen in de nabijheid van je keuken te hebben
- Hij raadde ons aan om OF twee ventielen in de keuken te plaatsen en die aan te sluiten op het ventilatiesysteem, OF om een aparte (eenvoudige) ventilatieunit te plaatsen in de keuken die je gebruikt tijdens het koken
- Zijn voornaamste punt is/was dat fijnstof nu niet goed afgezogen wordt omdat de ventielen te ver van de keuken vandaan zijn

2 extra ventielen? Hoe heeft die man dat in gedachte dan? Dat kan toch helemaal niet meer?

Als je het graag zou willen dan kan je overwegen om een verlaagd plafond te nemen en binnen dat plafond de ventielen te te verplaatsen/verlengen naar de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

- Hij raadde ons aan om OF twee ventielen in de keuken te plaatsen en die aan te sluiten op het bestaande ventilatiesysteem, OF om een aparte (eenvoudige) ventilatieunit te plaatsen in de keuken die je gebruikt tijdens het koken

Goede afzuigkap monteren met afvoer naar buiten.

Zie ook https://www.tno.nl/nl/aan...t-vrijkomt-bij-het-koken/

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 14-07-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Facerafter schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:03:
[...]

2 extra ventielen? Hoe heeft die man dat in gedachte dan? Dat kan toch helemaal niet meer?

Als je het graag zou willen dan kan je overwegen om een verlaagd plafond te nemen en binnen dat plafond de ventielen te te verplaatsen/verlengen naar de keuken.
We krijgen een verlaagd plafond, dus wellicht is dat dan eigenlijk wel gewoon een heel goede optie :D.

Geen idee wat de VEH man precies in z'n hoofd had, maar volgens mij wilde hij gewoon op het bestaande systeem 2 extra ventielen plaatsen (maar kennelijk kan dat niet zomaar?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lizard87
Requiem19 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:06:
[...]

We krijgen een verlaagd plafond, dus wellicht is dat dan eigenlijk wel gewoon een heel goede optie :D.

Geen idee wat de VEH man precies in z'n hoofd had, maar volgens mij wilde hij gewoon op het bestaande systeem 2 extra ventielen plaatsen (maar kennelijk kan dat niet zomaar?).
Ventielen is niet het probleem, de kanalen waar ze op aangesloten moeten worden wel. Die lopen door je plafonds en koven, en dat is echt niet te doen (realistisch en financieel gezien) na afloop. Vraag @Farmerwood maar naar z'n ventilatie drama _/-\o_

Als je verlaagd plafond verlaagd genoeg is zou het misschien kunnen, maar volgens mij zijn het best flinke kanalen..

[ Voor 8% gewijzigd door lizard87 op 14-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lizard87 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Ventielen is niet het probleem, de kanalen waar ze op aangesloten moeten worden wel. Die lopen door je plafonds en koven, en dat is echt niet te doen (realistisch en financieel gezien) na afloop. Vraag @Farmerwood maar naar z'n ventilatie drama _/-\o_

Als je verlaagd plafond verlaagd genoeg is zou het misschien kunnen, maar volgens mij zijn het best flinke kanalen..
Lepelhoek en rechthoekige kanalen dan kan je ze relatief eenvoudig verplaatsen. Wel afdichten met tape!

Hier hebben ze alles met rechthoekige delen gedaan zodat ze gewoon netjes door de muren heen gaan :)

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 14-07-2022 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Welkom bij de club mensen waar de ventilatie ***** is door de aannemer. :X

Ten eerste vind ik dat de aannemer hier in gebreke is gebleven, want die hadden met het verplaatsen van de keuken ook de afvoerventielen mee moeten nemen. Ze hadden je er op z'n minst op mogen attenderen dat je ventilatie nu eigenlijk niet optimaal geplaatst is.
Dat heeft zelfs mijn aannemer nog wel netjes gedaan bij de desbetreffende huizen.

Ik zou niet snel snel een extra ventilatieunit plaatsen. Daar kan @Blihi nog wel over mee praten hoe dat bij hem in de wijk gedaan is. Buiten de extra ruimte en stroomverbruik gaan die boxen gaan elkaar tegen werken. Dat wil je niet.

Als je idd voor een verlaagd plafond gaat, dan zou ik overwegen om de bestaande kanalen te verlengen naar de nieuwe locatie. Maar ik zou dit zeker even overleggen met een expert op dit gebied. Je installatie moet waarschijnlijk ook opnieuw ingeregeld worden na het verbouwen, dus dan moet je toch al een partij benaderen.

Afvoer van de afzuigkap naar buiten staat in principe los van de ventilatie in huis. Tijdens het inregelen daarvan mag/moet het gat naar buiten dicht zitten.
Hou er wel rekening mee dat een beetje afzuigkap flink wat lucht kan afvoeren en ook daarvoor is aanvoer nodig. Anders trek je (in theorie) je huis vacuum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Farmerwood schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:27:
[...]

Welkom bij de club mensen waar de ventilatie ***** is door de aannemer. :X

Ten eerste vind ik dat de aannemer hier in gebreke is gebleven, want die hadden met het verplaatsen van de keuken ook de afvoerventielen mee moeten nemen. Ze hadden je er op z'n minst op mogen attenderen dat je ventilatie nu eigenlijk niet optimaal geplaatst is.
Dat heeft zelfs mijn aannemer nog wel netjes gedaan bij de desbetreffende huizen.

Ik zou niet snel snel een extra ventilatieunit plaatsen. Daar kan @Blihi nog wel over mee praten hoe dat bij hem in de wijk gedaan is. Buiten de extra ruimte en stroomverbruik gaan die boxen gaan elkaar tegen werken. Dat wil je niet.

Als je idd voor een verlaagd plafond gaat, dan zou ik overwegen om de bestaande kanalen te verlengen naar de nieuwe locatie. Maar ik zou dit zeker even overleggen met een expert op dit gebied. Je installatie moet waarschijnlijk ook opnieuw ingeregeld worden na het verbouwen, dus dan moet je toch al een partij benaderen.

Afvoer van de afzuigkap naar buiten staat in principe los van de ventilatie in huis. Tijdens het inregelen daarvan mag/moet het gat naar buiten dicht zitten.
Hou er wel rekening mee dat een beetje afzuigkap flink wat lucht kan afvoeren en ook daarvoor is aanvoer nodig. Anders trek je (in theorie) je huis vacuum.
Sterker nog, wij hebben bij het verplaatsen van de keuken expliciet verzocht de ventielen ook te verplaatsen. Maar dat was niet mogelijk volgens kopersbegeleiding.

Ik heb in dit hele traject wel ontdekt dat ik echt nooit meer een standaard nieuwbouwwoning ga nemen, want er zitten echt zoveel van dit soort onhandigheden in. Ander voorbeeld: wij hebben de meerwerkoptie genomen waarbij de badkamer geplaatst wordt in wat oorspronkelijk een slaapkamer was.

De oorspronkelijke slaapkamer had natuurlijk ventilatieroosters in het raam. In de badkamer wil je die echter niet, omdat het afzuigventiel in de badkamer het beste werkt als het systeem gesloten is.

De grap is natuurlijk dat ze nu in de badkamer ruimte de standaard ramen + ventilatieroosters gewoon erin hebben gezet.

In veel dingen wordt absoluut niet goed meegedacht. En veel kopers, zoals wij zelf, zijn bouwkundig niet genoeg onderlegd om echt hard tegengas te geven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kepler

haha ik las alleen het eerste punt, en ik dacht dat is wel een heel apart opleverpunt :') Hoe kan nu per ongeluk een keuken op de verkeerde plek zetten zonder dat dat iemand opvalt :D
Dan valt het uiteindelijke punt mee :P

Maar wel vervelend... Als er toevallig een afzuigbuis boven je keuken langs loopt kunnen ze de ventielen misschien daarop aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

In ons project heeft grofweg de helft van de woningen de keuken/zithoek omgedraaid qua plek op de begane grond. De ventielen van de WtW zijn hier gewoon op aangepast, zoals het hoort. Degenen met uitbouw hebben ook een extra aanvoer ventiel voor de WtW.

Denk dat je dit het makkelijkst kan oplossen met een afzuiger met plasmafilter of met luchtkanaal naar buiten. Die laatste wordt over het algemeen alleen afgeraden bij een balansventilatiesysteem, omdat je balans daarmee niet meer klopt en je mogelijk een raam moet openen beneden wil je geen onderdruk creëren in je woonkamer.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
BiG-GuY schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:17:
[...]

In ons project heeft grofweg de helft van de woningen de keuken/zithoek omgedraaid qua plek op de begane grond. De ventielen van de WtW zijn hier gewoon op aangepast, zoals het hoort. Degenen met uitbouw hebben ook een extra aanvoer ventiel voor de WtW.

Denk dat je dit het makkelijkst kan oplossen met een afzuiger met plasmafilter of met luchtkanaal naar buiten. Die laatste wordt over het algemeen alleen afgeraden bij een balansventilatiesysteem, omdat je balans daarmee niet meer klopt en je mogelijk een raam moet openen beneden wil je geen onderdruk creëren in je woonkamer.
Er komt sowieso geen luchtkanaal naar buiten voor de keukenafzuiging. Er komt een kookeiland met Bora en recirculatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:18:
[...]

Er komt sowieso geen luchtkanaal naar buiten voor de keukenafzuiging. Er komt een kookeiland met Bora en recirculatie.
Als je gaat verlagen, lepelhoek en rechthoekige buizen, dan ben je toch van al het gezien af?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Requiem19 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:18:
[...]

Check dan of er een plasmafilter mogelijk is met de Bora, bij onze Siemens was dat wel mogelijk, en dat scheelt enorm in de fijnstof/luchtkwaliteit tegenover een normaal recirculatie filter.

Omdat de WtW afzuiggaten bij ons boven ons kookeiland hangen, gaat de WtW netjes harder werken wanneer we aan het koken zijn, samen met de Siemens afzuiging die ook automatisch harder gaat aan de hand van de gemeten luchtkwaliteit. We hebben niet echt deuren/ramen hoeven openzetten tijdens koken.

Verder is het denk ik te laat om nog naar andere oplossingen te kijken, tenzij er inderdaad toevallig een luchtleiding door het plafond loopt daar, waar ze iets mee zouden kunnen doen. Maar dat is achteraf praktisch onmogelijk om nog te doen, ook omdat je niet zo snel zo'n groot en diep gat kan maken in de meeste vloeren nadat de dekvloer erboven al gestort is.

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:29:
[...]

Check dan of er een plasmafilter mogelijk is met de Bora, bij onze Siemens was dat wel mogelijk, en dat scheelt enorm in de fijnstof/luchtkwaliteit tegenover een normaal recirculatie filter.

Omdat de WtW afzuiggaten bij ons boven ons kookeiland hangen, gaat de WtW netjes harder werken wanneer we aan het koken zijn, samen met de Siemens afzuiging die ook automatisch harder gaat aan de hand van de gemeten luchtkwaliteit. We hebben niet echt deuren/ramen hoeven openzetten tijdens koken.

Verder is het denk ik te laat om nog naar andere oplossingen te kijken, tenzij er inderdaad toevallig een luchtleiding door het plafond loopt daar, waar ze iets mee zouden kunnen doen. Maar dat is achteraf praktisch onmogelijk om nog te doen, ook omdat je niet zo snel zo'n groot en diep gat kan maken in de meeste vloeren nadat de dekvloer erboven al gestort is.
Hij krijgt een verlaagd plafond, er zijn dus nog genoeg andere opties om dit voor elkaar te krijgen waarmee je niets afdoet aan de kwaliteit van de WTW.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:25
BiG-GuY schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:29:
[...]

Bora zelf geeft aan dat de garantie vervalt als je een plasmafilter plaatst. Is er intussen al daadwerkelijk aantoonbaar resultaat van die dingen? Toen ik er 2 jaar geleden in ben gedoken kon ik alleen onverifieerbare uitspraken en een nietszeggend onderzoekje vinden op sites van verkopers of fabrikanten. Niets onafhankelijks, kwam op mij nogal over als 'wij van WC-Eend'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11:16
Requiem19 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Ik heb in dit hele traject wel ontdekt dat ik echt nooit meer een standaard nieuwbouwwoning ga nemen, want er zitten echt zoveel van dit soort onhandigheden in. [..]
In veel dingen wordt absoluut niet goed meegedacht. En veel kopers, zoals wij zelf, zijn bouwkundig niet genoeg onderlegd om echt hard tegengas te geven.
Tweakers zijn te classificeren als een bepaald type mensen; die willen en weten teveel om de standaard de standaard te laten en projectbouw is daar niet op ingericht. Goede observatie _/-\o_

Bij ons ook gedoe geweest met de vloerverwarming en de flow meters die allemaal op dezelfde waarde stonden. Waarschijnlijk staan er nu 20 huizen naast elkaar met dezelfde instelling, want projectbouw. Mijn tip: koop gewoon eens een infrarood thermometer en meet (in de winter) de temperatuur van alle retourleidingen. Ik kon de vloerverwarminggroep die langs het raam liep feilloos aanwijzen want die was een paar graden lager dan de rest. Ofwel totaal niet ingeregeld |:(
Pagina: 1 ... 134 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.