Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-06 18:32
Vraagje met betrekking tot het omleggen van elektra in de keuken.

Zie volgende foto's: (een van begin ruwbouw fase, tweede bijna oplevering)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lowb905P3T4CLJ9G7WwT5XfXIts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlvbKdV7HgcxXRJ4hoHhzS5j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVgv8vDhbsZ9L77nnfSyRyHXt8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TXxpvxh7LFrpBsingozXE9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven zie je waar de keuken komt (koelkast/combi oven komt bij een muur aan de andere kant)
De Perilex (vrijwel midden in de afbeelding onderaan) moet naar de positie van het stopcontact links onder.

Verder wil ik de 4 WCD's (die naast elkaar zitten) verplaatsen. 2 naar links, 2 naar rechts.

Nu komt alle elektra vanuit de vloer en gaat daar in rechte lijnen omhoog. Ik heb iemand die voor mij alles kan boren/sleuven, maar wat is hiervoor de juiste manier?

Horizontaal sleuven lijkt me niet zo handig, want als ik dat doe bij de perilex sleuf ik door de elektra heen van de WCD links boven in. Ik dacht zelf de vloer een stukje open hakken, dan in de vloer alles naar de juiste positie brengen bij de muur en dan verticaal naar boven sleuven.

Zijn hier nog bepaalde regels/richtlijnen voor, of hebben jullie hiervoor tips? (mag elektra bijv elkaar kruisen in de muur?)

Het gedeelte is vrij van vloer verwarming.

[ Voor 18% gewijzigd door user_tweakers op 07-07-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:07
user_tweakers schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:55:
Vraagje met betrekking tot het omleggen van elektra in de keuken.

Zie volgende foto's: (een van begin ruwbouw fase, tweede bijna oplevering)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierboven zie je waar de keuken komt (koelkast/combi oven komt bij een muur aan de andere kant)
De Perilex (vrijwel midden in de afbeelding onderaan) moet naar de positie van het stopcontact links onder.

Verder wil ik de 4 WCD's (die naast elkaar zitten) verplaatsen. 2 naar links, 2 naar rechts.

Nu komt alle elektra vanuit de vloer en gaat daar in rechte lijnen omhoog. Ik heb iemand die voor mij alles kan boren/sleuven, maar wat is hiervoor de juiste manier?

Horizontaal sleuven lijkt me niet zo handig, want als ik dat doe bij de perilex sleuf ik door de elektra heen van de WCD links boven in. Ik dacht zelf de vloer een stukje open hakken, dan in de vloer alles naar de juiste positie brengen bij de muur en dan verticaal naar boven sleuven.

Zijn hier nog bepaalde regels/richtlijnen voor, of hebben jullie hiervoor tips? (mag elektra bijv elkaar kruisen in de muur?)

Het gedeelte is vrij van vloer verwarming.
Het is in het elektra topic ook wel eens besproken en er staan ook wel bouwkundig rapporten online met afkeur van nieuwbouw woningen; volgens mij mag je helemaal niet horizontaal frezen ivm draagkracht van de muur? Klein stuk kan niet zoveel kwaad, maar zou er zeker mee oppassen.

Als de muur niet meer in het zicht is omdat er kasten voor komen zou ik het nog eerder over de vloer laten lopen horizontaal.
Blijft het wel in het zicht, dan zou ik het idd in de vloer frezen. Dat kan niet zoveel kwaad.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-06 18:32
pentaw1nz schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:02:
[...]

Het is in het elektra topic ook wel eens besproken en er staan ook wel bouwkundig rapporten online met afkeur van nieuwbouw woningen; volgens mij mag je helemaal niet horizontaal frezen ivm draagkracht van de muur? Klein stuk kan niet zoveel kwaad, maar zou er zeker mee oppassen.

Als de muur niet meer in het zicht is omdat er kasten voor komen zou ik het nog eerder over de vloer laten lopen horizontaal.
Blijft het wel in het zicht, dan zou ik het idd in de vloer frezen. Dat kan niet zoveel kwaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xONrbytWt4ggGzaWnRGOi0XS_Ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nq2Q56fMj02pYF3Gxa7ErVGg.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven dan de exacte aanpassingen zoals ik het in gedachte hebt ik te gaan doen. Alleen de perilex gaat dan even door een loze leiding heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdC7jaVD_5SHbJ70UQ1H8gj4QQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QhegZhoIhbA9p213mlRLsp8X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:01
user_tweakers schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:21:
[...]

[Afbeelding]

Hierboven dan de exacte aanpassingen zoals ik het in gedachte hebt ik te gaan doen. Alleen de perilex gaat dan even door een loze leiding heen.

[Afbeelding]
Zo te zien blijft het op dezelfde muur. Zoals hierboven al gesuggereerd; waarom vrezen als je ook met een buis langs de muur komt? Met een plint maakt dat ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:07
user_tweakers schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De perilex zie je niet (zowel de oude als nieuwe niet). Daar kun je dus ook eenvoudig voor opbouw kiezen ipv inbouw. Scheelt frezen en een gat boren en je ziet er straks toch niets meer van.
Ik vraag me echter af waarom je deze zo'n klein stukje wilt verplaatsen. Een keukenboer komt er wel mee weg hoor, de snoeren aan een kookplaat zijn lang genoeg. Mocht het nodig zijn, zou ik persoonlijk dus gewoon voor opbouw kiezen en bedrading over de muur geleiden.

De rechter dubbele WCD zou ik persoonlijk niet horizontaal gaan frezen. Wat in deze situatie nog kan/mag durf ik niet te zeggen, maar ik zou voor safe gaan: Elektra blootleggen tot een hoogte waarbij alles achter de kasten verdwijnt, dan horizontaal naar rechts gaan (gewoon over de muur) en wanneer je op de juiste plek zit ga je pas frezen (verticaal).

De WCD linksonder die je hoger wilt hebben (en dubbel) kun je rechtstreeks frezen zoals je de pijl hebt getekend.

De enkele WCD boven (Voor led?) snap ik niet zo goed waarom je die zo'n kleine stukje wilt verplaatsen. Is dat noodzakelijk?

[ Voor 38% gewijzigd door pentaw1nz op 07-07-2022 23:00 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
pentaw1nz schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:56:
[...]

De perilex zie je niet (zowel de oude als nieuwe niet). Daar kun je dus ook eenvoudig voor opbouw kiezen ipv inbouw. Scheelt frezen en een gat boren en je ziet er straks toch niets meer van.
Ik vraag me echter af waarom je deze zo'n klein stukje wilt verplaatsen. Een keukenboer komt er wel mee weg hoor, de snoeren aan een kookplaat zijn lang genoeg. Mocht het nodig zijn, zou ik persoonlijk dus gewoon voor opbouw kiezen en bedrading over de muur geleiden.

De rechter dubbele WCD zou ik persoonlijk niet horizontaal gaan frezen. Wat in deze situatie nog kan/mag durf ik niet te zeggen, maar ik zou voor safe gaan: Elektra blootleggen tot een hoogte waarbij alles achter de kasten verdwijnt, dan horizontaal naar rechts gaan (gewoon over de muur) en wanneer je op de juiste plek zit ga je pas frezen (verticaal).

De WCD linksonder die je hoger wilt hebben (en dubbel) kun je rechtstreeks frezen zoals je de pijl hebt getekend.

De enkele WCD boven (Voor led?) snap ik niet zo goed waarom je die zo'n kleine stukje wilt verplaatsen. Is dat noodzakelijk?
Enige wat ik mij kan bedenken is dat hij (veel) te hoog zit en daarmee in de weg zit voor de vaatwasser. Aan de andere kant.. Daar komen ook afvoer/toevoer buizen aan de achterkant uit, ruimte achter de keuken zal je toch nodig hebben.
Idem, snoeren zijn meestal anderhalf tot twee meter.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zo, eindelijk was gisteren de oplevering na 1,5 jaar wachten vanaf de aankoop datum. Al met al is de aannemer eind september 2021 begonnen met de bouw. Dus ongeveer 10 maanden vanaf het moment dat de eerste paal is geslagen opgeleverd. Tevens heeft de aannemer destijds bij de koop aangegeven dat het verwachte oplever moment in de eerste week van juli 2022 zou plaatsvinden en dat hebben ze dus ook waargemaakt.

De oplevering duurde 2 uur en hebben we samen met iemand van "Vereniging eigen huis" doorlopen. Tijdens de oplevering zijn 3 oplever punten gevonden: Een deur met beschadiging, een vensterbank met krasjes en een beschadigde deurkruk. Deze punten werden tijdens de bezichtiging meteen aangepakt en waren voor oplevering opgelost.

Wij zijn dus al-met-al erg tevreden en gaan nu 3-4 weken klussen waarna we gaan verhuizen :)

Enige smetje was een verkeerder kavel inmeting waardoor we 6% minder grond hebben dan eerder aangegeven. Dit hebben we gecompenseerd gekregen. We hebben gekeken naar onze juridische opties maar de beste optie was om er onderling uit te komen aangezien juridische stappen erg kostbaar zouden worden en de oplevering zouden vertragen. De uitkomst ervan zou ook waarschijnlijk niet in ons voordeel zijn uitgevallen.

gisterenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRiJWm_DdGckLat2p7QoEdi9mIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w26Xe53SIC90Oqjxdp3eIaYE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjtScNmAaGMhOuN_bWaUnxN1kuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZJJT9S8e7gzKFW5anW3YnWz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKN7PEKpDb81mK9t0n87B-E7KEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9pIX5pkS1EGWVb1ahFwMgLnq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1TLxxm0D82rrhltgMxk79rV1a4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D25m7zTSflxOEH4tS90x4Nhb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Dutchylex op 08-07-2022 06:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:51

vliegnerd

Nintendo fan.

Mooi @Dutchylex. Leuk detail met de warmtepomp buitenunit in de "schoorsteen".

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:38
@Dutchylex nice! Veel plezier in je nieuwe woning.

Hoe ben je exact gecompenseerd voor dat 6% mindere kavel. Op basis van de betaalde grondprijs per m2?

En, welke aannemer heb je gehad? Lekker snel opgeleverd namelijk

[ Voor 17% gewijzigd door Blik1984 op 08-07-2022 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-06 15:33
Toppe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:43:
[...]

Pak tegels á €50
Lijm en voeg á €50
3 uurtjes werk á €150

Ben je totaal voor €250 klaar. Lekker de aannemer de boel laten herstellen en zelf de spiegels ophangen die je mooi vind.

En wat voor spiegel was het dat ze 4 schroeven gebruiken? Kan drie opties bedenken: Een heule grote, zo’n standaard huur huis spiegel (met 2 onder en 2 klemmen aan de zijkant) of iemand die heel bang is aangelegd :D
Inderdaad de standaard huurhuis spiegel. 30x40 cm, precies in 4 tegels verwerkt.

Planning op die wand waren twee ronde spiegels á 80cm doorsnede.

We hebben het voor nu wel opgelost met een alternatief: ik had nog drie andere punten waarbij de aannemer alles onder het kopje 'binnen de marge' wilde wegpoetsen. Hij pakt die drie punten nu toch op en ik koop één hele grote spiegel die alle gaten afdekt. Dat scheelt alweer.

Blijft alleen ons scheve hekwerk over.
Source90 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:41:
Ik gok dat ze gaten hebben geboord, spiegel opgehangen en toen erachter kwamen dat de plattegrond verkeerd om lag een ze aan de andere kant van het blok moeten zijn :+
Spiegel hangt denk ik gewoon waar hij niet hangen en is niet opeens "over".
Dit is inderdaad precies wat mis is gegaan...Spiegel had in het andere hoekhuis gemoeten waar de standaard-badkamer is afgenomen. Helpt dan ook niet mee dat ik nummer 1 heb en het andere hoekhuis nummer 7 en de installateur, vanmorgen ontmoet, enkel een Oost-Europese taal machtig is.

[ Voor 24% gewijzigd door Mr. Stom op 08-07-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
De beginfase na inloting duurt ook lang eigenlijk he :P Inmiddels hebben we een gesprek gehad met de kopersbegeleiding, maar ze kunnen nog nergens uitspraken over doen dus ik ga nu maar uit van zomer 2024 voor oplevering (de huidige planning is dat de bouw start in januari).
Op de optielijst die wij van de makelaar hadden gekregen stond uitbreiding voorraadvat warmtepomp en/of extra boilervat, deze opties kunnen wij niet meer kiezen omdat we een "Nathan warmtepomp" krijgen. Is iemand daar bekend mee?

Verder zijn we bij Van Wanrooij geweest voor de badkamer en keuken. Ik was een beetje bang n.a.v. verhalen over verkooptactieken enzo, maar ik vond het best meevallen! Vooral de badkamer adviseur dacht goed mee en zei ook eerlijk dat we bijvoorbeeld beter ergens anders een spiegel konden kopen etc. De keukenadviseur dacht ook goed mee, maar was iets meer aan het pushen aan het einde, maar al met al prima.
Het voelt wel een beetje gek om alles zo vroeg al te doen, maar goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06 15:43
miezziej schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:34:
Op de optielijst die wij van de makelaar hadden gekregen stond uitbreiding voorraadvat warmtepomp en/of extra boilervat, deze opties kunnen wij niet meer kiezen omdat we een "Nathan warmtepomp" krijgen. Is iemand daar bekend mee?
Nathan is de leverancier van de warmtepomp. Bij ons hebben we vanuit hen een Alpha Innotec warmtepomp geïnstalleerd gekregen.

Komende week verhuizen we pas, daarna zullen we er wat ervaring mee opdoen. Wij konden overigens vanaf het begin al geen uitbreiding kiezen van het boilervat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 16:01
@Dutchylex Gaaf hoor. Mooi open trappenhuis / overloop ook zeg! Vrij 'simpel' in ontwerp, maar het oogt zoveel meer open en lichter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 20:52
NCSmits schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:55:
@Dutchylex Gaaf hoor. Mooi open trappenhuis / overloop ook zeg! Vrij 'simpel' in ontwerp, maar het oogt zoveel meer open en lichter!
In ieder geval geen ventilatiebuis die in het midden loopt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 12:58
De beginfase na inloting duurt ook lang eigenlijk he :P Inmiddels hebben we een gesprek gehad met de kopersbegeleiding, maar ze kunnen nog nergens uitspraken over doen dus ik ga nu maar uit van zomer 2024 voor oplevering (de huidige planning is dat de bouw start in januari).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984

Verder zijn we bij Van Wanrooij geweest voor de badkamer en keuken. Ik was een beetje bang n.a.v. verhalen over verkooptactieken enzo, maar ik vond het best meevallen! Vooral de badkamer adviseur dacht goed mee en zei ook eerlijk dat we bijvoorbeeld beter ergens anders een spiegel konden kopen etc. De keukenadviseur dacht ook goed mee, maar was iets meer aan het pushen aan het einde, maar al met al prima.
Het voelt wel een beetje gek om alles zo vroeg al te doen, maar goed :+
Exact dezelfde ervaring met VanWanrooij, ook exact hetzelfde over die spiegel. Hij zei bij ons al meteen dat die geen spiegel op de offerte ging zetten omdat die het niet kon verkopen dat er meerdere honderden euro's aan montagekosten werden gerekend voor het aansluiten aan een stekkertje en boren van een gaatje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-06 22:24
Volgens mij interpreteer je het goed.

Wij werden april 2021 ingeloot. Start bouw maart 2022. Akte van levering mei 2022. Verwachte oplevering Q1 2023. Het plan was om eind 2021 met de bouw te starten, maar het verkrijgen van de vergunning liep flink vertraging op.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:42
Qua starten is niet heel lastig, dan duwen ze een paal de grond in en zijn ze begonnen. Vervolgens hebben ze dan een 310 werkbare dagen om het af te maken

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Louwke schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:46:
Qua starten is niet heel lastig, dan duwen ze een paal de grond in en zijn ze begonnen. Vervolgens hebben ze dan een 310 werkbare dagen om het af te maken
350 zelfs :X

Het mag overigens geen symbolische paal zijn volgens die voorwaarden, ook staat dit in de voorwaarden:
De Ondernemer is verplicht na aanvang van de bouw van het complex waarvan de woning deel uitmaakt, de werkzaamheden regelmatig voort te zetten.
Ik begrijp heel goed dat de realiteit anders kan/zal zijn.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:24:
[...]

Exact dezelfde ervaring met VanWanrooij, ook exact hetzelfde over die spiegel. Hij zei bij ons al meteen dat die geen spiegel op de offerte ging zetten omdat die het niet kon verkopen dat er meerdere honderden euro's aan montagekosten werden gerekend voor het aansluiten aan een stekkertje en boren van een gaatje
Klinkt als een geslaagde verkooptruc d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Wolly schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:23:
[...]

Klinkt als een geslaagde verkooptruc d:)b
Ik had sowieso geen zin in een casco badkamer die we achteraf dan weer helemaal overhoop moesten gooien. Ben nu geslaagd voor 17k voor 2 badkamers en 3 toiletten waar we dan nog enkele zaken zelf voor moeten regelen (stucen van toiletten, 2 spiegels, 2 badkamermeubels en 2 doucheschermen). Prima tevreden mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
Hier hetzelfde, ook geen zin in een casco badkamer. Onze eisen zijn ook niet zo hoog, ik zou onze keuzes omschrijven als "basic+" :P. Dus net een betere tegel, beter toilet, betere douchekop etc. Verder heb ik de wasbak laten verplaatsen en komt er een muurtje met nis.

Volgens mij intepreteer je dat ook goed @rubenos , ze zullen dus wel moeten beginnen binnenkort! Wij hebben trouwens 350 werkbare dagen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rattejong
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-02 13:32
Even wat ruggespraak.

Onze woning wordt over 2 maanden opgeleverd. We hebben tijdens het bepalen van de opties gekozen voor een raam op zolder, dit was niet goedkoop maar we vonden het waard.
Er staat vermeld op de optie lijst dat het om een Fakro raam gaat met bepaalde afmetingen.

Nu is ons opgevallen dat er een Roto raam ingezet is, met mijns inziens matige afwerking. Het oogt veel minder mooi en kwalitatief slechter dan het getoonde Fakro raam tijdens het uitzoeken van de opties.

Kunnen we hier iets mee? Kan ik hier een opleverpunt van maken?

Misschien handig om te weten: Dat het om een Fakro raam gaat, staat vermeld op de getekende optie lijst.

Alvast dank voor reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:51
rattejong schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:59:
Even wat ruggespraak.

Onze woning wordt over 2 maanden opgeleverd. We hebben tijdens het bepalen van de opties gekozen voor een raam op zolder, dit was niet goedkoop maar we vonden het waard.
Er staat vermeld op de optie lijst dat het om een Fakro raam gaat met bepaalde afmetingen.

Nu is ons opgevallen dat er een Roto raam ingezet is, met mijns inziens matige afwerking. Het oogt veel minder mooi en kwalitatief slechter dan het getoonde Fakro raam tijdens het uitzoeken van de opties.

Misschien handig om te weten: Dat het om een Fakro raam gaat, staat vermeld op de getekende optie lijst.

Lijkt mij wel een punt ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:58
rattejong schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:59:
Even wat ruggespraak.

Als het een Velux was geworden zou ik er geen probleem van maken.
Maar Roto . . . . nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:48

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ik zit met een uitdaging: heb een slim slot gemonteerd maar een kruk bediende drie punts sluiting.

Maar vrouwlief vergeet steeds de klink omhoog te doen en dus gaat het slot er niet op.

Zit nu te kijken om de drie punts sluiting te veranderen van kruk naar sleutel bediend.

Alleen: ik heb geen flauw idee wát voor sluiting er in zit op het merk na: Fuhr.

Zal dat zo universeel zijn dat elk model van het merk er in past?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:08
Toppe schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:08:
Maar vrouwlief vergeet steeds de klink omhoog te doen en dus gaat het slot er niet op.
Kan je vrouw niet gewoon aanwennen om de klink wél omhoog te doen? :?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Kiwi70 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:14:
[...]

Kan je vrouw niet gewoon aanwennen om de klink wél omhoog te doen? :?
Juist. Leg jij het haar uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Vraagje over de temperatuur instellingen voor de vloerverwarming/koeling bij oplevering. Ik gaf eerder aan dat ik weinig effect voel van de vloerkoeling. Ik zat te kijken naar de instellingen op de thermostaat en zag het onderstaande. Volgens de handleiding betekent dit dat de vloerkoeling in de zomer pas gaat werken bij een temperatuur van 26 graden. Persoonlijk lijkt me dat vrij hoog en zou het fijn zijn als er wordt gekoeld voordat de woning deze temperatuur bereikt. Bij de oplevering zeiden ze dat we niet aan de instellingen van de waterpomp moesten zitten daarom vraag ik me af of er misschien een goede reden is dat dit zo is ingesteld. Is het bij anderen ook zo ingesteld?..

Ik heb een ecoforest waterpomp en eplucon th-touch thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scuoZ3dWdLmb65szvoSMb1exdEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVRUckYb05LOcS8Vg27sy5fE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:08
Toppe schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:32:
[...]
Zo moeilijk is dat niet, lijkt me. Dus of jij bent niet zo goed in dingen uitleggen, of je vrouw is niet zo slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
MemeMaster schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:39:
Vraagje over de temperatuur instellingen voor de vloerverwarming/koeling bij oplevering. Ik gaf eerder aan dat ik weinig effect voel van de vloerkoeling. Ik zat te kijken naar de instellingen op de thermostaat en zag het onderstaande. Volgens de handleiding betekent dit dat de vloerkoeling in de zomer pas gaat werken bij een temperatuur van 26 graden. Persoonlijk lijkt me dat vrij hoog en zou het fijn zijn als er wordt gekoeld voordat de woning deze temperatuur bereikt. Bij de oplevering zeiden ze dat we niet aan de instellingen van de waterpomp moesten zitten daarom vraag ik me af of er misschien een goede reden is dat dit zo is ingesteld. Is het bij anderen ook zo ingesteld?..

[Afbeelding]
Als je deze temperatuur (veel) gaat verlagen dan gaat je compressor pulseren. Is het kouder dan je ingestelde temperatuur dan gaat hij uit, komt het er weer boven gaat hij weer aan.

Die compressor heeft een bepaalde levensduur, hoe meer hij aan/uit gaat des te sneller slijt je WP.

Denk dat je voor de echte kennis beter terecht kan in het WP topic :9

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 08-07-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32
MemeMaster schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:39:

[Afbeelding]
Wij hebben een Daikin, maar daar werd aangeraden om zelf handmatig dat ding op koelen te zetten als het buiten warm genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999

ChUcKiE

Dus........

Wij hebben dus hetzelfde "probleem" Geen idee of de vloerkoeling het doet!
Ja de vloer (plak PVC) voelt niet warm aan, maar ik zou ook verwachten dat je ergens terug kunt zien dat er gekoeld wordt. In de handleiding zie ik een icoontje van zo'n vriessterretje, maar die kom ik op de Warmtepomp display of de summiere thermostaat display niet tegen.

Ik heb de vraag al bij de installateur uit staan, maar volgens mij was dit een voor hem ook wat nieuwer type warmtepomp..

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:30
@ChUcKiE en @MemeMaster ik heb een Itho bodemwarmtepomp waar ik helemaal niets op kan instellen maar het boekje geeft aan dat zodra het 22,5 of warmer is dan gaat hij automatisch koelen. Dat kan ik zien middes het sneeuwvlokje en die springt aan vanaf 22,5 graden inderdaad. Hij lijkt dus wat hoog te staan bij je @MemeMaster .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:23:
@ChUcKiE en @MemeMaster ik heb een Itho bodemwarmtepomp waar ik helemaal niets op kan instellen maar het boekje geeft aan dat zodra het 22,5 of warmer is dan gaat hij automatisch koelen. Dat kan ik zien middes het sneeuwvlokje en die springt aan vanaf 22,5 graden inderdaad. Hij lijkt dus wat hoog te staan bij je @MemeMaster .
Zit hier geen tijdsvertraging op als in langer dan bepaald aantal uur boven de 22,5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999

ChUcKiE

Dus........

Klopt helemaal, 3 dagen boven x temperatuur, ik meen 23 graden. Maar ook eerder met die warme dagen die achter elkaar geweest zijn merkte en zag ik er niets van....Binnen is het 26,5 graden....helaas moet de juiste buitenzonwering nog komen, dus niet helemaal fair.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:30
Toppe schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:32:
[...]

Zit hier geen tijdsvertraging op als in langer dan bepaald aantal uur boven de 22,5?
Hij meet dacht ik ook de buiten temperatuur en die moet ook ergens aan voldoen. Anders kan hij teveel gaan pendelen inderdaad.
Maar pas vanaf 26 binnen temp gaan koelen lijkt mij veel te hoog.

@ChUcKiE hier is de temp nog niet boven de 23 geweest afgelopen week. Je merkt het hier duidelijk als je van buiten naar binnen loopt.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 08-07-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 15:13
Toppe schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:32:
[...]

Ik zou je vrouw gewoon opsluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:24:
[...]

Ik zou je vrouw gewoon opsluiten?
Iemand moet het geld verdienen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
GeeMoney schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:56:
[...]

Hij meet dacht ik ook de buiten temperatuur en die moet ook ergens aan voldoen. Anders kan hij teveel gaan pendelen inderdaad.
Maar pas vanaf 26 binnen temp gaan koelen lijkt mij veel te hoog.

@ChUcKiE hier is de temp nog niet boven de 23 geweest afgelopen week. Je merkt het hier duidelijk als je van buiten naar binnen loopt.
Thanks ik ga maandag het installatiebedrijf bellen en vragen of ze het echt zo hebben ingesteld dat de koeling pas begint te werken als het binnen 26 graden is. Het is binnen trouwens geregeld 26 graden en gisteren zelfs 27 maar dat lijkt ook niet veel effect te hebben. Uiteindelijk maar de ramen open gezet voor een beetje verkoeling want buiten is het niet eens zo warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:08:
Ik zit met een uitdaging: heb een slim slot gemonteerd maar een kruk bediende drie punts sluiting.

Zit nu te kijken om de drie punts sluiting te veranderen van kruk naar sleutel bediend.

Alleen: ik heb geen flauw idee wát voor sluiting er in zit op het merk na: Fuhr.

Zal dat zo universeel zijn dat elk model van het merk er in past?
Een fotootje zou handig zijn, nietwaar?

Ik had het zelfde probleem met de kruk bediende S2 H600 meerpunt sluiting. Bij S2. Op de website gechecked en ze maken ook de C600 mps welke cilinder bediend is. Deze was 1:1 uit te ruilen.

Begin in ieder geval eens met het opnemen van de maten (voorplaat, doormaat, PC).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:38
ChUcKiE schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:10:
Wij hebben dus hetzelfde "probleem" Geen idee of de vloerkoeling het doet!
Ja de vloer (plak PVC) voelt niet warm aan, maar ik zou ook verwachten dat je ergens terug kunt zien dat er gekoeld wordt. In de handleiding zie ik een icoontje van zo'n vriessterretje, maar die kom ik op de Warmtepomp display of de summiere thermostaat display niet tegen.

Ik heb de vraag al bij de installateur uit staan, maar volgens mij was dit een voor hem ook wat nieuwer type warmtepomp..
Ik had hetzelfde probleem dat ik het gevoel had dat de koeling het niet deed.
Hij vroeg me om een aantal dingen te checken op de displays van de zone regeling en boven bij de warmtepomp. Alle seinen stonden op groen.

Toen vroeg die me te checken hoe de rode bolletjes in de vloerverwarmingverdeler erbij stonden. Die stonden allemaal bovenin. Toen zei die gelijk: "ik kom wel langs".

Eenmaal hier gaf die aan dat er wel 'koelings vraag' was vanuit verschillende ruimtes en dat met deze buitentemperatuur koeling ook zou moeten werken.

Na wat settings bekeken te hebben bleek dat er bij de installatie ergens een vinkje in de warmtepomp niet goed is gezet. Toen die aanstond kwam er gelijk 'flow'. Sindsdien staat de koeling aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloo0683
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:47
Ik heb een aantal schuine (houten) wanden op zolder 2h en een schuin plafond op 1h. Het liefst wil ik deze zo strak mogelijk maken door het aanbrengen van stucplaten en daarover stucen zodat het 1 geheel wordt. Nu hoor ik verschillende adviezen, o.a. dat je dit echt niet moet willen vanwege scheurvorming in het stucwerk door de werking van de houten kap. Hebben mensen hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
sloo0683 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:50:
Ik heb een aantal schuine (houten) wanden op zolder 2h en een schuin plafond op 1h. Het liefst wil ik deze zo strak mogelijk maken door het aanbrengen van stucplaten en daarover stucen zodat het 1 geheel wordt. Nu hoor ik verschillende adviezen, o.a. dat je dit echt niet moet willen vanwege scheurvorming in het stucwerk door de werking van de houten kap. Hebben mensen hier ervaring mee?
Naden insnijden en voorzien van kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 04:29:
[...]

Een fotootje zou handig zijn, nietwaar?

Ik had het zelfde probleem met de kruk bediende S2 H600 meerpunt sluiting. Bij S2. Op de website gechecked en ze maken ook de C600 mps welke cilinder bediend is. Deze was 1:1 uit te ruilen.

Begin in ieder geval eens met het opnemen van de maten (voorplaat, doormaat, PC).
Het is een Fuhr type 3 zoals ik kan zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17vMoK3CvhbQCYIQw7UquDktE1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbM4CSgl1ZBcwkJmA0uMiUZl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzUwh6UYoSy9VNvtUKNaXxyq99c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4hYQ60nPr9FUJ3kqjvLhzji.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBEvQtmeu0CJ8prPRnPVrXeIIHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyPPqzPu0b1xsd2GsK2AGpc9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUxW2pyde146lARAiM3Na9ci6n0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LQoAUPM3TzVIGkJ0Uq6kick.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8JTDhcEs-yLWbSiQ2UVjA1ngMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCuYaxrPq0x08KNlCH04mfFd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GiuT56mLOSFT7ZjA5L2Ive6nfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NylqFWKloIlJB2s5g3plZjES.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 08:05
HollovVpo1nt schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:55:
[...]

Zojuist contact gehad met Woningborg. Die geeft aan dat als er problemen met de verwarmingstoestel optreden wat niets te maken hebben met verleggen van de leidingen, ondernemer dit onder garantie moet repareren. Deze bepaling zou dus alleen gelden indien het verleggen van de leidingen aantoonbaar oorzaak is voor falen van verwarmingstoestel.
Wij zitten nu met hetzelfde. Casco Badkamer en Toilet afgenomen en krijg nu 3 standaardformulieren voor eigen risico van Woningborg. Eigen risico Toilet, Badkamer, maar dus ook voor de verwarmingsinstallatie. Wij gaan geen leidingwerk verder aanpassen dan de standaardlocaties. Daarnaast leek het mij ook ver gaan (en lekker makkelijk voor de Aannemer) dat direct de garantie vervalt op het hele systeem. Als de Aannemer de warmtepomp of een simpel regelblok voor VV verkeerd installeerd zouden wij dus, op basis van de documenten, zelf verantwoordelijk zijn.

De berichten die jij post bieden wat dat betreft wel wat comfort, maar ga ook zelf Woningborg bellen maandag om dit bevestigd te krijgen. Vraag aan jou: Heb jij verder dit nog laten vastleggen of gecommuniceerd richting de Aannemer? En hoe is dit afgelopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 14:20

HollovVpo1nt

I like gadgets

Perseus schreef op zondag 10 juli 2022 @ 08:30:
[...]

Wij zitten nu met hetzelfde. Casco Badkamer en Toilet afgenomen en krijg nu 3 standaardformulieren voor eigen risico van Woningborg. Eigen risico Toilet, Badkamer, maar dus ook voor de verwarmingsinstallatie. Wij gaan geen leidingwerk verder aanpassen dan de standaardlocaties. Daarnaast leek het mij ook ver gaan (en lekker makkelijk voor de Aannemer) dat direct de garantie vervalt op het hele systeem. Als de Aannemer de warmtepomp of een simpel regelblok voor VV verkeerd installeerd zouden wij dus, op basis van de documenten, zelf verantwoordelijk zijn.

De berichten die jij post bieden wat dat betreft wel wat comfort, maar ga ook zelf Woningborg bellen maandag om dit bevestigd te krijgen. Vraag aan jou: Heb jij verder dit nog laten vastleggen of gecommuniceerd richting de Aannemer? En hoe is dit afgelopen?
Balen dat je in een vergelijkbare situatie zit. Het meenemen van garantie van de verwarmingsinstallatie in de casco optie is een smerige angst tactiek. Wat er bij ons wat gebeurd was dat de aannemer heeft gereageerd via het kopersbegeleiding portaal dat het inderdaad niet garantie van het verwarmingstoestel zou betreffen.

Alleen, die reactie hebben ze gegeven na de sluitingsdatum van de casco optie. Het is ze dus gelukt om ons bang te maken en aan de projectbadkamer te binden met een valse bepaling. Maar dat die bepaling niet correct is, hebben ze naderhand pas, toegegeven. De exacte tekst zal ik later voor je opzoeken.

Het is zelfs nog valser omdat in onze disclaimer van casco optie nadrukkelijk tussen haakjes stond bij vervallen van garantie : (dus ook het verwarmingstoestel). Dat kan geen foutje geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-05 17:41
hebben jullie toevallig wat online partijen (met een vestiging) in vloertegels, bij laminaat /pvc zijn de grotere partijen makkelijker vindbaar, qua tegels vind ik het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:55
Ik meld me ook maar eens hier :) Ik zal binnenkort even het complete verhaal invullen over onze nieuwe woning, maar voor nu een vraag.

We staan op het punt om te tekenen voor een nieuwbouwwoning waarvan het de bedoeling is dat ie in het voorjaar van 2024 opgeleverd gaat worden. We vinden het huis helemaal top, op één ding na: op de bovenste woonlaag is er een optie voor een extra badkamer (wat we gaan doen, lijkt me ideaal als onze kinderen straks wat groter zijn) maar... er kan geen toilet in die badkamer geplaatst worden. Hier de reactie van de "wooncoach" van de aannemer (spelfouten komen van hem ;) ):
Het klopt dat een toilet op de tweede verdieping niet tot de mogelijkheden behoord. Een afvoer van een toilet heeft een grote diameter deze kunnen wij niet verslepen in de kanaalplaatvloeren die gebruikt worden. De afvoer voor een wastafel en douche zijn een stuk kleiner hierin tegen. Hiervoor worden speciale sleuven gemaakt in de fabriek die de kanaalplaatvloeren maakt hierdoor kunnen we wel aansluitingen maken voor een douche en wastafel.
Dat vind ik wel heel vervelend eigenlijk, elke keer de trap af moeten als ik 's nachts naar de WC moet (en ik word ook een dagje ouder :D ). Ik zat al te denken aan een urinoir, maar daar schiet mijn vriendin niet zoveel mee op. Dan heb je nog iets als een sanibroyeur, maar daar hoor ik een hoop slechte verhalen over. Ik ben benieuwd of iemand hier nog creatieve ideeën heeft. Achteraf zelf doen lijkt me ook niet echt handig, want ik zit met de vloerverwarming.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-06 10:28
@posttoast
Heb je tekeningen van de situatie? Want als je bijvoorbeeld vlakbij de trap zit, waar een lepe hoek in zit, kan dat een optie zijn. Of als je toilet ergens zou moeten komen waar je de afvoer kunt laten lopen via een voorzetwandje of onder een schuin dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
oinkoink12 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:49:
hebben jullie toevallig wat online partijen (met een vestiging) in vloertegels, bij laminaat /pvc zijn de grotere partijen makkelijker vindbaar, qua tegels vind ik het lastig.
Even de zoek functie gebruiken, die vraag wordt is al meer dan eens gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
oinkoink12 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:49:
Tegelhuis Montfoort
Regge Tegels
Jan Groen tegels
Middag Leerdam

Behoorlijk afhankelijk van locatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
posttoast schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:37:
Ik meld me ook maar eens hier :) Ik zal binnenkort even het complete verhaal invullen over onze nieuwe woning, maar voor nu een vraag.

We staan op het punt om te tekenen voor een nieuwbouwwoning waarvan het de bedoeling is dat ie in het voorjaar van 2024 opgeleverd gaat worden. We vinden het huis helemaal top, op één ding na: op de bovenste woonlaag is er een optie voor een extra badkamer (wat we gaan doen, lijkt me ideaal als onze kinderen straks wat groter zijn) maar... er kan geen toilet in die badkamer geplaatst worden. Hier de reactie van de "wooncoach" van de aannemer (spelfouten komen van hem ;) ):

[...]

Dat vind ik wel heel vervelend eigenlijk, elke keer de trap af moeten als ik 's nachts naar de WC moet (en ik word ook een dagje ouder :D ). Ik zat al te denken aan een urinoir, maar daar schiet mijn vriendin niet zoveel mee op. Dan heb je nog iets als een sanibroyeur, maar daar hoor ik een hoop slechte verhalen over. Ik ben benieuwd of iemand hier nog creatieve ideeën heeft. Achteraf zelf doen lijkt me ook niet echt handig, want ik zit met de vloerverwarming.
Z’n strontpomp werk best goed, zolang je hem maar gebruikt waar hij voor is en je niet in eens een complete rol papier er doorheen duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
Source90 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:04:
[...]

Tegelhuis Montfoort
Regge Tegels
Jan Groen tegels
Middag Leerdam

Behoorlijk afhankelijk van locatie
Thanks, regge tegels had ik hier idd eerder gevonden, zit zelf in noord holland, en alles wat ik vond was 2 uur verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:17
oinkoink12 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:15:
[...]

Thanks, regge tegels had ik hier idd eerder gevonden, zit zelf in noord holland, en alles wat ik vond was 2 uur verder :P
Ton scholten zit in noord holland en heeft wel wat keuze in tegels, wij zijn er wezen kijken voor de badkamer.
schrik alleen niet van de prijs, maar voor ideeen is het misschien iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Laatst online: 20:38
Afgelopen Vrijdag oplevering gehad, 35 punten helaas.
Verkeerde douchegoot, stopcontacten die niet op de juiste hoogte zitten, slecht schilderwerk, dakraam sluit niet. Een hele lijst dus helaas.

Vooraf hebben we betaald om het plan voor de vloerverwarming aan te passen (niet onder de keuken).
Nu zie ik op de documentatie dat ze daar toch vloerverwarming hebben gelegd.

We krijgen een U-vorm keuken, is dat nu nog wel fatsoenlijk vast te zetten of moeten ze de hele vloer open gaan breken?

Zoiets: https://www.keukensale.co...17-credo766-keuken-13.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
posttoast schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:37:

[...]

Bij mij is als meerwerk een 2e badkamer gerealiseerd. Ik wou ook een toilet, dat kon gelukkig door deze direct naast de koof in de technische ruimte te plaatsen. Op een andere locatie had het ook niet gekund. De ruimte van het reservoir is daarom ook wat dieper dan normaal.

Aan de hand van onze tekening kan je misschien zelf bepalen of het zin heeft om een dergelijke oplossing bij je aannemer voor te stellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbOUjAJn2zDEJqQEwBgeIIU7X6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhPh9phAgiOTo1EwWvuMdiWR.jpg?f=fotoalbum_large

Persoonlijke details heb ik even uitgegumd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Zoiets wordt over het algemeen niet in de vloer bevestigd. Ik zou de vloerverwarming lekker laten liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Waarom in members only tag?

Maar gewoon lekker zo laten. Van alles open breken gaat het niet sneller qua planning.

Lekker de aannemer het meerwerk laten terug betalen en inzetten op een kleine extra vergoeding en daarvan lekker uiteten gaan ofzo :D

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 10-07-2022 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oinkoink12
SquareOne schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:57:
[...]

Zoiets wordt over het algemeen niet in de vloer bevestigd. Ik zou de vloerverwarming lekker laten liggen.
Maar natuurlijk wel het extra betaalde geld terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:55
millerman_sf schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:02:
@posttoast
Heb je tekeningen van de situatie? Want als je bijvoorbeeld vlakbij de trap zit, waar een lepe hoek in zit, kan dat een optie zijn. Of als je toilet ergens zou moeten komen waar je de afvoer kunt laten lopen via een voorzetwandje of onder een schuin dak.
Dit is een tekening van de ruimte in kwestie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWsXPMewi25EbGNm0SYvAYiG24g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R7vHA54ZrCisrHQThuwyaDBp.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet wat dat "uitstulpsel" is rechtsonder de badkamer. Het ziet eruit als een soort koof. Het is trouwens een schuin dak, maar dat gaat een dakkapel worden (een andere meerwerkoptie). Dat hok links bevat de WTW installatie en daar komen ook de wasmachine en droger te staan.

Ik ben zelf totaal niet (bouw)technisch, dus als een aannemer zegt "nee, kan niet" dan neem ik dat al snel aan. Maar goed, er is natuurlijk een verschil tussen niet kunnen en niet willen ;)
rubenos schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:56:
[...]

Bij mij is als meerwerk een 2e badkamer gerealiseerd. Ik wou ook een toilet, dat kon gelukkig door deze direct naast de koof in de technische ruimte te plaatsen. Op een andere locatie had het ook niet gekund. De ruimte van het reservoir is daarom ook wat dieper dan normaal.

Aan de hand van onze tekening kan je misschien zelf bepalen of het zin heeft om een dergelijke oplossing bij je aannemer voor te stellen:

[Afbeelding]

Persoonlijke details heb ik even uitgegumd.
Tnx! Ik ga sowieso nog even een beetje duwen bij die aannemer, maar ze zijn niet zo heel happig op maatwerk merk ik.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53
posttoast schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:45:
[...]

Dit is een tekening van de ruimte in kwestie:

[Afbeelding]

Ik weet niet wat dat "uitstulpsel" is rechtsonder de badkamer. Het ziet eruit als een soort koof. Het is trouwens een schuin dak, maar dat gaat een dakkapel worden (een andere meerwerkoptie). Dat hok links bevat de WTW installatie en daar komen ook de wasmachine en droger te staan.

Ik ben zelf totaal niet (bouw)technisch, dus als een aannemer zegt "nee, kan niet" dan neem ik dat al snel aan. Maar goed, er is natuurlijk een verschil tussen niet kunnen en niet willen ;)

[...]

Tnx! Ik ga sowieso nog even een beetje duwen bij die aannemer, maar ze zijn niet zo heel happig op maatwerk merk ik.
De tekening van 1 verdieping lager is ook wel handig, dan kunnen we mogelijk bepalen wat die koof voor doel heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:30
Kwam deze tegen over spontaan toegevoegde steunpilaren - de rechter gaat er blijkbaar niet ver in mee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6RV_1O-cPIbFQQT6_4IB9aM0HI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPUFDSvxUGH4UGvT0ZQ5bmV9.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag is de tegelzetter geweest voor 2 losliggende tegels: inmiddels klinken de 4 voorste tegels die je ziet, hol. Tegelzetter is geweest: ze liggen niet los bij de hoeken, krijgt kleurverschil/voegverschil bij vervangen en het kan geen kwaad. Is het heel gek dat ik niet akkoord ga en bang ben voor waterschade/kapotte/losliggende tegel op langere termijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Bteq op 11-07-2022 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Bteq schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:27:
[Afbeelding]

De 4 voorste tegels die je ziet klinken hol. Tegelzetter is geweest: ze liggen niet los bij de hoeken, krijgt kleurverschil/voegverschil bij vervangen en het kan geen kwaad. Is het heel gek dat ik niet akkoord ga en bang ben voor waterschade/kapotte tegel op langere termijn?
Los daarvan, is het geluid gewoon irritant als je op een holle tegel gaat staan. Ik zou ze laten vervangen. Kleur/voeg verschil zal minimaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
SquareOne schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:32:
[...]

Los daarvan, is het geluid gewoon irritant als je op een holle tegel gaat staan. Ik zou ze laten vervangen. Kleur/voeg verschil zal minimaal zijn.
Ja ik heb zojuist ook doorgegeven dat ik wil dat ze het vervangen + de rest goed checken. Het is aan hun om het duurbetaalde werk goed te doen + goed drogen alles etc. En dan wordt er gezegd het geeft wel rommel. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:44:
[...]

Ja ik heb zojuist ook doorgegeven dat ik wil dat ze het vervangen + de rest goed checken. Het is aan hun om het duurbetaalde werk goed te doen + goed drogen alles etc. En dan wordt er gezegd het geeft wel rommel. 8)7
Liever nu een uurtje poetsen dan straks een maanden lange juridische discussie. Boel vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Nou ben ik misschien een enorme zeikerd, maar vaak betaal je in het project de hoofdprijs voor de badkamers / tegels etc. dus als er dan gezegd word dat je kleurverschil bij de voegen krijgt, dan zou ik zeggen:

trek dan alles er maar uit zodat ik gewoon krijg waarvoor ik betaald heb, dat wil dus zeggen zonder kleurverschil in de voegen omdat het de eerste keer niet goed zat..
[Afbeelding]

Vandaag is de tegelzetter geweest voor 2 losliggende tegels: inmiddels klinken de 4 voorste tegels die je ziet, hol. Tegelzetter is geweest: ze liggen niet los bij de hoeken, krijgt kleurverschil/voegverschil bij vervangen en het kan geen kwaad. Is het heel gek dat ik niet akkoord ga en bang ben voor waterschade/kapotte/losliggende tegel op langere termijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03:11
xares schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:55:
Afgelopen Vrijdag oplevering gehad, 35 punten helaas.
Verkeerde douchegoot, stopcontacten die niet op de juiste hoogte zitten, slecht schilderwerk, dakraam sluit niet. Een hele lijst dus helaas.

Vooraf hebben we betaald om het plan voor de vloerverwarming aan te passen (niet onder de keuken).
Nu zie ik op de documentatie dat ze daar toch vloerverwarming hebben gelegd.

We krijgen een U-vorm keuken, is dat nu nog wel fatsoenlijk vast te zetten of moeten ze de hele vloer open gaan breken?

Zoiets: https://www.keukensale.co...17-credo766-keuken-13.jpg
35 punten 8)7 dat zijn er echt veel.

Wij hadden destijds bij de oplevering van ons huidige woning maar 3 punten, zelf had ik er meer maar de meneer van VEH wuifde het allemaal weg...

Had jij iemand van VEH of gewoon zelf alles nagelopen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xares
  • Laatst online: 20:38
c-nan schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:44:
[...]

Wij hadden destijds bij de oplevering van ons huidige woning maar 3 punten, zelf had ik er meer maar de meneer van VEH wuifde het allemaal weg...

Wij hadden iemand van VEH mee (omdat ik zelf niet zo handig ben).
De man van VEH gaf ook aan dat het meer is dan normaalgesproken.

De aannemer schreef ook dingen op die hij zelf al zag, geen discussies verder tussen VEH en aannemer.
Dus dat is op zich positief.

Nu moeten ze alles nog oplossen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:44:
[...]

De VEH meneer die jij had ingehuurd wuifde jouw punten weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03:11
Wolly schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:50:
[...]

De VEH meneer die jij had ingehuurd wuifde jouw punten weg?
Ja. Toen was ik nog jong en onervaren en had zoiets van "oke, het zal wel kloppen".

1 van de punten wat ik mij herinner is: de schoonmaker had tijdens het schoonmaken van de ramen aan de buitenkant het kitwerk beschadigd (en dat bij iedere raam). Toen ik dit aangaf was het "hier heb je geen last van en het herstellen is erg duur".

[ Voor 32% gewijzigd door c-nan op 11-07-2022 10:53 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
m-designz schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:41:
Nou ben ik misschien een enorme zeikerd, maar vaak betaal je in het project de hoofdprijs voor de badkamers / tegels etc. dus als er dan gezegd word dat je kleurverschil bij de voegen krijgt, dan zou ik zeggen:

trek dan alles er maar uit zodat ik gewoon krijg waarvoor ik betaald heb, dat wil dus zeggen zonder kleurverschil in de voegen omdat het de eerste keer niet goed zat..

[...]
Precies ook dat dacht ik! Ze mogen het oplossen totdat het goed is, punt. Wordt vervolgd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 22:47
witterholt schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:14:
Hier zijn ook de zinken muurafdekkers van een halve meter breed in een groot deel van de wijk eraf gewaaid en daardoor ook diverse auto's beschadigd.
Ik vraag me af of bij deze breedte hier niet meer klangen onder zouden moeten zitten, om de 30cm. bijvoorbeeld.
[Afbeelding]
Inmiddels zijn er onder garantie nieuwe platen gemonteerd. Dit keer met een kortere klangafstand van circa 50cm.
Daarnaast zijn er bredere en dikkere klangen toegepast; breedte 8,2cm i.p.v. 7,8cm en dikte 1mm i.p.v. 0,8mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00XRsWUzffhf5ArCUyZUksy_Yow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RieNy9cXyTE0ViNdeieqbgqk.jpg?f=fotoalbum_large

Ook is de achterkant van de plaat afgeplat naar 80 graden i.p.v. 30 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ovt6wxIWt8H-2i3Ss9oVJy-FR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6nXNljubOOyAIacglS8cWZH.jpg?f=fotoalbum_large

Er is een nieuw stuk EPDM in de gevel vast gezet waar deze was afgescheurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzx5Et7uImOsbFqcMlM88cxzEyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80ECQfAlYf0pUfIBL5mr8jRX.jpg?f=fotoalbum_large

Het eindresultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjNmx1m81UXxQzQqCtJwhAlFpwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5lKnQU8x7zMEJ8gujgmWZvY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Ik heb een vraag over tariefgroepen van de geldverstrekker en woningwaarde. Het is namelijk zo dat je hypotheek in een lagere tariefgroep kan vallen wanneer de waarde van je woning hoger is dan je hypotheek.

Volgens de website van mijn geldverstrekker heb je hiervoor een taxatierapport nodig om de waarde van je woning te bepalen. Dit kan ik mij voorstellen bij bestaande bouw, maar we hebben het over nieuwbouw. De offerte die wij nu van de geldverstrekker hebben gaat uit van 100% ltv. Dus woning is net zoveel waard als de hoogte van de lening.

Wij gaan een heleboel meerwerk betalen van onze spaargeld. Als wij bijvoorbeeld een uitbouw nemen, dan heeft dat best wel invloed op de waarde van de woning. Het kan zomaar dat het totaal aan meerwerk + extra aflossing op hypotheek ervoor zorgt dat we in een lagere tariefgroep vallen met de bijbehorende lagere rentepercentage.

Is het ook gebruikelijk om in zo een situatie een taxatierapport te gebruiken? Of kan je simpelweg zeggen: Woning was volgens offerte 500k, uitbouw 30k. Dus waarde van woning is 530k?

We hebben nu 6000 euro extra geleend boven de prijs van de woning. Woning was dus 494k, wij hebben 500k geleend. we moesten specificeren hoe we die 6000 euro gaan gebruiken. Daarin hebben we aangegeven dat het voor aanpassingen aan de keuken is. In de offerte wordt nu ook uitgegaan van een woningwaarde van 500k.

Stel we hadden bijvoorbeeld voor de uitbouw ook extra geleend, dan was de lening 530k. De waarde van de woning zou dan 530k zijn. Als we dan aan het begin 53k (30k uitbouw en 23k extra) direct aflossen van onze spaargeld, dan is dus ltv ineens 90% waardoor we in een lagere tariefgroep vallen.

Als dit kan, waarom kan je dan niet simpelweg zeggen dat de waarde van de woning 530k is maar we hebben de uitbouw direct van onze spaargeld betaald ipv het eerst te lenen en vervolgens direct af te lossen. dan hoeven we nog maar 23k extra af te lossen voor ltv 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
ObiTewodros schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:15:
Ik heb een vraag over tariefgroepen van de geldverstrekker en woningwaarde. Het is namelijk zo dat je hypotheek in een lagere tariefgroep kan vallen wanneer de waarde van je woning hoger is dan je hypotheek.

Volgens de website van mijn geldverstrekker heb je hiervoor een taxatierapport nodig om de waarde van je woning te bepalen. Dit kan ik mij voorstellen bij bestaande bouw, maar we hebben het over nieuwbouw. De offerte die wij nu van de geldverstrekker hebben gaat uit van 100% ltv. Dus woning is net zoveel waard als de hoogte van de lening.

Wij gaan een heleboel meerwerk betalen van onze spaargeld. Als wij bijvoorbeeld een uitbouw nemen, dan heeft dat best wel invloed op de waarde van de woning. Het kan zomaar dat het totaal aan meerwerk + extra aflossing op hypotheek ervoor zorgt dat we in een lagere tariefgroep vallen met de bijbehorende lagere rentepercentage.

Is het ook gebruikelijk om in zo een situatie een taxatierapport te gebruiken? Of kan je simpelweg zeggen: Woning was volgens offerte 500k, uitbouw 30k. Dus waarde van woning is 530k?

We hebben nu 6000 euro extra geleend boven de prijs van de woning. Woning was dus 494k, wij hebben 500k geleend. we moesten specificeren hoe we die 6000 euro gaan gebruiken. Daarin hebben we aangegeven dat het voor aanpassingen aan de keuken is. In de offerte wordt nu ook uitgegaan van een woningwaarde van 500k.

Stel we hadden bijvoorbeeld voor de uitbouw ook extra geleend, dan was de lening 530k. De waarde van de woning zou dan 530k zijn. Als we dan aan het begin 53k (30k uitbouw en 23k extra) direct aflossen van onze spaargeld, dan is dus ltv ineens 90% waardoor we in een lagere tariefgroep vallen.

Als dit kan, waarom kan je dan niet simpelweg zeggen dat de waarde van de woning 530k is maar we hebben de uitbouw direct van onze spaargeld betaald ipv het eerst te lenen en vervolgens direct af te lossen. dan hoeven we nog maar 23k extra af te lossen voor ltv 90%.
Neem aan dat je woning wel wat meer waard is na oplevering, dan de geleende 500k (of 530). Er wordt bij een taxatie gekeken naar vergelijkbare woningen, geschatte verkoopwaarde, etc.

Enkel die aanpassing badkamer (of uitbouw) is niet zo spannend. Ik zou een taxateur laten komen voor een paar honderd als alles klaar is. Gehele keuken erin, vloeren, muren, tuin, etc. is allemaal waarde die de taxateur in meer of mindere mate meeneemt in zijn berekening.

De kale woning is in deze markt waarschijnlijk al een stuk meer waard dan de 5 ton die je hebt neergelegd.

Members only:

Ik zou ook bij je hypotheekadviseur de staffelbedragen navragen. Wanneer is het 90%, 85% en welk bedrag moet er uit de taxatie komen voor 80%. Heb je een beetje idee welk percentage haalbaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 11-07-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Source90 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:32:
[...]
Neem aan dat je woning wel wat meer waard is na oplevering, dan de geleende 500k (of 530). Er wordt bij een taxatie gekeken naar vergelijkbare woningen, geschatte verkoopwaarde, etc.

Enkel die aanpassing badkamer (of uitbouw) is niet zo spannend. Ik zou een taxateur laten komen voor een paar honderd als alles klaar is. Gehele keuken erin, vloeren, muren, tuin, etc. is allemaal waarde die de taxateur in meer of mindere mate meeneemt in zijn berekening.

De kale woning is in deze markt waarschijnlijk al een stuk meer waard dan de 5 ton die je hebt neergelegd.

***members only***

Ik zou ook bij je hypotheekadviseur de staffelbedragen navragen. Wanneer is het 90%, 85% en welk bedrag moet er uit de taxatie komen voor 80%. Heb je een beetje idee welk percentage haalbaar is.
De woningmarkt is sinds dit jaar een beetje onstabiel. Tot nu toe zie je nog wel een stijgende trend, maar ik zou niet verbaast zijn als mijn woning bij oplevering in Q3 2023 minder waard is geworden. Maar goed, dat moeten we dan maar tegen die tijd bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984

Ik zit al in de laagste klasse, dus ik heb er niet specifiek op doorgevraagd hoe het werkt. Hoe ik het begreep van mijn adviseur is dat de waarde bepaald wordt door de combinatie van von-prijs + meerwerkopties. En de hoeveelheid eigen geld dat je kan inleggen (en ook al meeneemt in je begroting) bepaald uiteindelijk je LTV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:30
Even met afgeronde getallen, maar hoe het bij mij ging: ik had een lijst met kosten (VON prijs van 400k, meerwerk via aannemer, geschat meerwerk zelf doen zoals keuken, badkamer, vloeren, etc). Dat telde op tot 500k. Daarvan heb ik 50k zelf ingelegd, waardoor de hypotheek 450k was en dus mijn hypotheek meteen op 90% zat, met dus korting op de rente tot gevolg. Ik kon niet zeggen "100k meerwerk", dat moest wel in kostenposten worden uitgesplitst, maar zolang je binnen normale bandbreedtes bleef was dat voldoende onderbouwing.

Let wel, die 50k eigen geld moest ik overmaken naar de notaris, dus kon ik niet op mijn eigen rekening laten staan. Dat geld werd dan als eerste gebruikt voor de grondaanschaf, en daarna pas werd het bouwdepot aangeraakt. Voordeel was wel dat ik hierdoor langer/hoger rente op mijn bouwdepot kreeg ook, wat ietsje hoger lag dan de betaalde rente op de hypotheek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:28
Bij ons wilde de bank alleen rekenen met wat wij ook echt in het huis zouden stoppen. De bank gaat alleen maar uit van waar ze zeker van zijn. Zoals @lizard87 aangeeft zou dit dan bij de notaris neergelegd moeten worden en zwart op wit moeten staan dat je dit voor je huis gaat gebruiken.

Wij wilden niks inleggen op deze manier want je kan je geld dan niet voor iets anders gebruiken als het toch nodig is. Wij zullen dus een taxatie laten doen als alles klaar is. Als je weet welk bedrag je nodig hebt kan je dit altijd per ongeluk zeggen bij de taxateur ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
lizard87 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Even met afgeronde getallen, maar hoe het bij mij ging: ik had een lijst met kosten (VON prijs van 400k, meerwerk via aannemer, geschat meerwerk zelf doen zoals keuken, badkamer, vloeren, etc). Dat telde op tot 500k. Daarvan heb ik 50k zelf ingelegd, waardoor de hypotheek 450k was en dus mijn hypotheek meteen op 90% zat, met dus korting op de rente tot gevolg. Ik kon niet zeggen "100k meerwerk", dat moest wel in kostenposten worden uitgesplitst, maar zolang je binnen normale bandbreedtes bleef was dat voldoende onderbouwing.

Let wel, die 50k eigen geld moest ik overmaken naar de notaris, dus kon ik niet op mijn eigen rekening laten staan. Dat geld werd dan als eerste gebruikt voor de grondaanschaf, en daarna pas werd het bouwdepot aangeraakt. Voordeel was wel dat ik hierdoor langer/hoger rente op mijn bouwdepot kreeg ook, wat ietsje hoger lag dan de betaalde rente op de hypotheek.
Dat is slim. Dus die 50k ging niet in het bouwdepot, maar werd gebruikt om 50k van de grond te betalen waardoor je 50k overhield in je bouwdepot? Het gevolg is dat je de rente die je krijgt over 50k extra is.
Voordeel was wel dat ik hierdoor langer/hoger rente op mijn bouwdepot kreeg ook, wat ietsje hoger lag dan de betaalde rente op de hypotheek.
Bedoel je dat het rentepercentage dat jij kreeg over bouwdepot hoger was dan rentepercentage voor je hypotheek? Ik wist niet dat dat ook een mogelijkheid was.

De kosten voor keuken, badkamer, vloer etc. betaalde je dus dan ook uit het bouwdepot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
blottle schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:52:
Bij ons wilde de bank alleen rekenen met wat wij ook echt in het huis zouden stoppen. De bank gaat alleen maar uit van waar ze zeker van zijn. Zoals @lizard87 aangeeft zou dit dan bij de notaris neergelegd moeten worden en zwart op wit moeten staan dat je dit voor je huis gaat gebruiken.

Wij wilden niks inleggen op deze manier want je kan je geld dan niet voor iets anders gebruiken als het toch nodig is. Wij zullen dus een taxatie laten doen als alles klaar is. Als je weet welk bedrag je nodig hebt kan je dit altijd per ongeluk zeggen bij de taxateur ;-)
Dat laatste gaan wij hier inderdaad ook doen O-)
Vandaar ook mijn opmerking; bij adviseur navragen wat de staffel is :] Dan weet je exact waar je op moet uitkomen. Taxateur kan in veel gevallen wel een duizendje hier of daar erbij doen als dit net wat voordeliger uitkomt met de LTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:28
Of je laat gewoon een taxatie uitvoeren. Dat zijn de kosten niet en dat heb je zo terugverdiend. Als de bank geen andere maatstaf wil hanteren (en groot gelijk hebben ze), dan heeft discussie ook weinig nut :)

Lees het even na bij de voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
Deleon78 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:02:
Of je laat gewoon een taxatie uitvoeren. Dat zijn de kosten niet en dat heb je zo terugverdiend. Als de bank geen andere maatstaf wil hanteren (en groot gelijk hebben ze), dan heeft discussie ook weinig nut :)

Ik heb het idee dat users in dit topic een stuk positiever zijn over de vooruitzichten dan in de "ontwikkelingen op de huizenmarkt" topic.

Daar zijn veel users van overtuigd dat de prijzen omlaag gaan door oorlog, hypotheekrente, materiaalkosten, schaarste etc.

Ik zelf denk niet in doemscenario's, Maar dat de huizenprijzen iets zullen dalen in de toekomst sluit ik niet uit. Als de huizenprijzen over gehele linie omlaag gaan, kan een taxateur dan mijn huis taxeren op veel hoger dan wat ik voor betaald heb?

Als je het op een andere manier kan regelen, zonder dat een taxatie nodig is, dan sluit je uit dat schommelingen in de woningmarkt in je nadeel gaan vallen.

Maar inderdaad is het beste om dat bij de bank te vragen. Ik was alleen benieuwd wat de ervaringen waren van de users hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-06 10:28
Bedenk je dat t.a.v. doemscenario's je moet een nieuwbouwwoning vooralsnog een aantal voordelen hebt die op dit moment sterk meewegen bij prijsbepaling:
1. Het is instapklaar en voorlopig onderhoudsvrij. Gezien materiaal- en personeelstekorten, scheelt dat flink.
2. Zonder gas, scheelt enorm in de maandlasten. Helaas m.u.v. warmtenetten. Maar dan nog is het super goed geïsoleerd, dus alsnog weinig verbruik van warmte.
3. De aankoopprijs is doorgaans al een flinke poos geleden vastgesteld, nog voor de prijzen gingen stagneren. Dus je hebt nog een aantal maanden prijsstijging gehad na vaststellen van de verkoopprijs.

Als je pas nu een woning koopt koopt die al iets hoger geprijsd is door stijgende bouwkosten en stijgende huizenprijzen, gaat dit argument steeds minder op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32
Deleon78 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:02:

Bij onze bank kan je ook een online taxatie laten doen van 30 euro (iets met casa?), alleen gaan die maar tot een bepaald bedrag.

Wij hebben via onze verkoopmakelaar van onze oude woning een taxatie laten doen met een leuke korting. We zitten nu in de laagste risico klasse :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
kepler schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:29:
[...]

Bij onze bank kan je ook een online taxatie laten doen van 30 euro (iets met casa?), alleen gaan die maar tot een bepaald bedrag.

Wij hebben via onze verkoopmakelaar van onze oude woning een taxatie laten doen met een leuke korting. We zitten nu in de laagste risico klasse :D
Dat zijn inderdaad wel de betere (om op een hoger bedrag uit te komen). Die van ons is ook van de verkoop vorige woning. Behoorlijke courtage op gepakt en nu voor een erg mooi prijsje een taxatie. Hij (taxateur) kwam er zelf mee om even na te vragen bij de hypotheekadviseur wat de staffel is voor de diverse percentages. Ga er daarmee voorzichtig vanuit dat er nog wel wat spelingsruimte is als ik net wat onder het gewenste percentage uit kom. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
ObiTewodros schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:55:
[...]

Dat is slim. Dus die 50k ging niet in het bouwdepot, maar werd gebruikt om 50k van de grond te betalen waardoor je 50k overhield in je bouwdepot? Het gevolg is dat je de rente die je krijgt over 50k extra is.

[...]

Bedoel je dat het rentepercentage dat jij kreeg over bouwdepot hoger was dan rentepercentage voor je hypotheek? Ik wist niet dat dat ook een mogelijkheid was.

De kosten voor keuken, badkamer, vloer etc. betaalde je dus dan ook uit het bouwdepot?
Zo ging het ook exact bij mij. Het inleg eigen geld moest ik al direct bij de notaris storten en daar werd de eerste betaling mee gedaan (de grond). Keuken, badkamer, plafond, vloer, wanden en tuin kunnen allemaal vanuit bouwdepot betaald worden. Ik zat al aan de maximale rentekorting, dus ik heb niet alles vast laten leggen in het bouwdepot, ik doe alleen de badkamer en keuken nog van het bouwdepot

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[Afbeelding]

Voor iedereen!

Als je ergens tegels afneemt: Bestel altijd een pak extra! Neem nooit genoegen met ‘er blijft genoeg over’ maar geef aan dat je een dicht pak wilt hebben! Mocht je dan óóit een tegel moeten vervangen dan heb je ze gewoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Toppe schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:36:
[...]
Voor iedereen!
Als je ergens tegels afneemt: Bestel altijd een pak extra! Neem nooit genoegen met ‘er blijft genoeg over’ maar geef aan dat je een dicht pak wilt hebben! Mocht je dan óóit een tegel moeten vervangen dan heb je ze gewoon!
Goede tip @Toppe
Beetje laat voor ons :'(

Probleem bij oplevering: afschot stuk
Afschot gefixt, echter verkeerde/lelijke tegels gebruik (dus niet met de tegels die hier achter waren gebleven na de bouw)
Vervolgens lelijke tegels gefixt met de tegels die hier lagen vanuit de bouw
Maar afschot is nog steeds stuk 8)7

Nu zijn de tegels op, en is dezelfde batch niet meer beschikbaar :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SquareOne schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:39:
[...]

Goede tip @Toppe
Beetje laat voor ons :'(

Probleem bij oplevering: afschot stuk
Afschot gefixt, echter verkeerde/lelijke tegels gebruik (dus niet met de tegels die hier achter waren gebleven na de bouw)
Vervolgens lelijke tegels gefixt met de tegels die hier lagen vanuit de bouw
Maar afschot is nog steeds stuk 8)7

Nu zijn de tegels op, en is dezelfde batch niet meer beschikbaar :F
Die afwijkende batch nummers is vooral om je bang te maken hoor. Als je geen effen tegel hebt dan is het kleur verschil amper te zien.

Zeker bij een vloer tegel valt het verschil mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 11-07-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:28
[...]

De calcasa desktoptaxatie bedoel je denk ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
millerman_sf schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:24:
Bedenk je dat t.a.v. doemscenario's je moet een nieuwbouwwoning vooralsnog een aantal voordelen hebt die op dit moment sterk meewegen bij prijsbepaling:
1. Het is instapklaar en voorlopig onderhoudsvrij. Gezien materiaal- en personeelstekorten, scheelt dat flink.
2. Zonder gas, scheelt enorm in de maandlasten. Helaas m.u.v. warmtenetten. Maar dan nog is het super goed geïsoleerd, dus alsnog weinig verbruik van warmte.
3. De aankoopprijs is doorgaans al een flinke poos geleden vastgesteld, nog voor de prijzen gingen stagneren. Dus je hebt nog een aantal maanden prijsstijging gehad na vaststellen van de verkoopprijs.

Als je pas nu een woning koopt koopt die al iets hoger geprijsd is door stijgende bouwkosten en stijgende huizenprijzen, gaat dit argument steeds minder op natuurlijk.
Wij hebben onze woning afgelopen mei gekocht, maar de prijzen waren in februari bekend. Geen idee tot hoever de stijgende bouwkosten etc. al in verwerkt zijn. De kosten zijn ook niet plots gestegen maar geleidelijk neem ik aan.

De andere punten zijn zeker valide, maar het blijft giswerk. Als je nu al wat regelt heb je geen risico dat het toch in je nadeel valt. Hoe klein die risico ook is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Toppe schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:41:
[...]

Die afwijkende batch nummers is vooral om je bang te maken hoor. Als je geen effen tegel hebt dan is het kleur verschil amper te zien.

Zeker bij een vloer tegel valt het verschil mee.
Ik zie wel degelijk een behoorlijk groot verschil. Of ze hebben toen gewoon echt een andere tegel meegenomen :9
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 11-07-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
[...]

Obvion? bij ons kan dat ook, maar alleen als de schuld 60% is van de marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ObiTewodros schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:44:
[...]
De kosten zijn ook niet plots gestegen maar geleidelijk neem ik aan.
Dat hangt helemaal af wat voor afspraken de aannemer heeft met zijn leveranciers.

Uiteindelijk is het een ketting reactie. De aannemer koopt namelijk lang niet altijd rechtstreeks bij de fabrikant maar doet dit via leveranciers. Op die manier wordt de leveringszekerheid vergroot en kan je betere afspraken maken omdat je veel meer afneemt dan één bepaalde product groep.

Die zelfde leveranciers hebben vaak weer prijs afspraken met de fabrikant (of tussen leverancier) en die willen op dit moment geen scherpe prijs afspraken vast leggen. Afgezien dat alles duurder wordt is er ook gewoon schaarste.

Als ik even kijk naar MP75, voorheen hadden ze in Engis altijd 2 tot 4 dagen voorraad staan en dat was een jaar geleden gewoon nul, wat ‘s nachts om 03:00 geproduceerd is was om 09:00 in Almere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SquareOne schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:46:
[...]

Ik zie wel degelijk een behoorlijk groot verschil. Of ze hebben toen gewoon echt een andere tegel meegenomen :9

***members only***
Eerste foto: lijken me 2 soorten, de meest rechter wijkt extreem af van de rest. Zowel qua patroon en kleur als tint.

Een tegel is niet uniek, als je 20 pakken neemt dan zijn het uiteindelijk maar 5/10 verschillende prints.

Die twee halve stukken rechts van je drain, herken je dat patroon bij andere tegels?

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 11-07-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:17

Triodos gebruikt de voglende berekening: VON + Meerwerk + 4% bouwrente investering = Waarde woning. Dat is wel fijn want nu zitten we meteen al in een lagere risicoklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Toppe schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:54:
[...]

Eerste foto: lijken me 2 soorten, de meest rechter wijkt extreem af van de rest. Zowel qua patroon en kleur als tint.

Een tegel is niet uniek, als je 20 pakken neemt dan zijn het uiteindelijk maar 5/10 verschillende prints.

Die twee halve stukken rechts van je drain, herken je dat patroon bij andere tegels?
Nee dat patroon en ook de kleur (erg donker) herken ik nergens terug bij andere tegels. Vandaar dat ik ook het vermoeden heb dat het gewoon een andere tegel is.

Vrijdag komt de tegelzetter, hij neemt een pak mee van de batch vóór en na onze tegels, mag dan zelf de tegels kiezen die er in moeten komen.

Je observatie wat betreft foto één, komt overeen met mijn observatie die ik heb teruggekoppeld.

Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door SquareOne op 11-07-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SquareOne schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:59:
[...]

Nee dat patroon en ook de kleur (erg donker) herken ik nergens terug bij andere tegels. Vandaar dat ik ook het vermoeden heb dat het gewoon een andere tegel is.

Vrijdag komt de tegelzetter, hij neemt een pak mee van de batch vóór en na onze tegels, mag dan zelf de tegels kiezen die er in moeten komen.
Totaal andere print = andere tegel.

En nee. Die gasten krijgen de opdracht om een tegel te plakken en het boeit ze niets. Maar ik denk dat dat wel geld voor alle mensen die aan het werk zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 11-07-2022 14:08 ]

Pagina: 1 ... 133 ... 350 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.