Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:54
Z___Z schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:34:
[...]

Maakt voor cashflow toch niet uit? Je betaalt aan de ene kant 1,2% rente en krijgt aan de andere kant 1,2% rente terug over het deel wat je nog niet gebruikt hebt.
Bij ons zit er wel 1 dag verschil in, dus daar pakt de bank wel weer 1 dag rente elke maand.
Wel als hij zijn hele hypotheek moet betalen (wat ik lees onder "volledige hypotheek"), i.p.v. het overgemaakte deel. Scheelt behoorlijk in de dubbele lasten.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 04-07-2022 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-06 16:13
Z___Z schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:34:
[...]

Maakt voor cashflow toch niet uit? Je betaalt aan de ene kant 1,2% rente en krijgt aan de andere kant 1,2% rente terug over het deel wat je nog niet gebruikt hebt.
Bij ons zit er wel 1 dag verschil in, dus daar pakt de bank wel weer 1 dag rente elke maand.
Nee, sorry ik heb net mn post gewijzigd, ik betaal dus ook gelijk aflossing van de lopende hypotheek, het totaal bedrag in het depot. Dus het is wel flink duurder.
Bijvoorbeeld:
Hypotheek benodigd voor nieuwbouw is 700.000 -> hier betaal ik mijn rente en aflossing over.
Hiervan heb ik 100.000 gebruikt voor het kavel en 200.000 voor fundering en vloer.

Dan krijg ik over de 500.000 euro welke nog in het depot staat, 1,2% rente terug gestort in mijn bouwdepot.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk verwoord heb.

[ Voor 20% gewijzigd door Fethoz69 op 04-07-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:48
Olivertwist278 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Ik ga het even na dan bij de aannemer! Ik kreeg alleen te horen dat er termijnen waren en dat de facturen hiervan vanzelf verstuurd zullen worden. Maar ik was vooral benieuwd naar hoeveel men per termijn betaalt. Dus bijvoorbeeld van de 1,5 jaar bouw betaal je eerste 6 maanden 50%, na 1 jaar 75% en na 1,5 jaar 100% van je maandbedrag (als voorbeeld)

Dat is alleen nog niet duidelijk voor mij
Hoe de termijnen gefactureerd worden staat in de Koopaanneemovereenkomst. Dat kun je gewoon opvragen.

Die termijnen hangen af van de vordering van de bouw. Bijvoorbeeld factuur 1 bij gereedkomen dekvloer. Iedere keer als er een bepaald punt bereikt wordt met de bouw mag hij een factuur sturen. Dit ging bij ons vrij geleidelijk, met een kleine piek in het begin en aan het einde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Fethoz69 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:37:
[...]

Nee, sorry ik heb net mn post gewijzigd, ik betaal dus ook gelijk aflossing van de lopende hypotheek, het totaal bedrag in het depot. Dus het is wel flink duurder.
Bijvoorbeeld:
Hypotheek benodigd voor nieuwbouw is 700.000 -> hier betaal ik mijn rente en aflossing over.
Hiervan heb ik 100.000 gebruikt voor het kavel en 200.000 voor fundering en vloer.

Dan krijg ik over de 500.000 euro welke nog in het depot staat, 1,2% rente terug gestort in mijn bouwdepot.

Ah duidelijk, wij hebben 50% aflossingsvrij plus overbrugging, dus aflossen is maar over 1/3 van de hele hypotheek, dan valt het mee. Je kan meestal dubbele lasten wel meefinancieren mocht 2 hypotheken zwaar voor je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-05 17:41
Fethoz69 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:10:
[...]

Dat is niet overal zo.
Ik betaal direct de volle mep, dus mijn volledige hypotheekbedrag. Echter, krijg ik de rente, over het bedrag wat nog niet gebruikt is uit het bouwdepot terug gestort ín het bouwdepot..

Vraag dus goed na bij je hypotheekverstrekker welk model ze hanteren.
dit hier ook dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Olivertwist278 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:59:
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of jullie je ervaring zouden kunnen delen mbt de bouwrente en de aflossing tijdens de bouwfase.

Ik begreep dat je begint met betalen vanaf het tekenen bij de notaris, maar nog niet het volle bedrag. Ons project zal 1,5 jaar ongeveer duren vanaf de bouw. Hoe is dat bij jullie verkopen qua lasten in de tussentijd? Betaalde je bijvoorbeeld al snel de volle maandelijkse prijs of gebeurde dat pas aan het eind?
Rente is peanuts bij ons (1,1%), maar direct het volledige aflossing schema sinds passeren loopt hard op.. Ik weet niet of dat effect met 3% merkbaar is maar zelf merk in de maandbedragen amper verschil terwijl het bouwdepot leeg loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-06 10:05
Deleon78 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:08:
[...]

Bij ons zat een wezenlijk verschil tussen 2 verschillende merken / soorten verf. Gelukkig beviel de laatste laag het beste 🥳
Vrienden van ons hebben de eerste laag met sikkens gedaan, tweede laag met originele F&B. Die waren tevreden met het resultaat. Al hoef je dat voor de prijs ook niet perse zo aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:20
Fethoz69 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:37:
[...]

Bijvoorbeeld:

Volgens mij is dit de gebruikelijke manier hoor. Je moet immers je totale hypotheekbedrag binnen de afgesproken termijn terugbetalen. En de rente is alleen aftrekbaar als je dat volgens een vast (lineair of annuïteiten)schema doet. Je betaalt dus vanaf dag 1 rente en aflossing over het totale bedrag. Maar zolang je nog niet je volledige geleende bedrag hebt opgenomen krijg je een vergoeding voor het bedrag dat nog in depot staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-05 17:41
Deveon schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:32:
[...]

Rente is peanuts bij ons (1,1%), maar direct het volledige aflossing schema sinds passeren loopt hard op.. Ik weet niet of dat effect met 3% merkbaar is maar zelf merk in de maandbedragen amper verschil terwijl het bouwdepot leeg loopt.
Leeg loopt? Betaal je je hypotheek vanuit je bouwdepot? Dan gaat het met 7 ton wel 20k per jaar kosten ja. Hier loopt het bouwdepot alleen maar op vanwege de rentevergoeding, maar met de dubbele lasten blijft het broekzak/vestzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
oinkoink12 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:53:
[...]

Leeg loopt? Betaal je je hypotheek vanuit je bouwdepot? Dan gaat het met 7 ton wel 20k per jaar kosten ja. Hier loopt het bouwdepot alleen maar op vanwege de rentevergoeding, maar met de dubbele lasten blijft het broekzak/vestzak.
Nee maar de aannemer blijft wel facturen sturen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het bouwdepot leeg loopt. De rentevergoeding wordt bij ons direct verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Zie @Kiwi70
Dit is voor iedereen gelijk, alleen de rente vergoeding over openstaand bouwdepot is soms iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 11:50
Benieuwd naar de ervaring van anderen met betrekking tot het aanleggen van elektra/schakelmateriaal/loze leidingen naar de achtertuin.

We willen graag een aparte schakelaar voor de buitenverlichting aan de achtergevel. Een aparte schakelaar voor de verlichting in de tuin zelf en een aparte schakelaar voor de verlichting aan de overkapping/tuinberging. Alle schakelaars vanuit binnen te bedienen. Daarnaast een WCD voor aan de achtergevel en een WCD voor in de tuinberging.

Naar mijn gevoel (en om kosten te besparen ;)) hoef ik niet alle opties via de aannemer te regelen, maar moet er zelf ook wel wat mogelijk zijn. De vraag is wat kan ik zelf achteraf doen en wat is handig om wel aan te schaffen op basis van bovenstaande?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:37

skate master

Autodesk Educator Expert

TRD07 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:39:
Benieuwd naar de ervaring van anderen met betrekking tot het aanleggen van elektra/schakelmateriaal/loze leidingen naar de achtertuin.

We willen graag een aparte schakelaar voor de buitenverlichting aan de achtergevel. Een aparte schakelaar voor de verlichting in de tuin zelf en een aparte schakelaar voor de verlichting aan de overkapping/tuinberging. Alle schakelaars vanuit binnen te bedienen. Daarnaast een WCD voor aan de achtergevel en een WCD voor in de tuinberging.

Naar mijn gevoel (en om kosten te besparen ;)) hoef ik niet alle opties via de aannemer te regelen, maar moet er zelf ook wel wat mogelijk zijn. De vraag is wat kan ik zelf achteraf doen en wat is handig om wel aan te schaffen op basis van bovenstaande?
Hoe handig ben je en hoeveel wil je klussen?
Zelf heb ik voor deze zaken de loze leidingen laten aanleggen en met een blindplaat laten afwerken. Doe ik zelf de schakelaar en wcd wel.
Ik zit niet te wachten op het frezen van sleuven na oplevering, mocht je dat wel willen kun je het ook allemaal achteraf doen.

T is maar net wat je wil, en zelf kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
skate master schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:49:
[...]

Hoe handig ben je en hoeveel wil je klussen?
Zelf heb ik voor deze zaken de loze leidingen laten aanleggen en met een blindplaat laten afwerken. Doe ik zelf de schakelaar en wcd wel.
Ik zit niet te wachten op het frezen van sleuven na oplevering, mocht je dat wel willen kun je het ook allemaal achteraf doen.

T is maar net wat je wil, en zelf kunt.
Frezen zie ik ook niet zitten, maar op dit moment zie ik door de opties die de aannemer aanbiedt (en de prijzen die erbij horen) aan de ene kant en de wensen aan de andere kant even door de bomen het bos niet meer.

Ik zat nu zelf te denken aan het volgende:
- Schakelaar door aannemer laten aanleggen binnen + lichtpunt voor achtergevel
- WCD aan de achtergevel laten aanleggen door aannemer
- Zelf vanuit die WCD aan de achtergevel de draden aanleggen voor de buitenverlichting in de tuin
- Zelf vanuit die WCD aan de achtergevel de draden aanleggen voor de buitenverlichting bij de tuinberging en de WCD in de tuinberging
- Philips Hue lampen in de achtertuin en tuinberging en dan naast die ene schakelaar van de aannemer voor het licht aan de achtergevel twee schakelaars toevoegen die geen stroom nodig hebben voor de philips hue lampen

Ik heb geen flauw idee of dit mogelijk is qua elektra en of dit mogelijk is philips hue lampen en schakelaars, maar dit leek mij logisch, haalbaar en niet de duurste optie die ik kan bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Belangrijkste vraag hier is of je een kruipruimte krijgt.
Zo ja, dan kun je alles achteraf prima zelf e.e.a regelen mits je wat leidingen kunt freezen.
Zo, nee dan kun je doen wat @skate master al aangeeft.

Hou er rekening mee dat de aannemer waarschijnlijk alle leidingen naar buiten gewoon op dezelfde groep zet als dat deel van het huis. Vraag expliciet om een eigen groep EN aardlek voor de groepen die naar buiten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
Farmerwood schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:01:
[...]

Belangrijkste vraag hier is of je een kruipruimte krijgt.
Zo ja, dan kun je alles achteraf prima zelf e.e.a regelen mits je wat leidingen kunt freezen.
Zo, nee dan kun je doen wat @skate master al aangeeft.

Hou er rekening mee dat de aannemer waarschijnlijk alle leidingen naar buiten gewoon op dezelfde groep zet als dat deel van het huis. Vraag expliciet om een eigen groep EN aardlek voor de groepen die naar buiten gaan.
Eigen groep voor de verlichting buiten had ik zelf ook al bedacht, maar eigen aardlek is een goede toevoeging. Dat moet ik nog even meenemen!

@skate master heeft het over loze leidingen. Dat is ook een idee voor iig 2 van de drie kabels denk ik zo? Als ik dan 1 leiding laat trekken door de aannemer voor de verlichting naar de achtergevel en twee loze leidingen met afdekramen naast de schakelaar laat aanbrengen en die laat uitkomen zo laag mogelijk dan zou ik die toch kunnen gebruiken voor de 1) tuinverlichting op een aparte schakelaar (immers aparte loze leiding voor) en 2) voor verlichting en wcd van de tuinberging? De elektra kan ik dan tappen uit de schakelaar van de achtergevel die de aannemer heeft aangelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Facerafter schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:05:
[...]

Wanneer het bouwdepot nog vol is betaal je alleen de aflossing iedere maand. Maar hoogstwaarschijnlijk betaal je de grond niet uit eigen zak en gaat daar een deel van uit de bouwdepot. Je betaalt vanaf dat moment alleen rente over het bedrag wat uit het depot is gehaald.

Als het goed is heb je van de aannemer een specificatie gekregen met de termijnbedragen, daar op staat wanneer er een bepaald % betaald moet worden. De lasten groeien naarmate dat de bouw bepaalde mijlpalen bereikt.

Wij hebben het volgende schema:
1 Grond, zie onlosmakelijke koopovereenkomst 0
2 Te declareren zodra met de bouw van de woning een aanvang is gemaakt 7,5
3 Te declareren na het gereedkomen van de ruwe begane grondvloer van de woning 20
4 Te declareren na het gereedkomen van de ruwe eerste verdiepingsvloer van de woning 7,5
5 Te declareren na het gereedkomen van de ruwe tweede verdiepingsvloer van de woning 7,5
6 Te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels begane grond van de woning 7,5
7 Te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels verdiepingen van de woning 7,5
8 Te declareren na het waterdicht maken van het dak van de woning 11
9 Te declareren na het aanbrengen van de dekvloeren* 10
10 €.................. na het leveren en aanbrengen van PV panelen (dit bedrag wordt in mindering gebracht op termijn 11) 0
11 Te declareren na het gereedkomen van het stuc-, spuit- en tegelwerk van de woning 11,5
12 Te declareren bij oplevering van de woning, te betalen vóór oplevering van de woning 10
dit bedrag wordt in mindering gebracht op termijn 11

Wat houdt dit precies in?

Een algemene vraag: Hoe zit het met belastingteruggave als zonnepanelen worden geleverd bij je nieuwe huis? Krijg je van het project een factuur die aan de eisen voor belastingteruggave voldoet zoals wanneer je zelf zonnepanelen koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:53
ObiTewodros schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:53:
[...]

Een algemene vraag: Hoe zit het met belastingteruggave als zonnepanelen worden geleverd bij je nieuwe huis? Krijg je van het project een factuur die aan de eisen voor belastingteruggave voldoet zoals wanneer je zelf zonnepanelen koopt?
Ze hebben gewoon een termijn zonder bedrag toegevoegd. De percentages tellen nog steeds op tot 100. Dus je betaalt het bedrag maar dat bedrag wordt afgehaald van het bedrag van de opvolgende termijn. Een extra betaalmomentje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
[...]
De ervaringen zijn hier wisselend. De een krijgt zonder problemen een BTW factuur ook al zat het ‘inbegrepen’ (zoals wij), sommigen krijgen geen BTW factuur want het is teveel moeite en er zitten mensen tussen waarbij de aannemer zelf het bedrag heeft terug gevraagd en je er verder nooit iets van ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:23
Je kan dat via de aannemer laten doen (WCD's, etc ...), maar dat wordt al snel vrij duur. Dat budget kun je denk ik beter inzetten voor loze leidingen en WCD's binnen, dat is later namelijk een stuk lastiger. Wij hebben overigens wel twee WCD's op de achtergevel laten aanbrengen.

Als je een kruipruimte hebt kun je het idd zelf doen (of later laten doen) als je die niet hebt dan zou ik een of twee mantelbuizen aan de achtergevel laten aanbrengen (lopen naar de meterkast), daar kun je dan later van alles door (laten) trekken. Dit hebben wij ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Henri-Alexander schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:43:
[...]

sommigen krijgen geen BTW factuur want het is teveel moeite en er zitten mensen tussen waarbij de aannemer zelf het bedrag heeft terug gevraagd en je er verder nooit iets van ziet.
Dat kan toch nooit de bedoeling zijn. Jij hebt die btw betaald dus jij hebt daar recht op en niet de aannemer. Wat zijn dat voor louche praktijken.

Maken mensen dan ook geen werk van als de aannemer weigert mee te werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
ObiTewodros schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:58:
[...]

Dat kan toch nooit de bedoeling zijn. Jij hebt die btw betaald dus jij hebt daar recht op en niet de aannemer. Wat zijn dat voor louche praktijken.

Maken mensen dan ook geen werk van als de aannemer weigert mee te werken?
Misschien even teruglezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
ObiTewodros schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:58:
[...]

Dat kan toch nooit de bedoeling zijn. Jij hebt die btw betaald dus jij hebt daar recht op en niet de aannemer.
Correct! Dit was jaren geleden nog onduidelijk, maar tegenwoordig kun je gewoon zelf de btw terugvragen. Ik denk dat met wat google werk er wel wat jurisprudentie hierover is te vinden. Of de aannemer meewerkt aan zo'n factuur is wisselend, zie dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:32
Vendetta_X schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Correct! Dit was jaren geleden nog onduidelijk, maar tegenwoordig kun je gewoon zelf de btw terugvragen. Ik denk dat met wat google werk er wel wat jurisprudentie hierover is te vinden. Of de aannemer meewerkt aan zo'n factuur is wisselend, zie dit topic.
Ben benieuwd of de BTW er straks bij ons al automatisch af is en of we dit ook terug krijgen (of dat het verrekend gaat worden met de meerwerkopties). Oplevering van ons uit is april 2023, dus de panelen worden pas in 2023 gemonteerd lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Btw moet je zelf terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
MicDrive schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:58:
[...]

Is dit project parkrijk (waddinxveen) wellicht? Wij zitten in hetzelfde schuitje. We zijn met enige tegenzin akkoord gegaan met het duurdere buffervat. Daardoor hebben we meer vrijheid mbt plaatsen zonnepanelen. De aangeboden zonnepanelen zijn namelijk rode in-dak panelen met een lagere opbrengst dan nu mogelijk is in vergelijking met zwarte of blauwe panelen. En voor de aangeboden prijs kunnen we een veelvoud achteraf zelf laten plaatsen.
Hoe geeft een duurdere vat meer vrijheid bij het plaatsen van de zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:45

Niwla

dat dus....

Oplevering nadert, tijd om alvast netwerkapparatuur in te slaan.
Op BG en 1e verdieping komt er op een centraal punt een Cat6a netwerkkabel uit het plafond.
Op zolder een netwerkaansluiting vanuit de wand.

Plan is op BG en 1e verdieping een Ubiquiti accespoint, op zolder een Ubiquiti wifi wallunit. In de meterkast een POE-switch. Zover ben ik al, maar in detail weet ik te weinig van deze hardware.
Heeft iemand hier onlangs een soortgelijk boodschappenlijstje gemaakt?

[ Voor 0% gewijzigd door Niwla op 05-07-2022 12:56 . Reden: typo ]

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Dan ben je er toch al? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:25

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Niwla schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:54:
Op BG en 1e verdieping komt er op een centraal punt een Cat6a netwerkkabel uit het plafond.

Plan is op BG en 1e verdieping een Ubiquiti accespoint, op zolder een Ubiquiti wifi wallunit. In de meterkast een POE-switch. Zover ben ik al, maar in detail weet ik te weinig van deze hardware.
Wat wil je weten? Veel meer dan een AP en switch (of PoE injector) heb je in de basis niet nodig.

Je kan voor een lite switch gaan, als je hogere eisen hebt dan moet je kijken naar de ‘normale’ 19” switches. Een gen2 is aan te raden vanwege de geluidsproductie.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:05:
[...]
Je kan voor een lite switch gaan, als je hogere eisen hebt dan moet je kijken naar de ‘normale’ 19” switches. Een gen2 is aan te raden vanwege de geluidsproductie.
Alleen dit is al heel waardevol en geeft mij al een beetje een richting.

Maar ook: Moet ik 1 POE switch aanschaffen (ook voor de netwerkaansluitingen die geen power nodig hebben) of kan je dit beter spitsen in een POE-switch en een gewone switch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Niwla schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:07:
[...]

Maar ook: Moet ik 1 POE switch aanschaffen (ook voor de netwerkaansluitingen die geen power nodig hebben) of kan je dit beter spitsen in een POE-switch en een gewone switch?
Misschien handiger om dit in het desbetreffende ervaringen topic te vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Niwla schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:07:
[...]

Ik heb één 24 poorts switch. Die zowel PoE als normale poorten heeft, werkt voor mij prima en zit nog niet vol.

Mocht je nog wat tijd hebben, configureer de boel voordat je echt gaat verhuizen. Ik had het netwerk up-and-running nog geen 20 minuten nadat ik de sleutel had.

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 05-07-2022 13:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:41
Niwla schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:54:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk)€ 35,95€ 71,90
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)€ 422,29€ 422,29
2Access pointsUbiquiti UniFi 6 Lite€ 125,84€ 251,68
Totaal€ 745,87

Niet helemaal het juiste topic, maar dit was mijn lijstje. Draait nu ruim een half jaar zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Farmerwood schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:09:
[...]

Misschien handiger om dit in het desbetreffende ervaringen topic te vragen?
Ga ik ook even kijken. Hier leek me ook niet verkeerd omdat er vast meer mensen "from scratch" eenzelfde setup gekozen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

kepler schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:14:
[...]

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk)€ 35,95€ 71,90
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)€ 422,29€ 422,29
2Access pointsUbiquiti UniFi 6 Lite€ 125,84€ 251,68
Totaal€ 745,87

Niet helemaal het juiste topic, maar dit was mijn lijstje. Draait nu ruim een half jaar zonder problemen.
Nice! Ga ik naar kijken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:26
Deleon78 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:21:
Btw moet je zelf terugkrijgen.
In principe is er geen btw meer na 1 januari op zonnepanelen. Echter, in de aanneemsom is een reservering gemaakt voor zonnepanelen, en die is wel met BTW.

Eigenlijk zou de aannemer de aanneemsom moeten verlagen voor iedereen die oplevering heeft na 1 januari. Ben benieuwd of dat ook gebeurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Niwla schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:15:
[...]

Koop bij UniFi zelf, vaak stuk goedkoper dan via de shops hier in NL :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:06
Niwla schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:15:
[...]

Heb zelf de USW-Lite-16-PoE, 16 poortjes met 4 Wifi6 AP's er aan. Werkt prima. Meer dan genoeg vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:13
[...]

Ik kreeg een aparte factuur voor de zonnepanelen met alle specificaties + de btw (16 stuks). Daarmee kon ik alles aanvragen! Heb wel een paar x contact met ze gehad, omdat ik de aanvraag + forfait wat er vanaf moet eerder had aangevraagd/terugbetaald dan dat de zonnepanelen daadwerkelijk in bedrijf zijn. Is allemaal goed gekomen zonder rompslomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Bteq schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:45:
[...]

Ik kreeg een aparte factuur voor de zonnepanelen met alle specificaties + de btw (16 stuks). Daarmee kon ik alles aanvragen! Heb wel een paar x contact met ze gehad, omdat ik de aanvraag + forfait wat er vanaf moet eerder had aangevraagd/terugbetaald dan dat de zonnepanelen daadwerkelijk in bedrijf zijn. Is allemaal goed gekomen zonder rompslomp.
Dank je voor het antwoord. Ik ga ook om een aparte factuur vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Misschien een beetje gekke vraag, maar als je douche wtw hebt, loont het dan om in de douche te plassen of is de hoeveelheid energiebesparing die daarmee gepaard gaat verwaarloosbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
ObiTewodros schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:35:
Misschien een beetje gekke vraag, maar als je douche wtw hebt, loont het dan om in de douche te plassen of is de hoeveelheid energiebesparing die daarmee gepaard gaat verwaarloosbaar?
Dat loont sowieso in het kader van waterbesparing, wat belangrijker is dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Deleon78 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:38:
[...]

Dat loont sowieso in het kader van waterbesparing, wat belangrijker is dan de rest.
Elke keer na het plassen een flinke scheut chloor erachteraan en de boel is weer fris B-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:41:
[...]

Elke keer na het plassen een flinke scheut chloor erachteraan en de boel is weer fris B-)
Ja, laten we water besparen om het vervolgens het te vervuilen met chloor 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 22:44
Afgelopen week eindelijk de oplevering gehad van onze nieuwbouwwoning die we in 2020 hebben gekocht. Meer info daarover https://gathering.tweaker...message/65687764#65687764
Over het algemeen zag de woning er niet verkeerd uit. Een aantal opleverpunten staan nog open, hiervoor was een hoogwerker/verreiker benodigd en die was niet beschikbaar.
Aangezien wij in blok 8 van de 9 zitten qua aantal opgeleverde woningen heb ik e.e.a. ook kunnen checken bij mensen in de buurt die me voor zijn gegaan. Hieronder een paar foto's en een aantal openstaande opleverpunten.
Helaas ook nog een hoofdpijndossier, in MO tags.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvw8bkAQRtixtRwSfNvKi2ZUYBU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G8B5PMA3KbFRJ8oLywJA1Ue4.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-PnEI3ySKvf2BuxcLWOFTuh6Y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9NyEQvBOxCDa15bLxbLHY9B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FIpN1ZdY9uq7RfgAYYY88KSe2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPPKXAakNkmdP7J57p0BKXBC.jpg?f=fotoalbum_large
En natuurlijk de fornuisgroep 8)7 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8UmrhH8D1EcDiwpqwcRPyO0mVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vj9bxR8vWHz4gnHbzVQzvZpY.jpg?f=fotoalbum_large
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:43:
[...]

Ja, laten we water besparen om het vervolgens het te vervuilen met chloor 8)7
Lijkt mij beter dan een pisgeur, maar goed je kan natuurlijk beter plassen in het toilet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:18:
[...]

Lijkt mij beter dan een pisgeur, maar goed je kan natuurlijk beter plassen in het toilet.
Je moet ook niet de douche uitzetten en dan pissen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:40
Homer-Simpson schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:10:
Afgelopen week eindelijk de oplevering gehad van onze nieuwbouwwoning die we in 2020 hebben gekocht. Meer info daarover https://gathering.tweaker...message/65687764#65687764
Over het algemeen zag de woning er niet verkeerd uit. Een aantal opleverpunten staan nog open, hiervoor was een hoogwerker/verreiker benodigd en die was niet beschikbaar.
Aangezien wij in blok 8 van de 9 zitten qua aantal opgeleverde woningen heb ik e.e.a. ook kunnen checken bij mensen in de buurt die me voor zijn gegaan. Hieronder een paar foto's en een aantal openstaande opleverpunten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En natuurlijk de fornuisgroep 8)7 [Afbeelding]

***members only***
In een huurhuis had ik ooit een kleine unit in de slaapkamer, die had alleen 2 kleine gaten in de muur nodog voor aanvoer en afvoer, dus misschien plaatsen ze zo'n decentrale unit.
Succes ermee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En natuurlijk de fornuisgroep 8)7 [Afbeelding]

***members only***
Lees ik "let op; twee hoofdschakelaars"? :|

Wat betreft de andere woningen; zou het ze aanraden om er een officiële melding van te maken als ze daar nog niet hebben gedaan. Mogen ze in 3 maanden nog aankaarten.

Sta je wel wat sterker (met 3x) als het niet tot een aanvaardbare oplossing komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 22:44
Source90 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:07:
[...]
Lees ik "let op; twee hoofdschakelaars"? :|

Wat betreft de andere woningen; zou het ze aanraden om er een officiële melding van te maken als ze daar nog niet hebben gedaan. Mogen ze in 3 maanden nog aankaarten.

Sta je wel wat sterker (met 3x) als het niet tot een aanvaardbare oplossing komt.
Dat lees je goed. Heb na oplevering van het huis een tweede elektriciteitsmeter laten plaatsen door de netbeheerder omdat ik alle energie van de nog te plaatsen zonnepanelen direct terug wil leveren. Bij zo’n tweede meter hoort een gescheiden installatie, vandaar de extra hoofdschakelaar.
Zal binnenkort wat meer hierover posten in het elektratopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Afgelopen week eindelijk de oplevering gehad van onze nieuwbouwwoning die we in 2020 hebben gekocht.

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicDrive
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 19:49
ObiTewodros schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Hoe geeft een duurdere vat meer vrijheid bij het plaatsen van de zonnepanelen?
Bij het "normale" grotere vat ben je verplicht 5 zonnepanelen * af te nemen á +-€6000,- ;w

Bij het iets duurdere vat met certificaat ben je dit niet verplicht. En kun je dus later zelf je zonnepanelen uitkiezen en plaatsen tegen een (hopelijk) gunstiger tarief. Nu nog een partij vinden die verder wil gaan met een bestaande installatie.

* Rode in-dak zonnepanelen met onbekende opbrengst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:48
Even een compliment voor onze bouwer (KBK). Gisteren stuurden ze uit zichzelf een factuur voor de levering en plaatsing van zonnepanelen, met uitleg hoe we de btw terug kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
MicDrive schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:47:
[...]

Bij het "normale" grotere vat ben je verplicht 5 zonnepanelen * af te nemen á +-€6000,- ;w

Bij het iets duurdere vat met certificaat ben je dit niet verplicht. En kun je dus later zelf je zonnepanelen uitkiezen en plaatsen tegen een (hopelijk) gunstiger tarief. Nu nog een partij vinden die verder wil gaan met een bestaande installatie.

* Rode in-dak zonnepanelen met onbekende opbrengst.
5 panelen voor 6k wil iedereen wel voor je doen gok ik, dus dat moet zeker goedkoper lukken. :P

Wat betreft verder gaan met een bestaande installatie: Een aantal mensen hier in de wijk had via de aannemer al (te dure) panelen afgenomen en wilde nu ook bij plaatsen. Die gaan nu vaak voor 2 dakdelen waarbij de bestaande set door de nieuwe installateur verlegd is naar het minst gunstige deel en de nieuwe panelen liggen dan op de beste plek.
Deze constructie leek bij alle bedrijven prima mogelijk omdat ze op die manier alles zelf leggen en aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:00
SquareOne schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Meer plaatjes volgen laten.
Als er mensen zijn die 'staaltjes' willen van de Nid Cashmere stuur me even DM. Er liggen miljoenmiljard snijstukken van klein tot bijna hele tegels (regio Nijmegen / Arnhem). Anders gaan ze in de container.
Kunnen we hier nog gebruik van maken? :$

Hoogstwaarschijnlijk gaan wij ook voor Nid Cashmere in visgraat motief. Waar heb jij je tegels vandaan?

Tegelkorting punt nl is heel erg scherp met hun prijs. Ze beweren 1e keus / A-kwaliteit te leveren, maar waar komt dan het prijs verschil vandaan vraag ik me af...

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Farmerwood schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:43:

Dat zou hem wel eens kunnen zijn idd. Stom genoeg even niet aan gedacht dat die voor het energielabel niet mee telde, maar voor de WOZ waarschijnlijk wel. Berging, aan het huis vast, is net geen 20 m2.
Net even gebeld met de gemeente, onze woning week 10% af van onze buren terwijl het verder vergelijkbare huizen zijn. Blijkt dat ze bij ons de inpandige berging meetellen en bij de buren niet. Kennelijk horen ze die niet mee te tellen dus het wordt aangepast. Was geen bezwaar nodig, belletje was genoeg om het te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ascension schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Net even gebeld met de gemeente, onze woning week 10% af van onze buren terwijl het verder vergelijkbare huizen zijn. Blijkt dat ze bij ons de inpandige berging meetellen en bij de buren niet. Kennelijk horen ze die niet mee te tellen dus het wordt aangepast. Was geen bezwaar nodig, belletje was genoeg om het te regelen.
Wat wordt er precies als 'inpandige berging' geteld in een woonhuis? In ons appartement was dat de ruimte waar een wasmachine aansluiting zat en ook de MV-box hing. Maar telt de wasruimte/technische ruimte bijvoorbeeld wel of niet mee in dat oppervlak voor een woonhuis? Want in ons geval in de WOZ-berekening is dat wel meegenomen en nu ik ernaar kijk, volgens mij ook te veel oppervlak...

Members only:

[ Voor 22% gewijzigd door BiG-GuY op 06-07-2022 10:24 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:12:
[...]
Ik wacht nog steeds tot ik terug gebeld wordt door de gemeente. Zou binnen 5 werkdagen zijn en dit is de 3de werkdag nu.
Misschien vrijdag zelf nog maar even bellen als ik dan nog niks gehoord heb.

Wij hebben wel een aangebouwde geisoleerde berging incl deur naar die berging. De buren hebben dezelfde opzet, maar achteraf zelf deels geisoleerd ipv al bij de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@BiG-GuY ik ken de exacte definitie niet maar bij ons is het een inpandige ruimte van 30m2 zonder daglichttoetreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 20:00
Onze berging is aangebouwd en geïsoleerd, hier staan zowel de fietsen als de wasmachine en de warmtepomp. Staat in het WOZ verslag vermeld als Garage aangebouwd platdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:46
c-nan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:10:
[...]

Kunnen we hier nog gebruik van maken? :$

Hoogstwaarschijnlijk gaan wij ook voor Nid Cashmere in visgraat motief. Waar heb jij je tegels vandaan?

Tegelkorting punt nl is heel erg scherp met hun prijs. Ze beweren 1e keus / A-kwaliteit te leveren, maar waar komt dan het prijs verschil vandaan vraag ik me af...
Wat vragen ze voor de tegels?

Wij hebben ze bij een kleine lokale partij vandaan.
Eerste batch heb ik vorig jaar besteld a 46,20 euro.
Later wilden we de garage ook mee laten betegelen, en is de prijs gestegen naar 57,50 euro.

(Adviesprijzen zijn gestegen van 70 euro naar 82,50 euro p/m2)

Was destijds al niet de goedkoopste maar ook niet de duurste. Maar icm leggen kwamen ze er voordelig uit
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 22:20
Eindelijk een opleverdatum gekregen, nog 3 weken wachten doorgaan met klussen. Intussen is de trap eruit, maar heeft de nieuwe trap wat vertraging. Afgelopen weekend dus een rolsteiger in het trapgat opgebouwd. Je moet er wat voor over hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
millerman_sf schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:47:
Eindelijk een opleverdatum gekregen, nog 3 weken wachten doorgaan met klussen. Intussen is de trap eruit, maar heeft de nieuwe trap wat vertraging. Afgelopen weekend dus een rolsteiger in het trapgat opgebouwd. Je moet er wat voor over hebben ;)
Wat kost een beetje nieuwe trap (laten plaatsen) momenteel?
Ik erger me groen en geel aan het gekraak van die van ons. Ben gisteren zelfs om 05:30 opgestaan om die trap af te kunnen zonder de kinderen wakker te maken.

Wil er nog niks mee doen zolang de ventilatieproblemen bij ons nog niet opgelost zijn, want de meest logische oplossing betekent een hoek uit de trap halen t.b.v een koof met afzuiging. Zou een ideaal moment zijn om ook een nieuwe trap te plaatsen van degelijke kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 23:00
SquareOne schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Wat vragen ze voor de tegels?

Wij hebben ze bij een kleine lokale partij vandaan.
Eerste batch heb ik vorig jaar besteld a 46,20 euro.
Later wilden we de garage ook mee laten betegelen, en is de prijs gestegen naar 57,50 euro.

(Adviesprijzen zijn gestegen van 70 euro naar 82,50 euro p/m2)

Was destijds al niet de goedkoopste maar ook niet de duurste. Maar icm leggen kwamen ze er voordelig uit

***members only***
Je hebt mijn vraag genegeerd over de staaltjes :P

Members only:

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:46
c-nan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:59:
[...]

Je hebt mijn vraag genegeerd over de staaltjes :P

***members only***
Goede prijs, ik zou zeggen, gaan met die banaan.
Stuur me even PM. Ik heb de snijstukken inmiddels weggegooid, maar heb wel 75m2 vloer die je zou kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-06 10:23
Hebben er hier mensen ervaring met het juridisch laten opleveren van je woning terwijl de nutsvoorzieningen er nog niet in zitten?

Ons nieuwbouwhuis is deze maand gereed, echter komen de nutsvoorzieningen -waarschijnlijk- pas in november erin. Capaciteit in de straat moet uitgebreid worden en die materialen worden blijkbaar nu pas week 38 geleverd. Tweede keer dat de prognose is bijgesteld. De eerste keer heb ik al gevraagd of we niet eerder konden gaan klussen in het huis, badkamer/keuken/etc. moet er immers ook nog in. Zou de 'schade' wat beperken. Antwoord was toen meteen nee, maar nu bij de tweede uitstel is de aannemer met een voorstel gekomen:
Op uw verzoek kunnen wij uw woning in week 36-2022 (exacte datum in deze week zal nog nader bepaald gaan worden) aan u op leveren onder de volgende voorwaarden:
  • Woning wordt juridisch opgeleverd aan u, er zal een proces-verbaal worden opgemaakt waarbij een opleverpunt zal dan zijn dat de nuts niet gereed is;
  • U dient de gehele aanneemsom op moment van oplevering aan ons voldaan te hebben (zie onderstaand cursief gedrukt aanvullende informatie hierover “voldoen van gehele aanneemsom);
  • U dient zelf de woning te verzekeren en overige zaken af te sluiten vanaf datum oplevering;
  • Alle sleutels van de woning worden aan u overhandigd;
  • U heeft tot het aansluiten van de nuts en de daarbij behorende keuring geen beschikking over gas, water, elektra etc. in uw woning (u kunt uw woning dus o.a. niet verwarmen en heeft geen beschikking over warm water);
  • Huidig afgegeven planning van de nuts is dat uw woning eind oktober aangesloten zal worden, mocht dit wijzigen dan zijn wij hier niet aansprakelijk voor te stellen. Vanzelfsprekend blijven wij onze coördinerende taak hiervoor uitvoeren;
  • Na het realiseren van de nutsaansluiting dient de woning nog gekeurd te worden door onze installateur, dit zal op korte termijn gerealiseerd kunnen worden door ons;
  • Meterstanden zullen na keuring worden opgenomen met u (deze zijn namelijk niet altijd 0);
  • De elektraleidingen zijn reeds door onze installateur doorgemeten en voldoen;
  • Bij de oplevering zijn de waterleidingen en de leidingen van de vloerverwarming voorzien van water en bij de casco badkamer/toilet tevens voorzien van een drukmeter zodat wij aan kunnen tonen dat dit leidingwerk deugdelijk en onbeschadigd is aangebracht;
  • De verharding rondom uw woning zal niet of niet in zijn geheel zijn aangebracht, gezien de nutspartijen nog moeten graven (werkzaamheden worden in opdracht van OMA uitgevoerd en vallen buiten onze opdracht);
  • Veluwezoom Verkerk is op geen enkele manier aansprakelijk te stellen voor eventueel geleden of nog te lijden schade door het ontbreken van de nutsaansluitingen;
Het aantal werkbare werkdagen stopt bij de oplevering van uw woning.

Bovenstaande voorwaarden zijn in zijn totaliteit van toepassing en niet onderhandelbaar.
Betreft bouw met Woningborg certificaat. Vereniging Eigen Huis adviseert te wachten met juridische oplevering tot de nutsvoorzieningen erin zitten. Immers stoppen de 'werkbare dagen' op moment van de oplevering en zouden we geen recht meer hebben op vergoeding als oplevering van nutsvoorzieningen nóg langer gaat duren.

Wij zitten dus een beetje met een dilemma. Enerzijds willen we graag zsm de sleutel hebben en de woning gereed maken, zodat we meteen kunnen gaan verhuizen als de nutsvoorzieningen werken. Anderzijds denk ik dat we onze juridische positie verzwakken als we met dit voorstel akkoord gaan, maar dat betekent -waarschijnlijk- november de sleutel en dan pas eind januari/begin februari verhuizen (mits alle partijen weer flexibel in aanpassen van de planning zijn..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
chup5528 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:27:
Hebben er hier mensen ervaring met het juridisch laten opleveren van je woning terwijl de nutsvoorzieningen er nog niet in zitten?

Ons nieuwbouwhuis is deze maand gereed, echter komen de nutsvoorzieningen -waarschijnlijk- pas in november erin. Capaciteit in de straat moet uitgebreid worden en die materialen worden blijkbaar nu pas week 38 geleverd. Tweede keer dat de prognose is bijgesteld. De eerste keer heb ik al gevraagd of we niet eerder konden gaan klussen in het huis, badkamer/keuken/etc. moet er immers ook nog in. Zou de 'schade' wat beperken. Antwoord was toen meteen nee, maar nu bij de tweede uitstel is de aannemer met een voorstel gekomen:

[...]

Betreft bouw met Woningborg certificaat. Vereniging Eigen Huis adviseert te wachten met juridische oplevering tot de nutsvoorzieningen erin zitten. Immers stoppen de 'werkbare dagen' op moment van de oplevering en zouden we geen recht meer hebben op vergoeding als oplevering van nutsvoorzieningen nóg langer gaat duren.

Wij zitten dus een beetje met een dilemma. Enerzijds willen we graag zsm de sleutel hebben en de woning gereed maken, zodat we meteen kunnen gaan verhuizen als de nutsvoorzieningen werken. Anderzijds denk ik dat we onze juridische positie verzwakken als we met dit voorstel akkoord gaan, maar dat betekent -waarschijnlijk- november de sleutel en dan pas eind januari/begin februari verhuizen (mits alle partijen weer flexibel in aanpassen van de planning zijn..).
Is het ook niet enigszins ingewikkeld om een badkamer/keuken en andere werkzaamheden uit te voeren zonder enige vorm van nutsvoorzieningen. Of wil je een generator neer gaan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
Ja, stroom zouden we dan oplossen met een generator inderdaad. Plus, ze zouden oktober dan beginnen met klussen, dus we zouden waarschijnlijk ook iets voor warmtevoorziening moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-06 08:43
Oké ik moet nu echt gaan kiezen; onze kozijnen offerte is eigenlijk al verlopen.
Ik moet nog een keuze maken tussen HR++ en HR+++ glas.

De meerprijs voor HR+++ voor het hele huis (2 onder 1 kap) is 1750,-.
We hebben geen WTW, dus gaan ventileren met ventilatieroosters. Ook hebben we een kookplaat met afzuiging naar buiten.

Ik denk niet dat het triple glas de moeite waard is in de zin van besparing op stookkosten, gezien de ventilatieroosters en afzuiging naar buiten - dit voelt wat tegenstrijdig? Ook zal de schuifpui (5 meter breed met één bewegend deel van 2,5 meter) een stuk(je) zwaarder lopen met triple glas vermoed ik.
Voordeel van triple glas is dan met name comfort - geen koude ramen.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
praliwi schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:32:
Oké ik moet nu echt gaan kiezen; onze kozijnen offerte is eigenlijk al verlopen.
Ik moet nog een keuze maken tussen HR++ en HR+++ glas.

De meerprijs voor HR+++ voor het hele huis (2 onder 1 kap) is 1750,-.
We hebben geen WTW, dus gaan ventileren met ventilatieroosters. Ook hebben we een kookplaat met afzuiging naar buiten.

Ik denk niet dat het triple glas de moeite waard is in de zin van besparing op stookkosten, gezien de ventilatieroosters en afzuiging naar buiten - dit voelt wat tegenstrijdig? Ook zal de schuifpui (5 meter breed met één bewegend deel van 2,5 meter) een stuk(je) zwaarder lopen met triple glas vermoed ik.
Voordeel van triple glas is dan met name comfort - geen koude ramen.

Wat zouden jullie doen?
Triple glas isoleert beter, niet alleen thermisch maar ook akoestisch. Als je dan alsnog ventilatie roosters gaat plaatsen blijft er weinig over van de voordelen.

Ik zou zelf lekker die €1750 in je zak steken en er mooie raam decoratie voor halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
chup5528 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:32:
Ja, stroom zouden we dan oplossen met een generator inderdaad. Plus, ze zouden oktober dan beginnen met klussen, dus we zouden waarschijnlijk ook iets voor warmtevoorziening moeten regelen.
Zolang de oplevering niet heeft plaats gevonden dan is het voor de aannemer van belang zo snel mogelijk de nuts er in te krijgen, dan krijgt hij het restant van de openstaande termijnen en jij de sleutel.

Als je nu de oplevering doet dan heeft de aannemer weinig haast om de nuts er snel in te krijgen, jij hebt al betaald, de werkbare dagen zijn gestopt en als de nuts verder uitlopen verwijst de aannemer je naar de papieren waarin staat dat ze niet verantwoordelijk zijn voor verdere vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
Toppe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:12:
[...]

Zolang de oplevering niet heeft plaats gevonden dan is het voor de aannemer van belang zo snel mogelijk de nuts er in te krijgen, dan krijgt hij het restant van de openstaande termijnen en jij de sleutel.

Als je nu de oplevering doet dan heeft de aannemer weinig haast om de nuts er snel in te krijgen, jij hebt al betaald, de werkbare dagen zijn gestopt en als de nuts verder uitlopen verwijst de aannemer je naar de papieren waarin staat dat ze niet verantwoordelijk zijn voor verdere vertraging.
Ja, ik begin me al steeds meer te realiseren dat we gewoon pech hebben en beter kunnen wachten tot de nuts erin zit. Een paar maanden tijd besparen zou leuk zijn, maar met eerder opleveren zijn we wel echt overgeleverd aan de goede wil van de aannemer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
chup5528 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:20:
[...]

Ja, ik begin me al steeds meer te realiseren dat we gewoon pech hebben en beter kunnen wachten tot de nuts erin zit. Een paar maanden tijd besparen zou leuk zijn, maar met eerder opleveren zijn we wel echt overgeleverd aan de goede wil van de aannemer..
Zoals ik het lees bespaar je ook maar 2 weken, week 36 vs week 38. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik zou proberen aan te sturen op iets waarbij jij wel al de sleutel krijgt en kunt klussen, maar de aannemer ook motivatie blijft houden om ermee bezig te blijven.

Je zou bv kunnen voorstellen om de laatste termijn slechts deels te betalen excl. de 5% die je sowieso mag vast houden vanwege opstaand(e) opleverpunt(en).

Als dat niet lukt zou ik toch het verlies pakken en wachten met de oplevering. Die paar maanden ben je direct vergeten als je er eenmaal woont, maar een langlopend (jurudisch) conflict kun je nog jaren mee zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:21:
[...]

In week 38 verwachten ze de materialen om de boel uit te bereiden. Met bouwvak en alles zit je dan al op week 42-44 voordat de werkzaamheden in de straat zijn afgerond. Daarna nog de nuts zelf :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chup5528
Blik1984 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:21:
[...]

Nee, week 38 komen de materialen pas bij de desbetreffende nutsleverancier (ik vermoed Liander) binnen. Dan moet de capaciteit in de straat uitgebreid worden, daarna huizen aansluiten. Daadwerkelijke aansluiting verwachten ze eind oktober/begin november te doen. Onze installatiewerkzaamheden hebben we vanaf 3 oktober gepland, dus de winst zit vooral daarin.
Farmerwood schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:21:
[...]

Ik zou proberen aan te sturen op iets waarbij jij wel al de sleutel krijgt en kunt klussen, maar de aannemer ook motivatie blijft houden om ermee bezig te blijven.

Je zou bv kunnen voorstellen om de laatste termijn slechts deels te betalen excl. de 5% die je sowieso mag vast houden vanwege opstaand(e) opleverpunt(en).

Als dat niet lukt zou ik toch het verlies pakken en wachten met de oplevering. Die paar maanden ben je direct vergeten als je er eenmaal woont, maar een langlopend (jurudisch) conflict kun je nog jaren mee zitten.
Er bestaat ook nog iets als een 'sleutelovereenkomst', heb ik van VEH gekregen. Praktisch betekent dat dat wij kunnen gaan klussen, maar alle risico nog bij de aannemer blijft. Die aannemer heeft echter natuurlijk geen enkele baat hierbij :P.

Maar goed, ze schrijven al dat ze enkel onder deze voorwaarden dit willen doen. Ik kan nog wat proberen te onderhandelen, maar ik denk dat we gewoon even extra geduld moeten gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 22:20
Farmerwood schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:52:
[...]

Wat kost een beetje nieuwe trap (laten plaatsen) momenteel?
Ik erger me groen en geel aan het gekraak van die van ons. Ben gisteren zelfs om 05:30 opgestaan om die trap af te kunnen zonder de kinderen wakker te maken.

Wil er nog niks mee doen zolang de ventilatieproblemen bij ons nog niet opgelost zijn, want de meest logische oplossing betekent een hoek uit de trap halen t.b.v een koof met afzuiging. Zou een ideaal moment zijn om ook een nieuwe trap te plaatsen van degelijke kwaliteit.
Members only:
Hier geen juridische levering, gelukkig, maar meer een gentlemens agreement. We hebben de sleutel al gekregen en een uitgebreid proces-verbaal opgemaakt van opleverpunten. Verder in wederzijds vertrouwen begonnen met werkzaamheden die je na oplevering zou doen. Er zou ongeveer 6 weken tussen dat moment en de oplevering zitten, dat wordt nu ongeveer 10 weken. Tussendoor hebben ze gewoon bouwstroom en water laten staan en konden we die gebruiken.

We hebben de laatste facturen pas afgelopen week gekregen, met het verzoek te betalen voor oplevering zoals het regulier gaat. Dus er is geen juridische status, in feite is het nog in beheer van de aannemer nu. En ja, we mogen in onze handjes knijpen hiermee. De kopersbegeleider is een held die een bierpakketje gaat krijgen bij de oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chup5528
millerman_sf schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:20:

[...]

Hier geen juridische levering, gelukkig, maar meer een gentlemens agreement. We hebben de sleutel al gekregen en een uitgebreid proces-verbaal opgemaakt van opleverpunten. Verder in wederzijds vertrouwen begonnen met werkzaamheden die je na oplevering zou doen. Er zou ongeveer 6 weken tussen dat moment en de oplevering zitten, dat wordt nu ongeveer 10 weken. Tussendoor hebben ze gewoon bouwstroom en water laten staan en konden we die gebruiken.

We hebben de laatste facturen pas afgelopen week gekregen, met het verzoek te betalen voor oplevering zoals het regulier gaat. Dus er is geen juridische status, in feite is het nog in beheer van de aannemer nu. En ja, we mogen in onze handjes knijpen hiermee. De kopersbegeleider is een held die een bierpakketje gaat krijgen bij de oplevering.
Dat is eigenlijk ook precies waar ik op gehoopt had. Bouwstroom en water later liggen, iets van een vooroplevering doen, en dan gewoon aan de bak. Onze aannemer (onderdeel van VolkerWessels) is daar iets minder flexibel in, en de kopersbegeleider is een losse makelaar waar we al helemaal geen reet aan hebben. Het enige wat die makelaar kan zeggen is 'nee' :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-06 08:43
Toppe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:08:
[...]

Triple glas isoleert beter, niet alleen thermisch maar ook akoestisch. Als je dan alsnog ventilatie roosters gaat plaatsen blijft er weinig over van de voordelen.

Ik zou zelf lekker die €1750 in je zak steken en er mooie raam decoratie voor halen!
Thanks. Daar neig ik nu ook naar inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
De vertraging die je oploopt is wel enkele maanden. Ik zou gewoon laten opleveren conform hun voorstel, maar met één aanpassing: het aantal werkbare dagen stopt niet en je kunt 5% achterhouden ter dekking van de (mogelijke) te late levering van nuts.

Als ze dat niet doen, dan zou ik er toch nog even kritisch naar kijken. Ik weet niet hoe je dubbele lasten zitten en hoe die zich qua kosten verhouden tot enkele maanden zonder nuts, maar in de wintermaanden zou ik toch graag m'n verwarming aan willen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Mr. Stom schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:49:
[...]

De vertraging die je oploopt is wel enkele maanden. Ik zou gewoon laten opleveren conform hun voorstel, maar met één aanpassing: het aantal werkbare dagen stopt niet en je kunt 5% achterhouden ter dekking van de (mogelijke) te late levering van nuts.

Als ze dat niet doen, dan zou ik er toch nog even kritisch naar kijken. Ik weet niet hoe je dubbele lasten zitten en hoe die zich qua kosten verhouden tot enkele maanden zonder nuts, maar in de wintermaanden zou ik toch graag m'n verwarming aan willen zetten.
Als de nuts (of andere externe partij) uitgesloten wordt van het aantal werkbare dagen dan schiet de aannemer zichzelf in z’n voet als hij hiermee akkoord zou gaan.

Zeker als je bouw stroom en water krijgt heb je denk ik weinig kans op een schade vergoeding, want welke schade heb je gehad?

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 06-07-2022 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
In het kader van "to kookgroep or not to kookgroep" is de kookgroep bij ons na ruim twee jaar ook vervangen door een krachtgroep.
Vóór:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sax9UB7JMHZ3HLnwxxlNL53VEik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLvOvW7Bii8p1id9bQnRaQip.jpg?f=fotoalbum_large
en na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gP9MwQHwDjZx1x28eYaCCsmFI8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IcnxN2rkCeRuSieI3Q22KD6.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen nog even de stickertjes aanpassen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Laatst online: 13-06 07:43
witterholt schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:43:
In het kader van "to kookgroep or not to kookgroep" is de kookgroep bij ons na ruim twee jaar ook vervangen door een krachtgroep.
Vóór:
[Afbeelding]
en na:
[Afbeelding]

Nu alleen nog even de stickertjes aanpassen....
Ik neem aan dat die fornuisgroep eerst op 13-14 zat. Man, wat ziet dat er stom uit. Voor mijn gevoel klopt dat gewoon totaal niet. Meer als een hack die toevallig werkt. En het lijkt er ook nog eens op dat ze het voorheen met twee één-polige automaten hebben gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
keeperson schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:25:
[...]

Ik neem aan dat die fornuisgroep eerst op 13-14 zat. Man, wat ziet dat er stom uit. Voor mijn gevoel klopt dat gewoon totaal niet. Meer als een hack die toevallig werkt. En het lijkt er ook nog eens op dat ze het voorheen met twee één-polige automaten hebben gedaan...
Klopt, die zat op 13-14.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:43
Nog iemand tips om snel je nieuwe adres in Google Maps te krijgen?
Staat er nog niet in Google maps maar al zeker een half jaar in BAG en Openstreetmap.

Ik heb zelf het al toegevoegd als ontbrekende straat.
Nu komen pakketen helaas niet aan.

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door xares op 06-07-2022 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 20:00
xares schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:54:
Nog iemand tips om snel je nieuwe adres in Google Maps te krijgen?
Staat er nog niet in Google maps maar al zeker een half jaar in BAG en Openstreetmap.

Ik heb zelf het al toegevoegd als ontbrekende straat.
Nu komen pakketen helaas niet aan.

***members only***
Dat kun je gewoon zelf doen, even googelen op Google Maps adres toevoegen.
Mijn zoon heeft dat vorig jaar gedaan voor ons adres, helaas zijn er tot op vandaag nog bezorgers die ons adres niet kunnen vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
keeperson schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:25:
[...]
Ik heb toevallig net op basis van een post van @Blihi van vorig jaar de startpost geupdate met wat extra toelichting over de kookgroep en waarom dat vaak wel blijft werken, maar toch niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
deejeebv schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Mijn zoon heeft dat vorig jaar gedaan voor ons adres, helaas zijn er tot op vandaag nog bezorgers die ons adres niet kunnen vinden.
Hier ook af en toe nog last van.
"Probleem" daarin is dat er veel bezorgers/monteurs/bedrijven op hun autonavigatie rijden. Laat die nou eens per eeuw nieuwe software/navigatie update krijgen. 8)7

Standaard antwoord als ik gebeld wordt dat ze het niet kunnen vinden; Rijd het laatste stukje op Google Maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
deejeebv schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Situatie voor de paaltjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jktYrDJ1F56kAYD4S7AlJpDXTpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3SUm8NA2coil1Ao2XW7PPIo.jpg?f=fotoalbum_large

En dan even aan de andere kant van de paaltjes gaan staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8kdFG9S6cWYGrHLMNpaMdDk24w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iPj3v8w1yVgdINmHk4e6mcq.jpg?f=fotoalbum_large

En Google denkt nog steeds dat ik op nummer 16 woon 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:29
Mijn locatie op Google Maps heb ik vrij makkelijk kloppend gekregen (toen de straat uiteindelijk binnen Maps bekend was). Maar de postcode die Google bij het adres aangeeft klopt dan weer niet!
Volgens Google eindigd die op PB terwijl dat LB moet zijn. Heb nog niet kunnen vinden hoe je dat gecorrigeerd zou kunnen krijgen.
Source90 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:38:
[...]

Hier ook af en toe nog last van.
"Probleem" daarin is dat er veel bezorgers/monteurs/bedrijven op hun autonavigatie rijden. Laat die nou eens per eeuw nieuwe software/navigatie update krijgen. 8)7

Standaard antwoord als ik gebeld wordt dat ze het niet kunnen vinden; Rijd het laatste stukje op Google Maps.
Herkenbaar ja, gelukkig ondersteund mijn nieuwe telefoon Android Auto. Na twee jaar kan de navi van mijn leasebak mijn huis nog steeds niet vinden :X

[ Voor 47% gewijzigd door Dronium op 06-07-2022 22:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
Nog één week tot de oplevering. Telefoontje van de aannemer:

Members only:

Wordt vervolgd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Mr. Stom schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:20:

***members only***

Wordt vervolgd...
Ik zou me echt niet zoveel zorgen maken over kleur verschil hoor. Bij een volledig effen tegel wil je nog wel eens wat zien maar bij een on-effen tegel is het verschil amper tot niet te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Mr. Stom schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:20:

***members only***

Wordt vervolgd...
En de spiegel laten hangen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:44:
[...]
Klinkt mij ook als een prima oplossing, mits het een acceptabele spiegel is. Maar ik zou er geen geld voor betalen. Het scheelt de aannemer flink in kosten qua materiaal en arbeid om hem niet te hoeven vervangen en jij accepteert een spiegel die je niet besteld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:13
Blik1984 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:44:
[...]

Het leest bijna alsof ze die spiegel er alweer afgehaald hebben, maar ik ben zeer benieuwd wat het vervolg is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Farmerwood schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:23:
[...]

Klinkt mij ook als een prima oplossing, mits het een acceptabele spiegel is. Maar ik zou er geen geld voor betalen. Het scheelt de aannemer flink in kosten qua materiaal en arbeid om hem niet te hoeven vervangen en jij accepteert een spiegel die je niet besteld had.
Nee idd, wel gewoon gratis. Ik weet wat die badkamerboeren rekenen voor een spiegel. No way dat ik daarvoor dat bedrag zou betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:23:
[...]

Pak tegels á €50
Lijm en voeg á €50
3 uurtjes werk á €150

Ben je totaal voor €250 klaar. Lekker de aannemer de boel laten herstellen en zelf de spiegels ophangen die je mooi vind.

En wat voor spiegel was het dat ze 4 schroeven gebruiken? Kan drie opties bedenken: Een heule grote, zo’n standaard huur huis spiegel (met 2 onder en 2 klemmen aan de zijkant) of iemand die heel bang is aangelegd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:43:
[...]
Pak tegels á €50
Lijm en voeg á €50
3 uurtjes werk á €150

Ben je totaal voor €250 klaar. Lekker de aannemer de boel laten herstellen en zelf de spiegels ophangen die je mooi vind.
De aannemer gaf blijkbaar aan dat er kleurverschil zal zijn in zowel voeg als tegel als ik het zo las. Dus als het een prima spiegel is dan lekker laten hangen. En deel van de opmerking was ook gericht op het feit dat de optie om deze te laten hangen niet eens gegeven werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:06:
[...]

De aannemer gaf blijkbaar aan dat er kleurverschil zal zijn in zowel voeg als tegel als ik het zo las. Dus als het een prima spiegel is dan lekker laten hangen. En deel van de opmerking was oop gericht op het feit dat de optie om deze te laten hangen niet eens gegeven werd.
Aannemer zal zich altijd indekken dat er kleur verschil in kan zitten. Als je geen effen tegel hebt zal dat reuze mee vallen. Voeg kleur verschil kan altijd, zodra ze de volgende lading voeg aanmaken kan er meer of minder water gebruikt worden waardoor je verschil hebt maar ook dit, zal wel mee vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ik gok dat ze gaten hebben geboord, spiegel opgehangen en toen erachter kwamen dat de plattegrond verkeerd om lag een ze aan de andere kant van het blok moeten zijn :+
Spiegel hangt denk ik gewoon waar hij niet hangen en is niet opeens "over".
Pagina: 1 ... 132 ... 350 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.