Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Tuurlijk had dat anders gekund, zit bij ons in een hoek van de trap in een koof, daardoor verlies je alleen niet praktische ruimte en zit er geen blok in het zicht.Pingu007 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:20:
Gisteren eerste kijkdag gehad in onze woning.
Er loopt dus blijkbaar een afzuigbuis vanaf het toilet op de BG recht omhoog naar zolder, waar het afzuigsysteem komt.
Aannemer gaf aan dat er nog een koof om gemaakt gaat worden, maar dan nog..
Is dit normaal? Had dit niet op een andere manier gekund?
Zat ook al ergens een knikje in..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb het niet eerder gezien, het is “ahum” creatief. Uiteraard kan het op een andere manier maar het is maar net wat afgesproken is.Pingu007 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:20:
Er loopt dus blijkbaar een afzuigbuis vanaf het toilet op de BG recht omhoog naar zolder, waar het afzuigsysteem komt.
Hoe bedoel je afgesproken? Kan er niets over vinden in de documentatieWolly schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:42:
[...]
Ik heb het niet eerder gezien, het is “ahum” creatief. Uiteraard kan het op een andere manier maar het is maar net wat afgesproken is.
Met ons of tussen de aannemer en uitvoerder?
EDIT:
Staat idd wel op de bestektekening...
[ Voor 5% gewijzigd door Pingu007 op 30-06-2022 10:50 ]
Als je niets kan vinden is er weinig afgesproken, staat er echter bijvoorbeeld dat leidingen worden weggewerkt in koven achter de trap dan weer wel.Pingu007 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:46:
[...]
Hoe bedoel je afgesproken? Kan er niets over vinden in de documentatie
Met ons of tussen de aannemer en uitvoerder?
Het is in ieder geval een kolossale misser wat mij betreft, de architect had zijn dag niet zullen we maar zeggen.
[ Voor 134% gewijzigd door Pingu007 op 30-06-2022 11:36 ]
Dit ziet er meer uit als eenzelfde fout die in mijn woning gemaakt is aka te weinig afvoercapaciteit in de ventilatie. En de oplossing lijkt simpelweg geweest om er een extra buis bij te plaatsen via de, voor de aannemer, makkelijkste weg.Wolly schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:51:
[...]
Het is in ieder geval een kolossale misser wat mij betreft, de architect had zijn dag niet zullen we maar zeggen.
Als dat idd het geval is is het de vraag of het mag danwel in strijd is met de afspraken.
Zie op de bouwtekening dat het er inderdaad al opstond, afzuiging in koof..Farmerwood schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:54:
[...]
Dit ziet er meer uit als eenzelfde fout die in mijn woning gemaakt is aka te weinig afvoercapaciteit in de ventilatie. En de oplossing lijkt simpelweg geweest om er een extra buis bij te plaatsen via de, voor de aannemer, makkelijkste weg.
Als dat idd het geval is is het de vraag of het mag danwel in strijd is met de afspraken.
Dat zijn van die dingen waar je als leek overheen kijkt
Wauw, hoe kunnen ze dit verzinnen? Waar komt de pijp vandaan? Afzuiging toilet?Pingu007 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
edit:
Ja, het staat er gewoon
Zou dit echt niet willen, liever dan nog een aparte fan in de kruipruimte ofzo.
[ Voor 5% gewijzigd door meenkdrie op 30-06-2022 11:02 ]
meenkdrie schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:01:
[...]
Wauw, hoe kunnen ze dit verzinnen? Waar komt de pijp vandaan? Afzuiging toilet?
edit:
Ja, het staat er gewoon![]()
Zou dit echt niet willen, liever dan nog een aparte fan in de kruipruimte ofzo.
:strip_exif()/f/image/7x4F9kJFw4FNtriFWpHIMAlq.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij ons komt er ook een koof, zit ook boven de meterkast. Maar zolang de koof netjes wordt uitgevoerd is het toch geen probleem? Zou me er niet al te druk over maken. Daardoor loopt bij ons beneden de trap mooi weg achter de meterkast en hebben we veel ruimte onder de trap over om bijvoorbeeld een kinderwagen netjes weg te zetten.Pingu007 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/30YW2fB6pxVg3DoLxGn5Ld8p.jpg?f=user_large)
[ Voor 46% gewijzigd door Perseus op 30-06-2022 11:12 ]
Je hebt best een ‘mooi’ trapgat, ruim opgezet, en dan krijg je zo’n buis… het wint niet de schoonheidsprijs.Perseus schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:09:
Bij ons komt er ook een koof, zit ook boven de meterkast. Maar zolang de koof netjes wordt uitgevoerd is het toch geen probleem? Zou me er niet al te druk over maken. Daardoor loopt bij ons beneden de trap mooi weg achter de meterkast en hebben we veel ruimte onder de trap over om bijvoorbeeld een kinderwagen netjes weg te zetten.
[Afbeelding]
Probeer dit maar eens naar je eigen smaak te maken zodat het weg valt in de rest van de ruimte. Of juist wat WoodUpp er omheen
Ik zou dit prima vinden, als er voldoende loze buizen in die kolom komen. ideaal om stroom en wifi accesspunten op te hangen.Pingu007 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Langs en achter ons toekomstige nieuwbouwhuis (hoekwoning) wordt een brandgang aangelegd. Deze ligt voor een deel op onze grond (het stuk dat langs en achter ons huis loopt) en voor een deel op de grond van de verder aangrenzende woningen waar de gang verder langs loopt.
In de akte van levering is een erfdienstbaarheid van overpad opgenomen, waarin het volgende staat:
Ten aanzien van gemelde erfdienstbaarheid verklaarden partijen:
- dat onder de brandgang een afvoer van hemelwater met kolken aangelegd wordt en
in stand gehouden moet worden, welk onderhoud en vervanging voor de
gezamenlijke eigenaren is. Op deze aanvoer kunnen bijvoorbeeld vanuit de
aanliggende bouwkavels ook drainage buizen aangesloten worden;
- dat het onderhoud van de brandgang voor rekening is van de gezamenlijke
eigenaren van de dienende en heersende erven, ieder voor een gelijk gedeelte;
Vraag 1: is er een verschil tussen de 'gezamenlijke eigenaren' uit punt 1 en de 'gezamenlijke eigenaren van de diendende en heersende erven' uit punt 2? Lijkt me niet, maar toch voor de zekerheid.
Vraag 2: hoe regel je dit gezamenlijk onderhoud in de praktijk? Misschien een banale vraag, maar zowel de makelaar, de aannemer als de notaris hadden daar geen antwoord op. Roep je dan het hele blok bij een om daarover afspraken te maken? Iemand ervaring mee?
Nu lees ik hier en daar wat verhalen over dat 180L te weinig zou zijn.
Wij hebben 3 slaapkamers en standaard een douche, maar laten bad zelf plaatsen (is bij aannemer bekend)
Gaan we het redden het die 180L en is het genoeg volgens de normen?
Lees even terugPingu007 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:38:
De warmtepomp stond ook al klaar om geïnstalleerd te worden, een Nibe VVM225..
Wij hebben 3 slaapkamers en standaard een douche, maar laten bad zelf plaatsen (is bij aannemer bekend)
Als dit inderdaad zo op de tekening/TO staan en je het echt heel lelijk vindt, hoe hard heb je afzuiging nodig in het toilet? Tuurlijk is dat fijn voor de minder lekker ruikende geuren, maar doorgaans heb ik hier de afzuiging niet 24/7 draaien op het toilet. Ik zou een afweging maken tussen die noodzaak en deze 'creatieve' buis wellicht wegslopen na oplevering.Pingu007 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft ook te maken welke garantie de aannemer heeft voor het project. Bij ons is er specifiek nog gewerkt met een oude SWK modules. (dat mocht tot 1 juli 2021 voor de project aanmelding)Pingu007 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:38:
In de SWK modules Module I E,Module II P staan specifiek die nieuwe eisen aan de boiler grote nog niet.

Als het bad er met de oplevering niet staat dan mag je die niet mee rekenenPingu007 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:38:
We hebben een andere pomp, maar ook 180 liter met 4 personen. We doen het er al bijna twaalf jaar mee. Is het perfect? Mwah, niet altijd. Is het vervelend, dat ook weer niet.Pingu007 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:38:
Maar heeft er wel voor gezorgd dat we in het nieuwe huis 300 liter hebben genomen.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
kan altijd erger. hier in 2019 gekocht, oplevering 'ergens in 23'.Mr. Stom schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:51:
7 maanden. Ik ben jaloers. Wij kochten in mei 2020 en leveren op in juli 2022. Dat had juli 2021 moeten zijn. Omwoner die bezwaar had ingediend, ome coroon en toen men eindelijk verder mocht bouwen bleek een vergunning vergeten.
Maargoed, ze proberen dit project al sinds 1993 te bouwen. Gemeente is tot de Raad van State en terug geweest om dit plan er door te krijgen. De gemeente moet hier duizenden huizen bouwen, dus elk vlakje moet worden ingevuld (randgemeente van Amsterdam).
***members only***
Jawel dat kunnen verschillende partijen zijn. Stel aan het einde van een doodlopende brandgang zit een poort naar een kavel. De eigenaren van dat kavel zijn wel verantwoordelijk om mee te betalen aan onderhoud, ook al zijn ze zelf geen eigenaar van een deel van de brandgang. Zelfs als ze de poort niet gebruiken of dicht maken!BertVK schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:28:
Vraagje:
Langs en achter ons toekomstige nieuwbouwhuis (hoekwoning) wordt een brandgang aangelegd. Deze ligt voor een deel op onze grond (het stuk dat langs en achter ons huis loopt) en voor een deel op de grond van de verder aangrenzende woningen waar de gang verder langs loopt.
In de akte van levering is een erfdienstbaarheid van overpad opgenomen, waarin het volgende staat:
Ten aanzien van gemelde erfdienstbaarheid verklaarden partijen:
- dat onder de brandgang een afvoer van hemelwater met kolken aangelegd wordt en
in stand gehouden moet worden, welk onderhoud en vervanging voor de
gezamenlijke eigenaren is. Op deze aanvoer kunnen bijvoorbeeld vanuit de
aanliggende bouwkavels ook drainage buizen aangesloten worden;
- dat het onderhoud van de brandgang voor rekening is van de gezamenlijke
eigenaren van de dienende en heersende erven, ieder voor een gelijk gedeelte;
Vraag 1: is er een verschil tussen de 'gezamenlijke eigenaren' uit punt 1 en de 'gezamenlijke eigenaren van de diendende en heersende erven' uit punt 2? Lijkt me niet, maar toch voor de zekerheid.
Het onderhoud nauwelijks iets voor. Misschien een keer met een schep een putje leeg scheppen. Dat doe je als het overstroomtVraag 2: hoe regel je dit gezamenlijk onderhoud in de praktijk? Misschien een banale vraag, maar zowel de makelaar, de aannemer als de notaris hadden daar geen antwoord op. Roep je dan het hele blok bij een om daarover afspraken te maken? Iemand ervaring mee?
In de stukken van ons vorige huis stond dat er voor dit doel een stichting opgericht diende te worden (stuk uit 1996). Wij kochten het huis in 2009 en die stichting bestond niet. De notaris had daar heel wat uitzoekwerk aan. Toen wij het verkochten in 2020 bestond die stichting nog steeds niet en in de tussentijd heb ik 1 keer een put leeg geschept en af en toe het onkruid met de hoge-druk weggespoten.
Wij hebben exact dezelfde warmtepomp en exact dezelfde situatie. Sterker nog, je gaat exact dezelfde vraag van mij terug vinden in o.a. dit topic.Pingu007 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:38:
Volgens de aannemer is het voldoende. We bouwen volgens SWK en de module waarin staat dat het NIET voldoende is, is op ons project toevallig niet van toepassing.
Vind er van alles van, maar wij hebben 3k extra betaald voor een extra boiler van 100liter omdat 180l in mijn optiek echt te weinig is.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Ik moet wel zeggen dat wij het op gegeven moment welletjes vonden qua kosten, dus dat heeft zeker meegespeeld. We betalen een volledige studie van de oudste door geen uitbouw te nemen, dat soort afwegingen waarin te investeren.
Ouwe lullen modus: misschien niet eens zo erg voor mijn prinsje en twee prinsesjes om te leren dat niet altijd alles op ieder gewenst moment klaar staat. En dat lekker je eigen ding doen soms vervelend kan uitpakken voor een ander. Maar nogmaals: onbedoeld bijeffect hoor haha.
Om de een of andere reden vrijwel precies 100k hoger dan onze buren (2 onder 1 kap). Onze woning is wel ongeveer 15 m2 groter volgens de gegevens op WOZ waardeloket, maar vraag me af of die wel kloppen. Volgens ons energielabel hebben we 195 m2 en volgens het loket 207m2.
Ons huis is zelfs 30k hoger ingeschat dan de buren aan de andere kant met een vrijstaande woning op een kavel die 200 m2 groter is.
Dat wordt een bezwaar indienen bij de gemeente....
Eerst even risicotoeslag op je hypotheek laten verlagen obv de hoge wozFarmerwood schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:05:
Net de nieuwe WOZ-waarde voor ons huis ontvangen. Bijna 200k hoger dan de VON prijs eind 2019.
Om de een of andere reden vrijwel precies 100k hoger dan onze buren (2 onder 1 kap). Onze woning is wel ongeveer 15 m2 groter volgens de gegevens op WOZ waardeloket, maar vraag me af of die wel kloppen. Volgens ons energielabel hebben we 195 m2 en volgens het loket 207m2.
Ons huis is zelfs 30k hoger ingeschat dan de buren aan de andere kant met een vrijstaande woning op een kavel die 200 m2 groter is.
Ik heb mij door een WOZ ambtenaar laten vertellen dat ze bij de WOZ naar de buitenmaten van de woning kijken.Farmerwood schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:05:
. Onze woning is wel ongeveer 15 m2 groter volgens de gegevens op WOZ waardeloket, maar vraag me af of die wel kloppen. Volgens ons energielabel hebben we 195 m2 en volgens het loket 207m2.
Ik blijf het een raar verhaal vinden overigens maar ik heb er geen tijd meer ingestoken.
Geen garage van 15m2?Farmerwood schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:05:
Net de nieuwe WOZ-waarde voor ons huis ontvangen. Bijna 200k hoger dan de VON prijs eind 2019.
Dat klinkt heel positief...Toppe schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:20:
[...]
Hier start bouw begin oktober en sleutel in maart
Wij zitten in een wijk van 35 woningen in hazerswoude rijndijk.
eerste paal begin maart, 18 woningen hebben nu al een dak erop. Bijna alle woninging hebben nu de ruwe verdiepings vloeren erin. (dus nog niet de ruwbouw gevels) Wij vinden het best snel gaan maar de bouwer zegt nog steeds q2 2023. En ook niet specifieker dan dat.
kleine toevoeging erop: Wij zitten in Fase 1, Fase 2 gaat na de bouwvak van start. Dit kan impact hebben.
Bij ons zijn ze op 2 november begonnen met het huis zelf, op 4 november was hij volledig wind en waterdichtmaartenbreesnee schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:17:
[...]
Dat klinkt heel positief...
Wij zitten in een wijk van 35 woningen in hazerswoude rijndijk.
eerste paal begin maart, 18 woningen hebben nu al een dak erop. Bijna alle woninging hebben nu de ruwe verdiepings vloeren erin. (dus nog niet de ruwbouw gevels) Wij vinden het best snel gaan maar de bouwer zegt nog steeds q2 2023. En ook niet specifieker dan dat.
kleine toevoeging erop: Wij zitten in Fase 1, Fase 2 gaat na de bouwvak van start. Dit kan impact hebben.
Ik krijg wel een beetje kriebels van de PV-tetris die gespeeld wordt op de daken.NCSmits schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:58:
Na een tijdje stiltje van mijn kant, eindelijk wat nieuws! Eind mei zijn de eerste palen geheid en inmiddels is de begane grond vloer gereed.
Vorige week kregen we deze foto nog![]()
[Afbeelding]
Was ook het eerste wat ik dacht idd, maar daarvoor hadden ze ons nog een stukje hoger moeten zetten.Deleon78 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:12:
[...]
Eerst even risicotoeslag op je hypotheek laten verlagen obv de hoge woz
Onze woning is aan zowel de voor als achterzijde 30 cm langer dan het huis van de buren. Als dat een ton scheelt in de WOZ...Wolly schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:05:
[...]
Ik heb mij door een WOZ ambtenaar laten vertellen dat ze bij de WOZ naar de buitenmaten van de woning kijken.
Ik blijf het een raar verhaal vinden overigens maar ik heb er geen tijd meer ingestoken.
Dat zou hem wel eens kunnen zijn idd. Stom genoeg even niet aan gedacht dat die voor het energielabel niet mee telde, maar voor de WOZ waarschijnlijk wel. Berging, aan het huis vast, is net geen 20 m2.
Zoals hij al impliceerde mbt de risico-opslag, het is nog steeds niet hoger dan de daadwerkelijke waarde van het huis. Mijn beperkte kennis hiervan vertelt mij dat bij nieuwbouw de waarde altijd lager ligt dan de werkelijke waarde.Pannencouque schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:16:
Dan nog is het wel erg scheef. Ik vrees met grote vrezen voor onze beschikking van volgend jaar.
Toch had ik een lagere waarde verwacht.Deleon78 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:35:
[...]
Zoals hij al impliceerde mbt de risico-opslag, het is nog steeds niet hoger dan de daadwerkelijke waarde van het huis. Mijn beperkte kennis hiervan vertelt mij dat bij nieuwbouw de waarde altijd lager ligt dan de werkelijke waarde.
Huizen in de iets oudere wijk naast ons die heel erg vergelijkbaar zijn met die van ons waren vorig jaar bijna 250k lager ingeschat dan ons huis nu en zijn nu ook ruim 150k gestegen in een jaar tijd. En dus nog steeds ruim onder ons ingeschat.
Een vrije kavel hier vlak achter ons met een 2x zo grote kavel, 1,5x zoveel woonoppervlakte in een vrijstaand huis en vrij uitzicht aan de voorzijde is ruim 60k minder ingeschat.
Ik snap er echt geen ***** van hoe ze die waarde bepalen.... In ieder geval reden genoeg om bezwaar te maken.
zelfde jaar opgeleverd?Farmerwood schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:48:
[...]
Toch had ik een lagere waarde verwacht.
Huizen in de iets oudere wijk naast ons die heel erg vergelijkbaar zijn met die van ons waren vorig jaar bijna 250k lager ingeschat dan ons huis nu en zijn nu ook ruim 150k gestegen in een jaar tijd. En dus nog steeds ruim onder ons ingeschat.
Een vrije kavel hier vlak achter ons met een 2x zo grote kavel, 1,5x zoveel woonoppervlakte in een vrijstaand huis en vrij uitzicht aan de voorzijde is ruim 60k minder ingeschat.
Ik snap er echt geen ***** van hoe ze die waarde bepalen.... In ieder geval reden genoeg om bezwaar te maken.
Als die kavel als 2022 wordt aangemerkt en jullie 2021, kan het zijn dat er voor de kavel een woning in aanbouw wordt gerekend en bij jullie voor volledige woonbare woning.
Op 1-1-2021 was onze woning nog niet eens opgeleverd. Die is een paar weken later opgeleverd (eind januari 2021) en was dus wel vrijwel af, maar er zat alleen een (gedeeltelijke) badkamer in op de peildatum.Source90 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:02:
[...]
zelfde jaar opgeleverd?
Als die kavel als 2022 wordt aangemerkt en jullie 2021, kan het zijn dat er voor de kavel een woning in aanbouw wordt gerekend en bij jullie voor volledige woonbare woning.
Die andere woningen zijn +/- 1 jaar eerder opgeleverd, maar weet niet de exacte maand.
Voor nieuwbouw mogen ze 1-1-2022 aanhouden.Farmerwood schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:04:
[...]
Op 1-1-2021 was onze woning nog niet eens opgeleverd. Die is een paar weken later opgeleverd (eind januari 2021) en was dus wel vrijwel af, maar er zat alleen een (gedeeltelijke) badkamer in op de peildatum.
Die andere woningen zijn +/- 1 jaar eerder opgeleverd, maar weet niet de exacte maand.
Die kavel is een jaar eerder opgeleverd? Dan inderdaad vreemd dat die lager is ingeschaald.
Gaat die risico toeslag af van je huidige rente %? Of veranderd dan ook gelijk je rente % naar de huidige stand?Deleon78 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:12:
[...]
Eerst even risicotoeslag op je hypotheek laten verlagen obv de hoge woz
Van je huidige rente, uiteraard wel slechts voor de duur dat je de hypotheek hebt afgesloten (10-20-30, etc. jaar). Daarna nieuwe berekening.Haassiej schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:46:
[...]
Gaat die risico toeslag af van je huidige rente %? Of veranderd dan ook gelijk je rente % naar de huidige stand?
Ik zat vanmorgen het taxatierapport eens wat beter te bekijken en zag dat ze het daar nog gekker gemaakt hadden met 259 m2 oppervlak voor het huis en 33 m2 voor de berging… (Zou 195 en 20 moeten zijn)Pannencouque schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:16:
Dan nog is het wel erg scheef. Ik vrees met grote vrezen voor onze beschikking van volgend jaar.
Gemeente maar eens gebeld en begreep dat er door een nieuwe manier van berekenen eea nog niet helemaal soepel liep. De afdeling taxaties had om een of andere reden nogal druk (
De afgesproken rente blijft. Een deel daarvan zijn opslagen en die kunnen er (soms) af. Het hangt van de bank af onder welke voorwaarden, maar ze zijn er wel flexibeler in geworden.Haassiej schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:46:
[...]
Gaat die risico toeslag af van je huidige rente %? Of veranderd dan ook gelijk je rente % naar de huidige stand?
hier gaat er ook iets niet helemaal goed. De OZB belasting staat wel op de papieren aanslag, maar niet op de digitale. En de afvalstoffenheffing precies andersomFarmerwood schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:08:
[...]
Ik zat vanmorgen het taxatierapport eens wat beter te bekijken en zag dat ze het daar nog gekker gemaakt hadden met 259 m2 oppervlak voor het huis en 33 m2 voor de berging… (Zou 195 en 20 moeten zijn)
Gemeente maar eens gebeld en begreep dat er door een nieuwe manier van berekenen eea nog niet helemaal soepel liep. De afdeling taxaties had om een of andere reden nogal druk () dus ik word word er nog over teruggebeld.
Ook maar eens bellen met de gemeente hoe dat nu zit
Hangt af van SKW/Woningborg maar bij Woningborg is gevel pas ‘gereed’ als er gemetseld is. Voeg en ruiten mogen nog ontbreken.Mryc schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:33:
Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar vraag het voor de zekerheid toch maar even na: we hebben nog geen factuur gekregen voor het gereedkomen van de buitengevel van het privé gedeelte (6), maar krijgen nu al wel de factuur van het waterdicht maken van het dak van het gebouw (7). Kan dat?
Maar als het dak al gereed is en de gevel nog niet, kun je in een dergelijk geval de facturen in de verkeerde volgorde ontvangen?Toppe schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:45:
[...]
Hangt af van SKW/Woningborg maar bij Woningborg is gevel pas ‘gereed’ als er gemetseld is. Voeg en ruiten mogen nog ontbreken.
Ja hoor! Ze moeten nou eenmaal de termijnen een nummertje geven maar die volgorde is niet de werk volgordeMryc schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:48:
[...]
Maar als het dak al gereed is en de gevel nog niet, kun je in een dergelijk geval de facturen in de verkeerde volgorde ontvangen?
[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 01-07-2022 20:57 ]
[ Voor 4% gewijzigd door HollovVpo1nt op 02-07-2022 13:15 ]
Nee. Hoe weet jou bank of je een retour doet?HollovVpo1nt schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:10:
***members only***
Het is tenslotte je eigen geld, waar je ook nog een redelijke rente over betaald. Je hebt bedrag X gekregen voor de uitbouw en of jij bij bedrijf Y iets koopt, retourneert en dit bij Z aanschaft, zal de bank een worst wezen. Depot heb je gekregen en daar moet je het mee doen.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:10:
***members only***
Mooi hoe je de echte reden in dit topic weglaat en in ander topic wel verteld.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:10:
***members only***

Voor de geïnteresseerde, hij wil het geld naar cash omzetten om zwart te kunnen betalen door de boel een beetje te bedonderen. Helaas kan dat zonder probleem inderdaad.
Asociaal zeg.colvano schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:22:
[...]
Mooi hoe je de echte reden in dit topic weglaat en in ander topic wel verteld.![]()
Voor de geïnteresseerde, hij wil het geld naar cash omzetten om zwart te kunnen betalen door de boel een beetje te bedonderen. Helaas kan dat zonder probleem inderdaad.
Misschien kun je zo wel geld uit je depot wegsluizen, maar dat bedrag mag je officieel dan niet aftrekken van de belasting. Of ben je ook nog van plan om belastingfraude te plegen, @HollovVpo1nt?
Nee dat moeten we niet hebben in dit topic waar al vele keren langsgekomen is dat je bij bepaalde tegelleggers of behangers kan kiezen voor een officiele of een lagere prijscolvano schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:22:
[...]
Mooi hoe je de echte reden in dit topic weglaat en in ander topic wel verteld.![]()
Euh welke dan? Dringend op zoek naar lagere prijzen namelijk, ben benieuwd of ik de officiële prijs betaal.Wolly schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:54:
[...]
Nee dat moeten we niet hebben in dit topic waar al vele keren langsgekomen is dat je bij bepaalde tegelleggers of behangers kan kiezen voor een officiele of een lagere prijs
Ze hebben het over contant of op factuur.iasix schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:54:
[...]
Euh welke dan? Dringend op zoek naar lagere prijzen namelijk, ben benieuwd of ik de officiële prijs betaal.
We gaan hier een beetje offtopic maar het is wel wat @Source90 ook zegt: het is jou geld dus ik zou niet inzien waarom het ‘bedonderen’ is of ‘asociaal’.colvano schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:22:
[...]
De banken staan dit zelf toe, weten dat het gebeurt en handelen er niet naar.
Lagere prijzen willen we allemaal wel maar komt het niet uit de breedte dan komt het wel uit de lengte.iasix schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:54:
[...]
Euh welke dan? Dringend op zoek naar lagere prijzen namelijk, ben benieuwd of ik de officiële prijs betaal.
Stukadoors, schilders, timmermannen, loodgieters, dakdekkers, hoveniers, stratenmakers, loonwerkers, elektriciens en alle andere die ik vergeten ben hebben één ding gemeen: Het is rete druk, klanten liggen voor het oprapen en in de financiële crisis waren ze allemaal te duur dus nu verdienen ze het lekker terug.
Gelijk hebben ze!
Je hebt toch gewoon facturen, alsof iemand van de belastingdienst gaat kijken hoeveel koppelingen of schroeven jij gebruikt hebt met je verbouwing.lizard87 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:06:
Je komt er inderdaad prima mee weg. Je moet alleen wel oppassen als ze het ooit zouden controleren, want over dat geld mag je natuurlijk geen hypotheekrente aftrek toepassen omdat je niet met facturen kunt onderbouwen dat je het ook op de juiste manier hebt uitgegeven.
Ik geloof niet dat je met schroeven retourneren een heel eind komt met cash betalen van je aannemerToppe schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:09:
[...]
Je hebt toch gewoon facturen, alsof iemand van de belastingdienst gaat kijken hoeveel koppelingen of schroeven jij gebruikt hebt met je verbouwing.
Twee douchesets?lizard87 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:31:
[...]
Ik geloof niet dat je met schroeven retourneren een heel eind komt met cash betalen van je aannemerTuurlijk gaan ze niet elk klein dingetje controleren, dat is niet te doen. Maar als jij je badkamer bestelt en weer terugstuurt, dan moet je daarna alsnog wel een badkamer vullen. En dan is het wat verdacht dat je 2 douchesets hebt opgevoerd voor je ene badkamer met 1 douche.
Het gaat er hier -volgens mij- over dat men een doucheset afneemt voor 10k, deze annuleert (wel de factuur hebt om in te dienen bij bouwdepot) en met de 10k die op eigen rekening wordt gestort, het elders zwart laat doen voor 7k en de overige 3k elders gebruikt.
Niemand heeft het volgens mij over tweemaal hetzelfde indienen. Dat zou wel een beetje dom zijn. Bij de bank kijken ze wel degelijk naar hetgeen je indient.
[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 02-07-2022 22:58 ]
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 18:05
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
:strip_exif()/f/image/GPnlR8iwlibWG4X0P0Mc1OHB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QpgVS7JaImMQoMqubnGe4GHg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E6bfLFq3sNKFr034ppxuxUWy.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevreden over onze inbetweens! Zeker overdag, want je kan wel goed naar buiten kijken, maar hebt toch privacy binnen. Echter twijfelen we of we voor de privacy in de avond/buitenhouden van de zon overdag, nog gordijnen willen over heel de breedte (en vanaf plafond, dus hoogteverschil met de inbetweens), of een zipscreen of iets dergelijks.
We hebben echter geen loze leidingen meer bij de achtergevel, maar als we voor een zipscreen gaan, zou ik hem vanaf de telefoon/ binnen in huis willen bedienen....iemand ideeën/goede ervaringen hiermee? Andere ideeën? Tips welkom!
Onderste foto is met alle hue lampen op 60% fel, maar ook gedimd kijk je er van buiten zo doorheen. Vandaar mijn vraag en de behoefte aan privacy + zonlicht nog meer buiten houden!
[ Voor 28% gewijzigd door Bteq op 03-07-2022 23:34 ]
Zipscreens koop je niet voor privacy, maar voor het buitenhouden van de zon en daarmee warmte. Prijzig geintje anders als het enkel voor privacy zou zijn. Die kun je overigens kopen met zonnepaneeltje als je geen loze leiding hebt liggen, maakt ze wel iets duurder. Volgens mij dan ook gewoon smart te maken.Bteq schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:05:
Vraagje! Tips welkom voor het volgende:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tevreden over onze inbetweens. Echter twijfelen we of we voor de privacy nog gordijnen willen over heel de breedte (en vanaf plafond, dus hoogteverschil met de inbetweens), of een zipscreen.
We hebben echter geen loze leidingen meer bij de achtergevel, maar als we voor een zipscreen gaan, zou ik hem uiteraard vanaf de telefoon willen bedienen....iemand ideeën/goede ervaringen hiermee?
Alternatief zou kunnen zijn om plissé of duette gordijnen te kopen
En uiteraard het buitenhouden van de zon (zal aanpassen), maar ze kunnen zeker ook privacy bieden als ik zo rond Google. Maar we zullen ook nog eens jouw tips doorlopen! Goede tip van de zonnepanelen variant. Heb N.O.M. dus vind dat wel wat hebben!Blik1984 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:11:
[...]
Zipscreens koop je niet voor privacy, maar voor het buitenhouden van de zon en daarmee warmte. Prijzig geintje anders als het enkel voor privacy zou zijn. Die kun je overigens kopen met zonnepaneeltje als je geen loze leiding hebt liggen, maakt ze wel iets duurder. Volgens mij dan ook gewoon smart te maken.
Alternatief zou kunnen zijn om plissé of duette gordijnen te kopen
[ Voor 6% gewijzigd door Bteq op 03-07-2022 23:26 ]
Ja, privacy geven ze ook wel, maar dat is niet het primaire doel van een zipscreen. Denk dat je voor een zipscreen van die grootte al snel richting de 2k gaat qua kosten. Dan zijn er goedkopere alternatieven die je privacy kunnen gevenBteq schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:12:
[...]
En uiteraard het buitenhouden van de zon (zal aanpassen), maar ze kunnen zeker ook privacy bieden als ik zo rond Google. Maar we zullen ook nog eens jouw tips doorlopen!
[ Voor 17% gewijzigd door Blik1984 op 03-07-2022 23:25 ]
Zipscreens doen net zoveel met privacy als je inbetweens. Doordat je dan twee lagen hebt, zal het iets sterker zijn, maar je hebt nog steeds dat wanneer het binnen licht is en buiten donker, dat je van binnen naar buiten niet kan zien en van buiten naar binnen wel. Overdag omgekeerde.Bteq schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tevreden over onze inbetweens. Zeker overdag, want je kan wel goed naar buiten kijken, maar hebt toch privacy binnen. Echter twijfelen we of we voor de privacy in de avond/buitenhouden van de zon nog gordijnen willen over heel de breedte (en vanaf plafond, dus hoogteverschil met de inbetweens), of een zipscreen of iets dergelijks.
We hebben echter geen loze leidingen meer bij de achtergevel, maar als we voor een zipscreen gaan, zou ik hem vanaf de telefoon/ binnen in huis willen bedienen....iemand ideeën/goede ervaringen hiermee? Andere ideeën? Tips welkom!
Onderste foto is met alle hue lampen op 60% fel, maar ook gedimd kijk je er van buiten zo doorheen. Vandaar mijn vraag!
Omdat we niet tevreden zijn met de privacy van de screens (ramen direct aan openbaar looppad) en met de warmte wel helpt, maar niet sterk genoeg is, gaan we onze screens vervangen voor rolluiken. Je kan ook kijken naar Roma buitenjaloezieën. Advies zou in ieder geval zijn om de ramen waar direct zon op kan staan wel iets van buitenzonwering te hebben, dat scheelt enorm in de warmteontwikkeling binnen.
Afhankelijk van het formaat per deel kan dat ook prima met zonnecellen, gaan wij ook grotendeels doen alleen de ramen op begane grond moeten we met 230V doen, omdat de 12V motoren niet het formaat raam kunnen wat we beneden hebben in 1 stuk per kant.
We hebben verder goede ervaringen met Somfy's elektrische bedieningen. We hebben voor binnen nog RTS, maar buiten gaan we wel IO type gebruiken, zodat je 2-weg communicatie hebt en dus weet hoe ver iets open is.
[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 03-07-2022 23:29 ]
Dank voor de tips! Weer een hoop af te speuren en te vergelijken haha. Wil vooral het gemak dat ik het van binnenuit kan bedienen (en helaas geen loze leiding of iets meer bij de achtergevel). Die Roma jaloezieën zien er ook chique uit zeg!BiG-GuY schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:27:
[...]
Zipscreens doen net zoveel met privacy als je inbetweens. Doordat je dan twee lagen hebt, zal het iets sterker zijn, maar je hebt nog steeds dat als het binnen licht is en buiten donker, dat je van binnen naar buiten niet kan zien en van buiten naar binnen wel. Overdag omgekeerde.
Omdat we niet tevreden zijn met de privacy van de screens (ramen direct aan openbaar looppad), gaan we onze screens vervangen voor rolluiken. Je kan ook kijken naar Roma buitenjaloezieën.
Afhankelijk van het formaat per deel kan dat ook prima met zonnecellen, gaan wij ook grotendeels doen alleen de ramen op begane grond moeten we met 230V doen, omdat de 12V motoren niet het formaat raam kunnen wat we beneden hebben in 1 stuk per kant.
We hebben verder goede ervaringen met Somfy's elektrische bedieningen. We hebben voor binnen nog RTS, maar buiten gaan we wel IO type gebruiken, zodat je 2-weg communicatie hebt en dus weet hoe ver iets open is.
Roma is wel het topsegment, maar we hebben de verschillende merken bekeken in verschillende showrooms en eigenlijk voldoen voor ons alleen die van Roma in kwaliteit en in opties voor de lamellen van de rolluiken. Zo gaan we van hun ook rolluikdeuren op onze nieuwe schuur/garage plaatsen, zodat we geen normale deuren meer nodig hebben daarin.Bteq schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:29:
[...]
Dank voor de tips! Weer een hoop af te speuren en te vergelijken haha. Wil vooral het gemak dat ik het van binnenuit kan bedienen (en helaas geen loze leiding of iets meer bij de achtergevel). Die Roma jaloezieën zien er ook chique uit zeg!
Qua motoren gebruiken het grootste deel van de merken Somfy motoren, zou ook geen ander merk willen. We hebben binnen tijdelijk BREL motoren gehad en het is duidelijk waar het prijsverschil met Somfy vandaan komt. Een Roma dealer kan je goed advies geven
Wij hebben deze met Somfy motor. Kan je ook in verduisterend uitvoeren. Zal niet veel goedkoper zijn dan screens (wij waren voor 360 breed en 260 hoog, in twee delen, circa 1500 kwijt (plus nog paar honderd Somfy Tahoma base), wel elektrisch bediend.Bteq schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:29:
[...]
Dank voor de tips! Weer een hoop af te speuren en te vergelijken haha. Wil vooral het gemak dat ik het van binnenuit kan bedienen (en helaas geen loze leiding of iets meer bij de achtergevel). Die Roma jaloezieën zien er ook chique uit zeg!
Je zou dan de Dimout of zelfs Blackout kunnen overwegen.
[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 04-07-2022 00:12 ]
Ze kunnen simpel de stroom van je buitenlamp aftakken, daar heb je geen loze leiding voor nodig.Bteq schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:29:
[...]
Met een beetje pielen kan dat zelfs onzichtbaar.
Hoe vaak gebruik je die deuren overdag? Als je een screen gaat plaatsen en die overdag dicht doet als zonwering, dan wil je hem niet iedere keer dat je even naar binnen of buiten wilt open en weer dicht moeten doen. Dan gaat hij in de praktijk alleen als zonwering werken op dagen dat je niet thuis bent.Bteq schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tevreden over onze inbetweens! Zeker overdag, want je kan wel goed naar buiten kijken, maar hebt toch privacy binnen. Echter twijfelen we of we voor de privacy in de avond/buitenhouden van de zon overdag, nog gordijnen willen over heel de breedte (en vanaf plafond, dus hoogteverschil met de inbetweens), of een zipscreen of iets dergelijks.
Onderste foto is met alle hue lampen op 60% fel, maar ook gedimd kijk je er van buiten zo doorheen. Vandaar mijn vraag en de behoefte aan privacy + zonlicht nog meer buiten houden!
Wij hebben om die reden nu als zonwering bij de schuifpui een pergola geplaatst die we laten begroeien met een druif.
Binnen hangt bij ons nu ook alleen een inbetween, maar we hebben geen inkijk vanaf de straat aan die kant. Anders hadden we er een gordijn bij gehangen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uTC4l2ktoSUufVeX4NsN8hFK.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 04-07-2022 08:00 ]
Precies ook dat. We gebruiken de deuren achter redelijk veel (parkeerplaats achter). Wellicht toch maar voor gordijnen gaan?! Heel mooi die pergola! Thanks voor de tips allen.Farmerwood schreef op maandag 4 juli 2022 @ 06:49:
[...]
Hoe vaak gebruik je die deuren overdag? Als je een screen gaat plaatsen en die overdag dicht doet als zonwering, dan wil je hem niet iedere keer dat je even naar binnen of buiten wilt open en weer dicht moeten doen. Dan gaat hij in de praktijk alleen als zonwering werken op dagen dat je niet thuis bent.
Wij hebben om die reden nu als zonwering bij de schuifpui een pergola geplaatst die we laten begroeien met een druif.
Binnen hangt een bij ons nu ook alleen een inbetween, maar we hebben geen inkijk vanaf de straat aan die kant. Anders hadden we er een gordijn bij gehangen.
[Afbeelding]
Thanks! Vandaag weer een hoop uit te zoeken haha.Source90 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:04:
[...]
Wij hebben deze met Somfy motor. Kan je ook in verduisterend uitvoeren. Zal niet veel goedkoper zijn dan screens (wij waren voor 360 breed en 260 hoog, in twee delen, circa 1500 kwijt (plus nog paar honderd Somfy Tahoma base), wel elektrisch bediend.
Je zou dan de Dimout of zelfs Blackout kunnen overwegen.
Gewoon de palen aan twee kanten betimmeren ipv een paneel ertussen.El-Vder schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:29:
@Farmerwood mag ik vragen welke schutting jullie daar hebben staan? Vind het wel mooi dat je geen onderbreking van de palen ziet.
[ Voor 4% gewijzigd door Deleon78 op 04-07-2022 08:51 ]
Werkt fantastisch. Twee nadelen echter: wespen en blauwe vlekken op je terras.Farmerwood schreef op maandag 4 juli 2022 @ 06:49:
[...]
Hoe vaak gebruik je die deuren overdag? Als je een screen gaat plaatsen en die overdag dicht doet als zonwering, dan wil je hem niet iedere keer dat je even naar binnen of buiten wilt open en weer dicht moeten doen. Dan gaat hij in de praktijk alleen als zonwering werken op dagen dat je niet thuis bent.
Binnen hangt bij ons nu ook alleen een inbetween, maar we hebben geen inkijk vanaf de straat aan die kant. Anders hadden we er een gordijn bij gehangen.
[Afbeelding]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik heb gewoon een standaard Somfy LT50 motor genomen. Scheelde me 150 euro per rolluik (en we hebben er 7). Vervolgens alles zelf geautomatiseerd met Shelly 2.5 voor 22 euro per stuk.Bteq schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:25:
[...]
Thanks! Vandaag weer een hoop uit te zoeken haha.
Daarmee kun je alles remote aansturen, heb je ook terugkoppeling en in tegenstelling tot die Somfy IO integreerd dit naadloos met de verschillende domoticapakketten.
Gewoon kwestie van geen kant en klare schuttingdelen kopen, maar palen (laten) plaatsen en planken er tegenaan schroeven.El-Vder schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:29:
@Farmerwood mag ik vragen welke schutting jullie daar hebben staan? Vind het wel mooi dat je geen onderbreking van de palen ziet.
Mijn zusje heeft dezelfde druif staan en nauwelijks last van wespen. We gaan het zien. In het uiterste geval knippen we elk jaar de druiven er direct uit.big bang schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:58:
[...]
Werkt fantastisch. Twee nadelen echter: wespen en blauwe vlekken op je terras.
Doel was een pergola die in de zomer dicht is en in de winter open om dan juist wel licht binnen te krijgen.
Voor dat doel overwegen wij een schaduwdoek over de pergola. Bij warmte en zon kunnen we dan het schaduwdoek gebruiken en als we licht nodig hebben trekken we het schaduwdoek weer in.Farmerwood schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:24:
Mijn zusje heeft dezelfde druif staan en nauwelijks last van wespen. We gaan het zien. In het uiterste geval knippen we elk jaar de druiven er direct uit.
Doel was een pergola die in de zomer dicht is en in de winter open om dan juist wel licht binnen te krijgen.
Ben er alleen nog niet 100% over uit of dit de gewenste oplossing gaat zijn
Dat is nog een backup die ik heb ja. 4 haakjes erin en een doek ertussen wanneer nodig. Maar vond de groene optie mooier.Blik1984 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:30:
[...]
Voor dat doel overwegen wij een schaduwdoek over de pergola. Bij warmte en zon kunnen we dan het schaduwdoek gebruiken en als we licht nodig hebben trekken we het schaduwdoek weer in.
Ben er alleen nog niet 100% over uit of dit de gewenste oplossing gaat zijn
Ik denk dat, tenzij je een wespen allergie hebt, de voordelen al snel opwegen tegen de nadelen. Bijkomend voordeel: gratis druivenFarmerwood schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:24:
[...]
Mijn zusje heeft dezelfde druif staan en nauwelijks last van wespen. We gaan het zien. In het uiterste geval knippen we elk jaar de druiven er direct uit.
De blauwe plekken komen trouwens ook niet alleen van de druiven zelf, maar ook van de vogels die de druiven eten...
[ Voor 10% gewijzigd door big bang op 04-07-2022 11:26 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Schilder wil natuurlijk ook wat verdienen en dat mag wat mij betreft (30% goedkoper), maar als de kleur niet goed / hetzelfde is dan is de vrouw natuurlijk niet blij
Je hebt ook schaduwdoek dat je via geleiders open en dicht kan trekken. Dus het hangt er permanent in, maar je kunt zelf kiezen of het open of dicht isFarmerwood schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:45:
[...]
Dat is nog een backup die ik heb ja. 4 haakjes erin en een doek ertussen wanneer nodig. Maar vond de groene optie mooier.
***members only***
Tegen vrouw: Welke kleur farrow and ball doen we?Workaholic schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:42:
Vrouw wil graag verf van farrow and ball. Schilder zegt dat je puur voor het merk betaald en dat hij adv kleurcodes de verf kan namaken - ook afneembaar. Wat is jullie ervaring / advies?
Schilder wil natuurlijk ook wat verdienen en dat mag wat mij betreft (30% goedkoper), maar als de kleur niet goed / hetzelfde is dan is de vrouw natuurlijk niet blij
Tegen schilder: Deze kleur; we zeggen wel dat het farrow and ball is
----
Hier hebben wij een Gamma kleur gevonden die wij mooi vonden (is volgens mij ook gewoon een RAL-nummer met eigen naampje eraan). Heeft onze schilder gemaakt met Sikkens.
Tester van gekocht en op stukje gespannen renovlies en er naast gehouden; is exact dezelfde kleur.
[ Voor 25% gewijzigd door Source90 op 04-07-2022 12:01 ]
Bij ons zat een wezenlijk verschil tussen 2 verschillende merken / soorten verf. Gelukkig beviel de laatste laag het beste 🥳Source90 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:58:
[...]
Tegen vrouw: Welke kleur farrow and ball doen we?
Tegen schilder: Deze kleur; we zeggen wel dat het farrow and ball is![]()
Als het op de muur zit, zie je het merkje niet.. Kleurcode is belangrijker.
----
Hier hebben wij een Gamma kleur gevonden die wij mooi vonden (is volgens mij ook gewoon een RAL-nummer met eigen naampje eraan). Heeft onze schilder gemaakt met Sikkens.
Tester van gekocht en op stukje gespannen renovlies en er naast gehouden; is exact dezelfde kleur.
Ik heb het wel gehad dat een kleur in sigma gemend niet hetzelfde was als de Pure and Original kleur die ik graag wou.
Dit kwam doordat de pigmenten en basis van de Pure and Original verf anders is dan de mengmachines voor bijvoorbeeld sikkens/sigma etc. Dit was echt krijtverf versus latex en daar zie je wel degelijk verschil in de kleur. Farrow en Ball heeft afhankelijk van de serie dus ook kleuren op krijtbasis en die zullen niet hetzelfde eruit komen als latex verf.
Als je er wat tijd in wilt steken kan je een alternatief van sigma of sikkens zoeken die heel erg in de buurt komt, dan heb je meer kans dat het overeenkomt.
Wel prima ervaringen met sikkens/karwei/sigma kleuren gemend in een pot sikkens/sigma of iets dergelijks.
Ik vroeg me af of jullie je ervaring zouden kunnen delen mbt de bouwrente en de aflossing tijdens de bouwfase.
Ik begreep dat je begint met betalen vanaf het tekenen bij de notaris, maar nog niet het volle bedrag. Ons project zal 1,5 jaar ongeveer duren vanaf de bouw. Hoe is dat bij jullie verkopen qua lasten in de tussentijd? Betaalde je bijvoorbeeld al snel de volle maandelijkse prijs of gebeurde dat pas aan het eind?
Wanneer het bouwdepot nog vol is betaal je alleen de aflossing iedere maand. Maar hoogstwaarschijnlijk betaal je de grond niet uit eigen zak en gaat daar een deel van uit de bouwdepot. Je betaalt vanaf dat moment alleen rente over het bedrag wat uit het depot is gehaald.Olivertwist278 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:59:
Hallo allemaal,
Ik vroeg me af of jullie je ervaring zouden kunnen delen mbt de bouwrente en de aflossing tijdens de bouwfase.
Ik begreep dat je begint met betalen vanaf het tekenen bij de notaris, maar nog niet het volle bedrag. Ons project zal 1,5 jaar ongeveer duren vanaf de bouw. Hoe is dat bij jullie verkopen qua lasten in de tussentijd? Betaalde je bijvoorbeeld al snel de volle maandelijkse prijs of gebeurde dat pas aan het eind?
Als het goed is heb je van de aannemer een specificatie gekregen met de termijnbedragen, daar op staat wanneer er een bepaald % betaald moet worden. De lasten groeien naarmate dat de bouw bepaalde mijlpalen bereikt.
Wij hebben het volgende schema:
1 Grond, zie onlosmakelijke koopovereenkomst 0
2 Te declareren zodra met de bouw van de woning een aanvang is gemaakt 7,5
3 Te declareren na het gereedkomen van de ruwe begane grondvloer van de woning 20
4 Te declareren na het gereedkomen van de ruwe eerste verdiepingsvloer van de woning 7,5
5 Te declareren na het gereedkomen van de ruwe tweede verdiepingsvloer van de woning 7,5
6 Te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels begane grond van de woning 7,5
7 Te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels verdiepingen van de woning 7,5
8 Te declareren na het waterdicht maken van het dak van de woning 11
9 Te declareren na het aanbrengen van de dekvloeren* 10
10 €.................. na het leveren en aanbrengen van PV panelen (dit bedrag wordt in mindering gebracht op termijn 11) 0
11 Te declareren na het gereedkomen van het stuc-, spuit- en tegelwerk van de woning 11,5
12 Te declareren bij oplevering van de woning, te betalen vóór oplevering van de woning 10
[ Voor 33% gewijzigd door Facerafter op 04-07-2022 14:10 ]
Dat is niet overal zo.Facerafter schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:05:
[...]
Wanneer het bouwdepot nog vol is betaal je alleen de aflossing iedere maand. Maar hoogstwaarschijnlijk betaal je de grond niet uit eigen zak en gaat daar een deel van uit de bouwdepot. Je betaalt vanaf dat moment alleen rente over het bedrag wat uit het depot is gehaald.
Als het goed is heb je van de aannemer een specificatie gekregen met de termijnbedragen, daar op staat wanneer er een bepaald % betaald moet worden. De lasten groeien naarmate dat de bouw bepaalde mijlpalen bereikt.
Wij hadden het volgende schema:
3 Te declareren na het gereedkomen van de ruwe begane grondvloer van de woning 20
4 Te declareren na het gereedkomen van de ruwe eerste verdiepingsvloer van de woning 7,5
5 Te declareren na het gereedkomen van de ruwe tweede verdiepingsvloer van de woning 7,5
6 Te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels begane grond van de woning 7,5
7 Te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels verdiepingen van de woning 7,5
10 €.................. na het leveren en aanbrengen van PV panelen (dit bedrag wordt in mindering gebracht op termijn 11) 0
11 Te declareren na het gereedkomen van het stuc-, spuit- en tegelwerk van de woning 11,5
12 Te declareren bij oplevering van de woning, te betalen vóór oplevering van de woning 10
Ik betaal direct de volle mep, dus mijn volledige hypotheekbedrag. Echter, krijg ik de rente, over het bedrag wat nog niet gebruikt is uit het bouwdepot terug gestort ín het bouwdepot..
Vraag dus goed na bij je hypotheekverstrekker welk model ze hanteren.
Dus dan word je bouwdepot iedere maand opgehoogd met de rente? Dan blijven je kosten effectief hetzelfde, alleen is je cashflow nadeel groter.Fethoz69 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:10:
[...]
Dat is niet overal zo.
Ik betaal direct de volle mep, dus mijn volledige hypotheekbedrag. Echter, krijg ik de rente, over het bedrag wat nog niet gebruikt is uit het bouwdepot terug gestort ín het bouwdepot..
Waar moet ik aan denken? Is de rente die je terug krijg betaalt een forse korting in het begin op de maandlasten of gaat het om bijv maar 10%?Fethoz69 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:10:
[...]
Dat is niet overal zo.
Wij betaalde de termijnen zoals hierboven ook gedeeld en niet de volle mep (van de hele hypotheek).Fethoz69 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:10:
[...]
Dat is niet overal zo.
Wel kregen wij positieve rente over het bedrag in het bouwdepot wat nog niet gebruikt was. Streepte elkaar op gegeven moment weg.
Stel; bouwdepot van 30.000 en niets gebruikt; kreeg ik daar 2,1% positieve rente over.
Wanneer ik facturen had ingediend en er stond nog 20.000, ontving ik over die 20k positieve rente.
Bij Florius Profijt drie plus drie hypotheek.
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 04-07-2022 14:26 ]
Ik ga het even na dan bij de aannemer! Ik kreeg alleen te horen dat er termijnen waren en dat de facturen hiervan vanzelf verstuurd zullen worden. Maar ik was vooral benieuwd naar hoeveel men per termijn betaalt. Dus bijvoorbeeld van de 1,5 jaar bouw betaal je eerste 6 maanden 50%, na 1 jaar 75% en na 1,5 jaar 100% van je maandbedrag (als voorbeeld)Facerafter schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:05:
[...]
Wanneer het bouwdepot nog vol is betaal je alleen de aflossing iedere maand. Maar hoogstwaarschijnlijk betaal je de grond niet uit eigen zak en gaat daar een deel van uit de bouwdepot. Je betaalt vanaf dat moment alleen rente over het bedrag wat uit het depot is gehaald.
Wij hebben het volgende schema:
Dat is alleen nog niet duidelijk voor mij
Maar je lost wel direct af op je totale hypotheek bedrag.
Zoals hierboven ook al aangegeven wordt, je cashflow wordt hierdoor anders.
Ik had het persoonlijk liever anders gehad, gewoon betalen voor wat ik gebruik en dat de te betalen maandlast langzaam aan meer wordt.

Het is best vervelend wonen zo, met dubbele maandlasten

[ Voor 12% gewijzigd door Fethoz69 op 04-07-2022 14:35 ]
Maakt voor cashflow toch niet uit? Je betaalt aan de ene kant 1,2% rente en krijgt aan de andere kant 1,2% rente terug over het deel wat je nog niet gebruikt hebt.Fethoz69 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:32:
Ja ik ging er ook vanuit dat ik alleen betaalde waarvoor er geld uit het depot ging. Maar mijn hypotheekverstrekker vind dat zij het totale bedrag reserveren, in een bouwdepot. Wij betalen dus het volledige bedrag, en krijgen 1,2% rente op het gedeelte wat we niet gebruiken.
Ik had het persoonlijk liever anders gehad, gewoon betalen voor wat ik gebruik en dat de te betalen maandlast langzaam aan meer wordt.
Bij ons zit er wel 1 dag verschil in, dus daar pakt de bank wel weer 1 dag rente elke maand.
Blij dat het bij ons niet zo ging. Wij hadden slechts een maand of 3 volledig dubbele lasten, de rest van het jaar mondjes maat wat meer betalen, na elke factuur.Fethoz69 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:32:
Ja ik ging er ook vanuit dat ik alleen betaalde waarvoor er geld uit het depot ging. Maar mijn hypotheekverstrekker vind dat zij het totale bedrag reserveren, in een bouwdepot. Wij betalen dus het volledige bedrag, en krijgen 1,2% rente op het gedeelte wat we niet gebruiken.
Hypotheek stond apart van bouwdepot bij ons.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.