Tijdens de vooroplevering zag ik dat de lichtpunten tegenwoordig van een centraaldoos zijn voorzien waar een fase en nul aansluiting op zitten. Nu vroeg ik me af of de aarde niet verplicht is bij lichtpunten? Is het ontbreken van de aardedraad bij een lichtpunt een opleverpunten of niet?
Grote kans dat de aarde draad onder de deksel zit aangezien een groot deel van de lampen niet eens een aarde aansluiting heeftHomer-Simpson schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:42:
Tijdens de vooroplevering zag ik dat de lichtpunten tegenwoordig van een centraaldoos zijn voorzien waar een fase en nul aansluiting op zitten. Nu vroeg ik me af of de aarde niet verplicht is bij lichtpunten? Is het ontbreken van de aardedraad bij een lichtpunt een opleverpunten of niet?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Bij ons stak de aardedraad bij alle centraaldozen uit een los gat in de afdekplaat in tegenstelling tot de andere 2 die in een kroonsteentje zitten dat in de afdekplaat verwerkt zit, maar sowieso goed om even te checken, want voor zover ik weet hoort die er gewoon te zijn.Toppe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:52:
[...]
Grote kans dat de aarde draad onder de deksel zit aangezien een groot deel van de lampen niet eens een aarde aansluiting heeft
Dank voor de snelle reacties. Ik ga het noteren om te checken tijdens de oplevering. Nu nog trapje meenemen want met die plafondhoogtes van tegenwoordig

+1, hier ook precies op die manier opgeleverdFarmerwood schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:06:
[...]
Bij ons stak de aardedraad bij alle centraaldozen uit een los gat in de afdekplaat in tegenstelling tot de andere 2 die in een kroonsteentje zitten dat in de afdekplaat verwerkt zit, maar sowieso goed om even te checken, want voor zover ik weet hoort die er gewoon te zijn.
Hier stak een deel uit, deel verstopt. Zelfs nog 2 stuks waar helemaal geen draden uitstaken. Lekker makkelijk, vers kapje er op en die is gewoon bruikbaar in tegenstelling tot die spachtelputz exemplarenFarmerwood schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:06:
[...]
Bij ons stak de aardedraad bij alle centraaldozen uit een los gat in de afdekplaat in tegenstelling tot de andere 2 die in een kroonsteentje zitten dat in de afdekplaat verwerkt zit, maar sowieso goed om even te checken, want voor zover ik weet hoort die er gewoon te zijn.
Met een berg Spachtelputz erop 🤡SquareOne schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:10:
[...]
+1, hier ook precies op die manier opgeleverd
Ik heb wat vragen mbt zonnepanelen en stucwerk voor onze nieuwbouw woning.
Zonnepanelen:
Op ons zuidoost dak komen standaard 6 panelen, meer kan niet vanwege een dakkapel.
Wij kunnen ongeveer 10 panelen extra kwijt op het noordwest dak. Er staan vrij hoge bomen aan deze kant van zo’n 15 meter. Gaan zonnepanelen hier rendabel genoeg zijn? De hoek van het dak is 42°.
We hebben een carport op het zuidwesten. Deze heeft een mos sedum bedekking. Iemand ervaring met panelen boven mossedum plaatsen? Is het erg nadelig voor het mossedum door de schaduw?
Stucwerk:
Wij kunnen als minderwerk kiezen om de plafonds zonder spuitwerk/reparaties te laten opleveren. Is dit aan te raden als wij de plafonds achteraf willen laten glad stucen? Of werken stucadoors liever op een plafond met spuitwerk erop?
Hoe ver voor de oplevering (om en nabij) is te adviseren om een aannemer te gaan regelen voor het afwerken van de woning (stucen, spraypainting, etc)?
Bedankt alvast voor de tips!
Zonnepanelen:
Op ons zuidoost dak komen standaard 6 panelen, meer kan niet vanwege een dakkapel.
Wij kunnen ongeveer 10 panelen extra kwijt op het noordwest dak. Er staan vrij hoge bomen aan deze kant van zo’n 15 meter. Gaan zonnepanelen hier rendabel genoeg zijn? De hoek van het dak is 42°.
We hebben een carport op het zuidwesten. Deze heeft een mos sedum bedekking. Iemand ervaring met panelen boven mossedum plaatsen? Is het erg nadelig voor het mossedum door de schaduw?
Stucwerk:
Wij kunnen als minderwerk kiezen om de plafonds zonder spuitwerk/reparaties te laten opleveren. Is dit aan te raden als wij de plafonds achteraf willen laten glad stucen? Of werken stucadoors liever op een plafond met spuitwerk erop?
Hoe ver voor de oplevering (om en nabij) is te adviseren om een aannemer te gaan regelen voor het afwerken van de woning (stucen, spraypainting, etc)?
Als je uit gaat van zelf gebruiken i.p.v. salderen wat afgeschaft gaat worden, wil je liever panelen op het westen hebben dan alles 100% zuid. Groot gebruikers zoals verwarming (bij thuiskomst na werk), oven/fornuis (bij diner) en auto (bij thuiskomst na werk) kunnen allemaal nog op de zonne-energie van het zuid/zuid-west profiteren. Zeker in de avonden in het voorjaar en najaar zal je op het westen een stuk meer profiteren voor eigen gebruik dan het zuiden.Angriebirdie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:45:
Zonnepanelen:
Zou wel optimizers adviseren met bomen, etc.
Zelf weinig ervaring met dergelijke sedum bedekking. Ik zou zeggen dat die het juist goed doen op zon.. Als je dan alles gaat afdekken met 100% schaduw (of je moet glazen / Bi-Facial zonnepanelen kopen) lijkt mij dat niet goed voor de groei van je dakje.We hebben een carport op het zuidwesten. Deze heeft een mos sedum bedekking. Iemand ervaring met panelen boven mossedum plaatsen? Is het erg nadelig voor het mossedum door de schaduw?
Ik zou dit redelijk ver van te voren vastleggen. Werklui komen nu om in het werk. Beter om het dan vast te leggen met een indicatie ("oplevering Q1 2023") dan er achter komen dat de betere al vol zitten.Hoe ver voor de oplevering (om en nabij) is te adviseren om een aannemer te gaan regelen voor het afwerken van de woning (stucen, spraypainting, etc)?
Onze schilder (wij hebben reno gekozen) was in zijn agenda al aan het plannen voor september.. En dat was afgelopen februari al...

Ik kan me voorstellen dat een groendak dat constant in de schaduw ligt, een geeldak wordt. Plus vergis je niet in dat een groendak al wat extra weegt, kan de dakconstructie dan ook nog panelen aan?Angriebirdie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:45:
Zonnepanelen:
Mbt de rest: ik vind 6 panelen bij een dakkapel niet veel. Afhankelijk van je dak kunnen er soms meer (wij hebben er bijv acht door te variëren met portrait en landscape). En mogelijk kun je het dak van je dakkapel laten verstevigen zodat ook daar panelen op kunnen?
Even uit de oude doos, maar ben je uiteindelijk voor deze tegel gegaan, Source90? Wij hebben deze ook op het oog, maar hebben hem nog nergens 'in het echt' kunnen zien, dus zijn benieuwd naar ervaringen er mee.Source90 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 00:49:
Heeft iemand ervaring met
***members only***
Opzich behoorlijk positieve reviews op Google. Hedendaags weet je echter niet meer wat fake is en echt
Eerstehands ervaring van een mede-tweaker is altijd mooi meegenomen.
Deze partij heeft een mooie lijn tegels. Met name de Marazzi Planet spreekt ons aan.
Ook daar weer de vraag of iemand deze lijn kent? Of is alles van Merazzi wel als kwalitatief okay te bestempelen?
En waar staat een Supergrass Ekho qua kwaliteit?
Waar we hem kopen is mij om het even, het liefst gewoon voor de laagste prijs.
[ Voor 5% gewijzigd door NCSmits op 27-06-2022 08:10 ]
Nee, wij zijn uiteindelijk bij Regge uitgekomen. Scheelde een hoop geld.NCSmits schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:10:
[...]
Even uit de oude doos, maar ben je uiteindelijk voor deze tegel gegaan, Source90? Wij hebben deze ook op het oog, maar hebben hem nog nergens 'in het echt' kunnen zien, dus zijn benieuwd naar ervaringen er mee.
Waar we hem kopen is mij om het even, het liefst gewoon voor de laagste prijs.Tegelzetter hebben we al.
Maar voor welke tegel ben je gegaan? Als je de Marazzi Planet op het oog had zal je uiteindelijk keuze er niet ver vanaf liggen gok ik zoSource90 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:02:
[...]
Nee, wij zijn uiteindelijk bij Regge uitgekomen. Scheelde een hoop geld.
De Ragno Woodtale QuerciaNCSmits schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:05:
[...]
Maar voor welke tegel ben je gegaan? Als je de Marazzi Planet op het oog had zal je uiteindelijk keuze er niet ver vanaf liggen gok ik zo
:strip_exif()/f/image/ddpz6RY18VhvZHrEbxAttIhH.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is deze week trouwens Summer Sale bij Regge, dus sla je slag 
Wij kregen echter maar 10% korting op de tegels. Dat hadden we er buiten de Summer Sale ook wel van af kunnen onderhandelen denk ik
Wij kregen echter maar 10% korting op de tegels. Dat hadden we er buiten de Summer Sale ook wel van af kunnen onderhandelen denk ik
EU DNS: 86.54.11.100
Dat hele kleine stukje tegel tegen de muur...
Ik ben afgelopen zaterdag ook langs geweest bij Regge voor tuintegels en het ophalen van waar extra pakken van bovenstaande tegel voor in de veranda.c-nan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:24:
Het is deze week trouwens Summer Sale bij Regge, dus sla je slag
De showroom viel mij tegen, idem voor wat ze hebben aan tegels voor de tuin. Ze gaan wel binnenkort verhuizen naar een mooiere locatie voor de binnen tegels.
Toen ik de tegels kocht (augustus 21) heb ik bijna 50% korting gekregen op de tegels. Bij Middag Leerdam betaalde ik 55€/m2 (advies was ergens in de 60) en met de summer sale van Regge kreeg ik ze voor 32,50/m2.
Volgens mij is het nu slechts een selectie tegels met hogere korting in de summer sale.
Zie je met een plint niets meer vankeeperson schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:32:
[...]
Inmiddels al bewoond en de woning aangekleed, maar was mij eerlijk gezegd niet eerder opgevallen
[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 27-06-2022 09:37 ]
Dat stopcontact wat scheef zit valt meer opkeeperson schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:32:
[...]
Wij zijn begin mei in de showroom geweest (en met de eigenaar ook in de nieuwe/toekomstige showroom). Toen een prijs van 59,- gekregen. We hadden nog geen akkoord gegeven omdat ik hoopte dat er nog een summer sale zou komenSource90 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:34:
[...]
Ik ben afgelopen zaterdag ook langs geweest bij Regge voor tuintegels en het ophalen van waar extra pakken van bovenstaande tegel voor in de veranda.
De showroom viel mij tegen, idem voor wat ze hebben aan tegels voor de tuin. Ze gaan wel binnenkort verhuizen naar een mooiere locatie voor de binnen tegels.
Toen ik de tegels kocht (augustus 21) heb ik bijna 50% korting gekregen op de tegels. Bij Middag Leerdam betaalde ik 55€/m2 (advies was ergens in de 60) en met de summer sale van Regge kreeg ik ze voor 32,50/m2.
Volgens mij is het nu slechts een selectie tegels met hogere korting in de summer sale.
Met de sale dus iets van 10% korting gekregen.
EU DNS: 86.54.11.100
Bedankt voor je reactie! Mag ik vragen wat er verder in jou ikb zit? Mijn ebb bestaat alleen maar uit een budget die ik kan laten uit betalen of vakantiedagen mee kan kopen.Takkeding schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:22:
[...]
Bij mij telde ze van het IKB alleen het bovenwettelijk verlof niet mee op dacht ik. Maar kan ook de levensloop vergoeding zijn, ging in ieder geval om vrijwel geen geld wat hij niet mee mocht tellen. Heb gezeten met een adviseur van de SNS.
Electro dient gewoon in orde te zijn. Je hoeft echt niet elke centraaldoos tijdens de oplevering open te schroeven om dat te inspecteren.Homer-Simpson schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:13:
Dank voor de snelle reacties. Ik ga het noteren om te checken tijdens de oplevering. Nu nog trapje meenemen want met die plafondhoogtes van tegenwoordig
Als je na 3 weken een aarde draad mist, is de bouwer gewoon verplicht om dat in orde te maken.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Heb het opgezocht en het betrof denk ik de bovenwettelijke uren, hoorde vandaag een collega die dat niet mee mocht laten tellen omdat zijn adviseur dat zag als vakantieuren en die mogen niet als loon gezien worden. De opbouw van het IKB:Olivertwist278 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:31:
[...]
Bedankt voor je reactie! Mag ik vragen wat er verder in jou ikb zit? Mijn ebb bestaat alleen maar uit een budget die ik kan laten uit betalen of vakantiedagen mee kan kopen.
Het IKB bestaat uit:
• de vakantietoelage (8%),
• de eindejaarsuitkering (6,75%),
• de levensloopbijdrage (1,5%) en
• 14,40 bovenwettelijke verlofuren (0,8%).
Vandaag een nieuwsbrief gekregen van de aannemer, de eerste kappen komen op de huizen nog voor de start van de bouwvak, dat klinkt in ieder geval als vrij snel (4 maanden na start bouw). Ik snap dat het heel verschillend is per project. Maar wat is een beetje een realistische resterende bouwtijd voor het afbouwen van een huis als de kap erop staat?
edit:
nvm, zag dat @rubenos dezelfde vraag 5 weken geleden ook gesteld had, kwam niet echt een sluitend antwoord naar boven, ook omdat de manier van bouwen echt kan verschillen per aannemer.
edit:
nvm, zag dat @rubenos dezelfde vraag 5 weken geleden ook gesteld had, kwam niet echt een sluitend antwoord naar boven, ook omdat de manier van bouwen echt kan verschillen per aannemer.
[ Voor 21% gewijzigd door Blik1984 op 27-06-2022 13:52 ]
@Blik1984 bij ons duurde het toen nog 7 maanden, maar bij ons zat het dak er ook pas na 10/11 maanden op
dat is een aardig lange bouwtijd, waarom duurde het zo lang voor de kap erop zat?Ascension schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:49:
@Blik1984 bij ons duurde het toen nog 7 maanden, maar bij ons zat het dak er ook pas na 10/11 maanden op
Hier duurde het 15 maanden na kap, maar ik heb ook het laatste bouwnummer. Huizen zijn al ruim 2 maanden klaar, maar ze leveren slechts 5 woningen per week op. Er werkt ook niemand meer op de bouwplaats, enkel opleverpunten van andere bewoners. Over twee weken zijn we pas aan de beurt...Blik1984 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:46:
Vandaag een nieuwsbrief gekregen van de aannemer, de eerste kappen komen op de huizen nog voor de start van de bouwvak, dat klinkt in ieder geval als vrij snel (4 maanden na start bouw). Ik snap dat het heel verschillend is per project. Maar wat is een beetje een realistische resterende bouwtijd voor het afbouwen van een huis als de kap erop staat?
Bij ons is 11 mei de kap erop gekomen.Blik1984 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:46:
Oplevering staat gepland voor week 39, bijna 5 maand bouwtijd dan nog inclusief bouwvak.
Geen idee, de aannemer was niet heel scheutig in informatie verstrekken mbt de planning. Bleef bij algemeenheden als tekort aan materialen en personeel.Blik1984 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:52:
[...]
dat is een aardig lange bouwtijd, waarom duurde het zo lang voor de kap erop zat?
Hier, 2 onder 1 kap, was in juni start bouw, september zat het dak erop en in januari oplevering. Dus was grofweg halverwege bij ons.Blik1984 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:46:
edit:
Wow, klinkt als heel lang, ook als ik de andere reacties een beetje lees. En wat ontzettend zuur dat je terwijl je huis al klaar is nog 3 maanden moet wachten, lijkt erop dat de planning een beetje heeft lopen slapen en dat ze voor iets kleins de eerste opleveringen hebben moeten laten wachtenMr. Stom schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:53:
[...]
Hier duurde het 15 maanden na kap, maar ik heb ook het laatste bouwnummer. Huizen zijn al ruim 2 maanden klaar, maar ze leveren slechts 5 woningen per week op. Er werkt ook niemand meer op de bouwplaats, enkel opleverpunten van andere bewoners. Over twee weken zijn we pas aan de beurt...
Farmerwood schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:04:
[...]
Hier, 2 onder 1 kap, was in juni start bouw, september zat het dak erop en in januari oplevering. Dus was grofweg halverwege bij ons.
Thanks, in beide gevallen dus nog grofweg 5-6 maanden dus.skate master schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:59:
[...]
Bij ons is 11 mei de kap erop gekomen.
Oplevering staat gepland voor week 39, bijna 5 maand bouwtijd dan nog inclusief bouwvak.
Ze waren vergeten een vergunning aan te vragen voor het straatwerk. Dat resulteerde in 3 maanden vertraging. Meer woningen per week willen ze niet opleveren, men was bang dat alle oplevertpunten dan ineens kwamen (waarbij uiteindelijk bijna niemand meer dan 10 opleverpunten had en dit totaal onnodig bleek). Uiteindelijk krijg ik de woning één dag voor het verstrijken van de maximale bouwtijd opgeleverd.Blik1984 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:17:
[...]
Wow, klinkt als heel lang, ook als ik de andere reacties een beetje lees. En wat ontzettend zuur dat je terwijl je huis al klaar is nog 3 maanden moet wachten, lijkt erop dat de planning een beetje heeft lopen slapen en dat ze voor iets kleins de eerste opleveringen hebben moeten laten wachten
bij ons was het dak ook vrij snel, daarna nog zeker 6-7 maanden moeten wachten.Blik1984 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:46:
edit:
Ik vraag me altijd af met die lange bouwtijden waar je precies op wacht. Heeft iemand daar een antwoord op? Snap ook wel dat Rome niet in één dag gebouwd is, maar bij sommige dingen lijkt het wel alsof de volgende installateur pas een maand later komt.
Exact dat.keeperson schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:26:
Ik vraag me altijd af met die lange bouwtijden waar je precies op wacht. Heeft iemand daar een antwoord op? Snap ook wel dat Rome niet in één dag gebouwd is, maar bij sommige dingen lijkt het wel alsof de volgende installateur pas een maand later komt.
Er is een schreeuwend tekort aan handwerklui zoals timmermannen, loodgieters, elektriciens, etc. Nog even los van de metselaars, dakbedekkers, etc. Alles moet maar uit Polen en omstreken geïmporteerd worden.
Daarbij mag je de tekorten in materiaal ook niet vergeten. Enorme levertijden op spul van aluminium, staal, koper, etc.
Een voorbeeldje: bij ons kwam bepaald sanitair een kleine week later waardoor de kitter verzet moest worden. Die kon echter pas 3 weken later. Zo is een vertraging van een week ineens een vertraging van een maand.keeperson schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:26:
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Drie kranen die ik heb gecontroleerd lekken allemaal zodra je hem open draait. Draai je hem dicht komt er eerst nog water uit om die spindel leeg te maken en dan is het klaar.
Casco en afbouw kosten beide bij traditionele bouw ongeveer evenveel tijd, hoewel je na casco het idee hebt dat het al bijna af is. Afbouwen gaat nog een hoop tijd in zitten. En de markt is overspannen, dus materiaal en mensen komen wanneer zij kunnen, niet wanneer jij dat wilt.keeperson schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:26:
Heb je hier wat aan?Toppe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:53:
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Drie kranen die ik heb gecontroleerd lekken allemaal zodra je hem open draait. Draai je hem dicht komt er eerst nog water uit om die spindel leeg te maken en dan is het klaar.
[YouTube: 27 June 2022]
Lekkende VSH vorstvrije kraan *buiten*
En die materiaaltekorten zijn er zeker nog
Wij hadden eerder van okt naar dec vertraging wegens lange levertijden op WTW-units, energiemeters en meterkastonderdelen. Daar komt nu nog een maand bij van dec naar jan wegens lange levertijden op staal, zink en hout.
Om aan te sluiten bij de huidige discussie over hoeveel tijd er in de afbouw etc. nog gaat zitten: onze kap zit er net op en we hebben dus nog 7 maanden voor de boeg, maar het hadden er ook slechts 4 kunnen zijn.
Om aan te sluiten bij de huidige discussie over hoeveel tijd er in de afbouw etc. nog gaat zitten: onze kap zit er net op en we hebben dus nog 7 maanden voor de boeg, maar het hadden er ook slechts 4 kunnen zijn.
Voorbij zien komen maar is echt een ander type kraan. Het rubbertje zit er vrij ‘losjes’ omheen, zal eens kijken wat er gebeurt als ik die vervang. Gekke is dat ik het heb met twee kranen en de buurman met zijn kraan ook.Rouske schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:32:
[...]
Heb je hier wat aan?
Lekkende VSH vorstvrije kraan *buiten*
Kap ging er bij ons in maart op. Verwachte oplevering is oktober/november.Blik1984 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:46:
edit:
Huizen worden per rij opgeleverd. Op dit moment is bij iedereen de badkamer/toilet klaar, stopcontacten zitten er op, dekvloer is klaar, plafond gespoten, wanden gestuukt. De binnendeuren staan klaar. Maar we moeten nog maanden wachten op de oplevering
Ik heb afgelopen week een 4-tal stukadoors aangeschreven met deze exacte vraag, 3 daarvan gaven aan de voorkeur te hebben voor het vervallen van het spuitwerk/reparaties. Nog even gedacht dat het was omdat ze op die manier wellicht meer konden verdienen, maar in elk geval een ervan gaf al gelijk aan dat het qua kosten niet uitmaakt. Wij hebben het spuitwerk uiteindelijk dus laten vervallen.Angriebirdie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:45:
Stucwerk:
Zie het positief: dan is er in elk geval al eea aan vocht uit. Scheelt je weer stoken.MadDonkey schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 06:00:
[...]
Kap ging er bij ons in maart op. Verwachte oplevering is oktober/november.
Huizen worden per rij opgeleverd. Op dit moment is bij iedereen de badkamer/toilet klaar, stopcontacten zitten er op, dekvloer is klaar, plafond gespoten, wanden gestuukt. De binnendeuren staan klaar. Maar we moeten nog maanden wachten op de oplevering
Hier zijn ze in maart begonnen, de kap komt er volgende week op, opleverdatum is gepland eind oktober!Blik1984 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:46:
edit:
Zal even een foto uploaden als de kap erop zit
WowFethoz69 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:33:
[...]
Hier zijn ze in maart begonnen, de kap komt er volgende week op, opleverdatum is gepland eind oktober!
Zal even een foto uploaden als de kap erop zit
Dat is 7 maanden totale bouwtijd, echt mega snel!
Ja, bizar he! Zou bijna zeggen; "eerst zien dan geloven"Blik1984 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:39:
[...]
Wow![]()
Dat is 7 maanden totale bouwtijd, echt mega snel!

Een aannemer is er natuurlijk ook alles aan gelegen om zo snel mogelijk op te leveren, hoe sneller de doorlooptijd hoe eerder die weer met iets nieuws kan starten.
Zo, dat is lekker. Welke bouwer hebben jullie?Fethoz69 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:40:
[...]
Ja, bizar he! Zou bijna zeggen; "eerst zien dan geloven"Maar volgens de aannemer ligt alles op schema.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Nutsbedrijven schijnen ook nogal een probleem te zijnkeeperson schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:26:
Dat heeft niks met monopolie te maken, maar met beschikbare capaciteit.Sinny schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:36:
[...]
Nutsbedrijven schijnen ook nogal een probleem te zijnmonopolie in veel gevallen, dus ze komen wanneer zij kunnen/willen.
Niet heel mooi, maar het is geen laminaat dus functioneel maakt het niet uit. Ik vrees dat geen enkele vloerenlegger uitgebreid gaat uitrekenen of het allemaal netjes uitkomt.keeperson schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:32:
[...]
Precies. Nu met de plint erover is hij niet meer te zien. Had de tegelzetter ook van te voren gevraagd; wat voor plinten er komen.MarcoC schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:50:
[...]
Niet heel mooi, maar het is geen laminaat dus functioneel maakt het niet uit. Ik vrees dat geen enkele vloerenlegger uitgebreid gaat uitrekenen of het allemaal netjes uitkomt.
Is dat Keeperson het aangaf, ik had het zelf niet eens gezien (vrij snel plinten er tegenaan laten zetten)
Nee hoor, het is hem er alles aan gelegen zoveel mogelijk te verdienen in een jaar. Daar kan bij horen dat jij 2 dagen, 2 weken of 2maanden langer moet wachten op de opleveringBlik1984 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:43:
Een aannemer is er natuurlijk ook alles aan gelegen om zo snel mogelijk op te leveren, hoe sneller de doorlooptijd hoe eerder die weer met iets nieuws kan starten.
Iets nieuws kan starten? Grote kans dat er materiaal te kort is…Blik1984 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:43:
Hier tegen over is start bouw van een nieuw project uitgesteld omdat ze geen materialen hebben…
En als dat niet lukt, is ie in elk geval blij dat ie niet meer blootgesteld wordt aan mogelijk idiote prijsstijgingen van man en materieel.Blik1984 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:43:
In zijn algemeenheid betekent dat gewoon wel een zo hoog mogelijke omloopsnelheid realiseren, uitzonderingen daargelaten.twain4me schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:23:
[...]
Nee hoor, het is hem er alles aan gelegen zoveel mogelijk te verdienen in een jaar. Daar kan bij horen dat jij 2 dagen, 2 weken of 2maanden langer moet wachten op de oplevering
7 maanden. Ik ben jaloers. Wij kochten in mei 2020 en leveren op in juli 2022. Dat had juli 2021 moeten zijn. Omwoner die bezwaar had ingediend, ome coroon en toen men eindelijk verder mocht bouwen bleek een vergunning vergeten.
Maargoed, ze proberen dit project al sinds 1993 te bouwen. Gemeente is tot de Raad van State en terug geweest om dit plan er door te krijgen. De gemeente moet hier duizenden huizen bouwen, dus elk vlakje moet worden ingevuld (randgemeente van Amsterdam).
Maargoed, ze proberen dit project al sinds 1993 te bouwen. Gemeente is tot de Raad van State en terug geweest om dit plan er door te krijgen. De gemeente moet hier duizenden huizen bouwen, dus elk vlakje moet worden ingevuld (randgemeente van Amsterdam).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Op dit moment is dat zeker vaak zo, maar in een iets minder overspanne markt dan heeft eigenlijk elke aannemer geen sluitende agenda, dan maken ze de agenda sluitend door te schuiven met werk tussendoor 2 weken hier dan een week daar maken ze het jaar vol. zo kunnen ze tijd gevoelig werk dus last minut aannemen. (stormschade etc ) en doorgaans betaald dat beter. Een andere reden is dat er bij een ander project tijdsdruk is (boete clausule)Blik1984 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:10:
[...]
In zijn algemeenheid betekent dat gewoon wel een zo hoog mogelijke omloopsnelheid realiseren, uitzonderingen daargelaten.
Grote aannemers/projecten schuiven met personeel er komen dan gewoon een paar weken minder mensen kleine aannemers komen gewoon even helemaal niet.
Die marges, zou er een grote lijst zijn of zuigen ze het maar uit de duim. Ik hoor het hier ook met vanalles voorbij komen.Mr. Stom schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:51:
7 maanden. Ik ben jaloers. Wij kochten in mei 2020 en leveren op in juli 2022. Dat had juli 2021 moeten zijn. Omwoner die bezwaar had ingediend, ome coroon en toen men eindelijk verder mocht bouwen bleek een vergunning vergeten.
***members only***
Overigens is er bij ons nog geen regenbui geweest waarbij er geen vensterbank onder water stond. Het is lastig voor onze bouwer om te zorgen dat er geen water via de ramen naar binnen komt. Al 3x iemand voor geweest

Klopt natuurlijk van geen kant. Een erfafscheiding hoort - zoals de naam verraad - op de erfgrens. Daar zit geen foutmarge op. Zouden anders wel hele interessant afleveringen worden bij de Rijdende Rechter.jugger naut schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:39:
[...]
Die marges, zou er een grote lijst zijn of zuigen ze het maar uit de duim. Ik hoor het hier ook met vanalles voorbij komen.
Overigens is er bij ons nog geen regenbui geweest waarbij er geen vensterbank onder water stond. Het is lastig voor onze bouwer om te zorgen dat er geen water via de ramen naar binnen komt. Al 3x iemand voor geweest
Maar waar zit de erfgrens? Dat is vaak nog niet ingemeten door het kadaster en je weet dus niet welk stuk van de grond van jou iskeeperson schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:50:
[...]
Klopt natuurlijk van geen kant. Een erfafscheiding hoort - zoals de naam verraad - op de erfgrens. Daar zit geen foutmarge op. Zouden anders wel hele interessant afleveringen worden bij de Rijdende Rechter.
Veel dingen worden inderdaad afgedaan met 'binnen de marge'.
Grappig dat je ook direct vraagt om een lijst, ik heb dat ook bij de bouwer opgevraagd: "ah oké, ik begrijp dat er marges zijn waar ik rekening mee moet houden. Kun je dan in de technische omschrijving, algemene voorwaarden of andere wet/regelgeving aanwijzen waar ik deze marges kan vinden? Dan weet ik waar ik rekening mee moet houden en klaag ik niet onnodig. Voor nu wil ik namelijk alles toch tenminste onbeschadigd, recht en zonder vlekken ontvangen. Dat installaties op de tekening ietwat kunnen afwijken qua plaats of dat zaken in de bouw er wat smeriger uitzien en gewoon even moeten worden schoongemaakt dat weet ik, want dat staat omschreven en daar klaag ik ook niet over"
Dat moest ik dan maar 'opnemen met mijn bouwbegeleider'
Blijft toch zo vreemd. Als ik een juridische procedure voor een cliënt verpruts zeg ik toch ook niet: "dat zit in de foutmarge, bij één op de zoveel cliënten maak ik nu eenmaal een fout. Succes doei"
Grappig dat je ook direct vraagt om een lijst, ik heb dat ook bij de bouwer opgevraagd: "ah oké, ik begrijp dat er marges zijn waar ik rekening mee moet houden. Kun je dan in de technische omschrijving, algemene voorwaarden of andere wet/regelgeving aanwijzen waar ik deze marges kan vinden? Dan weet ik waar ik rekening mee moet houden en klaag ik niet onnodig. Voor nu wil ik namelijk alles toch tenminste onbeschadigd, recht en zonder vlekken ontvangen. Dat installaties op de tekening ietwat kunnen afwijken qua plaats of dat zaken in de bouw er wat smeriger uitzien en gewoon even moeten worden schoongemaakt dat weet ik, want dat staat omschreven en daar klaag ik ook niet over"
Dat moest ik dan maar 'opnemen met mijn bouwbegeleider'
Blijft toch zo vreemd. Als ik een juridische procedure voor een cliënt verpruts zeg ik toch ook niet: "dat zit in de foutmarge, bij één op de zoveel cliënten maak ik nu eenmaal een fout. Succes doei"
BiLLie- schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:53:
[...]
Maar waar zit de erfgrens? Dat is vaak nog niet ingemeten door het kadaster en je weet dus niet welk stuk van de grond van jou is
Members only:
Inloggen
[ Voor 28% gewijzigd door Mr. Stom op 29-06-2022 11:08 ]
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Ook de elektricien had geen succes. Leiding verstopt.. uiteindelijke 4x4cm muur uitgehakt en verholpen.jessy100 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:29:
Vandaag een hoop netwerk kabels getrokken. Ging super vlot op 1 na natuurlijk.. controle draad is al uit de leiding maar de trekveer komt er met geen mogelijkheid doorheen. Loopt op een gegeven moment spaak en gaat niet verder. Leiding lijkt niet verstopt want de controle draad zat er in, en is er ook uit gekomen.
Hebben de tweakers nog tips voordat ik een elektricien bel?
Nou, het kadaster dat komt inmeten is ook niet zó precies hoor. M'n schoonzus had de paaltjes - per ongeluk - verplaatst toen ze de schutting gingen zitten en random in de grond geprikt achter zich (groenstroken gemeente). Ze wist niet dat de paaltjes ergens voor stonden. Bij navraag zij ze: "oh die kleine houten paaltjes met dat oranje geverfde topje? Wat een gevaarlijke dingen. Die heb ik gewoon even achter me geprikt zodat ik de schutting veilig kon uitzetten, stond dat ergens voor dan?"
Kadaster kwam inmeten en heeft deze paaltjes aangehouden, eindstand: tuin 40m2 groter. Ondanks tekening én schutting.
Members only:
Inloggen
Over erfgrenzen: Die piket-paaltjes betekenen helemaal niets. Die houten dingen geven, als het goed is, aan waar ongeveer de stalen markering in de grond zit. Als je goed zoekt, zou je die moeten kunnen vinden. Dat is een stalen pijp van een cm of 50, die net onder het oppervlak zit en die pijp geeft de grens aan. Die pijp haal je er ook niet even uit met de hand.
Het zou wat zijn als die piket-paaltjes leidend zouden zijn. Dan zou iedereen die dingen geen verplaatsen.
Als die stalen buizen er niet zijn, dan moet er duidelijk gemeten worden aan de hand van referentiepunten (die stickers verschenen hier ineens op de gevel toen de bouw bij de overburen begon).
Het zou wat zijn als die piket-paaltjes leidend zouden zijn. Dan zou iedereen die dingen geen verplaatsen.
Als die stalen buizen er niet zijn, dan moet er duidelijk gemeten worden aan de hand van referentiepunten (die stickers verschenen hier ineens op de gevel toen de bouw bij de overburen begon).
Volgens het Kadaster is het onzin wat je zegt:Blihi schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:55:
Over erfgrenzen: Die piket-paaltjes betekenen helemaal niets. Die houten dingen geven, als het goed is, aan waar ongeveer de stalen markering in de grond zit. Als je goed zoekt, zou je die moeten kunnen vinden. Dat is een stalen pijp van een cm of 50, die net onder het oppervlak zit en die pijp geeft de grens aan. Die pijp haal je er ook niet even uit met de hand.
Stap 3 - Grens markeren
Voordat de landmeter er is, moet de nieuwe grens duidelijk in het terrein zichtbaar zijn. Een grens kan gemarkeerd zijn met een schutting of een heg. Maar u kunt ook houten paaltjes plaatsen. De landmeter legt de gemarkeerde grens vast. Als u niet zelf bij de afspraak met de landmeter aanwezig kunt zijn, kunt u iemand anders machtigen.
Nee, ook hier zegt het kadaster dat de grens duidelijk aanwezig moet zijn voordat de landmeter komt. Dat kan met paaltjes, maar niet paaltjes die er een jaar van te voren door de bouwer ingezet zijn en door de bewoners verplaatst. De aannemer zal er dus voor moeten zorgen dat het een en ander duidelijk is en blijft. Houten piketpaaltjes zijn daarvoor gewoon niet voldoende.Toppe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:10:
[...]
Volgens het Kadaster is het onzin wat je zegt:
[...]
In ons geval zijn in opdracht van de aannemer overal die stalen paaltjes ingeslagen en daar zijn we bij oplevering op gewezen. De enige schutting (die met de achterburen) die we zelf hebben gezet moesten we dan ook zelf op de juiste plaats zetten. Zouden we dat niet gedaan hebben, dan zouden de perceelgroottes afwijken en daar is dan de aannemer weer verantwoordelijk voor.
Als jouw perceel na inmeten door het kadaster ineens veel kleiner blijkt, kun je bij de aannemer terecht voor een vergoeding. Je houdt in ieder geval de 5% vast. Is jouw perceel ineens groter, kan het zomaar zijn dat de partij waar dit vanaf komt bij jou terecht gaat komen voor een vergoeding (en ook dan moet je weer naar de aannemer verwijzen).
Edit: het gaat om twee verschillende bewerkingen. Het ene is het uitzetten van de grenzen, het andere het inmeten. Voor dat laatste is het noodzakelijk dat de grenzen duidelijk zijn. Voor het eerste niet (dat is het hele punt). Dat uitzetten moet echter wel zo gebeuren dat het niet achteraf eenvoudig aangepast kan worden.
[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 29-06-2022 14:50 ]
Eis van het kadaster: Erfgrens moet duidelijk aanwezig zijn. Verder zijn er geen eisen, dus ook niet hoe lang een paaltje er wel of niet mag staan.Blihi schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:47:
[...]
Nee, ook hier zegt het kadaster dat de grens duidelijk aanwezig moet zijn voordat de landmeter komt. Dat kan met paaltjes, maar niet paaltjes die er een jaar van te voren door de bouwer ingezet zijn en door de bewoners verplaatst. De aannemer zal er dus voor moeten zorgen dat het een en ander duidelijk is en blijft. Houten piketpaaltjes zijn daarvoor gewoon niet voldoende.
In ons geval zijn in opdracht van de aannemer overal die stalen paaltjes ingeslagen en daar zijn we bij oplevering op gewezen. De enige schutting (die met de achterburen) die we zelf hebben gezet moesten we dan ook zelf op de juiste plaats zetten. Zouden we dat niet gedaan hebben, dan zouden de perceelgroottes afwijken en daar is dan de aannemer weer verantwoordelijk voor.
Als jouw perceel na inmeten door het kadaster ineens veel kleiner blijkt, kun je bij de aannemer terecht voor een vergoeding. Je houdt in ieder geval de 5% vast. Is jouw perceel ineens groter, kan het zomaar zijn dat de partij waar dit vanaf komt bij jou terecht gaat komen voor een vergoeding (en ook dan moet je weer naar de aannemer verwijzen).
Als je me zou vragen of het niet een beetje vrij blijvend is: ja, zeker wel maar zo werkt het nou eenmaal wel.
Draai ik hem om: hoe weet het kadaster zeker dat jij die stalen pijp niet verplaatst hebt? Het is een kut werk maar verplaatsen kán wel.
Hebben jullie wel eens meegemaakt dat je huis Nul op meter(NOM) of Energie neutraal (EN) is afhankelijk van je meerwerk keuze?
Bij NOM krijgen we 25k extra hypotheek en bij EN 15k, vandaar dat we nu wat kritischer naar de lijst kijken.
De woning is dus als basis NOM, maar als we een uitbouw willen, 22 graden vloerverwarming op zolder, grotere boiler zakt het naar energie neutraal.
Klinkt best gek in mijn ogen?
Bij NOM krijgen we 25k extra hypotheek en bij EN 15k, vandaar dat we nu wat kritischer naar de lijst kijken.
De woning is dus als basis NOM, maar als we een uitbouw willen, 22 graden vloerverwarming op zolder, grotere boiler zakt het naar energie neutraal.
[ Voor 7% gewijzigd door Olivertwist278 op 29-06-2022 16:26 ]
Niet per se. Als je meer water moet verwarmen gaat je energiebehoefte omhoog. Hetzelfde geldt als je meer woonoppervlak krijgt. Die moet je ook weer warm stoken. Hiervoor wordt de energiebehoefte vaak uitgedrukt in kWh/jaar/m². Als je meer oppervlak krijgt moet je dus ook meer compenseren met zonnepanelen en/of je energiebehoefte drukken.Olivertwist278 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:09:
Hebben jullie wel eens meegemaakt dat je huis Nul op meter(NOM) of Energie neutraal (EN) is afhankelijk van je meerwerk keuze?
Je haalt de meetmomenten en belang van de paaltjes door elkaar. Zoals Blihi het zegt klopt het volgens mij. Voor nieuwe kavels slaat men (indien mogelijk) de stalen buizen in de grond en plaatst men vaak een piketpaaltje ernaast ter indicatie.Toppe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:04:
[...]
Eis van het kadaster: Erfgrens moet duidelijk aanwezig zijn. Verder zijn er geen eisen, dus ook niet hoe lang een paaltje er wel of niet mag staan.
Als je me zou vragen of het niet een beetje vrij blijvend is: ja, zeker wel maar zo werkt het nou eenmaal wel.
Draai ik hem om: hoe weet het kadaster zeker dat jij die stalen pijp niet verplaatst hebt? Het is een kut werk maar verplaatsen kán wel.
Als je echter een bestaand kavel wil inmeten, wordt dit met elke buurman afzonderlijk gedaan en wil de landmeter weten waar de grens is. Dit moet hij op eoa manier kunnen terugvinden. Dat kan de hoek van de schutting zijn ofzo, maar waar het niet duidelijk is moet het duidelijk worden gemaakt. Bijvoorbeeld door middel van een paaltje in de grond.
Als wordt getwijfeld aan de positie van de paaltjes, kan men altijd terugvallen op de coordinaten van de oorspronkelijke uitzetting.
[ Voor 6% gewijzigd door Deleon78 op 29-06-2022 18:17 ]
Hier hebben ze alleen een piket paaltje ná oplevering in de grond gezet.Deleon78 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:15:
[...]
Je haalt de meetmomenten en belang van de paaltjes door elkaar. Zoals Blihi het zegt klopt het. Voor nieuwe kavels slaat men (indien mogelijk) de stalen buizen in de grond en plaatst men vaak een piketpaaltje ernaast ter indicatie.
Als je echter een bestaand kavel wil inmeten, wordt dit met elke buurman afzonderlijk gedaan en wil de landmeter weten waar de grens is. Dit moet hij op eoa manier kunnen terugvinden. Dat kan de hoek van de schutting zijn ofzo, maar waar het niet duidelijk is moet het duidelijk worden gemaakt. Bijvoorbeeld door middel van een paaltje in de grond.
Het uitzetten van de kavel gebeurt zonder dat daarvoor het kadaster langs komt, daar heb ik het ook over hè
Wij hebben echt vlak na het passeren van de grond een brief gehad in de Berichtenbox van het Kadaster met daarin dat de erf grens bepaald moet worden, jullie niet dan?
Members only:
Inloggen
[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 29-06-2022 18:25 ]
Inmeten vond bij ons twee keer plaats: uitzetten van het kavel en (lang) na oplevering van de woningen.Toppe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:18:
[...]
Hier hebben ze alleen een piket paaltje ná oplevering in de grond gezet.
Het uitzetten van de kavel gebeurt zonder dat daarvoor het kadaster langs komt, daar heb ik het ook over hè
Wij hebben echt vlak na het passeren van de grond een brief gehad in de Berichtenbox van het Kadaster met daarin dat de erf grens bepaald moet worden, jullie niet dan?
***members only***
Ik kan me voorstellen dat de projectontwikkelaar eenmaal het bouwgebied laat uitzetten en daarbinnen zelf de verdeling maakt. Scheelt weer geld en voorkomt issues tijdens de bouw.
Of dat mag? Geen idee
Toppe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:18:
[...]
Hier hebben ze alleen een piket paaltje ná oplevering in de grond gezet.
***members only***
Members only:
Inloggen
Kavel moet officieel uitgezet zijn zodra je naar de notaris gaat dus zelf verdelen lijkt me een prima oplossing.Deleon78 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:31:
[...]
Inmeten vond bij ons twee keer plaats: uitzetten van het kavel en (lang) na oplevering van de woningen.
Ik kan me voorstellen dat de projectontwikkelaar eenmaal het bouwgebied laat uitzetten en daarbinnen zelf de verdeling maakt. Scheelt weer geld en voorkomt issues tijdens de bouw.
Of dat mag? Geen idee
Uitzetten hebben ze hier overigens niet gedaan voordat we naar de notaris gingen, 2 dagen voor ons notaris bezoek hebben ze besloten het te verplaatsen tot ná de bouwvak. Op zich logisch, maar alles was verder al in werking gezet waardoor afzeggen of verplaatsen weinig nut hadden.
Het waterschap heeft niets te maken met de kadastrale erfgrens, dat is allang uitgezocht.
Sloot moet door ons aan beide kanten onderhouden worden en dat zullen we ook gewoon doen.
Overigens hebben wij die wand er staan waardoor onze kant sowieso onderhoudsvrij is. Ergens klopt het niet dat wij een aardig bedrag investeren door die wand te laten plaatsen om vervolgens wél het onderhoud van de achterburen te moeten verrichten.
Edit: onze sloot is spontaan van de kaart verdwenen

[ Voor 33% gewijzigd door Toppe op 29-06-2022 19:05 ]
Vagigheden hier, hopelijk ga ik niet teveel offtopic? Hopelijk kunnen jullie antwoord geven op deze vraag. Het gaat over een nieuwbouwwoning accepteren, dat moet met een paar dagen gebeurd zijn. Deze woningen in een complex worden eind dit jaar opgeleverd, qua informatie: verder dan wat algemene informatie en een plattegrondje komen we niet. Er is dus een soort van basis, maarrrr je moet wel alvast je commitment tonen.
In den beginne klinkt het best aardig, maar ik wil wel tegen die tijd zien of ik de juiste keuze maak: is dit genoeg 'best aardig'? Kan je weigeren op basis van de geboden informatie tegen die tijd en de woning doorgeven? Online is er vrij weinig over te vinden over je rechten bij virtuele aanbiedingen, wel één corporatie die zegt dat je dan de eerste maand huur moet betalen. Dat is het dan ook wel. Zelf zoek ik naarstig naar een 4kamerappartement, dit zijn er drie en in een flat. Wel fijn energielabel en elektrisch (warmtenet). Stiekem ben ik toch wel erg gewend geraakt aan de tweeondereenkapper, wat de eerste keer voor mij buiten een flat om was. Maar daar ben ik duidelijk uitgegroeid: nu heb ik er 2 en het is tijd voor meer ruimte.
In den beginne klinkt het best aardig, maar ik wil wel tegen die tijd zien of ik de juiste keuze maak: is dit genoeg 'best aardig'? Kan je weigeren op basis van de geboden informatie tegen die tijd en de woning doorgeven? Online is er vrij weinig over te vinden over je rechten bij virtuele aanbiedingen, wel één corporatie die zegt dat je dan de eerste maand huur moet betalen. Dat is het dan ook wel. Zelf zoek ik naarstig naar een 4kamerappartement, dit zijn er drie en in een flat. Wel fijn energielabel en elektrisch (warmtenet). Stiekem ben ik toch wel erg gewend geraakt aan de tweeondereenkapper, wat de eerste keer voor mij buiten een flat om was. Maar daar ben ik duidelijk uitgegroeid: nu heb ik er 2 en het is tijd voor meer ruimte.
[ Voor 8% gewijzigd door Racing_Reporter op 29-06-2022 20:15 ]
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Zolang je geen KAO lijkt me dat dit het zelfde werkt als een huurwoning: je schrijft je in, gaat kijken en beslist.Racing_Reporter schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:13:
Vagigheden hier, hopelijk ga ik niet teveel offtopic? Hopelijk kunnen jullie antwoord geven op deze vraag. Het gaat over een nieuwbouwwoning accepteren, dat moet met een paar dagen gebeurd zijn. Deze woningen in een complex worden eind dit jaar opgeleverd, qua informatie: verder dan wat algemene informatie en een plattegrondje komen we niet. Er is dus een soort van basis, maarrrr je moet wel alvast je commitment tonen.
Wat @Toppe zegt. Zolang je niks getekend of toegezegd hebt zit je nergens juridisch aan vast. Klinkt een beetje als toen ik mijn huurappartement (nieuwbouw des tijds) mocht gaan bezichtigen. Je mocht komen kijken, vond je het niks, dan was je vrij om te gaan, vond je het wel wat, kon je aangeven welke je wilde hebben.Racing_Reporter schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:13:
Stom toevallig viel bij mij, ruim twee jaar na oplevering, een brief van het Kadaster in de bus. Met als onderwerp "Afspraak aanwijzen grens". Op de buurt-app was het Kadaster deze week ook net onderwerp van gesprek. Dus ter informatie voor een ieder die deze correspondentie nog niet ontvangen heeft.Toppe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:48:
[...]
Kavel moet officieel uitgezet zijn zodra je naar de notaris gaat dus zelf verdelen lijkt me een prima oplossing.
Uitzetten hebben ze hier overigens niet gedaan voordat we naar de notaris gingen, 2 dagen voor ons notaris bezoek hebben ze besloten het te verplaatsen tot ná de bouwvak. Op zich logisch, maar alles was verder al in werking gezet waardoor afzeggen of verplaatsen weinig nut hadden.
De brief :
:strip_exif()/f/image/DuAiDADKttRlS5dpK9KuchjA.jpg?f=fotoalbum_large)
(pagina 2 is de invulbare machtiging, pagina 3 de ondertekening)
Voorkant begeleidende folder:
:strip_exif()/f/image/2DwwPKlcqg6kNNZcYR09pEBg.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenkant begeleidende folder :
:strip_exif()/f/image/70Bs4pqJObpywm925GGRugpZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier was die afspraak al binnen 3 maanden na oplevering. Hierbij konden we (en alle buren ook) zelf aangeven waar we dachten dat de erfgrens is en of dat afweek van wat er op papier stond. Ze zijn later nog een keer teruggeweest om echt te meten, maar daar hoefden we niet bij te zijn. Nu is het hier ook wel heel makkelijk hoor, onze tuin is omringd door muren. En bij de huizen aan de buitenkant van het wijkje staan begroeide hekwerken, die al tijdens de bouw zijn geplaatst.Dronium schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:19:
[...]
Stom toevallig viel bij mij, ruim twee jaar na oplevering, een brief van het Kadaster in de bus. Met als onderwerp "Afspraak aanwijzen grens".
Situatie:
Rode punt is de erfgrens aan de voorkant en loopt (overdreven gezien) weg zoals de rode lijn. Aan de achterkant staat hij, voor zover we kunnen zien, wel netjes op de erf grens.
Hierdoor word ons perceel wat groter en die van de buren kleiner. Op de erfgrens en onder de carport staat een grote stalen staander die óók op de erfgrens staat.
Om gezeik in de toekomst tegen te gaan zouden wij (en de buren) graag iets willen afwijken van de huidige situatie en willen we graag de op papier ingetekende situatie realiseren.
Ik heb al contact gehad met het kadaster en die geven aan dat als we beide bij de meting aanwezig zijn, en we allebei eigenaar zijn van het perceel, dit prima te realiseren is omdat deze situatie best vreemd is.
Lastige: de buren hebben het gekocht als bestaande bouw van de aannemer. Hierdoor weet ik dus niet wie de brief krijgt van het kadaster voor het bepalen van de erfgrens.
Eigenaar van het bouwbedrijf heeft 3 bedrijven: Een installatie bureau (staat verder los hier van), een bouwbedrijf én zijn eigen BV. De grond koop je van zijn eigen BV en hun huis hebben de óók gekocht van zijn eigen BV.
Waarom wil ik dit graag anders hebben dan de fysieke situatie: als één van ons gaat verhuizen dan heb ik geen zin in ellende met toekomstige kopers over dat de erfgrens niet klopt.
Rode punt is de erfgrens aan de voorkant en loopt (overdreven gezien) weg zoals de rode lijn. Aan de achterkant staat hij, voor zover we kunnen zien, wel netjes op de erf grens.
Hierdoor word ons perceel wat groter en die van de buren kleiner. Op de erfgrens en onder de carport staat een grote stalen staander die óók op de erfgrens staat.
Om gezeik in de toekomst tegen te gaan zouden wij (en de buren) graag iets willen afwijken van de huidige situatie en willen we graag de op papier ingetekende situatie realiseren.
Ik heb al contact gehad met het kadaster en die geven aan dat als we beide bij de meting aanwezig zijn, en we allebei eigenaar zijn van het perceel, dit prima te realiseren is omdat deze situatie best vreemd is.
Lastige: de buren hebben het gekocht als bestaande bouw van de aannemer. Hierdoor weet ik dus niet wie de brief krijgt van het kadaster voor het bepalen van de erfgrens.
Eigenaar van het bouwbedrijf heeft 3 bedrijven: Een installatie bureau (staat verder los hier van), een bouwbedrijf én zijn eigen BV. De grond koop je van zijn eigen BV en hun huis hebben de óók gekocht van zijn eigen BV.
Waarom wil ik dit graag anders hebben dan de fysieke situatie: als één van ons gaat verhuizen dan heb ik geen zin in ellende met toekomstige kopers over dat de erfgrens niet klopt.
:strip_exif()/f/image/Xzn72PohVsMfgZBemQFXsYRQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier precies dezelfde procedure. Enige verschil is dat het inmeten pas ruim 3 jaar na de oplevering heeft plaatsgevonden. Kennelijk zit er erg veel verschil in de termijn waarop dit wordt uitgevoerd.Kiwi70 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 05:13:
[...]
Hier was die afspraak al binnen 3 maanden na oplevering. Hierbij konden we (en alle buren ook) zelf aangeven waar we dachten dat de erfgrens is en of dat afweek van wat er op papier stond. Ze zijn later nog een keer teruggeweest om echt te meten, maar daar hoefden we niet bij te zijn.
En dit is vrij standaard projectbouw. Woningen aan de overkant van de straat zijn later opgeleverd maar al veel eerder definitief ingemeten.
Het klinkt een beetje alsof je een woning wilt huren, niet kopen, klopt dat? In dat geval zit je hier in het verkeerde topic. Hier gaat het voornamelijk over het kopen en laten bouwen van een nieuwbouwwoning.Racing_Reporter schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:13:
Hier is het kadaster uiteindelijk drie keer geweest. De eerste keer heeft de aannemer de buitengrenzen van de kavels uit laten zetten, door middel van stalen buizen op de hoekpunten van de bouwterreinen (steeds twee huizen per stuk grond).Out.of.Control schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:22:
[...]
Hier precies dezelfde procedure. Enige verschil is dat het inmeten pas ruim 3 jaar na de oplevering heeft plaatsgevonden. Kennelijk zit er erg veel verschil in de termijn waarop dit wordt uitgevoerd.
En dit is vrij standaard projectbouw. Woningen aan de overkant van de straat zijn later opgeleverd maar al veel eerder definitief ingemeten.
Nog voor oplevering heeft de aannemer het kadaster laten komen om ook de perceelgrenzen exact uit te laten zetten, dus opnieuw met stalen buizen, precies op de grens tussen onze tuin en die van de achterburen. Dat moest wel omdat deze grens nergens aansluit op reeds bestaande grenzen in de omliggende percelen.
De achterbuurman kreeg de sleutels een paar weken eerder en hij heeft een schutting gezet, aan zijn kant van de erfgrens (we waren het niet eens over de schutting, dus er staan er twee tegen elkaar aan). Ik heb de mijne er later voor gezet.
Pas maanden later, toen de schuttingen er al stonden, is het kadaster teruggekomen voor de definitieve inmeting. Daarbij was ik aanwezig, maar is ook aan alle buren gevraagd of zij het eens waren met de locaties van de grenzen.
Stel dat de buurman de schutting dus op de verkeerde plaats gezet had, zou dat het moment geweest zijn om dat aan het kadaster te melden, en dan ga je een traject in om dat te corrigeren (ofwel de ene partij betaalt ervoor, ofwel de schutting wordt verplaatst).
In het geval van @Toppe zullen dus ook de aanliggende percelen hierbij betrokken worden (de achterburen achter de sloot). Als de kavelgrenzen nu ineens anders liggen en de sloot volledig op de grond van de achterburen, is het nu hun sloot en niet meer de jouwe.
Het waterschap kijkt niet naar de kadastrale erfgrens.Blihi schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:40:
[...]
In het geval van @Toppe zullen dus ook de aanliggende percelen hierbij betrokken worden (de achterburen achter de sloot). Als de kavelgrenzen nu ineens anders liggen en de sloot volledig op de grond van de achterburen, is het nu hun sloot en niet meer de jouwe.
Ok joh, jij je zin.Toppe schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:46:
[...]
Het waterschap kijkt niet naar de kadastrale erfgrens.
Ik heb het over het schoonmaken van de sloot hè
Wij vonden het ook raar en daarom dat we de vraag bij het waterschap hebben neergelegd en die geven aan niets met een kadastrale grens te maken te hebben. De schouwkaart laat zien wie hem schoon moet maken. Al zouden wij de hele sloot aan de achterburen weggeven, wij moeten hem blijven schoonmaken.
Dit kan alléén gewijzigd worden als alle aangrenzende perceel eigenaren er mee akkoord gaan. Anders gaat het feest niet door.
[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 30-06-2022 09:09 ]
Ja, je kunt dat blijven herhalen, maar als de sloot in zijn geheel op een kavel ligt dat niet van jou is, mag jij daar niet eens komen, tenzij daarvoor in de notariele aktes een voorziening voor opgenomen is (recht van overpad). Dus het waterschap kan dit wel blijven zeggen, maar als het kadaster de erfgrenzen zodanig vaststelt dat de hele sloot op de grond van een ander ligt heb je hoe dan ook een juridisch probleem.Toppe schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:02:
[...]
Ik heb het over het schoonmaken van de sloot hè
Wij vonden het ook raar en daarom dat we de vraag bij het waterschap hebben neergelegd en die geven aan niets met een kadastrale grens te maken te hebben. De schouwkaart laat zien wie hem schoon moet maken. Al zouden wij de hele sloot aan de achterburen weggeven, wij moeten hem blijven schoonmaken.
Dit kan alléén gewijzigd worden als alle aangrenzende perceel eigenaren er mee akkoord gaan. Anders gaat het feest niet door.
Het waterschap gaat daarbij altijd uit van de laatste kadastrale gegevens.
[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 30-06-2022 09:54 ]
Inmiddels kun je wel afsplitsen naar een apart topic @Toppe met dit verhaal.
[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 30-06-2022 09:58 ]
Bij ons start bouw begin november, als het goed is gaat deze week de kap er op.skate master schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:59:
[...]
Bij ons is 11 mei de kap erop gekomen.
Verwachting oplevering is 1 december, dus nog 5 maanden inclusief bouwvak.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Ik ga de beste man van het waterschap eens uitnodigen voor een bak koffie, want wat je zegt klopt voor een volle 100% alleen denken ze er daar anders over.Blihi schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:52:
[...]
Ja, je kunt dat blijven herhalen, maar als de sloot in zijn geheel op een kavel ligt dat niet van jou is, mag jij daar niet eens komen, tenzij daarvoor in de notariele aktes een voorziening voor opgenomen is (recht van overpad). Dus het waterschap kan dit wel blijven zeggen, maar als het kadaster de erfgrenzen zodanig vaststelt dat de hele sloot op de grond van een ander ligt heb je hoe dan ook een juridisch probleem.
Het waterschap gaat daarbij altijd uit van de laatste kadastrale gegevens.
Dat zou namelijk betekenen dat de erfgrens áchter de beschoeiing moet liggen en dan hebben we wel een uitdaging aangezien er heel veel gesloopt moet worden omdat dat ‘onze’ grond is.
Overigens staan onze achterburen er wel voor open om de grond van ons te ‘pachten’ en dan zelf het onderhoud uit te voeren
Gisteren eerste kijkdag gehad in onze woning.
Er loopt dus blijkbaar een afzuigbuis vanaf het toilet op de BG recht omhoog naar zolder, waar het afzuigsysteem komt.
Aannemer gaf aan dat er nog een koof om gemaakt gaat worden, maar dan nog..
Is dit normaal? Had dit niet op een andere manier gekund?
Zat ook al ergens een knikje in..
:strip_exif()/f/image/WyPcmt33nM1UdSuqQjC3EPbX.jpg?f=fotoalbum_large)
Er loopt dus blijkbaar een afzuigbuis vanaf het toilet op de BG recht omhoog naar zolder, waar het afzuigsysteem komt.
Aannemer gaf aan dat er nog een koof om gemaakt gaat worden, maar dan nog..
Is dit normaal? Had dit niet op een andere manier gekund?
Zat ook al ergens een knikje in..
:strip_exif()/f/image/WyPcmt33nM1UdSuqQjC3EPbX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YCoVl6JoLiazScFMImQmWEi5.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.