Zojuist de concept optieovereenkomst gekregen voor mijn kavel. Om mijn kavel officieel in optie te nemen vraagt de gemeente ±€3000. Omdat er nog geen onherroepelijke omgevingsvergunning is moet dat uit eigen middelen. Gaat wel hard zo met de kosten.
Misschien even direct zelf contact leggen met de installateur en die om een offerte vragen voor extra panelen?mat.hi.as schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:13:
[...]
Dat zou je denken, maar wij konden helemaal niks extra's laten leggen, dus ook niet op eigen kosten. Dan maar volgend jaar zelf doen...
Nee heb je...
En wat krijg je dan voor die 3K of zijn dat 'administratiekosten' waar je niks van terug ziet?keeperson schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:47:
Zojuist de concept optieovereenkomst gekregen voor mijn kavel. Om mijn kavel officieel in optie te nemen vraagt de gemeente ±€3000. Omdat er nog geen onherroepelijke omgevingsvergunning is moet dat uit eigen middelen. Gaat wel hard zo met de kosten.
Van wat ik heb begrepen wordt die 3000 euro dan later van de totale grondsom afgetrokken en die kan wel gefinancierd worden met een hypotheek.Farmerwood schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:05:
[...]
En wat krijg je dan voor die 3K of zijn dat 'administratiekosten' waar je niks van terug ziet?
Wees blij, de aannemer rekent zonder blikken of blozen 600 euro per paneel terwijl het eigenlijk voor de helft zou moeten. En met een beetje pech steekt die het BTW-voordeel ook nog in zijn eigen zak.mat.hi.as schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:13:
[...]
Dat zou je denken, maar wij konden helemaal niks extra's laten leggen, dus ook niet op eigen kosten. Dan maar volgend jaar zelf doen...
Ik zou het lekker neerleggen als je de sleutel hebt, dan kun je het ook optimaal in laten regelen door de zonnepanelenboer die het komt leggen
Vraag me af of je die niet gelijk weer kunt indienen bij de hypotheek als factuur, zodra de hypotheek rond is. --> Overmaken op eigen rekening.keeperson schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:47:
Tenslotte een deel van de grond die betaald is.
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 23-06-2022 10:39 ]
Zal het op mijn lijstje zetten. Kan ook eens navragen of de kosten voor de architect dan ook nog te declareren zijn. Gaat eigenlijk van mijn budget af wat ik voor de afwerking ingecalculeerd had.Source90 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:39:
[...]
Vraag me af of je die niet gelijk weer kunt indienen bij de hypotheek als factuur, zodra de hypotheek rond is. --> Overmaken op eigen rekening.
Tenslotte een deel van de grond die betaald is.
Architect? Doe je zelfbouw?keeperson schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:32:
[...]
Zal het op mijn lijstje zetten. Kan ook eens navragen of de kosten voor de architect dan ook nog te declareren zijn. Gaat eigenlijk van mijn budget af wat ik voor de afwerking ingecalculeerd had.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Dat lijkt me wel. Anders betaal je ook niet aan de gemeente, maar gaan alle rekeningen via een ontwikkelaar of aannemer.
Verkeerde topic dus...
Ja en nee. Het is een CPO-project. Het andere topic gaat over meer excentrieke woningen, dus is het voor mij logischer om algemenere vragen hier te stellen en de wat specifiekere vragen daar.
Ah, vandaar. Wou al bijna zeggen dat je hier verkeerd zatkeeperson schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:53:
[...]
Ja en nee. Het is een CPO-project. Het andere topic gaat over meer excentrieke woningen, dus is het voor mij logischer om algemenere vragen hier te stellen en de wat specifiekere vragen daar.
Wij hebben inmiddels de sleutel. Volgende week komt de tegelzetter de tegels zetten(?). Nu eist meneer dat alle deuren er uit gaan en ergens (bijv de badkamer) worden opgeborgen..
Iemand tips hoe je een deur zo goed mogelijk wegzet zonder dat ze krom trekken? Moet ca 2,5 week staan
Iemand tips hoe je een deur zo goed mogelijk wegzet zonder dat ze krom trekken? Moet ca 2,5 week staan
Gewoon rechtop weg zetten in je badkamer. Trekken echt niet zomaar krom hoor. Overigens is die ‘eis’ van hem voor je eigen bestwil, weet zeker dat je ze kan laten hangen zolang je hem niet aansprakelijk houdt voor schades.jessy100 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:23:
Wij hebben inmiddels de sleutel. Volgende week komt de tegelzetter de tegels zetten(?). Nu eist meneer dat alle deuren er uit gaan en ergens (bijv de badkamer) worden opgeborgen..
[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 23-06-2022 16:27 ]
Ook in de badkamer gedaan (4 deuren boven) en beneden (3 deuren) gewoon aan 1 kant op verhuisdekens en ertussen ook. Daarna verplaatst. Geen slechte ervaring mee gehad in ieder geval.jessy100 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:23:
Wauw, hoe lang is hij bezig?jessy100 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:23:
Hier hebben ze (2 man) bijna 80m² in een dag gelegd en de volgende ochtend in een paar uur gevoegd. Ging om tegels van 120x30. Mogelijk heb jij visgraat dat ze zo lang bezig zijn? Of werkt alleen?
Hier 90m2, 2 man, 3 wekenSource90 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:52:
[...]
Wauw, hoe lang is hij bezig?
Hier hebben ze (2 man) bijna 80m² in een dag gelegd en de volgende ochtend in een paar uur gevoegd. Ging om tegels van 120x30. Mogelijk heb jij visgraat dat ze zo lang bezig zijn? Of werkt alleen?

Later nog terug gekomen om een kit naad te verwijderen en te voorzien van de juiste kleur. 7 meter en een dag over gedaan
[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 23-06-2022 18:13 ]
Dat was vast niet iemand van Tempo Team.Toppe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:12:
[...]
Hier 90m2, 2 man, 3 weken
Later nog terug gekomen om een kit naad te verwijderen en te voorzien van de juiste kleur. 7 meter en een dag over gedaan
Even zonder gekheid, heb liever dat ze wat langer over de vloer komen en dat ze het één keer goed doen dan dat je vier keer op en neer moet.
Haha dat zeker. Heb geen klagen over hoe het ligt. Elke tegen op voorhand schoonmaken en na het leggen meteen met een borsteltje alle voegen lijm vrij makenkeeperson schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:33:
[...]
Dat was vast niet iemand van Tempo Team.
Even zonder gekheid, heb liever dat ze wat langer over de vloer komen en dat ze het één keer goed doen dan dat je vier keer op en neer moet.
Geen idee. Heb ook zoiets, 120x30. 130m2. Geen visgraat.Source90 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:52:
[...]
Wauw, hoe lang is hij bezig?
Ik zit momenteel in een traject om een nieuwbouw huis te kopen. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het laten mee tellen van je ebb/ikb bij je hypotheek? En wellicht bij ASR? Onze hypotheekadviseur zegt dat geen enkele bank het doet, maar ik lees wisselende berichten.
Onze ebb is bij elkaar toch 8k per jaar en we kunnen er alleen vakantiedagen mee kopen, maar we laten het dus uitbetalen
Onze ebb is bij elkaar toch 8k per jaar en we kunnen er alleen vakantiedagen mee kopen, maar we laten het dus uitbetalen
[ Voor 0% gewijzigd door Olivertwist278 op 23-06-2022 22:10 . Reden: Typefout :p ]
Als dat 8.000k per jaar is wat je laat uitbetalen, dan heb je toch geen hypotheek nodig lijkt mij...
Haha was het maar zo!Rouske schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:05:
Als dat 8.000k per jaar is wat je laat uitbetalen, dan heb je toch geen hypotheek nodig lijkt mij...
IKB is een vast component (althans, als je het Individueel Keuzebudget van bijvoorbeeld een overheidsinstantie bedoelt).
Heb je al een werkgeversverklaring aangevraagd? Volgens mij staat het hier op.
Bestaat tenslotte uit vakantiegeld, eindejaars uitkering, etc. (Als we het over dezelfde IKB hebben)
Bestaat tenslotte uit vakantiegeld, eindejaars uitkering, etc. (Als we het over dezelfde IKB hebben)
Thanks voor je reactie! Ik werk niet bij de overheid, maar ik snap wel wat je bedoelt. Bij mij heet het ‘ebb’. Op mijn werkgeversverklaring staan vakantiegeld, 13e maand en ebb apart.Source90 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:27:
IKB is een vast component (althans, als je het Individueel Keuzebudget van bijvoorbeeld een overheidsinstantie bedoelt).
Is die EBB jaarlijks en elk jaar even hoog (en belangrijker) gegarandeerd? Niet afhankelijk van prestatie van de persoon of het bedrijf?Olivertwist278 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:31:
[...]
Thanks voor je reactie! Ik werk niet bij de overheid, maar ik snap wel wat je bedoelt. Bij mij heet het ‘ebb’. Op mijn werkgeversverklaring staan vakantiegeld, 13e maand en ebb apart.
Dan zou ik HR (of bij kleiner bedrijf; de baas) vragen of ze hem onder 5 of 9 erbij kunnen zetten.
:strip_exif()/f/image/MDNK5WQRg1dXSNkv3gWBtNar.jpg?f=fotoalbum_large)
Als dit niet een gegarandeerde, jaarlijks terugkomende, zekere extra is van 8.000, dan klopt het dat hij officieel niet meegenomen mag worden.
Waar staat EBB trouwens voor? Ik kan enkel Energie Besparings Budget vinden, ik neem aan dat je dat niet bedoelde.
[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 23-06-2022 22:39 ]
Mijn werkgeversverklaring ziet er precies uit als op jou foto! Alleen staat er bij #8 provisie waar €0 achter staat en bij #9 “vast employee benefit budget” met voetnoot 3: “ In de arbeidsovereenkomst vastgelegde onvoorwaardelijke inkomensbestanddelen.”Source90 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:34:
[...]
Is die EBB jaarlijks en elk jaar even hoog (en belangrijker) gegarandeerd? Niet afhankelijk van prestatie van de persoon of het bedrijf?
Dan zou ik HR (of bij kleiner bedrijf; de baas) vragen of ze hem onder 5 of 9 erbij kunnen zetten.
[Afbeelding]
Als dit niet een gegarandeerde, jaarlijks terugkomende, zekere extra is van 8.000, dan klopt het dat hij officieel niet meegenomen mag worden.
Dit is inderdaad elk jaar gegarandeerd en een vast bedrag. Volgens mijn hypotheekadviseur telt het alleen niet omdat ik er vakantiedagen mee kan kopen.
[ Voor 3% gewijzigd door Olivertwist278 op 23-06-2022 22:41 ]
Employee benefit budgetSource90 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:34:
[...]
Waar staat EBB trouwens voor? Ik kan enkel Energie Besparings Budget vinden, ik neem aan dat je dat niet bedoelde.
Bijzondere stelling van de hypotheek adviseur. Ik kan van mijn IKB ook vakantie kopen, is gewoon geheel meegegaan.Olivertwist278 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:40:
[...]
Mijn werkgeversverklaring ziet er precies uit als op jou foto! Alleen staat er bij #8 provisie waar €0 achter staat en bij #9 “vast employee benefit budget” met voetnoot 3: “ In de arbeidsovereenkomst vastgelegde onvoorwaardelijke inkomensbestanddelen.”
Dit is inderdaad elk jaar gegarandeerd en een vast bedrag. Volgens mijn hypotheekadviseur telt het alleen niet omdat ik er vakantiedagen mee kan kopen.
Heb je al een hypotheek uitgezocht? Zou de vraag daar ook eens neerleggen, hoe zij (als verstrekker) met EBB omgaan. Tenslotte gaat de hypotheek jouw documenten nogmaals onder de loep nemen.
Ik begrijp het ook niet. We hebben ASR gekozen, maar misschien is het een goed idee ze zelf even te bellen. Mag ik vragen bij welke bank jij het hebt gedaan?Source90 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:46:
[...]
Bijzondere stelling van de hypotheek adviseur. Ik kan van mijn IKB ook vakantie kopen, is gewoon geheel meegegaan.
Heb je al een hypotheek uitgezocht? Zou de vraag daar ook eens neerleggen, hoe zij (als verstrekker) met EBB omgaan. Tenslotte gaat de hypotheek jouw documenten nogmaals onder de loep nemen.
In onze optielijst staat voor 650 euro een energielabel, maar dat is toch gewoon verplicht, of vergis ik me?
https://www.rijksoverheid...nument%20of%20fabriekshal.
Energielabel.
Wij bieden u de mogelijkheid om voor uw woning een officiëel energielabel te verzorgen
Energielabel.
Wij bieden u de mogelijkheid om voor uw woning een officiëel energielabel te verzorgen
Ja, als je geen kerk laat bouwentomtom901 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:55:
In onze optielijst staat voor 650 euro een energielabel, maar dat is toch gewoon verplicht, of vergis ik me?
Energielabel.
https://www.rijksoverheid...l-voor-woningen-verplicht
Overigens staat dat ook gewoon in de link waar je naar verwijst
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 24-06-2022 07:59 ]
Ja, die had ik dus gelezen, maar wilde even polsen of dat ook de ervaring van anderen was. Vreemd. Ga ik eens ff navragen dus.Toppe schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:58:
[...]
Ja, als je geen kerk laat bouwen
https://www.rijksoverheid...l-voor-woningen-verplicht
Overigens staat dat ook gewoon in de link waar je naar verwijst
Verdienmodel. Als jij er voor betaald draait je aannemer niet op voor die kosten.tomtom901 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:59:
[...]
Ja, die had ik dus gelezen, maar wilde even polsen of dat ook de ervaring van anderen was. Vreemd. Ga ik eens ff navragen dus.
Niet netjes, maar ik verwacht dat wel de helft van de koper er in trapt.
Zou gewoon een mail sturen met die link er bij en de vraag waarom ze de optie aanbieden á €650.
[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 24-06-2022 08:04 ]
Bij mij telde ze van het IKB alleen het bovenwettelijk verlof niet mee op dacht ik. Maar kan ook de levensloop vergoeding zijn, ging in ieder geval om vrijwel geen geld wat hij niet mee mocht tellen. Heb gezeten met een adviseur van de SNS.Olivertwist278 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:57:
Ik zit momenteel in een traject om een nieuwbouw huis te kopen. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het laten mee tellen van je ebb/ikb bij je hypotheek? En wellicht bij ASR? Onze hypotheekadviseur zegt dat geen enkele bank het doet, maar ik lees wisselende berichten.
Bij mij werd het gewoon meegerekend adhv je werkgeversverklaring. Ligt er wel een beetje aan hoe ze het daar specificeren.Olivertwist278 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:57:
Wij hebben Florius. Zou inderdaad even bellen of mailen met ASR.Olivertwist278 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:06:
[...]
Ik begrijp het ook niet. We hebben ASR gekozen, maar misschien is het een goed idee ze zelf even te bellen. Mag ik vragen bij welke bank jij het hebt gedaan?
Dit zegt Ikbenfrits erover:
https://www.ikbenfrits.nl...-afsluiten/ikb-hypotheek/
Dus ja, het kan meegenomen worden maar er zijn meerdere partijen die er moeilijk over doen omdat het dus zo makkelijk over te zetten is naar een andere arbeidsvoorwaarde. Dus zul je moeten kunnen aantonen dat je het uitbetaald als salaris en niet in vrije dagen of een treinkaartje
https://www.ikbenfrits.nl...-afsluiten/ikb-hypotheek/
Dus ja, het kan meegenomen worden maar er zijn meerdere partijen die er moeilijk over doen omdat het dus zo makkelijk over te zetten is naar een andere arbeidsvoorwaarde. Dus zul je moeten kunnen aantonen dat je het uitbetaald als salaris en niet in vrije dagen of een treinkaartje
Misschien is deze discussie meer iets voor een topic over hypotheken?
Om het weer ontopic te brengen: de Woodupp-panelen zitten achter de trap! Door een foutje in de planning wilden ze de trap al slopen, terwijl ze zelf nog boven moeten zijn. Dus nu hebben ze de trap maar 20cm ingekort
Om het weer ontopic te brengen: de Woodupp-panelen zitten achter de trap! Door een foutje in de planning wilden ze de trap al slopen, terwijl ze zelf nog boven moeten zijn. Dus nu hebben ze de trap maar 20cm ingekort

/f/image/Jevn2rDs8SduMYvP12dAWj6N.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 80% gewijzigd door millerman_sf op 24-06-2022 11:35 ]
@millerman_sf dat ziet er echt prachtig uit die houten wand! Wauw!
Mooi om nog meer Woodupp hier te zien!millerman_sf schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:33:
Om het weer ontopic te brengen: de Woodupp-panelen zitten achter de trap! Door een foutje in de planning wilden ze de trap al slopen, terwijl ze zelf nog boven moeten zijn. Dus nu hebben ze de trap maar 20cm ingekort![]()
[Afbeelding]
Inmiddels is onze haard al enige tijd af, zal binnenkort ook een fototje schieten.

Ziet er tof uit maar komt het niet "psychedelic" over als je er naar kijkt? Ik was bij iemand die dit had, maar dan 2 keer zo smal (2 meter ofzo) en we hadden allemaal het idee dat het voor je ogen heen en weer danst. Als je begrijpt wat ik bedoelmillerman_sf schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:33:
Om het weer ontopic te brengen: de Woodupp-panelen zitten achter de trap! Door een foutje in de planning wilden ze de trap al slopen, terwijl ze zelf nog boven moeten zijn. Dus nu hebben ze de trap maar 20cm ingekort![]()
[Afbeelding]
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een monoblock airco in een nieuwbouwwoning? Ik las dat het minder energie zuinig is dan een gewone airco maar je hebt geen last van alle gedoe met leidingen en geen lelijke buitenunit. Voor die paar dagen/weken dat de airco per jaar nodig is vind ik het energieverbruik geen isseu. Vroeg me alleen af of het ergens anders problemen mee kan geven bijvoorbeeld met de wtw omdat er een gat naar buiten wordt gemaakt.
Yep, dat is het als je er dicht op staat. Dus als je voor de trap staat en tegen de achterwand kijkt, dans het wat inderdaad. Als je dan weer op de trap zelf loopt, zit je er weer zo dicht op dat je dat effect niet hebt. Maar meestal zie je dit vanuit de kamer en dan sta of zit je er ver genoeg vanaf.Dutchylex schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:38:
[...]
Ziet er tof uit maar komt het niet "psychedelic" over als je er naar kijkt? Ik was bij iemand die dit had, maar dan 2 keer zo smal (2 meter ofzo) en we hadden allemaal het idee dat het voor je ogen heen en weer danst. Als je begrijpt wat ik bedoelMIsschien zit er verschil in de dikte/breedte en/of afstand van de latjes...(was ook woodupp)
Volgende week gaat de trap eruit en komt de nieuwe erin, die zal ik ook hier posten. Niet de meest gebruikelijke wijziging in projectbouw denk ik.
Bij de oplevering hadden we nog een klein issue: De mantelbuis voor een loze leiding zat niet in dezelfde inbouwdoos, maar achter die van een stopcontact ernaast.
Ik vond dit nogal een raar iets, maar zowel de VEH keurmeneer als de bouwer zagen het niet zo.
Lijkt mij bijzonder beroerd om op die manier een kabel te moeten trekken / heel de stopcontact(en) eruit te moeten halen.
Wat vinden jullie? Gebrek of normaal?
Ik vond dit nogal een raar iets, maar zowel de VEH keurmeneer als de bouwer zagen het niet zo.
Lijkt mij bijzonder beroerd om op die manier een kabel te moeten trekken / heel de stopcontact(en) eruit te moeten halen.
Heb je een foto ervan?jessy100 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:58:
Bij de oplevering hadden we nog een klein issue: De mantelbuis voor een loze leiding zat niet in dezelfde inbouwdoos, maar achter die van een stopcontact ernaast.
Is er wel een lege doos? Je zou het stopcontact dan kunnen verplaatsen?jessy100 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:58:
er is een lege doos (die van de loze leiding), dus dat is idd nog wel een optie, mits de draden van het stopcontact tot aan de andere doos komen.SquareOne schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:10:
[...]
Is er wel een lege doos? Je zou het stopcontact dan kunnen verplaatsen?
En anders even een waco klemmetje ertussen.jessy100 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:15:
[...]
er is een lege doos (die van de loze leiding), dus dat is idd nog wel een optie, mits de draden van het stopcontact tot aan de andere doos komen.
Voordat ons nieuwbouwhuis werd opgeleverd had ik me ook nog nooit verdiept in elektra. Maar eigenlijk is het best eenvoudig als je er even de tijd voor neemt.
Mocht je de loze leiding voor netwerk gaan gebruiken; deze mag niet in/ door de zelfde doos lopen als losse VD elektra draden...jessy100 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:58:
Voor onze nieuwbouwwoning laten we een maatwerk kast bouwen voor in de woonkamer. Hierin wilde we de MITTLED spotjes van de IKEA in laten bouwen.
https://www.ikea.com/nl/n...pot-dimbaar-wit-30435398/
Deze zijn op dit moment alleen niet verkrijgbaar en ik heb net met de klantenservice van de IKEA gesproken. Deze lampjes zijn end of life en komen niet meer terug.
Weet iemand een alternatief hiervoor? Minimalistisch opbouw led-spotje, dimbaar, bij voorkeur smart.
Deze zijn op dit moment alleen niet verkrijgbaar en ik heb net met de klantenservice van de IKEA gesproken. Deze lampjes zijn end of life en komen niet meer terug.

Weet iemand een alternatief hiervoor? Minimalistisch opbouw led-spotje, dimbaar, bij voorkeur smart.
niets moet......behalve adem halen
Innr smart puckNiwla schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:26:
Voor onze nieuwbouwwoning laten we een maatwerk kast bouwen voor in de woonkamer. Hierin wilde we de MITTLED spotjes van de IKEA in laten bouwen.
Deze zijn op dit moment alleen niet verkrijgbaar en ik heb net met de klantenservice van de IKEA gesproken. Deze lampjes zijn end of life en komen niet meer terug.![]()
https://www.innr.com/en/product/smart-puck-light-3-pack/
Paulmann heeft het een en ander in het assortiment zitten, is alleen een iets andere prijsklasse.Niwla schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:26:
Deze zijn op dit moment alleen niet verkrijgbaar en ik heb net met de klantenservice van de IKEA gesproken. Deze lampjes zijn end of life en komen niet meer terug.![]()
Praxis en Bouwmaat verkopen dit merk sowieso
Hier ga ik naar kijken. Bedankt!
Alternatieven zijn inderdaad flink aan de prijs. Ik vind ze ook nog wel op ebay maar daar betaal je ook goud geld. Ikea USA heeft ze nog wel bestelbaarToppe schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:36:
[...]
Paulmann heeft het een en ander in het assortiment zitten, is alleen een iets andere prijsklasse.
Praxis en Bouwmaat verkopen dit merk sowieso

In ieder geval bedankt!
Je weet dat je een Zigbee hub nodig hebt als je ze smart wil maken?Niwla schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:03:
[...]
Ik heb in totaal 6 spots nodig dus net 2 sets besteld met een leuke korting. €55,99 per set. Thanx!
Klopt! Die gaat er sowieso komen.Toppe schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:14:
[...]
Je weet dat je een Zigbee hub nodig hebt als je ze smart wil maken?
Van de makelaar: er worden drie stapels gemaakt. Stapel 1: mensen zonder voorbehouden, of met financiële check met zeer hoog bedrag. Stapel 2: mensen met 1 voorbehoud (financieel of verkoop eigen woning), stapel 3: mensen met meer voorbehouden.Olivertwist278 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:12:
Hi guys,
Is het gebruikelijk dat er bij nieuwbouwprojecten in een financiële check specifiek wordt gevraagd hoeveel je kan lenen?
Wij hebben eerder gezien dat men gewoon wilde weten dat we het huis konden betalen, maar nu bij een ander project willen ze voor de loting inzicht in hoeveel we maximaal kunnen lenen. Suggereert een beetje dat de loting niet helemaal eerlijk zal zijn..
Ik was benieuwd of dit vaker gebeurt en of lotingen wel eens oneerlijk zijn?
Loten gebeurt eerst in stapel 1. Eerlijk? Tja.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Beetje afhankelijk van de prijsklasse verwacht ik niet dat er veel mensen in stapel 1 vallen. Maar geeft natuurlijk wel grote zekerheid qua financiële haalbaarheid, en dat is toch de grootste reden waarom er nog mensen uitvallen uit een projectBlihi schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:46:
[...]
Van de makelaar: er worden drie stapels gemaakt. Stapel 1: mensen zonder voorbehouden, of met financiële check met zeer hoog bedrag. Stapel 2: mensen met 1 voorbehoud (financieel of verkoop eigen woning), stapel 3: mensen met meer voorbehouden.
Niet iedereen die €120.000 op jaar basis verdient wil een huis/hypotheek van 600K hèBlik1984 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:20:
[...]
Beetje afhankelijk van de prijsklasse verwacht ik niet dat er veel mensen in stapel 1 vallen. Maar geeft natuurlijk wel grote zekerheid qua financiële haalbaarheid, en dat is toch de grootste reden waarom er nog mensen uitvallen uit een project
Ik denk eigenlijk dat het merendeel tweeverdieners zijn en een enorme slok overwaarde van een ander huis meenemenToppe schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ u20:23:
[...]
Niet iedereen die €120.000 op jaar basis verdient wil een huis/hypotheek van 600K hè
Hoe gaat men hier om met een bouwer die de opleverpunten niet oppakt? En circa 4,5 na oplevering nog niet alles heeft opgelost? Helaas zijn we zelf niet scherp geweest bij de notaris en is de 5% automatisch vrijgegeven.
Zouden jullie gelijk Woningborg/SWK betrekken op dit punt als de bouwer niet thuis geeft?
Zouden jullie gelijk Woningborg/SWK betrekken op dit punt als de bouwer niet thuis geeft?
[ Voor 3% gewijzigd door Haassiej op 24-06-2022 20:51 ]
Ik weet van een aantal mensen dat ze bij de makelaar en inschrijving voorbehoud van financiering hebben laten vallen maar bij de KOA deze er gewoon weer bij in geluld hebben. Alleen op basis daarvan laten ze je niet vallen en gaan ze echt niet een nieuwe koper oplijnen.Blihi schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:46:
[...]
Van de makelaar: er worden drie stapels gemaakt. Stapel 1: mensen zonder voorbehouden, of met financiële check met zeer hoog bedrag. Stapel 2: mensen met 1 voorbehoud (financieel of verkoop eigen woning), stapel 3: mensen met meer voorbehouden.
Top! Leuk bedrijf, zo komt het over. Vanmiddag via e-mail gevraagd of ze ook Matter gaan ondersteunen. Binnen 20 minuten een erg leuke en uitgebreide reactie teruggekregen.kepler schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:22:
[...]
Die hebben we ook in onze maatkast, helemaal prima!
De verantwoordelijkheid ligt hiervoor bij je zelf, het is van belang dat je een aangetekende brief verstuurd waarin je aangeeft dat de punten niet hersteld zijn en dat deze conform afspraak hersteld moeten worden.Haassiej schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:50:
Hoe gaat men hier om met een bouwer die de opleverpunten niet oppakt? En circa 4,5 na oplevering nog niet alles heeft opgelost? Helaas zijn we zelf niet scherp geweest bij de notaris en is de 5% automatisch vrijgegeven.
Tevens een redelijke termijn mee geven van 2 weken om met een voorstel te komen tot herstel: Datum en werkzaamheden.
Als je daarop geen reactie krijgt kan je inderdaad Woningborg inschakelen. Die zullen in eerste instantie een poging doen tot bemiddelen. Als de aannemer écht niet gaat herstellen dan zou je de juridische weg moeten gaan bewandelen. Hiervoor zou ik goed kijken naar de kosten, energie, tijd en wat het je oplevert.
Niwla schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:54:
[...]
Top! Leuk bedrijf, zo komt het over. Vanmiddag via e-mail gevraagd of ze ook Matter gaan ondersteunen. Binnen 20 minuten een erg leuke en uitgebreide reactie teruggekregen.
offtopic:
nou ben ik wel benieuwd of ze het gaan ondersteunen
Is een Hue bridge ook een zigbee hub? Ik wil ook een aantal zigbee dimmers installeren en heb al een Hue bridge.Toppe schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:14:
[...]
Je weet dat je een Zigbee hub nodig hebt als je ze smart wil maken?
Jup, zelfde protocol en gaan ook update naar Matter krijgen. Veel dimmers in de FriendsOfHue selectie, hebben zelf de Niko FriendsOfHue dimmers met de Hue Hub, bevalt erg goed.Z___Z schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:02:
[...]
Is een Hue bridge ook een zigbee hub? Ik wil ook een aantal zigbee dimmers installeren en heb al een Hue bridge.
Dit was de reactie:Toppe schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:34:
[...]
offtopic:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Bij ons vroegen ze inkomen en het bedrag wat je ging financieren. In het gesprek gaven ze aan dat ze enorm veel doorlooptijd en werktijd verloren aan mensen die het totaal niet konden rond krijgen. Sommige mensen schrijven in op een nieuwbouwproject zonder enige benul van de financiële situatie of wat ze kunnen lenen. Dit was trouwens nog in periode van zeer lage rentes (wij zitten op 1,2%).Olivertwist278 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:12:
Wij hebben eerder gezien dat men gewoon wilde weten dat we het huis konden betalen, maar nu bij een ander project willen ze voor de loting inzicht in hoeveel we maximaal kunnen lenen. Suggereert een beetje dat de loting niet helemaal eerlijk zal zijn..
Bij ons ook. Wij hebben overigens wel ingeschreven met voorbehoud financiering, met als argument dat we dit wilden als verzekering tegen werkloosheid of andere ongelukken waardoor eventueel na het tekenen van het koopcontract en het voltooien van de hypotheek aanvraag. Konden aantonen dat we het makkelijk konden financieren zonder gebruik te maken van de overwaarde van ons huidige huis. Maar ook bij een lage rente van 1%. Tegen de huidige marktrente zou ik dit huis waarschijnlijk niet gekocht hebben.Deveon schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:30:
[...]
Bij ons vroegen ze inkomen en het bedrag wat je ging financieren. In het gesprek gaven ze aan dat ze enorm veel doorlooptijd en werktijd verloren aan mensen die het totaal niet konden rond krijgen. Sommige mensen schrijven in op een nieuwbouwproject zonder enige benul van de financiële situatie of wat ze kunnen lenen. Dit was trouwens nog in periode van zeer lage rentes (wij zitten op 1,2%).
Dacht zelf meer aan ditBiG-GuY schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:18:
[...]
Jup, zelfde protocol en gaan ook update naar Matter krijgen. Veel dimmers in de FriendsOfHue selectie, hebben zelf de Niko FriendsOfHue dimmers met de Hue Hub, bevalt erg goed.
https://www.home2link.nl/zigbee-hue-inbouw-dimmer.html
Ik heb liever slimme schakelaars dan slimme lampen. Slimme schakelaars werken namelijk ook als het slimme gedeelte niet werkt (bijvoorbeeld hub die dood is). Maar snap de populariteit van slimme lampen wel. Die zijn door iedereen te installeren terwijl slimme schakelaars toch iets meer kennis nodig is.
Onder voorbehoud van financiering was bij ons standaard opgenomen. De grond werd toch pas gepasseerd toen iedereen zijn financiering rond had. Wij hebben het zelfs nog drie keer kunnen verlengen (met een week). Mijn contactpersoon vond dat allemaal een stuk minder spannend dan ikZ___Z schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:37:
[...]
Bij ons ook. Wij hebben overigens wel ingeschreven met voorbehoud financiering, met als argument dat we dit wilden als verzekering tegen werkloosheid of andere ongelukken waardoor eventueel na het tekenen van het koopcontract en het voltooien van de hypotheek aanvraag. Konden aantonen dat we het makkelijk konden financieren zonder gebruik te maken van de overwaarde van ons huidige huis. Maar ook bij een lage rente van 1%. Tegen de huidige marktrente zou ik dit huis waarschijnlijk niet gekocht hebben.
[...]
Philips Hue heeft ook een officiële inbouw knop die bijna op zo’n manier werkt, die sluit je aan op de normale knop, maar schakelt dus Zigbee/Hue lampen. Hue ondersteund ook directe koppeling tussen lamp en remote/knop, dan werkt het zonder hub en zonder de voordelen van een hub.Z___Z schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:37:
[...]
Dacht zelf meer aan dit
Ik heb liever slimme schakelaars dan slimme lampen. Slimme schakelaars werken namelijk ook als het slimme gedeelte niet werkt (bijvoorbeeld hub die dood is). Maar snap de populariteit van slimme lampen wel. Die zijn door iedereen te installeren terwijl slimme schakelaars toch iets meer kennis nodig is.
Maar zou zelf geen Hue bridge gebruiken als je niet voor hun lampen gaat, dan zijn er alternatieven in de markt die opener zijn. Al ondersteund de Hue Bridge ook genoeg andere merken qua Zigbee.
Met slimme lampen is het wel het handigst om knoppen te hebben die niet het stroom daadwerkelijk van de lamp afhalen. Al kan je in de Hue Hub wel instellen wat de stand van de lamp is na “stroomuitval”, werkt een dimmer niet aan de stroom kant van de Hue lampen, dat moet aan de kant van Zigbee/smart aangestuurd worden.
Heb overigens praktisch geen bulbs in huis, zijn juist voor allemaal verschillende Hue armaturen gegaan. Qua installatie is dat niet makkelijker dan een inbouw knop
[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 25-06-2022 08:55 ]
Ik ook, maar bij een inbouwkast is het minder kritisch als het een keertje niet werkt.Z___Z schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:37:
[...]
[...]
Dacht zelf meer aan dit
De 'echte' lampen werken hier idd met een slimme schakelaar.
Bij nieuwbouw voor starters wil men nog wel eens afdwingen (vanuit de gemeente of makelaar met een geweten) dat er standaard financieringsvoorbehoud is. Maar zodra je het startersegment voorbij bent is die stapel groter dan je denkt:Blik1984 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:20:
[...]
Beetje afhankelijk van de prijsklasse verwacht ik niet dat er veel mensen in stapel 1 vallen. Maar geeft natuurlijk wel grote zekerheid qua financiële haalbaarheid, en dat is toch de grootste reden waarom er nog mensen uitvallen uit een project
Mensen die hun eerste huis afbetaald hebben en op zoek zijn naar iets kleiners, of mensen die meer dan genoeg verdienen zodat er nauwelijke risico is. Niet iedereen zit op de max van wat volgens de banken mag.
Wij vonden zelf tot twee keer toe maar 2/3 van wat de bank verantwoord vond comfortabel.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
:strip_exif()/f/image/1EdNhcd0RC7J5yzHFmxgaifE.jpg?f=fotoalbum_large)
Domper in onze badkamer: 2 tegels liggen "los/klinken hol". Bij oplevering lag de tussenliggende tegel los en dat is netjes opgelost. Er is al iemand langsgeweest van Hendriks Coppelmans: "Ja er mag een bepaalde marge losliggen, bij herstel andere kleur voegwerk, kleurverschil, de tegel moet er nog wel zijn, de tegelzetter is verantwoordelijk etc.".
Een uur later word ik teruggebeld dat er overlegd is met zijn leidinggevende en dat aanstaande maandag de tegelzetter komt.
Iemand nog tips waar ik wel/niet mee akkoord moet gaan? Wat is redelijkerwijs (on)acceptabel?
[ Voor 3% gewijzigd door Bteq op 25-06-2022 10:41 ]
Heb je nog reserve? Deze er uit laten halen en nieuwe laten plakken. Kleur verschil tussen de voegen kan maar dat is nu minder zichtbaar dan over een jaar of wat.Bteq schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:30:
[Afbeelding]
Domper in onze badkamer: 2 tegels liggen "los/klinken hol". Bij oplevering lag de tussenliggende tegel los en dat is netjes opgelost. Er is al iemand langsgeweest van Hendriks Coppelmans: "Ja er mag een bepaalde marge losliggen, bij herstel andere kleur voegwerk, kleurverschil, de tegel moet er nog wel zijn, de tegelzetter is verantwoordelijk etc.".
Een uur later word ik teruggebeld dat er overlegd is met zijn leidinggevende en dat aanstaande maandag de tegelzetter komt.
Iemand nog tips waar ik wel/niet mee akkoord moet gaan? Wat is redelijkerwijs (on)acceptabel?
Wij hebben bewust overal een pak extra van laten leveren zodat we voldoende reserve hebben. Tegelzetter heeft zelfs de grote stukken nog bewaard

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 25-06-2022 11:11 ]
Nee (voorafgaand aan de oplevering van het huis is dit gelegd en hersteld etc.), maar dat is iets wat ik zeker de volgende keer meeneem inderdaad. Gvd haha.Toppe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:10:
[...]
Heb je nog reserve? Deze er uit laten halen en nieuwe laten plakken. Kleur verschil tussen de voegen kan maar dat is nu minder zichtbaar dan over een jaar of wat.
Wij hebben bewust overal een pak extra van laten leveren zodat we voldoende reserve hebben. Tegelzetter heeft zelfs de grote stukken nog bewaard
Ah das balen. Als het geen hele standard tegel is moeten ze een heel pak bestellen, vraag dan ook de overige tegels uit het pak. Anders gooien ze ze toch weg.Bteq schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:00:
[...]
Nee (voorafgaand aan de oplevering van het huis is dit gelegd en hersteld etc.), maar dat is iets wat ik zeker de volgende keer meeneem inderdaad. Gvd haha.
Overigens vind ik het raar dat losliggende tegels toegestaan zijn met een bepaalde marge. Hol klinkende tegels liggen gewoon los en dus niet goed geplakt.
Niet iedereen zal die luxe hebben zo kritisch te zijn, maar wij zijn zelfs maar tot ongeveer 50% gegaan van wat de bank verantwoord vond. Daarmee geven we elke maand nu zo'n 20% van ons netto inkomen uit aan de woonlasten.Blihi schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:37:
[...]
Wij vonden zelf tot twee keer toe maar 2/3 van wat de bank verantwoord vond comfortabel.
En met de huidige prijsstijgen van zowat alles zijn we ook erg blij dat we dat gedaan hebben. We hebben samen best een comfortabel inkomen, maar ik vind het soms echt wel schrikbarend om te zien wat er elke maand aan vaste lasten verdwijnt aan alleen al hypotheek, verzekeringen, kinderopvang en boodschappen bij de supermarkten.
Scheelt al flink dat de oudste sinds dit jaar naar school en BSO gaat ipv KDV.
[ Voor 0% gewijzigd door Farmerwood op 25-06-2022 19:17 . Reden: Fixed typo. 30% -> 20% ]
Precies dat vind ik dus ook en dat heb ik ook zeker teruggegeven. We betalen een kwak geld voor tegels in de badkamer en dan hoort het gewoon goed te zijn toch? Ben zeer benieuwd maandag! Overigens verder nog steeds hartstikke tevreden over het huis en alles, maar dit is wel balenToppe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:23:
[...]
Ah das balen. Als het geen hele standard tegel is moeten ze een heel pak bestellen, vraag dan ook de overige tegels uit het pak. Anders gooien ze ze toch weg.
Overigens vind ik het raar dat losliggende tegels toegestaan zijn met een bepaalde marge. Hol klinkende tegels liggen gewoon los en dus niet goed geplakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Bteq op 25-06-2022 13:27 ]
Een beetje tegelzetter haalt ze er zo uit en weet nog wel zonder noemenswaardig kleurverschil te voegen hoor.Bteq schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:26:
[...]
Precies dat vind ik dus ook en dat heb ik ook zeker teruggegeven. We betalen een kwak geld voor tegels in de badkamer en dan hoort het gewoon goed te zijn toch? Ben zeer benieuwd maandag! Overigens verder nog steeds hartstikke tevreden over het huis en alles, maar dit is wel balen.
Het is wat anders als het er al 3 jaar in zat want dan zijn de voegen gewoon vuil. Na een maand of 2-3 zal je niets meer zien ook omdat je er gaat lopen of kleedjes neer gaat leggen en gaat dweilen etc.
Holle tegels moeten er gewoon uit en dat zal de tegelzetter beamen anders is hij binnen de kortste keren stuk als je per ongeluk iets laat vallen.
Precies daar ga ik ook wel vanuit (en tijdens de bouw hebben ze dat al eenmalig netjes opgelost), maar vond de argumenten wel vreemd/slecht, alsof hij zich al wilde indekken en geen zin had om de tegelzetter te regelen. Er is dus nog hoop haha.GeeMoney schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:49:
[...]
Een beetje tegelzetter haalt ze er zo uit en weet nog wel zonder noemenswaardig kleurverschil te voegen hoor.
Het is wat anders als het er al 3 jaar in zat want dan zijn de voegen gewoon vuil. Na een maand of 2-3 zal je niets meer zien ook omdat je er gaat lopen of kleedjes neer gaat leggen en gaat dweilen etc.
Holle tegels moeten er gewoon uit en dat zal de tegelzetter beamen anders is hij binnen de kortste keren stuk als je per ongeluk iets laat vallen.
Hangt er vanaf hoe goed de randen geplakt zitten. Als die wel prima zitten en je hebt een dunne voeg dan wordt het best lastigGeeMoney schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:49:
[...]
Een beetje tegelzetter haalt ze er zo uit en weet nog wel zonder noemenswaardig kleurverschil te voegen hoor.
Ze sturen voor dit soort werk niet de stagair hoorToppe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:18:
[...]
Hangt er vanaf hoe goed de randen geplakt zitten. Als die wel prima zitten en je hebt een dunne voeg dan wordt het best lastig
Die krijgen ze er echt wel netjes uit. Slijptolletje, beiteltje nieuwe tegel en een beetje voeg.
Had te snel gelezen, dacht dat je bedoelde dat ze die tegel konden hergebruikenGeeMoney schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:51:
[...]
Ze sturen voor dit soort werk niet de stagair hoor.
Die krijgen ze er echt wel netjes uit. Slijptolletje, beiteltje nieuwe tegel en een beetje voeg.
Even een voegen slijper er doorheen en een klap op de tegel en 80% van het werk is al gedaan
[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 25-06-2022 15:18 ]
Bij mij op werk kost helaas die laatste 20% van het werk 80% van de tijd.Toppe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:17:
[...]
Even een voegen slijper er doorheen en een klap op de tegel en 80% van het werk is al gedaan
Van 2 kinderen in de kinderdagopvang naar 1 op de bso merk je goed ja. Die 30% ga ik bij lange na niet halen. Eerder 15% inmiddels.Farmerwood schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:26:
[...]
Niet iedereen zal die luxe hebben zo kritisch te zijn, maar wij zijn zelfs maar tot ongeveer 50% gegaan van wat de bank verantwoord vond. Daarmee geven we elke maand nu zo'n 30% van ons netto inkomen uit aan de woonlasten.
En met de huidige prijsstijgen van zowat alles zijn we ook erg blij dat we dat gedaan hebben. We hebben samen best een comfortabel inkomen, maar ik vind het soms echt wel schrikbarend om te zien wat er elke maand aan vaste lasten verdwijnt aan alleen al hypotheek, verzekeringen, kinderopvang en boodschappen bij de supermarkten.
Dus je hebt 50% geleend van wat van de bank maximaal mocht, en alsnog zijn je netto woonlasten 30% van je netto inkomen?Farmerwood schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:26:
[...]
Niet iedereen zal die luxe hebben zo kritisch te zijn, maar wij zijn zelfs maar tot ongeveer 50% gegaan van wat de bank verantwoord vond. Daarmee geven we elke maand nu zo'n 30% van ons netto inkomen uit aan de woonlasten.
Hoe dan? Ik heb maximaal geleend en zit op nog geen 15% woonlasten
Blihi schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:40:
[...]
Van 2 kinderen in de kinderdagopvang naar 1 op de bso merk je goed ja. Die 30% ga ik bij lange na niet halen. Eerder 15% inmiddels.
Typo zie ik nu.Ik had 20% willen typen en niet 30%.Blik1984 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:08:
[...]
Dus je hebt 50% geleend van wat van de bank maximaal mocht, en alsnog zijn je netto woonlasten 30% van je netto inkomen?
Hoe dan? Ik heb maximaal geleend en zit op nog geen 15% woonlasten
Dat is trouwens wel inclusief (voorschot) water, stadswarmte en (gemeentelijke) belastingen en woninggerelateerde verzekeringen.
Wij hadden hiervoor huurhuizen dus we hadden niet het geluk om een flinke overwaarde van een vorige woning mee te nemen zoals de meeste andere bewoners hier in de wijk (en in dit topic?)
Extra aflossen doen we momenteel nog niet. We investeren nog flink in het huis zelf op dit moment al is het einde van de grote uitgaven inmiddels in zicht gelukkig.
@Blik1984: Maximaal is voor iedereen een ander bedrag natuurlijk. Voor de een is het 300k en voor de ander 1,5 miljoen. Dan lopen de netto verschillen fors op als je het over 15%, 20% of 30% hebt.
[ Voor 17% gewijzigd door Farmerwood op 25-06-2022 19:20 ]
Hier hetzelfde. Ik heb ingeschreven zonder voorbehoud en toen we waren ingeloot heb ik gezegd ik wil een voorbehoud van financiering. Werd niet moeilijk over gedaan. Beetje creatief zijn wil je een nieuwbouw woning bemachtigenNiwla schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:52:
[...]
Ik weet van een aantal mensen dat ze bij de makelaar en inschrijving voorbehoud van financiering hebben laten vallen maar bij de KOA deze er gewoon weer bij in geluld hebben. Alleen op basis daarvan laten ze je niet vallen en gaan ze echt niet een nieuwe koper oplijnen.
Wij hebben toen wel de uiterste mogelijkheden moeten benutten en zijn ook blij dat we dat gedaan hebben - we zouden nu deze stap echt niet meer kunnen maken.Farmerwood schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:26:
[...]
Niet iedereen zal die luxe hebben zo kritisch te zijn, maar wij zijn zelfs maar tot ongeveer 50% gegaan van wat de bank verantwoord vond. Daarmee geven we elke maand nu zo'n 20% van ons netto inkomen uit aan de woonlasten.
Prijsstijgingen zijn wel schokkend ja. Laatst eens de boel op een rijtje gezet nu we veel van de grote uitgaven gedaan hebben en het is allemaal niet heel ruim, vooral niet met de inflatie van nu. Opvang is een serieuze kostenpost en moet mogelijk nog meer worden - dat is wel echt een aderlating elke maand.
Ik ga nog even een taxateur uitnodigen om de renteopslag van de hypotheek omlaag te krijgen.
Vandaag een hoop netwerk kabels getrokken. Ging super vlot op 1 na natuurlijk.. controle draad is al uit de leiding maar de trekveer komt er met geen mogelijkheid doorheen. Loopt op een gegeven moment spaak en gaat niet verder. Leiding lijkt niet verstopt want de controle draad zat er in, en is er ook uit gekomen.
Hebben de tweakers nog tips voordat ik een elektricien bel?
Waarom trek je de controledraad er uit zonder de veer er mee in te trekkenjessy100 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:29:
Vandaag een hoop netwerk kabels getrokken. Ging super vlot op 1 na natuurlijk.. controle draad is al uit de leiding maar de trekveer komt er met geen mogelijkheid doorheen. Loopt op een gegeven moment spaak en gaat niet verder. Leiding lijkt niet verstopt want de controle draad zat er in, en is er ook uit gekomen.

Maar goed, als ze draad er al uit is: even van twee kanten proberen. Lukt het niet, zit er waarschijnlijk een knik in de leiding. Dan wordt het lastiger. Dunnere veer eerst (nylon) proberen en dan daarmee de stalen veer er doorheen trekken.
Omdat de bouw te pas en te onpas hier tegen waarschuwde en ik absoluut niets aan de controledraad mocht trekkenBlihi schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:34:
[...]
Waarom trek je de controledraad er uit zonder de veer er mee in te trekken

Normaal gebruik je juist de controledraad om de trekveer er doorheen te trekken en daarmee trek je dan de gewenste bekabeling weer.jessy100 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:10:
[...]
Omdat de bouw te pas en te onpas hier tegen waarschuwde en ik absoluut niets aan de controledraad mocht trekken
Je zou nu een heel dun maar sterk touw er doorheen proberen te kunnen krijgen met de stofzuiger. Mocht je nog een oud cassettebandje hebben dan is dat lint een goede start. En dan steeds een iets dikker draad tot je daarmee de trekveer kan trekken.
Dus stofzuiger op het ene uiteinde zetten en daarmee een touwtje door de loze leiding zuigen.
[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 26-06-2022 17:25 ]
Nee, niets anders dan de trekveerjessy100 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:10:
[...]
Omdat de bouw te pas en te onpas hier tegen waarschuwde en ik absoluut niets aan de controledraad mocht trekken

Heb je misschien iets in de muur geschroefd wat op de route van deze loze leiding lag. Je zou de eerste niet zijn waar een dikke plug de leiding heeft geraakt. Gebeurde hier ook, spijkerplug verwijderd en de draad kunnen trekken.jessy100 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:29:
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.