Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Dit is alles wat ik tot zover hier in het topic gepost had van work in progress. Heb nog geen nieuwe overzichtfoto's van bovenaf.lonehitman schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:20:
[...]
Heb je een foto van de hele tuin? Waarop alle balken te zien zijn.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
3,5 maand vertraging voor dat....MadDonkey schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:10:
[...]
Ik heb begin vorige week een mail ontvangen dat ondanks dat ze voorlopen qua werkzaamheden, de verwachting is dat eind sept/begint okt de oplevering zal zijn. Als reden werd gegeven dat er schaarste is qua materiaal en personeel.
Voor jullie beeld; 1 loze leiding moet in 1 muur worden gefreesd, de meterkast moet afgemaakt en NUTS moet nog naar binnen. That's it. Dat gaat nog minimaal 3,5 maand kosten.
Van wat ik gezien heb tijdens de kijkdag, zit er maximaal 1 a 2 weken verschil tussen de woning die het meest af is en de woning waar nog het meeste moet gebeuren.Kiwi70 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:38:
[...]
Ik neem aan dat er aan de woningen van je toekomstige buren ook nog een en ander moet gebeuren?
Ons project was al helemaal klaar, maar liep vertraging op doordat een onderaannemer van Steden de aanleg van een hoofdgasleiding niet voor elkaar kreeg. Stedin keurde 'm elke keer af, waardoor de woningen steeds niet opgeleverd konden worden. Da's best zuur als je zelf een gasloze woning hebt gekocht... (onze vergunning was al jaren eerder verleend, dus we konden nog kiezen voor gas, wat het groot deel van het project (onbegrijpelijk maar waar) dan ook heeft gedaan).
Wij worden aangesloten op warmtenet. Dat schijnt ook nog wel eens voor vertraging te kunnen zorgen.
Insert12 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:10:
[...]
Die grijze doppen zijn de actuatoren voor het Honeywell Evohome systeem. De doorzichtige kast er hoven is de aansturing. Inregelen gebeurt middels de onderste ventielen, die actuatoren laten de boel open en dicht gaan op basis van de vraag in de zone. Als het goed is heb je in iedere zone thermostaten om de boel te kunnen regelen.
Is de bouwer bij SWK aangesloten toevallig? Die verplichten namelijk zoneregeling op een manier als dit, het is namelijk een master/master regeling waardoor iedere zone de warmtepomp warmte of koude kan laten maken. Wettelijk gezien zijn thermostatische radiatorkranen al voldoende als zoneregeling. Dat is een master/slave regeling, er wordt alleen verwarmd of gekoeld als de centrale thermostaat vragend is.
Been there done that. (Echt ZUCHT ZUCHT ZUCHT bouwbedrijven en energielabel prutsers).daaan_1992 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:35:
Ik heb een vraag over het energielabel waar ik niet helemaal uitkom omdat de bronnen op het internet toch allemaal wat anders zeggen. Wij hebben een woning aangekocht die volgens EPC norm 0,0 < is gebouwd. We hebben dus geen nul op de meter woning. Dit staat zo in de technische omschrijving omschreven:
[...]
Nu hebben we een energielabel ontvangen met A+++. Hierbij staat de volgen de toelichting:
[...]
Ik kan nergens vinden wat nou precies het verband tussen EPC en het nieuwe energielabel is en kom er dus niet helemaal uit. Is A++++ alleen voor Nul-op-de-meter woningen?
Wij ook EPC < 0. Hypotheek op basis A++++ bij oplevering A+++ ontvangen.
Kijk naar de Rc waarden gevels, daken en U waarden glas en deuren.
Rc gevels moet >=4,5 zijn. Hoger is beter.
Rc dak moet >= 6 zijn.
Uwaarde tripple glas is 0,6. Lager is beter.
Een moderne deur is zeker onder de 1, anders staat de condens erop.
Bij ons was Rc gevel 3,7 ipv 4,5 van de technische omschrijving. Uwaarden glas 1,4 en 1,7 (wij hebben ook tripple glas) en deur zelfs 2,0. Dat zijn waarden die horen bij ouderwets dubbelglas.
Oplossing: De bouwer moet "certificaten" van de isolatie en glas e.d. aanleveren aan de energielabel verstrekker. Als ze dat niet doen, zet de energielabel verstrekken er "fortaire waarden" in, en die zijn extreem slecht.
Uiteindelijk (na veel gezeur in zo'n portaal van de bouwer) met de uitvoerder gesproken. Die het hele verhaal uitgelegd. Toen vrij snel geregeld.
Vier versies van het energielabel later heb ik nu eindelijk A++++ ontvangen. Ze hadden bijvoorbeeld ook het verkeerde aantal ramen.

Overigens betekent EPC <0, dat je ook in het nieuwe systeem een negatieve score moet krijgen en dus A++++. Ik heb uiteindelijk: -4,5 kWh/m2 per jaar. (107% hernieuwbaar) voor een huis dat EPC -0,2 had in de omgevingsvergunning. Dus de score is in de nieuwe systematiek echt wel iets slechter/strenger dan EPC.
[ Voor 23% gewijzigd door vliegnerd op 21-06-2022 11:22 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
De tandjes, had je mooi een hoop waterschade op kunnen leveren als dat vat naar beneden was gekomen

We hebben nu onderstaande verzonnen, maar dit is totaal niet op schaal of zo en even snel met Paint ingevuld. Bed is 2.28 bij 1.94 (beetje ruim gerekend met dekens die eroverheen hangen, hoofdbord enz.). Met een scheidingswand dachten we wel een tv ophang plek te creëren en een "inloopkast". Ook de deur heb ik al gedraaid, want die was eerst indraaiend en draait nu in de tekening naar een wand op de overloop.
Zien jullie nog meer indelingen/opties in deze ruimte? Tevens waar kan ik dit makkelijk intekenen zodat het wel op schaal is (dit moet toch makkelijker kunnen dan bijv. floorplanner)?
Hebben ze Waardenberg en de Jong ingehuurd voor dit pareltje?
Mozes kriebel... Hoe kun je iets zwaars aan alleen een gipsplaat bevestigen?

Gipsplaat is lichter, sneller en voordeliger. Zeker voor binnen muren geen onlogische keuze mee.keeperson schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:14:
[...]
Mozes kriebel... Hoe kun je iets zwaars aan alleen een gipsplaat bevestigen?![]()
Is het trouwens normaler geworden dat er meer met gipswanden gebouwd wordt? Kan me herinneren dat het voorheen gezien werd als alleen iets dat tijdens renovaties gebruikt wordt.
Las gister een artikel dat HSB steeds populairder wordt qua bouw dus de markt van gipsplaat gaat nog groter worden.
Ik neem aan dat HSB houtskeletbouw betekent.Toppe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:18:
[...]
Gipsplaat is lichter, sneller en voordeliger. Zeker voor binnen muren geen onlogische keuze mee.
Las gister een artikel dat HSB steeds populairder wordt qua bouw dus de markt van gipsplaat gaat nog groter worden.
Zolang je isolatie gebruikt valt het in de basis wel mee en voldoe je aan de wettelijke eisen. Bij mij hebben ze Knauf Minerale wol gebruikt en dat isoleert aardig goed moet ik zeggen.keeperson schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:39:
[...]
Ik neem aan dat HSB houtskeletbouw betekent.Ik ga waarschijnlijk mijn huis ook afbouwen met gipskartonplaten of gipsvezelplaten. Ik vraag me alleen af hoeveel geluid je van de andere kamers hoort t.o.v. bijvoorbeeld gasbetonblokken.
Gipsvezel isoleert uitzichzelf beter maar die platen zijn duurder, zwaarder en lastiger te verwerken ten opzichte van gipskarton.
Voor de badkamer gebruik je groene gips, keuken rood en bij de toiletten, spoelbakken en dergelijke kan je kiezen voor (bijvoorbeeld) Knauf diamondboard. Is knetter hard, brand vertragend, vochtwerend maar net zo makkelijk te verwerken als gips.
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 21-06-2022 11:54 ]
Beneden is nog een koof met gipsplaat, loopt de afvoer door.
Rest van de woning is met blokken.
Over die koof; ook weer een prachtig voorbeeld van zo goedkoop mogelijk.
Loopt afvoer/standleiding van de wasmachine / douche / toilet doorheen. Als wij in de woonkamer zitten en wasmachine staat aan of iemand gebruikt douche, is het net alsof je lekkage hebt. Hoort het water continue lopen (kleine waterval).
Klinkt heel cheap in een huis voor het geld dat de woning gekost heeft.
Heb een gat gemaakt in de stuc plaat (komt toch Woodupp voor), geen enkele isolatie. Ga er zelf binnenkort maar isolatie in proppen, moet ik nog ergens rekening mee houden, of mag dat gewoon?
Denk ook gelijk isolatie om de afvoerbuis in de kruipruimte, daar kletterd het water tenslotte van 3-7 meter hoog naar beneden in de bocht.
Heb je geen last van waterslag? Dan zou ik meteen even controleren of je leidingen wel goed vast zitten.Source90 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:10:
Dit is de muur bij de trap naar zolder. Technische ruimte.
Beneden is nog een koof met gipsplaat, loopt de afvoer door.
Rest van de woning is met blokken.
Over die koof; ook weer een prachtig voorbeeld van zo goedkoop mogelijk.
Loopt afvoer/standleiding van de wasmachine / douche / toilet doorheen. Als wij in de woonkamer zitten en wasmachine staat aan of iemand gebruikt douche, is het net alsof je lekkage hebt. Hoort het water continue lopen (kleine waterval).
Klinkt heel cheap in een huis voor het geld dat de woning gekost heeft.
Heb een gat gemaakt in de stuc plaat (komt toch Woodupp voor), geen enkele isolatie. Ga er zelf binnenkort maar isolatie in proppen, moet ik nog ergens rekening mee houden, of mag dat gewoon?
Denk ook gelijk isolatie om de afvoerbuis in de kruipruimte, daar kletterd het water tenslotte van 3-7 meter hoog naar beneden in de bocht.
Isoleren is verder geen probleem, zolang je geen vaste isolatie materialen zoals pur gebruikt kan het geen kwaad.
Je zou ook even kunnen kijken naar de gebruikte koppelingen. Sommige zijn gek op 90 graden bochten terwijl het al een heel stuk scheelt als je 2x 45 graden gebruikt omdat het dan meer langs de randen loopt.
Isoleren onder de vloer zou ik niet doen. Als je isolatie materiaal nat/vochtig wordt dan kan je schimmel krijgen. Zou zelf eerder het gat tussen de buis en het gat in de vloer extra goed afdichten.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Onze hypotheekverstrekker heeft ons op A+++ ingeschat maar ik krijg bij A++++ nog wat meer korting. Ik kan me voorstellen dat vier keer opnieuw een rapport opstellen ook kosten met zich meebrengt? Heb je hiervoor moeten bijbetalen of heeft de bouwer dit gewoon gedaan?vliegnerd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:42:
[...]
Been there done that. (Echt ZUCHT ZUCHT ZUCHT bouwbedrijven en energielabel prutsers).
Wij ook EPC < 0. Hypotheek op basis A++++ bij oplevering A+++ ontvangen.
Kijk naar de Rc waarden gevels, daken en U waarden glas en deuren.
Rc gevels moet >=4,5 zijn. Hoger is beter.
Rc dak moet >= 6 zijn.
Uwaarde tripple glas is 0,6. Lager is beter.
Een moderne deur is zeker onder de 1, anders staat de condens erop.
Bij ons was Rc gevel 3,7 ipv 4,5 van de technische omschrijving. Uwaarden glas 1,4 en 1,7 (wij hebben ook tripple glas) en deur zelfs 2,0. Dat zijn waarden die horen bij ouderwets dubbelglas.
Oplossing: De bouwer moet "certificaten" van de isolatie en glas e.d. aanleveren aan de energielabel verstrekker. Als ze dat niet doen, zet de energielabel verstrekken er "fortaire waarden" in, en die zijn extreem slecht.
Uiteindelijk (na veel gezeur in zo'n portaal van de bouwer) met de uitvoerder gesproken. Die het hele verhaal uitgelegd. Toen vrij snel geregeld.
Vier versies van het energielabel later heb ik nu eindelijk A++++ ontvangen. Ze hadden bijvoorbeeld ook het verkeerde aantal ramen.
Overigens betekent EPC <0, dat je ook in het nieuwe systeem een negatieve score moet krijgen en dus A++++. Ik heb uiteindelijk: -4,5 kWh/m2 per jaar. (107% hernieuwbaar) voor een huis dat EPC -0,2 had in de omgevingsvergunning. Dus de score is in de nieuwe systematiek echt wel iets slechter/strenger dan EPC.
Nee geen kosten voor mij.daaan_1992 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:36:
[...]
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Onze hypotheekverstrekker heeft ons op A+++ ingeschat maar ik krijg bij A++++ nog wat meer korting. Ik kan me voorstellen dat vier keer opnieuw een rapport opstellen ook kosten met zich meebrengt? Heb je hiervoor moeten bijbetalen of heeft de bouwer dit gewoon gedaan?
Uiteindelijk was ik wel bereid om zelf de kosten voor een nieuw label te dragen. Maar je hebt dus alsnog die documentatie/certificaten van de bouwer nodig. Maar de bouwer heeft het geregeld.
Mijn standpunt was ook: "In de TO staat Rc 4,5 voor de gevels. Dat zul je moeten bewijzen. Als je dat via het energielabel doet, dan ben ik tevreden. Zo niet, dan wil ik sowieso de bewijzen (certificaten) zien." Dat hielp overigens maar heel weinig. Ik denk omdat je zoiets tegen iemand van de bouwbegeleiding zegt.
Wat (denk ik) echt heeft geholpen is dat een buurman de energielabel meneer telefonisch heeft gesproken. Toen wisten we dat de certificaten mistte. En dat heb ik de uitvoerder kunnen uitleggen. Die wil ook gewoon alles in orde maken en het project sluiten. Dus voor hem ook veel belang om het netjes af te sluiten. En wellicht ook een stukje beroepseer. Hij bouwt een huis dat -volgens hemzelf- beter is dat de TO. Daar hoort dan ook een energielabel bij dat daarbij past.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Ik kreeg net een vervelend belletje van de aannemer. Deze melde dat er een fout is gemaakt met het fundament werk. Het huis is 70 cm naar links verplaats waardoor onze kavel smaller wordt aan de zijkant bij de garage en over de gehele lengte van de tuin. Resultaat: 25 m2 minder kavel.
Uiteraard zijn we hier niet heel blij mee en we moeten (willen) er met de aannemer onderling uitkomen en vooral geen juridisch gevecht gaan voeren. Wij zijn ook vol lof over de bouwer en alles is keurig geregeld verder, net als bij ons vorige huis. Wat zouden jullie doen? Heel zwart-wit de m2 prijs berekenen en dan x 25 m2? We gaan er niet heel veel hinder van ondervinden en houden nog genoeg ruimte over. Alleen parkeren wordt iets krapper. Alvast bedankt!
In euro's uitgedrukt is je schade grofweg de waardevermindering van je huis als het eenmaal afgebouwd is. Hoe je dat vast stelt is natuurlijk een lastige vraag, maar puur de m2 is misschien te kort door de bocht.
P.s. Hoezo wordt je kavel smaller indien je het huis verschuift?
P.p.s. wat een lompe fout wel...
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik zou 25 x m2 kavelprijs te weinig vinden. Als je 500k hebt betaald voor je woning, zal grofweg 1/3 (166k) voor je kavel zijn en 2/3 (333k) voor de bouw zijn.Dutchylex schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:29:
Ik heb even een vraagje over het volgende en ben benieuwd hoe jullie hier mee om zouden gaan:
Ik kreeg net een vervelend belletje van de aannemer. Deze melde dat er een fout is gemaakt met het fundament werk. Het huis is 70 cm naar links verplaats waardoor onze kavel smaller wordt aan de zijkant bij de garage en over de gehele lengte van de tuin. Resultaat: 25 m2 minder kavel.
Uiteraard zijn we hier niet heel blij mee en we moeten (willen) er met de aannemer onderling uitkomen en vooral geen juridisch gevecht gaan voeren. Wij zijn ook vol lof over de bouwer en alles is keurig geregeld verder, net als bij ons vorige huis. Wat zouden jullie doen? Heel zwart-wit de m2 prijs berekenen en dan x 25 m2? We gaan er niet heel veel hinder van ondervinden en houden nog genoeg ruimte over. Alleen parkeren wordt iets krapper. Alvast bedankt!
Stel je kavel is 150 m2, dan kom je dus uit op 166/150 * 25 = 27k.
Maar als ik het even simpel terug reken heb je een veel groter kavel. 25/0.7= 35m. Je verliest dus 0.7m over een lengte van 35 meter?
En iemand krijgt dus 25m2 extra? Of ..?
EU DNS: 86.54.11.100
We hebben geen verzekeringen ofzo, dus moet eens even kijken of die kosten opwegen tegen de eventuele vergoeding. Vandaar mijn vraag hier wat redelijk zou kunnen zijn. Het huis van de buren (ongeveer hetzelfde) was 28K goedkoper puur omdat de kavel 40 m2 kleiner was. Zo beredeneerd zou ik dus (ongeveer) 25x700=17500 kunnen terugvragen maar weet niet of dit realistisch is. En dat was 2 jaar geleden...big bang schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:38:
@Dutchylex Ik zou als eerste toch contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekering (als je die hebt) of jurist, gewoon om je eigen positie te bepalen. Puur dat je juridisch advies in wint wil niet zeggen dat je dit niet in der minne kunt regelen.
In euro's uitgedrukt is je schade grofweg de waardevermindering van je huis als het eenmaal afgebouwd is. Hoe je dat vast stelt is natuurlijk een lastige vraag, maar puur de m2 is misschien te kort door de bocht.
P.s. Hoezo wordt je kavel smaller indien je het huis verschuift?
P.p.s. wat een lompe fout wel...
Vereniging Eigen Huis kan je als lid ook juridische vragen stellen. Ook als je nu pas lid wordt.Dutchylex schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:51:
[...]
We hebben geen verzekeringen ofzo, dus moet eens even kijken of die kosten opwegen tegen de eventuele vergoeding. Vandaar mijn vraag hier wat redelijk zou kunnen zijn. Het huis van de buren (ongeveer hetzelfde) was 28K goedkoper puur omdat de kavel 40 m2 kleiner was. Zo beredeneerd zou ik dus (ongeveer) 25x700=17500 kunnen terugvragen maar weet niet of dit realistisch is. En dat was 2 jaar geleden...
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Je hebt toch niet minder oppervlakte ? Die 70cm krijg je er immers aan de andere kant toch gewoon bij?Dutchylex schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:29:
Ik heb even een vraagje over het volgende en ben benieuwd hoe jullie hier mee om zouden gaan:
Heb je anders een situatie schets?
Als het een 2-onder-1-kapper is niet natuurlijk.GeeMoney schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:28:
[...]
Je hebt toch niet minder oppervlakte ? Die 70cm krijg je er immers aan de andere kant toch gewoon bij?
Heb je anders een situatie schets?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
In vierkante meters ben ik er enorm op vooruit gegaan, echter baalde ik wel sinds de garage berekend was op de oude maat en derhalve niet meer pastte.
Uiteraard terug gekregen dat er geen rechten aan de tekening ontleend mogen worden en ben er op vooruit gegaan qua m2. Geen punt van gemaakt.
-/
Als de kavel echter niet groter zou zijn geworden in de lengte, zoals bij jou, zou ik er zeker een punt van hebben gemaakt. Is nog een flinke slag meer dan bij ons. Zoals al eerder aangegeven, vraag de juristen van VEH om advies. Indien nog geen lid; voor die paar tientjes zou ik niet gaan tobben en willen weten wat je rechten zijn.
Minimaal 28k dus, je had bewust voor groter kavel gekozen, anders had je de kleinere genomen. Je zou ook diverse extra opties kunnen overwegen of wegstrepen tegen de uitbouw als deze duurder was.Dutchylex schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:51:
[...]
We hebben geen verzekeringen ofzo, dus moet eens even kijken of die kosten opwegen tegen de eventuele vergoeding. Vandaar mijn vraag hier wat redelijk zou kunnen zijn. Het huis van de buren (ongeveer hetzelfde) was 28K goedkoper puur omdat de kavel 40 m2 kleiner was. Zo beredeneerd zou ik dus (ongeveer) 25x700=17500 kunnen terugvragen maar weet niet of dit realistisch is. En dat was 2 jaar geleden...
Onderschat die 70cm op parkeer ruimte overigens niet. Dat kan best lastig worden.
Ik ga er vanuit dat het een hoek/2onder1 kap betreft dat je die 70cm er aan de andere kant niet bij krijgt.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Begin je maar alvast in te lezen op Huis verkeerd op kavel of kavel verkeerd ingemetenDutchylex schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:29:
Ik begrijp dat je geen strijd wilt met je bouwer maar pas wel op dat je bouwer niet met een koopje alle mogelijke ellende op jouw bordje neerlegt. Zoek in ieder geval juridische bijstand want alles wat jij nu tegen de bouwer zegt kan voor dingen zorgen waar je nu nog geen weet van hebt.
Het is inderdaad een 2-kapper, dus wij zijn de enige die minder kavel krijgen.JackBol schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:01:
[...]
Als het een 2-onder-1-kapper is niet natuurlijk.
Ja, dat is het enige waar we mee zitten. We gaan van 6,90 naar 6,20 meter. Is aanzienlijk maar nog wel net genoeg voor 2 auto's denk ik.EiT schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:56:
[...]
Minimaal 28k dus, je had bewust voor groter kavel gekozen, anders had je de kleinere genomen. Je zou ook diverse extra opties kunnen overwegen of wegstrepen tegen de uitbouw als deze duurder was.
Onderschat die 70cm op parkeer ruimte overigens niet. Dat kan best lastig worden.
Ik ga er vanuit dat het een hoek/2onder1 kap betreft dat je die 70cm er aan de andere kant niet bij krijgt.
Nope, is een 2-kapper. De buren krijgen er dus iets bij, de rest gaat op in openbaar terrein aan de andere kant. Wij kunnen geen kant op zonder het huis (2 kapper) af te breken wat niet gaat gebeuren natuurlijk.blottle schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:46:
Hebben er niet meer personen in jouw project last van? Of misschien juist profijt van. Er moet nu iemand zijn die dus 70cm teveel heeft.
Goed punt, daar zijn we al lid van. Gaan we morgen meteen bellenrubenos schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:14:
[...]
Vereniging Eigen Huis kan je als lid ook juridische vragen stellen. Ook als je nu pas lid wordt.
Nope, rest is goed. De buren (van onze 2-kapper) krijgen er iets bijblottle schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:46:
Hebben er niet meer personen in jouw project last van? Of misschien juist profijt van. Er moet nu iemand zijn die dus 70cm teveel heeft.
Kan de bouwer niet een stukje erbij regelen met de gemeente aan die kant? Maar dat is waarschijnlijk te makkelijk gedachtDutchylex schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:24:
[...]
Nope, is een 2-kapper. De buren krijgen er dus iets bij, de rest gaat op in openbaar terrein aan de andere kant. Wij kunnen geen kant op zonder het huis (2 kapper) af te breken wat niet gaat gebeuren natuurlijk.
Wij grenzen ook aan openbaar terrein aan 1 kant en hebben net de aanvraag gedaan om een strook daarvan te kopen. Misschien dat de bouwer dat ook kan doen? (Scheelt de gemeente ook weer onderhoud/aanleg
Het lastige is dat in een standaard KAO veel risico's door de ontwikkelaar en aannemer weggeschreven worden. Daarom zou ik zeker een gespecialiseerd jurist hier naar laten kijken omdat onder- en overmaat vaak uitgesloten worden van verrekening. Daar is jurisprudentie over tot welke mate dat mag en wanneer het niet meer redelijk is.Dutchylex schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:29:
Als voorbeeld een artikeltje over dit onderwerp: https://postbouter.nl/blo...afwijkende-perceelgrootte
Wat verder van belang is of het nog in het bestemmingsplan past. De meeste bestemmingsplannen laten ruimte in de bestemmingsvlek en de bebouwingscontour waarbinnen gebouwd mag worden maar ik zou dat voor de zekerheid nakijken. Kun je doen via www.ruimtelijkeplannen.nl
Tenslotte adviseer ik je bij de gemeente de omgevingsvergunning op te vragen. Waarschijnlijk is de vergunning verleend op de oorspronkelijke positie. Dat is vaak op te lossen met een beetje goede wil van beide partijen - zelfs als het iets buiten de bestemmingsvlek of bebouwingscontour valt - maar je kunt op dit punt de grond onder de voeten van de aannemer iets warmer maken. Jij bent namelijk inmiddels eigenaar van de grond onder de woning (bij een standaard KAO is transport na onherroepelijke vergunning, voor start bouw) en dat betekent dat als jij actief bij de gemeente aan geeft niet akkoord te gaan als eigenaar van het kavel met de wijziging van de positie van de woning de aannemer in een lastige situatie kan belanden. Die moet namelijk wel volgens de vergunning bouwen
Afwijking van de perceelgrootte is natuurlijk iets anders dan het huis op de verkeerde plek bouwen.Afas schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:48:
Daar is jurisprudentie over tot welke mate dat mag en wanneer het niet meer redelijk is.
Als voorbeeld een artikeltje over dit onderwerp: https://postbouter.nl/blo...afwijkende-perceelgrootte
De exacte perceelgrootte is pas bekend wanneer het kadaster is geweest, maar van een gemiddelde aannemer mag je toch wel verwachten dat ze nauwkeuriger werken dan 70cm.
Klopt, ze hebben (schriftelijk inmiddels) aangegeven een fout te hebben gemaakt en een compensatie te willen overeenkomen. Maar na berichten hier gelezen te hebben ga ik toch maar wat juridisch advies inwinnen, al heb ik daar zo geen zin in, kost erg veel energie, en 2 weken voor oplevering...JackBol schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:35:
[...]
Afwijking van de perceelgrootte is natuurlijk iets anders dan het huis op de verkeerde plek bouwen.
De exacte perceelgrootte is pas bekend wanneer het kadaster is geweest, maar van een gemiddelde aannemer mag je toch wel verwachten dat ze nauwkeuriger werken dan 70cm.

Het zijn 2 verschillende zaken maar als je accepteert dat de woning op de verkeerde plaats staat, heb je mogelijk niet automatisch recht op een vergoeding voor het gevolg hiervan, namelijk dat je een stuk perceel kwijt raakt. Puur op basis van de percentages lijkt de rechter dat dus niet toe te wijzen, hoewel hier wel mee kan gaan spelen dat dit niet 'per ongeluk' is gegaan maar door een aantoonbare fout van de aannemer. Daarom zeg ik ook als eerste: neem contact op met iemand die hier in juridische zin verstand van heeft.JackBol schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:35:
[...]
Afwijking van de perceelgrootte is natuurlijk iets anders dan het huis op de verkeerde plek bouwen.
edit: de aannemer wil dus gelukkig wel iets doen.
@Dutchylex het kan ook voordelen hebben dit aan een jurist over te laten, die gaat er zonder emotie zo veel mogelijk geld voor je proberen uit te halen, binnen de opdracht die je geeft. Er vergeet niet dat aannemers vaak ontzettende vervelende lui zijn om mee te onderhandelen en ze donders goed weten dat jij de sleutel wilt hebben. Daar gaan ze gebruik van maken om de vergoeding zo laag mogelijk te houden.
[ Voor 20% gewijzigd door Afas op 21-06-2022 21:47 ]
Trappen en hekken
Alle trappen van de begane grond naar de eerste verdieping worden uitgevoerd als een dichte
trap van vurenhout met mdf stootborden. De trap van eerste naar tweede verdieping wordt voor
alle woningtypen uitgevoerd als een houten open trap van vurenhout.
Langs de trap wordt tegen de wand aan één zijde een houten leuning op leuning-dragers
gemonteerd. Langs het open trapgat op de eerste en tweede verdieping en aan de open zijde van
de trappen worden houten traphekken van vurenhout met ronde spijlen aangebracht, zoals
aangegeven op tekening. In sommige gevallen zullen we dichte hekken toepassen in verband met de overklauterbaarheid.
De oplevering is morgen, wat vinden jullie van de staat van de trap? De aannemer gaf gedurende de voor oplevering aan dat de trap voldoet. Volgens mij voldoet het niet.
:strip_exif()/f/image/6V6dxqErzoiFvTWFDPOPdPV3.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zou jij doen, accepteren of idee toch een opleverpunt volgens jou?
Bij ons werd de trap ook in de grondverf opgeleverd. Hij zal dus sowieso nog een keer geschilderd moeten worden. Dus die beschadigen kan je er dan ook wel uit halen.sawtomyer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:41:
Wat betreft de opleverstaat van de trap is het volgende in de technische omschrijving opgenomen:
Trappen en hekken
Alle trappen van de begane grond naar de eerste verdieping worden uitgevoerd als een dichte
trap van vurenhout met mdf stootborden. De trap van eerste naar tweede verdieping wordt voor
Langs de trap wordt tegen de wand aan één zijde een houten leuning op leuning-dragers
gemonteerd. Langs het open trapgat op de eerste en tweede verdieping en aan de open zijde van
de trappen worden houten traphekken van vurenhout met ronde spijlen aangebracht, zoals
aangegeven op tekening. In sommige gevallen zullen we dichte hekken toepassen in verband met de overklauterbaarheid.
De oplevering is morgen, wat vinden jullie van de staat van de trap? De aannemer gaf gedurende de voor oplevering aan dat de trap voldoet. Volgens mij voldoet het niet.
[Afbeelding]
Onze trap zag er niet heel veel beter uit moet ik zeggen.sawtomyer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:41:
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Je kan hem altijd laten noteren. Lastige is alleen wel dat als je er over 2/3/4 weken een ‘echt’ punt van wil maken de aannemer het standpunt gaat innemen dat je de trap in de tussen tijd gebruikt hebt en het dus moeilijk wordt om de achterhalen welke beschadigingen je zelf heb veroorzaakt en welke al aanwezig waren. Dit kan je deels oplossen met foto’s maar daarop zie je putjes en butsen niet goed.sawtomyer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:41:
Wat betreft de opleverstaat van de trap is het volgende in de technische omschrijving opgenomen:
Trappen en hekken
[Afbeelding]
Ik zou proberen het zo te regelen dat ze beschadigingen zoals op de middelste trede op je foto netjes herstellen en de rest maar voor lief nemen.
Overigens zag onze trap er punt gaaf uit, alleen wat vlekken maar de leuningen waren echt bagger, die hebben ze gelukkig hersteld.
[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 22-06-2022 08:02 ]
Het SWK waarborgcertificaat heb ik nog niet. Mijn verkoopbegeleider van de aannemer geeft aan dat ze van klanten nog nooit een verzoek hebben gehad voor het SWK waarborgcertificaat. Ze geeft aan dat dit niet nodig is voor een hypotheekaanvraag. Mijn hypotheekadviseur blijft volhouden dat dit wel nodig is voor nieuwbouw.
Kan iemand hier meer over vertellen? Heeft mijn hypotheekadviseur of de verkoopbegeleider gelijk?
Ander puntje wat misschien te maken heeft met de reactie van de aannemer:
in de aanneemovereenkomst staat dat er een aanvraag voor afgifte van het SWK waarborgcertificaat binnen 14 dagen na tekenen van de aanneemovereenkomst moet zijn gedaan door de aannemer. Nu heb ik vrijdag contact gehad met de aannemer, deze geeft aan dat dit na +21 dagen na tekenen niet is gedaan. Reden is volgens haar afwezigheid/ziekte collega's. Wat voor een stappen kan ik ondernemen en waar heb ik recht op?
Hieronder een passage uit de aanneemovereenkomst:
Garantie- en waarborgregeling; SWK waarborgcertificaat
Artikel 8
1. De Ondernemer verklaart, dat de woning, die het onderwerp is van deze overeenkomst, deel
uitmaakt van een door SWK geregistreerd project en door haar is ingeschreven onder
planregistratienummer 21-325 en verbindt zich tegenover de Verkrijger ter zake van deze
woning de verplichtingen uit de SWK Garantie- en waarborgregeling te zullen nakomen.
2. De Ondernemer verplicht zich tegenover de Verkrijger om overeenkomstig de toepasselijke SWK
Garantie- en waarborgregeling terstond doch uiterlijk binnen twee (2) weken na ontvangst van
de door de Verkrijger ondertekende akte het schriftelijk verzoek te doen tot afgifte van een SWK
waarborgcertificaat aan de Verkrijger.
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Wij hoefden het niet aan te leveren (Florius), maar iedere hypotheeknemer kan voor zich bepalen wat ze aan stukken willen hebben.sMoKeFiSh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:17:
Ik ben bezig met de aankoop van een nieuwbouwwoning. Verkoopcontract is inmiddels 4 weken geleden getekend. Hypotheekaanvraag is ook vergevorderd. Renteaanbod is getekend en het enige wat nog nodig is voor de hypotheekaanvraag te voltooien is het SWK waarborgcertificaat (zegt mijn hypotheekadviseur).
Het SWK waarborgcertificaat heb ik nog niet. Mijn verkoopbegeleider van de aannemer geeft aan dat ze van klanten nog nooit een verzoek hebben gehad voor het SWK waarborgcertificaat. Ze geeft aan dat dit niet nodig is voor een hypotheekaanvraag. Mijn hypotheekadviseur blijft volhouden dat dit wel nodig is voor nieuwbouw.
Ergens snap ik wel dat ze een garantiecertificaat willen hebben. Een woning die zonder garantie wordt gebouwd is voor de hypotheeknemer ook een risico. Als de aannemer failliet gaat willen ze toch weten dat hun onderpand wel gebouwd wordt
Bedankt voor je antwoord Blik1984! Ik heb in 2015 ook een nieuwbouwwoning gekocht, maar weet helaas niet of ik hem toen ook al moest aanleveren voor de aanvraag.Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:30:
@sMoKeFiSh ik moest het certificaat meenemen bij transport notaris. Heb even niet scherp of ik het certificaat ook al moest aanleveren bij de aanvraag van de hypotheek
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
De keurder kan dat prima vinden, maar als jij een trap koopt wil je toch een onbeschadigde nieuwe trap en geen gebruikte met allemaal beschadigingen?Henri-Alexander schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:12:
Bij ons was de trap in slechtere staat. Geen oplever punten volgens VEH-keurder. Zou allemaal door schilder te herstellen zijn en gezien het grondverf is moest het toch geschilderd worden.
Ik zou het meenemen als opleverpunt, bij ons hebben ze grote beschadigingen (zoals op jouw foto) aan de trap gerepareerd.sawtomyer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:41:
Trappen en hekken
[Afbeelding]
Uiteindelijk ga je het toch een keer verven/opknappen en zou je het ook dan zelf kunnen repareren, maar je kan het altijd proberen bij de aannemer
Wij moesten het certificaat opsturen naar de notaris (maar dat had de aannemer al gedaan). Zonder certificaat geen overdracht.sMoKeFiSh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:39:
[...]
Bedankt voor je antwoord Blik1984! Ik heb in 2015 ook een nieuwbouwwoning gekocht, maar weet helaas niet of ik hem toen ook al moest aanleveren voor de aanvraag.
[ Voor 4% gewijzigd door c-nan op 22-06-2022 08:42 ]
Bij ons zag de trap er ook zo uit. Na oplevering gaan je eigen aannemers waarshijnlijk ook nog aan de slag en daar wordt je trap niet beter op.sawtomyer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:41:
Trappen en hekken
[Afbeelding]
ik heb de trap laten schilderen, maar volgens mijn eigen aannemer is er 2 kilo plamuur ingegaan. Duurde een week om hem te 'restaureren'
it is what it is.
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Zonder certificaat geen overdracht inderdaad. Maar wij hadden geen certificaat nodig voor de aanvraag van de hypotheek (Florius). We hebben de hypotheek in januari geregeld, kregen het certificaat eind april en zijn begin mei bij de notaris geweest voor de overdracht. Daar zaten maar 10/12 dagen tussen.c-nan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:42:
[...]
Wij moesten het certificaat opsturen naar de notaris (maar dat had de aannemer al gedaan). Zonder certificaat geen overdracht.
This is absolutely ridiculous
Dat mag de aannemer zelf doen vind ik. Je koopt toch een nieuwe trap, geen gebruikte?siemenz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:35:
[...]
Bij ons zag de trap er ook zo uit. Na oplevering gaan je eigen aannemers waarshijnlijk ook nog aan de slag en daar wordt je trap niet beter op.
ik heb de trap laten schilderen, maar volgens mijn eigen aannemer is er 2 kilo plamuur ingegaan. Duurde een week om hem te 'restaureren'
it is what it is.
Mijn eigen aannemers leggen er maar een stucloper oid neer, of dat doe ik voor ze.
Maar misschien ben ik wel te veel eisend
Wij hebben de hypotheek ook al rond bij de Rabobank en werd niet gevraagd om het certificaat. Deze kwam toevallig gister binnen.sMoKeFiSh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:17:
Ik ben bezig met de aankoop van een nieuwbouwwoning. Verkoopcontract is inmiddels 4 weken geleden getekend. Hypotheekaanvraag is ook vergevorderd. Renteaanbod is getekend en het enige wat nog nodig is voor de hypotheekaanvraag te voltooien is het SWK waarborgcertificaat (zegt mijn hypotheekadviseur).
Kan iemand hier meer over vertellen? Heeft mijn hypotheekadviseur of de verkoopbegeleider gelijk?
in de aanneemovereenkomst staat dat er een aanvraag voor afgifte van het SWK waarborgcertificaat binnen 14 dagen na tekenen van de aanneemovereenkomst moet zijn gedaan door de aannemer. Nu heb ik vrijdag contact gehad met de aannemer, deze geeft aan dat dit na +21 dagen na tekenen niet is gedaan. Reden is volgens haar afwezigheid/ziekte collega's. Wat voor een stappen kan ik ondernemen en waar heb ik recht op?
Artikel 8
1. De Ondernemer verklaart, dat de woning, die het onderwerp is van deze overeenkomst, deel
uitmaakt van een door SWK geregistreerd project en door haar is ingeschreven onder
planregistratienummer 21-325 en verbindt zich tegenover de Verkrijger ter zake van deze
woning de verplichtingen uit de SWK Garantie- en waarborgregeling te zullen nakomen.
2. De Ondernemer verplicht zich tegenover de Verkrijger om overeenkomstig de toepasselijke SWK
Garantie- en waarborgregeling terstond doch uiterlijk binnen twee (2) weken na ontvangst van
de door de Verkrijger ondertekende akte het schriftelijk verzoek te doen tot afgifte van een SWK
Dat certificaat is onderdeel van de KAO, niet van de hypotheek aanvraag. Zonder certificaat mag de notaris hem niet passeren.sMoKeFiSh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:17:
Artikel 8
Hier Obvion en die vroegen helemaal nergens om.
Ongeacht of je hypotheekverstrekker erom vraagt zou ik het certificaat zelf ook willen hebben voor de bouw start. Het is namelijk ook voor jezelf een stuk garantie dat je huis afgebouwd gaat worden. Niemand wil graag in een situatie belanden zoals een tijdje terug in Helmond in het nieuws was.sMoKeFiSh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:17:
Het SWK waarborgcertificaat heb ik nog niet. Mijn verkoopbegeleider van de aannemer geeft aan dat ze van klanten nog nooit een verzoek hebben gehad voor het SWK waarborgcertificaat. Ze geeft aan dat dit niet nodig is voor een hypotheekaanvraag.
Bij ons vroeg de hypotheekverstrekker er ook niet om, maar de notaris gaf wel aan dat er niet getekend kon worden zonder (Woningborg)certificaat.
Ik heb het SWK-certificaat nodig gehad voor het passeren van de akte bij de notaris. Voor de hypotheekaanvraag was dit niet benodigd.sMoKeFiSh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:17:
Artikel 8
Als je hypotheekadviseur zegt dat het SWK-certificaat nodig is voor een nieuwbouwwoning, dan is dat nog steeds correct. Maar het is niet nodig ten tijde van de hypotheekaanvraag, tot zover ik weet. Misschien loont het om even te kijken bij de gekozen hypotheekverstrekker of dat echt een eis is?
Op de akte staat dan inderdaad bovenaan de mededeling 'niet passeren zonder in het bezit te zijn van [betreffende garantiecertificaat]'. Bij ons werd toen wel alleen mondeling gevraagd of we deze in ons bezit hadden, hier was geen verdere controle op.
We krijgen vandaag dit terug van de aannemer. Is dit een kulverhaal of hebben ze hier een punt mbt onze lage boilerinhoud vs een bad?darasta schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:04:
[...]
Wat mij erg heeft geholpen is de bijlage A goed door te nemen (waar die tabel ook in staat) en het (mail) contact met woningborg. Zonder direct een klacht oid in te dienen kunnen ze al behoorlijk wat vragen beantwoorden. Met deze informatie ben ik naar de aannemer gegaan die het ook weer bij woningborg heeft gecontroleerd en toen met een oplossing kwam (toepassen van douche WTW). Nu hebben wij een relatief kleine lokale aannemer, waardoor dit allemaal vast soepeler is verlopen.
[...]
Wat ik hier in dit topic heb begrepen is dat SWK anders werkt, met bepaalde modules, waarbij eisen tov SWW capaciteit in een bijlage zit.
Wij hebben onder woningborg gebouwd, dus daar heb ik mij enkel in verdiept.
[...]
Dat klinkt als een behoorlijk ondermaatse oplossing. Heb je de temperatuur van je vat dan normaal zo ver teruggezet of is er een heel klein vat toegepast. Volgens de gemiddelden die in het woningborgdocument zitten heb je voor het vullen van het bad 114 liter water van 40* nodig, Bij temp 55* is dat een 83 liter.
Volgens mij is dit onzin gezien in onze technische omschrijving gesproken werd van een boilerinhoud van 165 liter. Dit gaat niet op bij een doorstroomboiler toch? En waar moeten ze dat ding dan plaatsen? Niet in de badkamer toch?
Mochten ze dit als oplossing bieden, is dit dan een goede oplossing?
Zie schema 1 + 2 (hun antwoord) + 3 (technische omschrijving).
:strip_exif()/f/image/xSr5moyVVjgisRg9CViTbxWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lZitM1axFGOc51pR7LG1SIEw.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/JaGbJ72HXcPo87rWxghgzId4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door PrixV op 22-06-2022 11:50 ]
De TO omschrijft een warmtepomp met voorraad vat en geen doorstroomverwarmer.PrixV schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:36:
[...]
We krijgen vandaag dit terug van de aannemer. Is dit een kulverhaal of hebben ze hier een punt mbt onze lage boilerinhoud vs een bad?
Volgens mij is dit onzin gezien in onze technische omschrijving gesproken werd van een boilerinhoud van 165 liter. Dit gaat niet op bij een doorstroomboiler toch? En waar moeten ze dat ding dan plaatsen? Niet in de badkamer toch?
Mochten ze dit als oplossing bieden, is dit dan een goede oplossing?
Zie schema 1 + 2 (hun antwoord) + 3 (technische omschrijving).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik blijf het een bijzondere constructie vinden dat hun oplossing voor het nodig zijn van meer warm water elektrisch bijstoken is.
Deze constructie was mogelijk in de 2020 versie, maar werd door woningborg als ongewenst gezien vanwege de achteruitgang in rendement.
In de 2021 variant is opwarmtijd geen factor meer en mag de aannemer hiermee niet corrigeren. Wel geldt er een maximum opwarmtijd van 8u.
Het is dus verstandig om te controleren onder welke versie je valt. (Staat op het certificaat)
In de 2021 versie moet je een bepaalde dagvoorraad hebben. Deze mag worden gecorrigeerd als er een hogere nuttige inhoud is op 55 graden dan 80% en is afhankelijk van het aantal bewoners. Wel of geen bad en wel of geen douche WTW.
Wel is het van belang dat de aannemer niet de capaciteit hoeft te verhogen voor opties die zij niet aanbieden. Het later toepassen van een bad, is dus geen reden voor de aannemer om zonder meer hiermee de warmwatercapaciteit op te dimensioneren.
[ Voor 5% gewijzigd door darasta op 22-06-2022 12:40 ]
Stiekem heeft hij nog naar de deuren gekeken omdat die een witte waas hebben maar dat is zo ingebeten dat ook hij er niets meer mee kon behalve spuiten. Spuiten van 6 deuren zou maximaal zo’n €1000 kosten maar de leverancier vervangt ze liever á €8000

:strip_exif()/f/image/C4qeS772XLWros6pG6gHflg9.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe het was:
:strip_exif()/f/image/SDTMlUl2bgZ3krydUg7K5aJp.jpg?f=fotoalbum_large)
* gaat om 2 woningen waarbij alle achter deuren vervangen moeten worden
[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 22-06-2022 12:47 ]
Dank! Wij vallen onder de 2021 versie dus zo te lezen mogen ze hiermee niet corrigeren.darasta schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:38:
[...]
De TO omschrijft een warmtepomp met voorraad vat en geen doorstroomverwarmer.
Ik blijf het een bijzondere constructie vinden dat hun oplossing voor het nodig zijn van meer warm water elektrisch bijstoken is.
Deze constructie was mogelijk in de 2020 versie, maar werd door woningborg als ongewenst gezien vanwege de achteruitgang in rendement.
In de 2021 variant is opwarmtijd geen factor meer en mag de aannemer hiermee niet corrigeren. Wel geldt er een maximum opwarmtijd van 8u.
Het is dus verstandig om te controleren onder welke versie je valt. (Staat op het certificaat)
In de 2021 versie moet je een bepaalde dagvoorraad hebben. Deze mag worden gecorrigeerd als er een hogere nuttige inhoud is op 55 graden dan 80% en is afhankelijk van het aantal bewoners. Wel of geen bad en wel of geen douche WTW.
Wel is het van belang dat de aannemer niet de capaciteit hoeft te verhogen voor opties die zij niet aanbieden. Het later toepassen van een bad, is dus geen reden voor de aannemer om zonder meer hiermee de warmwatercapaciteit op te dimensioneren.
De aannemer biedt bij ons wel een bad aan bij het vergroten van de badkamer dus daaruit maak ik op dat ze in dit geval wel de capaciteit moeten vergroten?
Heb haar al geantwoord dat ik dit een vreemd antwoord vind omdat een doorstroomvariant geen opslagcapaciteit heeft (precies hetgeen jij aangeeft). Ik denk dat ze weten dat ze fout zitten en me hiermee probeerden af te schepen. Heb ook aangegeven dat ik me verder ga verdiepen na haar antwoord. Wat haar de kans geeft met een beter antwoord terug te komen
Ik had eerst de tweede foto niet gezien, dus ik vroeg me al af hoe je dat überhaupt gezien had. Vind het wel een goede oplossing. Lijkt me nu een gevalletje dat je het pas ziet als iemand je erop wijst.
Onze hypotheekverstrekker vroeg ook naar het SWK waarborg certificaat. Gelukkig konden wij die overhandigen. Succes!sMoKeFiSh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:17:
Artikel 8
Moest de foto al onder een bepaalde hoek maken zodat je hem kon zien dus vraag me af of iemand hem gaat vinden.keeperson schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:10:
[...]
Ik had eerst de tweede foto niet gezien, dus ik vroeg me al af hoe je dat überhaupt gezien had. Vind het wel een goede oplossing. Lijkt me nu een gevalletje dat je het pas ziet als iemand je erop wijst.
Was alleen bang dat de ‘folie’ los zou komen maar hij heeft hem thermisch gesoldeerd dus gebeurt niets meer mee.
Ik zag het in eerste instantie niet. Ik moest aan de hand van de stenen kijken waar de kras zou moeten zitten.Toppe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:45:
Vandaag is er iemand geweest die de kras in het kozijn heeft weg gewerkt. Als je heel goed kijkt dan zie je hem zitten maar toch zeer vakkundig weg gewerkt.
Stiekem heeft hij nog naar de deuren gekeken omdat die een witte waas hebben maar dat is zo ingebeten dat ook hij er niets meer mee kon behalve spuiten. Spuiten van 6 deuren zou maximaal zo’n €1000 kosten maar de leverancier vervangt ze liever á €8000*
[Afbeelding]
Hoe het was:
[Afbeelding]
* gaat om 2 woningen waarbij alle achter deuren vervangen moeten worden
Kortom; netjes weggewerkt dus!
Is het gebruikelijk dat er bij nieuwbouwprojecten in een financiële check specifiek wordt gevraagd hoeveel je kan lenen?
Wij hebben eerder gezien dat men gewoon wilde weten dat we het huis konden betalen, maar nu bij een ander project willen ze voor de loting inzicht in hoeveel we maximaal kunnen lenen. Suggereert een beetje dat de loting niet helemaal eerlijk zal zijn..
Ik was benieuwd of dit vaker gebeurt en of lotingen wel eens oneerlijk zijn?
Zou te maken kunnen hebben met stijgende rentes waardoor leencapaciteit snel afneemt. Aangezien er tussen het inschrijven tot tekenen koopovereenkomst best een tijd zit.Olivertwist278 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:12:
Hi guys,
Is het gebruikelijk dat er bij nieuwbouwprojecten in een financiële check specifiek wordt gevraagd hoeveel je kan lenen?
Wij hebben eerder gezien dat men gewoon wilde weten dat we het huis konden betalen, maar nu bij een ander project willen ze voor de loting inzicht in hoeveel we maximaal kunnen lenen. Suggereert een beetje dat de loting niet helemaal eerlijk zal zijn..
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Of juist wel, door het kaf van het koren te scheiden.Olivertwist278 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:12:
Hi guys,
Als 100% van de gene die meeloten de woningen sowieso kan financieren, is er een veel minder grote kans dat er iemand uitvalt op gronde van geen financiering.
Bij ons project zijn er ook 3 woningen weer vrij gekomen en hebben wij nog kunnen switchen naar onze oorspronkelijke eerste keuze. Als reden werd aangegeven geen financiering, weet uiteraard niet of dat klopt.
Als Jan Alleman mee mag loten, ook als bij voorbaat eigenlijk al duidelijk was dat het hem niet ging worden, worden er ook weer mensen uitgeloot die het mogelijk wel konden betalen.
Wij moesten ook een redelijk uitgebreide financiële check aanleveren, dat was al in 2020.
[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 22-06-2022 15:17 ]
Ik heb zelf alleen ervaring met woningborg. Dat certificaat hoef je pas te hebben wanneer je naar de notaris gaat. Vanaf dat moment wordt namelijk pas hypotheek gevestigd. Tot het notaris bezoek loopt de geldverstrekker nog geen risico namelijk.sMoKeFiSh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:17:
Artikel 8
Zag wel dat voor een woning met NHG andere regels gelden. Dan kan de geldverstrekker wel van te voren een certificaat eisen.
Ik zag dat je op het forum van VeH ook een vraag hebt gesteld. Met als antwoord om even te bellen met VeH. Dat lijkt mij ook het beste advies dat wij jou kunnen geven.
[ Voor 3% gewijzigd door MadDonkey op 22-06-2022 15:17 ]
Daar heb je gelijk in, maar ik dacht dat een simpele verklaring dat je het huis kan betalen voldoende zou zijn. Dat ze nu echt de bedragen willen weten verbaasd me. Ik moet wel zeggen dat wij erg veel in de koop en meerwerk kunnen steken dus wellicht dat dit in ons voordeel kan werken.Source90 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:16:
[...]
Of juist wel, door het kaf van het koren te scheiden.
Als 100% van de gene die meeloten de woningen sowieso kan financieren, is er een veel minder grote kans dat er iemand uitvalt op gronde van geen financiering.
Bij ons project zijn er ook 3 woningen weer vrij gekomen en hebben wij nog kunnen switchen naar onze oorspronkelijke keuze. Als reden werd aangegeven geen financiering, weet uiteraard niet of dat klopt.
Als Jan Alleman mee mag loten, worden er ook weer mensen uitgeloot die het mogelijk wel konden betalen.
Mooi om te horen dat jij in ieder geval je oorspronkelijke keuze kon krijgen! Wist niet dat het zoveel voorkwam dat mensen afhaakten.
Hmm daar zit wat in. Hoe lang zit er ong gemiddeld tussen de inloting en tekenen koopovereenkomst?rubenos schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:15:
[...]
Zou te maken kunnen hebben met stijgende rentes waardoor leencapaciteit snel afneemt. Aangezien er tussen het inschrijven tot tekenen koopovereenkomst best een tijd zit.
Wij zitten dan met dubbele lasten wat extra bijsparen beperkt. Maar als er wat tijd tussen zit, kan het ons zeker verder helpen
Terugkomend op de post:Source90 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:19:
[Afbeelding]
Bij ons is zowel boven als beneden "inregelen" niet ingevuld. Heb tijd geleden documentatie van de vloerverwarming opgevraagd en daar zat ook geen inregel rapport of iets dergelijks bij.
Is dit iets wat ik wel mag verwachten dat het gebeurd is, of is dat meer service/extra en niet standaard?
De bouwopzichter was hier voor een ander euvel (schuifdeur klemt nog steeds) en gelijk nagevraagd over de rode meters die gelijk staan. Werd aangegeven dat dit klopt omdat dit de doorstroom is en deze overal beneden (de foto met 4 zones was beneden) allemaal hetzelfde ingesteld staan. Boven klopt dit ook en zou ik ze kunnen knellen als het te warm wordt in een bepaalde ruimte.
Dit rijmt niet helemaal met wat ik hier hoor

Dus niet ingeregeld. Aannemer verzoeken het in te regelen conform wetgeving (zie link VEH die ik al gedeeld had) of zelf laten doen en de kosten door de aannemer laten vergoeden.Source90 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:21:
[...]
Terugkomend op de post:
De bouwopzichter was hier voor een ander euvel (schuifdeur klemt nog steeds) en gelijk nagevraagd over de rode meters die gelijk staan. Werd aangegeven dat dit klopt omdat dit de doorstroom is en deze overal beneden (de foto met 4 zones was beneden) allemaal hetzelfde ingesteld staan. Boven klopt dit ook en zou ik ze kunnen knellen als het te warm wordt in een bepaalde ruimte.
Dit rijmt niet helemaal met wat ik hier hoor
Bij ons hebben we eind augustus 2020 getekend bij de makelaar/bouw. Eind december 2020 zaten we bij de notaris en hebben we de grond afgetikt. Midden januari 2021 zijn ze begonnen met de bouw.Olivertwist278 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:20:
[...]
Hmm daar zit wat in. Hoe lang zit er ong gemiddeld tussen de inloting en tekenen koopovereenkomst?
Wij zitten dan met dubbele lasten wat extra bijsparen beperkt. Maar als er wat tijd tussen zit, kan het ons zeker verder helpen
Dubbele lasten gaan pas in na de notaris, daarna zal je na iedere factuur (eerst de grond) wat meer gaan betalen aan dubbele lasten.
Kan alleen voor mezelf spreken. Maar wij konden vanaf verkoopevent ons 2 weken inschrijven. Toen een week voor toekenning. De gesprekken begonnen dan een week later, maar er was dan ook nog een week om te tekenen, en na tekenen is er nog 5 dagen bedenktijd na tekenen. Wij waren echter in eerste instantie niet ingeloot, dus bij ons was het gesprek pas weken later. Bij ons bijna 8 weken dus.Olivertwist278 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:20:
[...]
Hmm daar zit wat in. Hoe lang zit er ong gemiddeld tussen de inloting en tekenen koopovereenkomst?
Spindler komt sowieso ook al kijken, buiten dat de opzichter is geweestToppe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:24:
[...]
Dus niet ingeregeld. Aannemer verzoeken het in te regelen conform wetgeving (zie link VEH die ik al gedeeld had) of zelf laten doen en de kosten door de aannemer laten vergoeden.
(Al beweerd de bouw dat er wel ingeregeld is en het zo hoort te staan. Rapport heb ik nog niet gezien).
Er is ook niet een ‘echt’ rapport er van. Het debiet staat op de tekening van je vloerverwarming, als daar niets staat dan kunnen ze hem niet eens ingeregeld hebben.Source90 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:25:
[...]
Spindler komt sowieso ook al kijken, buiten dat de opzichter is geweest![]()
(Al beweerd de bouw dat er wel ingeregeld is en het zo hoort te staan. Rapport heb ik nog niet gezien).
Zal je een PB doen met een voorbeeld.
Edit, post ze hier ook wel, meteen handig om de verschillen te zien.
Niet ingeregelde tekening:
:strip_exif()/f/image/40EIgP7ZxkjTQab8VYhmd2LE.jpg?f=fotoalbum_large)
De nieuwe tekening. Onder de blauwe pijl de debiet waardes waarop de flowmeter moet staan. Die stonden bij mij allemaal op 2.5.
:strip_exif()/f/image/ahqRsqsP9Svn6BfG8RNG3frt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door Toppe op 22-06-2022 15:41 ]
De kans is groot dat het project je een doorverwijzing kan geven naar een financieel adviseur die dit zo voor je kan oplepelen. Heb ik pakweg een jaar geleden ook gedaan.Olivertwist278 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:12:
Hi guys,
Betekent overigens niet dat dit dan 100% correct is, want die adviseur had een flink verkeerde inschatting gemaakt. De meeste verstrekkers zijn blijkbaar niet zo happig op bonussen meenemen in een hypotheek. Dan sta je uiteindelijk bij de hypotheekverstrekker even raar te kijken als je opeens 60k minder mag lenen dan de adviseur heeft aangegeven.
Volgens mij trekken ze niet je naam uit een glazen pot ofzo en kijken ze inderdaad naar meerdere factoren zodat ze zelf de grootste zekerheid krijgen dat je financiering zonder problemen rond komt.Olivertwist278 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:12:
Hi guys,
Elke afwijzing geeft iets van 8-10 weken vertraging
ja, tenminste wel als de KAO getekend is, als dat nog niet is gedaan is er nog makkelijk te switchen.Toppe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:46:
[...]
En op zich is het nog niet zo'n probleem als 1 iemand later is, dan geven ze die laatste gewoon hele strakke deadlines mee voor het invullen van alle opties. Wij waren zelf zo'n geval. De eerste lichting heeft getekend in juni/juli en wij hebben pas in november getekend (omdat de 1ste keuze de financiering niet rondkreeg), maar we mochten wel alle ruwbouw, elektra, keuken en badkamer opties doorgeven voor eind december... Toen de projectleverancier dat niet mogelijk achtte hebben we 3 weken uitstel gekregen bij de gratie gods omdat we een vrijstaande woning hadden en qua tekeningen kon onze woning als laatste verwerkt worden.
Maar de KAO teken je en daarna vraag je de hypotheek aanBlik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:52:
[...]
ja, tenminste wel als de KAO getekend is, als dat nog niet is gedaan is er nog makkelijk te switchen.
En op zich is het nog niet zo'n probleem als 1 iemand later is, dan geven ze die laatste gewoon hele strakke deadlines mee voor het invullen van alle opties. Wij waren zelf zo'n geval. De eerste lichting heeft getekend in juni/juli en wij hebben pas in november getekend (omdat de 1ste keuze de financiering niet rondkreeg), maar we mochten wel alle ruwbouw, elektra, keuken en badkamer opties doorgeven voor eind december... Toen de projectleverancier dat niet mogelijk achtte hebben we 3 weken uitstel gekregen bij de gratie gods omdat we een vrijstaande woning hadden en qua tekeningen kon onze woning als laatste verwerkt worden.
Klopt, maar meestal teken je de KAO ook al wel met een idee van hoeveel financiering je uberhaupt kan krijgen. Alsnog hoor je vaak genoeg dat het toch niet doorgaat wegens financiering, dan is er toch een iets te rooskleurig geschept bij de eerste kijk naar de financiële situatieToppe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:53:
[...]
Maar de KAO teken je en daarna vraag je de hypotheek aan
Dan nog is het de vraag, wat is vertraging? De kans dat het project hierdoor oploopt is nihil, dat gaat gewoon beginnen met bouwen zonder jou.
[ Voor 16% gewijzigd door Blik1984 op 22-06-2022 15:59 ]
Eens. Maar door op voorhand al goed te kijken proberen ze de kans op mislukte aanvragen en dergelijke al te beperken.Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:58:
[...]
Klopt, maar meestal teken je de KAO ook al wel met een idee van hoeveel financiering je uberhaupt kan krijgen. Alsnog hoor je vaak genoeg dat het toch niet doorgaat wegens financiering, dan is er toch een iets te rooskleurig geschept bij de eerste kijk naar de financiële situatie
Dan nog is het de vraag, wat is vertraging? De kans dat het project hierdoor oploopt is nihil, dat gaat gewoon beginnen met bouwen zonder jou.
Als je een uitkering hebt en je inschrijft op een nieuwbouw woning van 800K en geen eigen geld hebt is het gedoemd te mislukken
Dit heb ik al wel vaker mee gemaakt, bij het project waarbij wij ingeloot zijn en een aantal projecten waar we niet zijn ingeloot hadden ze ook zo'n papiertje nodig. Wij hebben dit gewoon bij een hypotheekadviseur per mail opgevraagd die vervolgens wat loonstroken wou zien en aan de hand daarvan een kort document heeft opgesteld.Olivertwist278 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:12:
Hi guys,
De loting procedure stond bij ons op de site juist heel duidelijk uitgelegd, weet niet of je die misschien gewoon kan opvragen?
/f/image/JsjxjHPiSsqIFWma5FrsXkqN.png?f=fotoalbum_large)
Denk het niet, bij ons was dit begin januari vlak voor de grote stijgingen ook al.rubenos schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:15:
[...]
Zou te maken kunnen hebben met stijgende rentes waardoor leencapaciteit snel afneemt. Aangezien er tussen het inschrijven tot tekenen koopovereenkomst best een tijd zit.
[ Voor 15% gewijzigd door Facerafter op 22-06-2022 17:38 ]
En wat als het vervangen nu 300 euro kost en jouw deuren gewoon de spuit cabine in gaan en weer ingezet worden bij een ander project?Toppe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:45:
Spuiten van 6 deuren zou maximaal zo’n €1000 kosten maar de leverancier vervangt ze liever á €8000*
Ze zijn echt niet gek, en licht er ook nog aan wat de aannemer heeft afgesproken.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Bij ons project stond er dat er loting plaatsvindt bij de notaris. Ook niets moeten aanleveren qua documenten of wat dan ook. Echt alleen op contactgegevens ingeschreven. Dus het bestaat nog wel.Toppe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:46:
[...]
Volgens mij trekken ze niet je naam uit een glazen pot ofzo en kijken ze inderdaad naar meerdere factoren zodat ze zelf de grootste zekerheid krijgen dat je financiering zonder problemen rond komt.
Verder waren ze ook heel flexibel in bepaalde andere zaken. Wegens een beroepsprocedure m.b.t. omgevingsvergunning vroegen ze ons om verlenging termijn opschortende voorwaarden. Wij gingen hier graag in mee, maar omdat het voor ons mogelijk zou betekenen dat we een nieuw renteaanbod moesten regelen hebben we hen gevraagd om een nieuw voorbehoud financiering. Dit hebben ze vervolgens zonder verdere vragen geaccordeerd.
Zal een bepaalde filosofie/bedrijfscultuur achter zitten. En misschien voor grotere ontwikkelaars/projecten makkelijker te doen dan kleinere. Maar ik vond het wel mooi, you get what you give.
Wij krijgen binnenkort de sleutels van onze nieuw op te leveren woning. Om eerlijk te zijn hebben we nog niet nagedacht over de energieleverancier. Wij hebben een woning met warmtepomp en 12 "schaampanelen" op het dak. Natuurlijk is dit niet de eerste keer dat wij een energiecontract sluiten maar een woning met deze eigenschappen is nieuw voor ons. Ik ben benieuwd hoe jullie de energieleverancier hebben gekozen en dan met name op basis van welke uitgangspunten, zeker met het oog op de toekomst. Voor lange tijd vastgezet of toch zo variabel mogelijk? Teruglevertarief met 12 schaampanelen interessant om rekening mee te houden? Iemand die een soortgelijke situatie config die hier zijn gedachten hier wil delen? Ik ben benieuwd naar het gedachte proces en de overwegingen. Ik overweeg naar zo variabel mogelijk maar is dat tegenwoordig wel handig om te doen? Andere tips en suggesties, welkom!
De aannemer zal hierin geen partij zijn aangezien ze de deuren ná oplevering geprobeerd hebben schoon te maken en daar is de schade op ontstaan.EiT schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:05:
[...]
En wat als het vervangen nu 300 euro kost en jouw deuren gewoon de spuit cabine in gaan en weer ingezet worden bij een ander project?
Ze zijn echt niet gek, en licht er ook nog aan wat de aannemer heeft afgesproken.
Daarbij heeft de man die ze hersteld heeft goed contact met de leverancier en die zei ook al dat ze geen zin hebben in gezeik en dit gewoon de container in gaat
Bij mijn project ook, voor de grote stijgingen. En aan dat proces is niks veranderd in de tussentijdFacerafter schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:36:
[...]
Denk het niet, bij ons was dit begin januari vlak voor de grote stijgingen ook al.
Kun je uberhaubt een vast contract afsluiten dan?sawtomyer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:18:
Bedankt voor de feedback wat betreft de trap. Wij laten het hierbij!
Wij krijgen binnenkort de sleutels van onze nieuw op te leveren woning. Om eerlijk te zijn hebben we nog niet nagedacht over de energieleverancier. Wij hebben een woning met warmtepomp en 12 "schaampanelen" op het dak. Natuurlijk is dit niet de eerste keer dat wij een energiecontract sluiten maar een woning met deze eigenschappen is nieuw voor ons. Ik ben benieuwd hoe jullie de energieleverancier hebben gekozen en dan met name op basis van welke uitgangspunten, zeker met het oog op de toekomst. Voor lange tijd vastgezet of toch zo variabel mogelijk? Teruglevertarief met 12 schaampanelen interessant om rekening mee te houden? Iemand die een soortgelijke situatie config die hier zijn gedachten hier wil delen? Ik ben benieuwd naar het gedachte proces en de overwegingen. Ik overweeg naar zo variabel mogelijk maar is dat tegenwoordig wel handig om te doen? Andere tips en suggesties, welkom!
En je post kan niemand antwoord op geven, je geeft precies 0 relevante info.
Mbt PV: totale kWP, oriëntatie, hellingshoek, schaduw?
Verbruik voorheen? Welke WP, hoeveel SWW, Rc waardes woning, aantal bewoners etc etc…EV?
Maar zeg dat je 2MWh verstookt met je WP en nog eens 3,5 voor de rest, totaal 5.5MWh.
PV 12x350WP vol zuid 40gr geen schaduw = 4.2MWh in een goed jaar. Dus geen overschot, dus gewoon laagste levertarief kiezen.
De pv's zijn 340 wp van jasolar en dan vol zuid. Heb geen schaduw, hellingshoek is standaard dak. Ik denk dat ik dan voor het laagste tarief dien te gaan. Dankbbbrumbrum schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:47:
[...]
Kun je uberhaubt een vast contract afsluiten dan?
En je post kan niemand antwoord op geven, je geeft precies 0 relevante info.
Mbt PV: totale kWP, oriëntatie, hellingshoek, schaduw?
Verbruik voorheen? Welke WP, hoeveel SWW, Rc waardes woning, aantal bewoners etc etc…EV?
Maar zeg dat je 2MWh verstookt met je WP en nog eens 3,5 voor de rest, totaal 5.5MWh.
PV 12x350WP vol zuid 40gr geen schaduw = 4.2MWh in een goed jaar. Dus geen overschot, dus gewoon laagste levertarief kiezen.
12 stuks zijn toch geen schaampanelen? Dat is als er verplicht 3 op het dak liggen. 12 is gewoon wat bijna iedereen op een normaal dak heeft.sawtomyer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:53:
[...]
De pv's zijn 340 wp van jasolar en dan vol zuid. Heb geen schaduw, hellingshoek is standaard dak. Ik denk dat ik dan voor het laagste tarief dien te gaan. Dank
Alleen een vol dak hoef je je niet voor te schamen...oinkoink12 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:09:
[...]
12 stuks zijn toch geen schaampanelen? Dat is als er verplicht 3 op het dak liggen. 12 is gewoon wat bijna iedereen op een normaal dak heeft.
Ik had ook 12 panelen (op W-NW) en bodem WP. Eerste jaar netto 1600 kWh verbruikt. Ik verwacht niet dat je nu al energieneutraal zult zijn, dus teruglevertarief is nog niet zo interessant.sawtomyer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:18:
Bedankt voor de feedback wat betreft de trap. Wij laten het hierbij!
Nu heb ik afgelopen half jaar een dakkapel en 8 extra panelen aan de achterkant laten plaatsen, nu zit ik al op -1250 kWh sinds 1 januari dit jaar.
Dus mijn advies zou zijn, gooi je dak zo vol mogelijk, tot die tijd een variabel contract met zo laag mogelijke tarieven. Volgens mij zijn er tegenwoordig überhaupt geen jaarcontracten.
Daarna kun je dan altijd overstappen.
Precies dit, er kan nog 9 panelen onder de al bestaande 12 panelen geplaatst worden!bbbrumbrum schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:14:
[...]
Alleen een vol dak hoef je je niet voor te schamen...
Super waardevolle info, ik kan hier wat mee en ik hoop andere ook die in een soortgelijke kwestie/dilemma verkeren, bedankt!roltor schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:49:
[...]
Ik had ook 12 panelen (op W-NW) en bodem WP. Eerste jaar netto 1600 kWh verbruikt. Ik verwacht niet dat je nu al energieneutraal zult zijn, dus teruglevertarief is nog niet zo interessant.
Nu heb ik afgelopen half jaar een dakkapel en 8 extra panelen aan de achterkant laten plaatsen, nu zit ik al op -1250 kWh sinds 1 januari dit jaar.
Dus mijn advies zou zijn, gooi je dak zo vol mogelijk, tot die tijd een variabel contract met zo laag mogelijke tarieven. Volgens mij zijn er tegenwoordig überhaupt geen jaarcontracten.
Daarna kun je dan altijd overstappen.
Zolang jij betaald legt je aannemer die panelen wel hoor.sawtomyer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 01:06:
[...]
Precies dit, er kan nog 9 panelen onder de al bestaande 12 panelen geplaatst worden!
Dat zou je denken, maar wij konden helemaal niks extra's laten leggen, dus ook niet op eigen kostenToppe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 06:51:
[...]
Zolang jij betaald legt je aannemer die panelen wel hoor.

Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.