Oh wat grappig, thanksBteq schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:27:
[...]
Weet niet of ik mag linken, maar:
https://www.blokker.nl/th...AEgLlRfD_BwE&gclsrc=aw.ds
Deze matten zijn gemaakt van siliconen en kunnen temperaturen aan tot 200 graden Celsius....
Er is een automodus maar ik heb de thermostaat handmatig op koelen gezet en dat geeft het ook aan. Bij ons is niet duidelijk te merken aan de temperatuur van de vloer of het aan het koelen is of verwarmen. De tegelvloer is altijd (onaangenaam) koud ook in de winter wanneer de woning wordt verwarmd. En nu voelt de vloer ook redelijk koel dus dat zegt niks.GeeMoney schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:01:
[...]
Je thermostaat geeft wel aan dat hij aan het koelen is?
Op mijn Itho krijg ik een koelicoon te zien en het is duidelijk aan de vloer te voelen of er "koud" water door heen stroomt of dat hij aan het verwarmen is.
Leidingen zijn hier gemiddeld gezien wel 10cm hoh.
Momenteel 22 graden in huis en als je dus nu van buiten naar binnen loopt is het voor je gevoel duidelijk "kouder" binnen.
Van de 34 woningen in dit blok met bodem warmtepomp heeft geen enkele woning een airco, sommigen wel zonwering buiten maar zelfs dat heb ik wel voorbereid maar niet gekocht nog.
Ik vind de werking van dit systeem over het algemeen niet echt een vooruitgang zowel in de winter als de zomer. Thermostaat geeft nu 26 graden aan zal in de loop van de dat wel stijgen. Alle ramen/gordijnen zijn dicht gebleven.
[ Voor 4% gewijzigd door MemeMaster op 17-06-2022 11:57 ]
Voor diegene met koel problemen: kijk goed de instellingen na. Gemiddelde installateur heeft zelf geen flauw idee hoe een WP werkt en mogelijk is e.a. verkeerd ingesteld.
Zo had ik de fout zelf ook gemaakt, WP stond ergens in mei(of april, geen idee) nog op verwarmen terwijl er een aantal warme dagen waren, vroeg mij af waarom het zo warm binnen was en bleek koeling uit te staan.
In principe merk je de volgende dag al resultaat. Hier nu netjes 21 graden in huis, buren naast ons was het al 27. Verbruik is max 100-150W
Mensen die beweren dat vloer koeling niet (goed) werkt, lekker laten lullen.
Met een glazen pui op het zuiden zou je ook kunnen proberen de gordijnen dicht te houden. Dat hielp bij ons prima in het vorige huis, zodra je ze dan wel open deed kreeg je een klap met warmte in je gezicht. Merk dit ook met onze velux ramen. Bij het raam enorm veel warmte als gordijn open staat. Gordijnen houden aardig wat tegen.
Edit: als je een ecoForest met th-tune hebt, de th-tune doet weinig, geeft alleen temp en mode aan en communiceert binnen temp en humidity naar de WP. Temp instellingen worden genegeerd, dit moet je regelen via de stooklijn op de WP zelf. Ding word door importeur mee geleverd, maar is geen officieel ecoForest product. Je kan wel je humidity bekijken, als deze te hoog is stopt hij met koelen.
Zo had ik de fout zelf ook gemaakt, WP stond ergens in mei(of april, geen idee) nog op verwarmen terwijl er een aantal warme dagen waren, vroeg mij af waarom het zo warm binnen was en bleek koeling uit te staan.
In principe merk je de volgende dag al resultaat. Hier nu netjes 21 graden in huis, buren naast ons was het al 27. Verbruik is max 100-150W
Met een glazen pui op het zuiden zou je ook kunnen proberen de gordijnen dicht te houden. Dat hielp bij ons prima in het vorige huis, zodra je ze dan wel open deed kreeg je een klap met warmte in je gezicht. Merk dit ook met onze velux ramen. Bij het raam enorm veel warmte als gordijn open staat. Gordijnen houden aardig wat tegen.
Edit: als je een ecoForest met th-tune hebt, de th-tune doet weinig, geeft alleen temp en mode aan en communiceert binnen temp en humidity naar de WP. Temp instellingen worden genegeerd, dit moet je regelen via de stooklijn op de WP zelf. Ding word door importeur mee geleverd, maar is geen officieel ecoForest product. Je kan wel je humidity bekijken, als deze te hoog is stopt hij met koelen.
[ Voor 18% gewijzigd door EiT op 17-06-2022 12:12 ]
Druk en zetfouten voorbehouden.
Vloerkoeling kan zeker goed werken, maar vereist ontzettend goede isolatie. De meeste woningen worden niet zo goed geisoleerd en dan werkt het gewoon niet goed, of de leidingen zijn gedimensioneerd op verwarmen (15 cm h-o-h) en niet op koelen (<10 cm h-o-h). Daarbij hangt het ook nog sterk af van de ligging van de woning, het type (vrijstaand of rijtje) het type dak en de mogelijkheden tot zonwering aan de buitenkant.
Het is ook ontzettend moeilijk om met vloerkoeling warmte die eenmaal in de woning zit er weer uit te halen. Je moet dus eigenlijk het systeem continu op een bepaalde stand laten staan.
Fijn dat het bij sommigen wel goed werkt natuurlijk! Zo zou het eigenlijk overal moeten. Helaas gaan veel bouwers voor de minimale isolatienorm.
Het is ook ontzettend moeilijk om met vloerkoeling warmte die eenmaal in de woning zit er weer uit te halen. Je moet dus eigenlijk het systeem continu op een bepaalde stand laten staan.
Fijn dat het bij sommigen wel goed werkt natuurlijk! Zo zou het eigenlijk overal moeten. Helaas gaan veel bouwers voor de minimale isolatienorm.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Hier hetzelfde, vloerkoeling en slim gebruik van de wtw bypass levert een temperatuur van 22 graden op in de woonkamer en onze slaapkamer. (Op het zuiden met veel ramen). We hebben voorbereidingen getroffen voor screens, dus als het toch veel warmer wordt gaan we die eerst laten plaatsen.EiT schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:06:
Voor diegene met koel problemen: kijk goed de instellingen na. Gemiddelde installateur heeft zelf geen flauw idee hoe een WP werkt en mogelijk is e.a. verkeerd ingesteld.
(Wel is hier laatst iemand van Daikin geweest die alle settings in de warmtepomp heeft geoptimaliseerd)
Het is moeilijk situaties te vergelijken, maar wij zijn tevreden.
[ Voor 3% gewijzigd door kepler op 17-06-2022 12:16 ]
Dus de eisen moeten vanuit de overheid omhoog. Daarbij wordt het wel makkelijk gemaakt door een lagere isolatie waarde te compenseren met een zonnepaneel. In de meest ideale situatie zou je dus de isolatie én energie gebruik moeten los trekken.Blihi schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:11:
Helaas gaan veel bouwers voor de minimale isolatienorm.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Is er ook een "grote airco topic"? 
Kon hem zo snel niet vinden in de zoekresultaten.
Hier een LG DUALCOOL Deluxe (5kW / DC18RK) op de offerte voor 2440 incl. plaatsen.
UV nano filter en Ionizer lijkt mij wel toegevoegde waarde bij dit model.
Vind deze productgroep nogal onduidelijk, sinds voor elk model prijzen opgevraagd moeten worden en er tig merken zijn.
Zie hierboven Daikin langskomen.
Kort gezegd:
Zijn er merken, qua airco's, die wel en juist niet aan te raden zijn?
---
Vooralsnog hier 21°c in huis met glazen pui (4 meter breed) op het zuiden gepositioneerd. Uiteraard wel raambekleding dicht.
Hier een LG DUALCOOL Deluxe (5kW / DC18RK) op de offerte voor 2440 incl. plaatsen.
Vind deze productgroep nogal onduidelijk, sinds voor elk model prijzen opgevraagd moeten worden en er tig merken zijn.
Kort gezegd:
---
Vooralsnog hier 21°c in huis met glazen pui (4 meter breed) op het zuiden gepositioneerd. Uiteraard wel raambekleding dicht.
[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 17-06-2022 12:51 ]
We hebben loze leidingen bij de ramen op zuid/west en willen nu we de sleutel hebben doorpakken met screens voor de ramen. Wie heeft er tips voor goede partijen die we kunnen vergelijken? (regio Utrecht) Tot nu toe in ieder geval De Haan Westerhoff gevraagd, die kwam ik eerder tegen in dit topic. Wellicht @Alic3 jij had meerdere partijen vergeleken en samen met buren ingekocht?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Als ze een beetje opschieten met de garage bouwen, kan de veranda er tegenaan
Verwachtte oplevering garage is eind juni.
In de veranda zit een zonnescherm, dat scheelt ook al denk ik.
Wij hebben horren (alle ramen) en hoordeur bij Haan Westerhoff afgenomen (filiaal Gorinchem). Vond het erg fijn communiceren en leveren/montage is ook prima gegaan.Marinos83 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:52:
We hebben loze leidingen bij de ramen op zuid/west en willen nu we de sleutel hebben doorpakken met screens voor de ramen. Wie heeft er tips voor goede partijen die we kunnen vergelijken? (regio Utrecht) Tot nu toe in ieder geval De Haan Westerhoff gevraagd, die kwam ik eerder tegen in dit topic. Wellicht @Alic3 jij had meerdere partijen vergeleken en samen met buren ingekocht?
[ Voor 36% gewijzigd door Source90 op 17-06-2022 12:55 ]
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelenSource90 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:50:
Kort gezegd:
---
Wij gaan voor Daikin omdat dit een van de Premium A merken is en een goede integratie mogelijk is in verschillende smart plaformen met lokale aansturing.
LG/Samsung ben je afhankelijk van hun support via de cloud voor toekomstige ondersteuning. Daar verwacht ik niet dat ze 10jaar 'smart' zullen zijn.
Blijf in ieder geval wel bij JVS in Ravenstein! Zij zijn eigenaar van een heleboel ....-discounter.nl websites.Marinos83 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:52:
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ja, er zit verschil in de merken. Net als een WP wil je bij een airco ook een modulerende buitenunit (dat is die LG Dualcool ook gewoon). Die kunnen ook rustig draaien in plaats van vol aan, vol uit.Source90 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:50:
Kort gezegd:
---
De Daikin oplossing is via Wifi aan te sturen zonder dat er een of andere cloud nodig is. Die units gaan het lokale netwerk niet af (beetje een privacy dingetje, maar ik houd niet van clouds van derden).
Verder maakt het koudemiddel uit. R32 is milieuvriendelijker dan oudere R410a.
Maar de LG Dualcool is een modulerende R32 unit, dus prima. Ik vind de binnenunit een beetje lelijk. Met allemaal aangebouwde frutsels. De daikin bakken die ik heb hangen ogen wat rustiger.
[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 17-06-2022 12:59 ]
@BiG-GuY mijn Daikin kan ik niet lokaal aansturen helaas, alles moet via hun cloudplatform waar nog geen API beschikbaar is helaas.
Wij hebben dus vanuit de bouw buiten screens aan de Zuidkant en gaan deze vervangen voor rolluiken, omdat we de screens vinden tegenvallen qua warmte-werendheid en zichtbaarheid erdoorheen. Onze screens zijn van Hunter Douglas (Luxaflex), dus het is wel gewoon kwaliteit materiaal.Marinos83 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:52:
Wij wonen in Utrecht en voor onze raamwering binnen hebben we De Kroon Zonwering gebruikt, voor buiten gaan we naar De Spiegel Zonwering. Met de eerste hebben we prima ervaringen gehad, maar zij focussen zich meer op binnen zonwering, al verkopen ze wel ook buiten zonwering. De tweede focust zich meer op buiten zonwering en daar hebben ze het merk Roma wat we voor buiten willen gebruiken.
We twijfelen nog of we hybrid rolluiken doen met hor of toch met screen, mogelijk dat we de screens die we al hebben kunnen hergebruiken.
De Daikin app gaat toch niet de cloud in? Die scant het lokale netwerk voor apparaten en zo kun je ze aansturen. Ook is er een API beschikbaar voor die Wifi dingen, want ik kan ze via Domoticz ook bedienen. Maar wellicht ligt het aan de binnenunit.Ascension schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:01:
@BiG-GuY mijn Daikin kan ik niet lokaal aansturen helaas, alles moet via hun cloudplatform waar nog geen API beschikbaar is helaas.
Ik heb een 3MXM-N buitenunit met twee FTXM binnenunits.
EDIT: aha, de nieuwere wifi modules hebben dus geen API meer

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 17-06-2022 13:09 ]
Had begrepen dat alle Daikin Airco's met dezelfde wifi module werkte, die dezelfde lokale API gebruiken.Ascension schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:01:
Zucht, zie nu een opmerking bij HA. Moet even uitzoeken dan welke Wifi-module gebruikt wordt bij de Stylish. Wilde juist een airco die ik zonder extra thermostaten kan integreren in m'n HomeKit automatiseringen...
Heb nu de FTXA binnenunits en 4MXM80A buitenunit op het oog. Al is het slimme aspect enkel de binnenunits. De buitenunit wordt aangestuurd door de binnenunits.
[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 17-06-2022 13:09 ]
Er zijn er zat die gebruik maken van Tuya ondersteuning of waarbij een ESPHome oplossing ook prima werkt.BiG-GuY schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:53:
[...]
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
LG/Samsung ben je afhankelijk van hun support via de cloud voor toekomstige ondersteuning. Daar verwacht ik niet dat ze 10jaar 'smart' zullen zijn.
Voor alle merken geld dat ze dit eenvoudig tegen kunnen gaan.
Overigens hangt hier een ‘no-name’ AC met WiFi ondersteuning. Onder de motorkap is het blijkbaar gewoon Mitsubishi.
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 17-06-2022 13:10 ]
@BiG-GuY @Blihi was voor mij ook een teleurstelling. Was in de veronderstelling dat het lokaal zou werken en niet om een specifieke module gevraagd. Al begrijp ik dat ze eigenlijk alleen nog maar die cloud only module leveren. Overigens zou er wel een API komen maar dus helaas wel via hun cloudomgeving
Is een nieuw verdien model…Ascension schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:13:
@BiG-GuY @Blihi was voor mij ook een teleurstelling. Was in de veronderstelling dat het lokaal zou werken en niet om een specifieke module gevraagd. Al begrijp ik dat ze eigenlijk alleen nog maar die cloud only module leveren. Overigens zou er wel een API komen maar dus helaas wel via hun cloudomgeving
Ja precies. Ze willen jouw data.
Vind het wel ogen als een "airco" haha, welke frutsels bedoel je dan?Blihi schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:58:
[...]
Ja, er zit verschil in de merken. Net als een WP wil je bij een airco ook een modulerende buitenunit (dat is die LG Dualcool ook gewoon). Die kunnen ook rustig draaien in plaats van vol aan, vol uit.
De Daikin oplossing is via Wifi aan te sturen zonder dat er een of andere cloud nodig is. Die units gaan het lokale netwerk niet af (beetje een privacy dingetje, maar ik houd niet van clouds van derden).
Verder maakt het koudemiddel uit. R32 is milieuvriendelijker dan oudere R410a.
Maar de LG Dualcool is een modulerende R32 unit, dus prima. Ik vind de binnenunit een beetje lelijk. Met allemaal aangebouwde frutsels. De daikin bakken die ik heb hangen ogen wat rustiger.

Ze hebben, volgens mij net als Daikin, ook een "Stylish" type ("MIRROR"):

Echter, zoals de naam doet vermoeden, zit er een spiegel op en vonden wij wat minder ogen.
---
Die Daikin Stylish ziet er goed uit, website vind ik echt totale onkunde.
Ga wel eens op zoek of zij ook dingen als UV-filter / Pollenfilter hebben.
Volgens mij is dat de "Ururuururu" en die ziet er even "mooi uit"

https://www.daikin.nl/nl_...t-pumps/ururu-sarara.html
[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 17-06-2022 13:21 ]
Ik zag deze foto:

Dus met een of ander ding er bovenop en een nep draaiknop aan de zijkant.

Dus met een of ander ding er bovenop en een nep draaiknop aan de zijkant.
[ Voor 20% gewijzigd door Blihi op 17-06-2022 13:22 ]
Dat is het instap model volgens mij.
Dit is de Deluxe:
https://www.lg.com/nl/air...g/lg-dc24rk?returnFlag=Y#
Naast de knop en dat bovending, volgens mij nagenoeg hetzelfde qua uiterlijk.

---
De Daikin Ururu Sarara is volgens mij het type met pollenfilter/UV filter. Hetgeen mijn vriendin wel kan waarderen in dit seizoen.

Ondanks de Red Dot Design award, word ik niet warm van het ontwerp
/f/image/hSUwnZswpaUenjHabcDOJTbC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door Source90 op 17-06-2022 13:39 ]
@Source90 verwacht geen wonderen van zo’n filter… en ONECTA is de cloud oplossing.
[ Voor 23% gewijzigd door Toppe op 17-06-2022 13:27 ]
Ssst, dat is de gunfactor om een airco te nemen, bij mevrouwToppe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:26:
@Source90 verwacht geen wonderen van zo’n filter… en ONECTA is de cloud oplossing.
Staan hier ook diverse luchtzuiveraars (gewoon Philips) in huis. Binnenshuis is de allergie al een stuk minder.
Ik ga ook eens kijken naar de Mitsubishi WSH-LN50I, heeft ook filters aan boord en ziet er wat mooier uit voor het oog.
Volgens het andere topic "topkwaliteit"
Ik heb inderdaad een ecoforest. Bedoel je met TH-tune de thermostaat? Wat bedoel je precies met temp instellingen worden genegeerd? Dus als ik de thermostaat instel op koelen en aantal graden selecteer doet het niks?EiT schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:06:
Voor diegene met koel problemen: kijk goed de instellingen na. Gemiddelde installateur heeft
Stooklijn op de waterpomp zelf? Wat is dat?...veel vragen. Tijdens de oplevering werd ons gezegd zelf nooit aan de knoppen van de warmtepomp te zitten. Ik heb ook wel eens de handleiding open geslagen maar die was zeer technisch. Voor mijn gevoel klopt er ook iets niet aan de instellingen.
Verwar Mitsubishi niet met Mitsubishi Heavy IndustriesSource90 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:39:
[...]
Ssst, dat is de gunfactor om een airco te nemen, bij mevrouw![]()
Staan hier ook diverse luchtzuiveraars (gewoon Philips) in huis. Binnenshuis is de allergie al een stuk minder.
Ik ga ook eens kijken naar de Mitsubishi WSH-LN50I, heeft ook filters aan boord en ziet er wat mooier uit voor het oog.
Volgens het andere topic "topkwaliteit"
Die Ururu Sarara heb ik naar gekeken, maar die kan geen multisplit helaas. Daardoor kwam ik op de Stylish uit, die heeft wel wat filters erin, maar niet zo uitgebreid als die Ururu Sarara.
Maar ga nog wel wat dieper zoeken naar wat ik kan vinden over de API's. Het gaat mij niet om de privacy, gaat mij erom dat ik niet straks de binnenunits moet vervangen als die Cloud stopt met werken. Zeker met iets wat we toch wel langer dan 5 jaar willen gebruiken.
Aansturen via IR kan bijna altijd wel, dus dan kan je werken met de Tado AC of Sensibo Air/AirQ, en maakt het voor de aansturing niet uit welk merk airco je hebt.
Maar ga nog wel wat dieper zoeken naar wat ik kan vinden over de API's. Het gaat mij niet om de privacy, gaat mij erom dat ik niet straks de binnenunits moet vervangen als die Cloud stopt met werken. Zeker met iets wat we toch wel langer dan 5 jaar willen gebruiken.
Aansturen via IR kan bijna altijd wel, dus dan kan je werken met de Tado AC of Sensibo Air/AirQ, en maakt het voor de aansturing niet uit welk merk airco je hebt.
Als ik zoek op MHI (zie), ziet dat eruit als vrij veel basis units.Toppe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:40:
[...]
Verwar Mitsubishi niet met Mitsubishi Heavy Industries
Ik had deze gezien.
Geen idee welke Mitsubishi ik moet hebben

Ah: Om het makkelijk te houden. Jeez.
Klinkt een beetje als veel van hetzelfde
/f/image/cF2A7mvrmGPBaPQGBV59n405.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Source90 op 17-06-2022 14:03 ]
Klopt. Maar MHI schijnt echt wel beter te zijn, ook de aansturing van z’n ding via het internet is beter… staan meerdere aanbieders op V&A met die sticks voor MHI.Source90 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:42:
[...]
Als ik zoek op MHI (zie), ziet dat eruit als vrij veel basis units.
Ik had deze gezien.
Geen idee welke Mitsubishi ik moet hebben
Ah: Om het makkelijk te houden. Jeez.
Klinkt een beetje als veel van hetzelfde
[Afbeelding]
Maar we dwalen nu wel erg af
Ik was inderdaad al aangehaakt in het andere topicToppe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:10:
[...]
Klopt. Maar MHI schijnt echt wel beter te zijn, ook de aansturing van z’n ding via het internet is beter… staan meerdere aanbieders op V&A met die sticks voor MHI.
Maar we dwalen nu wel erg af
Ontopic; ga ik er vanuit dat de veranda met zonwering ook al aardig helpt, zodra deze geplaatst is.
:strip_exif()/f/image/7wW7azvdzKfMq5g4k3jaEE9E.jpg?f=fotoalbum_large)
Vlonder plankjes zijn hier ook gearriveerd (grotendeels, minus de nalevering)

Foto vervormd een beetje. Heb een plank bij de buurman op de vlonder gelegd (hardhout) en kleurverschil is minimaal. Je moet goed kijken wil je zien dat de plank anders is.
[ Voor 40% gewijzigd door Source90 op 17-06-2022 14:21 ]
Dank! De Spiegel heb ik ook aangeschreven. Had trouwens een jaar oude offerte (maart 2021) van De Haan, die hebben ze nu geupdate met actuele prijzen... van ~2800 naar ~4000!BiG-GuY schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:03:
[...]
Wij hebben dus vanuit de bouw buiten screens aan de Zuidkant en gaan deze vervangen voor rolluiken, omdat we de screens vinden tegenvallen qua warmte-werendheid en zichtbaarheid erdoorheen. Onze screens zijn van Hunter Douglas (Luxaflex), dus het is wel gewoon kwaliteit materiaal.
Wij wonen in Utrecht en voor onze raamwering binnen hebben we De Kroon Zonwering gebruikt, voor buiten gaan we naar De Spiegel Zonwering. Met de eerste hebben we prima ervaringen gehad, maar zij focussen zich meer op binnen zonwering, al verkopen ze wel ook buiten zonwering. De tweede focust zich meer op buiten zonwering en daar hebben ze het merk Roma wat we voor buiten willen gebruiken.
We twijfelen nog of we hybrid rolluiken doen met hor of toch met screen, mogelijk dat we de screens die we al hebben kunnen hergebruiken.

We overwegen ook nog buitenjaloezieën en kwam Roma daarbij ook al tegen. Iemand daar ervaring mee? Lijkt mij stuk mooier dan rolluiken, en je kan er beter de lichtinval mee reguleren lijkt me.
Voor ons is het ook vanwege inbraakwerendheid waarom we voor rolluiken gaan. Dat heb je niet met de buiten jaloezieën. Voor de rest heb je iets minder isolatie dan bij rolluiken, maar nog steeds een stuk betere isolatie dan met screens of zonwering binnen. Ze gebruiken dezelfde soort lamellen maar dan zijn ze niet aan elkaar vast, waardoor je ze kan draaien/openen.Marinos83 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:14:
[...]
Dank! De Spiegel heb ik ook aangeschreven. Had trouwens een jaar oude offerte (maart 2021) van De Haan, die hebben ze nu geupdate met actuele prijzen... van ~2800 naar ~4000!![]()
We overwegen ook nog buitenjaloezieën en kwam Roma daarbij ook al tegen. Iemand daar ervaring mee? Lijkt mij stuk mooier dan rolluiken, en je kan er beter de lichtinval mee reguleren lijkt me.
Prijzen in zonwering land zijn helaas constant aan stijgen sinds Covid. We houden er ook rekening mee dat het voor ons wat duurder gaat zijn wanneer we in de herfst eenmaal verder gaan met de rolluiken. Niks aan te doen helaas.
[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 17-06-2022 14:19 ]
Ik hier beneden buitenjaloezien van Roma, ben er blij mee. Boven hebben we rolluiken, dat verduistert wel meer maar je kunt de lichtinval niet regelene, het is dicht of op een stand met spleetjes.Marinos83 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:14:
[...]
Dank! De Spiegel heb ik ook aangeschreven. Had trouwens een jaar oude offerte (maart 2021) van De Haan, die hebben ze nu geupdate met actuele prijzen... van ~2800 naar ~4000!![]()
Als je de jaloezien schuin zet houden ze de zon tegen, terwijl je wel lichtinval hebt. Je kunt als de zon niet te laag staat ook naar buiten kijken zonder dat de zon binnenschijnt.
We regelen ze elctrich via Somfy en Homey. Ik gebruik de opbrengst van de zonnepanelen om te constateren dat de zon schijnt.
Wij hebben al triple glas dan voegt een rolluik niet veel meer toe aan de isolatiewaarde.BiG-GuY schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:17:
[...]
Voor ons is het ook vanwege inbraakwerendheid waarom we voor rolluiken gaan. Dat heb je niet met de buiten jaloezieën. Voor de rest heb je iets minder isolatie dan bij rolluiken, maar nog steeds een stuk betere isolatie dan met screens of zonwering binnen. Ze gebruiken dezelfde soort lamellen maar dan zijn ze niet aan elkaar vast, waardoor je ze kan draaien/openen.
EiT schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:06:
:strip_exif()/f/image/sf97y7apVBTyxMlFvjpDpNju.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fmWBdoMOsCjrPVq7pKIL02M8.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben hier met ons huizenblok goede ervaringen met de aardwarmtepomp qua koelen (regelt hij als het goed is automatisch via de buitensensor op het Noorden). Onze tuin zit op het Zuiden en wij wachten nog op gordijnen beneden, maar het is binnen heerlijk vertoeven (22 graden op de thermostaat). De tegels voelen koel aan (niet steenkoud) maar vooral de temperatuur en luchtvochtigheid voelen goed.
Je merkt als je van buiten naar binnen gaat echt een aangenaam verschil, laat staan dus als zo wel de zon al meer buiten wordt gehouden door gordijnen/rolluiken etc. Bovendien op alle slaapkamers plissé en gordijnen en daar ook aangenaam koel. Zolder is een iets warmer verhaal, maar zeker geen sauna.
Ik dacht alleen de eerste keer dat bovenstaande melding een foutmelding was (ik had gelijk een error bij de woorden uit bedrijf), maar is dus gewoon prima + groen licht haha.
[ Voor 12% gewijzigd door Bteq op 17-06-2022 16:00 ]
Met een aardwarmtepomp is koelen zeker aan te bevelen, al is het alleen maar omdat je ook de bron regenereert. Je warmt de aarde dus weer op om in de winter die warmte er weer uit te halen.
Meestal zijn dat soort woningen daar ook echt op gebouwd!
Wat bedoel je daarmee, wat zijn 'dit soort woningen' en hoe zijn ze er op gebouwd?Blihi schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:44:
Met een aardwarmtepomp is koelen zeker aan te bevelen, al is het alleen maar omdat je ook de bron regenereert. Je warmt de aarde dus weer op om in de winter die warmte er weer uit te halen.
Je bedoeld toch niet dat het huis gebouwd wordt om warmte op te vangen en vervolgens met de warmtepomp in de bodem te stoppen.
Mijn Plushuis (met bodemwarmtepomp) is toch echt ontworpen met het idee (zonne)warmte buiten te houden.
Naja het doel van de bouwer was dit huis N.O.M. maken (in ons geval door 16 zonnepanelen, een aardwarmtepomp en goede isolatie, waardoor verwarmen/koelen zo zuinig mogelijk gebeurd met zo min mogelijk verlies van energie/warmte + bijbehorende aangename lucht(vochtigheid). Ik heb de thermostaat op 20 beneden en boven op 18 en daar blijf ik de rest van het jaar vanaf. Ik verwacht geen airco wonderen van de aardwarmtepomp, maar ik moet toch wel zeggen dat ik zeker niet mag klagen hoe de temperatuur beneden en boven aanvoelt (zonder gordijnen beneden , zonder airco en zonder actief de zon beneden buiten te houden).deejeebv schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:48:
[...]
Wat bedoel je daarmee, wat zijn 'dit soort woningen' en hoe zijn ze er op gebouwd?
Je bedoeld toch niet dat het huis gebouwd wordt om warmte op te vangen en vervolgens met de warmtepomp in de bodem te stoppen.
Mijn Plushuis (met bodemwarmtepomp) is toch echt ontworpen met het idee (zonne)warmte buiten te houden.
In mijn oude huis was het met dit soort dagen niet te houden of naja, in ieder geval een heel stuk warmer en onaangenaam, meer last van schimmelvorming op plekken etc. Misschien nog geen eerlijke vergelijking, maar toch.
[ Voor 27% gewijzigd door Bteq op 17-06-2022 16:10 ]
Ik bedoel dat een woning die correct ontworpen is met een bodemwarmtepomp veel beter geisoleerd is dan het minimaal noodzakelijke. Die minimale isolatie zorgt voor een lage warmtelast in de winter en een lage koellast in de zomer.deejeebv schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:48:
[...]
Wat bedoel je daarmee, wat zijn 'dit soort woningen' en hoe zijn ze er op gebouwd?
Maar, je moet wel altijd koelen, want eenmaal opgewarmd wordt het heel moeilijk om de boel weer terug te koelen (evengoed dat het heel moeilijk is om de woning op te warmen nadat je hem hebt laten afkoelen tot -5). De thermische massa van zo'n woning is heel groot.
Jouw woning zal niet voor niets Pluswoning heten.
@Blihi: dit is het projectwoningtopic he…. Er word niets meer gedaan dan nodig is.Blihi schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:10:
[...]
Ik bedoel dat een woning die correct ontworpen is met een bodemwarmtepomp veel beter geisoleerd is dan het minimaal noodzakelijke. Die minimale isolatie zorgt voor een lage warmtelast in de winter en een lage koellast in de zomer.
Maar, je moet wel altijd koelen, want eenmaal opgewarmd wordt het heel moeilijk om de boel weer terug te koelen (evengoed dat het heel moeilijk is om de woning op te warmen nadat je hem hebt laten afkoelen tot -5). De thermische massa van zo'n woning is heel groot.
En nul op de meter, hoe gaat dat precies na salderen?
De thermische massa van mijn huis is niet zo groot, het is gebouwd met SIP panelen. De thermische massa zit vooral in de begane grond vloer. Vandaag heb ik de vloerkoeling voor het eerst aangezet. Vanmorgen was de temperatuur gedaald naar 19.8 graden, gewoon door ramen open te zetten. Gisteravond was de temperatuur 23 graden.Blihi schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:10:
[...]
Ik bedoel dat een woning die correct ontworpen is met een bodemwarmtepomp veel beter geisoleerd is dan het minimaal noodzakelijke. Die minimale isolatie zorgt voor een lage warmtelast in de winter en een lage koellast in de zomer.
Als het erg warm wordt (en vooral als het 's nachts niet meer afkoelt) kan ik met mijn Nilan ook via de lucht van de wtw koelen.
De bypass werkt natuurlijk ook al mee aan nachtkoeling.
Mijn huis is inderdaad geen projectbouw.bbbrumbrum schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:14:
[...]
@Blihi: dit is het projectwoningtopic he…. Er word niets meer gedaan dan nodig is.
Juist met een lucht/water warmtepomp wil je betere isolatie omdat de efficiency op de warmste en koudste dagen afneemt. Een bodem warmtepomp is juist altijd efficiënt dus maakt het niet zoveel uit. In duurdere woning zal een bodem warmtepomp daarom snel lonen en maakt ook minder herrie (buiten).Blihi schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:10:
[...]
Daarnaast kan ik mij bij de gigantische warmte die in de aarde zit niet voorstellen dat er enigszins iets overblijft van “de bron in de zomer opwarmen”. Dat lijkt mij een typisch verkooppraatje.
Gelukkig is een mening van iemand minder relevant dan de bewezen werking van bodemwarmtepompen over de hele wereld, tientallen jaren lang.Deveon schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:58:
[...]
Juist met een lucht/water warmtepomp wil je betere isolatie omdat de efficiency op de warmste en koudste dagen afneemt. Een bodem warmtepomp is juist altijd efficiënt dus maakt het niet zoveel uit. In duurdere woning zal een bodem warmtepomp daarom snel lonen en maakt ook minder herrie (buiten).
Daarnaast kan ik mij bij de gigantische warmte die in de aarde zit niet voorstellen dat er enigszins iets overblijft van “de bron in de zomer opwarmen”. Dat lijkt mij een typisch verkooppraatje.
Maar goed, ik verwijs ieder dan ook graag naar het l/w of w/w warmtepomp topic waar ook de nodige praktijkervaringen staan.
Dan heb je een zeer goed geïsoleerde woning met relatief goedkope vorm voor SWW.bbbrumbrum schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:14:
[..]
Natuurlijk is (was?) gas goedkoper per kWh energie dan electriciteit, maar zelfs met dat verschil heb je zonder salderen en relatief heel lage energierekening.
Je “moet” dan alleen een EV kopen om goedkoop te gaan rijden…
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Wij krijgen nu de optie om alsnog een kruipluik te laten zagen. Zit wel een disclaimer bij:
Twijfel heel erg of we hier goed aan doen.Dit kruipluik heeft nadelige gevolgen voor de isolatie van de vloer en luchtdichtheid van de woning. Dit is voor uw eigen risico
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Doen. Sowieso zit er gewoon isolatie in, alleen hebben ze er een sparing in gezaagd. Daarbij kan je beter ná isoleren dan later een kruipruimte (laten) aanleggen.koekjah schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:55:
Wij krijgen nu de optie om alsnog een kruipluik te laten zagen. Zit wel een disclaimer bij:
[...]
Twijfel heel erg of we hier goed aan doen.
De kruipruimte ligt er al, ze hebben alleen geen luik standaard...
Een mening van vele maakt ook nog geen waarheid. Het enige wat ik kan vinden wat in de buurt komt is dat bij een horizontale bodem warmtepomp de temperatuur van de bron kan fluctueren, maar verticale bron zie ik niet naar voren komen dat de temperatuur aanzienlijk schommelt.. laat staan dan een half jaar ervoor voorverwarmen een positief effect heeft (naast een koelere woonruimte). Bij een horizontale bron lijkt het mij ook sterk dat deze energie zo lang opgeslagen blijft.Deleon78 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:10:
[...]
Gelukkig is een mening van iemand minder relevant dan de bewezen werking van bodemwarmtepompen over de hele wereld, tientallen jaren lang.
Maar goed, ik verwijs ieder dan ook graag naar het l/w of w/w warmtepomp topic waar ook de nodige praktijkervaringen staan.
Maar ik ben nu wel nieuwsgierig geworden.. Kan jij als lezer van die topics wel snel zulke informatie uit de praktijk vinden?
Ik lees die topics helaas niet meer, omdat we uiteindelijk geen warmtepomp hebben gekozen. Maar extraordinairy claims require extraordinairy proofDeveon schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:07:
[...]
Een mening van vele maakt ook nog geen waarheid. Het enige wat ik kan vinden wat in de buurt komt is dat bij een horizontale bodem warmtepomp de temperatuur van de bron kan fluctueren, maar verticale bron zie ik niet naar voren komen dat de temperatuur aanzienlijk schommelt.. laat staan dan een half jaar ervoor voorverwarmen een positief effect heeft (naast een koelere woonruimte). Bij een horizontale bron lijkt het mij ook sterk dat deze energie zo lang opgeslagen blijft.
Maar ik ben nu wel nieuwsgierig geworden.. Kan jij als lezer van die topics wel snel zulke informatie uit de praktijk vinden?
Klopt en daarom bracht ik het als een mening en niet als feitDeleon78 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:17:
[...]
Ik lees die topics helaas niet meer, omdat we uiteindelijk geen warmtepomp hebben gekozen. Maar extraordinairy claims require extraordinairy proof
Nee, praktijkvoorbeelden van uitgeputte bronnen zul je nog niet snel vinden. Maar dat de bronnen uitputten is een zekerheid. Je haalt warmte (= energie) uit de grond en stuurt die de lucht in. Als je die energie niet terugstopt, koelt de grond af en zal deze uitgeput raken. Koelen vertraagt dit iets, maar niet volledig.Deveon schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:07:
[...]
Een mening van vele maakt ook nog geen waarheid. Het enige wat ik kan vinden wat in de buurt komt is dat bij een horizontale bodem warmtepomp de temperatuur van de bron kan fluctueren, maar verticale bron zie ik niet naar voren komen dat de temperatuur aanzienlijk schommelt.. laat staan dan een half jaar ervoor voorverwarmen een positief effect heeft (naast een koelere woonruimte). Bij een horizontale bron lijkt het mij ook sterk dat deze energie zo lang opgeslagen blijft.
Een water/water warmtepomp met open bron moet sinds 2021 zelfs verplicht in balans zijn, dus evenveel energie terugstoppen als er uit geaald wordt.
Een lucht/water warmtepomp is milieutechnisch beter, want daar is de bron altijd in balans.
Het beste zou zijn om zo goed mogelijk te isoleren, geen glas in de woning en metersdikke muren. Helaas is dat niet echt haalbaar...
Vandaag de zoektocht naar tuintafel, stoelen en een loungeset af kunnen tikken. Scheelt een hoop als je zonder kinderen een dagje op stap kan.
(Tafel online gekocht trouwens en werd gistermiddag bezorgd)
Nog wat korting bedongen door de loungeset zelf af te halen in hun magazijn dat hier maar 20 min rijden vandaan is. Dus kan dit nu heerlijk vanaf de nieuwe set tikken.
Mede na wat ervaringen hier voor 4SO gegaan. Het is de 4 Seasons Outdoor Meteoro loungeset + Capitol koffietafel + 2 hoekkussens geworden. Vooral die 2 hoekkussen deden het, want we zitten allemaal wel graag lekker in een hoekje van de bank en daar hebben we er nu 3 van.
Na wat twijfelen ook het tussenstuk toch erbij gedaan. Daarmee werd de set wel inens 325 cm breed ipv 250 cm, maar dat stuk trek je er zo tussenuit als er even een tafel naast moet staan. Neig er nu naar om daar later een stukje buitenkeuken te maken.
Nu nog 'even' wachten tot de druiven de pergola dicht hebben gezet en dan hebben we hier ook een heerlijk plekje EN zonwering in de woning.
Volgende project ligt er ook, want heb geen wifi onder de overkapping, dus toch nog ff UTP trekken door die mantelbuis en een AP op hangen.
Nog wat korting bedongen door de loungeset zelf af te halen in hun magazijn dat hier maar 20 min rijden vandaan is. Dus kan dit nu heerlijk vanaf de nieuwe set tikken.
Members only:
Inloggen
Mede na wat ervaringen hier voor 4SO gegaan. Het is de 4 Seasons Outdoor Meteoro loungeset + Capitol koffietafel + 2 hoekkussens geworden. Vooral die 2 hoekkussen deden het, want we zitten allemaal wel graag lekker in een hoekje van de bank en daar hebben we er nu 3 van.
Na wat twijfelen ook het tussenstuk toch erbij gedaan. Daarmee werd de set wel inens 325 cm breed ipv 250 cm, maar dat stuk trek je er zo tussenuit als er even een tafel naast moet staan. Neig er nu naar om daar later een stukje buitenkeuken te maken.
Members only:
Inloggen
Nu nog 'even' wachten tot de druiven de pergola dicht hebben gezet en dan hebben we hier ook een heerlijk plekje EN zonwering in de woning.
Volgende project ligt er ook, want heb geen wifi onder de overkapping, dus toch nog ff UTP trekken door die mantelbuis en een AP op hangen.
[ Voor 13% gewijzigd door Farmerwood op 17-06-2022 21:09 ]
Alsnog gewoon doen. Achteraf moet je in je beton vloer gaan zagen en dergelijke.koekjah schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:59:
De kruipruimte ligt er al, ze hebben alleen geen luik standaard...
Luxe problemenFarmerwood schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:49:
Ohja vergeten te zeggen, dat gaat de aannemer nu ook doen. Het kruipluik wordt wel geisoleerd.Toppe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:13:
[...]
Alsnog gewoon doen. Achteraf moet je in je beton vloer gaan zagen en dergelijke.
Toch moet het. Er is in de meeste bodemsoorten maar heel weinig geleiding/stroming van warmte. Je kunt de cilinder rondom de verticale bron echt “uitputten” (afkoelen). Als de bron teveel afkoelt dan is ie onbruikbaar.Deveon schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:58:
[...]
Er zit geen “gigantische warmte” in de aarde tussen 0 en 200 m diepte. Daarvoor moet je kilometers diep.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Dat zou kunnen. Maar ik wil er niet achteraf achter komen als het niet werktBlik1984 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:04:
[...]
Op zich zou zich dat door balansventilatie en de kieren onder je deuren vanzelf moeten uitbalanceren toch?
Vanwege de dag van de bouw vandaag even kunnen kijken ondanks het officiële kijkmoment 14 juli pas is. Dak, trap en vloerverwarming zit er nog niet op of in maar de aannemer voor de badkamer heeft te horen gekregen deze vanaf 26 juni te kunnen gaan zetten. Benieuwd of dat goed gaat met hun planning zo.
Nu het zo warm is vroeg ik of iemand een Zehnder ComfoCool (of een ander vergelijkbaar merk) unit bij zijn ventilatieunit genomen heeft.
Volgens de documentatie zit er een warmtepomp in die de inblaastemperatuur verhoogt of verlaagt. Het is niet genoeg om je hele huis te koelen, maar het zou al genoeg moeten helpen om de temperatuur in huis niet te ver op te laten lopen dat het onaangenaam wordt.
Volgens de documentatie zit er een warmtepomp in die de inblaastemperatuur verhoogt of verlaagt. Het is niet genoeg om je hele huis te koelen, maar het zou al genoeg moeten helpen om de temperatuur in huis niet te ver op te laten lopen dat het onaangenaam wordt.
Wij zijn ook bezig met een nieuwbouw hoekwoning maar ik probeer uit de technische omschrijving op te maken wat voor warmtepomp er bij zit, lucht/lucht of lucht/water.
Iemand die hier meer over kan zeggen?
Iemand die hier meer over kan zeggen?
VERWARMINGSINSTALLATIE
De woning wordt uitgerust met en individuele lucht warmte pomp met vloerverwarming.
De combi-warmtepomp met buitenunit is voorzien van de benodigde regel- en
Deveiligingsapparatuur, plaats volgens opgaaf van installateur.
De leidingen worden waar mogelijk weggewerkt in de dekvloer.
De hoofdleidingen vertakken zich via de vloerverwarming-verdeler. Daar waar de
vloerverwarming-verdeler niet in kasten of bergingen worden geplaatst, worden ze
voorzien van een omkasting.
De warmtepomp kan koelen. Deze koelfunctie is beperkt. Informeer hiernaar bij de
installateur.
Warmwaterinstallatie
De warmwatervoorziening geschiedt door middel van een individuele combi-warmtepomp met een interne boiler van ca. 180 liter. Deze warmtepomp is voorzien van en buitenunit.
Deze wordt tegen de achterzijde van de berging/woning gepositioneerd.
De warmwaterleidingen worden uitgevoerd in koperen c.q. kunststof pijp (evt. met metalen
inlage) met de benodigde hulpstukken.
Vanaf de warmwatervoorziening worden de warmwaterleidingen gelegd en aangesloten op de onderstaande voorzieningen:
de opstelplaats van de indicatief aangegeven keuken;
de wastafel in de badkamer;
de douchecombinatie in de badkamer;
de badcombinatie in de badkamer (indien op tekening aangeven).
Dat is lucht/water, dus een buitenunit zoals een airco en vloerverwarming.
Lucht/lucht is airco, dat wordt eigenlijk nooit als hoofdverwarming aangelegd.
Dacht ik ook (na wat zoekwerk) maar bedankt voor de reactie. Er komt zoveel op ons af waarvan 95% nieuw is dus ik zal me hier vast nog wel vaker melden met de vraag voor advies.Blihi schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:49:
Dat is lucht/water, dus een buitenunit zoals een airco en vloerverwarming.
Dat ziet er allemaal erg netjes uit! Heerlijk zomertje wordt dat hoor. Mooie tegels ook, welke zijn dit als ik vragen mag?Farmerwood schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:49:
Vandaag de zoektocht naar tuintafel, stoelen en een loungeset af kunnen tikken. Scheelt een hoop als je zonder kinderen een dagje op stap kan.![]()
Nog wat korting bedongen door de loungeset zelf af te halen in hun magazijn dat hier maar 20 min rijden vandaan is. Dus kan dit nu heerlijk vanaf de nieuwe set tikken.![]()
***members only***
***members only***
Inregelen moet gebeuren. Als het niet gedaan is, de aannemer er even op wijzen dat dat wettelijk verplicht is.
Zou ik hier een rapport of dergelijke van moeten ontvangen? Of anderzijds bewijs dat er ingeregeld is?Blihi schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:18:
Inregelen moet gebeuren. Als het niet gedaan is, de aannemer er even op wijzen dat dat wettelijk verplicht is.
Dan vraag ik hier naar, in plaats van aan te geven dat een random papiertje op de vloerverwarming niet is ingevuld.
Tja, bij mij bleven ze ook volhouden dat het ingregeld was, terwijl dat echt niet zo was.
Als alle ventielen/kranen op hun standaardwaarden staan (helemaal open) is het niet ingeregeld.
Als alle ventielen/kranen op hun standaardwaarden staan (helemaal open) is het niet ingeregeld.
Als de ventielen allemaal op de zelfde hoogte staan is er niets gebeurt. Normaal staan de inregel waardes op de tekening van je vloerverwarming.Source90 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:27:
[...]
Zou ik hier een rapport of dergelijke van moeten ontvangen? Of anderzijds bewijs dat er ingeregeld is?
Dan vraag ik hier naar, in plaats van aan te geven dat een random papiertje op de vloerverwarming niet is ingevuld.
In regelen is verplicht: https://www.eigenhuis.nl/...len-veelgestelde-vragen#/
Onze aannemer deed ook moeilijk en vond dat de mogelijkheid tot inregelen voldoende was om aan de eis te voldoen. Uiteindelijk met druk vanuit Woningborg zijn ze over stag gegaan en hebben ze ingeregeld. De 19 andere woningen weigeren ze in te regelen. De installateur die ze langs stuurde om hem in te regelen stond te kijken dat ze hiervoor langs moesten komen. Dat doen ze namelijk nooit terwijl ze zelf aangeven dat het wel moet. Maar goed, inregelen wordt lastig zonder inregelgegevens.
Bij ons stond alles standaard op 2.5 terwijl de langste groep op 2.3 moest staan en de rest onder de 1 qua flow.
Toppe schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:36:
[...]
Als de ventielen allemaal op de zelfde hoogte staan is er niets gebeurt. Normaal staan de inregel waardes op de tekening van je vloerverwarming.
In regelen is verplicht: https://www.eigenhuis.nl/...len-veelgestelde-vragen#/
Onze aannemer deed ook moeilijk en vond dat de mogelijkheid tot inregelen voldoende was om aan de eis te voldoen. Uiteindelijk met druk vanuit Woningborg zijn ze over stag gegaan en hebben ze ingeregeld. De 19 andere woningen weigeren ze in te regelen. De installateur die ze langs stuurde om hem in te regelen stond te kijken dat ze hiervoor langs moesten komen. Dat doen ze namelijk nooit terwijl ze zelf aangeven dat het wel moet. Maar goed, inregelen wordt lastig zonder inregelgegevens.
Bij ons stond alles standaard op 2.5 terwijl de langste groep op 2.3 moest staan en de rest onder de 1 qua flow.
Members only:
Inloggen
Ziet er voor mij ook allemaal hetzelfde uit.
Die grijze doppen zijn wel gedraaid. Maar of die een functie hebben.
Volgens mij zijn die grijze doppen elektronisch aangestuurd. Gaat ook een kabeltje heen en kan hem niet zelf draaien.
Hier heeft de VEH ook helemaal niet naar gekeken 🤷♂️
[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 19-06-2022 19:10 ]
Het gaat om die buisjes met rode kraag. Die zwarte doppen boven op je eerste foto kan je er af trekken en daarmee kan je die ventielen regelen.Source90 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:47:
[...]
***members only***
Jij hebt een iets ander systeem dan mij maar de uiteindelijke werking is natuurlijk het zelfde. Gelukkig kan je het eenvoudig zelf controleren door de thermostaat even op 27 te zetten en een paar minuten te wachten. Als het ingeregeld is dan zullen de vlotters niet allemaal op de zelfde hoogte staan.
Volgens mij moet je voor jou verdeler even deze handleiding lezen
:strip_exif()/f/image/6UVm8Re2UhfuBmb8BdY89yws.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door Toppe op 19-06-2022 18:56 ]
Die grijze dingen bepalen de flow, die weer is uit te lezen op die vlotters.Source90 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:47:
[...]
***members only***
Zo te zien zijn ze er niet allemaal even net opgedraaid...
Onze huidige woning heeft zo'n rapport bij de vw over het aantal L/m, hierop is de verdeler ingericht. De test door alles open te gooien is inderdaad het eenvoudigst.
Als het goed is heeft @Source90 zoneregeling. Die grijze elementen draaien die zone open of dicht.Vendetta_X schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:10:
[...]
Die grijze dingen bepalen de flow, die weer is uit te lezen op die vlotters.
Zo te zien zijn ze er niet allemaal even net opgedraaid...
Onze huidige woning heeft zo'n rapport bij de vw over het aantal L/m, hierop is de verdeler ingericht. De test door alles open te gooien is inderdaad het eenvoudigst.
Je flow bepaal je echt op de uitgaande leidingen met die rode flow meters
[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 19-06-2022 19:17 ]
Misschien was ik iets te stellig, maar daar lijkt het op. Ik heb geen idee waar de aanvoer open/dicht wordt gezet. De retour wordt echter elektrisch geregeld en reageert op vraag.
Alternatief is dat de aanvoer ook 'ergens' geregeld wordt en een samenspel is met de retour om de hoeveelheid L te bepalen.
@Toppe : toch het alternatief dan
[ Voor 16% gewijzigd door Vendetta_X op 19-06-2022 19:19 ]
Uitgaand (vloer IN) is de onderste, te herkennen aan rood. Retour (vloer UIT) is de bovenste.Vendetta_X schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:17:
[...]
Misschien was ik iets te stellig, maar daar lijkt het op. Ik heb geen idee waar de aanvoer open/dicht wordt gezet. De retour wordt echter elektrisch geregeld en reageert op vraag.
Alternatief is dat de aanvoer ook 'ergens' geregeld wordt en een samenspel is met de retour om de hoeveelheid L te bepalen
Je flow bepaal je op de onderste, de retour leiding kan je open en dicht draaien voor zone regeling
H2O comfort mixed 4 cm nero/greyMainC schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:27:
[...]
Dat ziet er allemaal erg netjes uit! Heerlijk zomertje wordt dat hoor. Mooie tegels ook, welke zijn dit als ik vragen mag?
Op het terras achter het huis ligt de 5 cm dikke versie, maar die was niet meer te krijgen. Dus onder de overkapping ligt nu 4 met een extra stevige funderingslaag. Dit met name op de plekken waar straks de glazen schuifpanelen op komen te staan.
Ik heb een vraag over het energielabel waar ik niet helemaal uitkom omdat de bronnen op het internet toch allemaal wat anders zeggen. Wij hebben een woning aangekocht die volgens EPC norm 0,0 < is gebouwd. We hebben dus geen nul op de meter woning. Dit staat zo in de technische omschrijving omschreven:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
:strip_exif()/f/image/DljELoppL56tRrjA0buZqc6D.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan nergens vinden wat nou precies het verband tussen EPC en het nieuwe energielabel is en kom er dus niet helemaal uit. Is A++++ alleen voor Nul-op-de-meter woningen?
Betreft overigens een aardgasvrije woning met bodemwarmtepomp en triple glas.
Nu hebben we een energielabel ontvangen met A+++. Hierbij staat de volgen de toelichting:Energielabel
De norm voor energiebehoefte van uw woning wordt op basis van de zogenoemde EPCberekening
van de woning vastgesteld. Het bouwbesluit stelt eisen aan de energiezuinigheid
van nieuwe woningen. De Energie Prestatie Coëfficiënt [EPC] van grondgebonden woningen
mag niet hoger zijn dan 0,4. De woningen in Goudstuin worden ruim onder deze norm
gerealiseerd, te weten ≤ 0,0. Uw woning krijgt dan ook het groene energielabel A.
Als ik deze omschrijving lees dan wordt er bij het energielabel alleen gekeken naar de installaties van de woning en niet naar het gebruikersgebonden gebruik. Zou onze woning volgens de technische omschrijving dan niet uit moeten komen op minder dan 0,0 kWh/m2 fossiele energie per jaar in categorie A++++?Toelichting bij dit energielabel
Voor uw woning is het energielabel bepaald. Dit label geeft aan hoe energiezuinig uw woning is. Hierbij is gekeken naar de isolatie van de woning en de installaties die nodig zijn voor verwarming, koeling, warm water en ventilatie.
Hoe minder fossiele energie uw woning gebruikt, hoe beter uw energielabel. Hierbij is G het slechtste energielabel en A+ + + + het beste energielabel. Fossiele energie komt van kolen, olie en aardgas. Uw woning gebruikt 47,57 kWh/m² fossiele energie per jaar. Dit komt overeen met 11,15 kg CO /m² 2 per jaar. De hoeveelheid fossiele energie die uw woning gebruikt, hangt af van de isolatie, de aanwezige installaties en de compactheid van uw woning. Hoe compacter een woning is, des te lager is de waarde voor de compactheid. Een compacte woning heeft relatief weinig buitenmuren en verliest daardoor minder energie. Het gebruik van hernieuwbare energie – denk aan zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen – vermindert ook de fossiele energie die u nodig hebt. Isolatie en hernieuwbare energie zijn nodig voor de transformatie naar een duurzame gebouwde omgeving tot 2050. Heeft u nog een aardgasaansluiting voor verwarming van uw woning, dan moet u zich voorbereiden op deze overgang. Op dit energielabel vindt u adviezen hoe u dit kunt doen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
:strip_exif()/f/image/DljELoppL56tRrjA0buZqc6D.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan nergens vinden wat nou precies het verband tussen EPC en het nieuwe energielabel is en kom er dus niet helemaal uit. Is A++++ alleen voor Nul-op-de-meter woningen?
Betreft overigens een aardgasvrije woning met bodemwarmtepomp en triple glas.
Stuur je de aannemer een mail met wat vragen, waaronder een vraag over de voortgang en of alles nog op schema ligt voor oplevering in september..
Krijg je op alle vragen netjes antwoord en de vraag over de voortgang wordt compleet genegeerd
Krijg je op alle vragen netjes antwoord en de vraag over de voortgang wordt compleet genegeerd

Heel herkenbaar. Ze zijn bang om wat te roepen over de planning. Bang dat je ze er dan aan vast gaat houden. Als ze al wat roepen is het altijd erg ruim aangehouden is mijn ervaring.Pingu007 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:58:
Stuur je de aannemer een mail met wat vragen, waaronder een vraag over de voortgang en of alles nog op schema ligt voor oplevering in september..

Net eindelijk reactie gehad van de projectontwikkelaar omtrent de EPC berekening, ze blijven erg stug volhouden dat die niet opnieuw hoeft. Ook met linkjes die in dit topic vaker voorbij gekomen zijn leggen ze het naast zich neer. Dus VEH gebeld om eens na te vragen hoe ik het netjes en vooral sterker kan verwoorden en die geeft nu aan dat ze dit inderdaad niet opnieuw hoeven te berekenen als het te weinig impact heeft. Ze moeten wel met opties zoals een uitbouw rekening houden met de NTA8800 als ze het energielabel gaan berekenen. Wat dus wel weer kan betekenen dat een EPC 0,4 woning bijv. een energielabel B krijgt 
Ik ga morgen ook nog even met Woningborg bellen want dit klinkt als je reinste onzin. Iemand intussen nog tips?

Ik ga morgen ook nog even met Woningborg bellen want dit klinkt als je reinste onzin. Iemand intussen nog tips?
Wat wil je precies bereiken? Afdwingen dat je aannemer een nieuwe EPC berekening maakt?Takkeding schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:01:
Net eindelijk reactie gehad van de projectontwikkelaar omtrent de EPC berekening, ze blijven erg stug volhouden dat die niet opnieuw hoeft. Ook met linkjes die in dit topic vaker voorbij gekomen zijn leggen ze het naast zich neer. Dus VEH gebeld om eens na te vragen hoe ik het netjes en vooral sterker kan verwoorden en die geeft nu aan dat ze dit inderdaad niet opnieuw hoeven te berekenen als het te weinig impact heeft. Ze moeten wel met opties zoals een uitbouw rekening houden met de NTA8800 als ze het energielabel gaan berekenen. Wat dus wel weer kan betekenen dat een EPC 0,4 woning bijv. een energielabel B krijgt
Zou eerder oppassen dat je aannemer straks niet roept dat ze niet kunnen voldoen aan de EPC en dat ze je geen uitbouw leveren
[ Voor 23% gewijzigd door Toppe op 20-06-2022 17:14 ]
Het dak zit er al bijna op, de uitbouw staat al even dus dat zal wel meevallen gelukkig. Het is een principe ding aan het worden, in die berekening wordt rekening gehouden met oppervlaktes en bijbehorend warmte verlies uit de standaard situatie. Met een uitbouw veranderen die cijfers natuurlijk dus zou je zeggen, dat moet opnieuw berekend worden want anders haal je je EPC norm mogelijk niet. Waar ik intussen een beetje bang voor ben is dus dat dit het energielabel erg negatief beïnvloed waardoor de hypotheek verstrekker moeilijk gaat doen.Toppe schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:11:
[...]
Wat wil je precies bereiken? Afdwingen dat je aannemer een nieuwe EPC berekening maakt?
Zou eerder oppassen dat je aannemer straks niet roept dat ze niet kunnen voldoen aan de EPC en dat ze je geen uitbouw leveren
Maar de hoeven geen nieuwe berekening te maken, dat zegt en de aannemer én VEH. Woningborg is alleen een garantie fonds, verder doen ze niet zoveel. Behalve kijken naar de technische specificaties en mocht dat niet kloppen dan trekken ze wel aan de bel.Takkeding schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:13:
[...]
Het dak zit er al bijna op, de uitbouw staat al even dus dat zal wel meevallen gelukkig. Het is een principe ding aan het worden, in die berekening wordt rekening gehouden met oppervlaktes en bijbehorend warmte verlies uit de standaard situatie. Met een uitbouw veranderen die cijfers natuurlijk dus zou je zeggen, dat moet opnieuw berekend worden want anders haal je je EPC norm mogelijk niet. Waar ik intussen een beetje bang voor ben is dus dat dit het energielabel erg negatief beïnvloed waardoor de hypotheek verstrekker moeilijk gaat doen.
Zou me er zelf niet zo druk om maken, voor zover ik weet vraagt een bank niet om een energielabel…
Ik heb begin vorige week een mail ontvangen dat ondanks dat ze voorlopen qua werkzaamheden, de verwachting is dat eind sept/begint okt de oplevering zal zijn. Als reden werd gegeven dat er schaarste is qua materiaal en personeel.Pingu007 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:58:
Voor jullie beeld; 1 loze leiding moet in 1 muur worden gefreesd, de meterkast moet afgemaakt en NUTS moet nog naar binnen. That's it. Dat gaat nog minimaal 3,5 maand kosten.
Wij laten ons huis behangen/verven door een bedrijf. Vanwege de planning niet anders toestaat, laten wij de vloer leggen voor het schilderwerk. Ik dacht dat spullen afdekken redelijk “part of the package is” bij schilderwerk, maar nu vraagt het bedrijf of wij de boel zelf afdekken met stucloper. Is dit gebruikelijk? Ik heb het namelijk nooit meegemaakt dat dit aan de klant wordt gevraagd.
je moet het of zelf doen, of voor betalen. bijna iedereen die ik ken kiest om het zelf te doen. 1 dan weet je dat het goed gebeurd en 2 je bespaard wat centjes voor een relatief kleine moeite.WouterL schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:07:
Wij laten ons huis behangen/verven door een bedrijf. Vanwege de planning niet anders toestaat, laten wij de vloer leggen voor het schilderwerk. Ik dacht dat spullen afdekken redelijk “part of the package is” bij schilderwerk, maar nu vraagt het bedrijf of wij de boel zelf afdekken met stucloper. Is dit gebruikelijk? Ik heb het namelijk nooit meegemaakt dat dit aan de klant wordt gevraagd.
Recent bij familie: schilder heeft afgeplakt. Uren stonden op factuur genoemd.WouterL schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:07:
Op zich ook logisch, afplakken kost behoorlijk wat tijd. Als ze met twee man een halve dag bezig zijn, ben je zo 400 euro verder (excl. materiaal).
Hoe lang van te voren moet je tegenwoordig vloeren bestellen, ik weet dat keukens vanwege levertijden 10 maanden ongeveer handig is, maar ik hoorde op de eerste buren dag al dat bijna iedereen al een vloer had uitgekozen voor over 12/13 maanden.
Ben ik gewoon laat? Of is iedereen gewoon liever op tijd.
Heb je een foto van de hele tuin? Waarop alle balken te zien zijn.Farmerwood schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:49:
Vandaag de zoektocht naar tuintafel, stoelen en een loungeset af kunnen tikken. Scheelt een hoop als je zonder kinderen een dagje op stap kan.![]()
Nog wat korting bedongen door de loungeset zelf af te halen in hun magazijn dat hier maar 20 min rijden vandaan is. Dus kan dit nu heerlijk vanaf de nieuwe set tikken.![]()
***members only***
***members only***
Altijd doen! Er komt een geïsoleerd Luik in en waarschijnlijk ga je er zelf nog wel een mat oid overheen gooien.koekjah schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:55:
[...]
Twijfel heel erg of we hier goed aan doen.
De bank niet maar de hypotheekadviseur heeft mijn huidige hypotheek op basis van A++ afgesloten, nu staat in het portal nog "onbekend" maar dat moet straks wel gaan kloppen voor zover ik het begreepToppe schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:30:
[...]
Zou me er zelf niet zo druk om maken, voor zover ik weet vraagt een bank niet om een energielabel…
Ik heb vorige week vastgelegd voor over 7-8 maanden een PVC vloer te laten leggen incl. egaliseren omdat de partij aanbevolen werd en daadwerkelijk een vertrouwd gevoel geven voor een acceptabele prijs. Wou eventuele prijsstijgingen vast voor zijn door nu vast te leggen.oinkoink12 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:15:
Hoe lang van te voren moet je tegenwoordig vloeren bestellen, ik weet dat keukens vanwege levertijden 10 maanden ongeveer handig is, maar ik hoorde op de eerste buren dag al dat bijna iedereen al een vloer had uitgekozen voor over 12/13 maanden.
[ Voor 23% gewijzigd door Takkeding op 20-06-2022 22:36 ]
Ik neem aan dat er aan de woningen van je toekomstige buren ook nog een en ander moet gebeuren?MadDonkey schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:10:
[...]
Voor jullie beeld; 1 loze leiding moet in 1 muur worden gefreesd, de meterkast moet afgemaakt en NUTS moet nog naar binnen. That's it. Dat gaat nog minimaal 3,5 maand kosten.
Ons project was al helemaal klaar, maar liep vertraging op doordat een onderaannemer van Steden de aanleg van een hoofdgasleiding niet voor elkaar kreeg. Stedin keurde 'm elke keer af, waardoor de woningen steeds niet opgeleverd konden worden. Da's best zuur als je zelf een gasloze woning hebt gekocht... (onze vergunning was al jaren eerder verleend, dus we konden nog kiezen voor gas, wat het groot deel van het project (onbegrijpelijk maar waar) dan ook heeft gedaan).
Wij hebben dat ook gedaan, maar meer vanwege de continue prijsstijging. (Eikenhout parket)oinkoink12 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:15:
Hangt erg af van wat voor vloer je wil. Wij hebben tegels beneden en laminaat boven die gewoon op altijd op voorraad zijn dus vooraf bestellen was niet eens nodig.oinkoink12 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:15:
Tegels zullen over het algemeen toch wel leverbaar zijn? Kan me voorstellen dat er wat levertijd zit op specialer natuursteen o.i.d. Denk dat het meer wachten is op de handjes tot ze beschikbaar zijn.
Veel kleurstof komt vanuit Oekraïne dus daar zit al wat vertraging.keeperson schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 00:11:
Tegels zullen over het algemeen toch wel leverbaar zijn? Kan me voorstellen dat er wat levertijd zit op specialer natuursteen o.i.d. Denk dat het meer wachten is op de handjes tot ze beschikbaar zijn.
Wel zorgen dat je goede kwaliteit stucloper koopt, anders wordt het alsnog een teleurstelling.twain4me schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:14:
[...]
je moet het of zelf doen, of voor betalen. bijna iedereen die ik ken kiest om het zelf te doen. 1 dan weet je dat het goed gebeurd en 2 je bespaard wat centjes voor een relatief kleine moeite.
Die grijze doppen zijn de actuatoren voor het Honeywell Evohome systeem. De doorzichtige kast er hoven is de aansturing. Inregelen gebeurt middels de onderste ventielen, die actuatoren laten de boel open en dicht gaan op basis van de vraag in de zone. Als het goed is heb je in iedere zone thermostaten om de boel te kunnen regelen.Source90 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:47:
[...]
***members only***
Volgens mij zijn die grijze doppen elektronisch aangestuurd. Gaat ook een kabeltje heen en kan hem niet zelf draaien.
Is de bouwer bij SWK aangesloten toevallig? Die verplichten namelijk zoneregeling op een manier als dit, het is namelijk een master/master regeling waardoor iedere zone de warmtepomp warmte of koude kan laten maken. Wettelijk gezien zijn thermostatische radiatorkranen al voldoende als zoneregeling. Dat is een master/slave regeling, er wordt alleen verwarmd of gekoeld als de centrale thermostaat vragend is.
Onze tegelboer zei dat je een maand of 3 van te voren moest aan kloppen om een afspraak te maken. Dit ook omdat er nog al wat ontwikkeling zat in de huidige tegels en ze snel vernieuwen qua techniek en echtheid van hout ook. Ook was het geen probleem qua leveren van de tegels. Al met al ik ga eind van het jaar mijn tegels bestellen voor q2 2023 dus.
Untappd: Louwke80
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.