Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQ5hctexcLEOBVxW8u8NaqQApKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lLbg6L0LDQpUZHcE331GGIN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHsEV7_i6FC8H6ijxnkxu9Dh1ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3r52noFVC3WR7tGzj7bO7Zoo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVjzA43NE2ey3oJBF1-uLXv3VJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrhEkDDzwVQAmGPYKFcO8zam.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kz6PQnmxA3y7wu3a0KxuRYM2H3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GC5pfktkvTT4lNAQANEzk9ox.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sjdhs_BVXaAN4AHZ06u2OXFIzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfnT2cfuopf3iBUJul6wen0i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vindi3DWyNwyN-hAOxru6wuKQwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9TeDfNmPIZHpLL5XdQFj4V6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0i5a92BYv8AH7HeKBVVsIA57vY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFCJHvpFM7ZAfGGNpX9fZrUX.jpg?f=fotoalbum_large

Bank (315cm) en tv meubel (120cm) eindelijk binnen! Nu de kast en de gordijnen nog. Nog steeds heel blij met de tafel (240cm) in combi met de grote tegels (120 cm).

Keuken zo goed als af, maar:

-Spatwand is tijdelijk. We willen nog de achterwand tegelen en daarop afsluiten met een plank.

- Er moet nog een goed koffiezetapparaat komen 8)7

- Bescherming Bora werkt goed en daarop kan je gewoon koken. Had op dag 1 al een kras en sinds deze bescherming noppes (dus werkt echt haha).

Nogmaals dank voor alle tips en langzaamaan voelt het steeds meer als thuis. Leuk om hier alle tips en voortgang bij allen te lezen! Oke genoeg gespamd weer @Toppe.

[ Voor 26% gewijzigd door Bteq op 13-06-2022 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 14:39
@Bteq ziet er goed uit! Welke breedte is je woning? 5.10/4.80 binnenmaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
jessy100 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:50:
@Bteq ziet er goed uit! Welke breedte is je woning? 5.10/4.80 binnenmaat?
Danku danku! 5.10 breed bij 11 meter lang (uitbouw 2 meter 40). Tegels 75, 120, 120, 120, 75.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Bteq schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:26:

[Afbeelding]
- Bescherming Bora werkt goed en daarop kan je gewoon koken. Had op dag 1 al een kras en sinds deze bescherming noppes (dus werkt echt haha).
mmm, maar nu liggen er altijd van die matten op, is dat niet veel lelijker dan een krasje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
thejoker80 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:29:
[...]

mmm, maar nu liggen er altijd van die matten op, is dat niet veel lelijker dan een krasje?
Snap zeker je gedachtegang, maar vind het persoonlijk niet eens zo lelijk en het valt pas op van dichtbij. + je kan er gewoon op koken. Ik neem niet eens meer de moeite om ze weg te halen, juist omdat je erop kan koken.

[ Voor 10% gewijzigd door Bteq op 13-06-2022 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svdb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-05 11:35
Bteq schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De vloer ligt eindelijk! Ik denk ik doe de visgraat(vloer) maar op de tafel haha. De tegels zijn net gedweild, dus ze lijken wat donkerder op de foto. Over 2 weekjes komt de keuken.
Heel mooi...hoe wordt de vloer afgewerkt aan de deur/ramen naar buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-03 12:57
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bank (315cm) en tv meubel (120cm) eindelijk binnen! Nu de kast en de gordijnen nog. Nog steeds heel blij met de tafel (240cm) in combi met de grote tegels (120 cm).

Keuken zo goed als af, maar:

-Spatwand is tijdelijk. We willen nog de achterwand tegelen en daarop afsluiten met een plank.

- Er moet nog een goed koffiezetapparaat komen 8)7

Nogmaals dank voor alle tips en langzaamaan voelt het steeds meer als thuis. Leuk om hier alle tips en voortgang bij allen te lezen! Oke genoeg gespamd weer @Toppe.
Wat is de afweging gemaakt om de bank aan die zijde te zetten en niet aan de andere? Nu is het zit na zit. Tevreden over die tegels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:38
thejoker80 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:29:
[...]

Je kunt ze ook weg stoppen en er op leggen wanneer je gaat koken :+

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Basti84 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:37:
[...]

Wat is de afweging gemaakt om de bank aan die zijde te zetten en niet aan de andere? Nu is het zit na zit. Tevreden over die tegels?
Heel eerlijk, naast dat foto's altijd zo'n vertekend beeld geven en als zometeen de grote kast in de "inham" naast het tv meubel staat, denken wij de meest logische en mooie indeling te hebben zo. Het ziet er simpelweg wel rustig uit , maar het kan ook zeker andersom. Ook qua looproute naar de dubbele openslaande deuren + de internetaansluiting zit aan die kant (allemaal smoesjes haha, had allemaal aangepast kunnen worden). Het had ook zeker op jouw manier gekund! Vooral qua looproute naar de achterdeur (waar we vaak doorheen komen ivm parkeerplaatsen achter) voelt dit logisch en voor ons voelt het niet als "zit na zit".

@Svdb Het valt opzich straks weg door in het kozijn doorzichtige gordijnen te hebben (of hoe je dat noemt). Over de hele breedte zouden eventueel nog verduisterende gordijnen kunnen komen? Maar tips zeker welkom!

[ Voor 12% gewijzigd door Bteq op 13-06-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:28

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:43:
[...]

@Svdb Het valt opzich straks weg door in het kozijn doorzichtige gordijnen te hebben (of hoe je dat noemt). Over de hele breedte zouden eventueel nog verduisterende gordijnen kunnen komen? Maar tips zeker welkom!
Bedoel je die twee niet afgewerkte stukken bij de kozijnen? Geen idee wat voor materiaal het is maar zou 't zelf gewoon wit schilderen. Als de naad tussen de tegels en de dorpel van de deur gekit is ben je daar toch ook meteen klaar?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Toppe schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:10:
[...]

Bedoel je die twee niet afgewerkte stukken bij de kozijnen? Geen idee wat voor materiaal het is maar zou 't zelf gewoon wit schilderen. Als de naad tussen de tegels en de dorpel van de deur gekit is ben je daar toch ook meteen klaar?
Moet sowieso nog gekit worden op meerdere plekken in huis. Nog genoeg te doen 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:12:
[...]

Moet sowieso nog gekit worden op meerdere plekken in huis. Nog genoeg te doen 8)7 .
Lekker een kitter laten komen, klote werkje hoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svdb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-05 11:35
Bteq schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:12:
[...]

Ja idd is mooi maar vroeg mij af hoe de tegel daar werd afgewerkt vermits een plint van steen niet gaat op die plaats...wist niet dat er gewoon kon gekit worden 😀

[ Voor 3% gewijzigd door Svdb op 13-06-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Iemand die mij kan adviseren mbt EPC berekening?
Volgens de aannemer heb ik recht op 8 zonnepanelen en is de rest meerwerk. Dit heeft hij berekend over de standaard woning.
Echter... wij hebben als meerwerk een aantal opties waaronder een uitbouw, extra boiler etc.
De aannemer geeft aan dat hij dit meerwerk niet mee hoeft te nemen in de EPC berekening:
De EPC-berekening gaat uit van de basiswoning, meerwerkopties als uitbouwen, hotfillboilers etc zijn hier niet in meegenomen. In de bijlage de gevraagde EPC-berekening ook bijgevoegd
Heeft hij gelijk of moet de berekening opnieuw gedaan worden?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
koekjah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:20:
Iemand die mij kan adviseren mbt EPC berekening?
Volgens de aannemer heb ik recht op 8 zonnepanelen en is de rest meerwerk. Dit heeft hij berekend over de standaard woning.
Echter... wij hebben als meerwerk een aantal opties waaronder een uitbouw, extra boiler etc.
De aannemer geeft aan dat hij dit meerwerk niet mee hoeft te nemen in de EPC berekening:

[...]

Heeft hij gelijk of moet de berekening opnieuw gedaan worden?
https://www.lente-akkoord...-in-combinatie-met-opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Thanks. Als ik het goed begrijp hoeft de berekening dus niet opnieuw gedaan te worden MAAR moet de uitbouw wel gecompenseerd worden?

Geldt dit ook voor uitbreiding van de L/W pomp met een extra boilervat (hotfill)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
koekjah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:48:
Thanks. Als ik het goed begrijp hoeft de berekening dus niet opnieuw gedaan te worden MAAR moet de uitbouw wel gecompenseerd worden?

Geldt dit ook voor uitbreiding van de L/W pomp met een extra boilervat (hotfill)?
Geen idee. Lijkt me bijna wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:07

Als ik het goed lees hoeft het niet te worden gecompenseerd, maar moet je met de opties nog wel aan de EPC norm voldoen. Als je standaard minimaal aan de eisen voldoet zal er dus wel gecompenseerd moeten worden.
Gekke is natuurlijk wel dat je dit alleen door een berekening aan zou kunnen tonen, maar die is dan weer niet verplicht. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Juist dat vind ik dus ook zo bijzonder. Wij hebben diverse opties die iets doen met de isolatie/berekening dus morgen maar eens advies inwinnen bij de VEH.

Overigens berekenen ze de panelen ook wel heel simpel: ik zou 3050 verbruiken volgens de EPC en dat betekent 8 panelen van 380wp.
Echter... een paneel levert nooit 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bij ons hebben ze idd de warmtepomp + wtw-unit met meer capaciteit geleverd om de uitbouw te compenseren. Heb het idee dat dat gewoon een beetje giswerk was. Op zich niets mis mee aangezien de warmtepomp efficiënter is dan het model waarmee gerekend is voor de EPC en de wtw-unit eerder over- dan ondergedimensioneerd lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Misschien hadden we ook gewoon een nare gast, maar er was echt 0,0 mogelijk. Prijzen ook gewoon de adviesprijzen, of je gaat maar ergens anders heen.

Vervolgens maakt hij een fout in het aantal m2 tegels (bijna € 1.500 te veel...). Als ik hem daar op wijs krijg ik nog net niet de volle laag...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zo, vandaag laatste stuk overkapping afgerond nadat het raampje binnen was.
Als laatste moeten de glazen schuifpanelen nog en dan kunnen ook de laatste schoren er nog op.
En het moeilijkste is nog een betaalbare loungeset vinden die lekker zit en niet onbetaalbaar is…

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 09:58
Gaaf @Farmerwood . Die van mij is ook zo goed als af:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb er een topic van gemaakt:
Showcase Douglas overkapping bouwen

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 13-06-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 21:33
Nice!

Hier zijn ze nu de garage aan het metselen. Daarna de veranda eraan vast.
De metselaar gaat ook onze waaibomenhouten berging afbreken en opnieuw metselen (zelfde steen als de woning), waar wij één of twee zijdes in glasblok "samba" gaan doen.
In de berging komt een IR-sauna.

Wel lichtinval, geen inkijk. De blokken komen trouwens alleen aan de zijdes die naar onze woning staan, inkijk is er derhalve niet behalve vanuit onze eigen woning :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKZC1lyPgSl_8ww4egrwJ28DIeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WaexxKszaHvNA5YdAUWKDUiB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Source90 mocht de berging bij je woning weg? Bij mijn vorige woning stond dat in een of andere verplichting van 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
koekjah schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:38:
Juist dat vind ik dus ook zo bijzonder. Wij hebben diverse opties die iets doen met de isolatie/berekening dus morgen maar eens advies inwinnen bij de VEH.

Overigens berekenen ze de panelen ook wel heel simpel: ik zou 3050 verbruiken volgens de EPC en dat betekent 8 panelen van 380wp.
Echter... een paneel levert nooit 100%
In mijn EPC rapport staat een verwachtte jaaropbrengst van de PV vermeld, komt op grofweg 77% van de Wp van alle panelen bij elkaar uit op zuidwest. Dat streept alleen niet het volledige verbruik van de woning weg omdat dat voor mijn EPC doel (=0,4) ook niet hoeft. Mogelijk dat dat bij jou ook zo is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:48:
Gaaf @Farmerwood . Die van mij is ook zo goed als af:

***members only***

Ik heb er een topic van gemaakt:
Showcase Douglas overkapping bouwen
Dat topic heb ik al een paar keer bekeken. Mooi project, maar ging ons nu teveel tijd kosten. Wat er bij ons nu staat heeft ons met 2 man zo'n 2 volle werkdagen gekost om te bouwen. Maar ben wel wat duurder uit qua materiaalkosten. Met een uurtje hulp van een 3de persoon met een klein kraantje om de zware balken vanaf de aanhanger meteen op elkaar te leggen.

Ben wel benieuwd waar jij je loungeset vandaan hebt en welke het precies is. Inmiddels 4 zaken bezocht in de regio hier en nog niks gevonden dat lekker zit en dan niet >= 5k kost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:40

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wij zijn erg tevreden met de buiten meubels van 4SO (4 Seasons Outdoor), kost wat, maar dan heb je ook wat.

Comfort is veel hoger dan bij andere merken en groot voordeel, de kussens hebben een speciale coating/stof, waardoor ze het hele jaar buiten kunnen blijven, hebben ze ook niet binnengehaald afgelopen winter, niks aan de hand. We hebben deze nu op ons dakterras en gaan ze ook halen voor de tuin als de tuin af is.

Helaas zijn ze recent verder gestegen in prijs door stijgende grondstofprijzen, maar de keuze hebben we al gemaakt na het bezoeken van vele tuin/outdoor meubel zaken, kwamen we elke keer terug op dit merk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtBh-fdVd8nSidGpayxW14Ts2Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoaLjVatT8tFNHc6ji7FCKye.jpg?f=fotoalbum_large

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
BiG-GuY schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:24:
Wij zijn erg tevreden met de buiten meubels van 4SO (4 Seasons Outdoor), kost wat, maar dan heb je ook wat.

Comfort is veel hoger dan bij andere merken en groot voordeel, de kussens hebben een speciale coating/stof, waardoor ze het hele jaar buiten kunnen blijven, hebben ze ook niet binnengehaald afgelopen winter, niks aan de hand. We hebben deze nu op ons dakterras en gaan ze ook halen voor de tuin als de tuin af is.

Helaas zijn ze recent verder gestegen in prijs door stijgende grondstofprijzen, maar de keuze hebben we al gemaakt na het bezoeken van vele tuin/outdoor meubel zaken, kwamen we elke keer terug op dit merk.

[Afbeelding]
Wat is de afmeting van jullie dakterras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Agostino schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Wat is de afmeting van jullie dakterras?
7,5m x 3,7m . Paste net aan met deze meubels haha, wel erg blij mee.

Toen we het bij Fonteyn in de winkel hadden gezien en geprobeerd oogde het niet zo groot, maar het is een hele grote winkel.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:27

[Afbeelding]
Goede tip, ziet er mooi uit. Wel jammer dat de loungebank die ik het mooiste vind toch al snel richting de 5.5k gaat :D

Ik vind verder de meubelen van Thuyn ook erg mooi, maar voor een totale set incl. eettafel (excl stoelen) kom ik al snel op 9k uit... Beetje jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Goede tip, ziet er mooi uit. Wel jammer dat de loungebank die ik het mooiste vind toch al snel richting de 5.5k gaat :D

Ik vind verder de meubelen van Thuyn ook erg mooi, maar voor een totale set incl. eettafel (excl stoelen) kom ik al snel op 9k uit... Beetje jammer
Een set bestaat toch uit stoelen en een tafel? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Hier ook gekeken naar een loungset. Uiteindelijk totaal iets anders uitgekozen :+
Op de vlonder komt straks een schommelbank en draaistoelen. In de veranda komen zitplekken voor groter gezelschap.

Draaistoel heb ik nog niet eerder gezien (bij de winkels waar wij zijn geweest). Weer eens wat anders dan de hoekige banken:
Afbeeldingslocatie: https://buitenhof.xcdn.nl/images/config-mar-wit-sto_relaxstoel_wit-frame_S_1.jpg?f=rs:fit:700:700/g:ce&s=1

Heb geen afbeelding van de schommelbank bij de hand. Is behoorlijk zwaar uitgevoerd (ding weegt 120KG) en niet van dat "waaibomen aluminium" zoals sommige budget winkels verkopen.
Nu eerst nog de vlonder afmaken. O-)

[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 14-06-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
GeeMoney schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 00:12:
@Source90 mocht de berging bij je woning weg? Bij mijn vorige woning stond dat in een of andere verplichting van 5 jaar.
Wij hebben daar geen beperkingen voor. Er was alleen een beperking als je de schuur wegliet, dat je wel binnen bepaalde tijd een andere schuur moest hebben geplaatst. De aannemer had geen meerwerk opties voor de schuur, anders hadden we daar mogelijk iets gedaan. Maar ze konden hem alleen weghalen zonder compensatie, maar nu hadden we in ieder geval een tijdelijke fietsenberging.

[Afbeelding]
Wel belangrijk om te melden is dat we comfort boven design hebben gekozen. Met alles in huis wel, maar deze tuinmeubelen zeker. We zijn naar meerdere winkels gegaan en zijn gewoon alles gaan proberen, daarna pas kijken naar prijs en dan naar design. Comfort bleef bij ons het belangrijkste. Ik weet dat heel veel mensen het andersom doen, dus vond ik het waardevol om te melden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 00:12:
Deze over het hoofd gezien!
Zelfde als @Henri-Alexander; Staat niets over benoemd in de stukken. Zelfs niet over de kleuren van de voordeur, etc. Bouwer geeft aan dat zij geen beperkingen hebben opgelegd en verwijzen mij door naar de architect.
Heb voor de zekerheid meermaals contact opgenomen met de architect en zou terugkoppeling krijgen. Nooit ontvangen. Vind het wel prima. Heb genoeg documentatie om aannemelijk te maken dat ik heb getracht te achterhalen of ik dit mag veranderen.

Sowieso wordt de schuur mooier (met instemming van aangrenzende buren zelfs) dan wat de bouw heeft neergezet. Moest volgens mij zo goedkoop mogelijk. Is een onderheide betonnen plaat (dat gelukkig wel) met daarop bijzonder goedkoop hout. Zo lek als een mandje ook.
Nog gevraagd of de hovenier het hout elders kan gebruiken in het kader van recyclen.. Wellicht in de houtkachel gaf hij aan :D 8)7

In plaats van dat waaibomenhout, ga ik hem nu opbouwen met exact dezelfde steen als mijn woning, met aan één of twee zijdes dan dat Samba-glas. De bouwer heeft hoogstpersoonlijk de stenen geleverd voor exact dit doel. Ze hebben zelf ook de berekening gemaakt voor aantallen. Zou bijzonder vinden als zij dan straks komen met het verhaal dat het niet veranderd mag worden :+

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 14-06-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 10:39
Farmerwood schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:37:
Zo, vandaag laatste stuk overkapping afgerond nadat het raampje binnen was.
Als laatste moeten de glazen schuifpanelen nog en dan kunnen ook de laatste schoren er nog op.
En het moeilijkste is nog een betaalbare loungeset vinden die lekker zit en niet onbetaalbaar is…

[Afbeelding]
Wat zijn de afmetingen van je overkapping?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Wat zijn de afmetingen van je overkapping?
Buitenmaten 5x3m. De palen zijn 20 cm, dus binnen houden we nu 2.6m x 4.6m over als straks ook de glazen panelen erin zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Toppe schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Een set bestaat toch uit stoelen en een tafel? :+
Ja, bedoelde eigenlijk een loungeset + eettafel, was niet helemaal duidelijk. Ze doen blijkbaar geen eettafelstoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernardsimon
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Dag mede tweakers,

Vanuit de bouw krijg ik een Itho WPU-5G Bodemwarmtepomp met 150L boiler, tevens krijg ik ook een verticale douche WTW.

Nu heb ik de optie om voor een 200L boiler te kiezen voor 500€ meerprijs.

Momenteel zijn wij nog met z'n tweeën, maar dit zou ivm kinderwens in de toekomst kunnen groeien..

Alleen vraag ik mij nu af of ze dit niet vanuit de bouw moeten aanleveren ivm Beng 2.0

In het beng2.0 wordt er gerekend met de hoeveelheid slaapkamers + 1 persoon om de boiler inhoud te bepalen.
Dat komt bij ons uit op 3 slaapkamers + 1 persoon(wat 4 bewoners maakt)

Iedere persoon zou een verbuik van ~45L per dag hebben, dit komt uit op 180L..

Wat raden jullie aan?
(Nog geen contact hier over gehad met de aannemer)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bernardsimon schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:19:
Wat raden jullie aan?
Lees even terug in het topic voor de vorige discussies die gevoerd zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dag mede tweakers,

Vanuit de bouw krijg ik een Itho WPU-5G Bodemwarmtepomp met 150L boiler, tevens krijg ik ook een verticale douche WTW.

Momenteel zijn wij nog met z'n tweeën, maar dit zou ivm kinderwens in de toekomst kunnen groeien..

Alleen vraag ik mij nu af of ze dit niet vanuit de bouw moeten aanleveren ivm Beng 2.0

In het beng2.0 wordt er gerekend met de hoeveelheid slaapkamers + 1 persoon om de boiler inhoud te bepalen.

Wat raden jullie aan?
Kenner BENG inhoudelijk niet maar bij Woningborg zit er een verschil tussen bruto/netto. Mogelijk hier ook het geval.

En BENG is onderdeel van de vergunning, als die afgegeven is zou je er vanuit kunnen gaan dat er voldaan is aan de gestelde eisen.

Overigens heb je met een WTW sowieso al een kleinere boiler nodig :)

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 15-06-2022 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 10:39
Dag mede tweakers,

Wat raden jullie aan?
Oh dit is wel interessant.
Wij zijn met zijn 4'en, krijgen 3 slaapkamers. Wij hebben een meerprijs moeten betalen voor de upgrade van 150 naar 200 liter.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
Dag mede tweakers,

Wat raden jullie aan?
Ik zou voor die 500 euro die ellenlange discussie niet aangaan. (die je waarschijnlijk toch niet wint)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
oinkoink12 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:15:
[...]

Ik zou voor die 500 euro die ellenlange discussie niet aangaan. (die je waarschijnlijk toch niet wint)
Maar het aangeven en vragen kan natuurlijk altijd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc0_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 11:16
Dag mede tweakers,

Wat raden jullie aan?
Itho heeft een kwaliteitsverklaring dat ze een hoger netto inhoud hebben met de boilers waardoor een kleinere boiler voldoende is om aan woningborg te voldoen. Bij 4 personen en douche (niet bad) is voor de woningborg de WPV150 voldoende. Zie ook hier:
https://ithodaalderop.com...0WPU%2BBWP-WPV%20def3.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernardsimon
Heel erg bedankt allen!
@marc0_ dit is een heel erg duidelijke verklaring van itho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
marc0_ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:31:
[...]

Itho heeft een kwaliteitsverklaring dat ze een hoger netto inhoud hebben met de boilers waardoor een kleinere boiler voldoende is om aan woningborg te voldoen. Bij 4 personen en douche (niet bad) is voor de woningborg de WPV150 voldoende. Zie ook hier:
https://ithodaalderop.com...0WPU%2BBWP-WPV%20def3.pdf
Goed dat de fabrikant iets op papier zet, maar ik krijg er wel een “Wij van WC eend” gevoel van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc0_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 11:16
Wolly schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:03:
[...]

Goed dat de fabrikant iets op papier zet, maar ik krijg er wel een “Wij van WC eend” gevoel van.
Klopt. Het geeft dus vooral aan dat de aannemer een meerprijs mag vragen voor die 200L boiler. Hij voldoet aan woningborg. Kun je zelf afwegen of het je €500 waard is. Voordeel wel van een grotere boiler is dat je hem op een lagere temperatuur van bijv 50 graden in kunt stellen waardoor de warmtepomp een beter rendement heeft. De meeste WPen en ik dacht Itho ook hebben automatisch vervolgens periodiek een legionellarun naar 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 16:05
Heeft er iemand een overzicht/ervaring met vertraging van nieuwbouw appartementprojecten?

[ Voor 35% gewijzigd door appel00 op 16-06-2022 19:53 . Reden: Verkorting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
marc0_ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:13:
[...]
De meeste WPen en ik dacht Itho ook hebben automatisch vervolgens periodiek een legionellarun naar 60 graden.
Mag toch hopen dat ze het allemaal -ergens in de menu’s- deze optie hebben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Toppe schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:42:
[...]

Mag toch hopen dat ze het allemaal -ergens in de menu’s- deze optie hebben :9
Bij Itho is er niets beschikbaar voor de gebruiker zonder speciale dongle en betaalde software.
Je kan dus je omgevingstemp aflezen en instellen en zien of er warm water getapt wordt en hoe warm de boiler is. That’s it op mijn 5g variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Dag mede tweakers,

Wat raden jullie aan?
Doen.
Wij hebben dezelfde installatie en ook 200L genomen.
Je slaat jezelf voor de kop als je x 50 liter te kort komt. €500 is niks.

Wij betaalden met prijzen van eind 2020 trouwens €415 voor dezelfde optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:24:
[...]

Bij Itho is er niets beschikbaar voor de gebruiker zonder speciale dongle en betaalde software.
Je kan dus je omgevingstemp aflezen en instellen en zien of er warm water getapt wordt en hoe warm de boiler is. That’s it op mijn 5g variant.
Ben je lekker mee… een eventueel voordeel door je tank temperatuur te verlagen duurt dan helemaal lang voor je het terug verdient hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wat is tegenwoordig gebruikelijk als deur vanger? Hebben drie deuren achter en wil bij twee iets plaatsen om te zorgen dat de deur er niet uit kan waaien, maar wat is nog een beetje oké?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMgvQELVoJ58X224MvQjz-Bv8rA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4CNWZ1uy3lZvGuAH0DR1Wg9A.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:20
Toppe schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:10:
Wat is tegenwoordig gebruikelijk als deur vanger? Hebben drie deuren achter en wil bij twee iets plaatsen om te zorgen dat de deur er niet uit kan waaien, maar wat is nog een beetje oké?
[Afbeelding]
Wij hebben precies die geplaatst. Ziet er prima uit en werk effectief.

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 16-06-2022 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
[Afbeelding]
Die hebben we bij de garagedeur en werkt prima. Bij de openslaande deuren kunnen die niet omdat we aan weerszijden nog een raam hebben. Daar heb ik dus in beide gevallen een flinke windhaak geplaatst (stukje groter dan hieronder, maar mocht je niet weten wat een windhaak is).
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fcdn.zilvercms.nl%2Fx500%2Cq80%2Fhttp%3A%2F%2Fwovar.zilvercdn.nl%2Fuploads%2Fproduct%2Fimages%2FM5x25.jpg&f=1&nofb=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Pannencouque schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:03:
[...]
Die hebben we bij de garagedeur en werkt prima. Bij de openslaande deuren kunnen die niet omdat we aan weerszijden nog een raam hebben. Daar heb ik dus in beide gevallen een flinke windhaak geplaatst (stukje groter dan hieronder, maar mocht je niet weten wat een windhaak is).
[Afbeelding]
Neem aan dat je houten deuren hebt? Hier kunststof, wil ik niet in gaan schroeven :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Pannencouque schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:03:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb aan de buitenkant een deur stopper geplaatst in de tuindeur. Dan kunnen we hem makkelijk op elke positie vast zetten. (In plastic gaat dit niet zo makkelijk natuurlijk).

Om te zorgen dat hij niet doorslaat heb ik een houten blokje gemaakt wat precies in het hoekje past tussen de deur en de muur. Dat blokje zorgt ervoor dat de deur niet zover open kan dat hij tegen de muur komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
[Afbeelding]
Mijn ouders hebben dit, werkt perfect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernardsimon
@Toppe

Met dat probleem zaten wij ook, kijk hier eens na.
Verdient geen schoonheidsprijs maar het werkt!
Het is zo'n klemsysteem die je bij meerdere winkels kan kopen om bezems en etc te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwlkFV8g5R6_hR0Z4RA9JniTq64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4ICBQuN18bh4ljzhkaHG5nK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lSNo7-Ors8J4ovSQnxma8UCQVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXmtT0JdDi5uvmixh0QBEJat.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWubKAoYoHMWzBTTjR-CSUNHWiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CO1X0atquPmnkzfPVSWyDKtj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2CiEGjtMhlmLzPtQP1-BS2EslI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DA3PV7SRFTBOuDNZNi4kzm4w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bernardsimon schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:08:
@Toppe

Met dat probleem zaten wij ook, kijk hier eens na.
Verdient geen schoonheidsprijs maar het werkt!
Het is zo'n klemsysteem die je bij meerdere winkels kan kopen om bezems en etc te hangen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die is creatief!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Toppe schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:04:
[...]

Neem aan dat je houten deuren hebt? Hier kunststof, wil ik niet in gaan schroeven :(
Jup, hartstikke hardhout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Toppe tegenwoordig kan je in principe in alle kunstof deuren gewoon met een klein boortje voorboren en dan met een gegalvaniseerde schroef "schroefdraad" tappen en dan met een RVS schroef vastschroeven.
Ze hebben zeker in de onderzijde stalen u profielen verwerkt in de deuren. (Deze info heb ik van een kozijnenboer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
Voor mijn begroting wil ik een inschatting maken van de trapopties. Vios gaat bij ons de trapopties aanbieden. Toegang tot de TrapSelect portaal laat alleen al even op zich wachten. Iemand hier toevallig ook een project met Vios, en een Trapselect prijslijst ter referentie? Ik vond 1 post in dit topic, maar is al paar jaar geleden en ging over andere opties.

We hebben al standaard een hardhouten trap naar de 1e verdieping. Die willen we dichtmaken.
De vuren trap naar de 2e willen we ook dichtmaken, en evt. upgraden naar een hardhouten trap.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:42

EiT

Ik heb er een deur dranger opgezet. Deze kan ook de deur openhouden.

Hoef je niet je nek te breken over een deur stopper.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:14:
@Toppe tegenwoordig kan je in principe in alle kunstof deuren gewoon met een klein boortje voorboren en dan met een gegalvaniseerde schroef "schroefdraad" tappen en dan met een RVS schroef vastschroeven.
Ze hebben zeker in de onderzijde stalen u profielen verwerkt in de deuren. (Deze info heb ik van een kozijnenboer).
Klopt, maar ik vind het zonde om een gat in een deur te maken. Zeker omdat je het bij kunststof amper tot niet netjes dicht krijgt mocht je dat willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Het is tijd om eindelijk de vloerkoeling te testen. Ik heb een ecoforest waterpomp en LTV. Eergisteren de thermostaat op koelen gezet op 19 graden. Het is niet super warm in huis, de tegelvloer voelt koel, maar dat is altijd zo en op zolder is het redelijk uit te houden. Alleen de thermostaat geeft nog steeds 25 graden aan, dat was ook zo voor de koelfuntie aanging. Ik weet niet zeker of de vloerkoeling het effect veroorzaakt of dat ons huis van zichzelf niet heel warm wordt. Of merken anderen wel duidelijk verschil in temperatuur als de vloerkoeling aan staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
MemeMaster schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:45:
Het is tijd om eindelijk de vloerkoeling te testen. Ik heb een ecoforest waterpomp en LTV. Eergisteren de thermostaat op koelen gezet op 19 graden. Het is niet super warm in huis, de tegelvloer voelt koel, maar dat is altijd zo en op zolder is het redelijk uit te houden. Alleen de thermostaat geeft nog steeds 25 graden aan, dat was ook zo voor de koelfuntie aanging. Ik weet niet zeker of de vloerkoeling het effect veroorzaakt of dat ons huis van zichzelf niet heel warm wordt. Of merken anderen wel duidelijk verschil in temperatuur als de vloerkoeling aan staat?
Hier is het duidelijk merkbaar. Je deuren en ramen moet je wel gesloten houden en als ik nu van buiten naar binnen stap is het voor je gevoel alsof er een airco aanwezig is.

Thermostaat weet het hier nog op 22 te houden en buiten nu 27 in de schaduw.

Ps. Niet te koud zetten want dan krijg je condens.
Thermostaat staat hier op 21.5 .(eigenlijk altijd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
[Afbeelding]
Heb ik. Niet perse een aanrader.
1. Komt waarschijnlijk onderaan de deur waardoor er flinke krachten op het kozijn komen als deur openslaat.
2. Ik sleep altijd met bloempotten/wat voor handen is om de deur vast te zetten zodat deze niet dicht waait.
(ook kunststof dus haakje niet in gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:20
Vendetta_X schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:17:
[...]

Heb ik. Niet perse een aanrader.
1. Komt waarschijnlijk onderaan de deur waardoor er flinke krachten op het kozijn komen als deur openslaat.
2. Ik sleep altijd met bloempotten/wat voor handen is om de deur vast te zetten zodat deze niet dicht waait.
(ook kunststof dus haakje niet in gebruik)
Je kunt dat ding toch ook gewoon 80cm van de grond hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Wij wel, maar gebruiken het ook icm de bypass in het wtw systeem. Via domotica schakel ik de WTW naar standje 2 zodra de bypass open gaat, dan trekt hij dus koudere lucht van buiten naar binnen. Op deze manier is de huiskamer nu nog steeds graadje of 22.

(En zoveel mogelijk deuren en ramen dicht overdag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Vloerkoeling is nog trager dan vloerverwarming, dus het zal een tijd duren voor de temp echt verlaagd van je woning. Met 25C binnen had ik hem al eerder lager gezet. Ramen en deuren moet je hoe dan ook zoveel mogelijk dichthouden en zonstralen buiten houden voor het door je raam heen de ruimte opwarmt.

Overigens bestuur je niet de letterlijke watertemperatuur, dus ook als je hem op 10C zou zetten, zal er minimaal 19C water door je vloer lopen, om condensvorming te voorkomen. Het is simpelweg een aan/uit/modulerend systeem wat de waterklep open of dicht zet afhankelijk van de temp van de ruimte. Als je hem op 19C op de thermostaat instelt, zal hij koelen tot die 19C bereikt, wat die nooit zal doen als het buiten al warm is. Dus je kan beste gewoon de temp instellen die je wilt bereiken, waarschijnlijk 20-22C ergens, afhankelijk van wat je comfortabel vind.

We hebben hier geen warmtepomp/vloerkoeling, en het is beneden rond de 23-24C overdag met buitenscreen grotendeels naar beneden op het zuiden. Met de WtW met bypass open in de nacht, koelt het wel wat af, maar blijft wel steken rond de 22,5-23C.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 16-06-2022 19:49 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
rubenos schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:15:
Voor mijn begroting wil ik een inschatting maken van de trapopties. Vios gaat bij ons de trapopties aanbieden. Toegang tot de TrapSelect portaal laat alleen al even op zich wachten. Iemand hier toevallig ook een project met Vios, en een Trapselect prijslijst ter referentie? Ik vond 1 post in dit topic, maar is al paar jaar geleden en ging over andere opties.

We hebben al standaard een hardhouten trap naar de 1e verdieping. Die willen we dichtmaken.
De vuren trap naar de 2e willen we ook dichtmaken, en evt. upgraden naar een hardhouten trap.
Wij hebben trappen van Vios, ging via de lijst van de aannemer, niet via Trapselect.
Dit waren de opties bij ons (2020):

TR-7000 Open trap dichtzetten 285,00
TR-7001 Dichte trap open uitvoeren 285,00
TR-7010 Dichte trap uitvoeren in houtsoort beuken 3.715,00
TR-7011 Open trap uitvoeren in houtsoort beuken 3.375,00
TR-7020 Dichte trap uitvoeren in houtsoort eiken 4.360,00
TR-7021 Open trap uitvoeren in houtsoort eiken 3.950,00
TR-7040 Dichte trap uitvoeren in houtsoort iroko 3.715,00
TR-7041 Open trap uitvoeren in houtsoort iroko 3.375,00
TR-7050 Dichte trap uitvoeren in houtsoort mahonie 3.715,00
TR-7051 Open trap uitvoeren in houtsoort mahonie 3.375,00
TR-7060 Treden en leuningen dichte trap houtsoort beuken 1.800,00
TR-7061 Treden en leuningen open trap houtsoort beuken 1.800,00
TR-7070 Treden en leuningen dichte trap houtsoort eiken 2.080,00
TR-7071 Treden en leuningen open trap houtsoort eiken 2.080,00
TR-7080 Treden en leuningen dichte trap houtsoort iroko 1.800,00
TR-7081 Treden en leuningen open trap houtsoort iroko 1.800,00
TR-7090 Treden en leuningen dichte trap houtsoort mahonie 1.800,00
TR-7091 Treden en leuningen open trap houtsoort mahonie 1.800,00
TR-VI7022 Optionele eiken trap afwerken met hardwax Cloudy White 405,00
TR-VI7023 Optionele eiken trap afwerken met hardwax Deep Earth 405,00
TR-VI7024 Optionele eiken trap afwerken met hardwax Frosted White 405,00
TR-VI7025 Optionele eiken trap afwerken met hardwax Moss Tide 405,00
TR-7100 Hardhouten gegronde open trap 2.680,00
TR-7101 Hardhouten gegronde dichte trap 2.850,00
TR-7110 Hardhouten gegronde open trap aflakken 625,00
TR-7120 Hardhouten gegronde dichte trap aflakken 625,00
TR-7130 Extra antislip profiel 125,00

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
Marinos83 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:19:
[...]

Wij hebben trappen van Vios, ging via de lijst van de aannemer, niet via Trapselect.
Dit waren de opties bij ons (2020):

TR-7000 Open trap dichtzetten 285,00
TR-7001 Dichte trap open uitvoeren 285,00
TR-7010 Dichte trap uitvoeren in houtsoort beuken 3.715,00
TR-7011 Open trap uitvoeren in houtsoort beuken 3.375,00
TR-7020 Dichte trap uitvoeren in houtsoort eiken 4.360,00
TR-7021 Open trap uitvoeren in houtsoort eiken 3.950,00
TR-7040 Dichte trap uitvoeren in houtsoort iroko 3.715,00
TR-7041 Open trap uitvoeren in houtsoort iroko 3.375,00
TR-7050 Dichte trap uitvoeren in houtsoort mahonie 3.715,00
TR-7051 Open trap uitvoeren in houtsoort mahonie 3.375,00
TR-7060 Treden en leuningen dichte trap houtsoort beuken 1.800,00
TR-7061 Treden en leuningen open trap houtsoort beuken 1.800,00
TR-7070 Treden en leuningen dichte trap houtsoort eiken 2.080,00
TR-7071 Treden en leuningen open trap houtsoort eiken 2.080,00
TR-7080 Treden en leuningen dichte trap houtsoort iroko 1.800,00
TR-7081 Treden en leuningen open trap houtsoort iroko 1.800,00
TR-7090 Treden en leuningen dichte trap houtsoort mahonie 1.800,00
TR-7091 Treden en leuningen open trap houtsoort mahonie 1.800,00
TR-VI7022 Optionele eiken trap afwerken met hardwax Cloudy White 405,00
TR-VI7023 Optionele eiken trap afwerken met hardwax Deep Earth 405,00
TR-VI7024 Optionele eiken trap afwerken met hardwax Frosted White 405,00
TR-VI7025 Optionele eiken trap afwerken met hardwax Moss Tide 405,00
TR-7100 Hardhouten gegronde open trap 2.680,00
TR-7101 Hardhouten gegronde dichte trap 2.850,00
TR-7110 Hardhouten gegronde open trap aflakken 625,00
TR-7120 Hardhouten gegronde dichte trap aflakken 625,00
TR-7130 Extra antislip profiel 125,00
Heel veel dank! _/-\o_
Even +50% inflatiecorrectie en ik kan gaan begroten. :+

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Het zou traag moeten gaan, maar je moet het echt wel merken. Vorig jaar met dertig graden liep ik binnen bij vrienden met vloerkoeling. Wát een verademing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blijft jammer dat we hier in Nijmegen verplicht op het warmtenet zitten @Pannencouque, want dit soort berichten lees ik toch altijd met enige jaloezie.

Afgelopen april is hier airco geinstalleerd en die staat inmiddels regelmatig aan. Zeker de afgelopen paar weken warmt het hard op in huis. Met name op zolder. Ondanks de, op papier, goede isolatie warmt het gewoon snel op in huis. En het is nog niet eens zo heel erg warm geweest....

Gisteren heerlijk met 21 graden op zolder zitten werken met de airco aan. En vooral heerlijk om dan te zien dat ik daar net geen 1 kWh aan verstookt heb en ruim 20x zoveel opgewekt heb met de zonnepanelen. :)

Doel van dit bericht: Denk niet dat je nieuwbouwhuis vanzelf lekker koel blijft, maar zorg voor (voorbereiding van leidingwerk voor) vloerkoeling en/of airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:16:
Zeker de afgelopen paar weken warmt het hard op in huis. Met name op zolder.
Koelt het niet meer af dan? Bij ons is het altijd zo’n 22 graden binnen, overdag warmt het wel wat op richting de 24 maar ‘s ochtends is het dan weer afgekoeld naar 22. De WTW heeft een automatische bypass die geactiveerd wordt zodra het in huis warmer is dan 23 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Doel van dit bericht: Denk niet dat je nieuwbouwhuis vanzelf lekker koel blijft, maar zorg voor (voorbereiding van leidingwerk voor) vloerkoeling en/of airco.
Win op voorhand informatie in en benader enkele installateurs. Wij hebben ook voorbereidingen gedaan en uiteindelijk bleek het lastiger een installateur te vinden dan gedacht. Vrijwel allemaal gaven ze de zelfde redenen op: Mogelijk geknakte leidingen, koper snij restanten in buis, vocht in buis.

Ook kan een installateur je op weg helpen met welke leiding je moet laten installeren. De meeste airco’s gebruiken 1/4”-3/4” leiding maar hoe zwaarder de AC hoe dikker de leiding. Dit kan oplopen tot 3/8”-3/4”.

Elektra sluit je meestal rechtstreeks aan op de buiten unit en dan ga je met een stuurstroomkabel naar de binnen unit. Panasonic heeft dat alleen andersom, daar sluit je de elektra aan op de binnen unit en ga je met 3x2.5m2 naar de buiten unit. Als je dan stroom naar de buitenunit legt heb je er uiteindelijk vrij weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Blijft jammer dat we hier in Nijmegen verplicht op het warmtenet zitten @Pannencouque, want dit soort berichten lees ik toch altijd met enige jaloezie.

Afgelopen april is hier airco geinstalleerd en die staat inmiddels regelmatig aan. Zeker de afgelopen paar weken warmt het hard op in huis. Met name op zolder. Ondanks de, op papier, goede isolatie warmt het gewoon snel op in huis. En het is nog niet eens zo heel erg warm geweest....

Gisteren heerlijk met 21 graden op zolder zitten werken met de airco aan. En vooral heerlijk om dan te zien dat ik daar net geen 1 kWh aan verstookt heb en ruim 20x zoveel opgewekt heb met de zonnepanelen. :)

Helemaal mee eens.
Het is hier inmiddels ook al goed warm. Wij gaan deze zomer denk ik uitzingen en dan in het najaar, als de markt wat afgekoeld is (hihaho) op zoek naar een airco-installateur met goede prijs/kwaliteit én goed advies. Want we zijn er nog niet over uit wat slim is, maar dat het duur wordt is duidelijk. :+

Heb je nog tips voor een goede aircoboer?

Als de energieprijzen hoog blijven, ga ik wellicht over een x-periode toch nog eens rekenen of een warmtepomp uit kan. Weg met die stadsverwarming en overlevering aan het monopolie van Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Hier hetzelfde. Huis uit 2020 (vergunning 2018) en ook hier staat de airco deze dagen echt aan. Niet op 21, maar op 23 graden. Op de overloop boven hebben we een 5kW binnenunit en in de woonkamer beneden hebben we een 6 kW binnenunit, samen op een 7 kW buitenunit van Daikin.

In de tijd dat we in tropenweer thuis zaten te werken was dat heerlijk.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Het verschilt uiteraard enorm op welke verdieping je zit. De tweede met plat dak en zonnepanelen erop, wordt duidelijk een graad warmer. Alleen voor die verdieping hebben we al airco nodig, omdat het overdag gisteren tegen de 25C werd en in de nacht niet verder afkoelt dan 24,5C. Het is ook een verdieping waar 2 muren grotendeels glas zijn met aan de ene kant twee dubbele deuren/ramen met Frans balkon (zuid) en andere kant dubbele openslaande deuren naar het dakterras. De houten kozijnen helpen daar ook niet aan mee.

Weet niet hoe kalkzandsteen is tegenover beton qua opwarm effect en/of warmte vasthouden.

De begane grond met woonkamer is gisteren 24,6C geworden en is nu afgekoeld naar 23,4C in de nacht met de WtW. Helpt niet dat het pas later in de nacht onder de 20C werd.

Dus een airco blijft essentieel voor de echte koeling en hebben we al op de planning staan voor een multisplit opstelling in 4 ruimtes. In de herfst gaan we kijken of we iemand kunnen inschakelen ervoor.

Vloer koeling had wel wat geholpen, maar daarmee krijg je een ruimte ook niet van 25C naar 21C.

Ben nog steeds blij met stadswarmte qua gebruiksgemak hoor, hoef me geen zorgen te maken over dat het warme water op is en kunnen lekker achter elkaar douchen.

In de maanden dat we niet verwarmen gebruiken we net aan 0.3GJ aan stadswarmte per maand, wat niet veel is. Onze Hotbath douchekoppen zijn blijkbaar eco, hebben we in gebruik niet gemerkt 😅.
In het appartement zaten we op 0.5-0.6GJ per maand voor alleen douchen.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
BiG-GuY schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:43:
In de maanden dat we niet verwarmen gebruiken we net aan 0.3GJ aan stadswarmte per maand
En in de andere maanden ga je failliet :P

Hier moet het ook multisplit worden. Maar da's wel ingewikkeld hoor. We hebben geen voorbereidingen laten treffen bij de bouw, maar willen wellicht wel de boel splitten over een woonkamer en vijf slaap/werkkamers. Ik wil niet weten wat de factuur daarvoor moet worden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Pannencouque schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:58:
[...]

Hier moet het ook multisplit worden. Maar da's wel ingewikkeld hoor. We hebben geen voorbereidingen laten treffen bij de bouw, maar willen wellicht wel de boel splitten over een woonkamer en vijf slaap/werkkamers. Ik wil niet weten wat de factuur daarvoor moet worden :X
Je kunt een nadenken over de mogelijkheid om de unit boven op de overloop te hangen. Dan hoef je er niet eentje in elke ruimte. Bij ons is het genoeg om de hele verdieping (+/- 90 m2, 4 kamers +badkamer +techniekruimte) koel te houden, ook al staat de zon de hele dag op de gevels en het platte dak.

Het leidingwerk loopt in het zicht door een opbergruimte en de technische ruimte en helaas is dat niet zo netjes afgewerkt. Daar maak ik me verder niet druk om (en ik het ook van de leverancier wel korting gekregen vanwege het afwerkniveau). Er is geen leidingwerk in het zicht in de verblijfsruimtes.

Wel hadden wij al voorbereidingen laten treffen voor de dakdoorvoer en de doorvoer van beneden naar boven (zachte blokken in de betonvloer). Met name het boren van gaten van 60mm door 15cm dik kalkzandsteen of 25cm beton is een erg prijzige aangelegenheid. Onze airco-leverancier dacht dat kalkzandsteen hetzelfde was als ytong blokken. Dat is niet zo kan ik je vertellen.

[ Voor 31% gewijzigd door Blihi op 17-06-2022 09:09 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Daar heb ik over nagedacht, maar 's nachts moet je dan de deuren open houden om te profiteren van de koele lucht. Dat vind ik dan weer minder wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wij laten hem overdag aan staan, met de deuren open en 's avonds als we zelf naar bed gaan gaat ie uit. Als de zon dan niet meer op de gevel staat warmt het 's nachts ook echt niet meer significant op en kunnen de slaapkamerdeuren gewoon dicht.

Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.

Onze buren hebben in elke slaapkamer een eigen buitenunit. Dat kan natuurlijk ook, maar dan moet je die wel ergens uit het zicht kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Blihi zolang je niet hoeft bij te betalen alleen maar goed. Een boor slijt amper tot niet in gasbeton terwijl hij in KZS snel versleten is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Pannencouque schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:58:
[...]

Stroom voor een warmtepomp is ook niet gratis, met de 2050kW die we max per jaar verwachten uit onze panelen, dekken we ons normale gebruik al niet. En dan heb ik het nog niet over investering in de hardware en de aanleg achteraf. Dat zal nooit rendabel zijn, los van dat het nooit in de meterkast past.

Heb nu een quote liggen van ongeveer 10.9K voor multisplit airco in vier ruimtes met 6.8kW (koelvermogen) buiten unit. De binnen units zijn afhankelijk van ruimte 2-2,5-5kW. We kunnen dan niet alle tegelijk op vol, maar de kleinere zijn eigenlijk te zwaar voor de kleinere ruimtes, daar zou 1kW al genoeg zijn, maar die maakt Daikin niet in de serie (Stylish) die we willen. Dus de binnenunits zullen zelden op vol vermogen blazen. En slaapkamer zullen we alleen even laten koelen voor we naar bed gaan, zodat de kamer al afgekoeld is voor we gaan slapen.

Bij ons kan alles buitenom aangelegd worden qua bekabeling/goten. Die zijkant hebben we een buitenmuur die bij het looppad achterom zit. Daar kijk ik toch niet naar m’n woning.

[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 17-06-2022 09:34 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Scheelt dat ik hier het dak nagenoeg vol heb laten leggen en we overproductie hebben. Juist met het oog op een mogelijke warmtepomp, elektrisch rijden, etc.
Punt voor een WP is ook dat het warmtenet onvoorspelbaar is: als Vattenfall in de komende drie jaar het tarief vervijfvoudigt, kan ik geen kant op. Met een warmtepomp maak je jezelf daar onafhankelijk van en dat is fijn. Ik denk dat zich dat op de lange termijn uitbetaalt. Maar dan moet het totaalplaatje wel kloppen.

We gaan nog nadenken over de verdeling van de units. Mogelijk komen wij op hetzelfde idee als hierboven genoemd: overdag goed koelen, ramen dicht houden en dan hopen dat het 's nachts koel genoeg blijft. Dan zouden we genoeg hebben aan een unit op elke verdieping - dat wordt al duur zat waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17

Welke bescherming is dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Pannencouque schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:58:
Scheelt dat ik hier het dak nagenoeg vol heb laten leggen en we overproductie hebben. Juist met het oog op een mogelijke warmtepomp, elektrisch rijden, etc.
Punt voor een WP is ook dat het warmtenet onvoorspelbaar is: als Vattenfall in de komende drie jaar het tarief vervijfvoudigt, kan ik geen kant op. Met een warmtepomp maak je jezelf daar onafhankelijk van en dat is fijn. Ik denk dat zich dat op de lange termijn uitbetaalt. Maar dan moet het totaalplaatje wel kloppen.

We gaan nog nadenken over de verdeling van de units. Mogelijk komen wij op hetzelfde idee als hierboven genoemd: overdag goed koelen, ramen dicht houden en dan hopen dat het 's nachts koel genoeg blijft. Dan zouden we genoeg hebben aan een unit op elke verdieping - dat wordt al duur zat waarschijnlijk.
Ons dak ligt helaas al vol, dat is het enige nadeel aan ons mooie grote dakterras. Het dak waar panelen op passen is daarmee 7,5x3,5m en daar liggen er al 6 vanuit de bouw. We hopen dat de warmtepomp (lucht/lucht) unit daar nog naast past, maar dat weten we nu nog niet zeker (offerte is enkel op papier nog zonder bezoek geweest). Of we nou 3 of 4 binnen units doen, zal niet het grootste prijsverschil zijn. Want we zullen er minimaal 3 nodig hebben als we het plan van Blihi zouden volgen (per verdieping 1).

En ja, we zitten zelf bij Eneco, ook die hebben flink verhoogd. Al moet ik zeggen, heb al 6 jaar Eneco Stadswarmte en buiten dit jaar is het niet eerder zo hard gestegen. Verwacht wel dat de politiek ingrijpt als dit nog meerdere jaren zo hard zou stijgen. En daar liggen al plannen voor.

Neem je in je kostenberekening ook mee dat je warmtepomp stuk kan zijn in 10jaar? Dan vraag ik me sterk af of het nog rendabel te maken is. We kennen genoeg hardware die niet even lang meegaat als de andere. Je hebt mensen met CV-ketels van 20jaar oud, maar ook die na 5 jaar al aan vervanging toe zijn. Dat zal met warmtepompen net zo kunnen gebeuren.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:02
@BiG-GuY @Farmerwood zijn er eigenlijk nog geen mogelijkheden voor vloerkoeling te krijgen icm stadsverwarming bijvoorbeeld door het toepassen van een (kleine) warmtepomp? Lijkt mij ideaal en technisch niet onmogelijk :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
JohnStaakke schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Welke bescherming is dit precies?
Weet niet of ik mag linken, maar:

https://www.blokker.nl/th...AEgLlRfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Deze matten zijn gemaakt van siliconen en kunnen temperaturen aan tot 200 graden Celsius....

[ Voor 17% gewijzigd door Bteq op 17-06-2022 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ascension schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:24:
@BiG-GuY @Farmerwood zijn er eigenlijk nog geen mogelijkheden voor vloerkoeling te krijgen icm stadsverwarming bijvoorbeeld door het toepassen van een (kleine) warmtepomp? Lijkt mij ideaal en technisch niet onmogelijk :p
Technisch kan het met een chiller, echter is het niet toegestaan vanuit de warmteleverancier om dit op de leidingen aan te sluiten. Als je zo'n aanpassing doet en ze komen een keer langs voor onderhoud/storing bij je warmteunit, heb je een probleem. Dus toen ben ik gestopt naar het zoeken naar oplossingen ervoor. Je zult iets van een bypass moeten plaatsen die kan schakelen tussen de warmte leidingen en koude leidingen, zodat het koude water nooit terug de warmteunit in kan stromen.

Verwacht dat de vloerverwarmingsleidingen ook niet strak genoeg zijn gelegd (15cm hoh) voor effectieve koeling, omdat ze daar geen rekening mee hoefden te houden in dit project.

Eneco biedt ook Koude voor koeling, maar niet aan consumenten helaas. Voor zakelijke toepassingen bieden ze dat wel aan in de wijk.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 17-06-2022 11:10 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Bij ons staat de vloerverwarming al dagen aan en
ik vind het vandaag bloedheet binnen. Temperatuur op de thermostaat is ook heel hoog. Ik verwacht geen airco effect maar dit stelt ook niet veel voor. Aangezien ik geen idee heb hoe het effect zou moeten voelen weet ik niet of de koel functie gewoon niet goed werkt of dat dit het is. Ik zag gisteren buren van hetzelfde project al airco hebben laten plaatsen dus die zijn waarschijnlijk ook niet onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
Hier ook een warmtepomp direct laten plaatsen nadat we de sleutel kregen om van de stadsverwarming af te kunnen (50% gas, 50% biomassa, super duurzaam!) en te kunnen koelen. De leidingen zijn helaas 15cm h.o.h., maar elke koeling lijkt me beter dan geen koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:02
@MemeMaster misschien moet je de verwarming dan ook uitzetten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
MemeMaster schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:52:
ik vind het vandaag bloedheet binnen. Temperatuur op de thermostaat is ook heel hoog. Ik verwacht geen airco effect maar dit stelt ook niet veel voor. Aangezien ik geen idee heb hoe het effect zou moeten voelen weet ik niet of de koel functie gewoon niet goed werkt of dat dit het is. Ik zag gisteren buren van hetzelfde project al airco hebben laten plaatsen dus die zijn waarschijnlijk ook niet onder de indruk.
Je thermostaat geeft wel aan dat hij aan het koelen is?
Op mijn Itho krijg ik een koelicoon te zien en het is duidelijk aan de vloer te voelen of er "koud" water door heen stroomt of dat hij aan het verwarmen is.
Leidingen zijn hier gemiddeld gezien wel 10cm hoh.
Momenteel 22 graden in huis en als je dus nu van buiten naar binnen loopt is het voor je gevoel duidelijk "kouder" binnen.
Van de 34 woningen in dit blok met bodem warmtepomp heeft geen enkele woning een airco, sommigen wel zonwering buiten maar zelfs dat heb ik wel voorbereid maar niet gekocht nog.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 17-06-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Pannencouque schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:10:
Daar heb ik over nagedacht, maar 's nachts moet je dan de deuren open houden om te profiteren van de koele lucht. Dat vind ik dan weer minder wenselijk.
Op zich zou zich dat door balansventilatie en de kieren onder je deuren vanzelf moeten uitbalanceren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Hebben gelukkig wel buitenscreens aan de zuidkant vanuit het project, dat helpt wel aanzienlijk, maar je voelt nog steeds de warmte drukken bij die ramen. Rolluiken gaan daar sowieso mee helpen later.

@MemeMaster, heeft je warmtepomp wel een koelmodus en schakelt hij vanzelf hierop over of moet je die manueel omzetten? Er zijn genoeg warmtepompen waar dat niet automatisch gaat.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MemeMaster schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:52:
Koelen op de vloer is nu eenmaal niet ideaal. Warme lucht stijgt op, dus verwarmen moet je van onderaf doen, dan warmt de warme lucht die naar boven stijgt, de koudere lucht die naar beneden valt weer op (convectie) en zo krijg je, met vloerverwarming, een nagenoeg stabiele luchttemperatuur.

Koelen op de vloer levert de situatie op dat de koude lucht beneden blijft hangen. Je krijgt dus koude voeten, maar je voelt nog steeds warmte. Daarom hangt airco ook altijd bovenin tegen het plafond. De lucht wordt daar gekoeld en dus daalt die koude lucht naar beneden. Deze koelt dan de opstijgende warme lucht weer af met stabiele luchttemperaturen tot gevolg.

Pagina: 1 ... 126 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.