Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
rubenos schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:32:
[...]

Wij moeten dezelfde overweging maken. Ik ben het wel van plan. Stroom aanleggen kost ons €122 incl btw per raam. Bediening moet dan draadloos. (met schakelaar kost het €200 meer per raam). Wij hebben de woning nog niet, maar mijn indruk uit dit topic en bij vrienden, is dat de BENG huizen erg warm kunnen worden. De combinatie screens + topkoeling is daar hopelijk voldoende oplossing voor. Heb jij ook topkoeling?

Lastig is om vantevoren te bepalen of álle ramen vereist zijn. Onze voorkant is op het zuidwesten en zal flink veel zon krijgen, achterkant op noordwesten. Denk dat wij uit voorzorg toch alle ramen op 1e en 2e laten bekabelen (8 stuks). Bij ons is er al ruimte in de kozijnen voor screens, (y) maar moet nog uitzoeken welke screens daar bij passen.
122 incl. Btw is een prima prijs. Tip: laat verduisterende screens plaatsen. Heb je meteen 2 vliegen in 1 klap. En draadloze bediening is prima natuurlijk. Die opbouw schakelaars zien er niet uit ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:39
rubenos schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:32:
[...]

Wij moeten dezelfde overweging maken. Ik ben het wel van plan. Stroom aanleggen kost ons €122 incl btw per raam. Bediening moet dan draadloos. (met schakelaar kost het €200 meer per raam). Wij hebben de woning nog niet, maar mijn indruk uit dit topic en bij vrienden, is dat de BENG huizen erg warm kunnen worden. De combinatie screens + topkoeling is daar hopelijk voldoende oplossing voor. Heb jij ook topkoeling?

Lastig is om vantevoren te bepalen of álle ramen vereist zijn. Onze voorkant is op het zuidwesten en zal flink veel zon krijgen, achterkant op noordwesten. Denk dat wij uit voorzorg toch alle ramen op 1e en 2e laten bekabelen (8 stuks). Bij ons is er al ruimte in de kozijnen voor screens, (y) maar moet nog uitzoeken welke screens daar bij passen.
JackBol schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:15:
[...]

Hoeveel denk je dat het kost om het achteraf op een esthetische wijze te laten doen? Dan ben je echt een stuk meer kwijt hoor! Dan moet je ook schilderen, stuccen etc.

Je kan wel een beetje een gok maken waar je zonwerering nodig hebt. Sowieso niet op de noordgevel want daar komt geen zon. Ik heb voor alle ramen op onze zuidgevel laten voorbedraden voor zonwering voor de zekerheid, en als ik de buren zo spreek, gaat dat volgend jaar ook wel gebeuren.

Die hadden overigens niet voorbedraad, en hebben zonwering met een klein zonnepaneeltje op de bak laten aanbrengen als energievoorziening en draadloze besturing. Ik heb het niet onderzocht omdat het voor mij niet interessant is, maar wellicht kan je daar ook naar kijken.
We hebben veel aansluitingen nodig en boven elk raam komt dan buiten zo'n lelijk klein kastje, maar dat moeten we dan maar accepteren. De kozijnen kunnen we niet aanpassen dus weet niet of daar een scherm in past.
Geen topkoeling naar mijn weten.

- Wat voor budget zal ik dan eens aanhouden voor rolluiken op de bovenste twee verdiepingen en zonneschermen op begane grond en eerste verdieping?
- De achterdeur telt als 1 raam toch? Of zouden jullie hier meerdere schermen laten plaatsen?
Aansluiting is 220 per raam. Wij hebben als achterdeur 1 brede pui gekozen (dus 4 lange ramen naast elkaar zeg maar waarvan de middelste 2 deur zijn).

[ Voor 14% gewijzigd door iasix op 09-06-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

iasix schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:23:
[...]

Daar heb je een goed punt. Zou ik die aansluitingen wellicht ook kunnen gebruiken voor stroomvoorziening van een airco mocht ik dat toch willen?
Dan moet je daar nu over nadenken en correct laten voorbereiden.

Een airco moet namelijk op een aparte groep (16 of misschien wel 25A, afhankelijk van het model) en daarom direct naar de meterkast gelegd worden.
Een screen kan gewoon op de groep die in de ruimte al aanwezig is, die trekt maar een paar Ampere.

Als je weet dat je een Airco wilt, zou ik daar nu alvast een voorziening voor maken. Er zijn niet 1000 plekken waar die airco kan komen, daar is meestal wel een logische plaats voor.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:14

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:57:
[...]

Een airco moet namelijk op een aparte groep (16 of misschien wel 25A, afhankelijk van het model) en daarom direct naar de meterkast gelegd worden.
Een screen kan gewoon op de groep die in de ruimte al aanwezig is, die trekt maar een paar Ampere.

Als je weet dat je een Airco wilt, zou ik daar nu alvast een voorziening voor maken. Er zijn niet 1000 plekken waar die airco kan komen, daar is meestal wel een logische plaats voor.
Mijn AC (3.5kW) doet nog geen 300 watt qua verbruik, dat zo’n ding op een eigen groep moet is echt wel onzin. Sowieso moet je een werk schakelaar plaatsen dus je hoeft niet de hele groep spanningsloos te maken moet er onderhoud aan de AC gebeuren.

Ja, in theorie doet mijn AC 3500w maar dat haal je alleen als de ruimte extreem warm is en je een booster functie aanzet, anders haal je dat never.

Als je de optie hebt om, tegen redelijke kosten, de voorbereiding te doen dan zou ik dat wel doen. Zou dan wel meteen een aardlekautomaat nemen zodat je AC altijd blijft werken :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIL_8TxYp7h_02i1sNT5IIV8FUE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GL4RfxVDYqWj2CNb24VHahXR.png?f=fotoalbum_largeLinker piek is de vaatwasser

[ Voor 28% gewijzigd door Toppe op 07-06-2022 19:07 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:35

Shabbaman

Got love?

iasix schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:53:
- De achterdeur telt als 1 raam toch? Of zouden jullie hier meerdere schermen laten plaatsen?
Aansluiting is 220 per raam. Wij hebben als achterdeur 1 brede pui gekozen (dus 4 lange ramen naast elkaar zeg maar waarvan de middelste 2 deur zijn).
Ik heb ooit gekeken om screens bij de achterdeur te plaatsen, maar met een deur die naar buiten openslaat is dat wel een wat lastig verhaal. Uiteindelijk gewoon maar een knikarmscherm opgehangen, probleem opgelost. Als het je gaat om "1 raam toch" zodat je maar 1 contactdoos aan hoeft te laten leggen: dat lijkt me wel op te lossen. Maar je zou ook bij een schermenboer langs kunnen gaan en een uurtje praten over wat wel en wat niet mogelijk is, en waar je dan aan moet denken. Dan heb je gelijk een prijsopgave.

Rolluiken heb je trouwens ook met PV-cellen. Nog minder kabel. Ongeveer 1000 euro per raam.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Toppe schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:03:
[...]

Mijn AC (3.5kW) doet nog geen 300 watt qua verbruik, dat zo’n ding op een eigen groep moet is echt wel onzin.
Doe nou niet zo bijdehand. Alle verbruikers met meer dan 2kW aansluitwaarde moeten op een eigen groep. Ook al trekken ze dat niet continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:07:
[...]

Doe nou niet zo bijdehand. Alle verbruikers met meer dan 2kW aansluitwaarde moeten op een eigen groep. Ook al trekken ze dat niet continu.
Deze apparaten hebben allemaal een vermogen hoger dan 2.000 watt. Je kunt dus nooit de oven en de vaatwasser op dezelfde groep aansluiten. Uitzondering op deze regel zijn apparaten die korter dan tien minuten worden gebruikt. Kijk dus goed naar het vermogen van uw “zware apparaten” en vergelijk dit met de maximale capaciteit van de groep.
Het combineren van ‘zware’ gebruikers is niet slim maar nergens staat dat je niets anders op een groep mag aansluiten als er een ‘zware’ verbruiker op zit.

Wellicht was het vorige bericht niet helemaal duidelijk, maar je mag dus prima je slaapkamer voorzien van een eigen groep en daar een airco op aansluiten.

Het maximum van 2kW per apparaat per groep is dus om te zorgen dat je geen overbelasting krijgt door die zware verbruikers te combineren.

[ Voor 31% gewijzigd door Toppe op 07-06-2022 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eaglenest37
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07-2024
iasix schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:07:
Hi medetweakers,

Korte vraag: wij kunnen voor 200 euro per raam een "Voorbereiding voor zonwering op gevel, loze leiding met einddoos" kiezen.

We twijfelen hier erg over. Het wordt voor 15 ramen zo'n 3000 euro, maar we willen in de toekomst wel elektrische zonweringen. We weten nog niet op welke ramen (bijvoorbeeld: ook beneden achterdeur? Ook op zolder?).

We zijn met name bang dat we later spijt krijgen van dat we het niet hebben gedaan. We denken er niet over om later airco te nemen dus willen verkoeling met name doen via deze zonneschermen.

Wat jullie: doen of niet?
Wij hebben ervoor gekozen om één voorbereiding te doen tussen twee ramen en een extra loze leiding naar het tweede raam in dezelfde ruimte. Dan heb je maar één schakelaar voor twee Rolluiken/screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Toppe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:30:
@kepler @lonehitman
Net Daikin gesproken. Het hele desinfectie programma staat dus gewoon uit geschakeld -O-
Tank werd vrijdag niet meer warm, boost ingeschakeld en toen deed hij het weer zoals je zou verwachten.

Installateur besloot toch langs te komen om te kijken wat het zou kunnen zijn geweest.

Lang verhaal kort, oorzaak onbekend. Wel zagen ze dat desinfectie aan stond dus die kon wel uit vonden ze. Tank is toch altijd 60 graden 7(8)7

Uiteindelijk hebben ze hem aan gelaten omdat ik de tank temperatuur verlaag… iets wat ze niet aanraden omdat de hoeveelheid warm water uiteraard afnam.

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 07-06-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
Hi medetweakers,

Korte vraag: wij kunnen voor 200 euro per raam een "Voorbereiding voor zonwering op gevel, loze leiding met einddoos" kiezen.

We twijfelen hier erg over. Het wordt voor 15 ramen zo'n 3000 euro, maar we willen in de toekomst wel elektrische zonweringen. We weten nog niet op welke ramen (bijvoorbeeld: ook beneden achterdeur? Ook op zolder?).

We zijn met name bang dat we later spijt krijgen van dat we het niet hebben gedaan. We denken er niet over om later airco te nemen dus willen verkoeling met name doen via deze zonneschermen.

Bij ons doen ze het niet :( en heb ik besloten dus voor rolluiken met een paneeltje te gaan. Schijnt ook dikke prima te werken. Is iets duurder, maar spaar je gedeeltelijk weer uit met dus die voorbereiding niet hoeven doen. Ik had het denk ik wel gedaan als ik de kans had gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

eaglenest37 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:49:
[...]

Wij hebben ervoor gekozen om één voorbereiding te doen tussen twee ramen en een extra loze leiding naar het tweede raam in dezelfde ruimte. Dan heb je maar één schakelaar voor twee Rolluiken/screens.
Wij ook, per verdieping/zijde van het huis 1 aansluiting in het midden. Zie je nauwelijks, bediening draadloos.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Wij hebben rolluik met paneel. Het werkt. Had liever de voorbereiding gehad. Met name vanwege de kosten en toch en extra afhankelijkheid van de accu. We zijn wel tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:27
Hi medetweakers,

Wij hebben er voor gekozen om bij alle ramen op het zuiden een voorbereiding te plaatsen voor screens. Mocht het later nog nodig zijn om op het westen/oosten iets te moeten plaatsen doen we dat dmv zonnecellen. Alleen op de begane grond doen we nog een schaduwdoek aan de westzijde aan de tuinkant. En dat zal ook flink wat zon tegenhouden in de woonkeuken aan de westzijde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iasix
koekjah schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:26:
[...]

Wij ook, per verdieping/zijde van het huis 1 aansluiting in het midden. Zie je nauwelijks, bediening draadloos.
Bediening gaan we ook draadloos doen. Maar dan zouden we dus niet per raam zo'n doosje hebben maar gewoon 1 tussen de ramen in zeg maar?
Ze doen bij ons geen loze leidingen, alleen bedraad. Kan ik die dan splitten? En dan wordt het dus kabels doortrekken vanaf het doosje?

Dit is de beschrijving:
"Loze leiding voor het plaatsen van zonwering (screens, rolluiken) op de gevel, vanuit de meterkast naar een kozijn. De doos aan de buitenzijde wordt op circa 100 mm naast en circa 100 mm boven het kozijn geplaatst. De diameter van de loze leiding is circa 19 mm en is voorzien van controledraad. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
JackBol schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:57:
[...]

Welke voorbereiding dien je hiervoor te treffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
praliwi schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 06:43:
[...]
Een stopcontact op een eigen groep zullen je waarschijnlijk wel in de optielijst hebben staan.
Maar er moet ook een leiding naar de buitenunit en condenswater moet ook afgevoerd worden.

Als je absoluut geen leidingwerk in het zicht wilt moet je dus van te voren bedenken hoe je alles wilt laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
praliwi schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 06:43:
[...]

Bedenk goed hoeveel kW je gaat ophangen, hoe zwaarder je airco hoe dikker je leidingwerk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:19
Heeft er iemand ervaring met het huren van een tuinfrees bij boels of zo om de grond in de tuin los te krijgen?
Werkt dat goed?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
wortelsoft schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:31:
Heeft er iemand ervaring met het huren van een tuinfrees bij boels of zo om de grond in de tuin los te krijgen?
Werkt dat goed?
Ja maar de diepte is heel beperkt, beter een kraantje huren en machinaal (laten) omspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

bbbrumbrum schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:47:
[...]

Ja maar de diepte is heel beperkt, beter een kraantje huren en machinaal (laten) omspitten.
Dit is echt wel aan te raden. Er heeft een jaar lang zwaar materiaal over deze grond gereden. Die wil je minimaal een meter diep los maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
JackBol schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:41:
[...]

Dit is echt wel aan te raden. Er heeft een jaar lang zwaar materiaal over deze grond gereden. Die wil je minimaal een meter diep los maken.
Dat moet bij mij maximaal zijn, dat is de maximale diepte waarop ik mag komen vanwege vervuilde ondergrond. Mijn broer heeft al een stuk gespit, maar er blijven nogal veel plassen staan. De grondkabel naar de schuur kwamen we al tegen op een cm of 40 diep :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 23:03
Wij mogen ook eindelijk zeggen dat ze bezig zijn met de grondwerkzaamheden. Loopt volledig op planning (grondwerkzaamheden zouden beginnen in juni) maar toch zit je stiekem te wachten tot ze echt beginnen. Ze zijn vorige week begonnen met het boren van de warmtepomp in ons project en vandaag is ons huis als het goed is aan de beurt. Hierna zullen ze denk ik beginnen met heien. We krijgen de volgende update en planning pas als de begane grond vloer klaar is. Iemand hier ervaring hoe lang dat ongeveer duurt nadat ze zijn begonnen met de grondwerkzaamheden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
wortelsoft schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:46:
[...]

Dat moet bij mij maximaal zijn, dat is de maximale diepte waarop ik mag komen vanwege vervuilde ondergrond. Mijn broer heeft al een stuk gespit, maar er blijven nogal veel plassen staan. De grondkabel naar de schuur kwamen we al tegen op een cm of 40 diep :X
Herkenbaar met die plassen. Hier hebben ze alles gespit, drainage er in en gras er overheen. Rechts van ons gespit en drainage, links niet. Die drainage scheelt serieus veel, geen zachte grond meer en bij ons geen plassen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 10:04
Ik probeer alvast de voorbereidingen te treffen voor een beregeningssysteem en in-lite tuinverlichting.
Maar twijfel of dit wel de handigste optie is.

Ik heb al een buitenkraan en een 16 Amp groep in de garage zelf.

Nu zou ik vanuit daar een loze PVC voor de verlichting en een waterleiding onder de bestrating door willen leggen. De 230->12Volt adapter van de verlichting in de garage (droog) lijkt mij beter dan in een buitenstopcontact.

Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3yfP6rG/tuin.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
xares schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:06:
Ik probeer alvast de voorbereidingen te treffen voor een beregeningssysteem en in-lite tuinverlichting.
Maar twijfel of dit wel de handigste optie is.

Ik heb al een buitenkraan en een 16 Amp groep in de garage zelf.

Nu zou ik vanuit daar een loze PVC voor de verlichting en een waterleiding onder de bestrating door willen leggen. De 230->12Volt adapter van de verlichting in de garage (droog) lijkt mij beter dan in een buitenstopcontact.

Iemand tips?

[Afbeelding]
Zou dit eens in het tuinen-topic vragen

Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BADgoofy2000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:12
blottle schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:54:
Iemand hier ervaring hoe lang dat ongeveer duurt nadat ze zijn begonnen met de grondwerkzaamheden.
Bij ons 2,5 / 3 maanden. Met de bouwvak ertussen wel 3 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duccan
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-05 22:34
Binnenkort wordt onze prefab vrijstaande woning opgeleverd. Voor het plaatsen van de nieuwe keuken moeten een aantal leidingen verlegt worden. De keuken is al 10cm dieper geworden zodat ik achter de keuken (apparatuur) met opbouw leidingwerk weg kan.

Echter moet ik voor de werkstroom boven het blad nog in de muren frezen/zagen in een dragende betonnen prefab buitenmuur.

Wat ik wil (laten) uitvoeren:
  • WCD naar WCD; 466mm horizontaal; 300mm verticaal (blauw getekend. Nummer 24). 2x 45 graden bocht
  • WCD naar WCD; 450mm verticaal (rood getekend. Nummer 25)
Nu geeft de aannemer aan dat ze frezen in de prefab wanden niet aanraden en niks voor ons kunnen betekenen. Nu heb ik ook een aantal constructeurs benaderd voor advies/berekeningen. Deze geven ook aan dat ik bij de leverancier van de prefab moet aankloppen. Al met al lastig dus.

Ik vroeg me af of iemand ook ervaring heeft met het frezen in prefab dragende buitenmuren. Het gaat vooral om het stuk frezen van ongeveer 45cm horizontale sleuf in een muur van bijna 10 meter.

Links is nieuwe keuken, rechts bestaande leidingwerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld9xM0hIbQk1m-TzyUydblHbpiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFiff2GWmPq1qlOko71qLJ18.jpg?f=fotoalbum_large

Tekening van prefab muur met bestaande leidingwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WU2M26FkJgBxYm_sddm2fU_BAFQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ozClliQmVt0NpwF7wwEev7GS.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Duccan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:04:
Binnenkort wordt onze prefab vrijstaande woning opgeleverd. Voor het plaatsen van de nieuwe keuken moeten een aantal leidingen verlegt worden. De keuken is al 10cm dieper geworden zodat ik achter de keuken (apparatuur) met opbouw leidingwerk weg kan.

Echter moet ik voor de werkstroom boven het blad nog in de muren frezen/zagen in een dragende betonnen prefab buitenmuur.

Wat ik wil (laten) uitvoeren:
  • WCD naar WCD; 466mm horizontaal; 300mm verticaal (blauw getekend. Nummer 24). 2x 45 graden bocht
  • WCD naar WCD; 450mm verticaal (rood getekend. Nummer 25)
Nu geeft de aannemer aan dat ze frezen in de prefab wanden niet aanraden en niks voor ons kunnen betekenen. Nu heb ik ook een aantal constructeurs benaderd voor advies/berekeningen. Deze geven ook aan dat ik bij de leverancier van de prefab moet aankloppen. Al met al lastig dus.

Ik vroeg me af of iemand ook ervaring heeft met het frezen in prefab dragende buitenmuren. Het gaat vooral om het stuk frezen van ongeveer 45cm horizontale sleuf in een muur van bijna 10 meter.

Links is nieuwe keuken, rechts bestaande leidingwerk

[Afbeelding]

Tekening van prefab muur met bestaande leidingwerk.

[Afbeelding]
Moet die WCD per de in de muur? Waarom laat je de keuken boer geen stopcontact maken in de zijwand van de hoge kast thv de oven? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOJrKei6fZDeBnodgD06c4Um_oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkYc8m4ltGRGZ7mTj5tDtxOl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pseudoc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09-2024
Vraag op de grens van het elektra topic: laten jullie bij een nieuwbouwwoning met kanaalplaatvloeren en kruipruimte de keukenelektra door de bouwer aanleggen of doen jullie dit in eigen beheer?

We hebben namelijk 4~5 groepen in keuken nodig en de bouwer vraagt hier 350e per groep voor. Omdat we toch de meterkast moeten gaan verbouwen ivm elektra tuin, garage & e-auto: wat is hierin wijsheid?
Een snelle rekensom leert dat door elektricien laten aanleggen 230~250 euro per groep bespaard. De elektra kan via 2 te boren sparingen omhoog gehaald kunnen worden.

Garantie meterkast, vloeren(constructie algemeen) en luchtdichtheid(verwarming & ventilatie) zullen vervallen. Zouden jullie daar wakker van liggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Pseudoc op 08-06-2022 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Van het vervallen van die garantie zou ik niet zo wakker liggen, maar ik zou wel zeker willen weten dat de elektricien het ook voor die prijs kan leggen. Hier werd duidelijk geadviseerd eea aan elektra vanuit de bouw te doen omdat het beton zich echt niet leent voor gedoe achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:45
Tijdje geleden gesprek gehad met de architect en dit zijn de voorlopige schetsen qua indeling die eruit zijn gekomen. Het witte vlak op de begane grond wordt de garage van ongeveer 3 meter breed bij 8 meter lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3aZdUtRyT1XpZRStklRXGdfIK0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7DyVmptyCoQL0DOAjaez8o7S.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9IC7kFtAsGMyl2RU3_CpWQFAjw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/C1wiwrpsgMBnu0KMPXzVWiTz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCl6aUnu5ZV-QM8MwcAfsbGWRig=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6QXBC0FACabIOL7rFoUSJkUL.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duccan
Pseudoc schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:08:
Vraag op de grens van het elektra topic: laten jullie bij een nieuwbouwwoning met kanaalplaatvloeren en kruipruimte de keukenelektra door de bouwer aanleggen of doen jullie dit in eigen beheer?

We hebben namelijk 4~5 groepen in keuken nodig en de bouwer vraagt hier 350e per groep voor. Omdat we toch de meterkast moeten gaan verbouwen ivm elektra tuin, garage & e-auto: wat is hierin wijsheid?
Een snelle rekensom leert dat door elektricien laten aanleggen 230~250 euro per groep bespaard. De elektra kan via 2 te boren sparingen omhoog gehaald kunnen worden.

Garantie meterkast, vloeren(constructie algemeen) en luchtdichtheid(verwarming & ventilatie) zullen vervallen. Zouden jullie daar wakker van liggen?
Het is een projectmatige prefab woning waar wij ook vrij laat zijn ingestapt (januari dit jaar). Als een van de laatste hebben we nog een woning kunnen bemachtigen. Wordt lekker snel opgeleverd, maar nadeel is wel dat niks, maar dan niks, gewijzigd kon worden. Ook al zaten we vroeger in het project, de prefab wanden wijzigen ze niet. Alleen eventueel wat extra lozen pijpjes.

De woning heeft geen kruipruimte en de elektra is al geplaatst tijdens productie van de prefab wanden.
Pannencouque schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:12:
Van het vervallen van die garantie zou ik niet zo wakker liggen, maar ik zou wel zeker willen weten dat de elektricien het ook voor die prijs kan leggen. Hier werd duidelijk geadviseerd eea aan elektra vanuit de bouw te doen omdat het beton zich echt niet leent voor gedoe achteraf.
Is wellicht ook een optie. Dan ik alleen 1x verticaal laat frezen voor een WCD boven de rechter keukenkast.

[ Voor 16% gewijzigd door Duccan op 08-06-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pseudoc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09-2024
Pannencouque schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:12:
Dank. Materiaal is ~70 euro per automaat+kabel+contactdoos. In principe kan ik zelf gat boren met een boorhamer en de kabel door kruipruimte leggen. Meterkast laat ik door professional doen (a 60 euro per uur).

Dus gaat rond de 100 euro per keuken groep kosten, omdat ik de boorhamer en elektricien al in huis haal voor overige werkzaamheden.

Op dit forum ben ik dus vooral op zoek naar: ervaringen door de ribbenvloer boren en gezeik met garantie :)

Edit: het is een ribbenvloer, geen kanaalplaatvloer

[ Voor 20% gewijzigd door Pseudoc op 08-06-2022 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duccan
JackBol schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Moet die WCD per de in de muur? Waarom laat je de keuken boer geen stopcontact maken in de zijwand van de hoge kast thv de oven? [Afbeelding]
Nu ik er nog eens over nagedacht hebt; wat een goed idee eigenlijk. Scheelt een heel hoop gedoe met frezen en verleggen. De keuken is al 10cm verdiept. Dus achter de oven heb ik nu zo'n 150mm ruimte. Voldoende om wat stopcontacten weg te werken. Ook aan de rechter kant van de keuken kan ik aan de zijkant 1 of meerdere stopcontacten kwijt.

Keuken is al besteld. Moet nog even kijken met de keukenboer of het nog kan aanpassen. Maar anders zet ik zelf wel de gatenzaag erin. Alleen met de rechter keukenkastje checken of ik niet in de knoei kom met de keukenlade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Duccan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:12:
[...]

Keuken is al besteld. Moet nog even kijken met de keukenboer of het nog kan aanpassen. Maar anders zet ik zelf wel de gatenzaag erin. Alleen met de rechter keukenkastje checken of ik niet in de knoei kom met de keukenlade.
Als je zelf een paar van die inbouwstopcontacten haalt, zet je keuken monteur dat daar er er plekke wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Nu het toch over keukens gaat, ik heb zo'n hoge apparatenkast, maar daar zitten allerlei gaten aan de bovenkant, volgens de keuken leverancier is dat normaal. tussen de twee kasten zit van voor naar achter een ruimte van vijf centimeter (dus haaks op de muur) en aan de achterkant zitten ook twee stroken van ~ 5cm bij 55cm. Dat zou voor de warmte zijn, maar ik vind open gaten wel een erg simpele oplossing waar van alles in kan vallen. Als iemand een goede oplossing heeft ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
wortelsoft schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:24:
Nu het toch over keukens gaat, ik heb zo'n hoge apparatenkast, maar daar zitten allerlei gaten aan de bovenkant, volgens de keuken leverancier is dat normaal. tussen de twee kasten zit van voor naar achter een ruimte van vijf centimeter (dus haaks op de muur) en aan de achterkant zitten ook twee stroken van ~ 5cm bij 55cm. Dat zou voor de warmte zijn, maar ik vind open gaten wel een erg simpele oplossing waar van alles in kan vallen. Als iemand een goede oplossing heeft ik ben benieuwd.
Horrengaas? Kan er wenig invallen maar toch de warmte/lucht kwijt :) Bij de Xenos verkopen ze die meuk met van dat plak spul, ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

iasix schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 23:50:
[...]

Bediening gaan we ook draadloos doen. Maar dan zouden we dus niet per raam zo'n doosje hebben maar gewoon 1 tussen de ramen in zeg maar?
Ze doen bij ons geen loze leidingen, alleen bedraad. Kan ik die dan splitten? En dan wordt het dus kabels doortrekken vanaf het doosje?

Dit is de beschrijving:
"Loze leiding voor het plaatsen van zonwering (screens, rolluiken) op de gevel, vanuit de meterkast naar een kozijn. De doos aan de buitenzijde wordt op circa 100 mm naast en circa 100 mm boven het kozijn geplaatst. De diameter van de loze leiding is circa 19 mm en is voorzien van controledraad. "
Je geeft aan dat ze niet aan loze leidingen doen, vervolgens geef je de beschrijving van een loze leiding?

Anyway, daar komt gewoon 220v in uit (of je moet het zelf trekken) en die split je idd daar. Klein doosje op de muur, 3 lasklemmen en klaar. Daar kun je meerdere rolluiken/screens/zonwering op aansluiten

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
koekjah schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:07:
[...]

Je geeft aan dat ze niet aan loze leidingen doen, vervolgens geef je de beschrijving van een loze leiding?

Anyway, daar komt gewoon 220v in uit (of je moet het zelf trekken) en die split je idd daar. Klein doosje op de muur, 3 lasklemmen en klaar. Daar kun je meerdere rolluiken/screens/zonwering op aansluiten
Sorry zie nu wat je bedoelt. De enige loze leiding die ze aanbieden is naar de tuin. In het huis zijn ze allemaal voorbedraad helaas.

Heb er nu voor gekozen om alle ramen een eigen aansluitpunt te geven voor in totaal 3k, scheelt weer hoofdpijn hopelijk later.

[ Voor 20% gewijzigd door iasix op 08-06-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
Source90 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:37:
[...]

Heb je dan niet al meerdere aftakking gehad, die dan niet onthard worden?

Als ik hem hier bij de warmtepomp zou zetten, is de waterleiding al langs de buitenkraan, het toilet en keuken geweest.
De installateur geeft aan:
..de gehele woning op de waterontharder aangesloten, met uitzondering van de buitenkraan.
En verder qua warmte:
De boiler komt in de hoek en is geisoleerd. Daarnaast komt de warmtepomp zelf te hangen en deze geeft geen warmte af. En daarnaast komt dan de waterontharder.

Deze komt op de vloer te staan. En in de berging wordt geen vloerverwarming toegepast.
Tja, dan zal het wel oke zijn naast de warmtepomp? Hebben anderen hier dat ook zo opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 21:33
praliwi schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:45:
[...]

De installateur geeft aan:

[...]

En verder qua warmte:

[...]

Tja, dan zal het wel oke zijn naast de warmtepomp? Hebben anderen hier dat ook zo opgelost?
Verschilt natuurlijk per woning. Als bij jou de bijkeuken/berging/plek van warmtepomp vrij dicht bij de aanvoer van water zit, zal het enkel de buitenkraan zijn (dat is waarschijnlijk nog wenselijk ook, ipv tientallen liters onthard water je tuin in te sproeien).

Hier zit de warmtepomp vrij ver van de water aansluiting. Gelukkig hier wel ruimte in de meterkast (gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Vraagje betreft de WOZ waarde.
Voor de WOZ van dit jaar / 2022 was een bizar hoog bedrag aangehouden als taxatie waarde. Hierop bezwaar ingediend en nu willen ze inpandig komen taxeren.

Prima, echter de vraag waar kijken ze naar? De pijldatum is 01/01/2022 als ik het juist heb. Mag alles wat aantoonbaar daarna is veranderd niet meegenomen worden voor de taxatie WOZ, of telt dat allemaal wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
PrixV schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:49:
[...]

Dank! Ik heb Hurks sowieso gevraagd om het uit te leggen maar vandaag nog geen reactie. Even afwachten dus..
Hurks geeft de volgende reactie:
"We zijn voor bovenstaande vraag even aan het uitzoeken hoe het precies zit. Het antwoord heeft alleen wat meer tijd nodig."

Ik denk dat dat wel al aangeeft dat ik een goede vraag gesteld heb mbt boilervat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
JackBol schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Moet die WCD per de in de muur? Waarom laat je de keuken boer geen stopcontact maken in de zijwand van de hoge kast thv de oven? [Afbeelding]
Is het echt zo'n probleem om nog te frezen in de prefab muren om stopcontacten een stuk op te schuiven naar boven?
Hier hebben we hetzelfde probleem. We willen de stopcontacten op blad-hoogte maar wil geen twist stopcontacten in het keukenblad maken. De aannemer wil de stopcontacten niet hoger plaatsen dus had bedacht later iemand in te huren die deze 2 stopcontacten hoger kan maken maar dit geeft me het gevoel dat dat erg lastig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 22:12
PrixV schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 00:38:
[...]

Is het echt zo'n probleem om nog te frezen in de prefab muren om stopcontacten een stuk op te schuiven naar boven?
Hier hebben we hetzelfde probleem. We willen de stopcontacten op blad-hoogte maar wil geen twist stopcontacten in het keukenblad maken. De aannemer wil de stopcontacten niet hoger plaatsen dus had bedacht later iemand in te huren die deze 2 stopcontacten hoger kan maken maar dit geeft me het gevoel dat dat erg lastig is?
Verticaal is wat anders dan horizontaal verleggen.
Of het veilig is, weet ik niet. Daar heb je je aannemer voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Deleon78 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 01:01:
[...]

Verticaal is wat anders dan horizontaal verleggen.
Of het veilig is, weet ik niet. Daar heb je je aannemer voor :)
Ja alleen de aannemer gaat dat niet doen dus we willen een electricien (?) vragen de stroom wat hoger te plaatsen. Ga er vanuit dat dat ook in een prefab muur veilig kan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 23:03
PrixV schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 01:11:
[...]

Ja alleen de aannemer gaat dat niet doen dus we willen een electricien (?) vragen de stroom wat hoger te plaatsen. Ga er vanuit dat dat ook in een prefab muur veilig kan. :?
Onze elektricien gaf aan dat frezen in sommige nieuwbouwwoningen heel erg lastig is en daar een speciale betonboorder voor in te huren. Wij hebben dus alles bij de bouw direct laten aanpassen. Mijn vraag en zijn antwoord:
Op verschillende plekken willen wij naast een bestaande dubbelwandcontactdoos een extra dubbelwandcontactdoos. Wat kost dit per dubbelwandcontactdoos?

Hangt van de muur af. Voor beton moeten we er externe partijen bijhalen. En de afstand waar we het vandaan moeten halen. In het gunstigste geval kost het de € 80,00, maar dat oplopen tot € 130,00 + kosten betonboorder (die een start tarief van ca. € 200,00 berekend).
Mijn advies is meestal om dit in de bouw mee te laten nemen, ondanks dat er veel geld voor gevraagd zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

PrixV schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 00:38:
[...]

Als je een sleuf verticaal maakt, is de invloed op de sterkte van de wand een stuk minder dan horizontaal. Maar alleen de prefab bouwer kan je echt vertellen wat je mag doen zonder de structurele sterkte in gevaar te brengen.

Grotere uitdaging is dat die wand waarschijnlijk gestort beton is. Daar zul je met een diamant zaag aan de slag moeten. Een stuk of 6 verticale zaagsnedes naast elkaar en dan het gruis eruit bikken. Dat is echt een takkewerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 13:59
Ik ben afgelopen week voor twee verschillende projecten ingeloot. Beide zijn vrijstaande woningen in Zuid-Holland. Allebei heb ik afgewezen.
Ik had me alleen ingeschreven om te kijken hoe zoiets gaat. Ik was niet echt geinteresseerd in de twee opties.

Daarbij komt ook dat de ene veel en veel te duur is voor wat je ervoor krijgt. Krappe kavel, krappe woning.
De ander is beter qua prijs, kavel en woningformaat. Maar staat in een stad waar ik niet in wil wonen.

Ik heb bij de inschrijving geen dingen gedaan die mijn kansen verhogen. Dus ik heb geen gesprek gehad met een hypotheekadviseur van het project.

Ik had me nog nooit eerder ingeschreven voor een nieuwbouwproject. Dus mijn score is op dit moment 2 uit 2, oftewel 100%.

[ Voor 9% gewijzigd door Compuhair op 09-06-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Compuhair schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:45:
Ik ben afgelopen week voor twee verschillende projecten ingeloot. Beide zijn vrijstaande woningen in Zuid-Holland. Allebei heb ik afgewezen.
Ik had me alleen ingeschreven om te kijken hoe zoiets gaat. Ik was niet echt geinteresseerd in de twee opties.

Daarbij komt ook dat de ene veel en veel te duur is voor wat je ervoor krijgt. Krappe kavel, krappe woning.
De ander is beter qua prijs, kavel en woningformaat. Maar staat in een stad waar ik niet in wil wonen.

Ik heb bij de inschrijving geen dingen gedaan die mijn kansen verhogen. Dus ik heb geen gesprek gehad met een hypotheekadviseur van het project.

Ik had me nog nooit eerder ingeschreven voor een nieuwbouwproject. Dus mijn score is op dit moment 2 uit 2, oftewel 100%.
Gok dat de meeste hier een 2^1 / 3^1 of rijwoning aanschaffen als projectbouw.

Vrijstaand zou ik zelf eerder een kavel aanschaffen en een woning via Groothuisbouw of dergelijke laten plaatsen. Veel meer mogelijkheden, vrijheid (deadlines) en geen last van nee-schuddende projectbegeleiders.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 09-06-2022 13:02 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 08:48

Wel sneu voor mensen die door zulke acties initieel buiten de boot vallen. Als je een woning toch niet wilt, loot dan niet mee. :(

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:10

Fijn dat mensen zich inschrijven terwijl ze totaal geen interesse hebben…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Source90 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:57:
[...]

Vrijstaand zou ik zelf eerder een kavel aanschaffen en een woning via Groothuisbouw of dergelijke laten plaatsen. Veel meer mogelijkheden, vrijheid (deadlines) en geen last van nee-schuddende projectbegeleiders.
Zelfbouw is wel echt een ander proces, helemaal in de huidige tijd is dat niet een proces dat ik zelf graag zou willen oppakken.

(Aldus een koper van een vrijstaande projectbouw woning… :) )

[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 09-06-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:53
Requiem19 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:00:
[...]
Fijn dat mensen zich inschrijven terwijl ze totaal geen interesse hebben…
Dit gebeurt blijkbaar heel veel begreep ik van mijn makelaar. Mensen schrijven zich overal op in hopend op een woning, maar als het puntje bij paaltje komt dan willen ze de woning toch niet want duur/ver weg/te klein…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 08:48
Safaci schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:09:
[...]

Dit gebeurt blijkbaar heel veel begreep ik van mijn makelaar. Mensen schrijven zich overal op in hopend op een woning, maar als het puntje bij paaltje komt dan willen ze de woning toch niet want duur/ver weg/te klein…
Het zou daarom veel beter zijn om inschrijfgeld te vragen om mee te loten. Gewoon 100 euro of zo om te laten zien dat het je menens is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blik1984 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:08:
[...]

Zelfbouw is wel echt een ander proces, helemaal in de huidige tijd is dat niet een proces dat ik zelf graag zou willen oppakken.

(Aldus een koper van een vrijstaande projectbouw woning… :) )
Laatst gesprek gehad met degene die de lege kavel naast onze projectwoning heeft gekocht (op beide uiteindes van de straat aan weerszijden zijn lege kavels, totaal 4 stuks in onze fase).
Als ik hoor hoeveel keuze vrijheid er is, binnen de mogelijkheden, leek mij dat reuze meevallen.
Zij kregen ook een "projectbegeleider" vanuit de prefab woning bouwer en hadden overal inspraak in. Gewoon paar tientjes per loze leiding, badkamer drie keer veranderd en keuze uit verplaatsen muren zonder nee-schudden. Plus keuze in WTW, WP, etc.

Maar ook daar zal, net als bij de bouwer in projectbouw, mogelijk verschil zitten in de bouwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 13:59
wfvanputten schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:58:
[...]
Wel sneu voor mensen die door zulke acties initieel buiten de boot vallen. Als je een woning toch niet wilt, loot dan niet mee. :(
Er valt helemaal niemand buiten de boot. Want de optie gaat nu naar de eerstvolgende op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Source90 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:57:
[...]

Ik weet niet of je dan met Groothuisbouw in zee moet gaan. Zelf hebben we een eigen ontwerp laten maken en via een bouwteam laten bouwen. Catalogusbouw lijkt soms verdacht veel op projectbouw heb ik van anderen gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:10
Safaci schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:09:
[...]

Dat vind ik nog iets anders, want dan wil je de woning in 1e instantie wel, maar ga je later twijfelen.

Ik kreeg in het bovenstaande geval de indruk dat beide woningen sowieso niet gewild waren, maar er alleen gekeken werd of het lukte om de woning(en) toegewezen te krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Compuhair schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Er valt helemaal niemand buiten de boot. Want de optie gaat nu naar de eerstvolgende op de lijst.
Technisch gezien heb je gelijk, maar het is wel verkwisting van tijd en moeite, onnodig gewoon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iasix
[...]

Hier kan ik dus gewoon ècht misselijk van worden he.

Na 4 x (!) uitgeloot te zijn, zijn we nu nageplaatst. Heb uitgebreid met verschillende makelaars gesproken, die loting is idd gewoon echt maar bij naplaatsing kijken ze naar wie ze 'geschikt' vinden, wat dat ook moge betekenen. Heb er zelfs een dubbel gevoel bij dat we nageplaatst zijn omdat we niet 'echt' zijn ingeloot maar goed. Wellicht dat ik 1 van de vorige 4 keren ook ben uitgeloot doordat mensen als jij die dus geen huis wilden kopen zich inschrijven om een huis te kopen.

Je hebt wel degelijk mensen een kans ontnomen om geplaatst te worden, wie er nu geplaatst wordt zal met name afhangen van factoren anders dan statistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:20
SquareOne schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:34:
Even toetsen of ik nu een ontzettende zeiksnor ben. Afschot bij douche was niet goed bij oplevering. Ze hebben de tegel vervangen. Zien jullie wat ik zie?

***members only***
Follow-up op dit opleverpunt. Tegels zijn vervangen door de bouwer. Maar het originele probleem is er nog steeds:

Members only:

[ Voor 28% gewijzigd door SquareOne op 09-06-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
SquareOne schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:59:
[...]

Follow-up op dit opleverpunt. Tegels zijn vervangen door de bouwer. Maar het originele probleem is er nog steeds:

***members only***
...tijd voor rechtsbijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
iasix schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:17:
[...]

...tijd voor rechtsbijstand?
Heb ik niet, maar als als het zover moet komen willen we best een externe partij inschakelen.
Maar vooral benieuwd wat de 'richtlijnen' zijn aangezien daaraan getoetst zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
deejeebv schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Ik weet niet of je dan met Groothuisbouw in zee moet gaan. Zelf hebben we een eigen ontwerp laten maken en via een bouwteam laten bouwen. Catalogusbouw lijkt soms verdacht veel op projectbouw heb ik van anderen gehoord.
Er wordt hier ondertussen nog gebouwd door Postma, Regeling en VDM. Allemaal hanteren ze een uitgebreide catalogusbouw methode: Kant en klare woningen waarbij je gewoon bepaalde modules als optie kan kiezen. En die opties zijn ondertussen vrij uitgebreid, van uitbouwen tot dakkapellen tot waterontharders tot voorbereiding voor zonwering. Dit is natuurlijk een vrij efficiënte manier van bouwen omdat vrij veel mensen de zelfde opties zullen afnemen. Kan me ook voorstellen dat het voor de projectontwikkelaar een eenvoudige manier van verdienen is, mensen zien welke opties er zijn en zijn dan sneller geneigd om door voor te kiezen want "nu kan het eenvoudig". In dat geval is het een mooie plus voor de ontwikkelaar.

Onze woning is ook een "catalogus" woning maar wij hebben echt alle vrijheid gehad om bepaalde keuzes te maken zonder dat hier heel moeilijk over werd gedaan.

De twee dingen waar ze moeilijk overdeden was de buitenunit van de WP op het platte dak ("Anders staat hij te dicht bij de erfgrens", met ruim 3 meter er vanaf hangt die van de buren nog geen meter op de erfgrens).

Ook het plaatsen van een schuifpui was niet mogelijk maar dat had te maken met de subsidie aanvraag bij de NAM, die was namelijk al in gang gezet en daardoor kon dit niet meer.

Members only:

[ Voor 28% gewijzigd door Toppe op 09-06-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
blottle schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:14:
[...]

Onze elektricien gaf aan dat frezen in sommige nieuwbouwwoningen heel erg lastig is en daar een speciale betonboorder voor in te huren. Wij hebben dus alles bij de bouw direct laten aanpassen. Mijn vraag en zijn antwoord:

[...]
Dank! Bij ons kan het helaas niet in de bouw mee. Ze willen alleen op vooraf gedefinieerde plekken maar we willen 2 stopcontacten omhoog plaatsen omdat daar de keuken komt. Dus moeten helaas die dingen toch na oplevering nog realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
JackBol schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:53:
[...]

Als je een sleuf verticaal maakt, is de invloed op de sterkte van de wand een stuk minder dan horizontaal. Maar alleen de prefab bouwer kan je echt vertellen wat je mag doen zonder de structurele sterkte in gevaar te brengen.

Grotere uitdaging is dat die wand waarschijnlijk gestort beton is. Daar zul je met een diamant zaag aan de slag moeten. Een stuk of 6 verticale zaagsnedes naast elkaar en dan het gruis eruit bikken. Dat is echt een takkewerk.
Hmmm het klinkt echt als een hoofdpijnverhaal maar ik zie helaas weinig andere opties voor ons. Stopcontacten in het keukenblad vind ik niet mooi of aan de zijkant van de keuken. Overigens wonen we nu in eenszelfde huis (huur) en daar zit aan de buitengevel "gewoon" een stopcontact op werkbladhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

PrixV schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:19:
[...]

Hmmm het klinkt echt als een hoofdpijnverhaal maar ik zie helaas weinig andere opties voor ons. Stopcontacten in het keukenblad vind ik niet mooi of aan de zijkant van de keuken. Overigens wonen we nu in eenszelfde huis (huur) en daar zit aan de buitengevel "gewoon" een stopcontact op werkbladhoogte.
Die kunnen meegestort zijn of door de wand heen geboord en in de spouw verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Iemand ervaring met opdekdeuren achteraf kopen ipv via de projectontwikkelaar? Ben een beetje zoekende wat handig is om te doen. Ik neem aan dat dit standaardmaten zijn (930 of 880) en breed verkrijgbare deuren zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
[...]

***members only***
Er zijn toch gewoon regels over afschot? Wat het exact is weet ik niet. Zal minimaal zo'n 1,5cm zijn. Alternatief is 1 a 2 cm/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Vendetta_X schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:39:
[...]

Er zijn toch gewoon regels over afschot? Wat het exact is weet ik niet. Zal minimaal zo'n 1,5cm zijn. Alternatief is 1 a 2 cm/m.
Kan er formeel niet zoveel over vinden. Maar het kan best dat er tussen de drain 1,5cm en het begin van de douchehoek 1,5cm afschot zit. Maar het is geen (vloeiende) helling, omlaag. Er gaat ook weer een stukje omhoog, daar blijft het water (logischerwijs) staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 15:22
[...]

***members only***
Je kan toch vragen aan de aannemer om deze marges aan te tonen? Misschien zullen ze wel bluffen en hopen dat je gelijk het er bij laat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
SquareOne schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:41:
[...]

Kan er formeel niet zoveel over vinden. Maar het kan best dat er tussen de drain 1,5cm en het begin van de douchehoek 1,5cm afschot zit. Maar het is geen (vloeiende) helling, omlaag. Er gaat ook weer een stukje omhoog, daar blijft het water (logischerwijs) staan.
Kun je geen filmpje maken van een stroompje water en waar de stroom stopt? Dan kunnen ze toch moeilijk ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorusz
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-07 13:51
[...]

Onnodige frustratie levert het wel op bij mensen die wanhopig op zoek zijn en dit als laatste strohalm zien en in eerste instantie afgewezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
SquareOne schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:41:
[...]

Zijn wel rechtzaken over geweest volgens mij, daar kom je ook dit soort getallen tegen. Richtlijn zal zijn dat het goed moet wegstromen, of dat met 1 of 2 cm moet zal mogelijk niet zo hard zijn vastgelegd. Jouw situatie klinkt meer als slecht tegelwerk :(
Heb even gekeken hoe het hier is, zit rond de 4 cm afschot, van deur tot drain zal zo'n 90cm zijn.
Ik sta gewoon een beetje scheef in de douche, maar het water stroomt wel goed weg xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
4cm afschot op 90cm? Jij hebt een trap nodig om de douche uit te komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Vendetta_X schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:32:
[...]

Zijn wel rechtzaken over geweest volgens mij, daar kom je ook dit soort getallen tegen. Richtlijn zal zijn dat het goed moet wegstromen, of dat met 1 of 2 cm moet zal mogelijk niet zo hard zijn vastgelegd. Jouw situatie klinkt meer als slecht tegelwerk :(
Heb even gekeken hoe het hier is, zit rond de 4 cm afschot, van deur tot drain zal zo'n 90cm zijn.
Ik sta gewoon een beetje scheef in de douche, maar het water stroomt wel goed weg xD
4cm is ook weer het andere uiterste.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Ferra schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:03:
Iemand ervaring met opdekdeuren achteraf kopen ipv via de projectontwikkelaar? Ben een beetje zoekende wat handig is om te doen. Ik neem aan dat dit standaardmaten zijn (930 of 880) en breed verkrijgbare deuren zijn?
Wat is de vraag achter de vraag? wil je extra (dezelfde) deuren? Wellicht hebben je nieuwe buren nog wat over ? Groepsappje in de kopersgroep whatsapp?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
siemenz schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Wat is de vraag achter de vraag? wil je extra (dezelfde) deuren? Wellicht hebben je nieuwe buren nog wat over ? Groepsappje in de kopersgroep whatsapp?
De vraag is of het goedkoper is om het zelf achteraf te regelen is en of de maten die ik schets makkelijk te verkrijgen zijn 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svdb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-05 11:35
Ik lees veel negative reacties over de vuren trappen. Wij kunnen kiezen tussen een mahonie of beuken trap. Naar welke zou jullie voorkeur gaan en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:59
Ferra schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:03:
ik heb (jaar geleden) gekeken voor alternatieven voor de berkvens verdi deuren, deze zijn plafondhoog. Ik kon destijds eigenlijk geen goedkopere alternatieven vinden voor deze deuren. Alle standaarddeuren waren alleen minder hoog te verkrijgen, dus bleef over maatwerk wat sowieso duurder ging uitvallen. Misschien dat er inmiddels wel iemand een standaard alternatief in het assortiment heeft. dan zou ik het ook graag willen weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 13:44
Als er goed is verkoopt de Hornbach kamerhoge deuren en austria heeft ook kamerhoge deuren in de standaard breedte maten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hornbach en praktisch alle deuren leveranciers hebben max 230-231cm hoogte, wat ze vaak kamer hoog noemen. Echter zijn alle verdiepingen tegenwoordig minimaal 260cm hoog.

Heb alleen maatwerk partijen gevonden die hoger gaan, nu heb je voor hoger meestal ook aangepaste kozijnen nodig, technisch kunnen we het bovenlicht er makkelijk uithalen en technisch zou je er zo een andere deur in kunnen zetten. Helaas maakt niemand ze.

In ons geval zullen we ook de kozijnen moeten vervangen als we echt mooiere en hogere deuren willen, ook al vinden we opdek prima.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Nog een leuk lui gadget:
https://laundryjet.com/

Jammer dat ook dit in de muren moet en de projectbouwer hier -gok ik - niet aan gaat beginnen. Vind het wel een grappig idee 👕👖👚💨

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:18
Source90 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:26:
Nog een leuk lui gadget:

Jammer dat ook dit in de muren moet een de projectbouwer hier -gok ik - niet aan gaat beginnen. Vind het wel een grappig idee 👕👖👚💨
Zo te zien gemaakt voor amerika waar toch alle wanden hol zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:26:
Nog een leuk lui gadget:

Jammer dat ook dit in de muren moet een de projectbouwer hier -gok ik - niet aan gaat beginnen. Vind het wel een grappig idee 👕👖👚💨
Dit had ik eerder moeten weten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:22:
Hornbach en praktisch alle deuren leveranciers hebben max 230-231cm hoogte, wat ze vaak kamer hoog noemen. Echter zijn alle verdiepingen tegenwoordig minimaal 260cm hoog.

Heb alleen maatwerk partijen gevonden die hoger gaan, nu heb je voor hoger meestal ook aangepaste kozijnen nodig, technisch kunnen we het bovenlicht er makkelijk uithalen en technisch zou je er zo een andere deur in kunnen zetten. Helaas maakt niemand ze.

In ons geval zullen we ook de kozijnen moeten vervangen als we echt mooiere en hogere deuren willen, ook al vinden we opdek prima.
De bovendorpel van een bovenlicht kozijn is anders dan de bovendorpel van een kozijn zonder bovenlicht. Die kan je niet onderling verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svdb
In het kranen/saniair topic hier op tweakers zijn de ervaringen met hotbath kranen niet goed maar in dit topic zijn de ervaringen veel positiever. Heeft er al iemand langere termijn ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Svdb schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:43:
In het kranen/saniair topic hier op tweakers zijn de ervaringen met hotbath kranen niet goed maar in dit topic zijn de ervaringen veel positiever. Heeft er al iemand langere termijn ervaringen?
We wonen bijna een jaar in de nieuwe woning met Hotbath Chrome kranen/douche en zijn er erg tevreden mee. Zeker vergeleken met de plastic Grohe/Hansgrohe die we vroeger gehad hebben.

Is uiteraard geen lange termijn ervaring, dus we gaan het merken, maar het voelt wel degelijk.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 13:44
@BiG-GuY
Niet om vervelend te doen. Ik zie inderdaad dat de Hornbach ze niet meer verkoopt tot 260cm. Maar austria verkoopt nog steeds deuren tot 270cm. Dus je hebt daar niet standaard maatwerk deuren voor nodig. Alleen moet je wel direct het juiste kozijn laten plaatsen dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svdb
RegularJohn schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:56:
[...] Wij gaan volgende week eerste maal naar Raap Karcher. Was het zo erg dan? In welk opzicht?

Ik dacht dat het bij Raab Karcher al erg was. Maar dit spant wel echt de kroon... Zelfs mijn bloed kookt er van, wat een asociaal k** bedrijf zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 20:29

frG

Plieger is wel echt 1 van de ergste wat mij betreft, vorig huis helaas met ze te maken gehad, afschuwelijke ervaring. Nu ingeloot voor een mooie woning, gelukkig geen plieger :) Hopelijk vallen de ervaringen voor degene die er mee te maken hebben mee.

[ Voor 11% gewijzigd door frG op 12-06-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Plieger is een groothandel… en daar handelen ze ook naar. Niets mis mee.

En om te roepen dat je bloed kookt en dat het aan asociaal bedrijf is zonder enige toelichting is natuurlijk niet echt lekker onderbouwd.

[ Voor 27% gewijzigd door Toppe op 12-06-2022 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Aurum schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:41:
@BiG-GuY
Niet om vervelend te doen. Ik zie inderdaad dat de Hornbach ze niet meer verkoopt tot 260cm. Maar austria verkoopt nog steeds deuren tot 270cm. Dus je hebt daar niet standaard maatwerk deuren voor nodig. Alleen moet je wel direct het juiste kozijn laten plaatsen dat wel.
Heb weleens eerder naar hun deuren gekeken, 90% van hun aanbod is nog steeds 201,5/211,5/231,5cm hoog. Met de prijzen voor de extra hoge deuren, is maatwerk niet veel duurder. En die prijzen zijn enkel de deur, dus het nieuwe kozijn en het op maat zagen zit daar nog niet in en omdat de deuren sowieso niet compatible zijn, komen er sowieso ook nieuwe kozijnen bij.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:03:
[...]

Heb weleens eerder naar hun deuren gekeken, 90% van hun aanbod is nog steeds 201,5-211,5-231,5cm hoog. Met de prijzen voor de extra hoge deuren, is maatwerk niet veel duurder. En die prijzen zijn enkel de deur, dus het nieuwe kozijn en het op maat zagen zit daar nog niet in en omdat de deuren sowieso niet compatible zijn, komen er sowieso ook nieuwe kozijnen bij.
2321.5x93 nemen, hoef je niet te zagen😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Svdb schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:40:
Ik lees veel negative reacties over de vuren trappen. Wij kunnen kiezen tussen een mahonie of beuken trap. Naar welke zou jullie voorkeur gaan en waarom?
We hebben nu een witte vuren trap, en voor mij niet nog een keer. Altijd schoonmaken en uiteindelijk ziet het er snel minder goed uit. 1x per 5 jaar compleet renoveren is niet overdreven. En dan gaan we alleen maar met sokken de trap omhoog, wordt wel veel gebruikt want woonkamer op 1ste verdieping.

Heb daarom nu een eikenhout trap genomen. Welke je moet kiezen van berk of mahonie, geen idee? Hoe zien de trappen eruit (smaak) en welke is het hardst (onderhoud).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 22:51
Svdb schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:40:
Dit is een mahonie variant (sapeli) kraakt niet, we zijn er blij mee.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RD6lgy1Ku2pAnD3vJqRMlq7zxo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5xwCeLGif2TdumYBAG5X8St.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

aprofet schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:30:
[...]

Dit is een mahonie variant (sapeli) kraakt niet, we zijn er blij mee.[Afbeelding]
Had graag zo’n optie gehad, ziet er zoveel beter dan de standaard vuren trap. In ons project niks mogelijk qua constructieve wijzigingen, enkel HPL bedekking voor de treden mogelijk.

Daarom gaan we achteraf de treden laten bekleden met echt eiken. Het vervangen van de trap as niet mogelijk bij ons, doordat we niet achter de trap kunnen komen.

Hoeveel vragen ze voor zoiets tegenover standaard vuren trap?

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Toppe schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:33:
[...]

En om te roepen dat je bloed kookt en dat het aan asociaal bedrijf is zonder enige toelichting is natuurlijk niet echt lekker onderbouwd.
Volgens mij genoeg mensen die hun slechte ervaringen met Plieger hebben beschreven hier. Ik zag gisteren toen ik naar de wc ging bij een restaurant "Plieger" staan op één van de kranen en m'n humeur was meteen verpest. Het is inderdaad een afschuwelijk bedrijf. Helaas was ik ook tot ze veroordeeld bij mijn nieuwbouw traject.

[ Voor 5% gewijzigd door MemeMaster op 12-06-2022 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Laatst online: 08:53
Toppe schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:33:
[...]

Dat ze een groothandel zijn wil nog niet zeggen dat het voor "ons" consumenten het een primabedrijf is. Heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb al zoveel negatieve verhalen gehoord, dat ik me niet kan voorstellen dat het altijd aan de koper ligt.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Pagina: 1 ... 125 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.